DEKKERS
WERF i.s.FIGEE
„Herderlijke" omzendbrief aan
rectoren en directeuren
Twintigjarig bestaan Nederl.
Amateurgidsenbond
n.DE HOOP v
ELECTRO
K. VAN DER GRAAF
VLAARDINGEN
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953
6
Dr. W. H. Staverman schrijft ons:
"He INSPECTEUR van het Gymna-
siaal en Middelbaar onderwijs in
de 6e Inspectie (Overijsel en Gelder
land) heeft onder dagtekening 27 Octo
ber een rondzendbrief aan de rectoren
en directeuren in zijn inspectie gezon
den. die een nadere beschouwing ook
buiten het onderwijs ten volle verdient.
Hij wijst daarin op allerlei zaken: de
inrichting der schoolgebouwen, de wijze
waarop de leerstof behandeld dient te
worden, het zittenblijven en de eind
examens; maar hier willen we alleen
de aandacht vestigen op het begin, dat
aldus luidt (we laten een deel weg)
..Het heeft mij allereerst getroffen,
dat velen van U misschien nog niet vol
doende beseffen, dat de verschuiving
van het milieu, waaruit een groot deel
van onze leerlingen afkomstig is. de
school een opvoedende taak heeft be
zorgd. die zij te voren niet had.
,,Was vroeger de school uitsluitend
een instelling waar geleerd werd. het
gezin de plaats waar de verdere opvoe
ding verzorgd werd. tegenwoordig heeft
de school ook een deel van de opvoeding
op de schouders gekregen. Wij kunnen
ceze situatie principieel onjuist achten
ik val u daarin bij wij hebben met
de realiteit rekening te houden of doen
onze leerlingen te kort.
Het begint al met de uiterlijke vorm
van beschaving: op hoeveel scholen zie
ik niet jongens met een te lange haar
dos. met ongekamde haren, met onge
wassen handen, met onverzorgde nagels.
Ik acht het een tekort van de school,
dat de leerlingen rustig in de lessen wor
den toegelaten en niet eerst de opdracht
krijgen, hun uiterlijk zo te verzorgen,
dat zij geen aanstoot geven
De hoofdzaak is (echter), dat de kin
deren zelf zich bewust worden van de
noodzaak om er verzorgd uit te zien:
leren zij het op deze leeftijd niet, wan
ner moet dit dan wel geschieden?
\N het uiterlijk wil ik overstappen
naar de omgangsvormen: de kinde
ren dienen getraind te worden in het
spreken zonder te schreeuwen (o.a. in
de pauze): in de normale beleefdheden,
zoals het laten voorgaan van een oudere
of van een meisjesleerling; in het groe
ten: kortom zij moeten er zich van be
wust worden, dat ieder ogenblik van de
dag andere eisen stelt aan hun optreden.
Het ontbreekt nu eenmaal vele kinderen
thuis aan deze training en zij moeten
het toch ergens leren.
Tot slot zij bij deze uiterlijkheden nog
W ijzigingen in
Utrechts busbedrijf
Van onze correspondent
UTRECHT, 6 Nov. Het Utrecht
se busbedrijf behoort tot een der
vlotte gemeentelijke dienstee waar
voor men respect krijgt als men het
met de vervoers-apparaten in andere
grote steden vergelijkt. Natuurlijk
blijven er desiderata en zeker is het
niet prettig dat tal van lijnen niet
vlak voor de ingang van het Centraal
Station kunnen stoppen. De situatie
ter plaatsel aat dit echter niet toe
en zal dit, gezien de wijze waarop
moeilijke vraagstukken hier blijven
hangen, zeker in jaren nog niet
mogelijk maken. Dit alles verandert
niets aan het feit dat het een wijs
besluit is geweest indertijd de tram
op te ruimen en te vervangen door
een transportmiddel dat sneller en
gemakkelijker door alle verkeers
situaties kan dartelen, al past het
woord niet bepaald bij onze stad.
Vandaag heeft de directeur van het
G.E.B.R.U., ir. J. L. van Dam van
[sselt ons iets verteld over enkele
wijzigingen die met ingang van de
winterdienstregeling op Zondag 15 de
zer worden aangebracht. Juist omdat
in Utrecht veel vreemdelingen en zaken
mensen aankomen is het gewenst dat
landelijk bekendheid wordt gegeven aan
enkele markante veranderingen. Zo
dient men er mei ingang van genoem
de datum rekening mee te houden dat
lijn 2 die naar het Wilhelminapark rijdt
en de daarachter gelegen ziekenhuizen
bedient, wordt gesplitst in 2 a en 2 b.
De standplaats van 2a die de oude i
te volgt tot de Prins Hendriklaan. blijft
dezelfde. Daarentegen rijdt 2b over de
Potterstraat, Voorstraat, Wittevrouwen-
straat, Biltstraat, Snellenlaan via de
Ramstraat naar de burgemeester Rei
gerstraat en volgt vandaar weer de oude
route naar het station. Als voordelen
ziet men een herstel van de vroegere
verbinding tussen Biltstraat en Wilhel-
minaparkkwartier. Een nadeel is natuur
lijk dat langs de z.g. Rechte Lijn min
der bussen zullen rijden, hoewel de di
recteur vertelde dat men in de spitsuren
14 bussen zal inschakelen op deze lijn
tegen thans 10. Om de 2Vz minuut ver
trekt er een van het station, voegde hij
hieraan toe, doch hoe fraai dit moge
klinken, het laat zich o.i. aanzien dat
deze zeer drukke lijn toch overbelast
zal raken vooral ook wanneer de Spoor
wegen hun voornemen gaan volvoeren
om uitbreiding te geven aan het empla
cement achter het Maliebaanstation het
geen bijna niet anders kan leiden dan
tot een nog frequenter sluiten van de
overweg aan de Burgemeester Reiger-
straat.
Daar de Biltstraat nu bediend zal wor
den door lijn 2. heeft men lijn 9 die
er tot dusver langs reed, verlegd en
wel van het station door de Potterstraat.
Minrebroederstraat, Janskerkhof. Nobel-
straat. Wittevrouwensingel, Kleine Sin
gel, Blauwkapelseweg, Griftstraat. Poort
straat. Alex Numankade naar de Bleyen-
burgstraat. Hierdoor zijn wijken die tot
heden van een busverbinding verstoken
waren ingeschakeld in het vervoersbe
drijf.
Een derde verandering van betekenis
is het doortrekken van lijn 11 tot de
Balyelaan. Thans is het eindpunt het
Ledig Erf. Genoemde lijn behoort stel
lig tot de minst rendabele van het net
en het is te hopen dat de nu aan te
brengen verbetering die al bij haar in
stelling op het programma stond doch
door gebrek aan materieel niet kon wor
den verwezenlijkt, tot meer passagiers
zal voeren.
Als laatste factor van betekenis werd
ons een verhoogde frequentie op de lij
nen 1, 3 en 7 voorgespiegeld, waarmee
stellig velen zullen zijn gebaat die nu
liever gingen lopen.
Het was verheugend te vernemen dat
er een verbetering in de financiële po
sitie van het bedrijf is ingetreden sinds
de winterdienst 1952 toen men de fre-
uentie heeft vergroot en nieuw mate
rieel in gebruik kon nemen. Thans heb
ben we de beschikking over 86 bussen,
wanneer althans straks de 10 Kromhout
bussen zijn afgeleverd. Geleidelijk gaan
de .wagens met benzinemotoren eruit zo
dat het niet lang meer zal duren of
het hele net wordt met Diesels bediend.
