w <B> Watersportgebied bij Eernewoude bedreigd cheepvaartberlchteii üsismsis 519de STAATSLOTERIJ wasse 6e njs» ZUID-AMERIKA KASASS0CIATIEN.V Assistent-Boekhouder AANK. BEDIENDE ELECTROTECHNISCH LINOLEUM KROMMENIE NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT DINSDAG 19 MEI 1953 Van onze correspondent. LEEUWARDEN. 16 Mei. Op de Za terdagmiddag te Leeuwarden gehouden vergadering van de Friese vereniging voor natuurbescherming It Fryske Gea heeft de voorzitter, de heer M. Wie- gersma te Drachten, er over gesproken, dat er gevaar dreigt voor een prachtig stuk natuurschoon in het watersportge bied bij Eernewoude. De kanaaiverbin- ding van Drachten met het provinciale kanaal Stroobos-IJselmeer is al jaren feleden geprojecteerd langs Langesloot, ernewoudster Wijk, Fokkesloot en Hooi- damsloot en gaat dus langs het natuur monument in de Oude Venen. Sedert de oprichting heeft It Fryske Gea speciaal aandacht geschonken aan het behoud van moerasgebieden en wij zouden, al dus de voorzitter, onze plicht verzaken als wij niet op de bres stonden voor het ongerepte behoud van deze moerassen, die zijn aangekocht dank zij de steun niet alleen uit Friesland, maar uit heel Nederland. Daarom mag- geen natuurter rein van betekenis verloren gaan door deze kanalisatie. Het aanvankelijke plan vergde reeds een offer, want een terrein van 1 ha moest worden afgestaan. Thans hebben gedeputeerde staten ech ter meegedeeld, dat van het aanvanke lijke plan is afgeweken en dat het kanaal geheel door het natuurmonument is projecteerd. Hierin kan het Fryske niet berusten. Het ongerepte behoud van het fraaie waterland bij Eernewou de is van het grootste belang, aldus de voorzitter. In het jaarverslag van de secretaris, ir. J. Vlieger, werd met voldoening vast gesteld, dat bij de vaststelling van het tracé van Rijksweg 43 de fraaie omtrek van Beetsterzwaag is ontzien. In het ge bied van de Oude Venen werd het bezit van de vereniging uitgebreid met 7 ha en ook in de Lindevallei werden de be zittingen verrijkt met 5 ha onland. Dit laatste is vooral van waarde omdat hier het troedterrein van de asgrauwe kie kendief en de velduil ligt. In het gebied De Kolken in Noordoost-Friesland is een klein natuurreservaat gesticht; het Coe- hoornbos bij Wijckel en het park Jonge- mastate te Rauwerd zijn met steun van staatsbosbeheer verder verbeterd. Aan de Leeuwarder cineast Han de Vries is opgedragen een film van het Friese land- schapsschoon te maken. Het ledental steeg van 1420 tot 1440, aldus het ver slag. Tot bestuursleden werden gekozen de heren S. Span te Cornjum, prof. dr. R. van der Wijk te Groningen en D. T. E. van der Ploeg te Akkerwoude. Vermoedelijke winners te Duindigt Woensdag a.s. worden te half drie courses gehouden te Duindigt. Wij ge ven het programma met onze kanspaar den: 1. Dollarprijs draven 1900 m: Quick P - Rentinus - Quo Vadis Dululh Z. 2. Gulaensprijs draven 1560 m: Ronald - Rhea Hollandia - Royal Brooklyn. 3. St. Marsprijs ren 1800 m: Rendez Vous - Solenzara - Invicta. 4: Pesetaprijs draven 2100 m leerling pikeurs: Oviedo A - Peter Spencer - Neerlandia H. 5. Drachmeprijs draven 2.000 m: Quirinus - Quick Boy - Orkaan O. 6. Travanteprijs ren 1800 m: Bonheur Perdu - Karioka - Commando Patrol. 7. Schillingpriis draven 2.000 m: Rij der Geersen - Oriëntexpress G - Nel- De heer J. Drijver, secretaris van de Nederlandse vereniging tot bescherming van vogels sneed in zijn rede over vo gelbescherming een actueel probleem aan. n.l. het eierzoeken. Hy zei, het te kunn-en billijken, dat de mensen de rijkdommen van de natuur gebruiken, als dit maar niet in misbruik ontaardt. In verscheidene streken van ons land. niet het minst in Friesland, vormt het eierzoeken een voorjaarssport bij uitne mendheid, beoefend door jong en oud. Of verdere inkrimping van de raaptijd van eieren nodig is voor het behoud van de vogelstand is niet eenvoudig te' zeg gen. omdat men nog niet over voldoende gegevens daaromtrent beschikt. Binnen kort zal men een beter inzicht in deze materie kunnen krijgen. Clubkampioenschap dammen Het Rotterdamse Constant heeft het te Middelburg tegen MDC weer niet tot een overwinning weten te brengen. Met invallers voor Roozertburg. Tromer en De Haas werd slechts met moeite een 1010 gelijk spel bevochten, zodat Constant daarmede is uitgeschakeld. De winnaar van de wedstrijd Excelsior (Den Bosch) tegen MDC komt nu in de, finale. waarvoor zich reeds plaatsten