Witte clown Fred was eens een Rotterdams schooljoch AAN: Indiase avonturen-operette in antieke Hollywoodstijl Rotterdamse Comedie \oelt zich miskend, vraagt overheidssteun Familie Houben heet ook firma Ricordi ROTTERDAMSE BIOSCOPEN tot abstracte clownsfiguur IN Billy Wilder maakte een film met uitsluitend mannen Joego-Slaven dansen voor scholieren TONEEL IN DE BRANDING II* Pikante suggesties betreffende formatie nieuw gezelschap ..Verbazing en leedwezen Lam bareneu Zaterdag 7 November 1953 J-1ERAUS, heraus", roept een flonkerende, kwikzilveren figuur te- ben ging naast het bespelen van gen twee domme, potsierlijke Augusten. en hij wijst gebiedend strijkinstrumenten zich ook loe]^S- met zijn rechterhand naar de piste-uitgang van circus 'Strassburger. gcn °P saxofoon. Van 192o tot 192o Als de beide dwazen zijn verdwenen uit de priemende lichtbundels "_as TrHHv 2fhm'-0 Wa^r uZIJr] van de schijnwerpers, schrijdt de witte clown rond over het plankier Jat spelen" in %staurants bJv redie dat zand en zaagsel aan het oog onttrekt. In vloeiende bewegingen dc ni^ Hij VOclde veei meer voor T w» n s„a,xo/°?" "aar. de, mond in het. kalkwitte gezichtdan de clownerie. Zijn kans kwam Een parelen de nasale, toch boeiende tonen van het instrument door de oude clown van Henri ter Hall ze- Ahoy hal. Met verbazing ziet het hooggeëerd publiek het soepele, ijle. kerc Stephan. vormde samen met oosfracte ran rtte clownsfiguur. Wie en wat zou hij zijn. en hoe in de hem een nummer. In het Rotter- Gunther Fred omgang in het leven van alledag? Spoorsingel 20 te Rotterdam, dat zoon Teddy, vijf en twintig jaar is het geboortehuis van Fred oud. en schoondochter Paula, een Houben. nu een man in de aardig meisje van twintig, zijn ook kracht van zijn leven, twee en Ricordi's. De vierde, en laatste, van vijftig jaar oud. maar naar schat ting slechts een jaar of veertig. De Fred Houben die tientallen jaren geleden met zijn schooltas over de Spoorsingel slenterde en katte- kwaad uithaalde in het oude Rot terdam. die Fred Houben is de zelf de als de ..witte' clown van Strass burger. Hij is de leider van de R i c o r d i's. een troepje clowns dat voor driekwart Nederlands is en voor de rest Duits. Vóór de Mei dagen van 1940 verliet Fred Houben Rotterdam. Nu. onderdeel van het grote circus, keert hij hier voor het eerst weer terug, met zijn eigen nummer èn met een gevestigde po sitie in de wereld van variété en circus. ..Ik ken de stad niet meer terug," zegt hij, ..ik moest een politie-agent de weg vragen naar de Schieweg. waar mijn zuster woont." Als hij damse gebouw voor Kunsten Wetenschappen ging hun première, op 29 September 1929. De samen werking duurde drie jaar. Toen ging Fred spelen onder zijn eigen naam. Zoon Teddy was intussen ook in „iu„ j het vak terecht gekomen; als jon- Y 7- r* (Th gea van veertien ïaar tooë hÜ al °P I/fill 111 nil IV7I7 reis onder de zorgen van zijn moe- f Ltll lllLllL LXXIl' t/w der. Teddy heeft een gedegen mu zikale kennis, dank zij een Duits conservatorium. Allerlei reizen en omzwervingen volgden; tot vader, zoon en een derde, een Ttaliaan, in '42 een clownstroep vormden. x wei Noorwegen de Houbens •erken veel in Scandinavië kwam het in 1944 eindelijk tot de oprichting van de „firma" Ricordi, het troepje is Günther Schug. zoajg Fred Houben het uitdrukt En een drie en twintig-jarige Duitser, sindsdien bereist het groepje Euro- Lpa nóg intensiever, met zijn zes- ANG is Fred Houben weg ge- honderd kilogram bagage, waaron- weest. maar vergeten heeft hij der de tientallen muziekinstrumen- de stad Rotterdam niet. ..Bij Kreike ten: van een namaakvleugel tot een op_ de Molenwaterweg ging ik op (echte) bazuin. Regina en Elly spreekt verraadt hij in welk land school, en later was ik bij die Strassburger