Sinas
Festspiele in Salzburg
Koelhuis en pakstation geopend
S.S.N.
WAT EM TE DOEN IS IN:
Rotterdam 1
Den Haag
Amsterdam
Utrecht
Groningen
5
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1953
Positie van de fruitteelt niet rooskleurig
Gistermiddag is de officiële
opening en ingebruikstelling ge
schied van het Koelhuis en Pak
station Zuidhollandse eilanden,
gebouwd op het terrein naast de
gelijknamige groenten- en fruit
veiling, die haar eigen nieuwe
gebouwen in 1950 op het oude
vliegveld Waalhaven in gebruik
heeft genomen. Naar men weet
was deze veiling vroeger aan de
Persoonsdam gevestigd. In haar
nieuwe complex is eveneens een
koelhuis en pakstation voor fruit
opgenomen, doch dit is reeds lang
te klein gebleken.
Het nieuwe Koelhuis en Pakstation
Is tot stand gekomen door samen
werking van de reeds genoemde vei
ling met zeven individuele groenten-
en fruitexporteurs. Producent er
exporteur werken in deze combinatie
dus vroederlijk samen, zoals o.a. ir.
A. W. van de Plassche, de directeur-
generaal van de landbouw, in zijn
openingsrede opmerkte, een feit, dat
hij met vreugde begroette.
Van de officiële redevoeringen, die
bij de openingsplechtigheid werden
uitgesproken, was die van de heer
M. Prins, voorzitter van het Centraal
bureau van veilingen, wel de op
merkelijkste.
De heer Prins betoogde, dat het friut-
areaal in Nederland in 1937 niet meer
dan 37.000 ha groot was, in 1952 was het
uitgegroeid tot 57-000 ha. Daar komt bij,
aat het gelukt is de productie per opper
vlakte-eenheid belangrijk te vergroten.
Dit brengt mee het probleem van de af
zet. Waren we vroeger genoodzaakt
20.000 ton élite-fruit te importeren, we
hebben er ons op toe gelegd, zelf deze
hoeveelheid te produceren en dat is meer
dan gelukt. De reizen van de heer Van de
Plassche naar Amerika zijn in dit opzicht
vruchtdragend geweest. Door de voort
schrijdende productie ontstond op een
gegeven ogenblik de export-noodzaak.
Advertentiën
Gisteren openden wij onze
nieuwe gebouwen
van de
N.V. Koelhuis en Pakstation
„Zuid-Hollandsche Eilanden"
REEDIJK WAALHAVEN ROTTERDAM
Hiermede hebben wij de mogelijk
heid geschapen voor de Nederlandse
Groente- en Fruitexporteurs om
hun producten vakkundig
exportklaar te laten maken.
Vraagt inlichtingen.
Alle Klemsteekwagens,
de Fuststapelaar,
en de twee Telescoop-
stapelaars
zijn geleverd door
TRANSPORTA
Transportwerktulgenfabriek
ADELAARSTRAAT Ha
Telef. 14678 - UTRECHT
De nieuwbouw van het
Koelhuis en Pakstation
„Zuid-Hollandsche Eilanden"
werd uitgevoerd doort
Aannemer scombinatie
Van Deventerstraat 34 - Tel. 66825
SCHIEDAM.
L. v. d. BURGH
MATHENESSERDIJK 327
Tel. 37107 - Rotterdam
leverde voor deze NIEUWBOUW
ALLE CONSTRUCTIEWERKEN.
De isolatiewerkzaamheden
voor deze NIEUW BOUW
werden verricht door
Fa. M. VERHOEFF en Zn.
FRANCISCASTRAAT 2 - TEL. 81742
ROTTERDAM
Technische en handelspolitieke proble
men hangen hiermee samen. In 1950
brachten wij ons eerste betere fruit op
de buitenlandse markt. Onze positie is
daar niet rooskleurig. We kunnen maar
nauwelijks het hoofd bieden aan de bui
tenlandse concurrentie. Gelukkig vertoont
de Amerikaanse export zich op de mark
ten die wij voorzien, nog niet. In de ver
werving van de positie, die Nederland op
die buitenlandse markten toch nog heeft,
heeft het Uitvoer Controle Bureau be
langrijk werk verricht. Spr. zou dat
met onze fiuitexport thans op een twee
sprong. Ais we doorgaan op de wijze van
het ogenblik, dan bestaat er grote kans,
dat we naar een vierde of vijfde plaats
zullen worden teruggedrongen. Om een
goede positie te verwerven en te behou
den zal aan verschillende voorwaarden
moeten worden voldaan. Ons assortiment
zal moeten worden beperkt, tot verder
gaande standaardisatie zullen we moeten
komen, tot beter verzorgde verpakking
in de voor elk land geschikte kist. Dan
zullen we moeten overgaan tot het in
voeren van enkele nationale merken,
waaraan we in het buitenland meer be
kendheid zullen moeten geven.
