DEMOTISCH, TAGALOG OF PALI
verschaffen zij een menswaardig bestaan?
Wekelijks bijvoegsel van Het Parool
19 DECEMBER 1953
ER zijn van die wetenschappen, die zo op het
eerste gezicht heel ver van de werkelijk
heid af staan. Zij worden ook vaak be
oefend door mensen, die door het dagelijkse
gebeuren weinig beroerd worden. Niemand in
Nederland of daarbuiten kent hen, weet wat ze
doen of begrijpt zelfs maar het woord, waarmee
zij hun wetenschap aanduiden. Stel u voor, dat in
een „hersengymnastiek" aan een der partijen zou
worden gevraagd: Wat is Pali en noem de voor
naamste beoefenaars van dit vak in Nederland?
Of: wat is Demotisch, Sumerisch, Hethitisch,
Tagalog of Malegassi
Noem de belangrijkste Ne
derlandse Hethitologen
Welnu, .al deze talen en stu
dievakken werden en wor
den in ons land beoefend.
Er zijn lieden, die hierin
hun levenstaak zien, die
daarvoor tijdschriften op
richten en internationale
congressen organiseren.
toren. Hij schrijft daarin o-m.: „Het is nu al seven jaren
en meer geleden dat de Heeren Curateurs der Universi-
teyt ende de Borgemeesters der stadt Leyden goet vonden
haere Universiteyt te vercieren mette professie van de
Arabixe taleomdat zij zoo wijt in de werrelt ver-
spreyt door gansch Asia en Africa is en omdat daerin
beschreven zijn ontallijck veele treffelijcke boeken in alle
faculteyten; begrijpende meer als 700 jarige wijsheyt
van soo veel treflrjcke personagien die gedurende den
tijt dat de studiën bij de Christenen onder de voet laghen,
in het Sarazynse rijck gefloreert hebben. Dat oock de
wetenschap van. de selve ten hoogsten was dienende om
de Hebreeuwse endé Chaldeeuwse talen door de welcke
het Godt belieft heeft sijnen wille te verclaren. ja oock
om door middel van onse navigatie op Ostindien Godes
heylighe woort onder de verblinde menschen te ver-
breyden". De Oriëntalistiek kwam dus voort uit de be-
vreemdsoortige wetenschaps
mensen uit alle landen
van de wereld bijeen op de pe
riodieke internationale congres
sen voor Oriëntalisten, volgend
jaar weer in Cambridge. De
Leidse universiteit nam al in
1881 het initiatief hiertoe. De
eerste bijeenkomst werd dan ook
in Leiden gehouden. Later in
1932, werd Leiden opnieuw als
congresstad gekozen. Neder
landse Oriëntalisten speelden
steeds een betrekkelijk grote rol
op deze congressen.
^5 - .fTi^.l] V£CO|.X2^N CnV)tX>| r-.raAS.
j^sJ^crul) cnkv. <v^>—O «-.aul Po ..oy
o ,*I Soo vAo|Zl
V") .1
,zl OOXA
studering van de Bijbel en kreeg een geheel nieuw en
veel breder terrein door onze aanraking met Indonesië.
I ~\E laatste oorlog heeft de beoefening der Oosterse we-
•L' tenschappen ernstig in gevaar gebracht. Dat geldt
natuurlijk voor ons gehele culturele leven, maar toch
in bijzondere mate voor de Oriëntalistiek, omdat een van
haar vruchtbaarste bronnen voor Nederland, namelijk
Indonesië, werd afgesloten. Het grote probleem van dit
ogenblik is de financiële en economische basis, waarop
alleen een vruchtbare beoefening van deze wetenschap
pen mogelijk is. Voorheen was dit probleem minder acuut.
