POLLEN'5 DIAMANltJUO
SPELEN: met poppen (naïef)
en treintjes (geestig)
WIE SCHRIJFT DE BESTE
MELODIE VOOR HET
Schip naar een gedurfd ontwerp
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Welkommr Marshall!
Spanje filmt grappig
Concertgebouworkest voor
Sociëteit „Harmonie"
Het R'damsch
Parool looft een
prijs uit van
f 125-
LIED VAN DE HEIERS
VAN ROTTERDAM
Zr-#r-
S oensdag 23 December 1953
DE Engelsen houden van hun tradities, maar ook van hun spoorwegen,
misschien wel vooral omdat ze er zo'n aangenaam spel mee kunnen be
drijven. Als Engelsen dus gaan spelen met treintjes èn tradities, mag men
iets heel prettigs verwachten en .The Titfield Thunderbolt' (Vlug. Veilig
en Voordelig) zal m dit opzicht wel niemand teleurstellen. Het is het nieuw
ste. zeer geestige en originele verhaal, dat Engeland's. unieke scenario
schrijver T. E. B. Clarke uit zijn rijke fantasie putte. Het hele rustieke
dorpje Titfield staat op de achterste benen als zijn trots, het ouderwetse
locaalspoortje, opgeheven dreigt te worden. Hier wordt een van die schone
tradities aangetast, die het leven de glans der zekerheid geven.
Terwijl twee platte busonderne
mers zich reeds opmaken om de
treinklandizie over te nemen, beslui
ten de Titfielders de exploitatie van
het boemeltje zelf ter hand te nemen.
De nodige fondsen worden verstrekt
door de bemiddelde dorpsdrinker
voor wie in het boemeltje een spe
ciale bar wordt ingericht, waar hij
de hele dag door, buiten al die ver
velende Engelse sluitingsuren om,
terecht kan.
Dan begint een van die vermake
lijke. eensgezinde amateuronderne
mingen. die men al meer in Engelse
films (The Galloping Major. Passport
to Pimlico) met zoveel succes heeft
aangepakt en die hier tot wel zeer
sublieme humoristische hoogtepunten
leidt. Als tengevolge van brute sa
botage door de autobusmannen de
laatste kans op behoud van de Tit-
field-boemel verkeken lijkt, halen de
ondernemende exploitanten een hu
zarenstukje uit door namelijk in het
holst van de nacht de 114 jaar oude
eerste locomotief van het lijntje, de
Titfield Thunderbolt, uit het museum
te slepen.
Daarmee wordt dan de spannende
contróle-rit gereden, die de officiële
goedkeuring van de spoorweginspec
tie met de hakken over de sloot
verwerft.
Charles Crichton regisseerde deze
bijzonder opwekkende film, die zo
heerlijk de spot drijft met 'n aantal
Engelse levensgewoonten en ze
daardoor juist verdedigt, in dezelfde
geestige en spirituele stijl als Clarke
in zijn draaiboek neerlegde. En de
medespelenden (o.a. Stanley Hollo-
way) doen ernstig hun best niet te
duidelijk te laten merken dat zij in
deze excentriek-humoristische onder
neming zelf minstens evenveel schik
hebben als U en ik.
Cineac, Colosseum en
Victoria
„Lili" is het simpele verhaal van een
Jong, ouderloos meisje, dat bij een
rondreizende kermistroep terechtkomt
en heel verliefd is op de goochelaar, die
niet alleen knap. maar ook lichtzin
nig is.
Omdat Lili nog zo Jong en ongecom
pliceerd is. ziet ze niet dat haar wer
kelijke geluk ligt bij de norse, sombere
poppenspeler Paul. die zijn gevoelens
alleen maar kan uiten via zijn poppen,
die als kermisattractie telkens hun
grappige, soms aandoenlijke geprekken
houden met het meisje.
Pas als Lili de kermis heeft verlaten,
ziet ze in een droomfantasie haar ge
liefde marionetten-vrienden telkens
weer veranderen in hun vreemde mees
ter Paul: de happy ending hoeven we
U dan wel niet meer te onthullen.
