BE WA
VERMEER
Met de bus
CUckéfa blink
Molen kan behouden
blijvenniet alleen
praten, ook doen
ISOLATIEBEDRIJF
AFNEEMBARE ISOLATIE
ISOLATIE PLAATWERK
HET VRIJE VOLK OKTOBER 1958
Wet Bescherming Waterstaats
werken in Oorlogstijd", aldus het
jaarverslag 1953.
Twee jaar later deelde het in
stituut mee: „Over het behoud
van de zo bijzonder fraai bij de
Vlist (in de gemeente Bergam
bacht) gelegen wipmolen „De
Bachtenaar" zijn besprekingen
gaande."
Kn nog eens twee jaar later:
„Voor de bekende wipmolen „De
Bachtenaar" worden nog steeds
de mogelijkheden tot behoud on
derzocht De molen wordt er ech
ter intussen niet beter op!"
Nee, die molen gaat hard achter
uit en de restauratiekosten, aan
vankelijk op 28.000 begroot, zul
len de eerste raming misschien
vrij aanzienlijk overschrijden. Hoe
langer men blijft onderzoeken,
overwegen en beraadslagen, des
te ernstiger wordt het verval en
des te duurder het herstel.
Zou er na vyf jaar niet eindelijk
eens een gunstige beslissing kun
nen worden genomen?
De wieken van „De Bachte
naar" staan stil. Er woont geen
molenaar meer, maar een tim
merman, de heer J. Boom. Zijn
vrouw en hij behoren uiteraard
tot de voorstanders van de res
tauratie. Het gezellige molenhuis
deutz
CLICHE'S VÓÓR ELK DOEL,
ÉÉN EN MEER KLEUREN
met het erf en het schuurtje Is
hun lief geworden.
Veel aankoop
„Ja. 't is hier rustig en mooi,"
zegt mevrouw Boom, „maar die
kade is 's winters vaak wel erg
modderig en het kan bar hard
waaien in de polder. We kunnen
hier geen elektisch licht krijgen,
zodat we de petroleumlamp moe
ten blijven gebruiken."
„En 't is ook wel lastig, dat we
in de zomer vaak zo veel aanloop
hebben van vreemdelingen. De
Hollanders zijn soms nog brutaler
dan de buitenlanders. Ze willen
de molen ook van binnen zien en
in ons huis rondkijken
We hopen voor mevrouw Boom,
dat de nieuwe brug haar geen te
grote toevloed van al dan niet
brutale vreemdelingen zal bezor
gen. En we blijven ook hopen op
het behoud van „De Bachtenaar".
VOOR ALLE
CLASSIFICEER-
EN
SCHEEPS
MATERIALEN
ROTTERDAM
TELEFOON 74249
ORANJEBOOMSTR. 389—407
De rietzomen van de Vlist, zilvergrijs en donkerpaars be-
pluimd, zwaaien en ruisen in de krachtige oktoberwind.
Zware wolken zeilen over de waard, maar telkens glijden
ook stroken zonlicht aan. Dan komen er warme tinten op
de daken en gevels van de boerderijen en glans op het water;
de herfstkleuren van de wilgen en populieren vlammen op
en het silhouet van de wipwatermolen „De Bachtenaar"
staat nog scherper tegen zijn wijde achtergrond van weiden
met zwartbont vee, bomen in strakke rijen en in groepen,
damhekken, sloten en aan de horizon de torens van Schoon
hoven en Bergambacht.
(A. van WAAS)
ROTTERDAM:
KANTOOR: BLOEMKWEKERSSTRAAT 68
WERKPLAATS: GERRIT v. d. LINDESTRAAT 59
TELEFOON 39782—54971
Speciaal voor
De wipmolen ,£>e Bachtenaar" een der mooiste watermolens van de Krimperwaard
Dank zij de nieuwe brug bij
Krimpen aan den IJssel zal men
van 23 oktober a ieder kwartier
van Krimpen aan den IJssel naar
Rotterdam kunnen reizen. In
twintig minuten brengen (voor
een deel jonkelnxeuwe) bussen van
de Twee Provinciën het publiek
van en naar Rotterdam CS.
Een net van nieuwe, recht
streekse busverbindingen verbindt
straks tal van plaatsen in de
Kmnpenerwaard met Rotterdam.