Dit zal de exploitatie wel ten goede ko
men, zodat we het onaangename schok
ken bij het aantrekken en stoppen, maar
voor lief moeten nemen. Trouwens we
hebben nu al wagens met een rijdende
lichtkrant (reclame) en chauffeurs die
hun linkerpols bespreken omdat daar
op een microfoon is gemonteerd zodat
ook de oude dames achterin, het afroe
pen der haltes gemakkelijk kunnen vol
gen. Jammer maar dat de betaalbus
is afgeschaft, want nu is het geteut niet
van de lucht. Maar men kan niet alles
hebben, zelfs niet in Utrecht.
één teer punt genoemd: de rode lippen
en de nagellak. Het is mijn overtuiging,
dat een schoolgemeenschap, waarin ie
dere leerling precies zoals hij of zij is
zo eerlijk mogelijk een plaats inneemt,
dqze schoonheidsmiddelen moeilijk ge
doogt.. Tijdens de schooltijden zijn wij
allen, leraren en leerlingen, gewoon zo
als wij zijn. Ik betreur het. dat soms de
schoolleiding de juiste loon blijkbaar
mist om een aantal meisjes-leerlingen
dit duidelijk te maken."
Tot zover de aanhaling. Ongetwijfeld
zal ieder het er mee eens zijn. Het vol
gende bedoelt dan ook geen critiek; in
tegendeel. Maar dat deze brief moest
worden verzonden is een merkwaardig
teken des tijds. Wie zou zo iets 50 jaar
geleden nodig, ja mogelijk geacht heb
ben? Toen kwamen (de inspecteur wijst
er op) de leerlingen uit een beschaafde
kring; van huis hadden ze betere ma
nieren en ze voedden elkaar zo nodig
wel op. Wij eenvoudige dorpsjongens
leerden van onze klassegenoten al heel
gauw, hoe ons te gedragen; zij het dat
de onderrichtmethode niet altijd zacht
zinnig was. En de leraren? Of zij toen
uit een „beter" maatschappelijk milieu
kwamerl, durf ik niet zeggen. Maar wel
weet ik. dat ook zij geen ongemanierd
heden duldden. Niet door ons opzette
lijk ,,op te voeden", maar door wat ze
zelf waren en door hun reacties op onze
tekortkomingen.
Hoezeer zijn de tijden veranderd! De
leerlingen komen uit ander kringen, of
liever: percentsgewijze vormen die uit
de lagere maatschappelijke kringen een
veel groter aantal. Dank zij de hogere
welvaart, de hogere lonen, behoeven
veel ouders hun kinderen niet dadelijk
aan het geld verdienen te zetten
een verheugend verschijnsel. Daarbij
maakt het lage, zelfs gratis schoolgeld
de toegang voor velen mogelijk (in hoe
ver ook dat een heugelijk verschijnsel
is, blijve hier ononderzocht). Het gevolg
is. dat de beter gemanierde leerlingen
geen invloed meer kunnen oefenen als
vroeger, ook al, doordat het aantal on-
gemanierden zo groot is, dat ze elkaar
steunen en zich niet meer behoeven te
schamen.
TV/f AAR de beschavende invloed van
de hogere standen werd ook ver
zwakt, doordat ook zij de beschaafde
omgangsvormen voor een groot deel
hebben overboord geworpen. Ze voelen
niet meer voor conventie en decorum;
willen vrij zijn in hun spreken en ge
dragingen. De oorzaak daarvan is niet
alleen, dat er velen snel de maatschap
pelijke ladder zijn opgeklauterd, die
men vroeger parvenu's zou genoemd
hebben. Het is een veel dieperingrij
pend verschijnsel: de oorzaak ligt veel
dieper en is op de hele wereld merkbaar.
Het is hier niet de plaats daar in te
treden. Men noemt het hier wel „Ame
rikanisme", maar dat dient alleen om
de schuld van eigen schouders af te
wentelen. Dus ook daardoor is de
vloed van de leerlingen uit de beschaaf
dere klassen verzwakt.
Zo dwingt de tegenwoordige tijd tot
maatregelen, vroeger onnodig en on
denkbaar. We hebben ons daarin te schik
ken; kunnen er ons zelfs in verheugen,
dat velen nu een onderwijs kunnen vol
gen, dat vroeger voor hen onbereik
baar was. Dat onderwijs niet meer is
een privilege voor de hogere standen
en deze gedwongen worden, zich door
inspanning de plaatsen te veroveren, die
ze vroeger als hun toekomend beschouw
den, is een groot maatschappelijk geluk.
Maar er zit meer aan vast. Velen
van de leerlingen met hun tekort aan
omgangsvormen, aan „uiterlijke vor
men van beschaving", zoals de inspec
teur het noemt, komen uit kringen,
waar ook andere tekorten heersen. Ook
al kunnen ze op school meekomen (ze
werken over 't algemeen ijverig) en al
doen ze behoorlijk eindexamen, dan
wachten hun later vaak teleurstellin
gen: ze passen zich moeilijk aan aai
de wereld waarin ze later moeten wer
ken. Hetzij ze terstond na hun exa
men naar de practische maatschappij
overgaan, hetzij ze gaan studeren: ook
dan moeten ze veel leren, dat met de
wetenschap niet te maken heeft, maar
wat men de omgangsvormen van de
maatschappij zou kunnen noemen. De
universiteit weet dat ook al lang; de
pas aangekomen studenten krijgen aller
lei voorlichting. Zelfs daalt ze al af
tot de burgerschool en het gymnasium
en licht ze de leerlingen daar al in, om
dat de ouders geen begrip hebben van
wat hun zoon te wachten staat. In
zijn geestige rectorale rede heeft de rec
tor magnificus van de Delftse hogeschool
dan ook gesproken van „de prae-nalale
zorg" voor de studenten. Voor hen die
in de maatschappij te werk komen, ont
breekt zulk een voorlichting; daar moet
ze zonder verdere steun er zich door
slaan. Of nu ook daarvoor een instituut
moet worden in 't leven geroepen, dan
wel of de zaak principieel heel anders
moet worden aangepakt, daarover zul
len we in dit verband niet verder spre
ken.
Gouden ambtsjubileum
ds. C. J. H. van Diemen
Zondag 8 November a.s. viert dr. C.
J. H. van Diemen te Den Hulst (Ov.)
zijn gouden ambtsjubileum als predi
kant in de geref. kerken in Nederland.
Hij werd 1 April 1871 in een predikants
gezin te Amsterdam geboren en stond
te Meerkerk en te Blokzijl en tensiotce
nog 24 jaar te Nieuwleusen, waar hem
op 1 October 1933 emeritaat werd
leend.
M.s. Kroonborg te
water gelaten
Van onze correspondent
DELFZIJL. 7 Nov. Bij de scheeps
werf van de firma gebrs. Niestern te
Delfzijl is vanmorgen de kustvaarder
Kroonborg te water gelaten. Het schip
wordt gebouwd voor rekening van de
n.v. E. Wagenborgs scheepvaart- en
expeditiebedrijf te Delfzijl en wordt het
vlaggeschip van deze rederij. Deze
fraaie coaster van 499 bruto register ton
en met 'n draagvermogen van 1050 ton is
tot heden de grootste kustvaarder, die
in Delfzijl en omstreken is gebouwd.
