Chief
Ducroo en Brauns moet voor
IJ-tunnel wijken
Wachtend op vaste oeververbindingen
Tradeer Uzelf
in Uiv mcnnlie!
Extra-treinen naar
Zwitserland
Utrechtse opera in gevaar
Nog geen einde van Franse
stakingen in zicht
'ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN VRIJDAG U AUGUSTUS 1953
DE aardbevingscatastrophe op de
Ionische eilanden heeft een omvang
aangenomen, die tienduizenden doet
vechten voor het naakte bestaan en de
wereld daar buiten in angstige span
ning houdt. Weer heeft het natuurge
weld zich oppermachtig getoond. Weer
blijkt de mens, in zijn waan om alles te
beheersen, machteloos te staan. Evenals
in de oude Griekse tragedie voltrekt zich
hier een Noodlot, dat in zijn mateloze
felheid de mens bespringt om hem te
vernietigen, of gelouterd achter te laten,
En nog steeds is de natuurramp daar
op de eilanden van de Westkust van het
oude Griekenland niet in zijn laatste
stadium getreden. De aardbevingen
duren voort.
De geselende ramp, die de eilanden
Cephaloma, Ithaka en Zante heeft ge
troffen, heeft afmetingen aangenomen,
die leiden tot onpeilbaar diep menselijk
leed. Een aard-oppervlak in golvende be
weging, bergen die splijten, steden die
als één geheel ineenstorten, en het ge
weld van een kokende zee, zij vormen
alle tezamen een tragedie, welke slechts
met de door het menselijk „vernuft" ge
maakte atoomverwoesting te vergelijken
valt. Het is te begrijpen, dat het aantal
slachtoffers van deze catastrophe op
dit ogenblik p,og niet is te overzien. Men
spreekt van duizend doden en van dui
zenden gewonden. Daarbij komen de
tienduizenden, die zich in levensgevaar
of in barre nood bevinden. Bij een ramp
van dergelijke afmetingen is er slechts
dit éne lichtpunt: de simpele deugd van
menselijke hulpvaardigheid. Griekse
schepen en oorlogsbodems, de Britse
Middellandse Zee-vloot, Amerikaanse
kruisers, vliegtuigen, zij alle snellen toe
om een zwaar geteisterde bevolking hulp
te bieden. Opnieuw blijkt de internatio
nale solidariteit geen holle klank.
Koning Paul en Koningin Frederika
tonen hier een koninklijk medeleven, dat
voor de Nederlandse beschouwer bijna
vanzelfsprekend is. Admiraal Lord
Mountbatten, opperbevelhebber der
NATO-strijdkrachten is ter plaatse aan
gekomen om een zo doeltreffend moge
lijke hulp voor de zo zwaar getroffen
Griekse bondgenoot te organiseren. Het
is duidelijk dat slechts een reddings
actie op zeer grote schaal hier soulaas
kan brengen.
Nederland, dat zelf de 31ste Januari
werd getroffen door een overstromings
ramp van tragische afmetingen, heeft
helaas aan den lijve ondervonden, welke
diepe wonden het natuurgeweld kan
slaan. Het weet, hoe in de eerste phase
reddingswerk van hen die in levensge
vaar verkeren en evacuatie, vooral ook
met het moderne middel, de helicopter
al het andere overheerst. Thans zijn niet
in de Zeeuwse, maar in de Ionische
eilanden medicamenten, kleding, dek
king en voedsel nodig. Ook ditmaal
komt het er op aan, dat die hulp zo snel
mogelijk geboden wordt. Het Neder-
landsche Roode Kruis zal drie duizend
dekens en voor vijfduizend gulden aan
medicamenten op zeer korte termijn
naar Griekenland zenden. Maar dit is
slechts een begin. Daarom doet dit Ne-
derlandsche Roode Kruis een dringend
beroep op de bevolking om bijdragen
voor dit doel te storten op het gironum
mer 777 van het hoofdbestuur. Wij twij
felen er niet aan of juist Nederland, dat
zozeer de waarde heeft leren kennen van
morele en feitelijke hulpvaardigheid, zal
op zeer ruime wijze aan dit verzoek vol
doen. Opnieuw zijn er medemensen in
nood. Laat ons allen helpen. Met gulle
hand en zonder verwijl.
