OPERATIE VIERMAAL
PHOENIX" GESLAAGD
Wat dijkherstel op Schouwen-
Duiveland deed
HOLLAND-AFSLUITERS
MENSEN EN MATERIAAL
ECONOSTO
ROTTERDAM
DE WEDUWE VAN
RECHTER BATH
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953
VAN alle in de rampnacht geïnundeerde gebieden is het eiland
Schouwen en Duiveland wel het zwaarst getroffen. De hoge
dudngronden in het Westen bleven voor overstroming gespaard, als
mede enkele polders tussen Zierikzee en Brouwershaven, maar dat
was ook alles. Van het in totaal 19.200 hectaren grote eiland werden
op 1 Februari liefst 16.000 hectaren geïnundeerd.
Door dichting van een aantal kleine dijkgaten in de eerste
maanden van het herstel vielen o.a. droog de polder Dreischor, het
Waterschap Bruinisse, de polder Burgh en Westland alsmede enkele
kleine stroken grond bij Brouwershaven, alles tezamen een opper
vlakte van ongeveer 3000 hectaren.
Het was van meet af aan duidelijk, dat het herstel van het
eiland slechts met inzet van groot materiaal en vele arbeidskrachten
zou kunnen lukken. Nergens had de Waterstaat ooit voor een der
gelijke cumulatie van catastrophes gestaan als op Schouwen en
Duiveland. We weten het nu: de stoutmoedige opzet „voor de win
ter de dijken dicht" is gelukt, maar slechts weinigen realiseren zich
voor welk een omvangrijke taak men stond. Daarom laten wij het
gehele complex van werken waarmee de dienst Dijkherstel Schou-
wen-Duiveland zich geconfronteerd zag, de revue passeren.
1. Oude Dijk. In deze dijk. wel
ke de polder Bruinisse van de polder
Oosterland en Sirjansland scheidt, wa
ren 10 gaten geslagen. De dijk kwam
in April dicht en de polder kon weer
worden bewoond.
2. Gat bezuiden Oosterland.
In de zuidelijke zeewering van het wa
terschap Oosterland en Sirjansland be
vond zich een 120 meter brede bres.
welke op 29 April kon worden gedicht.
3. Gat bij Sirjansland. groot
200 meter, geslagen in de noordelijke
zeedijk van de polder Ooster en Sin-
iansland. Kwam dicht op 25 Mei.
'4. Operatie Levensstrijd.
(Zierikzee) Dit werk. afgesloten op 4
Juni omvatte het maken van een 1100
meter lange inlaagdijk naar de boer
derij Levenstrijd ter afsluiting van
de stroomgaten in de westelijke haven-
dam van Zierikzee.
5. Gat bij S t e v e n s 1 u i s. In de
noordelijke zeedijk van de polder De
Vier Bannen van Duiveland bevond zich
een 80 meter breed en ongeveer 10 me
ter diep stroomgat met een debiet van
ongeveer 6 millioen m3. Het kon 28 Ju
li met caissons worden gesloten.
6. Gat bij Schelphoe k. De af
metingen van het bij Schelphoek ont
stane stroomgaat overtroffen verre die
van de overige dijkdoorbraken. Het
gat was ruim 450 meter breed en on
geveer 30 meter diep; het debiet was
circa 130 millioen m2 per getij. Ter
afsluiting werd over het maaiveld een
4 km lange ringdijk geprojecteerd waar
van ongeveer 1200 meter als gronddijk
werd uitgevoerd: de overige lengte kon
met caissons op 28 Augustus worden
afgesloten.
7. B u r g h s 1 u i s. Er waren ter
plaatse van de kruisingen van Meeldijk
en inlaagdijk gaten ontstaan, die moes-,
ten worden gedicht, Verder moest het
bestaande haventje worden vergroot tot
een bruikbare werkhaven.
8. Zuidelijke zeedijk van de
polder Schouwen. Deze was ern
stig bschadigd en moest afdoende worden
beveiligd.
9. Flaauwevs inlagen. Ook
hier moesten voorzieningen worden ge
troffen.
10. Zuidhoek de Va 1. Het werk
hier omvatte het dichten van gaten in
de bedijking van de polders Zuidhoek
en Zuider Nieuwland benevens herstel
van afgekalfde dijkgedeelten.