Het schip is tevens het grootste open
shelterdektype van de kustvaartvloot.
De bouw geschiedt onder toezicht van
bureau Veritas (hoogste klasse) voor de
onbeperkte vaart.
De afmetingen zijn: lengte over alles
73.50, breedte op spanten 10.35, totale
breedte 10.45 en diepte 5.75 m. Er ko
men drie masten en twee laadpalen.
Aan elke mast worden twee drietons
laadbomen aangebracht en elke laad-
paal krijgt een drietons laadboom. Ver
der worden acht electrische lieren voor
laden en lossen opgesteld. De gehele
inrichting van het schip wordt electrisch.
De voortstuwing geschiedt door een:
1150 pk industriemotor en als hulpmoto
ren worden opgesteld drie zescvlinder
listermotoren van 62 pk. Een bijzonder
heid is. dat de Kroonborg met zijn 10.45
m breedte precies 5 centimeter speling
heeft om de Eemskanaalsluis van 10.50
m breedte te passeren.
Beroepen
Ned. Hen-, kerk. Bedankt voor Wijckel:
L. Hylarides te Augustinusga. Aangenomen
de benoeming tot pastoraal medewerker te
Alblasserdam: L. P. Mundhenke te R'dam.
Beroepbaarstelling: ds. mr. L. C, W. Eke-
ring. woonachtig te A'dam. voorheen pred.
aldaar.
Aangenomen naar Rozendaal (Gld.): A.
der Ven. card, te Wassenaar.
Bedankt voor Wageningen: G Boer te
Gouda; voor Krabbendijke: W. Brinkman te
Asperen.
Aangenomen naar Wezep: E. Goedhart te
Middelharnis.
Benoemd tot vicaris te Overschie: H. tv.
Ruinink, voorheen vicaris te 'sHeer Abts-
kerke.
Geref. kerken. Beroepen te Zwarebroek;
J. Vlaming te Echten.
Beroepbaar gesteld. D. Pasman Jr., cand.
te Den Haag en J. Plug, cand te Zonnemaire.
De heer Pasman stelt zich terstond beroep-
baar.
Chr. Geref. kerken. Beroepen te Middel
harnis: P de Smit te Zeist.
Geref. kerken onderh. art. 31 K O. Beroe
pen te Middelburg- C. Trimo te TwiJzel.
Rem. Broederschap
Aangenomen naar Lochem: F. Palmboom te
Zwammerdam.
Examens
Leiden. Doet. ex. Nederlands recht: mevr
H J A den HollanderDupont, Voorburg;
de heren A Don. Voorburg; A L Versteeg,
Den Haag.
Utrecht. Cand. rechten: J. H. M. Gielen,
Breda. Doet. rechten: T. M. Harmsen, Utrecht
en H. M. Koning. Utrecht; doet. geneeskun
de: mej. Th. M. C. J. van de Eerenbeemt,
Vught (cum laude), N. Adema. Rotterdam,
mej. E. van Daalen, Utrecht, J. P. Dieleman,
Utrecht, F. B. G. Groothuis, Almelo. G. den
Hartog, Langerak, J. No'bbe, Groot-Ainmers,
J. Chr. B. Eijkman, Rotterdam. C. J. Ooms.
Tilburg, H Smit, Utrecht. J. Tissink. Utrecht,
mej. A. M. Zevenbergen. Utrecht.
Groningen. Artsex. 2e ged.: mej G M Bag-
Strman. Haren (Gr.): C J van der Kamp,
ronïngen: J H Wijmenga. Garijp (Fr.).
Bev. tot arts: H Kuipers. Leens: A D Piers,
Groningen; E H Sprenger, Haren (Gr.),
Uitspraken van de Raad
voor de Scheepvaart
Inzake het in de mist aan de grond
lopen van de kustvaarder Borneo op 21
Maart nabij St. Bees Head aan de En
gelse westkust heeft de raad voor de
scheepvaart zowel de kapitein H. W.
als de stuurman B. M. gestraft door
het intrekken van 'hun diploma's voor
de tijd van een maand.
Inzake de stranding van het m.s. Ma-
raat V op 8 Januari van dit jaar nabij
Haisborough heeft de raad het niet no
dig geacht aan kapitein A. L. enige
straf op te leggen. Ook de stuurman I.
heeft geen schuld aan de stranding.
G»ik inzake het aan de grond lopen
van het m.s. Wim op Aaro Flak in de
Kleine elt op 8 Febr. j.l. heeft de raad
kapitein J. C. C. R. H. S. geen straf
opgelegd.
Genootschap voor geschiedenis
der geneeskunde, wiskunde en
natuurwetenschappen
De jaarlijkse vergadering van het
Genootschap voor eschiedenis der ge
neeskunde, wiskunde en natuurweten
schappen zal op Zaterdag 21 en Zondag
22 dezer in Enschede worden gehouden.
Zaterdagavond begint de wetenschappe
lijke vergadering, waar zullen spreken
dr. H. J. Drossaart Lulifs uit Emmen
over: Kanttekeningen bij Hippocrates'
„heilige ziekte" en dr. D. Burger uit
Rotterdam over: Galilei's theorie van
eb en vloed.
Zondagmorgen wordt na de algemene
huishoudelijke vergadering de weten
schappelijke vergadering voortgezet; dan
spreken dr. D A. Wittop Koning uit
Amsterdam over: Delftse apothekers
potten en dr. G. L. C. A. Hermans uit
Delft over: Enquête over het Hotel Dieu
te Parijs.
Na de lunch volgen inleidingen van
prof. dr. E. J. Dijksterhuïs uit Bilthoven
over: „Rembert Dodoens en zijn cruydt-
boeck en van de heer B. A. van Proosdij
uit Leiden over: De nieuwe literatuur
'er de Assyrische geneeskunde.
Tenslotte zal een bezoek worden ge
bracht aan het rijksmuseum Twenthe
en de daar ingerichte tentoonstelling
„De geheimen van de grond".
Prof. Zernike sprak
te Utrecht
Voor het Natuurkundig Gezelschap
heeft prof. dr. F. Zernike uit Gronin
gen, winnaar van de Nobelprijs voor
natuurkunde 1953, te Utrecht een
lezing gehouden over: „Moderne op
tische methoden in de miscroscopie".
Toen prof. Zernike, begeleid door de
directeur van het physisch laboratorium
te Utrecht, prof. dr. J. M. W. Milatz,
de collegezaal van het laboratorium
betrad, verhieven zich de aanwezigen
van hun zetels. De belangstellenden
waren in zo groten getale gekomen, dat
de zaal te klein bleek. Prof. Zernike
werd met een langdurig en hartelijk
applaus begroet. Voordat hij achter de
katheder plaats nam (er stonden enige
fraaie bloemenmanden, aangeboden door
het physisch laboratorium en het Na
tuurkundig gezelschap) werd hij toege
sproken door prof. Milatz. „De Nobel
prijs is de waardering voor het fraaie
physische werk, dat gij verricht hebt,
niet alleen in het belang van de optica,
maar ook ten bate van de biologie, de
wetenschap van het leven". Prof. Milatz
somde nog ander werk op dat bijv, ver
richt werd in samenwerking met spre
kers voorganger, prof. Ornstein. „Gij
hebt gevraagd, van deze avond niets
bijzonders te maken en dat zullen wij
ook niet". De rector-magnificus der
Rijksuniversiteit te Utrecht, prof. dr.
