POLLEN'5 DIAMANltJUO SPELEN: met poppen (naïef) en treintjes (geestig) WIE SCHRIJFT DE BESTE MELODIE VOOR HET Schip naar een gedurfd ontwerp ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Welkommr Marshall! Spanje filmt grappig Concertgebouworkest voor Sociëteit „Harmonie" Het R'damsch Parool looft een prijs uit van f 125- LIED VAN DE HEIERS VAN ROTTERDAM Zr-#r- S oensdag 23 December 1953 DE Engelsen houden van hun tradities, maar ook van hun spoorwegen, misschien wel vooral omdat ze er zo'n aangenaam spel mee kunnen be drijven. Als Engelsen dus gaan spelen met treintjes èn tradities, mag men iets heel prettigs verwachten en .The Titfield Thunderbolt' (Vlug. Veilig en Voordelig) zal m dit opzicht wel niemand teleurstellen. Het is het nieuw ste. zeer geestige en originele verhaal, dat Engeland's. unieke scenario schrijver T. E. B. Clarke uit zijn rijke fantasie putte. Het hele rustieke dorpje Titfield staat op de achterste benen als zijn trots, het ouderwetse locaalspoortje, opgeheven dreigt te worden. Hier wordt een van die schone tradities aangetast, die het leven de glans der zekerheid geven. Terwijl twee platte busonderne mers zich reeds opmaken om de treinklandizie over te nemen, beslui ten de Titfielders de exploitatie van het boemeltje zelf ter hand te nemen. De nodige fondsen worden verstrekt door de bemiddelde dorpsdrinker voor wie in het boemeltje een spe ciale bar wordt ingericht, waar hij de hele dag door, buiten al die ver velende Engelse sluitingsuren om, terecht kan. Dan begint een van die vermake lijke. eensgezinde amateuronderne mingen. die men al meer in Engelse films (The Galloping Major. Passport to Pimlico) met zoveel succes heeft aangepakt en die hier tot wel zeer sublieme humoristische hoogtepunten leidt. Als tengevolge van brute sa botage door de autobusmannen de laatste kans op behoud van de Tit- field-boemel verkeken lijkt, halen de ondernemende exploitanten een hu zarenstukje uit door namelijk in het holst van de nacht de 114 jaar oude eerste locomotief van het lijntje, de Titfield Thunderbolt, uit het museum te slepen. Daarmee wordt dan de spannende contróle-rit gereden, die de officiële goedkeuring van de spoorweginspec tie met de hakken over de sloot verwerft. Charles Crichton regisseerde deze bijzonder opwekkende film, die zo heerlijk de spot drijft met 'n aantal Engelse levensgewoonten en ze daardoor juist verdedigt, in dezelfde geestige en spirituele stijl als Clarke in zijn draaiboek neerlegde. En de medespelenden (o.a. Stanley Hollo- way) doen ernstig hun best niet te duidelijk te laten merken dat zij in deze excentriek-humoristische onder neming zelf minstens evenveel schik hebben als U en ik. Cineac, Colosseum en Victoria „Lili" is het simpele verhaal van een Jong, ouderloos meisje, dat bij een rondreizende kermistroep terechtkomt en heel verliefd is op de goochelaar, die niet alleen knap. maar ook lichtzin nig is. Omdat Lili nog zo Jong en ongecom pliceerd is. ziet ze niet dat haar wer kelijke geluk ligt bij de norse, sombere poppenspeler Paul. die zijn gevoelens alleen maar kan uiten via zijn poppen, die als kermisattractie telkens hun grappige, soms aandoenlijke geprekken houden met het meisje. Pas als Lili de kermis heeft verlaten, ziet ze in een droomfantasie haar ge liefde marionetten-vrienden telkens weer veranderen in hun