Bij het eeuwfeest
der hiërarchie
Ir. Mesu wil stormstuw
in Nieuwe Waterweg
DEN SATAN
Nieuwe Eloemenzeep wint veler harten
NABETRACHTING)
(EEN
door prof. dr.
G. C. Berkouwer
HERSTEL EN BEVEILIGING
Jaarvergadering Clir. Bond van
Brandstoffenhandelaren
Dagelijks feuilleton
LEWIS COX
overgeleverd
DELFT IN FEESTGEWAAD
W
ZATERDAG 30 MEI 195j
TROUW
3
Schakel over op
HET eeuwfeest der R.K. bisrchoppe-
lijke hiërarchie is weer voorbij.
Het Utrechtse stadion is vervuld ge
weest van de stemmen vol dankbaar
heid en van vreugde over de grote ge
beurtenissen in ons vaderland. Eph
enkele stem van critiek werd verno
men zoals van R.K. zijde bijv. van P
Hendrix, die in „In de Waagschaal"
een artikel publiceerde over het on
derwerp: „Mysterium en profanatie",
waarin hij als zijn mening uitsprak,
dat in het stadion het onuitsprekelijk
mysterie te zeer was neergehaald
de sfeer van macht en politiek, ver-
uitwendiging en wereldgelijkvormig
heid. Daarnaast een aarzelende stem
in vragende vorm van iemand, die weJ
wist van het kruis, het hoogopgerichte
kruis in het stadion, maar die toch de
vraag stelde, of er in de viering nog
wel veel méér aandacht geschonken
was aan dit kruis dan toen men bij
het weggaan uit het stadion gemeld
had, dat de kortste weg uit het stadion
was onder het kruis door. Het is in
zulke viering voor buitenstaanders ook
altijd wat moeilijk. Men kan er moei
lijk als Protestant naar luisteren, naar
zulk een viering en zwijgt er liefst
maar over. Toch denkt men na de af
loop onwillekeurig nog even na en
wordt dan vooral getroffen door de
zekerheid, die in dit alles spreekt.
Hier was geen zweem van aarzeling,
geen schijn van schaduw over dit ge
beuren en zijn betekenis. Het was
misschien voor een buitenstaander
niet gemakkelijk om dit alles religieus
te verstaan, maar we behoeven er niet
aan te twijfelen: hier was in de pom
peuze viering te Utrecht ook ontroe
ring en een besef van de betekenis
voor héél ons land.
In „Het katholieke Schoolblad", het
herdenkingsnummer van het herstel
der hiërarchie, lezen we van de „uit
eindelijke zegepraal" en wordt herin
nerd aan het afglijden van ons volk
naar grof materialisme en naar een
schrikbarende goddeloosheid. We ho
ren ook van ootmoedige dankbaarheid
en er wordt gewaarschuwd om toch
licht trad. En is dat niet de aanklacht
die men richt tot de Protestantse
wereld, dat zij niet genoeg vertrouwen
heeft in de leiding des Geestes, maar
slechts weet van een zeer onderbro
ken werkzaamheid van de Geest, die
zeer afhankelijk schijnt te zijn van
dwaasheid der mensen?
HE
niet alleen te jubelen, maar toch voor
al ook te verstaan de zware verant
woordelijkheid voor het volgend eeuw
getij.
ALS vanzelf komt bij dit alles één
,ep ingrijpende vraag op. Hoe
i. ..t het, dat bij zulke gelegenheden
opnieuw duidelijk wordt die tegen
stelling midden in de ernst van de ge-
loofsgedachten? Hoe is het mogelijk,
zou men geneigd zijn uit te roepen,
dat er bij de ernst van de overtuiging,
bij het beroep op ootmoed en verant
woordelijkheid, zulke kloven open
baar worden, dat de één bejubelt, wat
de ander verwerpt met grote kracht?
Is dat niet een aangrijpend verschil,
dat we eigenlijk niet kunnen verstaan?
Men kan gesprekken houden, samen
spreken en bidden, gelijk dat op
menige gesprekskring tussen Rooms-
Katholieken en Protestanten geschiedt
en tochlijnrecht tegenover elkaar
blijven de meningen staan als legers,
gereed tot de strijd. Juist als de ver
houdingen vriendschappelijk zijn, treft
ons het tegenover elkaar blijven, staan
des te pijnlijker. In deze tegenstelling,
die ons weer te meer bewust werd bij
het aanhoren van de radio tijdens het
vieren van het eeuwfeest in het
Utrechtse stadion, denken we aan die
overtuiging, die van R.K. zijde telkens
weer naar voren gebracht wordt, nl.
