Het water verslagen Waf er allemaal nodig was om zover te komen RADIO BRACHT SPANNING IN DE HUISKAMERS Een strijd, een nederlaag en een overwinning Plant een hoom De dijken zijn weer diclit Moei zaam werd de zee haar prooi ontnomen „In de worsteling om een snel herstel van de geteisterde waterkeringen en een spoedige drooglegging van de over stroomde gronden te verwezenlijken zijn de beste tradities van ons volk gehandhaafd. Met dankbaarheid kunnen wij constateren, dat thans de dijken op één uitzondering na ge dicht zijn. Er bestaat goede hoop, dat voor de najaarsstor men de sluiting zal zijn voltooid". Deze woorden sprak H.M. Koningin Juliana in de Troonrede op 15 September 1953. Toen, zeven en een halve maand na de ramp, kon zij met trots en voldoening gewagen van het herstel dat reeds was voltooid en de gerechtvaardigde verwachting uitspreken, dat het niet lang meer zou duren, of alle doorbroken dijken zouden weer zover zijn hersteld, dat men zonder angst het winterseizoen tegemoet zou kunnen zien. Die verwachting is in vervuiling gegaan, dank zij het onver moeid zwoegen van het dijkleger, de kundigheid der Neder landse ingenieurs en de grimmige vastberadenheid van al die mensen, om zich door geen enkele tegenslag van het uit eindelijke doel af te laten brengen: alles wat de zee had ver overd terug te winnen. In de couranten heeft u kunnen lezen hoe telkens en telkens weer een overwinning op de zee werd behaald, maar ook hoe soms plotseling de golven weer onverwacht een tegen offensief inzetten en moeizaam werk van dagen en weken meedogenloos weer afbraken. Vaak moesten dan de plannen weer op korte termijn worden gewijzigd, moest men een an dere strategie gaan voeren. Maar nooit heeft de zucht van de mannen, die i« enkele ogen blikken zagen verwoesten, wat met veel moeite was opgebouwd, langer geduurd dan enkele se conden. fyan klemden zij de tan den weer op elkaar, kromden hun ruggen weer over schoppen en spaden, werkten koortsachtig met tekeningen, getijtafels en tabellen of klemden hun handen resoluut om de bedieningshand les der machinerieën. Het was zoals de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, het in zijn korte toespraak voor de ra dio, kort na het sluiten van het gat bij Ouwerkerk zo kernachtig uitdrukte: ,J£en strijd, een ne derlaag en een overwinning". Een overwinning, die het uiter ste gevergd heeft van al die mannen, die haar hebben be vochten, die onversaagd hebben gezwoegd in regen, kou en hitte, die nachten en Zondagen door werkten met slechts die overwin ning als doel voor ogen. Een ere saluut voor al die „kerels" van hoog tot laag, voor de dijkwer kers, de chauffeurs, de schip pers, de sleepbootbemanningen, de ingenieurs en allen, die ook maar op enigerlei wijze bij dit gigantische werk waren betrok ken, is hier dan ook zeker op haar plaats. En van ganser har te kunnen wij met de woorden van H.M. instemmen: ..Hierin werden de beste tradities van ons volk gehandhaafd De ramp was nauwelijks enkele uren oud toen de strijd begon. Maandagmorgen, 2 Februari, kwamen de Amerikaanse, Britse, Franse en Belgische troepen in ons land aan. Opnieuw bond een ge allieerd leger de strijd legen een vijand van Nederland aan. SchouwenDuiveland was het zwaarst getroffen eiland Niet min der dan 67 grote en kleine gaten waren hier in de zeeweringen ge slagen. Het eerste grote stroomgat dat werd gedicht was dat bij Brou wershaven in de Oosthavendijk. Een tiental dagen na de rampnacht slaagden Engelse en Nederlandse militairen er in dit gat dicht te krij gen. Op 17 Februari was men zover, dat het basisplan voor het herstel van de zeeweringen en polder dijken op Schouwen-Duiveland ge reed was. Toen werd de verwach ting uitgesproken, dat mogelijk dWt. Hebt u wel eens een Oudejaarsavond meegemaakt te Rotterdam? Traag kruipt de klok voort naar het uur van twaalven. Dan enkele minuten er voor beginnen de schepen