Als we dat alles niet in de eerste
plaats doen, dan ziet spr. de toekomst
donker in. Zien we het probleem op
deze manier onder de ogen, dan mag
de ingebruikneming van dit koelhuis
en pakstation een zaak van belang
worden genoemd. Een voorbeeld, dai
navolging verdient. Misschien hebben
velen deze bouw als te kostbaar be
schouwd. Doch als het gaat om „zijn"
of „niet-zijn", dan zijn de kosten niet
gauw te hoog. Zorgt', aldus wekte de
heer Prins de leiding van de nieuwe
inrichting op, dat er van het koelhuis
en pakstation een goed gebruik wordt
gemaakt, zodat het resultaat een voor
beeld kan zijn voor anderen, die u
zullen volgen.
De president-commissaris van het sta
tion, de heer C. van Driel, tegelijker
tijd voorzitter van het bestuur van de
veiling, heeft de bijeenkomst, die bijge
woond werd door vele autoriteiten en
vertegenwoordigers van organisaties op
tuinbouwgebied en door verscheidene
ambtenaren van departementen, o.a. de
directeur van de tuinbouw, ir. F. Ho
nig. en voorts door de heer Charles P.
Fossum, acting chief of Mission M.S.A.,
welkom geheten. Hij stelde de vraag
of de fruitteelt rijp is voor collectief
optreden, zoals hier gebeurt, en beant
woordde deze vraag bevestigend. Onze
kennis van de wijze om goed fruit te
telen is met sprongen omhoog gegaan.
De bestrijdingsmiddelen tegen ziekten
zijn overvloedig. Niettemin riep spr. op
tot het omhoogvoeren van de kwaliteit,
evtTrjoed voor de binnenlandse consu
ment als ten bate van onze positie op
de markt in het buitenland. Spr. bracht
dank aan allen, die aan de totstand
koming van het station hebben mede
gewerkt, aan hen, die de financiering
hebben mogelijk gemaak, aari de heer
Fossum (omdat de M.S.A. In belang
rijke mate garant is willen zijn met
gelden uit de tegenwaarde van de
Marshall-fondsen), aan de architect ir.
K. I. Ruige en aan ir. A. W. Jansen te
Rijswijk, constructeurs en leverancier
van zeer moderne en doelmatige ma
chines. Hoofdaannemers waren Schotel,
Smit en Noordtzij te Schiedam, die de
heer Van Driel eveneens prees om hun
werk.
Ir. A. W. van de Plassche
noemde deze dag zeer gewichtig voor
de Nederlandse fruitteelt. Dé gedachte
aan een koelhuis en pakstation is niet
nieuw. Spr. zei, dat de toenemende
invoer van fruitook van zuidvrucl,-
ten in het verleiden, in ons land zeer
stimulerend heeft gewerkt op onze
eigen productie. Na de bevrijding
heeft de Nederlandse fruitteelt grote
activiteit ontwikkeld. Spr. juichte de
samenwerking, die hier aan de dag is
getreden, van producenten, de veiling
dus, en exporteurs waarnaast de over
heid is gaan staan door bijdragen uit
het Waarborgfonds mogelijk te maken,
toe en legde er de nadruk op. dat
alles wat hier geschiedt ten slotte in
het belang is van de consument.
Burgemeester Van Walsum
zeide met belangstelling en vreugde aan
de uitnodiging van het bestuur gevolg
te hebben gegeven. Het agrarische
leven in wijde omtrek van onze stad is
voor stad en vooral haven van grote
betekenis. Aan de vestiging van instel
lingen als deze is de overheid alles ge
legen. Rotterdam het is bij de ramp
van 1 Februari nog duidelijk gebleken
is de centrale plaats voor de Zuid-
hollandse en Zeeuwse eilanden. Er
wordt hier pionierswerk verricht, dat
nog maar aan het begin van zijn ont
wikkeling staat.
De heer J. J. Bos, die het expor-
teurselemcnt in de nieuwe onderne
ming vertegenwoordigt en die tege
lijkertijd individueel deelnemer is ir
de nieuwe n.v.. waarvan hij vice-pre-
sident-commissaris is, en bovendien
voorzitter van de expediteursorgamsa-
tie, merkte op, dat er misschien nog
mensen zijn die iets van de oude tegen
stelling producent-handel menen te be
speuren. maar die moeten niet ver
geten, dat hier een sociaal-economische
Advertentie
Noem het kind
bij de naam!
doorbaak is geschied. Ook spr. meende,
dat daar de individuele exporteurs
niet meer opgewassen zijn tegen de
eisen die aan verpakking van fruit
voor de buitenlandse markt worden ge
steld, in dit Koelhuis en Pakstation een
experiment wordt ondernomen, dat als
het slaagt, een voorbeeld voor anderen
zal zijn.
De directeur, de heer G. H o g e w e g
dankte het personeel voor de mede
werking. die het bij de voorbereiding
had verleend en hij riep het op, nem
in alle opzichten te steunen.
