Sinas Festspiele in Salzburg Koelhuis en pakstation geopend S.S.N. WAT EM TE DOEN IS IN: Rotterdam 1 Den Haag Amsterdam Utrecht Groningen 5 NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1953 Positie van de fruitteelt niet rooskleurig Gistermiddag is de officiële opening en ingebruikstelling ge schied van het Koelhuis en Pak station Zuidhollandse eilanden, gebouwd op het terrein naast de gelijknamige groenten- en fruit veiling, die haar eigen nieuwe gebouwen in 1950 op het oude vliegveld Waalhaven in gebruik heeft genomen. Naar men weet was deze veiling vroeger aan de Persoonsdam gevestigd. In haar nieuwe complex is eveneens een koelhuis en pakstation voor fruit opgenomen, doch dit is reeds lang te klein gebleken. Het nieuwe Koelhuis en Pakstation Is tot stand gekomen door samen werking van de reeds genoemde vei ling met zeven individuele groenten- en fruitexporteurs. Producent er exporteur werken in deze combinatie dus vroederlijk samen, zoals o.a. ir. A. W. van de Plassche, de directeur- generaal van de landbouw, in zijn openingsrede opmerkte, een feit, dat hij met vreugde begroette. Van de officiële redevoeringen, die bij de openingsplechtigheid werden uitgesproken, was die van de heer M. Prins, voorzitter van het Centraal bureau van veilingen, wel de op merkelijkste. De heer Prins betoogde, dat het friut- areaal in Nederland in 1937 niet meer dan 37.000 ha groot was, in 1952 was het uitgegroeid tot 57-000 ha. Daar komt bij, aat het gelukt is de productie per opper vlakte-eenheid belangrijk te vergroten. Dit brengt mee het probleem van de af zet. Waren we vroeger genoodzaakt 20.000 ton élite-fruit te importeren, we hebben er ons op toe gelegd, zelf deze hoeveelheid te produceren en dat is meer dan gelukt. De reizen van de heer Van de Plassche naar Amerika zijn in dit opzicht vruchtdragend geweest. Door de voort schrijdende productie ontstond op een gegeven ogenblik de export-noodzaak. Advertentiën Gisteren openden wij onze nieuwe gebouwen van de N.V. Koelhuis en Pakstation „Zuid-Hollandsche Eilanden" REEDIJK WAALHAVEN ROTTERDAM Hiermede hebben wij de mogelijk heid geschapen voor de Nederlandse Groente- en Fruitexporteurs om hun producten vakkundig exportklaar te laten maken. Vraagt inlichtingen. Alle Klemsteekwagens, de Fuststapelaar, en de twee Telescoop- stapelaars zijn geleverd door TRANSPORTA Transportwerktulgenfabriek ADELAARSTRAAT Ha Telef. 14678 - UTRECHT De nieuwbouw van het Koelhuis en Pakstation „Zuid-Hollandsche Eilanden" werd uitgevoerd doort Aannemer scombinatie Van Deventerstraat 34 - Tel. 66825 SCHIEDAM. L. v. d. BURGH MATHENESSERDIJK 327 Tel. 37107 - Rotterdam leverde voor deze NIEUWBOUW ALLE CONSTRUCTIEWERKEN. De isolatiewerkzaamheden voor deze NIEUW BOUW werden verricht door Fa. M. VERHOEFF en Zn. FRANCISCASTRAAT 2 - TEL. 81742 ROTTERDAM Technische en handelspolitieke proble men hangen hiermee samen. In 1950 brachten wij ons eerste betere fruit op de buitenlandse markt. Onze positie is daar niet rooskleurig. We kunnen maar nauwelijks het hoofd bieden aan de bui tenlandse concurrentie. Gelukkig vertoont de Amerikaanse export zich op de mark ten die wij voorzien, nog niet. In de ver werving van de positie, die Nederland op die buitenlandse markten toch nog heeft, heeft het Uitvoer Controle Bureau be langrijk werk verricht. Spr. zou dat met onze fiuitexport thans op een twee sprong. Ais we doorgaan op de wijze van het ogenblik, dan bestaat er grote kans, dat we naar een vierde of vijfde plaats zullen worden teruggedrongen. Om een goede positie te verwerven en te behou den zal aan verschillende voorwaarden moeten worden voldaan. Ons assortiment zal moeten worden beperkt, tot verder gaande standaardisatie zullen we moeten komen, tot beter verzorgde verpakking in de voor elk land geschikte kist. Dan zullen we moeten overgaan tot het in voeren van enkele nationale merken, waaraan we in het buitenland meer be kendheid zullen moeten geven. Als we dat alles