dat het niet denkbaar is, dat de kerk
gedwaald heeft zoveel lange jaren en
eeuwen. Men kan niet aanvaarden
en gebruikt dit als een dwingend argu
ment dat er in de kerk onder de
leiding van de Heilige Geest zülk een
hiaat zou zijn geweest in de geschiede
nis der kerk, dat er werkelijk van af
val sprake zou zijn geweest. Dat zou
immers het grote raadsel der kerkge
schiedenis zijn, waarvoor niemand een
verklaring zou kunnen vinden. Is van
uit de wording der kerk en de uit.
storting van de Heilige Geest op de
Pinksterdag niet reeds van te voren
de gènse geschiedenis der kerk gedekt
en gesanctionneerd vanuit de belofte
van de bijstand van de Heilige Geest?
En is niet reeds daérdoor de Protes
tantse critiek aanvechtbaar en waar
deloos, omdat zij aanneemt de moge
lijkheid van een geloofsafval van de
kerk, waarin zij dan blijkbaar de lei
ding ^an de Heilige Geest niet deel
achtig is geweest. Moet men niet van
uit de uitstorting van de Heilige Geest
aannemen, dat reeds op dit eerste
treffen van de legers de strijd wordt
beslist ten gunste van die éne kerk,
die de rechten der geschiedenis en der
belofte heeft?
Het is te begrijpen, dat men dit
argument overal aantreft. Het is de
argumentatie, die appelleert op de
trouw en de leiding des Geestes in de
geschiedenis.
Het is duidelijk, dat men wel „hia
ten" aanneemt in de ontwikkeling der
kerk voor zover het de individuele ge
lovigen betreft. Mensen kunnen dwa
len, zelfs zeer ernstig, zelfs pausen
kunnen aan deze zwerftocht deel
nemen, gelijk openhartig door Rooms-
Katholieken wordt toegestemd. Er kan
een verwarring komen in de kerk, ge
lijk in de 16de eeuw, toen de R.K.
kerk met nadruk verklaarde, dat er
reformatie moest plaatshebben in de
kloosters en in de zeden. Dit alles heft
echter niet op, dat er één terrein is,
waarop men van deze schade nimmer
wil weten. In de kerk als zodanig, in
het levend leergezag, in het Petrinisch
gezag is een dergelijke onderbreking
niet mogelijk. De ononderbroken
voortgang van deze gezagsvolle kerk
met al haar organen is een duidelijke
„conclusie" uit de gegeven belofte, die
„onvoorwaardelijk" wordt vervuld.
Men kan deze conclusie met bijna wis
kundige zekerheid afleiden uit het
eens gegeven uitgangspunt. Vandaar
de zekerheid, die ook nu weer in de
Jongste viering zo duidelijk aan het
ET is opvallend, dat dit thans weer
veelvuldig beroep op de leiding
des Geestes reeds in de dagen var
Calvijn en met name door deze refor
mator werd gekend en afgewezen. Hy
wild* niet met deze schijnbare logische
conclusie meegaan, maar wees op de
roeping om van de leiding des Geestes
te spreken alleen in het geloof, dat
tegelijkertijd zich onderwierp aan het
Woord des Evangelies. Men kan de
belofte van de Pinkstergeest niet naar
zich toehalen, wanneer men niet tege
lijkertijd toont te verstaan, dat men
over deze belofte alleen kan spreken
in de erkenning van het Woord, dat
bóven de kerk opgeheven is en blij/t.
Hierin ligt de kern van het verschil.
Daarom hebben de hervormers zich
ook met klem geweerd tegen het sim
pele beroep op de voortgang der ge
schiedenis zonder onderbreking, alsof
men daaruit kerkhistorische beslissin
gen zou kunnen afleiden. In zulke ge
makkelijke kerkhistorische beslissin
gen, gelijk ze ook bij het eeuwfeest
in ruime mate zijn gedaan, miskent
men de belofte des Geestes, omdat men
haar als een wiskundig axioma laat
voorafgaan aan een aantal volgende
conclusies. Weliswaar verwerpt men
het perfectionisme voor de individuele
leden der kerk, maar de perfectie
wordt wél opgenomen in de hoogste
regionen der kerk, en vanuit dit per
fectionisme worden dan die historische
conclusies getrokken, die meespreken
in het geding, dat ons volk weer eens
te duidelijker verdeelde, toen in de
Domkerk „neen" werd gezegd tegen
wat de volgende dagen in het stadion
als uiteindelijke zegepraal werd bele
den, dit gezag en deze werkelijkheid,
deze wijding en sacramentele genezing
van de wonden van het leven.
