Tragedie van het leven en de liefde hartstochtelijk verfilmd Men lette op de boortorens en op Stewart - en vergete de rest „Onderling Kunstgenot" thans Koninklijk ..Bekentenis ener liefde" Metropole-Tuschinski mag zich gelukkig prijzen „La minute de vérité" te draaien, zij het onder de titel „Bekentenis ener liefde", waarin Jean Gabin, Michèle Morgan en Walter Chiari de hoofdrollen spelen en Jean Delannoy de regie voert. Een film van betekenis én door het spel én door haar inhoud. Driehoeksgevallen leiden vaak tot dramatische con flicten, die eindigen ln een abrupt verbreken van een bestaande toe stand of zij geven aanleiding tot een door charge naar een klucht ge leid blijspel. Hier is dit zeker niet het geval. Hier komen twee mensen, die elkaar misverstaan hebben, die elkaar wat te verwijten hebben, weer tot elkaar. De ene na een langere episode in haar of zijn leven dan de andere. Zij groeien van elkaar af en naar elkaar toe, zonder dat zy het werkelijke besef hebben dat dit gebeurt. HAAGSCHE COURANT Zaterdag 7 November 1953 „Gev .13 Madeleine (Michèle Morgan) en Daniel (Walter Chiarri) De harde waarheid Eerst dan het verhaal. Het is een verhaal uit het dagelijkse le ven. Een verhaal, dat men rondom zich ziet afspelen. Een huwelijks tragedie zoals er zovele zijn in deze tyd. Het is een verhaal van een grote liefde, te groot om te kunnen omvatten en daardoor vaak veroordeeld door hen, die te klein zyn om dit te kunnen vat ten. Dr Pierre Richard (Jean Gabin) wordt voor hij zijn praktijk ingaat, door zijn vrouw Madeleine (Mi chèle Morgan), een bekende actrice, aan een datum herinnerd. Het. is de 10de verjaardag van zijn huwelijk. De daturn zegt hem ech ter niets. Madeleine zal hem op een originele wijze des avonds ver rassen. Zij zal hem, op een keer punt in haar leven, haar liefde bekennen, een liefde waaraan zij heeft getwijfeld, doch die zü, nadat zij gezien heeft nog in de laatste nacht, hoe haar man een kind ver zorgde, diep doorvoelt. Die dag wordt dr Richard bij toeval bü een patiënt geroepen. Een jonge schilder Daniel (Walter Chiari) heeft zich vergast, Dr Ri chard doet alle moeite om hem in het leven te houden. Op het atelier ziet hü een foto van zijn vrouw en nog een foto, waarop zij samen met de schilder in een omarming staat. Hij informeert naar Daniel en naar zijn vriendin. Hü hoort, dat zü al vele jaren op hel atelier komt, al tüdens de bezetting en zeer trouw is. Nu weet hü vol doende. H'ij komt thuis. Hü wil zijn vrouw verwaten gaan maken. Zü zegt dan dat het de 10de huwe lijksverjaardag Is. Zü geeft hem 'n cadeau, er staat een taart en een gramofoonplaat zegt met haar stem (en ook zyn stem op de band het gesprek van 's mor gens is er bü) hoe groot haar liefde is. Dit kan dr Richard niet verdragen. Hy legt de foto van Madeleine en Daniel op tafel. Hy verwyt haar comediespel. Dan komt het ogenblik van de waar heid, de harde waarheid. Een en kele keer denkt hij, dat zy, de ac trice, acteert. Langzaam groeit in hem het schuldgevoel. Het is zyn falen, dat hem deze vrouw, deze prachtige vrouw deed verliezen. Hü is blind geweest en hard Hy heeft het met geweten. Er is een kloof ontstaan en hy heeft deze niet gezien, laat staan over brugd. Hun wegen gingen uiteen. Hij heeft het niet gemerkt. Zün geluk glipte hem door de vingers en hij voelde het niet. Niet hy heeft te verwijten. Madeleine heeft te verwijten. Zy werd naar een ander gedreven, die, fantast als hy' was, meende haar te kunnen bie den. wat alleen maar luchtkaste len waren. Maar hy bood ook zich zelf, met een vol, warm kloppend hart. Zü vertelt haar verhaal, een ver haal. dat van de late avond tot de morgen duurt. Intussen krygt Richard