Het is een gevoelige film geworden,
soms aandoenlijk op het sentimentele
af en Leslie Caron (An American in
Paris) is weer zeer pril en zeer ingénue
als het meisje Lili. Haar type wijst na
tuurlijk wel in deze richting, maar de
regisseur (Charles Walters» heeft die
zuiverheid en naïveteit wel zo straf op
gelegd, dat zij soms nogal gekunsteld
aandoet. De vondst van de poppen als
spreekbuis voor hun bespeler, is zeer
doeltreffend toegepast, maar bij herha
ling verliest zij iets van haar zuivere
effect. Niettemin krijgen de poppen-fi
guren een eigen leven en hier en in de
droomscènes van het kleine meisje op
de grote weg. liggen wel de beste kwa.
liteiten van deze aardige, vriendelijke
technicolorfilm. waaraan .voorts o.m.
Mel Ferrer. Jean Pierre Aumont en Zsa
Zsa Gabor meewerken.
Arena
Het weinige van de Spaanse film
productie. dat tot nu toe ons land be
reikt heeft, liet nimmer sterke indruk
ken achter. Met ..Bienvenido. mr Mars-
hall" (Welkom, mr Marshall) heeft men
daarginds kennelijk een worp naar de
internationale markt willen doen en op
het 'aatste festival van Cannes is dit
streven beloond met de prijs van de
internationale critiek en met prijzen
voor het beste scenario en de vieste co-
medie.
Nu deze film hier bezie itiwa kan wor
den. rijst bij ons de vraag of in pl»ats
van de driedubbele bekroning een een
voudige aanmoedigingsprijs niet meei
in overeenstemming was geweest mei
de werkelijke kwaliteiten van ril* nogal
kinderlijke, wel grappige, maar «rR
breedsprakige en niet steeds boeiende
product.
De geschiedenis speelt zich af in een
klein, eenvoudig dorpje, dat uit z'n
zoete dommel opgeschrikt wordt door
de aankondiging van het bezoek van
een Marshallplan-commissie. die een
In het holst van de nacht slepen
de onverzettelijke amateur-spoor
weg-exploitanten de oer-oude
Titfield Thunderbolt" uit het
museum ('t VENSTER)
inspectiereis onderneemt door Spanje.
Om een kans te maken op de begeerde
dollars, zal het dorp Villar del Rio de
hoge gasten in stijl moeten ontvangen
Maar hoe? Een deel van de ingezete
nen wil de vreemdelingen zelfs maar
liever negeren.
Een dansimpresario brengt tenslotte
de oplossing: het oude Castiliaanse
dorpje wordt in een romantisch Anda-
lusisch plaatsje veranderd, met alle
kleurige en opgewekte folkloristische
attributen van dien. Als de grote dag is
aangebroken staat het hele ..Potemkin-
dorp" gereed voor het hoge bezoek.
Dat komt ook. voorafgegaan door ron
kende motoren, maar voordat de dorps-
fanfare ::Un eerste maten heeft kun
nen uitblazen, is de autostoet al in een
grote stofwolk verdwenen Voor Vil
lar del Rio was blijkbaar geen opont
houd in de reis opgenomen.
Dit alles wordt verteld op een heel
goedmoedige, maar tevens breedvoerige
manier, want ook als de camera visuele
grapjes uithaalt, moet daar een woor
delijk commentaar bijkomen.
Een van de best geslaagde scènes is
die. waarin elke dorpeling in afwach
ting van de dollaroogst één wens mag
doen: op de intekenlijsten worden naast
zeer practische zaken de meest curieu
ze verlangens geboekt. Ook in de
droombeelden van de bewoners, die
alle betrekking hebben op de Ameri
kanen en het Amerikanisme, demon
streert de regie veel fantasie.
Maar ondanks de vrij grote openhar
tigheid waarmee Spanjaarden zelf de
achterlijkheid en primitiviteit van zo'n
dorpje behandelen, maakt het geheel
een onwerkelijke indruk, omdat het zo
weinig aansluit bij de feitelijke toe
stand en houding van dit land.