Deze strijd is uiteindelijk veel be
langrijker dan de meningsverschillen
|(men denke aan het artikel van P. Hen
drix) over de viering niet in een ka
thedraal, maar in het stadion, of om de
woorden van Hendrix te gebruiken „in
een paganistische ruimte, waarin al
licht daags te voren een bokswedstrijd,
daags daarna een politieke betoging
wordt gehouden". Over deze afwijken
de mening kan in R.K. misschien nog
wel een woordje vallen, maar een be
slissend woord zal het niet kunnen zijn
Ook de kritiek op de profanering stamt
naar Hendrix' duidelijke bedoeling uit
het R.K. gevoelen en beleven. Die an
dere vraag is een vraag, die de ge
schiedenis raakt. Kan men de geschie
denis construeren vanuit de rechte lyn
en daarin de continuïteit prijzen, alsof
het een conclusie was, waarvan men
niet. begrijpen kan. dat iemand het er
niet mee eens is? öf zal men de belof.
te des Geestes alleen willen en kunnen
noemen in vrees en beven en in de
ontdekkende wetenschap, dat het bij
de individuele leden der kerk èn bij de
kerk als geheel alleen géan kan, als
de Naam des Geestes wordt geprezen
op een weg, waarop het Woord des
Geestes wordt geëerbiedigd? Men
spreke niet van het raadsel der ge
schiedenis. Luther en Calvijn hebben
er geen oren naar gehad, omdat ze
de nieuwe kracht van het Evangelie
weer hadden verstaan en daarin op
nieuw de belofte van de leiding des
Geestes hoorden doorkomen. Ze heb
ben er nooit zo gemakkelijk over kun
nen spreken als een vanzelfsprekende
zaak, omdat ze begrepen, dat het uit
zicht op de Geest alleen openstond
in de kerk, die naar de sprekende
woorden van de Oud-Testamentische
gelovige beefde voor het Woord.
En nu het rumoer van het stadion is
verstild, moge niet het raadsel der ge
schiedenis ons verbazen, maar de mècht
des Geestes, die de geschiedenis ver
vult met verantwoordelijkheid, juist
ook in de hoogste regionen der kerk.
TEMPO WAGENS IMPORT C V Z O. BINNENSINGEL 1 - DEN HAAG
TEMPO-DEALERS TE:
AMSTERDAM.
VAN NES, le
50214.
WIJNGAARDEN
's-HERTOGENBOSCH. L. PUTTERS, Auto
mobielbedrijven, Stationsweg 1. Tel. 4433-
4434.
Gar Rima.
Belgische onderscheiding
voor nir. Oyevaar
De ambassadeur van België, de heer
E. Graeffe, heeft in zijn ambtswoning
de versierselen behorende bij de onder
scheiding van Commandeur in de Orde
van Leopold II uitgereikt aan mr. J. J.
Oyevaar, oud-directeur-generaal van
Scheepvaart en thans voorzitter van de
Nederlandse Redersvereniging.
(Van een onzer verslaggevers)
Op de Donderdag te Amersfoort ge
houden jaarvergadering van de Chr.
Bond van Brandstoffenhandelaren
werd in principe besloten tot de aan
stelling van een bezoldigd administra
teur. De vergadering achtte het on
billijk, dat al het bondswerk ook in de
toekomst door de bestuursleden ten
koste van de eigen zaak verricht zou
moeten worden. Na een uitvoerige dis
cussie, waarbij vergaande en diep In
grijpende plannen ter sprake kwamen,
gaf de vergadering het bestuur op
dracht deze zaak verder te behartigen.
De voorzitter, de heer P. K. Olij te
Utrecht, betreurde het in zijn openings
woord, dat nog vele Christen-collegae
„hun hart verharden" en de neutrale
organisaties blijven steunen. De bonds-
secretaris, de heer J. Klynsmit te Rot
terdam, vertelde in zijn jaarverslag iets
over de zgn. „getrapte prijzen" van de
anthraciet, die onlangs weer zijn inge
voerd. De handel juicht dit niet altijd
toe en de Chr. bond heeft zich verzet
tegen de zomerprijzen. De mijnen heb
ben dit echter doorgezet, daar' zij stre
ven naar een zo regelmatig mogelijke
afzet van hun producten verdeeld over
het gehele jaar.
Het bestuur is niet enthousiast over
de samenwerking in de Federatie. Me
de met het oog op de te verwachten
stijging van de kosten zal worden over
wogen, of men niet beter kan uittre
den.
Wat de looneisen betreft, die door de
Unie van Transportarbeidersbonden
zijn gesteld, merkte de secretaris op.
dat het een Christen-ondernemer niet
past de lonen zo laag mogelijk te hou
den en zelf dure sigaren te roken. De
eisen zullen dan ook niet zonder meer
afgewezen mogen worden, maar de
kwestie kan beter worden bekeken als
de loonronde ter compensatie van de
huurverhoging aan de orde komt.
