Jlictttue £dJtód)f (fouranl Alle dijken nu dicht: 't Wilhelmus in de nacht over het water Alles goed en wel. i Koningin wenste terstond geluk met 21 woorden Tijd was uiterst krap gemeten Koninklijke dank in de nacht Van sentiment is geen sprake Even half 12: moeilijkste phase Nog is 't gevecht niet uit HOLLAND-AFSLUITERS ECONOSTO - ROTTERDAM ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 BUREAUX: Steenstraat 37. Directie, Redactie, Abonnementen- en Advertentie-afdeling: Tel. 31441. Postrekening: 58936. ABONNEMENTEN: 6,— per kwartaal; 2,— per maand; 0.47 per week. ADVERTENTIËN: 0,18 per millimeter. (Bij contract belangrijke korting). Vier en dertigste jaargang No 9884 Directie: F. DIEMER Hoofdredacteur: Dr. E. DIEMER Chef-Red.: H. W. J. ENSERINK CHRISTEUIK-NATIONAAL DAGBLAD Vooi Leiden en Omstreken .Staatuasticfi fs gheMcoco oign bert fa Icgljenspoet" ZIE PAG. 7 (Van een onzer verslaggevers) ▼N HET KOUD-ORANJE LICHT van vier hoge lichtmasten met ieder een en twintig natriumlampen, onder de tas tende stralen van zoeklichten en schijnwerpers van sleep boten, is vannacht om twaalf uur de laatste caisson in het gat bij Ouwerkerk geduwd. Drie caissons lagen al op deze aansluiting te wachten, omspoeld door het laatste water van eb en vloed, dat de Vierbannenpolder was in- en uit gestroomd. Achttien sleepboten zetten hun kop tegen de betonnen kolos en duwden hem op zijn plaats. Om half twaalf keerde het tij en werden de kleppen opengedraaid. Langzaam een meter per drie minuten verzonk de Phoenix in de golven en om twaalf uur precies werd een lichtkogel afgeschoten. Dat was het sein voor het bekende fluitconcert op alle boten. En in die cacophonie van klan ken mengde zich ook het forse geluid van de Breezand, de boot, waarop H.M. de Koningin en o.a. de ministers Drees en Algera deze dichting gadesloegen. Prins Bernhard moest wegens een lichte verkoudheid van de reis afzien. Ook Prinses Beatrix was niet aanwezig, zoals door de radio werd medegedeeld. Nadat de dijk gesloten was, sprak H.M. de Koningin enkele woorden voor de microfoon van radio-raporter Nieuwenhuizen. H.M. zeide: „Landgenoten, ik zal morgen nog wat zeggen, maar ik wens u nu vast allen van harte geluk met dit grote moment". De minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, dankte daarop Hare Majesteit hartelijk voor de woorden die zy zojuist had gesproken. „De regering stelt het op hoge prijs dat u hier vanavond,, ik mag wel zeggen vannacht, aanwezig hebt willen zijn. Het is voor Nederland een historisch ogenblik, nu de dijken zijn gedicht, na een natuurramp, zoals gedurende eeuwen niet heeft plaats gevonden. Dat U dit grootse moment heeft willen meemaken, stemt ons volk tot grote vreugde en geeft een nieuw bewijs van de innige verbondenheid van Vorstin en Vaderland. Landgenoten, op dit ogenblik zijn wy allen trots en dankbaar. Wij zyn trots op al die werkers van hoog tot laag, die gedurende zovele maan den hebben medegewerkt om dit resultaat te bereiken, die bij dag en by nacht hebben gearbeid. Aan al die werkers betuig ik myn hartelyke en diepgevoelde bewondering. Wy zyn dankbaar jegens God die ons dit werk deed gelukken" ..ister Algera. De bijzonderheid van dit gat was, dat het het laatste was van al die dijk- toeschadigingen, die de Februari-vloéd in ons land aanrichtte. Dat wist iedereen. Maar wat alleen in de tekenkamers en in de directieketen be- j kend was, was, dat het er bij Waterstaat de laatste weken griezelig om ge spannen heeft. Als men dan van een „gevecht tegen de tijd" wilde spreken, kon men hier zijn hart ophalen. Het dode tijd van vannacht was lang, en men moest, kostte wat het kostte, in deze nacht het laatste caisson plaat sen. Zo krap was de tijd zelfs bemeten, dat het derde caisson, d^t het anker punt voor het vierde moest vormen, pas gistermorgen zonder enige plechtig heid of ophef werd gezet op het bed van rijshout en stenen. Het gaat heus nuchter toe bij