DEKKERS WERF i.s.FIGEE „Herderlijke" omzendbrief aan rectoren en directeuren Twintigjarig bestaan Nederl. Amateurgidsenbond n.DE HOOP v ELECTRO K. VAN DER GRAAF VLAARDINGEN NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 6 Dr. W. H. Staverman schrijft ons: "He INSPECTEUR van het Gymna- siaal en Middelbaar onderwijs in de 6e Inspectie (Overijsel en Gelder land) heeft onder dagtekening 27 Octo ber een rondzendbrief aan de rectoren en directeuren in zijn inspectie gezon den. die een nadere beschouwing ook buiten het onderwijs ten volle verdient. Hij wijst daarin op allerlei zaken: de inrichting der schoolgebouwen, de wijze waarop de leerstof behandeld dient te worden, het zittenblijven en de eind examens; maar hier willen we alleen de aandacht vestigen op het begin, dat aldus luidt (we laten een deel weg) ..Het heeft mij allereerst getroffen, dat velen van U misschien nog niet vol doende beseffen, dat de verschuiving van het milieu, waaruit een groot deel van onze leerlingen afkomstig is. de school een opvoedende taak heeft be zorgd. die zij te voren niet had. ,,Was vroeger de school uitsluitend een instelling waar geleerd werd. het gezin de plaats waar de verdere opvoe ding verzorgd werd. tegenwoordig heeft de school ook een deel van de opvoeding op de schouders gekregen. Wij kunnen ceze situatie principieel onjuist achten ik val u daarin bij wij hebben met de realiteit rekening te houden of doen onze leerlingen te kort. Het begint al met de uiterlijke vorm van beschaving: op hoeveel scholen zie ik niet jongens met een te lange haar dos. met ongekamde haren, met onge wassen handen, met onverzorgde nagels. Ik acht het een tekort van de school, dat de leerlingen rustig in de lessen wor den toegelaten en niet eerst de opdracht krijgen, hun uiterlijk zo te verzorgen, dat zij geen aanstoot geven De hoofdzaak is (echter), dat de kin deren zelf zich bewust worden van de noodzaak om er verzorgd uit te zien: leren zij het op deze leeftijd niet, wan ner moet dit dan wel geschieden? \N het uiterlijk wil ik overstappen naar de omgangsvormen: de kinde ren dienen getraind te worden in het spreken zonder te schreeuwen (o.a. in de pauze): in de normale beleefdheden, zoals het laten voorgaan van een oudere of van een meisjesleerling; in het groe ten: kortom zij moeten er zich van be wust worden, dat ieder ogenblik van de dag andere eisen stelt aan hun optreden. Het ontbreekt nu eenmaal vele kinderen thuis aan deze training en zij moeten het toch ergens leren. Tot slot zij bij deze uiterlijkheden nog W ijzigingen in Utrechts busbedrijf Van onze correspondent UTRECHT, 6 Nov. Het Utrecht se busbedrijf behoort tot een der vlotte gemeentelijke dienstee waar voor men respect krijgt als men het met de vervoers-apparaten in andere grote steden vergelijkt. Natuurlijk blijven er desiderata en zeker is het niet prettig dat tal van lijnen niet vlak voor de ingang van het Centraal Station kunnen stoppen. De situatie ter plaatsel aat dit echter niet toe en zal dit, gezien de wijze waarop moeilijke vraagstukken hier blijven hangen, zeker in jaren nog niet mogelijk maken. Dit alles verandert niets aan het feit dat het een wijs besluit is geweest indertijd de tram op te ruimen en te vervangen door een transportmiddel dat sneller en gemakkelijker door alle verkeers situaties kan dartelen, al past het woord niet bepaald bij onze stad. Vandaag heeft de directeur van het G.E.B.R.U., ir. J. L. van Dam van [sselt ons iets verteld over enkele wijzigingen die met ingang van de winterdienstregeling op Zondag 15 de zer worden aangebracht. Juist omdat in Utrecht veel vreemdelingen en zaken mensen aankomen is het gewenst dat landelijk bekendheid wordt gegeven aan enkele markante veranderingen. Zo dient men er mei ingang van genoem de datum rekening mee te houden dat lijn 2 die naar het Wilhelminapark rijdt en de daarachter gelegen ziekenhuizen bedient, wordt gesplitst in 2 a en 2 b. De standplaats van 2a die de oude i te volgt tot de Prins Hendriklaan. blijft dezelfde. Daarentegen rijdt 2b over de Potterstraat, Voorstraat, Wittevrouwen- straat, Biltstraat, Snellenlaan via de Ramstraat naar de burgemeester Rei gerstraat en volgt vandaar weer de oude route naar het station. Als voordelen ziet men een herstel van de vroegere verbinding tussen Biltstraat en Wilhel- minaparkkwartier. Een nadeel is natuur lijk dat langs de z.g. Rechte Lijn min der bussen zullen rijden, hoewel de di recteur vertelde dat men in de spitsuren 14 bussen zal inschakelen op deze lijn tegen thans 10. Om de 2Vz minuut ver trekt er een van het station, voegde hij hieraan toe, doch hoe fraai dit moge klinken, het laat zich o.i. aanzien dat deze zeer drukke lijn toch overbelast zal raken vooral ook wanneer de Spoor wegen hun voornemen gaan volvoeren om uitbreiding te geven aan het empla cement achter het Maliebaanstation het geen bijna niet anders kan leiden dan tot een nog frequenter sluiten van de overweg aan de Burgemeester Reiger- straat. Daar de Biltstraat nu bediend zal wor den door lijn 2. heeft men lijn 9 die er tot dusver langs reed, verlegd en wel van het station door de Potterstraat. Minrebroederstraat, Janskerkhof. Nobel- straat. Wittevrouwensingel, Kleine Sin gel, Blauwkapelseweg, Griftstraat. Poort straat. Alex Numankade naar de Bleyen- burgstraat. Hierdoor zijn wijken die tot heden van een busverbinding verstoken waren ingeschakeld in het vervoersbe drijf. Een derde verandering van betekenis is het doortrekken van lijn 11 tot de Balyelaan. Thans is het eindpunt het Ledig Erf. Genoemde lijn behoort