Gezellig Samenzijn uit Amsterdam, de landskampioen RDC uit Den Haag en DCL uit Leeuwarden. Damkampioenschap Zuid-Holland De uitslagen van de te Gouda gespeelde 5e ronde zijn: S. BoerA. v. d. Berg 02. W. TerlouwJ H. de Kluyver 20. H. v. ZuilekomD. Kinnegen 0—2. A. Stuurman- Th. Zwetsloot 20. Voorts werden nog de volgende hang- partiien beslist- W. Terlouw—Th. Zwetsloot 1. A. v. d. Berg—F. Gordijn 0—2. De leiding heeft A. Stuurman 'Schiedam) met 8 uit 5. gevolgd door F. Gordijn {Den Haag) met, 7 uit 4 en A. v. d. Berg (Gouda) met 7 uit 5. Tennis. Groot-Britannië heeft zich in de derde ronde van het Davis Cuptornooi (Europese zóne) geplaatst door ook het dubbelspel tegen Noorwegen te winnen. Stand 3—0. Mottram en Paish G.B.) sl. Hessen en Papa (Noorw.) 75 60 63. Damkampioenschap Rotterdam De voortgezette wedstrijden voor de per soonlijke kampioenschappen van de Rotter damse Dambond brachtén de volgende resul taten: Hoofdklasse A: J. v. Deventer—H. M. Levie 11. J. v. d. BerghP v. Baarien 11. DeventerJ. P. Kuypers 02, A. Gor- -H M. Levie 20: B: G. H. v. Leeuwen Klomp 11. J. W. GeerlingJ. J. de Vries. BEKERWEDSTRIJDEN Hoofdklasse: J. de KorteW. Waldekker -1. J. P. KuypersJ. de Jager 1—1, D. v. d. VeerJ, v. d. Reyden 11. J. v. d. Rey- denJ. de Korte 20. J de JagerD. v. d. Veer 1—1. W. Waldekker—P. Bakker 0—2. Schaakwedstrijden N.R.S.V. Maandagavond zijn in de N.R.S.V. de vol gende partijen gespeeld: Bekerwedstrijd (met voorgift) le ronde: RoodzantW. v. d. Eisen 01; P. Meyer -W. de Bruyn 1—0: G. v. d. Eisen—A. J. de Groot 1—0; H. A. v. Velzen—P. van Dam 01; J. M. Zandstra—A. B. Aarens 1—0: D. J. v. d. BergM. van Leeuwen 01; J. Bek- kerG. Rogge 10; J, Schellingerhout—A. H. W. Wap 1—0; P. J. v. Buren—P. v. d. Linden 10; W. L. ZalsmanF. Hulsbosch 1—0: E. W. Beekman—J. Witlox Jr. 1—0; F. A. Damen—H, W. Schroder 1—0; Mr J. H. Landwehr—P. Confurius 0—1. Schaakkampioenschap R'dam Superklassc: Mr W. SandifortW. Versnel 10; E. L. JanssensH. Roos 10, K. M, BergsmaJ. v. d. Bergh 10. Hoofdklasse A: G. J. Onder de LindenL. Reltsma 0—1, C. D, Kerpel—P. Vreeken 01; B: P. Baris—P. Oord 1—0. Afstandsrit Nederl. Ruiter sportvereniging De Nederlandse Ruitersportvereniging heeft hare leden laten genieten van twee dagen buitengewone paardensport in de bij uitstek mooie omstreken van Waalwijk. Het is gebleken, weer eens dat Nederland voor het paardrijden het meest ideale land is. Men behoeft waar lijk niet naar het buitenland te gaan, om van het paardrijden in een mooie omgeving te kunnen genieten. De voor zitter van de N.R.S.V.. Mr. P. H. M. Hoogenbergh. bezit de gave. overal waar hij komt. onmiddellijk de mooiste wegen uit te zoeken en dit is hem ook deze keer wederom bijzonder goed gelukt. De keuring der paarden had deze keer de majoor b.d. C. C. Hasselman uit Zoelen op zich genomen, die zich van deze moeilijke taak goed gekw.eten heeft. De paarden werden voor en na de rit ge keurd. Er waren prijzen beschikbaar ge steld voor d.e beste conditie van het paard en voor ruiters, die (tijdens de wedstrijd de conditie van hun paarden wisten te verbeteren. Aan het einde heeft het bestuurslid J. Dura uit Rotterdam dank gebracht aan de onvermoeide voorzitter mr P. H. M. Hoogenbergh, voor zijn vele werk. De uitslag van de wedstrijd was als volgt: a) Beste conditie: le prijs mevr. M. R v. HobokenSwaay, Rotterdam, met Saphir. 2e prijs mevr. W. A. M. Kruimel Utrecht, met Samba. 3e prijs J. H. van Hoboken Jr. R'dam. met Lalla Aziza. E.V. mevr. N. van ToornMoo- nen, R'dam. met Marjou. Job. Dura Dzn. R'dam, met Golden Vale. A. Treep, Was senaar. Roxane. b) Beste conditieverbetering: le prijs: mej. Tilly Hilling. Wassenaar, met Ba- nita. 2e prijs: mevr. N. van Toorn Moonen. R'dam. met Marlou. 3e oriis: A. Treep, Wassenaar, met Roxane. E. V.: D. H. Recter, Wassenaar, met Ramona. mej. M. Treep, Wassenaar, met Aranka. P. van d.er Hulst, Wassenaar, met Marianne. NEDERLANDSE ZWEMPLOEG NAAR BOEDAPEST De landenzwemwedstrijd tussen Honga rije en Nederland gaat definitief door. De zwembonden van beide landen zijn over eengekomen om de ontmoeting op 19 en 20 September a.s. te Boedapest te houden. Het programma omvat, zowel voor heren als dames, de olympische nummers, met uitzondering van het tnvenspringen. Ver der wordt een offifcfiële waterpolowed- strijd en een officieuze ontmoeting tussen Hongarije en Nederland gespeeld. Hoe groot de Nederlandse ploeg zal zijn. kan thans nog niet worden vastgesteld, maar men moet er rekening mee houden, dat het tam uit ruirn 30 dames en heren zal bestaan. Voorjaarsrit R.A.C.