0P\ Tussen waanzin en genie v 3 De echte moord in de detective eenzame Een A bij Utrilïo's zeventigste verjaardag in de „broeikas55 Bonn JS HET PAROOL PS ZATERDAG 19 DECEMBER 1953 PAG. 3 UIT de „grote" talloze v ZEVENTIG jaar wordt de Fran se scolder Maurice Utrillo op de 26e December a.s. en zijn lange leven zou stof ge noeg opleveren voor een tiental romans en films. Van hem èn van zijn moeder, de schilderes Maria Clémentine (Suzanne) Va- ladon, die in 1938 overleden is. Suzanna Valadon, die op het Franse platteland geboren werd en heel jong reeds in Parijs terecht kwam, waar zij in Mont- martre het leven van een ker- mis-acrobate leerde kennen. Zij heeft nooit enige les gehad, doch tekende met groot talent van haar kinderjaren af. Zo raakt deze te kenende acrobate in schilderskrin gen verzeild, waar zij o.a. model staat voor Renoir en De Toulou se Lautrec. In 1883 wordt zij moeder van een kind, dat Mau rice wordt gedooot. De vader moet een zekere Boissy geweest zijn, een verlopen en drankzuch tig schilder. Van beide ouders houdt Maurice wat over: van de vader alle slechte eigenschappen en van de moeder het talent. Het had ook nog erger gekund. Lautrec, om even op Suzanne Valadon terug te komen, ontdekt haar talent en verzekert haar de steun van o.a. een Degas. Ze huwt achtereenvolgens nog Paul Moussis en in 1909 de schilder André Utter, die haar introdu ceert in een kring van avaht- garde kunstenaars als Apollinai- re, André Salmon. Max Jacob, Carco, Picasso, Braque. Dat heeft op haar kunst de grootste invloed. Zij begint te schilderen (voordien tekende en graveerde zij alleen maar) en ontwikkelt zich tot de kunstenares van be tekenis. die Suzanne Valadon is geweest. OVER Maurice zgn de meest wilde verhalen in omloop. Men weet niet precies, wat er van waar is. Heel kort gele den heeft nog Vlaminck, de Pa- rgse expressionist, in een boek geprotesteerd tegen de vergaan de ui.tbuiterij van Utrillo door mensen, die hem na staan (in ..Paysages et Personnages"). Er gaan verhalen, dat Maurice, vol komen drankzuchtig, min of meer gedwongen werd te schilderen on der bedreiging van onthouding van drank. Periodes van godsdien stigheid en misschien godsdienst waanzin wisselen hiermee af. Vast staat, dat Maurice reeds op 10-jarige leeftijd drankzuchtig was. Hij droeg toen al de naam Maurice Utrillo: een Spaans lite rator, Miguel Utrillo, had om Su zanne Valadon te helpen, hem Parijse ogen om te zien (Vervolg van pagina S van Katholiek Frankrijk, na de dood van André Gide het volgende telegram heeft ontvangen..De hel bestaat niet stop geniet dus van het leven ston waarschuw Claudel stop André Gide." Al schrijvende is Georges Ravon langzamerhand een bekend jour nalist geworden. Hij trekt er min der op uit en citeert een collega, die beweert: „Een journalist heeft nas werkelijk iets bereikt wanneer lij zelf geen regel meer schrijft". Dat is natuurlijk slechts een slim me paradox, maar Ravon vindt wel dat een moderne redacteur veel van een ambtenaar heeft ge kregen, een ambtenaar die op on- regelde tijden eet. Hij zelf splitst zijn dagen in twee delen: de uren die hij slecht gehumeurd en ze nuwachtig naar het onderwerp voor zijn cursiefjes zoekt, en de gelukkige tijd daarna. Of zijn „En courant", zoals zijn spiegelende stukjes heten, ook al tijd even grappig of amusant of treffend zijn is een heel andere vraag. Ik kan er niet altijd erg enthousiast over worden. Carmig- gelts Kronkels waardeer ik veel meer. Maar dat neemt niet weg, dat Des yeux pour voir een boei end beeld geeft van een Parijs' journal istenbesl aan JAN BRUSSE literatuur zijn een boek, dat men aan liefhebbers voorbeelden bekend van originele ontspanningslectuur van schrijvers, die in ware niet warm genoeg kan aanbevelen, misdaden of andere gebeurtenis- sen stof vonden voor hun werk. j\UDERE lezers zullen zich uit Poe's „Mystery of Marie Roget" A/ de twintiger jaren wellicht en Stendhal's „Le Rouge et Le n°g het geruchtmakende Noir", om slechts twee voorbeel- proces wegens moord tegen Edith den te noemen, werden geïnspt- Thompson en Frederick Bywaters