Bij het eeuwfeest der hiërarchie Ir. Mesu wil stormstuw in Nieuwe Waterweg DEN SATAN Nieuwe Eloemenzeep wint veler harten NABETRACHTING) (EEN door prof. dr. G. C. Berkouwer HERSTEL EN BEVEILIGING Jaarvergadering Clir. Bond van Brandstoffenhandelaren Dagelijks feuilleton LEWIS COX overgeleverd DELFT IN FEESTGEWAAD W ZATERDAG 30 MEI 195j TROUW 3 Schakel over op HET eeuwfeest der R.K. bisrchoppe- lijke hiërarchie is weer voorbij. Het Utrechtse stadion is vervuld ge weest van de stemmen vol dankbaar heid en van vreugde over de grote ge beurtenissen in ons vaderland. Eph enkele stem van critiek werd verno men zoals van R.K. zijde bijv. van P Hendrix, die in „In de Waagschaal" een artikel publiceerde over het on derwerp: „Mysterium en profanatie", waarin hij als zijn mening uitsprak, dat in het stadion het onuitsprekelijk mysterie te zeer was neergehaald de sfeer van macht en politiek, ver- uitwendiging en wereldgelijkvormig heid. Daarnaast een aarzelende stem in vragende vorm van iemand, die weJ wist van het kruis, het hoogopgerichte kruis in het stadion, maar die toch de vraag stelde, of er in de viering nog wel veel méér aandacht geschonken was aan dit kruis dan toen men bij het weggaan uit het stadion gemeld had, dat de kortste weg uit het stadion was onder het kruis door. Het is in zulke viering voor buitenstaanders ook altijd wat moeilijk. Men kan er moei lijk als Protestant naar luisteren, naar zulk een viering en zwijgt er liefst maar over. Toch denkt men na de af loop onwillekeurig nog even na en wordt dan vooral getroffen door de zekerheid, die in dit alles spreekt. Hier was geen zweem van aarzeling, geen schijn van schaduw over dit ge beuren en zijn betekenis. Het was misschien voor een buitenstaander niet gemakkelijk om dit alles religieus te verstaan, maar we behoeven er niet aan te twijfelen: hier was in de pom peuze viering te Utrecht ook ontroe ring en een besef van de betekenis voor héél ons land. In „Het katholieke Schoolblad", het herdenkingsnummer van het herstel der hiërarchie, lezen we van de „uit eindelijke zegepraal" en wordt herin nerd aan het afglijden van ons volk naar grof materialisme en naar een schrikbarende goddeloosheid. We ho ren ook van ootmoedige dankbaarheid en er wordt gewaarschuwd om toch licht trad. En is dat niet de aanklacht die men richt tot de Protestantse wereld, dat zij niet genoeg vertrouwen heeft in de leiding des Geestes, maar slechts weet van een zeer onderbro ken werkzaamheid van de Geest, die zeer afhankelijk schijnt te zijn van dwaasheid der mensen? HE niet alleen te jubelen, maar toch voor al ook te verstaan de zware verant woordelijkheid voor het volgend eeuw getij. ALS vanzelf komt bij dit alles één ,ep ingrijpende vraag op. Hoe i. ..t het, dat bij zulke gelegenheden opnieuw duidelijk wordt die tegen stelling midden in de ernst van de ge- loofsgedachten? Hoe is het mogelijk, zou men geneigd zijn uit te roepen, dat er bij de ernst van de overtuiging, bij het beroep op ootmoed en verant woordelijkheid, zulke kloven open baar worden, dat de één bejubelt, wat de ander verwerpt met grote kracht? Is dat niet een aangrijpend verschil, dat we eigenlijk niet kunnen verstaan? Men kan gesprekken houden, samen spreken en bidden, gelijk dat op menige gesprekskring tussen Rooms- Katholieken en Protestanten geschiedt en tochlijnrecht tegenover elkaar blijven de meningen staan als legers, gereed tot de strijd. Juist als de ver houdingen vriendschappelijk zijn, treft ons het tegenover elkaar blijven, staan des te pijnlijker. In deze tegenstelling, die ons weer te meer bewust werd bij het aanhoren van de radio tijdens het vieren van het eeuwfeest in het Utrechtse stadion, denken we aan die overtuiging, die van R.K. zijde telkens weer naar voren gebracht wordt, nl. dat het niet denkbaar is, dat de kerk gedwaald heeft zoveel lange