Toen
en nu
Bij de bestuursverkiezing werden
de secretaris en de heer A. Vennema
te Leeuwarden herkozen. In de mid
dagvergadering sprak ds G. van An-
del, Geref. predikant te Rotterdam-Z.
Spr. trok een parallel tussen de veran
dering in het uiterlijk der treinen en
de ontwikkeling op maatschappelijk
terrein. Vroeger trok de locomotief de
trein, nu kan men bij de gestroomlijn
de stellen de kop niet van de staart
onderscheiden. Ook op maatschappelijk
terrein is het leidend beginsel vaak
niet meer aanwezig en weet men niet
welke kant men op moet gaan. Spr.
wekte op tot ernstige bezinning en tot
handhaving van de leidende beginse
len, die in de Heilige Schrift zijn neer
gelegd.
I AdVPr'en tie)
Neem, als U last hebt van een
SLECH TE SPIJS VER TER!NO
s avonds vóór het slapen gaan,
één of twee
VICHY PILLEN
Zij regelen de galafschetdinc en
zorgen voor normale ontlasting.
Ut vooral op de /uiste rtaam en
het blauwe doosje
VICHY PILLEN
VERKRIJGBAAR BIJ APOTHEKERS EN DROGISTEN
(Van een onzer verslaggevers)
In een lezing over het herstel in de
rampgebieden, bezien uit een oogpunt
van ruimtelijke ordening heeft de di
recteur van de cultuurtechnische
dienst, dr. ir. F. P. Mesu,
Utrecht op gewezen, dat de risico's
voor het leven van mens en dier bü
overstromingen belangrijk kunnen
worden verminderd door het aanleg
gen van terpen. Een terp kan dienen
als vluchtheuvel voor de bewoners
een dorp met de bijbehorende levende
have.
Gemeentehuis, postkantoor en kerk
zullen op deze terpen moeten worden
gebouwd, omdat tijdens de eerste da
gen na de ramp ook nog weer zo dui
delijk is gebleken van hoe groot be
lang het is wanneer openbare diensten
in noodtoestanden kunnen blijven
functionneren.
In het algemeen wees dr. ir. Mesu
er op dat ernstig bestudeerd zal moe
ten worden in hoeverre herstel van
de oude toestand is gewenst en of niet
veeleer een nog dieper ingrijpen de
voorkeur verdient. Voorts zeide hij van
mening te zijn dat een onderzoek naar
mogelijkheid en wenselijkheid van
een afsluiting van de Nieuwe Water
weg van groot belang moet worden
geacht. De veiligheid en de werken aan
weerszijden van de Nieuwe Waterweg
zouden door een keersluis aari de mond
in zeer sterke mate kunnen worden be-
invloed.
Men hoeft niet direct te denken aan
en te ijveren voor een scheepvaartsluis
aan de mond van de Nieuwe Water
weg. Reeds een stormstuw, die in ge
val van abnormaal hoge vloedstanden
tijdelijk zou kunnen worden gesloten,
biedt vele mogelijkheden tot grotere
veiligheid. Voor de scheepvaart levert
zo'n stormstuw geen nadelen op om
dat onder dergelijke weersomstandig
heden een kapitein die zich zün ver
antwoordelijkheid bewust is liever op
open zee blijft dan de Nieuwe Water
weg binneu te lopen.
AFDAMMING
Sprekende over de afdamming van
zeegaten in de Zuidhollandse
Zeeuwse wateren zeide de heer Mesu
dat er op deze wijze binnendijks een
zoetwaterboezem zal worden gevormd
van rond zeventigduizend hectaren
Tien- tot twintigduizend hectaren zul
len wellicht worden ingepolderd De
overblijvende vijftig- tot zestigduizend
hectaren grote watervlakte zou een
belangrijk spaarbekken kunnen wor
den, van waaruit tijdens de vegetatie
periode de cultuurgewassen kunnen
worden bevloeid. Hiervan zou een
groot gebied kunnen profiteren.
Dr. ir. Mesu sprak in dit verband
over het Westelijk en midden-deel van
Noord-Brabant en een groot deel van
Zuid-Holland, waarbij dan uiteraard
nog de eilanden kunnen worden mee
gerekend, want ook daar richt d<
droogte in de zomer vaak grote schade
aan.
Het doen afvloeien van het water
t de spaarbekkens naar de wortels
der planteh op de droge landbouw
gronden kost uiteraard enorme bedra
gen. Globaal becijferde spreker deze
op duizend tot vijftienhonderd gulden
per hectare. Men kan daardoor echter
een productieverhoging van rond 20
procent verwachten.