niet in de eerste plaats doen, dan ziet spr. de toekomst donker in. Zien we het probleem op deze manier onder de ogen, dan mag de ingebruikneming van dit koelhuis en pakstation een zaak van belang worden genoemd. Een voorbeeld, dai navolging verdient. Misschien hebben velen deze bouw als te kostbaar be schouwd. Doch als het gaat om „zijn" of „niet-zijn", dan zijn de kosten niet gauw te hoog. Zorgt', aldus wekte de heer Prins de leiding van de nieuwe inrichting op, dat er van het koelhuis en pakstation een goed gebruik wordt gemaakt, zodat het resultaat een voor beeld kan zijn voor anderen, die u zullen volgen. De president-commissaris van het sta tion, de heer C. van Driel, tegelijker tijd voorzitter van het bestuur van de veiling, heeft de bijeenkomst, die bijge woond werd door vele autoriteiten en vertegenwoordigers van organisaties op tuinbouwgebied en door verscheidene ambtenaren van departementen, o.a. de directeur van de tuinbouw, ir. F. Ho nig. en voorts door de heer Charles P. Fossum, acting chief of Mission M.S.A., welkom geheten. Hij stelde de vraag of de fruitteelt rijp is voor collectief optreden, zoals hier gebeurt, en beant woordde deze vraag bevestigend. Onze kennis van de wijze om goed fruit te telen is met sprongen omhoog gegaan. De bestrijdingsmiddelen tegen ziekten zijn overvloedig. Niettemin riep spr. op tot het omhoogvoeren van de kwaliteit, evtTrjoed voor de binnenlandse consu ment als ten bate van onze positie op de markt in het buitenland. Spr. bracht dank aan allen, die aan de totstand koming van het station hebben mede gewerkt, aan hen, die de financiering hebben mogelijk gemaak, aari de heer Fossum (omdat de M.S.A. In belang rijke mate garant is willen zijn met gelden uit de tegenwaarde van de Marshall-fondsen), aan de architect ir. K. I. Ruige en aan ir. A. W. Jansen te Rijswijk, constructeurs en leverancier van zeer moderne en doelmatige ma chines. Hoofdaannemers waren Schotel, Smit en Noordtzij te Schiedam, die de heer Van Driel eveneens prees om hun werk. Ir. A. W. van de Plassche noemde deze dag zeer gewichtig voor de Nederlandse fruitteelt. Dé gedachte aan een koelhuis en pakstation is niet nieuw. Spr. zei, dat de toenemende invoer van fruitook van zuidvrucl,- ten in het verleiden, in ons land zeer stimulerend heeft gewerkt op onze eigen productie. Na de bevrijding heeft de Nederlandse fruitteelt grote activiteit ontwikkeld. Spr. juichte de samenwerking, die hier aan de dag is getreden, van producenten, de veiling dus, en exporteurs waarnaast de over heid is gaan staan door bijdragen uit het Waarborgfonds mogelijk te maken, toe en legde er de nadruk op. dat alles wat hier geschiedt ten slotte in het belang is van de consument. Burgemeester Van Walsum zeide met belangstelling en vreugde aan de uitnodiging van het bestuur gevolg te hebben gegeven. Het agrarische leven in wijde omtrek van onze stad is voor stad en vooral haven van grote betekenis. Aan de vestiging van instel lingen als deze is de overheid alles ge legen. Rotterdam het is bij de ramp van 1 Februari nog duidelijk gebleken is de centrale plaats voor de Zuid- hollandse en Zeeuwse eilanden. Er wordt hier pionierswerk verricht, dat nog maar aan het begin van zijn ont wikkeling staat. De heer J. J. Bos, die het expor- teurselemcnt in de nieuwe onderne ming vertegenwoordigt en die tege lijkertijd individueel deelnemer is ir de nieuwe n.v.. waarvan hij vice-pre- sident-commissaris is, en bovendien voorzitter van de expediteursorgamsa- tie, merkte op, dat er misschien nog mensen zijn die iets van de oude tegen stelling producent-handel menen te be speuren. maar die moeten niet ver geten, dat hier een sociaal-economische Advertentie Noem het kind bij de naam! doorbaak is geschied. Ook spr. meende, dat daar de individuele exporteurs niet meer opgewassen zijn tegen de eisen die aan verpakking van fruit voor de buitenlandse markt worden ge steld, in dit Koelhuis en Pakstation een experiment