Het gebouw en de indeling
De terreinoppervlakte van het
nieuwe Koelhuis en Pakstation is
1.2 ha. De inhoud van de gebouwen
is 23.000 m2. De bouwtijd is 1 jaar
geweest. De bouwkosten hebben
rond f 37 per m2 bedragen, inclu
sief electrische en verwarmings
installaties. De totale kosten bedra
gen ongeveer f 1% millioen. Het
aandelenkapitaal is f 350.000 groot.
Behoudens voor de fustloods. die
op staal is gefundeerd, heeft men
moeten heien met gewapend-beton
palen van 20 m. De onderbouw is
van gewapend beton met perrons.
De opbouw van het sorteer- en pak
station is gedeeltelijk in betonskelet
gedeeltelijk in staalskelet uitge
voerd met baksteenvulling.
In de sorteer- en pakruimte zijn de
verscheidene machines opgesteld. Men
vindt er bovendien nog de volgende
speciale voorzieningen; een commando
brug van waar af het gehele bedrijf in
de ruimte kan worden overzien en per
omroepinstallatie worden bereikt; een
vrije overspanning van 33 m tussen aan-
en afvoerruimte van het fruit, met sta
len spanten, opgenomen in sheddak met
zonvrije lichtinval; sunstripverwarmings-
systeem voor de wintermaanden, boven
pak- en sorteermachines. Een nieuw ver
warmingssysteem, dat in Rotterdam nog
niet, en voor dit doel in Holland slechts
eenmaal, eerder werd toegepast.
In een tussenverdieping is accommoda
tie voor ongeveer 200 fruitsorteersters en
paksters, voorts kantoorruimte met uit
zicht op het bedrijf. Boven deze verdie
ping is een cantine voor de vrouwen. In
het souterrain zijn verder ruimten
ondergebracht voor mannen, benevens
de centrale verwarming.
De neerzetruimte waar het gesorteerde
en verpakte fruit wordt geplaatst, heeft
bovenlicht met eenzijdig thermoluxglas,
ter vermijding van zonnewarmte. Aan
alle zijden bevinden zich deuren, waar
door snelle afvoer mogelijk is. Een deel
deze deuren is van het stalen hef-
deurtype.
Het koelhuis bestaat uit vier koelcellen
met een gezamenlijke capaciteit van
bijna 1.000.000 kg fruit; voorts een ijs-
magazijn en machinekamer. De isolaties
zijn bereikt met kurk, en voorzover be
treft het plafond, met vlasvezel. Tussen
koelhuis en sorteerstation bevindt zich
een verbindingsgang (overdekt). Bi.i de
bouw is er op gerekend dat het rijden
met spoorwagons door deze gang in de
toekomst mogelijk is.
Bij ontwerp en uitvoering van gebou
wen en perrons is gerekend met het feit.
dat het opgespoten terrein nog zal na-
zakken.
De onderdelen van het complex, welke
verschillende bestemmingen hebben zijn
duidelijk in de architectuur tot uitdruk
king gebracht. De uitvoering van het ge
heel is sober, zoals past bij het bedrijf.
In de cantine voor vrouwen zorgen kleu
ren en planten voor de nodige sfeer. In
de sorteer- en pakruimte zal een muur
schildering worden aangebracht op de
schone kalkzandsteenmuur.
Naar men ons verder nog mededeelde,
wordt op de veiling De Zuidhollandse
eilanden van de 500 millioen kg fruit, die
jaarlijks normaal in ons land wordt ge
oogst dit jaar is het niet meer dan 325
millioen 10 a 15 millioen kg, aange
voerd; 50 a 60 proeent daarvan gaat
naar het nieuwe station ter verpakking
er. opberging. Er wordt ook gedacht over
een nog verder gaande service in de toe
komst, wanneer bijv. de sortering van
eieren ter hand zou kunnen worden
genomen.
Gelukkig compromis tussen
traditionalisme en modernisme
I.
TT ET is na de oorlog gebruikelijk ge-
*--*• worden, de Salzburger Festspiele op
te luisteren met een noviteit en liefst een
die als „wereldpremière" kan worden
aangekondigd. Deze laatste eer zal nu voor
de tweede maal aan de Oostenrijkse com
ponist Gottfried von Einem te beurt val
len, die in 1949 met „Dantnns Tod" inter
nationale publiciteit verwierf en die thans,
met „Der Prozess" opnieuw het actuele
element in het feestprogramma moet bren
gen.
Dat een dergelijke vernieuwing van
aloude Salzburgse tradities niet zon
der verhitte discussies voor en achter
de schermen heeft kunnen plaats vinden,
zal een ietjer begrijpen die er getuige
van is hoe in ons eigen land over de
repertoire-keuze voor het Holland-Festi
val de tegenslrijdigste meningen heersen.
