KORTGENE: het dorp van de nieuwe dingen In Mexico begint het Kerstfeest in de zomervacantie: op 16 December A lles is weer op streekD| zeggen de vrouwenmaar veel is voorgoed anders Zelfs in tropisch Brazilië: Kerstkaarten met sneeuw Carnaval in Columbië HEBTUGERESERVEERD? I Kerstmis in Hemelo (Vel.) zal weer vól sfeer zijn...! HET VRIJE VOLK DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Slechts enkele weken na de ramp. in Februari van dit jaar, brachten wij het verhaal van „De Vrouwen van Kortgene", die tot de eersten behoorden die naar hun geteisterde dorp terugkeer den. En die daar de taak vonden, orde te scheppen in een chaos van slijk, splinters, puin en door- eengeworpen bezittingen. Deze zelfde vrouwen hebben wij opnieuw bezocht: het bleek dat het werk in Kortgene vrijwel was gedaan. Het dorp lag er weer keurig en rustig bij De vrouwen waren teruggevallen in de oude regelmaat van hun huishoudens. Maar bij nader inzicht bleken vele dingen onherstelbaar ver anderd te zijn... meer was. Ze wilden steeds iets pakken een handgebaar van twintig jaar oud en grepen mis. ZIJN ZE BLIJ met hun opgeverf de huisjes en gloednieuwe spul len? Ja zeker, ze zijn er blij mee. Ze zijn zelfs eerlijk genoeg te bekennen, dat ze er in vele gevallen op vooruit zijn gegaan: ..We waren al drie en twintig jaar getrouwd en dan is alles zo nieuw niet meer." Dat het oude soms mooier was, dat een stuk wooncultuur verdween mét de kabinetten en royale linnenkasten en de slingerklok daar staan hun gedachten niet bij stil. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli De stralen zijn meer schoongesrhrobd en de huizen staan keurig in het gelid, met heldere gordijnen voor de ramen tig verteld hoe het water kwam „Was het in Spanje soms ook ge beurd?" en of ze nu een nieuwe trein of pop kregen... De oude was door het water meegesleept. Het geld voor al die nieuwe spulle tjes kwam in stapels cheques het dorp binnenstromen. Die cheques ontnamen de vrouwen iets, dat niet te koop is: de oude saamhorigheid, karweien, dat ze er bezorgd van zijn Maar was dat wel zo belangrijk? geworden: „Wal, moet dat. als we \Voog de onrust, dat de één meer klaar zijn en iedereen alles heeft 20U krijgen dan de ander, woog de laten opknappen? roddel wel op tegen het. nieuwe dres- Maar het is ongelofelijk zoveel etoednieuwe radio de Den- werk als de vrouwen zelf hebben ver- gloean'euwe raai°' ae Pen zet. Zij zijn daarmee hun geplaagde aulc- Je reageert een hoop vermoeidheid vlak na de ramp besloten, nooit meer „c jn irnnen van df/Uta" hn£' ve." r5enwe dingen En als je «at kocht, enkele familie, die zijn huis vei- dan kochfc je niet hetzelfde; je wilde wel eens iets anders. De kamers vul den zich met uniforme dressoirs, ta- fels en stoelen. De oude lampen, met kralen franjes, werden vervangen rr DRTGENE is thans, het dorp door nieuwere modellen met dikke K van de nieuwe dingen. De deu- ren van de huizen sluiten ei weer en de kastdeuren en schuifdeu ren zijn weer pasklaar. De muren hebberi nieuwe behangetjes gekregen, REST van het dorp achter waarin soms na enkele weken uitge- de Torendijkmaakt de indruk beten plekken verschijnen. Het hout- of er niets is gebeurd. Waar werk zit in de verse verf. En waar tien maanden geleden de vrouwen, in nodig ligt nieuwe vloerbedekking in laarzen en overalls en truien van hun de huizen, mannen midden eikenhouten armen en felgekleurde kapjes op de uiteinden daarvan... in het slijk ston den en tussen de resten van hun stukgesla gen huisjes en weggespoelde meubelen in de vuile brij te lijf gelid, voor hun ramen. JO MANASSEN De oude meu bels zijn ver vangen nieuwe r «1 «en vennetje s den haasti0 ge hos waav dp 7f,n daan. De vrou- ALLES IS WEER OP STREEK zeggen de vrouwen van Kortge ne. En ze stoffen de nieuwe lijstjes af. die aan de muur hangen en de nieuwe portretten van de kin- j_ deren, kersvers op school gemaakt. nteïfwe meubels Er zijn kIeine schilderijtjes en pren- meubels. ten met klaprozen erop en molent.jes en een vennetje aan de rand van een bos. waar de zon suikergoed-en-mar- l' sepeinkleuren in tovert. Ze verzetten wóii nm w tP °P de schoorsteen en het dressoir ■ria"ghun stenen herderinnetjes en hon- tt~\ 17 nnnr/M 1/ Am FADTr* riur 171/ gingen daar liggen nu de rechte wachten. Het huL-iaad ephtei woictt Hpn en olifanties en DoooeriKe *-che- JN E DODEN VAN KORTGE!