telefonisch het bericht, dat Daniel is overleden. Hü zwygt. Hy wil het verhaal niet onderbre- ken. Wü gaan 10 jaren terug. Tü dens een feest in de schouwburg maakt Richard mevr. Duranti het hof op schaamteloze wyze. Made leine wreekt zich op deze vrouw. Op dat moment ontmoet zy Daniel, die zy nog eens en nog eens ont moet, Zy heeft penicilline nodig voor een vriendin, die in moei lijkheden verkeert. Haar huwelijk dreigt te derailleren, als dit mid del niet komt. Madeleine vraagt het middel aan haar man. Hy geeft het niet. Daniel helpt, zy ervaart hoe diep Daniel zich heeft moeten vernederen om aan dit middel te komen. Maar zij ervaart ook, dat haar man niet alleen flirt met zyn assistente, doch haar ook in haar woning opzoekt. Zy constateert de verwydering enzü geeft zich weer over aan Daniel. Zij wil zich toch echter aan de schilder ont worstelen. Zy verdedigt zich tegen de bohémien, de man, die lak aan alles heeft. Zy vlucht in een tour- née. En op deze tournée ontmoet zy hem weer. Zy is hem diep in het hart gegrift. Hoe moeilük wordt het voor haar. het slinge ren tussen Pierre en Daniel. Weer wendt zü zich van Daniel af. De hand tussen haar en haar man is te groot. Dan komt de fatale dag. De dag, dat zy besloot zich alleen te wü- den aan haar echtgenoot. Zy heeft het Daniel meegedeeld. Deze laat een brief aan haar posten. Hy maakt er een einde aan. Op die dag leert de dokter de waarheid kennen. De dag, dat zün vrouw haar bekentenis aflegt, een harts- I tochtelyke, een dramatische be- I kentenis. De nieuwe dag breekt aan. De brief van Damel komt aan. Qeslagen zit zy met de brief in de hand, de brief waarin hy afscheid neemt van haar en het leven. Dan zegt Richard, dat Da niel om 6 uur 's morgens is over leden. Het is een schokkend verhaal, voortreffelyk gespeeld door twee beroemde acteurs: Jean Gabin en Michèle Morgan. Wy kunnen dit slot niet appre ciëren. Delannoy, die met twee collega's niet alleen de regie had, doch ook het scenario schreef, laat Gabin te onbewogen dit geëmotio neerde verhaal aanhoren. Hy heeft het vershaal wel geschreven, beseft wel met hoeveel smart de vrouw dit moet vertellen, doch niet, dat deze smart een man moet raken. Zelfs in zijn verbittering en vooral ook, omdat de man zelf ook een duik in zijn binnenste zal moeten nemen: „Wie was de schul dige?" Michèle Morgen, acteert de Apollo: John Sturges heeft een byzonder-suggestieve film ge maakt over een rijkelijk met sen satie overgoten onderwerp. Een man is tüdens een vacantietrip on der de zware, neergestorte balk van een wrakke pier ergens aan de Mexicaanse kust bekneld ge raakt en dreigt te verdrinken zon der dat vrouw en kind er iets aan kunnen doen. In do verlaten streek gaat de vrouw op zoek naar hulp en treft daar een moordenaar aan Het is bewonderenswaardig, wat Sturges en de zijnen van deze vreemde historie terecht hebben gebracht. Er zit voortreffelijke actie in de film. vooral ook door bezield camerawerk. En het ade ren van Ralph Meeker en Barbara Stanwyck is een lust voor het oog. Het gegeven is hoogstens onder de klasse „treinlectuur" te rangschik ken. maar de uitwerking is beter dan van'menig grootscheeps film verhaal. met pathos aangekondigd, gezegd kan worden! „De prijs der misdaad" Centrum: Hier draait doze week een uitstekende Franse film over de misdadige praktijken van de zwarte handelaren die het econo misch leven van Frankrijk direct na de oorlog op het spel zetten met hun ongelimiteerde geldzucht. Er ger nog was echter, dat men het niet liet bij het zwart verhandelen van levensmiddelen, maar er ook niet tegenop zag overvallen te ple gen. waarbij dikwyls doden vielen. De strijd van de politie tegen dit kwaad was