11. Buitendijk Gouweveer-
polder. Hier moesten twee gaten in
de buitendijk worden gedicht en het be
schadigde binnenland hersteld.
12. Groenedijk (Gouwe-
p o ld er). In de Groenedijk, die de
grens vormt tussen de polder Vierban
nen van Duiveland en de Gouweveer-
polder, waren enkele stroomgaten ont
staan.
13. De Eampa artsedijk, In
deze dijk bevonden zich 7 stroomgaten
De dichting hiervan was van belang
om de vloedkom van de stroomgaten
bij Ouwerkerk te verkleinen.
14. Zeewering polder Drei
schor. Omvatte het herstel van de
doorbraken in de zeewering van de
polder Dreischor.
15. Schouw ens e dijk. Dit werk
omvatte de verzwaring van de ooste
lijke dijk van Schouwen, welke bij de
ramp slechts met de grootste moeite
voor een doorbraak kon worden behoed.
Teneinde de polder beoosten de dijk
te beveiligen, in geval bij dichting
van de Schelphoek. zich tegenslagen
voordoen, werd besloten de dyk te ver
hogen. in eerste aanleg tot 3.50 plus NAP
en vervolgens tot 5 meter plus NAP
Maar niet alleen met dijken had de
Dienst zich bezig te houden, ook met
wegen en verbindingen.
Maar niet alleen met dijken had de
Dienst zich bezig te houden, ook met
wegen en verbindingen.
i. Vliegveld Haamstede. Om
venbinding met de Westhoek
verzekeren in geval van tegenslag
moest het oude vliegveld bij Haamstede
door de Duitsers grondig vernield, weer
orde worden gemaakt.
17. Weg Renesse - Schare n-
d i ike. Grote behoefte bestond aan een
verbinding tussen het hooggelegen Wes-
van het eiland en de haven van
Scharendijke. Het werk omvatte
maken van een verharde weg over een
lengte van 5 km.
J. Weg Scharendijke - Den.
Os se (Langendijk). Tengevolge van de
overstroming was de enige wegverbin
ding tussen Brouwershaven en de West
hoek die gelegen aan de voet van de
Langendijk welke door de lage ligging
alleen bij eb begaanbaar was. De weg
moest over een lengte van 4fe km wor
den opgehoogd tot een peil van onge
veer 1 meter boven normaal hoog wa
ter en dan natuurlijk:
19. De dichting van het gat bij Ouwer
kerk met als inzet het droogmaken van
de 2500 ha grote Vierbannenpolder.
Maar met deze werken is de taak
van Dijkherstel nog geenszins ten
einde. De dijken op Schouwen en
Duiveland zijn dicht, maar het her
stel zal rfog vele maanden van ge
stage arbeid vragen. Een veilige te
rugkeer van de bevolking kan dan
ook nog niet worden gegarandeerd.
Het grote materiaal ten behoeve
van Schouwen en Duiveland des
tijds vrijgekomen doordat de Zui
derzeewerken werden stilgelegd,
blijft dan ook deze winter nog op
het eiland en voor het verdere her
stel en voor het geval zich onver
hoopt nog eens iets mocht voordoen.
Hef, ziet er echter naar uit dat in
het voorjaar het dijkherstel zelfs op
het zo zwaar getroffen Schouwen
en Duiveland zodanig zal zijn ge
vorderd dat darf de Zuiderzeewerken
zullen kunnen worden hervat.
HET BOEK
vandaag
Dc Arbeiders Gemeenschap der
Woodbrookers te Bentveld houdt op het
weekend 28 en29 dezer een conferentie
onder de titel: De Ambtenaar in
de maatschappij in het conferen
tiehuis in Bentveld. De leiding
hebben dr. A. van Biemen
mej. ds. W. H. Buijs, Het pro
gramma vermeldt o.a. de volgende in
leidingen: De functie van het ambtelijk
apparaat in de hedendaagse maatschappij
door mevr. dr H. VerweyJonker; Hoe
ziet de burger de ambtenaar? door mevr
E. J. WilzenBruins; Omgang met men
sen door ir A. van Biemen.
w
(Vervolg van pag. 1
Onmiddellijk nndnl de caisson het
stroomgat had afgesloten beklommen
de arbeiders het gevaarte om hun
verdere bijdrage te leveren bij de
voltooiing van de reuzenarbeid.