Want hierbij komt: nu eenmaal de over
weging, dat de hedendaagse muziek haar
levenskansen evengoed moet hebben als
die uit vroegere eeuwen, in botsing met
de ervaring, dat het publiek uit zichzelf
voor muzikaal modernisme geen belang
stelling heeft en zich in de eerste plaats
naar Salzburg laat lokken om de
schoonheid van een vertrouwd muzikaal
'erleden in nieuwe vorm te ondergaan.
En daar het organiseren van Festspiele.
met de grote financiële risico's die daar
aan zijn verbonden, tegenwoordig meer
nog dan vroeger gericht is op het be
vorderen van het vreemdelingenverkeer,
teneinde de culturele goodwill in hét land
waar ze gegeven worden te vergroten.
het te begrijpen en te billijken dat
men er op uit moet zijn, een zo groot
mogelijk publiek het bijwonen van die
Festspiele werkelijk tot een „feest" te
maken, waarop het zich een jaar lang
als welverdiend vacantiegenoegen kan
verheugen. Dat problematische experi
menten over het algemeen in die sfeer
niet passen zullen slechts zij ontkennen,
die zich nog niet los hebben kunnen ma
ken van de hardnekkige, zij het ook goed
bedoelde aanmatiging, het publiek altijd
en overal te willen „opvoeden".
Van de andere kant is voor het wel
slagen van de Festspiele publiciteit on
misbaar. en om uit alle landen muziek
critici naar zich toe te trekken moeten
de organisatoren deze lieden stof
tot „kopij" weten te bieden, nog afge
zien daarvan, dat zij die een wintersei
zoen lang beroepshalve avond aan avond
in het kleine repertoire-kringetje heb
ben moeten meedraaien, doorgaans niet
het nodige enthousiasme kunnen op
brengen om dezelfde vaak gehoorde
brokken muziek nu ook in de zomer nog
eens te moeten verteren.
Dat het compromis tussen deze beide
standpunten ditmaal in Salzburg bijzon
der gelukkig is uitgevallen bewijst ener
zijds het feit dat de opera-voorstellingen
en de meeste concerten al weken gele
den totaal zijn uitverkocht, er ander
zijds de komst van niet minder dan 460
muziekcritici, voor wie dus het pro
gramma aantrekkelijk en belangrijk ge
noeg is gebleken om er een vaak verre
reis naar Salzburg voor te maken.
Uw verslaggever moet bekennen dat
hij ook zonder het vooruitzicht van de
aanstaande wereldpremière met vreug
de naar Salzburg zou zijn gekomen, be
koord als hij is door de onvergetelijke
charme van stad en landschap en door
het onuitputtelijke genot dat in deze om
geving vooral de muziek van Mozart
hem bereidt. Wat dit betreft kan hij
deze zomer zijn hart ophalen; „Figaro"
in het Festspielhaus. „Don Giovanni" in
de Felsenreitschule, „Cosi fan tutte" op
de binnenplaats van de Residenz, de c
moll-Mis in de Peterskirche, het Requi
em in de Aula Academica, Mozart-ma-
tinée in het Mozarteum. Mozart-Serena-
den in de Residenz hierin alleen reeds
is een zó overstelpende rijkdom aan mu
zikale en theatrale schoonheid gecon-
treerd, dat dit op zichzelf een bezoek
aan Salzburg tenvolle kan lonen. Maar
dan is er ook nog de „Rosenkavalier",
Shakespeare's „Julius Caesar" in de
Felsenreitschule. „Jedermann" op het
Domplein, het ballet van de Grand Opé
ra uit Parijs, een reeks orkest- en
kamermuziekconcerten, dan is er een
keur van medewerkenden die ongetwij
feld tot het allerbeste behoort dat de
wereld op het ogenblik te bieden heeft:
dirigenten als Furtwangler, De Sabata.
Bruno Walter, het onovertreffelijke en
semble van de Weense Staatsopera met
de beroemde bariton Cesare Siepi als
regisseurs als Herbert Graf en Oscar
Fritz Sohuh. ..Bühnenbildner" als Cle
mens Holzmeister en Caspar Neher,
een verscheidenheid in superieure kwali
teit als thans wel nergens elders aan te
treffen is en tegelijk een vertrouwen
wekkende demonstratie van de culturele
activiteit waartoe het oude gewonde en
door velen reeds opgegeven Europa nog
weer in staat blijkt te zijn.
Met dit Festspiel-menu voor ogen ge
tuigt het van ongepaste gulzigheid gm
nog eigen onvervulde desiderata te ber
de te willen brengen: een imposante
Verdi, na de „Otello" van vorig jaar
(b.v. „Don Carlos" of „Simone Bocca-
negra"), een minder bekende Strauss
(..Die schweigsame Frau" of ..Daphne"
en „Friedenstag"). „Zuviel auf einmal
brachte Reu", zegt Pogner in de „Meis-
tersinger", en het is ook een vreugde te
weten hoeveel mogelijkheden voor reper
toirevorming de Salzburger Festspiele in
de toekomst nog te wachten staan.
