Chief Ducroo en Brauns moet voor IJ-tunnel wijken Wachtend op vaste oeververbindingen Tradeer Uzelf in Uiv mcnnlie! Extra-treinen naar Zwitserland Utrechtse opera in gevaar Nog geen einde van Franse stakingen in zicht 'ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN VRIJDAG U AUGUSTUS 1953 DE aardbevingscatastrophe op de Ionische eilanden heeft een omvang aangenomen, die tienduizenden doet vechten voor het naakte bestaan en de wereld daar buiten in angstige span ning houdt. Weer heeft het natuurge weld zich oppermachtig getoond. Weer blijkt de mens, in zijn waan om alles te beheersen, machteloos te staan. Evenals in de oude Griekse tragedie voltrekt zich hier een Noodlot, dat in zijn mateloze felheid de mens bespringt om hem te vernietigen, of gelouterd achter te laten, En nog steeds is de natuurramp daar op de eilanden van de Westkust van het oude Griekenland niet in zijn laatste stadium getreden. De aardbevingen duren voort. De geselende ramp, die de eilanden Cephaloma, Ithaka en Zante heeft ge troffen, heeft afmetingen aangenomen, die leiden tot onpeilbaar diep menselijk leed. Een aard-oppervlak in golvende be weging, bergen die splijten, steden die als één geheel ineenstorten, en het ge weld van een kokende zee, zij vormen alle tezamen een tragedie, welke slechts met de door het menselijk „vernuft" ge maakte atoomverwoesting te vergelijken valt. Het is te begrijpen, dat het aantal slachtoffers van deze catastrophe op dit ogenblik p,og niet is te overzien. Men spreekt van duizend doden en van dui zenden gewonden. Daarbij komen de tienduizenden, die zich in levensgevaar of in barre nood bevinden. Bij een ramp van dergelijke afmetingen is er slechts dit éne lichtpunt: de simpele deugd van menselijke hulpvaardigheid. Griekse schepen en oorlogsbodems, de Britse Middellandse Zee-vloot, Amerikaanse kruisers, vliegtuigen, zij alle snellen toe om een zwaar geteisterde bevolking hulp te bieden. Opnieuw blijkt de internatio nale solidariteit geen holle klank. Koning Paul en Koningin Frederika tonen hier een koninklijk medeleven, dat voor de Nederlandse beschouwer bijna vanzelfsprekend is. Admiraal Lord Mountbatten, opperbevelhebber der NATO-strijdkrachten is ter plaatse aan gekomen om een zo doeltreffend moge lijke hulp voor de zo zwaar getroffen Griekse bondgenoot te organiseren. Het is duidelijk dat slechts een reddings actie op zeer grote schaal hier soulaas kan brengen. Nederland, dat zelf de 31ste Januari werd getroffen door een overstromings ramp van tragische afmetingen, heeft helaas aan den lijve ondervonden, welke diepe wonden het natuurgeweld kan slaan. Het weet, hoe in de eerste phase reddingswerk van hen die in levensge vaar verkeren en evacuatie, vooral ook met het moderne middel, de helicopter al het andere overheerst. Thans zijn niet in de Zeeuwse, maar in de Ionische eilanden medicamenten, kleding, dek king en voedsel nodig. Ook ditmaal komt het er op aan, dat die hulp zo snel mogelijk geboden wordt. Het Neder- landsche Roode Kruis zal drie duizend dekens en voor vijfduizend gulden aan medicamenten op zeer korte termijn naar Griekenland zenden. Maar dit is slechts een begin. Daarom doet dit Ne- derlandsche Roode Kruis een dringend beroep op de bevolking om bijdragen voor dit doel te storten op het gironum mer 777 van het hoofdbestuur. Wij twij felen er niet aan of juist Nederland, dat zozeer de waarde heeft leren kennen van morele en feitelijke hulpvaardigheid, zal op zeer ruime wijze aan dit verzoek vol doen. Opnieuw zijn er medemensen in nood. Laat ons allen helpen. Met gulle hand en zonder verwijl. Ponten maken afstand wonen - werken extra lang (Van onze militaire medewerker) IN de moderne oorlog is de verdediging tegen luchtaanvallen, hetzij in de vorm van landingen van troepen, het zij door middel van bommen en raketten vervoerd door vliegtuigen, hetzij door van de grond af verschoten lange-a,f- standraketten, een van de belangrijkste sectoren