zo'n dijkdichting. De walkie-talkie op de caisson geeft wat simpele berichten door. „Stroomsnelheid nog een meter per seconde. Nog 50 centimeter per seconde." De achttien sleep boten waaronder grote knapen van P. en L. Smit zetten aan. Lang zaam draait het gevaarte in het licht van de schijnwerpers. Weer een paar meldingen: „nog vijftien meter, nog tien meter", en dan: „de cais son zit op de plaats." Ook bij de hoofdingenieurs van Waterstaat gaat het zonder senti ment toe. Nu al weten ze te vertellen, dat ook sommige dijkstukken op Schouwen-Duïveland net als op Flakkee met asfalt zullen worden bekleed. Over deze heroïsche daad, over dit brok nationale historie pra ten ze niet meer. De caisson zit, de berekeningen zijn juist geweest. Omstreeks 23.40 uur trad wel de moeilijkste phase van de zinking in. Er was toen nog steeds ebstroom, een omstandigheid waarop door de deskun digen niet was gerekend. Vijf minuten voor twaalf trad de kentering in en een minuut daarna, precies om 23.56 uur, lag de caisson op z'n plaats. De eerste mensen liepen echter al om 23.52 over de nieuwe afsluiting. Op de bootjes, de plezierjachtjes, vletjes, schouwen, slepertjes en sloepen, die bij het dijkgat ronddobberden, staan talloze Ouwerkerkers, Oosterlan- ders, Zijpenaren, mannen en vrouwen van het eiland, die deze dichting van dichtbij willen meemaken. De Spido is er goed vertegenwoordigd met zijn plezierboten vol officiële en niet-officiële gasten. En daar wordt ook geen traan gelaten. Er is blijdschap overal, dat ook Duiveland een nieuwe be scherming tegen de aartsvijand heeft gekregen. Er is trots, nationale trots, want tussen de vele grote en kleine boten, scharrelt eigenwijs een schuit, waarop de Zierikzese fanfare Concordia Inter Nos een plaats heeft gevon den. En als de stoomfluiten loeien, als de mannen op het caisson in het licht van de vuurpijl hun petten omhooggooien, blaast Concordia met bolle wangen het Wilhelmus, een dun verwaaiend geluidje over het water. En nu gaat Waterstaat de balans opmaken. Dan blykt, dat de stryd om Schouwen een mooie stryd, maar een harde stryd is geweest. Vyfduizend werkkrachten waren op het eiland aanwezig, millioenen vrachten zand en klei zyn op omslachtige wyze vervoerd en overgeslagen, gedurende dure uren moest men het werk noodgedwon gen staken, ten koste van veel moeite kon men by de door prof. Halbertsma ge construeerde verlichting langer werken. Maar het opmaken van die balans gaat niet met bitterheid gepaard. Het werk is gedaan, en het is goed gedaan. Nog is het gevecht niet afgelopen. Want achter het rommelige bouwsel van gezette caissons kan men een land niet veilig noemen. Dat ziet men in de Schelp ook, waar eerst nu weken, maanden na de dichting een goede dyk is ver rezen. Dat zal ook in Ouwerkerk nog moeten gebeuren. De Koningin was om half zes per auto. uit Soestdyk vertrokken en om acht uurj 's avonds in Anna-Jacobi gearriveerd, j waar ze zich aan boord van de Breezand begaf. Behalve de ministers Drees en Algera bevonden zich op dit schip ook de ministers Staf, Kernkamp en Witte en directeur-generaal van Waterstaat, ir A. G. Maris. Na afloop van de sluitingswerkzaam- heder. hooft Kounngiqj Juliana zich ai kajuit van de Breezand onderhou den met een aantal personen, die zéér nauw bij de sluitingswerkzaamheden zijn betrokken geweest. Het waren de profes soren Thijsse en Jansen, de aannemers ir Van der Kroll, W. van Zanen, C. van der Hoeven Sr. en C. van der Hoeven Jr., ingenieurs van de rijkswaterstaat Glazëma, Van den Bout en De Vlieger en de burgemeester van Nieuwer kerk. Tot de arbeiders, die aan boord van :n perszuiger, waaraan de Breezand lag gemeerd, het moment afwachtten, waar naar aanleiding van het succesvolle ver loop van de sluiting van het laatste stroomgat. En heel Nederland volgde dit voor beeld. (Voor vervolg zie pagina 5.) Prins Bernhard moet riöen Prins Bernhard.