stel lig tot de minst rendabele van het net en het is te hopen dat de nu aan te brengen verbetering die al bij haar in stelling op het programma stond doch door gebrek aan materieel niet kon wor den verwezenlijkt, tot meer passagiers zal voeren. Als laatste factor van betekenis werd ons een verhoogde frequentie op de lij nen 1, 3 en 7 voorgespiegeld, waarmee stellig velen zullen zijn gebaat die nu liever gingen lopen. Het was verheugend te vernemen dat er een verbetering in de financiële po sitie van het bedrijf is ingetreden sinds de winterdienst 1952 toen men de fre- uentie heeft vergroot en nieuw mate rieel in gebruik kon nemen. Thans heb ben we de beschikking over 86 bussen, wanneer althans straks de 10 Kromhout bussen zijn afgeleverd. Geleidelijk gaan de .wagens met benzinemotoren eruit zo dat het niet lang meer zal duren of het hele net wordt met Diesels bediend. Dit zal de exploitatie wel ten goede ko men, zodat we het onaangename schok ken bij het aantrekken en stoppen, maar voor lief moeten nemen. Trouwens we hebben nu al wagens met een rijdende lichtkrant (reclame) en chauffeurs die hun linkerpols bespreken omdat daar op een microfoon is gemonteerd zodat ook de oude dames achterin, het afroe pen der haltes gemakkelijk kunnen vol gen. Jammer maar dat de betaalbus is afgeschaft, want nu is het geteut niet van de lucht. Maar men kan niet alles hebben, zelfs niet in Utrecht. één teer punt genoemd: de rode lippen en de nagellak. Het is mijn overtuiging, dat een schoolgemeenschap, waarin ie dere leerling precies zoals hij of zij is zo eerlijk mogelijk een plaats inneemt, dqze schoonheidsmiddelen moeilijk ge doogt.. Tijdens de schooltijden zijn wij allen, leraren en leerlingen, gewoon zo als wij zijn. Ik betreur het. dat soms de schoolleiding de juiste loon blijkbaar mist om een aantal meisjes-leerlingen dit duidelijk te maken." Tot zover de aanhaling. Ongetwijfeld zal ieder het er mee eens zijn. Het vol gende bedoelt dan ook geen critiek; in tegendeel. Maar dat deze brief moest worden verzonden is een merkwaardig teken des tijds. Wie zou zo iets 50 jaar geleden nodig, ja mogelijk geacht heb ben? Toen kwamen (de inspecteur wijst er op) de leerlingen uit een beschaafde kring; van huis hadden ze betere ma nieren en ze voedden elkaar zo nodig wel op. Wij eenvoudige dorpsjongens leerden van onze klassegenoten al heel gauw, hoe ons te gedragen; zij het dat de onderrichtmethode niet altijd zacht zinnig was. En de leraren? Of zij toen uit een „beter" maatschappelijk milieu kwamerl, durf ik niet zeggen. Maar wel weet ik. dat ook zij geen ongemanierd heden duldden. Niet door ons opzette lijk ,,op te voeden", maar door wat ze zelf waren en door hun reacties op onze tekortkomingen. Hoezeer zijn de tijden veranderd! De leerlingen komen uit ander kringen, of liever: percentsgewijze vormen die uit de lagere maatschappelijke kringen een veel groter aantal. Dank zij de hogere welvaart, de hogere lonen, behoeven veel ouders hun kinderen niet dadelijk aan het geld verdienen te zetten een verheugend verschijnsel. Daarbij maakt het lage, zelfs gratis schoolgeld de toegang voor velen mogelijk (in hoe ver ook dat een heugelijk verschijnsel is, blijve hier ononderzocht). Het gevolg is. dat de beter gemanierde leerlingen geen invloed meer kunnen oefenen als vroeger, ook al, doordat het aantal on- gemanierden zo groot is, dat ze elkaar steunen en zich niet meer behoeven te schamen. TV/f AAR de beschavende invloed van de hogere standen werd ook ver zwakt, doordat ook zij de beschaafde omgangsvormen voor een groot deel hebben overboord geworpen. Ze voelen niet meer voor conventie en decorum; willen vrij zijn in hun spreken en ge dragingen. De oorzaak daarvan is niet alleen, dat er velen snel de maatschap pelijke ladder zijn opgeklauterd, die men vroeger parvenu's zou genoemd hebben. Het is een veel dieperingrij pend verschijnsel: de oorzaak ligt veel dieper en is op de hele wereld merkbaar. Het is hier niet de plaats daar in te treden. Men noemt het hier wel „Ame rikanisme", maar dat dient alleen om de schuld van eigen schouders af te wentelen. Dus ook daardoor is de vloed van de leerlingen uit de beschaaf dere klassen verzwakt. Zo dwingt de tegenwoordige tijd tot maatregelen, vroeger onnodig en on denkbaar. We hebben ons daarin te schik ken; kunnen er ons zelfs in verheugen, dat velen nu een onderwijs kunnen vol gen, dat vroeger voor hen onbereik baar was. Dat onderwijs niet meer is een privilege voor de hogere standen en deze gedwongen worden, zich door inspanning de plaatsen te veroveren, die ze vroeger als hun toekomend beschouw den, is een groot maatschappelijk geluk. Maar er zit meer aan vast. Velen van de leerlingen met hun tekort aan omgangsvormen, aan „uiterlijke vor men van beschaving", zoals de inspec teur het noemt, komen uit kringen, waar ook andere tekorten heersen. Ook al kunnen ze op school meekomen (ze werken over 't algemeen ijverig) en al doen ze behoorlijk eindexamen, dan wachten hun later vaak teleurstellin gen: ze passen zich moeilijk aan aai de wereld waarin ze later moeten wer ken. Hetzij ze terstond na hun exa men naar de practische maatschappij overgaan, hetzij ze gaan studeren: ook dan moeten ze veel leren, dat met de wetenschap niet te maken heeft, maar wat men de omgangsvormen van de maatschappij zou kunnen noemen. De universiteit weet dat ook al lang; de pas aangekomen studenten krijgen aller lei voorlichting. Zelfs daalt ze al af tot de burgerschool en het gymnasium en licht ze de leerlingen daar al in, om dat de ouders geen