Beknopt verslag Tweede Kamer Meerderheid ongerust door woorden chef staf inzake recht op beroep CANADA'S FINEST Seagram's YO. Thuntank VII nog niet gekanteld Vergeefse pogingen Prins opent de Centrale kamer van liandelsbevordering Onderneming in algemeen belang „Kwaliteit zuivel en varkensvlees kan beter" AUTONUMMER Indonesische patrouilles naai' oostgrens Malakka roept ambassadeur terug Overzicht Tweede Kamer 9 NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT DONDERDAG 31 JANUARI 1963 9 (Vergadering van woensdag, geo pend te 13.00 uur, voorzitter mr. F. J. F. M. van Thiel.) Aan de orde is de voortzetting van de algemene beraadslagingen over de afdeling personeelsaangele genheden van hoofdstuk X defensie, van de Rijksbegroting van 1963- Minister Visser zegt dat de stemming onder het personeel van de krijgsmacht niet zo slecht is als de heer Couzy wel wilde doen gelo ven. De minister wil aan de onder zoekingen op dit terrein o.a. door sociologen van zijn departement uit breiding geven door een buiten het departement staand bureau van des kundigen. In verband met het woningvraag stuk worden de overplaatsingen zo veel mogelijk beperkt. Er is echter een algemeen woningbeleid en daar moeten de militaire woningbehoef ten worden ingepast. De minister zal de commissie-dienstplichtzaken van de Stichting van den Arbeid vragen, nogeens het vraagstuk van de in komstenvergoeding te bezien. De be windsman heeft laten nagaan dat een vrijstelling van dienstplicht voor de derde broer, meerdere duizenden aan het dienstplichtcontingent zou onttrekken. Daar kan thans nog geen sprake van zijn en daarvoor zal men moeten wachten tot 1966. De minis ter zegt op enkele interrupties uit de Kamer toe, dat hij berekeningen hieromtrent van zijn departement aan de vaste Kamercommissie zal doen toekomen. Definitieve beslissin gen op dit punt moet hij aan het volgend kabinet overlaten. Minister Visser zegt voorts dat thans de laatste hand wordt gelegd aan een summier wetsontwerp op het militair onderwijs. De bewindsman zet uiteen, dat de chef van de generale staf aan de offi cieren van de krijgsmacht heeft ge zegd dat zij niet voor ieder wisse wasje naar het ambtenarengerecht moeten gaan onder het motto: ,,Baat het niet, dan schaadt het ook niet." Het is juist, dat de officieren in de eerste plaats de mogelijkheden moe ten benutten om recht te krijgen bin nen de krijgsmacht. De minister meent dat de chef van de generale staf dank verdiend omdat hij de officieren er op heeft gewezen dat ,,the ship is more than the crew". Wat de humanistische verzorging betreft zegt de minister dat 2000 mili tairen daarop prijs stellen blijkens een enquête. Ingevolge zijn toezeg ging wil de minister hen daartoe in staat stellen. Door de hiertoe inge stelde commissie van advies zijn al enkele adviezen uitgebracht. Morgen zal de commissie weer vergaderen en de minister hoopt binnenkort de Ka mer te kunnen inlichten over de be reikte praktische oplossing. Staatssecretaris Caloneijer is het niet met de kritiek van de heer Couzy op de K.M.A. eens. De staatssecretaris zet de voordelen uiteen van het systeem waarbij officie ren die 55 jaar zijn, geen bevorderings- kansen meer hebben of niet meer inge deeld kunnen worden, met goede sociale voorzieningen ontslagen kunnen worden. Ook de staatssecretaris verdedigt het advies van de chef van de generale staf inzake 'het niet lichtvaardig gaan naar het ambtenarengerecht. Van de 36 klachten van officieren voor het ambtenarengerecht zijn het afgelo pen jaar er 33 ongegrond gebleken en 3 gegrond. Van 64 klachten van onderoffi cieren waren er 58 ongegrond en 6 ge grond. Daaruit blijkt, dat