HAAGSCHE COURANT Koningin zag operatie „Vier maal Plioenix" slagen Het stroomgat Lij Ouwerkerk om precies 25.57 uur gedicht y Wilde vreugde Radiorede van H. M. de Koningin Zaterdag 7 November 1953 PRIJS DEZER COURANT Abonnement per kwartaal 5.85, per week 17 cent. Losse nummers 9 cent per exemplaar. Verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen. Loketten geopend van 8.30—18.00 uur. BUREAUX WAGENSTRAAT 35-37 - TEL. 184166 - 8 LIJNEN - POSTGIRO 12500 DIRECTIE: A. G. SIJTHOFF, Mr. K. H. LABOHM, TH. G. VAN DER GARDEN HOOFDREDACTEUR: PROF. Mr. A. C. JOSEPHUS JITTA No. 21197 22 pagina's PRIJS DER ADVERTENTIëN1 t/m 26 mm 0.175 per mm, daarna iedere mm meer 0,35 per mm. Minimum grootte 13 mm. KI. adv. bij vooruitbet. tot 15 w. 1.daarboven tot max. 20 w. 1.50 Grootse W aterstaats-overwinning bij natriumliclit Ouwerkerk, a.b. (Van een onzer verslaggevers) RegentesseplaatVrijdagnacht. Om drie minuten voor middernacht was het zover. Op dat moment rukten eeltige knuisten op alle schepen in de nabijheid van het zojuist gesloten stroomgat bij Ouwerkerk de stoomfluiten open, grepen rauwe kerels hui? vettige werk petten van de verweerde koppen en lieten zij een krijsend ge juich los, dat volkomen verloren ging in de minutenlange overwinningssym phonie der gillende scheepsfluiten. Terwijl de lichtbundels van schijnwerperr en zoeklichten, die gedurende de gehele avond reeds als linialen langs d prachtige sterrenhemel hadden gelegen, in een wilde cadans op en nee; dansten en rondzwaaiden over het werkterrein, alsof zij in hun vreugde al les in hun lange armen van licht wilden nemen, klonk van een klein aanne mersbootje plotseling harmoniemuziek. Bijna schuchter mengde zich in di wilde cacophonie het „Wilhelmus", gespeeld door het Zierikzeese Muziek corps. De actie „Vier maal Phoenix" was geslaagd en na een titanenstrijd, die negen maanden in beslag had genomen, hadden de Nederlandse dijken bouwers het laatste van de droomgaten voor de neus van een opnieuw toespringende zee dichtgesmeten. Vreugdetranen over verweerde gezichten Op de dijk huilden mensen. Mannen en vrouwen uit hel zwaar geteisterde Ouwerkerk en de rest van de Vierbannenpolder. Duive landers, in wier harten door het geluid, van die tientallen scheeps fluiten een intense blijdschap was omhooggesprongcn. Maar voor wie onvermijdelijk bij het beleven van dit historische moment de herinnering aan die vreselijke Febntarinarht ook weer even in alle wreedheid boven kwam. Mensen, die zich op dit moment even lie ten gaan en zich voor elkaar niet schaamden, omdat, zij allen het zelfde voelden. En daarom de tranen rustig langs de doorgroefde weer- en vAndgezichten omlaag lieten druppelen die gedeeltelijk onder stoom lagen en hun paardekrachten spaarden voor de grote duw van straks, maar die verder bakken met keien, net ten en klei verhaalden om op het eerste sein gereed te zijn. deze smij t-maar-in-het-water-ploegen tegen de caissonwand aan te varen en door de bevelen over het water roepende politievaartuigen. Pas toen die bevelen ook van de caisson begonnen te komen en met megafoon en lichtsignalen de wil van uitvoerder Wout Zanen, ook nu weer de grote figuur met alle touwtjes van het werk in handen, wet werd voor sleepbootkapiteins en andere direct bij de plaatsing betrokkenen, richtte de aandacht zich weer op de 7500 ton beton- massa, waarvan de inhoud te ver gelijken zou zijn met een flatge bouw van 60 woningen, 6 verdie pingen hoog. brak spanning Zoals de stoom uit de opgestook te ketels door de fluiten een uit weg zocht, vond het menselijk ge moed een uitlaatklep in een wild vreugdegeschreeuw. Even moest de spanning, die in de voorgaande uren in het enigszins spookachtige, oranje natriumlicht was gegroeid, worden afgereageerd. Zowel by de werkers, die even poot-aan moes ten spelen als alle andere dagen, als bü de honderden toeschouwers, die op dijkresten, landhoofden en de meest uitzonderlyke vaartuigen hun ogen geen moment aflieten van het schouwspel, dat bezig was zich temidden van de lichtmasten, als was het een enorm stadion, te voltrekken. Eerlijk gezegd maakte het logge, grijsgrauwe