Ponten maken afstand wonen - werken extra lang
(Van onze militaire medewerker)
IN de moderne oorlog is de verdediging
tegen luchtaanvallen, hetzij in de
vorm van landingen van troepen, het
zij door middel van bommen en raketten
vervoerd door vliegtuigen, hetzij door
van de grond af verschoten lange-a,f-
standraketten, een van de belangrijkste
sectoren van de totale defensie. Het met
zo min mogelijk stagnatie functionneren
van het economische leven, zonder het
welk de strijdkrachten haar taak niet
•kunnen vervullen, alsmede de wil en het
vermogen van het gehele land en volk
om de oorlog voort te zetten, staan en
vallen met een goede luchtverdediging,
Zonder deze wordt de bescherming van
de burgerbevolking een paskwil en wor
den de strijdkrachten te velde, in de
lucht en ter zee binnen korte tijd ver
lamd. De luchtverdediging is daarom
voor elk land tegenwoordig een cardi-
naal punt geworden van zijn defensie.
Dit geldt a fortiori voor ons land met
zy'n uitzonderlijk dichte bevolking, zijn
kwetsbare waterstaatkundige toestand
en de uiterst beperkte mogelijkheden het
economische en morele apparaat dooi'
verspreiding over een grote oppervlakte
te beperken. Het is daarom een uitste
kende gedachte van onze defensieleiding
om te trachten zowel in de krijgsmacht
als bij ons volk begrip te verwekken
voor de betekenis van de luchtverdedi-
fing door het officiële Orgaan van het
linisterie van Oorlog, de Militaire Spec
tator van de maanden Juli, Augustus en
September geheel aan de luchtverdedi
ging te wijden. Het eerste nummer is
onlangs verschenen.
Het geeft een aantal artikelen over de
luchtverdediging in het algemeen, en van
het gevechtsleidings- en alarmerings
systeem waarbfl radar de voornaamste
en de luchtwachtdienst een aanvullende
rol vervullen. Andere artikelen behande
len de luchtverdedigingsjagers en de
daaraan te stellen eisen, alsmede hun be
wapening. Verschijnselen van de atoom
explosie en de passieve bescherming
daartegen worden aan een beschouwing
onderworpen, terwijl ten slotte aan de
geveGlitsleiding der luchtdoelartillerie en
haar samenwerking met de luchtstrijd
krachten een ruime plaats wordt inge
ruimd.
HET uitgeven van deze luchtverdedi
gingsnummers op dit moment is een
symptoom, waarop de minister van
Oorlog in zyn voorwoord terecht wijst,
ml. dat wij thans het stadium zijn inge
gaan, dat na alle papieren voorbereidin
gen het resultaat in substantiële organi
saties kan worden gerealiseerd en ge
manifesteerd. Het eerst symptoom daar
van kon men waarnemen tiidêns de gro
te parade te Amsterdam waarbij een
grootse vertoning van het beschikbare
luchtafweergeschut werd gegeven ter
weerlegging van de allerwegen geuite
vrees, dat wij op het stuk der luchtver
dediging nog steeds niets te presteren
hadden. Wel zweeg op dat moment de
achterklap nog niet en lanceerde een
blad zelfs de valse bewering dat wij op
die parade al het geschut vertoond
hadden, dat wij bezaten. Was dit waar
geweest en kon de schrijver dit krach
tens zijn functie weten, dan zou hij hier
in feite openlijke spionmage ten behoeve
van de vijand hebben begaan, Want
daarmede zou hij elke waarnemer pre
cies hebben ingelicht hoeveel kanonnen
en mitrailleurs wij op dat moment voor
de luchtverdediging bezaten. Zijn bewe
ring was echter gelukkig ook voor
hem onjuist. Wat "vyij wel hebben is
uiteraard geheim. Doch geen geheim
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM woont niet, waar het
werkt. De dagelijkse tocht van
wonen naar werken en van werken
naar wonen stelt, in theorie, grenzen
aan de groei van de stad. In de practijk
maakt de technische ontwikkeling van
het verkeer het mogelijk die grenzen
telkens te verleggen. De bewoners van
de tuinstad Geuzenveld zullen tot 13 km
van de Dam wonen hetgeen betekent,
dat velen belangrijk verder van hun
werk zullen wonen. En wanneer iemand
dicht bij zijn werk zijn woning zou vin
den dan wil dit volstrekt niet zeggen,
dat straks zijn inwonende kinderen hun
werk even dichtbij vinden.
De technische ontwikkeling, die de
vaak lange weg van huis naar werk ge
makkelijker moet maken, heeft niet
alleen betrekking op de evolutie van de
verkeersmiddelen: aan die evolutie
moeten zich de verkeersaders aanpas
sen. Tot op zekere hoogte: wij mogen
er onze kostbare mooie binnenstad niet
aan opofferen.
Maar wel maakt de groei van de stad
de bouw van een IJ-tunnel met de dag
urgenter. Hoe intensiever het verkeer
wordt, hoe groter het oponthoud bij de
ponten. Zelfs een vei-gelijkïng, die over
luttele jaren loopt, is reeds veelzeggend.