van de totale defensie. Het met zo min mogelijk stagnatie functionneren van het economische leven, zonder het welk de strijdkrachten haar taak niet •kunnen vervullen, alsmede de wil en het vermogen van het gehele land en volk om de oorlog voort te zetten, staan en vallen met een goede luchtverdediging, Zonder deze wordt de bescherming van de burgerbevolking een paskwil en wor den de strijdkrachten te velde, in de lucht en ter zee binnen korte tijd ver lamd. De luchtverdediging is daarom voor elk land tegenwoordig een cardi- naal punt geworden van zijn defensie. Dit geldt a fortiori voor ons land met zy'n uitzonderlijk dichte bevolking, zijn kwetsbare waterstaatkundige toestand en de uiterst beperkte mogelijkheden het economische en morele apparaat dooi' verspreiding over een grote oppervlakte te beperken. Het is daarom een uitste kende gedachte van onze defensieleiding om te trachten zowel in de krijgsmacht als bij ons volk begrip te verwekken voor de betekenis van de luchtverdedi- fing door het officiële Orgaan van het linisterie van Oorlog, de Militaire Spec tator van de maanden Juli, Augustus en September geheel aan de luchtverdedi ging te wijden. Het eerste nummer is onlangs verschenen. Het geeft een aantal artikelen over de luchtverdediging in het algemeen, en van het gevechtsleidings- en alarmerings systeem waarbfl radar de voornaamste en de luchtwachtdienst een aanvullende rol vervullen. Andere artikelen behande len de luchtverdedigingsjagers en de daaraan te stellen eisen, alsmede hun be wapening. Verschijnselen van de atoom explosie en de passieve bescherming daartegen worden aan een beschouwing onderworpen, terwijl ten slotte aan de geveGlitsleiding der luchtdoelartillerie en haar samenwerking met de luchtstrijd krachten een ruime plaats wordt inge ruimd. HET uitgeven van deze luchtverdedi gingsnummers op dit moment is een symptoom, waarop de minister van Oorlog in zyn voorwoord terecht wijst, ml. dat wij thans het stadium zijn inge gaan, dat na alle papieren voorbereidin gen het resultaat in substantiële organi saties kan worden gerealiseerd en ge manifesteerd. Het eerst symptoom daar van kon men waarnemen tiidêns de gro te parade te Amsterdam waarbij een grootse vertoning van het beschikbare luchtafweergeschut werd gegeven ter weerlegging van de allerwegen geuite vrees, dat wij op het stuk der luchtver dediging nog steeds niets te presteren hadden. Wel zweeg op dat moment de achterklap nog niet en lanceerde een blad zelfs de valse bewering dat wij op die parade al het geschut vertoond hadden, dat wij bezaten. Was dit waar geweest en kon de schrijver dit krach tens zijn functie weten, dan zou hij hier in feite openlijke spionmage ten behoeve van de vijand hebben begaan, Want daarmede zou hij elke waarnemer pre cies hebben ingelicht hoeveel kanonnen en mitrailleurs wij op dat moment voor de luchtverdediging bezaten. Zijn bewe ring was echter gelukkig ook voor hem onjuist. Wat "vyij wel hebben is uiteraard geheim. Doch geen geheim (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM woont niet, waar het werkt. De dagelijkse tocht van wonen naar werken en van werken naar wonen stelt, in theorie, grenzen aan de groei van de stad. In de practijk maakt de technische ontwikkeling van het verkeer het mogelijk die grenzen telkens te verleggen. De bewoners van de tuinstad Geuzenveld zullen tot 13 km van de Dam wonen hetgeen betekent, dat velen belangrijk verder van hun werk zullen wonen. En wanneer iemand dicht bij zijn werk zijn woning zou vin den dan wil dit volstrekt niet zeggen, dat straks zijn inwonende kinderen hun werk even dichtbij vinden. De technische ontwikkeling, die de vaak lange weg van huis naar werk ge makkelijker moet maken, heeft niet alleen betrekking op de evolutie van de verkeersmiddelen: aan die evolutie moeten zich de verkeersaders aanpas sen. Tot op zekere hoogte: wij mogen er onze kostbare mooie binnenstad niet aan opofferen. Maar wel