Goede oorlogsherinnering ontsiert nog altijd het statige Lange Voorhout u CARTHAGE ligt nog steeds aan de ketting in de Waalhaven verhaal Mooi verhaal Lelijk Haa. .„Titanic" gaat ten onder in huiselijke romantiek ïszrzl Zaterdag 15 Augustus 1953 7 Glorieus afscheid ZWARTE PARADE dirigent Mario Rossi De gasldirigent Mario Rossi heeft door Peter Schilperoort LS U nog eens een onderwerp van gesprek zoekt, er zijn twee in teressante verhalen te vertellen over de panden Lange Voorhout 1 en 3. Het ene is zo mooi, dat u er over 25 jaar waar schijnlijk nog wel een consumptie mee verdienen kunt aan een geboeid luiste rend cafétafeltje. Het andere is bar le lijk. Maar het laat zich aanzien, dat u er nog een paar jaar minstens de veront waardiging mee kunt opwekken bij iedere ras-echte Hagenaar, die meent dat zijn stedesehoon niet goed genoeg be heerd wordt. Het is een onderwerp dat het gehoor scheidt in voor- en tegen standers. en zulke onderwerpen vullen de vrije tijd. e aarzelen een beetje met welk verhaal we zullen beginnen. Het mooie maar eerst, dan steekt het andere beter af. Dat is namelijk de bedoeling. fA P 1 FEBRUARI 1941 wreef Den glimlachend in dc handen. Die treugde K™' "et d7amaésch"s%fsde!,ho" I I I n *iii i* klonk de ouverture „La forza del is verschaald, want sinds de bevrijdingaest.no van Verdi. Rossi bewees dat i de muziek van Verdi zonder gezwelg IS traag cn aarzelend dit tweede \erliaal en gesleep gebracht kon worden en I dan een krachtige meesterlijke taal geschreven, dat met ZO mooi IS. De twee <s. Nog een ander landgenoot var.' .1 Rossi, n.l. Respighi. was met zijn in panden waren geruïneerd. Na de oorlogde sfecr van hc* historisch .mpres- 47 siomsme geschreven symphomsch ge dicht ..Fontane di Roma" vertegen- woordigd. De uitvoering ervan was I even oorstrelend als indrukwekkend I van contrastrijke dichterlijke expres- sie. En hoe meesterlijk en vol fanta- i sïe wekte Rossi de geniale Strawins- ky-partituur van „l'Oiseau de feu" tot meeslepende en fascinerende klank! Deze vrijwel ideale uitvoering riep allereerst eerbied op voor de grijze componist, maar ook voor Wil lem van Otterloo die het Residentie- j de Nederlandse gra- i mofoonplatenindustrie. die het aan- I durfde deze uitgesproken niet com- i merciële plaat uit te brengen. En dan maakte deze ene L.P. nog deel uit van een serie van vier. waarin ongeveer het vierde deel van alle gisteravond zijn laatste Kurzaalcon- cert van dit seizoen gedirigeerd. Wij hopen dat het enthousiasme dat hij met zijn gastdirectie van het Resi-r\„ denlie-Orkest heeft verwekt, hem zalL) dp „iaat Phühis^ B 0700^ L~ en sympathiek - outer en volmaakt de muziek dienend als bezield ge leid. Helaas was er ditmaal de gees- lelijke onzuiverheid waarmede Nico le Henriot nogal slordig en traag j „het" pianoconcert van Tsjaikowsky speelde, maar overigens was dit af- SS. de voor zover op de hoogte zich SSfSïïS&frJf3?1aE I 0M De keerzijde van de mooi uitge voerde hoes be vat een interes sante beschrijving van Bessie's korte en bewogen le vensloop. Wij vernemen er o.a. het volgende uit: Bessie Smith. Amerika's groot ste neger-blues zangeres. die ooit leefde, werd ver moedelijk in 1900 geboren in Chat tanooga. De gam mele administratie van de negerbe volking van de zuidelijke staten uit die tijd is er oorzaak 'van dat deze datum niet beter bekend is. Zij was HAD op 31 Januari 1951 be- ten mag het eigenlijk zijn verhaal 1 slist op het Lange Voorhout noemen. Omringd doop woedende moeten staan, 's Avonds om half elf De Duitse gezant Graf Grothe had Lange Voorhout 3 volgestopt met even geheime en belangrijke archie ven over de verrichtingen van de Nazi's in Nederland. De meningen over die archieven liepen uiteen. De Duitsers vonden ze wel erg mooi en wilden ze niet kwijt. Maar de Duitse gezant was die avond nogal onvoorzichtig omgesprongen met zijn straalkachel en toen dat ont dekt werd was het al een fikse brand in dat pand Lange Voorhout 3 Daar waren ook een paar afde lingen van de S.O. gevestigd en montere W A.