zagen de Ricordi's Paula hij heeft gewoond sinds hij uit Rotterdam vertrok. Jaren van op treden in allerlei Duitse circussen deden zijn Nederlands geen goed. Fred Houben woont tien kilometer van de grens met Nederland, in het Westfaalse Bocholt. Daar is nu zijn zelfde Kreike op de MULO. in de Duitsland en in de Kopenhaagse Hildegardisstraat." Na de schooltijd Nationale Scala, en gaven hun een kwam de muziekstudie. Weer be- contract. Dat bracht Fred terug in kende Rotterdamse namen. Oscar zijn vaderland. Na het aanstaande Eberlé, Mossel, les bij Toonkunst. Amsterdamse optreden met Strass- Toen kwam het werk. Optreden in burger wachten Duitsland en Zwe- aHerlei^restaurants, dancings, en^ bij den weer. landen waar zijn artis- VAN India's zeer grote filmindustrie het aantal loopt in de honderden bereikten Nederland tot nu toe niet meer dan twee of drie produc ten. Dat l\jkt minder wonderlijk dan het schijnt. Die enkele voorbeelden namelijk wekten allesbehalve de indruk dat de Indiase cineasten de film technische problemen reeds voldoende onder de knie hebben gekregen. Om van 'n eigen, artistlek-interessante filmstyi maar te zwijgen. De eerste Indiase technicolor „AAN" (Mangela, dochter van India), die thans in I Lutusca vertoond wordt, bewijst wederom dat men in de filmwereld van deze zelfbewuste, in alles naar onafhankelijkheid strevende, jonge staat, I schoonheidsopvattingen huldigt, die het in Hollywood twintig jaar geleden al niet meer deden. I De regisseur Mehboob heeft een soort serieuze avonturenfilm willen maken met veel actie- en spektakel taferelen, waaraan tamelijk wille keurig ingelaste zang- en dansscènes een operette-achtig tintje geven. Die i indruk wordt nog versterkt door de suikerbakker-décors, waarvan het bordpapier en het linnen niet eens I gecamoufleerd zijn. Er is druk met close up en bijzondere beeldhoeken j I gewerkt en de montage is soms wer- kelijk flitsend, maar dit alles ge- schiedt nog veel te veel volgens het schema van het leerboekje voor de aankomende cineast. Natuurlijk zijn j I er ondanks deze zeer verwesterde stijl nog wel enkele karakteristiek- j Indiase elementen te ontdekken: in I een deel van de muziek, sommige J 1 van de (beslist niet klassieke) dan- I sen. in het verrassend uitbundige en I felle spel. vooral van de vrouwen, i Het verhaaltje zelf. dat aan de veel- heid van tegenstrijdige elementen nog enkele toevoegt, is eigenlijk een soort modern sprookje met staatkun dige lering. Een bejaarde vorst draagt zijn macht over aan het volk. maar dit besluit wordt gesaboteerd door een reactionnaire broeder en een heerszuchtige zuster. Het stam hoofd Jai Talik. een jonge boer ..zon der vrees of blaam" bindt dan als vertegenwoordiger van het volk de strijd tegen dit tweetal aan. Veel de- gengevechten moeten de spanning van deze Oriëntaalse tutti-frutti nog verhogen. Arena Een film met uitsluitend mannen: de regisseur Billy Wilder heeft het zich be slist niet gemakkelijk gemaakt. In ..Stalag 17" (de Haagse Comedie gaf onlangs een voorstelling van het ge lijknamige toneelstuk) zijn de vrouwen, in dit geval Russinnen, slechts heel even te zien. en dan nog alleen om de sfeer te tekenen. Wilder duidt het „sex" ele ment aan, maar kan er verder weinig mee beginnen, zodat hij volkomen is aangewe zen op de dramatische elementen van een barakkenkamp voor gevangen genomen Amerikaanse onderofficieren: verveloze vrouw alleen achter gebleven, want Theo Moens in Pschorr. Fred Hou- tennaam HET optreden van Joegoslavische dansers in ons land, zo zou men langzamerhand kunnen gaan zeggen, begint een goede jaarlijkse gewoonte te worden. Ditmaal zijn 't studenten van de universiteit te Zagreb, die na concoursen, waar aan honderden dansgroepen deelne men, uitverkoren werden om