H. C. Ruemke, zeide daarop, dat bij
gebeurtenissen als deze de Nederlan
ders naast elkaar staan, zoals zij dat
doen bij een ramp. „In dit geval willen
wij doodgewoon zeggen, hoe blij wij
zijn". Hij zeide vervolgens, dat de naam
Zernike niet alleen reeds leeft door die
van vader Zernike, maar hij heeft ook
een goede klank door uw zuster, de
dichteres. Spr. wees op de bescheiden
heid en de innige toewijding van de
drie Zernikes.
Daarop hield prof. Zernike zijn
dracht, waarin hij er op wees, dat in
de laatste twintig jaar de lichtmicrosco-
pie zo vooruitgegaan is, vellicht ook
door de concurrentie van de electronen-
microscopie. Maar electronenmicrosco-
pie, al heeft zij haar voordelen, is
duurder, moeilijker, terwijl alle prepa
raten uitdrogen. Uitvoerig ging spr.
daarop in op te interferer.tie-microsco-
pie, waaruit de phasencontact-microsco-
pie, zo spr. zeide, op stiekeme wijze is
voortgekomen.
Spr. zette uiteen, hoe zich de con-
trastphasen microscoop heeft ontwik
keld en de beginselen van de phasen-
contrast microscoop, hetwelk hij toe
lichtte met verschillende lantaarn
plaatjes.
Prof. Milatz sprak een slotwoord,
dat de aanwezigen de Nobelprijswin
naar hun waardering hadden getoond
door een nieuw langdurig en hartelijk
applaus.
Het nieuwe havenplan van
Delfzijl
Van onze correspondent
DELFZIJL, 6 Nov. Een van de in
grijpendste voorzieningen, die Delfzijls
gemeentebestuur heeft getroffen in ver
band met de a.s. industrialisatie heeft
betrekking op het nieuwe havenplan en
de uitbreidig van industrieterreinen.
De haven wordt twee maal zo groot
met nieuwe mogelijkheden voor kaden
en opslagruimten. De ingang komt vol
gens het plan tegenover de nieuwe zee
sluis die de Eemskanaalarm met de ha
ven en de zee verbindt. De aanleg van
deze nieuwe omsnijdingsarm maakt deel
uil van ,het Eemskananlplan waarvan
dc uitvoering in het midden van 1954
zal worden aangepakt. Uiteraard is re
kening gehouden met de noodzakelijk
heid, dat moderne verkeersverbindingen
moeten worden aangelegd. Zo zal over
de nieuwe haven behalve een spoorweg
verbinding een verkeersweg worden aan
gelegd. Deze sluit dan aan op de nieu
we Rijksweg Groningen-Ten Boer-Delf-
zijl, waarvan de uitvoering ook niet lang
meer op zich zal laten wachten. Bij het
nieuwe havenplan behoort de uitbrei
ding van de industrieterreinen, die alle
rond de haven met een moderne outil
lage zullen komen te liggen. Behalve
het grote terrein voor de Sodafabriek
liggen verschillende andere industrie-
gronden klaar.
Voor de kleinere industrieën is een
grote industriehal geprojecteerd. Van de
bedrijfsoppervlakte in deze hal, onge
veer 3600 m2, is reeds meer dan de
helft door diverse industrieën gehuurd.
Dat er in deze omgeving voorts enorme
mogelijkheden liggen voor een grotere
scheepsbouw spreekt vanzelf. Het ge
bied leent zich er uitstekend voor. Zo
als bekend is heeft minister Zijlstra on
langs in de Tweede Kamer meegedeeld,
dat ook het Rijk financieel zal deelne
men in het Sodaproject te Delfzijl. Het
is thans zo, dat niet met de uitvoering
zal worden gewacht totdat van particu
liere zijde alles zou zijn geregeld. Delf
zijl wacht de komende gebeurtenissen
af en bereidt zich in elk opzicht voor
om de problemen, die de industrialisatie
met zich zullen meebrengen zo goed mo
gelijk te kunnen opvangen. De zeehaven
van het Noorden krijgt dan eindelijk de
kans eens meer profijt te treknen van
haar gunstige geografische ligging. Een
kans. die door de zoutrijkdom van de
bodem nabij Winschoten nog groter is
geworden.
Een gevangenisstraf van acht maan
den met aftrek is voor de Utrechtse
rechtbank geëist tegen de 27-jarige A. H.
B. uit Utrecht, die in een café aldaar
enige militairen had opgezet tot muiterij
en desertie. Een misselijke houding van
iemand, die zelf in de oorlog bij de
Kriegsmarine had gediend, vond de pre
sident.
Een serenade voor
prof. Zernike
De Groningse Nobelprijswinnaar voor
natuurkunde, prof. Zernike, ontving gis
teren een telegram van gelukwens van
de minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen. De senaat van Vindicat
Atque Polit zal hem Zaterdagavond een
serenade brengen. De stoet zal 9 uur
van de sociëteit Mutua Fides vertrek
ken.
Landdag Nederlandse Rotary. Op 23
en 24 April 1954 zal te Alkmaar de land
dag worden gehouden van de Nederlandse
Rotary.
Men schrijft ons:
T N de afgelopen zomermaanden
heeft de Nederlandse Amateurgid
senbond B. B. T. B. B. A. in 1853
gevallen zijn diensten verleend aan
buitenlandse toeristen, die ons land
bezochten. Al die vreemdelingen heb
ben toen kennis gemaakt met een
unieke vereniging van jonge mensen
meest studenten en middelbare
scholieren, die er voor zichzelf een
erezaak van maken om iedere bui
tenlander, die zulks wenst, te be
schouwen als een persoonlijke gast en
hem dienovereenkomstig tegemoet te
treden. Zij helpen hem bij taalmoei
lijkheden, begeleiden hem soms dagen
achtereen op zijn tochten, tonen hem
het mooiste dat Nederland te bieden
heeft en trekken zich in alle opzich
ten zijn persoonlijke belangen aan zo
als dat goede gastheren betaamt. Dit
alles doen de amateurgidsen zonder
daarvoor enige beloning te willen ont
vangen.
Het is de grondwet van de vereniging,
dat een lid nimmer iets mag accepteren,
dat maar in het geringste kan worden
uitgelegd als een honorarium voor ver
leende diensten; wie deze stelregel over
treedt wordt onverbiddelijk geroyeerd.
Het komt wel eens voor, dat een ama
teurgids na het afscheid nemen bemerkt,
dat zijn buitenlandse gast een gulden in
zijn zak heeft laten glijden. Hij draagt
het geld dan af aan de penningmeester
van de Bond. die eigenlijk allerminst op
deze kasvermeerdering gesteld is. wan:
het betekent dat men de goedbedoelende
vreemdeling nu een souvenirtje moet
toesturen, dat de vereniging meestal
meer kost dan de gehele gift bedroeg.
Het begon allemaal veel minder phi-
lantropisch. Toen in 1928 de Olympische
Spelen in Amsterdam werden gehouden
gaf de A. N. W. B. een boekje uit:
„Waar komt deze auto vandaan?",
waarin de nummerborden van buiten
landse auto's stonden afgebeeld met de
vermelding uit welk land en welke pro
vincie de motorrijtuigen afkomstig wa
ren. Enige Utrechtse H. B. S.-ers maak-
Advertentie
ROTTERDAM
I EIECTRISCHE SCHEERAPPARATEN
ten er een hobby van zoveel mogelijk
vreemde nummerborden te noteren en
deze zo mogelijk te bemachtigen. Daar
toe was het nodig de buitenlandse auto
mobilist in school-Engels, -Frans of
-Duits te vragen of hij zijn nummerplaat
te gelegenertijd niet wilde afstaan, en
aangezien het in vele landen de ge
woonte is ieder jaar een nieuw nummer
bord uit te reiken, waren vele vreemde
lingen wel bereid aan deze verzamel
woede toe te geven.