wordt ondernomen, dat als het slaagt, een voorbeeld voor anderen zal zijn. De directeur, de heer G. H o g e w e g dankte het personeel voor de mede werking. die het bij de voorbereiding had verleend en hij riep het op, nem in alle opzichten te steunen. Het gebouw en de indeling De terreinoppervlakte van het nieuwe Koelhuis en Pakstation is 1.2 ha. De inhoud van de gebouwen is 23.000 m2. De bouwtijd is 1 jaar geweest. De bouwkosten hebben rond f 37 per m2 bedragen, inclu sief electrische en verwarmings installaties. De totale kosten bedra gen ongeveer f 1% millioen. Het aandelenkapitaal is f 350.000 groot. Behoudens voor de fustloods. die op staal is gefundeerd, heeft men moeten heien met gewapend-beton palen van 20 m. De onderbouw is van gewapend beton met perrons. De opbouw van het sorteer- en pak station is gedeeltelijk in betonskelet gedeeltelijk in staalskelet uitge voerd met baksteenvulling. In de sorteer- en pakruimte zijn de verscheidene machines opgesteld. Men vindt er bovendien nog de volgende speciale voorzieningen; een commando brug van waar af het gehele bedrijf in de ruimte kan worden overzien en per omroepinstallatie worden bereikt; een vrije overspanning van 33 m tussen aan- en afvoerruimte van het fruit, met sta len spanten, opgenomen in sheddak met zonvrije lichtinval; sunstripverwarmings- systeem voor de wintermaanden, boven pak- en sorteermachines. Een nieuw ver warmingssysteem, dat in Rotterdam nog niet, en voor dit doel in Holland slechts eenmaal, eerder werd toegepast. In een tussenverdieping is accommoda tie voor ongeveer 200 fruitsorteersters en paksters, voorts kantoorruimte met uit zicht op het bedrijf. Boven deze verdie ping is een cantine voor de vrouwen. In het souterrain zijn verder ruimten ondergebracht voor mannen, benevens de centrale verwarming. De neerzetruimte waar het gesorteerde en verpakte fruit wordt geplaatst, heeft bovenlicht met eenzijdig thermoluxglas, ter vermijding van zonnewarmte. Aan alle zijden bevinden zich deuren, waar door snelle afvoer mogelijk is. Een deel deze deuren is van het stalen hef- deurtype. Het koelhuis bestaat uit vier koelcellen met een gezamenlijke capaciteit van bijna 1.000.000 kg fruit; voorts een ijs- magazijn en machinekamer. De isolaties zijn bereikt met kurk, en voorzover be treft het plafond, met vlasvezel. Tussen koelhuis en sorteerstation bevindt zich een verbindingsgang (overdekt). Bi.i de bouw is er op gerekend dat het rijden met spoorwagons door deze gang in de toekomst mogelijk is. Bij ontwerp en uitvoering van gebou wen en perrons is gerekend met het feit. dat het opgespoten terrein nog zal na- zakken. De onderdelen van het complex, welke verschillende bestemmingen hebben zijn duidelijk in de architectuur tot uitdruk king gebracht. De uitvoering van het ge heel is sober, zoals past bij het bedrijf. In de cantine voor vrouwen zorgen kleu ren en planten voor de nodige sfeer. In de sorteer- en pakruimte zal een muur schildering worden aangebracht op de schone kalkzandsteenmuur. Naar men ons verder nog mededeelde, wordt op de veiling De Zuidhollandse eilanden van de 500 millioen kg fruit, die jaarlijks normaal in ons land wordt ge oogst dit jaar is het niet meer dan 325 millioen 10 a 15 millioen kg, aange voerd; 50 a 60 proeent daarvan gaat naar het nieuwe station ter verpakking er. opberging. Er wordt ook gedacht over een nog verder gaande service in de toe komst, wanneer bijv. de sortering van eieren ter hand zou kunnen worden genomen. Gelukkig compromis tussen traditionalisme en modernisme I. TT ET is na de oorlog gebruikelijk ge- *--*• worden, de Salzburger Festspiele op te luisteren met een noviteit en liefst een die als „wereldpremière" kan worden aangekondigd. Deze laatste eer zal nu voor de tweede maal aan de Oostenrijkse com ponist Gottfried von Einem te beurt val len, die in 1949 met „Dantnns Tod" inter nationale publiciteit verwierf en die thans, met „Der Prozess" opnieuw het actuele element