Speciale vlucht van de Super-Constellation VLAGBEVOORRECHTING OP DE RIJN La grande JSatercFag 15 Augustus 1953. NIEUWE APELDOORNSE COURANT iweede oiatt Duitsers beschouwen onze Rijnvloot te veel als een reserve (Van onze economische medewerker DE RECENTE NEDERLANDSE NOTA aan dc Duitse Bonds regering te Bonn, is niet de eerste Nederlandse poging om de Duit sers van een heilloos protectionisme op het gebied van de binnen scheepvaart af te brengen. Sinds het einde van de oorlog en eigenlijk ook reeds vóór de oorlog heeft Nederland een strijd tegen vlagbevoorrechting moeten voeren en wordt de Nederlandse Rijnvloot door de Duitsers beschouwd als een reserve, die men alleen in het volle seizoen, wanneer er veel vraag naar scheepsruimte is, aantrekt. NEDERLAND zelf bezit met zijn ca 3.000.000 ton laadvermogen grote Rijn vloot ongeveer evenveel tonnage als de overige Rijnvarende naties tezamen; ons eigen vervoer is echter bij lange na niet voldoende om deze vloot een redelijk emplooi te geven. Wij zijn dan ook op het gebied van de internatio nale binnenvaart, evenals op dat der zeescheepvaart, de vrachtvaarders voor anderen. Het gaat er voor ons al leen maar om of men ons als zodanig FINANCIEN EN ECONOMIE erkent en ons metterdaad de kans geeft vervoer geheel' voor anderen te ver richten. Men zou over de problemen die de Rijnvaart opwerpt boekdelen kunnen vullen; wij zullen ons mede in verband met de nota van onze regering tot het vraagstuk van het zg. binnen-Duitse verkeer beperken. Onder het binnen- Duitse verkeer verstaat men het ver voer te water tussen twee plaatsen in Duitsland gelegen (bijv. tussen Keulen en Mannheim). Aan dit belangrijke verkeer, dat zich ook uitstrekt tot de Duitse kanalen, heeft Nederland vóór de oorlog kunnen deelnemen, zij het dan dat wij een grote strijd hebben moeten leveren tegen de Duitse kartel vorming, die een verstrengeling van het vervoerbedrijf met afladers en an dere interessenten met zich bracht. Daar ook de Nederlandse Rijnvaart zich in de Duitse belangen en omge keerd interesseerde, gelukte het ons vrij goed een aandeel in het binnen- Duitse verkeer te verkrijgen. Na de oorlog is de Nederlandse Rijn vaart onafhankelijker van de Duitsers VAN A lkmaar zal, als de gemeenteraad de plannen goedkeurt, volgend jaar, in de periode van 21 Juli tot 9 Augustus zijn zevenhonderdjarig bestaan vieren. Het comité heeft de raad goedkeuring gevraagd om gebruik te mogen maken van de diensten van de heer G. J. Sliepen, directeur van de V.V.V. te Breda, die vorig jaar de feesten ter gelegenheid van het 700- jarig bestaan van Breda organiseerde en thans de leiding heeft van de feesten van het 125-jarig bestaan van de K.M.A., alsmede van diens admi nistrateur, de heer J. W. Steenber gen. O De Britse spoorwegen heb ben bekend gemaakt, dat de nieuwe 400 ton wegende trein Elizabethan op zijn eerste reis van Londen naar Edinburg een nieuw wereldrecord heeft gevestigd, door het 632 km lange traject af te leggen in 6 uur en 40 minuten. Op somige gedeelten van het traject bereikte de trein een snel heid van meer dan 144 km De 23-jarige Maoeng Tin Maoeng uit Rangoon is driemaal door een kapper met een schaar in buik en arm ge stoken, nadat hij critiek had ge oefend op de manier, waarop zijn haar was geknipt. Hij ligt ernstig ge wond in een ziekenhuis. De kapper zal binnenkort voor het gerecht moe ten verschijnen. In Milaan zijn de eerste proeven genomen met 'n stoom locomotief, die de grootste en sterkste in Europa zou zijn. De locomotief weegt 134 ton, ontwikkelt 2000 pk en kan een volledig beladen trein met een gemiddelde snelheid van 120 km per uur voorttrekken. In het bij Livorno gelegen Castiglone hebben arbeiders, die, graafwerk verrichten, een middeleeuwse folterkamer ont dekt, waarin nog een goedbewaard skelet hing aan vier ringen, welke dicht bij elkaar in een muur waren bevestigd. Volgens radio-Moskou is de fiets 150 jaar geleden uitgevon den door de Russische lijfeigene Ar- tamonof, die in het gebied van de Oeral woonde. In Naarden woont de familie Peereboom. Die familie mag fijn een jaar gratis water ge bruiken, omdat ze de 140.000e abonné is van het waterleidingbedrijf. Man nen van de waterleiding zijn m Peereboom bovendien een mooi bloemstuk gaan brengen. 