vreemde mees ter Paul: de happy ending hoeven we U dan wel niet meer te onthullen. Het is een gevoelige film geworden, soms aandoenlijk op het sentimentele af en Leslie Caron (An American in Paris) is weer zeer pril en zeer ingénue als het meisje Lili. Haar type wijst na tuurlijk wel in deze richting, maar de regisseur (Charles Walters» heeft die zuiverheid en naïveteit wel zo straf op gelegd, dat zij soms nogal gekunsteld aandoet. De vondst van de poppen als spreekbuis voor hun bespeler, is zeer doeltreffend toegepast, maar bij herha ling verliest zij iets van haar zuivere effect. Niettemin krijgen de poppen-fi guren een eigen leven en hier en in de droomscènes van het kleine meisje op de grote weg. liggen wel de beste kwa. liteiten van deze aardige, vriendelijke technicolorfilm. waaraan .voorts o.m. Mel Ferrer. Jean Pierre Aumont en Zsa Zsa Gabor meewerken. Arena Het weinige van de Spaanse film productie. dat tot nu toe ons land be reikt heeft, liet nimmer sterke indruk ken achter. Met ..Bienvenido. mr Mars- hall" (Welkom, mr Marshall) heeft men daarginds kennelijk een worp naar de internationale markt willen doen en op het 'aatste festival van Cannes is dit streven beloond met de prijs van de internationale critiek en met prijzen voor het beste scenario en de vieste co- medie. Nu deze film hier bezie itiwa kan wor den. rijst bij ons de vraag of in pl»ats van de driedubbele bekroning een een voudige aanmoedigingsprijs niet meei in overeenstemming was geweest mei de werkelijke kwaliteiten van ril* nogal kinderlijke, wel grappige, maar «rR breedsprakige en niet steeds boeiende product. De geschiedenis speelt zich af in een klein, eenvoudig dorpje, dat uit z'n zoete dommel opgeschrikt wordt door de aankondiging van het bezoek van een Marshallplan-commissie. die een In het holst van de nacht slepen de onverzettelijke amateur-spoor weg-exploitanten de oer-oude Titfield Thunderbolt" uit het museum ('t VENSTER) inspectiereis onderneemt door Spanje. Om een kans te maken op de begeerde dollars, zal het dorp Villar del Rio de hoge gasten in stijl moeten ontvangen Maar hoe? Een deel van de ingezete nen wil de vreemdelingen zelfs maar liever negeren. Een dansimpresario brengt tenslotte de oplossing: het oude Castiliaanse dorpje wordt in een romantisch Anda- lusisch plaatsje veranderd, met alle kleurige en opgewekte folkloristische attributen van dien. Als de grote dag is aangebroken staat het hele ..Potemkin- dorp" gereed voor het hoge bezoek. Dat komt ook. voorafgegaan door ron kende motoren, maar voordat de dorps- fanfare ::Un eerste maten heeft kun nen uitblazen, is de autostoet al in een grote stofwolk verdwenen Voor Vil lar del Rio was blijkbaar geen opont houd in de reis opgenomen. Dit alles wordt verteld op een heel goedmoedige, maar tevens breedvoerige manier, want ook als de camera visuele grapjes uithaalt, moet daar een woor delijk commentaar bijkomen. Een van de best geslaagde scènes is die. waarin elke dorpeling in afwach ting van de dollaroogst één wens mag doen: op de intekenlijsten worden naast zeer practische zaken de meest curieu ze verlangens geboekt. Ook in de droombeelden van de bewoners, die alle betrekking hebben op de Ameri kanen en het Amerikanisme, demon streert de regie veel fantasie. Maar ondanks de vrij grote openhar tigheid waarmee Spanjaarden zelf de achterlijkheid