hard. Hij wordt in „De prijs der misdaad" bijzonder goed uitgebeeld. De Franse regisseur hebben byna allen een sterk ont wikkeld gevoel voor sfeer en mi lieu-tekening en ook hier is men er zeer goed in geslaagd met vrij be scheiden middelen een beklemmen de schildering te geven van de om geving en de omstandigheden, waarin de boeven leven en werken, j Bekende acteurs komen in de film niet voor. maar er wordt „echt Frans" in gespeeld, d.w.z. bijzonder levendig en zonder veel mooidoe nerij. Het verhaal geeft een over zicht van de daden van een bende zwarte handelaars, die van kwaad tot erger vervallen en op het laatst voor een moord de hand niet om draaien. Het gehele politie-appa- raat komt in werking en na de be legering van een huis, waarin zich de bende verschanst heeft, vallen allen ten offer, aan het moordend lood uit de politie-karabijnen. „De man. die zij begeerden" „De man. die zij hegeerden". (Illusion in Moll), welke thans in het Citytheater draait is een Duit se film met een wel zeer sentimen tele inslag. Stelt u zich voor een fantastisch mooi hotel, gelegen aan een meer. waar de watersport be oefend wordt. De leidster van het hotel, een vrouw op middelbare leeftyd, die gehuwd is geweest met een veel oudere man, wordt ver liefd op de bandleider, een Don Juan, die de harten van vele vrou welijke gasten veroverd heeft, en ook de i6-jarige dochter des hui- zes. De bandleider is dol op het meisje van de zoon des huizes, maakt echter avances by de direc trice, waar hij financieel beter kan worden. Dit meisje Lydia Baner (Hildegarde Knef) leidt het hele filmverhaal naar een bijna fataal Dr Pierre Richard (Jean Gabin thuis acterende actrice op voor- treffelyke wyze. En dan later in haar echte, diepe smart, eerst fel, dan bewogen en tenslotte dof en strak. Een climax zit er in deze be kentenis, die leidt naar de anti climax. Men verbaast zich er over, dat Richard niet brult: hou maar op. Daniel is dood! Zelfs als het be richt binnenkomt van zyn dood, zwygt hy nog. Alleen het gebaar, de op de grond gesmeten foto op de tafel te leggen, verraadt dan iets van het gevoel. Of moest dit iets zün voor de gepaste eerbied voor een dode? Delannoy. de schrijver, had de verdere biecht kunnen hesparen aan de vrouw. Dit stond Delannoy. de regisseur niet toe, dan miste hy het grote moment van actie en spel. Maar de figuur van Richard werd er niet sympathieker door. Hy werd een man, die verdiende wat hem overkomen was. Twee geslagen mensen bltiven dan by elkaar. Geslagen door de waar heid, verslagen door de liefde. Maar zullen zy nu by elkaar blij ver» Kan de wonde geheeld zyn? Jean Gabin hebben wij in lange tyd niet op het witte doek gezien. Hy bly'ft voor ons een acteur van klasse, van grote styl, groter dan een Fernandel, die op het ogen blik zo in trek is. Wij zouden hem willen gaan vergelijken met een Harry Baur. Michèle Morgan is ook hier de vrouw met het grote talent en met de élégance. Zü is tevens de propagadiste voor de Franse mode. De toiletten van Jacques Fath, die zy draagt, dwingen bewondering af. Walter Chiarri, die tot nog toe als komiek is opgetreden, speelt Daniel, de schilder, met zijn fan tasie, zyn onevenwichtigheid, wars van conventies, die door het leven niet is te slaan, doch wel door een vrouw. Een voortreffelyke Frans-Ita liaanse coproductie. dWt einde. Zy ontmaskert de slechte bedoelingen van Herr Gidon (Mau rice Teynarg) zij brengt, hoewel enigszins te laat Maria Alshocker (Sybille Schmitz) tot inkeer, en trouwt ondanks het feit dat zy nog kort te leven heeft, aangetast als zij is door een vreselijke ziekte, dc prins harer jeugddromen (Albrecht Schoenhals). Zo is het einde, dat ook had kunnen komen