maakt de groei van de stad de bouw van een IJ-tunnel met de dag urgenter. Hoe intensiever het verkeer wordt, hoe groter het oponthoud bij de ponten. Zelfs een vei-gelijkïng, die over luttele jaren loopt, is reeds veelzeggend. En hoe groter de afstanden tussen wo nen en werken en wij denken hier nog eens aan de bewoners van het toe komstige Geuzenveld, 13 km van de Dam, waarvan er wellicht meer dan één zijn brood dan de. overkant van het IJ zal moeten verdienen! hoe meer die verloren kwartiertjes meetellen. Kwartiertjes? Auto's hebben soms, ..anneer het op de een of andere wijze eens bijzonder druk is (en er is vaak een groot verschil tussen de ene dag of de anderetwee uur werk om aan de overkant te komen. Goed, de fietser doet het sneller op de spitsuren, maar vraag niet hoe zijn kleren er uitzien na zo'n „mêlée" op de pont. Er zijn zelfs beambten, die met de fiets zich niet verder wagen dan het Stationsplein en verder als voetganger de pont betreden, de verdrukking ontlopen en in Noord in de bus stappen. MAAR hoewel langzaam de IJ-tun nel komt! De gemeenteraad heeft 500.000 gulden gevoteerd voor het bestek-klaar maken van de plannen. En vorige week heeft de machinefabriek van Ducroo en Brauns aanzegging ge had, dat men over enige jaren het fa brieksterrein aan de Valkenweg moet ontruimen: de werkgeul, waarin de tun nel wordt gelegd komt precies door het fabrieksterrein te liggen. Dit Amster damse bedrijf, waar tegen de 500 arbei ders werken, en dat tegenwoordig een bijzonder gunstige ligging heeft aan groot seheepvaartwater (een front van honderd meter aan het IJ, recht tegen over de De Ruyterkade) zal naar elders moeten worden verplaatst. Moge dit elders in de hoofdstad zijn Het IJ-tunnel Comité heeft een der directeuren van een bedrijf in Amster dam-Noord, namelijk ir ,7. W. R. Thom son van de Amsterdamse Droogdok- maatschappij, uitgenodigd een rapport samen te stellen over de vraagstukken, verbonden aan een afdoende oplossing van het probleem van de oeververbindin gen. Wanneer dit rapport, naar men 'hoopt in September, gereed zal zijn, zal het worden aangeboden aan de commis saris der Koningin in de provincie Noord-Holland en aan de Rijkscommis sie van advies inzake de oeververbin dingen. Hetzelfde comité heeft, gisteren en vandaag, een rondgang langs de indus trieën aan de IJ-oevers georganiseerd, teneinde de pers een inzicht te geven van de moeilijkheden waarmee deze in dustrieën kampen door de gebrekkige oeververbindingen. Deze tocht voerde ons ook langs Ducroo en Brauns, sedert 1907 aan de overkant van het IJ ge vestigd, maar gedoemd te verdwijnen door de keuze van het tracé. De direc teur, de heer F. L. Plantenga, verklaar de in het algemeen belang voorstander te zyn van de bouw van de IJ-tunnel. Maar het zal moeilijk zijn een nieuw terrein voor het bedrijf te vinden aan vaarwater voor groot scheepvaartver keer en met een spoorverbinding. En als dat gevonden is: zal dan de afstand, die de werknemers elke dag moeten af leggen niet een groot bezwaar vormen voor het behouden en werven van ge schikte werkkrachten? Wanneer men die vrees reeds koestert, voor het geval dat er een IJ-tunnel is. hoe is het dan daarmee niet gesteld in ons tijdperk van de ponten? Nog niet zo lang geleden was het voor de Draka al bijzonder moeilijk een typiste te krijgen, omdat er overvloed van werk in de binnenstad was. Dan behoefde men niet het IJ over! „Toen onze fabriek nog de Jordaan stond, en we moesten een loopjongen een boodschap laten doen, dan was hij een kwartier weg. Nu onze fabriek in Landsmeer staattwee uur. En dan gaat hij nog een kopje koffie bij zijn moeder drinken!" ver telde ons de heer Kiekens van het IJ- tunnel-comité. De heer Kiekens wees lions er verder op, dat de technische groothandel in de binnenstad gevestigd is. Het probleem van de grote afstanden zal zich ook na de bouw van een IJ-tun nel voordoen, wanneer bijvoorbeeld het centrum van de bestelhuizen wordt