Reünie van de grijzende jeugd CINEMASCOPE BINNENKORT IN NEDERLANDSE BIOSCOPEN Concert met werken van de groep der „Six" ANANAS ATELIER 17 EXPOSEERT BIJ MARTINET GEVECHT MET KROKODIT Ve1 Vrachtauto vloog na botsing in brand Keukenhof schrijft prijsvraag uit voor beeldhouwkunst Prof. dr J. Severijn gehuldigd ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 3 DECEMBER 1953 7 (Van een correspondent) P a r ij s, 2 December Een van de belangrijkste gebeurtenis sen van de maand November op muziekgebied is een avond in het Théatre des Champs-Elysées geweest, waar de vrienden die ongeveer dertig jaar geleden de groep ,,des Six" sticht ten, weer eens enkele uren bijeen wa ren. De Parijse artistieke bent was in groten getale opgekomen om de zes com ponisten toe te juichen, waarvan er op zijn minst genomen drie representatief zijn gebleven voor de hedendaagse Fran se muziek. Wellicht zal men zich de geschiedenis der Six herinneren; zij kregen hun naam van de muziekrecensent, Henri Collet, die ze in 1920 aldus doopte in zijn kroniek m het blad öomoedia. Boven het artikel stond „De vijf Russen en de zes Fran sen" en Collet stelde als opvolgers de vijf grote Russen uit de vorige eeuw zes Franse componisten voor: Honeggers Danus Milhaud, Auric, PoulencDurey en Germame Tailleferre, die welisioaar door vriendschap verbonden waren, m op muziekgebied niet veel gemeen had den. Het was vrijwel een toeval dat zij tezamen op een programma verenigd waren. Maar de naam „des Six" sloeg in als een slogan; zij aanvaardden dit etiket en besloten hun gemeenschappe lijke concerten voort te zetten, en wel m de Rue Huyghensin het atelier van een oubistische schilder. In zijn Notes sur la Musi que" on derstreepte Milhaud, dat de aldus ge legde band niet van willekeur was ont bloot. „Wij waren ongelijk van tempera ment, onze gehele aard liep uiteen. Auric en Poulence waren de ideeën van. Cocteau toegedaan, Honegger was ver want met de Duitse romantiek en ik met de lyriek van de Franse Middel landse Zee." In weerwil van die ver schillen viel de groep niet uiteen, de Zes bleven aaneengesloten, in de eerste plaats door genegenheid en misschien ook wel door een vleugje ,,Cocteau'se ideologie" (in Le Coq et l'Arlequin). Wat ze gemeen hadden was misschien niet meer dan een aantal bedoelingen: reactie tegen het wazige van Debussy of wat in die dagen als zodanig werd beschouwd terugkeer naar melodie, contrapunt, een muziek die moest her winnen wat zij in de kunst als bij uit stek Frans beschouwden, nl. evenwicht, soberheid, klaarheid. Door succes aan eengesmeed volgde ieder der Zes niette min z(jn eigen weg. Het vruchtbare talent van Honegger en Milhaud schoof dezen al aanstonds naar de eerste plaats. Honegger, die het verst van de groep en haar aesthetica stond, komt steeds meer in verzet tegen Debussy, hoewel hij de trouvailles van de impressionistische school gebruikt. Hij assimileert die zo als hg de vondsten van Strawinsky of Schönberg in een eigen ernstige en zelfs strenge taal vertolkt. Milhaud, van top tot teen Fransman uit het Zuiden, aanvaardt de polyionaliteit, zijn muziék wemelt van ideeën, hij geeft kleur, sen sualiteit en een soort van gulhartige hu mor. Zijn Zuidamerikaanse trilogie Christophe Colomb, Maximilien, Bolivar heeft een plaats veroverd-in de opera zalen en zijn laatste symphonieën komen op alle programma's voor. Louis Durey en Germaine Tailleferre waren minder vruchtbare en minder krachtige figuren; zij zijn de „brillants seconds" uit de groep. Toch is hun werk niet zonder verdienste, hoewel het wat kort van adem is, eerder aangenaam dan indruk wekkend. IJ het concert in het Thé&tre des Champs Elysées ging de strijd om de e'erste plaats vooral tussen de twee die aanvankelijk zo dicht bij elkan der stonden, Auric en Poulenc. Om streeks 1925 scheen Auric met zijn fijn gevoelig melodisch temperament, zijn puntige en soms zelfs wat wrange geest Poulenc te zullen overtreffen, wiens pril le, vlotte muziek sommigen alleen ge roepen scheen om een licht amusement, zo