Spoorwegen spelen krijgertje met de getijden ACME s er bij Engelse kroningsfilms in de hoofdstad HOE NIEUW m ,s EEN GROOTSTE VLOOTSCHOUW SINDS JAREN IN DE HOOFDSTAD Bijzonderheden over Sverdlov blijven schaars ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN VRIJDAG 12 JUNI 1953 (Van onze redacteur voor Indonesië) De snelle gulle hulp, die het Nederland se volk de slachtoffers van de waters nood heeft geboden, deed bij tienduizen-' den landgenoten, die bij de debacle in In- dië ernstiger werden getroffen dan de be woners van de Zeeuwse en de Zuid-Hol landse eilanden de pijnlijke vraag rijzen, waarom aan hun zaak toch zo weinig aan dacht was geschonken. De Japanse vloedgolf, waarin de Indi sche gemeenschap is ondergegaan, teis terde haar erger dan het kwaadaardigste water. Tegenover het warme, spontane gevoel en medelijden, dat bij de waters nood aan de dag kwam, zag zij de kille houding, die Nederland tegenover hen heeft aangenomen, des te schriller afste ken. Daar de Nederlanders zichzelf gelijk bleven, moet er voor het verschil een psy chologische verklaring zijn. De waters nood raakte ons volk in zijn diepste in stincten van zelfbehoud. Eeuwenlang hebben de op elkander volgende genera ties het water als hun ergste vijand le ren duchten. De vrees zit ons in het bloed, de aandrang om gezamenlijk het water te keren is ons allen gemeen. Maar boven dien leefde het gehele volk het drama, dat zich op de eilanden voltrok en ook de hulpverlening door de radio mede, van dag tot dag, van uur tot uur. Een ieder begreep, al zat hij werkeloos in zijn huiskamer, dat ,,hij erbij behoorde" en dat hij dus het zijne moest doen. Hoe ge heel anders is het de Nederlanders in In- dië vergaan. Zij gingen daar onder in vol strekte verlatenheid. Wat hun werd aan gedaan geschiedde in een tijd, waarin het menselijk leven en het menselijk leed ternauwernood meer werden geteld. Bo vendien waren zij, toen voor hen de be vrijding kwam, in Nederland reeds vrij wel afgeschreven. Het viel nog rijkelijk mee, dat er zo velen terugkeerden. Ten slotte ging het medegevoel al ras schuil achter de politieke controverse. Half be wust koesterde een brede groep de ge dachte, dat ,,die reactionnaire en kolonia le Nederlanders," toen zij werden over weldigd en uitgeschud, eigenlijk niet meer kregen dan hun verdiende loon. Het leed van de mensen, die hier uit Indië aankwamen was ook nooit spectaculair. De fotografen konden nauwelijks meer in beeld brengen dan een vrolijk spelend muziekkorps by de aan de kade gemeer de schepen en dit schouwspel herhaalde zich uit ten treure met regelmatige een tonigheid. Er bestond destijds ongetwij feld medegevoel in Nederland, maar met dat al werd er toch niet veel meer ge daan dan dat wat nodig was om de Ne derlanders uit Indië zonder schokken en zonder, dat zij opzien baarden, in de mas sa van het volk te doen verdwijnen. Men hield zich, behalve in oud-Indische kringen, niet al te zeer bezig met de vraag, wat er van de velen, die in arme lijke en kommervolle omstandigheden ver keerden, zou terecht komen. Het is ten dele begrijpelijk, dat Neder land de zaak van deze groep landgeno ten uit 't oog verloor. Men heeft zich hier nooit, ook niet bij benadering, een denk beeld kunnen vormen van hetgeen de Ne derlanders destijds in Indië hebben door staan, echter het was wel vreemd, dat de Nederlandse regering, die dit wel wist en het wel kon weten, zich inyüen beginne zo ongevoelig en onontvankelijk toonde voor gerechtvaardigde verzoeken. De wijze waarop er werd gechicaneerd was soms ergerlijk, maar diep teleur stellend was het feit, dat men deze Ne derlanders eigenlijk te verstaan heeft ge geven, dat „zij er niet bij behoorden". Evenwel, toen de Nederlandse regering in 1942 het bevel gaf, dat er oorlog zou zijn met Japan, toen stonden deze zelfde Nederlanders als één man gereed om de ze hopeloze order uit te voeren. Zij wis ten, dat dit besluit hun ondergang bete kende. Men werd in Indië niet overrom peld. Men heeft zich van meet