begrip hebben van wat hun zoon te wachten staat. In zijn geestige rectorale rede heeft de rec tor magnificus van de Delftse hogeschool dan ook gesproken van „de prae-nalale zorg" voor de studenten. Voor hen die in de maatschappij te werk komen, ont breekt zulk een voorlichting; daar moet ze zonder verdere steun er zich door slaan. Of nu ook daarvoor een instituut moet worden in 't leven geroepen, dan wel of de zaak principieel heel anders moet worden aangepakt, daarover zul len we in dit verband niet verder spre ken. Gouden ambtsjubileum ds. C. J. H. van Diemen Zondag 8 November a.s. viert dr. C. J. H. van Diemen te Den Hulst (Ov.) zijn gouden ambtsjubileum als predi kant in de geref. kerken in Nederland. Hij werd 1 April 1871 in een predikants gezin te Amsterdam geboren en stond te Meerkerk en te Blokzijl en tensiotce nog 24 jaar te Nieuwleusen, waar hem op 1 October 1933 emeritaat werd leend. M.s. Kroonborg te water gelaten Van onze correspondent DELFZIJL. 7 Nov. Bij de scheeps werf van de firma gebrs. Niestern te Delfzijl is vanmorgen de kustvaarder Kroonborg te water gelaten. Het schip wordt gebouwd voor rekening van de n.v. E. Wagenborgs scheepvaart- en expeditiebedrijf te Delfzijl en wordt het vlaggeschip van deze rederij. Deze fraaie coaster van 499 bruto register ton en met 'n draagvermogen van 1050 ton is tot heden de grootste kustvaarder, die in Delfzijl en omstreken is gebouwd. Het schip is tevens het grootste open shelterdektype van de kustvaartvloot. De bouw geschiedt onder toezicht van bureau Veritas (hoogste klasse) voor de onbeperkte vaart. De afmetingen zijn: lengte over alles 73.50, breedte op spanten 10.35, totale breedte 10.45 en diepte 5.75 m. Er ko men drie masten en twee laadpalen. Aan elke mast worden twee drietons laadbomen aangebracht en elke laad- paal krijgt een drietons laadboom. Ver der worden acht electrische lieren voor laden en lossen opgesteld. De gehele inrichting van het schip wordt electrisch. De voortstuwing geschiedt door een: 1150 pk industriemotor en als hulpmoto ren worden opgesteld drie zescvlinder listermotoren van 62 pk. Een bijzonder heid is. dat de Kroonborg met zijn 10.45 m breedte precies 5 centimeter speling heeft om de Eemskanaalsluis van 10.50 m breedte te passeren. Beroepen Ned. Hen-, kerk. Bedankt voor Wijckel: L. Hylarides te Augustinusga. Aangenomen de benoeming tot pastoraal medewerker te Alblasserdam: L. P. Mundhenke te R'dam. Beroepbaarstelling: ds. mr. L. C, W. Eke- ring. woonachtig te A'dam. voorheen pred. aldaar. Aangenomen naar Rozendaal (Gld.): A. der Ven. card, te Wassenaar. Bedankt voor Wageningen: G Boer te Gouda; voor Krabbendijke: W. Brinkman te Asperen. Aangenomen naar Wezep: E. Goedhart te Middelharnis. Benoemd tot vicaris te Overschie: H. tv. Ruinink, voorheen vicaris te 'sHeer Abts- kerke. Geref. kerken. Beroepen te Zwarebroek; J. Vlaming te Echten. Beroepbaar gesteld. D. Pasman Jr., cand. te Den Haag en J. Plug, cand te Zonnemaire. De heer Pasman stelt zich terstond beroep- baar. Chr. Geref. kerken. Beroepen te Middel harnis: P de Smit te Zeist. Geref. kerken onderh. art. 31 K O. Beroe pen te Middelburg- C. Trimo te TwiJzel. Rem. Broederschap Aangenomen naar Lochem: F. Palmboom te Zwammerdam. Examens Leiden. Doet. ex. Nederlands recht: mevr H J A den HollanderDupont, Voorburg; de heren A Don. Voorburg; A L Versteeg, Den Haag. Utrecht. Cand. rechten: J. H. M. Gielen, Breda. Doet. rechten: T. M. Harmsen, Utrecht en H. M. Koning. Utrecht; doet. geneeskun de: mej. Th. M. C. J. van de Eerenbeemt, Vught (cum laude), N. Adema. Rotterdam, mej. E. van Daalen, Utrecht, J. P. Dieleman, Utrecht, F. B. G. Groothuis, Almelo. G. den Hartog, Langerak, J. No'bbe, Groot-Ainmers, J. Chr. B. Eijkman, Rotterdam. C. J. Ooms. Tilburg, H Smit, Utrecht. J. Tissink. Utrecht, mej. A. M. Zevenbergen. Utrecht. Groningen. Artsex. 2e ged.: mej G M Bag- Strman. Haren (Gr.): C J van der Kamp, ronïngen: J H Wijmenga. Garijp (Fr.). Bev. tot arts: H Kuipers. Leens: A D Piers, Groningen; E H Sprenger, Haren (Gr.), Uitspraken van de Raad voor de Scheepvaart Inzake het in de mist aan de grond lopen van de kustvaarder Borneo op 21 Maart nabij St. Bees Head aan de En gelse westkust heeft de raad voor de scheepvaart zowel de kapitein H. W. als de stuurman B. M. gestraft door het intrekken van 'hun diploma's voor de tijd van een maand. Inzake de stranding van het m.s. Ma- raat V op 8 Januari van dit jaar nabij Haisborough heeft de raad het niet no dig geacht aan kapitein A. L. enige straf op te leggen. Ook de stuurman I. heeft geen schuld aan de stranding. G»ik inzake het aan de grond lopen van het m.s. Wim op Aaro Flak in de Kleine elt op 8 Febr. j.l. heeft de raad kapitein J. C. C. R. H. S. geen straf opgelegd. Genootschap voor geschiedenis der geneeskunde, wiskunde en natuurwetenschappen De jaarlijkse vergadering van het Genootschap voor eschiedenis der ge neeskunde, wiskunde en natuurweten schappen zal op Zaterdag 21 en Zondag 22 dezer in Enschede worden gehouden. Zaterdagavond begint de wetenschappe lijke vergadering, waar zullen spreken dr. H. J. Drossaart Lulifs uit Emmen over: Kanttekeningen bij Hippocrates' „heilige ziekte" en dr. D. Burger uit Rotterdam over: Galilei's theorie van eb en vloed. Zondagmorgen wordt na de algemene huishoudelijke vergadering de weten schappelijke vergadering voortgezet; dan spreken dr. D A. Wittop Koning uit Amsterdam over: Delftse apothekers potten en dr. G. L. C. A. Hermans uit Delft over: Enquête over het Hotel Dieu te Parijs. Na de lunch volgen inleidingen van