KOM OVER DE BRUG HetVrijeVolk Democratisch-socialistisch dagblad. Hoofdredacteur: K. Voskuil FEESTUITGAVE OKTOBER 1958 in deze feestuitgave hoe onze verslaggevers ta| van facetten belichten, die sa menhangen met het in ge bruik nemen van de brug. Het bestaan van deze nieuwe oeververbinding zal immers niet nalaten zijn stempel te drukken op de recreatie, het gemeen schapsleven, de sport, de (kleine) handel enz. De Krimpenerwaard ont sloten naar het westen. Er is een brug geslagen naar het bruisende industriege bied langs de Waterweg. De Krimpenerwaard ligt open voor een verdere ontiuilcke- ling. In deze dagen heerst er dus vreugde, want de dorpen en kleine steden van de Waard hebben er lang op gewacht. Zij hebben de brug zien groeien en de dagen afgeteld. Nu kun nen de vlaggen uit. Feest dus, maar wie gaat er feestvieren bij de geboorte van een kind en betrekt de moeder niet in de feestvreugde? Dat zou onrechtvaardig zijn. Maar we zouden het doen als we bij het gereedkomen van de brug de stormvloedkering zouden vergelen. We tonen uitbundig onze blijdschap met de nieuwe brug, terwijl we drommels goed we ten, dat hij zijn bestaan te danken heeft aan de storm vloedkering, waar we geen aandacht aan besteden. Zonder stormvloedkering was er (nog) geen brug gekomen, on danks alle ijverige actiecomités in de Krimpenerwaard. Daarom moeten we die stormvloedkering dankbaar zijn, maar daarom niet alleen. Het is immers volkomen duide lijk, dat deze in feite een veel gro tere betekenis heeft voor onze maatschappij dan de brug, maai' dat valt niet zo op en de mens is geneigd gauw te vergeten. Om de betekenis van de storm vloedkering op de juiste waarde te schatten, moeten we terugdenken aan die ramnnacht van de eerste februari 1953, toen de stormvloed ons land besprong en bijna twee duizend doden veroorzaakte. Dat was uiteraard het groot ste leed. maar daarnaast berok kende de watersnood ook grote schade. Uitgestrekte landerijen kwamen blank te staan en het zilte zeewater bedierf akkers, boerderijen, fabrieken en ma chines. De schade had echter nog veel groter kunnen zijn. Het opdrin gende water, voortgejaagd door de storm, belaagde rechtstreeks het industriële hart van Nederland De oude Schielandse Hoge Zee dijk was de laatste hindernis op de verwoestende weg naar het lage land in de wijde driehoek AmsterdamDen HaagRotter - dam, waarin om een voorbeeld te noemen de Prins Alexander- polder zes meter beneden het zee niveau ligt. Het opgezweepte water sloeg een gevaarlijke bres in de dijk en slechts het doortastend optreden van enkele mensen voorkwam een nog grotere ramp. Een moedwillig in de bres ge zonken zandscheepje versperde de ■zee de weg naar de hoofdstad! De Engelsen noemen dat een „narrow escape": een ontsnapping op het nippertje. Iets minder doortastendheid en wie zou dat kwalijk genomen hebben? een beetje minder geluk en De ramp bracht ons rouw. leed en schade, maar bracht ohs ook het inzicht, dat de bestaande zee weringen niet sterk genoeg waren voor een afdoende beveiliging van hof en have. In de nacht van de eerste februari 1953 schrok het Neder landse volk wakker uit de zoete droom, dat alles in orde was en dat men niets te vrezen had. De deskundige waarschuwingen had men altijd in de wind geslagen. Die deskundigen hadden reeds veel eerder op het gevaar gewezen, maar men geloofde er niet in. om dat zij hun waarschuwingen we tenschappelijk formuleerden en dus zonder sensationele voorspel lingen. Later besefte men. dat zij de ge varen hadden onderkend en er tijdig voor hadden gewaarschuwd: Nederland wordt bedreigd door een mogelijke watersnood en een zekere verzilting! Ze lieten het bij waarschuwen niet alleen, maar stelden ook een verdedingsplan op: het Deltaplan dat beide gevaren ineens zou be strijden. Na de ramp behoefden ze dit plan niet meer te verdedigen, want hun vijand luid de noodzaak aangetoond, net Deltaplan kreeg voorrang boven alle andere plan nen en reeds voordat de volks vertegenwoordiging de Deltawet aanvaardde, was opdracht gegeven tot de bouw van de stormvloed kering in de Hollandsche IJssel. En om nu nog even terug te keren tot die verhouding moeder en kind: Wie de opdracht tot de bouw van dit kunstwerk nader bekijkt, ziet. dat hij deze volgorde kreeg: Het ontwerp van de werken, uit te voeren in het kader van de bouw van een stormvloedkering in de rivier de Hollandsche IJssel omvat een schutsluis aan de wes telijke oever, een afsluiting van de rivier door twee beweegbare schui ven en de overbrugging van de rivier. Men ziet het: ook in de offi ciële stukken wordt de brug het laatst genoemd. Nu we dit samen hebben vast gesteld. is er niets op tegen tóch de vlag uit te steken. De brug is voor de Krimnenerwaard immers een handre'"* ng met een gebied dat zich stormachtig ontwikken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1958 | | pagina 1