hun nationale danskunst aan het buiten land te gaan tonen. Uitverkorenen waren in zekere zin ook de 2500 jongens en meisjes van Rotterdamse scholen, die Vrij dagmiddag in de Schouwburg de voorstellingen, van de jonge Joego- slaven bijwoonden. Want voor de volwassenen bestond er ditmaal jammer genoeg geen gelegenheid om in een vrije voorstelling van deze toch altijd weer boeiende en interessante danskunst te genie ten. Alleen de leden van de kun stenaarssociëteit Oud-Boymans ge noten het voorrecht de dansers en muzikanten de gehele avond in hun midden te hebben. Ook dit programma was weereen staalkaart van regionale dansvormen die van Noord tot Zuid en van Oost tot West de grootste verschillen vertonen; het contrast tussen de dansen van het bergland en die van de vlakten en dalen was we derom opmerkelijk men zag dit ook heel sterk bij de Grieken. De zeer spectaculaire nummers met een naar „show" neigend ka rakter had men meer dan voorheen vermeden, ook bij het orkestje, dal uitsluitend begeleidend optrad er was ook geen speciaal solistisch zangnummer tussen de dansen, die overigens vrijwel alle met een krachtige samenzang ondersteund werden. Hiertegenover stond dan de pure kwaliteit van twaalf van de mooiste dansen met snelle, ingewikkelde en telkens wisselende rhythmen, met sierlijke pasjes en vermetele spron gen. voortreffelijk uitgevoerd door werkelijke amateurs in al hun char me van geoefendheid, die nog geen routine-techniek is geworden. De jeugd kwam eigenlijk nog meer omtrent de Joegoslavische danskunst te weten dan het publiek bij de normale voorstellen. Want men had zich verzekerd van de medewerking van Con Nicolai. die fci zijn af en toe wel wat te hoog grijpende commentaar niet alleen - de afkomst en betekenis der dansen belichtte, maar ook wees op allerlei détails, enkele instrumenten liet de monstreren en tenslotte enige leden van de dansgroep naar voren haalde om iets te vertellen over de ver vaardiging van de rijk geborduurde en bestikte costnums. die dit ver kwikkende dansfnlklore-spel nog extra opluisterden. H. F. REEDIJK. Concerten Lionel Hampton saaii niet door AMSTERDAM - De voor 14 en 15 November in het Concertgebouw aangekondigde concerten van de Amerikaanse band van Lionel Hampton gaan niet door. deelt im- pressario Lou van Rees moe. Hij voegt er aan toe. dat hij zelf de concerten ondanks de enorme be langstelling van het Nederlandse publiek heeft geannuleerd, aange zien Hampton zekere contractuele verplichtingen niet is nagekomen. Teddy een goede klank heeft. Circus Krone, circus Sarassani nu verdwenen naar Buenos Ayres dat zijn slechts twee van de vele en beroemde circussen in welker piste hij optrad, en waarmee hij die naam maakte „De phenomenale muzikale clowns" kondigt Strassburgers pro gramma aan niet ten onrechte. De Houbens brengen iets char mants, ze hebben een paar aardige trucs, ze wagen het in de piste een volkomen sérieus nummer voor viool en cel sérieus te spelen, ze zijn nergens overdreven lollig. Rot terdam moest het héle repertoire van Fred en zijn metgezellen kun nen zien; een programma van een uur zou dat zijn. De patiënten van het Bergwegziekenhuis hebben dat verleden week gemerkt! T? RED. de „witte" clown. Teddy en 1 Günther. de blijmoedige Augus ten. en Paula, het bekoorlijke, méé- levende vrouwtje dat de charme in het nummer brengt, vormen een hecht team. Fred. Houben heeft ons verteld' wat zijn moeilijke taak als ..witte"' clown is. Eigenlijk berust het op de zelfde, al-oude methode als die van ouderwetse komieken de één geeft de ander alle mogelij ke gelegenheden om diens dwaze gaven te ontplooien. Bovendien legt die één door zijn normaalheid nog een extra nadruk ophet komieke van de ander. Maar bij Fred Hou ben is de zaak niet zó eenvoudig. Hij