OPERATIE VIERMAAL PHOENIX" GESLAAGD Wat dijkherstel op Schouwen- Duiveland deed HOLLAND-AFSLUITERS MENSEN EN MATERIAAL ECONOSTO ROTTERDAM DE WEDUWE VAN RECHTER BATH NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 VAN alle in de rampnacht geïnundeerde gebieden is het eiland Schouwen en Duiveland wel het zwaarst getroffen. De hoge dudngronden in het Westen bleven voor overstroming gespaard, als mede enkele polders tussen Zierikzee en Brouwershaven, maar dat was ook alles. Van het in totaal 19.200 hectaren grote eiland werden op 1 Februari liefst 16.000 hectaren geïnundeerd. Door dichting van een aantal kleine dijkgaten in de eerste maanden van het herstel vielen o.a. droog de polder Dreischor, het Waterschap Bruinisse, de polder Burgh en Westland alsmede enkele kleine stroken grond bij Brouwershaven, alles tezamen een opper vlakte van ongeveer 3000 hectaren. Het was van meet af aan duidelijk, dat het herstel van het eiland slechts met inzet van groot materiaal en vele arbeidskrachten zou kunnen lukken. Nergens had de Waterstaat ooit voor een der gelijke cumulatie van catastrophes gestaan als op Schouwen en Duiveland. We weten het nu: de stoutmoedige opzet „voor de win ter de dijken dicht" is gelukt, maar slechts weinigen realiseren zich voor welk een omvangrijke taak men stond. Daarom laten wij het gehele complex van werken waarmee de dienst Dijkherstel Schou- wen-Duiveland zich geconfronteerd zag, de revue passeren. 1. Oude Dijk. In deze dijk. wel ke de polder Bruinisse van de polder Oosterland en Sirjansland scheidt, wa ren 10 gaten geslagen. De dijk kwam in April dicht en de polder kon weer worden bewoond. 2. Gat bezuiden Oosterland. In de zuidelijke zeewering van het wa terschap Oosterland en Sirjansland be vond zich een 120 meter brede bres. welke op 29 April kon worden gedicht. 3. Gat bij Sirjansland. groot 200 meter, geslagen in de noordelijke zeedijk van de polder Ooster en Sin- iansland. Kwam dicht op 25 Mei. '4. Operatie Levensstrijd. (Zierikzee) Dit werk. afgesloten op 4 Juni omvatte het maken van een 1100 meter lange inlaagdijk naar de boer derij Levenstrijd ter afsluiting van de stroomgaten in de westelijke haven- dam van Zierikzee. 5. Gat bij S t e v e n s 1 u i s. In de noordelijke zeedijk van de polder De Vier Bannen van Duiveland bevond zich een 80 meter breed en ongeveer 10 me ter diep stroomgat met een debiet van ongeveer 6 millioen m3. Het kon 28 Ju li met caissons worden gesloten. 6. Gat bij Schelphoe k. De af metingen van het bij Schelphoek ont stane stroomgaat overtroffen verre die van de overige dijkdoorbraken. Het gat was ruim 450 meter breed en on geveer 30 meter diep; het debiet was circa 130 millioen m2 per getij. Ter afsluiting werd over het maaiveld een 4 km lange ringdijk geprojecteerd waar van ongeveer 1200 meter als gronddijk werd uitgevoerd: de overige lengte kon met caissons op 28 Augustus worden afgesloten. 7. B u r g h s 1 u i s. Er waren ter plaatse van de kruisingen van Meeldijk en inlaagdijk gaten ontstaan, die moes-, ten worden gedicht, Verder moest het bestaande haventje worden vergroot tot een bruikbare werkhaven. 8. Zuidelijke zeedijk van de polder Schouwen. Deze was ern stig bschadigd en moest afdoende worden beveiligd. 9. Flaauwevs inlagen. Ook hier moesten voorzieningen worden ge troffen. 10. Zuidhoek de Va 1. Het werk hier omvatte het dichten van gaten in de bedijking van de polders Zuidhoek en Zuider Nieuwland benevens herstel van afgekalfde dijkgedeelten. 11. Buitendijk Gouweveer- polder. Hier moesten twee gaten in de buitendijk worden gedicht en het be schadigde binnenland hersteld. 