jaren en eeuwen. Men kan niet aanvaarden en gebruikt dit als een dwingend argu ment dat er in de kerk onder de leiding van de Heilige Geest zülk een hiaat zou zijn geweest in de geschiede nis der kerk, dat er werkelijk van af val sprake zou zijn geweest. Dat zou immers het grote raadsel der kerkge schiedenis zijn, waarvoor niemand een verklaring zou kunnen vinden. Is van uit de wording der kerk en de uit. storting van de Heilige Geest op de Pinksterdag niet reeds van te voren de gènse geschiedenis der kerk gedekt en gesanctionneerd vanuit de belofte van de bijstand van de Heilige Geest? En is niet reeds daérdoor de Protes tantse critiek aanvechtbaar en waar deloos, omdat zij aanneemt de moge lijkheid van een geloofsafval van de kerk, waarin zij dan blijkbaar de lei ding ^an de Heilige Geest niet deel achtig is geweest. Moet men niet van uit de uitstorting van de Heilige Geest aannemen, dat reeds op dit eerste treffen van de legers de strijd wordt beslist ten gunste van die éne kerk, die de rechten der geschiedenis en der belofte heeft? Het is te begrijpen, dat men dit argument overal aantreft. Het is de argumentatie, die appelleert op de trouw en de leiding des Geestes in de geschiedenis. Het is duidelijk, dat men wel „hia ten" aanneemt in de ontwikkeling der kerk voor zover het de individuele ge lovigen betreft. Mensen kunnen dwa len, zelfs zeer ernstig, zelfs pausen kunnen aan deze zwerftocht deel nemen, gelijk openhartig door Rooms- Katholieken wordt toegestemd. Er kan een verwarring komen in de kerk, ge lijk in de 16de eeuw, toen de R.K. kerk met nadruk verklaarde, dat er reformatie moest plaatshebben in de kloosters en in de zeden. Dit alles heft echter niet op, dat er één terrein is, waarop men van deze schade nimmer wil weten. In de kerk als zodanig, in het levend leergezag, in het Petrinisch gezag is een dergelijke onderbreking niet mogelijk. De ononderbroken voortgang van deze gezagsvolle kerk met al haar organen is een duidelijke „conclusie" uit de gegeven belofte, die „onvoorwaardelijk" wordt vervuld. Men kan deze conclusie met bijna wis kundige zekerheid afleiden uit het eens gegeven uitgangspunt. Vandaar de zekerheid, die ook nu weer in de Jongste viering zo duidelijk aan het ET is opvallend, dat dit thans weer veelvuldig beroep op de leiding des Geestes reeds in de dagen var Calvijn en met name door deze refor mator werd gekend en afgewezen. Hy wild* niet met deze schijnbare logische conclusie meegaan, maar wees op de roeping om van de leiding des Geestes te spreken alleen in het geloof, dat tegelijkertijd zich onderwierp aan het Woord des Evangelies. Men kan de belofte van de Pinkstergeest niet naar zich toehalen, wanneer men niet tege lijkertijd toont te verstaan, dat men over deze belofte alleen kan spreken in de erkenning van het Woord, dat bóven de kerk opgeheven is en blij/t. Hierin ligt de kern van het verschil. Daarom hebben de hervormers zich ook met klem geweerd tegen het sim pele beroep op de voortgang der ge schiedenis zonder onderbreking, alsof men daaruit kerkhistorische beslissin gen zou kunnen afleiden. In zulke ge makkelijke kerkhistorische beslissin gen, gelijk ze ook bij het eeuwfeest in ruime mate zijn gedaan, miskent men de belofte des Geestes, omdat men haar als een wiskundig axioma laat voorafgaan aan een aantal volgende conclusies. Weliswaar verwerpt men het perfectionisme voor de individuele leden der kerk, maar de perfectie wordt wél opgenomen in de hoogste regionen der kerk, en vanuit dit per fectionisme worden dan die historische conclusies getrokken, die meespreken in het geding, dat ons volk weer eens te duidelijker verdeelde, toen in de Domkerk „neen" werd gezegd tegen wat de volgende dagen in het stadion als uiteindelijke zegepraal werd bele den, dit gezag en deze werkelijkheid, deze wijding en sacramentele genezing