af aan geen illusies gemaakt over stellingen, die de vijand konden tegenhouden. Men ging tjaar met open ogen zijn noodlot tege moet en men begreep, hoe bitter de sla vernij onder de Japanners zou zijn. Nochtans de Nederlanders in de Oost hebben er in die dagen geen ogenblik aan getwijfeld, dat zij „erbij behoorden". Een ieder moest 'op post blijven. Geen mocht zijn heil zoeken in de vlucht, zelfs de vrouwen en de kinderen niet. Het is nergens zo vertoond in het Oosten, over al trokken de Europeanen weg, alleen in Indië niet. Want de Nederlanders begre- Een hun regering, toen deze hen voor- ield, dat dit een wijze was, om het land te dienen, dat zo de rust kon worden be waard onder de millioenenbevolking, die in ons vertrouwen stelde. Een ieder be sefte ook, dat de militaire maatregelen, als men op zijn post bleef, het beste tot hun recht zouden komen. Elke Nederlan der was in die dagen in Indië feitelijk gemobiliseerd. Een ieder diende, ook de vrouwen, die zich zelfs in de ellende van de Japanse kampen nog herinnerden, dat zy Nederlandsen waren cn zich daarnaar gedroegen. De behandeling, die de Nederlandei's van de Japanners ondervonden was min der wreed, dan zij zich hadden voorge steld, maar hun ellende was toch nog tienmaal erger dan die welke de waters nood hier te lande heeft teweeggebracht. Er waren op het eind naar verhouding tien maal meer doden te betreuren. De mensen, die door de Japanse vloed uit hun huizen werden gejaagd, vonden geen liefderijke verzorging by anderen, geen regering, die- hen hielp. Zij leefden drie en een half jaar in kampen; hun kleren vervielen tot lompen en voorzover zij de jarenlange ondervoeding overleefden, waren zij, toen de bevrijding kwam tot het uiterste uitgeteerd. Al die tijd bleven de gezinnen gescheiden, men hoorde niets van elkander en pas op het eind wist men, wie er het leven niet hadden afgebracht. Zij, die terugkeerden vonden, dat hun huizen geheel waren leeggeroofd en toen zij in Nederland terugkwamen, bezaten zij niet meer dan de schamele kleding, di2 men hun in Ataka bij Suez had gege ven. Berooider konden zij niet thuis ko men. En dit alles ging Nederland bijna ongemerkt voorbij. Men liet hen de zwa- "■e last alleen dragen en hielp de gere- latrieërden niet door de schade, die zij adden geleden op een enigszins redelij- g beklagen over de hulp, die de slachtof fers van de watersnood is geboden en - over het medelijden, dat hun ten goede is gekomen. Wat goed is, blijft goed. Bovendien, de laatste tijd kon men op merken, dat Nederland zich steeds meer voor de oud-Indischgasten ging interes seren en ook dat de regering begon zich ontvankelijker te tonen voor hun klachten en redelijker tegenover hun aanspraken. Zij ging echter nog slechts zeer be schroomd de goede kant uit. Nu krijgen de klachten en aanspraken door de hulp die men in Zuid-Holland en Zeeland heeft geboden, dus juist door de tegenstelling, meer reliëf en dit is van kardinale bete kenis, want de practjjk heeft wel zeel- duidelijk en zeer pijnlijk bewezen, dat de vraag in hoeverre de Nederlanders uit Indië „recht" zal wedervaren voor een groot deel afhankelijk is van „sentiment" De mate waarin men zich in Nederland bewust wordt, dat him schromelijk is te kort gedaan, is daarbij van belang. Men zal nu moeten tonen, „dat zij er ook bij behoren." Men ale ook het artikel op pagina b- Tegemoetkomingen aan Indische oor logsslachtoffers noodaakelijk". Normale goederentreinverbinding bij Kruiningen weer hersteld Tweemaal per dag rijden goederen treinen heen en weer over het bij eb droogvallende enkelspoor in de Krui ning er polder. Bij vloed stroomt het water over de rails, maar kistdam men behoeden de lijn tegen onder mijning door het water. (Van onze correspondent) O o s t d ij k, 12 J uni MIDDEN in tie gure watervlakte van de Kruiningerpolder staat het huis, wachtpost 30. Het. is overvallen en geplunderd door de Westerschelde en nu nog vreet het zoute water de fundamenten aan en het klotst onophou delijk tegen de