ver plaats uit het centrum naar de om geving van de centrale markthallen. In elk geval zal dan de berekening van de expeditiechef van de Draka niet meer opgaan, die hoopt het werk van drie auto's (aflevering van materiaal op adressen in en buiten Amsterdam en by de beurtvaart) met twee te kunnen doen, wanneer de IJ-tunnel tot stand is gekomen. Na vier uur laat hij geen auto's meer naar de stad gaan ze blijven al te lang onderweg. Omgekeerd zijn beroepsvervoerders er niet happig op om kleine bestellingen bij de Draka af te leveren dat wordt eerst lonend, wanneer het bij tonnen gaat. Een enkel, maar tekenend voor beeld hoe een gebrekkige oververbm- ding de productie duurder maakt. Met klanten moet men afspraken maken in de stad, zij hebben vaak geen lust om naar het fabriekskantoor te komen. Men raadt ook wel eens aan: „Laat de auto aan de overkant staan en kom hier per pedes." De heer G. J. Jansen Heytmayer, directeur van de Draka, had respect voor de flinkheid van de Rotterdammers, die al jaren hun Maastunnel hebben. Maar de Amster dammers,Als de gemeente indus trie-terrein uitgeeft, heeft ze de con sequenties te aanvaarden." „Op de spitsuren stuwt men de mensen op de ponten op een manier, die, waren het dieren, al lang de dierenbescherming' in actie zou hebben gebracht. hemelsbreed, waarlijk niet zo buitenspo rig ver van woonwijken ten Zuiden van het IJ liggen, maar de ponten verlengen de weg wonenwerken enorm! Het overgrote deel van de werknemers woonde niet in Noord. Van de duizend arbeiders van de Draka moeten er 700 van de overkant komen- Naar verhou ding is het percentage voor de beambten aanmerkelijk hoger, dan voor de ar beiders. De heer F. S. J. Paulen, ohef van de afdeling publiciteit van de Fordfabriek, die als architect van het bedryf in 1935 medewerkte aan het samenstellen van een hoekje getiteld Tunnelbouw, gaf als zijn oordeel te kennen: „Juist wij, als automobielfabriek, die wagens in ons land moeten afzetten, ondervinden van slechte oeververbindingen maar al te vaak de terugslag niet alleen, maar wij kunnen het niet gedogen, dat kostenbe rekeningen, die opgemaakt zijn bij de aanschaffing van nieuw materiaal, to taal anders uitkomen. Oorzaak? Omdat er langs de weg ernstige hinderpalen zijn, waarvan de oeververbindingen in Amsterdam en hier bij de Hemforug er enige zijn." De heer Paulen kon wat het eigen bedrijf betreft wijzen op de wachttijden bij de Hembrug voor dealers uit het Noorden, die auto's komen halen of onderdelen en lang In de rij moeten wachten voor de pont hij de Hembrug. En 125 personeelsleden van de auto- fabriek, die in de Zaanstreek wonen, moeten elke dag van deze pont gebruik maken Uit de kantoren van de Fordfabriek ziet men uit. op het Noordzeekanaal. En, over het Westzijderveld, op het nabije Zaandam. Met zijn enkele torenspits en zijn vele fabrieksschoorstenen en silo gevaarten blakerend in de zomerse zonneschijn. Nabij - maar ook hier verlengt de pont weer de weg, vaak tot een veelvoud van de geografische af stand. (Ingez. med.-advertentie) Doe eens alles anders*, beter, feestelijker! Rook eens een extra* fijne Virginia: OP IEDERS LIP De beste gediend dit te verbloemen. Voorlichting is tenslotte niet identiek met misleiding. Daarom betreuren wij het dat in de pu blicaties over de luchtverdediging wel de theorie uitvoerig wordt behandeld, doch dat geen plaats is ingeruimd om een beeld te geven van de practische stand van zaken. Dit was zeer wel mo gelijk zonder het landsbelang in gevaar te "brengen. Een gunstige uitzondering daarop vormt het hoofdstuk over de luchtwachtdienst. Daar kan men althans lezen, dat deze dienst tracht zijn eerste luchtwachtgroepen vóór de zomeroefe- ningen van 1953 operationeel gereed te maken. Doch reeds bij het eerste hoofd stuk treft ons een ernstige leemte. On der de actieve luehtverdedigingsmidde- len vinden wij vermeld jachtvliegtuigen, luchtdoelartïlïerie, ooi'logsschepen en een meldings- en