Engelse kolonie ziet
kroning op televisie
Dinsdag 2 Juni zullen ongeveer dui
zend leden van de Britse kolonie in de
hoofdstad in de gelegenheid worden
gesteld de kroning van koningin Eli
zabeth II op de televisie te volgen.
Hiervoor zullen in „Bellevue'' twintig
ontvangers worden opgesteld.
Inwijding met snufjes en grapjes
Nieuw versterkersstation voor
telefoondistrict Amsterdam
(Van een onzer verslaggevers)
(ADVERTENTIE)
TOENADERING.
De enige goeie Amerikaan, denkt hij,
onder het genot van een Lexington-
cigaret
maakt over één kabel 48 gesprejtken
te leiden, hetgeen dus wachttijd ver
mindert Met nadruk werd betoogd, dat
Amsterdam met deze nieuwe appara
tuur behoort tot één der vooraanstaan
de telefooncentra van de wereld. Het
betrekkelijk kleine apparaat kost zes
millioen gulden.
Toen de heer Neher, na een prettig
betoog, waarin hij hulde bracht aan
alle medewerkers, ir. Th. S. ten Does-
schate het station overdroeg en daarbij
een handle overhaalde, zei een vrou
wenstem uit een der vele luidsprekers
prompt: zestien uur elf, zestien uur
elf....!
TT ALLO, ben jij daar, NeherIk ben zo juist Constantinopel gepasseerd en
probeer nu Lieftinck uit de lucht te groeten", aldus sprak de heer
Damme, ouddirecteur-generaal van de PTT, op nog geen tien pas afstand
tot de heer L. Neher, de huidige directeur-generaal van dit bedrijf in het tele-
communicatiegebouw in Amsterdam, waar gisteren een nietwo versterkers
station in gebruik is genomen.
Men heeft de gebruikelijke toe
spraken als het ware gekroond met
allerlei technische snufjes en grapjes,
die op de tweede verdieping van het
voormalige geldkantoor aan de Nieu
we Zijds Voorburgwal zeer insloegen.
De heren Neher en Damme voerden
drie gesprekken met elkaar, staande in
een cel, van waaruit ze elkaar gemak
kelijk konden zien. Tóch telefoneerden
ze over een afstand, die gelijk was aan
die van de hoofdstad naar Kopenhagen
(„Ik spreek uit Kopenhagen, Damme,
waar ik even met een straaljager naar
toe ben gegaan", aldus de heer Neher),
van Amsterdam naar Lissabon en van
de IJ-kant naar Aden! In het laatste
gesprek, dat evenals de voorgaande
niet zonder humor verliep, had de
heer Damme het over de oudminister
van Financiën, die momenteel in
Turkije is. De heren bleven overigens
met hun stem in Nederland, waar men
hen in vocaal opzicht „rondjes"
liet draaien, totdat de 5300 km (Am
sterdam—Aden) voltooid waren. Dit
was overigens slechts een kwestie van
onderdelen van seconden. Ir. D. v. d.
Bergh, van het hoofdbestuur uit Den
Haag. leidde de experimenten en was
er volkomen „in" toen hij na het ge
sprek tussen Amsterdam en Aden, er
tussen kwam en met een damesstem
annonceerde: „U hebt zes minuten ge
sproken 1"
Zes millioen
Achter de katheder was in stijl
langer dan zes minuten gesproken, om
dat velen hun vreugde uitspraken over
de aanwinst van dit moderne station
(draaggolfsysteem), dat het mogelijk
(ADVERTENTIE)
11W LERAAR KOMT,
WANNEER HET
V SCHIKT
leder ogenblik, wanneer U zin
en tijd hebt, staat Uw prima
privé leraar tot Uw dienst: de
Bekende Schriftelijke Cursus
Resa-Hilversum regelt zich
naar U. Het instituut met de
meeste geslaagden voor Hoofd
akte A en B Handelskennis L.O.
Wiskunde L.O. Frans, Duits en
Engels L.O. en andere officiële
examens. Vraag ons prospectus.
Het tycotc
- 9
SIMON gaf daar geen antwoord op,
want hij was het in dit opzicht
helemaal met Rachel eens. Het zou
voor Anne in de stad veel beter zijn.
Hij had groot vertrouwen in het oor
deel van zijn stiefzuster. Het was al
dikwijls gebleken dat zij het meestal
by het rechte eind had.