prof. dr. E. J. Dijksterhuïs uit Bilthoven over: „Rembert Dodoens en zijn cruydt- boeck en van de heer B. A. van Proosdij uit Leiden over: De nieuwe literatuur 'er de Assyrische geneeskunde. Tenslotte zal een bezoek worden ge bracht aan het rijksmuseum Twenthe en de daar ingerichte tentoonstelling „De geheimen van de grond". Prof. Zernike sprak te Utrecht Voor het Natuurkundig Gezelschap heeft prof. dr. F. Zernike uit Gronin gen, winnaar van de Nobelprijs voor natuurkunde 1953, te Utrecht een lezing gehouden over: „Moderne op tische methoden in de miscroscopie". Toen prof. Zernike, begeleid door de directeur van het physisch laboratorium te Utrecht, prof. dr. J. M. W. Milatz, de collegezaal van het laboratorium betrad, verhieven zich de aanwezigen van hun zetels. De belangstellenden waren in zo groten getale gekomen, dat de zaal te klein bleek. Prof. Zernike werd met een langdurig en hartelijk applaus begroet. Voordat hij achter de katheder plaats nam (er stonden enige fraaie bloemenmanden, aangeboden door het physisch laboratorium en het Na tuurkundig gezelschap) werd hij toege sproken door prof. Milatz. „De Nobel prijs is de waardering voor het fraaie physische werk, dat gij verricht hebt, niet alleen in het belang van de optica, maar ook ten bate van de biologie, de wetenschap van het leven". Prof. Milatz somde nog ander werk op dat bijv, ver richt werd in samenwerking met spre kers voorganger, prof. Ornstein. „Gij hebt gevraagd, van deze avond niets bijzonders te maken en dat zullen wij ook niet". De rector-magnificus der Rijksuniversiteit te Utrecht, prof. dr. H. C. Ruemke, zeide daarop, dat bij gebeurtenissen als deze de Nederlan ders naast elkaar staan, zoals zij dat doen bij een ramp. „In dit geval willen wij doodgewoon zeggen, hoe blij wij zijn". Hij zeide vervolgens, dat de naam Zernike niet alleen reeds leeft door die van vader Zernike, maar hij heeft ook een goede klank door uw zuster, de dichteres. Spr. wees op de bescheiden heid en de innige toewijding van de drie Zernikes. Daarop hield prof. Zernike zijn dracht, waarin hij er op wees, dat in de laatste twintig jaar de lichtmicrosco- pie zo vooruitgegaan is, vellicht ook door de concurrentie van de electronen- microscopie. Maar electronenmicrosco- pie, al heeft zij haar voordelen, is duurder, moeilijker, terwijl alle prepa raten uitdrogen. Uitvoerig ging spr. daarop in op te interferer.tie-microsco- pie, waaruit de phasencontact-microsco- pie, zo spr. zeide, op stiekeme wijze is voortgekomen. Spr. zette uiteen, hoe zich de con- trastphasen microscoop heeft ontwik keld en de beginselen van de phasen- contrast microscoop, hetwelk hij toe lichtte met verschillende lantaarn plaatjes. Prof. Milatz sprak een slotwoord, dat de aanwezigen de Nobelprijswin naar hun waardering hadden getoond door een nieuw langdurig en hartelijk applaus. Het nieuwe havenplan van Delfzijl Van onze correspondent DELFZIJL, 6 Nov. Een van de in grijpendste voorzieningen, die Delfzijls gemeentebestuur heeft getroffen in ver band met de a.s. industrialisatie heeft betrekking op het nieuwe havenplan en de uitbreidig van industrieterreinen. De haven wordt twee maal zo groot met nieuwe mogelijkheden voor kaden en opslagruimten. De ingang komt vol gens het plan tegenover de nieuwe zee sluis die de Eemskanaalarm met de ha ven en de zee verbindt. De aanleg van deze nieuwe omsnijdingsarm maakt deel uil van ,het Eemskananlplan waarvan dc uitvoering in het midden van 1954 zal worden aangepakt. Uiteraard is re kening gehouden met de noodzakelijk heid, dat moderne verkeersverbindingen moeten worden aangelegd. Zo zal over de nieuwe haven behalve een spoorweg verbinding een verkeersweg worden aan gelegd. Deze sluit dan aan op de nieu we Rijksweg Groningen-Ten Boer-Delf- zijl, waarvan de uitvoering ook niet lang meer op zich zal laten wachten. Bij het nieuwe havenplan behoort de uitbrei ding van de industrieterreinen, die alle rond de haven met een moderne outil lage zullen komen te liggen. Behalve het grote terrein voor de Sodafabriek liggen verschillende andere industrie- gronden klaar. Voor de kleinere industrieën is een grote industriehal geprojecteerd. Van de bedrijfsoppervlakte in deze hal, onge veer 3600 m2, is reeds meer dan de helft door diverse industrieën gehuurd. Dat er in deze omgeving voorts enorme mogelijkheden liggen voor een grotere scheepsbouw spreekt vanzelf. Het ge bied leent zich er uitstekend voor. Zo als bekend is heeft minister Zijlstra on langs in de Tweede Kamer meegedeeld, dat ook het Rijk financieel zal deelne men in het Sodaproject te Delfzijl. Het is thans zo, dat niet met de uitvoering zal worden gewacht totdat van particu liere zijde alles zou zijn geregeld. Delf zijl wacht de komende gebeurtenissen af en bereidt zich in elk opzicht voor om de problemen, die de industrialisatie met zich zullen meebrengen zo goed mo gelijk te kunnen opvangen. De zeehaven van het Noorden krijgt dan eindelijk de kans eens meer profijt te treknen van haar gunstige geografische ligging. Een kans. die door de zoutrijkdom van de bodem nabij Winschoten nog groter is geworden. Een gevangenisstraf van acht maan den met aftrek is voor de Utrechtse rechtbank geëist tegen de 27-jarige A. H. B. uit Utrecht, die in een café aldaar enige militairen had opgezet tot muiterij en desertie. Een misselijke houding van iemand, die zelf in de oorlog bij de Kriegsmarine had gediend, vond de pre sident. Een serenade voor prof. Zernike De Groningse Nobelprijswinnaar voor natuurkunde, prof. Zernike, ontving gis teren een telegram