12. Groenedijk (Gouwe- p o ld er). In de Groenedijk, die de grens vormt tussen de polder Vierban nen van Duiveland en de Gouweveer- polder, waren enkele stroomgaten ont staan. 13. De Eampa artsedijk, In deze dijk bevonden zich 7 stroomgaten De dichting hiervan was van belang om de vloedkom van de stroomgaten bij Ouwerkerk te verkleinen. 14. Zeewering polder Drei schor. Omvatte het herstel van de doorbraken in de zeewering van de polder Dreischor. 15. Schouw ens e dijk. Dit werk omvatte de verzwaring van de ooste lijke dijk van Schouwen, welke bij de ramp slechts met de grootste moeite voor een doorbraak kon worden behoed. Teneinde de polder beoosten de dijk te beveiligen, in geval bij dichting van de Schelphoek. zich tegenslagen voordoen, werd besloten de dyk te ver hogen. in eerste aanleg tot 3.50 plus NAP en vervolgens tot 5 meter plus NAP Maar niet alleen met dijken had de Dienst zich bezig te houden, ook met wegen en verbindingen. Maar niet alleen met dijken had de Dienst zich bezig te houden, ook met wegen en verbindingen. i. Vliegveld Haamstede. Om venbinding met de Westhoek verzekeren in geval van tegenslag moest het oude vliegveld bij Haamstede door de Duitsers grondig vernield, weer orde worden gemaakt. 17. Weg Renesse - Schare n- d i ike. Grote behoefte bestond aan een verbinding tussen het hooggelegen Wes- van het eiland en de haven van Scharendijke. Het werk omvatte maken van een verharde weg over een lengte van 5 km. J. Weg Scharendijke - Den. Os se (Langendijk). Tengevolge van de overstroming was de enige wegverbin ding tussen Brouwershaven en de West hoek die gelegen aan de voet van de Langendijk welke door de lage ligging alleen bij eb begaanbaar was. De weg moest over een lengte van 4fe km wor den opgehoogd tot een peil van onge veer 1 meter boven normaal hoog wa ter en dan natuurlijk: 19. De dichting van het gat bij Ouwer kerk met als inzet het droogmaken van de 2500 ha grote Vierbannenpolder. Maar met deze werken is de taak van Dijkherstel nog geenszins ten einde. De dijken op Schouwen en Duiveland zijn dicht, maar het her stel zal rfog vele maanden van ge stage arbeid vragen. Een veilige te rugkeer van de bevolking kan dan ook nog niet worden gegarandeerd. Het grote materiaal ten behoeve van Schouwen en Duiveland des tijds vrijgekomen doordat de Zui derzeewerken werden stilgelegd, blijft dan ook deze winter nog op het eiland en voor het verdere her stel en voor het geval zich onver hoopt nog eens iets mocht voordoen. Hef, ziet er echter naar uit dat in het voorjaar het dijkherstel zelfs op het zo zwaar getroffen Schouwen en Duiveland zodanig zal zijn ge vorderd dat darf de Zuiderzeewerken zullen kunnen worden hervat. HET BOEK vandaag Dc Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers te Bentveld houdt op het weekend 28 en29 dezer een conferentie onder de titel: De Ambtenaar in de maatschappij in het conferen tiehuis in Bentveld. De leiding hebben dr. A. van Biemen mej. ds. W. H. Buijs, Het pro gramma vermeldt o.a. de volgende in leidingen: De functie van het ambtelijk apparaat in de hedendaagse maatschappij door mevr. dr H. VerweyJonker; Hoe ziet de burger de ambtenaar? door mevr E. J. WilzenBruins; Omgang met men sen door ir A. van Biemen. w (Vervolg van pag. 1 Onmiddellijk nndnl de caisson het stroomgat had afgesloten beklommen de arbeiders het gevaarte om hun verdere bijdrage te leveren bij de voltooiing van de reuzenarbeid. Om goed elf uur was het betonnen Phoenixgevaarte de nog resterende opening tot op 25 