En hoe groter de afstanden tussen wo
nen en werken en wij denken hier
nog eens aan de bewoners van het toe
komstige Geuzenveld, 13 km van de
Dam, waarvan er wellicht meer dan één
zijn brood dan de. overkant van het IJ
zal moeten verdienen! hoe meer die
verloren kwartiertjes meetellen.
Kwartiertjes? Auto's hebben soms,
..anneer het op de een of andere wijze
eens bijzonder druk is (en er is vaak
een groot verschil tussen de ene dag of
de anderetwee uur werk om aan de
overkant te komen. Goed, de fietser
doet het sneller op de spitsuren, maar
vraag niet hoe zijn kleren er uitzien na
zo'n „mêlée" op de pont. Er zijn zelfs
beambten, die met de fiets zich niet
verder wagen dan het Stationsplein en
verder als voetganger de pont betreden,
de verdrukking ontlopen en in Noord in
de bus stappen.
MAAR hoewel langzaam de IJ-tun
nel komt! De gemeenteraad heeft
500.000 gulden gevoteerd voor het
bestek-klaar maken van de plannen. En
vorige week heeft de machinefabriek
van Ducroo en Brauns aanzegging ge
had, dat men over enige jaren het fa
brieksterrein aan de Valkenweg moet
ontruimen: de werkgeul, waarin de tun
nel wordt gelegd komt precies door het
fabrieksterrein te liggen. Dit Amster
damse bedrijf, waar tegen de 500 arbei
ders werken, en dat tegenwoordig een
bijzonder gunstige ligging heeft aan
groot seheepvaartwater (een front van
honderd meter aan het IJ, recht tegen
over de De Ruyterkade) zal naar elders
moeten worden verplaatst. Moge dit
elders in de hoofdstad zijn
Het IJ-tunnel Comité heeft een der
directeuren van een bedrijf in Amster
dam-Noord, namelijk ir ,7. W. R. Thom
son van de Amsterdamse Droogdok-
maatschappij, uitgenodigd een rapport
samen te stellen over de vraagstukken,
verbonden aan een afdoende oplossing
van het probleem van de oeververbindin
gen. Wanneer dit rapport, naar men
'hoopt in September, gereed zal zijn, zal
het worden aangeboden aan de commis
saris der Koningin in de provincie
Noord-Holland en aan de Rijkscommis
sie van advies inzake de oeververbin
dingen.
Hetzelfde comité heeft, gisteren en
vandaag, een rondgang langs de indus
trieën aan de IJ-oevers georganiseerd,
teneinde de pers een inzicht te geven
van de moeilijkheden waarmee deze in
dustrieën kampen door de gebrekkige
oeververbindingen. Deze tocht voerde
ons ook langs Ducroo en Brauns, sedert
1907 aan de overkant van het IJ ge
vestigd, maar gedoemd te verdwijnen
door de keuze van het tracé. De direc
teur, de heer F. L. Plantenga, verklaar
de in het algemeen belang voorstander
te zyn van de bouw van de IJ-tunnel.
Maar het zal moeilijk zijn een nieuw
terrein voor het bedrijf te vinden aan
vaarwater voor groot scheepvaartver
keer en met een spoorverbinding. En
als dat gevonden is: zal dan de afstand,
die de werknemers elke dag moeten af
leggen niet een groot bezwaar vormen
voor het behouden en werven van ge
schikte werkkrachten?
Wanneer men die vrees reeds koestert,
voor het geval dat er een IJ-tunnel is.
hoe is het dan daarmee niet gesteld in
ons tijdperk van de ponten? Nog niet
zo lang geleden was het voor de Draka
al bijzonder moeilijk een typiste te
krijgen, omdat er overvloed van werk in
de binnenstad was. Dan behoefde men
niet het IJ over! „Toen onze fabriek nog
de Jordaan stond, en we moesten een
loopjongen een boodschap laten doen,
dan was hij een kwartier weg. Nu onze
fabriek in Landsmeer staattwee
uur. En dan gaat hij nog een kopje
koffie bij zijn moeder drinken!" ver
telde ons de heer Kiekens van het IJ-
tunnel-comité. De heer Kiekens wees
lions er verder op, dat de technische
groothandel in de binnenstad gevestigd
is.
Het probleem van de grote afstanden
zal zich ook na de bouw van een IJ-tun
nel voordoen, wanneer bijvoorbeeld het
centrum van de bestelhuizen wordt ver
plaats uit het centrum naar de om
geving van de centrale markthallen. In
elk geval zal dan de berekening van de
expeditiechef van de Draka niet meer
opgaan, die hoopt het werk van drie
auto's (aflevering van materiaal op
adressen in en buiten Amsterdam en by
de beurtvaart) met twee te kunnen
doen, wanneer de IJ-tunnel tot stand is
gekomen. Na vier uur laat hij geen
auto's meer naar de stad gaan ze
blijven al te lang onderweg.