-West district Rotterdam De R.A.C.-West, district Rotterdam, heeft haar derde voorjaarsrit gehouden, waaraan rond 60 automobilisten hebben deelgenomen. Hiervan zijn er 21 ge klasseerd, een kleiner aantal dan de vo rige keer. het gevolg van het feit. dat de opgaaf iets moeilijker was gemaakt. De route ging van Bellevue op de Heu vel over Ovei*ohiek achter Schiedam langs. Vlaardingen, Nootdorp richting Zoetermeer en daarvan dan terug, bin nendoor min of meer naar Rotterdam, waar de deelnemers in Kralingen uit kwamen. Als nummer een kwamen aan het dames-equipe, bestaande uit de dames Sol- lart en Henderson. Tweede werd het heren-equipe Hilten en Koetsier. Derde werd het equipe Fontijne en Kleiberg en vierde het equipe Den Ouden en Polder man. Aangezien het damesequipe al ver scheidene frialen aan een dergelijke rit had deelgenomen, heeft men na afloop het besluit genomen dit equipe buiten mededinging te beschouwen. Na afloop zijn in Bellevue de prijzen uitgereikt. Het was een geslaagde tocht met mooi weer. Nederlandse wielrenners in het buitenland In de Route de France, de grote wie- Ier-wegwedstrijd voor amateurs heeft de Nederlander D. G. van 'f Hof Zondag de vijfde étappe gewonnen. Hij werd echter gedeklasseerd met een minuut straf. In het algemeen klassement bezet Van den Brekel als beste Nederlander de achtste Dlaats, acht minuten achter de leidende Belg, Lowle de Groot is tiende. Plantaz vijf en twintigste, L. Stevens dertigste en Van Roon acht en dertigste. De Ronde van de He de France is afgelopen. De Nederlander Nieskens werd hier zeven tiende. H. Stevens heeft te Hannover, met 1 minuut 20 sec. voorsprong de Continen- talorijs gewonnen in een wedstrijd over 186 kilometer. Bakker zegevierde vóór Voorfing en Gelissen in een wedstrijd te Kaatsheuvel. Pronk werd tweede te Pa rijs achter Lemoine en Schulte vierde achter Gosselin. Patterson en Lognay in e<en omnium te Brussel. Voetbal. Bleyenberg. de tegenwoordige middenvoor van het Nederlands elftal, heeft uitnodiging ontvangen voor de Franse bekerfinale, dit met de bedoeling dat hi.i tevens zal worden gepolst voor een contract met een Franse club. Voetbal. In het Oost Nederlands elftal dat Woensdag 20 Mei te Duisburg tegen West- Duitsland uitkomt, zal Van der Weerd van Wageningen linksbuiten Bovenius van En- schedese Boys vervangen. Boksen, In het Kurhaus te Scheveningen is een bokswedstrijd om de nationale wel- tertitel tussen de kampioen N. Schoenmaker uit Den Haag en de Rotterdammer Frits van Kempen (uitdager) door Schoenmaker ver diend gewonnen, zodat hij de titel behield. Boksen. In een partij over 10 ronden heeft onze landgenoot W. Snoek Maandagavond te Londen op punten gewonnen van de Engel se halfzwaargewicht Finch. Koblet leidt in de Ronde van Italië Koblet is leider geworden in het klas sement van de Ronde van Italië. In de eerste rit van de zevende etappe waarin Van Est zeventiende werd eindigde hij als negende, met een ach terstand van 7 minuten op de winnaar Corrieri. Dekikers en Roks eindigden in dezelfde tijd als Koblet in het grote pe- leton. Van Breenen werd 97ste, Peters 99ste. Wagtmans 104 en SuykePbuyk 105. In de tweede halve etappe, de tijdrit, behaalde Koblet zó'n éclatante zege op Coppi, De Santi e.a., dat hij nu met 26 seconden voorsprong de rose trui draagt. Van Est was wéér de beste Nederlander. Hij werd zevende met drie en een halve minuut achterstand op Koblet, op wie hij ook in het klassement ongeveer drie en een halve minuut achter is. De uitslag van de tijdrit was: 1. Koblet (Zwits) 1.12,01; 2. Fornara (It.) 1.12.47; 3. Coppi (It.) 1.13.22; 4, De Santi (It.) 1.14.28; 5. Magni (It.) 1.14.50; G. Bobet (Fr.) 1,15.27: 7. Van Est (Ned.) 1.15.32; 8 Bartali (It.) 1.15.44; 67. Wagtmans 1.22.10; 80. Peters 1.23.56; 88. Roks 1.25.26; 90. Dekkers 1.25.52; 96. Van Breenen 1.27.05; 103. Suykerbuyck 1.29.11. Algemeen klassement: 1. Koblet (Zwits) 43.51.0; 2. De Santi (It.) 43.51.26: 3. Fornara (It.) 43.51.36; 4. Coppi (It.) 43,52.21; 5. Cor rieri (It.) 43.53.43: 6. Bobet (Fr.) 43.54.26; 7. Van Est (Ned.) 43.54.37; 53. Roks (Ned.) 44.09.