Speciale vlucht van de
Super-Constellation
VLAGBEVOORRECHTING OP DE RIJN
La grande
JSatercFag 15 Augustus 1953.
NIEUWE APELDOORNSE COURANT
iweede oiatt
Duitsers beschouwen onze Rijnvloot te
veel als een reserve
(Van onze economische medewerker
DE RECENTE NEDERLANDSE NOTA aan dc Duitse Bonds
regering te Bonn, is niet de eerste Nederlandse poging om de Duit
sers van een heilloos protectionisme op het gebied van de binnen
scheepvaart af te brengen. Sinds het einde van de oorlog en
eigenlijk ook reeds vóór de oorlog heeft Nederland een strijd
tegen vlagbevoorrechting moeten voeren en wordt de Nederlandse
Rijnvloot door de Duitsers beschouwd als een reserve, die men alleen
in het volle seizoen, wanneer er veel vraag naar scheepsruimte is,
aantrekt.
NEDERLAND zelf bezit met zijn ca
3.000.000 ton laadvermogen grote Rijn
vloot ongeveer evenveel tonnage als
de overige Rijnvarende naties tezamen;
ons eigen vervoer is echter bij lange
na niet voldoende om deze vloot een
redelijk emplooi te geven. Wij zijn dan
ook op het gebied van de internatio
nale binnenvaart, evenals op dat der
zeescheepvaart, de vrachtvaarders voor
anderen. Het gaat er voor ons al
leen maar om of men ons als zodanig
FINANCIEN EN
ECONOMIE
erkent en ons metterdaad de kans geeft
vervoer geheel' voor anderen te ver
richten.
Men zou over de problemen die de
Rijnvaart opwerpt boekdelen kunnen
vullen; wij zullen ons mede in verband
met de nota van onze regering tot het
vraagstuk van het zg. binnen-Duitse
verkeer beperken. Onder het binnen-
Duitse verkeer verstaat men het ver
voer te water tussen twee plaatsen in
Duitsland gelegen (bijv. tussen Keulen
en Mannheim). Aan dit belangrijke
verkeer, dat zich ook uitstrekt tot de
Duitse kanalen, heeft Nederland vóór
de oorlog kunnen deelnemen, zij het
dan dat wij een grote strijd hebben
moeten leveren tegen de Duitse kartel
vorming, die een verstrengeling van
het vervoerbedrijf met afladers en an
dere interessenten met zich bracht.
Daar ook de Nederlandse Rijnvaart
zich in de Duitse belangen en omge
keerd interesseerde, gelukte het ons
vrij goed een aandeel in het binnen-
Duitse verkeer te verkrijgen.
Na de oorlog is de Nederlandse Rijn
vaart onafhankelijker van de Duitsers
VAN
A lkmaar zal, als de gemeenteraad
de plannen goedkeurt, volgend
jaar, in de periode van 21 Juli tot
9 Augustus zijn zevenhonderdjarig
bestaan vieren. Het comité heeft de
raad goedkeuring gevraagd om gebruik
te mogen maken van de diensten van
de heer G. J. Sliepen, directeur van
de V.V.V. te Breda, die vorig jaar de
feesten ter gelegenheid van het 700-
jarig bestaan van Breda organiseerde
en thans de leiding heeft van de
feesten van het 125-jarig bestaan van
de K.M.A., alsmede van diens admi
nistrateur, de heer J. W. Steenber
gen. O De Britse spoorwegen heb
ben bekend gemaakt, dat de nieuwe
400 ton wegende trein Elizabethan op
zijn eerste reis van Londen naar
Edinburg een nieuw wereldrecord
heeft gevestigd, door het 632 km
lange traject af te leggen in 6 uur en
40 minuten. Op somige gedeelten van
het traject bereikte de trein een snel
heid van meer dan 144 km De
23-jarige Maoeng Tin Maoeng uit
Rangoon is driemaal door een kapper
met een schaar in buik en arm ge
stoken, nadat hij critiek had ge
oefend op de manier, waarop zijn
haar was geknipt. Hij ligt ernstig ge
wond in een ziekenhuis. De kapper
zal binnenkort voor het gerecht moe
ten verschijnen. In Milaan zijn de
eerste proeven genomen met 'n stoom
locomotief, die de grootste en sterkste
in Europa zou zijn. De locomotief
weegt 134 ton, ontwikkelt 2000 pk en
kan een volledig beladen trein met
een gemiddelde snelheid van 120 km
per uur voorttrekken. In het bij
Livorno gelegen Castiglone hebben
arbeiders, die, graafwerk verrichten,
een middeleeuwse folterkamer ont
dekt, waarin nog een goedbewaard
skelet hing aan vier ringen, welke
dicht bij elkaar in een muur waren
bevestigd. Volgens radio-Moskou
is de fiets 150 jaar geleden uitgevon
den door de Russische lijfeigene Ar-
tamonof, die in het gebied van de
Oeral woonde. In Naarden woont
de familie Peereboom. Die familie
mag fijn een jaar gratis water ge
bruiken, omdat ze de 140.000e abonné
is van het waterleidingbedrijf. Man
nen van de waterleiding zijn m
Peereboom bovendien een mooi
bloemstuk gaan brengen. 2^cei
binnenkort (dit is bestemd voor
hen, die een beetje van de beel
dende kunst op de hoogte willen
blijven) zal er in de kerk van het
Belgische Oostduinlcerke iets nieuws
te zien zijn: een groot beeld van ge
bakken aarde (terra cotta) in plaats
van harde steen.
