TOETSSTEEN der bescheidenheid U hebt altijd trek omdat l)lb W (Dae, jaar in jaar uit de allerbeste* Virginia's bevatten. Sowjet-leiders herdenken October-revolutie door prof. dr. J G. C. Berkouwer Aanslag op Sjah van Perzië verijdeld Reeds voor f.298.- Met hand en tand i Dagelijks feuilleton door Richard Rape Moeilijk bidden Nieuwe cianpah voor Frankrijk Dankdienst na het dichten van dijk ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 TROUU J (Advertentie) (Bij het jubileum van prof. Kreling) NAAR aanleiding van zijn 2p- jarig Nijmeegs professoraat in zijn 65e levensjaar heeft men aan prof. dr. G. P. Kreling -een jubileum-bundel aangeboden Tnet belangrijke artikelen op het veld van de theologie, waarop Kreling zulk een geharnast verdediger is van het rooms-katholicisme. Wie hem persoonlijk kent en van zijn werken kennis nam, zal deze sympathie en verering ten volle kunnen begrijpen. Wie zou hem zowel om zijn persoonlijke als zijn wetenschappelijke kwalitei ten niet die zegen willen wensen, die men niet het minst bij het klimmen der jaren nodig heeft? Wanneer men (bij dit jubileum denkt aan het werk en de stem van de ju bilaris, dan denkt men zeker óók aan de rede, die 'hij hield in 1939 over „het goddelijk geheim in de theologie", een rede, die waarlijk niet alleen theolo gen interesseren zal. Hij raakt hier nl. tal van problemen aan die betrek king hebben op het menselijk denken, als 'hij er aan herinnert, dat uit het geheim van de theologie schroom en schuchterheid voortvloeien. Daanpee raakt hij een zeer belangrijk pro bleem, dat nog heden zijn actualiteit heeft behouden. Men heeft nl. ook aan het denken meermalen zijn congé ge geven om te vluchten, niet maar in de schuchterheid en de schroom, maar in de irrationaliteit, die ih het denken feitelijk hè< grote gevaar ziet, de grote boosdoener die alles uiteenra- feit en stuk maakt, terwijl dan gevoel of intuïtie of beleving alleen in staat zou zijn de poorten te ontsluiten voor de eigenlijke werkelijkheid. Kreling weigert deze weg te gaan. Hij wil niet zijn tol betalen aan een te leurgesteld anti-intellectualisme. Hij aoht het veel meer een doolweg, wan neer men de functie van het verstand overdraagt aan een andere functie b.v. de intuïtie, die dan tot een tover kracht wordt gemaakt. Hij wil in en met de schroom en de schuchterheid toch spreken van een „gezond intellectualisme" en blijven geloven, dat in de activiteit van het verstand juist de zin voor het mys terie zich openbaart. Hij wil weer stand bieden aan de tendens om ook God aan het verstand te onttrekken, omdat men zo het Goddelijk geheim uitlevert aan een instinctmatige ex- periëntie. Het verstand doet veel meer de greep naar het Goddelijk geheim. Het is te begrijpen, dat zijn waarde ring voor „het verstand" bij hem sa menhangt met zijn eigen U.K. geloof. In verband daarmee wijzen we er op, dat hij spreekt van de ban van het protestantse dogma „dat het radicale bederf van de zondige mens belijdt", een verband tussen irrationalisme en Protestantisme, dat opnieuw uit gangspunt van belangrijke discussie zou kunnen zijn, omdat het juist de Reformatie was, die niet het denken, maar het tuchtloze denken heeft af gewezen. MAAR al achten we dit verband onaannemelijk, toch liggen er in het verweer van Kreling belangrijke elementen, waarin we elkaar kunnen verstaan. Te meer omdat hij een be roep doet op de noodzakelijke res pectering van het mysterie en tege lijkertijd het rationalisme wil afwij zen. Hij wil het rationalisme èn het irrationalisme gelijkelijk de deur wij