heeft niet de plicht: alleen maar ..een gewoon mannetje" uit te beelden; neen, hij moet die sier lijke figuur. dat gracieus-bewegende wezen van top tot teen zijn. Elke indruk dat de „witte" clown een man in de kracht van zijn jaren is. smoort Fred in de kiem door een uitvoerige make up. een schmink- party die voor elke voorstelling drie kwartier tijd vergt. Het resul taat is er naar: Fred i s dat vreem de wezen! Om volledig te zijn zou Fred Houben ook zijn benen, die uitste ken onder het glinsterende, flon kerende clownspak, moeten schmin ken, maar dat doet hij niet. Om elke gedachte aan zijn man-zijn te verdoezelen, draagt hij een paar. nylons, alsmede witte dameshand schoenen. Dat heeft soms toch een verkeerd effect. Een poosje terug meldden zich aan zijn Kopenhaagse kleedkamer twee heren, in druk dispuut. ..Ik heb gewed dat u een vrouw bent!" zei de een. ..hij denkt dat u een mannelijk persoon is. Nou. wat is de werkelijkheid?" F red lachte onder zijn dikke schminklaag, en zei onder grote hi lariteit van zoon Teddy en schoon dochter Paula: ..Ik ben een vrouw, de móéder van deze twee!" On danks Freds bassende stem en zijn duidelijk zichtbare, gladgekamde herenhaardos, geloofden de Denen deze stoute bewering terstond! Koninklijke subsidies voor zes jonge schilders AMSTERDAM. De jury voor de koninklijke subsidie voor vrije schilderkunst deelt mee. dat op haar voordracht de Koningin aan de vol gende jonge kunstenaars een studie beurs. voor J954 heeft toegekend: Marijke Thunissen (Maastricht!. Pierre van Soest «Amsterdam". G. E. H, Veenhuizen «Amsterdam». Max Reneman «Amsterdam». J. Ploos van Amstel «Bussum) en Co Westerik (Den Haag). HET adres van de directie van de Rotterdamse Comedie wint er geen doekjes om. Aanvankelijk had het stichtingsbestuur een garantiekapitaal van 100.000 feimcmd. Allengs kromp deze som. Tot in de vergadering an 19 Januari 1953 het bestuur de morele verplichting erkende om een eventueel exploitatietekort tot een bedrag \an f 10.000 te dekken. Bij deze erkenning is het vrijwel gebleven. Afgezien van enkele beschei den bijdragen gaf men geen geld meer. ..wel toestemming aan de directie om spelers te engageren en zich voor te bereiden op het nieuwe seizoen". I nu een aanloop van anderhalf jaar, ondanks het feit, dat de artistieke en financiële resultaten niet ongunstig I waren de leiding aanstonds wellicht zal moeten besluiten het bijltje er- I bij neer te leggen, daar het ten enen male onmogelijk is een toneelbedrijf op gang te houden, dank zij de exor bitante lasten die de explotatie druk ken." zeischap om dat theater te be spelen; een aantal acteurs, die R'dam als plaats hunner inwoning verkozen hebben en het zich tot een eer rekenden mee te mogen werken aan de cultu rele opbouw van hun gemeen te. zullen bij gebrek aan em plooi contre coeur naar Am sterdam en Den Haag trekken, daar de kans op werk daar ten enenmale groter is. De rest zou ..in overbrugging" gaan. aldus ten laste komend van de gemeente R'dam. Besteding Daarom zag de directie zich thans genoodzaakt tot de gemeente een ver zoek om ondersteuning of overbrug ging tot een bedrag van 30.000 te richten, teneinde het bestaan van de Comedie althans voor dit seizoen te bestendigen. Na dt opmerking, dat reeds in Ja nuari van dit jaar een dergelijk ver zoek werd gedaan, waar geen ant woord op is ontvangen, gaat het adres verder: er bazen doet het ons in de eer ste plaats, dat Uw college niet alles in het werk heeft gesteld om het bestaan van het gezelschap te helpen bestendigen, waar liet gaat om een zaak. waarin twintig mensen een be staan vinden, mensen die zich met een ongekende ijver wijden aan een taak. die waarlijk niet licht te noe men is. Met leedwezen vervult het ons, dat Minister Beyen gast van dr Adenauer BONN. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, mr J. W. Beyen en mevrouw Beijen zullen op 15 en 16 November de gasten zijn van de Duitse kanselier dr Adenauer. Tijdens dit bezoek zal ook bondspre sident prof. Heuss minister Beyen ontvangen. Sombere voorspelling Wij nemen aan. vervolgt het adres, dat men ons werk zou mogen belonen of op zijn minst met kracht steunen en dat de overheid ons werk voor nuttig en belangrijk zou houden. Niets daarvan: men wacht en is verwonderd dat de R.C. het zo lang uithoudt. Indien dc overheid in deze gereserveerde houding zou volhar den voorziet de R.C, haar spoedig einde. De consequenties hiervan zou den zijn: 1. een gemeente met 700.000 in pers verliest haar tweede ge zelschap; 2. de Lantaren, een uitmuntend klein theater, komt leeg te stzan (wij zouden hierbij wil len opmerken, dat dit dan al leen voor beroepstoneel zou gelden: omtrent de verhuur van deze zaal aan verenigin gen etc. behoeft de directie van Ons Huis zich de eerste jaren geen zorgen te maken, icd. H.R.P.»; 3. als binnenkort de nieuwe schouwburg in Zuid gereed zal zyn, is er geen R'dams ge- Op deze sombere hypothese volgt dan eer. passage, die ons in verband met de bedoeling van het adres: het verkrijgen van geldelijke steun, min- dei tactisch voorkomt. ..ieder rechtgeaard Rotterdammer", zo lezer we, „ergert zich aan het feit. dat het te Amsterdam gevestigde Rotterdams Toneel de door Rotter dam opgebrachte geldsommen elders besteedt." En dit terwijl de Comedie in het seizoen 19521953 circa 200.000 gulden heeft omgezet, welk bediag in zijn geheel te R'dam werd besteed. De directie van de R.C, verwacht, dat B en W. binnen afzienbare tijd verandering zullen brengen in de on mogelijke toneelconstellatie veroor zaakt door de ontwikkeling bij het Rotteidams Toneel. Bespeling Schouwburg Wij zijn van mening, dat deze uit weiding strekking en effect van het adres niet ten goede komt. Hier naderen we overigens een pi kante kwestie: de eventuele formatie van een werkelijk Rotterdams toneel gezelschap. dat de Rotterdamse Schouwburg zou kunnen bespelen met die „service" waarop een royaal subsidiërende het volste recht heeft. Het adres beperkt zich slechts tot een enkele suggestie: „houdt men de R.C. intact, dan staat er een gezel schap klaar, dat bereid is, zo nodig met een deel van Rotterdams Toneel onder gewijzigde artistieke, zowel als zakelijke leiding samen te werken om zodoende een hecht en nieuw Rotterdams Toneel te vestigen". Reeds in deze vorm is dit een ge dachte. die tal van perspectieven en natuurlijk evenvele moeilijkheden biedt. Maar het is ons bekend dat er in de boezem van de Comedie nog verder reikende ambities gekoesterd worden Naast de Schouwburg-bespeling „nieuwe styl" en in. plaats van één weckend liefst van Vrijdag t.m. Zon- dag zou men de Lantaren willen aanhouden voor toneel, in. kleine be zetting: „Kammerspiele" en experi menteel toneel. Met twee voorstel lingen in de nieuwe Schouwburg Zuid erbij, zou Rotterdam van zijn eigen gezelschap aldus acht. of negen toneeluitvoeringen per week kunnen verwachten! T weeslachtig De Rotterdamse Comedie recht vaardigt haar „gentle hints" in het adres door een indrukwekkende op somming te geven van haar activi teiten in het afgelopen jaar en door te wijzen op de grote goodwill, die zij met haar zeer vele voorstellingen in dt. provincie heeft opgebouwd, naar zij meent, ook tot groter glorie van Fvotterdam. Door de aandacht te vragen voor haar belangrijke bijdra ge aan de alom gepropageerde lan delijke „cultuurspreiding" volgt het adres naar onze mening wederom een enigszins tweeslachtige gedach ten gang Enerzijds kan immers ook Rotter dams Toneel zich beroemen op een grote activiteit in provincie en grote steden