in het feestprogramma moet bren gen. Dat een dergelijke vernieuwing van aloude Salzburgse tradities niet zon der verhitte discussies voor en achter de schermen heeft kunnen plaats vinden, zal een ietjer begrijpen die er getuige van is hoe in ons eigen land over de repertoire-keuze voor het Holland-Festi val de tegenslrijdigste meningen heersen. Want hierbij komt: nu eenmaal de over weging, dat de hedendaagse muziek haar levenskansen evengoed moet hebben als die uit vroegere eeuwen, in botsing met de ervaring, dat het publiek uit zichzelf voor muzikaal modernisme geen belang stelling heeft en zich in de eerste plaats naar Salzburg laat lokken om de schoonheid van een vertrouwd muzikaal 'erleden in nieuwe vorm te ondergaan. En daar het organiseren van Festspiele. met de grote financiële risico's die daar aan zijn verbonden, tegenwoordig meer nog dan vroeger gericht is op het be vorderen van het vreemdelingenverkeer, teneinde de culturele goodwill in hét land waar ze gegeven worden te vergroten. het te begrijpen en te billijken dat men er op uit moet zijn, een zo groot mogelijk publiek het bijwonen van die Festspiele werkelijk tot een „feest" te maken, waarop het zich een jaar lang als welverdiend vacantiegenoegen kan verheugen. Dat problematische experi menten over het algemeen in die sfeer niet passen zullen slechts zij ontkennen, die zich nog niet los hebben kunnen ma ken van de hardnekkige, zij het ook goed bedoelde aanmatiging, het publiek altijd en overal te willen „opvoeden". Van de andere kant is voor het wel slagen van de Festspiele publiciteit on misbaar. en om uit alle landen muziek critici naar zich toe te trekken moeten de organisatoren deze lieden stof tot „kopij" weten te bieden, nog afge zien daarvan, dat zij die een wintersei zoen lang beroepshalve avond aan avond in het kleine repertoire-kringetje heb ben moeten meedraaien, doorgaans niet het nodige enthousiasme kunnen op brengen om dezelfde vaak gehoorde brokken muziek nu ook in de zomer nog eens te moeten verteren. Dat het compromis tussen deze beide standpunten ditmaal in Salzburg bijzon der gelukkig is uitgevallen bewijst ener zijds het feit dat de opera-voorstellingen en de meeste concerten al weken gele den totaal zijn uitverkocht, er ander zijds de komst van niet minder dan 460 muziekcritici, voor wie dus het pro gramma aantrekkelijk en belangrijk ge noeg is gebleken om er een vaak verre reis naar Salzburg voor te maken. Uw verslaggever moet bekennen dat hij ook zonder het vooruitzicht van de aanstaande wereldpremière met vreug de naar Salzburg zou zijn gekomen, be koord als hij is door de onvergetelijke charme van stad en landschap en door het onuitputtelijke genot dat in deze om geving vooral de muziek van Mozart hem bereidt. Wat dit betreft kan hij deze zomer zijn hart ophalen; „Figaro" in het Festspielhaus. „Don Giovanni" in de Felsenreitschule, „Cosi fan tutte" op de binnenplaats van de Residenz, de c moll-Mis in de Peterskirche, het Requi em in de Aula Academica, Mozart-ma- tinée in het Mozarteum. Mozart-Serena- den in de Residenz hierin alleen reeds is een zó overstelpende rijkdom aan mu zikale en theatrale schoonheid gecon- treerd, dat dit op zichzelf een bezoek aan Salzburg tenvolle kan lonen. Maar dan is er ook nog de „Rosenkavalier", Shakespeare's „Julius Caesar" in de Felsenreitschule. „Jedermann" op het Domplein, het ballet van de Grand Opé ra uit Parijs, een reeks orkest- en kamermuziekconcerten, dan is er een keur van medewerkenden die ongetwij feld tot het allerbeste behoort dat de wereld op het ogenblik te bieden heeft: dirigenten als Furtwangler, De Sabata. Bruno Walter, het onovertreffelijke en semble van de Weense Staatsopera met de beroemde bariton Cesare Siepi als regisseurs als Herbert Graf en Oscar Fritz Sohuh. ..Bühnenbildner" als Cle mens Holzmeister en Caspar Neher, een verscheidenheid in superieure kwali teit als thans wel nergens elders aan te treffen is en tegelijk een