zen en zowel het verstand waarderen èn het Goddelijk geheim. Het succes van het denken hangt z.i. af van de consequentie, waarmee men dit God delijk geheim ontziet. Minder begaaf den mogen dikwijls het geheim uit hun vingers laten glippen (ik weet niet of dat een probleem van „min der begaafden" is) maar wie het goed ziet „begeleidt zijn vertraagde gang met vraagtekens". Men zal hier geen scepticisme in mogen lezen (integen deel) maar wel een beroep op de noodzakelijke bescheidenheid, waar in hij niet zo ver meer is verwijderd (op dit punt) van Calvijn, die even eens op zo onovertroffen wijze ge handeld heeft over de grenzen, die aan ons denken zijn gesteld en over de duisternis, waarin men onmiddel lijk tast, wanneer men deze grenzen passeert. Kreling weet van „de inzet van de symphonie, waarvan de vol tooiing eerst in de hemel zal klin ken". Maar dit alles brengt hem niet tot defaitisme en tot agnosticisme, dat een andere bescheidenheid leert en door deze bescheidenheid in de ge- sohiedenis van het menselijk denken telkens weer zo suggestief heeft ge werkt. Dat probleem van de tweeër lei bescheidenheid heeft Kreling ons duidelijk voor ogen gesteld. De uit werking moge een specifiek R. Katho lieke zijn, maar het probleem heeft algemene strekking. Met een alge meen beroep op „de bescheidenheid" kan men ook deuren toewerpen, die loijd voor ons geopend staan. Men kan spreken van de woestijn en niet zien, dat er bronnen ontspringen van zui- ver water. Daarom willen we bij het jubileum van Kreling ernstig naar zijn waarschuwing en appèl luiste ren. Dat zullen we kunnen doen, om dat we van die „ban" van het protes tantse dogma niets weten en met hem zien, dat er niet alleen een gevaar is van de overschatting van het mense lijk denken, maar niet minder het ge vaar van de zelfmoord van het men selijk denken, die God ons niet tot taak heeft gesteld. Het zal hier blijven gaan om de toetssteen der bescheidenheid, om de afweer van een sehijn-bescheidenheïd. die zich kan openbaren in het niet trillen heengaan door geopende deu ren en het niet willen drinken uit waterrijke bronnen. ET behoort tot de signatuur van onze tijd, dat vooral dit probleem ons wordt voorgelegd. Bescheiden heid en vertraagde gang van het den ken: dat zijn geen deugden, die men zo maar moet accepteren. Men zal ze moeten toetsen. Want achter de be scheidenheid kan ook liggen een die pe hoogmoed, die weigert een geopen de weg te gaan en bescheiden beweert, dat alle wegen dood lopen en onbe gaanbaar zijn. We hebben geen be hoefte om bij Krelings jubileum met hem te polemiseren over zijn theolo gie. We stellen er meer prijs op, er nadruk op te leggen, dat men met dankbaarheid zijn waarschuwende signalen kan horen zowel tegen de miskenning van het Goddelijk ge heim als tegen het „harakiri" van het verstand. Moge het voor hem bij het klimmen zijner jaren enigszins tot vreugde 'zijn, dat óók in de Reforma tie iets verstaan wordt van deze zeer 'reële gevaren en dat men daar kent dat bloeiende program van de ver traagde gang onzer voetstappen zón der te vervallen in de afgrond van het scepticisme. Drie Perzen gearresteerd Drie Perzen zijn gearresteerd naar aanleiding van de ontdekking van sa- nzwering tegen de Sjah. Zij had den op 26 October de Sjah met behulp van een handgranaat willen doden. De gearresteerden zijn alle drie leden van de communistische Toedehpartij. Zij hadden de handgranaat naar de Sjah willen werpen op'een athletiekfeest te Teheran, maar het complot werd de dag te voren ontdekt en het feest werd vanwege de