met het fatale schot, toch nog goed. Men kan er een traan bij laten, men kan er bij glimlachen. Men kan zich ook afvragen of de bandleider op huwelijksvoorwaarden of in ge meenschap van goederen is ge trouwd en op zijn rechten blijft staan. Maar dat is iets voor het tweede deel. Filmisch heeft deze rolprent on getwijfeld kwaliteiten. Prachtige opnamen van het meer. verlevendi gen het verhaal. „Slop. yo s hilling r Odcon en Plaza vertonen een co- medie. samengesteld volgens het beproefde Amerikaanse recept: 'n liedje, een dansje, een schielpartij- tje en twee gelieven, die elkaar tenslotte in de armen mogen slui ten. Pretentieloos amusement, met wat ruwe grappen erin, doch met al te fijngevoelige humor ver wacht. maar zuiver en alleen scè nes om eens te grinniken, zal zich by het aanschouwen van „Stop, you're killing me" niet al te be kocht voelen. De affaire speelt zich af na opheffing van de droog legging. als een handelaar in een partij zwarte drank, niet al te best. bier. met zün voorraad blijft zit ten. Een half millioen geroofde dol. lars komen hem juist op tijd van pas. om zijn schuldeisers te over bluffen. Bovendien spelen vier lij ken een niet onbelangrijke rol in deze film en er wordt danig mee gesold, tot grote schrik van een toekomstige, ietwat stijve schoon mama. Met deze effecten tracht regisseur Roy del Ruth de lachers op zyn hand te krijgen, wat hem hier en daar ook wel lukt. Men moet het geheel zien als een persi flage op het gangster-leven en als zodanig bezit de rolprent dan ook wel enige kwaliteiten. Broderick Crawford en Claire Trevor spelen een hoofdrol. „Het mysterie van de nacht" Roxy: Het gegeven van de mis daad onder hypnose is niet nieuw. Ditmaal zagen we deze truc- film „Het mysterie van de nacht" weer verfilmd naar het boek „Nightmare" van William Irish. De hypnose wordt hier uit en te na uitgebuit en de toeschou wer op intelligente wijze voorge schoteld. Jammer alleen, dat. de spelers soms zo bedroevend slecht spelen. We hebben Paul Kelly wel eens beter gezien. Het, verhaal is dan zo: De hoofdpersoon wordt na een nachtmerrie (of was het wer kelijkheid?) wakker en herkent de voorwerpen die in zijn droom een rol speelden. Allengs wordt het hem duidelijk, dat hy heus een moord gepleegd heeft, hetgeen door een samenloop van omstandighe den ook nog bewezen wordt. Dan begint de jacht op de hypnotiseur die nogmaals van zijn gave ge bruik maakt. De film is echter in Hollywood gemaakt en dit garan deert een goed en gelukkig einde. Het laatste gedeelte is enigszins verwarrend en een ander bezwaar Haven der Hartstocht" In een zo niet wanhopige, dan toch drieste poging om de documentaire kant van een boeiend bedrijf als het boren naar olie onder het zee-oppervlak, te combineren met het zakelijk gehengel naar de gunsten van een verondersteld massa-publiek, dat mooie vrouwen, avontuur en knokpar- tijtjes op het witte doek wil zien in die poging is de Ame rikaanse regisseur Anthony Mann half geslaagd. Dus te vens: half gefaald. Maar om eerst de winstzijde te bezien: Mann regisseerde pakkende opnamen van het harde zwoeg- werk op een drijvende boortoren. De strijd tegen een opste kende storm, het gevecht tegen een lek in de pompinstal- laties, de bijna hysterische blijdschap van de voorman, voor wie dit aftasten van olielagen veel meer is geworden dan een baantje alléén. Allemaal filmische prestaties, die ver dienste, die allure hebben gekregen. Waarom dan toch geen gave film? Altijd dat compromis De acteerta lenten van Ja mes Stewart zyn voldoende bekend. Per- soonlyk vinden we hem een der beste, een der menselykste ac teurs van Hol lywood. En zeer allround. De vage dromer uit de Capra- periode