-ers liepen in die da gen welwillend in en uit om te zien of ze nog niet even wat konden doen om Nederland dieper in de put te helpen. De Haagse brandweer moest er bij komen uiteraard. Niet zo vlot ging dat als u het in 1953 gewend bent. en zonder veel enthousiasme. Met twee motorspuiten richtten ze zo veel mogelijk naast het vuur, zonder dat het al te erg opviel. Ook Lange Voorhout 1 vatte vlam. Daar waren de kantoren van de Land bouw Crisiswet. Oud-Brandweercommandant Ot- Duitsers en W.A.-ers hier hij rus tig vol, dat het met twee motor- spuiten best zou gaan. Commandant Otten rookte er rustig een sigaar bij. Hij „veranderde" pas van mening, toen het vuur gezellig met die even belangrijke als geheime archieven speelde. Nog enkele motorspuiten kwamen er bij, bemand met ge moedsrust. De Duitsers wilden hel pen. maar de heer Otten vond dat te gevaarlijk. Hij bleef bezorgd voor de Duitse levens, zelfs toen een Oberleutnant begon te roepen, dat hij de heer Otten zou laten fusille ren als het blussen niet beter ging. Mooie verhalen hangen van de clou af. Over dit verhaal mag u niet klagen wat dat betreft. Want daar kwam plotseling Hermann Goering zelf op het toneel. Hij was toevallig in Nederland. Eerst vond Comman dant Otten het maar een grote druktemaker. Toen hij hoorde da; het Goering zelf was veranderde hü niei van mening, maar begreep dat de situatie zich gewijzigd had. De Duitsers en W.A.ers moesten dan maap helpen. Ze zakten door vloe ren en raakten bedwelmd. En de gebouwen bleven branden, al wer den de gevels dan nog gedeeltelijk Nog altijd, ruim twaalf jaar na de brand, ligt er puin en rommel voor de deuren van de voor malige patriciërshuizen, aan het Lange Voorhout 1 en 3. En bal ken zijn getimmerd voor de ramen, waardoor de leegte staart uit verbrijzelde ruiten. Daar achter is gesloopt. Voor de rest wordt geduld gevraagd, eindeloos geduld, omdat beide partijen het op even goede grondenniet I eens kunnen worden. i ni i (Eigen foto) j blepend probleem op behouden. Ook Goering vond dal commandant Otten maar tegen de muur moest. Het 'iep met een sisser af. al kwam er een stuk in de krant, waarin stond dal de Haagse brand weer het toppunt van lamlendigheid was en dat de Nederlandse brand weer gereorganiseerd moest den. kreeg men weer oog voor stedesehoon en betreurde het verlies van aanzicht op het Lange Voorhout. Maar maatregelen werden niet genomen. Het Lange Voor hout staat geheel op de monumenten lijst. De rijkscommissie voor Monumen tenzorg liet eens naar de gevels kijken en besloot dat ze moesten blijven staan. Ook Den Haag heeft een monumenten lijst, waar het Lange Voorhout op staat. De gemeentelijke monumenten-commis sie nam het zelfde besluit. De gevels mochten niet gesloopt worden. Jarenlang bleven de gevels zoals de brand ze achtergelaten Orkest op een niveau heeft gebracht j een grote knappe vrouw van 200 waarop een Rossi zijn hoog herschep- pond. die voornamelijk geïnvesteerd pend spel van geest en klank kan J waren in botten en spieren. Zij be spelen. De stampvolle zaal bracht zat een diepe, volumineuze stem, Rossi een intense hulde voor zijn waarmee zij de diepere gevoelens prachtig en voornaam werk. PIET MöHRINGER Lesing Buddhisme i gezamenlijke vergadering Nederlandse Buddhispsche i Vriendenkring, de Vereniging Neder- land-India-Pakistan-Ceylon en het Cen- tre for Spiritual Development sprak gisteravond de heer Christmas Hum- had. De Haagse kranten schreven, dat