De film heet maar een grapje te zijn,
er steken ook ogenschijnlijk geen poli
tieke bedoelingen achter, maar van een
land met zoveel boter op liet hoofd als
Spanje, zijn zelfs dergelijke neutrale
grapjes nogal moeilijk aanvaardbaar.
Ondanks de aanbeveling van interna
tionale filmprijzen.
Capitol
Het lugubure mysterie van de ge
respecteerde dr Jekyll. die naar belie
ven in het gruwelijke monster mr Hyde
kon veranderen, is weer eens te voor
schijn gehaald om Abbott en Costello
nieuwe stof voor grappenmakerij te
verschaffen.
Als twee Amerikaanse politieagenten,
die voor training naar Londen worden
gestuurd, komen ze na weinig tactisch
optreden bij een woelige suffragetten-
ineeting vrij spoedig op het spoor van
het moordende monster. De scherts-
agenten worden door mr Hyde zelfs als
lijfwacht aangesteld.
Het onderzoek leidt natuurlijk tot
vele malle ondernemingen: Costello
verandert eerst in een muis en later
in een monster, zodat de stad voor
twee mr Hydes siddert. Maar tenslotte
moet het echte monster toch het on
derspit delven. Het is Boris Karloff.
die in deze verschijning z'n welhaast
klasiek geworden expressie-trucs nog
eens mag vertonen (A. èc C. en dr
Jekyll mr Hyde).
Reprise en prolongatie
Amerikaanse ambassadrice Perle Mesta)
met Ethel Merrlman. Vera-Ellen. Do
nald O'Connor en George Sanders is
weer te zien in HARMONIE.
LUXOR en PRINSES prolongeren
..The snows of Kilimanjaro", de lange
film naar het korte verhaal van He
mingway. met Gregory Peck, Ava
Gardner. Susan Hayward en Hildegarde
Neff in de hoofdrollen.
„Lili" Leslie Caron) en haar
poppenvrienden (CINEAC, CO
LOSSEUM en VICTORIA)
„Nationaal Contact"
van organisaties
uit het verzet
AMSTERDAM. Zaterdag 17
October zijn te Rotterdam voorbe
reidende besprekingen gehouden
tussen de besturen van „Gekerkerd
Verzet" Amsterdam en omstreken,
„Gekerkerd Verzet" 's-Hertogen-
bosch" en omstreken, en de Reü
nievereniging van Nagelaten Be
trekkingen. Oud-gevangenen en het
Verzet 1940—'45 Rotterdam.
Besloten is tot het onderhouden
van geregeld contact met het doel
samen te werken op punten van
nationaal belang, die het verzet uit
de oorlogsjaren 1940'45 raken.
Er zal contact worden gezocht
met andere verzetsorganisaties, wel
ker statuten gebaseerd zijn op het
nationaal bewustzijn, bij welke
geen politieke doelstellingen of oog
merken worden nagestreefd en die
onder haar leden geen personen
tellen, die zich niet onderwerpen
of voorgeven niet te kunnen onder
werpen aan de Nederlandse grond
wet.
Bovengenoemde drie uit de NVE
PG getreden verenigingen zullen
voor gezamenlijke rekening een
maandblad uitgeven dat voorlopig
in gestencilde vorm zal verschijnen.
De titel van het maandblad zal
luiden: „Het Nationaal Contact" tus
sen verzetsorganisaties 1940—'45 in
Nederland.
Voor rekening van de ShawSa-
vill and Albion Co. Ltd. te Lon
den. een rederij, die o.m. een pas-
sagiersdienst van Engeland naar
Australië onderhoudt. zal in
Augustus van het komende jaar
bij Harland and Wolff Ltd. te Bel
fast een voor deze dienst bestemd
20.000 tons bruto metend passa
giersstoomschip te water worden
gelaten. Van dit schip drukken wij
hierbouen een naar een schilderij
gemaakte reproductie af. welke
fraaie afbeelding ons ter publico-
Een integrale uitvoering van De-
bussy's Trois Images pour orchestre
krijgt men zelden te horen. Meestal
vindt Iberia alleen een plaats .op
het programma. Dit ten onrechte,
want er moge dan geen directe re
latie tussen deze drie stukken be
staan. het feit. dat de meester ze
onder deze titel samenvatte houdt
toch in zeker opzicht ook verband
met een bepaalde psychische instel
ling en bij een dieper beluisteren
van deze verrukkelijke kleurrijke
muzieken die in hun lyrische mo
menten soms een nostalgie verra
den. sluiten de twee andere delen.