meter genaderd. De kentering liet langer op zich wachten dan verwacht werd en de minuten regen zich aaneen, terwijl steeds ge ringere stroom snel heden werden ge meten. Om kwart over elf, nadat bekend was geworden, dat alhoewel toch tijdig een waarschuwing was gege ven zich nog een schip in de pol der bevond, werden de werklijnen naar de wal overgebracht. Even later werd de staaldraadvergrendeling aangebracht en daarna begon een achttal sleepboten met volle kracht de „steen" tegen de reeds staande posten aan te duwen. Om vijf minu ten voor half twaalf kwam het mo ment waarop de sluiters werden open gezet en langzaam maar zeker, nu eens naar binnen dan weer naar bui ten overhellende, begon de Phoenix weg te zakken. Elke meter, die de „steen" zakte, eiste drie minuten tijd op. Het duurde dan ook nog vrij lang voordat de Phoenix muurvast op de stenen drem pel, onder water opgebouwd, zat, maar om vier minuten voor twaalf was ope ratie vier maal Phoenix dan toch ten einde en klonk het bevrijdende geloei der scheepssirenes. Het laatste gat in Neerlands dijken was gesloten. Vandaag zal heel Nederland kun nen vlaggen! Dankdienst in Goes. In de grote kerk te Goes zal vanavond om half acht een korte dankdienst worden ge houden naear aanleiding van de sluiting van het laatste stroomgat bij Ouwer kerk. In deze dienst zal voorgaan ds. Strating, Ned. Hervormd predikant ter plaatse. Advertentie MATHENESSERWEG 87 - ROTTERDAM Moderne coiffures - Permanent Wave Föhnwellen - Haarverven - Schoonheidsverzorgimg Depositair KLYT1A PARIS Vraagt U onze schoonheidsgids van Klytia, geschreven door Mevr. Valentin le Brun, welke op aanvraag gratis wordt toegezonden. De gebruikte caissons Dat van de dit jaar in Engeland aange kochte acht reuzencaissons er werd een uitverkoopprijs van f 100.000 voor neergeteld, waarbij nog eens f 50.000 kwamen voor transport en verzekering nog eens de helft zou moeten wor den gebruikt voor de dichting van het gat bij Ouwerkerk zal wel niemand des tijds ooit hebben vermoed. Ziwaren immers in de eerste plaats bestemd voor de Schelphoek, maar het giganti sche werk aldaar vlotte dermate, dat met het gebruik van een betonnen ko los kon worden volstaan. Een tweede, «men zal het zich herinne ren. werd ineens in de Veerhaven van Kruiningen geplaatst. Een derde ging tijdens het transport bij Veere verloren, verspeeld door ervaren slepers, een be wijs dat het manoeuvreren met de log ge, rond 20.000 m3 grote betonnen ge vaarten zeker geen kinderspel is, zoals men uit het gemak waarmee de Phoe- nixblokken gisteren en vandaag bij Ouwerkerk werden geplaatst, zou kun nen afleiden. Van de vijf resterende reuzencaissons zijn er vier nodig geweest voor de dich ting van het laatste stroomgat, zodat er nu nog maar een als reserve is overgebleven. De ervaring, welke dit jaar met cais sons is opgedaan, zal onze meesters van' de natte bouwkunde nog van pas kun- komen bij een eventuele afdamming de zeegaten vandaar ook het stoutmoedige, overigens nog maar vage plan om de kolossen, na gemaakt ge bruik, weer te lichten. De Phoenix verzonken in de Veer haven van Kruiningen, moet in ieder geval t.z.t. worden verwijderd. Zij kan' dus nog eens worden gebruikt, indien het althans lukt haar heelhuids lichten. Waarom, aldus redeneert waterstaat, zou datzelfde niet kunnen bij Ouwer kerk? Een dijk binnendoor en dan over zo veel maanden eens kijken of het luk ken wil de gebruikte caissons weer te lichten. De caissons vertegenwoordigen een veel grotere waarde dan de aan koopprijs we zouden ze in Nederland slechts tegen