reerd door waar-gebeurde mis- herinneren, dat eindigde met een daden, die indruk op deze schrij- dubbele executie. Edith Thompson vers hadden gemaakt. Ook de werd gehangen, omdat zij In haar schrijvers van detective-romans minnebrieven Bywaters, die jonger en thrillers vertrouwen niet altijd was dan zij, aangespoord zou heb- uitsluitend op hun fantasie en dit hen haar man te doden. De ver artikeltje wil de aandacht vestigen dediging. voerde tevergeefs, aan, op een paar goedkoop herdrukte hit niet het geval was en detective-romans die hun oor- tegenwoordig wordt in Engeland sprong in Engelse rechtszalen vrijwel algemeen aangenomen, vonden. dat Edith Thompson inderdaad on- Iedere kenner van de 18e-eeuw- schuldig was, al is het wel waar- se Engelse literatuur heeft wel scnijnlijk, dat Bywaters haar niet eens gehoord van het mysterie van als zodanig bedoelde brieven op- in 1891 als zoon erkend en hem Utrillo regelt. Hoe Utrillo een het Londense dienstmeisje Eliza- vatte als aansporingen tot moord, zijn naam geschonken. In 1899 kapel ingericht heeft, waar een beth Canning, dat in Januari 1753 Mrs- F- Tennyson Jesse, sohrgf- vindt zijn nieuwe vader, Paul marmeren Jeanne d'Arc staat te- enige weken lang spoorloos ver- r' rechtsgeleerde en redactrice Moussis, een plaats voor Mauri- midden van de meest afschuwelij- dween en dat na haar terugkeer van dit proces in de beroemde ce op een bank. maar zijn bru- ke goedkope gipsen beeldjes en twee vrouwen beschuldigde"haar serie British Trials, heeft met ver- taliteiten maken hem er onmoge- briefkaarten, en hoe hij „elke dag, beroofd en gevangen gehouden te anderde namen de hele zaak en de lijk. Achttien is hij, als men hem verscheidene keren al die Jeanne hebben. Dit was een enorm schan- fi§"uur van Mrs. Thompson gere- voor het eerst naar een kliniek d'Arcs kust", daal, dat in haar eigen tijd en construeerd in ,,A Pin to See the brengt om er een behandeling te Utrillo schildert dan niet meer zelfs nu no" vele beroemde pennen Peepshow" (Penguin). Zij ziet ondergaan en daar is het, dat naar prentbriefkaarten. „Zijn" in bewe»in°- bracht Ik noem haar Julia Almond als een Engal- dr Ettlinger de familie aanraadt kunsthandelaar (we moeten ons slechts haar tijd°-enóten Henry se Madam^ Bovary, een romanti- Maurice te laten schilderen bij Utrillo dan voorstellen als gezeten Fielding en Samue? Johnson en in sche dag"droomster, wier nood'.ot- wijze van arbeidstherapie. burger met een eigen villa) haalt onze el<*en tijd Li'Han de la Torre t'°e brieven niet ingegeven wer- hem men een auto af en «amen -. den door moordplannen, maar door een onbedwingbare behoefte om zichzelf te dramatiseren. Heel het leven van deze vrouw was een toneelspel, een liefdesroman in de - - - - - ci£cii n u i_*i11 -i n u Men zegt „at hg begon met hem men een auto af en samen en Johif Dlcltson Carr laar nt'pnihripfkaarron fn «nnil. P'a.a.n r.n nan naai- hnitnn nraav naar prentbriefkaarten te schil deren en dat hij dit ook later ge- daan heeft. Er zijn uit zijn latere natuur tekent, 's Avonds tijd ook andere getuigenissen. Hoe dan (onder geleide natuurlijk, zo- - ---- coneeispei, een ueraesroman in ae het zij: pleiten tegen Utrillo doet als geheel dit leven van Utrillo Jolden h«r Miiwfdir oiSiiriü stiï1 van Robert Hichens (Bella het niet. Men weet. dat o.a. ook onder controle staat: van Lucie, f,® bijzondei onginele £,onna_ £>e Tuin van Allah etc Breitner naar prentbriefkaarten van zijn biechtvader, van zijn mo- aan roman te schrgven, over en dafc' allemaal goed,'tot ze gaan ze dan naar buiten, waai- T Utrillo van uit het voertuig naar de f Wglen Josephine Tey (als :tuur tekent, 's Avonds is er toneelschrijfster bekend onder haar andere pseudoniem Gordon als haar tegenspeler een groene, en foto's werlctê; niemand ziet derator, van zijn kunsthandelaar) J^t er zou gebeuren, als er in het op Breitner neer. Het komt er een kalm bezoek aan een café. Engeland-van-Nu een tweede EH- maar hartstochtelijke ionen alleen op aan. wat men er van Utrillo wil er pianospelen, want zabeth Canning zou opstaan en bij hp, maakt en