-KIJK Veelheid van eenheden wordt op den duur een chaos Frans plus Duits is nog niet Europees 7QT. afgeschreven Zaterdag 23 Mei 1353. NIEUWE APELDOORNSE COURANT Tweede blad Reportage uit het Huis van Europa (II) STRAATSBURG. Hoe is het vierde Europa, dat in 1949 te Londen werd opgericht, terecht gekomen in dit indrukwekkende gebouw aan de Place Lenötre te Straatsburg? Volgens de legende ontsproot het denk beeld hier de zetel te vestigen van de te Londen opgerichte Raad van Europa, aan het brein van een mijnwerker uit Wales, Emest Bevin, die in.dat jaar minister van Buitenlandse Zaken van Groot-Brittannië was. Hij vond, dat in deze stad, waar de Duitse cultuur en de Franse macht elkaar overlappen, het gesprekcentrum voor alle Europese vraag stukken diende te ontstaan. Een slimme gedachte, want dat gesprek heeft maai- al te vaak Duitse macht en Franse cultuur tot onderwerp, ook al worden beide termen zorgvuldig vermeden. Een bezwaar is overigens wel, dat het wel eens té veel Frans-Duits en Duits-Frans is wat de klok van Straatsburg slaat. En een bezwaar is ook, dat Straatsburg een vrij vervelende stad is. Maar dat kon Bevin niet weten in 1949, want hij was er nooit geweest. derd. Maar daardoor zijn het nog geen Europeanen geworden; veeleer provincialen (in de zin van tweede rangs-burgers) gebleven. Neen, de burgers van Straatsburg brengen geen Europese geestdrift op. Dat moeten de bezoekers, die hun club hebben aan de rand van de Orangerie het landgoed waar José- phine de Beauharnais haar laatste jaren sleet, nadat Napoleon haar had verstoten zelf maar doen. Welnu zij trachten het. Het is misschien wat oneerbiedig te spreken over een club, maar dat woord brengt ons dichter bij de werkelijkheid dan ter men als Europese regering en Euro pees parlement voor instellingen, die in feite Comité van Ministers en Raadgevende Vergadering heten. Van 10 tot 15 Het Comité van (10) Ministers ver gaderde het eerst te Straatsburg op 6 Augustus 1949 en besloot toen Grie kenland, Turkije en IJsland uit te nodigen tot de Raad toe te treden. Het Europa van 10 was toen een Europa van 13 geworden. Dit vijfde Europa werd een half jaar later het zesde, nadat in Maart 1950 West- Duitsland en de Saar toetraden als toegevoegd lid. Zo ontstond het Euro pa Van 15. In deze kring van 15 nu lanceerde de Elzasser Robert Schuman, die als Duitser was geboren en in 1919 Frans man was geworden, het naar hem genoemde plan, dat leidde tot de op richting van de Europese Gemeen schap voor Kolen en Staal, dat men het Europa van 6 noemt, maar dat eigenlijk een Europa van 7 is, omdat de Saar er ook in opgenomen is, zij het zonder er iets in te vertellen te hebben. Het zevende Europa. Goed beschouwd werd Straatsburg, werd de Raad van Europa (van 15) uitgehold door de stichting van de GKS, die Luxemburg tot haar zetel koos. Men voelt dat wel degelijk zo aan. Niet voor niets heeft het Co mité van Ministers in zijn laatste bij eenkomst te Straatsburg in een reso lutie de uitspraak gedaan, dat Straats burg de zetel van het Europese overleg, het gesprekcentrum derhalve moet blijven. Daar moeten, zo vindt men, alle grote vraagstukken eerst Straatsburg wordt uitgehold F' Het Straatsburg-der-werkelijkheid is anders dan het Straatsburg-der-ver- beelding. De bevolking levert geen spoor van Europese synthese op. Zij is Duits qua volkstaal, maar de door haar gekozen gemeenteraad is Gaul listisch in meerderheid, Franser dan die van menig andere Franse stad. Zij eert de Duitser Gutenberg door middel van een Gutenbergdenkmal op de Gutenbergplatz en zij laat een gevelsteen op de Place Broglie met tros vertellen, dat op deze plek de Marseillaise is gedicht. Europa laat haar koud, tenzij men Lohengrin-met Franse tekst als een uiting van Euro pese cultuur zou willen zien. Bezorgdheid De gemeenteraad van Straatsburg maakt zich zelf bezorgd over dat Europese gedoe, dat hij naar een open plek aan de uiterste rand van de stad heeft verwezen. Men moet voor uitzien: als Europa