groezelige muren. Maar uit het dakraam van die grauwe bouwval steekt vijf maal per dag een vlag omhoog. Dat is het sein voor de trein, die hier vijf maal per dag voorhij ratelt, één zandtrein heen of terug en vier goederentreinen, twee in de richting Vlissingen, twee in omgekeer de 'richting, recht door de watervlakte waarmee de Westerschelde zich nog handhaaft! op Zuid-Beveland. Sedert 21 Mei rolt het goederenvervoer van de Nederlandse Spoorwegen weer normaal. Direct na de sluiting van het laatste gat in de dijk van de Kruiningerpolder zal ook het personenvervoer van en naar Zeeland weer beginnen. Dat zal begin Augustus zijn. Zoals de situatie aanvankelijk lag was er op spoedig herstel van de enige spoorlijn in Zeeland niet te rekenen. -jjden kunt", meende de ingenieur van Rijkswaterstaat. „Over een half jaar zijn wij het water hier pas de baas en dan komt het herstel nog." De ene polder na de andere viel droog in Zuid-Beveland en van het ogenblik af dat het water wegzakte uit de Geer- truidapolder bij Bergen op Zoom, zetten de spoorwegeen onmiddellijk mensen en materiaal in voor het herstel van de spoorlijn. Het railstelsel was ontwricht en vervallen, bielsen staken recht om hoog uit de modder van weggespoelde dijken, de materialen waren vernield. Maar zoals overal elders in de droog gevallen gebieden veranderde de troos teloosheid op slag in een bedrijvigheid onder het motto van te redden wat er te redden was, en met het verlangen om snel weer aan de slag te gaan. Maar wegopziener J. Colijn uit Goes, die vier overstromingen heeft meegemaakt en binnenkort zijn 40-jarig jubileum bij „het Spoor" viert, besloot niet te wach ten tot het water de polder uitgemalen was. Hij zag in de polder bij Kruiningen hoe het water by eb een groot deel van de spoordijk verliet, Het dijklichaam lag er nog grotendeels, een stevige rug van zware klei, waar alleen de rails en de laag- van grint en zand afgeramd waren. Hij constateerde: ,,Er is hier heel wat werk te doen en het hoeft niet te wachten." VIA een coupure in de dijk, de door laat voor de rails die bij overstro ming wordt afgesloten, liet hij by eb grote hoeveelheden materiaal bin nenbrengen in de overstroomde polder. Er kwam een grinttrein, die bij lage waterstand opereerde, en een sleepboot, die de materialen bij vloed vervoerde. Met 350 arbeiders begon enthousiast de strijd. Over de lengte van het dijk lichaam werden zware grintzakken ge stort, elke dag een eind verdei-. Tegelij kertijd hamerde een handhei stevige dikke paaltjes in twee rijen langs elke zijde van de dijk. Daartussen stortte men grint en zand en nu wordt de dijk, waar het water tweemaal per dag nog overheen sleurt, stevig beveiligd door twee forse kistdammen van 1600 balken en tonnen zand, klei en grint. Op 16 Mei bereikte de grinttrein de overkant van het water en het emplace ment van Kruiningen, vier km van Oostdyk af, waar de operatie begonnen was. De conclusie, die daarop volgde lag voor de hand. Als deze dijk een grinttrein houdt, dan kan ook een goe derentrein de reis wagen, besloot men uit de relasen van de machinist en de deskundigen. Toen de eerste trein sinds de ramp van Bergen op Zoom af op weg naar Vlissingen door de coupure rolde, was het al lang geen waagstuk meer al stond het water linies en rechts van de rails. Het was de 21ste Mei toen de groene vlag voor het eerst uit het dakraam van wachtpost 30 wapperde. Nu is de normale goederentrein over de Zeeuwse lijn weer volledig in wer king. Be afstand van Oóstdijk naar Kruiningen bedraatg iets meer dan b km. De trein legt dat traject in min der dan SI/ minuten af, zodat er ruim schoots tijd is voor een terugkerende trein om in het ene uur, xvaarop de eb Elizabeth is Queen en A Queen is crowned AMSTERDAM is er beter aan toe dan Dublin, waar de bioscopen de Britse kleurenfilms van de kroning niet vertonen, uit vrees voor ongeregeld heden. De Nederlandse filmtheaters daarentegen mogen hopen op een stroom van belangstellenden. Want wat is er aantrekkelijker