Omgekeerd zijn beroepsvervoerders er
niet happig op om kleine bestellingen
bij de Draka af te leveren dat wordt
eerst lonend, wanneer het bij tonnen
gaat. Een enkel, maar tekenend voor
beeld hoe een gebrekkige oververbm-
ding de productie duurder maakt.
Met klanten moet men afspraken
maken in de stad, zij hebben vaak geen
lust om naar het fabriekskantoor te
komen. Men raadt ook wel eens aan:
„Laat de auto aan de overkant staan
en kom hier per pedes." De heer G. J.
Jansen Heytmayer, directeur van de
Draka, had respect voor de flinkheid
van de Rotterdammers, die al jaren hun
Maastunnel hebben. Maar de Amster
dammers,Als de gemeente indus
trie-terrein uitgeeft, heeft ze de con
sequenties te aanvaarden." „Op de
spitsuren stuwt men de mensen op de
ponten op een manier, die, waren het
dieren, al lang de dierenbescherming' in
actie zou hebben gebracht.
hemelsbreed, waarlijk niet zo buitenspo
rig ver van woonwijken ten Zuiden van
het IJ liggen, maar de ponten verlengen
de weg wonenwerken enorm! Het
overgrote deel van de werknemers
woonde niet in Noord. Van de duizend
arbeiders van de Draka moeten er 700
van de overkant komen- Naar verhou
ding is het percentage voor de beambten
aanmerkelijk hoger, dan voor de ar
beiders.
De heer F. S. J. Paulen, ohef van de
afdeling publiciteit van de Fordfabriek,
die als architect van het bedryf in 1935
medewerkte aan het samenstellen van
een hoekje getiteld Tunnelbouw, gaf als
zijn oordeel te kennen: „Juist wij, als
automobielfabriek, die wagens in ons
land moeten afzetten, ondervinden van
slechte oeververbindingen maar al te
vaak de terugslag niet alleen, maar wij
kunnen het niet gedogen, dat kostenbe
rekeningen, die opgemaakt zijn bij de
aanschaffing van nieuw materiaal, to
taal anders uitkomen. Oorzaak? Omdat
er langs de weg ernstige hinderpalen
zijn, waarvan de oeververbindingen in
Amsterdam en hier bij de Hemforug er
enige zijn."
De heer Paulen kon wat het eigen
bedrijf betreft wijzen op de wachttijden
bij de Hembrug voor dealers uit het
Noorden, die auto's komen halen of
onderdelen en lang In de rij moeten
wachten voor de pont hij de Hembrug.
En 125 personeelsleden van de auto-
fabriek, die in de Zaanstreek wonen,
moeten elke dag van deze pont gebruik
maken
Uit de kantoren van de Fordfabriek
ziet men uit. op het Noordzeekanaal. En,
over het Westzijderveld, op het nabije
Zaandam. Met zijn enkele torenspits en
zijn vele fabrieksschoorstenen en silo
gevaarten blakerend in de zomerse
zonneschijn. Nabij - maar ook hier
verlengt de pont weer de weg, vaak tot
een veelvoud van de geografische af
stand.
(Ingez. med.-advertentie)
Doe eens alles anders*, beter,
feestelijker! Rook eens een extra*
fijne Virginia:
OP IEDERS LIP
De beste
gediend dit te verbloemen. Voorlichting
is tenslotte niet identiek met misleiding.
Daarom betreuren wij het dat in de pu
blicaties over de luchtverdediging wel
de theorie uitvoerig wordt behandeld,
doch dat geen plaats is ingeruimd om
een beeld te geven van de practische
stand van zaken. Dit was zeer wel mo
gelijk zonder het landsbelang in gevaar
te "brengen. Een gunstige uitzondering
daarop vormt het hoofdstuk over de
luchtwachtdienst. Daar kan men althans
lezen, dat deze dienst tracht zijn eerste
luchtwachtgroepen vóór de zomeroefe-
ningen van 1953 operationeel gereed te
maken. Doch reeds bij het eerste hoofd
stuk treft ons een ernstige leemte. On
der de actieve luehtverdedigingsmidde-
len vinden wij vermeld jachtvliegtuigen,
luchtdoelartïlïerie, ooi'logsschepen en
een meldings- en gevechtsleidingssys-
teem (radar en luchtwachtdienst). Doch
onvermeld is het meest moderne middel,
zonder hetwelk geen luchtverdediging
sluitend is nl. het projectiel, dat als ra
ket gelanceerd op de een of andere wij
ze naar het doel wordt geleid. Dit is het
enige afweermiddel tegen vliegtuigen
welke hoger dan 12 km vliegen en ook
het enige afweermiddel tegen lange-af-
standraketten van het type V-2. Wordt
er met opzet over deze belangrijke
tor gezwegen omdat hier nog alles
wensen over is? Zo ja dan is dit m
onze mening struisvogelpolitiek. Het is
beter op deze leemte te wijzen en aa
geven in welk stadium van voorbf
ding deze sector verkeert. Er zal toch
wel uitzicht bestaan op hulp van onze
bondgenoten in dit opzicht evenals voor
de andere luchtafweermiddelenEn. zo
niet in welk stadium een eigen research
verkeert.