een achtvoudige prijs kun nen maken en veel groot werk wacht nog. Wil dit plan echter doorgaan, dan zal de afgrendeling van het gat bij Ouwer kerk op eenvoudige manier moeten kun nen geschieden. Öf dit zal lukken is echter de grote vraag. Immers, tussen en onder de geplaatste Phoenixcaissons schuurt het water nog door diverse, on geveer 1 meter grote, openingen. Deze „spuiters" zullen met zandzakken, tor- pedonetten en steen moeten worden af- gesnoerd. Het is daarbij de vraag of deze werkzaamheden en het ballasten van de betonnen gevaarten, de Phoenix caissons niet te zeer zullen beschadigen. Zullen de „stenen" niet gaan scheuren, niet breken0 De hierboven uiteengezette lichtings plannen zijn derhalve van later zorg. waar het nu in de eerste plaats om gaat is de bereikte gunstige positie te consolideren. In drie tot vier -dagen hoopt men alle „spuiters" te kunnen af- snoeren. Daarna volgen nog drie tot vier weken van hard werken om de caisson- grendeling waterdicht te maken. 42 dagen pompen Hoewel het plan tot droogmaking van de 2500 ha grote Vierbannenpolder al enige tijd gereed is zal men hiermede niet kunnen beginnen voordat de di"k bij Ouwerkerk geheel waterdicht zal zijn en sterk genoeg om een eenzijdige wa terdruk te kunnen weerstaan. In deze polder zijn de gemalen namelijk uitge vallen. zodat het. droogmakingswerk in hoofdzaak met behulp van pompen moet geschieden. Aan de Noord- en Zuidkant zijn er diverse opgesteld met een totale capa citeit van 900 m3 per minuut. Het ligt in de verwachting dat de Vierbannenpolder ongeveer 42 dagen nadat de pompen zijn begonnen te draaien,'droog zal vallen. De weg van Zijpe naar Zierikzee zal naar men hoopt, tegen Kestmis weer berijdbaar zijn. Men is reeds bezig geweest het wa terschap Ooster en Sirjansland leeg te malen. Ter beschikking stonden 3 pom pen met een capaciteit van 50 m3 per minuut. Ook kon de sluis bij Vianen worden ingeschakeld. Een gelukkige bij komstigheid was, dat genoemde polder hoger ligt dan de rest van het eiland. In verband met de nog zwakke toestand van de Rampaartsedijk was het echter niet; mogelijk de polder geheel leeg te laten pompen. Hiermede moet worden gewacht tot. het water in de Vierbannen polder voldoende zal zijn gezakt. Im mers, anders zou de Rampaartsedijk te zeer aan eenzijdige druk van het water worden bloot gesteld. Advertentie In record-tijd geleverd door Boom plan tactie MARMTE Het bekende gistproduct (sterk geconcentreerd) Onmisbaar in de huishouding Verbetert de sinaak van Uw soepen, sausen en andere gerechten Het aangewezen product voor de bereiding van smakelijke sandwiches. (Zie recepten) Aanbevolen bij alle toestanden samenhangend met een tekort aan Vitaminen van de B-Groep Verkrijgbaar bij alle bekende comestibleszaken. Mackintosh Co Amsterdam Nu de strijd om het laatste stroom gat is gestreden, nu de vooruitzichten op het droogvallen van het eiland Schouwen en Duiveland reëel zijn ge- orden, doet de Stichting Nieuw Schouwen-Duiveland een beroep op heel het Nederlandse volk om mee te doen aan een grote boomplantactie. Voor elke boom. welke men wenst te planten, dient een bedrag van 2.50 te worden gestort op girorekening 1483 van de Stichting Nieuw Schou wen-Duiveland. Ook kunnen bedra gen worden overgeschreven op de plaatselijke banken te Zierikzee en op de boerenleenbanken op het eiland. De wind neemt toe flET OP TIJD is het laatste gal in de Nederlandse zeewering gesloten. Men had geen half etmaal later moeten zijn, anders zouden zonder twijfel de nodige oeilijkheden zijn gerezen, hetgeen tekent