van de wonden van het leven. Deze strijd is uiteindelijk veel be langrijker dan de meningsverschillen |(men denke aan het artikel van P. Hen drix) over de viering niet in een ka thedraal, maar in het stadion, of om de woorden van Hendrix te gebruiken „in een paganistische ruimte, waarin al licht daags te voren een bokswedstrijd, daags daarna een politieke betoging wordt gehouden". Over deze afwijken de mening kan in R.K. misschien nog wel een woordje vallen, maar een be slissend woord zal het niet kunnen zijn Ook de kritiek op de profanering stamt naar Hendrix' duidelijke bedoeling uit het R.K. gevoelen en beleven. Die an dere vraag is een vraag, die de ge schiedenis raakt. Kan men de geschie denis construeren vanuit de rechte lyn en daarin de continuïteit prijzen, alsof het een conclusie was, waarvan men niet. begrijpen kan. dat iemand het er niet mee eens is? öf zal men de belof. te des Geestes alleen willen en kunnen noemen in vrees en beven en in de ontdekkende wetenschap, dat het bij de individuele leden der kerk èn bij de kerk als geheel alleen géan kan, als de Naam des Geestes wordt geprezen op een weg, waarop het Woord des Geestes wordt geëerbiedigd? Men spreke niet van het raadsel der ge schiedenis. Luther en Calvijn hebben er geen oren naar gehad, omdat ze de nieuwe kracht van het Evangelie weer hadden verstaan en daarin op nieuw de belofte van de leiding des Geestes hoorden doorkomen. Ze heb ben er nooit zo gemakkelijk over kun nen spreken als een vanzelfsprekende zaak, omdat ze begrepen, dat het uit zicht op de Geest alleen openstond in de kerk, die naar de sprekende woorden van de Oud-Testamentische gelovige beefde voor het Woord. En nu het rumoer van het stadion is verstild, moge niet het raadsel der ge schiedenis ons verbazen, maar de mècht des Geestes, die de geschiedenis ver vult met verantwoordelijkheid, juist ook in de hoogste regionen der kerk. TEMPO WAGENS IMPORT C V Z O. BINNENSINGEL 1 - DEN HAAG TEMPO-DEALERS TE: AMSTERDAM. VAN NES, le 50214. WIJNGAARDEN 's-HERTOGENBOSCH. L. PUTTERS, Auto mobielbedrijven, Stationsweg 1. Tel. 4433- 4434. Gar Rima. Belgische onderscheiding voor nir. Oyevaar De ambassadeur van België, de heer E. Graeffe, heeft in zijn ambtswoning de versierselen behorende bij de onder scheiding van Commandeur in de Orde van Leopold II uitgereikt aan mr. J. J. Oyevaar, oud-directeur-generaal van Scheepvaart en thans voorzitter van de Nederlandse Redersvereniging. (Van een onzer verslaggevers) Op de Donderdag te Amersfoort ge houden jaarvergadering van de Chr. Bond van Brandstoffenhandelaren werd in principe besloten tot de aan stelling van een bezoldigd administra teur. De vergadering achtte het on billijk, dat al het bondswerk ook in de toekomst door de bestuursleden ten koste van de eigen zaak verricht zou moeten worden. Na een uitvoerige dis cussie, waarbij vergaande en diep In grijpende plannen ter sprake kwamen, gaf de vergadering het bestuur op dracht deze zaak verder te behartigen. De voorzitter, de heer P. K. Olij te Utrecht, betreurde het in zijn openings woord, dat nog vele Christen-collegae „hun hart verharden" en de neutrale organisaties blijven steunen. De bonds- secretaris, de heer J. Klynsmit te Rot terdam, vertelde in zijn jaarverslag iets over de zgn. „getrapte prijzen" van de anthraciet, die onlangs weer zijn inge voerd. De handel juicht dit niet altijd toe en de Chr. bond heeft zich verzet tegen de zomerprijzen. De mijnen heb ben dit echter doorgezet, daar' zij stre ven naar een zo regelmatig mogelijke afzet van hun producten verdeeld over het gehele jaar. Het bestuur is niet enthousiast over de samenwerking in de Federatie. Me de met het oog op de te verwachten stijging van de kosten zal worden over wogen, of men niet beter kan uittre den. Wat de looneisen betreft, die door de Unie van Transportarbeidersbonden