vertrouwen wekkende demonstratie van de culturele activiteit waartoe het oude gewonde en door velen reeds opgegeven Europa nog weer in staat blijkt te zijn. Met dit Festspiel-menu voor ogen ge tuigt het van ongepaste gulzigheid gm nog eigen onvervulde desiderata te ber de te willen brengen: een imposante Verdi, na de „Otello" van vorig jaar (b.v. „Don Carlos" of „Simone Bocca- negra"), een minder bekende Strauss (..Die schweigsame Frau" of ..Daphne" en „Friedenstag"). „Zuviel auf einmal brachte Reu", zegt Pogner in de „Meis- tersinger", en het is ook een vreugde te weten hoeveel mogelijkheden voor reper toirevorming de Salzburger Festspiele in de toekomst nog te wachten staan. HNDER de opera-voorstellingen van dit jaar bevindt zich één reprise: ..Die Hochzeit des Figaro", die in vrij wel precies dezelfde bezetting wordt ge geven als vorig jaar (alleen is George London als Graaf nu vervangen door Paul Schöffler), en ook is dezelfde en scenering, d.w.z. met handhaving van de décors van Stefan Hlawa, die zich hierin te buiten is gegaan aan een wer kelijk caricaturale confiseursbarok, wel ke dan ook in de wandeling als „Kondi- toreistil" wordt aangeduid. Maar er is daarbij toch een belangrijk onderscheid: ditmaal wordt de opera niet in het Itali aans maar in het Duits gezongen en dit gevoegd bij de omstandigheid dat nu Furtwangler dirigeert, heeft het gevolg dat men een totaal andere opvatting te horen krijgt, vooral hij die nog de op- zichzelf zeer zeker geslaagde en boeien de opvoering onder Josef Krips tijdens het laatste Holland-Festival in levendige herinnering heeft. Waar hier speelse buf- fo-humor overheersend was, is in Salz burg het accent gelegd op dramatische bewogenheid, zonder daarbij het komi sche element ook maar in het minst te verwaarlozen; integendeel, juist door de Duitse tekst kwamen de recitatieven veel drastischer over het voetlicht dan vorig jaar het geval was, en men krijgt het gevoel dat het voor een ensemble, dat in het normale Weense opera-sei zoen de „Figaro" steeds in het Duits zingt (let wel in dezelfde sterbezetting als waarop wij nu in Salzburg worden vergast. benijdenswaardig Oostenrijk, wat zijn Staatsopera betreft!), toch wel een rem betekent om bij bijzondere ge-' legenheden op het Italiaans te moeten overschakelen. Ik wil ditmaal volstaan met alleen het stormaohtige applaus te vermelden waartoe deze overrompelende voorstel ling een dit jaar wel bij uitstek interna tionaal publiek (waarin een verheugend groot aantal jonge mensen opvalt) heeft gebracht. Twaalf keer zijn Furtwangler en de zijnen met gejuich en gestamp te ruggeroepen en het was een verkwikking te merken, hoe feilloos een lekenpubliek op het werkelijk superieure reageert. Diezelfde reactie kon men de volgen de ochtend bespeuren in de stampvolle Peterskirche, waar een paar duizend mensen twee uur lang roerloos hebben zitten en staan luisteren naar een indruk wekkende uitvoering van de grote Mis in C molt onder Bernhard Paumgart- ner, de Salzburgse Mozart-apostel, om dan ten slotte onder de liturgische zege ning in werkelijk ademloze stilte de ont roerende schoonheid van het „Ave ve- rum" te ondergaan. een moment dat zelfs een door de jaren gehard concert bezoeker de tranen in de ogen kon bren gen, zoals schrijver dézës zich niet schaamt te bekennen. E. R. Paul Schatfler, Klisabeth Schwarzkopf en Irmgard Seefried in de Figarovoor stelling te Salzburg. Overleg over televisiebestel Gistermiddag heeft de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen overleg gepleegd met het bestuur van de Nederlandse televisiestichting over het toekomstige televisiebéstel. Tot een resultaat is men nog niet gekomen. Het overleg zal de volgende maand worden voortgezet. Advertentie Paul Kemp. de bekende Duitse filmacteur, is, 57 jaar oud. te Bad Godesberg plotseling overleden. De Kó££rs, V-MATIC een pracht product van de Zwit serse industrie is in prijs verlaagd. Een uitkomst voor mannen met een tere huid en een zware baard. Prijs 140.