„Het wonder der natuur" BEATRIX houdt van geschiedenis, boetseren en zeilen op de Zuiderzee Dr. Fritz Kahns beroemde serie I komt in de krant -I Rapport over een haast zestienjarige Sociale belangstelling naast komische rollen en de poppenkast Stoutmoedige (en geslaagde) poging het onbegrijpelijke verstaanbaar te maken HET VRIJE VOLK DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 PAGINA 3 Toen enkele jaren geleden professor Wellensieck zijn ambt als hoogleraar aan de Landbouw hogeschool in Wageningen aanvaardde, uitte hij in zijn openbare rede een klacht. „Laten we eens aannemen," zei hij, „dat ik zou kunnen lezen met de snelheid van een bladzijde per minuut en dat ik dan meteen ook alles zou kunnen onthouden, wat ik op die manier las. Dan zou ik net een achturige arbeidsdag kunnen vullen met het bij houden van de literatuur, die er op het gebied van de natuurwetenschap, dat ik bewerk, verschijnt." Een hoogleraar is, zoals iedere onderzoeker, tegenwoordig een specialist, iemand dus, die slechts een klein deel van ons gezamenlijke weten beheerst. En het zal dus duidelijk zijn, dat de hoeveelheid literatuur, die verslag doet van de resultaten van het moderne onderzoek, vele honderden keren zo groot is als de zo juist genoemde. En daarmee schijnt het een illusie te worden te hopen, dat het tegenwoordig nog mogelijk zal zijn een samenhangend overzicht te geven van de stand van het natuurwetenschappe lijk onderzoek. „Al wat in boeken steekt, is in zijn hoofd ge varen," zal nooit meer van één mens gezegd kunnen worden. Dat neemt niet weg, dat de mens van onze tijd niet gedachte loos aan de dingen voorbij wil gaan. Hij gevoelt de behoefte ten minste de hoofdzaken, de belangrijkste resultaten van dat onderzoek, te kennen. BOETSEREN is een van de wie hobby's van Beatrix. Zij be gon ermee in de werkplaats van Kees Boeke, waar deze toto in 1050 (Trix ivas toen 12 jaar!) werd gemaakt. Op de facultatieve schoolmiddag van het Baarns lyceum heeft zij het tekenen er voor aan de kant gezet. „Trix is een artiste." zeggen mensen, die het weten kunnen. (Foto RVD). ROONPRJNSES BEATRIX verscheen in September voor de eerste maal op een officieel feest. Te zamen met koningin Juliana en prins Bernhard woonde de bijna zestienjarige in de Amsterdamse Stadsschouwburg een galavoorstelling bij. Het was een belangrijke gebeurtenis voor de leerlinge van het Baarns lyceum bij deze gelegenheid maakte zij officieel als kroonprinses haar intrede in de „grote" wereld. Trix van Oranje begon op deze avond aan een nieuwe periode van haar leven. van voldoende voedsel voor onze ge hele samenleving betreffen. Als we constateren en laten we dit toch geen dag en geen uur ver geten dat op dit moment nog altijd tweederde deel van de totale mensheid in meerdere of mindere mate ondervoed wordt, hopen we. dat de wetenschap ons de middelen aan de hand zal doen om onze land bouwproductie zó te verhogen, dat er voldoende voedsel voor allen zal zijn. Als we zien welke ziekten nog steeds onze kinderen en ons zelf be dreigen, verwachten we, dat de wetenschap ons tegen hun dreiging zal beschermen en van hun aantas ting zal genezen. Als we vrezen, dat binnen afzien bare tijd onze grondstoffen zullen zijn opgebruikt verkwist dikwijls in dwaze vernietigingsdrift hopen we, dat de wetenschap ons de nodige vervangingsmiddelen in liefst onbe perkte hoeveelheid zal gaan ver schaffen. Als we in steeds sneller tempo het ogenblik zien naderen, waarop de laatste steenkolen uit de aarde zijn gedolven en de laatste tonnen olie rie is zij? Wat doet zij? Hoe staat zij tegenover degenen, die dagelijks met haar in aanraking komen? En in welke richting zal haar verdere ontwikkeling en opleiding