zijn gesteld, merkte de secretaris op. dat het een Christen-ondernemer niet past de lonen zo laag mogelijk te hou den en zelf dure sigaren te roken. De eisen zullen dan ook niet zonder meer afgewezen mogen worden, maar de kwestie kan beter worden bekeken als de loonronde ter compensatie van de huurverhoging aan de orde komt. Toen en nu Bij de bestuursverkiezing werden de secretaris en de heer A. Vennema te Leeuwarden herkozen. In de mid dagvergadering sprak ds G. van An- del, Geref. predikant te Rotterdam-Z. Spr. trok een parallel tussen de veran dering in het uiterlijk der treinen en de ontwikkeling op maatschappelijk terrein. Vroeger trok de locomotief de trein, nu kan men bij de gestroomlijn de stellen de kop niet van de staart onderscheiden. Ook op maatschappelijk terrein is het leidend beginsel vaak niet meer aanwezig en weet men niet welke kant men op moet gaan. Spr. wekte op tot ernstige bezinning en tot handhaving van de leidende beginse len, die in de Heilige Schrift zijn neer gelegd. I AdVPr'en tie) Neem, als U last hebt van een SLECH TE SPIJS VER TER!NO s avonds vóór het slapen gaan, één of twee VICHY PILLEN Zij regelen de galafschetdinc en zorgen voor normale ontlasting. Ut vooral op de /uiste rtaam en het blauwe doosje VICHY PILLEN VERKRIJGBAAR BIJ APOTHEKERS EN DROGISTEN (Van een onzer verslaggevers) In een lezing over het herstel in de rampgebieden, bezien uit een oogpunt van ruimtelijke ordening heeft de di recteur van de cultuurtechnische dienst, dr. ir. F. P. Mesu, Utrecht op gewezen, dat de risico's voor het leven van mens en dier bü overstromingen belangrijk kunnen worden verminderd door het aanleg gen van terpen. Een terp kan dienen als vluchtheuvel voor de bewoners een dorp met de bijbehorende levende have. Gemeentehuis, postkantoor en kerk zullen op deze terpen moeten worden gebouwd, omdat tijdens de eerste da gen na de ramp ook nog weer zo dui delijk is gebleken van hoe groot be lang het is wanneer openbare diensten in noodtoestanden kunnen blijven functionneren. In het algemeen wees dr. ir. Mesu er op dat ernstig bestudeerd zal moe ten worden in hoeverre herstel van de oude toestand is gewenst en of niet veeleer een nog dieper ingrijpen de voorkeur verdient. Voorts zeide hij van mening te zijn dat een onderzoek naar mogelijkheid en wenselijkheid van een afsluiting van de Nieuwe Water weg van groot belang moet worden geacht. De veiligheid en de werken aan weerszijden van de Nieuwe Waterweg zouden door een keersluis aari de mond in zeer sterke mate kunnen worden be- invloed. Men hoeft niet direct te denken aan en te ijveren voor een scheepvaartsluis aan de mond van de Nieuwe Water weg. Reeds een stormstuw, die in ge val van abnormaal hoge vloedstanden tijdelijk zou kunnen worden gesloten, biedt vele mogelijkheden tot grotere veiligheid. Voor de scheepvaart levert zo'n stormstuw geen nadelen op om dat onder dergelijke weersomstandig heden een kapitein die zich zün ver antwoordelijkheid bewust is liever op open zee blijft dan de Nieuwe Water weg binneu te lopen. AFDAMMING Sprekende over de afdamming van zeegaten in de Zuidhollandse Zeeuwse wateren zeide de heer Mesu dat er op deze wijze binnendijks een zoetwaterboezem zal worden gevormd van rond zeventigduizend hectaren Tien- tot twintigduizend hectaren zul len wellicht worden ingepolderd De overblijvende vijftig- tot zestigduizend hectaren grote watervlakte zou een belangrijk spaarbekken kunnen wor den, van waaruit tijdens de vegetatie periode de cultuurgewassen kunnen worden bevloeid. Hiervan zou een groot gebied kunnen profiteren. Dr. ir. Mesu sprak in dit verband over het Westelijk en midden-deel van Noord-Brabant en een groot deel van Zuid-Holland, waarbij dan uiteraard nog de eilanden kunnen worden mee gerekend, want ook daar richt d< droogte in de zomer vaak grote schade