Uit het contact met de vreemdelingen
bemerkten de jongens echter tevens
iets anders: n.l. dat vele buitenlandse
automobilisten moeite hadden zich te
oriënteren in het uit een vroeger tijd
perk daterende, en daarom wat onge
ordende, stedenplan. Om de vreemdelin
gen nu te helpen besloten zij zich op
„strategische", d.w.z. slecht overzichte
lijke kruispunten op te stellen en onmid
dellijk hun assistentie aan te bieden,
wanneer zij zagen dat een buitenlandse
autorijder de weg niet kon vinden. Dit
„posten" is nog steeds de voornaamste
methode, waardoor de leden van de Ne
derlandse Amateurgidsenbond met
vreemdelingen in contact treden. De
buitenlanders waarderen zonder enig?
uitzondering deze spontane hulp, temeer
daar zij wordt aangeboden in een hun
bekende taal de amateurgids heeft
aan het nummerbord immers direct ge
zien uit welk land zij komen.
N 1933 kwam uit deze activiteiten
de „Bond ter Behartiging van de
Toeristische Belangen van Buitenland
se Automobilisten" voort. Naar de
mening van de leden kan deze naam
genoegzaam worden afgekort tot B.
B. T. B. B. A., maar andere belang
hebbenden plegen wat simpeler, zij
het minder exact, van ,,de-Bond-met-
de-lange-naam" te spreken. De Bond
heeft in de twintig jaren van zijn be
staan slechts onderbroken door de
oorlog bij elkaar meer dan 100.000
buitenlanders geholpen. Die assisten
tie kan van allerlei aard zijn: van
het wijzen van de goede weg tot het
begeleiden van een groep industriëlen
gedurende enige weken. Soms komt
een verzoek om hulp uit het buiten
land zelf, wanneer een vreemdeling
na enige jaren zijn bezoek aan Neder
land herhaalt of van kennissen van
het bestaan van de B. B. T. B. B. A.
gehoord heeft. De ene keer vraagt
men speciaal om een dameslid om
een groepje meisjes te chaperonneren,
de andere keer weer een juridisch
student voor een gezelschap advoca
ten. De ene amateurgids trekt op met
een Franse fotojournalist, de andere
met een Maori zakenman.
Wanneer binnenkort de leden van de
Nederlandse Amateurgidsenbond uit alle
delen van het land bijeenkomen te
Delft om het vierde lustrum van hun
vereniging te vieren, zal de lucht dan
ook gonzen van sterke verhalen. Want
al putten de B. B. T. B. B. A.-ers
uit hun werkzaamheden geen geldelijk
gewin, hun avonturen en vriendschappen
met mensen over de gehele wereld zijn
met geen goud te betalen. Als een Is
raëlische burgemeester bereid is om zijn
gehele gemeenteadministratie in te scha
kelen om een groep gestrande Neder
landse vliegtuigpassagiers een gezellige
avond te bezorgen als wederbetoon voor
de gastvrijheid, die hij in Nederland
van de B. B. T. B. B. A. ontving, als
een Amerikaan bereid is om zijn finan
ciële positie bloot te leggen aan de
Amerikaanse immigratie-autoriteiten
omdat hij een amateurgids, die hem in
Nederland geholpen had, aan een visum
voor de Verenigde Staten wil helpen.
dan bestaat er inderdaad geen behoefte
meer aan bewijzen, dat het werk van
de Nederlandse amateurgidsen door de
deerd.
(Reeds in een gedeelte van
onze vorige editie opgenomen.)
Assembleren van
bromfietsen in India
Naar wij vernemen zou de regering
an India overwegen tot een Neder
landse fabriek van bromfietsen (de
Kaptein-fabriek te Arnhem) het ver
zoek te richten tot het oprichten van
een bedrijf voor het assembleren van
bromfietsen in India. Besprekingen
dienaangaande worden thans van Neder
landse zijde te Calcutta met de Indische
autoriteiten gevoerd en de Nederlandse
fabriek zou naar dienaangaande nog
wordt vernomen bereid zijn tot oprich
ting van een dergelijk assemblagebedrijf
over te gaan indien haar definitief een
verzoek hiertoe door de Indische auto
riteiten zou worden gedaan.
Advertentie
Schakel- en verdeelkasten,
autom. schakelmateriaa!
Den Haag Piel Heinstr. 101 Telefoon 334366
Als groothandel levering aan
erkende Installateurs.
chee pvaartberichten
Vrachtschip Cap Blanc
afgeleverd
Het door T. van Duijvendijk's
Scheepswerf c v. .te (Lekkerkerk
voor de rederü Saga te Pa-rijs ge
bouwde vrachtschip Cap Blanc is
dezer dagen aan de opdrachtgeef
ster afgeleverd. Het schip is in
middels met een lading zilverzand
van Rotterdam naar Casablanca
vertrokken.
Het schip heeft een draagver
mogen var. 2280 ton. De lengte
over alles bedraagt 19.85 meter,
de breedte 12.34 m. en de diepte
Verkochte schepen
Het Nederlandse stoomschip Da-
ae (ex Aardenburg, ex Stahleck).
1.634 ton bruto en 942 ton netto, in
1923 bij de A.G. Weser te Bremen
gebouwd, is verkocht aan de Hell-
nic Levant Lines te Piraeus.
Aangekomen schepen
Nieuwe Waterweg ai
6.10 AD! ar»! Alcxandrl
Hampton Ronds
Advertentie
DE STOFFERING
van het vrachtschip
s.s. „Cap Blanc"
werd geheel verzorgd door
DORDRECHT
Telefoon 3551 (K. 1850)
Scheepsstoffering
Meubileringsbedröven
5.22 m. Een 2000 pk 2 tact Fiat
dieselmotor gaf het schip op de
beladen proefvaart een vaarsnel-
heid van 13.9 mijl. De stoffering
is verzorgd door de n.v. Dekkers
te Dordrecht
De Cap Blanc Is bestemd vooi
de geregelde dienst lussen Casa
blanca en Rouaan-.
S.s. Caron-ia naar
Rotterdam
Voor de eerste maal na de
log zal in het komende voorjaar
een groot passagiersschip van de
Engelse Cunard Line. n.L het ruim
34.000 ton bruto metende s.s. Caro-
nia. op een Europese vacantiereis
met Amerikaanse toeristen ook een
Nederlandse haven aandoen. Het
schip vertrekt op 11 Mei a.s. uit
New York voor een reis van meer
dan 22.000 km langs 15 Europese
havens, gelegen in 12 verschillende
landen.
Op 11 en 12 Juni zal de Caronia
te Rotterdam liggen, om haar Ame
rikaanse passagiers de gelegenheid
te geven tot een bezoek aan ons
land, De fa Ruys Co. te Rotter
dam is hoofdagente voor Neder
land van de Cunard Line.
Andere havens, die het schip op
deze reis zal aandoen, zijn o.m.
Casablanca, Palma, Barcelona, Ville-
franche, Malaga. Lissabon, Bangor
(Belfast), Gothenburg, Oslo. Le
Havre en Southampton.