heel veel klachten worden ingediend onder het motto: Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Aan de informatie wordt tegenwoor dig zeer veel gedaan. De staatssecreta ris vraagt zich zelfs af of men daarmee niet wat te ver gaat door van de rang van majoor af zoveel voorlichting te ge ven over zaken, die zij niet geheel kun nen doorzien. De vergadering wordt voor enkele minuten geschorst. Na de hervatting zegt de heer Cou- z y (lib) dat de minister een primair reagerend mens is die gauw boos wordt. Minister Visser: Dat is soms wel eens goed. De heer Couzy (lib.) zegt. dat zelfs een ..vaderlijke" vermaning van de chef generale staf toch de officieren zal beperken in hun vrijheid inzake het ambtenarengerecht. Het spijt de heer Couzy dat de staats secretaris. die meestal zo correct op treedt. gisteren anders reageerde. Motie De heer Blom (soc.) vraagt in verband met de kwestie van de rechts gang van officieren, of de minister de erecode voor officieren eens aan de Ka mer zou kunnen overleggen? Wat ;s dst? Men moet zich wel duidelijk uit drukken. als men bezwaren maakt te gen een wettelijk recht. De heer Blom dient een motie in waarin tot uitdrukking wordt ge bracht dat het recht op dit punt voor de officier onverkort gehand haafd moet blijven. Hij zal de mo tie intrekken als de minister belooft de zaak met de chef van de gene rale staf op te nemen. De heer M a e n en ('kath.v.) acht deze kwestie een zware psychologische fout. Hij heeft vooralsnog geen behoef te aan een motie, nu door de minister zeer nadrukkelijk is gezegd, dat er geen e-'.e'e belemmering aan de rechten van off eren mag worden opgelegd De heer Maenen wil gaarne zien dat de minister aan de officieren een rondschrijven zendt, waarin hij nog eens zijn standpunt en dat van de Kamer tot uitdrukking brengt. 1' heer Kikkert (c.h.) zegt dat hij de motie niet zal steunen als het s vies" geen belemmering betekent. De Nederlandse officier kent geen ka daverdiscipline. De heer Bakker (comm.) acht de opvatting van de minister ..the ship is more than the crew", ronduit ver derfelijk. Dat hangt aan de muur van alle grote rederskantoren. De heer Kieft la.r.) zegt dat hier geen dingen zijn gebeurd die correctie behoeven. De heer Kodde (s.g.) vraagt naar de mogelijkheid van vrijstelling van vaccinatie voor vrijwilligers. Geen misverstand Prof. Oud (lib.) zegt over de mo tie-Blom, dat ook de minister ervan overtuigd zal zijn, dat het in een rechtsstaat een groot goed is dat een beroep op de onafhankelijke rechter open staat. De minister heeft gelijk dat de uitspraak van de chef generale staf geen beperking van dit recht inhield. De heer Oud meent dat de motie niet juist is. Maar aan de andere kant is er de mogelijkheid dat een derge lijke uitspraak een soort van morele druk uitoefent. Dat zal de wens van de minister niet zijn. Het moet ech ter uitgesloten zijn, dat er nadelige gevolgen uit voortvloeien. Laat de mi nister dan doen wat hij nodig acht opdat er geen enkel misverstand zal blijven. Dan heeft de heer Oud geen behoefte aan enige motie. Minister Visser zegt, dat de chef van de generale staf met zijn uitspraak geen enkele bedoeling had om het recht van iedere officier in zake een beroep op de ambtenaren rechter te beknotten. De minister kan zich niet voorstellen dat deze uitspraak een morele druk be tekent. Hij zal hierover echter een ge sprek met de chef staf hebben. Op een vraag van de heer M wil overlaten of er een nieuwe mededeling zal worden gegeven. Hij wil de hoogste militaire autoriteit geen voorschriften geven. De heer Blom (soc.) trekt na de toezegging van de minister zijn mo tie in. De beraadslaging