en primitiviteit van zo'n dorpje behandelen, maakt het geheel een onwerkelijke indruk, omdat het zo weinig aansluit bij de feitelijke toe stand en houding van dit land. De film heet maar een grapje te zijn, er steken ook ogenschijnlijk geen poli tieke bedoelingen achter, maar van een land met zoveel boter op liet hoofd als Spanje, zijn zelfs dergelijke neutrale grapjes nogal moeilijk aanvaardbaar. Ondanks de aanbeveling van interna tionale filmprijzen. Capitol Het lugubure mysterie van de ge respecteerde dr Jekyll. die naar belie ven in het gruwelijke monster mr Hyde kon veranderen, is weer eens te voor schijn gehaald om Abbott en Costello nieuwe stof voor grappenmakerij te verschaffen. Als twee Amerikaanse politieagenten, die voor training naar Londen worden gestuurd, komen ze na weinig tactisch optreden bij een woelige suffragetten- ineeting vrij spoedig op het spoor van het moordende monster. De scherts- agenten worden door mr Hyde zelfs als lijfwacht aangesteld. Het onderzoek leidt natuurlijk tot vele malle ondernemingen: Costello verandert eerst in een muis en later in een monster, zodat de stad voor twee mr Hydes siddert. Maar tenslotte moet het echte monster toch het on derspit delven. Het is Boris Karloff. die in deze verschijning z'n welhaast klasiek geworden expressie-trucs nog eens mag vertonen (A. èc C. en dr Jekyll mr Hyde). Reprise en prolongatie Amerikaanse ambassadrice Perle Mesta) met Ethel Merrlman. Vera-Ellen. Do nald O'Connor en George Sanders is weer te zien in HARMONIE. LUXOR en PRINSES prolongeren ..The snows of Kilimanjaro", de lange film naar het korte verhaal van He mingway. met Gregory Peck, Ava Gardner. Susan Hayward en Hildegarde Neff in de hoofdrollen. „Lili" Leslie Caron) en haar poppenvrienden (CINEAC, CO LOSSEUM en VICTORIA) „Nationaal Contact" van organisaties uit het verzet AMSTERDAM. Zaterdag 17 October zijn te Rotterdam voorbe reidende besprekingen gehouden tussen de besturen van „Gekerkerd Verzet" Amsterdam en omstreken, „Gekerkerd Verzet" 's-Hertogen- bosch" en omstreken, en de Reü nievereniging van Nagelaten Be trekkingen. Oud-gevangenen en het Verzet 1940—'45 Rotterdam. Besloten is tot het onderhouden van geregeld contact met het doel samen te werken op punten van nationaal belang, die het verzet uit de oorlogsjaren 1940'45 raken. Er zal contact worden gezocht met andere verzetsorganisaties, wel ker statuten gebaseerd zijn op het nationaal bewustzijn, bij welke geen politieke doelstellingen of oog merken worden nagestreefd en die onder haar leden geen personen tellen, die zich niet onderwerpen of voorgeven niet te kunnen onder werpen aan de Nederlandse grond wet. Bovengenoemde drie uit de NVE PG getreden verenigingen zullen voor gezamenlijke rekening een maandblad uitgeven dat voorlopig in gestencilde vorm zal verschijnen. De titel van het maandblad zal luiden: „Het Nationaal Contact" tus sen verzetsorganisaties 1940—'45 in Nederland. Voor rekening van de ShawSa- vill and Albion Co. Ltd. te Lon den. een rederij, die o.m. een pas- sagiersdienst van Engeland naar Australië onderhoudt. zal in Augustus van het komende jaar bij Harland and Wolff Ltd. te Bel fast een voor deze dienst bestemd 20.000 tons bruto metend passa giersstoomschip te water worden gelaten. Van dit schip drukken wij hierbouen een naar een schilderij gemaakte