wat wordt krijgt de hoofdstad van Europa grote poli tieke betekenis en dat brengt maar onrust mee. En, wie weet. onveilig heid.. Onveilig is het al vaak genoeg geweest in de 2500 jaar van het be staan van Straatsburg, dat achtereen volgens Gallisch, Romeins, Germaans, Frankisch, Lotharings, Duits, Frans, Duits, Frans, en Duits is geweest en nu weer Frans is. Talloze geslachten in deze stad zijn herhaaldelijk tegen wil en dank van nationaliteit veran- VAN Achttien meter wordt de autobus met aanhangwagen, waarmee deze zo mer te Rotterdam 138 reizigers tege lijk zullen worden vervoerd. Het is de eerste wagen die als aanhangwagen is ontworpen en gebouwd. Alle vier wielen van de bijwagen worden auto matisch bestuurd, zodat de wagen het spoor van de bus precies volgt. Tussen bus- en bijwagen zijn verende banden aangebracht om te voorkomen, dat wielrijders tussen de twee wagenstel len zouden komen. Begin Juni zal de K.L.M. een eerste lading voor de Verenigde Staten bestemde in Neder land vervaardigde mantels naar New York vervoeren. De Nederlandse con- fectieindustrie heeft uit Amerika grote orders ontvangen en binnen enkele maanden moeten duizenden mantels van de beste Nederlandse stoffen en van de nieuwste Parijse en Neder landse modellen worden geleverd. Voor het vervoer per K.L.M.-vliegtuig zijn speciale rekken geconstrueerd die, met behulp van canvas omhulsels, het kreuken verhinderen. De mantels kunnen in New York meteen in warenhuizen worden verkocht. Bordeaux is op 66-jarige leeftijd over leden de bekende pianist Walter Rum- mei, die zich ook wel Walter Morse Rummel noemde. Hij was een klein zoon van de uitvinder van de tele graaf, Morse. Berlijner van geboorte studeerde hij piano bij Godowsky. Hij was zeer Frans georiënteerd en was een van de intieme vrienden van Debussy. Ook in Nederland trad hij vroeger veel op. Het olympische stadion te Rome, dat nog geen week geleden is ingewijd, zag er Vrijdag morgen uit als een verlaten kazerne; Dieven hadden in de nacht kranen, lampen, schakelknoppen en honderden meters electrisch draad gestolen. Zij hadden zich aan de bar aan drank ge holpen. De Pennsylvania Spoor wegen hebben een „gestroomlijnde" maaltijd ingevoerd, om de figuren van de passagiers gestroomlijnd te houden, terwijl ze reizen in de gestroomlijnde wagens van de maatschappij. Het menu bestaat uit tomatensoep, gebra den runderlende, worteltjes, groenten- sla, grapefruit en thee of koffie. Alles bij elkaar levert dat 470 calorieën op. jc, de zaken er thans voorstaan, be- looft Pinksteren mooi weer te hebben, zodat we dus met opgewekt hoofd dit langgerekte weekeind tege moet kunnen gaan, er ons op ver heugend te kunnen genieten van zon en buitenlucht. Het ongeval in de Noord-Oost-Polder DEN HAAG. De namen van de bei de bij het ongeluk in de Noord-Oost polder betrokken vliegers blijken te zijn H. Wulffers en P. Maarleveld (dus niet Wulfften, zoals A.N.P. ons eerder meldde). De om het leven gekomen vlieger Wulffers was afkomstig uit Den Haag. Hij was 24 jaar oud en gehuwd. De andere bestuurder Maarleveld werd gewond. Zijn toestand is vrij redelijk. Hij is 27 jaar oud, gehuwd, en afkom stig uit Rotterdam. De verongelukte toestellen waren beide Pipercups. Men vermoedt, dat het eerste toestel in een luchtzak terecht is gekomen. Het tweede vliegtuig, dat zoals reeds werd gemeld, in de bocht is afgegle^ den, stortte van een hoogte van circa 80 meter neer en vloog op de grond in brand. De rijksluchtvaartdienst heeft de zaak in onderzoek. Drukte bij de N.S. UTRECHT. De Nederlandse Spoor wegen verwachten dat Dinsdagochtend 26 Mei in de eerste uren na zeven uur niet in alle treinen van de normale dienstregeling voldoende plaats zal zijn. In die uren moeten namelijk ruim 50.000 militairen per trein naar hun garnizoenen worden teruggevoerd. Voor dit omvangrijke vervoer is ma terieel nodig dat de Spoorwegen an ders hadden kunnen gebruiken voor het in die ochtenduren eveneens om vangrijke burgervervoer. Buiten deze