Zodra het weer omsloeg, moest Anne
naar de stad, liefst in een ziekenhuis,
onder voortdurende controle van er
varen verpleegsters en deskundige
artsen. Dan was er misschien een kans.
dat ze beter werd. Simon weigerde
zelfs ir gedachten de mogelijkheid toe
te geven, dat Anne wellicht nu al
te ver heen was om ooit weer gezond
te worden. Hij begreep dat zo iets
Alison doodongelukkig maken zou en
om een of andere reden, waar hij zich
zelf geen rekenschap van geven kon,
wenste hij Alison voor alle ongeluk te
behoeden
En dan als Anne weg moest, zou
Alison ook weg moeten gaan. Simon
weigerde zelfs maar te overwegen, dat
er aan zijn eigen geluk zo'n slag zou
kunnen worden toegebracht. Want dat
geluk was nog kersvers, hy had er
nog nauwelijks van kunnen proeven.
„Als Alison weggaat", dacht hij op
gewonden, „dan is het met mij afge
lopen!"
En hij was verbaasd over zijn eigen
heftigheid.
Omdat Rachel hem van terzijde op
nam en blijkbaar op antwoord wachtte,
zei Simon zonder veel overtuiging:
„Nu, dat moeten ze natuurlijk zelf
beslissen, dat is haar zaak. Ik heb maar
zo weinig kunnen doen om haar te hel
pen en ik weet alleen maar dat het haar
zelfs al haast tot tranen van dank
baarheid roerde, dat ik haar toestond
op het terrein te blijven. Ze verwacht
ten niet anders dan dat ze er afge
gooid zouden worden".
Rachel snoof.
„Dat was heel verstandig van haar,
dat te verwachten. Je bent veel te
Het was al dwaas genoeg van je,
ongedaan te maken wat William hun
gezegd had, maar het was het toppunt
dat je onze provisiekast geplunderd
hebt om er haar voorraad mee te spek
ken. Hoe kreeg je het in je hoofd? Dat
verwachtten ze tooh zeker niet van je!
Naar wat ik er van hoor, zijn
niet bepaald aan luxe gewend.
En om de kroon op je gekkenwerk te
zetten, ben je haar zelf nog de mand
gaan brengen. Ik heb er geen woorden
voor, voor zulk gedoe. Ik moet er niet
denken, wat ze van je denken
zullen. Hoogstwaarschijnlijk zitten ze
nu om jc te lachen".
Deze aanval maakte Simon kwaad.
Het kon hem niet schelen wat zijn
stiefzuster van hem zei, ook niet dat
ze hem zonder reden voor gek versleet
of dat iemand hem achter zijn rug uit
zou lachen. Maar hij ergerde zich aan
de manier, waarop Rachel over zijn
nieuwe vrienden sprak. Dat deed hem
pijn.
„En? Wat zou dat, als ze dat deden"
pareerde hij. „Ik weet dat ze heel wei
nig stof tot lachen hebben. Het zal me
genoegen doen als mijn gekkenwerk
zoals je dat belieft te noemen
door
wat vreugde in haar leven brengt. Een
van de beste middelen om zo'n kind
wat te laten opknappen is geluk
nou, en dan moet er ook wat om te
lachen zyn".
,Zo n kind! Van wie is eigenlijk dat
kind?" vroeg Rachel op hoge toon.
„Hoe kan ik dat weten", antwoord
de Simon, die zioh hoe langer hoe hul-
pelozer voelde tegenover de hatelijke
aanvallen van Rachel. Ze beroofden
hem van alle voldoening, die zijn nieu
we vriendschap hem geschonken had.
„Daar heb ik haar niet over onder
vraagd. Ik had het gevoel, dat we
daarvoor niet op voldoend vertrou-
welijKe voet waren".
„Nu, dat hoef je niet te vragen! Een
man van jouw jaren en ervaring moest
dat wel kunnen raden. Er is niet veel
verbeeldingskracht voor nodig om op
de gedachte te komen, dat het kind
wel van het meisje zal zyn. Waarom
zou ze er zich anders zo voor uitslo
ven?"
„Niets van aan!" ontkende Simon
heftig. „En ik sta je niet toe, zulke din
gen over haar te zeggen, terwijl ze er
niet eens oij zijn om zich te verdedi
gen. Dat is onsportief".
„Waarom doen ze dat zo stiekem?"
„Ze doen niet stiekem".
En om Rachels lage verdachtmaking
tot 7.\vijgen te brengen herhaalde Simon
op krachtige toon alles, wat hij tot
nog toe van Alison en Anne te weten
was gekomen.