gevechtsleidingssys- teem (radar en luchtwachtdienst). Doch onvermeld is het meest moderne middel, zonder hetwelk geen luchtverdediging sluitend is nl. het projectiel, dat als ra ket gelanceerd op de een of andere wij ze naar het doel wordt geleid. Dit is het enige afweermiddel tegen vliegtuigen welke hoger dan 12 km vliegen en ook het enige afweermiddel tegen lange-af- standraketten van het type V-2. Wordt er met opzet over deze belangrijke tor gezwegen omdat hier nog alles wensen over is? Zo ja dan is dit m onze mening struisvogelpolitiek. Het is beter op deze leemte te wijzen en aa geven in welk stadium van voorbf ding deze sector verkeert. Er zal toch wel uitzicht bestaan op hulp van onze bondgenoten in dit opzicht evenals voor de andere luchtafweermiddelenEn. zo niet in welk stadium een eigen research verkeert. EWEN geheimzinnig doet de behande- i ling van radar aan. Wij missen node een aanwyzing omtrent de moderne mogelijkheden van de reikwijdte van radar en een daarop berustend reken sommetje hoeveel tijd er is »om tegen over een aanvliegend bombardements vliegtuig met straalaandrijving een mo dern jachtvliegtuig in interceptiepositie te brengen. Eerst daaruit kan men en speciaal de dienst der Bescherming Be volking een indruk krijgen hoe de kansen van het moderne bombardement tegenover de moderne luchtafweer zijn. Anders blijft het geheel een interessant doch theoretisch betoog van slechts aca demische waarde. Hoe zijn de kansen van een all weatherjager in onze weersomstandig heden en by nacht tegenover een mo derne bommenwerper en hoe staat het met de perspectieven in de aflevering daarvan aan onze Kon. Luchtmacht? Heeft zij er reële uitzichten op Zo neen dan weten wij dat er bij ons klimaat en onze lange nachten voorshands een be denkelijk zwakke plek in de luchtver dediging zal blijven. Dit alles in de artikelen onder het oog te zien had de practische waarde aan zienlijk verhoogd, de objectieve voorlich ting gediend en de tactisch-technische theoretische waarde van de overigens izeer goede artikelen belangrijk ver hoogd. Onze opvattingen over de ma- DUCROO en Brauns, die de laatste jaren een omzet hadden van 13 mil- lloem gulden 's jaars, waarvan vijf millioen werd geëxporteerd, zullen, als gezegd, voor de IJ-tunnel moeten wij ken. „Natuurlijk nemen wij aan", ver klaarde de heer Plantenga, „dat vergoe ding der kosten en der te lijden schade door de gemeente zal worden gedragen. Wij stellen wel zoveel vertrouwen in ons stadsbestuur en gemeenteraad, dat wij hier zonder kleerscheuren uit zullen komen." De directie van Ducroo en Brauns, wij vermeldden het boven reeds, vreest in de toekomst de lange afstanden tus sen wat wij kortheidshalve formuleer den als: wonen en werken. Ook de N.V. Nederlandse Ford Automobielfabriek, ofschoon aan de Zuidkant van het Noordzeekanaal gelegen, kent die pro blemen. Dank zij een byzondere vergun ning van de Rijksverkeersinspectie on derhoudt Ford voor zijn arbeiders een busdienst tussen fabriek en Centraal Station. En om nogmaals de heer Kie kens uit Landsmeer aan het woord te laten: er komt zich nóóit een goede vak arbeider aanbieden bij een fabriek, die niet gemakkelijk te bereiken is! Die be zwaren van de afstand gelden, door de lange wachttijden bij de ponten, voor alle fabrieken ln Noord, die vaak, OM DE DONAUPONT bij de Hembrug hunnen gebruiken moest men eerst i beide zijden van het Noordzeekanaal nieuwe aanlegsteigers maken. Een o'i zicht van het werk aan de Zaandamzijde met rechts een file wachtende auto's. De nieuwe pont zal ongeveer 60 wagens in één keer over kunnen zetten. Bussen van Parijs naar Mons Wegens de onzekerheid, die bestaat ten aanzien van de 'loop bezuiden Luxemburg van trein D 35, Den Haag HS vertrek 9 uur via Luxemburg en Oost-Frankrijk naar Bazel, wordt reizi gers die voornemens zijn op Zaterdag 15 Augustus a.s. met deze trein naar Bazel te reizen aangeraden zich tijdig naar het station Rotterdam D.P. te