geworden. Daarenboven is het wel en
wee van de Duitse Rijnvaart meer en
meer een overheidsaangelegenheid ge
worden. Reeds tijdens het geallieerde
bestuur werd in een zg. Jeoa-verorde-
ning bepaald dat de Duitse binnenvloot
in de eerste plaats ten behoeve van
het binnen-Duitse vervoer diende te
worden gebruikt.
Het motief was hier: De bezetting
kost de Engelsen en Amerikanen vele
millioenen; door gebruik van Duitse
schepen in plaats van Nederlandse,
drukken wij de bezettingskosten. Na
dat het burgerlijke bestuur in West-
Duitsland weer aan de Duitsers zelf
was overgedragen, hebben onze voor
malige bezetters dankbaar van het ge
allieerde voorbeeld gebruik gemaakt.
Daartoe was een beklemmende reden,
want 't zag er met Duitslands betalings.
balans na de oorlog aanvankelijk er
barmelijk uit. Tegen dit deviezenmotief
in zekere zin een kwestie van over
macht kon Nederland betrekkelijk
weinig uitrichten.
VRACHTENOORLOG.
Intussen deden zich de gevolgen
van de Duitse discriminatie duide
lijk in onze Rijnvaartsituatie ge
voelen. De Nederlandse Rijnvloot,
door de oorlog sterk gehavend,
herstelde zich in zeer korte tijd.
Onze schepen zochten emplooi,
maar konden dit in onvoldoende
mate vinden.
Het gevolg was een vrachtenoorlog
in de Rijnvaart, met alle noodlottige
gevolgen van dien. Dank zij de ople
ving van de Rijnvaartconjunctuur en
dank zij een aantal pools en conventies
heeft de Rijnvaart, in 't bijzonder na
het uitbreken van de Koreaanse oorlog,
enkele goede jaren gekend. Dit jaar
staat tot op heden in het teken van een
flinke depressie. Om een concreet
voorbeeld te noemen: De vrije erts
vracht van Rotterdam naar de Ruhr
heeft dit jaar rondom de f 1.60 per ton
geschommeld, terwijl door deskundi
gen is berekend dat een lonende vracht
ten minste f 1.80 per ton moet bedra
gen, waarbij dan ook nog sprake moet
zijn van enige retourlading.
Duitslands deviezenpositie is in-?
tussen door de economische ople
ving in dit land sterk verbeterd,
het blijkt uit de grote vordering
die het in de gemeenschappelijke
deviezenpot der Europese Betalings
Unie heeft.
Nu het deviezenargument niet meer j
gebezigd kan worden, gebruiken de
Duitsers verkeerspolitieke argumenten i
ter bescherming van hun binnenvaart.
Indien men de Nederlanders in het
binnen-Duitse verkeer zou toelaten,
zouden zij de markt voor de Duitse
binnenvaart bederven. Dit gevaar is
inderdaad niet denkbeeldig, doch het
zou op een vrij gemakkelijke wijze te
omzeilen zijn, bijv. door een vrachten
conventie in het binnen-Duitse ver
keer. De Nederlanders hebben verschil
lende malen op deelneming in het bin
nen-Duitse verkeer aangedrongen. De
Centrale Commissie voor de Rijnvaart
te Straatsburg, de grote waakster
voor de belangen van de internatio
nale Rijnvaart, heeft het Duitse „Ka-
botagevorbehalt" in strijd geacht met
de Acte van Mannheim van 1868, waar
in de vrijheid der Rijnscheepvaart is
uitgestippeld. Dit alles heeft echter
niet mogen baten
WEINIG HOOPVOL.