hoe sterk de persoon- hij verbeeldt zich een groot musi- de politie met een soortgelijk ver- minimise werkelhkheid maakte lijke herinneringen en belevenis- cus te zijn evenals een groot haal zou komen aandragen. Het |V fc beetle lantaarn sen door dergelijke prentbrief- dichter, en het gehele gezelschap re^ltaat was de voortreffelijke mlsscMen de karakter- en milieu- kaarten opgewekt worden. speelt comedie om hem -in die roman „The Franchise Affair -f.hildeninè' ziin uiterst minutieus Utrillo nu, heeft in zijn schil- waan te latendie zowel door de Pocket als de maa?hefg wil d^n Sok m^rzhA dergen een Parijs doen herleven Een tragisch, een benauwend, Penguin reeiks herdrukt werd. Er luclitie- amusement Deze (buitenwijken en kerken veelal) een bedroevend leven, waarin komt niet één moord in voor, maar rorna,_ is efn overtuigend «tuk op een wijze, die hem tot een vol- Utrillo „op het scherp van het de roman ls spannender dan het rr;minolo°ïe en als zo- komen eigen talent, tot een groot zwaard" balanceert tussen waan- gemiddelde Amerikaanse Mickey tïoo^t- interessant HE schilder stempelen. Er moet aan worden toegevoegd: niet steeds. Want Utrilïo's werk kan sterk wis selen in kwaliteit. Er zijn perio des geweest sommigen zeggen: als hij terwille van de drank schilderde die heel zwak zijn. Maar in zijn beste werk is Utril lo ongetwijfeld de grote schilder van de troosteloze en bizarre Pa rijse voorstad, van het oude en haast landelijke Montmartre, van verweerde kathedralen, van het Franse landschap. ET leven van Utrillo is een aaneenschakeling geweest van een „vie de Bohème", van schilderen en nog eens schil deren, van drankzucht en gods dienstigheid, van interneringen in klinieken. Omstreeks 1935 huwde hij een schrijfster, Lucie Pauwels, die hem onder haar hoede nam. We hebben over deze laatste jaren een getuigenis van de criti cus Michel Georges-Michel die hem in 1939 een bezoek bracht, nog geheel verbaasd door het feit. dat Utrillo zo'n geregeld le ven leidt en zo juist zelfs de „Prix Carnegie" behaald heeft. „Wat zrjn we ver verwijderd van de Utrillo van vroeger, van de razende, die lelijke gezichten trok tegen de mensen op straat en vloekte: „Nee, ik ben niet gek, alleen maar alcoholisch!„Hij verviel in razernij", zei toen zijn stiefvader, de schilder André Ut ter, „wanneer hij mensen op de terrassen zag zitten en wij hem meesleepten naar de andere zij de van de boulevard hij was alleen maar jaloers op hen Het verhaal van dit bezoek gaat verder met een beschrijving, hoe Utrilïo's vrouw Lucie volkomen d'e teugels (en de koorden van de beurs) in handen heeft en het leven en de werkzaamheden van HET OUDE PARIJSE MONT MARTRE met zijn dorpse karak ter heeft Utrillo in zijn wisselende gestalte vele keren, onbevangen en haast kinderlijk, op het doek gebracht genie. Spillane-bloedbad. Stijl en karak- J. M. PRANGE lertekening zrjn subliem, kortom. hoogst interessant. J. J. STRATENG. IS „Das Treibhaus" van Wolf gang Koeppen verschenen bij Verlag Scherz und Go- verts te Stuttgart) een sleutel roman? Dat dit boek in Bonn speelt en dat met „broeikas" Bonn wordt bedoeld, ontdekt u al na de eerste bladzijden. Dat „Knurrewahn" niemand anders is dan Schuhmacher, zal voor u ook geen geheim blijven. Maar een sleutelroman? Door de auteur worden geen sensa tionele onthullingen gedaan onthuld wordt alleen een sys teem, een spookachtig, onwer kelijk opgeblazen „Betrieb", waarin politieke zaken worden verhandeld. Deze onnatuurlijk gegroeide residentie temidden van muf kleinburgerlijke stad jes lijkt buiten de wereld te liggen. „Selbst das Gewitter schien künstlich zu sein." „Restauratie!", is de grote leuze. De moed tot echte ver nieuwing ontbreekt: de paar afgevaardigden en ambtenaren die aan het verzet hebben deel genomen, verzwijgen hun mis daad: studenten zitten in hun kroegen in Kneipjacken en met Corpsbander. Stamtafels waar heen men kijkt, en mannen die „sich in der Politik herumtrei- ben". BEHOORT tot hen niet ook een man als Keetenheuve, de merkwaardige „held" van Koeppens boek? Voor '33 is hij redacteur aan een sociaal-de