dal men niet een volgend getij had kunnen afwachten om dit zware kai zo vlot te doen verlopen als gisteravond het geval was. De oorzaak van dit alles is de winddie juist voldoende respijt heeft gegeven om de ene caisson nn andere le kunnen plaatsen. De niet s< actieve depressie, die Donderdag nog n lichte regen bracht, maar gelukkig heel weinig wind, is Vrijdag gevolgd door e krachtige rug van hoge druk die de tvi naar richtingen tussen IT est en Noordw deed omlopen. Dit had weliswaar e daling van de temperatuur tot gevolg, mi desondanks gingen wij er op vooruit o dat de enkele buien die plaatselijk nog met eert donderslag gepaard gingen, door flinke opklaringen werden afgewisseld. Toen gisteravond het Zuiden van het land dicht hij de as van de hoge druk kwam te liggen nam de wind verder af en s< kon het gebeuren dat te Vlissingen d> wind geruime tijd met een kracht var dechts 4 meter per seconde woei. Toen n de loop van de nacht de depressies haar invloed, deen gelden nam de. ïvind kort- na het sluiten van het gat hij Ouwerkerk geleidelijk toe en vanmorge werd dan ook al een windsnelheid ra meter per seconde genieten, meer dan eemaal zoveel als gisteravond. Vandaag zal de wind nog sterkéh worden en gelijk zal in de huurt van de ruiden- 'landen de grens van harde wind zelfs worden overschreden. Hel front van de depressie bij IJsland bevond zich vanmorgen boven de Britse eilanden op weg naar ons land, zodat het komende, etmaal hier wat regen Ie wachten is en morgen overdag nog enkele buien mogelijk zijn. Ook dan moet nog vrij veel wind worden gerekend, i terwijl op de Britse eilanden de luchtdruk daalt, verspert een gebied van hoge druk, dat van de Azoren tot diep in Rusland reikt, de toegang aan de depressies hel Oosten. Daardoor zijn de verschillen in luchtdruk vrij groot en blijft er veel wind. Veel koude is gelukkig nog in aantocht; in de. afgelopen nacht daalde de temperatuur op tal van plaatsen iswaar tot slechts 1 gr. hoven nul, maar door het toenemen van de wind belooft de komende nacht niet zo koud meer worden. Koude is er op het ogenblik tervloed in Rusland, waar de temperatuur dicht bij de Oeral vannacht tol meer dan gr. onder nul is gedaald. Op de 21ste nationale klorapenbeurs. Vrijdag te Groningen gehouden, heeft G. Geers uit Gieten de wisselbeker van de klompenmakersbond behaald. De me daille van de stad Groningen werd ver overd door de firma G. J. Neuteboom en Zonen te Hattum. VINCENT VAN GOGH is en wordt dit jaar herdacht en dc literatuur over zy'n persoon en het werk van de schilder is wederom uitgebreid. Een bijzonder boek is er aan toegevoegd, dal in de lijn ligt van een uitlating van Vincent aan zijn broer Theo: „welk een portretten zou men naar de natuur kunnen maken met de photographic en met de schilderkunst!" De bekwame photografe E m m y A n- d r i e s s e, op 21 Februari 1953 overleden, bewonderde de mens Van Gogh, zijn on afhankelijkheid en moed, zijn liefde voor de eenvoudigen en zwakken, zijn harts tocht voor de werkelijkheid, anti-bourgeois en anti-aesthetisch, en daarvan heeft zjj willen getuigen. Midden in haar arbeid heeft de dood haar weggerukt, aan een „reportage" met de lens in Nueneti en de Borinage is zjj niet toegekomen, doch haar uitbeelding van Vincents leven en milieu in de laatste twee en een half jaar van zijn strijdend bestaan is vastgelegd in een prachtig foto-album: De wereld van Van Gogb (Daamen. VGravenhagc). Het is de „wereld" te Aries, Saintes-Mnries de la Mer, Saint Rémy en Auvers-stir-Oise, mooie foto's van dorpsgezichten, natuur en