-52; 65. Dekkers (Ned.) 44.13.55; 75. Pe ters (Ned.) 44.19.36; 89. Wagtmans (Ned.) 44.27.21; 92. Suykerbuyck (Ned.) 44.29.51; 98, Van Breenen (Ned.) 44.36.19. Proeftocht tankschip Port Gentil Het door de N.V. Scheepswerf Gebr. Van der Werf te Deést ge bouwde motortankschip Por: Gentil heeft op 7 Mei j.l. met gunstig ge volg de officiële proeftocht gehou den. Op 4 Mei j.l. heeft de techni sche proeftocht plaatsgevonden, waarbij aanwezig waren enige he ren van de technische dienst van de rederij Phs. van Ommeren te Rotterdam, van de rederij Soflusar te Parijs en experts van Bureau Ve ritas. De Port Gentil is een zuster schip van het in 1951 door dezeirde werf afgeleverde molortankschip Port de Bouc. De Port Gentil heeft een draag vermogen van 202o ton en de vol gende afmetingen: lengte over alles 78 meier, lengte tussen de loodlij nen 71.50 m,. breedte 10.90 m.. holte 5.10 m. De diepgang geladen be draagt 4.86 m.. de bruto-inhoud 1507 registertonnen. Het schip is gebouwd volgens het langsspanten systeem. Het heeft een doorlopend middenlangsschot. wel ke met de dwarsschotten de lading ruimte -verdeelt in acht tanks met een gezamenlijke inhoud van 2600 kubieke meter. In het voorschip bevindt zich een deeptank, welke ingericht is als bunker voor de stookolie voor de stoomketel, zo wel de ladingtanks, deeptank en settlingtanks in de machinekamer zijn voorzien van verwarmingsspi ralen, terwijl de nodige stoom ge leverd wordt door een in de ma chinekamer opgestelde Cochran olïestook- en exhaustgassenke'tel. Voorts is er een laadruim ingericht boven de deeptank in het voor schip. hetwelk voornamelijk wordt gebruikt als magazijn van trossen, vaten etc., terwijl hier tevens zijn opgesteld een stoomlenspomp en een 'orandstoftrispomp voor de stookolie. De voortstuwing geschiedt door een 8-cylinder. 4 takt. enkelwerken- de Werkspoormotor met een ver mogen van 1100 p.k.. die het schip in beladen toestand een snelheid geeft van 11 mijl bij 260 omwente lingen per minuut. De verblijven voor officieren en bemanning bevinden zich op het achterschip en zijn in moderne stijl uitgevoerd. Alle verblijven zijn ien van centrale verwarming arm- en koud water. Verkochte schepen Het Nederlandse motorschip Looiersgracht. 4C9 ton bruto, in 1938 bij de N.V. Bodewes Scheeps werven te Martenshoek gebouwd, van Spliethoff's Bevrachtingskan toor te Amsterdam, is verkocht aan H. Havinga te Groningen Het schip is herdoopt in Mutatie. (Herpl.) Britse mijnenveger in aavaring met Zweeds schip. Maandagavond is bij de haven vanGothenburg de Britse mijnenveger Coquette in aanvaring gekomen met het Zweed se schip Arnold Bratt. Er zijn geen persoonlijke ongelukken, doch de materiële schade is aanzienlijk. Beide schepen hadden loodsen aan boord. Er hing een zware mist. De Coquette, die als patrouille vaartuig dienst deed, keerde naar Gothenburg terug. Franse scheepsofficieren weer aan het werk. De voornaamste overeen komsten, die hebben geleid tot het' beëindigen der staking zijn: 1- Of ficieren op schepen die langer dan zes maanden achtereen geen Fran se haven aandoen, krijgen voor iedere maand ac'U dagen verlof: 2. Officieren op andere Oceaansche pen krijgen zeven dagen: 3. Offi cieren op andere schepen krijgen zes-en-een-halve dag; 4. Officieren op kustvaarders en sleepboten, die normaal wekelijks vrije dagen heb ben. krijgen voorts twee dagen verlof per maand. De staatssecretaris voor de koop vaardij, Jules Romarony, heeft nog gezegd, dat de regering een 40- urige werkweek niet in overweging kon nemen voor de kopovaardij. daar die zou afwijken van de werk week die een internationale c ventie in 1946 in Seattle heeft gesteld, en waaraan landen, met Franwrijk concurreren, hand houden. op de Londense vrachten- markt bleef Maandag de handel van weinig betekenis in weerwil van een goede algemene vraag naar laadruimte. Voor looien werd ge daan van Wales naar Sicilië tegen 26 sh„ naar Italië tegen 24 sh. en naar Buenos Aires tegen 37 sh 6 pence. Laadruimte werd eveneens bevracht met kolen van de Fïrlh of Forth naar Porto Marghera te gen 30 sh. en van Partington naar de Adriatische Zee tegen 31 Een lading ijzererts werd nog dergebr3Cht van Conakry naar de Tyne tegen 37 sh per ton. Bevracht werd nog het Neder landse m.s. Tamo van de Beneden- Platarivier naar Londen. Antwer pen en Rotterdam. voor een ge deeltelijke lading op de basis van 80 sh. voor koeken of meel. 85 ah. voor zonnebloemzaad. 82 sh. 6 pence voor fijne zemelen. 97 sh 6 pence voor zemelen. 55 sh. voor zwaar graan of 57 9h. 6 pence voor gierst of haver, prompte versche ping. Aangekomen schepen Nieuwe Waterwee aangekomen op IS Mei: 10.30 MirsJ.H» Chanrtr.". N»«i>nrt News n Vliaiülngtn: 11..V' Bnefcoop, CmtcaoKriiw- land. Homburg12.00 Ivrnehiiw:, HrDlna- Hwk; 12.16 Pimmrfr. .