2^cei binnenkort (dit is bestemd voor hen, die een beetje van de beel dende kunst op de hoogte willen blijven) zal er in de kerk van het Belgische Oostduinlcerke iets nieuws te zien zijn: een groot beeld van ge bakken aarde (terra cotta) in plaats van harde steen. geworden. Daarenboven is het wel en wee van de Duitse Rijnvaart meer en meer een overheidsaangelegenheid ge worden. Reeds tijdens het geallieerde bestuur werd in een zg. Jeoa-verorde- ning bepaald dat de Duitse binnenvloot in de eerste plaats ten behoeve van het binnen-Duitse vervoer diende te worden gebruikt. Het motief was hier: De bezetting kost de Engelsen en Amerikanen vele millioenen; door gebruik van Duitse schepen in plaats van Nederlandse, drukken wij de bezettingskosten. Na dat het burgerlijke bestuur in West- Duitsland weer aan de Duitsers zelf was overgedragen, hebben onze voor malige bezetters dankbaar van het ge allieerde voorbeeld gebruik gemaakt. Daartoe was een beklemmende reden, want 't zag er met Duitslands betalings. balans na de oorlog aanvankelijk er barmelijk uit. Tegen dit deviezenmotief in zekere zin een kwestie van over macht kon Nederland betrekkelijk weinig uitrichten. VRACHTENOORLOG. Intussen deden zich de gevolgen van de Duitse discriminatie duide lijk in onze Rijnvaartsituatie ge voelen. De Nederlandse Rijnvloot, door de oorlog sterk gehavend, herstelde zich in zeer korte tijd. Onze schepen zochten emplooi, maar konden dit in onvoldoende mate vinden. Het gevolg was een vrachtenoorlog in de Rijnvaart, met alle noodlottige gevolgen van dien. Dank zij de ople ving van de Rijnvaartconjunctuur en dank zij een aantal pools en conventies heeft de Rijnvaart, in 't bijzonder na het uitbreken van de Koreaanse oorlog, enkele goede jaren gekend. Dit jaar staat tot op heden in het teken van een flinke depressie. Om een concreet voorbeeld te noemen: De vrije erts vracht van Rotterdam naar de Ruhr heeft dit jaar rondom de f 1.60 per ton geschommeld, terwijl door deskundi gen is berekend dat een lonende vracht ten minste f 1.80 per ton moet bedra gen, waarbij dan ook nog sprake moet zijn van enige retourlading. Duitslands deviezenpositie is in-? tussen door de economische ople ving in dit land sterk verbeterd, het blijkt uit de grote vordering die het in de gemeenschappelijke deviezenpot der Europese Betalings Unie heeft. Nu het deviezenargument niet meer j gebezigd kan worden, gebruiken de Duitsers verkeerspolitieke argumenten i ter bescherming van hun binnenvaart. Indien men de Nederlanders in het binnen-Duitse verkeer zou toelaten, zouden zij de markt voor de Duitse binnenvaart bederven. Dit gevaar is inderdaad niet denkbeeldig, doch het zou op een vrij gemakkelijke wijze te omzeilen zijn, bijv. door een vrachten conventie in het binnen-Duitse ver keer. De Nederlanders hebben verschil lende malen op deelneming in het bin nen-Duitse verkeer aangedrongen. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart te Straatsburg, de grote waakster voor de belangen van de internatio nale Rijnvaart, heeft het Duitse „Ka- botagevorbehalt" in strijd geacht met de Acte van Mannheim van 1868, waar in de vrijheid der Rijnscheepvaart is uitgestippeld. Dit alles heeft echter niet mogen baten WEINIG HOOPVOL. Het is de grote vraag of de Neder landse nota enig effect te Bonn zal sorteren; De eerste reacties luidden in ieder geval al weinig hoopvol. Minister Algera, die bekend is om zijn Friese rechtlijnigheid, zal zich zeker niet aan stonds gewonnen geven. Er staan hier voor onze Rijnvaart grote belangen op het spel. Een deelneming aan het binnen- Duitse verkeer betekent niet minder dan een erkenning van Nederland als beroepsvervoerder in de Europese Sta tengemeenschap. Berekeningen hebben aangetoond dat in het jaar 1951 Neder land ca f 70 millioen aan deviezen heeft verdiend. Daarvan werd slechts ca f 4 millioen in het binnen-Duitse verkeer verkregen, dat slechts op be scheiden wijze door onze tankvaart, en tijdens het volle seizoen ook door onze droge vaart mogelijk is. Deze cijfers zijn teleurstellend als men bedenkt dat onze zeescheepvaart met haar laadver mogen van ca 4.5 millioen ton in het jaar 1951 een netto deviezehbedrag van ongeveer f 700 millioen heeft verdiend. Hel moet mogelijk zijn, mede door een integrale deelneming aan het binnen- Duitse verkeer, de deviezeninkomsten van onze binnenvaart te doen verdub belen. Dit kan slechts worden bereikt door een zo groot mogelijke liberali satie van het dienstenverkeer, waar door ieder land alleen die goederen en diensten voortbrengt, waarvoor het naar de natuur, de aard en de aanleg van zijn bevolking het meest geschikt is. Dat Nederland na een binnenvaart- traditie van twee eeuwen geschikt mag worden geacht een vooraanstaande plaats in de Europese binnenvaart te vervullen, behoeft hier niet nader te worden uiteengezet. (Van onze speciale verslaggever) Er stonden honderden en nog eens honderden mensen op het vlieg veld Kastrup bij Kopenhagen om de aankomst van de Super-Constellation van de K.L.M. af te wachten. Zij stonden er niet omdat de landing van zo'n enorm, comfortabel en luxueus ingericht vliegtuig met een groot aantal internationale persvertegenwoordigers, persfotografen, filmopera teurs en radioverslaggevers, op Kastrup een gebeurtenis is, waarvoor Kopenhagen op een hete zomerdag uitloopt. Zij waren gekomen, omdat de Photon, zoals deze Super-Constellation gedoopt is, de Haagse bloemen- koningin in vol ornaat, met haar beide hofdames, alle drie ontegenzeglijk lieftallige verschijningen, aan boord had en de Denen blijkbaar voldoende fantasie bezitten om daarvan een feestelijke gebeurtenis te maken. Jubelende stemming De Kopenhagers wisten dus, dat de Photon er landen zou. 7jj_ hadden er blijkbaar uit hun kranten kennis van genomen. De talrijke gasten van de K.L.M. op deze speciale vlucht wisten het aanvankelijk niet. Toen het toe stel des morgens omstreeks half elf opsteeg, was de bestemming voor allen Via de heer Niessink, de zaadhande laar van de Asselsestraat, zijn we in aanraking gekomen met een 80-jarige Apeldoorner, die ons verzekerde dat aan de Asselsestraat, op de hoek van de Roggestraat, de Gereformeerde kerk heeft gestaan. In die dagen beter bekend als de Dolerende kerk. Later is die kerk afgebroken. Men ging toen naar de Gereformeerde kerk aan de Brinklaan. Maar een veertig jaar geleden stond de kerk nog aan de Asselsestraat, op de hoek van de Roggestraat, met 't front naar de Asselsestraat. Fotograaf Kerk hoven maakte er een plaatje van. De ingang van de Roggestraat is nog even zichtbaar, direct voorbij het kerkge bouw links. Onze fotograat nam dezer dagen de hoek van de Asselsestraat—Rogge straat. Ook daar is het stedelijk aan zien wel veranderd. Meisje van Nieuwkoopse drieling overleden LEIDEN. Het meisje Clara van de Nieuwkoopse drieling Vervoren, welke in het Sint-Elisabethzieken- huis te Leiden werd geboren, is over leden. Zij was het laatst geboren. Generaal Robertson verlaat militaire dienst LONDEN. De leider van de Britse delegatie bij de Brits-Egyp tische onderhandelingen, generaal Sir Brian Robertson, zal binnenkort de militaire dienst verlaten, en de leiding op zich nemen van de ge nationaliseerde Britse vervoersdien sten. WAT IS DAT VERANDERD (Advertentie) [NAUWELIJKS een maand nadat een chronische kabinetscrisis Frankrijk aan de rand van de on bestuurbaarheid had gebracht, dreigt een nieuw gevaar. Een sta king, begonnen bij het P.T.T.