gaan? Onze krant heeft daarover een aantal vragen gesteld aan de particulier secretaresse van koningin Juliana, mevrouw N. SmittAvis. Zij pleegde voor de antwoorden overleg met de rectrix van het Baarns lyceum en anderen, die regelmatig met onze Kroonprinses in aanraking komen. Koningin Juliana en prins Bernhard wogen het rapport, dat op deze wijze tot stand kwam en verleenden, na lezing, toe stemming tot publicatie in onze Kerstkrant. Dank zij deze medewerking kunnen wij u vandaag dit authentieke rapport aanbieden in de vorm, waarin het door ons werd ontvangen. Onze Kroonprinses in de ogen van haar omgeving uitsluitend aan het boetseren ge weest en tekende zij liever niet. Behalve de les op school, krijgt zij ook thuis nog beeldhouwles van een jonge Amsterdamse beeldhouw ster. Er is in Trix' druk-bezette le ven niets, waarvoor zij die beeld houwles wil laten vervallen! Zij speelt ook graag toneel, liefst een komische rol. Zo was onlangs in een Frans toneelstuk, dat op school (in het Frans) werd opgevoerd, de caricaturale deftig-doende gouver nante een kolfje naar haar hand. Trix heeft nóg een speciale lief hebberij poppen maken en poppen kastvoorstellingen geven, Haar fan tasie is groot op zulke momenten. Soms maakt zij. samen piet een vriendin, zelf toneelstukjes. Juist in dit opzicht heeft zij wel sterk geprofiteerd van het onderwijs in de werkplaats van Kees Boeke. Dan zijn er de paarden. Paardrijden is voor haar meer dan een hobby. Het rijden zelf betekent voor haar: heerlijk vrij zijn. En daaraan heeft de vijftienjarige Kroonprinses, wier dagen als een mozaïek in elkaar sluiten, werkelijk wel eens behoefte. Intens' geniet Trix ook van alles wat met water te maken heeft. In Amerika kreeg zij voorgoed de smaak van de watersport te pak ken. Het kan haar niet te storm achtig zijn. Integendeel! Het wordt op een boot voof haar pas goed, als iedereen drijfnat en de meesten zeeziek zijn. Trix lacht om zee ziekte! VRAAG: Maakt het enige indruk op Beatrix, dat haar de troon wacht? Antwoord: Daarover kunnen we echt geen oordeel uitspreken. Trix heeft zich er voor zover wij weten, te genover niemand over uitgelaten. We weten wel, dat zij haar jonge leven van kroonprinses graag ge scheiden houdt van haar schoolbe staan. VRAAGKunt. U ons een paar va re (aardige) gebeurtenissen navertel len, waarbij Trix betrokken is ge weest? Antwoord: Dat liever dan anecdoten. Er zijn er echter zoveel. Begin Juli kampeerden twintig leerlingen van het schooltje bij cïe boerderij van de familie Debougnoux in het Lim burgse Epe. Op een dag was een van hun dochters jarig. Aan tafel werd door de leiding voorgesteld een tekening met gelukwens te ma ken en daaronder de handtekenin gen van alle deelneemstertjes te plaatsen. Wie zou de tekening willen ma ken? Vragend keek de leidster de tekentalenten aan, maar niemand meldde zich. Je hebt het ook zo druk in een kamp, waarin je alles zelf moet doen. Trix zorgde ervoor, dat het plan netje uitgevoerd kon worden. Veel zin had ze er niet in. Toch zei ze: „Ik zal het wel doen." Het kwam in orde. 's Avonds was zij het, die ongevraagd het kostbare document met een kort, kinderlijk speechje aanbood aan de jarige. In zo'n kampweek merkt men ook het beste wie wat voor het ge heel en voor anderen overheeft. Trix heeft dat zeker. Ze stond daar in Limburg altijd klaar, wilde de vervelendste karweitjes opknappen en het hardste sjouwen De gemoedelijke Limburgse chauffeur van de stationcar, waar mee de kinderen reisden, bleef wel eens eten in het kamp. Hij werd evengoed door Trix als door een andere corveester bediend. Het was de gewoonste zaak ter wereld. Trix houdt van het water dat is al eens gezegd. Natuurlijk was zij van de