reproductie af. welke fraaie afbeelding ons ter publico- Een integrale uitvoering van De- bussy's Trois Images pour orchestre krijgt men zelden te horen. Meestal vindt Iberia alleen een plaats .op het programma. Dit ten onrechte, want er moge dan geen directe re latie tussen deze drie stukken be staan. het feit. dat de meester ze onder deze titel samenvatte houdt toch in zeker opzicht ook verband met een bepaalde psychische instel ling en bij een dieper beluisteren van deze verrukkelijke kleurrijke muzieken die in hun lyrische mo menten soms een nostalgie verra den. sluiten de twee andere delen. Gigues en Rondes de Printemps zich juist door hun muzikale dialectiek nauwer aan, dan men meer opper vlakkig zou denken. Men kan er Eduard van Beinum erkentelijk voor zijn, dat hij met het Concertgebouworkest deze. trip tiek op het concert voor de Socië teit „Harmonie" uitvoerde. Hét was mede om de verfijnde transparant klinkende speeltrant een verheu gend besluit van de avond, een exquis muzikaal genot, dat men niet licht vergeet. Vivaldi's Concerto Grosso in b kl. t. is een pittig, gezond klinkend stuk. dat nog steeds de moeite waard is gehoord te worden. Het diende tot opening van het pro gramma en het werd een aantrek kelijk begin, want de violisten Piet Heuwekemeyer. Wim Schrier, An- dré van Aalst en Marten Haitjema. allen leden van het orkest, vormden een uitstekend concertino. dat prachtig werd gesecondeerd door de tutti-groepen. De meer conservatieve toehoorder moest zich wel na de uitvoering van Haydn's symphonie in Es gr. t. nr 91 een, om haar sierlijke melo- diek. juweel uit het symphonisch oeuvre van de meester, snel in een andere klankwereld verplaatsen,' want de stap van Haydn naar Stra vinsky. wiens suite uit het ballet L'oiseau de feu het gedeelte voor de pauze besloot, is groot, maar daarom niet minder boeiend. Want nog steeds behoudt dit werk een zeldzame bekoring, overrompelt het door zijn uitdrukkingskracht, muzi kaal beeldend vermogen en mees terlijke hantering van het orches- trale apparaat. En bovendien werd ook deze muziek zo suggestief en meeslepend gerealiseerd, dat zelfs de formele tegenstander ervan ont wapend zal zijn geweest. H. VAN BORN. iiiiiiiiiiiiifliiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiM Een geldprijs van f 125. looft de directie van „Het Rotterdamsch Parool" uit voor de componist van de beste me lodie by het hierby gepubli ceerde „Lied van de heiers van Rotterdam". Getroffen door de indrukwekken de activiteit ten behoeve van Rot terdams wederopbouw schreef een auteur, die onbekend wenst te blij ven. dit heierslied. „Het Rotter damsch Parool" wil graag bevor deren. dat het ruime bekendheid krijgt en nodigt componisten van professie maar ook amateurs uit. er een melodie bij te schrijven. De programmaleiding van de AVRO heeft toegezegd, de bekroonde me lodie in een van haar uitzendingen op te nemen. Gevraagd wordt een melodie voor mannenstem met pianobege leiding. Men dient onder motto in te zenden. De naam van de inzen der moet in een gesloten enveloppe bij de compositie worden gevoegd. Compositie en enveloppe moeten hetzelfde motto dragen. De inzen dingen. die uiterlijk 28 Februari '54 binnen moeten zijn, worden ge adresseerd aan de Directie van „Het Rotterdamsch Parool", Schiedamse- vest 42. Rotterdam C. De composities zullen worden