BE WA VERMEER Met de bus CUckéfa blink Molen kan behouden blijvenniet alleen praten, ook doen ISOLATIEBEDRIJF AFNEEMBARE ISOLATIE ISOLATIE PLAATWERK HET VRIJE VOLK OKTOBER 1958 Wet Bescherming Waterstaats werken in Oorlogstijd", aldus het jaarverslag 1953. Twee jaar later deelde het in stituut mee: „Over het behoud van de zo bijzonder fraai bij de Vlist (in de gemeente Bergam bacht) gelegen wipmolen „De Bachtenaar" zijn besprekingen gaande." Kn nog eens twee jaar later: „Voor de bekende wipmolen „De Bachtenaar" worden nog steeds de mogelijkheden tot behoud on derzocht De molen wordt er ech ter intussen niet beter op!" Nee, die molen gaat hard achter uit en de restauratiekosten, aan vankelijk op 28.000 begroot, zul len de eerste raming misschien vrij aanzienlijk overschrijden. Hoe langer men blijft onderzoeken, overwegen en beraadslagen, des te ernstiger wordt het verval en des te duurder het herstel. Zou er na vyf jaar niet eindelijk eens een gunstige beslissing kun nen worden genomen? De wieken van „De Bachte naar" staan stil. Er woont geen molenaar meer, maar een tim merman, de heer J. Boom. Zijn vrouw en hij behoren uiteraard tot de voorstanders van de res tauratie. Het gezellige molenhuis deutz CLICHE'S VÓÓR ELK DOEL, ÉÉN EN MEER KLEUREN met het erf en het schuurtje Is hun lief geworden. Veel aankoop „Ja. 't is hier rustig en mooi," zegt mevrouw Boom, „maar die kade is 's winters vaak wel erg modderig en het kan bar hard waaien in de polder. We kunnen hier geen elektisch licht krijgen, zodat we de petroleumlamp moe ten blijven gebruiken." „En 't is ook wel lastig, dat we in de zomer vaak zo veel aanloop hebben van vreemdelingen. De Hollanders zijn soms nog brutaler dan de buitenlanders. Ze willen de molen ook van binnen zien en in ons huis rondkijken We hopen voor mevrouw Boom, dat de nieuwe brug haar geen te grote toevloed van al dan niet brutale vreemdelingen zal bezor gen. En we blijven ook hopen op het behoud van „De Bachtenaar". VOOR ALLE CLASSIFICEER- EN SCHEEPS MATERIALEN ROTTERDAM TELEFOON 74249 ORANJEBOOMSTR. 389—407 De rietzomen van de Vlist, zilvergrijs en donkerpaars be- pluimd, zwaaien en ruisen in de krachtige oktoberwind. Zware wolken zeilen over de waard, maar telkens glijden ook stroken zonlicht aan. Dan komen er warme tinten op de daken en gevels van de boerderijen en glans op het water; de herfstkleuren van de wilgen en populieren vlammen op en het silhouet van de wipwatermolen „De Bachtenaar" staat nog scherper tegen zijn wijde achtergrond van weiden met zwartbont vee, bomen in strakke rijen en in groepen, damhekken, sloten en aan de horizon de torens van Schoon hoven en Bergambacht. (A. van WAAS) ROTTERDAM: KANTOOR: BLOEMKWEKERSSTRAAT 68 WERKPLAATS: GERRIT v. d. LINDESTRAAT 59 TELEFOON 39782—54971 Speciaal voor De wipmolen ,£>e Bachtenaar" een der mooiste watermolens van de Krimperwaard Dank zij de nieuwe brug bij Krimpen aan den IJssel zal men van 23 oktober a ieder kwartier van Krimpen aan den IJssel naar Rotterdam kunnen reizen. In twintig minuten brengen (voor een deel jonkelnxeuwe) bussen van de Twee Provinciën het publiek van en naar Rotterdam CS. Een net van nieuwe, recht streekse busverbindingen verbindt straks tal van plaatsen in de Kmnpenerwaard met Rotterdam. Krimpen aan de Lek en Lekker- kerk krijgen een halfuurdienst (rijtijd resp. 30 en 45 minuten), en Bergambacht zal