partij, toen op een week end in September voor de meisjes van haar klas een bottertocht werd georganiseerd. Iedere leerlinge had een vriendin meegevraagd. Twee docenten voeren mee uit. Op het IJselmeer veranderde het weer plotseling. Een flinke storm stak op. Trix genoot méér dan iemand anders. Zij behoorde tot de zeer weinigen, die niet zeeziek wer den. De botter hield het niet zo best, kreeg tamelijk veel averij en moest ten slotte worden gesleept. Zondags kwam van de Piet Hein, waarmee haar ouders op het IJsel meer toefden, een boodschap, dat Trix maar bij hen moest komen eten. Zij ging naar het jacht, maar Dit machtige beest L een reuzen- sauriër. Het voorwereldlijke dier is afgebeeld in de juiste verhoudingen ten opzichte van de mens. Zijn Latijn se naam: Gigantosaurus. Wij hopen van de wetenschap het antwoord te krijgen op allerlei vragen, die de verdediging van onze gezondheid, het scheppen van be staansmiddelen en het produceren alleen om te zeggen, dat ze de an deren toch niet in de steek kon laten. Ze hadden zelf nog genoeg brood aan boord van de botter en warm eten kon ze best missen. Bij de Februari-ramp getuigden dc reacties van Trix van haar me degevoel, hulpvaardigheid en wer kelijkheidszin. Zij wees de enigs zins wilde hulpacties, die sommige schoolgenoten oreerden, nuchter en beslist van de hand. „Met een handjevol kinderen kunnen we toch niets doen we moeten maar geld bij elkaar zien te brengen," meende de Kroonprin ses. Dat is toen gebeurd. Niet alleen door het ledigen van spaarpotten, maar ook door kunstnijverheids- voorwerpen te maken en te verko pen. Die mochten niet duurder verkocht worden dan m de winkel. „Anders zijn het toch weer onze ouders én niet wij'zelf, die het geld bij elkaar brengen," stelde Trix vast. Met grote trots heeft Trix eigen handig het eindbedrag overhandigd aan de burgemeestersvrouw van Haamstede. (Door hun zomerkam pen heeft de school met deze plaats bijzondere banden,) Ze vond. dat dit geld, door 23 kinderen verdiend, minstens evenveel waarde had als de cheque van een millioen die zij te voren had gezien en die van een ander land kwam. VRAAG: Welk ambt zou Trix kie zen als zij daarin vrij was? Antwoord: Daar weten we eigenlijk het antwoord niet op. Vraagt u ons welk beroep wij bij beroepsvoor lichting aan Trix van Oranje zou den raden, dan is dat: een leiden de functie in het kinderbescher- mingswerk, waarbij veel organisa tievermogen, veel omgang met mensen en veel warme belangstel ling voor kinderen en sociale toe standen vereist worden. Maar... Trix van Oranje heeft ons voorals nog geen advies gevraagd in zake beroepskeuze! Dit ls het „vraaggesprek", dat wij over de Kroonprinses mochten hebben. Het tekent beter dan elk ander verhaal, door outsiders geschreven, het leven van het meisje, dat bin nenkort zestien jaar wordt en eens de moeilijke taak van haar koninklijke moeder over zal nemen. Moge het Beatrix (Zij, die geluk brengt) goed gaan. Mag men haar ook nog lange tijd het heerlijke vrije leven gun- KROONPRINSES BEATRIX VAN ORANJE kijkt lachend de wereld in. Zij maakt zich geen zorgen over morgen. Dit is haar jeugd, waarvan zij nog voluit ge niet. (Foto Cas Oorthuys) V nen, waarop haar ouders en zij zelf zo zeer prijs stellen! BERT PASTERKAMP uit de diepte omhooggebracht zullen zijn, spreken we nu reeds met grote gerustheid het woord „kern-energie" uit, om het schrikbeeld uit te ban nen. dat een wereld zonder brand stoffen voor ons zou betekenen. Aan de andere kant vragen wij ons dikwijls met vrees af, of niet juist de fantastische vorderingen, die de wetenschap gedurende de laatste honderd jaren gemaakt heeft, toch in plaats van de instandhou ding, de ondergang van onze bescha ving met