vergankelijk als een eendagsvlieg, te blijven. Maar Auric, heeft zich 15 jaar lang toegelegd op filmmuziek. Twee balletten, ,,Le Peintre et son Modèle" in 1948, „Phèdre" in 1950, hebben een ogenblik de misleidende indruk kunnen geven dat hij sommige kanten van zijn vroeger talent had teruggevonden. Maar helaas heeft de op h'et laatste concert uitgevoerde aan dit ballet „Phèdre" ont leende Suite, gescheiden als zij was van het visuele element van de dans, het publiek en de critiek teleurgesteld. Auric schijnt nu wel definitief gedoemd te zijn, een brillante componist van filmmuziek te blijven. De op hetzelfde concert uitgevoerde cantate van Poulenc, „Sécheresse" is stellig niet een van zijn beste werken, maar het talent van de componist van Concert Champêtre, van melodieën als de Banalités, de Chansons Villageoises, Tel jour, telle nuit, enz. is nog steeds groeiende. By de bevalligheid, de onop zettelijke sensualiteit, bij de zo volko men Franse geest van zijn oeuvre ko men steeds meer ernstige werken als de Motets, als het bewonderenswaardige Stabat Mater (dat in Amerika de prijs van de muziekcritiek heeft verworven in concurrentie met een werk van Strawins ky), werken voor piano van een onfeil bare techniek, definitieve werken als de Sonate voor twee piano's die Gold Fitzdale eerstdaags in de Salie Gaveau zullen spelen. Zonder nog te spreken van een voor de Scala bestelde nieuwe opera, waarnaar, nog vóór de voleindiging, reeds van verschillende zijden gedongen wordt. De avond in de „Champs Elysées" eindigde met een vlaag van geestdrift als hier maar Zelden wordt gezien het was een triomf zoals het vaak vergeet achtige Parijse publiek alleen over heeft voor ontwijfelbaar talent. Prijzen voor compositie verleend De minister van Onderwijs, K. en W. heeft in de compositiewedstrijd voor een werk voor één instrument zonder bege leiding, of voor één zangstem zonder be geleiding de volgende pryzen verleend; eerste prijs aan H. B. van der Meer te Amsterdam, voor zijn Suite voor Piano; tweede prijs aan Th. H. Smit Sibinga te Amstelveen, voor zijn Toccata pour le Clavecin; derde prijs aan Th. van Essen te Zaandam, voor zijn Sonatine voc" Piano 1953. Adspirant film-figurante weer thuis Het 17-jarige Maastrichtse meisje, dat onlangs verklaarde, dat zij drie maanden op proef bij de M.G.M.-filmstudio in Londen werkzaam zou zijn en daarna als figurante waarschijnlijk naar Amerika zou vertrekken, is weer thuis uit Lon den. Het was vacantie, geen filmcon tract... Te Luxemburg is thans officieel mede gedeeld, dat prinses Josephine Charlotte een blijde gebeurtenis verwacht. Eerst demonstraties in Flora, daarna hoofdfilm The Robe (Van onze film-redactrice) HET CinemaScope-systeem, dat geen driedimensionale doch ruimtelijke filmbeelden te zien geeft, een waar voor de toeschouwer geen polaroid© bril nodig heeft, omdat een diepte-illusie, respectievelijk een panorama-effect, wordt geschapen door een groot, gebo gen projectiescherm, zal vermoedelijk nog vóór het einde van dit jaar worden gedemonstreerd in Amsterdams Flora- Theater door Twentieth Century Fox, de maatschappij, die de rechten van het procédé in handen heeft. Spoedig na deze demonstraties zal de eerste Techni color-speeifilni in CinemaScope in het openbaar worden vertoond, The Robe, naar de roman van Lloyd C. Douglas, waarover onze Londense correspondent verleden week heeft geschreven naar aanleiding van de première in Enge land. In het New Yorkse Roxy-Theater zorgt deze rolprent op het ogenblik voor de grootste recette die de geschiedenis van het bioscoopvermaak vermeldt, en men zou hieruit kunnen afleiden, dat CinemaScope de geduchte concurrentie van de Amerikaanse televisie alsmede de filmmoeheid van het bioscooppubliek in de V.S. twee factoren, die de over haaste probeersels met 3-D en de ont wikkeling van Cinerama en Cinema- Scope hebben veroorzaakt met suc ces bestrijdt. Althans zolang het nieuw tje er nog niet af is. In elk geval heeft CinemaScope het voorlopig gewonnen van alle andere systemen, ongeveer