van gelukwens van de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen. De senaat van Vindicat Atque Polit zal hem Zaterdagavond een serenade brengen. De stoet zal 9 uur van de sociëteit Mutua Fides vertrek ken. Landdag Nederlandse Rotary. Op 23 en 24 April 1954 zal te Alkmaar de land dag worden gehouden van de Nederlandse Rotary. Men schrijft ons: T N de afgelopen zomermaanden heeft de Nederlandse Amateurgid senbond B. B. T. B. B. A. in 1853 gevallen zijn diensten verleend aan buitenlandse toeristen, die ons land bezochten. Al die vreemdelingen heb ben toen kennis gemaakt met een unieke vereniging van jonge mensen meest studenten en middelbare scholieren, die er voor zichzelf een erezaak van maken om iedere bui tenlander, die zulks wenst, te be schouwen als een persoonlijke gast en hem dienovereenkomstig tegemoet te treden. Zij helpen hem bij taalmoei lijkheden, begeleiden hem soms dagen achtereen op zijn tochten, tonen hem het mooiste dat Nederland te bieden heeft en trekken zich in alle opzich ten zijn persoonlijke belangen aan zo als dat goede gastheren betaamt. Dit alles doen de amateurgidsen zonder daarvoor enige beloning te willen ont vangen. Het is de grondwet van de vereniging, dat een lid nimmer iets mag accepteren, dat maar in het geringste kan worden uitgelegd als een honorarium voor ver leende diensten; wie deze stelregel over treedt wordt onverbiddelijk geroyeerd. Het komt wel eens voor, dat een ama teurgids na het afscheid nemen bemerkt, dat zijn buitenlandse gast een gulden in zijn zak heeft laten glijden. Hij draagt het geld dan af aan de penningmeester van de Bond. die eigenlijk allerminst op deze kasvermeerdering gesteld is. wan: het betekent dat men de goedbedoelende vreemdeling nu een souvenirtje moet toesturen, dat de vereniging meestal meer kost dan de gehele gift bedroeg. Het begon allemaal veel minder phi- lantropisch. Toen in 1928 de Olympische Spelen in Amsterdam werden gehouden gaf de A. N. W. B. een boekje uit: „Waar komt deze auto vandaan?", waarin de nummerborden van buiten landse auto's stonden afgebeeld met de vermelding uit welk land en welke pro vincie de motorrijtuigen afkomstig wa ren. Enige Utrechtse H. B. S.-ers maak- Advertentie ROTTERDAM I EIECTRISCHE SCHEERAPPARATEN ten er een hobby van zoveel mogelijk vreemde nummerborden te noteren en deze zo mogelijk te bemachtigen. Daar toe was het nodig de buitenlandse auto mobilist in school-Engels, -Frans of -Duits te vragen of hij zijn nummerplaat te gelegenertijd niet wilde afstaan, en aangezien het in vele landen de ge woonte is ieder jaar een nieuw nummer bord uit te reiken, waren vele vreemde lingen wel bereid aan deze verzamel woede toe te geven. Uit het contact met de vreemdelingen bemerkten de jongens echter tevens iets anders: n.l. dat vele buitenlandse automobilisten moeite hadden zich te oriënteren in het uit een vroeger tijd perk daterende, en daarom wat onge ordende, stedenplan. Om de vreemdelin gen nu te helpen besloten zij zich op „strategische", d.w.z. slecht overzichte lijke kruispunten op te stellen en onmid dellijk hun assistentie aan te bieden, wanneer zij zagen dat een buitenlandse autorijder de weg niet kon vinden. Dit „posten" is nog steeds de voornaamste methode, waardoor de leden van de Ne derlandse Amateurgidsenbond met vreemdelingen in contact treden. De buitenlanders waarderen zonder enig? uitzondering deze spontane hulp, temeer daar zij wordt aangeboden in een hun bekende taal de amateurgids heeft aan het nummerbord immers direct ge zien uit welk land zij komen. N 1933 kwam uit deze activiteiten de „Bond ter Behartiging van de Toeristische Belangen van Buitenland se Automobilisten" voort. Naar de mening van de leden kan deze naam genoegzaam worden afgekort tot B. B. T. B. B. A., maar andere belang hebbenden plegen wat simpeler, zij het minder exact, van ,,de-Bond-met- de-lange-naam" te spreken. De Bond heeft in de twintig jaren van zijn be staan slechts onderbroken door de oorlog bij elkaar meer dan 100.000 buitenlanders geholpen. Die assisten tie kan van allerlei aard zijn: van het wijzen van de goede weg tot het begeleiden van een groep industriëlen gedurende enige weken. Soms komt een verzoek om hulp uit het buiten land zelf, wanneer een vreemdeling na enige jaren zijn bezoek aan Neder land herhaalt of van kennissen van het bestaan van de B. B. T. B. B. A. gehoord heeft. De ene keer vraagt men speciaal om een dameslid om een groepje meisjes te chaperonneren, de andere keer weer een juridisch student voor een gezelschap advoca ten. De ene amateurgids trekt op met een Franse fotojournalist, de andere met een Maori zakenman. Wanneer binnenkort de leden van de Nederlandse Amateurgidsenbond uit alle delen van het land bijeenkomen te Delft om het vierde lustrum van hun vereniging te vieren, zal de lucht dan ook gonzen van sterke verhalen. Want al putten de B. B. T. B. B. A.