mensen, die Van Gogh konden hebben getroffen en die hem hebben geïnspireerd, blijkens in verhand gebrachte reproducties van zjjn werk. Dick Elffcrs, die met de photografe getrouwd was, heeft dc misc- en-pages verzorgd. W. Jos dc Gruyter opent het hoek met kanttekeningen (in hel Ne derlands, Frans en Engels) als aanvulling en verduidelijking: een geïllustreerd over zicht van Vincents levensloop van geboor te-arte en doopregister tot liet graf. Paul Gauguin, wiens sterfdag (9 Mei 1903) dit jaar eveneens is herdacht, wordt vaak in één adem met Van Gogh genoemd. Men kent hun tragische ontmoe ting, de kunstenaars trokken elkaar aan en gingen uileen. Gemeen hieven hun moed en dc „misère de leur vie" z Charles Estienne vaststelt in biografische, en critische studie, welke prachtig overzicht in kleurenreproducties van Gauguins werk begeleidt (Albert Ski Lausanne, Collection Le Goiit de Notre Temps). De cliché's zijn vervaardigd door de photograveurs Guezelle en Renouard. Naar het Enge!» van MARGOT BENNETT 17. De mensen, met wie Everton vroeger omgang had gehad, spraken lang en breedvoerig over me thoden om de douane te slim af te zijn en waar en bij wie je met steekpenningen kon werken. Zij waren de erfgenamen van successierechten, de lieden, die zich zelf tot nieuwe élite hadden uitgeroepen, de mensen, die boven de onbenul lige en lastige wetten stonden. Niemand kon in hun gezelschap vertoeven, zonder het instinct, dat al het geld op de wereld zijn eigendom be hoorde te zijn, te ontwikkelen. Het leven, dat zij leidden, bracht zijn risico's mee en het koorts achtig bewustzijn daarvan putte hen geestelijk uit Hun emoties waren vluchtig en ongeregeld en wat intellect betreft, waren zij zo naakt als een beukenboom in December. Lucy, met haar hang naar het dramatische, haar hartstochtelijke verwaandheid, haar vrouwelijke energie en haar roekeloze nieuwsgierigheid, had te midden van hen een gloed verspreid als een brand in een verdord bos. Toentertijd was zij reeds getrouwd geweest, maar merkwaardigerwijze scheen de rechter destijds niet te bestaan. Niemand had hem ooit gezien en hoe zou hij haar ook ooit hebben kunnen vergezellen in deze ondiepten van verdorvenheid? „Wat voor coterie?" herhaalde Everton. „Och, het waren zo maar mensen, die van een goed leventje hielden. Ik ging niet bijzonder veel met ze om. Dat ging trouwens niet, omdat ik af en toe moest werken ook." De inspecteur bracht zijn blik van zijn eigen handen naar die van Everton over, maar hij zei niets. Zwijgen was een van zijn wapens. Evertons vingers sloten zich om de armleunin gen van zijn stoel. Hij trachtte hun krampach tige greep onopvallend losser te maken. „U zou het toch gevraagd hebben", zei hij luchtig, „daarom vertel ik het maar meteen. Ik zat op Buitenlandse Zaken. Dat wil zeggen, daar werkte ik, totdat ik werd overgeplaatst naar onze ambassade te Parijs. Ik was een soort slaaf." „En op het ogenblik?" „Nu ben ik weer een ander soort slaaf." „Een sigaret?" vroeg de inspecteur. „Neem er de tijd voor. Ik moet nu eenmaal vragen, wat u op het ogenblik voor de kost doet." Everton nam een sigaret en de inspecteur keek met vriendelijke belangstelling toe, hoe hij drie keer een lucifer trachtte af te strijken. Toen de sigaret eenmaal brandde, werd Everton zo in beslag genomen door het roken, dat hij er in slaagde wel twee minuten even zwijgzaam te zijn als de inspecteur. Toen zuchtte hij en zei: „Ik werk voor een reisbureau. Mijn taak is rond te reizen en verslag uit te brengen over de inrichting van en de bediening en het voedsel in