dan dit grandioze feest van luister en staatsie, sprookje en cere monieel, wijding en blijdschap? Onze Londense correspondent heeft reeds Za terdag j.l. uitvoerig geschreven over A Queen is Crowned, de hoofdfilm in Tech nicolor van Rank, die van heden af in Tuschinski loopt, geproduceerd door Castleton Knight, voorzien van een commentaar van de hand van Chris topher Fry, uitgesproken door Sir Lau rence Olivier. Onze correspondent prees de indrukwekkende ouverture van En gelse landschapsbeelden en Shakespeare- aanse versregels, de selectie der beelden in de Abbey, de kleine persoonlijke trekjes en de grote militaire parade onderdelen van een majestueuze en men selijke nationale gebeurtenis, die op het witte doek als kleurrijke werkelijkheid herleeft, en op het celluloid als een stuk historie wordt bewaard. Nog is de kroning van koningin Eli zabeth II geen historie geworden. Zij is ook in het buitenland nog een deel van het dagelijks leven, waaraan men denkt, Ingez. med.-advertentie) .DEKEN? Een deken is even als hij aanvoelt en er uitziet. Het doet er niet toe, hoelang geleden U hem gekocht hebt. Als hij nog steeds zacht, don zig en warm-is, is het een nieuwe de ken. Als U Uw dekensen alles wat U wastjarenlang nieuw en fleurig wilt houden, dan is hier het middel: ACME, de reinigende wringer. Het geheim schuilt in dc kundig gevormde combinatie van drukver- deling en drukmeting! ACME drukver- deling werkt over de gehele lengte van de verende rubber rollen en zo wringt U dunne delen van het wasgoed even goed als dikke; daarbij worden, met het overtollige water, ook achtergebleven vuildceltjes uit het goed gedreven. En door ACME's nieuwe 3-punts drukmeter wordt de wringer niet meer op goed geluk ingesteld. Allesvan een slabbetje tol een dekenkrijgt nauwkeurig de juiste druk, passend bij gewicht en weefsel. Zelfs de teerste vezels zijn veilig. De hele waszijde, ka toen, linnen, wolkomt er fleuriger, schoner uit cn gaat een langer leven tegemoet. de reinigende wringer wordt gebruikt in millioenen huizen, overal ter wereld T, wk,ijSen Ai handilaars in ijztrwartr. hmshnudtlijki arlikilen «OME WRINGERS LIMITED, 0AVI0 STREET, 6LA8Q0W, S.I., 8G0TLAND waaraan men hoopt deel te nemen. De film is een w.elkome gids, die de grenzen ontsluit van die andere, feestelijk ge tooide stad in dat andere land op die bijzondere dag, die er zo geheel anders was dan alle andere dagen. De snelheid, waarmee de cinematografie thans de be tovering van zulk een dag kan vast leggen is niet minder verrassend dan de kwaliteit van dit spoedwerk van scenario en kleur, geluid, technische af werking en vervoer. Polygoon heeft zich zeer verdienstelijk gemaakt door de Ne derlandse versie van Elizabeth is Queen zo snel te verzorgen. Dit is dan de tweede kleurenfilm van de kroning, ge produceerd door Associated British- Pathe in Warnercolor onder leiding van Howard Thomas naar een scenario van John Pudney. In Amsterdam vult Eliza beth is Queen bijna het gehele program ma van C i n e a c-R eguiiersbree- straat. Ook City vertoont deze rol prent in het voorprogramma., en zij loopt van heden af in een en twintig bio scopen in Nederland. RUIM een half uur duurt deze fraaie reportage, die te treffender is door de ingetogenheid, waarmede de filmmakers zich uitsluitend als ver slaggevers hebben beschouwd ver slaggevers, die zich bewust waren en bleven van de portée van hun werk zaamheid. De soberheid van hun op de essentie der gebeurtenissen geconcen treerde keuze van beelden en geluiden heeft aan het geheel een zeer Engelse waardigheid gegeven. De muziek in Westminster Abbey is beperkt tot haar hoogtepunten, de commentaren zijn be perkt tot de onmisbare toelichting, de spreekstemmen in de Abbey tot de be langrijkste momenten van de plechtig heid. Ómdat men in de Nederlandse versie de Britse introductie (bladzijden uit het foto-album van koningin Elizabeths jeugdjaren) heeft weggelaten, brengt de film ons terstond naar Buckingham Palace, waar de Gouden Koets naar de