drie duizend in totaal, waarvoor patenten zijn aangevraagd, nu de conjunctuur voor reliëf- en panorama-films zo gun stig is. Zeven grote Hollywoodse maat schapgen hebben aangekondigd, dat zy films in CinemaScope zullen vervaar digen, Fox alleen heeft er reeds tien gereed of in productie, vijftien in voor bereiding, en de exploitanten die, zich de kosten van de nieuwe installatie zullen getroosten, zullen op een regelmatige aanvoer van CiriemaScope-films kunnen rekenen. Hun bioscopen moeten worden voor zien van een nieuw projectiescherm, dat goed reflecteert, licht gebogen is twee en een half maal zo breed is hoog (ongeveer volgens de visuele maten van het menselijk oog-)nieuwe lenzen om bij de projectie het door de CinemaScope-camera sterk geconden seerde, veel-omva.ttende beeld te rectifi ceren; en vier luidsprekers, om de gelui den, op vier geluidsbanden vastgelegd, (Ingez. med.-advertentie) Een maaltijd met tropische bekoring! Geurig, verfrissend. Niet te zuur en niet te zoet. Die zonnige, goudgele schijven Del Monte Ananas zijn een streling voor oog, neus en mond tegelijk. Mals en sappig, verfijnd van smaak, net als de verse vrucht. Is de heerlijkste die- U ooit proefde! Maar.vraag vooral om Del Monte Stanley W. Hayter, pionier der moderne grafiek IN 1927 stichtte de Engelse graficus Stanley W. Hayter zijn „Atelier 17" in Parijs, op nummer 17, Rue Cam pagne Premier. En met dit atelier, dat bleef bestaan tot de oorlog hem in 1940 zijn arbeidsterrein naar de Verenigde Staten deed verleggen, werd Hayter tot een figuur, die uit de geschiedenis van de moderne grafiek niet meer valt weg te denken: experimentator en pionier, onder wiens leiding gehele generaties van moderne kunstenaars de grafiek als een rijk en volwaardig uitdrukkingsmid del voor hun twintigste-eeuwse artistieke intenties hebben ontdekt en toegepast. Een hele reeks namen valt hier te noe men: Picasso, Miró, Kandinsky, Masson, Ernst, Calder, Tanguy, Jacques Villon, Pierre Courtin, Brignóni, Alechinsky; de Amerikaanse tyd bracht weer grote in vloed onder de jongeren van dat wereld- deel, zodat de hedendaagse Amerikaanse grafiek, dezer dagen in het Haagse museum geëxposeerd, voor een belang rijk deel uit zijn school afkomstig is. In Amsterdam kan men tot 23 December bij Martinet op de Oude Zijds Voorburg wal 100 onder de titel „Autour de Atelier 17" kennismaken met het gra fisch werk van veertien kunstenaars, die allen op zijn atelier hebben gewerkt: naast Hayter zelf onder meer Max Ernst, Joan Miró, Roger Vieillard, Pierre Alechinsky, Serge Brignóni en Enrique Zanartu. Een bepaalde invloed op de artistieke stijl en opvatting van de kunstenaar heeft Hayter met zijn atelier niet beoogd. Experimenteel en inventief beoefenen van alle grafische technieken, die hij ontdekte maar voor een groot deel ook herontdekte op grond van zijn waarlijk wetenschappelijke kennis van de gehele geschiedenis der grafiek, was zyn be langrijke bijdrage tot de vernieuwing van de grafische kunsten in onze eeuw. Wel werd hij daarbij door één groot artistiek credo geleidde overtuiging, dat de grafiek niet een eerder gevormde inhoud moet afbeelden en nabootsen, ar dat zij haar eigen expressieve waarden bezit, die immanent zijn aan het materiaal en al doende tijdens het creatief proces uit een soort dialoog tussen de graficus en zyn materiaal ontstaan: het materiaal schept mee. Hayter heeft met zijn ateliergenoten de grenzen van de grafiek als uitdruk kingsmiddel zeer verruimd, maar de steendruk terzijde gelaten. Wat hij bracht was het werken, apart maar vooral ook combinatief, met de burijn en de droge naald, in aquatint en mezzo tint en in alle vormen, waarin het lineaire van het graveren te verenigen is met de kleurtoon, vooral door het gebruik van textiel en andere materialen in „vernis mou", teneinde door het meer of minder transparante van de kleur (ook door reliëfwerkingen) tot geraffi neerd ruimtelijke effecten te komen. De voorbeelden bij Martinet variëren van een abstract expressionisme tot een irrationalistisch