be oordeeld door een jury die zal be staan uit de volgende deskundigen: de heer Alex de Haas. conferen cier; de heer Louis Noiret. voorzit ter van de Vereniging van Woerd en Toondichters der lichte muziek; de heer Herman van Born, mu ziekcriticus van het Rotterdamsch Parool. De auteursrechten in verband met eventueel uit te geven bladmuziek enz., ook die van de compositie, zullen na bekroning worden behan deld door een door Het Rotter damsch Parool aan te wijzen bu reau. De uitslag van deze prijsvraag zal zo spoedig mogelijk na 28 Februari in Het Rotterdamsch Parool wor den gepubliceerd. De niet-bekroonde inzendingen zullen worden gere- Erasmus heeft een maat gekregen, 't is een kerel om te zien hij staat nakend in de regen 't is een zeuntje van Zadkien Rond die twee zijn wij aan 't bouwen aan een nieuwe binnenstad maar je mag het wel onthouwen, dat het daarbij dikwijls spat! Refrein Pas toch op de oliespatten, pas op jas en mantelpak, als je in mijn buurt komt stadten en ik met m'n heiblok smak. Bij de bouwput ben je welkom in jacquet of boezeroen, maar pas op de oliespatten hei, daar komt 'ieBoem-Boem-Boem Winkelstraten, winkelpleinen, kerken, banken, heliport en een staatsie voor de treinen: een karwei van hier tot Dordt! Laat ons nu de herbouw vieren, laat de vreemdelingen zien dat ze kunnen passagieren dank zij onze heimachien Rotterdam is nieuw verrezen als een phoenix uit z'n as en het zou verbazend wezen als het daar niet trots op was. Rotterdamse heierskind'ren zullen vaak hun stad in gaan en zich altijd weer herinn'ren daar heeft Vader staan te slaan (Advertentie LM.) Woensdag 23 December TONEEL: DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co- medie met ..Oost-West. Egypte Best". MUZIEK: NIEUWE OOSTERKERK. 8 u: Kerst concert door Laurens van Winger den orgel en mannenkoor Apollo". Donderdag 24 December Zondag 27 December NIEUWE ZUIDERKERK. 8 u: Kerst concert door Piet v. d. Kerkhoff orgel, R.K.O.. R.K.K. en solisten. DUITSE KERK. 330 u: Kerstconcert m.m.v. Jeanne Tas alt. VREDESKERK. 10 u vm.: Kerst zangochtend. TONEEL: DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co- medie met „Oost-West. Egypte Best". MUZIEK: KONINGINNEKERK. 8 u: Kerstwij- dingszanguur. Vrijdag 25 December TONEEL: SCHOUWBURG. 8 u: R'dams Toneel met „Ik heb je lief. Valérie". DE LANTAREN. 2 en 8 u: R'damse Comedie met „Oost-West. Egypte Best". Zaterdag 26 December TONEEL: SCHOUWBURG, 2 u: R'dams Toneel met „Voor elke vrouw komt eens de tijd"; 8 u: R'dams Toneel met „Ik heb je lief, Valérie". DE LANTAREN, 2 en 8 u: R'damse Comedie met „Oost-West. Egypte Best". MUZIEK: KONINGINNEKERK. 2.30 u: Kerst- matiné door Jan Smeterlin piano: 8.15 u: R'dams Philh. Orkest o.l.v. gastdirigent Hein Jordans. m.m.v. Henryk Szeryng viool. TONEEL: SCHOUWBURG. 8 u: R'dams Toneel met „Voor elke vrouw komt eens de tijd". DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co medie met „Oost-West, Egypte Best". Ten toonstellingen MUSEUM BOYMANS. Etsen van Giovanni Bal- tista Piranesi. Olieverfschetsen van Rubens. Do. 10—5. Vryd. 11—5. Zat. 10—5 Zond. 11—5 u. vm. SCHIELANDSHUIS. Werken van leden Federatie van Beeldende Kunste naars. gewest Rotterdam. Do. 10—5, Vrijd., Zat. en Zond. 11—4 u. HISTORISCH MUSEUM. Geschiedenis van Rotterdam. Do. 105. Vrijd.. Zat. en Zond. 115 u. MARITIEM MUSEUM „PRINS