betonblok, waarom tenslotte alles zou draaien. Phoe- nix-caisson nummer vier, in deze hele bedrijvigheid nog de minst imposante indruk. Veeleer werd in de vooravond de aandacht opgeëist door het kakelbonte schouwspel van lichtjes, dat zich zowel op het water als in de lucht afspeelde, door de onophoudelijke activiteit van kleine en grotere sleepboten, De tlijk is dicht VyANNEER ER IETS IS. dat tT tot de verbeelding van ons volk en van de gehele wereld spreekt, dan is dat onze eeuwige strijd tegen onze erfvijand, het water. Niets onderscheidt ons volk treffender van andere vol ken, dan dat wy, om te blijven bestaan, geregeld dijken moeten bouwen en versterken. Een watersnood trof ons volk. zoals er slechts één in vele eeuwen voorkomt. Thans na negen maan den van harde strijd is het gevaar bezworen. Daarvoor werd alles ingezet. Niets versterkt het volksbe wustzijn het zich bewust zijn, dat men deel uitmaakt van een groter geheel meer, dan de strijd tegen een gemeenschappe lijke vijand. AAN HET EIND van het tweede deel van Goethe's Faust, ziet de held van het stuk, Faust, terug op het werk, dat hij in zijn leven heeft verricht. En dit noemt hij de les van een zo lange ervaring. Slechts hij is de v r y- heid en het leven waard, die er dagelijks voor moet strijden. Een ramp kan tenslotte tot een zegen worden, wanneer men er deze les uit puurt lloge stroomsnelheid door laatste gat Hel was prachtig weer en dit maal zou de mens dan ook onder heel wat andere omstandigheden met het water strijden als verleden jaar. op 6 November 1952. Op die dag joeg namelijk een felle storm de „Faustus" bij Hoek van Holland door het havenhoofd. Maar nu was er niet veel wind en hoewel het vrij fris was, viel er op het weer niets aan te merken. Door de wal kie-talkies en de mobilofoons vlo gen de berichten over en weer en nadat achtereenvolgens gunstige mededelingen over de toestand van de .drempel en het bericht van de aankomst van de Koningin tot de vloot waren doorgedrongen, groei de de stemming in de richting van een steeds sterker wordend opti misme. H.M. de Koningin, die vergezeld van de minister-president dr W. Drecs en de ministers Algera. Witte en Staf (de laatste als minister van Landbouw ad interim), de commis saris van de Koningin in Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casembroot, mr dr D. G. W. Spitzen, secretaris generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ïr A. G. Ma- ris. directeur-generaal van Ryks- waterstaat en nog enkele andere hoge Waterstaat-functionarissen en genodigden met het m.s. „Brec- zand" op het werk was verschenen, was net op tüd om tüdens het eten van een broodje te horen, hoe goed de berekeningen in het Waterloop kundig Laboratorium wel moeten zyn geweest. Want ondanks de zeer sterke stroom de snelheid liep zélfs op tot J/.20 meter per seconde had er geen noemenswaardige ver dieping of uitschuring aan de drempel plaats gehad. Ook de eerder geplaatste caissons hadden zich prach tig gehouden en waren keu rig op hun plaatsen geble ven. Het enige, waaraan de sterke sleepboten van P. en L. Smit de trossen tijdens deze hoge stroomsnelheid hadden vol gehad, was cais son nummer vier. Maar ook die dommekracht had het tegen de mens moeten af leggen. Spel met hosthare minuten Het was omstreeks tien uur. dat er. voor het oog althans, rneer leven in het caisson kwam. Do stroom snelheid, die onophoudelijk werd gemeten door een peïlschip, liep terug van 80 naar 60, van 60 naar 40 cm per seconde en tegen elf uur kwam de betonnen draaideur in beweging. Alles wat zich nog bin nen in de polder bevond en tijdig benen kon maken, verdween door het steeds kleiner wordende gat naar buiten, de lichtsignalen van de caisson af werden steeds fre quenter en 8 sleepboten lieten hun schroeven draaien om de deur in het slot te duwen. Met de minuut werd de afstand kleiner en de spanning groter en om 11.17 kreeg caisson nummer vier aansluiting met het landhoofdcaisson. De staal draadvergrendeling werd in een wild spel met kostbare minuten vastgezet en om 11.25 uur kon het bevel „Afsluiters open" worden ge geven. Langzaam maar