- moet op medisch ad-, vies enige dagen volledige rust nemen. De behandelende medicus zal nader be slissen. of het vertrek naar Ethiopië opl 11 dezer kan blijven gehandhaafd. Blijkens officiële R. K. medi delingen is het ledental der K.V.P. het welk omstreeks de verkiezingen 430.000| was, thans teruggelopen t.ot 280.000 ei zulks vnl. op het debet van het Zuidei komt. (Advertentie.)\ in record t(jd geleverd door op zij weer in actie zouden komen, zelde j de Vorstin: „U ook allen hartelijk ge- geliciteerd." Aan minister-president dr W. Drees werden nog namens de gehele arbei dersklasse zoals werd gezegd geluk wensen aangeboden door een van de ar beiders van de perszuiger. Dr Drees sprak hierop zijn dank en bewondering uit voor hetgeen de werkers bij Ouwer kerk hebben gepresteerd. Met een driewerf hoera voor de Ko ningin werd deze nationale gebeurtenis besloten. De bootjes maakten zich bedrijvig op voor de thuisreis. De belangstellenden en autoriteiten gingen naar huis. Maar nog voor zij buiten het lichtveld der schijn werpers waren rommelen de eerste Ste nen naar beneden, aan de voet van de caisson. De vloed kwam op. Maar het was de eerste vloed sinds de eerste Februari, die niet ongehinderd de Vier bannenpolder kon binnenstromen. De vijand was bedwongen. De vlaggen uit De regering heeft .vanochtend opdracht gegeven van alle regeringsgebouwen de nationale driekleur te laten wapperen 't Ongeluk op de „Auiobahn" Familie van De Baat wil borgtocht betalen Ook de Frankfortse advocaat Henry Ormond heeft een bezwaar tegen de in hechtenisneming van de Nederlandse; chauffeur De Baat ingediend en tege lijkertijd medegedeeld, dat de familie' van De Baat een borgtocht van 5.0001 mark wil betalen, indien het gerecht te Koblenz ontvluchting vreest. Er is nog geen beslissing naar aan-| leiding van de stap van Ormond ge nomen. De Baat is, zoals men weet, op October bij het afdalen van een hellinj bij Neustadt op een file auto's ing< reden, waarbij zes personen werdei gedood. Onmiddellijk nadat de vierde caisson het stroomgat bij Ouwerkerk had afgesloten, beklommen de werkers het gevaarte om hun verdere bijdrage te leveren aan de voltooiing van de gigantische arbeid. Vier minuten voor middernacht is gis teren de operatie Viermaal Phoenix'' de gigantische strijd tot sluiting van hèt laatste stroomgat van de vele, die de Februari-stormvloed had geslagen, tot een goed einde gebracht. Deze foto geeft een overzichtsbeeld van de toestand by Ouwerkerk, enige uren vóór de laatste caisson het gat als het ware afgrendelde. Vorige week was caisson no. j op zyn plaats gebracht, ter bescherming van het Westelijke landkoofd (de bovepkont van de foto is de (verdronken land iancteycie). Donderdag werd caisson nr2 gezonken en gistermorgen werd nr. 3 netjes neer gezet waar hij behoorde te komen op het bodembed van rijswerk met daarop gestoorte stenen. Caisson nr. 4, de laatste betonnen „deur", 21.204 kubieke meter van inhoud, 62 bij 19 bij 18 meter groot, ligt op de foto nog tegen nr. 1 aan. De grote pijl geeft aan, langs welke bocht dit gevaarte onder de ogen van H. M. de Koningin, verschillende minis ters en waterstaatsautoriteiten door har de werkers op zwoegende sleepbootjes naar de zinkplaats werd gebracht. Aan vankelijk trokken de sleepboten, maar óm te voorkomen dat zij aan de land zijde zouden worden „opgesloten", moes ten de laatste tientallen meters worden afgelegd door de boten met de neus tegen de zeezijde van de caisson te laten duwen. Op de juiste plaats aangekomen werdén de toevoerschuiven geopend en langzaam zakte hel gevaarte naar de bodem van het af te sluiten gat. De links op de foto gereedliggende perszui ger kwam de caisson aanaardendaarbij geholpen door kantelbakken en onder- lossers, afgeladen met keileem en stort- steen. En vandaag vlagt heel Nederland land omdat, materieel gezien, het einde van het leed, dat een deel van ons land trof, inzicht is gekomen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1