uren zullen op Dinsdag 26 Mei en ook reeds heden en Maandag 25 Mei (Tweede Pinksterdag) ten behoeve van het burgervervoer extra treinen rijden op meer lijnen. Voorts zijn aan de Zomerdienstregeling 1953 behalve de in de reisgids vermelde treinen, voortaan op bepaalde dagen enkele voortreinen toegevoegd. grote trekken van alle kanten be keken worden. Er staan of komen er vele op de agenda. Tal van Euro pese Gemeenschappen zijn in staat van wording: een voor de afzet van landbouwvoortbrengselen, een voor spoorwegverkeer, een voor paspoor ten, een voor waterwegen, een voor electrische energie, een voor kern onderzoek. En zo meer. Die kunnen leiden tot even zovele zelfstandige lichamen naar het model van de GKS met even zovele eigen Comïté's van Ministers en even zovele eigen Wet gevende Vergaderingen, die alle, in meer of mindere mate het gezag van het Straatsburgse Comité van Minis ters en van de Straatsburgse Raad gevende Vergadering verder zullen uithollen. En de mogelijkheid bestaat, dat al die Gemeenschappen een wis selend aantal leden zullen hebben. Zo zullen dan het achtste, het negen de en het tiende Europa ontstaan enzovoorts. Ongezond Er zit iets ongezonds in deze ont wikkeling. Europa wórdt op deze wijze nooit een eenheid; integendeel, het wordt hoe langer hoe meer een veelheid van ongelijke en ongelijk soortige eenheden die op velerlei wij zen in elkaar zullen grijpen en de toe stand in het land hoe langer hoe ingewikkelder zullen maken. Want al die gemeenschappen zullen door el kaar heen gaan regeren en daardoor heen zullen de nationale regeringen blijven regeren. Had die Engelsman ongelijk, die sprak, over een web van gek geworden spinnen?. Natuurlijk weet elke Straatsburgse politicus, dat het zo de verkeerde kant opgaat. Daarom zoeken zij naar iets anders. Aanleiding tot dat gaan zoeken was het plan tot oprichting van een Europese Defensie Gemeen schap. Ware dit onderwerp niet nu reeds aan de orde gekomen, dan zou men wellicht zijn blijven doorgaan met het stichten van los van elkaar staande Gemeenschappen. Nu zoekt men tenminste naar de samenstelling van het cement, dat het Huis van Europa bij elkaar moet houden. Gerhard Werkman Caissons op weg naar Nederland DEN HAAG. Acht grote caissons van 7700 ton gewicht elk, zullen, naar reeds werd gemeld, van de Engelse marinehaven Portland (Z.W.-kust) naar Nederland worden gebracht. Zij zullen hier bij het dichten der dijken worden gebruikt. Deze caissons hebben een lengte van zestig bij negentien bij achttien meter en een diepgang van ongeveer zeven meter. Aan de internationale sleepdienst L. Smit en Co. ie Rotter dam is opdracht verleend deze cais sons naar Nederland te brengen. WAT IS DAT VERANDERD In 1890 brandde de toenmalige Grote Kerk aan de Loolaan af. Aan een uitgave van de boekhan del Romijn, aan de Molenstraat, danken we een prentbriefkaart uit die dagen. Stel daar tegenover de Grote Kerk van de Ned. Herv. Ge meente van Apeldoorn en Het Loo, in onze dagen. Onze fotograaf „nam" de kerk, aan de Lookant, met daarbij, ter- wille van het perspectief, de toren. Op de oude foto links is nog juist iets zichtbaar van de afge brande pastorie. Er is nog iets te zeggen over de Prinsengang, tussen het Raadhuis plein en de Deventerstraat, waar over we de vorige week Zaterdag 't een en ander vertelden. De heer R. Hardonk, kenner van de geschiedenis van Apeldoorn, vestigt er nl. onze aandacht op, dat de naam „Prinsengang" niet in verband staat met koning Wil lem III, maar met de prinsen Wil lem IV en Willem V. Deze beide stadhouders maakten nl. van de gang voor hun kerkgang gebruik. Vandaar de naam Prinsengang. PISENHOWER en zijn Republi- lceinse regering blijken voor de Europese stem minder égards te be zitten dan Truman het getoond heeft. De Tafts en de McCarthy's, die in de partij een flinke brok mee te praten hebben, blijken met hun aandrang om in het Oosten steviger op te treden en Europa het maar alleen te laten opknappen, ten dele succes te hebben. Ten