Het is de grote vraag of de Neder
landse nota enig effect te Bonn zal
sorteren; De eerste reacties luidden in
ieder geval al weinig hoopvol. Minister
Algera, die bekend is om zijn Friese
rechtlijnigheid, zal zich zeker niet aan
stonds gewonnen geven. Er staan hier
voor onze Rijnvaart grote belangen op
het spel.
Een deelneming aan het binnen-
Duitse verkeer betekent niet minder
dan een erkenning van Nederland als
beroepsvervoerder in de Europese Sta
tengemeenschap. Berekeningen hebben
aangetoond dat in het jaar 1951 Neder
land ca f 70 millioen aan deviezen
heeft verdiend. Daarvan werd slechts
ca f 4 millioen in het binnen-Duitse
verkeer verkregen, dat slechts op be
scheiden wijze door onze tankvaart, en
tijdens het volle seizoen ook door onze
droge vaart mogelijk is. Deze cijfers
zijn teleurstellend als men bedenkt dat
onze zeescheepvaart met haar laadver
mogen van ca 4.5 millioen ton in het
jaar 1951 een netto deviezehbedrag van
ongeveer f 700 millioen heeft verdiend.
Hel moet mogelijk zijn, mede door een
integrale deelneming aan het binnen-
Duitse verkeer, de deviezeninkomsten
van onze binnenvaart te doen verdub
belen. Dit kan slechts worden bereikt
door een zo groot mogelijke liberali
satie van het dienstenverkeer, waar
door ieder land alleen die goederen en
diensten voortbrengt, waarvoor het
naar de natuur, de aard en de aanleg
van zijn bevolking het meest geschikt
is. Dat Nederland na een binnenvaart-
traditie van twee eeuwen geschikt mag
worden geacht een vooraanstaande
plaats in de Europese binnenvaart te
vervullen, behoeft hier niet nader te
worden uiteengezet.
(Van onze speciale verslaggever)
Er stonden honderden en nog eens honderden mensen op het vlieg
veld Kastrup bij Kopenhagen om de aankomst van de Super-Constellation
van de K.L.M. af te wachten. Zij stonden er niet omdat de landing van
zo'n enorm, comfortabel en luxueus ingericht vliegtuig met een groot
aantal internationale persvertegenwoordigers, persfotografen, filmopera
teurs en radioverslaggevers, op Kastrup een gebeurtenis is, waarvoor
Kopenhagen op een hete zomerdag uitloopt. Zij waren gekomen, omdat
de Photon, zoals deze Super-Constellation gedoopt is, de Haagse bloemen-
koningin in vol ornaat, met haar beide hofdames, alle drie ontegenzeglijk
lieftallige verschijningen, aan boord had en de Denen blijkbaar voldoende
fantasie bezitten om daarvan een feestelijke gebeurtenis te maken.
Jubelende stemming
De Kopenhagers wisten dus, dat de
Photon er landen zou. 7jj_ hadden er
blijkbaar uit hun kranten kennis van
genomen. De talrijke gasten van de
K.L.M. op deze speciale vlucht wisten
het aanvankelijk niet. Toen het toe
stel des morgens omstreeks half elf
opsteeg, was de bestemming voor allen
Via de heer Niessink, de zaadhande
laar van de Asselsestraat, zijn we in
aanraking gekomen met een 80-jarige
Apeldoorner, die ons verzekerde dat
aan de Asselsestraat, op de hoek van
de Roggestraat, de Gereformeerde
kerk heeft gestaan. In die dagen beter
bekend als de Dolerende kerk. Later is
die kerk afgebroken. Men ging toen
naar de Gereformeerde kerk aan de
Brinklaan.
Maar een veertig jaar geleden stond de
kerk nog aan de Asselsestraat, op de
hoek van de Roggestraat, met 't front
naar de Asselsestraat. Fotograaf Kerk
hoven maakte er een plaatje van. De
ingang van de Roggestraat is nog even
zichtbaar, direct voorbij het kerkge
bouw links.
Onze fotograat nam dezer dagen de
hoek van de Asselsestraat—Rogge
straat. Ook daar is het stedelijk aan
zien wel veranderd.