surrealisme. Men vindt er prachtige voorbeelden van Hayters techniek en expressief vermogen; onder meer het grote „Tropic of Cancer"; bijzonder mooi zijn ook de drie aqua- tinten van Max Ernst, zeer recent werk. Drie vroegere werken van Jacques Vil lon (uit 1913 o.a.) zijn op historische gronden interessant, maar- vallen in feite buiten dit geheel. De zeer belangrijke expositie omvat tevens werk van Herold, Nina Negri, Hellen Phillips, Raoul Ubac, Kolos Vari en Courtin. Hs. R. stereofonisch te reproduceren. De stereo- fonische illusies moeten de visuele illu sies aanvullen en verstex-ken. Door Fox zullen in de toekomst alleen nog films volgens het CinemaScope-systeem wor den geproduceerd; wel zal deze maat schappij gedurende de overgangsperiode ook gewone films van onafhankelijke producenten distribueren. Een aantal Nedei-landse bioscopen heeft reeds CinemaScope-installaties besteld bij de vijf Nederlandse firma's, die deze kunnen leveren. Tiet Asta- Theater in Den Haag en Luxor in Rot terdam zullen na Flora voor Cinema- Scope worden ingericht. Na The Robe zal men er de CinemaScope-comedie How to Marry a Millionaire vertonen. KUNSTENAARS EN DE HUURVERHOGING Het bestuur der Nederlandse Fede ratie van Beroepsverenigingen van Kun stenaars heeft zich tot de minister van O., K. ©n W. g-eiwenid inzake de gevolgen van de huurverhoging" voor de kunste- naars. Het bestuur betoogt in zijn brief, dat de maatschappelijke positie van de kunstenaars meebrengt, dat voor hen de betrekkelijk eenvoudige maatregelen t.a.v. de loontrekkers niet kunnen wór den genomen en men voor de kunste- naax-s de toekomst niet kan overlaten aan de ontwikkeling van hun inkomsten, zoals dit t.a.v. andere niet-loontrekkers wellicht mogelijk is. Ten behoeve van de kunstenaars, die als werknemers in dienst staan van instellingen die van wege het Rijk worden gesubsidieerd vraagt het bestuur der Federatie -een evenredige subsidieverhoging voor ge noemde instellingen. Voor de zelfstan digen onder de kunstenaars zal de huur- verhoging zeer ernstige gevolgen heb ben. Dit geldt vooral voor de beeldende kunstenaars. Het adres der Fedei'atie pleit te hunnen behoeve voor maatrege len die leiden tot een huurbijslag voor beeldende kunstenaars, in de zin van het advies van de Sociaal Economische Raad over de gevolgen van de huurverhoging. Voorts wordt aangedrongen op aanmer kelijke verhoging van de uitkeringsbe dragen der sociale bijstandsregeling. Tenslotte wijst het bestuur erop dat voor letterkundigen compenserende maatregelen mogelijk zijn door verlening van faciliteiten bij de betaling van in komstenbelasting; het federatiebestuur roept de bemiddeling van de minister van O., K. en W. bij de minister van Financiën in, om deze faciliteiten, die bijvoorbeeld in Engeland bestaan, met terdaad te verlenen. G. BUURKE TE LAREN GEHULDIGD Een comité, waarin behalve verschei dene autoriteiten ook vele kunstschil ders zitting hebben, heeft vanmiddag in hotel Hamdorff te Laren de heer G. Buurke gehuldigd ter gelegenheid van het feit, dat hij juist een kwart eeuw geleden de exploitatie van dit hotel in handen heeft genomen nadat de oude Jan Hamdorff zich uit de zaken had teruggetrokken. De heer Buurke nam ook de traditie van zijn voorganger over de kunstenaarswereld de helpende hand toe te steken. Ver scheidene schilders zyn doof hem „op het paard" geholpen. Hy schiep in zijn hotel bovendien mogelijkheden om te kunnen exposeren en heeft de kunstzaal enige malen gemoderniseerd, De heer Buurke heeft destijds de N.V. Hotelmaatschappij Gooiland opge richt, dn de directie waarin nu ook zijn twee zoons zitting hebben. Deze N.V. exploiteert thans drie hotels, namelijk Hamdorff in Laren, het Gooiland-com plex met hotel en schouwburg te Hil versum rn kasteel de Hooge Vuursche te Baarn. De Finse maatschappij Suomi Film heeft een film gemaakt ter ere van Fin- lands nationale componist, Sibelius, die a.s. Dinsdag zijn 88ste verjaardag zal vieren. De film voert de toeschouwer door het Finse landschap van meren en