regen" uitgesteld. Als de drie schuldig worden bevon den zullen zij opgehangen worden. Op 26 October kwam de verwachte regen niet, maar toen op 30 October de plechtigheden doorgingen, goot het drie uur lang. OVEREENSTEMMING BIJ STROKARTONINDUSTRIE (Van onze correspondent.) De spanning die sedert enige maan den in de Groningse strokartonindus trie bestond, en die deze week in een omvangrijke proteststaking tot uit drukking dreigde te komen, is thans geëindigd. De werkgevers in de strokarton-in dustrie in de provincie Groningen en de werknemersorganisaties in deze in dustrie hebben tijdens de Vrijdagmid dag te Groningen gehouden bespre king eindelijk volledige overeenstem ming bereikt op basis van het bemid delingsvoorstel van de stichting van de arbeid. Niet alleen ovér de gewens te loonsverhoging, doch oak over de kwestiee van de werktijd zijn de werk gevers en de werknemers het thans eens. Gemakkelijk. Vloeibare brandstof biedt grote voordelen wat transport en opslag betreft. Schoon. Rook en stof behoren voor goed tot het verleden. Reukloos. Afvoer door de schoorsteen. Eenvoudig. Slechts 1 regelkraan voor hard en zacht branden. Olie toevoer geschiedt automatisch. Zuinig. Naar wens in een wip te doven of aan te steken, - dat spaart U brandstof. ZEND NOG HEDEN Wanneer U deze coupon Invult e open couvert (2 ct. postzegel) zendt HASSELCO. Henri Polaklaan 15, Amsterdam-Z., ontvangt U GRATIS nadere gegevens omtrent de meest ideale vorm van verwarming. Doe het nul WOONPLAATS Alleen-importeur voor Nederland Alleen de HAAS SOHN heeft olie toevoer volgens het gepatenteerde aerostatisch principe. Dit systeem van communicerende vaten regelt de olie toevoer zonder mechanische delen, dus 2uiver natuurkundig. Dit garan deert te allen tijde een regelmatige en bovenal veilige olietoevoer. AMSTERDAM Henri Potaklaan 1 5 - Tel. 742611 bent U de gelukkige bezitter van de HAAS SOHN oliekachel no. 746.40. De tank heeft een inhoud van 12 liter. Bijvullen geschiedt in een handomdraai. Bemin dan Amsterdam..." Minister Beel verdedigt zich in de Tweede Kamer (Van onze parlementaire redacteur) „Bemin dan Amsterdam, den glorie uwer steden, den pijler van uw staat". Met de aanhaling van deze versregels van Joost van den Von del, plaatste de minister van Binnenlandse Zaken, prof. Beel, gister middag de hoofdstad des lands als nummer één op de lijst van vele onderwerpen, die de minister bij zijn antwoord aan de Tweede Ka mer in eerste termijn had te behandelen ter verdediging van zijn begroting. Minister Beel verklaarde gistermid dag in de Tweede Kamer dat zowel de Kamer als de pers zijn uitlating in de Memorie van Antwoord, dat Am sterdam als hoofdstad wezenlijke be tekenis mist, verkeerd 'had ge- zen en geïnterpeteerd, Er was in het Voorlopig Verslag ge vraagd naar de feitelijke betekenis van Amsterdam als hoofdstad en indien Advertentie On;e inkopers hebben ook weer in 1953 bel puikje «an. de Virginia-oogst gekocht. GRETIG rookten we elk een paar sigaretten, terwijl wij langs de rand van het bosje slopen en het land schap afzochten. Niets bewoog zich, geen Düitser was te 2ien. Zo ging een tijdje voorbij en de stijfheid van mijn hand en benedenanm 'kroop langzaam omhoog tot mijn. oksel. Het werd kil en een eerste zweem van de avond, die ons welkom zou zijn, kleurde de hemel. Plotseling, luidruchtig, verstoorde het geluid van houthakken de avond lijke stilte. Wij lieten ons plat voorover vallen en kropen langzaam weer terug naar onze oorspronkelijke schuilplaats, voortdurend luisterend. Het hakken duurde voort, een