Meisje van Nieuwkoopse
drieling overleden
LEIDEN. Het meisje Clara van
de Nieuwkoopse drieling Vervoren,
welke in het Sint-Elisabethzieken-
huis te Leiden werd geboren, is over
leden. Zij was het laatst geboren.
Generaal Robertson verlaat
militaire dienst
LONDEN. De leider van de
Britse delegatie bij de Brits-Egyp
tische onderhandelingen, generaal
Sir Brian Robertson, zal binnenkort
de militaire dienst verlaten, en de
leiding op zich nemen van de ge
nationaliseerde Britse vervoersdien
sten.
WAT IS DAT VERANDERD
(Advertentie)
[NAUWELIJKS een maand nadat
een chronische kabinetscrisis
Frankrijk aan de rand van de on
bestuurbaarheid had gebracht,
dreigt een nieuw gevaar. Een sta
king, begonnen bij het P.T.T.-per-
soneel, is uitgebreid tot een alge
mene staking. Een toestand zoals
sinds de algemene sit-down sta
kingen uit de beruchte volksfront
periode niet meer was voorge
komen, heeft het gehele leven lam
gelegd. Treinen en bussen vervoe
ren geen passagiers meer, post en
telefoon werken niet en zelfs de zo
onmisbare diensten als de stads
reiniging en de doodgraver weiger
den hun arbeid te verrichten. Het
opmerkelijkste is daarbij, dat de
communisten niet met de staking
begonnen zijn.
doch de chris
telijke en socia
listische vak
bonden. Wel
hebben de rode
C.G.T.-bonden onmiddellijk hierin
aanleiding gevonden om het sta
kingsvuurtje flink aan te blazen.
Over de
grenzen
nog onbekend. En zij bleef het eerste
kwartier, toen de gezagvoerder zijn
zilveren machine naar West en naar
Oost, naar Zuid en naar Noord diri
geerde, in het duister gehuld. Totdat
Harderwijk, Rottum, Zwolle en Kam
pen onder de Super-Constellation
weggleden en de Noord-Oostpolder
enige tijd aan bakboord zichtbaar
bleef. Toen begrepen de inzittenden,
dat de Europese hoofdstad, die men
zou aandoen, zeer waarschijnlijk Ko
penhagen zou zijn.
Het werd inderdaad de Deense
hoofdstad, die na een ideale' vlucht
met een snelheid van 475 km per uur
op 3600 meter hoogte, in ruim ander
half uur bereikt werd.
Daar wachtte de luchtreizigers een
verrassing. Want ter begroeting wa
ren niet alleen de Nederlandse ge
zant. .K L M.-officials en andere auto
riteiten aanwezig, maar ook „Miss
Danmark", de Deense schoonheids
koningin met twee charmante verte
genwoordigsters van het Vreemdelin
genverkeer één in nationaal
costuum en een gans gevolg van
Deense persfotografen.
BLOEMEN.
De Haagse bloemenkoningin ontving
een bouquet anjers van Miss Dan
mark en zij reikte een ruiker Neder
landse bloemen over aan het mooiste
Deense meisje.
In met bloemen versierde, open
auto's zijn de schoonheden naar hel
prachtige Kopenhaagse stadhuis gere
den, waar zij. met de persvertegen
woordigers door de burgemeester, de
heer H. P. Sorensen, eexi gemoedelijke
oude heer met een schilderachtige
sik, ontvangen werden. De bloemen
koningin bood hem een bouquet bloe
men aan en overhandigde hem een
brief van de Haagse burgemeester,
mr F. H. A. Schokking. De perschef
van de K.L.M. gaf hem bovendien een
asbak met het model van de Super-
Constellation.
Is het wonder, dat de heer Soren
sen alleen maar woorden van lof voor
de Nederlanders had en voor een blij
vende, vriendschappelijke samenwer
king pleitte?
De Haagse bloemenkoningin, haar
hofdames en de Deense schoonheids
koningin bezochten na een maaltijd
met de journalisten in het beroemde
lunapark „Tivoli" enige warenhuizen
Omstreeks kwart voor acht in de
avond steeg de Photon weer van
Kastrup op en om precies kwart over
negen landde hij op Schiphol.
In de toekomst zullen de Super-
Constellations grotere sprongen gaan
maken dan de 635 km van Amsterdam
naar Kopenhagen.
De staking o. d. Lent se Lus
Zal Nijmeegs aannemer
failliet worden verklaard
NIJMEGEN Door verscheidene
schuldeisers van de Nijmeegse aan
nemer v. d. B., die werkte bij de zg.