bossen, waarbij de muzikale omlijsting bestaat uit composities van Sibelius, die zelf de keuze van muziek heeft bepaald. DEZE ZWEMMER kwam tijdens een duik een gevaarlijke krokodil tegen. Hef. dier bleek allerminst te zijn gestéld op dit bezoek en' trachtte de. man aan te vallendoch de duiker Ross Allen greep het dier bij een poot vast en hield m.et de andere hand de muil dicht. Waarvan deze foto getuigenis aflegt. Later slaagde de- man er in het dier onschadelijk te maken. CHAUFFEUR KWAM OM HET LEVEN (Van onze correspondent) Delft, 3 December van het vliegveld Ypenburg reed vanmorgen even voor half acht een vrachtauto, beladen met zakken meel en komende uit de richting van Rotterdam tegen een vrachtauto op, die van links van de weg naar het vliegveld wilde oversteken. Ten gevolge van de botsing, waarbij beide auto's tegen het hek van het vliegveld tot stilstand kwamen, scheurde de benzinetank van de vracht wagen en de zeer brandbare vloeistof stond spoedig in lichter laaie. De 57- jarige chauffeur, die in de cabine reeds in brand raakte, trachtte uit de auto te komen, maar stapte daarbij in een plas benzine, waaruit onmiddellijk grote steekvlammen omhoog schoten. De man zakte ineen. Toen men hem uit de plas FESTIVAL VAN MILITAIRE MUZIEK TE DELFT (Van onze correspondent) Delft, 3 December Volgend jaar vermoedelijk in de twee de week van Augustus, zal In Delft een groot muziekfestival van militaire orkes ten worden gehouden, dat onder auspi ciën zal staan van de stichting Delfesta. Men rekent op de medewerking van de Koninklijke Militaire Kapel, de kapel van de Kon. Luchtmacht en de kapel van de Kon. Marine, het stafmuziek- eorps uit Assen en een militair ox'kest uit België, in totaal zes tot acht korp sen. Minister Staf heeft reeds zijn toe- stefnming voor deelneming van de Ne- derladnse orkesten gegeven. De concer ten zullen worden gegeven van Zater dag tot en met Zaterdag, behoudens uiteraard op Zondag. De orkestleden zul len in ceremonieel tenue zijn gekleed. In de lengterichting van de Markt, de plaats waar de concex-ten zullen worden gegeven, komen grote tribunes te staan, Concertgebouworkest terug uit Zwitserland Hedenavond 22.48 uur keert het Concertgebouworkest van zijn succes volle touraée naar Zwitserland terug, Het laatste concert werd Woensdag avond in Ziirich gegeven, waar de uit voering van Bruckner's Zevende sym- phonle een stormachtig applaus ont ketende. Eduard van Belnum ontving ook dit maal een bloemenhulde, de sopraan Maria Stader en de trompettist hadden na de contate „Jauchzet Gott in allen Landen" van Bach een ovatie in ont vangst te nemen. Het succes van deze tournée was zo groot, dat reeds nu onderhandelingen gaande zrjn over een tournée in het sei zoen 1954/1955. op, (Van onze medewei'ker voor beeldende kunsten) een persconferentie in het I.C.C. ontvouwde gistermiddag de heer Van Waveren namens het bestuur van „Keukenhof" de nieuwste plannen in zake beeldhouwkunst tussen de bollen, waarbij hij werd geassisteerd door de beeldhouwer Wezelaar namens de Ne derlandse Kring van Beeldhouwers en de heer H. L, Swart van de stichting „Kunst en Gezin". Met medewerking van „Kunst en Gezin" die in de twee jaar van haar bestaan reeds veer tig tentoonstellingen heeft tot stand ge bracht heeft men reeds enige jaren op bescheiden schaal beelden van heden daagse Nederlandse kunstenaars tussen de bolbloemen van de grote jaarlijkse tentoonstelling „Keukenhof" opgesteld. De betekenis en het succes van deze poging, de honderdduizenden bezoekers op deze niet nadi-ukkelijke wijze met de hedendaagse kunstuitingen in contact te brengen, heeft het bestuur van „Keu kenhof" doen- besluiten, dit werk nog systematischer voort te zetten, door het langzaam opbouwen van een vaste en blijvende kern. Dank zij de steun van het ministei-ie van Kunsten en Weten schappen heeft men daaraan voor het jaar 1954 de vorm kunnen geven van een prijsvraag, te organiseren door de stichting „Kunst en Gezin", terwijl de bekroonde wei-ken tezamen met een keu ze uit het overige