Om goed elf uur was het betonnen
Phoenixgevaarte de nog resterende
opening tot op 25 meter genaderd. De
kentering liet langer op zich wachten
dan verwacht werd en de minuten
regen zich aaneen, terwijl steeds ge
ringere stroom snel heden werden ge
meten.
Om kwart over elf, nadat bekend
was geworden, dat alhoewel toch
tijdig een waarschuwing was gege
ven zich nog een schip in de pol
der bevond, werden de werklijnen
naar de wal overgebracht. Even later
werd de staaldraadvergrendeling
aangebracht en daarna begon een
achttal sleepboten met volle kracht
de „steen" tegen de reeds staande
posten aan te duwen. Om vijf minu
ten voor half twaalf kwam het mo
ment waarop de sluiters werden open
gezet en langzaam maar zeker, nu
eens naar binnen dan weer naar bui
ten overhellende, begon de Phoenix
weg te zakken.
Elke meter, die de „steen" zakte,
eiste drie minuten tijd op. Het duurde
dan ook nog vrij lang voordat de
Phoenix muurvast op de stenen drem
pel, onder water opgebouwd, zat, maar
om vier minuten voor twaalf was ope
ratie vier maal Phoenix dan toch ten
einde en klonk het bevrijdende geloei
der scheepssirenes.
Het laatste gat in Neerlands dijken
was gesloten.
Vandaag zal heel Nederland kun
nen vlaggen!
Dankdienst in Goes. In de grote
kerk te Goes zal vanavond om half
acht een korte dankdienst worden ge
houden naear aanleiding van de sluiting
van het laatste stroomgat bij Ouwer
kerk. In deze dienst zal voorgaan ds.
Strating, Ned. Hervormd predikant ter
plaatse.
Advertentie
MATHENESSERWEG 87 -
ROTTERDAM
Moderne coiffures - Permanent Wave
Föhnwellen - Haarverven - Schoonheidsverzorgimg
Depositair KLYT1A PARIS
Vraagt U onze schoonheidsgids van Klytia, geschreven door Mevr.
Valentin le Brun, welke op aanvraag gratis wordt toegezonden.
De gebruikte caissons
Dat van de dit jaar in Engeland aange
kochte acht reuzencaissons er werd
een uitverkoopprijs van f 100.000 voor
neergeteld, waarbij nog eens f 50.000
kwamen voor transport en verzekering
nog eens de helft zou moeten wor
den gebruikt voor de dichting van het
gat bij Ouwerkerk zal wel niemand des
tijds ooit hebben vermoed. Ziwaren
immers in de eerste plaats bestemd
voor de Schelphoek, maar het giganti
sche werk aldaar vlotte dermate, dat
met het gebruik van een betonnen ko
los kon worden volstaan.
Een tweede, «men zal het zich herinne
ren. werd ineens in de Veerhaven van
Kruiningen geplaatst. Een derde ging
tijdens het transport bij Veere verloren,
verspeeld door ervaren slepers, een be
wijs dat het manoeuvreren met de log
ge, rond 20.000 m3 grote betonnen ge
vaarten zeker geen kinderspel is, zoals
men uit het gemak waarmee de Phoe-
nixblokken gisteren en vandaag bij
Ouwerkerk werden geplaatst, zou kun
nen afleiden.
Van de vijf resterende reuzencaissons
zijn er vier nodig geweest voor de dich
ting van het laatste stroomgat, zodat
er nu nog maar een als reserve is
overgebleven.
De ervaring, welke dit jaar met cais
sons is opgedaan, zal onze meesters van'
de natte bouwkunde nog van pas kun-
komen bij een eventuele afdamming
de zeegaten vandaar ook het
stoutmoedige, overigens nog maar vage
plan om de kolossen, na gemaakt ge
bruik, weer te lichten.
De Phoenix verzonken in de Veer
haven van Kruiningen, moet in ieder
geval t.z.t. worden verwijderd. Zij kan'
dus nog eens worden gebruikt, indien
het althans lukt haar heelhuids
lichten.
Waarom, aldus redeneert waterstaat,
zou datzelfde niet kunnen bij Ouwer
kerk? Een dijk binnendoor en dan over
zo veel maanden eens kijken of het luk
ken wil de gebruikte caissons weer te
lichten. De caissons vertegenwoordigen
een veel grotere waarde dan de aan
koopprijs we zouden ze in Nederland
slechts tegen een achtvoudige prijs kun
nen maken en veel groot werk wacht
nog.