het zo niet langer kon; ESSf's»?." met foto's om het aan te tonen. Het verval ging door, maar uiteenzetting van de grondwaarheden van hot Rurl de achtergrond de op de achtergrond. De As- surantiemaatschappxj de Zeven Pro vinciën kocht de gebouwen op. Met het plan er een nieuw gebouw „omdat* het zo niet langer neer te zetten. Dat was in 1947. In de verslagen kan men Ie- Het is nauwelijks te geloven, maar zen. dat de brand het pand Lange Voorhout 1 had verwoest. Geen woord over dc Duitse strop, geen woord over de woede van Hermann Goering, geen woord over de zware gang van Graf Grothe die het in Berlijn moest gaan uitleggen. Haagse bioscopen deze week A AN DE HAND van ooggetuige- ■C*- verhalen zou er 'n aangrijpende film te maken zijn van de onder gang van de ..Titanic", het trotse Engelse passagiersschip dal in April 1912 tijdens zijn eerste reis op een ijsberg liep: een drama dat 1517 mensen hel leven kostte; slechts 712 opvarenden wisten zich in 19 reddingboten meer wa ren er niét aan boord - te red den. Die ooggetuigen echter heeft de filmindustrie maar weinig aan her woord gelaten: de Duitsers hebben jaren geleden een lar moyant pathetisch filmwerk aan deze mogelijk door record-jagerij veroorzaakte) schipbreuk gewijd en er flink wat anti-Engelse ten dens in verwerkt. De recente Amerikaanse film over ..De onder gang van de Titanic", die thans in ASTA te zien is. blijkt heel wat rustiger en beheerster, doch maar zelden laat regisseur Jean Negu- lesco hier de feiten zelf spreken en hij ontweek allerminst goed kope melodr aviatiek. NATUURLIJK: het relaas van de ondergang zelf is de climax van de film en komt dus pas aan het slot. Het zinken van een massa staal is op zichzelf niet dramatisch, maar wordt het door een relatie met. de mens. Die climax kan dus alleen getoond worden in verband met menselijke gedragingen en moet ook voorbereid worden door een dergelijk verband. Nu is het met deze film echter zo gesteld, dat het zinken van die massa staal af en toe wél als overtuigende werkelijk heid op het doek komt «dank zij dan hef. knappe camerawerk), maar die menselijke gedragingen juist heel zelden. En daardoor ontsnapt het werkelijke drama aan deze film. Voor een deel ligt dat aan de acteurs, voor groter deel aan de scénarioschrijvers die hier. volgens in tal van andere films beproefd recept, goedkope huiseliike roman tiek oplrDelden: zo van jonge en oude liefde die trouw is totterdood; en van twee jarenlang als vreem den voor elkaar levende echtelieden die tijdens de ramp snikkend in el. kaars armen vallen: van een vader die ontdekt dat zijn geliefde zoon niet de zijne is en dan het kind verstoot, maar door de trouw van de jongen in zijn laatste uur tot in keer komt: of van een afgedwaal de oriéstér die zich tiidens de schipbreuk naar ziin roenïng schikt en de dood ingaat om anderen te steunen. Al die nobelheid uit angst wordt dan door regisseur Negulesco met stevig effect „tranenperser" heet zulks in de film-handel in kun dig vakwerk gepresenteerd. Dat zijn film toch niet helemaal doorsloeg naar het drakerige is dan te dan ken aan de broeiende fotografie en montage van het. slot: de ramo. de korte paniek en het uitzetten der sloepen, en aan het waardige spel van 'slechts) enkelen der vele ac teurs: Brian Aherne als de kani- tein .en vooral Clifton Webh. die hier zijn stereotiepe verschijning dreef geweest. Het is voor het en manieren, zonder droogkomieke, rij, leent voor de tragische ironie van de rol van vader en echtge noot: af en toe heel indrukwekkend. ANTON KAMPHOFF Politie met charme Gewone politiemannen en hun werk vormden het onderwerp van „The Blue Lamp"; gewone Londense vrouwelijke politieagenten werden aanleiding tot het vervolg op deze uitmuntende