be- jeven, van welk station zij om 7.02 uur hun reis kunnen vervolgen met de Loreley-expresse (trein D-164) naar Bazel. "Deze trein zal met enige rijtuigen worden versterkt. Er worden pogingen in het werk ge steld om de deelnemers aan de 5-daagse treinreis naar Parijs die Maandag j.l. naar de Franse hoofdstad zijn vertrok ken en die Vrijdag naar ons land moe ten terugkeren met autobussen van Parijs naar Bergen te brengen en hen van deze plaats af per trein naar Neder land te vervoeren. Op Zaterdag 15 Aug. a.s. zullen de Nederlandse Spoorwegen een extra- trein van Hoek van Holland naar Bazel laten rijden voor dc talrijke reizigers me*, bestemming Zwitserland die op die dag met de dagboot uit Engeland wor den verwacht en die de gebruikelijke route via Frankrijk ten gevolge van de staking niet kunnen gebruiken. Deze extra-trein vertrekt om 20.45 uur van Hoek van Holland, om 21,15 uur van Rotterdam D.P.; om 23.15 uur van Eindhoven en om 00,06 uur van Venlo. Van trein D 133, die normaal om 21.28 van Amsterdam C.S. via Luxemburg naar Bazel vertrekt, doch die in verband met de staking tijdelijk slechts tot Luxemburg «rijdt, zullen enige rijtuigen te Eindhoven aan deze extra-trein naar Bazel worden gekoppeld, zodat de reizi gers met bestemming Bazel alleen op Zaterdag 15 Augustus ook gebruik kun nen maken van trein D 133. Twee arbeiders bedolven onder instortende muur Bij slopen van kerk in Den Haag Bij het slopen van de in de oorlog beschadigde kerk aan de Bezuiden- houtseweg te 's-Gravenhage is gister middag een muur omgevallen. Twee arbeiders kwamen oinder 'het vallende puin en werden ernstig' gewond. Zij zijn per ziekenauto naar het ziekenhuis Westereinde vervoerd. Het zijn de 31-jarige K. Lulofs en de 32-jarige P. Laarman, heiden uit Den Haag. .Eerst genoemde- heeft een bekkenfractuur en laatstgenoemde een verbi-ijzeld rechter been, Beide arbeiders stonden op de muur toen deze naar binnen sloeg en kregen stukken puin op het onderlichaam. Bij het ongeval is eveneens de 49-jarige N. Borsboom uit Den Haag gewond. Hij stond aan de lier en kreeg de slinger van dit toestel tegen het lichaam, waar door hij inwendige kneuzingen opliep. Hij is naar zijn woning vervoerd. GEEN SUBSIDIE VAN O., K. EN W. In de Donderdag gehouden zitting van de Gemeenteraad van Utrecht is met algemene stemmen een motie aangeno men, waarin B. en W. worden uitgeno digd met de grootst mogelijke klem hij de regering aan te dringen op het ver lenen van een dusdanig subsidie aan de Utrechtsche Opera, dat het voortbestaan van deze culturele instelling wordt ge waarborgd. Het aannemen van deze mo tie vormde het slot van een urenlange gedachtenwisseling over een voorstel van B. en W. om aan de Utrechtse Opera een subsidie van 70.000 te verlenen, mits het voor het seizoen 1953'54 geschatte budget-tekort van 300.000 door een sub sidie van het; Rijk en eventueel van ande- DE RUÏNE kerkmuur aan het Bezuiden- hout in Den Haag. gemeenten zou worden aangevuld. Dit laatste voorstel ondervond geen tegenstand. De woordvoerders van alle fracties hebben op het grote belang ge wezen van de Utrechts'e Opera, niet alleen voor de stad Utrecht, maar voor het gehele land. De ervaring heeft ge leerd zo werd betoogd dat de Nederlandse Opera niet bij machte is voorstellingen over het gehele land te geven. Zij bepaalt zich voornamelijk tot de grote steden en de provincies Noord en Zuid-Holland. De Utrechtse Opera vult dit tekort op uitnemende wijz"e aan en brengt de opera in tal van kleine, middelgrote gemeenten en o" het platte land in de overige negen -ovincies. Het gezelschap heeft z-ijn bestaans recht in de twee jaren van zijn bestaan afdoend bewezen. Evenmin als andere culturele instituten in de grote steden kan het gezelschap een rijkssubsidie ont beren. Het werk van de Utrechtse Opera, betoogde men verder, ligt geheel m de lijn van de door de regeling voorgestane cultuurspreiding. dat wij nog lang niet al het materieel