is hier verdwenen en ook als verbe ten vechter staat hy spel- techmsch z'n mannetje vol komen. Mis schien had Mann hem nog wat meer de vrye hand moe ten laten, maar daar schuilt de fout niet. En van Dan Du- ryea en Joanne Dru kreeg hy" behoorlijk te genspel." Het feit blüft echter, dat men zich afvraagt, wat deze char mante Joanne in deze film doet. Waarom sleurt het verhaal haar voor de camera? In een film over boorto rens en hard werk, een stryd van mannen, die tegen het dreigend failliet van een opdracht vechten, hoort deze slappe kost van een beetje liefde, een beetje misver stand, niet thuis. Evenmin als vechtpartyen in een havencafé, terwyl de figuur van de oude vis ser (compleet met walrussnor) aan een kwalyke operette doet den ken. Bovendien kan deze man niet behoorlijk acteren! Het is buitengewoon jammer, dat de gaafheid van het geheel zo wordt aangetast, doordat men James Stewartuitzinnig van blijdschap, als de eerste olie omhoog spuit. de helft van de tijd tegen scène» aankijkt, die de aandacht van het voornaamste afhouden en kwalita tief by de documentair-ingestelde gedeelten zo verre achterstaan. Het is jammer, dat, onderwerpen als dif verflauwd en verdund on der de aandacht van het grote pu bliek worden gebracht, omdat men meent (en dat zal wel terecht zijn) dat „de massa" graag een lcnok- pnrtytje ziet en niet wenst, dat er een „heldin" in de film ontbreekt. Wie over deze bezwaren kan heenstappen, zal niettemin geen verloren anderhalf uur hebben! In Passage. Kf. van de film vinden we dat het wel heel lang duurt voordat de perso nen in het verhaal door hebben dat er hypnose in het spel is. Maar er heerst in de rolprent een sfeer van beklemming en angst en dit zal zeker niet nalaten zijn aan trekkingskracht uit te oefenen. „De Gouden Poort" Studio: „De gouden Poort", een niet zo heel erg nieuwe film. be helst het verhaal van een man met een duister verleden, die. door de oorlog uit Europa verdween, in Amerika wil binnenreizen om daar zün vreemdsoortige practïjken van vrouwenveroveraar voort te zet ten. Die immigratie verloopt ech ter weinig vlot en ten einde raad huwt hü in Mexico een nogal naie- ve Amerikaanse schooljuffrouw om op die manier de immigratie-bepa lingen te kunnen omzeilen. Door dat die opzet lukt. geschieden er eerts nog een heleboel wonderlijke dingen op het witte doek. Het wonderlijkste van alles is. dat ach teraf de louche hartenjager be keerd wordt en met zijn Ameri kaanse in de States een. naar wij aannemen, gelukkig leven gaat lei den. Wat men ook van dit vreemd soortige Hollywood-verzinsel moge denken, het geeft in ieder geval Charles Boyer volop de kans zijn geslepen charmes hreeduit ten toon te spreiden. Een Olivia de Havilland als het onderwijzeresje en Paulette Goddard als de vroe gere partner-in-kwade-zaken ge ven hem daarbij keurig partij. „Reprises en prolongaties" Ernest Hemingway's verfilmde no velle „The snows of Kilimanjaro" werd voor de 3e week op het pro gramma van Asta gehouden. Mede- spelenden zijn o a. Gregory Peck en Ava Gardner. Corso splitste het nieuwe programma in tweeën: tot en met Zondag a„s. draait de tech nicolor ..Words and music" met Gene Kelly en vervolgens tot en met Woensdag a.s. ..Madame Curie" met Greer Garson en Walter Pid- geon. In Kriterion nu al voor de 5e week „Rendez-vous op Saint- Germain", een schalkse Franse film. Greta Garbo is thans te zien in Olympia, in de rolprent „Konin gin Christina", waarin zii wordt bij gestaan door John Gilbert en de onlangs overleden filmster Lewis Slone. In dric theaters tegelijk, nl. Bekroning van gouden jubileum Drukbezochte receptie en galaconcert De 50 jaar bestaande 's-Gravenhaagse Politiemuziekvereni- ging „Onderling Kunstgenot" heeft het grootste geschenk ontvangen, dat zij zich op haar jubileumviering maar had kunnen wensen, t.w. het praedicaat Koninklijke. De commis saris der Koningin in de provincie Zuid-Holland, mr L. A. Kesper, heeft deze vreugdevolle mededeling gisteravond ge daan tijdens het gala-concert in het Gebouw voor K. en W. De stampvolle zaal bracht bestuur en corps na dit verras sende nieuws een ovatie. Deze Koninklijke erkenning vormt de kroon op het moeizaam stre ven, gedurende een halve eeuw, van bestuur, dirigent en corpsleden, om „Onderling Kunstgenot" op een steeds hoger niveau te brengen. Er is geen ras-echt Hagenaar, die niet deelt in de vreugde over de toekenning van dit eervolle praedicaat. De grote cantine van de K.L.M., waar het bestuur gistermiddag re cipieerde. was bijna te klein om alle belangstellenden te bevallen. Autoriteiten en afgevaardigden Capitol, Hollywood en Rembrandt, van zusterverenigingen kw wordt een episode vertoond uit de woestijnoorlog, getiteld „Woestijn- ratten" met James Mason in de rol van maarschalk Rommel. Abbott en Costello's griezel-kolder-fiim ..Dr. Jekyll en Mr. Hyde", met ook Boris Karloff, bleef op het Rex- programma staan. Nu slaat George Formby in De Roskam „Spykers met koppen", dus aan lachen geen gebrek! Thalia biedt zyn bezoekers twee hoofdfilms: „Spionnage in de jungle" met Buster Crabbe en „Robin Hood van Texas" met Gene Autry. „The Titfield Thunderbolt" slaat nog steeds, met volop stoom, op het perron van De Uitkijk. Seinpost en West-End brengen beide „Dageraad der vrijheid", waarin Spencer Tracy, Gene Tier- ney en Van Johnson meespelen. Het zijn Laurence Olivier en Merle Oberon. alsook David Niven die met hun „Woeste hoogte" thans in Musica vertoeven. In Cineac uitge breide reportages van belangryke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. In het verdere program ma een film over ..Reptielenvangst op Cuba", een fraaie kleurenfilm over natuurschoon in Engeland, alsmede een tekenfilm met Heckle en Jeckle, die weer het nodige be leven. KUNST Van Gogh-lentoonstelling in Assen Gistermiddag is te Assen een expositie geopend van werken van Vincent van Gogh. De openings rede werd uitgesproken door de Commissaris der Koningin in deze provincie, mr J. Cramer, die ten n van deze expositie er op dat de provincie iedere ge legenheid te baat dient te nemen om Den Haag er van te doordrin gen, dat ook op het culturele erf in Nederland de „verdelende recht vaardigheid worde betracht". Niet alleen sociaal economisch, maar ook cultureel behoren de provin cies tot het ene en ondeelbare koninkryk. Ook het provinciaal hier „Onderling Kunstgenot" met haar gouden feest complimenteren. Er zijn vriendelijke en hartelijke woorden gesproken, welke veelal vergezeld gingen met het aanbie den van geschenken. Prachtige klaroenen is „O. K." rijker geworden, benevens een im posante overslagtrom, een fraaie tamboer-maitre stok en geschen ken onder couvert. De voorzitter van het werkcomité, de heer Van Keulen, bood een gouden medaille met inscriptie aan. Voorts waren er nestels en snoeren voor d e jubilerende vereniging. Wethouder Dresmé prees als vice-voorzitter van het Algemeen Haags Comité de goede samenwer king tussen het muziekcorps en het comité, hetgeen tot uiting komt by tal van manifestaties. Namens het A.H.C. bood spr. de overslagtrommel aan, welke op originele wijze de receptiezaal werd binnengedragen. Burgemeester Schokking spreekt Burgemeester Schokking wees er in zyn toespraak op. dat „O.K." niet alleen in Den Haag. maar ook daarbuiten grote be kendheid geniet. Het corps behoort tot de beste muziekgezelschappen aldus mr Schokking. Spr. meende, dat