mocratisch dagblad geweest. Hij is geëmigreerd. Hij is te- ruggekomen. Hij wil niet ter- zgde staan, wanneer het nieu we Duitsland wordt opgebouwd. Hij is lid van de Bondsdag geworden. En hij verafschuwt de restauratie en de „politiek van het kleinere kwaad", het beginsel van een steriele „prin cipiële oppositie", de unifor men en het uniforme. U ziet dus, hij is een dwaas, een ro manticus zonder werkelijk heidsbesef, een dilettant. Hg, politicus, werkend in de bedrij vige residentie, staat er buiten. Van een toekomst droomt hg; en hij moet erkennen, dat hij, de ,,ex"-emigrant, die een va cuum wilde vullen, grond onder de voeten wilde voelen, dat hij die zich in de politiek heeft gestort, een eenzame blijft in een vreemd land. Hij is niet meer in staat te geloven of de fanaticus of welke rol dan ook te snelen. Zijn tegenzin tegen partijen, instanties en instituties neemt toe. Niemand, hemzelf niet, kan het verwon deren, dat ook zijn eigen partij hem wantrouwt. Altijd heeft hij weer opnieuw angst „naar huis" te gaan. Naar huis...? Zijn jonge vrouw is gestorven. Hg kon haar niet houden; hij moest aan politiek doen en brieven schrijven en vergaderingen leiden. En wan neer hij inziet, dat een mens voldoende is om het leven be tekenis te geven, is het te laat en is hij teruggeworpen in een vereenzaming, waaruit hij al leen op één wijze meent te kunnen vluchten. Hij kan en wil geen woorden meer produceren, niet meer beminnen, hij wil niet voor de deur blijven staan... hij geeft het op, het redevoeringen hou den en het onder pressie wor den gezet, het tegen dit en voor dat moeten vechten en de loodzware vermoeidheid: het beklemmende gevoel, dat ook hij de restauratie was gaan dienen, kon hij niet lan ger dragen. „Er war sich selbst eine Last und ein Sprung von der Brüclce machte ihn frei." DIT onderwerp de mens zonder contacten, die nieu we binding zoekt komen wij in enkele der meest ge slaagde boeken van na-oorlog- se Duitse schrijvers tegen. „Das Treibhaus" is door de schildering van Bonn met zijn valse glans en dank zij het feit, dat de sfeer goed is ge troffen, een bijzonder boek ge worden. De door Koeppens ge bruikte taal met de, cursief gedrukte, gedachten-associaties van de hoofdfiguur is func tioneel en roept beelden op. Onwerkelijke realiteit en grijp bare droomwereld, feitelijkhe den en visioenen vloeien ineen. Soms heeft de auteur te veel woorden nodig om een bepaal de situatie te verduidelijken; dan slaat het éne woord het andere dood en ontkomt hij niet aan rhetoriek. HET is al weer meer dan zes jaar geleden, dat hoorspel en toneelstuk„Draussen vorder Tür" van de intussen overleden Wolfgang Borchert opzien heb ben gebaard. Ook de centrale figuur in Heinrich Bölls „Und sagte kein einziges Wort" (een van de meest belangrijke Duit se prozawerken der laatste ja ren) staat buiten voor de poort, en eveneens de man in „Das Treibhaus". ,,-Vor der Tür" blijven ook veel jonge schrijvers in dit Duitsland. Na 1918 vonden Duitse kunstenaars een thuis en een geloof: geloof in een eeuwige vrede en in de over winning van het socialisme. Men omhelsde de mensheid in die prae-histdrische jaren en men zong „Der Mensch ist gut". Böll, Koppen. Luïse Rin ser (in haar voortreffelijke no velle „Jan Lobel aus War schau") echter zoeken de gewone enkeling op, die goed wil zijn voor een één mens en die ook hierin faalt, ook dilettant is in de liefde. Men zou tegen „Das Treib haus" kunnen inbrengen, dat het juist in dit na-oorlogse Duitsland gevaarlijk 1S^ een dergelijk boek „tegen het par lementarisme" te doen ver schijnen. Zou het resultaat er van niet kunnen zijn, dat som migen of velen tot'de conclusie komen: „Geef ons maar weer een Führer, die de Bundestag, deze „Quasselbude", radicaal opruimt"? Doch herhaaldelijk blijkt uit deze roman, dat hij niet tegen „het parlementarisme" is ge richt. maar juist terwille van een goed. in dienst van de mensen, functionnerend, demo cratisch parlementarisme, is geschreven, en dat hij onder meer een waarschuwing wil zijn. H. WIELEK

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2