Proefvaart m.s. Geger
Op de Eems is Donderdag de
officiële proefvaart gehouden van
het motorschip Geger. dat gebouwd
is bij de Scheepswerf G. J.
der Werff te Westerbroek i
rekening van de rederij Kepala
Perusahaan Garam Dan Soda Ne-
geri te Djakarta.
Het schip is gebouwd onder toe
zicht van het Bureau Veritas voor
de kleine kustvaart De afmetingen
van het schip, dat van het schut-
dektype is zijn: lengte 49.8 meter;
breedte 9 m en diepte 3.25—5.40 m
Het schip heeft een draagvermogen
van 610 ton. Het meet 353 bruto
register ton. Het is voorzien van
»n 400 pk Werkspoormotor en kan
;n snelheid van circa 10 mijl be-
:iken.
Ti,fdens de proefvaart, waarbll o.a.
vertegenwoordigers van de Aan-
schaffingsdienst Republik Indone
sia aanwezig waren, werd het schip
overgenomen. De Geger vertrekt
Vrijdagmiddag naar IJmuiden. v
tij zal bunkeren en provianderen
om vervolgens de reis naar Indo
nesië te aanvaarden.
Do stemming op de Londensc
vrachtcnmarkt was Donderdag prijs
houdend. Er kwamen iets meer za
ken tot stand, w.o. voor kolen van
Hampton Roads naar Nederland
tegen 31 sh. en zwaar graan van
de Noordelijke Pacific naair het
Ver. Kon, tegen 63 sh. 3 pence en
van de Zwarte Zee naar het Ver.
Kon. tegen 45 sh. per ton.
Voor suiker in balen werd ge
daan van Mauritius naar het Ver.
Kon. tegen 67 sh. 6 pence en van
Cuba naar Casablanca tegen 66 sh.
Skoger»)
(i. t. nou: v.aS Mosel-
Creekdawn Londen: 7.15
Marshall Gororor Leningrad: 7.25 Astrei
".0 Empire Wansbeck Harwich r
onderzeeboot Noord
zee; 8.60 Pt 8t Louli
Odwiwald New Vork
'Igsnos Kotl—
5 Corona Kolk*: 9.5 Anrors B. Aires
n Peruls: 10.30 S 803 onderzeeër n Noord -
mwe Waterweg aangekomen 6 Nov.:
Spitzerdorf Lr «acker: 11.55 Geiler-
Grangemouth12.P-5 Kaap Falsa Gni
12 15 Vecht Faxen: 12 55 Frtgg» Lu-
VUardtngen: 13.10 Tamo Antwe
Imsndrx Kaliningrad: 13.30 Albert
Lufi Hamburg: 16.00 Wldder Arendil:
Pmmarch Namr<; 14 00 Elsenbursh Ci
blanco: 15.35 Caltex Leiden Sldcn n 1
16.35 Carthew Siransea: 17 10 Mas.
Gdvnla: 17.50 Baai Newport News; 18.00
so.
Antwerpen: 21.20 Tusna Gothen-
120 Les r almas Casablanca: 2120
.ster Newport News: 21 65 Capo Ver-
ah; 21 50 Errla Bangkok l.r. I/m-
30 Albatros Morpfaou Bax n Vlasr-
22.65 Bahenland Gent al« hlllogsei
Maassluis: 22.15 Tarfala Narrik: 23 00 Ja-
Lnnden; 23.30 Braemer Castle Durban
O.OO DUlrfel) Ileikjn#»;; 0.30 Gezieoa
Puinkerken; 0.40 5,'irga Kiepe Londen n
Dordrecht: 1.20 Domburgh Casablanca l.r.
Londen; 1.211 Nnrmandia Gothenburg It
Amsterdam: 2.10 Tampa Oslo l.r. Anlwor-
pau2.40 Kyvemltes Mormugao l.r. Lon
den: 2.55 Arallxx Norrltoplng: 2,55 Anne-
lleso Gleue Hamburg l.r. Antwerpen: 3.10
Xoordam New York: 3.30 Hoegh Vedette
Antwerpen; 3 65 Tarlfa Yokohama l.r.
werpen4.10 Hondsbosch Londen
5 30
i.30 Marcella Havre n
Advertentie
Aannemer
Straat- en Grondwerken
Tel. 48837, b76283 R'DAM
Bewegingen van zeeschepen
Aroodskerk 6 r Hongkon n Keelunt
Agatha 5 r Pladjn n Mangg»'
Aldrgóoda 5 r l'ladlu n Bangkok
Anne S 8 10.00 t Vllssingen n d H
Alcyone 6 r Hamburg n Antwerpen
tl la p 6 Dunsrnev n Wlklow
Allolh p 6 Beochyhd n Antwerpen
Aalsura 6 rede Somarang
Aldcaonda 6 150 m SS Anatnba ell n Bangkok
AlwakI 0 »5 m Z Bermuda n Trinidad
Ahoy p 6 KsbJcra n Delfzijl
Al do p 5 Sandhammern n Karlzkrona
Applngcdam 5 40 m N r Land'a End
Rouaan
Arcturus 8 300 m O Kp Race n Toronto
Adara S te Helsinki
Atl d 5 Holtenan a Groningen
Abbekerk p 6 Sabang n Aden
Alnati 5 t Paranago* te Santo»
Arnstelpark p 5 Vila* n Antwerpen
Atdshl 5 r Santos n Monterldeo
Alphacca nacht. 5-6 to B. Aires
Alphitrd 5 Monlerldeo n Rlo Grande
iludra 5 r Babi* n Si Vincent
A mor 6 1 Cout» tc Ornn
Arcndsdyk 5 e Norfolk n New York
Avcrdyk 5 r Newport News n New Y
Areturns 5 650 m O r Kp Race n Toronto
Vilimits 5 in de Sont n Kastrup
Aaladyk 5 400 m W Sdllys n Antwen
Aardvk 5 330 rn O NO Bermuda n Ha
Abbedyk 5 980 m OtN Kp Raca n N
York
Uchlba 5 250 m ZtW Rahla n Rlo de Ji
Amerskerk 6 te Lissabon
Amüelkroon 5 130 m ZZW Rlo Grande
n ftalua Blanca
Annla 8 s Ronerdain te Gent
Audaola S r Faroer te Bilbao
Alloth p 5 Oiiessant n Antw
Arundo p 4 nm Kp Race n Montreal
Aautedyk 5 te Rahla
Andyk 5 r R'dam le Antwerpen
Alpherat 4 r Monlerldeo te B. Aires
Alkali! 5 20 m NtO St Paul's Rock
Ampenan 5 r Semsrang n T) Priok
Alloth p 5 Caaueia n Antwerpen
Amoudspolder zo onm te LUsabon
tflena 5 t* Ro-tok r Vlaardtngen
Admlraiengracbt p 6 Brunsbuttel n Kings
tmsrelstsd 6 te Bremen
Applngedyk 5 325 m ZO Bermuda n
Rlerum term 5
Rorelll 6 Delfzijl
Bab t p 5 Gjadn
Beekbergen 8 vm
Londen n Kopenhagen
e IJmuiden
- (1«) n Dordrecht
60 m Z Kp Slllero
ort Said n Perz. Golf
t Kaanuad n Tcnerlffe
r Rotterdam te Antw
ftlydendyk 4 et Manilla)
r Per; 8udsn n Suez
Hartlepool n Lelxoes
te Lthewa (W.-kust
Advertentie
Auto- schetps- en stationnaire
Dieselmotoren
KEMPER t vsn TWIST
'DIESEL N.V.'