ook tweemaal per uur (zij het niet precies om de 30 minuten) een verbinding met Rotterdam krijgen (rijtijd 1 uur vijf minuten). Schoonhoven krijgt een snelle rechtstreekse verbinding met Rot terdam via de provinciale weg en Krimpen aan den IJssel. In drie kwartier zal men van de Stenen- brug naar Rotterdam CS kunnen rijden. Deze bus rijdt voorlopig eenmaal per uur. Ook Gouderak (55 minuten van Rotterdam CS) en Ouderkerk (35 minuten) krijgen een uurverbin ding In Rotterdam zullen de bussen van de Twee Provinciën deze route volgen- Honingerdijk, Oost zeedijk. Oostplein. Groenendaal. Mariniersweg. Goudsesingel. Hof plein, Weena. CS. Een halte komt o a bij de Mariniersweg in ver band met de markt en het sta tion Blaak. De bussen van de Twee Provin ciën mogen uitsluitend het recht streekse vervoer van de Krimpe- nerwaard naar Rotterdam en te rug verzorgen. Het lokale vervoer in Rotterdam blijft in handen van de RET. In verband daarmee mogen de bussen uit de Krimpenerwaard in Rotterdam geen passagiers laten instappen, terwijl de bussen naar de Knmpenerwaard in de Maas stad geen passagiers mogen laten uitstappen. De nieuwe verbindingen zijn vooral voor Bergambacht van veel belang: de plaats wordt een centrum van diverse buslijnen. Mede in verband daarmee heeft de gemeente in samenwerking met de Twee Provinciën een zes tal nieuwe abri's laten plaatsen. Deze heel oude en heel mooie molen is niet aan de Vlist ge bouwd. maar aan het einde van een smalle kade langs een wete ring vol waterplanten, die van de weg tot een dammetje loopt. Er hoort nog een ietwat bouwvallig schuurtje bij „De Bachtenaar", maar dat verstopt zich half ach ter een wilgenbosje. Vele watermolens prijkten in vroeger dagen in de omgeving van de Vlist. Hun schoonheid was on opzettelijk: ze waren er neergezet om nuttig werk te doen en niet om het landschap te stofferen. De moderne bemalingstechniek ontnam die molens hun bestaans recht. De ene na de andere werd buiten gebruik gesteld en ge sloopt, of althans van de kap met het wiekenkruis ontdaan Er bleef dan een afgeknotte kegel met een woning over. Nu ijveren verenigingen en par ticulieren al vele jaren voor het behoud van onze laatste molens, die we als monumenten willen be waren in een door ruilverkaveling, wegenaanleg, bruggenbouw, wo ningbouw en industrialisatie zo sterk veranderend land. Nieuwe betekenis De oude molens hebben een nieuwe betekenis gekregen Ze verhogen de aantrekkelijkheid van de polders voor de recreatie- zoekende stedelingen. Ze bevor deren het vreemdelingenverkeer. Ze geven de streek een vertrouwd accent voor de mensen die er wo nen en die aan hun geboorte grond zijn gehecht. Die molens vormen bovendien een stille reserve, waarop men een beroep kan doen als er stag natie komt in de energievoorzie ning die de moderne bemaling mogelijk maakt Kortom, het ontbreekt niet aan factoren die het behoud van een zo mooie en merkwaardige molen als „De Bachtenaar" rech1 vaardi gen. Heel jammer, ergerlijk, on begrijpelijk. dat djt sieraad van de Krimpenerwaard in staat van verval verkeert. Besprekingen Het Instituut Stad en Land schap van Zuid-Holland sloeg al in 1953 alarm: De „Bachtenaar", de forse wipmolen, gelegen bij de schilderachtige Vlist. al enige ja ren buiten gebruik, is wellicht te behouden door toepassing van de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1958 | | pagina 7