zeker, met een snelheid van ongeveer 1 meter per 3 minuten zakte de betonkolos door het gewicht van het binnen stromende water naar de bezin- kings- en keislagdrempel. Een half uur later was de operatie geslaagd. De weer in de richting van de Vier bannenpolder stromende vloed vond een hoge. onverzettelijke muur van beton op zijn weg. Polder begin 1954 droog Uiteraard was dit historische mo ment er een van grote betekenis. Maar toch mocht de vreugde het werk slechts enkele minuten op houden. Want de zee is een gevaar lijke tegenspeelster en er moet nog heel wat gebeuren voor zij werke- Het historische moment: om even voor 12 uur lag de vierde caisson op haar plaats lijk buitengesloten is. Om te be ginnen moet nog uur na uur ge vochten worden tegen de „onder- loopsheid het spuiten van het wa ter onder do vierkante betonblok ken door. Volgen- de deskundigen zal het dan ook zeker nog wel 3 tot 4 wekei duren voor de afslui ting v kelij'. waterdicht is sn met i leegpompen van de 2508 iia grote Vierbannenpola'ir kan worden begonnen. Zonder het gemaal van Stevenssluis aan de Noordzijde van het ei land erbij te rekenen, verwacht men dat 900 nv'' water per mi nuut zal kunnen worden weg- gemalen, als men eenmaal met pompen begint. Berekend wordt dan ook, dat na de start van de pompen de Vierbannenpolder na ongeveer 42 dagen droog zal vallen. Begin 1954 zal men op Schouwen dus aan de volgende fase, het herstel, kunnen be ginnen. Enorme prestatie Een enorm werkstuk van de Nederlandse waterbouwkundigen heeft in de afgelopen nacht zijn bekroning gevonden in de sluiting van dit laatste stroomgat. En deze prestatie moet des te hoger wor den aangeslagen, wanneer men be denkt. naast het feit dat in zo'n korte tijd 67 stroomgaten en vele bressen konden worden gedicht dat het werk bij Ouwerkerk zoveel stagnatie heeft ondervonden door de tragische tegenslag in het laatst van Augustus jl„ toen vlak voor de definilieve sluiting enkele nieu we landhoofden plotseling door de zee uit elkaar werden gezogen als of hel nietige zandhoopjes waren. Toen het noeste werk van vele maanden in luttele minuten ver loren ging en men van voren af aan kon beginnen. Tandenknarsend hebben zij bjj gestaan, toen hun werk door een zegevierende zee naar de diep- te werd gesleurd, de ingenieur die hier met at zyn in Delft vergaarde kennis ook niets kon uitrichten, de sleepbootkapitein met zün vele paardekrachten, die hier zinloos waren en de polderjongen met zijn eeltknuisten, die van jongs af met de zee hadden gevochten. Tan denknarsend, maar onverzettelijk. Want op dat moment wisten zij, boven alle tegenslag uit, dat zy terug zouden komen. Zij zijn terug gekomen. Na de mislukking is et alleen al aan zinkwerk 175.000 nV nieuwe onderlaag onder hun han den uitgekomen. En in de rauwe triomfkreten, die zij gisteravond over het opnieuw verjaagde water lieten schallen, lag iets van de wraak, geboren op die zwarte Augustus-Zaterdag Koningin onderhield zich mei de uitvoerders Na afloop van de sluitingswerk zaamheden heeft. H.M. de Ko ningin zich in een kajuit van de „Breezand" onderhouden met een aantal personen, die zeer nauw bij de sluitingswerkzaamheden zijn betrokken geweest. Het wa ren de professoren Thijsse en Jan sen. de aannemers ir. Van der Krol], W. Zanen. C. van der Hoe ven sr. en C. van der Hoeven jr., de ingenieurs van de Rijkswater staat Glazema, Van den Bout en De Vlieger en de burgemeester van Nieuwerkerk. Ook de minis ter-president, dr. Drees en de mi nister van Verkeer en Waterstaat, de heer Algera. onderhielden zich mei dit gezelschap. Regeringsgebouwen vlaggen De Regering heeft vanochtend opdracht gegeven vanaf alle Re geringsgebouwen de nationale driekleur te laten wapperen. Gelukstelegram Het bestuur van de Haagse Jeugdactie heeft een gelukstele gram gezonden aan de burgemees ter van Ouwerkerk, waarin hem, namens alle in de Haja verenigde leden van jeugdorganisaties en clubhuizen, verzocht wordt:, de fe licitaties in ontvangst te nemen voor de bevolking van Ouwerkerk en deze ook over te brengen aan alle werkers aan het dijkherstel. Ter gelegenheid van de sluiting van het