-per- soneel, is uitgebreid tot een alge mene staking. Een toestand zoals sinds de algemene sit-down sta kingen uit de beruchte volksfront periode niet meer was voorge komen, heeft het gehele leven lam gelegd. Treinen en bussen vervoe ren geen passagiers meer, post en telefoon werken niet en zelfs de zo onmisbare diensten als de stads reiniging en de doodgraver weiger den hun arbeid te verrichten. Het opmerkelijkste is daarbij, dat de communisten niet met de staking begonnen zijn. doch de chris telijke en socia listische vak bonden. Wel hebben de rode C.G.T.-bonden onmiddellijk hierin aanleiding gevonden om het sta kingsvuurtje flink aan te blazen. Over de grenzen nog onbekend. En zij bleef het eerste kwartier, toen de gezagvoerder zijn zilveren machine naar West en naar Oost, naar Zuid en naar Noord diri geerde, in het duister gehuld. Totdat Harderwijk, Rottum, Zwolle en Kam pen onder de Super-Constellation weggleden en de Noord-Oostpolder enige tijd aan bakboord zichtbaar bleef. Toen begrepen de inzittenden, dat de Europese hoofdstad, die men zou aandoen, zeer waarschijnlijk Ko penhagen zou zijn. Het werd inderdaad de Deense hoofdstad, die na een ideale' vlucht met een snelheid van 475 km per uur op 3600 meter hoogte, in ruim ander half uur bereikt werd. Daar wachtte de luchtreizigers een verrassing. Want ter begroeting wa ren niet alleen de Nederlandse ge zant. .K L M.-officials en andere auto riteiten aanwezig, maar ook „Miss Danmark", de Deense schoonheids koningin met twee charmante verte genwoordigsters van het Vreemdelin genverkeer één in nationaal costuum en een gans gevolg van Deense persfotografen. BLOEMEN. De Haagse bloemenkoningin ontving een bouquet anjers van Miss Dan mark en zij reikte een ruiker Neder landse bloemen over aan het mooiste Deense meisje. In met bloemen versierde, open auto's zijn de schoonheden naar hel prachtige Kopenhaagse stadhuis gere den, waar zij. met de persvertegen woordigers door de burgemeester, de heer H. P. Sorensen, eexi gemoedelijke oude heer met een schilderachtige sik, ontvangen werden. De bloemen koningin bood hem een bouquet bloe men aan en overhandigde hem een brief van de Haagse burgemeester, mr F. H. A. Schokking. De perschef van de K.L.M. gaf hem bovendien een asbak met het model van de Super- Constellation. Is het wonder, dat de heer Soren sen alleen maar woorden van lof voor de Nederlanders had en voor een blij vende, vriendschappelijke samenwer king pleitte? De Haagse bloemenkoningin, haar hofdames en de Deense schoonheids koningin bezochten na een maaltijd met de journalisten in het beroemde lunapark „Tivoli" enige warenhuizen Omstreeks kwart voor acht in de avond steeg de Photon weer van Kastrup op en om precies kwart over negen landde hij op Schiphol. In de toekomst zullen de Super- Constellations grotere sprongen gaan maken dan de 635 km van Amsterdam naar Kopenhagen. De staking o. d. Lent se Lus Zal Nijmeegs aannemer failliet worden verklaard NIJMEGEN Door verscheidene schuldeisers van de Nijmeegse aan nemer v. d. B., die werkte bij de zg. Lentse Lus is diens faillissement aan gevraagd. De beide arbeidersbonden zullen zich bij deze aanvragen aan sluiten. Als het failissement van de aanne mer wordt uilgesproken zal de Rijks waterstaat de rest van hel werk, dat nog voor ongeveer "n derde voltooi.1 moet worden, opnieuw aanbesteeden. De arbeiders zullen zich thans niet meer op het werk melden. 