HNDER de opera-voorstellingen van
dit jaar bevindt zich één reprise:
..Die Hochzeit des Figaro", die in vrij
wel precies dezelfde bezetting wordt ge
geven als vorig jaar (alleen is George
London als Graaf nu vervangen door
Paul Schöffler), en ook is dezelfde en
scenering, d.w.z. met handhaving van
de décors van Stefan Hlawa, die zich
hierin te buiten is gegaan aan een wer
kelijk caricaturale confiseursbarok, wel
ke dan ook in de wandeling als „Kondi-
toreistil" wordt aangeduid. Maar er is
daarbij toch een belangrijk onderscheid:
ditmaal wordt de opera niet in het Itali
aans maar in het Duits gezongen en dit
gevoegd bij de omstandigheid dat nu
Furtwangler dirigeert, heeft het gevolg
dat men een totaal andere opvatting te
horen krijgt, vooral hij die nog de op-
zichzelf zeer zeker geslaagde en boeien
de opvoering onder Josef Krips tijdens
het laatste Holland-Festival in levendige
herinnering heeft. Waar hier speelse buf-
fo-humor overheersend was, is in Salz
burg het accent gelegd op dramatische
bewogenheid, zonder daarbij het komi
sche element ook maar in het minst te
verwaarlozen; integendeel, juist door de
Duitse tekst kwamen de recitatieven
veel drastischer over het voetlicht dan
vorig jaar het geval was, en men krijgt
het gevoel dat het voor een ensemble,
dat in het normale Weense opera-sei
zoen de „Figaro" steeds in het Duits
zingt (let wel in dezelfde sterbezetting
als waarop wij nu in Salzburg worden
vergast. benijdenswaardig Oostenrijk,
wat zijn Staatsopera betreft!), toch wel
een rem betekent om bij bijzondere ge-'
legenheden op het Italiaans te moeten
overschakelen.
Ik wil ditmaal volstaan met alleen het
stormaohtige applaus te vermelden
waartoe deze overrompelende voorstel
ling een dit jaar wel bij uitstek interna
tionaal publiek (waarin een verheugend
groot aantal jonge mensen opvalt) heeft
gebracht. Twaalf keer zijn Furtwangler
en de zijnen met gejuich en gestamp te
ruggeroepen en het was een verkwikking
te merken, hoe feilloos een lekenpubliek
op het werkelijk superieure reageert.
Diezelfde reactie kon men de volgen
de ochtend bespeuren in de stampvolle
Peterskirche, waar een paar duizend
mensen twee uur lang roerloos hebben
zitten en staan luisteren naar een indruk
wekkende uitvoering van de grote Mis
in C molt onder Bernhard Paumgart-
ner, de Salzburgse Mozart-apostel, om
dan ten slotte onder de liturgische zege
ning in werkelijk ademloze stilte de ont
roerende schoonheid van het „Ave ve-
rum" te ondergaan. een moment dat
zelfs een door de jaren gehard concert
bezoeker de tranen in de ogen kon bren
gen, zoals schrijver dézës zich niet
schaamt te bekennen.
E. R.
Paul Schatfler, Klisabeth Schwarzkopf
en Irmgard Seefried in de Figarovoor
stelling te Salzburg.
Overleg over televisiebestel
Gistermiddag heeft de minister van
onderwijs, kunsten en wetenschappen
overleg gepleegd met het bestuur van
de Nederlandse televisiestichting over
het toekomstige televisiebéstel. Tot een
resultaat is men nog niet gekomen. Het
overleg zal de volgende maand worden
voortgezet.
Advertentie
Paul Kemp. de bekende Duitse
filmacteur, is, 57 jaar oud. te Bad
Godesberg plotseling overleden.
De Kó££rs, V-MATIC
een pracht product van de Zwit
serse industrie is in prijs verlaagd.
Een uitkomst voor mannen met een
tere huid en een zware baard.
Prijs 140.—
Vraag prospectus no. 25 bij de KOBLER-IMPORT,
Laan Copes van Cattenburch 54, Den Haag, dan
ontvangt U tevens het adres van de dealer, die U
gaarne de zal demonstreren.
Koop Ineens het beste, dat is voordeliger
Drie eeuwen dans in
de Parijse Opera
Van onze Haagse medew. voor toneel
Het is de laatste jaren gewoonte, dat
in Augustus in het Kurhaus enkele Fran
se danseressen en dansers optreden, ge
groepeerd om een of meer figuren uit
het Ballet van de Parijse Opera, en met
de bekwame pianist Jean Laforge als
begeleider. Zo kregen wij na het over
laden dans-menu van deze zomer nog
een nagerecht, dat bij de talrijke aan
wezigen zeker in de smaak viel. Ge
woonte getrouw werd ook ditmaal een
bloemlezing uit het zo rijke repertoire
van het Opera-ballet gegeven, nu zelfs
„Trois siècles de danse a l'Ooéra de
Paris", een leerzaam historisch over
zicht, door de leidster Lycette Darsonval
met smaak en inzicht samengesteld en
gepresenteerd.