Hij zei geen woord over de aantrek
kelijkheid van Alison. Dat onderwerp
reserveerde hij voor zijn eigen over
denking en bovendien lag het voor de
hand dat net Rachel niet zou interes
seren, terwijl het haar in elk geval
niet aanging. Maar toevallig wist
Rachel er alles van. William had Ali
sons uiterlijk nauwkeurig beschreven
Dit achterhouden van een wezenlijk
besta nddee' van het bewijsmateriaal
leek Rachel een slecht teken. Het por
tret, dat haar door de boze rentmeester
was afgeschilderd, verontrustte haar.
(Wordt vervolgd).
Miss Peggy Cripps, de 32-jarige doch
ter van wijlen Sir Stafford Cripps,
toont trots haar verlovingsring, die zij
ontving van Joseph Emmanuel Ap-
piah, lid van de aan de Goudkust
wonende negerstam der Asjanti's. Het
huwelijk zal in Juli voltrokken wor
den. Daarna gaat het paar zich aan de
Goudkust vestigen.
Appiah vertelde op een persconferen
tie, dat hij de premier van de Goud
kust bij de kroning vertegenwoordigt
en dat hij rechten studeert. Hij en
Peggy hebben elkaar ontmoet op een
bijeenkomst van Westafrikaanse stu
denten in Chelsea Appiah was in 1951
voorzitter van hun vereniging.
Wanneer wij vergaderd zijn, gij
en mijn geest met de kracht van
onzen Here Jezus, leveren wij in
de naam van den Here Jezus, dien
man den satan over tot verderf van
zijn vlees, opdat zijn geest behou
den worde in den dag des Heren.
1 Korinthe 5 4, 5.
ER zijn mensen, die niet door men-
senliefde te renden zijn. Naturen,
waarin de demonie van het vlees vrij
spel schijnt te hebben. ADe christelijke
toewijding en goedheid maakt hen
wild Betekent voor hen een klem,
een kooi, een cel om in te stikken. En
dan breekt de demonie los in de af
schuwelijkste, de weerzinwekkendste
gestalten. Dan gaan zij tot uitersten
van haat, waar de ziel bij siddert. Dan
dalen zij tot afgronden van onzedelijk
heid, die alle menselijke waardigheid
in de modder trapt. De liefde om Chris
tus' wil roept altijd nog de duistere
krachten der hel op.
Nieuws is dit niet. En alle psycho
logie verklaart dit ook niet. De psy
chologie kan hóógstens de zielkundige
vóórwaarden en invloeden vaststellen
waardoor op deze verschrikkelijke
demonische wijze gereageerd wordt.
Maar zij peilt nooit de afschuwelijke
inhoud der verschrikking zelve. Die
is God en satan alleen bekend.
In Korinthe leefde zulk een mens.
Een innerlijk geketende, een door het
vlees bezetene, een in zijn zonde ver
strikte, die afdaalde in de onderwereld
van het satanische. De gemeente wist
niet wat met deze man aan te vangen.
Zij wilde zo zielsgraag behouden. Maar
hoe? Maar hoe? Door ontzetting èn
meelijden verlamd durfde de gemeente
niet dóór te tasten. Den zondaar 's He
ren tafel niet ontzeggen.
Paulus begrijpt het. Paulus grijpt in,
waar de gemeente aarzelt. Hij beveelt
met apostolisch gezag de mens den
satan over te leveren tot verderf van
zijn vlees, opdat zijn geest behouden
worde in den dag des Heren. Wat dan
e r op neerkomt: staak uw pogingen.
Laat los! Laat het kwaad zijn loop heb
ben. Laat satan het vlees verderven.
Vlees. Dat wil zeggen: de ziel ver
woesten èn het lichaam schenden in
één onlosmakelijk verband. De enige,
die nog behouden kan Is C h r i st u s.
Dan als alle paden der hel bewandeld
zijn. Als de zondaar zelf terughuivert
voor zijn eigen demonisch bestaan en
uit die nood zijn noodkreet opzendt
tot Christus. „Opdat zijn geest behou
den worde in den dag des Heren."
Vraag niet wat dat betekent. Een
broeder, voor wie Christus óók gestor
ven is, aan satan en aan de demonie
van het vlees te moeten uitleveren.
Dat is zo iets ergs. Dat kan alleen als
ge werkelijk gelóóft. Als ge één ding
zeker weet: Christus hééft satan over
wonnen. Ook de meest boze kwel
duivel van het vlees. Christus is alle
duivels te sterk.
De volle kracht van het geloof wordt
dan pas openbaar als het volharden
blijft in het aangezicht der hel. Als het
in nooit aflatend gebed een beroep
b 1 ij f t doen op de oppermachtige
Christus. Die nooit beschaamt. En
Die met deze beproeving van het ge
loof ook de uitkomst schenken zal. Dan
als Z ij n uur slaat. En Z ij n dag tot
volkomen behoudenis aanbreekt.