in de havens te fluiten, sirenes loeien, men hoort stemgeluiden, het lopen door de gangboorden, het tjoeken van motoren. Daar doorheen het gebeier der kerklokken. Zulk een Oudejaarsavond maakten wij gisteravond, gezeten voor onze radio in de huiskamer, weer mede. De Oudejaarsavond van het dykgat bij Ouwerkerk! De radioreporters waren druk in de weer. Wij hoorden be velen, motorboten puffen, sissen, kreten, geroep en daarbij de stemmen van de reporters, de rustige, monotone stem van Jan de Troye, de geestdriftige stem van Guus Weitzel. De burge meester van Ouwerkerk, de heer Romijn. kon nog een grapje maken op de naïeve vraag hoe hij straks naar huis zou gaan: Het was optimistisch: op de fiets! Het was zo iets als wat vraag je me nou. Er is nog zoveel te doen in Ouwerkerk. Prof. Thijsse, die geïnteresseerd toeschouwer was en niet als uit voerder van het grote werk, kon antwoorden op de vraag: „Hoe laat gaan de afsluiters dicht", „Daar weet ik niets van, dat is niet mijn zaak". Zijn zaak was de studies van het object in het Waterloopkundig laboratorium in Delft. Half twaalf werd er gevraagd: Zitten w'y' al op de zinkstuk- ken en het antwoord luidde: Op geen stukken na. Negen krachtige sleepboten duwden de Phoenix-eaïsson in het sluitgat. Met kabels en kettingen was een grendelconstructie gemaakt, die scharnieren vormden. De caisson werkte als een enorme deur, die werd dichtgeklapt. „De Kinderdijk" naar de andere kant", „Halve kracht". Het waren zo enkele commando's, die bij ons binnendrongen. De klok wijst 11.55. De kentering is voorby, „maar hij piept nog", horen wij. Dan 11.57Daar begint een fluitconcert, een fluitconcert, dat wy nooit zullen vergeten. Alle schepen, groot en klein uiten hun vreugdekreten. De caisson zit vast. De dijk is dicht. Het water is verslagen. Klokken laat de kerk in Ouwerkerk beieren, tussen het doordringende gegil van de sleepboten. De werkers juichen, juichen. Dan klinkt, het is wel enigszins blikkerig, maar diep ontroerend „Het Wilhelmus" van de Zierikzeese Harmonie, die op een bootje by de sluiting aanwezig is. Het Wilhelmus waait over het water aan beide zyden van de dijk. Straks gaan de pompen werken en zal er nog maar aan één kant water zyn. Dan zal de overwinning compleet zjjn. Ik wens het Nederlandse volk van harte geluk met dit grote moment, zeide de Koningin, kort na de sluiting. Zij was 'daar met haar medeleven voor ons. voor het hele Nederlandse volk. Inderdaad. Niet alleen Ouwerkerk. niet alleen Zeeland, doch ge heel Nederland kon worden gelukgewenst met deze overwin ning. De overwinning van hoofd en hand en van het hart op het water. Zo ziet Ouwerkerk er nu nog uit: omringd door het water. Maar het zal niet so heel lang meer duren, of het land zal weer droog zijn, na moei zame arbeid heroverd op de Prof. Halbertsma ontwierp (Ie „kunstmanen Aan boord van de „Regen. tesseplaat", die vele perso nen, die op de een of andere wijze met het dijkherstel te maken hadden gehad, her bergde. maakten wij een praatje met prof. dr ir N. A. Halbertsma. die op zijn ter rein wel een zeer speciaal aandeel aan het welslagen van het werk bij Ouwerkerk heeft geleverd. Want prof. Halbertsma, wiens naam bij velen wellicht (terecht) nog steeds associaties met het be grip televisie opwekt, is de ontwerper van de ..kunstma nen", de 3 lichtmasten, die het mogelijk hebben ge maakt. dat ook na het inval len van de duisternis nog ge werkt kon worden. Toen de hooggeleerde Waterstaats- adviseur voor het probleem werd gesteld een watervlak te van 300350 meter te ver lichten, trok hij een parallel met een verlicht voetbalter rein, zij het dan ook 'n veld aan de grote kant. Zo ont wierp hij een schema van 3 masten van 30 meter (die in 8 dagen werden gebouwd), die boven op een 5 meter hoge dijk elk uit 21 breed- stralende natrium-reflectoren het licht van 80 a 90 000 kaarsen op het watervlak wierpen. Zodat ook