zich mee zouden kunnen brengen. En weer spreken we, maar ditmaal met angstig ontzag het woord „kern-energie" uit. jVTaasfc al deze vragen van min of 1 meer practische aard, staan die problemen, die de mens gesteld wor den door zijn belangstelling in de grondslagen van de kosmos, waarin hij leeft. Zijn belangstelling naar de aard en het wezen v ,n de natuur, die hem omringt. Zijn belangstelling ook voor de plaats, d'.e hij als nietig slofje in het grote heelal inneemt. Hij wil zich iets eigen maken van het zo omvangrijke (en toch vaak nog zo beperkte) hedendaagse weten. Toch aarzelt hij eraan te beginnen want veel van de moderne weten schap lijkt weinig aanmoedigend. Lange, onbegrijpelijke wiskundige formules, hoogdravende en onver staanbare Griekse en'Latijnse termen, niet te volgen gedachtensprongen maken hem liet volgen van de meer wetenschappelijke publicaties onmo gelijk. En in de zee van meer of minder populaire literatuur was tot dusverre geen werk te vinden, dat een poging deed om alles het weten van hemel en aarde, van arbeidsvermo gen en stof, van dc dode en de levende natuur in één geheel samen te vatten. Tl/Ten kan dan ook veilig zeggen, 1 dat het een groot waagstuk was, toen dr. Fritz Kahn besloot nu alweer vele jaren geleden een belangrijk deel van zijn leven te wijden aan de studie van de voor naamste resultaten van het natuur wetenschappelijk onderzoek, ten einde die resultaten in een begrijpelijke vorm weer te geven. Daarom schreef hij het boek, dat alleen maar tot titel kon heb ben „Het Wonder der Natuur". (Uitgeverij „Contact", Amsterdam). En hij ontwierp daarvoor illustra ties, die naa: we veilig kunnen zeggen, in de populaire literatuur ongeëvenaard zijn. Dr. Fritz Kahns boeken hadden meteen grote belangstelling. En die Insectenvallen onder ivater: Het bittasjeskruid, vangt insecten met be hulp van blaasjes, die elk een deurtje hebben. Het gaat wel gemakkelijk naar binnen open, maar terug is niet mogelijk: een drempel sluit de toe gang af. Door bijtende sappen worden de gevangen gasten (een kreeftje en een libellenlarve) verteerd. belangstelling, die blijft groeien, is voor Het V r ije Volk aanlei ding geweest een reeks artikelen op het Wonder der Natuur te ba seren en uit de ruim duizend blad zijden, die de delen tellen, een aantal van de belangrijkste onder werpen te kiezen. De artikelen reeks. die geruime tijd zal worden voortgezet, wordt met originele illustraties van dr. Kahns boeken verlucht. De verschijning begint in de loop van Januari. T\/Ten zal kunnen lezen over de bouw van het heelal, de bouw van de aarde, als het toneel, waarop het leven in het algemeen en ook het onze zich afspeelt. De hand van de meester-regisseur. die Kahn is gebleken te zijn, zal daarna het spel der planten en dieren en ten slotte van de mens op onnavolgbare wijze leiden. We zullen de lange ladder van het eenvoudige tot het ingewikkelde op klimmen, de schoonheid der natuur voorwerpen ontdekken en hun bouw terugvinden in tal van menselijke kunstuitingen. We zullen de microscopisch kleine oerdieren en de fantastische afme tingen van de Gigantosaurus bewon deren. En we zullen geboeid worden door de betrekkingen tussen plant en dier. Ten slotte zullen we d mens be kijken in zijn afhankelijkheid en in zijn beheersing van de aarde. En eindigen met ons (om in de woorden van dr. Fritz Kahn te spreken) in ootmoed te buigen voor het „ondoor grondelijke mysterie van het bestaan, het eeuwige Wonder van de Natuur." VRAAG: Welke school bezoekt Trix thans? AntwoordTrix bezoekt, sinds zij de werkplaats van Boeke verliet, het Baarns lyceum. Zij zit in de vierde klasse, die met drie andere is on dergebracht in een zonnige villa te Baarn Alles