De beoefenaars van de Oriëntalistiek kwamen in de
vorige en ook nog in het begin van deze eeuw vaak
voort uit gegoede families, die zich de weelde konden
permitteren hun zonen de wetenschap te laten beoefenen
zonder verdere materiële zorgen. Later bood Nederlands-
Indië aan vele Oriëntalisten redelijk betaalde betrek
kingen zonder hun de vrijheid te ontnemen aan zuiver
wetenschappelijk onderzoek te doen. Het instituut der
ta*>lambtenaren en het kantoor voor Oostaziat'ische
zaken waren voortreffelijke instellingen en hebben zeer
bevruchtend op de Nederlandse Oriëntalistiek gewerkt.
Het resultaat is geweest, dat een kring van wetenschap
pelijke werkers een bibliotheek vol schreef met kostbaar
materiaal voor de kennis van de Archipel, waayvan het
nieuwe Indonesië groot nut kan hebben, maar waarvan
de invloed ver buiten Indonesië merk'- -
(Zie verleg- pag. 2)
Foto F. J. Griek
Een stille werker
bij liet bestuderen
van een kostbaar
Oosters handschrift
Bovenspecimen
van Syrische letters.
DE Nederlandse Oriëntalistiek had een goede naam in
de wereld. Wij hebben dat eens persoonlijk ervaren
toen wij enige jaren geleden in Cairo waren en
spraken met pas afgestudeerden van de Kening Faoed
Universiteit. Wij vroegen hun waaraan zij bij het woord
„Nederland" het eerst dachten. Het antwoord was: „Aan
professor Wensinck uit Leiden". Bijna niemand in Neder
land zou dit antwoord hebben begrepen, omdat bijna
niemand hier weet, dat prof. Wensinck door zijn weten
schappelijk werk op het gebied van het Arabisch en de
Islam onschatbare diensten heeft bewezen aan de
Egyptenaren en aan alle Moslimse volken, wie hun eigen
cultuur en tradities ter harte gaan.
Men kan zo nog enige tientallen andere beroemde
Nederlandse Oriëntalisten noemen. Een van de meest
bekende was ongetwijfeld prof. Snouck Hurgrorvje, even
eens Arabicus. Wij hebben in de oorlog, toen wij in
Leiden ook deze wetenschap beoefenden, eens huiszoeking
gehad in onze eenvoudige studentenkamer. De Duitser,
die hiermee belast was, stelde zich voor als student in
de „Zeitungswissenschaft" te Berlijn en informeerde naar
ons studievak. Toen hij het woord „Islamwetenschap"
hoorde, ging hem een licht op en begon hij bijna
enthousiast te vertellen, dat men daarvoor in Berlijn
moest zijn. Daar had de beroemde prof. Becker gedoceerd
en school gemaakt. Wij stonden op, namen de twee delen
van prof. Becker's „verzamelde werken" uit onze boeken
kast en lieten onze onwelkome gast het titelblad zien.
Daar las hij tot zijn grote verbazing: „Aan onze hoog
vereerde leermeester, een der grondleggers van de Islam
wetenschap. prof. dr C. Snouck Hurgronje te Leiden".
Er is in Nederland een grote traditie op het gebied der
Oosterse studies. Deze gaat al terug op de eerste jaren
van het bestaan der Leidse universiteit, en heeft zich
sedert de dagen van Erpenius in het begin van de zeven
tiende eeuw ononderbroken voortgezet. De verklaring
voor deze belangstelling werd reeds door dezelfde
Erpenius gegeven in een brief aan de toenmalige cura-
1. it de inhoud:
pag.
Parijse ogen om te zien door Jan Brusse 2
Dorothy Lamour door Adriaan Morriën 2
Bij UtrUlo's zeventigste verjaardag
door J. M. Prange S
Een eenzame in de „broeikas" Bonn
door H. Wielelc k
Wie was Schubert door Bertus van Lier 4
De kroonprins van Bes-Arabië
door Harry Mvlisch 5
Ouwerkerkdorp in het water door Ed. Hoornik 6
Als mosterd na de maaltijd door Ayjia Blaman .9
De kerststrik door Harriet Freezer. 9
Puzzle enz10
Tuinrubriek door B. Ruys 10
PS Kind 11
Hendrik Haarklover door Annie M. G. Schmidt
en Wirn Bijmoer 12