„Wij profiteren er óók van" NIEUW HAVENTJE VOOR DE PONT Pessimist? Welnee! HET VRIJE VOLK OKTOBER 1958 3 (Van een onzer verslaggevers) „En toch hebben ook wij er gemak van! Al liggen Berg ambacht en Ammerstol in de Krimpenerwaard het verst van de nieuwe brug af, ook wij zullen weten te profiteren van de vlotte verbinding met Rotterdam," zegt burgemees ter J. C. Diepenhorst, die over deze twee kleine gemeenten in de oosthoek van de Waard de scepter zwaait. „Zeker, het contact met Gouda zal minder tijd blijven kosten dan de reis naar Rotterdam. Maar de huisvrouwen zullen nu gemakkelijker een retourtje Rotterdam op het programma zet ten dan voorheen. En denk aan al die veehouders in deze streek, die met hun grote wagens nu veel gemakkelijker de weg naar de Rotterdamse veemarkt kunnen vinden." Niet alleen de huisvrouwen en de veehouders zullen de aantrek kingskracht van de grote stad in de Krimpenerwaard voelen. Als op zondagen de Rotterdammers hun hengels naar de mooie vis- watertjes in de Waard zullen dra gen. gaan later op de dag heel wat „buitenlui" naar de grote stad om bijvoorbeeld top-voetbal te zien. „Vooral voor de plaatsen langs de Lek betekent de nieuwe brug uiteraard een enorme verbete ring", zegt burgemeester Diepen horst. De plattelandsgemeenten Advertentie I.M. deutz MAURITSSTRAAT 77 - ROTTERDAM TELEFOON (K 1800) 113514 in het hart van de Waard zullen zich sterk op Gouda blijven oriënteren. Maar in Schoonhoven, het zil verstadje vlak tegen de grens van Utrecht aan, zijn we eens met een huisvrouw, een caféhouder en een forens gaan praten. Hen raakt de keuze Rotterdam of Gouda door de aanleg van de brug toch wel direct. Ook Schoonhoven ligt, on danks de nieuwe brug, nog dichter bjj Gouda dan bij Rotterdam. En of Utrecht voor de Schoonhove- naar de „grote stad" zal blijven mag sterk betwijfeld worden. Mevrouw K. Sutherland-Palmer van de H. A. Schreuderstraat in Schoonhoven vindt de recht streekse busverbinding met Rot terdam prachtig. .Zo af en toe ga ik graag eens winkelen in een grote stad." zegt ze en dat was tot dusver Utrecht. .Maar de bus route over de smalle wegen van de Lopikerwaard vind. ik toch wel eng". Rotterdam lijkt haar als stad ook veel aantrekkelijker. Voor mevrouw Sutherland zijn er nog meer voordelen. Ze is En gelse van geboorte en ze wipt weieens de Noordzee over om haar ouders te bezoeken. Een van de grootste problemen vond ze het sjouwen met koffers en kinde ren van de bus naar het station in Gouda en in Rotterdam van het ene perron naar het andere. .Dat wordt nu ook eenvoudi ger," meent ze. En ten slotte de jongens. Die zijn verzot op een diergaarde. „Blydorp is nu wel heel wat dichterbij komen te lig gen en we gaan er gauw eens een dagje heen." Een man die liet moet hebben van de mensen die naar de Krim penerwaard toekomen is de heer P. van Veen. Hij wijst met trots op zijn nieuwe café-restau rant, dat in snel tempo by het Schoonhovense Veer wordt afge bouwd. „Natuurlijk verwacht ik veel van het toenemende verkeer, anders was ik er niet aan begon nen!" De heer Van Veen was exploi tant van het café in het oude Veerhuis, dat in verband met de vernieuwingen van het Veer in Schoonhoven moest verdwijnen. Toen al was het terras met zijn fraaie uitzicht op de Lek een ge liefkoosd zitje voor toeristen. „Ze zullen blijven komen, die toeristen. Minder wordt het zeker niet. maar of het veel meer wordt, dat hangt ook af van de propaganda die de VW in de grote steden gaat voeren. Ons oude stadje biedt veel aantrek kelijks. Toch zullen we er goed aan doen om de bezoekers nog meer service te bieden." Mensen die de grote stad ont vluchten willen in de Krimpener waard rust vinden". De Rotter dammers kunnen als ze zich een beetje haasten na een half uur bij mij op het terras zitten. Ze gaan dan wat door de stad wandelen langs de grachtjes en geveltjes, die het nieuwe Rotterdam ont beert. En misschien komen ze daarna nog even terug om rustig naar de rivier te kijken, al is het dan niet de Maas Vijf jaar geleden hebben twee zagende commissarissen van de Koningin de oostelijke toegang tot de Krimpener waard vrijgemaakt. Op 22 ok tober zal een minister hetzelf de doen met de westelijke toe gangsweg. Al veel eerder was die in het noorden door het gereedkomen van de nieuwe brug bij Stolwij- kersluis belangrijk verbeterd. Het wachten is na nog op de zuide lijke toegangsweg, het Veer bij Schoonhoven. De toeneming van het verkeer, die door de opening van de brug, volgens deskundigen, nog veel sterker zal worden, heeft al aan getoond, dat de