KAN EEN CHRISTEN LID ZIJN VAN HET NVV? In Bunschoten-Spakenburg tras het dringend noodzakelijk deze vraag aan de orde te stellen Bunschoten-Spakenburg is een ghetto, een wereldje op zich zelf, afgesloten van de grote we reld. De bevolking behoort nog vrij wel geheel tot de kerk, dat wil zeg gen tot de verschillende kerken, die Bunschoten-Spakenburg rijk is: de Hervormde Kerk, de Gere formeerde Kerk, de Christelijk Ge reformeerde Kerk en de Gerefor meerde Kerk Artikel 31. Die ker ken mogen in alle mogelijke op zichten met elkaar overhoop lig gen en van elkaar verschillen, zij zijn alle zwaar orthodox. In sociaal opzicht zijn er nogal zo enkele wantoestanden in Bun schoten-Spakenburg. Wij hebben er een en ander van gehoord. Er kan heel wat op-door. Men ziet er ondanks de zware orthodoxie geen been in, allerlei wettelijke sociale bepalingen te overtreden. Dat in zo'n wereldje de vakbeweging goed en noodzakelijk werk kan doen, is zonder meer duidelijk. Er zitten in Bunschoten-Spaken burg enkele leden van de moderne vakbeweging. Zij hebben het er niet gemakkelijk. De moderne vakbeweging is rood en al wat rood is, wordt in Bun schoten-Spakenburg als ongelovig en revolutionnair gekwalificeerd. Of veel Bunschoters en Spaken burgers tot de christelijke vakbe weging behoren, weten we niet, maar wel weten we dat het een ge beurtenis was, dat de moderne vak beweging in deze beide dorpen een propaganda-avona organiseerde. Een zaal werd gehuurd en raam biljetten werden gedistribueerd en opgehangen, die echter voor het grootste gedeelte weer van voor de ramen verdwenen, omdat de win keliers van hoger hand bewerkt werden. Hetgeen intussen niet ver hinderde, dat op de bewuste avond het zaaltje al om half acht vol stroomde. Lang voor acht uur kon er geen kip meer in. Meer dan hon derd mannen moesten worden af gewezen. Mannen, zeggen we, want onder de kleine driehonderd aan wezigen was maar één vrouw. Het waren allen mannen velen op z'n Bunschoten-Spakenburgs gekleed in visserstruien. De vergadering, die om acht uur begon, duurde tot half twaalf. Eerst sprak D. W. van Hattem, de voorzitter van onze Alg. Metaal Bedrijfsbond, over de geschiedenis en het werk van het N.V.V. Daarna beantwoordde ds Buskes de vraag, of een christen lid van het N.V.V. kan zijn. Toen begon na een pauze van vijf minuten de discussie, waaraan vijf aanwezigen deelnamen, twee vis sers, twee dominees en een be stuurder van de christelijke vakbe weging, die men van elders had opgetrommeld. Als ons ooit duidelijk is geworden, wat de zware orthodoxie in sociaal opzicht betekent, dan was dat wel op deze avond in Bunschoten-Spa kenburg. De sociale vragen bleven bij vier opponenten geheel achterwege. Het was al theologie, wat de klok sloeg. De bijbel en de belijdenis werden als even zovele stukken geschut tegen het N.V.V. in stel ling gebracht. De sprekers werden er van be schuldigd Bunschoten-Spakenburg van God te willen vervreemden. Ds Buskes mocht dan een christen zijn, dat was onbelangrijk; belang rijk was alleen, dat hij het hart uit het Evangelie had doen ver dwijnen en de mensen naar de mond praatte. Alle sociale actie was uit den boze, wanneer men niet beleed, dat de bijbel van Ge nesis 1 tot Openbaring 22 het let terlijk geïnspireerde Woord van God is. Zelfs de slang van Genesis 3 kwam ter sprake. De sociale vragen, om welke het ging, werden opzij gedrongen door alle mogelijke theologische bespie gelingen, die op zichzelf heel inte ressant of vervelend zijn, maar die In elk geval met het leven bitter weinig te maken hadden. Het was dan ook een verademing, de bestuurder van de christelijke vakbeweging te horen spreken. Op voortreffelijke wijze sprak hij een woord ter verdediging van het C.N.V., een verdediging, die eigen lijk meer noodzakelijk was tegen over de vier andere discussianten, dan tegenover de beide sprekers! Ds Buskes zei dan ook te recht, dat hij het gevoel had samen met de man van het C.N.V. tegenover de opponenten te staan. Het ging ten slotte niet meer om de verdediging van de moderne vakbeweging, maar om die van de gehele vakbe weging. Wat de beide predikanten te berde brachten, was in wezen niet alleen tegen de moderne, maar ook tegen de christelijke vakbewe- De haven met de oude werf in Spa kenburg. Er is in deze gemeente voor onze vakbeweging nog heel wat te doen. Op een beroepsbevol king van 1200 zijn niet minder dan 200 werklozen. En toch komt het voor dat mensen na hun normale werktijd in de visrolcerijen gaan tuerketi en de arbeidsmarkt beder ven. Een sterk NVV is daar dringend nodigt z ging gericht. De man van het C.N.V. verklaarde dan ook heel eerlijk, dat hij met de aanvallen van de beide predikanten op het N.V.V. maar weinig gelukkig was. Er blijken nog streken in ons va derland te zijn, waar de kerkelijke leiders noch van de moderne, noch van de christelijke vakbeweging iets willen weten. Zoals vanzelf spreekt, hebben beide sprekers zich er van onthouden de verschillen tussen het N.V.V. en het C.N.V. op de spits te drijven. Zij hebben voor „de vaxbeweging" ge pleit en voor een zo sterk moge lijke samenwerking tussen N.V.V. en C.N.V., al hebben zij uit de aard der zaak uiting gegeven aan hun verlangen naar één onver deelde vakbeweging. Heel deze avond was in zeker opzicht een trieste geschiede nis. Het is ongelooflijk, dat er nog zulke ghetto's in Nederland be staan. Ongelooflijk, maar waar! Laat men niet vragen, wat dit geestelijk en maatschappelijk be tekent. Bunschoten-Spakenburg is harde grond. Die harde grond moet bewerkt worden. De tijd van het ghetto is voorbij. Het N.V.V. is begonnen. Hulde aan de eenvoudige, trouwe werkers, die op één van de moei lijkste posten in Nederland, vol houden, omdat zij weten, dat de toekomst van Nederland, de toe komst ook van Bunschoten-Spa kenburg, afhangt van de vraag of het ons lukken zal een rechtsorde van de arbeid op te bouwen. Het zal zeker jaren duren, voordat wij Bunschoten-Spakenburg heb ben veroverd. Maar het zal gebeu ren! Bunschoten-Spakenburg zal er ons eenmaal dankbaar voor zijn, al zei één van de beide predikanten na afloop van de vergadering tot ds Buskes: „Ik hoop, dat u hier nooit meer terugkomt". Die wens zal niet In vervulling gaan. Wij komen terug. Ds Buslces, zoals Arte Kater hem In 't vuur van zijn betoog zag 12

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 7