Gigues en Rondes de Printemps zich
juist door hun muzikale dialectiek
nauwer aan, dan men meer opper
vlakkig zou denken.
Men kan er Eduard van Beinum
erkentelijk voor zijn, dat hij met
het Concertgebouworkest deze. trip
tiek op het concert voor de Socië
teit „Harmonie" uitvoerde. Hét was
mede om de verfijnde transparant
klinkende speeltrant een verheu
gend besluit van de avond, een
exquis muzikaal genot, dat men niet
licht vergeet.
Vivaldi's Concerto Grosso in b kl.
t. is een pittig, gezond klinkend
stuk. dat nog steeds de moeite
waard is gehoord te worden. Het
diende tot opening van het pro
gramma en het werd een aantrek
kelijk begin, want de violisten Piet
Heuwekemeyer. Wim Schrier, An-
dré van Aalst en Marten Haitjema.
allen leden van het orkest, vormden
een uitstekend concertino. dat
prachtig werd gesecondeerd door de
tutti-groepen.
De meer conservatieve toehoorder
moest zich wel na de uitvoering
van Haydn's symphonie in Es gr. t.
nr 91 een, om haar sierlijke melo-
diek. juweel uit het symphonisch
oeuvre van de meester, snel in een
andere klankwereld verplaatsen,'
want de stap van Haydn naar Stra
vinsky. wiens suite uit het ballet
L'oiseau de feu het gedeelte voor
de pauze besloot, is groot, maar
daarom niet minder boeiend. Want
nog steeds behoudt dit werk een
zeldzame bekoring, overrompelt het
door zijn uitdrukkingskracht, muzi
kaal beeldend vermogen en mees
terlijke hantering van het orches-
trale apparaat. En bovendien werd
ook deze muziek zo suggestief en
meeslepend gerealiseerd, dat zelfs
de formele tegenstander ervan ont
wapend zal zijn geweest.
H. VAN BORN.
iiiiiiiiiiiiifliiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiM
Een geldprijs van f 125.
looft de directie van „Het
Rotterdamsch Parool" uit voor
de componist van de beste me
lodie by het hierby gepubli
ceerde „Lied van de heiers van
Rotterdam".
Getroffen door de indrukwekken
de activiteit ten behoeve van Rot
terdams wederopbouw schreef een
auteur, die onbekend wenst te blij
ven. dit heierslied. „Het Rotter
damsch Parool" wil graag bevor
deren. dat het ruime bekendheid
krijgt en nodigt componisten van
professie maar ook amateurs uit.
er een melodie bij te schrijven. De
programmaleiding van de AVRO
heeft toegezegd, de bekroonde me
lodie in een van haar uitzendingen
op te nemen.
Gevraagd wordt een melodie
voor mannenstem met pianobege
leiding. Men dient onder motto in
te zenden. De naam van de inzen
der moet in een gesloten enveloppe
bij de compositie worden gevoegd.
Compositie en enveloppe moeten
hetzelfde motto dragen. De inzen
dingen. die uiterlijk 28 Februari '54
binnen moeten zijn, worden ge
adresseerd aan de Directie van „Het
Rotterdamsch Parool", Schiedamse-
vest 42. Rotterdam C.
De composities zullen worden be
oordeeld door een jury die zal be
staan uit de volgende deskundigen:
de heer Alex de Haas. conferen
cier; de heer Louis Noiret. voorzit
ter van de Vereniging van Woerd
en Toondichters der lichte muziek;
de heer Herman van Born, mu
ziekcriticus van het Rotterdamsch
Parool.
De auteursrechten in verband met
eventueel uit te geven bladmuziek
enz., ook die van de compositie,
zullen na bekroning worden behan
deld door een door Het Rotter
damsch Parool aan te wijzen bu
reau.