wordt gesloten. Artikelen Bij de behandeling der artikelen zegt prof. Vondeling (soc.) dat de Kamer moet beslissen over een beleid dat zij maar ten dele kent. Hij heeft er bezwaren tegen dat de regering wel de kosten kent die gemoeid zijn met uitvoering van de plannen van de N.A.V.O., maar zij wil niets meedelen om het volgende kabinet niet te binden. De voorzitter zegt soepel te willen zijn maar het is een kwestie die het moeten opknappen. Laat men president Kennedy als voorbeeld nemen die een federale oplossing aan het pro beren is. Over het beleid is de heer Posthumus niet onverdeeld tevreden. Er is te veel geadministreerd, te weinig geregeerd. De heer Zegering Hadders (lib.) meent dat Verkeer en Waterstaat moet meedenken over de problemen van de haven van Delfzijl. De Rijnvaart wordt bedreigd. Men doet of de Akte van Mannheim niet be staat. Laat de staatssecretaris, om alle misverstand in dit opzicht te voorkomen, zijn standpunt hiervoor duidelijk uiteen zetten. Het standpunt van de regering inzake het tekort bij de Spoorwegen is volko men fout. Zij dient aan te dringen op tariefsverhoging omdat het hele spoor wegbedrijf rendabel moet zijn. Mevrouw ir. Kuiper-Struijk (lib.) memoreert de vrees in ver- (Ingezonden mededeling) CANADIAN WHISKY Gisterochtend is een vergeefse po ging gedaan om het ondersteboven in de Ertshaven in de Europoort liggen de Zweedse tankschip Thuntank VII Je kantelen. Wel is het schip hoger jin de stroppen komen te hangen. Van I vandaag af zullen de werkzaamheden worden verricht door de bokken Arend en Kolossus van de N.V. Van den Tak's Bergingsbedrijf, elk met een hefvermogen van 200 ton. De bok iSimson wordt thans bij bergings werk elders gebruikt. Vandaag zou voorbereidend werk worden verricht om indien mogelijk morgen weer een poging tot kantelen te kunnen doen. Nu zullen ook over het achterschip, waarop het dekhuis staat, stroppen worden aangebracht. Dit laatste was tot nu toe nog niet geschied opdat het dekhuis geen kans zou lopen te worden beschadigd. Thans is de noodzaak tot het aan brengen van stroppen om het achter- j schip echter aanwezig. DISTRIBUTOR'S h E AND ADDRESS n.* Si**e r| voerskringen voor uitholling van de Ak-i I te 1 i Mannheim. Zii vraagt o a. naar de situatie bij de N.S. en vraagt de perspectieven voor geleidelijke ver- j betering van de concurrentiemogelijk- heden met het wegvervoer. Zij meent dat er gelijke uitgangspunten voor ver schillende 'akken van vervoer moeten zijn en dat concurrentievervalsende maatregelen moeten worden weggeno men. De heer Engelbertink (kath.v.)' vraagt na een korte schorsing van het <jebat. naar andere middelen dan pe-j 99 kei en zand voor bestrijding van glad heid. In deze winter zijn veel mensen zich bewust geworden van het nut van een goed functionerend spoorwegbedrijf. Dr. Verkerk (a.r.) bespreekt pro blemen van het beleid ten aanzien van wet autovervoer personen. De heer Smallenbroek (a.r.) meent dat binnen korte tijd de Spoorwe gen weer zonder tekorten moeten kunnen werken. Het moet een commercieel bedrijf zijn. Aan verhoging van de rei zigerstarieven valt niet te ontkomen. Friesland mag niet in Van onze correspondent isolement die eigenlijk bij de algemene be- komen door opheffing van de veerdienst schouwingen thuishoort. Prof. Vondeling (soc.) acht zijn uitlatingen wel binnen de orde. Welke kosten vloeien voort voor de komende jaren uit het beleid dat de regering nu volgt? De heer Schurer (soc.) verklaart zich mede namens vier andere politieke vrienden tegen enkele artikelen van de begroting omdat zij niet een Nederlands defensiebeleid kunnen steunen dat geba seerd is op afschrikking. Minister