Wil dit plan echter doorgaan, dan zal
de afgrendeling van het gat bij Ouwer
kerk op eenvoudige manier moeten kun
nen geschieden. Öf dit zal lukken is
echter de grote vraag. Immers, tussen
en onder de geplaatste Phoenixcaissons
schuurt het water nog door diverse, on
geveer 1 meter grote, openingen. Deze
„spuiters" zullen met zandzakken, tor-
pedonetten en steen moeten worden af-
gesnoerd. Het is daarbij de vraag of
deze werkzaamheden en het ballasten
van de betonnen gevaarten, de Phoenix
caissons niet te zeer zullen beschadigen.
Zullen de „stenen" niet gaan scheuren,
niet breken0
De hierboven uiteengezette lichtings
plannen zijn derhalve van later zorg.
waar het nu in de eerste plaats om
gaat is de bereikte gunstige positie te
consolideren. In drie tot vier -dagen
hoopt men alle „spuiters" te kunnen af-
snoeren. Daarna volgen nog drie tot vier
weken van hard werken om de caisson-
grendeling waterdicht te maken.
42 dagen pompen
Hoewel het plan tot droogmaking van
de 2500 ha grote Vierbannenpolder al
enige tijd gereed is zal men hiermede
niet kunnen beginnen voordat de di"k
bij Ouwerkerk geheel waterdicht zal zijn
en sterk genoeg om een eenzijdige wa
terdruk te kunnen weerstaan. In deze
polder zijn de gemalen namelijk uitge
vallen. zodat het. droogmakingswerk in
hoofdzaak met behulp van pompen moet
geschieden.
Aan de Noord- en Zuidkant zijn er
diverse opgesteld met een totale capa
citeit van 900 m3 per minuut.
Het ligt in de verwachting dat de
Vierbannenpolder ongeveer 42 dagen
nadat de pompen zijn begonnen te
draaien,'droog zal vallen. De weg van
Zijpe naar Zierikzee zal naar men
hoopt, tegen Kestmis weer berijdbaar
zijn.
Men is reeds bezig geweest het wa
terschap Ooster en Sirjansland leeg te
malen. Ter beschikking stonden 3 pom
pen met een capaciteit van 50 m3 per
minuut. Ook kon de sluis bij Vianen
worden ingeschakeld. Een gelukkige bij
komstigheid was, dat genoemde polder
hoger ligt dan de rest van het eiland.
In verband met de nog zwakke toestand
van de Rampaartsedijk was het echter
niet; mogelijk de polder geheel leeg te
laten pompen. Hiermede moet worden
gewacht tot. het water in de Vierbannen
polder voldoende zal zijn gezakt. Im
mers, anders zou de Rampaartsedijk te
zeer aan eenzijdige druk van het water
worden bloot gesteld.
Advertentie
In record-tijd geleverd door
Boom plan tactie
MARMTE
Het bekende gistproduct
(sterk geconcentreerd)
Onmisbaar in de huishouding
Verbetert de sinaak van
Uw soepen, sausen en andere
gerechten
Het aangewezen product voor
de bereiding van smakelijke
sandwiches. (Zie recepten)
Aanbevolen bij alle toestanden
samenhangend met een tekort
aan Vitaminen van de B-Groep
Verkrijgbaar bij alle bekende
comestibleszaken.
Mackintosh Co Amsterdam
Nu de strijd om het laatste stroom
gat is gestreden, nu de vooruitzichten
op het droogvallen van het eiland
Schouwen en Duiveland reëel zijn ge-
orden, doet de Stichting Nieuw
Schouwen-Duiveland een beroep op
heel het Nederlandse volk om mee
te doen aan een grote boomplantactie.
Voor elke boom. welke men wenst te
planten, dient een bedrag van 2.50
te worden gestort op girorekening
1483 van de Stichting Nieuw Schou
wen-Duiveland. Ook kunnen bedra
gen worden overgeschreven op de
plaatselijke banken te Zierikzee en op
de boerenleenbanken op het eiland.