(Advertentie)
(Van
(Van een onzer verslaggevers)
ANNEER buitenlanders naar
Nederland komen, dan zal
meestal wel een bezoek aan
Delft, de stad van Vermeer
en het blauwe porselein, op hun lijstje
staan. Maar Delft wil zich ook bij het
Nederlandse publiek een grotere be
kendheid verwerven. Daarom zal er
deze zomer een verhoogde activiteit
ontplooid worden om vele bezoekers
naar deze stad te trekken. Er staat in
derdaad in Delft veel te gebeuren.
Een oud-Hollandse markt, op het
mooie grote marktplein, opent vandaag
haar poorten. Dan komt van 31 Mei tot
9 Augustus de grote zomertentoonstel-
ling „Kind en Spel" in het Prinsenhof,
die niet alleen de belangstelling zal
trekken van alle opvoeders der jeugd,
maar zeker ook van de kinderen zelf.
De opvoeringen van het middeleeuwse
spel „Elckerlijc" tijdens het Holland
festival plegen reeds velen naar Delft
te lokken en men verwacht er dit jaar
op 12, 13, 19, 20. 26 en 27 Juni nog
meer op de oude binnenplaats van het
Prinsenhof.
De Technische Hogeschool en Delft
zijn innig verweven en daarom worden
om de 21ste lustrumviering van het
Delfts Studenten Corps, waarin het
spectakelstuk „Tizzeniggi" te bekijken
zal zijn, feesten voor de burgerij ge
groepeerd.
Op 5, 6, 7 en 8 Augustus valt de eer
ste lustrumviering van dg fokvee- en
ruiterdag ..Wester V Delft", met een
tentoonstelling van Westlandse bloe
men en fruit, met een optocht van boe
renwagens en met een groot festijn van
de landelijke ruitersport.
Om met de kunst te besluiten: van
18 Augustus tot 7 September kan men
de oude kunst- en antiekbeurs in het
Prinsenhof bezoeken en in September
zal de Delftse porseleinfabriek „De
Porceleine Fles" haar 300-jarig bestaan
vieren met een expositie.
UW STAD OF DORP
EN DE MELK
Wie kent in de plaats van zijn inwo
ning de meeste straten, grachten, plei
nen, stegen etc., die hun naam aan de
zuivel of aan zuivelproducten ontle
nen?" zo vraagt het bestuur van de
tentoonstelling „De Melkweg". Deze
tentoonstelling wordt ter gelegenheid
van het internationale zuivelcongres
van 20 tot 30 Mei in Houtrust Den
Haag gehouden.
Het is de bedoeling, dat men zijn
plaatselijke kennis op dit punt per
briefkaart aan de tentoonstelling be
kend maakt. Voor de beste Inzendingen
zal een reeks toepasselijke prijzen be
schikbaar zyn.
De prijsvraag heeft als nevenbedoe
ling om er achter te komen, welke in
vloed de zuivel in de breedste zin op de
naamgeving in de Nederlandse gemeen
ten heeft gehad Men verzocht daar
om alleen officiële namen in te zenden.
Gistermiddag heeft men in de Ko
ningshaven te Rotterdam het stoffe
lijk overschot aangetroffen van de
zesjarige Arie Valken, die heeft ge
woond in de Entrepotstraat. Het ventje
werd sedert 19 Mei jl. vermist.
(ADVERTENTIE)
Castella denkt aan Uw huid
Castella's nieuwe Bloemenzeep wint
snel veler harten En wie zou dat ver
wonderen? Voor slechts 20 cent wordt
hier een heerlijk stuk echte Castella
zeep gebodenonverpakt, zodat U de
zachte kleuren kunt zien en genieten
van de fijne bloesemgeur.
en aan Uw beurs!
En zo is er nu dus drievoudig keus in
Castella. Vraagt Uw huid vooral om
zeer rijk en royaal schuim, dan is
Castella Spécial (32 cent) Uw aange
wezen zeep. Voor andere dames weer
zal de klassieke Castella Schoonheids-
zeep (32 cent) aangewezen blijven voor
een ideale schoonheidskuur.
Tijdelijk zijn twee stukken Castella
Schoonheidszeep samen verkrijgbaar
voor 50 cejit, een aanbod waarvan al
om enthousiast gebruik wordt gemaakt.
En ten slotte: Wilt U voor een zeer
bescheiden prijs toch een echte merk-
zeep ontvangen, dan vraagt U naar de
nieuwe Castella Bloemenzeep van 20 ct
U ziet het, Castella zorgt niet alleen
voor iedere huid, maar ook voor iedere
beursl