\ E rusten op een kerkhofklinkerstraten en betegelde stoepen nog steeds aangevuld: niemand was meriarnpjes onder een doorzichtig JS nj schoongeschrobd onder de grijsge- bij machte een volledige lijst samen DaD;pr aan liet uiteinde van liet dorp. dij de sneeuwwitte krui- sluierde winterlucht, De hulzen staan te stellen van de tientallen kleine Alles is weer op streek. En alles l£ 7 j er. achter mogere boompjes, keurig dingen, die misten. Om die vele. njeuw en onpersoonlijk sen, boven een groot aantal nieuwe graven, staat een klein in het gelid, met heldere gordijnen kleine dingen draafden de vrouwen Maar het is weer netjes En wat van Kortsene op en neer naar de dal „etreft !s dan hel hart van d( vrouwen van Kortgene tot rust geko men. Het zal nog verder tot rust ko- gedenkteken, dat aan de ramp herinnert. Het" "werk is er bijna gedaan, winkels. n 1 t i- i .i.i j Slechts een handvol huizen heeft nog Up de I oren dijk gaat het leven iveer zijn gang, in de een „verborgen hoek": een kamer. er hoog tussen opgeschoten. Een maand geleden vond men er een portefeuille met twaalfhonderd gulden 11 1 1 j j ii u die nog moet worden behangen en twaalf van de zestig huizen, die daar overbleven. Het puin geVerfd. waar de kachel nog moet is er nog niet allemaal opgeruimd. Er ligt een brede strook w<""den 8ePlaatst of iets veitimmerd. rn o Soms wacht dat op de werklieden, vuile, verbrokkelde stenen, verroeste emmers en kapotte die al maandenlang het werk niet af kunnen. Soms wacht het op een flessen, gore matrassen en planken Gras en onkruid zijn verhuizing „we doen er maar niets meer aan, we gaan hier toch uit." En een zeldzame keer is er niets gebeurd, omdat het geld van de ver goeding te kostelijk bleek te zijn, om uit te geven. De kinderen van Kortgene komen rose kop nu achter in een tuintje, Achter de ramen duiken hier en nog altijd met zonderlinge dingen naast een stapel brandhout voor deze daar gezichten op van schilders en thuis: per week wel een vuilnisbak winter. Die stapel Is hoog genoeg: behangers. Die zitten zo dik in de vol. brandhout is er dit jaar volop in „Laat die rommel toch liggen," het dorp. Het ziet er anders uit dan zeggen de moeders, maar de kinderen gewoonlijk kunnen het zoeken en rondscharrelen tussen het puin niet laten. Gisteren De kinderen hebben uitbundig Sin- nog vonden ze de kop van een etala- S gepop, met pieuts gevertd gezicht en baas j)e kleuters van de bewaar- geonduleerde haren. Die namen ze school hebben zich in een kring om natuurlijk mee en daar ligt die bleek- de Sint geschaard en hem omslach- De Bazaar van Kortgene keerde nooit weer. Uit de chaos ontstond een gloednieuwe winkel, in apparaten. Ze wilden de aardappelen stam- men &\s iie^ Uit~ is met die cheques, pen... och heden, ik heb geen Het zal stellig zijn oude balans her stamper! Ze kochten een paar vis- vinden. Jes... maar nou heb ik geen pan, om ze in te bakken! Ze wilden Maar steeds zal er iets aan komkommer schaven... maar ze dat hart blijven knagen. Wan- Maldhdag8eeVuwBagauweS neer ze samenkomen en er een neer ze kijken naar een oud, sen: „Ik zie d'r nog zó lopen." zeepkiopper. Ze leenden bij elkaar, woord valt over „het water", gevlekt portret aan de muur: Met de Kerstdagen en op omdat ze soms niet konden gelo- Wanneer op Zondagmorgen be- „Dat is het portret van mijn Oudejaarsavond zullen ze met ven, dat ze al die dingen kwijt zoek komt van iemand, die zijn vader... ik had ook zo'n mooi nieuwgekochte liederenboeken Sïïiggen, hgasteren.he of'was dat draai niet kan vlnden. omdat van moeder, op z'n Goes'." en bijbels naar de kerk gaan. nou verbeelding? Dan zochten ze nu Zondags alleen is: „Ik Wanneer ze 's morgens het En dan zullen ze