-ers uit hun werkzaamheden geen geldelijk gewin, hun avonturen en vriendschappen met mensen over de gehele wereld zijn met geen goud te betalen. Als een Is raëlische burgemeester bereid is om zijn gehele gemeenteadministratie in te scha kelen om een groep gestrande Neder landse vliegtuigpassagiers een gezellige avond te bezorgen als wederbetoon voor de gastvrijheid, die hij in Nederland van de B. B. T. B. B. A. ontving, als een Amerikaan bereid is om zijn finan ciële positie bloot te leggen aan de Amerikaanse immigratie-autoriteiten omdat hij een amateurgids, die hem in Nederland geholpen had, aan een visum voor de Verenigde Staten wil helpen. dan bestaat er inderdaad geen behoefte meer aan bewijzen, dat het werk van de Nederlandse amateurgidsen door de deerd. (Reeds in een gedeelte van onze vorige editie opgenomen.) Assembleren van bromfietsen in India Naar wij vernemen zou de regering an India overwegen tot een Neder landse fabriek van bromfietsen (de Kaptein-fabriek te Arnhem) het ver zoek te richten tot het oprichten van een bedrijf voor het assembleren van bromfietsen in India. Besprekingen dienaangaande worden thans van Neder landse zijde te Calcutta met de Indische autoriteiten gevoerd en de Nederlandse fabriek zou naar dienaangaande nog wordt vernomen bereid zijn tot oprich ting van een dergelijk assemblagebedrijf over te gaan indien haar definitief een verzoek hiertoe door de Indische auto riteiten zou worden gedaan. Advertentie Schakel- en verdeelkasten, autom. schakelmateriaa! Den Haag Piel Heinstr. 101 Telefoon 334366 Als groothandel levering aan erkende Installateurs. chee pvaartberichten Vrachtschip Cap Blanc afgeleverd Het door T. van Duijvendijk's Scheepswerf c v. .te (Lekkerkerk voor de rederü Saga te Pa-rijs ge bouwde vrachtschip Cap Blanc is dezer dagen aan de opdrachtgeef ster afgeleverd. Het schip is in middels met een lading zilverzand van Rotterdam naar Casablanca vertrokken. Het schip heeft een draagver mogen var. 2280 ton. De lengte over alles bedraagt 19.85 meter, de breedte 12.34 m. en de diepte Verkochte schepen Het Nederlandse stoomschip Da- ae (ex Aardenburg, ex Stahleck). 1.634 ton bruto en 942 ton netto, in 1923 bij de A.G. Weser te Bremen gebouwd, is verkocht aan de Hell- nic Levant Lines te Piraeus. Aangekomen schepen Nieuwe Waterweg ai 6.10 AD! ar»! Alcxandrl Hampton Ronds Advertentie DE STOFFERING van het vrachtschip s.s. „Cap Blanc" werd geheel verzorgd door DORDRECHT Telefoon 3551 (K. 1850) Scheepsstoffering Meubileringsbedröven 5.22 m. Een 2000 pk 2 tact Fiat dieselmotor gaf het schip op de beladen proefvaart een vaarsnel- heid van 13.9 mijl. De stoffering is verzorgd door de n.v. Dekkers te Dordrecht De Cap Blanc Is bestemd vooi de geregelde dienst lussen Casa blanca en Rouaan-. S.s. Caron-ia naar Rotterdam Voor de eerste maal na de log zal in het komende voorjaar een groot passagiersschip van de Engelse Cunard Line. n.L het ruim 34.000 ton bruto metende s.s. Caro- nia. op een Europese vacantiereis met Amerikaanse toeristen ook een Nederlandse haven aandoen. Het schip vertrekt op 11 Mei a.s. uit New York voor een reis van meer dan 22.000 km langs 15 Europese havens, gelegen in 12 verschillende landen. Op 11 en 12 Juni zal de Caronia te Rotterdam liggen, om haar Ame rikaanse passagiers de gelegenheid te geven tot een bezoek aan ons land, De fa Ruys Co. te Rotter dam is hoofdagente voor Neder land van de Cunard Line. Andere havens, die het schip op deze reis zal aandoen, zijn o.m. Casablanca, Palma, Barcelona, Ville- franche, Malaga. Lissabon, Bangor (Belfast), Gothenburg, Oslo. Le Havre en Southampton. Proefvaart m.s. Geger Op de Eems is Donderdag de officiële proefvaart gehouden van het motorschip Geger. dat gebouwd is bij de Scheepswerf G. J. der Werff te Westerbroek i rekening van de rederij Kepala Perusahaan Garam Dan Soda Ne- geri te Djakarta. Het schip is gebouwd onder toe zicht van het Bureau Veritas voor de kleine kustvaart De afmetingen van het schip, dat van het schut- dektype is zijn: lengte 49.8 meter; breedte 9 m en diepte 3.25—5.40 m Het schip heeft een draagvermogen van 610 ton. Het meet 353 bruto register ton. Het is voorzien van »n 400 pk Werkspoormotor en kan ;n snelheid van circa 10 mijl be- :iken. Ti,fdens de proefvaart, waarbll o.a. vertegenwoordigers van de Aan- schaffingsdienst Republik Indone sia aanwezig waren, werd het schip overgenomen. De Geger vertrekt Vrijdagmiddag naar IJmuiden. v tij zal bunkeren en provianderen om vervolgens de reis naar Indo nesië te aanvaarden. Do stemming op de Londensc vrachtcnmarkt was Donderdag prijs houdend. Er kwamen iets meer za ken tot stand, w.o. voor kolen van Hampton Roads naar Nederland tegen 31 sh. en zwaar graan van de Noordelijke Pacific naair het Ver. Kon, tegen 63 sh. 3 pence en van de Zwarte Zee naar het Ver. Kon. tegen 45 sh. per ton. Voor suiker in balen werd ge daan van Mauritius naar het Ver. Kon. tegen 67 sh. 6 pence en van Cuba naar Casablanca tegen 66 sh. Skoger») (i. t. nou: v.aS Mosel- Creekdawn Londen: 7.15 Marshall Gororor Leningrad: 7.25 Astrei ".0 Empire Wansbeck Harwich r onderzeeboot Noord zee; 8.60 Pt 8t Louli Odwiwald New Vork 'Igsnos Kotl— 5 Corona Kolk*: 9.5 Anrors B. Aires n Peruls: 10.30 S 803 onderzeeër n Noord - mwe Waterweg aangekomen 6 Nov.: Spitzerdorf Lr «acker: 11.55 Geiler- Grangemouth12.P-5 Kaap Falsa Gni 12 15 Vecht Faxen: 12 55 Frtgg» Lu- VUardtngen: 13.10 Tamo Antwe Imsndrx Kaliningrad: 13.30 Albert Lufi Hamburg: 16.00 Wldder Arendil: Pmmarch Namr<; 14 00 Elsenbursh Ci blanco: 15.35 Caltex Leiden Sldcn n 1 16.35 Carthew Siransea: 17 10 Mas. Gdvnla: 17.50 Baai Newport News; 18.00 so. Antwerpen: 21.20 Tusna Gothen- 120 Les r almas Casablanca: 2120 .ster Newport News: 21 65 Capo Ver- ah; 21 50 Errla Bangkok l.r. I/m- 30 Albatros Morpfaou Bax n Vlasr- 22.65 Bahenland Gent al« hlllogsei Maassluis: 22.15 Tarfala Narrik: 23 00 Ja- Lnnden; 23.30 Braemer Castle Durban O.OO DUlrfel) Ileikjn#»;; 0.30 Gezieoa Puinkerken; 0.40 5,'irga Kiepe Londen n Dordrecht: 1.20 Domburgh Casablanca l.r. Londen; 1.211 Nnrmandia Gothenburg It Amsterdam: 2.10 Tampa Oslo l.r. Anlwor- pau2.40 Kyvemltes Mormugao l.r. Lon den: 2.55 Arallxx Norrltoplng: 2,55 Anne- lleso Gleue Hamburg