aan. Het doen afvloeien van het water t de spaarbekkens naar de wortels der planteh op de droge landbouw gronden kost uiteraard enorme bedra gen. Globaal becijferde spreker deze op duizend tot vijftienhonderd gulden per hectare. Men kan daardoor echter een productieverhoging van rond 20 procent verwachten. Engelse kolonie ziet kroning op televisie Dinsdag 2 Juni zullen ongeveer dui zend leden van de Britse kolonie in de hoofdstad in de gelegenheid worden gesteld de kroning van koningin Eli zabeth II op de televisie te volgen. Hiervoor zullen in „Bellevue'' twintig ontvangers worden opgesteld. Inwijding met snufjes en grapjes Nieuw versterkersstation voor telefoondistrict Amsterdam (Van een onzer verslaggevers) (ADVERTENTIE) TOENADERING. De enige goeie Amerikaan, denkt hij, onder het genot van een Lexington- cigaret maakt over één kabel 48 gesprejtken te leiden, hetgeen dus wachttijd ver mindert Met nadruk werd betoogd, dat Amsterdam met deze nieuwe appara tuur behoort tot één der vooraanstaan de telefooncentra van de wereld. Het betrekkelijk kleine apparaat kost zes millioen gulden. Toen de heer Neher, na een prettig betoog, waarin hij hulde bracht aan alle medewerkers, ir. Th. S. ten Does- schate het station overdroeg en daarbij een handle overhaalde, zei een vrou wenstem uit een der vele luidsprekers prompt: zestien uur elf, zestien uur elf....! TT ALLO, ben jij daar, NeherIk ben zo juist Constantinopel gepasseerd en probeer nu Lieftinck uit de lucht te groeten", aldus sprak de heer Damme, ouddirecteur-generaal van de PTT, op nog geen tien pas afstand tot de heer L. Neher, de huidige directeur-generaal van dit bedrijf in het tele- communicatiegebouw in Amsterdam, waar gisteren een nietwo versterkers station in gebruik is genomen. Men heeft de gebruikelijke toe spraken als het ware gekroond met allerlei technische snufjes en grapjes, die op de tweede verdieping van het voormalige geldkantoor aan de Nieu we Zijds Voorburgwal zeer insloegen. De heren Neher en Damme voerden drie gesprekken met elkaar, staande in een cel, van waaruit ze elkaar gemak kelijk konden zien. Tóch telefoneerden ze over een afstand, die gelijk was aan die van de hoofdstad naar Kopenhagen („Ik spreek uit Kopenhagen, Damme, waar ik even met een straaljager naar toe ben gegaan", aldus de heer Neher), van Amsterdam naar Lissabon en van de IJ-kant naar Aden! In het laatste gesprek, dat evenals de voorgaande niet zonder humor verliep, had de heer Damme het over de oudminister van Financiën, die momenteel in Turkije is. De heren bleven overigens met hun stem in Nederland, waar men hen in vocaal opzicht „rondjes" liet draaien, totdat de 5300 km (Am sterdam—Aden) voltooid waren. Dit was overigens slechts een kwestie van onderdelen van seconden. Ir. D. v. d. Bergh, van het hoofdbestuur uit Den Haag. leidde de experimenten en was er volkomen „in" toen hij na het ge sprek tussen Amsterdam en Aden, er tussen kwam en met een damesstem annonceerde: „U hebt zes minuten ge sproken 1" Zes millioen Achter de katheder was in stijl langer dan zes minuten gesproken, om dat velen hun vreugde uitspraken over de aanwinst van dit moderne station (draaggolfsysteem), dat het mogelijk (ADVERTENTIE) 11W LERAAR KOMT, WANNEER HET V SCHIKT leder ogenblik, wanneer U zin en tijd hebt, staat Uw prima privé leraar tot Uw dienst: de Bekende Schriftelijke Cursus Resa-Hilversum regelt zich naar U. Het instituut met de meeste geslaagden voor Hoofd akte A en B Handelskennis L.O. Wiskunde L.O. Frans, Duits en Engels L.O. en andere officiële examens. Vraag ons prospectus. Het tycotc - 9 SIMON gaf daar geen antwoord op, want hij was het in dit opzicht helemaal met Rachel eens. Het zou voor Anne in de stad veel beter zijn. Hij had groot vertrouwen in het oor deel van zijn stiefzuster. Het was al dikwijls gebleken dat zij het meestal