dijkgat bü Ouwerkerk heeft H.M. de Koningin vanmiddag om één uur over beide radiozenders en voor de televisie de volgende rede uitgesproken: LANDGENOTEN, - De dijken zijn dicht. Het einde, van de ramptoestand is in zicht. Wij verwachten, dat ons grondgebied binnen korte cijd herwonnen zal zijn. Op dit ogenblik mogen vjij elkander ge lukwensen. De ramp bleek groter dan er ooit tevoren in onze geschiede nis een is geweest. Een heel leger van voortreffelijke vak lieden en geoefende soldaten werd voor deze strijd uitgerust, met een staf van uitnemende ingenieurs en theoretici en met een euprm arsenaal aan materiaal. Omvangrijk waren de voorbereidingen. Toch waren in Februari reed-s 33 stroom gaten gedicht, in Maart 5S en in Augustus 67. Dikwijls liep het mee, zoals bij dc dichting van het reusachtige gat bij de Schelphoek, Vaak ook waren er tegenslagen, waarvan die bij dit laatste gat, bij Ouwerkerk, de zwaarste was, zodat toen 'n heel nieuw plan werd vereist en uitgevoerd. Thans is ook dit laatste gelukt en met vertrouwen wacht ons volk op de af werking en voltooiing van heel het werk op het verder herstel der dijkbeschadigingen en het droogpomyen, waarmee het stadium van de wederopbouiv voor het toekomstig leven van alle delen van het rampgebied wordt bereikt. De overwinning is groot en groot ook is ons aller dankbaar heid jegens velen, die met'uitermate inspanning van lichaam en van geest hebben gestreden, volgehouden en overwonnen, en bóven dat alles uit jegens God, die ons deze overwinning in handen gaf. Hoe klem is de mens tegenover de krachten der natuur, wanneer die hem even iets van hun volle kracht mogen tonen. Hoe kunnen enige kubieke meters water soms reeds niet al zijn levensgeluk verwoesten. Maar ook, hoe groot kan hij zijn, wanneer het beste in hem wordt opgeroepen, wanneer hij in tegenspoed zich weet schrap te zetten en te strijden, en geestelijk zo al niet stoffelijk sterker blijkt dan wat hem belaagt, in het geloof, dat God, hoe dan ook, alles ten goede zal doen keren. De slagen aan ons grondgebied en aan onze welvaart toege bracht, zullen worden hersteld, maar de wond in veler hart is nog open. Alleen de grote, oppermachtige Heelmeester kan, evenals ons land, ook ons leven vernieuwen. Wanneer een ramp als deze dit alles heeft verwoest, dan mogen wij de be zoeking, waarmee wij worstelen, niet laten voorbijgaan, tenzij da t die on-s zegent. Deze rede wordt hedenavond om 8 uur over de beide radiozenders herhaald. Stavenisse bouwt weer De Prins moet rusten llcrste nieuwe woning' onder de kap Prins Bernhard moet op medisch advies enige dagen volledige rust nemen. De behandelende medicus zal nader beslissen, of het vertrek naar Ethiopië op 11 dezer kan Gisteren is in Stavenisse de eer- ste nieuwe woning na de ramp van j blijven gehandhaafd, i 1 Februari 1953 onder de kap ge- komen. Het betreft hier één van j de 19 Noorse woningen, welke door i het Rode Kruis zijn geschonken. Burgemeester Verburg voerde in verband hiermee gistermiddag op het werkterrein het woord tot de j Gisteravond is aan de Noordkant Schip gestrand Bij Schiermonnikoog uitvoerder v. d. Laan en zijn mede arbeiders van de aannemings maatschappij Gouda, die de Noorse woningen te Stavenisse bouwen. Koningin Juliana, minister president dr. W. Drees en minister Witte aan boord van de „Breezand" op het moment, toen iedereen juichte vanwege de ge slaagde dichting van het dijkgat van Schiermonnikoog liet Deense schip „Argus" gestrand. De be manning en de passagiers, onder wie drie kinderen zijn aan wal gebracht. Onmiddellijk nadat gisteravond door de kustwacht van Schier monnikoog noodseinen van het I schip werden waargenomen wer- i den de reddingboten „Insulinde" en ..Johan de Wit" ter assistentie uit- I gestuurd. De „Argus" lag vast op een zand- bank met gebroken roer. Hoewel de toestand aan boord geen gevaar i leverde, zün de passagiers aan wal i gebracht en in een hotel onderge bracht. Alle personen waren van Deense nationaliteit. Zij waren in Brunsbuttel bij het Kielerkanaal aan boord gegaan op weg naar Brest,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1