Begonnen werd met een nog wat on
zeker Hofballet (van drie) uit de tijd
van Lodewijk XIV; daarna riep Gene-
viève Godefroy de herinnering op aan
La Camargo en deden Lycette Darson
val zelf en Milorad Miskovitch La Gui-
mard en Vestris herleven. Dit alles in
een gereconstrueerde choreografie en
met naar authentieke gegevens ontwor
pen costuums. Naar inhoud en uitvoe
ring werd een climax bereikt, vooral het
derde nummer werd met charme en elé-
gance op muziek van Mozart vertolkt.
Als typerend voor de 19e eeuw waren
de tweede acte van Giselle en van Cop-
pelia gekozen. In Giselle werd het corps
de ballet node gemist, dat nu door twee
danseressen moest worden vervangen.
Het romantische gegeven (oorspronke-
bij van Heine) op de niet sterke mu
ziek van Adolphe Adam is toch wel ver
ouderd, maar Lycette Darsonval als Gi
selle (hoewel zij niet altijd de illusie
van het onaardse gaf), Geneviève Gode
froy als de koningin der Willis en Milo
rad Miskovitch als de minnaar slaagden
er toch wel in him technisch kunnen
dienstbaar te maken aan de te wekken
poëtische stemming.
Van Coppelia werd natuurlijk het be
gin der acte weggelaten en voor de pop
pen van dr. Coppelius werd een groot
beroep op de fantasie der toeschouwers
gedaan. Geneviève Godefroy onder
scheidde zich als een goed en geestig
dansende Swanhilde-Coppelia en Jean
Blanchard die enkele maanden gele
den ons land in het gezelschap van Ja-
nine Charrat reeds bezocht hield zich
als de zonderlinge poppenmaker beschei
den op het tweede plan.
De „Cygne noir" bood natuurlijk aan
Lycette Darsonval en Miskovitch de ge
legenheid om hun technische bekwaam
heid te tonen, hoewel juist hier ook wel
Wiener
Sdngerknaben
Van een muziekmedewerker.
"TJE GEWOONTE GETROUW had de
leider van het tournee-koor der Wie
ner Sangerknaben ditmaal Robert
Kühbacher het programma van het
concert te Rotterdam, dat in de Riviè-
rahal werd gegeven, uit drie genres sa-
mensesteld: eerst oude motetten van Cro-
ce, Palestrina en Gallus, een motet van
Bruckner en het. bekende fragment Lau-
date Dominum voor sopraansolo en
koor uit Mozarts Plechtige Vespers. Daar
na een operatje (hier Mozarts Bastien
und Bastienne) en na de pauze een serie
bewerkingen naar bekende vrouwen- en
mannenkoren (Wager. Schubert) en
naar instrumentale muziek (walsen
van Brahms en Joh. Strauss), met als
intermezzo het Vlaamse volksliedje Zeg
Kwezelken.
Zoals gewoonlijk schonk de eerste
afdeling de meeste artistieke bevredi
ging, wanneer men de falset-effecten van
de jongensstemmen, waaraan trouwens
bij bewerkingen van werken voor ge
mengd koor niet te ontkomen is, voor
lief neemt. In deze muziek hoort men
werkelijk de beste resultaten die met
een knapenkoor te bereiken zijn: het is
duidelijk, dat een strenge selectie naar
muzikale intelligentie en stern-aanleg
zulk een klank slechts mogelijk maakt.
In het overige hebben we respect kun
nen voelen voor de prestaties van diri
gent en koor wat betreft zuiverheid en
technische afwerking (al liet deze laatste
in het pianospel van Kühbacher te wen
sen over!u De manier echter waarop
men met het naïeve zangspelletje van
Mozart omsprong kon slechts wrevel
en verbazing wekken. Een zetting voor
koor en piano (met bijgevoegde tekst)
van het menuet uit Mozarts latere sym-
phonie in Es werd het publiek als deel
van dit opeaatje voorgezet, en ook de
ouverture was in deze zin bewerkt...!
Voor het talrijke' publiek heeft een
en ander toch' veel bekoorlijks gehad.
Kind en spel 32.500 bezoekers. De
tentoonstelling Kind en spel in het ste
delijk museum Het Prinsenhof, te Delft,
heeft 32.500 bezoekers getrokken. Van
Donderdag af is het museum gesloten
voor de inrichting van de oude kunst- en
antiekbouw, welke op 18 Augustus wordt
geopend.
de grenzen hiervan bleken. In de „Suite
en blanc" op muziek van Lalo kreeg ie
der van de zeven leden tellende groep
in de evendige choreografie van Serge
Lifar haar of zijrt kans en zo was dit
abstracte ballet een waardige afsluiting
van een te waarderen avond. A s. Za
terdag volgt een andere bloemlezing, spe
ciaal aan de Romantiek gewijd.