Veerpont, die elk kwartier de dienst Schoonhoven Gelkenes onderhoudt te klein ia geworden. Al jaren wordt daarom in Schoonhoven reeds gewerkt aan een grootscheepse vernieuwing van het veerbedrijf. Het inge nieursbureau Gebroeders In 't Veld kreeg opdracht een nieuwe pont te ontwerpen, die belangrijk groter zou zijn. Dat ontwerp kwam er in de vorm van een prachtig vaartuig, dat vrijwel de dubbele capaciteit van de andere pont heeft. Dat betekende echter ook, dat de Veerstoepen moesten worden verbeterd en vergroot. Aan de zuidelijke oever van de Lek werd daarmee begonnen. Twee jaar ge leden, kwam de nieuwe stoep ge reed. Hij was belangrijk groter dan zijn voorganger met een gro ter stijgingspercentage, maar met een veel betere op- en afrit. De tweede stap was de opdracht voor de nieuwe pont. Op de werf van de Gebroeders Witsen in Alk maar wordt deze gebouwd. Burge meester J. Aten van Schoonho ven gaat er zo nu en dan eens een kijkje nemen en het zal niet zo lang meer duren, of hij kan de pont ook te water laten. In de cember zal het vaartuig worden opgeleverd Het moeilijkste werk was de nieuwe Veerstoep op de noorde lijke oever. Daarop is lang ge wacht. Die Veerstoep moest aan sluiten op de Rondweg om Schoonhoven, welke aanleg be langrijk werd vertraagd door een onteigeningsprocedure. Het grootste deel van de Rond weg is nu gereed. Een klein ge deelte. dat op het grondgebied van de provincie Utrecht lig. moet nog worden bestraat, dat zal wel begin volgend jaar worden Pas toen definitief vaststond Zal de middenstand er nadeel van ondervinden, dat „de" stad dichterbij is gekomen De heer H. Fuest. die in Schoonhoven een kleding bedrijf heeft, is er met zo bang voor. „Voor de oorlog gingen tal van mensen met de boot naar Rotterdam. Ze hadden een leuke tocht en stonden bij aankomst op de Hoogstraat. Rotterdam is veranderd. Na de oorlog zijn veel meer mensen in de eigen plaats gaan ko pen". aldus de heer Fuest. ,De prijzen liggen hier bovendien zeker niet hoger dan in de grote stad. Wij hebben de laatste jaren aan onze winkels veel ver nieuwd. Onze egien collec ties zijn groter geworden". „Het publiek kan ook in de Krimpenerwaard be hoorlijk kiezen. Het gebeurt vaak genoeg, dat mensen in de grote stad zijn ge weest daar geen keuze kon den doen en ten slotte in de eigen plaats vlot sla gen". Pessimistisch is de heer Fuest dus beslist niet. „Wel", zegt hjj, „zal onze activiteit nog groter moeten worden. In mijn branche zullen we de mode nog nauwkeuriger moeten vol gen en onze collecties nog vollediger moeten maken". Is mevrouw Sutherland de „gaande" mens, en moet de heer Van Veen het van de „komende" man hebben, de zilversmid-gra veur A. J. J. Verroen is zowel de gaande als de komende man. Hij is forens, al 31 jaar lang reist hij dagelijks naar Rotterdam „Ik heb er altyd kunnen komen," zegt hij, „en ik heb er dus nooit behoefte aan gehad naar Rotter dam te verhuizen." De nu 70-jarige ambachtsman heeft het alleen in de oorlogsja ren moeilijk gehad met dat op en neer reizen. Na dolle dinsdag nam ik voor een hele week werk mee naar huis en zaterdags bracht ik dat op de fiets naar Rotterdam. Maar in december 1944 kon ook dat niet meer, want de laatste fietsbanden waren ka pot." In 1927. toen de heer Verroen voor het eerst naar Rotterdam reisde, gebeurde dat met twee treinenVijftien jaar later, in 1942, ging het per bus naar Gou da en verder met de trein naar Rotterdam. En nu zal hij dus zijn laatste forensen-periode beginnen met de rechtstreekse bus naar Rotterdam. „Dat scheelt toch per dag maar eventjes veertig minuten en ook in de centjes ligt het voordeliger." zegt hij enthousiast. Het aantal forensen tussen Schoonhoven en Rotterdam, waarvan hij ongetwij feld de pionier is. zal door de nieuwe reisgelegenheid zeker toe hoe het tracé van de Rondweg zou worden kon ook het plan voor de Veerstoep worden gemaakt. De nieuwe pont zou te ver in de rivier komen te liggen door zijn grote lengte en ook de winterber- ging bij ijsgang zou moeilijk wor den Er moest dus een haventje komen voor de pont en dat bete kende. dat het Veerhuis moest worden afgebroken. Al die problemen werden echter afdoende afgelost en de nieuwe Veerstoep is nagenoeg gereed. In december zal dus ook de zui delijke toegang tot de Krimpener waard aanzienlijk zijn verbeterd. Alleen moet het verkeer zich de eerste tijd nog door de nauwe Veerpoort en door de smalle stra ten van Schoonhoven wringen, om de provinciale weg te bereiken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1958 | | pagina 2