Abbey vertrekt. Om daar, waar men de adem inhoudt, getroffen door de wijde, gewijde ruimte, de religieuze en wereld lijke plechtigheid, die onze lezers bekend is, te .volgen in een rhythme, dat de Onderzeebootjager Zeeland te water gelaten De eerste van de vier bij de N.V. De Schelde te Vlissingen in aanbouw zijnde onderzeebootjagers van de Koninklijke Marine, zal op 27 Juni om 11.30 te water worden gelaten. Dit schip zal de naam „Zeeland" dragen. De jager „Zeeland" behoort tot de zg. A-klasse. Het schip dat 111.30 m lang is. heeft een standaard waterverplaat sing van 2160 ton. met een machinever mogen van 45.000 pk. De maximum snelheid is 32 mijlen per uur. De hoofd bewapening van vier kanons van 12 cm in twee dubbeltorens zal zijn ingericht tegen zee- zowel als tegen luchtdoelen, terwijl het schip voorts zal' zijn uitge rust met uitgebreide onderzeebootbe- strjjdingsmiddelen. De bemanning telt 250 koppen. |i v laagste waterstand veroorzaakt, terug te rijden over het enkele spoor. Maar nog geen uur daarna stroomt het water weer over de dijk heen, opgestuwd door het getij. Twee volle maanden winnen de Nederlandse Spoorwegen op deze wijze van het water. Bovendien is er het voord,eel, dat straks, als de Schelde dijk gesloten is, en het water uit de polder weg gemalen wordt, meteen het werk kan starten voor de tweede lijn. Dat zal in Augustus zijn, misschien zelfs al tegen het einde van Juli. Het reizigers- vervoer over de Zeeuwse lijn zal niet gestremd blijven tot de tweede l\jn er is. Reeds direct nadat de overlast van het water weggewerkt is, zal een regel matige treindienst weer in het schema word,en opgenomen. Als de winterdienst gaat is het. hele vervoer over de Zeeuwse spoorlijn weer normaal. Uit het dakraam van wachtpost 30, midden in de watervlakte van de Kruiningerpolder, steekt de sein- wachter vijfmaal daags een vlag omhoog, viermaal voor een goederen trein, eenmaal voor een grinttrein javelin op oefenvlucht neergestort Een Britse Javelin-straaljager is Don derdagavond bij Bristol neergestort. De piloot, Peter Lawrence, kwam om het leven. Het toestel, een van de eerste model len met driehoeksvleugel, bevond zich op een oefenvlucht. Het was het tweede prototype van dit model; het eerste pro totype verongelukte verleden jaar Juni. Het toestel vloog sneller dan het ge luid (1100 km per uur). Het ongeluk gebeurde toen de Javelin uit een duikvlucht in horizontale vlucht trachtte over te gaan. Een voorlopig onderzoek heeft uitge wezen, dat het ongeluk niet is te wijten aan een mechanische- of constructiefout. Het verongelukte toestel had 100 uur proef gevlogen. De vleugels en de staart zijn onbeschadigd. De bestuurder heeft nog getracht, het toestel te redden. Hij stelde daardoor te laat (op 250 voet hoogte) zijn schietstoel in werking. De aan de stoel bevestigde parachute ging evenwel niet meer open. Spelende kinde ren ontsnapten ternauwernood aan het neerstortende toestel. BURGEMEESTERS GAAN CONFEREREN Meer dan 500 burgemeesters uit 21 landen zullen aanwezig- zyn op het elfde congres van de internationale vereniging van plaatselijke bestuursambtenaren, dat Maandag te Wenen wordt geopend. Het belangrijkste onderwerp waarover zal worden gesproken luidt „De grote stad en de kleine gemeente, hun kracht en hun zwakheid". Van 26 t/m 29 Juni te Amsterdam Drie en twintig eenheden van de Koninklijke Marine nemen deel en de Commandant Zeemacht sal aan board van Hr. Ms. Tromp admiraal De Ruyter ontvangen (Van een onzer verslaggevers) De vlootschouw, die van Vrijdag 26 Juni t/m Maandag 29 Juni te Amsterdam zal worden gehouden, zal een gebeurtenis van grootse allure voor de hoofdstad zijn. Het zal immers de eerste schouw zijn 23. eenheden van de Koninklijke Marine nemen eraan deel die sedert een lange reeks van jaren te Amsterdam is gehouden. De laatste vloot.revue dateert van 1938; toen waren de schepen niet oor het publiek te bezichtigen doch deze grote conceijtratie van Marine-schepen in de Amsterdamse haven heeft ten doel het