„Wij profiteren
er óók van"
NIEUW HAVENTJE VOOR DE PONT
Pessimist?
Welnee!
HET VRIJE VOLK OKTOBER 1958
3
(Van een onzer verslaggevers)
„En toch hebben ook wij er gemak van! Al liggen Berg
ambacht en Ammerstol in de Krimpenerwaard het verst
van de nieuwe brug af, ook wij zullen weten te profiteren
van de vlotte verbinding met Rotterdam," zegt burgemees
ter J. C. Diepenhorst, die over deze twee kleine gemeenten
in de oosthoek van de Waard de scepter zwaait.
„Zeker, het contact met Gouda zal minder tijd blijven kosten
dan de reis naar Rotterdam. Maar de huisvrouwen zullen nu
gemakkelijker een retourtje Rotterdam op het programma zet
ten dan voorheen. En denk aan al die veehouders in deze
streek, die met hun grote wagens nu veel gemakkelijker de weg
naar de Rotterdamse veemarkt kunnen vinden."
Niet alleen de huisvrouwen en
de veehouders zullen de aantrek
kingskracht van de grote stad in
de Krimpenerwaard voelen. Als
op zondagen de Rotterdammers
hun hengels naar de mooie vis-
watertjes in de Waard zullen dra
gen. gaan later op de dag heel
wat „buitenlui" naar de grote
stad om bijvoorbeeld top-voetbal
te zien.
„Vooral voor de plaatsen langs
de Lek betekent de nieuwe brug
uiteraard een enorme verbete
ring", zegt burgemeester Diepen
horst. De plattelandsgemeenten
Advertentie I.M.
deutz
MAURITSSTRAAT 77 - ROTTERDAM
TELEFOON (K 1800) 113514
in het hart van de Waard zullen
zich sterk op Gouda blijven
oriënteren.
Maar in Schoonhoven, het zil
verstadje vlak tegen de grens van
Utrecht aan, zijn we eens met een
huisvrouw, een caféhouder en een
forens gaan praten. Hen raakt de
keuze Rotterdam of Gouda door
de aanleg van de brug toch wel
direct. Ook Schoonhoven ligt, on
danks de nieuwe brug, nog dichter
bjj Gouda dan bij Rotterdam. En
of Utrecht voor de Schoonhove-
naar de „grote stad" zal blijven
mag sterk betwijfeld worden.
Mevrouw K. Sutherland-Palmer
van de H. A. Schreuderstraat in
Schoonhoven vindt de recht
streekse busverbinding met Rot
terdam prachtig. .Zo af en toe ga
ik graag eens winkelen in een
grote stad." zegt ze en dat was tot
dusver Utrecht. .Maar de bus
route over de smalle wegen van
de Lopikerwaard vind. ik toch wel
eng". Rotterdam lijkt haar als
stad ook veel aantrekkelijker.
Voor mevrouw Sutherland zijn
er nog meer voordelen. Ze is En
gelse van geboorte en ze wipt
weieens de Noordzee over om
haar ouders te bezoeken. Een van
de grootste problemen vond ze het
sjouwen met koffers en kinde
ren van de bus naar het station
in Gouda en in Rotterdam van
het ene perron naar het andere.
.Dat wordt nu ook eenvoudi
ger," meent ze. En ten slotte de
jongens. Die zijn verzot op een
diergaarde. „Blydorp is nu wel
heel wat dichterbij komen te lig
gen en we gaan er gauw eens een
dagje heen."
Een man die liet moet hebben
van de mensen die naar de Krim
penerwaard toekomen is de
heer P. van Veen. Hij wijst met
trots op zijn nieuwe café-restau
rant, dat in snel tempo by het
Schoonhovense Veer wordt afge
bouwd. „Natuurlijk verwacht ik
veel van het toenemende verkeer,
anders was ik er niet aan begon
nen!"
De heer Van Veen was exploi
tant van het café in het oude
Veerhuis, dat in verband met de
vernieuwingen van het Veer in
Schoonhoven moest verdwijnen.
Toen al was het terras met zijn
fraaie uitzicht op de Lek een ge
liefkoosd zitje voor toeristen.
„Ze zullen blijven komen, die
toeristen. Minder wordt het zeker
niet. maar of het veel meer
wordt, dat hangt ook af van de
propaganda die de VW in de
grote steden gaat voeren. Ons
oude stadje biedt veel aantrek
kelijks. Toch zullen we er goed
aan doen om de bezoekers nog
meer service te bieden."
Mensen die de grote stad ont
vluchten willen in de Krimpener
waard rust vinden". De Rotter
dammers kunnen als ze zich een
beetje haasten na een half uur bij
mij op het terras zitten. Ze gaan
dan wat door de stad wandelen
langs de grachtjes en geveltjes,
die het nieuwe Rotterdam ont
beert. En misschien komen ze
daarna nog even terug om rustig
naar de rivier te kijken, al is het
dan niet de Maas
Vijf jaar geleden hebben
twee zagende commissarissen
van de Koningin de oostelijke
toegang tot de Krimpener
waard vrijgemaakt. Op 22 ok
tober zal een minister hetzelf
de doen met de westelijke toe
gangsweg.
Al veel eerder was die in het
noorden door het gereedkomen
van de nieuwe brug bij Stolwij-
kersluis belangrijk verbeterd. Het
wachten is na nog op de zuide
lijke toegangsweg, het Veer bij
Schoonhoven.
De toeneming van het verkeer,
die door de opening van de brug,
volgens deskundigen, nog veel
sterker zal worden, heeft al aan
getoond, dat de Veerpont, die elk
kwartier de dienst Schoonhoven
Gelkenes onderhoudt te klein ia
geworden.