EWEN geheimzinnig doet de behande-
i ling van radar aan. Wij missen node
een aanwyzing omtrent de moderne
mogelijkheden van de reikwijdte van
radar en een daarop berustend reken
sommetje hoeveel tijd er is »om tegen
over een aanvliegend bombardements
vliegtuig met straalaandrijving een mo
dern jachtvliegtuig in interceptiepositie
te brengen. Eerst daaruit kan men en
speciaal de dienst der Bescherming Be
volking een indruk krijgen hoe de
kansen van het moderne bombardement
tegenover de moderne luchtafweer zijn.
Anders blijft het geheel een interessant
doch theoretisch betoog van slechts aca
demische waarde.
Hoe zijn de kansen van een all
weatherjager in onze weersomstandig
heden en by nacht tegenover een mo
derne bommenwerper en hoe staat het
met de perspectieven in de aflevering
daarvan aan onze Kon. Luchtmacht?
Heeft zij er reële uitzichten op Zo neen
dan weten wij dat er bij ons klimaat en
onze lange nachten voorshands een be
denkelijk zwakke plek in de luchtver
dediging zal blijven.
Dit alles in de artikelen onder het oog
te zien had de practische waarde aan
zienlijk verhoogd, de objectieve voorlich
ting gediend en de tactisch-technische
theoretische waarde van de overigens
izeer goede artikelen belangrijk ver
hoogd. Onze opvattingen over de ma-
DUCROO en Brauns, die de laatste
jaren een omzet hadden van 13 mil-
lloem gulden 's jaars, waarvan vijf
millioen werd geëxporteerd, zullen, als
gezegd, voor de IJ-tunnel moeten wij
ken. „Natuurlijk nemen wij aan", ver
klaarde de heer Plantenga, „dat vergoe
ding der kosten en der te lijden schade
door de gemeente zal worden gedragen.
Wij stellen wel zoveel vertrouwen in
ons stadsbestuur en gemeenteraad, dat
wij hier zonder kleerscheuren uit zullen
komen."
De directie van Ducroo en Brauns,
wij vermeldden het boven reeds, vreest
in de toekomst de lange afstanden tus
sen wat wij kortheidshalve formuleer
den als: wonen en werken. Ook de N.V.
Nederlandse Ford Automobielfabriek,
ofschoon aan de Zuidkant van het
Noordzeekanaal gelegen, kent die pro
blemen. Dank zij een byzondere vergun
ning van de Rijksverkeersinspectie on
derhoudt Ford voor zijn arbeiders een
busdienst tussen fabriek en Centraal
Station. En om nogmaals de heer Kie
kens uit Landsmeer aan het woord te
laten: er komt zich nóóit een goede vak
arbeider aanbieden bij een fabriek, die
niet gemakkelijk te bereiken is! Die be
zwaren van de afstand gelden, door de
lange wachttijden bij de ponten, voor
alle fabrieken ln Noord, die vaak,
OM DE DONAUPONT bij de Hembrug
hunnen gebruiken moest men eerst
i beide zijden van het Noordzeekanaal
nieuwe aanlegsteigers maken. Een o'i
zicht van het werk aan de Zaandamzijde
met rechts een file wachtende auto's.
De nieuwe pont zal ongeveer 60 wagens
in één keer over kunnen zetten.
Bussen van Parijs naar
Mons
Wegens de onzekerheid, die bestaat
ten aanzien van de 'loop bezuiden
Luxemburg van trein D 35, Den Haag
HS vertrek 9 uur via Luxemburg en
Oost-Frankrijk naar Bazel, wordt reizi
gers die voornemens zijn op Zaterdag
15 Augustus a.s. met deze trein naar
Bazel te reizen aangeraden zich tijdig
naar het station Rotterdam D.P. te be-
jeven, van welk station zij om 7.02 uur
hun reis kunnen vervolgen met de
Loreley-expresse (trein D-164) naar
Bazel. "Deze trein zal met enige rijtuigen
worden versterkt.