pu<bliek beter met de Marine, haar schepen en bemanningen bekend te maken. Ook te Den Heilder worden vele rondleidingen over Marine-schepen gehouden met een toenemend aantal bezoekers. Maar voor een groot deel van ons volk is Den Helder te afgelegen om er een bezoek te brengen. Het is de bedoeling van de Marine ieder jaar een vlootschouw te organiseren, beurtelings te Amsterdam en te Rotterdam, Het bezoek aan de schepen is uitmuntend geregeld. De belangstellenden kunnen met ingang van a.s. Maandag reeds, bij de V.V.V. te Amsterdam en bij andere V.V.V/s in den lande tegen het luttele bedrag van 10 ct. een kaartje kopen. Ook door middel van de vele personeelsverenigingenis een verkoop van kaartjes georganiseerdzodat de Marine precies weet hoeveel bezoekers op bepaalde uren op bepaalde schepen zullen komen. schonken en doet thans dienst als onderzeebootjager. Dit zijn dus de vier schepen die aan de rfoordelyke IJ-oever liggen. Het grootste deel van de schepen vindt ligplaats aan de zuidkant van het IJ. Öm te beginnen bij het Stenen Hoofd: daar zal het radar-instructie- schip Soemba meren. De Soemba was vroeger een kanonneerboot die als beschermer van mijnenvelden tegen lichte strijdkrachten dienst doet. Ook de Soemba heeft zich in de oorlog dapper geweerd by de beschietingen van Sicilië en Palermo toen de troepen de zuidkust van Italië bestormden. Verder naar het oosten ligt het smal deel jagers, Hr.Ms. Kortenaer en Evertsen onder bevel van kapt. ter zee Koudijs. In de vluchthaven zullen twee flot tieljes mijnenvegers ligplaats vinden, n.l. Hr. Ms. Deurloo,- Hr. Ms. Texel- stroom, Vliestroom, Zuiderdiep, Born- diep, Westerschelde en Oosterschelde (samen vormende squadron 121), be nevens squadron 205, bestaande uit Hr. Ms. Urk, Stortemelk, Walcheren, Vli'e- ter en Robot. Daarvóór, gemeerd aan boeien, liggen de beide grootste en nieuwste onderzee boten van de Kon. Marine, n.l. Hr. Ms. Walrus en Zeeleeuw. Dit zijn de enige schepen die niet voor bezoek in aanmer king komen. Als communicatievaartuig zal dienst doen de Jacob Hobein, ge noemd naar de eerste schepeling van de Koninklijke Marine aan wie de Militaire Willemsorde, werd uitgereikt, n.l. in 1831. Hij bracht in een gevecht met de Belgen de vlag. die het schip waarop hij diende in top voer, in veiligheid. DE schepen zullen ligplaats kiezen in het westelijk havengebied en wel tussen het westelijk gedeelte van het Centraal Station en het z.g. Stenen Hoofd. Een deel van de schepen ligt gemeerd aan steigers, het grootste deel echter zal aan de boeien worden ge meerd. De grootste eenheid die naar Amsterdam zal komen is de lichte kruiser Tromp onder bevel van kapt. t. zee K. baron van Boetzelaer. Dit schip neemt, zoals men weet, deel aan de vlootrevue te Spithead ter gelegenheid van de kroning van koningin Eliza beth II. Voor deze internationale feeste lijkheid was een fraaie verlichting aan boord aangebracht, van welke verlich ting nu ook, ter gelegenheid van de Amsterdamse vlootschouw zal worden geprofiteerd. Hr.Ms. Tromp kiest lig plaats aan de steiger van de Kon. Shell, aan de noordzijde, de overzijde, van het IJ, waar het fraaie schip 's avonds verlicht, een prachtige aanblik zal bieden. Aan de oostzijde daarvan zal Hr.Ms. Jan van Brakel, de in 1937 ge bouwde mijnenlegger, aan de boei worden gemeerd. De Van Brakel heeft een roemrijke oorlogsgeschiedenis achter de rug en deed dienst als escorte-vaartuig op de kust van Enge land. Aan de westzijde van de Tromp wordt op de boel de Cerberus gemeerd, een betrekkelijk klein schip, een netten- legger van versperringen in en voor havens. Weer enige tientallen meters verder naar het westen zal de Queen Wilhelmina worden gemeerd. Dit schip heeft president Roosevelt in de oorlog aan H-M. Koningin Wilhelmina ge- hooggestemde rust ademt, waarin ook de luister wordt verheven en verinner lijkt. Na de vorstelijke en koninklijke glans in de Abbey: de militaire schitte ring va,n de parade, die de gekroonde koningin vergezelt op haar zegetocht