De wind neemt toe
flET OP TIJD is het laatste gal in de
Nederlandse zeewering gesloten. Men
had geen half etmaal later moeten zijn,
anders zouden zonder twijfel de nodige
oeilijkheden zijn gerezen, hetgeen
tekent dal men niet een volgend getij had
kunnen afwachten om dit zware kai
zo vlot te doen verlopen als gisteravond
het geval was. De oorzaak van dit alles
is de winddie juist voldoende respijt
heeft gegeven om de ene caisson nn
andere le kunnen plaatsen. De niet s<
actieve depressie, die Donderdag nog n
lichte regen bracht, maar gelukkig heel
weinig wind, is Vrijdag gevolgd door e
krachtige rug van hoge druk die de tvi
naar richtingen tussen IT est en Noordw
deed omlopen. Dit had weliswaar e
daling van de temperatuur tot gevolg, mi
desondanks gingen wij er op vooruit o
dat de enkele buien die plaatselijk nog
met eert donderslag gepaard gingen, door
flinke opklaringen werden afgewisseld.
Toen gisteravond het Zuiden van het land
dicht hij de as van de hoge druk kwam
te liggen nam de wind verder af en s<
kon het gebeuren dat te Vlissingen d>
wind geruime tijd met een kracht var
dechts 4 meter per seconde woei. Toen
n de loop van de nacht de depressies
haar invloed, deen gelden nam de. ïvind
kort- na het sluiten van het gat hij
Ouwerkerk geleidelijk toe en vanmorge
werd dan ook al een windsnelheid ra
meter per seconde genieten, meer dan
eemaal zoveel als gisteravond. Vandaag
zal de wind nog sterkéh worden en
gelijk zal in de huurt van de ruiden-
'landen de grens van harde wind zelfs
worden overschreden.
Hel front van de depressie bij IJsland
bevond zich vanmorgen boven de Britse
eilanden op weg naar ons land, zodat het
komende, etmaal hier wat regen Ie wachten
is en morgen overdag nog enkele buien
mogelijk zijn. Ook dan moet nog
vrij veel wind worden gerekend, i
terwijl op de Britse eilanden de luchtdruk
daalt, verspert een gebied van hoge druk,
dat van de Azoren tot diep in Rusland
reikt, de toegang aan de depressies
hel Oosten. Daardoor zijn de verschillen
in luchtdruk vrij groot en blijft er veel
wind. Veel koude is gelukkig nog
in aantocht; in de. afgelopen nacht daalde
de temperatuur op tal van plaatsen
iswaar tot slechts 1 gr. hoven nul, maar
door het toenemen van de wind belooft
de komende nacht niet zo koud meer
worden. Koude is er op het ogenblik
tervloed in Rusland, waar de temperatuur
dicht bij de Oeral vannacht tol meer dan
gr. onder nul is gedaald.
Op de 21ste nationale klorapenbeurs.
Vrijdag te Groningen gehouden, heeft G.
Geers uit Gieten de wisselbeker van de
klompenmakersbond behaald. De me
daille van de stad Groningen werd ver
overd door de firma G. J. Neuteboom en
Zonen te Hattum.
VINCENT VAN GOGH is en wordt dit
jaar herdacht en dc literatuur over
zy'n persoon en het werk van de schilder
is wederom uitgebreid. Een bijzonder boek
is er aan toegevoegd, dal in de lijn ligt
van een uitlating van Vincent aan zijn
broer Theo: „welk een portretten zou men
naar de natuur kunnen maken met de
photographic en met de schilderkunst!"
De bekwame photografe E m m y A n-
d r i e s s e, op 21 Februari 1953 overleden,
bewonderde de mens Van Gogh, zijn on
afhankelijkheid en moed, zijn liefde voor
de eenvoudigen en zwakken, zijn harts
tocht voor de werkelijkheid, anti-bourgeois
en anti-aesthetisch, en daarvan heeft zjj
willen getuigen. Midden in haar arbeid
heeft de dood haar weggerukt, aan een
„reportage" met de lens in Nueneti en de
Borinage is zjj niet toegekomen, doch haar
uitbeelding van Vincents leven en milieu
in de laatste twee en een half jaar van
zijn strijdend bestaan is vastgelegd in een
prachtig foto-album: De wereld van
Van Gogb (Daamen. VGravenhagc).