Visser zegt dat hij het onjuist acht om thans op de algemene beschouwingen van de heer Vondeling te gaan. Prof. Vondeling (soc.) begrijpt uit enkele nadere interrupties van de minister dat een nieuw kabinet dus niet gebonden zal zijn aan voortzetting van het defensiebeleid. Prof. Oud (lib.) uit zijn verbazing dat de heer Vondeling deze zaak aan de orde stelt bij de behandeling der arti kelen. Ontstemming Bij de stemming over de begro ting zegt de heer Vondeling (soc.) dat hij wel voor zal stemmen maar dat hij niet tevreden is over de wijze, waarop de regering enkele onderdelen heeft behandeld. Hij is er zeer over ontstemd dat de minis-1 ter niet wil antwoorden op enkele redelijke vragen. De begroting wordt z.h.st. aanvaard j met aantekening dat de comm. en de! pac.-soc. geacht worden te hebben te gengestemd. Ook de begroting van de artillerie inrichtingen wordt z.h.st. aangenomen. Verkeer en waterstaat Aan de orde is de algemene be raadslaging over hfdst. XII (verkeer en waterstaat) van de rijksbegroting voor 1963. R o 0 1 v i n k (kath.v,) brengt, nu de minister kennelijk niet zal terug keren in de politiek, namens zijn frac- tie dank voor het beleid. Het is onjuist, dat Nederland in de besprekingen door de E.E.G. over verkeersproblemen vertegenwoor digd wordt door een staatssecretaris. Het is te doen om een belangrijke economische zaak en daarbij horen de Nederlandse belangen vertegen woordigd te worden door een be windsman met de status van minis ter. Ten aanzien van de Rijnvaart zal de staatssecretaris wel deze gelegenheid aangrijpen om zijn standpunt hierom trent te verduidelijken, nu daarover enige ongerustheid is ontstaan. De heer Roolvink heeft kritiek op de Amerikaanse beperkingen ten aanzien an de vrije zeevaart. De heer De Ruiter (c.h.) zegt n aanzien van de spoorwegproblemen a.. dat men voor Den Haag moet streven naar een concentratie van alle passagiersvervoer op het station Holland se Spoor. Zal. nu de bootdienst EnkhuizemSta- .ereri zal worden opgeheven, ook de spoorlijn van Leeuwarden naar Stave- ;n gaan vervallen? Een woord van lof voor het werk in deze winter door het spoorwegperso neel is op zijn plaats. Het is te hopen dat de schippersbeur- zen naar het bedrijfsleven zullen over gaan en dat een goede samenwerking tot stand zal komen tussen vervoerders en verladers. De heer De Ruiter stelt een vraag over de opvattingen van de staatssecre taris inzake de Rijnvaart. De heer Kodde (s.g.) acht het te betreuren dat niet, zoals God het eist. het openbaar vervoer zondags wordt stilgelegd. Erkend wordt, dat er nood gevallen kunnen zijn. Is er wel reden voor een regeling, waarbij de R.T.M.. wat het eilanden- vervoer betreft, een monopolistisch ka rakter wordt toegekend? Te 18.00 uur wordt de vergadering geschorst tot 20.00 uur. Correcte persoonlijkheid Na de hervatting zegt ir. Post humus (soc.) dat hij begrijpt, dat het voor minister Korthals weinig aantrekkelijk moet zijn om in zijn fractie terug te keren. Het is jam mer, dat de Kamer zijn aangename en correcte persoonlijkheid moet mis- sen. De heer Posthumus pleit er voor dat in het vervolg de minister zelf meer aanwezig zal zijn in de kring van zijn Europese collega's in plaats van de staatssecretaris, hoeveel waardering men ook kan hebben voor diens inspan ning. De lijst wetsontwerpen, die de mi nister heeft overgelegd, acht de heer Posthumus niet indrukwekkend. Ten aanzien van het verkeer in de steden van het westen des lands ligt er een hele reeks van problemen. Al vijf jaar lang wijzen de ministers in dit ver band op de autonomie der gemeenten, EnkhuizenStaveren. Ook de heer Smallenbroek vraagt op