door juichend Londen. En ook in deze film als slot de koninklijke familiegroep op het balcon van Buckingham Palace. De gebeurtenissen zijn dezelfde de ogen, camera's, hoofden, handen en harten, die het materiaal op de filrn- band hebben geordend zijn zo verschil lend als de mensen, die ze hebben ge hanteerd. En menige Amsterdamse bioscoopbezoeker zal deze week wel ge bruik maken van zijn voorrecht, en de schone dag tweemaal beleven om zyn indrukken en zijn herinnering te ver diepen. Want zulk een dag vindt men niet vaak meer in onze nuchtere en jachterige dagen. E. W. ÜE tyden voor het bezoek zijn nauw keurig vastgesteld. Op Vrijdag 26 Juni zal 's middags te 12.45 uur het eerste communicatiebootje, dat aan steiger 14 bij de'Vismarkt op de Ruvter- kade ligt, naar de schepen vertrekken. Het bezoek van iedere ploeg zal een uur duren. Om 16.45 uur 's middags vertrekt het laatste bootje naar de wal. 's Avonds zijn de bezoekuren vastge steld van 17.45 tot 19.45. Zaterdag treedt de Marine op de volgende uren als gastvrouwe op: '8.45 tot 11.45, 13.45 tot 16.45 en 17.45 tot 19.45. Deze rege ling geldt ook voor Maandag. Op Zon dag wordt alleen bezoek ontvangen in de middaguren en wel van 12.45 toti 16.45 uur. Het publiek moet ongeveer een kwartier vóór het vertrek bij het bootje zijn. De uren staan nauwkeurig! Russen weren nieuwsgierigen DE Russische kruiser Sverdlov trekt in Groot-Britamnië sterk de aandacht van de deskundigen, maar de ge gevens die tot dusverre bekend zijn ge worden blijven schaars, hetgeen mede het gevolg is van het feit, dat de Russen al het mogelijke doen om de uitrusting van het schip voor bezoekers verborgen te houden. Een gedeelte van de brug, de gesohutsopstell ingen en andere gedeel ten van de bovenbouw, zijn door canvas afgeschermd. De twee Britse verbin dingsofficieren, wie een hut op het opperdek is toegewezen, worden overal, waarheen zij zicih aan boord begeven, vergezeld. De Daily Telegraph meldt dat een Britse marineofficier zloli, spoedig nadat de Sverdlov in zicht was gekomen, aan boord van het schip had begeven om het zyn ligplaats aan te wyzen. De Russische kapitein gaf zijn orders naar de machine kamer en de stuurinrichting met behulp van instrumenten, zonder een enkele ge sproken aanwijzing te geven en zonder ook maar een enkele maal de kaart van de ankerplaats te raadplegen. De Brit noemde dit een verbazingwekkend staal van zeemanschap en geheugen. De Sverdlov heeft een hoofdbewape ning van twaalf 15 cm kamons, die dn drieldingitorens zijn opgesteld. Zij heeft een bemanning van 1050 koppen. Men zegt dat zij 35 mijlen of meer loopt. Haar bouw is conventioneel, naar de mening van sommige Britse marine deskundigen, wellicht zelfs wat ouder wets. Haar hoge bovenbouw geeft de indruk, dat zij wat topzwaar is. Verder blijkt de Sverdlov ruim voorzien te zyn van radar installaties. Russen passagieren De meeste schepen die op de rede van Portsmouth liggen in afwachting van de vlootschouw, die Maandag zal plaats vinden, liesen gisteren in alle vroegte de vlaggen in top ter gelegenheid van de officiële verjaardag van koningin Eliza beth II. Ruim honderd officieren en manschappen van de Russische kruiser Swerdlow, die de Sowjet-Unie in de vlootschouw zal vertegenwoordigen, be gaven zich al vroeg aan land om een bezoek aan Londen te brengen. De Brit se gastheren hadden alle faciliteiten ver zorgd en boden de Russen bussen en tol ken aan. n De Russen weigerden vriendelijk en verklaarden, dat zij zelf reeds voor hun vervoer zorg hadden gedragen. Even la ter verschenen drie bussen van de Rus sische ambassade op de kade. De am bassade had eveneens voor tolken ge zorgd. Het contact met de Britse be volking blijft op deze wijze tot het mini mum beperkt. In Londen gold het eerste bezoek het Highgate kerkhof,, waar Karl Marx begraven ligt. Sommigen van de Russen, die blauwe serge broeken, truien en zwarte koppels droegen, trachtten daarna iets te zien van de „trooping of the colour". Gisteravond brachten de