Het is de „wereld" te Aries, Saintes-Mnries
de la Mer, Saint Rémy en Auvers-stir-Oise,
mooie foto's van dorpsgezichten, natuur
en mensen, die Van Gogh konden hebben
getroffen en die hem hebben geïnspireerd,
blijkens in verhand gebrachte reproducties
van zjjn werk. Dick Elffcrs, die met de
photografe getrouwd was, heeft dc misc-
en-pages verzorgd. W. Jos dc Gruyter opent
het hoek met kanttekeningen (in hel Ne
derlands, Frans en Engels) als aanvulling
en verduidelijking: een geïllustreerd over
zicht van Vincents levensloop van geboor
te-arte en doopregister tot liet graf.
Paul Gauguin, wiens sterfdag (9
Mei 1903) dit jaar eveneens is herdacht,
wordt vaak in één adem met Van Gogh
genoemd. Men kent hun tragische ontmoe
ting, de kunstenaars trokken elkaar aan
en gingen uileen. Gemeen hieven hun
moed en dc „misère de leur vie" z
Charles Estienne vaststelt in
biografische, en critische studie, welke
prachtig overzicht in kleurenreproducties
van Gauguins werk begeleidt (Albert Ski
Lausanne, Collection Le Goiit de Notre
Temps). De cliché's zijn vervaardigd door
de photograveurs Guezelle en Renouard.
Naar het Enge!» van MARGOT BENNETT
17.
De mensen, met wie Everton vroeger omgang
had gehad, spraken lang en breedvoerig over me
thoden om de douane te slim af te zijn en waar
en bij wie je met steekpenningen kon werken.
Zij waren de erfgenamen van successierechten,
de lieden, die zich zelf tot nieuwe élite hadden
uitgeroepen, de mensen, die boven de onbenul
lige en lastige wetten stonden. Niemand kon in
hun gezelschap vertoeven, zonder het instinct,
dat al het geld op de wereld zijn eigendom be
hoorde te zijn, te ontwikkelen. Het leven, dat
zij leidden, bracht zijn risico's mee en het koorts
achtig bewustzijn daarvan putte hen geestelijk
uit Hun emoties waren vluchtig en ongeregeld
en wat intellect betreft, waren zij zo naakt als
een beukenboom in December. Lucy, met haar
hang naar het dramatische, haar hartstochtelijke
verwaandheid, haar vrouwelijke energie en haar
roekeloze nieuwsgierigheid, had te midden van
hen een gloed verspreid als een brand in een
verdord bos. Toentertijd was zij reeds getrouwd
geweest, maar merkwaardigerwijze scheen de
rechter destijds niet te bestaan. Niemand had
hem ooit gezien en hoe zou hij haar ook ooit
hebben kunnen vergezellen in deze ondiepten van
verdorvenheid?
„Wat voor coterie?" herhaalde Everton. „Och,
het waren zo maar mensen, die van een goed
leventje hielden. Ik ging niet bijzonder veel met
ze om. Dat ging trouwens niet, omdat ik af en toe
moest werken ook."
De inspecteur bracht zijn blik van zijn eigen
handen naar die van Everton over, maar hij
zei niets. Zwijgen was een van zijn wapens.
Evertons vingers sloten zich om de armleunin
gen van zijn stoel. Hij trachtte hun krampach
tige greep onopvallend losser te maken.
„U zou het toch gevraagd hebben", zei hij
luchtig, „daarom vertel ik het maar meteen. Ik
zat op Buitenlandse Zaken. Dat wil zeggen, daar
werkte ik, totdat ik werd overgeplaatst naar onze
ambassade te Parijs. Ik was een soort slaaf."
„En op het ogenblik?"
„Nu ben ik weer een ander soort slaaf."
„Een sigaret?" vroeg de inspecteur. „Neem
er de tijd voor. Ik moet nu eenmaal vragen, wat
u op het ogenblik voor de kost doet."
Everton nam een sigaret en de inspecteur keek
met vriendelijke belangstelling toe, hoe hij drie
keer een lucifer trachtte af te strijken. Toen
de sigaret eenmaal brandde, werd Everton zo in
beslag genomen door het roken, dat hij er in
slaagde wel twee minuten even zwijgzaam te zijn
als de inspecteur. Toen zuchtte hij en zei:
„Ik werk voor een reisbureau. Mijn taak is
rond te reizen en verslag uit te brengen over de
inrichting van en de bediening en het voedsel
in hotels." Hij zweeg, in de hoop, dat de in
specteur hem met. een vraag in de rede zou val
len. Er volgde echter geen vraag en hij begon
koortsachtig te vertellen. „Men zou mij de voor
zitter van de „Slecht Eten Club" kunnen noemen.