'TOEN premier Laniel er eindelijk in geslaagd was zes weken ge leden een kabinet te vormen, is hij direct begonnen met het aanvra gen van bijzondere bevoegdheden. Dat was zeker niet onnodig. De economische toestand was door de lange duur van de kabinetscrisis en al lange tijd daarvoor schrik barend geworden. Iedere partij in Frankrijk had haar groep of groepje, dat haar bijzondere be scherming genoot. Niemand was bereid om terwille van het geheel ook maar iets van zijn eisen te laten vallen. En toch vroeg, ja schreeuwde de situatie om een ingrijpen. Lamel die daartoe niet gehandicapt wenste te worden door een parlement, dat iedere letter van een wet met een vergrootglas bekeek, vroeg het ver lof om bij decreet te mogen regeren. Het parlement stond dit toe. Nau welijks waren echter de eerste maatregelen bekend, of de storm, ditmaal van vakbondszij de, begon op te steken. Eerst waren het de wijnboeren, die een wegversper ringsactie begonnen, toen de rege ring weigerde om nog verder de overtollige wijnoogst op te kopen en met schrikbarend verlies tot alcohol te distilleren. Daarna waren het de ambtenaren, die bij de P.T.T. het werk „plat" legden, toen Laniel de pensioengerechtigde leef tijd wilde verhogen Deze laatste staking was het sein voor een alge mene werkweigering. zoals deze nog voortduurt. [yiEN kan van mening verschil- len of de tactiek die de rege ring gevolgd heeft, te beginnen met saneren bij de weinig draag- krachtigen, wel de verstandigste weg is geweest. De premier heeft zelf in zijn radiorede toegegeven, dat de nood is sommige sectoren van het bedrijfsleven hoog gestegen is. Maar de regering deed tenminste iets om de noodtoestand aan te pak ken. Men was nog nauwelijks aan een begin toe. De stakingen hebben het afkondigen van de decreten slechts ten dele afgewacht. Men heeft Laniel niet eens de gelegen heid gegeven om met zijn program te beginnen. De premier heeft dan ook geweigerd om tot onderhan delen over te gaan, alvorens het werk weer hervat is. De nood in Indo-China, waar het Franse leger xeiteliik op alle fronten politiek en militair in volle terugtocht is, de om nadere opheldering schreeu wende vraagstukken in Noord- Afrika, kunnen niet aangepakt worden zonder een stabiele econo mische en financiële toestand in het moederland zelf. Vandaar dat de regering, ook al om haar be staan te rechtvaardigen, niet toe geeft aan de toenemende druk het parlement bijeen te roepen. Zij wil eerst haar volledige programma bekend maken. Daarna kan en moet volgens Laniel de volksvertegen woordiging uitspraak doen of de decreten juist zijn geweest, om de lasten van de nationale armoede in wat eens „la grande nation" van Europa vas, evenredig te verdelen. De eerste minister heeft zelfs de kr. chttoer verricht stakers te doen arresteren. Of dit nu wel de juiste weg is, valt te betwijfelen. De oor zaken liggen voor Frankrijk dieper. Er heerst sinds 1945 een gezags- en een vertrouwenscrisis en juist gezag en vertrouwen kunnen niet in één nacht door arrestaties, maar moeten door een gedurende jaren voortschrijdend proces verkregen worden. En toch zal Frankrijk vrij willig deze weg moeten opgaan wil het niet ten onder gaan en in Europa een vacuum achter laten. Want de enige Europese macht die dit vacuum zou vermogen te vullen heet Duitsland. Maarten Luther. Op het zevende internationale filmfestival te Edin burgh zal een biografische film over Maarten Lulher worden vertoond, die gemaakt is door Irving Pichel en waarin Niall Macginnis de titelrol speelt, aldus meldt de Times. V

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2