JU
Bill 3 T
Uetir 5 bij Nencast
Beonekom 5 220 m
Blemmersdrk 5 200
New York
Casablanca n Duinkerken
Swansea n Rotterdam
Antwerpen n Duinkerken
irnrtf 5 v Otterbacken n Rotterdam
andarls 5 te Gdynia r Londen
ouwersgracht 5 s Helsinki n Rafso
-rnella B 1 5 ter rede KUkkarlk
tbarina f 5 r Delfzijl n Bremen
Cottle* S 1050 m NO Paramaribo n PI
mouth
Ci'-llsto 7 t B. Aires te R'dara verssac
Calt Nederland 5 te R'dam
Delft p 6 Oporto n Botterdam
Caltex The Haguo p 6 Garde ell. n R'dam
Cislula 6 159 m OtZ Albany n Adelaide
Cleodora 5 r Curaoao n Havanna
Coolalngel p 5 Skerries n Galway
Caltex Utrecht p 6 Gibraltar n Sldon
Clarella 7 tc Slngaporo
Corllla 6 r Singapore n Mlrl
Claea Compaen 8 tpswlch n Gooi*
Cornells Houtman p 6 Kiel n Londen
Calllsto p 5 Ouessant n R'dam
Congostroom 6 te Lagos
I Tyne
i' Albany n Adelaide
Clstula 5 135
Clarella 5 210
Cory da 5 180 m OrZ Billiton
Corinoran 6 r Rotterdam n Huil
Delfland 5 r A'dam n Hamburg
4 vUÓsjMad
Francisco n L Angeles
nt ONO Bermuda
NNCT Kp Vllano n Genua
i 425
Daniel 6
Driebergen 5 20
Da Capo 6 50 m a Flnlsterre n Ltssal
Dalerdyk 6 to Antwerpen
De Ruyter 6 dw Ceuet ell n Mtddi
Doklaan 8 bij Sundrsall n Holsund
Domhurgh 6 In Tbamesmondlng n R'dam
Dulreland 6 15 m ZO Flamboro Head
Lel tb
Doogedyk 5 r R'dam te Londen
Delft 5 te Talcahuano
Drie Gebroeders p 5 Texel (Is) n Karlsbarg
Da Capo 6 nm te Lissabon ren»
Denl 6 r Kopenhagen te Odenae
Dolfsharen 6 670 m WZW Land'i
Deo Fitvento 5 r Pnsajes n Bilbao
Ksso Rotterdam 6 200 m NO San Miguel
Egbert Wagenborg 5 t Skoghall
Elmlna p 6 L Palraas n Dakar
Eu» p 5 Straat Ormoesz n Fao
Elscoburgh 5 r Londen n Rouaan
Hos 0 dw Nordhlnder llclitaoblp n Algiers
l-Xso Den Haag p 6 Kp Bmigaron) n Stdon
D'ollonlca 6 op de ElDo n Norresundby
Friesland KRL 5 te Houston
Flora 6 r Wormerreer n Hamburg
Fricdl 4 te Boston
Grooto Beer S te Southampton ren»acht
Groote Beer 5 S50 ra WZW Valentie
Graseland 5 te Itala!
Garori 6 100 m O Risfar-.ak n Bahrein
Gooiland 6 r R4o de Janeiro te Santos
Gerrle S S te Ellesmcreport verw
Gooto 5 t Dakar n Rouaan
Uczicnn 6 15.00 t Vllssingen n RoMerdarr
Glory p 0 9.00 Vllssingen n Antwerper
llunrfca B p 6 Vlieland n Koponhagen
Hydra 6 t Antwerp te A'dam
Heli-na 5 r Paramaribo n A'dam
Heemskerk 8 170 m NtW Dakar n Tenerlfft
Helicon p 6 Casuets n Antwerpen
llermes 5 r Por. au Prince n Cd TruSUo
Hera 5 1010 ro ONO Barbados o Cum ana
Hecuba 8 t» Pto Barrios rent
u ValeaUa
r Alexandtl n Kara'
Advertentie
TIMMER
DELFT
UW WERF
Helder 6 te Amsterdam r R'dam
Ilias 6 te Rotterdam n Lissabon
Indrapoera s r Tl Prtok n Cherlboo
Doorkust 6 te Port Amboln
llos 5 dw Tarragona n Barcelona
Inspcru-ur Mellcma 8 s-oor Brlstolkanaal
Ida Jacnba 8 r Singapore n Aden
ll.l-M,,
TJ Prlok
1 S.vdnejn Aden
Mary p 5 Kp Vllano n Casabla
5 In Klclerkanaal n Boston
i p 5 Goerec n Stockholm
Jongkind 5 te Graua Barcelona
-rtfonte'.n 8 s Amsterdam n Bremen
"nun 8 te Port Sudan
Kemphaan 5 v Kopenhagen n Warnerauende
Keizersgracht 6 45 m NO Sandhammern
Kcdoep 5 Zdpnt Ceylon n Belawan
Koningin Juliana p 8 Elbe lichtschip n
Hartlepool
IJmuiden n Kopenhagen
Kota Inten 6 220
Kltly
golf r Suez r
(Is) i
Bell
Sboreham
Kunlabori 5 150 m W r Hanstholm
Kleldrecht p 5 Wight n Genua
Leonard T 8 In Kattegat n -Surte
Koningshaven 5 T Palermo n Denla
Laurcnskcrk 0 nog te Assab
Langkoeas verm 8 Tj Prlok n R'dai
Lemstcrkerk p 6 Perlm n Suez
Laertes 6 te Djeddah n Djakarta
lo-opoldskerk 5 r Bahrein n Rastanur
Limburg 6 te Kaapstad n Belr»
Langkoeas 6 s Tj Prlok
Singapore
Loosdreeht p 6 Ouees n Boulogne
Lima 5 r Con stanza n Gibraltar
Lacra p 5 Goeree (la) n Malmo
Ulli p S Vlieland n Gothenburg
Lier» Vrouwckerk p 5 Oporto n Marseille
Loppersum 5 380 m O Bermuda
Leemans 5 r Goole te San'ander
Larix p 5 Kiel n Hudlksrall
Laagkerk 6 240 m ZZW CalcuMa n
Lekkerkerk 6 100 m O Port Sudan
Rcynlersz 8 te Obonto
Rondo p 6 Kp Tenez n Bona
Rokln 6 60 m ZW Sandhammern m
Oxelosnnd
Raki 6 te TJ Prlok vers.