Vrijdag 14 Augustus. Schouwburg 8.15:
Spaans ballet door Rosario en haar
groep; De Lantaren 8.15: Rotterdamse
Comedie: Cabaret Wij ruimen op; Pa
lace 8: Gez. Walden en Van Aerschot:
rHET BOEK
vandaag
D
E nieuwe novellenbundel van Frani
Hellens, naar het eerste verhaal ge
titeld -,Les Marées de l'Escaut" (Editioni
Al bin Michel, Parijs 1953) kan men mis
6c.hien niet onjuist karakteriseren als „zoet
sappig". Men moet dan wel uit dit woord
halen wat er in zil. In de cersle plaats
„sappig", d.w.z. niet verdord of verdroogd
tot louter literatuur, maar met het leven
verbonden. In de tweede plaats „zoel',
d.w.z. niet zuur of verbitterd door dit
contact met de aarde en met het leven,
maar gevoelig gebleven voor al wat mooi]
en bekoorlijk if. En in de derde plaats
„zoetsappig", voornamelijk door de primi
tieve opvatting, dal hel menselijke beslaan]
verschrikkelijk wordt door de verschrikke
lijke dingen die cr in gebeuren en prettigl
door de prettige voorvallen. Deze npvat-l
ting, die men uit tientallen opmerkingen]
en zinswendingen uit de hele stijl
kan reconstrueren, maakt Hellens hy uit
stek ongeschikt om verhalen te schrijven,
waarin de personen zich bewegen op de
grens van zintuiglijke ervaring en een
parapsychische oriëntatie. Hy mist, zoals]
„De Knaap die niet bang te maken was"
uit Grimms sprookje, elk vermogen angst
te voelen voor de gewone dingen; Hof-
mann en Poe konden hij wyzc van spreken
huiveren voor een potlood en dat stelde hen
in staat met succes over geesten te schrij
ven. In Hellens' „Tales of Mystery and]
Imagination", byv. ,-La Mort^ est une ré
compense" en „Un voyant" is de wereli
even normaal als in zijn realistische vei
halen en evenals deze ontlenen zij hi
waarde aan de van tyd tot tijd schei
zinnige waarneming der alledaagse werl
tykheid.
Dr. Mazzelman en dr. Lindeman: Kruis
kade 8: Maxi en Ernst Baiers ijsrevue.
Zaterdag 15 Augustus. Schouwburg
8.15 uur: Rosario en haar dansgroep.
De Lantaren 8 15 Rotterdamse Comedie:
Cabaret Wij ruimen op. Palace 8 uur:
Gez. Walden en Van Aerschot: Dr.
Mazzelman en dr. Lindeman. Kruiska
de 3.30 en 8 uur Maxi en Ernst Baiers
ijsrevue. Luxor 8 uur. Cabaret Toon
Hermans: Balot.
Bioscopen t/m 20 Augustus
Arena: De terugkeer van Don Camil-
lo a. 1.; Capitol: Abbott en Costello
gaan naar Mars a. 1.; Cineac. Colosseum
en Victoria; Min of meer 'n meermin
a. 1.; Harmonie: Met geheime instruc
ties 14 j.: Lutusca: Hartenvrouw 14 j.;
Prinses: De schatgravers van Doods
kop-eiland a. 1.; Rex: Ontwrichte jeugd
14 j.; 't Venster: Monsieur Taxi 18 j.
Schiedam
i mijnen van
Dordrecht
Astoria: De kleine wereld van Don
Camillo a. 1.; Kunstmin t/m Maandag
Sergeant Fnederike a. 1. van Dinsd. af:
Sterren stralen overal a. 1.; Luxor: t/m
Maand. Somebody loves me a. 1. van
Dinsdag af: Hongkong 14 j.
Delft
City: By the light of the silvery
moon; Delfia: Heidi; Doelen Kino: De
dief van Damascus; Flora: Geheime
dienst in donker Afrika; Roxv; De drie
piraten.
Leiden
Casino; Nacht zonder einde 18 j.; in
de matinée's: De roos van Bagdad;
Lido: De schatgravers van Doodskop
eiland a 1.; Luxor: Het dozijn blijft
voordeliger a. 1.; Rex: De laatste aer
piraten 14 j.; in de matinée's op Maan
dag tot Donderdag: De kleine Moek.
Vrydag 14 Augustus. KI. Comedie 8.15:
Vrije Toneel: Daar moet je een vrouw
voor zijn; Scala 8: Bouwmeesterrevue:
On ice; Diligentia 8: ABC-Cabaret:
Bibelonië; Kurhaus 8.15: Residentie Or
kest o.l.v. Mario Rossi, Nicole Henriot
.piano; Kurhauscabaret 8.30: Wim Son-
|neveld.