gebruik gemaakt kon worden van de nachtelijke kenteringen. Toen de lampen die ove rigens met elkaar niet veel stroom verbruiken, nl. slechts 20 kilo Watt voor de eerste maal waren aange flitst, bleken er nog verschei dene meevallers te zijn: le het water was troebeler en daardoor lichter van kleur dan men dacht, hetgeen voordeliger voor de versprei ding van het licht bleek: 2e. het licht van de ..kunst manen" verblindde niet; 3e. de overgang van licht naar donker, waarvoor spe ciaal de schippers e.d. bang waren, bleek zo geleidelijk te zijn. dat er „geen vuiltje aan het licht was". Hoe licht het dan wel was? Op het gunstigste punt wierpen dc natriumlampen 7 keer het licht van een volle maan op het water! De laatste strijd voor het dichtmaken van het overgeble ven stroomgat bij Ouwerkerk is gestreden. Maar thans komt men, na droogmaking, voor andere pro blemen te staan. Verbindingen, her verka veling, wederopbouw, enz. Deze problemen zijn groot. Ook de herbeplanting van het eiland. Immers, de totale bomen- en plantengroei is geheel ver nield. Hiervoor is hulp nodig en zeer veel hulp. Op Walcheren, in 191/1/ door het zeewater vernield, hebben vele Nederlanders voor de herbeplan ting gezorgd. Ook Schouwen en Duiveland moet herbeplant wor den en dit kan. wanneer het ge hele Nederlandse volk hieraan medewerkt. Wij doen gaarne en met klem een beroep op het Ne derlandse volk om een „boom" op Schouiven en Duiveland te planten, hetgeen mogelijk is door een bijdrage van 2.50 voor elke boomwelke men wenst te doen planten, te storten op giro rekening van de „Stichting Nieuw SchouwenDuiveland" nr. 11/83 of over te schrijven bij de plaatselijke banken te Zierik- zee of Boerenleenbanken op het eiland. Hoewel het in dit stadium nog zeer moeilijk is, reeds concrete cijfers te geven ten aanzien van ge bruikte materialen etc. voor het dijkherstel, kunnen deskundigen natuurlijk toch reeds in grote trekken deze cijfers benaderen. Zonder de pretentie te hebben, dat er aan deze cijfers niets meer kan ver anderen, noemen wij ze hierbij toch, met dien ver stande. dat Noord-Brabant buiten beschouwing is gelaten en de cijfers dus alleen betrekking hebben op Zuid-Holland, Zeeland en afzonderlijk op Schouwen-Duiveland In totaal waren er 67 stroomgaten en enige honderden bressen in de dijken geslagen. Het to taal overstroomde ge bied was 145.000 ha. Er zijn ca. 17 000.000 zandzakken gebruikt. Hiervan heeft Zeeland er 7.400.000 voor haar rekening genomen, en Schouwen- Duiveland 3.000.000. Op Schouwen-Duiveland is 7.000.000 m3 zand verwerkt, in Zuid-Holland 5.000.000 m' en in Zee land 5.370.000 m3. Tevens is in Zuid-Holland en Zeeland resp. 300.000 m» en 900.000 m3 klei ver werkt. Een belangrijk hulpmiddel bij de dijkbouw zijn de zinkstukken. Op Schouwen-Duiveland is een totale hoeveelheid van 450.000 m2, in Zeeland 33.500 m2 en in Zuid-Holland 20.000 m2 gezonken, voor de vervaardiging hiervan zijn op Schouwen- Duiveland 3 millioen bossen rijshout gebruikt. Zinkstukken moeten verzwaard worden met stort- steen. Hiervoor was op Schouwen-Duiveland 700.000 ton, in Zeeland 169 400 ton en in Zuid-Holland j 50.000 ton nodig. Tevens is in Zuid-Holland nog 40.000 ton zetsteen gebruikt. Van de totale dijklengte van 1080 km in Zuid westelijk Nederland werden rond 480 km beschadigd Omdat op Goeree-Ovcrflakkee niet voldoende klei aanwezig was voor bekleding van de dijksbelopen, werd hier asfalt gebruik. Hiervoor was nodig: 170.000 ton zandasfalt, 100000 ton asfaltbeton en 30.000 ton gietasfalt. Op Schouwen-Duiveland werden nog 500.000 bos sen riet verwerkt. Een dankbaar gebruik is gemaakt van de zo genaamde blokkendoos-caissons. Hiervan zijn er 493 vervaardigd van 11 m lengte, 7.5 m en 3.75 m breedte en 2 tot 6 m hoogte. Het aantal in Nederland vervaardigde manchetten (caissons zon der bodem) bedraagt 203 stuks. Er is uiteraard ook zeer veel materieel ingezet. Resp. voor Schouwen-Duiveland, Zeeland en Zuid-Holland waren dat onder meer: zand- en pers zuigers; 33. 