aanhoudend, dof rhytbmi'sch klop, klop, klop, klop. Geen ander geluid deed zich horen. Nadat wij lang genoeg op de grond gelegen hadden om ons veilig te voelen, achtten we het hoog tijd om op onderzoek uit te gaan. We gingen el'k langs een an dere kant ons weegs. Terwijl ik mij naar het uiteinde van het bosje begaf, zag ilk vóór mij, niet meer dan 500 meter weg. een kleine houten hut en links daarvan twee bij gebouwtjes. Op een open plek voor de hut zwaaide een man langzaam een bijl en naast hem lag een stapel brand hout. Even later kwam Jock ook en in de schemering zagen we de man de hut deze een wezen! UM was of deze dan niet bü de wet diende te worden vast gesteld. De minister heeft in zijn Me morie van Antwoord er op gewezen, dat in het verleden Amsterdam de werkelijke hoofdstad was en dat deze stad ook thans algemeen als zodanig wordt aangemerkt. Duidelijk was door de bewindsman gesteld dat deze stad zowel tijdens de republiek als daarna de aanzienlijkste in Nederland was. Voor een wettelijke vastlegging voelde- de minister echter niets, „aangezien het begrip wezenlijke betekenis mist". Wanneer prof. Beel nu Van Dale's woordenboek opsloeg dan las hij on der het woord „hoofdstad" de om schrijving, dat de wezenlijke beteke nis van een 'hoofdstad is dat het de voornaamste stad is, waar het alge meen bestuur of het provinciaal be stuur zijn bestendige zetel heeft. De oneigenlijke betekenis van het begrip hoofdstad is volgens Van Dale, dat tot de hoofdsteden behoren voorname centra en de hoofdsteden der be schaving. De minister meende, dat Amsterdam tot de oneigenlijke hoofd steden behoort en. concludeert: dat in feite Amsterdam algemeen gezien wordt als de hoofdstad des lands, 2. dat bij het ontbreken van de be- tendige zetel van het algemeen be stuur Amsterdam de wezenlijke bete kenis als hoofdstad miste, 3. dat er daarom onvoldoende gron den waren voor wettelijke regeling. De minister meende, dat zijn opvat ting Amsterdam recht deed wederva ren en evenmin de stad Den Haag te kort deed. Dr. Schouten interrumpeerde onder algemene vrolijkheid: „Waarom noemt u niet Rotterdam?" De AR fractielei der is, zoals bekend, een trouwe Rot terdammer en was bij deze gelegen heid naast mr. Verkerk gaan zitten, die de vorige dag in zijn rede gezeg-d had: „JL-aten wij over Den Haag en Amsterdam geen ruzie gaan maken, want wij hebben een hoofdstad zonder raadhuis, een Hofstad zonder paleis en daartussen een opstomend Rotter dam". Minister Beel onderstreepte nog maals dat hij niet anders had willen zeggen, dan dat Amsterdam in staats rechtelijke zin wezenlijke betekenis miste als hoofdstad. Men heeft dat een „kille zinsnede" genoemd, aldus de bewindsman, en inderdaad er straalt geen warmte van af. Maar in een Me morie van Antwoord plegen nu een maal geen lyrische ontboezemingen te llilllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll M „Hoofdstad zonder raadhuis. M Hofstad zonder paleis en E daartussen opstomend p Rotterdam lïïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii Wereldspaardag bracht R.P.S. hoogste inleg Op 31 October, Wereldspaardag, heeft de Rijkspostspaarbank een cord bedrag aan inleggingen geboekt, nl. plm. f 2 millioen. Terugbetaald werd circa f 900.000. De Rijkspost spaarbank had dus een positief spaar- verschil van f 1.100.000, een cijfer dat tot dusverre nog nooit werd behaald. Dit resultaat is des te uitzonderlijker, aangezien 31 October op een Zaterdag viel, dus voor de Rijkspostspaarbank een halve dag. worden gedaan. De minister was voor wat de toekomst