het juist is. dat „O.K." geen corps van beroepsmusici is. Het vrywillig karakter is de beste waarborg voor het juiste enthou siasme. De burgemeester achtte de Haagse poiitiemuziek onmisbaar voor onze stad. Het corps vormt "Debuut van cle „Opera Intima De onlangs opgerichte „Opera Intima" zal 13 November in Haar lem debuteren. Het plan tot stichting van „Opera Intima" is afkomstig van de toneelspeler en regisseur Willem van der Veer. Toen deze een concert van „Die Haerlemsche Musyckcamer" bij woonde. was hij zó enthousiast over het gebodene, dat hij zich met het bestuur van „Die Haerlemsche bestuur moet stellig een open oog j Musyckcamer" in verbinding stelde hebben voor de culturele ontwik- teneinde tot samenwerking te keling van ons gewest. De provïn- komen. Toevalligerwijze had mej. cie mag beheren en coördineren. Coby Riemersma zich eveneens tot Zü mag voorwaarden scheppen i het bestuur van de Musyckcamer voor een gunstig klimaat opdat gewend voor het geven van een ge- cultuurscheppende krachten hun j xunbineerd concert met enige harer ontwikkeling kunnen hebben. Zij mag dit alles, indien de provin ciale samenleving zelve haar by- drage levert. Daarom was spreker verheugd, dat deze Van Gogh- tentoonstelling haar oorsprong vond in het particulier initiatief en toen zjin provineie-naren en ge meentelijke overheid gaarne bereid gevonden te bevorderen, dat ook van de kant van de overheid een steentje werd bijgedragen deze expositie te helpen realiseren. KONINKLIJKE SUBSIDIE VOOR VRIJE SCHILDERKUNST De jury voor de Koninklyke subsidie voor vrije schilderkunst leerlingen. Uit deze combinatie de „Opera Intima" ontstaan. Er werd een voorlopig bestuur ge vormd, dat zal aftreden zodra een en ander een meer definitieve vorm heeft aangenomen, want „Die Haerlemsche Musyckcamer" blyft haar werkzaamheden op het gebied van de 17e en 18e eeuwse muziek voortzetten en verleent uitsluitend haar medewerking als haar daartoe van de zijde van „Opera Intima" het verzoek wordt gedaan. Op 13 November kan dan, dank zij de medewerking van burge meester en wethouders van Haar lem. de gala-première gegeven worden in de met kaarsen ver lichte Ridderzaal van het stadhuis. Voor deze première zullen deelt mede. dat op haar voordracht j autoriteiten van Haarlem en die H. M. de Koningin aan de vol- van omliggende gemeenten worden gende jonge kunstenaars een uitgenodigd. studiebeurs voor 1954 heeft Op Zaterdag 14 November wordt toegekendMarijke Thunissen een reprise gegeven. Het batig (Maastricht). Pierre van Soest saldo van beide avonden, waaraan (Amsterdam). G. E. H. Veenhuizen I alle optredenden belangeloos mede- Amsterdam), Max Reneman (Am- werken, zal worden afgedragen aan Ploos van Amstel en Co Westerik (Den -JJeden ontvingen wil C. J. Ooms-Vinckers: Als een strovuur...; Uitg.mü. La Rivière en Voorhoeve, Zwolle. Alain Bambard (vertal. G, Staal man Azn.): Leven van de zee; (De proefneming van een vrywil lige schipbreukeling); Uitg. mü- Elsevier. A'dam. Chr. A. Meyer: De vuurproef van Piet Plastic Jr.; Uitgave: Boom-Ruygrok, Haarlem. het comité voor steun aan de door Haarlem geadopteerde gemeente Oude Tonge. Het programma zal bestaan uit kamermuziek van Frederik de Groote. de Kaffeecantate van J. S. Bach, 18e eeuwse dansen door een balletgroep op muziek van G. F. .Handel en de kameropera Bastien und Bastienne en W. A. Mozart. De medewerkenden zijn: Sylvia Couzyn. Anke Danny's, Arjan Blanken, Marcel Dinckx. Gerard Hurkmans en Gerard Louman. Het kamerorkest is de „Die Haerlem sche Musyckcamer" onder directie van André Kaart. De Choreografie is van M. Tschernoff. Muzikale adviseuze is Coby Riemersma. De Burgemeester Schokking over handigt