Lentse Lus is diens faillissement aan
gevraagd. De beide arbeidersbonden
zullen zich bij deze aanvragen aan
sluiten.
Als het failissement van de aanne
mer wordt uilgesproken zal de Rijks
waterstaat de rest van hel werk, dat
nog voor ongeveer "n derde voltooi.1
moet worden, opnieuw aanbesteeden.
De arbeiders zullen zich thans niet
meer op het werk melden.
'TOEN premier Laniel er eindelijk
in geslaagd was zes weken ge
leden een kabinet te vormen, is hij
direct begonnen met het aanvra
gen van bijzondere bevoegdheden.
Dat was zeker niet onnodig. De
economische toestand was door de
lange duur van de kabinetscrisis
en al lange tijd daarvoor schrik
barend geworden. Iedere partij in
Frankrijk had haar groep of
groepje, dat haar bijzondere be
scherming genoot. Niemand was
bereid om terwille van het geheel
ook maar iets van zijn eisen te laten
vallen. En toch vroeg, ja schreeuwde
de situatie om een ingrijpen. Lamel
die daartoe niet gehandicapt wenste
te worden door een parlement, dat
iedere letter van een wet met een
vergrootglas bekeek, vroeg het ver
lof om bij decreet te mogen regeren.
Het parlement stond dit toe. Nau
welijks waren echter de eerste
maatregelen bekend, of de storm,
ditmaal van vakbondszij de, begon
op te steken. Eerst waren het de
wijnboeren, die een wegversper
ringsactie begonnen, toen de rege
ring weigerde om nog verder de
overtollige wijnoogst op te kopen
en met schrikbarend verlies tot
alcohol te distilleren. Daarna waren
het de ambtenaren, die bij de
P.T.T. het werk „plat" legden, toen
Laniel de pensioengerechtigde leef
tijd wilde verhogen Deze laatste
staking was het sein voor een alge
mene werkweigering. zoals deze
nog voortduurt.
[yiEN kan van mening verschil-
len of de tactiek die de rege
ring gevolgd heeft, te beginnen
met saneren bij de weinig draag-
krachtigen, wel de verstandigste
weg is geweest. De premier heeft
zelf in zijn radiorede toegegeven,
dat de nood is sommige sectoren
van het bedrijfsleven hoog gestegen
is. Maar de regering deed tenminste
iets om de noodtoestand aan te pak
ken. Men was nog nauwelijks aan
een begin toe. De stakingen hebben
het afkondigen van de decreten
slechts ten dele afgewacht. Men
heeft Laniel niet eens de gelegen
heid gegeven om met zijn program
te beginnen. De premier heeft dan
ook geweigerd om tot onderhan
delen over te gaan, alvorens het
werk weer hervat is. De nood in
Indo-China, waar het Franse leger
xeiteliik op alle fronten politiek en
militair in volle terugtocht is, de
om nadere opheldering schreeu
wende vraagstukken in Noord-
Afrika, kunnen niet aangepakt
worden zonder een stabiele econo
mische en financiële toestand in
het moederland zelf. Vandaar dat
de regering, ook al om haar be
staan te rechtvaardigen, niet toe
geeft aan de toenemende druk het
parlement bijeen te roepen. Zij wil
eerst haar volledige programma
bekend maken. Daarna kan en moet
volgens Laniel de volksvertegen
woordiging uitspraak doen of de
decreten juist zijn geweest, om de
lasten van de nationale armoede in
wat eens „la grande nation" van
Europa vas, evenredig te verdelen.
De eerste minister heeft zelfs de
kr. chttoer verricht stakers te doen
arresteren. Of dit nu wel de juiste
weg is, valt te betwijfelen. De oor
zaken liggen voor Frankrijk dieper.
Er heerst sinds 1945 een gezags-
en een vertrouwenscrisis en juist
gezag en vertrouwen kunnen niet
in één nacht door arrestaties, maar
moeten door een gedurende jaren
voortschrijdend proces verkregen
worden. En toch zal Frankrijk vrij
willig deze weg moeten opgaan wil
het niet ten onder gaan en in
Europa een vacuum achter laten.
Want de enige Europese macht die
dit vacuum zou vermogen te vullen
heet Duitsland.
Maarten Luther. Op het zevende
internationale filmfestival te Edin
burgh zal een biografische film over
Maarten Lulher worden vertoond, die
gemaakt is door Irving Pichel en
waarin Niall Macginnis de titelrol
speelt, aldus meldt de Times.
V