terieelpolitiek bij de luchtmacht hebben bezitten, dat voor een sluitende lucht- wij trouwens in onze beschouwingen verdediging nodig is. Niemand is ermede'óver „Coronet" in den brede uiteengezet. Zilveren Mozartmedaille voor Nederlandse organist De heer Nico Zeijen uit Kerkrade, or ganist van Rolduc, is in Salzburg onder scheiden met de zilveren Mozartmedail le. Hij kreeg deze medaille naar aanlei ding van een orgelconcert, dat hij dezer dagen gaf ter gelegenheid van de Salz- burger Festspiele in de Dom van Salz burg, De heer Zeijen maakt thans een concertreis door Oostenrijk en Noord- Italië. FILMACTEUR PAUL KEMP OVERLEDEN De Duitse filmacteur Paul Kemp is gistermiddag, 57 jaar oud, in Bad Godes- ber.g overleden. Kemp heeft in meer dan 100 films een rol vervuld. W. L. Reyers maakt beeld voor Arnhems nieuwe station Het beeldhouwwerk, dat de gemeente Arnhem aan de Ne.d. Spoorwegen zal aanbieden als huldeblijk bij de opening, volgend jaar, van het nieuwe station en dat in overleg met de architect ir Schel ling zal worden aangebracht in de ha.L van het gebouw, zal worden vervaardigd door de beeldhouwer W. L. Reyers, die oud-Arnhemmer is en thans woont te Bergen in Noord-Holland. Voor de uitvoering van het beeldhouwwerk is - "---11 van vierduizend gulden (Vervolg van pag. 1.) Hoewel de vakbonden dus bij de or ganisatie van de staking onverwachte tuccessen hebben geboekt, kunnen zij nog op geen enkel resultaat wijzen, om dat premier Laniel weigert voor geweld te bukken. Maar de bonden, althans de katholieke en de socialistische, hebben twee redenen om nie al te lang met de staking door te willen gaan. Ten eerste de ongemakken, die uit de staking voort vloeien en die aanvankelijk tot allerlei sportieve oplossingen aanleiding waren, beginnen het publiek al danig te verve len, hetgeen de populariteit van de actie ook bij de arbeiders, die immers mede worden getroffen, niet bepaald ten goede komt. Ten tweede teren de sta- kersop de fondsen van de bonden en ontvangen uitkeringen, waarover zrj evenmin tevreden zijn als de bonden over de bereikte resultaten. De vakbonden menen een leemte te- hebben ontdekt in de wetgeving, welke de regering toestaat stakers onder drei ging van schorsing en gerechtelijke ver volging, te gelasten het werk te her vatten. Het is de vakbonden nl. geble ken dat de wet niet van toepassing is op stakers, die slechts voor 24 uur de ar beid neerleggen. Vandaar de dage 1 ij kse aankondigingen van staking „van 24 uur". Het gaat tihaus hard tegen hardi. De stakers hebben een succes nodig om er mee op te kunnen houden, maar Laniel is niet bereidt onder druk van de staking concessies te doen. Daar om achten de bonden zich gedwongen de staking, al is het dan steeds voor 24 of 48 uur, uit te breiden om de druk op de regering te vergroten. Beide partijen willen het gezicht red den en een dergelijke situatie kan tot door hen beide ongewilde, maar daar om niet minder onaangename gevol gen leiden. Het is niet onmogelijk dat de vak bonden een spoedvergadering van de Assemblee Nationale zouden aangrijpen als een gelegenheid om de staking te beëindigen. Dan zijn immers de wettige vertegenwoordigers van het volk weer bijeen en kunnen regeringsdecreten aan openbare discussie worden onderworpen. De bonden zullen het bijeenroepen van het parlement in de vacanties te meer als een succes beschouwen, omdat Laniel reeds heeft verklaard niet het initiatief tot een dergelijke vergadering te zullen nemen. Het is dan ook opvallend, dat telefoontjes, telegrammen e.d. die be trekking hebben op het bijeenroepen var de Assemblée, door stakers worden doorgelaten. Bij de voorzitter van de Nationale Vergadering zijn reeds 171 aanvragen ontvangen van afgevaardig den, die wensen dat het parlement van zijn vacantie wordt teruggeroepen. Op tien na zijn alle verzoeken afkomstig van socialistische of communistische af gevaardigden. Indien ten minste 209 leden van het Huis een desbetreffend verzoek