Zaterdag 15 Aug.
KL Comedie, 8.15 uur Vrije toneel,
,Daar moet je een vrouw voor zijn;
Scala, 8 uur, Bouwmeesterevue; On Ice;
Diligentia, 14.30 uur. Kindervoorstelling
|De witte vogel; 8 uur, ABC cabaret:
Bibelonië; Kurhaus, 8.15 uur. Ballet
Lycette Darsonvalle; Kurhauscabaret,
[8.30 uur, Wim Sonneveld.
Bioscopen t/m 20 Augustus
Apollo. Abbot en Costello gaan naar
Mars a. 1.; Asta. Titanic 14 j.; Centrum,
Sterren stralen overal a. I: City. By
the light of the silvery moona. l";
Corso, Beau Geste 18 j.; Kriterion, Une
Histoire d'amour 18 j.; (Zond. Dinsd. en
Donderdag) Kurzaal. Allen zijn wij
moordenaars. 18 j.; Metropole, De terug
keer van Don Camillo a. 1.; Odeon,
Pygmalion a. 1.; Olympia. Jack and the
beanstalk a. 1.; Passage, Just for you
a. 1.; Plaza. De onzichtbare tegenstan
der 14 j.; Rembrandt, De schrik van de
2e compagnie a l.; Rex, Meneer Hulot
heeft zijn vacantie weer met een week
verlengd a. 1.; Capitol en Roxy, De
zoon van het. bleekgezicht 14 j Hol
lywood en Studio. Vrouwenpolitie 18
j.; Thalia. De piraten van Monte-rey
14 j.; Uitkijk. Die Drei Groschenoper
13 j ;West End. De zoon van niemand
14 j.; Musica, De zonen van de Muske
tiers 14 j.
Vrfjdag 14 Augustus. Stadsschouw
burg 8: Hoofdstadoperette: Geschichten
aus dem Wiener Wald; Centraal Thea
ter 8: Revue: Hoera, wij leven nog;
Kleine Komedie 8: Gez. Kaart: In
pyjama; Nieuwe de la Mar Theater 3:
Rotterdams Toneel;- Het hemelbed;
Carré 8: Sleeswijks revue: Op en top;
Leidseplein Theater 8: Comedia: De
kleine hut; Hypokriterion 8: Utrechts
Studenten Cabaret: Binnenkort in dit
theater.
Zaterdag 15 Augustus
Stadsschouwburg 8: Hoofdstadoperet-
te: Geschichten aus dem Wiener Wald.
Centraal Theater 8: Revue' Hoera, wij
leven nog. Kleine Comedie 8: Gez.
Kaart: In pyjama; Leidseplein Theater
8: Comedia: De kleine hut; Nieuwe de
la Mar Theater 8; Rotterdams Toneel:
Het hemelbed. Hypokriterion 8;
Utrechts Studenten cabaret. Carré 8:
Sleeswijks revue: Op en top.
Bioscopen t/m 20 Aug.
Tuschinski: De terugkeer van Don
Camillo a. 1 City: Het lied van de
woestijn 14; Alhambra. Het Manderson-
mysterie 14; Capitol. Een zomer in
Salzburg: Corso: Happy landing; Cul
tural Made in heaven;" Kriterion: Rue
Estrapade nr 7. 18; Luxor: Jut en Juui
bij de film; Nöggerath: Vrouwen-poli-
tie 18; Passage: De spookstad 18;
Cineac-Damrak en Plaza: By the light
of the silvery moon; Flora en Rialto:
Rachel 14; Rex: Woestijnratten 14;
Roxy: Het huis der verloren vrouwen
18; Royal: De halfbloed 14; Uitkijk: De
13de getuige. 14.
Vrfjdag 14 Augustus. Schouwburg
geen voorstelling.
Zaterdag 15 Augustus. Stadssschouw-
burg 8 uur Ned. Comedie: Een Zomer
dagdroom.
Bioscopen t/m 20 Augustus
Camera: Een linke jongen a. 1.; City:
kland of desire 14 j.; Olympia t/m
Zond.; Room for one more 14 j. van
Maand, af: The Frisco lady 18 j.; Pala
ce: De Tour*de France 1953 a. 1.; Rem
brandt: Carnaval in Texas a. 1.; Scala:
And the angels sing 14 j.; Vreeburg:
The desert song 14 j.
Bioscopen t/m 20 Augustus
Beurs: Captain Scarlett, de ridder
?2"„der„.vrees' 14 en T°ur de France
19o3. Cinema: De terugkeer van Don
Lamillo a. 1. Grand: De onzichtbare
tegenstander. 14. In de matinée's: In
het land van de Mau-Mau en Gevleu
gelde Acrobaten, a. 1. Dinsdagavond:
Eduard en Caroline. Luxor: Spiikeri
met koppen a. 1.