hotels." Hij zweeg, in de hoop, dat de in specteur hem met. een vraag in de rede zou val len. Er volgde echter geen vraag en hij begon koortsachtig te vertellen. „Men zou mij de voor zitter van de „Slecht Eten Club" kunnen noemen. Ik kom er achter waar de kerriesoep het scherpst is en waar de meeste stukjes kraakbeen in het gehakt zitten. En dan kabeljauw ik let vooral op de kabeljauw, koude gebakken eieren en aard appelen van de vorige dag. Ik oefen mij om het tegenovergestelde van een smulpaap te zijn." „Nu, als ik het zo mag zeggen, dat is een hele verandering wanneer je eerst op Buiten landse Zaken hebt gezeten. Bevalt dit werk u beter?" „Nee", zei Everton en wachtte. „Wilt u mij in het kort vertellen, wanneer u op Buitenlandse Zaken werkte en wat daar zo ongeveer uw werk was, dan kunnen wij het eventueel controleren een kwestie van routine werk, weet u", begon de inspecteur, maar Ever ton onderbrak hem. „Laten wij het maar meteen afhandelen", zei hij. „Ik heb mijn ontslag bij de ambassade ge nomen, omdat ik niet wilde, dat ik daar zou wor den gearresteerd. Ik ik maakte destijds van de gelegenheid gebruik om het chequeboek van een ander te lenen. Het was van een bank, waar bij ik geen rekening had lopen, maar ik zette mijn naam onder een cheque van 300 Pond en het gelukte mij een man, die ik kende te bewe gen. mij het bedrag uit te betalen. Hij was de eigenaar van een van die nachtclubs u kent ze wel een van die gelegenheden waar boeren het geld. dat zij voor een koe, of varken gekre gen hebben, stuk slaan. Ik dacht, dat ik er wel in zou slagen om in een dag of twee het geld bij elkaar te krijgen, in elk geval voordat de bank de cheque terugstuurde. Dan had ik hem natuurlijk het een of andere verhaal over verkeerd chequeboek kunnen vertellen. Maar het kwam anders uit. Ik had heus wel iets kunnen doen. als ik niet kort er op in de Seine was ge vallen en er was al een bevel voor mijn arres tatie uitgevaardigd, voordat ik in het ziekenhuis tot bewustzijn was gekomen. In ieder geval ik niet in staat om het geld terug te geven bovendien had ik niets tot mijn verdediging aan te voeren- Ik bracht een paar maanden in een Franse gevangenis door, waar ik ruimschoots de gelegenheid had om over het geval na te denken." Hij had met een hoge, beheerste stem gesproken en nu bleef hij onbeweeglijk zitten. „Het had heel wat erger kunnen zijn", zei de inspecteur verzoenend. „Geheime wetenschappe lijke gegevens van grote waarde aan andere mo gendheden verkwanselen, of zo. Fraude. Maar driehonderd Pond en voor zo'n bedrag probeert u zich in de rivier te verdrinken. Dat zei u toch? Uw zedelijkheidsgevoel moet wel sterk ontwik keld zijn", zei de inspecteur hartelijk. „Ik ben van mijn leven al met heel wat verschillende mis dadige typen in aanraking gekomen, maar ik heb nog nooit meegemaakt, dat iemand om zo'n on betekenende reden zelfmoord trachtte te plegen tenzij, er natuurlijk andere dingen waren, waarmee rekening diende te worden gehouden- Werd uw geweten nog door iets anders bezwaard, voordat u deze te loven duik in het water nam?" „Nee", zei Everton nors. ,,U is een raar soort politieambtenaar", voegde hij er aan toe. „Ik ben geen raar soort politieambtenaar' i Leigh geduldig. Ik ben een doodgewone inspec teur van politie. Dat wil zeggen, dat ik drom mels goed kan beoordelen of een verhaal sa menhangend is of niet. Zo juist zei u. dat u. toen u in de gevangenis zat, over de hele ge schiedenis heeft nagedacht. En tot welke conclu sie is u toen gekomen?" keuvelde hij verder. „Dat zou een inspecteur van