is"" heel eenvoudig, maar smaakvol Ingericht. Er zijn nu nog maar drie „leslokalen" in gebruik, plus een ruim tekenlokaal, dat ook dienst kan doen als toneel zaaltje. De docenten van de school komen van het Baarns lyceum en van ver schillende scholen uit de omtrek, uit Amersfoort, Bussum en Hilver sum. Door het geringe aantal leerlin gen kan het onderwijs veel meer individueel gericht zijn; dit sy steem biedt grotere mogelijkheden. VRAAG: In welke vakken is de Prinses het sterkst? Antwoord: De talen liggen haar het gemakkelijkst, speciaal de moderne. Latijn en Grieks zijn haar wel eens te wiskundig in hun gramma tica. En dan al die woorden! Maar op vertalen heeft zij een goede kijk en haar Nederlandse woorden keus is opvallend goed Wiskunde behoort niet tot haar lievelingsvakken. Toch gaat haar belangstelling als van een echt mo dern mens wel uit naar natuur- en scheikunde en treft zij de docen ten hierin door haar goed begrip. VRAAG: Kiest Trix straks de A- of de B-opleiding en kunnen voor de keuze bepaalde argumenten naar vo ren ivorden gebracht? AntwoordTrix kiest zonder enige twijfel de gymnasium A-opleiding Een foto uit het plakboek van prinses Beatrix, genomen vanaf de Piet Hein". Met deze botter maakte zij met de andere leer lingen van haar schooltje aller lei tochten. Slecht weer? De Kroonprinses had het grootste plezier! Juist, omdat zij een uitgesproken talenaanleg heeft! VRAAG: In welke richting zal de opleiding gaan na liet lyceum? Zul len daarnaast nog bepaalde vakken gedoceerd worden? Antwoord: De bedoeling is wel. dat Trix gaat studeren aan een univer siteit; wat weet zij nog niet. Aan gezien het Nederlandse gymnasium programma op zich zelf reeds over vol is, zullen wel enige vakken, die voor Trix als kroonprinses van be lang zijn, haar na het eind-examen afzónderlijk gegeven moeten wor den: meer staatsinrichting, meer volkenkunde, volkenrecht en econo mie. Maar hierover is nog niet definitief beslist. VRAAGKunt u ons iets vertellen over de sfeer op school? Antwoord: Alle klassegenoten van Trix zijn doodgewone en sportieve meisjes, die ook heel gewoon met haar omgaan. Zij zeggen haar evengoed de waarheid als elkaar. Trouwens, de eerste, die dit wenst, is Trix zelf, die van haar kant ook niet op haar mondje gevallen is. En wee degene, jong of oud, die haar als mens uitzonderlijk be handelt. omdat zij toevallig prin ses is. Zowel zij als haar zusje Irene, die op hetzelfde' schooltje in de tweede klasse zit. komt altijd met de fiets naar school. Het is hun grootste plezier om door een plens bui te rijden, liefst in onweer! Natuurlijk komen ze, als alle schoolkinderen, wel eens te laat of op het nippertje. Hun huiswerk is ook wel eens niet af. Maar ze zijn er beiden wat trots opi dat ze nu al twee maanden op tijd zijn ge komen De school bestaat nu uit 38 leer lingen, verdeeld over vier klassen. In de eerste twee klasjes zitten rok jongens, die zich bij de balspelen in de vrije kwartieren duchtig te verweren hebben tegen de over macht van sportieve meisjes en dat doen ook. VRAAGIn welke richting beweegt zich op school en na schooltijd haar persoonlijke belangstelling? We den ken tevens aan mogelijke hobby's. Antwoord: Geschiedenis is het lieve lingsvak van Trix Vooral zodra het sociale problemen betreft munt zij uit door belangstelling en ver standig inzicht. Maar bovenaan in haar voorkeur staat toch de facultatieve school middag. waarop getekend, geschil derd en geboetseerd wordt, De meesten van haar klasje hebben, evenals Trix zelf, een uit gesproken tekenaanleg. Er wordt in het lichte tekenlokaal van de school heel aardig werk geleverd Het laatste jaar is Trix vrijwel

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1