ingezonden werk op „Keukenhof" geëxposeerd zullen wor den. Alle in Nederland gevestigde beeld houwers kunnen aan deze prijsvraag deelnemen. De voornaamste eis is, dat het werk, als tuinbeeld e.d., voor plaat sing in de openlucht geschikt is, ter wijl oorlogs- en grafmonumenten zijn uitgesloten. Er zijn prijzen uitgeloofd voor een ge zamenlijk bedrag van 4000, terwijl voor het bekroonde werk een aankoop som van 6000 beschikbaar is. Uit de woorden van de heer Van Waveren bleek voorts, dat men er toe is over gegaan, de aanleg van „Keukenhof" ar chitectonisch op de beelden te ontwer pen, dat men ook in het buitenland aan dit streven een ruime publicatie geeft, terwijl na de strubbelingen der eerste jaren het probleem van het naakt- beeld geen rol meer speelt. Het ziet er dus naar uit, dat de beelden op Keuken hof, een van de helaas te schaarse initia tieven op dit gebied na de oorlog, tot een blijvende en belangrijke manifesta tie van onze levende beeldhouwkunst gaat uitgroeien, en dan met name ter stimulering van het openluchtbeeld in pai-ken, tuinen en plantsoenen. benzine had getrokken, bleek hij reeds te zijn overleden. De chauffeur van de meelwagen en een 14-jarige knaap, die naast hem zat, kwamen er goed af. Wel werd de cabine in elkaar gedrukt, maar beiden bleven ongedeerd. Omzet totalisator bijna anderhalf millioen hoger In de te Zwolle gehouden najaarsver gadering van het Verbond van Vereni gingen van Langebaandraveryen en Ren nen in Nedex-land, waarop nagenoeg alle 21 Nederlandse banen waren vertegen- woox-digd, is medegedeeld dat de animo voor de totalisator nog steeds stijgende is, In de periode van 1 Januari 1953 tot 30 November 1953 bedroeg de omzet 7.297.878.50 tegen een totaal bedrag van ƒ5.828.132.50 over dezelfde periode in 1952. (Ingez. med.-advertentie) TEGEN HAARUITVAL EN ROOS TÉGEN HA^iMgljLLEN ROOS HAARUIT V E N TTVAL W'A fREGÈN ROCII^HHv iaA^ÜTTVAL TEGEN A1 EN,ROOS TEGÉN HAARUITVAL E N R O OS DRALLESCHIEDAM Ridder in de orde van de Ned. Leeuw Aan prof. dr J. Severijn, ex-hoog leraar in de godsdienst-wijsbegeerte enz. aan de universiteit te Utrecht, is een hulde gebracht. Zoals wij al hebben ge meld, heeft hij dezer dagen een leer opdracht voor zijn vakken ontvangen en zet hij dus zijn colleges, voort. De president-curator, mr dr G. A. W. ter Pelkwijk, stelde de betekenis van de figuur van prof. Severijn en zijn weten schappelijke arbeid in het licht; cura toren achten het een voorrecht, dat hij door zyn leeropdracht en door zyn bij zonder hoogleraarschap vanwege de Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk aan de universiteit behouden blijft. Spr, deelde daarop mede, dat het H.M. de Koningin heeft behaagd, prof. Severijn tot ridder in de orde van de Ned. Leeuw- te benoemen Prof. ds- H, C. Rümke, de rector' magnificus, dankte vervolgens zijn col lega Severijn voor alles wat deze voor de universiteit heeft gedaan; hij hul digde deze als een persoonlijkheid met zin voor humor en een klaar inzicht. Prof. dr A. H. Edelkoort voerde het woord namens de theologische faculteit, en zeide o.a. dat hem ook voor zijn werk in de oorlogsjaren hulde en dank toekomt, voor zijn liefde voor het vader land en trouw aan het beginsel. Voor de theologische studenten sprak de heer M. M. van Rhïjn; hij dankte de hoogleraar voor de blijvende invloed, die zijn lessen voor zijn studenten hebben gehad. Dr H. Bout, Ned. Herv. predi kant te Utrecht, hield een toespraak namens het huldigingscomité en schets te de persoon en de arbeid van prof. Severijn, die zich in trouw aan de be lijdenis altyd weer heeft gegeven; spr. dankte inzonderheid namens die oud- leerlingen, die bij prof. Severijn zijn gepromoveerd, en schonk hem ziin door de Larense schilder Jacques Erics ge schilderde portret, benevens een album met handtekeningen. Hierna betuigde prof. Severijn In een sprankelende rede zijn dank voor de gesproken woorden en de geschenken; hij richtte zich in het bijzonder tot de vertegenwoordiger van de minister van Onderwijs en tot de burgemeester van