politie toch niet interesseren", zei Everton boos. „Ik besloot al leen maar mijn levenswijze te veranderen. Dat is alles." Bomen nodig! De strijd om het stroomgat bij Ouwerkerk is gestreden. Daar mee echter zijn de problemen voor Schouwen en Duiveland de wereld niet uit. Over allerlei kwesties zal de bevolking zich voorlopig nog zorgen moeten maken. Zo over de herbeplan ting van het eiland. De stichting „Nieuw Schouwen-Duiveland" doet een beroep op het Neder landse volk om mede te werken aan het planten van bomen. Een beroep, dat wij gaarne van deze plaats af ondersteunen. Voor elke boom, die men wenst te laten plantenkan men een bij drage van 2.50 storten op de girorekening van de stichting. Het nummer van die rekening is: 1483. Men kan zijn bijdragen ook overschrijven naar de plaat selijke banken te Zierikzee of naar de boerenleetibanken op het eiland. Binnenkort indiening ontwerp-Televisiewet Van onze Haagse redactie 's-GRAVENHAGE, 7 Nov. Naar wij vernemen, hoopt de regering het ontwerp-Televisiewet nog deze week bij de Staten-Generaal aanhangig te maken. Het ontwerp-Radiowet zal nog wel even op zich laten wachten. Het huidige radio-bestel kan doorlopen op de bestaande regelingen; het tele visie-bestel daarentegen vraagt om een spoedige voorziening. Vandaar dat dit ontwerp voorrang krijgt. Iu nood verkerend m.s. Columbus vroeg assistentie Het Nederlandse motorschip Colum bus. 499 ton bruto, heeft vanochtend op 50 mijl Noordwest van Texel om assis tentie verzocht. Het schip maakte zware slagzijde en verkeerde in nood. De red dingboot Brandaris van Terschelling en de sleepboot Holland van de rederij Doekscn te Terschelling zijn naar de op gegeven positie vertrokken. Ook bevinden zich in de (wijde) om trek van de Columbus een aantal sche- die bereid zijn hulp te verlenen, van deze schepen, het Zweedse mo torschip Siaoe, heeft geseind, dat het vanochtend om 9.45 uur in de nabijheid van het in nood verkerende schip zou kunnen aankomen, De Columbus is eigendom van E. Wa- genborg's Scheepvoart en Expeditiebe drijf n v. te Delfzijl. Zij werd in Augus tus 1952 bij de n.v. Scheepswerf Foxhol te Foxhol te water gelaten. De beman ning bestaat uit 10 koppen, Kapitein is de heer R. Oldenborger uit Appinge- dam. De Columbus is met een lading ko len oiiderweg van Boston (in Engeland) naar Zweden. Benoemingen enz. Onderscheidingen Tot ridder in de orde van Oranje Nassau zijn benoemd de heren J. G. de Graaff, arts. te Amsterdam, penning meester van het Amsterdams genoot schap ter bevordering der koepokinen ting voor minvermogenden, en dr. Jac. van der Spek. te Groningen, weten schappelijk ambtenaar 1ste klasse bij de dienst der rijkslandbouwproefstations, gedetacheerd bij het landbouwproef station en bodemkundig instituut T.N.O. BVENSTAANDE beel.lgrj.fiek geef. een indruk van wat er op Sehouwen en Duive- land door de DienstDykherstel zo al aan arbeidskrachten en maler.aal is ingezet. Het overzicht is van vrij recente datum, doch sedert dien zyn de respectieve ryfers ongetwyfeld nog gestegen: 3 landingsvaartuigen. 1 wiesel. 5 walsen, 9 bulldozers, i dukws 8 motordeksrhuiten. 30 loco's, 5 baggermolens. 3 cutterzuigers, 1 hoppe* zuiger, 14 bakkenzu.gers, 15 grondzuigers. 105 draglines, 126 sleepboten. 149 ,„lde* bakken, 74 elevalorbakken, 9 oplossers. 24 onderlossers. 3 kantelbakken, 16 oversla», schepen, 43 motorvletten, 1, dry veilde kranen, 29 overslagkranen. 2 dryvende hokken. uiuiurvieuen. i. aryve (Wordit vervolgd). 11 transporteur en 5000 arbeiders.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2