heldering van staatssecretaris Stiikel over diens standpunt inzake de Akte van Mannheim en de vervoersintegra- tie. De heer Jager (comm.) klaagt over het tekort aan zitplaatsen in de treinen. Hoe staat het met de aanleg van de autoweg naar Twente? Te 22.50 uur wordt de beraadslaging geschorst en wordt de vergadering ge sloten. DEN HAAG. 31 jan. Met een korte toespraak heeft prins Bernhard gisteren het nieuwe gebouw van de Centrale kamer van handelsbevorde ring aan de Laan van Nieuw-Oost- Indië geopend. De Prins sprak er zijn blijdschap over uit dat thans alle exportbevorderende organisaties on-i der één dak verenigd zijn, waardoor een veel betere samenwerking dan tot dusver mogelijk is en verwarringen en doublures kunnen worden voorko men. Voordat de Prins tot de opening van het gebouw overging, voerden de minister van economische zaken, drs. J. W. de Pous, en de voorzitter van het adviescollege voor de econo- imische en handelsvoorlichting, mr. J. J. Oyevaar, het woord. De minis ter legde in zijn toespraak eveneens de nadruk op het grote belang van samenwerking in Nederland op het gebied van de export en de export bevordering. In Europa staan wij thans voor een uitdaging, zo verklaar de hij, op het punt staande om zich naar de ministerraad te begeven, waar minister Luns een uiteenzetting zou geven van het drama dat zich de laatste dagen te Brussel heeft afge speeld. Het zal steeds duidelijker worden, dat planning nodig is. De markt in de andere landen moeten wij als ons eigen afzetgebied kunnen beschouwen. De economische ont wikkeling zal ook zo zijn, dat de we reld over enige decennia onze markt zal zijn en dat de bedragen die be steed worden voor de ontwikkeling van vele achtergebleven gebieden, ook daar nieuwe mogelijkheden scheppen die wij grondig moeten on derzoeken. Mr. Oyevaar vestigde er de aan dacht op dat het wel verbijsterend lang heeft geduurd, voordat de sa menwerking die thans is tot stand gebracht, verwezenlijkt kon worden. Maar des te groter is de vreugde nu. Hij zeide te verwachten, dat het nu ook mogelijk zal zijn om tot een eenvoudige organisatievorm te ko men. De kamer, die een onderneming in het algemeen belang is, is tevens een onderneming van het bedrijfs leven zelf. De ondernemers zullen er gebruik van maken. Zij zullen er weer op uit moeten zoals in vroeger eeuwen. Zij zullen weer pioniers moe ten zijn, die een „calculated risk" willen lopen. De kamer treedt dus niet in de plaats van de onderne mers, maar bundelt en richt hun krachten. Het gebouw aan deze Laan van Nieuw-Oost-Indië zal voortaan het ontmoetingspunt zijn in zaken van internationale handel en export. Mr. Oyevaar sprak ten slotte de hoop en het vertrouwen uit, dat In het motel Amsterdam wachten de gestrande vliegtuigpassagiers en korten de tijd met allerlei spellet jes. Vliegtuigpassagiers logeerden gedwongen in Amsterdam Van onze Amsterdamse redactie Sinds zondagmiddag hebben 75 pas sagiers van een vliegtuig van een Ir. J. Wellen, directeur-generaal voor de landbouw is van oordeel dat de kwaliteit V2n de Nederlandse zui- velprodukten en het varkensvlees ver beterd kan worden. (Ingezonden mededeling) PM-maandblad voor mannen. Evenals in vorige jaren wordt in het FEBRUARI NUMMER bij zonder veel aandacht geschonken aan ACTUEEL AUTONIEUWS. PM is niet alleen interessant, boeiend en leerzaam voor auto mobilisten, maar voor iedereen met een brede, algemene be langstelling. In PM gaat een nieuwe wereld voor U open de noodzakelijke samenwerking met de overheid goed zal verlopen. Vele genodigden maakten na de opening gebruik van de gelegenheid het bestuur van de kamer, waarvan de heer S. J. van den