l.r. Antwerpen: 3.10 Xoordam New York: 3.30 Hoegh Vedette Antwerpen; 3 65 Tarlfa Yokohama l.r. werpen4.10 Hondsbosch Londen 5 30 i.30 Marcella Havre n Advertentie Aannemer Straat- en Grondwerken Tel. 48837, b76283 R'DAM Bewegingen van zeeschepen Aroodskerk 6 r Hongkon n Keelunt Agatha 5 r Pladjn n Mangg»' Aldrgóoda 5 r l'ladlu n Bangkok Anne S 8 10.00 t Vllssingen n d H Alcyone 6 r Hamburg n Antwerpen tl la p 6 Dunsrnev n Wlklow Allolh p 6 Beochyhd n Antwerpen Aalsura 6 rede Somarang Aldcaonda 6 150 m SS Anatnba ell n Bangkok AlwakI 0 »5 m Z Bermuda n Trinidad Ahoy p 6 KsbJcra n Delfzijl Al do p 5 Sandhammern n Karlzkrona Applngcdam 5 40 m N r Land'a End Rouaan Arcturus 8 300 m O Kp Race n Toronto Adara S te Helsinki Atl d 5 Holtenan a Groningen Abbekerk p 6 Sabang n Aden Alnati 5 t Paranago* te Santo» Arnstelpark p 5 Vila* n Antwerpen Atdshl 5 r Santos n Monterldeo Alphacca nacht. 5-6 to B. Aires Alphitrd 5 Monlerldeo n Rlo Grande iludra 5 r Babi* n Si Vincent A mor 6 1 Cout» tc Ornn Arcndsdyk 5 e Norfolk n New York Avcrdyk 5 r Newport News n New Y Areturns 5 650 m O r Kp Race n Toronto Vilimits 5 in de Sont n Kastrup Aaladyk 5 400 m W Sdllys n Antwen Aardvk 5 330 rn O NO Bermuda n Ha Abbedyk 5 980 m OtN Kp Raca n N York Uchlba 5 250 m ZtW Rahla n Rlo de Ji Amerskerk 6 te Lissabon Amüelkroon 5 130 m ZZW Rlo Grande n ftalua Blanca Annla 8 s Ronerdain te Gent Audaola S r Faroer te Bilbao Alloth p 5 Oiiessant n Antw Arundo p 4 nm Kp Race n Montreal Aautedyk 5 te Rahla Andyk 5 r R'dam le Antwerpen Alpherat 4 r Monlerldeo te B. Aires Alkali! 5 20 m NtO St Paul's Rock Ampenan 5 r Semsrang n T) Priok Alloth p 5 Caaueia n Antwerpen Amoudspolder zo onm te LUsabon tflena 5 t* Ro-tok r Vlaardtngen Admlraiengracbt p 6 Brunsbuttel n Kings tmsrelstsd 6 te Bremen Applngedyk 5 325 m ZO Bermuda n Rlerum term 5 Rorelll 6 Delfzijl Bab t p 5 Gjadn Beekbergen 8 vm Londen n Kopenhagen e IJmuiden - (1«) n Dordrecht 60 m Z Kp Slllero ort Said n Perz. Golf t Kaanuad n Tcnerlffe r Rotterdam te Antw ftlydendyk 4 et Manilla) r Per; 8udsn n Suez Hartlepool n Lelxoes te Lthewa (W.-kust Advertentie Auto- schetps- en stationnaire Dieselmotoren KEMPER t vsn TWIST 'DIESEL N.V.' JU Bill 3 T Uetir 5 bij Nencast Beonekom 5 220 m Blemmersdrk 5 200 New York Casablanca n Duinkerken Swansea n Rotterdam Antwerpen n Duinkerken irnrtf 5 v Otterbacken n Rotterdam andarls 5 te Gdynia r Londen ouwersgracht 5 s Helsinki n Rafso -rnella B 1 5 ter rede KUkkarlk tbarina f 5 r Delfzijl n Bremen Cottle* S 1050 m NO Paramaribo n PI mouth Ci'-llsto 7 t B. Aires te R'dara verssac Calt Nederland 5 te R'dam Delft p 6 Oporto n Botterdam Caltex The Haguo p 6 Garde ell. n R'dam Cislula 6 159 m OtZ Albany n Adelaide Cleodora 5 r Curaoao n Havanna Coolalngel p 5 Skerries n Galway Caltex Utrecht p 6 Gibraltar n Sldon Clarella 7 tc Slngaporo Corllla 6 r Singapore n Mlrl Claea Compaen 8 tpswlch n Gooi* Cornells Houtman p 6 Kiel n Londen Calllsto p 5 Ouessant n R'dam Congostroom 6 te Lagos I Tyne i' Albany n Adelaide Clstula 5 135 Clarella 5 210 Cory da 5 180 m OrZ Billiton Corinoran 6 r Rotterdam n Huil Delfland 5 r A'dam n Hamburg 4 vUÓsjMad Francisco n L Angeles nt ONO Bermuda NNCT Kp Vllano n Genua i 425 Daniel 6 Driebergen 5 20 Da Capo 6 50 m a Flnlsterre n Ltssal Dalerdyk 6 to Antwerpen De Ruyter 6 dw Ceuet ell n Mtddi Doklaan 8 bij Sundrsall n Holsund Domhurgh 6 In Tbamesmondlng n R'dam Dulreland 6 15 m ZO Flamboro Head Lel tb Doogedyk 5 r R'dam te Londen Delft 5 te Talcahuano Drie Gebroeders p 5 Texel (Is) n Karlsbarg Da Capo 6 nm te Lissabon ren» Denl 6 r Kopenhagen te Odenae Dolfsharen 6 670 m WZW Land'i Deo Fitvento 5 r Pnsajes n Bilbao Ksso Rotterdam 6 200 m NO San Miguel Egbert Wagenborg 5 t Skoghall Elmlna p 6 L Palraas n Dakar Eu» p 5 Straat Ormoesz n Fao Elscoburgh 5 r Londen n Rouaan Hos 0 dw Nordhlnder llclitaoblp n Algiers l-Xso Den Haag p 6 Kp Bmigaron) n Stdon D'ollonlca 6 op de ElDo n Norresundby Friesland KRL 5 te Houston Flora 6 r Wormerreer n Hamburg Fricdl 4 te Boston Grooto Beer S te Southampton ren»acht Groote Beer 5 S50 ra WZW Valentie Graseland 5 te Itala! Garori 6 100 m O Risfar-.ak n Bahrein Gooiland 6 r R4o de Janeiro te Santos Gerrle S S te Ellesmcreport verw Gooto 5 t Dakar n Rouaan Uczicnn 6 15.00 t Vllssingen n RoMerdarr Glory p 0 9.00 Vllssingen n Antwerper llunrfca B p 6 Vlieland n Koponhagen Hydra 6 t Antwerp te A'dam Heli-na 5 r Paramaribo n A'dam Heemskerk 8 170 m NtW Dakar n Tenerlfft Helicon p 6 Casuets n Antwerpen llermes 5 r Por. au Prince n Cd TruSUo Hera 5 1010 ro ONO Barbados o Cum ana Hecuba 8 t» Pto Barrios rent u ValeaUa r Alexandtl n Kara' Advertentie TIMMER DELFT UW WERF Helder 6 te Amsterdam r R'dam Ilias 6 te Rotterdam n Lissabon Indrapoera s r Tl Prtok n Cherlboo Doorkust 6 te Port Amboln llos 5 dw Tarragona n Barcelona Inspcru-ur Mellcma 8 s-oor Brlstolkanaal Ida Jacnba 8 r Singapore n Aden ll.l-M,, TJ Prlok 1 S.vdnejn Aden Mary p 5 Kp Vllano n Casabla 5 In Klclerkanaal n Boston i p 5 Goerec n Stockholm Jongkind 5 te Graua Barcelona -rtfonte'.n 8 s Amsterdam n Bremen "nun 8 te Port Sudan Kemphaan 5 v Kopenhagen n Warnerauende Keizersgracht 6 45 m NO Sandhammern Kcdoep 5 Zdpnt Ceylon n Belawan Koningin Juliana p 8 Elbe lichtschip n Hartlepool IJmuiden n Kopenhagen Kota Inten 6 220 Kltly golf r Suez r (Is) i Bell Sboreham Kunlabori 5 150 m W r Hanstholm Kleldrecht p 5 Wight n Genua Leonard T 8 In Kattegat n -Surte Koningshaven 5 T Palermo n Denla Laurcnskcrk 0 nog te Assab Langkoeas verm 8 Tj Prlok n R'dai Lemstcrkerk p 6 Perlm n Suez Laertes 