deze activiteit is naar ver houding zelfs veel groter dan die welke in R'dam tentoongespreid wordt Maar R.T. wacht zich wel op deze buiten-Rotterdamse ativiteit zjjn subsidie-aanspraken te gronden. En anderzijds: waartoe dit belangrijke aandeel van de R.C. in de cultuur spreiding kan leiden, hebben wij in ons vorige artikel reeds belicht: volle zalen in de provincie, maar een lege Lantaren. Dit alles neemt niet weg, dat het adres van de Rotterdamse Comedie een aantal gedachten, klachten en suggesties (op wel iswaar niet altjjd gelukkige wjj- ze) formuleert, die niet alleen aandacht, maar tevens nauwge zette overweging verdienen. Naast critiek en teleurstelling vallen er enige concrete ideeën in te lezen, waaraan de overheid en allen, die het wèl menen met het toneel in Rotterdam niet zonder meer voorbij kunnen gaan. Ten vervolge van onze eerste beschouwing in de courant van Donderdag 5 November. kansen verstopte. Zelfs het buitenhuis] e- met-maan-en-al. waarheen het betrokken gezin verhuist als de doden geteld zijn. gaat hem niet meer ter harte. Patricia Hardv en Glen Roberts vormen in deze film wel het meest aanvaardbare span. Rex „Red Light" is de titel van een onzinnig stuk celluloid, en in die titel begint de onzin, want waar het een zeer mistroos tig zwart-wit-geval is. is er van enig rood licht geen sprake. Genoemd „Red Light" dan boogt op de sterren Virginia Mayo en George Haft. maar het moge hun ver geven worden dat ze ooit hebben meege werkt aan de totstandkoming van deze banale thriller, die alles doet behalve „thrillcn". Een Hitchcock had van het gegeven, hoe melodramatisch ook. wel wat gemaakt, maar de persoon die dit fiasco tot stand bracht, faalde op alle frontenvan de moord op een jong gees telijke tot en met de dood van de boef, die naar een andere wereld wordt ge zonden door neon-hoogspanning. Het on- kiese gegeven van deze detective, het ein deloze. spanningloze speuren naar een bij bel waarin dc naam van een moorde naar moet staan, maar welke bijbel tot slot wordt gebruikt voor een handig spel letje misplaatst goochelen met teksten, i3 tè min om serieus over te schrijven. De jonge boer Jai en het meisje Mangala. die in de filmtekst nog al vaag als zijn jeugdvriendin aangeduid wordt. Al spoedig scha kelt. hij zijn belangstelling over op de tyrannieke prinses Rajshree. Uit de Indiase technicolor „AAN" (LUTUSCA) barakken, veel modder, wachttorens, prikkeldraad en de gevangenen zelf. Het maken van een dergelijke film heeft altijd iets hachelijks. De keiharde werkelijkheid en de film. die de werke lijkheid moet weergeven, zijn nu een maal verschillende zaken, zeker als ze in handen van Hollywood vallen. Wanneer wij dit in aanmerking nemen, komt „Sta lag 17" er niet slecht af: de film geeft een vrij trouwhartig beeld van die werke lijkheid en steekt, door de beperkingen die de regisseur zich heeft opgelegd, uitermate gunstig af bij producten van gelijke strekking. Het barakkenleven, de kameraad schap. de weinige cn zeer eenvoudige ge noegens van de gevangenen, dit alles ver mengd met aanvaardbare humor, zijn zonder hinderlijke overdrijving getekend. Voor de spanning zorgt een door de Duitsers binnengesmokkelde spion, die allerlei plannen aan de kampcomman dant verraadt. De uit het verraad voort vloeiende conflicten blijven de film van het begin tot het einde beheersen, tot een der gevangenen, die aanvankelijk door zijn vreemde gedrag voor dc verrader is gehouden, de werkelijke spion ontmas kert. waarna deze. dank zij een vernuf tig plannetje, door zijn eigen landgenoten wordt doodgeschoten. Capitol De maan schijnt ook boven New York. maar haar glans verbleekt tegen de glin stering van allerhande tingeltangels en goedkope theaters, waar dc mooie meisjes uit de buurt in