- 8liiKi»l"v; Konint.n Km u llorfc t Pemli; Ferlic-, Chunkier sidon nlr.'Jua18.43 Kin. lleHinsfo»: 17. m immen. Otter backen n Pordrrelil: 17.00 «.-théntrnrg- l.'.ïn Me-M-nl.'ire Hn- »leh n Hoelc c Hol!IS.-.'I lleddernhmm. Narrik: Noorderlicht. .Viliei: IS.(1.1 Omlan- 'blirle. 'e' Erk'èïmann. lUmburc n TernU: 21.20 1H>. Amucrtlam n Vlterdineen23.10 Vecht, Midrllr^brn' Veil». Kopenhagen: To- 19 Mel: n 15 Nïcuweheven. Koj^nhasen; Rober! Erkeltnanr. Hamburg n Pui'Mand. 0.40 Longboat. A'dam; I SO Claudia; Macnin. Ix Bouceau. Frisian Cout. Newcastle; 1.10 Alhireo Buenos Aires: 2 20 Stuik. Un- den n Pernis; 2.15 Pnrt deBouc. Pt Jemne: 3.20 Mile. BristolNew Tes»«. Port Har- conrt: 3.45 Memo). Hamburg: 4 00 American Defender. Boston; 4.25 Sterling Victnnr. Hamburg: Paalfik. Kaapstad: 1.35 Aard-k. Tamp*; 4.50 Inspecteur Mellemi. Harün- gen: 5. IS Arnhem. Harwich n Hoek v Holl 5 30 Sant r Teretia. Buenos Aires; 6 00 R»b».-k«. Cuxharcn. 19 Met: 0 45 Teiel. Pevtnn n Maassluis; Empire Parke-tnn. Harwich n Hoek v Hol land: 7 10 Trollnrw, Trinidad: 7 30 Paltna. Hamburg n P»mH; S.3« Ja» Antwerpen; 5.45 Th»M«. Swansea; ons T.inrdreri. Rusa- Atlnnüc 17 r B'dam te Londen Aterdyk IS r Havau» n be Havre Baarn 18 te Tocopilla t Bab T 13 v Al.trui n KCrpeim&i Bangka 17 v Dundee th Londen liarettUMi 18 v Jlouno n BlatiKab Batawer 3. p 19 Kp St Viacei Bali i.i nm te Tj PnoK Barracuda 17 v Antwerpen te Baud 18 t Ambon n Sorecs Bantam 19 vm te Pt Said n Indonesië Bacchus 18 450 m WZW v Flores Bengalis 18 Jlö in IV v Minlkoi a Pt Sud ïitL'HUetBMi vertr 19 v Man» n lnpol/ uii.. oóensj ov do Theems 18 Casablanca t r Zuidpunt Ma- 18 a I.vndlai Dale Bobmer 1» 40 i Lalerdyk II v los A Dwnan 18 T Balnnrad UvifUiarm p 18 EVilMorr* n Antw Deea 19 T Waterford n Am-eerdan ...mu te Nrkotnnsr Ibvr Dure 17 r Re Diemerdyk 18 390 ir IRrtnrrdvk 20 te Pemredyk 1!» 'e An t V. i Land's End a N Vork Hem stroom 'e Londen l'orfc te Rndon Ornskoldsrik Advertentie Atlentl-n. in.13 Purf Hondsrug, Brem' Holland!». RMlienbun: i<s». Port .lerome; 10.30 4im n Vlaardingen. Bewegingen van zeeitehepen News Ahhedylt IS r Baltimore te Newr Abel Ta'hi»n 18 r Lorita kerk 18 s Obu n Singapore Adnt'rtal Courbet 18 t i holmer Adlnda 18 200 rn ONO t Algenlb 19 te llheos n Alhena p 18 nnbterro n Alnatl 18 380 m ZW v K Aldeeond» 18 215 in Z Almkerk 1? 4-10 m O t 7. Tme n Kopman- 18 1 Kowelt Pto Alegre Malmo Alltaid 1! s Las Palmas n_ Recife AmsielTaart 18 6oi> >n ZW v Galepago» EU Amstel-rad 18 240 m ZO r Cej'lon Araor 18 5 18 I t Halifax i te Bristol :erw r EUMleuqelon Antilope IT r Torbaal Arnedrk IS A runde 1® n -In It r r, Een „Tip van Bootz" dat moet U weten, Wordt heel vaak gebruikt vóór het eten. Maar wat zegt mijn Pa Ik drink ze liever daarna. Anders zou ik het eten vergeten. Egbert Wasetilmrc I" SSulékar EllPKo-.it.dllk 19 s Met hi I n Schwamnhue Iln3 1* 87(1 IU ZZW r Mores Frieda 11 r Frffdl 17 t. Frani 19 t i 18 i 18 R'dam terwaebt r t» New Castle e Londen i v Socolra n Belawa: 1 Hamburg te H'dam fleert 18 te Shnreham r Kotka Rlasharen 18 r Amsterd Rrarrland IS 290 m N r st vaurs Grnote Beer 18 840 ra W r Land's B Grootc Beer 20 te Le Hatre renv Ha'la 16 v Genua te Algiers Hagno p 18 LÏ2flrd n Belfast Dutulec te Kidkaldy Hast Gefle R'dam Sdlliea Heelu.._ Helde/ 18 430 m W r Flores Hera 18 800 m NO t Azoren Hecuba p IS Flore; (Azorenl Helena p 18 Bil Inagua n Tampa Renta 18 130 m NW r Paramaribo Herrilia 18 r A'dam n Bremen Heron 17 op de TVne Hector 18 nm v Hamburg n R'dam Hecmrkerk 19 le Ea«' Londnn Hentlca rem. 19 r Glasgow n Lissabon Hectengracht, p 19 Den Helder n Grenst Hinde 17 T Delfalll re Gonle Hondsrug 19 t A'dam te Vlaardingen Holland 16 te Fredëtiksvaerk r Kopenhagen Ida Jacobs IS r GOole te Odense Ida Pieer 17 v Pargas te Sandneïs llos 18 460 m ZÓ r Kd Hattera; Jara (kilt--.;) p 19 Vlissingèn n R'dam Jacnba 17 r St Ires Jason p 19 Vlissingen n Antwerpen Jantje Eppicaa 16 té Nykotsng Mo» Japara (RL) 19 të Beiroet n Calcutta Joaef Snc-uden 18 te Stockholm r Gent Jonex I. 19 v Botterdam to Brugge ver*. Jorlna 19 in Klelerkanaal rértr Job v Oldenamerelt IS v Semar n Tj Priok Jongkind p 19 Dover n Rouaan Jupiter 18 v Patras n Katakolo Julia 19 v A'dam te Anlw te Huil t Sibolgo te Pullutello r Names te Bordeaux te Philadelphia rerw Madjoe I IS t r Minrioro ■ai li Tentoiffe