film, en leverden „Streetcorner" Vrouwenpolitie) cp. De film is gecomponeerd uit in hoofdzaak drie fragmenten, die door elkaar verhaald worden, met als enige binding het dienstrooster van de meisjes. Opmerkelijk is. dat zij niettemin, een geheel vormt met een duidelijke aanloop, ontwikkeling en climax. Terloops worden uiteenlo pende facetten van het politiewerk aangeduid routinebezigheden met plotselinge^ gevaarlijke uitschieters daartussen. Werk, dat begrip vraagt voor de overgang armoe wets overtreding. dat snelle, beheerste reactie vraagt, soms veel moed en vooral correctheid. Er lopen geen speurders door deze film; alleen gewone mensen, die hun gewone hersens gebruiken en daarmee goede, hulp bieden. Er komt ook een stuk uitgesproken misdadigheid aan de orde. die met dezelfde begrijpelijke methoden wordt aangepakt en opgeruimd. Dit boeiende overzicht van men selijke bezigheid, kan velen genezen van hun instinctmatige tegenzin in alles wat politie heet en doet daar bij niet onder voor de spannendste thriller. In kort geding Jane Wyman het doofstomme meisje in „Johnny Belinda" te zien als revuester in de bombasti sche technicolor ..Just for you" is. zoals zich liet denken, een minder prettige gewaarwording. Ook Bing Crosby heeft me't zijn kunsthonig- zoete uithalen en zijn cliché-gri massen deze nieuwe showfilm niet kunnen redden. Zo is „Just for you" in Passage niet veel meer gewor den dan een protserig Paramount- product, dat het enkel moet hebben van luxueus geschitter en impo sante décors. Een gunstige uitzon dering hierop maakt de Spaanse episode in een der shows, waarin uitnemend solo.danswerk. bekwame choreografie en exotische muziek met kop en schouders uitsteken bo ven de gewilddoenerij en het rou- tine-benenwerk in de rest der film. Grapjes verzinnen voor een ge vierd komiek is zwaar werk, want al heeft men het, kietelen van de lach hierin dan nog zo serieus be studeerd, het is nimmer te voor. snellen, waarvan Jan Publiek nu gaat schokschouderen en waar het verveeld naar kiikt. De gagmen van Bob Hope. die de grapjes verzinnen moesten voor „De zoon van het Bleekseizicht" in CAPITOL Zo gaat. Clifton Webb op de zin kende „Titanic" nobel de dood te gemoet, door kinderliefde bewo gen lot vader gevoelens voor een zoon, die de zijne niet is. grootste deel flauw, al doet Bob erg zijn best en zijn er enkele goede momenten. Maar de film (in kleu ren i zal het wel doen, dankzij Jane Russel. die weer brutaal mooi is en Roy Rogers, die zingt en af en toe kerels neer slaat, die twee keer zo groot zijn als hij. Cary Cooper krijgt ieder jaar een wat verweerder gezicht, want hij is niet jong meer. Maar in het har de avontuurlijke genre doel hij het ook dankzij dat gezicht nog altijd best. getuige „De ontembare tegen stander" in PIAZA. In dit soort de burgeroorlog tussen Noord en Zuid-Amerika is het een zeer geslaagde film, spannend en over tuigend rond een wel boeiend ver haal. en goed gespeeld in bijna alle rollen. Prolongaties en reprises Het aangrijpende filmwerk van André Cayatte „Nous sommes tons des assassins", een pleidooi tegen de doodstraf en voor men selijkheid, is Zondag. Dinsdag en- Donderdag in de KURZAAL te zien. REX biedt u nog de meester lijke filmspot van Jacques Tati in Meneer Hulot met vacantie" en in DE UITKIJK kunt u de rauwe poëzie genieten van G. W. Pabst's film naar Bert, Brecht's cynische tijdstuk Die Dreigroschenoper". Twee Nederlandse films biedt het pro gramma deze week: de knusse optimis tische romantiek van „Sterren stralen overal'' gaat in CENTRUM en de ver filming van Shaw's ..Pygmalion" in ODEON. Louis Jouvet kunt u in zijn laatste en mooie rol zien in KRITE- RION. waar .Une histoire d'amour'' draait. Voor het lachwerk kunt u te recht in