wel veel hui- ureniang naar iets. dat er niet kom maar wat bij jou..."Wan- kopje koffie met moeder mis- len... (Van onze correspondent in Zuid-Amerika) Kerstmis in Zuid-Amerika verschilt heel veel bij dat in Noord-Europa. Het is een men geling van religie. Indiaanse en Negergebruiken en vrolijkheid, die soms niets te maken heeft met het feest van Christus' ge boorte. Op heel het Zuidelijk Halfrond is het zomer en de zomervacanties zijn begonnen. Ze duren meestal van 16 De cember tot 1 Maart. De Kerstboom is dan ook geen deel van de Latijnse tra ditie, maar soms heeft de in vloed van Europa of Noord- Amerika de Kerstboom inge voerd, zoals men bijvoorbeeld in Brazilië ook altijd Kerst kaarten met sneeuw kan kopen, die net zo onbekend is in dat tropenland als palmen bij ons. In BRAZILIË beginnen de kinde ren half December al met het bou wen van een Kerststal en al naar de kleur der bouwers met soms blan ke. soms zwarte heiligen. Op Kerst avond meestal een van de heetste dagen van het jaar komen de families bij elkaar, eten stokvis (spe ciaal uit Portugal voor dit feest ge ïmporteerd) noten, zuidvruchten en soms kalkoen. Men vult de avond met luidruchtige vrolijkheid, muziek en dans (samba) tot men naar de Nachtmis gaat. De eerste en enige Kerstdag gaat men op stap naar de zee of naar de bergen. In MEXICO begint Kerstfeest al op 16 December, de tocht van .'nt.-'-b en Maria symboliserend. Men nekt Men verkleedt zich om niet her- kend te ivorden en om niet ver plicht te zijn een geschenk te geven. met zijn allen naar de Alameida, een park, waar honderden kraampjes staan opgesteld met speelgoed, aar dewerk, vlechtwerk en andere objec ten uit heel het land. Deze „puestos" zijn altijd een teken van feest, zoals bij ons de kermiskramen. Gedurende deze negen dagen, „posadas" (onder dak) vieren buren, vrienden en fa milie het feest samen. Kinderen gaan met heiligenbeeld jes en typische Kerstrequisieten zo als Christusbeeldjes, kribben, in pro cessie langs de deuren en vragen om toegang. Deze wordt eerst geweigerd, maar na herhaald kloppen wordt toch opengedaan als de „casero," de bewoner van het, huis, overtuigd is van de belangrijkheid van zijn gas ten. Allen knielen dan neer om een Ave Maria te zeggen. Dan volgt de vrolijkste gebeurtenis van de posada. het breken van de „pinata," een hoog opgehangen aar den pot, Iemand wordt geblinddoekt en moet met een stok de pot kapot slaan, maar de omstanders verhangen en verzetten de pinata steeds, zodat het alleen met moeite ten slotte lukt Dit spel herhaalt zich acht avonden. Op Kerstavond verkleden de kin deren zich als herders die het Kind in slaap zingen. Tegen middernacht breekt de hel los: vuurwerk, fluitjes, kerkklokken. Daarna is er de Misa del Gallo, de Hanenmis. Daarna volgt een overvloedige maaltijd van lamsvlees met wijn. Men geeft elkaar geen cadeautjes, alleen op 6 Januari, Driekoningenavond, wanneer de kin deren hun schoenen op de balkons zetten zodat de drie wijzen ze zullen vullen. Men neemt aan dat het bre ken van de pinata een heidens In diaans gebruik is, evenals het af steken van vuurwerk om boze geesten te verdrijven. In COLUMBIË kan men op Kerst avond vrolijke groepen op straat zien in carnaval-kleren. Want Kerst avond is de avond van de „aguinal- dos" of geschenken, wanneer ieder een zich vermomt en de straat op gaat. Het doel van deze verkleedpartij is, dat men elkaar herkent. Wie een ander ontmaskert, heeft recht op een geschenkje. Deze vrolijkheid duurt tot de Nachtmis. Kinderen hebben ondertussen hun schoen gezet en hopen dat het Christuskind hen zal gedenken. In NICARAGUA vindt men in het Kerstfeest oud-Spaanse gebruiken terug, zoals de aanbidding van de Heilige Maagd. Het is een speciaal feest voor kinderen, die dan al half November voor het Mariabeeld bloe men brengen in vrome processies. Het kribje in de opgestelde stal blijft leeg tot in de nacht van 24 Decem ber, wanneer de ouders het Kind erin leggen en tevens speelgoed daar omheen voor de kinderen. Overal in Zuid-Amerika