an n Manilla tliari Xiuusdaj E>| Matthew 19 r Gransemour Maipessa IS t Batik 1-apan n Mirt Martha 18 v La l'albce n Bavonne Manto IS r fhlen-e n Kopenhagen 31 araair. V 19 r Autw te Vlistingen 18 19 i SIIBO tliell 5Utl r Otam r Slesean n Port Said antes te Bordeaux inica n Engeland ne ie Belfast Oslo rerwachl ivenskgabom n Rotterdam V Brussel n d Humber I n Goole Na-iautiaren 18 v Rdam te Gothenburg Netta 22 v Alicante te Rijeka verw. Netton 18 te Skelleftea Nieuw Am.terdam IS -. Lissabon n Le Havr Nestor 19 te Paramaribo Nero 18 v Malaga n Cadji Neprunus p 17 lizard Noord 19 t N'oordland 1 Sliellbaren n Billlngham !7tl m ZO r Sable El te Kopenhagen v Goole Gibraltar n Manchester p 18 nm 31l« n Middlesbro' 18 Kiel n Antw Havre n Parijs 9 r Southampton n MiddleSbro' Malta rerw Str Messina n Bombar hc=aloniW n binrnr 201 m NNO t Madeira 18 Herllngen n Stockholm 18 310 m ZW t Kp Pslraas Pcnang n Pt Svettenham Papendrecht p 18 Kp St Vine Paio p 18 Kiel n Sundssall Pa!ma 19 r Drogheda n R da Paraat 17 le Hexiiosand Perna 26 r Albany te Geraldti Swcnden 16 te Walkom ntls 18 63(1 m O t Z t S Pionier 18 Poe la ii Laut Ts Bilbao_n Oporto J n Singapore Ti Pr.__ rrona n Kotka PoonvHet 21 te Aalborg verw Prins Fr cd Willem 18 160 m W r Kp Cleat Prinses Margriet 17 te Hull v Gent Trima 18 r Pasages Bayonne Prinr 26 1» Belfast verse Rapid 18 v Rouaan n R'dam Relithle p 19 Vliseineen n Gent Rlnl p 18 VlissJngen n Londen Ridderkerk 19 v Port Said n Hamburg Rlousv 18 Damman Rouaan Madras Roebiah 18 Rs-ndam 18 r R'dam le New Tork RUnkcrk 18 le Dar-es-Salaam Rijnhaven 19 v Liverpool n Duinkerken Saparoca 18 640 m ZO v Kp Palmas SondetiJe 16 v Anlw n Bobus SalUnd p 19 vm Madeira n A'dam Samarinda. 18 520 m ONO v VulcanO KI Saba 18 v Omo n Antw v BilHton Scherpendrecht. 18 240 m NNO v Fortaleza Schippersgrachl 18 t R'dam n Helsinki Schle p 18 Oueësant n Algiers Scbiedyk 19. t Singapore le Tj Priok Sernis 18 v Rotterdam t« Le Harre Kibajak 18 330 ra NNO t Galapagt» E S; Mee 18 ter rede v Toli Toli Singkep 18 460 m OZO r RcrOriidaa Sin-ah 18 100 m 21ZO v Brothers Slrius 18 te Londen Sigli p 18 Golf Boni n Amlxm Skegerak 18 te Delfzijl Skald 17 Slamat 1- Slicdrecht IS 220 m W t Z v Kreta Soemba 20 te Belfast renv Sommclsdyk 18 te Kohslchang SpeS 23 te Duinkerken verw Spolanda 19 v Bayonne te Londen Stad Arnhem 18 660 m W v Land's End Stad Maastricht p 19 öuessant Rt»d M»a«ricbt 21 le A'dam rerw 17 Bergen stad Vlaardingen term 20 r Narrik n R'dam sranr Benakar 13 r Telok Anson n St Ger Senior 18 nm 20 m ZW t Dagó n R'dam Start 17 re Ixsricn Straat M»ka;;ar 18 r Montevideo n B Aires Srralio 18 140 m ZW t Ouewent n R'daM Suncrra IS so m ONO r Pt Sudan Srvallnw 19 rui v Nanlca n ('avabltnca Taurus 18 V Hull n R'tlani Talifc 18 t Dillxmt.: n Suez Tuinkan 19 te Djrililall n A'rlam m ZW r Zulritn Madagcxcar r Cattaaeaa te Barraaqullla Prreloc ljut n Tj Priok Tom v d Tongko! 1 Ton S ^1 Gebroede» 18 20 i 18 v Singapore n urgli IS t II 7 tc Middle p 19 VH«tn 'arerlanrl 19 166 r alenbursh 17 v R' edkunri 19 tc He 'lam te Boston r Buleleng t w r st vmcent te Middlesbro' Weltevreden 7 Wea 17 te C Wcdlaan terl in W T Land'; Wbmar e Skelleftea Willem Barende verm 19 Wlllemnad v Barbado; r Wintet«wUk 18 son m NO Skelleftea Madeira Sombrero KI Sleepbedrijf itario p IR Kp ft Vinoent Met B Brazilië Slhr Noord HoUand Mobile n Cardiff 18 Geelong 18 i"ü Bleet» 18 110 Slbt XwirrliFf r Pon Rud»n nicer v Dnala n R'dam 18 270 Iht Rode Zee mcr sleepboot t M r.ublanra n 18 Malaga SH* Tyne v Quebec n Curacao p Waterstanden 19 Mei Rbelnfelden 239 cm f 4). Brelsach 186 414). Straatsburg 238 f 4). Maxau 466 -1), Plnchipgen 113 (-1). Mannhefm 2?8 -11). Stelnbach 120 (—6). Mainz 243 -7). Ringen 160 f—21. Caub 170 f-2). ier 110 (—4), KobHnz 173 (—1). Bonn ;5 (—81. Keulen 130 f—«l. DuMeldnrp 253 f—5). Ruhrorl 331 (—51. Wexel S03 Emmerik 239 (—1). Lnbi'h 931 f^T). 'gen 712 31. Arnhem 732 f41 252 f—51. Deventer 161 (—8). Mont- 5540 (—51. VH6 4982 f 1). Borgba- J951 f 141. Beifeld 1600 (—6). Grave (beneden de tlnis) 470 f 3). M'.nH gepeilde witerdlerrfent rannerden Hereadocp 220. Heveadm-p-VreeswIik 190, boven Eefde 210, beneden Eefde 235 ,>g water te Rotterdam, 20 Mei: 9.46. 