Hollandsche IJssel was levensgevaarlijke bres Stormvloeden moeten nu gekeerd kunnen worden HET VRIJE VOLK OKTOBER 1958 Clicliija en het ontstond zonder hinder of schade te berokkenen. Drie 'belangrijke doelen werdén bereikt: De stormvloeden werd een on verbiddelijk halt toegeroepen, zodat bijna twee miljoen men sen voor het gevaar van een vernietigende watersnood zijn beschermd. Het scheepvaartverkeer kan desondanks ongehinderd voortgang vinden, terwijl de industriële activiteit langs de rivier niet gehinderd wordt. De Krimpenerwaard werd uit haar eeuwenoude isolement verlost, waardoor nieuwe mo gelijkheden, nieuwe perspec tieven werden geopend. De Krimpenerwaard is niet alleen maar een groen en vre dig polderlandschap. De indus trie heeft er, vooral tegen Rot terdam aan, vaste voet gekre gen. Water, schepen, kranen, rechtlijnige gebouwenen op de achtergrond de storm vloedkering en de brug. drijvende bokken ongehinderd door de sluis kunnen passeren, onafhankelijk van de waterstand. Ook viaduct Om het hoogteverschil tussen de bovenzijde van de brug en de laag liggende Krimpenerwaard te overwinnen, bouwde men een be tonnen viaduct, dat honderden meters verder aansluit op de pro vinciale weg. Aan de westzijde, op de oever van Capelle, zijn geweldige grond werken uitgevoerd, die het moge lijk maakten daar een verkeers plein aan te leggen. In 1954 begon men aan dit ko lossale waterbouwkundige werk, dat. de belangstelling opwekte van deskundigen in alle landen van de wereld. Zij kwamen uit Japan en Ame rika, Frankrijk en Chili, uit Enge land. Duitsland, Argentinië. Dene marken, ze kwamen uit alle delen van de wereld om dit gedurfde werkstuk te zien. De Nederlandse waterbouwkun digen toonden zich hier op hun best. Ze weerden het water en bouwden op dé rivierbodem, ze gebruikten het water als hulpmid del, ze speelden mét water in hun strijd tégen het water. Normaal- Ze hebben de rivier tijdelijk omgeleid en haar later een nieuwe loop gegeven. En tussen deze bedrijven door kon het scheepvaartverkeer normaal doorgang vinden. Zó groeide daar bussen Ca pelle en Krimpen een water bouwkundig kunstwerk, dat zijn gelijke in de wereld niet heeft Dorp aan de rivier. Kleine huizen liggen ietwat rommelig en ietwat romantisch tegen de dijk. De passagiers van het (verdwijnende) veer hebben dit beeld steeds weer in zich kunnen opnemen. Een verdwij nend beeld ook? men tachtig meter brede schui ven, die normaal hoog boven het wateroppervlak geheven worden, maar in tijden van gevaar tot op de rivierbodem kunnen zakken. Dan sluiten ze de weg van het aanstormend water herme tisch af en kunnen de gevaar lijke stormvloeden niet de twin tig kilometer lange weg naar Gouda meer gaan. Schutsluis Maar zij zouden ook de scheep vaartweg versperren en om aan dit bezwaar tegemoet te komen, ontwierp men naast de beweeg bare stormvloedkering een schut sluis met een kolklengte van meer dan honderd meter. De bouw van de stormvloedke ring, die grote oeverwerken nood zakelijk maakte, opende verder de mogelijkheid om een lang ge koesterde wens van de Krimpe nerwaard te vervullen: een brug over de Hollandsche IJssel. Dit werd een vaste boogbrug met een stalen rijvloer van twaalf millimeter dikte, waarop een as- faltlaag van vijf centimeter werd aangebracht. Hierop aansluitend kwam een bascule-brug over de sluiskolk, zodat ook grote zeeschepen en Over één punt waren de deskundigen het al eeuwenlang volkomen eens: De Hollandsche IJssel was een levensge vaarlijke en uitermate moeilijk te dichten bres in de Hol landse zeewering. De door de westenwind opgestuwde stormvloeden bereikten bij Gouda hun hoogste toppen en men wist, dat de Schielandse Hoge Zeedijk deze stormlopen slechts met de grootste moeite kon weerstaan. Reeds in de Franse tijd overwoog men de afsluiting van de rivier. De waterstaatinspecteur Blanken maakte een plan: een dam met drie sluizen, maar de Napoleontische oorlogen verhin derden de verwezenlijking. De eenvoudigste oplossing was uiteraard om de Hollandsche IJs- •sel geheel af te dammen. Deze sim pele, maar ingrijpende maatregel had echter enorme bezwaren. De zoetwatervoorziening van Rijnland zou verstoord worden, het rioolwater van Gouda zou de IJssel vervuilen en dc scheepvaart zou geblokkeerd worden. Die scheepvaart mag men beslist niet onderschatten, want jaarlijks passeren ongeveer tachtigduizend schepen met een laadvermogen van acht miljoen ton de monding van de rivier. De beweegbare stormvloedkering werd uitverkoren'. De constructie was in wezen eenvoudig, al bleef het vanzelf sprekend een technische opgave van ongekende afmetingen en problemen. Tussen tweemaal twee heftorens aan weerszijden van de rivier ko Een vierde bezwaar was, dat men de grote bedrijvigheid langs de Hollandsche IJssel zou wur gen: scheepswerven, belangrijke fabrieken, kortom werkgelegen heid voor duizenden. Niet afsluiten Dit was dus het probleem: de stormvloeden moesten gestuit wor den, maar de Hollandsche Issel kon niet totaal worden afgesloten. De Deltacommissie koos uit twee mogelijkheden: het ophogen van alle dijken (een vrijwel on mogelijk en tijdrovend karwei) en het bouwen van een kostbare s tormvloedkering.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1958 | | pagina 3