Het ontwerp van Wet op de schade
van de watersnood
Budgetaire gevolgen van
de overstroming
ears
Autobussen met aanhangwagen
voor het stadsverkeer
Antwoorden op de vraagpunten
over het nieuwe B.W.
ENGELAND
5
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
DINSDAG 19 MEI 1953
7
Rotterdam krijgt de primeur voor Nederland
BINNENKORT ZAL op een van de zo zwaar belaste autobuslijnen door de
Maastunnel, vermoedelijk op lijn Z. op de spitsuren een autobus met aan
hangwagen in dienst worden gesteld. Voor stadsverkeer is dit voor ons land
iets geheel nieuws. Als de proefneming slaagt, zal deze belangrijke uitbreiding
van de capaciteit vcm het autobusnet op veel grotere schaal worden toegepast.
Uit economisch oogpunt kan men deze wijze van exploitatie beter toepassen,
dan dat men op de drukste uren het aantal autobussen zou verhogen, immers
een aanhangwagen is veel goedkoper in aanschaf en bovendien heeft men
daar geen chauffeur op nodig.
Ten slotte schuilt er in het rijden inet
?n aanhangwagen nog een ander gevaar,
hetgeen veroorzaakt wordt door het feit
dat de weggebruikers niet op aanhang
wagens achter autobussen zijn ingesteld.
Wanneer een rechts van de weg rijdende
wielrijder ingehaald wordt door een
motorvoertuig, dan heeft deze meestal de
verkeerde gewoonte om, zodra dit gepas
seerd is, weer wat naar links uit te wij
ken, er in ons geval niet op rekenende
dat achter de autobus een aanhangwagen
volgt. Op verzoek van de Rotterdamse
verkeerspolitie wordt daarom tussen
autobussen en aanhangwagen een band
gemonteerd, in de hoop dat de wielrijder
door deze band in het goede spoor zal
worden gehouden. De practijk zal moeten
uitwijzen of deze veiligheidsmaatregel zal
voldoen, Zeker is. dat aan het gebruik van
een band ook bezwaren verbonden zijn.
De ervaring in sommige steden in het
buitenland, welke deze band gebruiken
- hetzij bij autobussen, hetzij bij tram-
egmaterieel is zó ongunstig geweest,
Het tweede rijtuig
W/" IL MEN VAN deze wijze van wer-
ken het grootste succes hebben,
dan moet, aldus ir. J. L. G. Kohier
van de R.E.T. in het jongste nummer
van Nederlands Transport, de aan
hangwagen een grote capaciteit heb
ben. Daarom zal deze aanhangwagen
gelegenheid bieden tot het vervoeren
van 68 personen. (De grote Saurerbus
biedt plaats voor 70 personen.) Het
is technisch mogelijk achter een auto
bus van 11 meter lengte een aanhang
wagen te laten lopen van nagenoeg
gelijke lengte, maar de wet staat voor
een dergelijke combinatie slechts een
totale treinlengte van 18 meter toe.
Zo'n lange trein zou 80 plus 30 reizi
gers tegelijk kunnen vervoeren.
Het grootste bezwaar dat in het ver
keer aan een combinatie trekker-met-op
legger of trekker-met-aanhangwagen
kleeft, is, dat in de bochten door de ach
teras van de oplegger of van de aanhang
wagen aan de binnenzijde van de bocht
wordt afgesneden, m.a.w. de oplegger of
de aanhangwagen volgt niet het spoor
van het trekkende voertuig. Vooral in
stadsverkeer is dit een bezwaar, waaraan
slechts tegemoet gekomen kan worden
door een voortdurende oplettendheid van
de chauffeur. Aangezien een autobus-
chauffeur reeds een zware taak heeft, om
dat hij om de driehonderd meter langs het
trottoir moet stoppen en bovendien bij
het rijden aan een tijdschema is gebon
den, is het dus van groot belang hem bij
het rijden met een aanhangwagen van
deze nieuwe zorg. nl. het afsnijden in de
bochten, te verlossen. Dit is te bereiken
door de wielen van de aanhangwagen
automatisch bestuurbaar te maken. Men
kan daarbij niet volstaan met besturing
van de voorwielen van de aanhangwagen,
maar men moet ook de achterwielen be
stuurbaar maken. Doet men dit laatste nl.
niet. dan snijdt de achteras toch nog vrij
belangrijk af.