11. M. Wie Driebergen's Autoschool bezoeken leren meer dan het Het „WAAROM" - het zelfdenken - is belang rijker en daarin overtreft het beste Europese onderwijs vaak het Amerikaanse. Daar gaat het om „zó en zó doe je dat". De technicus in staat stel len tot een knappe diagnose, eist echter meer. Ons prachtig visueel onderwijs helpt snel het „HOE" bij te brengen. Voor het „WAAROM" zijn theorielessen èn de allerbeste werk plaatsen met een grootse collectie machines nodig. En die heeft Driebergen. In September komt er nog een belangryke nieuwbouw bij. De I.V.A, zit niet stil en die beweegkracht werkt aanstekelijk op jongeren. v°or voer V. En tenslotte: Driebergenaren gingen naar 31 landen. Dat bewijst hun bruikbaarheid. Trlcofagefabrieken v/h. Frans Beeren Zonen H.V. gevestigd te WEERT OPROEPING tot de Buitengewone Algemene Vergadering van AANDEELHOUDERS te houden in één der lokalen I van de Industrieele Club, Vij- I gendam 26 te Amsterdam, op I Vrijdag 5 Juni 1953 des voor- I middags te elf uur. De agenda is van heden af voor aandeelhouders verkrijg baar ten kantore der vennoot, schap te Weert, zomede bij de I Amsterdamsche Bank N.V. te Amsterdam en te Helmond. Houders van gewone aande- I Ien, die deze vergadering wen. I sen bij te wonen, moeten hun I aandelen uiterlijk 1 Juni 1953 I deponeren ten kantore der ven- nootschap te Weert of bij de I Amsterdamsche Bank N.V. te Amsterdam of Helmond tegen ontvangst van een recu. dat tevens als bewijs van toegang tot de vergadering strekt. DE RAAD VAN BESTUUR. Adverteren heeft het meeste succes indien U het in de N.R.C. goed en systematisch doet!" f 25000 18708 2000 16540 1500 10363 18094 18322 f 1000 1525 4972 8497 9056 13015 16412 18521 18591 19512 19584 1 400 1039 4331 8587 8916 9546 15910 16147 19902 20663 20837 f 200 1280 1854 2306 4499 6602 7250 1852 7936 8643 8870 8875 10001 10338 13092 13408 15041 15084 15895 16144 17207 17310 18676 18740 18746 20473 20613 20983 21616 Prijzen v*n I 1065 138 585 684 704 721 729 739 771 840 852 867 904 943 985 2070 105 173 178 277 295 324 381 487 493 664 754 778 780 923 982 998 8061 070 100 324 349 237 254 342 346 498 521 629 644 759 787 807 4203 362 466 493 700 907 947 5014 125 218 228 251 269 270 284 421 717 775 845 871 6069 305 133 218 240 255 368 544 589 634 686 752 795 S71 936 7115 327 254 504 524 547 570 604 707 774 811 840 859 876 891 8169 173 176 318 430 490 553 760 910 996 9084 193 482 574 843 879 949 10051 190 268 350 375 390 589 625 703 712 722 757 806 832 931 11016 020 254 346 365 370 392 430 524 529 656 663 701 779 821 826 881 1028 055 098 102 119 120 187 193 251 304 314 331 374 442 456 473 505 524 533 553 616 624 673 682 708 748 S51 S56 879 911 913 915 923 932 940 955 962 991 2040 055 061 086 117 128 248 250 273 274 283 293 313 322 349 468 4S6 504 539 618 662 673 769 793 871 903 956 8001 005 019 102 177 181 189 203 207 228 246 267 303 371 394 503 523 567 585 617 639 649 664 675 707 721 723 741 743 749 767 823 S39 842 852 895 940 981 987 4014 057 075 146 181 207 209 219 281 326 327 328 333 346 397 430 465 502 513 531 554 564 614 709 775 781 800 809 815 823 5000 017 019 051 067 070 098 107 155 173 189 283 353 367 382 386 3SS 389 394 407 412 420 422 426 450 487 494 518 552 560 597 602 605 639 677 682 692 743 780 798 809 875 909 915 924 6002 015 021 040 059 064 114 134 164 179 181 202 239 238 331 338 407 415 469 546 557 560 600 603 681 692 718 805 821 841 873 883 888 897 901 904 909 911 928 9' 947 987 70.16 024 159 195 203 221 243 249 264 304 327 369 377 421 477 552 587 640 710 716 762 886 935 956 969 985 8062 069 112 137 139 145 189 217 268 281 332 340 345 347 385 401 460 479 493 501 506 520 563 570 590 609 624 630 644 646 647 649 669 705 722 729 741 810 837 877 882 909 915 8018 085 089 099 136 214 215 328 253 261 293 297 317 318 364 3S5 464 481 489 518 522 539 561 597 674 765 788 794 938 947 959 964 991 10029 065 253 269 311 324 327 328 329 341 369 380 407 412 432 471 476 550 573 641 649 670 711 759 762 783 821 835 951 971 11029 049 067 079 096 118 148 195 198 280 315 343 398 436 475 493 509 518 548 564 .2058 091 269 282 296 383 399 401 431 446 588 777 806 978 131U3 125 1S9 279 320 516 528 575 597 600 632 648 774 14051 064 166 201 219 224 227 244 246 307 371 386 389 479 605 615 672 743 783 849 915 974 15013 126 157 313 380 531 645 646 687 705 782 845 947 16008 017 022 157 176 253 345 504 509 559 578 698 920 961 973 17001 011 028 175 276 295 333 368 418 427 450 499 526 560 798 838 900 923 18042 171 172 205 265 593 902 19082 107 256 330 392 437 480 669 913 20015 198 224 237 241 299 317 502 511 568 609 640 654 680 706 761 990 21177 223 381 423 475 599 680 856 910 945 962 591 