21 en 25; overslagkranen: 29 (tevens nog 17 drijvende kranen). 7 en 3; draglines: 105, 120 en 120; bulldozers: 9. 10 en 40. Op Schouwen-Duive land werden verder 126 sleepboten en 3000 bokken gebruikt: voor de rest van Zeeland waren die cijfers resp. 50 en 122. Op Schouwen-Duiveland werken aan het dijk herstel 5000 arbeiders, in Zeeland 2815 en in Zuid- Holland 3500. Hier volgen nog enkele cijfers betreffende het te sluiten gat bij Ouwerkerk. Te werk gestelde arbei ders: 2500 man; de zinkstukken hebben een totale oppervlakte van 80.000 m2; per m2 moest 700 ton steen worden gestort; in totaal is bij Ouwerkerk 150.000 ton stortsteen gebruikt. legen de herfst alle gaten gedicht zouden kunnen zijn, hoewel men zich niet ontveinsde, dat dit een geweldig karwei zou zijn, waarbij zich tal van onbekende en onver wachte moeilijkheden zouden kun nen voordoen. Eerst, kwamen drie gaten in de zuidelijke zeedijk van Schouwen, bij Burghsluis aan de beurt. Op 13 en 27 Maart respec tievelijk werden deze gaten zoda nig hersteld, dat met het droog- malen van de polders kon worden begonnen. Een maand later werd een tweede belangrijke zege op 1 het eiland bevochten, doordat het grote stroomgat in de zuidelijke dijk bij Oosterland kon worden ge sloten Bij Zierikzee een bekisting rond de stad te maken. Deze dam moest ongeveer 21!- km lang worden. Op 1 Juni was men daarmee zover gereed, dat des 's avonds de laat ste twee pontons, bestaande respectievelijk uit 3 en 4 caissons, konden worden ingevaren, waar mee de definitieve afsluiting van het stroomgat werd bereikt. De twee grote stroomgaten bij I Sirjansland kwamen <op 23 Mei I dicht. Op 28 Juli loeiden de stoom fluiten hun vreugde uit over de sluiting van het stroomgat by Ste- vensluis, waarmede de Noordzijde I van Schouwen weer geheel van het water was afgesloten. Nu res. ten nog twee grote stroomgaten nl. by Schelphoek en bij Ouwer kerk. Op 27 Aug. werd hier het laatste gat in de Oosterinlaagdyk geslo ten. waarmede het water voor wat Schouwen betreft aan banden werd gelegd. De sluiting van dit gat werd aanvankelijk als de grootste stunt van de waterbouwkundigen beschouwd. Maar later bleek dat dit. slechts een lief karweitje was vergeleken by de gaten die de stormvloed in de dijk bij Ouwer kerk sloegen en die tegen de ver wachtingen koppig weerstand bo- den tegen alles wat onze dykbou- wers aanwendden om de dijk weer dicht te maken. Vooral het Ooste- lijk gat, dat nu gisteravond is ge sloten, veroorzaakte moeilijkheden. De eerste grote poging tot sluiting ervan mislukte. Het water ver zwolg gulzig het landhoofd van caissons. Het westelijke stroomgat kon op 26 Augustus, onder ongunstige om standigheden en bij sterke westen wind met betonnen caissons wor den geblokkeerd. Het was een dub beltje op zijn kant. want de cais sons verzakten, maar in arren moede stapelde men er meer van deze betonnen gevaarten op en het gat kwam dicht. Van de andere grote stroomgaten op de eilanden in het, rampgebied kwam het gat by Kruiningen-West op 9 Mei en dat bij Kruiningen-Oost op 13 Juni dicht.. Op 21 April werd by Rilland Bath de overwinning op het water behaald. Op Tholen waren op 10 Maart de dyken hersteld en 2 da gen later die op St. Philipsland. Bij Nieuw Vossemeer was het op 2 April zover. Op Goeree-Overflak- kee waren op 11 April alle gaten gedicht, terwijl Voorne Putten reeds op 28 Februari zover was. Op de Hoeksche Waard kon men op 4 Februari reeds met de bemaling beginnen. j Interkerkelijke dankdienst j Hedenavond te 8 uur zal in de J Grote Kerk te Zierikzee een inter- j kerkelijke dankdienst worden ge- j houden. I Onder het motto van Ps. 103: j i „Looft den Heere, mijn ziel en I vergeet niet een van zijn welda- den" zullen voorgangers, resp. van j de Ned. Herv., Geref. en Chr. Ge- I ref. kerk