Ik kom er achter waar de kerriesoep het scherpst
is en waar de meeste stukjes kraakbeen in het
gehakt zitten. En dan kabeljauw ik let vooral
op de kabeljauw, koude gebakken eieren en aard
appelen van de vorige dag. Ik oefen mij om het
tegenovergestelde van een smulpaap te zijn."
„Nu, als ik het zo mag zeggen, dat is een
hele verandering wanneer je eerst op Buiten
landse Zaken hebt gezeten. Bevalt dit werk u
beter?"
„Nee", zei Everton en wachtte.
„Wilt u mij in het kort vertellen, wanneer u
op Buitenlandse Zaken werkte en wat daar zo
ongeveer uw werk was, dan kunnen wij het
eventueel controleren een kwestie van routine
werk, weet u", begon de inspecteur, maar Ever
ton onderbrak hem.
„Laten wij het maar meteen afhandelen", zei
hij. „Ik heb mijn ontslag bij de ambassade ge
nomen, omdat ik niet wilde, dat ik daar zou wor
den gearresteerd. Ik ik maakte destijds van
de gelegenheid gebruik om het chequeboek van
een ander te lenen. Het was van een bank, waar
bij ik geen rekening had lopen, maar ik zette
mijn naam onder een cheque van 300 Pond en
het gelukte mij een man, die ik kende te bewe
gen. mij het bedrag uit te betalen. Hij was de
eigenaar van een van die nachtclubs u kent
ze wel een van die gelegenheden waar boeren
het geld. dat zij voor een koe, of varken gekre
gen hebben, stuk slaan. Ik dacht, dat ik er wel
in zou slagen om in een dag of twee het geld
bij elkaar te krijgen, in elk geval voordat de
bank de cheque terugstuurde. Dan had ik hem
natuurlijk het een of andere verhaal over
verkeerd chequeboek kunnen vertellen. Maar het
kwam anders uit. Ik had heus wel iets kunnen
doen. als ik niet kort er op in de Seine was ge
vallen en er was al een bevel voor mijn arres
tatie uitgevaardigd, voordat ik in het ziekenhuis
tot bewustzijn was gekomen. In ieder geval
ik niet in staat om het geld terug te geven
bovendien had ik niets tot mijn verdediging aan
te voeren- Ik bracht een paar maanden in een
Franse gevangenis door, waar ik ruimschoots de
gelegenheid had om over het geval na te denken."
Hij had met een hoge, beheerste stem gesproken
en nu bleef hij onbeweeglijk zitten.
„Het had heel wat erger kunnen zijn", zei de
inspecteur verzoenend. „Geheime wetenschappe
lijke gegevens van grote waarde aan andere mo
gendheden verkwanselen, of zo. Fraude. Maar
driehonderd Pond en voor zo'n bedrag probeert
u zich in de rivier te verdrinken. Dat zei u toch?
Uw zedelijkheidsgevoel moet wel sterk ontwik
keld zijn", zei de inspecteur hartelijk. „Ik ben
van mijn leven al met heel wat verschillende mis
dadige typen in aanraking gekomen, maar ik heb
nog nooit meegemaakt, dat iemand om zo'n on
betekenende reden zelfmoord trachtte te plegen
tenzij, er natuurlijk andere dingen waren,
waarmee rekening diende te worden gehouden-
Werd uw geweten nog door iets anders bezwaard,
voordat u deze te loven duik in het water nam?"
„Nee", zei Everton nors. ,,U is een raar soort
politieambtenaar", voegde hij er aan toe.
„Ik ben geen raar soort politieambtenaar' i
Leigh geduldig. Ik ben een doodgewone inspec
teur van politie. Dat wil zeggen, dat ik drom
mels goed kan beoordelen of een verhaal sa
menhangend is of niet. Zo juist zei u. dat u.
toen u in de gevangenis zat, over de hele ge
schiedenis heeft nagedacht. En tot welke conclu
sie is u toen gekomen?" keuvelde hij verder.
„Dat zou een inspecteur van politie toch niet
interesseren", zei Everton boos. „Ik besloot al
leen maar mijn levenswijze te veranderen. Dat
is alles."