644 649 727 814 818 851 876 950 958 969 995 996 12063 068 139 145 148 176 215 251 327 364 366 386 407 430 454 477 530 563 596 627 664 716 758 788 797 821 824 834 S65 896 904 906 941 945 967 973 986 991 13070 080 113 133 141 161 169 186 229 238 299 307 314 336 395 445 471 485 529 554 562 650 652 666 704 726 802 806 820 824 876 878 902 919 927 947 968 992 14070 073 075 181 182 187 198 254 259 264 265 271 301 323 326 332 366 396 413 420 444 446 507 550 637 663 688 734 757 819 826 828 S89 913 916 949 969 15016 024 056 059 060 076 082 094 116 155 156 220 230 252 360 383 391 394 418 443 453 462 488 501 547 592 623 644 657 668 685 693 913 927 962 964 968 978 995 16032 048 055 083 092 113 127 150 158 164 216 231 273 282 353 378 381 450 542 555 556 565 585 594 633 639 655 665 689 723 753 777 832 850 857 868 931 955 11006 018 024 029 038 068 101 308 131 143 206 234 311 347 349 396 416 456 481 484 513 519 546 595 599 664 668 680 681 736 723 735 772 782 837 885 895 906 932 933 934 944 969 18002 051 157 177 220 246 262 272 295 313 344 351 465 492 529 531 599 601 611 617 668 678 685 707 748 758 777 780 784 796 809 912.954 959 991 19001 002 041 119 129 146 149 218 222 238 254 269 274 306 334 439-430 495 502 505 510 528 543 593 595 613 654 702 719 721 815 827 '84A 974 20019 034 061 084 086 195 210 231 252 275 303 314 373 422 458 462 472 477 483 505 514 524 556 559 576 634 688 720 741 801 804 810 831 847 902 910 949 977 997 21022 028 030 108 125 367 168 187 210 219 257 304 318 372 383 399 408 450 523 597 643 696 705 707 S36 894 935 952 961 965 Bij de prijzen van 80.— leze men de volgende veranderingen Nr. 10310 m/z 10350, 11424 m/z 11524, 11429 m/z 11529, 12558 m/z 12588. Bijvoegen: 11881 en 16176. Categorie nieten: 7066 m/z 7016, 8905 m/z 8909, bijvoegen 10369 en 11475. Voor Nr. 6557 leze men 6537. Nr. 15657 moet zijn 15637 en Nr. 16857 moet zijn 16837. Rectificatie 4e klasse - 5e lijst: de Nrs 1101 en 1152 vervallen, hiervoor komen in de plaats: Nrs 1159 en 12957. fietst met de snelle luxe scheten van de ROYAL MAIL LINES KUYPER, VAN DAM SMEER TAH VOLXENHOVENSTRAAT 50, ROTTERDAM SPUISTRAAT 172. AMSTERDAM.C Bewindvoering en executele GROOTHANDEL IN IJZER EN STAAL, IJZERWAREN, vraagt voor spoedige indiensttreding Leeftijd 2225 jaar. Vereist: H.B.S. en Boekhoud-diploma. Bij ge-bleken geschiktheid zeer goede vooruitzichten. Eigenhandig geschr. sollicitaties onder no. 40603 aan het Bureau dezer Courant. ADMINISTRATEUR in ber.lt van diploma modes ne bedrijfsadmini stratie en/of Staatspraktijkdiploma boek houden of M.O. boekhouden. Jaarwedde 4224.— tot 4520.— in 7 jaren (inclusief de toelagen van en 5% (5% tot maximum van 200). zulks behoudens goedkeuring. Eigenhandig geschreven sollicitaties op zegel binnen 10 dagen in te zenden aan de Voorzitter van het bedrijf r? H,eer«J' van Dyk- Burgmeester te Capclle aan den IJssel. Geen persoonlijk bezoek dan na oproeping. Gevraagd op klein intern, expeditiebedrijf een flinke 20/23 jaar, bij voorkeur bekend met dit bedrijf, moderne talen en boek houding. Voor serieus jongmensch goede vooruitzichten. Spoedige in diensttreding, zoo mogelijk 1 Juni, gewenscht, Brieven onder No. 40577, Bureau dezer Courant. WAAR OOK TER WERELD 'Jw familieleden, vrienden en kennissen in overzeese 'anden kunnen het contact I met Nederland 't best j| onderhouden door de WEEKEDITIE I Yan de N.R.C. Verblijd hen met een abon nement. De administratie van de I N.R-C., Witte de Withstraat 73, Rotterdam, verstrekt U gaarne een GRATIS proef nummer en een opgave van 1 de kosten van verzending per lucht- of zeepost naar j| elk land buiten Europa. Onover troffen frisse smaak. Product van de Wybert- fabrieken 70 en 90ct Door de N.V. INGENIEURSBUREAU Ir. P. I. PLAISIER wordt gevraagd een INGENIEUR DIPLOMA DELFT OF GELIJKWAARDIG VOOR DE AFDELING AFSTANDS BESTURING FABRIKAAT LANDIS GYR Sollicitaties te richten aan de directie van boven genoemd Ingenieursbureau, Nassau Zuilenstein- straat 1315, Den Haag, waarin te vermelden: levensloop, tegenwoordige werkkring en verlangd salaris. Discretie verzekerd. vraagt voor spoedige indiensttreding Jonge representatieve Vertegenwoordiger Reiservaring vereist. Leeftijd 25—28 jaar. Candidaten moeten bereid zijn zich te onderwerpen aan een psychotechnisch onderzoek. Uitvoerige sollicitaties met foto onder motto „Vertegenwoordiger" te richten aan de afd Verkoop Nederland.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5