trekken de grote Kerstloterijen met de mil- lioenenprijzen en in enkele landen, zoals in Argentinië, is door de rege ring voorgeschreven dat iedere werk nemer een officiële „aguinaldo" krijgt, meestal bestaande uit een maand extra-loon of -salaris. Viert u het Kerstfeest thuis of hebt u gereserveerd? Gereserveerd ja, dat kan toch: Kerstmis in Hemelo j Hotel v. Linge De Velurve en de folklore staan naast uw bed. De telefoon ook. Ka mers met ivarm en koud stromend water, hetgeen de Kerstsfeer in niet geringe mate ten goede komt. Exquise diners, diverse wildschotels natuur lijk, maar dat is niet verwonderlijk, want tegen de Kerst verliezen de hoendervogels in die buurt alle zelf vertrouwen. Ze vliegen de pan int Trouwens, heel Hemelo leeft mee. Het is, in deze dagen, net een plaatje van Anton Pieck, een uit een be sneeuwd j.Met opgerezen decor, waarin hier en daar een aarzelend spaarbrandertje gloeit. Heel intiem. En dan die bevolkingI Het man volk licht de pet en roept u en de uwen een welgemeend „vrolijk" of „zalig Kerstfeest" toe. Enkele meer ontwikkelde jongeren hebben reeds het wat fijnere, meer representatieve Merry Christmas" onder de knie n zo nu en dan zeggen ~r er zelfs „and a very happy new year" achter. Maar dat v. toch niet meer dan een bij- videre "orirP roor de vreemdeling, Hemelo '/na! inM. z'n tijd mee, maar emelo blijft zich zelf. voor Monumentenzorg geen belang stelling heeft; maar het interieur ver goedt veel. De eetzaal, die hoog en donker gelambrizeerd is, pronkt met veel tin en koper en het zou er beslist somber zijn, als hier en daar niet wat vrolijk vaatwerk stond. De vleugel in de erker, de vleugel met de chrysanten, doet 't ook goed. En de verlichte flessen (reclame van de een of andere distilleerderop het hemel hoge Mechelse buffet staan ronduit gezellig. Hoewel natuurlijk in de eerste plaats de gasten voor sfeer moeten zorgen. Dat valt wel 'ns mee. dat valt ook wel 'ns tegen. Verleden jaar was 't eerlijk gezegd, nogal leurstellend. Mevrouxo Streef uit Wassenaar, die er toen al voor de achttiende keer het Kerstfeest vierde, kon de echte sfeer maar niet te pakken krij gen. Nu werkte ook het weer niet mee. Het regende of mistte en hoewel n:jvrouw Streef bij herhaling „I'm dreaming of a white Christmas" zong, daarbij zich zelf aan de vleugel met de chrysanten begeleidend de echte, ietwat ontroerende Kerstsfeer bleef zoek. Dat kwam ook, omdat er enkele stugge lezers in het oezelschap waren, mensen, die gekomen waren om zic'i de Kerstdagen door te lezen, waar- schi'iiliik uit rancune tegen de man of vrouiv. die hun deze Hemelose sof had bezorgd. Op het eerste gezicht valt hotel v. Linge misschien wat tegen. Het is, goe bezien, een grauw kavalje. waar- Ja, 't was een sof. Er logeerde een Amsterdammer, die voortdurend ruzie met z'n vrouw maakte en die het, toen op Tweede Kerstdag de kaïsen weer ontstoken werden, mevrouw Streef zelfs onmogelijk maakte de vleugel in de erker te be reiken. De oude mevrouw v. Linge he 't toen gezegd, dat zij haar zoon zou opdragen deze Amsterdammer in den vervolge te weigeren. E gek: Het eten was ook niet zo exquis vorig jaar. De oude Thijs, die toch z'n sporen op culinair gebied heeft verdiend (anders had v. Linge hem geen 33 jaar geduld en je moet eens proberen ergens op de Veluwe een betere uitsmijter tc krijgen), de oude Thijs was niet in z'n beste vorm. De hazepeper was zuur en te v.ager. de patrijzen n.b. zonder manchetjes! hadden te weinig boter gehad. En hoe Thijs in vredes naam op 't idee gekomen was iets machtigs als „Charlotte russe" op het menu te plaatsen, zal wel altijd een raadsel blijven. Nee, verleden jaar was Kerstmis In Hemelo geen succes. Toen het kinder koor van Hemelo's Streven op Kerst avond het Stille nacht, heilige nacht" stond te zingen moet die Amsterdammer geroepen hebben: „Stil zal wel gaan." Maar waarom zouden ze het dit jaar in hotel v. Linge niet beter treffen? Aan mevrouw Streef zal het niet liggen. BOB SPAAK

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3