METROPOLE-TUSCHINSKI bij „De terugkeer van Don Camillo", in APOLLO bij „Abbott en Costello gaan naar Mare", in OLYMPIA bij „Jack and the beanstalk" en iw REMBRANDT bij „De schrik van de tweede compagnie". Opgewekte musicals wachten u in CITY: „By the light of the silvery moon" en in SEINPOST: „Carnaval in Texas". CORSO biedt romantiek met „Beau geste'" en WEST-END melodramatiek met .De zoon van niemand". En avon tuur stuift over het doek van THALIA met „De piraten van Monte Rey" de directie van de „Zeven Provin ciën" houdt vol. niet geweien te hebben dat de gebouwen op de mo numentenlijst. staan. In ieder geval nam men niet aan, dat de gevels gehandhaafd moesten blijven. Die gevels zagen er toen ook niet naar uit. Overleg met O.. K en W. maakte dit overigens spoedig duidelijk. Bouwen is goed, zei men daar. maar achter de bestaande ge vels. Het Lange Voorhout moet blijven zoals het is. Er volgde een periode van stilte. „De Zeven Provinciën" meende dat O,, K. en W. wel terug zou komen van dit standpunt. De directie was er namelijk van overtuigd, dat er achter de bestaande gevels geen kantoorgebouw op te richten was, dat aan de eisen voldeed. Maar het wachten hielp niet. Stof daalde op het probleem, maar O.. K. en W. had minstens even veel geduld als de „Zeven Provinciën". Trouwens de monumentencommissie had dui delijke taal gesproken. „De Zeven Provinciën" kwam tenslotte met plannen. Welke op dracht de directie aan de eerste ar chitect prof. N- Lansdorp gaf. we- ten wij niet. In ieder geval kwam j deze architect met een plan. waar- I voor de gevels zouden moeten wij- I ken. De monumenten-commissie keek er naar en zei: Neen. Doe wat u wilt, maar de gevels blijven staan. „De Zeven Provinciën" gaf een nieuwe opdracht aan prof. F. A. Eschauzier. Alweer, we weten niet hoe die opdracht luidde. Maar prof. Eschauzier gaf als zijn mening dat er achter die gevels niet gebouwd kon worden. Hii wees <jp het ver schil in verdiepinghoocte en noem de andere bezwaren. Hi) probeerde de Monumentencorrvmissif te vinden door meer aan te sluiten bij de bestaande gevels op het Lange Voorhout. De rijksmonumentencom missie keek naar het plan. En zei opnieuw en zeer beslist: Neen. Dat was in 1951. Nu wacht men maar weer af. wie over de langste adem bi''kt te beschikken. Er is voor beide standpunten veel te zeggen. De monumentencommis sie neemt die beslissing natuurlijk maar niet zo. O.. K en W. gaf ons van het negerras uiterst plastisch en treffend kon uitbeelden. Deze onge twijfeld imposante verschijning zong reeds op jonge leeftijd de blues in haar oorspronkelijke, on gekunstelde vorm in tent-shows, carnavals en honky-tonks. In 1932 maakte zij. nog vrijwel onbekend, haar eerste opname, nl. „Down- heartedblues"' begeleid door Claren ce Williams aan de .piano. Zonder tam-tam uitgebracht voor de neger bevolking was de verkoop toch uitvoerige zodanig, dat ze ieder record in de waarheden States versloeg. Het resultaat was. niets dal op dat zij in de jaren 19241937 de hoogst betaalde artiste van haar land was. Na 1930 verminderde haar succes door de veranderde belang stelling van het publiek (entreé van de „Swing-periode") en haar te grote belangstelling voor de drank. die een verkeerde reclame voor geen persoonlijke God. geen eeuwig haar ging opleveren. Dat neemt voortbestaan van een menselijke ziel, niet weg dat haar prestaties, ook de volgende toelichting: AU men SS™SiJa0ih"S£,t'r ff™d,e "'tlke commerciëler, waren al- voor deze twee gevel! toestemming j gf-aïn.rfja. di.'dS'mml i gjf™ - Va°- hooist.e voorlopig staan ze er nog en kunnen er mee door. Maar het zijn loze gevels, lang bleef de ruïne er achter hangen, nu is de rom-1 ufzichf mei er achter weggeruimd, want voor de rest van kon wel een