Bomen nodig!
De strijd om het stroomgat bij
Ouwerkerk is gestreden. Daar
mee echter zijn de problemen
voor Schouwen en Duiveland de
wereld niet uit. Over allerlei
kwesties zal de bevolking zich
voorlopig nog zorgen moeten
maken. Zo over de herbeplan
ting van het eiland. De stichting
„Nieuw Schouwen-Duiveland"
doet een beroep op het Neder
landse volk om mede te werken
aan het planten van bomen. Een
beroep, dat wij gaarne van deze
plaats af ondersteunen. Voor
elke boom, die men wenst te
laten plantenkan men een bij
drage van 2.50 storten op de
girorekening van de stichting.
Het nummer van die rekening
is: 1483. Men kan zijn bijdragen
ook overschrijven naar de plaat
selijke banken te Zierikzee of
naar de boerenleetibanken op
het eiland.
Binnenkort indiening
ontwerp-Televisiewet
Van onze Haagse redactie
's-GRAVENHAGE, 7 Nov. Naar
wij vernemen, hoopt de regering het
ontwerp-Televisiewet nog deze week
bij de Staten-Generaal aanhangig te
maken. Het ontwerp-Radiowet zal nog
wel even op zich laten wachten. Het
huidige radio-bestel kan doorlopen
op de bestaande regelingen; het tele
visie-bestel daarentegen vraagt om
een spoedige voorziening. Vandaar dat
dit ontwerp voorrang krijgt.
Iu nood verkerend m.s.
Columbus vroeg assistentie
Het Nederlandse motorschip Colum
bus. 499 ton bruto, heeft vanochtend op
50 mijl Noordwest van Texel om assis
tentie verzocht. Het schip maakte zware
slagzijde en verkeerde in nood. De red
dingboot Brandaris van Terschelling en
de sleepboot Holland van de rederij
Doekscn te Terschelling zijn naar de op
gegeven positie vertrokken.
Ook bevinden zich in de (wijde) om
trek van de Columbus een aantal sche-
die bereid zijn hulp te verlenen,
van deze schepen, het Zweedse mo
torschip Siaoe, heeft geseind, dat het
vanochtend om 9.45 uur in de nabijheid
van het in nood verkerende schip zou
kunnen aankomen,
De Columbus is eigendom van E. Wa-
genborg's Scheepvoart en Expeditiebe
drijf n v. te Delfzijl. Zij werd in Augus
tus 1952 bij de n.v. Scheepswerf Foxhol
te Foxhol te water gelaten. De beman
ning bestaat uit 10 koppen, Kapitein is
de heer R. Oldenborger uit Appinge-
dam. De Columbus is met een lading ko
len oiiderweg van Boston (in Engeland)
naar Zweden.
Benoemingen
enz.
Onderscheidingen
Tot ridder in de orde van Oranje
Nassau zijn benoemd de heren J. G. de
Graaff, arts. te Amsterdam, penning
meester van het Amsterdams genoot
schap ter bevordering der koepokinen
ting voor minvermogenden, en dr. Jac.
van der Spek. te Groningen, weten
schappelijk ambtenaar 1ste klasse bij de
dienst der rijkslandbouwproefstations,
gedetacheerd bij het landbouwproef
station en bodemkundig instituut T.N.O.
BVENSTAANDE beel.lgrj.fiek geef. een indruk van wat er op Sehouwen en Duive-
land door de DienstDykherstel zo al aan arbeidskrachten en maler.aal is ingezet.
Het overzicht is van vrij recente datum, doch sedert dien zyn de respectieve ryfers
ongetwyfeld nog gestegen: 3 landingsvaartuigen. 1 wiesel. 5 walsen, 9 bulldozers,
i dukws 8 motordeksrhuiten. 30 loco's, 5 baggermolens. 3 cutterzuigers, 1 hoppe*
zuiger, 14 bakkenzu.gers, 15 grondzuigers. 105 draglines, 126 sleepboten. 149 ,„lde*
bakken, 74 elevalorbakken, 9 oplossers. 24 onderlossers. 3 kantelbakken, 16 oversla»,
schepen, 43 motorvletten, 1, dry veilde kranen, 29 overslagkranen. 2 dryvende hokken.
uiuiurvieuen. i. aryve
(Wordit vervolgd). 11 transporteur en 5000 arbeiders.