HENDRIK" „De groei van het rivierengebied van Zuid-Holland". Do., Vryd., Zat. en Zond. lft—5 u. MUSEUM VOOR LAND- en VOLKENKUNDE. Diversen en Fotosalon R'damse Ama teurfotografen Vereniging. Do.. Vrijd.. Zat. en Zond. 105 u. KUNSTCENTRUM GROOTHANDELSGEBOUW zalen 7 en 8 Verkooptentoonstelling; zaal 6 Jubileumtentoonstelling Kees de Voogt; dakpaviljoen maquette binnenstad. Do. 822, Vrijd., Zat. en Zond. 1117 u. GEMEENTE-ARCHIEF. Oud-Hollandse Stads poorten. Do. 15. Vrijd.. Zat. en Zond. 115 u. INSTITUUT VOOR SCHEEPVAART EN LUCHTVAART. Diversen. Do. 104. Vrijd., Zat. en Zond. 24u. BOUWCENTRUM. Diverse tentoonstellingen. Do. 910 u., Vrijd., Zat. en Zond. ge sloten. ACADEMIE VAN B.K. en T.W. Werk van de leerlingen van de afd. binnenhuis kunst. decoratieve- en nijverheids kunst. Vryd.. Zat. en Zond. 24.30 u. 'T VENSTER. Grafische werken van mevr. Reitsma-Valenca, Disberg. Elenbaas, At Stok. Jan Wiegers, Ed. van Zan den. H. de Jong. Rozendaal en Lens- veld. Do.. Vrijd.. Zat. en Zond. 1022 u. Voor bioscoopprogramma's en -aanvangstijden zie advertentie. In verband met de uitgebreide agenda van heden zal in ons blad van morgen, Donderdag, GEEN agenda worden opgenomen. tie werd afgestaan door Hudig en Veder N.V. te Rotterdam, hoofd agente in Nederland van de Shaw Savill and Albion voor wat be treft de afdeling passage. Men ziet, dat bij het ontwerp van deze nieuwe oceaanstomer sterk is afgeweken van het gang bare type passagiersschip. Het vaartuig is namelijk gebouwd als een tanker wat betreft de plaats van de machinekamer. De turbine- installaties z\jn achterin onderge bracht, terwijl voorts geen laad ruimen aanwezig zijn. Let ook op de merkwaardige opbouw van het bruggehuis even voor de mid scheeps, waarop de mast een apart gestroomlijnd bouwsel vormt. Voor het bruggehuis bevinden zich nog enige zeer ruime met ramen van de zee afgesloten promenade dekken. Of de uiterlijke lijnen van dit vaartuig nu fraaier geworden zijn als van een normaal schip is een vraag, die vermoedelijk niet door een ieder bevestigend zal worden beantwoord. Aan zo'n scheepsont werp zal men nog moeten wennen. Vast staat, echter, dat de rederij niet de uitvoering van dit gedurfde project, waarover wij enige tijd geleden uitvoerige technische de tails gaven, iets zal kunnen bieden, dat de meest verwende reiziger, die voor een minimum aan geld een maximum aan comfort wil, zal bevredigen. Door het naar achte ren schuiven van de machineka mers en het ontbreken van de laadruimen is een zee van ruimte beschikbaar gekomen voor de 1200 in één klasse te vervoeren passa giers. Mogelijk werd het nu de passagiershutten op een aparte wijze te groeperen en een maxi mum aan recreatieruimten te scheppen, het geheel aangesloten op een machtig air-conditioning- systeem. Het ligt in de bedoeling, dat koningin Elizabeth de doop- ster zal zijn van dit heel bijzonde re passagiersschip. Ontvangen kalenders De jaarlijkse kalenderstroom is weer gaan vloeien Tientallen kalenders be reikten ons. Gezien de hoeveelheid zijn wij genoodzaakt elk exemplaar in slechts één regel te noemen, De KLM zond ons een kleurrijke ka lender met twee maanden-bloc. Gebr Kok te Vlaardingen een duidelijke weekkalender met waterstanden. N.V. RAVERO te Rotterdam een kalender met zes fraaie reproducties van schil derijen van Hollandse meesters. „Paar- len der Schilderkunst". HAV