dele slechts, omdat een man, die als geallieerd opperbevelhebber en later als hoofd van de Atlantische strijdmacht op trad, het belang van Europa niet kan verwaarlozen. Zulks blijkt uit de aangekondigde conferentie op de Bermuda-eilanden. De Engelse vrees, dat Amerika zich van Europa zou terugtrekken, is onge grond. Er zijn de laatste tijd wel eens misver- standen geweest Over de tussen de At- lantische part- grenzen ners. De rede, die Churchill in het Lagerhuis hield en de onder streping van zijn stellingen door Attlee, vonden over de Oceaan niet de weerklank die men in Engeland verwacht had. Het praatje bij de haard, dat de Amerikaanse presi dent hield ter verdediging van zijn belastingpolitiek, gaf daarvan blijk. Eisenhower legde nog eens de na druk op Amerika's paraatheid. Bovendien merkte hij op van Rus land nog geen positieve vredes- daden te zien. Dit langs elkaar praten schiep een verwarring die nodig uit de weg moet worden ge ruimd. Men dient in elk geval over eikaars politiek tot ldaarte te zijn gekomen, alvorens men met Rus land gaat onderhandelen. £EN andere blijk, dat Amerika de Europese ruimte niet voet stoots prijs wenst te geven, is het verdrag dat met Spanje gesloten werd. Het voornaamste onderdeel van dit pact is wel het verlenen van toestemming aan de Ameri kanen, in Spanje zee- en luchtbases te vestigen. De overige onderdelen van de overeenkomst vallen hierbij in het niet. Het Spaanse leger is immers volkomen ouderwets bewa pend en georganiseerd. De lucht macht bezit wel een respectabel aantal toestellen, doch deze dateren alle uit de jaren 19381940. De Messerschmidt Me109 jagers en de Junckers Ju-52 bomvliegtuigen doen belachelijk ouderwets aan, vergeleken bij 'n moderne machine. De Spaanse vloot telt een aantal wel zeer bejaarde bodems, die in een conflict nauwelijks enig ge wicht in de schaal leggen. De lening voor bewapening bestemd, kan dan ook niet meer zijn dan een druppel op een gloeiende plaat, een blijk van goodwill. £)E lucht- en vlootbases van het Iberische schiereiland staan ech ter nu voor Atlantisch gebruik open. Het moderniseren hiervan zal ongetwijfeld nog geruime tijd duren. Doch Amerika slaat hier twee vliegen in één klap. Ten eerste wordt de mogelijkheid voor de strijdkrachten om zich krachti ger te installeren vergroot. En in de tweede plaats schept men voor het economische leven in Spanje een kans te meer, door gebruik te maken van inheemse krachten. De militaire hulp is dus tevens een steun voor de niet zeer sterke toe stand, waarin Spanje economisch verkeert. Dat men in een mogelijk (onverhoopt) conflict daarvan de vruchten zou plukken, is duidelijk. Maar ook komt uit de gevoerde politiek naar voren, dat men in Washington, Europa nog niet afge schreven heeft. v; Nieuw-Zeeland zal scherp selecteren DEN HAAG. De Nieuw-Zeelandse minister van Arbeid, Mijnbouw en Immigratie, de heer W. Sullivan, die Maandag met zijn echtgenote in ons land arriveerde, heeft alle bewonde ring voor ons land. Met minister Suurhoff besprak hij de emigratie naar Nieuw Zeeland. Men beziet elk jaar opnieuw hoeveel emigranten men in Nieuw Zeeland kan opnemen, want men heeft reke ning te houden met de interne vraag stukken. Hij kon nog niet zeggen of er meer Nederlanders in Nieuw-Zee- land kunnen worden opgenomen. Wij willen er wel meer hebben, maar het is aan onze regering daarover te be slissen. Het vorige jaar werden in Nieuw- Zeeland 22.700 immigranten opgeno men; daarvan kwamen er uit Neder land 5300. Voor dit jaar worden er uit Neder land ongeveer 3000 immigranten ver wacht, voor do helft geschoolde ar beiders, voor de andere helft ervaren boeren. Negentig tot 95 pet. van de Neder landse immigranten voélen zich in Nieuw-Zeeland heel gelukkig en wij zijn over de Nederlanders zeer tevre den. zo merkte hij op. Misschien passen wij een al te scher pe selectie toe, zo voegde hij er aan toe, maar wij hebben aUa$n geschool de krachten nodig.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1