— Vraag prospectus no. 25 bij de KOBLER-IMPORT, Laan Copes van Cattenburch 54, Den Haag, dan ontvangt U tevens het adres van de dealer, die U gaarne de zal demonstreren. Koop Ineens het beste, dat is voordeliger Drie eeuwen dans in de Parijse Opera Van onze Haagse medew. voor toneel Het is de laatste jaren gewoonte, dat in Augustus in het Kurhaus enkele Fran se danseressen en dansers optreden, ge groepeerd om een of meer figuren uit het Ballet van de Parijse Opera, en met de bekwame pianist Jean Laforge als begeleider. Zo kregen wij na het over laden dans-menu van deze zomer nog een nagerecht, dat bij de talrijke aan wezigen zeker in de smaak viel. Ge woonte getrouw werd ook ditmaal een bloemlezing uit het zo rijke repertoire van het Opera-ballet gegeven, nu zelfs „Trois siècles de danse a l'Ooéra de Paris", een leerzaam historisch over zicht, door de leidster Lycette Darsonval met smaak en inzicht samengesteld en gepresenteerd. Begonnen werd met een nog wat on zeker Hofballet (van drie) uit de tijd van Lodewijk XIV; daarna riep Gene- viève Godefroy de herinnering op aan La Camargo en deden Lycette Darson val zelf en Milorad Miskovitch La Gui- mard en Vestris herleven. Dit alles in een gereconstrueerde choreografie en met naar authentieke gegevens ontwor pen costuums. Naar inhoud en uitvoe ring werd een climax bereikt, vooral het derde nummer werd met charme en elé- gance op muziek van Mozart vertolkt. Als typerend voor de 19e eeuw waren de tweede acte van Giselle en van Cop- pelia gekozen. In Giselle werd het corps de ballet node gemist, dat nu door twee danseressen moest worden vervangen. Het romantische gegeven (oorspronke- bij van Heine) op de niet sterke mu ziek van Adolphe Adam is toch wel ver ouderd, maar Lycette Darsonval als Gi selle (hoewel zij niet altijd de illusie van het onaardse gaf), Geneviève Gode froy als de koningin der Willis en Milo rad Miskovitch als de minnaar slaagden er toch wel in him technisch kunnen dienstbaar te maken aan de te wekken poëtische stemming. Van Coppelia werd natuurlijk het be gin der acte weggelaten en voor de pop pen van dr. Coppelius werd een groot beroep op de fantasie der toeschouwers gedaan. Geneviève Godefroy onder scheidde zich als een goed en geestig dansende Swanhilde-Coppelia en Jean Blanchard die enkele maanden gele den ons land in het gezelschap van Ja- nine Charrat reeds bezocht hield zich als de zonderlinge poppenmaker beschei den op het tweede plan. De „Cygne noir" bood natuurlijk aan Lycette Darsonval en Miskovitch de ge legenheid om hun technische bekwaam heid te tonen, hoewel juist hier ook wel Wiener Sdngerknaben Van een muziekmedewerker. "TJE GEWOONTE GETROUW had de leider van het tournee-koor der Wie ner Sangerknaben ditmaal Robert Kühbacher het programma van het concert te Rotterdam, dat in de Riviè- rahal werd gegeven, uit drie genres sa- mensesteld: eerst oude motetten van Cro- ce, Palestrina en Gallus, een motet van Bruckner en het. bekende fragment Lau- date Dominum voor sopraansolo en koor uit Mozarts Plechtige Vespers. Daar na een operatje (hier Mozarts Bastien und Bastienne) en na de pauze een serie bewerkingen naar bekende vrouwen- en mannenkoren (Wager. Schubert) en naar instrumentale muziek (walsen van Brahms en Joh. Strauss), met als intermezzo het Vlaamse volksliedje Zeg Kwezelken. Zoals gewoonlijk schonk de eerste afdeling de meeste artistieke bevredi ging, wanneer men de falset-effecten van de jongensstemmen, waaraan trouwens bij bewerkingen van werken voor ge mengd koor niet te ontkomen is, voor lief neemt. In deze muziek hoort men werkelijk de beste resultaten die met een knapenkoor te bereiken zijn: het is duidelijk, dat een strenge selectie naar muzikale intelligentie en stern-aanleg zulk een klank slechts mogelijk maakt. In het overige hebben we respect kun nen voelen voor de prestaties van diri gent en koor wat betreft zuiverheid en technische afwerking (al liet deze laatste in het pianospel van Kühbacher te wen sen over!u De manier echter waarop men met het naïeve zangspelletje van Mozart omsprong kon slechts wrevel en verbazing wekken. Een zetting voor koor en piano (met bijgevoegde tekst) van het menuet uit Mozarts latere sym- phonie in Es werd het publiek als deel van dit opeaatje voorgezet, en ook de ouverture was in deze zin bewerkt...! Voor het talrijke' publiek heeft een en ander toch' veel bekoorlijks gehad. Kind en spel 32.500 bezoekers. De tentoonstelling Kind en spel in het ste delijk museum Het Prinsenhof, te Delft, heeft 32.500 bezoekers getrokken. Van Donderdag af is het museum gesloten voor de inrichting van de oude kunst- en antiekbouw, welke op 18 Augustus wordt geopend. de grenzen hiervan bleken. In de „Suite en blanc" op muziek van Lalo kreeg ie der van de zeven leden tellende groep in de evendige choreografie van Serge Lifar haar of zijrt kans en zo was dit abstracte ballet een waardige afsluiting van een te waarderen avond. A s. Za terdag volgt een andere bloemlezing, spe ciaal aan de Romantiek gewijd. Vrijdag 14 Augustus. Schouwburg 8.15: Spaans ballet door Rosario en haar groep; De Lantaren 8.15: Rotterdamse Comedie: Cabaret Wij ruimen op; Pa lace 8: Gez. Walden en Van Aerschot: rHET BOEK vandaag D E nieuwe novellenbundel van Frani Hellens, naar het eerste verhaal ge titeld -,Les Marées de l'Escaut" (Editioni Al bin Michel, Parijs 1953) kan men mis 6c.hien niet onjuist karakteriseren als „zoet sappig". Men moet dan wel uit dit woord halen wat er in zil. In de cersle plaats „sappig", d.w.z. niet verdord of verdroogd tot louter literatuur, maar met het leven verbonden. In de tweede plaats „zoel', d.w.z. niet zuur of verbitterd door dit contact met de aarde en met het leven, maar gevoelig gebleven voor al wat mooi] en bekoorlijk if. En in de derde plaats „zoetsappig", voornamelijk door de primi tieve opvatting, dal hel menselijke beslaan] verschrikkelijk wordt door de verschrikke lijke dingen die cr in gebeuren en prettigl door de prettige voorvallen. Deze npvat-l ting, die men uit tientallen opmerkingen] en zinswendingen uit de hele stijl kan reconstrueren, maakt Hellens hy uit stek ongeschikt om verhalen te schrijven, waarin de personen zich bewegen op de grens van zintuiglijke ervaring en een parapsychische oriëntatie. Hy mist, zoals] „De Knaap die niet bang te maken was" uit Grimms sprookje, elk vermogen angst te voelen voor de gewone dingen; Hof- mann en Poe konden hij wyzc van spreken huiveren voor een potlood en dat stelde hen in staat met succes over geesten te schrij ven. In Hellens' „Tales of Mystery and] Imagination", byv. ,-La Mort^ est une ré compense" en „Un voyant" is de wereli even normaal als in zijn realistische vei halen en evenals deze ontlenen zij hi waarde aan de van tyd tot tijd schei zinnige waarneming der alledaagse werl tykheid. Dr. Mazzelman en dr. Lindeman: Kruis kade 8: Maxi en Ernst Baiers ijsrevue. Zaterdag 15 Augustus. Schouwburg 8.15 uur: Rosario en haar dansgroep. De Lantaren 8 15 Rotterdamse Comedie: Cabaret Wij ruimen op. Palace 8 uur: Gez. Walden en Van Aerschot: Dr. Mazzelman en dr. Lindeman. Kruiska de 3.30 en 8 uur Maxi en Ernst Baiers ijsrevue. Luxor 8 uur. Cabaret Toon Hermans: Balot. Bioscopen t/m 20 Augustus Arena: De terugkeer van Don Camil- lo a. 1.; Capitol: Abbott en Costello gaan naar Mars a. 1.; Cineac. Colosseum en Victoria; Min of meer 'n meermin a. 1.; Harmonie: Met geheime instruc ties 14 j.: Lutusca: Hartenvrouw 14 j.; Prinses: De schatgravers van Doods kop-eiland a. 1.; Rex: Ontwrichte jeugd 14 j.; 't Venster: Monsieur Taxi 18 j. Schiedam i mijnen van Dordrecht Astoria: De kleine wereld van Don Camillo a. 1.; Kunstmin t/m Maandag Sergeant Fnederike a. 1. van Dinsd. af: Sterren stralen overal a. 1.; Luxor: t/m Maand. Somebody loves me a. 1. van Dinsdag af: Hongkong 14 j. Delft City: By the light of the silvery moon; Delfia: Heidi; Doelen Kino: De