6 te Djeddah n Djakarta lo-opoldskerk 5 r Bahrein n Rastanur Limburg 6 te Kaapstad n Belr» Langkoeas 6 s Tj Prlok Singapore Loosdreeht p 6 Ouees n Boulogne Lima 5 r Con stanza n Gibraltar Lacra p 5 Goeree (la) n Malmo Ulli p S Vlieland n Gothenburg Lier» Vrouwckerk p 5 Oporto n Marseille Loppersum 5 380 m O Bermuda Leemans 5 r Goole te San'ander Larix p 5 Kiel n Hudlksrall Laagkerk 6 240 m ZZW CalcuMa n Lekkerkerk 6 100 m O Port Sudan Rcynlersz 8 te Obonto Rondo p 6 Kp Tenez n Bona Rokln 6 60 m ZW Sandhammern m Oxelosnnd Raki 6 te TJ Prlok vers. Rouw 5 T Semarang 8 te Tl Prlok Rlinkerlt 5 400 m OZO Albany n Aden Sarangan 5 ie Abala (PhillppIJneo) Sud Amsterdam 5 140 m ZW Land's Stanvac Benakat 6 Poeloe Tenggol Rangkok etl. Bank* Salawati 6 t Khorranuhar Schle 5 te Algiers Slngkep 6 83 ra N Azoren n Houston Slledrecht 5 100 m O Forta Leza Spurt 5 nm t Antwerpen te Oporto Strllpe 6 r Rouaan re Lissabon (mach.soh) TJibodas 7 te Hongkong rersr Tide p 6 Startpolnt n Londen Tominl p 5 Fin 1st n Pt Said Tamo 6 te R'dam verwacht Tarakau 5 120 i WW - Kp f Tj Prlok TJ1 pondok 6 Tomorl 8 240 Trajanus 6 - 6 r T) Priok n T) Uban 8 r Telokanson n Sg Groo* tn O Ceylon n Port Said u W Ouessant n Tripoll t TJ Priok n Penang Panarukan n Balikpapan m W Guardaful n Belawan i Cd TrnjlUo tn O Bahla n Caplm r Miracalbo te Guanta n N Pt Said n Beyrouth 5 540 m WZW Azoren n Tltus 5 80 Trompenbcrj Houston Trlto 6 r Drogheda n Dublin NIEUWBOUW in Vfidp a REPARATIE DROOGDOK MOTORINBOUW Daedalus rif o Suez 2(a«s)and 4 r rede n Rlo Grsnde r Le Harre n abang n TJ Prtok Mapia 5 500 Meokar N 4 t Genua n Marseille Maouba 6 kp Tenez gep n Stanlot Manto 6 20 m ZW Beachyhead n Amsterdam .Marcella 6 bij Dungcness n Rotterdam Marno p 6 SmlthknoH lichtschip n R Mlrfak N p 8 Kp Vllano n Martini 5 v Paritas Merwede 7 te Le Harre rerwaoh Myftnla 8 r Stavanger n Bargen Madoera 6 r Now Orleans te New York 51<rea N p 5 Dungeness n Bordeaux Mulan p 8 10.05 VUsrtngen n Gent Malrlna 5 490 m ZW Flores n Engeland Mtairm N p 6 Kp Vllano n LUsabon Malea 8 400 ra O ell Miodano n Sori Mltra 6 450 m W Bombay n Bombay Murena 6 500 m W Bombay n Mena Alimad! Myonla 6 te bergen Merak N 5 r Casablanca le Rouaan Mei welt» ren 5 r 51ogador n Port Lyau Meina 5 r Rouaan n Parijs Myfem 8 r lintman tc Parijs verw Mypuck 8 te Westonpolnt verw Myson 5 r Ronskaer te Stookrolm Matthew 8 te Isle of Grain rune Mar tien p 5 Brunsbuttel Holtenau n J Mlra 5 r Horseoi n Londen Markelo 5 te Aarhus Net os p 8 Kp Vllano n Amsterdam Noor dl an 4 5 15 m WZW D onsen n Aj Nautilus 5 te Hudlksrall Nederland p 5 Borkum n Antwerpen Nieuw Amsterdam 6 r Harrs Noordam p 6 0.30 Vllssingen n Antwerpen Nigerstroom 6 r Amsterdam te Antwer Nieuw Holland 6 r Sydney n Brisbane Nieuweharen 6 r Botterdam n Malmo Orerljsel 3 te Surabaja Ovula 5 130 m NW r Trinidad n Recife Oostzee 5 ter rede r Jioobstad Oraojefonteln 5 530 m OtN St Hol Kaapstad O rul* 5 130 m NW r Trlnldzd n Recife Oberon 6 r Jtumel - imarsum 5 70 m ZZO Kp Hatter*! i Harre 04 «e 5 t P*riJst e Kings Lynn Olierter r Noort 6 r Hemostnd n Gdynia Orion (R) 5 r Gothenburg n Delfzijl Omal* 6 r Aronmouth n Liverpool 5 nm Bornholm n Oostrand Prinsengracht 5 70 m Rafso n A'dam Pionier 5 r Sunderland n Bantlhnlm Pendrrcht 8 dw Bllrt Cape n Sete "rins Jolian Willem Flao 6 70 m ZW Va lentie n Quebec Phoenix 8 50 m OZO Humber n Goeie Pr Alexander 8 te 4ntwe.-peo l'apeodrecht J te Stookholm WHlem 3 5 20 m ONO Belle Isla Pygmalion 6 te Pto PUI* Poorullet 5 te Loctudy verm 6 n Caaablano. Polyiiftrns p 5 Glbralisr n Pon Said PlaiH-liia 5 T Belawan n Singapora Raki 8 rede Tj. Prlok Tar* p 5 Sfadeln n R de Janeiro TJIkampek 4 r Balikpapan !e Osaka Tjlluwah 8 te Singapore TJIpanas 6 te Saigon Tjlwangl 6 te Singapore Tasman 6 te Tj Prtok Urmajo 6 v Swansea te Urecht 6 i Port Sid Veendam 8 615 m OtN Belle Isle n Qucba Vlier p 5 Casquets n Llssabco Van Biemsdyk 7 te Surabaja Vind atgue Poltl p 5 Dungeness n Gyon Vlieland p 5 Kp Gris Nez n Kopenhagen Vs£ L'nschoten 5 240 m Z T*kor»41 o Virgo 6 t Antwerpen te Aarhu* Van Brake! 5 te Gent Van Gelder 5 te Bceiess Wleldrechi 6 480 m W r Sldon n Etnswarfen Waal 5 100 m NO Ouessant. n Rotterdam Willem Barendsz 6 380 m ZW Fayal n Cur*- O Ras Fartak i Walng Ball n Singapore Makassar n Donggala Westlain 8 r Rotterdam n Hamburg Welteireden 7 6 te Harlingen Westpolder p 6 »m Aldemey n Rouaan Wiekenbnrgb 8 160 m ZW Ouessant n i Wllly 5 n Wcsterroarkt 5 te Vlaardlngen r Roatook WUpo 5 te Alholmen t Ostrand Waaterdam 6 370 m OZO Kp Race n New York Waterman 350 m OtN Belle We n Qutho Winterswijk p 6 Ouessant n L* Romani Zaan 7 (1400) t« Ymuldeo verwacht Zilpenherg 5 r Philadelphia n N Orleans Zaan stroom 5 r Huil t* A'dim aerwscht Sleepbedrijf Waterstanden 7 Nov. Rhelnfelden 234 cm (+43): BreDach 180 53): Straatsburg 186 12); Maxau 343 (—6); Ploohingtn 109 (+1); Mannheim 170 41; Stelnbach 121 (—1); Mainz 1S5 3); Bins en 109 onv; Caub 112 (—2); Trier 110 1+6); Koblenz 117 (—3); Bonn "2 2); Keulen 64 1): Dusseldorp 182 (Si: Ruhrort 256 (—2); Wezel 222 1—3); Emmerik 167 (—7); Loblth S48 31Nijmegen 820 (—5): Arnhem 685 .—4); Eefde 178 (—2); Deventer 97 n- Monteert 5540 (—5); Vlsé 4032 (—19); Minst (—2. .-rdlepten: tussen M1I- gwi 235. Nijmegen—St. Andrtea ileti—IJaeikop 195. IJselkop— 75. IlerrstlorpA'dam RUnka- rlam llllnk.-innalVreeiwük 170. Uselkop— Does buig 150. Doesburg—Zutohm "1. Zutphec—Erfde 155. Eefde—Deventer I. Devenler—Katerreer 210. terboden tussen Mll- Hereadorp—Vrceewljk. 17.28; 5.51 18.03.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3