zeelieden van vele naties hun tijd door in Portsmouth, maar de Russen moesten aan boord blijven, waar zij zich ver haakten met volkszang en '-dansen. op de kaartjes vermeld. In totaal heeft men voor 20.000 bezoekers van 15 jaar oud af kaartjes. De schepen zullen 's avonds van 9 uur af verlicht zijn. De rondvaartboten die door de verlichte grachten varen, zullen ongetwijfeld ook hun passagiers de Marine-schepen laten zien. Aan boord zal voor goede voorlichting zorg worden gedragen. In totaal zijn 25.000 program ma's met inlichtingen over de schepen gedrukt die gratis zullen worden ver strekt. Zaterdagavond 27 Juni zal een his torische vlootschouw worden gehou den door niemand minder dan Ad miraal de Ruyter. Een in zeventiende eeuwse trant verbouwde marinesloep zal naar het vroegere woonhuis van de vlootvoogd aan de Prins Hendrik kade varen. Een klop op de deur en Bestevaer de Ruyter zal naar buiten schrijden om zich naar de voor zijn woning gemeerd liggende sloep te be- geven. De roeiers zullen hem langs de twintigste eeuwse moderne Neder landse vloot roeien en tot besluit zal hij op de Mr. Ms. Tromp door de com mandant Zeemacht worden ontvan gen. Maandag. 29 Juni, de verjaardag van Z.K.H. prins Bernhard, zal de Marine, vier- a vijfhonderd man sterk, een mars door de stad maken; de troep, waarin ook adelborsten zullen meemarcheren, zal worden voorafgegaan door de Marine-stafmuziek. 's Avonds zal het Marinepaleis ver licht zijn. Dit zal voortgaan by alle ver jaardagen in het Koninklijk Huis het geva.1 zyn. Zaterdagavond zowel als Maandag avond houdt de Marine in de stad een taptoe: Zaterdagavond 27 Juni te half tien in de zeeheldenbuurt in West, aan het einde van de Jan van Galenstraat bij de Ortheliusstraat. Maandagavond zal men van de taptoe 'kunnen genieten op de Dam te 10.15 uur. Zondagochtend zuilen alle Marinemensen een kerk dienst bijwonen hetzij in de Nieuwe kerk op de Dam, hetzij in de St Nico- laaskerk. KABINETSCRISIS IN INDONESIË Formatie zou aan P.N.I. worden toevertrouwd Politieke kringen in Djakarta menen naar Aneta meldt, dat president Soe- karno mogelijk nog heden een lid van de P.N.I. zal aanwijzen tot kabinetsforma teur, met de opdracht een parlementair kabinet te vormen, waarin de Masjoemi en de P.N.I. zitting zullen hebben'. Als mogelijke formateurs hoort men thans weer nieuwe namen noemen en wel die van de Indonesische ambassadeur in de Verenigde 'Staten, mr Ali Sastroamid- jojo, die heden te Djakarta wordt ver wacht en die van de waarnemende hoge commissaris van Indonesië in Neder land, mr Susanto Tirtoprodjo. De voorzitter van de Masjumi, Moh. Natsir zou gisteren tijdens eën gesprek met vice-president Hatta nog eens de wens van zijn partij, dat Hatta. even tueel niet als vice-president, zich met de leiding van de nieuwe regering zal be lasten, te kennen hebben gegeven (Su- kamo-Hatta). Moh. Hatta zou bereid zijn eventueel in het belang van het land het vice-presidentschap neer te leggen voor het premierschap, doch hij zou een besluit, daartoe afhankelijk stellen van het standpunt van de grote partijen, van de bepalingen in de grondwet en van de mening van president Soekarno. die naar men aanneemt de „tweeëenheid" gaarne intact sou houden. Duikbootspeurder en -vernieler Het eerste productie-model van de drie-persoons Fairey „Gannet", een nieuw Brits vliegtuig voor de bestrijding van onderzeeboten, heeft zijn eerste vlucht gemaakt. De „Gannet" is met grote voorrang in aanbouw voor de Brit se koninklijke marine. Het is eveneens besteld door de marine van Australië. Dit toestel is bestemd om van boord van vliegdekschepen af duikboten op te sporen en te vernietigen. Het kan ook voor het doen van aanvallen op andere 'dryvende doelen torpedo's meevoeren. Turkije heeft een Russisch voorste! aanvaard om de helft van de kosten te dragen van een stuwdam op Russisch gebied, die het mogelijk zal maken de Turkse provincie Kara van bevloeiings- water te voorzien.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1