betreft ook in dit op zicht niet optimistisch gestemd. Ten slotte antwoordde hij op een vraag van de heer Welter, of er geen reden was in de Grondwet op te ne men, dat Amsterdam de hoofdstad des lands is, dat hij gaarne deze vraag zal voorleggen aan de staatscommissie tot herziening van de Grondwet. MALENKOW SLOOT ZICH AAN BIJ HEI APPLAUS VOOR HET PRESIDIUM Maarschalk Worosjilow, president van het presidium der Opperste Sowjet leeft gisteravond in een grote politieke redevoering verklaard dat de spanning in Azië niet weggenomen kan worden zonder dat daarbü rekening wordt ge houden met het Communistische China. Worosjilow sprak zijn rede uit tijdens een bijeenkomst in het Bolsjoi-theater ter gelegenheid van de herdenking van de Russische revolutie, thans 36 jaar ïeleden. de Worosjilow verder. De Westelijke De Chinese volksrepubliek kan niet over het hoofd worden gezien bij de pogingen om de internationale vraag stukken op te lossen, zeide Worosjilow, eraan toevoegend dat de spanning in Azië zonder China niet weggenomen kan worden. De Sowjet-Uni wenst vrede in Euro pa, vervolgde de maarschalk ,en heeft herhaaldelijk voorstellen ingediend voor een rechtvaardige regeling van het Duitse probleem. De houding der westelijken levert niet het bewijs dat het Westen een rechtvaardige oplos sing van de Duitse kwestie wenst, zei- ingaan. „Kijk daar eens, zei Jock juichen: Toen zag ik het ook, een broek hing aan de deur van een der bijgebouwtjes. ,Een van ons zou die zeker goed kunnen gebruiken", vond Jock. Die broek zou zeker een waardevolle aanwinst zijn om te ontsnappen en snel werkten we een plan uit, en ik er op af. Alles ging goed, totdat ik de broek van de deur trok. Nauwelijks had ik mij verscholen in de schaduw van het scnuurtje, of de deur van de hut ging krakend open. De man kwam naar buiten en bleef daarna, een sigaretje rokend, staan. Ik hield me doodstil. Toen de sigaret op was, gooide de man het peukje weg en ging weer naar binnen. Jock liet geen tijd voorbijgaan maar kwam naar mij Toe, terwijl hij de grote bijl met zich meesleepte. Alles in orde", zei hij. „Hij was zeker geschrokken, toen hij naar buiten kwam om een luchtje te scheppen!" Enige ogenblikken lang hielden we fluisterend een bespreking. Wat moes ten we met die man doen? Wij besloten deze plek vreedzaam te verlaten en in de nacht verder Nederland in te gaan. Als we maar eerst deze grensstreek, waarin wij neergekomen waren, hadden verlaten, zouden we op goed geluk zien verder te komen. Voorzichtig kropen we terug binnen de bescherming van het bos en zochten onze schuilhoek weer op. We zouden nu niet veel langer behoeven te wachten, of we zouden weer flink in beweging kunnen komen en ons verwarmen door een stevige wandeling. Het was erg koud geworden. Juist had ik die oude broek, die i'k gekaapt had, aangetrokken, toen we iemand hoorden naderen. Een man kuchte, herhaaldelijk en met nadruk en een blikken bus rammelde hard. Het scheen wel, dat hij zijn komst wilde aankondigen. Ten minste vier keer kwam hij door het bos van de ene tot de andere rar.d, voordat hij bij ons in de buurt kwam. Jock greep zijn bijl. Vanuit onze schuilplaats hielden we de gestalte, die zich in de schaduw bevond, in de gaten. Het was nog niet helemaal donker geworden en we konden nu zien, dat de man dezelfde was als de houthakker en dat hij een broodzak en twee blik ken busjes bij zich had. Onzeker be- j woog hij zich voort tot een plek op een paar meter afstand; toen stak hij dia- gonaalsbewijs over en ging een paar passen vooruit, zodat hij daarna