Bergh voorzit ter is, geluk te wensen. (Ingezonden 1 lededelingen) Rustig oud. met OLVEH pensioen. De kivestie-Broenei O De Indonesische radio heeft woens dagavond bekendgemaakt dat de republiek nu met vliegtuigen er marineschepen patrouilleert langs haar grenzen met Noord-Borneo en Federatie van Malakka. maatschappij Caledonian Airways en l^at men bijvoorbeeld m Engeland een te Johannesburg gevestigd reis- aan dG Deense zuivelprodukten de bureau, als gevolg waarvan het vlieg- j voorkeur geeft boven de Nederland- tuig met kan vertrekken. Alle pas- se Een directer contact tussen de Hij acht het raadzaam dat er met Engelse chartermaatschappij ge- name in de zuiveiwereld initiatieven! dwongen gelogeerd in het motel Am- worden genomen, die de bestaande1 Het radiobericht zei verder dat noch sterdam aan de Haagse weg. Zij rust doorbreken. De heer Wellen zeilde Federatie van Malakka, noch Aus- zijn allen afkomstig uit Zuid-Afrika dit gisteren op de in het conferentie- tralië, noch de Philippijnen zich en zijn na een verblijf in Europa j oord Woudschoten gehouden veeteelt-ongerust behoeven te maken over deze weer op weg naar huis. Er zouden jconferentie van de Christelijke Boe-[maatregel omdat hij geen ander doel moeilijkheden over de betaling zijn ren en Tuindersbond heeft dan de veiligheid van Indonesië gerezen tussen de Engelse charter-' Hij drukte er zijn spijt over uit te waarborgen. De maatregel is vol- maatschaDDii Caledonian Airwavs pnl^~( -- 1j gens de Indonesische radio geen uiting van expansionisme. Enkele dagen geleden heeft Groot- Britannië de staat van paraatheid van zijn 51ste brigade infanterie verhoogd teneinde deze strategische reserve zo nodig naar Singapore te dirigeren indien van daar versterkingen naar Borneo zouden moeten worden ge zonden. Premier Abdoel Rahman van Ma lakka heeft gisteren zijn ambassa deur te Djakarta teruggeroepen in verband met de toenemende span ning tussen Indonesië en Malakka over Noord-Borneo. Bij zijn terugkeer in Koeala Loem- poer zei ambassadeur Kammaroed- din dat zijn verblijf in de hoofdstad van Malakka voor onbepaalde tijd was. Hij dacht niet dat de Indonesi sche regering de betrekkingen met Malakka geheel en al wilde verbre ken. Maar, zo voegde hij er aan toe, indien dit gebeurt dan zou Malakka niet het slechtst af zijn. Zoals is bericht is ook de Indonesi sche ambassadeur in Londen in Dja karta teruggekeerd. Geen infiltraties Een woordvoerder van het Britse leger in Noord-Borneo heeft ver klaard dat de militaire operaties op het ogenblik uitsluitend zijn gericht tegen verspreide groepen opstande lingen in het oerwoud. Hij sprak het bericht tegen als zouden er binnen Brits Noord-Borneo Indonesische guerrillastrijders zijn gezien. Het afkondigen van de alarmtoe stand noemde hij „zuiver een rou tinekwestie". De opstandelingen bo den al lang geen verzet meer. sagiers hebben voor een goedkope reis Johannesburg-Europa en terug geboekt. Tussen de chartermaatschappij en het reisbureau is een contract gesloten met de bepaling dat de betaling voor de te rugreis vooraf zou geschieden. Deze be paling zou niet zijn nagekomen. Reeds enige dagen heeft de directie van de chartermaatschappij pogingen ge daan om betaling of een bankgarantie ?an het reisbureau te Johannesburg te krijgen, echter tot nu toe zonder resul taat. De passagiers zouden niet de enigen zijn die zwaar gedupeerd zijn. In Milaan zouden nog 42 personen op het toestel wachten. In de loop van vandaag zijn een aantal van de reizigers vertrokken door tussenkomst van een reisbureau. An deren hebben van huis geld overge maakt gekregen. De overigen worden geholpen door het consulaat. Een