De uitslag van deze prijsvraag zal
zo spoedig mogelijk na 28 Februari
in Het Rotterdamsch Parool wor
den gepubliceerd. De niet-bekroonde
inzendingen zullen worden gere-
Erasmus heeft een maat gekregen,
't is een kerel om te zien
hij staat nakend in de regen
't is een zeuntje van Zadkien
Rond die twee zijn wij aan 't bouwen
aan een nieuwe binnenstad
maar je mag het wel onthouwen,
dat het daarbij dikwijls spat!
Refrein
Pas toch op de oliespatten,
pas op jas en mantelpak,
als je in mijn buurt komt stadten
en ik met m'n heiblok smak.
Bij de bouwput ben je welkom
in jacquet of boezeroen,
maar pas op de oliespatten
hei, daar komt 'ieBoem-Boem-Boem
Winkelstraten, winkelpleinen,
kerken, banken, heliport
en een staatsie voor de treinen:
een karwei van hier tot Dordt!
Laat ons nu de herbouw vieren,
laat de vreemdelingen zien
dat ze kunnen passagieren
dank zij onze heimachien
Rotterdam is nieuw verrezen
als een phoenix uit z'n as
en het zou verbazend wezen
als het daar niet trots op was.
Rotterdamse heierskind'ren
zullen vaak hun stad in gaan
en zich altijd weer herinn'ren
daar heeft Vader staan te slaan
(Advertentie LM.)
Woensdag 23 December
TONEEL: DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co-
medie met ..Oost-West. Egypte Best".
MUZIEK: NIEUWE OOSTERKERK. 8 u: Kerst
concert door Laurens van Winger
den orgel en mannenkoor Apollo".
Donderdag 24 December Zondag 27 December
NIEUWE ZUIDERKERK. 8 u: Kerst
concert door Piet v. d. Kerkhoff
orgel, R.K.O.. R.K.K. en solisten.
DUITSE KERK. 330 u: Kerstconcert
m.m.v. Jeanne Tas alt.
VREDESKERK. 10 u vm.: Kerst
zangochtend.
TONEEL: DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co-
medie met „Oost-West. Egypte Best".
MUZIEK: KONINGINNEKERK. 8 u: Kerstwij-
dingszanguur.
Vrijdag 25 December
TONEEL: SCHOUWBURG. 8 u: R'dams Toneel
met „Ik heb je lief. Valérie".
DE LANTAREN. 2 en 8 u: R'damse
Comedie met „Oost-West. Egypte
Best".
Zaterdag 26 December
TONEEL: SCHOUWBURG, 2 u: R'dams Toneel
met „Voor elke vrouw komt eens de
tijd"; 8 u: R'dams Toneel met „Ik heb
je lief, Valérie".
DE LANTAREN, 2 en 8 u: R'damse
Comedie met „Oost-West. Egypte
Best".
MUZIEK: KONINGINNEKERK. 2.30 u: Kerst-
matiné door Jan Smeterlin piano:
8.15 u: R'dams Philh. Orkest o.l.v.
gastdirigent Hein Jordans. m.m.v.
Henryk Szeryng viool.
TONEEL: SCHOUWBURG. 8 u: R'dams Toneel
met „Voor elke vrouw komt eens de
tijd".
DE LANTAREN. 8 u: R'damse Co
medie met „Oost-West, Egypte Best".
Ten toonstellingen
MUSEUM BOYMANS. Etsen van Giovanni Bal-
tista Piranesi. Olieverfschetsen
van Rubens.
Do. 10—5. Vryd. 11—5. Zat. 10—5
Zond. 11—5 u.
vm. SCHIELANDSHUIS. Werken van leden
Federatie van Beeldende Kunste
naars. gewest Rotterdam.
Do. 10—5, Vrijd., Zat. en Zond. 11—4
u.
HISTORISCH MUSEUM. Geschiedenis van
Rotterdam.
Do. 105. Vrijd.. Zat. en Zond. 115
u.
MARITIEM MUSEUM „PRINS HENDRIK"
„De groei van het rivierengebied van
Zuid-Holland".
Do., Vryd., Zat. en Zond. lft—5 u.
MUSEUM VOOR LAND- en VOLKENKUNDE.