en van het Leger des Heils een kort woord spreken. De N.C.R.V. zal van deze dank dienst opnamen maken, die Zon dagmorgen van pl.m. 11.3012.15 zullen worden uitgezonden. Een prachtig overzicht van de werkzaamheden te Ouwer kerk, toen men op het punt stond te beginnen met het invaren van de derde caisson. (Luchtfoto K.L.M.). Het 544 brt. metende Nederlandse kustvaartuig „Strijpe" van P. A. van Es Co N.V. te Rotterdam en onder weg van Rouaan naar Marokko heeft machineschade opgelopen. Het schip i zette koers naar Lissabon alwaar, vol- gens dc reders, het heden zou arri- I veren. Vermoed wordt dat men met I eigen middelen de schade kan ver helpen. (Van onze verslaggever bij de radio) Onmiddellijk nadat de vierde caisson was geplaatst gingen arbeiders aan boord van het gevaarte om het werk te voltooien. Wat goede samen werking vermag, heb ben de radio-omroep verenigingen tijdens de laatste fase van de dichting van het stroomgat bij Ouwer kerk bewezen. Drie reporters, t.w. Guus Weitzel, Jan de Troye en Tom Nieuwenhuy- zen hebben op onna volgbare wijze, de luisteraars van mi nuut tot minuut van het gigantische ge beuren op de hoogte gebracht. Door hun onopgesmukte ver slagen wisten zij te bewerkstelligen, dat dezelfde spanning, welke er ter plaatse, bij de dichtingswerk- zaamheden. heerste ook haar weg vond naar de huiskamers. Jan de Troye had een post betrokken op de caisson Phoenix IV", terwijl Guus Weitzel op een vlot ronddob berde en Tom Nieu- wenhuysen vertelde van hetgeen zich, na de sluiting afspeelde op de „Breezand". Het drietal radio verslaggevers heeft het gelukkig niet ge zocht in opwindende verhalen. Ieder had zich „gewapend" met een draagbaar zen dertje en ontvanger, waarmede het contact werd onderhouden met een vaste post bij Ouwerkerk. die voor draadloz.e door zending naar Goes zorg droeg. Vandaar ging het over de lijn naar Hilversum, van waaruit het gespro kene werd verder ge- expedieerd naar de zenders. Een tech nisch knap stuk werk dat ieder, die iets meer afweet van ra dio-reportage zal dit beamen heel wat zweetdruppels der Lof voor prachtig team-work technici zal hebben gekost. De grote kracht lag in het voortreffelijke team-work tussen ver slaggevers en techni ci. Bewondering moest men hebben voor de drie reporters die 5 kwartier heb ben moeten „volpra- ten" en de spanning erin wisten te hou den door hun leven dige betoogtrant. Me nig toeschouwer zal het verloop der werk zaamheden, niet zo goed hebben kunnen volgen, als het niet te schatten aantal luisteraars bij de ra dio. Zonder tekort te wil len doen aan de pres taties van de Troye en Nieuwenhuysen. mag toch wel gezegd worden, dat Guus Weitzel, de man met de „gouden stem", als verslaggever ons het meest heeft geboeid. Het geloei der stoom fluiten van de sleep boten, toen het cais son op zijn plaats was gebracht, heeft als een ontroerende vreugdekreet door de Nederlandse huiska mers geklonken. Hoe prachtig sloot daarbij aan 't klokgelui van Ouwerkerks bedehuis. Het wekte herinne ring op aan de ramp nacht, toen ook de klokken, over het be dreigde land beierden. Alleen had nu deze metalen stem, een vreugdevoller onder toon Vele luisteraars zal het warm om het hart zijn geworden, toen de stem van onze Landsvrouwe door de aether klonk. In dat middernachte lijk uur sprak de Vorstin woorden van gelukwens en dank tot allen, die dit grote moment hebben mo- geliik gemaakt. En ook het korte, maar kernachtige woord vart de minis ter van Verkeer en Waterstaat, dat even eens gewaagde van de vreugde over het bereikte resultaat, maakte een diepe in druk. Onbewust zyn deze reportages voor de dichting van het laat ste stroomgat in het rampgebied, tot hoog tepunten geworden in de geschiedenis van de Nederlandse radio- omroep! HAAGSCHE COURANT ZaterJag 7 NovemEer 1933 .'t op Schouwen- Duiveland Het werh in cijfers

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3