by het rechte eind had. Zodra het weer omsloeg, moest Anne naar de stad, liefst in een ziekenhuis, onder voortdurende controle van er varen verpleegsters en deskundige artsen. Dan was er misschien een kans. dat ze beter werd. Simon weigerde zelfs ir gedachten de mogelijkheid toe te geven, dat Anne wellicht nu al te ver heen was om ooit weer gezond te worden. Hij begreep dat zo iets Alison doodongelukkig maken zou en om een of andere reden, waar hij zich zelf geen rekenschap van geven kon, wenste hij Alison voor alle ongeluk te behoeden En dan als Anne weg moest, zou Alison ook weg moeten gaan. Simon weigerde zelfs maar te overwegen, dat er aan zijn eigen geluk zo'n slag zou kunnen worden toegebracht. Want dat geluk was nog kersvers, hy had er nog nauwelijks van kunnen proeven. „Als Alison weggaat", dacht hij op gewonden, „dan is het met mij afge lopen!" En hij was verbaasd over zijn eigen heftigheid. Omdat Rachel hem van terzijde op nam en blijkbaar op antwoord wachtte, zei Simon zonder veel overtuiging: „Nu, dat moeten ze natuurlijk zelf beslissen, dat is haar zaak. Ik heb maar zo weinig kunnen doen om haar te hel pen en ik weet alleen maar dat het haar zelfs al haast tot tranen van dank baarheid roerde, dat ik haar toestond op het terrein te blijven. Ze verwacht ten niet anders dan dat ze er afge gooid zouden worden". Rachel snoof. „Dat was heel verstandig van haar, dat te verwachten. Je bent veel te Het was al dwaas genoeg van je, ongedaan te maken wat William hun gezegd had, maar het was het toppunt dat je onze provisiekast geplunderd hebt om er haar voorraad mee te spek ken. Hoe kreeg je het in je hoofd? Dat verwachtten ze tooh zeker niet van je! Naar wat ik er van hoor, zijn niet bepaald aan luxe gewend. En om de kroon op je gekkenwerk te zetten, ben je haar zelf nog de mand gaan brengen. Ik heb er geen woorden voor, voor zulk gedoe. Ik moet er niet denken, wat ze van je denken zullen. Hoogstwaarschijnlijk zitten ze nu om jc te lachen". Deze aanval maakte Simon kwaad. Het kon hem niet schelen wat zijn stiefzuster van hem zei, ook niet dat ze hem zonder reden voor gek versleet of dat iemand hem achter zijn rug uit zou lachen. Maar hij ergerde zich aan de manier, waarop Rachel over zijn nieuwe vrienden sprak. Dat deed hem pijn. „En? Wat zou dat, als ze dat deden" pareerde hij. „Ik weet dat ze heel wei nig stof tot lachen hebben. Het zal me genoegen doen als mijn gekkenwerk zoals je dat belieft te noemen door wat vreugde in haar leven brengt. Een van de beste middelen om zo'n kind wat te laten opknappen is geluk nou, en dan moet er ook wat om te lachen zyn". ,Zo n kind! Van wie is eigenlijk dat kind?" vroeg Rachel op hoge toon. „Hoe kan ik dat weten", antwoord de Simon, die zioh hoe langer hoe hul- pelozer voelde tegenover de hatelijke aanvallen van Rachel. Ze beroofden hem van alle voldoening, die zijn nieu we vriendschap hem geschonken had. „Daar heb ik haar niet over onder vraagd. Ik had het gevoel, dat we daarvoor niet op voldoend vertrou- welijKe voet waren". „Nu, dat hoef je niet te vragen! Een man van jouw jaren en ervaring moest dat wel kunnen raden. Er is niet veel verbeeldingskracht voor nodig om op de gedachte te komen, dat het kind wel van het meisje zal zyn. Waarom zou ze er zich anders zo voor uitslo ven?" „Niets van aan!" ontkende Simon heftig. „En ik sta je niet toe, zulke din gen over haar te zeggen, terwijl ze er niet eens oij zijn om zich te verdedi gen. Dat is onsportief". „Waarom doen ze dat zo stiekem?" „Ze doen niet stiekem". En om Rachels lage verdachtmaking tot 7.