Al jaren wordt daarom in
Schoonhoven reeds gewerkt aan
een grootscheepse vernieuwing
van het veerbedrijf. Het inge
nieursbureau Gebroeders In 't
Veld kreeg opdracht een nieuwe
pont te ontwerpen, die belangrijk
groter zou zijn.
Dat ontwerp kwam er in de
vorm van een prachtig vaartuig,
dat vrijwel de dubbele capaciteit
van de andere pont heeft.
Dat betekende echter ook, dat
de Veerstoepen moesten worden
verbeterd en vergroot. Aan de
zuidelijke oever van de Lek werd
daarmee begonnen. Twee jaar ge
leden, kwam de nieuwe stoep ge
reed. Hij was belangrijk groter
dan zijn voorganger met een gro
ter stijgingspercentage, maar met
een veel betere op- en afrit.
De tweede stap was de opdracht
voor de nieuwe pont. Op de werf
van de Gebroeders Witsen in Alk
maar wordt deze gebouwd. Burge
meester J. Aten van Schoonho
ven gaat er zo nu en dan eens
een kijkje nemen en het zal niet
zo lang meer duren, of hij kan de
pont ook te water laten. In de
cember zal het vaartuig worden
opgeleverd
Het moeilijkste werk was de
nieuwe Veerstoep op de noorde
lijke oever. Daarop is lang ge
wacht. Die Veerstoep moest aan
sluiten op de Rondweg om
Schoonhoven, welke aanleg be
langrijk werd vertraagd door een
onteigeningsprocedure.
Het grootste deel van de Rond
weg is nu gereed. Een klein ge
deelte. dat op het grondgebied
van de provincie Utrecht lig. moet
nog worden bestraat, dat zal wel
begin volgend jaar worden
Pas toen definitief vaststond
Zal de middenstand er
nadeel van ondervinden,
dat „de" stad dichterbij is
gekomen
De heer H. Fuest. die in
Schoonhoven een kleding
bedrijf heeft, is er met zo
bang voor.
„Voor de oorlog gingen
tal van mensen met de
boot naar Rotterdam. Ze
hadden een leuke tocht en
stonden bij aankomst op de
Hoogstraat. Rotterdam is
veranderd. Na de oorlog
zijn veel meer mensen in
de eigen plaats gaan ko
pen". aldus de heer Fuest.
,De prijzen liggen hier
bovendien zeker niet hoger
dan in de grote stad. Wij
hebben de laatste jaren aan
onze winkels veel ver
nieuwd. Onze egien collec
ties zijn groter geworden".
„Het publiek kan ook in
de Krimpenerwaard be
hoorlijk kiezen. Het gebeurt
vaak genoeg, dat mensen
in de grote stad zijn ge
weest daar geen keuze kon
den doen en ten slotte in
de eigen plaats vlot sla
gen".
Pessimistisch is de heer
Fuest dus beslist niet.
„Wel", zegt hjj, „zal onze
activiteit nog groter moeten
worden. In mijn branche
zullen we de mode nog
nauwkeuriger moeten vol
gen en onze collecties nog
vollediger moeten maken".
Is mevrouw Sutherland de
„gaande" mens, en moet de heer
Van Veen het van de „komende"
man hebben, de zilversmid-gra
veur A. J. J. Verroen is zowel de
gaande als de komende man. Hij
is forens, al 31 jaar lang reist hij
dagelijks naar Rotterdam „Ik
heb er altyd kunnen komen,"
zegt hij, „en ik heb er dus nooit
behoefte aan gehad naar Rotter
dam te verhuizen."
De nu 70-jarige ambachtsman
heeft het alleen in de oorlogsja
ren moeilijk gehad met dat op en
neer reizen. Na dolle dinsdag
nam ik voor een hele week werk
mee naar huis en zaterdags
bracht ik dat op de fiets naar
Rotterdam. Maar in december
1944 kon ook dat niet meer, want
de laatste fietsbanden waren ka
pot."
In 1927. toen de heer Verroen
voor het eerst naar Rotterdam
reisde, gebeurde dat met twee
treinenVijftien jaar later, in
1942, ging het per bus naar Gou
da en verder met de trein naar
Rotterdam. En nu zal hij dus zijn
laatste forensen-periode beginnen
met de rechtstreekse bus naar
Rotterdam.
„Dat scheelt toch per dag maar
eventjes veertig minuten en ook
in de centjes ligt het voordeliger."
zegt hij enthousiast. Het aantal
forensen tussen Schoonhoven en
Rotterdam, waarvan hij ongetwij
feld de pionier is. zal door de
nieuwe reisgelegenheid zeker toe
hoe het tracé van de Rondweg
zou worden kon ook het plan voor
de Veerstoep worden gemaakt.
De nieuwe pont zou te ver in de
rivier komen te liggen door zijn
grote lengte en ook de winterber-
ging bij ijsgang zou moeilijk wor
den Er moest dus een haventje
komen voor de pont en dat bete
kende. dat het Veerhuis moest
worden afgebroken.
Al die problemen werden echter
afdoende afgelost en de nieuwe
Veerstoep is nagenoeg gereed.
In december zal dus ook de zui
delijke toegang tot de Krimpener
waard aanzienlijk zijn verbeterd.
Alleen moet het verkeer zich de
eerste tijd nog door de nauwe
Veerpoort en door de smalle stra
ten van Schoonhoven wringen, om
de provinciale weg te bereiken.