Bank te Schiedam een zeer duidelijke maandka- lender. De Nederlandsche Spoorwegen een kalender met twee maanden-bloc en zes fraaie reproducties van schil derijen. o.a. van Van Gogh Bovendien een handige, fraai uitgevoerde zakagen da 1954. N.V. „HolVandia" te Krimpen a.d IJssel-Keizersveer een grote, over zichtelijke kalender met twaalf fraaie foto's. De Levensverzekering-Maat schappijen Nillmij en Arnhem een „aquarellen-kalender" met zes prach tige aquarellen van J. A. Schrynder. Van de PAN-American World Airways evenals verleden jaar een grote kalender met twaalf sublieme kleuren foto's uit alle delen van de wereld, van N.V. Kon. Rotterdamsche Beton en Aanneming Mij v.h. Van Waning Co. een duidelijke maandkalender met speciale dag-aanduiding en twaalf fraaie foto's. Van de Kon Rotterdam sche Lloyd N.V. een handige zakiagen- da Een zeer bruikbare en keurig uit gevoerde zakagenda van de Spaarbank te Rotterdam. Een frisse, vrolijke ver jaardagskalender van de Nedarlandsche Vereeniging ot Bescherming van Die ren. Een stijlvolle, duidelijke maandka lender met dag-aanduiding van Muijs de Winter's Bouw- en Aannemings bedrijf N.V te Rotterdam. Een vooral voor Rotterdam zeer nuttige kalender met waterstanden en herleiding voor andere havenplaatsen van Bergingbe- drijf J. Koelman te Rotterdam. Een kalender met zes prachtige knap ge drukte en gekleurde reproducties van schilderijen van Hollandse meesters van autobedrijf Broedelet N.V. te Rotter dam. Een aardige, duidelijke maandka lender van Arnstleven te Amsterdam. Een heel nuttige kalender met repro ducties van tekeningen en schilderijen en bovendien met ajlerlei tips en wen ken. van de Nederlandse Verbruiks coöperaties, Een twee-maanden-kalender met zes sublieme, grote foto's van de Rotterdamse haven van Slavenburg Huyser N.V. te Rotterdam Een zeer duidelijke kalender v>an het Banden- Centrum te Rotterdam Een handige weekkalender met waterstanden en 52 foto's van W. A. Hamel N.V. te Rotter dam. Van de firma Siebel te Rotter dam. Den Haag en Amsterdam een ka lender. die met ztjn twaalf meesterlijke, gekleurde foto's van Zwitserland een sieraad aan de wand vormt. Een fleu rige kalender van flink formaat en met twee maanden-bloc van Bottelo N.V. te Schiedam, de Coca-Cola-fabrikanten. Van Esso Nederland N.V. te 's-Graven- hage een duidelijke kalender met twaalf grappige, bont-gekleurde teke ningen. Van A. Roelofs van Goor te Meppel een bijzonder aardiec ktnder- k>alender met rijmpjes, spelletjes en plaatjes van tal van bekende Neder landse kunstenaars, bijeengebracht door Han Hoekstra Italiaans schip na explosie gezonken BELGRADO. Aan boord van het 286 ton metende vrachtschip „Fran- cesca" uit Triest heeft zich een he vige explosie voorgedaan, terwijl het schip in de Joegoslavische vluchtha- ven Rogoznica lag. Drie leden van de bemanning zijn om het leven ge komen en twee anderen liepen ver wondingen op. Het schip is vrijwel onmiddellijk gezonken. Drie leden van de bemanning konden het schip ongedeerd verlaten. De „Francesca" was geladen met calcium-cyanamide. De explosie is veroorzaakt door een fles met sa mengeperste lucht die werd gebruikt voor het aanslaan van de motor. On middellijk vatte de lading vlam en vijf minuten later verdween het schip onder het wateroppervlak.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1