Diversen en Fotosalon R'damse Ama
teurfotografen Vereniging.
Do.. Vrijd.. Zat. en Zond. 105 u.
KUNSTCENTRUM GROOTHANDELSGEBOUW
zalen 7 en 8 Verkooptentoonstelling;
zaal 6 Jubileumtentoonstelling Kees
de Voogt; dakpaviljoen maquette
binnenstad.
Do. 822, Vrijd., Zat. en Zond. 1117
u.
GEMEENTE-ARCHIEF. Oud-Hollandse Stads
poorten.
Do. 15. Vrijd.. Zat. en Zond. 115
u.
INSTITUUT VOOR SCHEEPVAART EN
LUCHTVAART. Diversen.
Do. 104. Vrijd., Zat. en Zond. 24u.
BOUWCENTRUM. Diverse tentoonstellingen.
Do. 910 u., Vrijd., Zat. en Zond. ge
sloten.
ACADEMIE VAN B.K. en T.W. Werk van de
leerlingen van de afd. binnenhuis
kunst. decoratieve- en nijverheids
kunst.
Vryd.. Zat. en Zond. 24.30 u.
'T VENSTER. Grafische werken van mevr.
Reitsma-Valenca, Disberg. Elenbaas,
At Stok. Jan Wiegers, Ed. van Zan
den. H. de Jong. Rozendaal en Lens-
veld.
Do.. Vrijd.. Zat. en Zond. 1022 u.
Voor bioscoopprogramma's en -aanvangstijden
zie advertentie.
In verband met de uitgebreide agenda van heden
zal in ons blad van morgen, Donderdag, GEEN
agenda worden opgenomen.
tie werd afgestaan door Hudig en
Veder N.V. te Rotterdam, hoofd
agente in Nederland van de Shaw
Savill and Albion voor wat be
treft de afdeling passage.
Men ziet, dat bij het ontwerp
van deze nieuwe oceaanstomer
sterk is afgeweken van het gang
bare type passagiersschip. Het
vaartuig is namelijk gebouwd als
een tanker wat betreft de plaats
van de machinekamer. De turbine-
installaties z\jn achterin onderge
bracht, terwijl voorts geen laad
ruimen aanwezig zijn. Let ook op
de merkwaardige opbouw van het
bruggehuis even voor de mid
scheeps, waarop de mast een apart
gestroomlijnd bouwsel vormt.
Voor het bruggehuis bevinden zich
nog enige zeer ruime met ramen
van de zee afgesloten promenade
dekken.
Of de uiterlijke lijnen van dit
vaartuig nu fraaier geworden zijn
als van een normaal schip is een
vraag, die vermoedelijk niet door
een ieder bevestigend zal worden
beantwoord. Aan zo'n scheepsont
werp zal men nog moeten wennen.
Vast staat, echter, dat de rederij
niet de uitvoering van dit gedurfde
project, waarover wij enige tijd
geleden uitvoerige technische de
tails gaven, iets zal kunnen bieden,
dat de meest verwende reiziger,
die voor een minimum aan geld
een maximum aan comfort wil, zal
bevredigen. Door het naar achte
ren schuiven van de machineka
mers en het ontbreken van de
laadruimen is een zee van ruimte
beschikbaar gekomen voor de 1200
in één klasse te vervoeren passa
giers. Mogelijk werd het nu de
passagiershutten op een aparte
wijze te groeperen en een maxi
mum aan recreatieruimten te
scheppen, het geheel aangesloten
op een machtig air-conditioning-
systeem. Het ligt in de bedoeling,
dat koningin Elizabeth de doop-
ster zal zijn van dit heel bijzonde
re passagiersschip.
Ontvangen kalenders
De jaarlijkse kalenderstroom is weer
gaan vloeien Tientallen kalenders be
reikten ons. Gezien de hoeveelheid zijn
wij genoodzaakt elk exemplaar in
slechts één regel te noemen,
De KLM zond ons een kleurrijke ka
lender met twee maanden-bloc. Gebr
Kok te Vlaardingen een duidelijke
weekkalender met waterstanden. N.V.