\vijgen te brengen herhaalde Simon op krachtige toon alles, wat hij tot nog toe van Alison en Anne te weten was gekomen. Hij zei geen woord over de aantrek kelijkheid van Alison. Dat onderwerp reserveerde hij voor zijn eigen over denking en bovendien lag het voor de hand dat net Rachel niet zou interes seren, terwijl het haar in elk geval niet aanging. Maar toevallig wist Rachel er alles van. William had Ali sons uiterlijk nauwkeurig beschreven Dit achterhouden van een wezenlijk besta nddee' van het bewijsmateriaal leek Rachel een slecht teken. Het por tret, dat haar door de boze rentmeester was afgeschilderd, verontrustte haar. (Wordt vervolgd). Miss Peggy Cripps, de 32-jarige doch ter van wijlen Sir Stafford Cripps, toont trots haar verlovingsring, die zij ontving van Joseph Emmanuel Ap- piah, lid van de aan de Goudkust wonende negerstam der Asjanti's. Het huwelijk zal in Juli voltrokken wor den. Daarna gaat het paar zich aan de Goudkust vestigen. Appiah vertelde op een persconferen tie, dat hij de premier van de Goud kust bij de kroning vertegenwoordigt en dat hij rechten studeert. Hij en Peggy hebben elkaar ontmoet op een bijeenkomst van Westafrikaanse stu denten in Chelsea Appiah was in 1951 voorzitter van hun vereniging. Wanneer wij vergaderd zijn, gij en mijn geest met de kracht van onzen Here Jezus, leveren wij in de naam van den Here Jezus, dien man den satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behou den worde in den dag des Heren. 1 Korinthe 5 4, 5. ER zijn mensen, die niet door men- senliefde te renden zijn. Naturen, waarin de demonie van het vlees vrij spel schijnt te hebben. ADe christelijke toewijding en goedheid maakt hen wild Betekent voor hen een klem, een kooi, een cel om in te stikken. En dan breekt de demonie los in de af schuwelijkste, de weerzinwekkendste gestalten. Dan gaan zij tot uitersten van haat, waar de ziel bij siddert. Dan dalen zij tot afgronden van onzedelijk heid, die alle menselijke waardigheid in de modder trapt. De liefde om Chris tus' wil roept altijd nog de duistere krachten der hel op. Nieuws is dit niet. En alle psycho logie verklaart dit ook niet. De psy chologie kan hóógstens de zielkundige vóórwaarden en invloeden vaststellen waardoor op deze verschrikkelijke demonische wijze gereageerd wordt. Maar zij peilt nooit de afschuwelijke inhoud der verschrikking zelve. Die is God en satan alleen bekend. In Korinthe leefde zulk een mens. Een innerlijk geketende, een door het vlees bezetene, een in zijn zonde ver strikte, die afdaalde in de onderwereld van het satanische. De gemeente wist niet wat met deze man aan te vangen. Zij wilde zo zielsgraag behouden. Maar hoe? Maar hoe? Door ontzetting èn meelijden verlamd durfde de gemeente niet dóór te tasten. Den zondaar 's He ren tafel niet ontzeggen. Paulus begrijpt het. Paulus grijpt in, waar de gemeente aarzelt. Hij beveelt met apostolisch gezag de mens den satan over te leveren tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in den dag des Heren. Wat dan e r op neerkomt: staak uw pogingen. Laat los! Laat het kwaad zijn loop heb ben. Laat satan het vlees verderven. Vlees. Dat wil zeggen: de ziel ver woesten èn het lichaam schenden in één onlosmakelijk verband. De enige, die nog behouden kan Is C h r i st u s. Dan als alle paden der hel bewandeld zijn. Als de zondaar zelf terughuivert voor zijn eigen demonisch bestaan en uit die nood zijn noodkreet opzendt tot Christus. „Opdat zijn geest behou den worde in den dag des Heren." Vraag niet wat dat betekent. Een broeder, voor wie Christus óók gestor ven is, aan satan en aan de demonie van het vlees te moeten uitleveren. Dat is zo iets ergs. Dat kan alleen als ge werkelijk gelóóft. Als ge één ding zeker weet: Christus hééft satan over wonnen. Ook de meest boze kwel duivel van het vlees. Christus is alle duivels te sterk. De volle kracht van het geloof wordt dan pas openbaar als het volharden blijft in het aangezicht der hel. Als het in nooit aflatend gebed een beroep b 1 ij f t doen op de oppermachtige Christus. Die nooit beschaamt. En Die met deze beproeving van het ge loof ook de