nog dichterbij kwam. Uit zijn manier van doen kon men opmaken, dat hij zeer nerveus was. Plotseling wat moed vattende, liet hij even de blikken bussen tegen elkaar rammelen. Niemand van ons sprak een woord In de schemering zagen we. dat de houthakker als mechanisch zijn hoofd heen en weer bewoog, van struik tot struik. „Het kan een truc zyn wachten", fluisterde Jock. Het was wel een gek bezoek in de avond. Die kerel was hier toch niet gekomen om alleen maar met die leuke bussen te rammelen. Na een paar minuten zei ik tegen Jock, dat ik voor de dag wilde komen. „Deze vent kan ons misschien helpen. Wij mogen geen kans laten voorbijgaan Houd jij je gedekt en kom snel ie hulp als hij de een of andere malligheid wil uithalen. Als hij een pion is van de Jerries en zij plotseling voor de dag komen, kruip dan in het bosje terug." De houthakker keek juist de andere kant op, toen ik rustig ging staan en kuchte. Hij keerde zich om als een betrapte inbreker en zelfs in het sche merig licht kon ik zien, dat er een vreesachtige uitdrukking over zijn gelaat lag. Wij keken elkaar een tijd van ongeveer dertig seconden aan vóór hij zijn tong gevonden had. „England Flieger. England Flieger?" vroeg hij zachtjes, Ik knikte. Toen barstte hij plotseling in een radde woordenstroom los. waarvan ik niet: kon verstaan. Tegelijkertijd kwam hi- op mij af Ik strekte mijn armen uit en zei in het beetje Duits, dat ik mij kor herinneren: „Halten sie, stehen". Hij bleef staan en begon toen weer heel zachtjes te praten, maar ik kor de betekenis van zijn woorden niei begrijpen, het scheen Nederlands te zijn. „Nich verstehen" antwoordde ik en in gebroken Duits zei ik. dat ik hem alleen verstaan kon indien hij erg lang zaam zou spreken. Langzaam begon hij mij toen inlich tingen te geven, genoeg om Jock te kunnen roepen, maar ik besloot mi' nog een poosje op een afstand te hou den. Ik begreep uit zijn herhaald' mededeling dat hii een loyale Neder lander was en dat hii de neergeschoter Britse vliegers wilde helpen. (Wordt vervolgd) mogendheden willen van West-Duits- land een oorlogcentrum in Europa maken, vervolgde hij. De Sowjet-Unie moet haar gewapen de macht versterken om de scheppen de arbeid van het Sowjetvolk te be schermen. Hij noemde de politiek van de Rus sische communistische partij en de re gering vredelievend en verklaarde dat de buitenlandse politiek des lands on veranderd was gebleven. Malenkov, eenvoudig gekleed in een nauwsluitend donkerblauw tuniek, sloot zich aan bij het applaus voor het presidium, de generaals en andere partjj- en regreingsfunctionarissen. toen zij het prachtig versierde podium betraden. Na twee minuten makte Malenkov een einde aan de ovatie, door op te houden met klappen. Op het podium zat enaehter een met een rood kleed bedekte tafel op de eerste rij: Kaganovitsj, Boelganin, Kroesjtsjev. Molotov. Malenkov. Sjwer- nik en andere partyfunctionarissen. Op het podium bevonden zich ook de marschalken Timosjenkov, Vas- silevski en Tsjoeikov. Het podium was schitterend versierd. De Farizeeër stond en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U, dat ik niet zó ben als de andere mensen of ook als deze tollenaar. De tollenaar stond van ver re en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij zondaar ge nadig! Lukas 18:11, 13. HET gebed van de Farizeeër in de tempel is anders geworden dan hij zelf had gedacht. Daar is de tol lenaar de schuld van geweest. De Fa rizeeër had een geheel, ander gebed in de zin, het officiële liturgische ge bed dat hij driemaal daags placht te