sloopvergunning worden verstrekt. het leed is begeerte, cn de opheffing het leed geschiedt door een juist deze waarheden en een han slopen geeft, dan houdt waarschijnlijk voor het Lange j Spr Voorhout het begin van het einde ters« in. En de stadskern van Den Haag is toch al sterk ingekrompen door realiseren heeft. zees er tenslotte op. dat de Wes- ■etenschap en psychologie tijd meer en meer komen, die reeds meer dan onverantwoord slop» te,, bate van zienswijzen 2000 jaar ge- tot uitdruk- zijn gebleven. In 1936 groei de de belangstelling voor haar zang weer. maar nu uitsluitend in krin gen van Amerikaanse muziekstu denten. Zij trad weer op speciale concerten op. particuliere belangen. De gevels zijn houdbaar en het moet moge lijk zijn er kantoren achter te bou wen. De vraag rijst of architecten de juiste mensen voor dit werk heeft gekozen. Prof. Lans dorp en prof. Eschauzier zullen uiteraard hun stempel willen druk ken op een ontwerp waaraan zij hun naam verbinden. Als de ge vels gehandhaafd blijven, zal dit stempel zeer onduidelijk zijn. De directie van de ..Zeven Pro vinciën" vraagt: wat moeten Zij stierf in 1937 tengevolge van een auto ongeval. Haar leven wag wellicht nog te redden geweest, in dien bijtijds hulp was geboden. Maar de betreurenswaardige rassen- kennelijk niet kunnen vinden om met de tot een oplossing te geraken, zien college toch een taak. DE d beide partijen bij elkaar krijgen op een informele bespre king. waarbij mogelijk toch een compromis gevonden wordt tussen de verstarrende standpunten van de monumentencommissie en dat van de „Zeven Provinciën'.' of de ar- e nu j chitecten die voor deze maatschap- verder nog doen? We zijn met twee pij de plannen ontwierpen. plannen gekomen, die beide zijn at- Een arg„„u,,lt dat de I ^Söden' TWAALF NUMMERS van deze L.P. zijn niet chronologisch gekoppeld. Jammer, want dit soort muziek luistert men toch niet ach ter elkaar af. De afwisseling wordt er dus niet merkbaar door gediend, terwijl degene die deze muziek als studie beluistert juist de verschil- graag zal onder- ROXY zijn kennelijk niet zo best op 0ver dat van MUSICA met „De zonen x =- *■-* de musketiers". gekeurd. Architecten van naam 70aI- c.. „iemand i wuue.. hehhen uitgemaakt dat de nevels yoesla"d zoais nu nu is niemana scheiden. Haar opname van „Down- neooen ungemaaKi. aai oe ge\eis bevredigd. We hebben ons wel ver- hearleriblues" -taat helemaal aan niet houdbaar znn als men er een i diept jn de vraag oi hier misschien het eind t~ samen met nog twee een gemaskerd beleid werd gevoerd i opnamen uit 1923. Op de eerste kant om de „Zeven Provinciën" van het Lange Voorhout weg te krijgen. Het frappeerde ons namelijk, dat de rijksbouwmeester n\ Friedhoff in zijn plan voor het nieuwe rege ringscentrum van Den Haag, op de plaats waar de gevels nu loos staan niet houdbaar zijn als men er kantoor ach'er wil plaatsen. Wij hebben geen reden om aan hun oordeel te twijfelen en overleg met O.. K. en W. levert verder ook niets op. is in deze slepende kwestie n derde belanghebbende. Dat is de gemeente Den Haag. Het ge meentebestuur heeft in deze geen het nieuwe ministerie van Marine directe bevoegdheid. Men kan nie- had geprojecteerd. Maar wat is in mand dwingen tegen zijn zin teeen plan? En deze gedachtengang bouwen en aan het oordeel van de werd zo bewust tegengesproken, dat monumentencommissie kan niet ge- we niet achterdochtig willen zijn. tornd worden. Maar het feit blijft dat Den Haag in zijn mooiste stads gedeelte met een onvoldoende af- gepleisterde wond zit. die voorlopig niet helen wil. Nu de „Zeven Pro. vinciën" en O., K. en W. elkaar Maar mep zal toch constructiever moeten gaan streven naar een op. lossing. Anders zal men dat tweede, trieste verhaal