een klaroen aan voor zitter Van Doom. een trait d'union tussen de poli tie en de burgerij. De ingezetenen zijn mede tloor het optreden van het corps, dc politieman beter gaan begrypen. Zij zien in de politie niet meer de bonnenschryvende over heid. maar de helpende. Als persoonlijk geschenk offreer de mr Schokking het corps een klaroen, waarby hy het betreur de dit instrument niet te kunnen bespelen. Gelukwensen van de H.C. De Hoofdcommissaris, de heer Gualthérie van Weezei, achtte het een voorrecht, ere-voorzitter van „O.K." te mogen zün, gezien de prestaties. Steeds gaf het hem een gevoel van voldoening, wanneer hy als corpschef zo waarderend over het muziekgezelschap by zyn op treden in het openbaar hoort spre ken. Spr. sprak de beste wensen voor cle toekomst uit en bood even eens een klaroen aan. Mr L. A. Kesper complimenteer de de 50-jarige vereniging in een geestig en van waardering getui gend speechje. Een tamboer-mai tre stok vormde het persoonlijk geschenk van de commissaris der Koningin. Een hoogtepunt van de receptie was wel de komst van een der nog in leven zynde oprichters der jubilerende vereniging, de heer M. Hardorff. De bejaarde oud-politie man had een hartelyk applaus van de aanwezigen in ontvangst te nemen. Onder de zeer velen, die het be stuur kwamen gelukwensen merk ten we op de burgemeester van Stellendam, baron Knobelsdorf, de gouverneur der residentie, mr dr D. J. van Gilse, procureur-gene raal. mr. J. A. Jonkman, voorzit ter van de Eerste Kamer, mevr. mr J. S. Schiff-Roosenburg. die sprak namens het erecomité en het comité „Den Haag ontvangt" en eveneens klaroenen aanbood, mr J. Wllkens, namens de Haagse afdeling van het Rode Kruis, de heer C. G. M. van Riel, voor de Ned. Federatie van Harmonie- en Fanfaregezelschappen, die de gou den ere-'medaille overhandigde, de heer Kalf. namens de afd. Den Haag van de Bond van Hoger Po litiepersoneel en tal van bekende figuren uit politieke kringen. De receptie werd geopend en ge sloten door klaroenblazers van de Rykspolitie, die op het hoogste balcon van het K.L.M.gebouw stonden opgesteld. Het gala-concert Het gala-concert, dat eveneens werd bügewoond door tal van auto riteiten, waaronder vertegenwoor digers van ambassades en legaties, toonde aan, welk een hoog ar tistiek peil „Onderling Kunstge not" heeft bereikt. De heer Van Riel bood het vaan del aan, dat „O.K." heeft verwor ven door opgenomen te worden in de vaandelafdeling van de Ned. Federatie. Spr. huldigde in het. bij zonder de dirigent. Joh. P. Koch, die ook door het concert van gis teravond bewees, welk een emi nent dirigent hü is. Groot succes werd ook het optreden van de Drumband. De speciaal voor dit jubileum gecomponeerde marsen „Le Cinquantenaire" en „Parade mars" werden door de componis ten zelf, t.w. de heer A. Hilkhuü- sen en J. R. v. d. Glas, gedirigeerd, vooral de eerste oogstte met zyn mars, welke met de drumband w-erd gespeeld, grote byval. De ter receptie ontvangen bloem stukken en kransen prykten tydens het concert op het podium. Belgische onderscheiding voor I I. W. de Monchy De Belgische ambassadeur, de heer E. Graeffe. heeft gistermid dag de versierselen behorend by de onderscheiding van officier ln de Kroonorde van België, uitge reikt aan dhr. H. W. de Monchy. directeur van de Holland-Ame rikaan. VEERTIG JAAR IN SMEDERIJ De eerste smid van de firma H. J. Maessen en Zoon, Westeinde no. 47 a, de heer A.P. Koeleman, zal Dinsdag 10 November veertig jaar in dienst van genoemde firma zyn. Des morgens zal de jubilaris gelukwensen in ontvangst nemen regie voert Willem van der Veer. in de Bock en Harrisson, Spuistraat.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 7