Krimpen aan de Lek en Lekker-
kerk krijgen een halfuurdienst
(rijtijd resp. 30 en 45 minuten),
en Bergambacht zal ook tweemaal
per uur (zij het niet precies om de
30 minuten) een verbinding met
Rotterdam krijgen (rijtijd 1 uur
vijf minuten).
Schoonhoven krijgt een snelle
rechtstreekse verbinding met Rot
terdam via de provinciale weg en
Krimpen aan den IJssel. In drie
kwartier zal men van de Stenen-
brug naar Rotterdam CS kunnen
rijden. Deze bus rijdt voorlopig
eenmaal per uur.
Ook Gouderak (55 minuten van
Rotterdam CS) en Ouderkerk (35
minuten) krijgen een uurverbin
ding
In Rotterdam zullen de bussen
van de Twee Provinciën deze
route volgen- Honingerdijk, Oost
zeedijk. Oostplein. Groenendaal.
Mariniersweg. Goudsesingel. Hof
plein, Weena. CS. Een halte komt
o a bij de Mariniersweg in ver
band met de markt en het sta
tion Blaak.
De bussen van de Twee Provin
ciën mogen uitsluitend het recht
streekse vervoer van de Krimpe-
nerwaard naar Rotterdam en te
rug verzorgen. Het lokale vervoer
in Rotterdam blijft in handen van
de RET.
In verband daarmee mogen de
bussen uit de Krimpenerwaard in
Rotterdam geen passagiers laten
instappen, terwijl de bussen naar
de Knmpenerwaard in de Maas
stad geen passagiers mogen laten
uitstappen.
De nieuwe verbindingen zijn
vooral voor Bergambacht van
veel belang: de plaats wordt een
centrum van diverse buslijnen.
Mede in verband daarmee heeft
de gemeente in samenwerking
met de Twee Provinciën een zes
tal nieuwe abri's laten plaatsen.
Deze heel oude en heel mooie
molen is niet aan de Vlist ge
bouwd. maar aan het einde van
een smalle kade langs een wete
ring vol waterplanten, die van de
weg tot een dammetje loopt. Er
hoort nog een ietwat bouwvallig
schuurtje bij „De Bachtenaar",
maar dat verstopt zich half ach
ter een wilgenbosje.
Vele watermolens prijkten in
vroeger dagen in de omgeving van
de Vlist. Hun schoonheid was on
opzettelijk: ze waren er neergezet
om nuttig werk te doen en niet
om het landschap te stofferen.
De moderne bemalingstechniek
ontnam die molens hun bestaans
recht. De ene na de andere werd
buiten gebruik gesteld en ge
sloopt, of althans van de kap met
het wiekenkruis ontdaan Er bleef
dan een afgeknotte kegel met een
woning over.
Nu ijveren verenigingen en par
ticulieren al vele jaren voor het
behoud van onze laatste molens,
die we als monumenten willen be
waren in een door ruilverkaveling,
wegenaanleg, bruggenbouw, wo
ningbouw en industrialisatie zo
sterk veranderend land.
Nieuwe betekenis
De oude molens hebben een
nieuwe betekenis gekregen Ze
verhogen de aantrekkelijkheid
van de polders voor de recreatie-
zoekende stedelingen. Ze bevor
deren het vreemdelingenverkeer.
Ze geven de streek een vertrouwd
accent voor de mensen die er wo
nen en die aan hun geboorte
grond zijn gehecht.
Die molens vormen bovendien
een stille reserve, waarop men
een beroep kan doen als er stag
natie komt in de energievoorzie
ning die de moderne bemaling
mogelijk maakt
Kortom, het ontbreekt niet aan
factoren die het behoud van een
zo mooie en merkwaardige molen
als „De Bachtenaar" rech1 vaardi
gen. Heel jammer, ergerlijk, on
begrijpelijk. dat djt sieraad van de
Krimpenerwaard in staat van
verval verkeert.
Besprekingen
Het Instituut Stad en Land
schap van Zuid-Holland sloeg al
in 1953 alarm: De „Bachtenaar",
de forse wipmolen, gelegen bij de
schilderachtige Vlist. al enige ja
ren buiten gebruik, is wellicht te
behouden door toepassing van de