Er worden pogingen in het werk ge
steld om de deelnemers aan de 5-daagse
treinreis naar Parijs die Maandag j.l.
naar de Franse hoofdstad zijn vertrok
ken en die Vrijdag naar ons land moe
ten terugkeren met autobussen van
Parijs naar Bergen te brengen en hen
van deze plaats af per trein naar Neder
land te vervoeren.
Op Zaterdag 15 Aug. a.s. zullen de
Nederlandse Spoorwegen een extra-
trein van Hoek van Holland naar Bazel
laten rijden voor dc talrijke reizigers
me*, bestemming Zwitserland die op die
dag met de dagboot uit Engeland wor
den verwacht en die de gebruikelijke
route via Frankrijk ten gevolge van de
staking niet kunnen gebruiken. Deze
extra-trein vertrekt om 20.45 uur van
Hoek van Holland, om 21,15 uur van
Rotterdam D.P.; om 23.15 uur van
Eindhoven en om 00,06 uur van Venlo.
Van trein D 133, die normaal om 21.28
van Amsterdam C.S. via Luxemburg
naar Bazel vertrekt, doch die in verband
met de staking tijdelijk slechts tot
Luxemburg «rijdt, zullen enige rijtuigen
te Eindhoven aan deze extra-trein naar
Bazel worden gekoppeld, zodat de reizi
gers met bestemming Bazel alleen op
Zaterdag 15 Augustus ook gebruik kun
nen maken van trein D 133.
Twee arbeiders bedolven
onder instortende muur
Bij slopen van kerk in
Den Haag
Bij het slopen van de in de oorlog
beschadigde kerk aan de Bezuiden-
houtseweg te 's-Gravenhage is gister
middag een muur omgevallen. Twee
arbeiders kwamen oinder 'het vallende
puin en werden ernstig' gewond. Zij
zijn per ziekenauto naar het ziekenhuis
Westereinde vervoerd. Het zijn de
31-jarige K. Lulofs en de 32-jarige P.
Laarman, heiden uit Den Haag. .Eerst
genoemde- heeft een bekkenfractuur en
laatstgenoemde een verbi-ijzeld rechter
been,
Beide arbeiders stonden op de muur
toen deze naar binnen sloeg en kregen
stukken puin op het onderlichaam. Bij
het ongeval is eveneens de 49-jarige N.
Borsboom uit Den Haag gewond. Hij
stond aan de lier en kreeg de slinger
van dit toestel tegen het lichaam, waar
door hij inwendige kneuzingen opliep.
Hij is naar zijn woning vervoerd.
GEEN SUBSIDIE VAN
O., K. EN W.
In de Donderdag gehouden zitting van
de Gemeenteraad van Utrecht is met
algemene stemmen een motie aangeno
men, waarin B. en W. worden uitgeno
digd met de grootst mogelijke klem hij
de regering aan te dringen op het ver
lenen van een dusdanig subsidie aan de
Utrechtsche Opera, dat het voortbestaan
van deze culturele instelling wordt ge
waarborgd. Het aannemen van deze mo
tie vormde het slot van een urenlange
gedachtenwisseling over een voorstel van
B. en W. om aan de Utrechtse Opera een
subsidie van 70.000 te verlenen, mits
het voor het seizoen 1953'54 geschatte
budget-tekort van 300.000 door een sub
sidie van het; Rijk en eventueel van ande-
DE RUÏNE kerkmuur aan het Bezuiden-
hout in Den Haag.
gemeenten zou worden aangevuld.
Dit laatste voorstel ondervond geen
tegenstand. De woordvoerders van alle
fracties hebben op het grote belang ge
wezen van de Utrechts'e Opera, niet
alleen voor de stad Utrecht, maar voor
het gehele land. De ervaring heeft ge
leerd zo werd betoogd dat de
Nederlandse Opera niet bij machte is
voorstellingen over het gehele land te
geven. Zij bepaalt zich voornamelijk tot
de grote steden en de provincies Noord
en Zuid-Holland. De Utrechtse Opera
vult dit tekort op uitnemende wijz"e aan
en brengt de opera in tal van kleine,
middelgrote gemeenten en o" het platte
land in de overige negen -ovincies.
Het gezelschap heeft z-ijn bestaans
recht in de twee jaren van zijn bestaan
afdoend bewezen. Evenmin als andere
culturele instituten in de grote steden
kan het gezelschap een rijkssubsidie ont
beren. Het werk van de Utrechtse Opera,
betoogde men verder, ligt geheel m de
lijn van de door de regeling voorgestane
cultuurspreiding.
dat wij nog lang niet al het materieel terieelpolitiek bij de luchtmacht hebben
bezitten, dat voor een sluitende lucht- wij trouwens in onze beschouwingen
verdediging nodig is. Niemand is ermede'óver „Coronet" in den brede uiteengezet.