En gelse bank heeft de hotelrekening be taald tot en met vanmorgen. Unaezonden mededeling) Brand in goederenwagon. Bij een brand in een goederenwagon op het stationsemplacement te Nijmegen zijn tien mensen gewond geraakt. De wagon bevatte een lading natriumperoxyde. De gewonden zijn in twee Nijmeegse zie kenhuizen behandeld. verwerkende industrie en handel acht hij in het kader van het stre ven naar kwaliteitsverbetering van grote betekenis. Ir. Wellen zou graag zien dat de landbouworganisaties wat meer aan dacht gaan besteden aan landbouw kundig onderzoek, cultuurtechniek en voorlichting. Hij is overigens over de toekomst van de Nederlandse landbouw niet pessimistisch gestemd. Nederland draagt niet bij voor monument in Auschwitz De minister-president, dr. J. E. de Quay, heeft in antwoord op vragen van het Eerste-Kamerlid mr. G. J. P. Cammelbeek (soc.) meegedeeld dat de regering geen aanleiding vindt als nog terug te komen op haar beslis sing om geen bijdrage te geven voor de oprichting van een internationaal gedenkteken op de plaats van het ver nietigingskamp Auschwitz-Birkenau. Hetzelfde standpunt heeft de rege ring eerder ingenomen bij overeen komstige plannen die betrekking had den op de concentratiekampen Da chau en Mauthausen. Het verzoek om een bijdrage voor het gedenkteken in Auschwitz had de regering gekregen in de loop van 1961. Het werd ge daan door het Comité international de patronage d'Auschwitz. Volgens Indonesische berichten ko men er in Broenei nog gevechten voor tussen de rebellen en de Britse troe pen die naar dit gebied zijn gezonden om de orde te herstellen. Zulke ge vechten zouden onder andere zijn voorgekomen bij Siria en Jesselton. In deze Indonesische berichten wordt verder gezegd dat 45 man van de Britse politie zich bij de rebellen hebben aangesloten en dat 12 poli- tie-agenten zijn gearresteerd op de verdenking dat zij contacten met de rebellen hebben onderhouden. Vijftien mensen zouden zijn gedood toen zij probeerden te ontsnappen na hun ar restatie. In totaal zouden 3500 mensen zijn gearresteerd. Er zouden, nog steeds volgens In donesische berichten, nu 7.000 man Gurkha-troepen in Broenei zijn; de Britten zouden 15 oorlogsschepen in de buurt houden, bewapend met on der andere 140 vliegtuigen. Brief aan Sukarno Ook uit Indonesische bron komt een bericht dat een politieke groep in Noord-Borneo, in een brief aan pre sident Sukarno heeft gevraagd geen steun te verlenen aan de rebellen in Broenei. Deze groep noemt zich Sa- bah Alliance Party en is opgebouwd uit vier partijen die blijkens hun na men alle nationalistisch zijn georiën teerd. Sabah betekent: Noord-Borneo. Deze groep is voor de vorming van Maleisië (Malakka, Singapore Noord-Borneo) maar verklaart aan dr. Sukarno dat zij antikolonialis tisch gezind is en wenst te streven naar onafhankelijkheid van Sabah (Noord-Borneo). De plaatstvervangend secretaris generaal van de Indonesische commu nistische partij, Bintang Suradi, heeft in Singapore gezegd dat Indonesië zal aandringen op het sturen van vrijwil ligers naar Broenei. Het zal dat doen op een Afro-Aziatische solidariteits- conferentie in Tanganjika. Suradi was op weg naar deze con ferentie. Hij betoogde dat Malakka en zijn premier „door de Britten worden misbruikt" om de „rechtvaardige strijd van het volk van Noord-Borneo voor zijn onafhankelijkheid" te onder drukken. Er gaan geruchten dat ook de leider van de rebellie in Broenei, A. M. Azahari, op weg is naar deze Afro- Aziatische conferentie die aanvanke lijk was vwtgesteld op 28 januari tot februaü en in..Dar-es-Salam zou woydeh geopend Volgens een Egyp tische krant beeft het secretariaat