schoonheidswedstrijden optreden om een kans te maken eindelijk eens van de armoe af te zijn. In die sfeer van gevaarlijke illusies, verbittering en verkapte misdaad leven twee jongens en hun geliefden, geen aardse engelen maar blijkbaar ook niet slecht genoeg om de film over hun wedervaren geen roerend slot te geven. Diefstal, heling, verdenking van moord met een paar harde kaak slagen en wat heupwiegen is het allemaal snel opgelost. Wie na het overtuigende begin van „Meisjes van «Ie grote stad" iets anders dan het vanouds bekende bot te gangsterdom verwachtte komt dus wel bedrogen uit en raakt ook moeilijk ver zoend met het qtiasi-ethische tintje waar onder regisseur Jack Arnold al zijn goede Prinses Rotterdam is deze week in de gelegen heid een Philippünse film te zien, die voor Amerika in het Engels is nagesyn chroniseerd en nu de Nederlandse titel „Gele terreur" heeft meegekregen. Er staan twee partijen tegenover elkaar in deze film: de Japanners cn de Philip- pijnse verzetsstrijders. Ze doen van de eerste tot de laatste meter celluloid niets anders dan elkaar afslachten. De Japan ners begaan bovendien nog een respecta bel aantal extra-gruwelijke daden. REPRISES EN PROLONGATIES: VICTORIA brengt „Een Yankee in Ier land" terug. HARMONIE doet hctzelfda met „Diplomatic Courier", in COLOS SEUM is „Manina, het meisje zonder sluier" weer te zien en in CENTRAAL „De twee straatjongens van Parijs". In CINEAC duurt de „Obsessie" nog een week en in 'T VENSTER „Liefde die on heil sticht" (Les crimes d'Amour). MINDER STUDENTEN IN DELFT Het aantal ingeschrevenen aan de Technische Hogeschool te Delft be draagt thans voor de cursus 1953/ 1954 4508 tegen 4625 op hetzelfde tijdstip in de vorige cursus. De grootste daling is te zien bij hen die voor civiel-ingenieur studeren, want hun aantal daalde van 736 tot 657. Een stijging viel waar te nemen bij de vliegtuigbouwkundige inge nieurs (van 142 of 174) en de na tuurkundige ingenieurs (van 304 op 315». Het aantal nieuw ingeschrevenen voor het studiejaar 1953/1954 be draagt 665 tegen 589 een jaar gele den. In alle studierichtingen is een kleine daling waar te nemen, doch een opvallende uitzondering maakte die studie voor vliegtuigbouwkun- de: vorig jaar werden daarvoor 10 en nu 59 studenten ingeschreven. Als een dun kronkellijntje staat de Ogowe op de kaart van Afrika. Toch is de rivier ter- hoogte van Lambarene zo breed als de Kralingse Plas. Driemaal de breedte van onze trotse Maas. Tegen de heuvelachtige oever op, onder palmen en bamboebosscha ges, .aan de zoom van het oer woud" ligt Lambarene. Een naam die klinkt als een klok over de hele wereld. Wie had dal ooit kunnen denken toen de 38-jarige dokter Albert Schweitzer in 1913 met zijn jonge vrouw zijn tro- penpraktijk begon in een kippen hok. Zijn hospitaal is uitgegroeid tot een groot complex van ba rakken. Opgetrokken uil beton, de balken van ijzerhout, de da ken van gegolfd plaatijzer. Niet mooi, maar doelmatig. Elk ge bouw Oost-West gezet, zodat de zonnehitte de flanken niet be reiken kan. Bij een mesthoop is het begonnen, nu verrijst er een nieuw dorp voor de melaatsen. Met de nieuive Amerikaanse middelen is lepra in vele geval len te genezen, althans te stui ten. De 78-jarige Schweitzer is blij met de Nobelprijs, die pre cies op tijd komt om de kostbare uitbreiding te helpen bekostigen. Jezus noemt de vredestichters kinderen Gods. En ik denk aan dat andere woord van Hem: Zoek eerst, het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Dit wordt onderstreept door Lambarene. F. OBERMAN Een spannend moment uit „STA LAG 17". Rechts Sefton (William Holden) die op het punt staat met luitenant Dunbar (Don Taylor) uit het kamp te ontvluchten. (ARENA)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1