Rouw 5 T Semarang 8 te Tl Prlok
Rlinkerlt 5 400 m OZO Albany n Aden
Sarangan 5 ie Abala (PhillppIJneo)
Sud Amsterdam 5 140 m ZW Land's
Stanvac Benakat 6 Poeloe Tenggol
Rangkok
etl. Bank*
Salawati 6 t Khorranuhar
Schle 5 te Algiers
Slngkep 6 83 ra N Azoren n Houston
Slledrecht 5 100 m O Forta Leza
Spurt 5 nm t Antwerpen te Oporto
Strllpe 6 r Rouaan re Lissabon (mach.soh)
TJibodas 7 te Hongkong rersr
Tide p 6 Startpolnt n Londen
Tominl p 5 Fin 1st n Pt Said
Tamo 6 te R'dam verwacht
Tarakau 5 120 i
WW -
Kp f
Tj Prlok
TJ1 pondok 6
Tomorl 8 240
Trajanus 6 -
6 r T) Priok n T) Uban
8 r Telokanson n Sg Groo*
tn O Ceylon n Port Said
u W Ouessant n Tripoll
t TJ Priok n Penang
Panarukan n Balikpapan
m W Guardaful n Belawan
i Cd TrnjlUo
tn O Bahla n Caplm
r Miracalbo te Guanta
n N Pt Said n Beyrouth
5 540 m WZW Azoren n
Tltus 5 80
Trompenbcrj
Houston
Trlto 6 r Drogheda n Dublin
NIEUWBOUW
in Vfidp
a
REPARATIE
DROOGDOK
MOTORINBOUW
Daedalus rif o Suez
2(a«s)and 4
r rede
n Rlo Grsnde
r Le Harre n
abang n TJ Prtok
Mapia 5 500
Meokar N 4 t Genua n Marseille
Maouba 6 kp Tenez gep n Stanlot
Manto 6 20 m ZW Beachyhead n Amsterdam
.Marcella 6 bij Dungcness n Rotterdam
Marno p 6 SmlthknoH lichtschip n R
Mlrfak N p 8 Kp Vllano n
Martini 5 v Paritas
Merwede 7 te Le Harre rerwaoh
Myftnla 8 r Stavanger n Bargen
Madoera 6 r Now Orleans te New York
51<rea N p 5 Dungeness n Bordeaux
Mulan p 8 10.05 VUsrtngen n Gent
Malrlna 5 490 m ZW Flores n Engeland
Mtairm N p 6 Kp Vllano n LUsabon
Malea 8 400 ra O ell Miodano n Sori
Mltra 6 450 m W Bombay n Bombay
Murena 6 500 m W Bombay n Mena
Alimad!
Myonla 6 te bergen
Merak N 5 r Casablanca le Rouaan
Mei welt» ren 5 r 51ogador n Port Lyau
Meina 5 r Rouaan n Parijs
Myfem 8 r lintman tc Parijs verw
Mypuck 8 te Westonpolnt verw
Myson 5 r Ronskaer te Stookrolm
Matthew 8 te Isle of Grain rune
Mar tien p 5 Brunsbuttel Holtenau n J
Mlra 5 r Horseoi n Londen
Markelo 5 te Aarhus
Net os p 8 Kp Vllano n Amsterdam
Noor dl an 4 5 15 m WZW D onsen n Aj
Nautilus 5 te Hudlksrall
Nederland p 5 Borkum n Antwerpen
Nieuw Amsterdam 6 r Harrs
Noordam p 6 0.30 Vllssingen n Antwerpen
Nigerstroom 6 r Amsterdam te Antwer
Nieuw Holland 6 r Sydney n Brisbane
Nieuweharen 6 r Botterdam n Malmo
Orerljsel 3 te Surabaja
Ovula 5 130 m NW r Trinidad n Recife
Oostzee 5 ter rede r Jioobstad
Oraojefonteln 5 530 m OtN St Hol
Kaapstad
O rul* 5 130 m NW r Trlnldzd n Recife
Oberon 6 r Jtumel
- imarsum 5 70 m ZZO Kp Hatter*!
i Harre
04 «e 5 t P*riJst e Kings Lynn
Olierter r Noort 6 r Hemostnd n Gdynia
Orion (R) 5 r Gothenburg n Delfzijl
Omal* 6 r Aronmouth n Liverpool
5 nm Bornholm n Oostrand
Prinsengracht 5 70 m Rafso n A'dam
Pionier 5 r Sunderland n Bantlhnlm
Pendrrcht 8 dw Bllrt Cape n Sete
"rins Jolian Willem Flao 6 70 m ZW Va
lentie n Quebec
Phoenix 8 50 m OZO Humber n Goeie
Pr Alexander 8 te 4ntwe.-peo
l'apeodrecht J te Stookholm
WHlem 3 5 20 m ONO Belle Isla
Pygmalion 6 te Pto PUI*
Poorullet 5 te Loctudy verm 6 n Caaablano.
Polyiiftrns p 5 Glbralisr n Pon Said
PlaiH-liia 5 T Belawan n Singapora
Raki 8 rede Tj. Prlok
Tar* p 5 Sfadeln n R de Janeiro
TJIkampek 4 r Balikpapan !e Osaka
Tjlluwah 8 te Singapore
TJIpanas 6 te Saigon
Tjlwangl 6 te Singapore
Tasman 6 te Tj Prtok
Urmajo 6 v Swansea te
Urecht 6 i Port Sid
Veendam 8 615 m OtN Belle Isle n Qucba
Vlier p 5 Casquets n Llssabco
Van Biemsdyk 7 te Surabaja
Vind atgue Poltl p 5 Dungeness n Gyon
Vlieland p 5 Kp Gris Nez n Kopenhagen
Vs£ L'nschoten 5 240 m Z T*kor»41 o
Virgo 6 t Antwerpen te Aarhu*
Van Brake! 5 te Gent
Van Gelder 5 te Bceiess
Wleldrechi 6 480 m W r Sldon n Etnswarfen
Waal 5 100 m NO Ouessant. n Rotterdam
Willem Barendsz 6 380 m ZW Fayal n Cur*-
O Ras Fartak i
Walng
Ball n Singapore
Makassar n Donggala
Westlain 8 r Rotterdam n Hamburg
Welteireden 7 6 te Harlingen
Westpolder p 6 »m Aldemey n Rouaan
Wiekenbnrgb 8 160 m ZW Ouessant n i
Wllly 5 n
Wcsterroarkt 5 te Vlaardlngen r Roatook
WUpo 5 te Alholmen t Ostrand
Waaterdam 6 370 m OZO Kp Race n New
York
Waterman 350 m OtN Belle We n Qutho
Winterswijk p 6 Ouessant n L* Romani
Zaan 7 (1400) t« Ymuldeo verwacht
Zilpenherg 5 r Philadelphia n N Orleans
Zaan stroom 5 r Huil t* A'dim aerwscht
Sleepbedrijf
Waterstanden 7 Nov.
Rhelnfelden 234 cm (+43): BreDach 180
53): Straatsburg 186 12); Maxau 343
(—6); Ploohingtn 109 (+1); Mannheim
170 41; Stelnbach 121 (—1); Mainz 1S5
3); Bins en 109 onv; Caub 112 (—2);
Trier 110 1+6); Koblenz 117 (—3); Bonn
"2 2); Keulen 64 1): Dusseldorp
182 (Si: Ruhrort 256 (—2); Wezel 222
1—3); Emmerik 167 (—7); Loblth S48
31Nijmegen 820 (—5): Arnhem 685
.—4); Eefde 178 (—2); Deventer 97 n-
Monteert 5540 (—5); Vlsé 4032 (—19);
Minst
(—2.
.-rdlepten: tussen M1I-
gwi 235. Nijmegen—St. Andrtea
ileti—IJaeikop 195. IJselkop—
75. IlerrstlorpA'dam RUnka-
rlam llllnk.-innalVreeiwük 170.
Uselkop— Does buig 150. Doesburg—Zutohm
"1. Zutphec—Erfde 155. Eefde—Deventer
I. Devenler—Katerreer 210.
terboden tussen Mll-
Hereadorp—Vrceewljk.
17.28; 5.51
18.03.