Zilveren Mozartmedaille
voor Nederlandse
organist
De heer Nico Zeijen uit Kerkrade, or
ganist van Rolduc, is in Salzburg onder
scheiden met de zilveren Mozartmedail
le. Hij kreeg deze medaille naar aanlei
ding van een orgelconcert, dat hij dezer
dagen gaf ter gelegenheid van de Salz-
burger Festspiele in de Dom van Salz
burg, De heer Zeijen maakt thans een
concertreis door Oostenrijk en Noord-
Italië.
FILMACTEUR PAUL KEMP
OVERLEDEN
De Duitse filmacteur Paul Kemp is
gistermiddag, 57 jaar oud, in Bad Godes-
ber.g overleden. Kemp heeft in meer dan
100 films een rol vervuld.
W. L. Reyers maakt beeld
voor Arnhems nieuwe
station
Het beeldhouwwerk, dat de gemeente
Arnhem aan de Ne.d. Spoorwegen zal
aanbieden als huldeblijk bij de opening,
volgend jaar, van het nieuwe station en
dat in overleg met de architect ir Schel
ling zal worden aangebracht in de ha.L
van het gebouw, zal worden vervaardigd
door de beeldhouwer W. L. Reyers, die
oud-Arnhemmer is en thans woont te
Bergen in Noord-Holland. Voor de
uitvoering van het beeldhouwwerk is
- "---11 van vierduizend gulden
(Vervolg van pag. 1.)
Hoewel de vakbonden dus bij de or
ganisatie van de staking onverwachte
tuccessen hebben geboekt, kunnen zij
nog op geen enkel resultaat wijzen, om
dat premier Laniel weigert voor geweld
te bukken. Maar de bonden, althans de
katholieke en de socialistische, hebben
twee redenen om nie al te lang met de
staking door te willen gaan. Ten eerste
de ongemakken, die uit de staking voort
vloeien en die aanvankelijk tot allerlei
sportieve oplossingen aanleiding waren,
beginnen het publiek al danig te verve
len, hetgeen de populariteit van de actie
ook bij de arbeiders, die immers mede
worden getroffen, niet bepaald ten
goede komt. Ten tweede teren de sta-
kersop de fondsen van de bonden en
ontvangen uitkeringen, waarover zrj
evenmin tevreden zijn als de bonden over
de bereikte resultaten.
De vakbonden menen een leemte te-
hebben ontdekt in de wetgeving, welke
de regering toestaat stakers onder drei
ging van schorsing en gerechtelijke ver
volging, te gelasten het werk te her
vatten. Het is de vakbonden nl. geble
ken dat de wet niet van toepassing is op
stakers, die slechts voor 24 uur de ar
beid neerleggen. Vandaar de dage
1 ij kse aankondigingen van staking
„van 24 uur".
Het gaat tihaus hard tegen hardi.
De stakers hebben een succes nodig
om er mee op te kunnen houden, maar
Laniel is niet bereidt onder druk van
de staking concessies te doen. Daar
om achten de bonden zich gedwongen
de staking, al is het dan steeds voor
24 of 48 uur, uit te breiden om de
druk op de regering te vergroten.
Beide partijen willen het gezicht red
den en een dergelijke situatie kan tot
door hen beide ongewilde, maar daar
om niet minder onaangename gevol
gen leiden.
Het is niet onmogelijk dat de vak
bonden een spoedvergadering van de
Assemblee Nationale zouden aangrijpen
als een gelegenheid om de staking te
beëindigen. Dan zijn immers de wettige
vertegenwoordigers van het volk weer
bijeen en kunnen regeringsdecreten aan
openbare discussie worden onderworpen.
De bonden zullen het bijeenroepen van
het parlement in de vacanties te meer
als een succes beschouwen, omdat Laniel
reeds heeft verklaard niet het initiatief
tot een dergelijke vergadering te zullen
nemen. Het is dan ook opvallend, dat
telefoontjes, telegrammen e.d. die be
trekking hebben op het bijeenroepen var
de Assemblée, door stakers worden
doorgelaten. Bij de voorzitter van de
Nationale Vergadering zijn reeds 171
aanvragen ontvangen van afgevaardig
den, die wensen dat het parlement van
zijn vacantie wordt teruggeroepen. Op
tien na zijn alle verzoeken afkomstig
van socialistische of communistische af
gevaardigden. Indien ten minste 209
leden van het Huis een desbetreffend
verzoek richten tot dc voorzitter, is deze
verplicht het parlement bijeen te roepen.