dief van Damascus; Flora: Geheime dienst in donker Afrika; Roxv; De drie piraten. Leiden Casino; Nacht zonder einde 18 j.; in de matinée's: De roos van Bagdad; Lido: De schatgravers van Doodskop eiland a 1.; Luxor: Het dozijn blijft voordeliger a. 1.; Rex: De laatste aer piraten 14 j.; in de matinée's op Maan dag tot Donderdag: De kleine Moek. Vrydag 14 Augustus. KI. Comedie 8.15: Vrije Toneel: Daar moet je een vrouw voor zijn; Scala 8: Bouwmeesterrevue: On ice; Diligentia 8: ABC-Cabaret: Bibelonië; Kurhaus 8.15: Residentie Or kest o.l.v. Mario Rossi, Nicole Henriot .piano; Kurhauscabaret 8.30: Wim Son- |neveld. Zaterdag 15 Aug. KL Comedie, 8.15 uur Vrije toneel, ,Daar moet je een vrouw voor zijn; Scala, 8 uur, Bouwmeesterevue; On Ice; Diligentia, 14.30 uur. Kindervoorstelling |De witte vogel; 8 uur, ABC cabaret: Bibelonië; Kurhaus, 8.15 uur. Ballet Lycette Darsonvalle; Kurhauscabaret, [8.30 uur, Wim Sonneveld. Bioscopen t/m 20 Augustus Apollo. Abbot en Costello gaan naar Mars a. 1.; Asta. Titanic 14 j.; Centrum, Sterren stralen overal a. I: City. By the light of the silvery moona. l"; Corso, Beau Geste 18 j.; Kriterion, Une Histoire d'amour 18 j.; (Zond. Dinsd. en Donderdag) Kurzaal. Allen zijn wij moordenaars. 18 j.; Metropole, De terug keer van Don Camillo a. 1.; Odeon, Pygmalion a. 1.; Olympia. Jack and the beanstalk a. 1.; Passage, Just for you a. 1.; Plaza. De onzichtbare tegenstan der 14 j.; Rembrandt, De schrik van de 2e compagnie a l.; Rex, Meneer Hulot heeft zijn vacantie weer met een week verlengd a. 1.; Capitol en Roxy, De zoon van het. bleekgezicht 14 j Hol lywood en Studio. Vrouwenpolitie 18 j.; Thalia. De piraten van Monte-rey 14 j.; Uitkijk. Die Drei Groschenoper 13 j ;West End. De zoon van niemand 14 j.; Musica, De zonen van de Muske tiers 14 j. Vrfjdag 14 Augustus. Stadsschouw burg 8: Hoofdstadoperette: Geschichten aus dem Wiener Wald; Centraal Thea ter 8: Revue: Hoera, wij leven nog; Kleine Komedie 8: Gez. Kaart: In pyjama; Nieuwe de la Mar Theater 3: Rotterdams Toneel;- Het hemelbed; Carré 8: Sleeswijks revue: Op en top; Leidseplein Theater 8: Comedia: De kleine hut; Hypokriterion 8: Utrechts Studenten Cabaret: Binnenkort in dit theater. Zaterdag 15 Augustus Stadsschouwburg 8: Hoofdstadoperet- te: Geschichten aus dem Wiener Wald. Centraal Theater 8: Revue' Hoera, wij leven nog. Kleine Comedie 8: Gez. Kaart: In pyjama; Leidseplein Theater 8: Comedia: De kleine hut; Nieuwe de la Mar Theater 8; Rotterdams Toneel: Het hemelbed. Hypokriterion 8; Utrechts Studenten cabaret. Carré 8: Sleeswijks revue: Op en top. Bioscopen t/m 20 Aug. Tuschinski: De terugkeer van Don Camillo a. 1 City: Het lied van de woestijn 14; Alhambra. Het Manderson- mysterie 14; Capitol. Een zomer in Salzburg: Corso: Happy landing; Cul tural Made in heaven;" Kriterion: Rue Estrapade nr 7. 18; Luxor: Jut en Juui bij de film; Nöggerath: Vrouwen-poli- tie 18; Passage: De spookstad 18; Cineac-Damrak en Plaza: By the light of the silvery moon; Flora en Rialto: Rachel 14; Rex: Woestijnratten 14; Roxy: Het huis der verloren vrouwen 18; Royal: De halfbloed 14; Uitkijk: De 13de getuige. 14. Vrfjdag 14 Augustus. Schouwburg geen voorstelling. Zaterdag 15 Augustus. Stadssschouw- burg 8 uur Ned. Comedie: Een Zomer dagdroom. Bioscopen t/m 20 Augustus Camera: Een linke jongen a. 1.; City: kland of desire 14 j.; Olympia t/m Zond.; Room for one more 14 j. van Maand, af: The Frisco lady 18 j.; Pala ce: De Tour*de France 1953 a. 1.; Rem brandt: Carnaval in Texas a. 1.; Scala: And the angels sing 14 j.; Vreeburg: The desert song 14 j. Bioscopen t/m 20 Augustus Beurs: Captain Scarlett, de ridder ?2"„der„.vrees' 14 en T°ur de France 19o3. Cinema: De terugkeer van Don Lamillo a. 1. Grand: De onzichtbare tegenstander. 14. In de matinée's: In het land van de Mau-Mau en Gevleu gelde Acrobaten, a. 1. Dinsdagavond: Eduard en Caroline. Luxor: Spiikeri met koppen a. 1.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2