Utrecht, jhr De Ranitz, voor hun aan wezigheid. Hij zeide voorts, zeer verrast te zijn zowel door de hem geschonken koninklijke onderscheiding als door het geschilderd portret, en voegde daaraan o.m. toe, van plan te zijn om als hij tijd krijgt als emeritus bij enig-e zijner collegae college te lopen, daar hij gaarne iets zou willen weten van de kern- physica, de krlstalchemie en de biologie; 'zo gaat het als men encyclopaedic do ceert. Huldiging, aldus spr. daarna, Is ten slotte ook ijdelheid; het laten opnemen van zijn schilderij straks in de senaats zaal is een stukje ijdelheid; maar spr. zag het toch ook als waardering van allen, die belangstellen in de arbeid der universiteit. Hij dankte dr Bout voor zijn omvangrijke arbeid, en in hem allen, die 'tot deze huldiging hebben bijgedragen. Dank bracht spreker ten slotte bovenal jegens God die dit alles wilde geven. De achtergrond van spr.'s werk is het geloof in de levende God en in het licht van Zijn voorzienigheid: ihiet is Gods genade", die over allen Waakt. Het gezelschap begaf aich daarop naar de senaatszaal, waar een druk be zochte receptie volgde. Honderden heb ben hier prof. en mevr. Severijn de hand gedrukt, o.a. de curator mr dr J. Donner, president van de Hoge Raad, de heer NOGMAALS GOEZENKO De subcommissie voor de binnen landse veiligheid van de Amerikaanse Senaat heeft de voorwaarden van de Canadese regering voor een horen van Goezenko, voormalig codeerklerk van de Russische ambassade te Ottawa aanvaard. De subcommissie verzocht minister Foster Dulles regelingen te treffen voor het horen van Goezenko op een besloten bijeenkomst. Goezenko zelf heeft echter verklaard niet bereid te zyn zich te laten verhoren. spiJDENS het hoge water, vanmiddag om. twaalf uur, is het ten dele ge lukt, het Finse stoomschip „Bore VI", dat in de rampnacht op het strand van Schouwen (nabij de trap van Westen- schouwen) werd geworpen, los te krij gen. Direct na de ramp heeft het ge strooide schip belangrijke diensten be wezen. De radio-installatie van het schip vormde n.l. de enige mogelijkheid om van dit deel van het zwaar getroffen eiland berichten door te geven, Geruime tijd heeft de radio van de „Bore VI" dienst gedaan als centraal punt voor de verbindingen met de buitenwereld. Eind October werd deze luchtfoto van het schip gemaakt, toen men bezig was een- slede onder de kiel aan te brengen in (Luchtfoto A.N.P.-Foto) de hoop het vaartuig gemakkelijker naar zee te kunnen slepen. Deze slede is inderdaad van groot nut gebleken en deaanvankelijk verliep de operatie bui tengewoon vlot. Het was een prachtig gezichtte zien hoe het schip op eigen kracht zeewaarts trok. Het tij bleek echter niet hoog genoeg te zijn, want na een afstand van ongeveer honderd meter te hébben afgelegd, bleef de „Bore VI" opnieuw steken. Zij maakt thans een zeer goede kans om met het springtij van d.s, Zondag geheel vlot te geraken. De situatie, waarin het schip thans ver keert, wettigt de verwachting, dat het succes voor de hand ligt. J. Platteel, referendaris aan het departe ment van Onderwijs, namens de mi nister, ds H, J. F. Wesseldijk, praeses der Gen. Synode van de Herv. Kerk en andere leden van het moderamen dezer Synode, generaal L. F. Duymaer van Twist, oud-lid van het hoofdbestuur vani de Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk, leden van het hoofdbestuur van deze bond, en prof. J. J. van der Schuit, hoogleraar aan de Theol. Hogeschool der Chr. Geref. Kerken. Leidse Studentenvereniging „Catena" Ontvangt steun van de Unitates en Bonden Op een te Utrecht gehouden bijeen komst heeft de praeses van de gecom bineerde senatenvei-gadering van de Fe deratie van stud.enten-unita.tes- en bon den de heer W. G. Fischer het standpunt van déze Federatie in de kwestie over „Catena", de nieuwe Leidse studenten vereniging uiteengezet. Naar men weet is „Catena enige tijd geleden opgericht; de genoemde Federatie ziet in de oplich ting van de nieuwe vereniging geen doorbreking van de Leidse civitas, maar wel een streven naar een rijker