uitkomst schenken zal. Dan als Z ij n uur slaat. En Z ij n dag tot volkomen behoudenis aanbreekt. (Advertentie) (Van (Van een onzer verslaggevers) ANNEER buitenlanders naar Nederland komen, dan zal meestal wel een bezoek aan Delft, de stad van Vermeer en het blauwe porselein, op hun lijstje staan. Maar Delft wil zich ook bij het Nederlandse publiek een grotere be kendheid verwerven. Daarom zal er deze zomer een verhoogde activiteit ontplooid worden om vele bezoekers naar deze stad te trekken. Er staat in derdaad in Delft veel te gebeuren. Een oud-Hollandse markt, op het mooie grote marktplein, opent vandaag haar poorten. Dan komt van 31 Mei tot 9 Augustus de grote zomertentoonstel- ling „Kind en Spel" in het Prinsenhof, die niet alleen de belangstelling zal trekken van alle opvoeders der jeugd, maar zeker ook van de kinderen zelf. De opvoeringen van het middeleeuwse spel „Elckerlijc" tijdens het Holland festival plegen reeds velen naar Delft te lokken en men verwacht er dit jaar op 12, 13, 19, 20. 26 en 27 Juni nog meer op de oude binnenplaats van het Prinsenhof. De Technische Hogeschool en Delft zijn innig verweven en daarom worden om de 21ste lustrumviering van het Delfts Studenten Corps, waarin het spectakelstuk „Tizzeniggi" te bekijken zal zijn, feesten voor de burgerij ge groepeerd. Op 5, 6, 7 en 8 Augustus valt de eer ste lustrumviering van dg fokvee- en ruiterdag ..Wester V Delft", met een tentoonstelling van Westlandse bloe men en fruit, met een optocht van boe renwagens en met een groot festijn van de landelijke ruitersport. Om met de kunst te besluiten: van 18 Augustus tot 7 September kan men de oude kunst- en antiekbeurs in het Prinsenhof bezoeken en in September zal de Delftse porseleinfabriek „De Porceleine Fles" haar 300-jarig bestaan vieren met een expositie. UW STAD OF DORP EN DE MELK Wie kent in de plaats van zijn inwo ning de meeste straten, grachten, plei nen, stegen etc., die hun naam aan de zuivel of aan zuivelproducten ontle nen?" zo vraagt het bestuur van de tentoonstelling „De Melkweg". Deze tentoonstelling wordt ter gelegenheid van het internationale zuivelcongres van 20 tot 30 Mei in Houtrust Den Haag gehouden. Het is de bedoeling, dat men zijn plaatselijke kennis op dit punt per briefkaart aan de tentoonstelling be kend maakt. Voor de beste Inzendingen zal een reeks toepasselijke prijzen be schikbaar zyn. De prijsvraag heeft als nevenbedoe ling om er achter te komen, welke in vloed de zuivel in de breedste zin op de naamgeving in de Nederlandse gemeen ten heeft gehad Men verzocht daar om alleen officiële namen in te zenden. Gistermiddag heeft men in de Ko ningshaven te Rotterdam het stoffe lijk overschot aangetroffen van de zesjarige Arie Valken, die heeft ge woond in de Entrepotstraat. Het ventje werd sedert 19 Mei jl. vermist. (ADVERTENTIE) Castella denkt aan Uw huid Castella's nieuwe Bloemenzeep wint snel veler harten En wie zou dat ver wonderen? Voor slechts 20 cent wordt hier een heerlijk stuk echte Castella zeep gebodenonverpakt, zodat U de zachte kleuren kunt zien en genieten van de fijne bloesemgeur. en aan Uw beurs! En zo is er nu dus drievoudig keus in Castella. Vraagt Uw huid vooral om zeer rijk en royaal schuim, dan is Castella Spécial (32 cent) Uw aange wezen zeep. Voor andere dames weer zal de klassieke Castella Schoonheids- zeep (32 cent) aangewezen blijven voor een ideale schoonheidskuur. Tijdelijk zijn twee stukken Castella Schoonheidszeep samen verkrijgbaar voor 50 cejit, een aanbod waarvan al om enthousiast gebruik wordt gemaakt. En ten slotte: Wilt U voor een zeer bescheiden prijs toch een echte merk- zeep ontvangen, dan vraagt U naar de nieuwe Castella Bloemenzeep van 20 ct U ziet het, Castella zorgt niet alleen voor iedere huid, maar ook voor iedere beursl

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1