bidden, het sohmone-esre. Hij wilde Jahweh loven, die het schild Abra hams was. Die de kranken van Zijn volk Israël geneest en Die Jeruzalem bouwt. En 't pakt aanvankelijk heel anders uit. Werkelijk hij méénde het, de Farizeeër. Hu wilde alleen maar de heilige Naam prijzen. Maar hoe kan dat als zo'n onheilige tolle naar u op de hielen zit? Dat gaat toch niet? Deze misdadiger ontheiligt de gebedsplaats. Hindert hèm ook in zün bidden. Precies zoals de vromen in eigen oog al bij voorbaat geen „zegen" kunnen incasseren in de kerk, als de een of andere men»-in-opspraak er ook zit. Oók maar meedoet. Óók maar psalmen zingt. Oók maar bidt. Oók het Woord beluistert. De Farizeeër moet eerst die last kwut. God moet weten, dat er heus ook nog wel heiligen zijn, die Hem dienen. Feitehjk maakt hij een excuus bij Jahweh, dat die tollenaar óók in de tempel is. Het lag waarlijk niet aan hèm Hij wil de Here zo graag het beste van het beste presenteren. Het heiligste van het heilige. En die tollenaar kon niet anders dan Jahweh het slechtste van het slechte aanbieden. En dat is zyn hart. Dat hart dat hij kastijdt in wanhoop. Omdat dat hart Gód verlaten had. „O God, wees mij zon daar genadig", bidt hij Eigeniyk heeft hü het zó gezegd: O God, wees mij, d e zondaar, genadig". Zou dat niet de schuldverslagenheid zijn, die God van ons wil? Dat ik op heel de we reld nog maar één zondaar ken. D e zondaar bij uitstek. Endie ben ikzèlf. Wie zover kwam heeft nooit meer last van andere zondaars in de tem pel. Hij zal tot het eind van z'n leven genoeg met zichzelf te doen hebben. Terwijl de géboren Farizeeër maar niet ophoudt in naam van zijn recht zinnigheid andere zondaars by God zwart te maken. Bidden is het heiligste, het schroom- valligste wat er bestaat. Maar als het dat niet meer is, dèn is het het ont- zettendste wat er bestaat. Het aan- matigendste.' Heer, ga niet in het gericht met ons gebéd. Oud-premier Pinay wil: Antoine Pinay, voormalig Frans pre. mier, eh elf afgevaardigden van de conservatieve, dissident-Gaullistische en centrumpartijen in de nationale vergadering zijn Vrüdag een campag ne voor een rechtse „nieuwe aanpak" voor Frankrijk begonnen. De groep richtte brieven aan leden van beide Kamers van het parlement, behalve aan de socialistische en com munistische leden. „De twaalf", zoals de ondertekenaars van de oproep reeds worden genoemd, stellen een conferentie van alle cen- 'rum- en rechtse partüen voor om tot overeenstemming te komen over een orogram van sociale en economische vooruitgang. Het is voornamelijk de bedoeling een tegenactie te vormen voor de campagne voor de vorming van een uit linkse en middenpartu'en gevorm de regering. De ondertekenaars wijzen een „dic- 'atuur van links of van rechts" af en wensen de Franse invloed in het bui- 'enland versterkt te zien. Bij welslagen van de laatste dijk- dichting bü Ouwerkerk zal op Zater dagavond te acht uur in de Grote Kerk te Zierikzee een interkerkelijke dank dienst worden gehouden. Onder het motto van Ps. 103 „Looft den Heere, mijn ziel en vergeet niet een van zijn weldaden'" zullen voor gangers, resp. van de Ned. Hervormde, Gerefarmeerde en Christelijk Gere formeerde kerk en van het Leger des Heils een kort woord spreken. Orgelspel en samenzang zullen het gesprokene afwisselen. De N.C.R.V. zal van deze dankdienst opnamen maken, die Zondagmorgen van plm. 11.3012.15 zullen worden uitgezonden. Wij plaatsen dit route-kaartje by het en Moir in begm van de omzwervingen van Pape Nederland.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2