van de conferentie Rem uitgenodigd. Een van de vergeefse pogingen de Thuntank VII te lichten en te kantelen. (Vervolg van png. 1.) Op de valreep ontstond er ten slotte nog een dispuut met betrekking tot de verhoging der defensielasten. Bij de behandeling per artikel kwam de socialist prof. Vondeling plotseling terug op zijn vraag over de te ver wachten stijging van de bedragen op volgende begrotingen. Minister Visser wenste zich daaromtrent gisteren niet in speculaties te begeven aangezien hij weigert zijn opvolger te binden. Onwillekeurig denkt men aan het verwijt dat minister Zijlstra enkele maanden geleden eveneens van prof. Vondeling te horen kreeg, dat hij op het beleid van zijn ambts opvolger preludeerde door op struc turele mogelijkheden van belasting verlaging te speculeren. Wegens de continuïteit in de begroting van defensie in verband met de meerjarige programmering was dat toch een andere zaak. Wel heeft een nieuw kabinet door temporisering van be paalde defensieverplichtingen nog wat ruimte om met de cijfers te manipu leren. Maar dat zou dan een reden te meer zijn geweest waarom ir. Visser over de hem ter beschikking staande gegevens op grondslag van de aange gane verplichtingen niet zo geheim zinnig behoefde te doen. Of anderzijds prof. Vondeling gelijk had het probleem voor de tweede maal (nadat het in de algemene be schouwingen al was doorgepraat) bij de artikelsgewyze behandeling aan de orde te stellen moet ernstig worden betwijfeld. Op die manier kan men immers eerst een gedachtenwisseling ten einde laten lopen om vervolgens door de zijdeur weer binnen te stap pen. Mr. Van Thiel, als zojuist opge treden voorzitter, zag zich geplaatst voor zijn eerste moeilijkheid. Beter had de socialistische fractieleider zijn stem kunnen motiveren aan de hand van de bij de artikelsgewijze behan deling aan de orde zijnde cijfers. Om daarnaast andermaal naar de niet ge publiceerde cijfers te vragen was procedureel minder juist, want die waren bereids geweigerd. Overigens stemden slechts de paci fistische socialisten en de communisten tegen de begroting. Vervoerproblemen 'TOT LAAT in de avond duurde het eerste gedeelte van de discussie over de begroting van Verkeer en waterstaat. Eén van de belangrijkste onderwerpen vormde daarbij de inter nationale vervoerproblematiek en meer in het bijzonder de vrees in de vervoenvereld voor uitholling van de bepalingen van de Akte van Mann heim. Na alle tegenstrijdige berichten hieromtrent wenste men nog eens met zoveel woorden van staatssecretaris Stijkel te vernemen, dat er aan op basis van die Akte verkregen rechten niet zou worden getornd. Overigens werden de internationale vervoer- vraagstukken van zoveel betekenis ge acht dat de socialist ir. Posthumus en anderen pleitten voor de aanwezig heid van minister Korthals persoon lijk in het gesprek met de Europese collega's. De liberale mevrouw ir. Kuiper- Struyk vatte de aan dit vervoer te stellen eisen nog eens in enkele for mules samen; zij vroeg gelijkmaking van de uitgangsposities der diverse vervoertakken en wegneming van concurrentievervalsende maatregelen De positie van de Nederlandse Spoor wegen is moeilijk in vergelijking tot het gesubsidieerde railvervoer in nabuurlanden en het wegvervoer staat er in de relatie tot de spoorwegen op zijn beurt ongunstig voor. Het grote verlies van de N.S. baarde zorgen. De liberaal Zegering Hadders en de a.r. Smallenbroek meenden dat met een verhoging van de tarieven op stukgoederen een halve maatregel genomen was en drongen aan op onverwijlde verhoging van het reizigerstarief.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1963 | | pagina 3