De aanvragen dienen echter in een per
soonlijk ondertekende brief te worden
gedaan. Tot dusverre hebben slechts 55
brieven de voorzitter bereikt. De andere
verzoeken waren telegrafisch binnenge
komen. Laniel heeft reeds gezegd een
débat over de sociale kwesties "nie te
vi'ezen. Hoe hoopvol dit alles echter mag
klinken, het parlement zal vóór de vol
gende week Vrijdag wel niet kunnen ver
gaderen. En dit zou dus kunnen bete
kenen dat de staking nog lang zou
duren.
TE WATER GERAAKT EN
VERDRONKEN
(Van onze correspondent)
Donderdagmiddag omstreeks half een
is de 25-jarige J. C. S. uit Zeelst in het
Eindhovens Kanaal te water geraakt en
verdronken. S. die niet kon zwemmen
werd spoedig op het drog'e gebracht
maar geneeskundige hulp mocht niet
meer baten.
gevoteerd.
Aanwinst voor Arnhems
Gemeentemuseum
Schilderij van L. Springer
(Van onze correspondent)
Arnhem, 13 Aug.
De directeur van het gemeentemuseum
te Arnhem, de heer A. J. de Lorm,
deelt mee, dat het museum in het bezit
is gekomen van een fraai schilderij, voor
stellend het oude stadhuis van Arnhem,
gedateerd 1840, geschilderd door C.
Springer, een der vertegenwoordigers van
de romantische school.
Het is merkwaardig, dat juist in 1840
het oude gemeentehuis werd afgebroken.
Het was opgetrokken in Gothische stijl
en voorzien van een toren, die in 1802
wegens bouwvalligheid moest verdwijnen.
In 1830 besloot het stadsbestuur naar
het Duivelshuis te gaan, dat nu het
huis der gemeente is. Van het oude
gemeentehuis kent men maar weinig af
beeldingen. zodat het thans verworven
schilderstuk van Springer een aanwinst
mag worden genoemd. Springer heeft de
omgeving van het gemeentehuis enigs
zins geromantiseerd, doch het gebouw
zelf juist weergegeven.
Onder de naam „topografische atlas
van Gelderland" berust in het gemeente
huis een oude verzameling kaarten. Ged.
Staten van Gelderland delen mee 360
te hebben gereserveerd voor de aankoop
van 4600 Gelderse prentbriefkaarten, die
volgens experts topografische waarde
hebben en niet meer in d'e handel ver
krijgbaar zijn, Zij kunnen volgens Ged.
Staten een modern vervolg op de oude
verzameling zijn.
TSJECHOFS ZUSTER
„VERDIEN STELUK
KUNSTENAAR"
De Sowjetregering heeft de eretitel
van „verdienstelijk kunstenaar" uitge
reikt aan Maria Tsjechova, zuster van
de grote Russische schrijver Anton Tsje-
chow, aldus heeft radio Moskou bekend
gemaakt. Maria Tsjechova, die de on
derscheiding ontving op haar 90ste ver
jaar dig, is de stichtster van het Tsje-
chow museum in Yalta, waarvan zy de
laatste 35 jaar de leiding heeft gehad. In
1944 werd haar de Rode Banier toege
kend.
Haagsche Comedie speelt
te Maaseik
Fritz Hochwalder, de auteur van o.a.
Het Heilige Experiment, waarvan de
Haagsche Comedie deze winter voorstel
lingen heeft gegeven, is gisteren voor
een kort verblyf in Nederland aange
komen.
Op Zaterdag 15 dezer zal Fritz Hoch
walder de voorstelling van Het Heilige
Experiment, welke de Haagsche Come
die in het openluchttheater te Maaseik
(België) zal geven, by wonen. In Juni is
reeds een voorstelling van dit werk te
Maaseik gegeven. Gezien de zeer enthou
siaste ontvangst, die de Haagsche
Come-die hiermede te beurt viel, heeft de
leiding van het openluchttheater Sint
lansberg' de Haagsche Comedie verzocht
thans deze voorstelling te hei-halen.
Schilder Dirk den Exter
overleden
(Van onze correspondent)
Laren, 14 Augustus
Op 49-jarige leeftyd is te Laren plot
seling overleden de kunstschilder Dirk
den Exter. De laatste jaren trad hij wei
nig meer op de voorgrond, hoewel er
regelmatig werk van hem was te vinden
op de tentoonstellingen van St Lucas,
van welke vereniging hij lid was. Juist
dezer dagen had hij besloten in het voor
jaar van. 1954 in Laren te exposeren;,
hij was een goed schilder en harde wer
ker. Maandag te 11 uur is de teraarde
bestelling te Laren.
4