richten tot dc voorzitter, is deze verplicht het parlement bijeen te roepen. De aanvragen dienen echter in een per soonlijk ondertekende brief te worden gedaan. Tot dusverre hebben slechts 55 brieven de voorzitter bereikt. De andere verzoeken waren telegrafisch binnenge komen. Laniel heeft reeds gezegd een débat over de sociale kwesties "nie te vi'ezen. Hoe hoopvol dit alles echter mag klinken, het parlement zal vóór de vol gende week Vrijdag wel niet kunnen ver gaderen. En dit zou dus kunnen bete kenen dat de staking nog lang zou duren. TE WATER GERAAKT EN VERDRONKEN (Van onze correspondent) Donderdagmiddag omstreeks half een is de 25-jarige J. C. S. uit Zeelst in het Eindhovens Kanaal te water geraakt en verdronken. S. die niet kon zwemmen werd spoedig op het drog'e gebracht maar geneeskundige hulp mocht niet meer baten. gevoteerd. Aanwinst voor Arnhems Gemeentemuseum Schilderij van L. Springer (Van onze correspondent) Arnhem, 13 Aug. De directeur van het gemeentemuseum te Arnhem, de heer A. J. de Lorm, deelt mee, dat het museum in het bezit is gekomen van een fraai schilderij, voor stellend het oude stadhuis van Arnhem, gedateerd 1840, geschilderd door C. Springer, een der vertegenwoordigers van de romantische school. Het is merkwaardig, dat juist in 1840 het oude gemeentehuis werd afgebroken. Het was opgetrokken in Gothische stijl en voorzien van een toren, die in 1802 wegens bouwvalligheid moest verdwijnen. In 1830 besloot het stadsbestuur naar het Duivelshuis te gaan, dat nu het huis der gemeente is. Van het oude gemeentehuis kent men maar weinig af beeldingen. zodat het thans verworven schilderstuk van Springer een aanwinst mag worden genoemd. Springer heeft de omgeving van het gemeentehuis enigs zins geromantiseerd, doch het gebouw zelf juist weergegeven. Onder de naam „topografische atlas van Gelderland" berust in het gemeente huis een oude verzameling kaarten. Ged. Staten van Gelderland delen mee 360 te hebben gereserveerd voor de aankoop van 4600 Gelderse prentbriefkaarten, die volgens experts topografische waarde hebben en niet meer in d'e handel ver krijgbaar zijn, Zij kunnen volgens Ged. Staten een modern vervolg op de oude verzameling zijn. TSJECHOFS ZUSTER „VERDIEN STELUK KUNSTENAAR" De Sowjetregering heeft de eretitel van „verdienstelijk kunstenaar" uitge reikt aan Maria Tsjechova, zuster van de grote Russische schrijver Anton Tsje- chow, aldus heeft radio Moskou bekend gemaakt. Maria Tsjechova, die de on derscheiding ontving op haar 90ste ver jaar dig, is de stichtster van het Tsje- chow museum in Yalta, waarvan zy de laatste 35 jaar de leiding heeft gehad. In 1944 werd haar de Rode Banier toege kend. Haagsche Comedie speelt te Maaseik Fritz Hochwalder, de auteur van o.a. Het Heilige Experiment, waarvan de Haagsche Comedie deze winter voorstel lingen heeft gegeven, is gisteren voor een kort verblyf in Nederland aange komen. Op Zaterdag 15 dezer zal Fritz Hoch walder de voorstelling van Het Heilige Experiment, welke de Haagsche Come die in het openluchttheater te Maaseik (België) zal geven, by wonen. In Juni is reeds een voorstelling van dit werk te Maaseik gegeven. Gezien de zeer enthou siaste ontvangst, die de Haagsche Come-die hiermede te beurt viel, heeft de leiding van het openluchttheater Sint lansberg' de Haagsche Comedie verzocht thans deze voorstelling te hei-halen. Schilder Dirk den Exter overleden (Van onze correspondent) Laren, 14 Augustus Op 49-jarige leeftyd is te Laren plot seling overleden de kunstschilder Dirk den Exter. De laatste jaren trad hij wei nig meer op de voorgrond, hoewel er regelmatig werk van hem was te vinden op de tentoonstellingen van St Lucas, van welke vereniging hij lid was. Juist dezer dagen had hij besloten in het voor jaar van. 1954 in Laren te exposeren;, hij was een goed schilder en harde wer ker. Maandag te 11 uur is de teraarde bestelling te Laren. 4

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1