RAVERO te Rotterdam een kalender
met zes fraaie reproducties van schil
derijen van Hollandse meesters. „Paar-
len der Schilderkunst". HAV Bank te
Schiedam een zeer duidelijke maandka-
lender. De Nederlandsche Spoorwegen
een kalender met twee maanden-bloc
en zes fraaie reproducties van schil
derijen. o.a. van Van Gogh Bovendien
een handige, fraai uitgevoerde zakagen
da 1954. N.V. „HolVandia" te Krimpen
a.d IJssel-Keizersveer een grote, over
zichtelijke kalender met twaalf fraaie
foto's. De Levensverzekering-Maat
schappijen Nillmij en Arnhem een
„aquarellen-kalender" met zes prach
tige aquarellen van J. A. Schrynder.
Van de PAN-American World Airways
evenals verleden jaar een grote
kalender met twaalf sublieme kleuren
foto's uit alle delen van de wereld,
van N.V. Kon. Rotterdamsche Beton
en Aanneming Mij v.h. Van Waning
Co. een duidelijke maandkalender
met speciale dag-aanduiding en twaalf
fraaie foto's. Van de Kon Rotterdam
sche Lloyd N.V. een handige zakiagen-
da Een zeer bruikbare en keurig uit
gevoerde zakagenda van de Spaarbank
te Rotterdam. Een frisse, vrolijke ver
jaardagskalender van de Nedarlandsche
Vereeniging ot Bescherming van Die
ren. Een stijlvolle, duidelijke maandka
lender met dag-aanduiding van Muijs
de Winter's Bouw- en Aannemings
bedrijf N.V te Rotterdam. Een vooral
voor Rotterdam zeer nuttige kalender
met waterstanden en herleiding voor
andere havenplaatsen van Bergingbe-
drijf J. Koelman te Rotterdam. Een
kalender met zes prachtige knap ge
drukte en gekleurde reproducties van
schilderijen van Hollandse meesters van
autobedrijf Broedelet N.V. te Rotter
dam. Een aardige, duidelijke maandka
lender van Arnstleven te Amsterdam.
Een heel nuttige kalender met repro
ducties van tekeningen en schilderijen
en bovendien met ajlerlei tips en wen
ken. van de Nederlandse Verbruiks
coöperaties, Een twee-maanden-kalender
met zes sublieme, grote foto's van de
Rotterdamse haven van Slavenburg
Huyser N.V. te Rotterdam Een zeer
duidelijke kalender v>an het Banden-
Centrum te Rotterdam Een handige
weekkalender met waterstanden en 52
foto's van W. A. Hamel N.V. te Rotter
dam. Van de firma Siebel te Rotter
dam. Den Haag en Amsterdam een ka
lender. die met ztjn twaalf meesterlijke,
gekleurde foto's van Zwitserland een
sieraad aan de wand vormt. Een fleu
rige kalender van flink formaat en met
twee maanden-bloc van Bottelo N.V.
te Schiedam, de Coca-Cola-fabrikanten.
Van Esso Nederland N.V. te 's-Graven-
hage een duidelijke kalender met
twaalf grappige, bont-gekleurde teke
ningen. Van A. Roelofs van Goor te
Meppel een bijzonder aardiec ktnder-
k>alender met rijmpjes, spelletjes en
plaatjes van tal van bekende Neder
landse kunstenaars, bijeengebracht door
Han Hoekstra
Italiaans schip na
explosie gezonken
BELGRADO. Aan boord van het
286 ton metende vrachtschip „Fran-
cesca" uit Triest heeft zich een he
vige explosie voorgedaan, terwijl het
schip in de Joegoslavische vluchtha-
ven Rogoznica lag. Drie leden van
de bemanning zijn om het leven ge
komen en twee anderen liepen ver
wondingen op. Het schip is vrijwel
onmiddellijk gezonken. Drie leden
van de bemanning konden het schip
ongedeerd verlaten.
De „Francesca" was geladen met
calcium-cyanamide. De explosie is
veroorzaakt door een fles met sa
mengeperste lucht die werd gebruikt
voor het aanslaan van de motor. On
middellijk vatte de lading vlam en
vijf minuten later verdween het
schip onder het wateroppervlak.