studen tenleven, dat door erkenning van Catena en haar vertegenwoordiging in het con silium verdient te worden gesteund. In een persconferentie heeft, behalve de heer Fischer, ook prof. dr A. C. de Vooys deze mening van de Federatie uit eengezet; o,m. betogend, dat het schep pen van één organisatie voor het gezel ligheidsleven niet mogelijk is; aan de grote universiteiten moet wel een split sing tot stand worden gebracht. Wan neer er slechts één vereniging bestaat, neemt het nihilisme nog groter omvang aan, en wij moeten ons dus op het stand punt van de bevordering en differen tiatie van het gëzelligheidsleven stellen. Te Leiden waren van de drieduizend studenten duizend lid van het Corps en de rest was nihilist. Maar onder de ni hilisten waren er die de noodzaak van een tweede geze-lligheidsvereniging ge voelden, en daarom is „Catena" opge richt. De praeses van „Catena" zeide daarop, dat zijn vereniging geen groep buiten de Leidse Civitas wil vormen, en voorts werd nog medegedeeld, dat „Catena" nog niet als lid van de Unitates en Bonden is aangenomen, daar men geen druk wil uitoefenen op de verdei'e ontwikkeling te Leiden; de Federatie Unitates en Bon den staat wel achter het streven van „Catena" en volgt met grote belangstel ling de toekomst van haar „candidaat- lid". De nieuwe vereniging telt thans honderd leden. De Leidse Civitas, zo werd betoogd, moet het als natuurlijke loop van zaken beschouwen, dat „Cate na" erkenning vei'krijgt. UTRECHTSE UNITAS De senaat van Unitas Studiosorum Rheno- Traiectina is thans samengesteld uit de heren: O. A. van Dobbenburgh, rector; A. J. Pastunink, ab-actis; M. Hulst, fiscus: A. P. Hartman, pro-rector: mei. C. Hermann, vice ab-actïs, en de. heren J. J. P. Groenweg, as sessor I, en W. van Goor, assessor II. academische examens Amsterdam. Bev. tot doctor in de radioactiviteit", de heer R. van Lieshout en op id. „De functie van thiamine pyrophosphaat bij de oxydatieve decarboxy- lering van hyrodruivenzuur in dierlijk weefsel", de heer H. Onrust. Doet. natuur kunde de heer A. S. Reiner. msterdam. Bev. tot arts de dames 3. van OenenHenniger en L. F. S. M. Marsman en de heren J. Th. Groen, G. Loselcoot, J, J. van Oenen, H. W. ten Cate, S. van Steemvïjk, G. J. Tuinman en C. Baas. Semi-artsex. 'mej. G. A. Cohen en de heren J. H. Schneider, E. W. Kranenburg, H. J. M. v. d. Yen, A. J. W. Leenders en H. W. Kramer. Leide wis- en natuur- van der Molen. A. Geubels. FRANCIS PICALEIA OVERLEDEN Francis Picabia, die als dadaïst in het begin van onze eeuw naam heeft gemaakt, is eergisteravond in zyn wo ning te Parijs overleden. Hij is 75 jaar geworden. Vrijdag a.s. wordt hij op ivlontmartre begraven. Picabia is gestorven in het huis nabij de Place Vendóme, waarin hij op 22 Ja nuari 1879 werd geboren als zoon van de toenmalige Cubaanse ambassadeur, die met een Frangaise was gehuwd. Zijn volledige naam was Francis Martinez de Picabia de la Torré. Zijn adellijke Spaanse vooroudei's Vérhuisden indertijd van Sevilla naar Cuba. Picabia is als impressionnist begon nen, in 1910 begon hij als cubist te werken en in 1917 komt hy te New Vork in aanraking met Man Ray, de ver vaardiger van abstracte films. Sindsdien is Picabia. als dadaïst bekend 'gewor den. Toen hy in Europa was weerge keerd heeft hij in Barcelona. Zürich en Parns gewerkt, waar hij met figuren als Tristan Tzara, André Breton, Hans Arp en de dichter Guillaume Apollinaire samenwerkte. In 1924 heeft Picabia voor het toen te Parijs optredende Zweedse ballet décors ontworpen voor het ballet Relache. Zyin bekendste werk is uit 1913: Catch as catch can. In 1952 heeft hy na sinds twee jaar tengevolge van ziekte niet meer te hebben ge schilderd voor het laatst te Parijs een tentoonstelling gehouden. Zaterdag 5 December zullen twee ca rillonconcerten worden gegeven: een op de Westerkerktoren door de heer p. van der Hoeven van 's middags twee tot drie uur en een op de Oudekerkstoren door de .e,'. P;. Roelofs, van drie tot vier uur des

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2