over 25 jaar ook nog rondvertellen, ten nadele van de betrokkenen en t Lange Voorhout. komen we de opnamen tegen die ze met begeleiding van Louis Arm strong (cornet) maakte. Aan de piano, en een enkele maal op har monium. treffen we dan Fred Longshaw aan. terwijl Charlie Green op trombone is toegevoegd op een viertal bandjes, die er qua geluidskwaliteit het best afkomen. Ik geloof werkelijk dat de serieu ze jazz-platen verzamelaar, die de blues als voornaamste inspiratieve bron erkent, niet beter kan doen dan zijn belangstelling voor deze uitgave te tonen. De keuze der nummers is prima. Met spanning wachten wij op de drie platen van deze serie die nog zullen volgen. Bijna waren we de Carthage vergeten, In Februari waren we erg met sloop over de dekken naar de kooien haar lot begaan. Toen werd zij door de vloedgolf en een kapotte stuur- van de vier mannen die achter bie- inrichting op de kust bij Scheveningen geworpen Zij was dus een van de ven- Meer dan drie maanden vertoe- slachtoffers van de watersnood. Zo heel verschrikkelijk vond de beman- veH z'-' ^aar nu- 4et Verlangen naar ning de noodgedwongen ligplaats toen „iet. De uitstapjes naar Scheve- gp'JSd. geTagvoerdeTSÏÏvïhïj mngen en Den Haag waren tenslotte met zo onplezierig en de gedachte, zjjn 34Ste zee-jaar anders voor dat het schip toch nog wel eens vlot zou komen verkortte de tijd. Drie gesteld. Hij verlangt nu sterk naar maanden duurde het alvorens het ruime sop gekozen kon worden. Bretagne en wil beslist niet praten Dat sop bleek overigens niet zo ting geslagen. Och en ook de eerste over sch'P ,wat daarmee zal ruim te zijn. want de deurwaarder, weken in Rotterdam waren niet zo gebeuren. Hij kan dat trouwens die inmiddels grote interesse was kwaad. De berichten over de lotsbe- met. want memand ook de agenten gaan krijgen voor de lang niet piep- stemming bleven uit. Zon, regen en e? ,de reaenJ öie öestag net leggen jonge Carthage. liet kapitein lves wind ontnamen de Carthage prac- d weet vaar de toekomst de tisch iedere kleur en gaven haar een Carthage zal brengen. Voorlopig ligt Hervé koersen naar de Waalhaven. Op 29 April werd zij daar aan de ket- gehavend voorkomen. Verveling zij nog aan de dikke ketting deurwaarder en doet door haar on ooglijk voorkomen aan als een ach terbuurtje in de vrolijk blinkende Waalhaven. Van de bemanning schijnt men zich evenmin wat aan te trekken. Zij kan doorgaan met het zoeken naar karweitjes om de ver veling een beetje door te komen en met het oproepen van de beelden van de zeeën en oceanen die eens werden bevaren. Natuurlijk zullen zij de steeds terugkerende sensatie van de hoge golfslag weer eens be leven. maar dan waarschijnlijk niet op de goeie ouwe Carthage. Het heeft er namelijk alle schijn van dat het schip eerder doorgeroest en ver gaan zal zijn dan de veilige ketting van de beslaglegger. Toch behield kapitein lves Hervé iets van zijn Bretonse optimisme. Mocht de Carthage ooit zee kiezen, wel. de reddingsboten zijn voorzien van heel oude maar deugdelijka corned-beef. Blikj'e voor blikje werd langdurig getest. Daarmee was Hervé druk doende toen we na halsbreken de toeren via een krakende en pie pende trap het dek bereikten: daar mee ging hij verder toen we langs dezelfde weg het schip verlieten. Stellig dacht hij er niet aan. dat de fotograaf, die aan boord de kapitein niet mocht fotograveren ook van het dek van de kleine Spido-tax af ziin plaatje kon schieten of het moet zijn dat hij op het vriendelijk „Dag Kap van de 14-jarige leerling motordrij ver Dirk Jan Mellema aan de railing verscheen. Even later manoeuvreerde Jan Hakenk'-ue'u-. gezagvoerder van de tax. handig langs de dikke ket ting van de deurwaarder.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1