TV E AANHANGWAGEN waarmede
door de R.E.T. een proef zal wor
den genomen de 1001 heeft dan
ook vier gestuurde wielen en snijdt
daardoor in de bochten niet af. De
chauffeur kan met deze aanhangwagen
even rustig rijden als met de enkele
autobus; hij weet. dat waar hij met
de autobus door komt, ook de aan
hangwagen volgt zonder dat deze iets
zal raken, wat hij met de autobus al
reeds is gepasseerd.
De enige extra-oplettendheid welke van
hem wordt gevorderd is, dat hij bij het;
inhalen van andere voertuigen cn bij het
Stoppen langs het trottoir er aan denkt,
dat hij met een voertuig rijdt waarvan
de totale lengte niet 10 maar 18 meter is.
Militaire order aan
twee producenten
Op vragen van het lid der Tweede
Kamer, de heer Visch, over het verstrek
ken van een opdracht tot levering van
een aantal vuurleidingstoestellen aan
een buitenlandse firma heeft de minis
ter van oorlog het volgende geantwoord:
Toen een opdracht aan de N.V. Hol
landse Signaalapparaten, te Hengelo
werd verstrekt, zijn onderhandelingen
met een Frans-Zwitserse combinatie ge
opend omtrent de plaatsing van een der
gelijke order.
Op de vraag: Kan de minister even
eens bevestigen, dat het in zijn voor
nemen ligt een gelijke opdracht te ver
strekken aan de Hollandse Signaalappa
raten te Hengelo luidt het antwoord:
Deze order is verstrekt.
De Hollandse Signaalapparaten heeft
aan buitenlandse mogendheden geen
vuurleidingstoestellen geleverd als waar
toe thans door de minister opdracht is
verleend. De opdracht heeft dan ook ten
dele het karakter van een voortgezette
ontwikkeling. Afweging van militaire
urgentie, technische en tactische eigen
schappen, productiecapaciteit en leve-
ringstijd. alsmede het belang van in
schakeling der nationale industrie leid
den tot de conclusie, dat de meest drin
gende. doch in aantal beperkte orders
aan twee producenten behoort te wor
den verleend.
De vraag: Is de minister niet mede
van oordeel, dat in het verstrekken van
soortgelijke orders aan het buitenland
een groot gevaar schuilt voor de eigen
industrie met het oog op haar buiten
landse afzetmogelijkheden? wordt ont
kennend beantwoord Overigens is blij
kens het vorenstaande volledig vertrou
wen geschonken aan de Hollandse Sig
naalapparaten.
Voor bepaalde taakstellingen is tegen
het gebruik van twee typen vuurlei
dingstoestel geen practisch of militair
bezwaar.
De vraag of de minister alsnog bereid
is van een buitenlandse opdracht af te
zien wordt ontkennend beantwoord.
Op de vraag of de minister bereid is.
aangezien verondersteld mag worden,
dat de behoeften aan vuurleidingstoe
stellen voor de lichte luchtdoelartillerie
belangrijk groter zullen zijn dan deze
voorlopige order, de nog nodige op
drachten op korte termijn te doen plaat
sen bij de combinatie n.v. Hollandse
Signaalaoparaten en de n,v. Philips
antwoordt de minister dat hij zich ver
plicht acht de hierbedoelde beslissing
aihankelijk te stellen van de voltooiing
en resultaten der thans in gang zijnde
ontwikkeling.
Advies voor landbouwschap
spoedig naar de regering
De Sociaal-economische raad heeft op
17 April zijn advies nopens een ontwerp
besluit tot het instellen van een land
bouwschap vastgesteld. Thans heeft de
wetgevingscommissie van de Stichting
voor de Landbouw namens de zes orga
nisaties. waaruit deze stichting is opge
bouwd. bekend gemaakt, dat men met
het ontwerp-besluit instemt.
Verwacht kan worden, dat de S.L.K.
het spoedig naar de regering zal zenden.
Bezorgen van brood na
sluitingstijd
De advocaat-generaal by de Hoge
Raad prof. mr. G. E. Langemeijer
hce geconcludeerd tot verwerping
het beroep van de officier van justitie
te Rotterdam, die in cassatie gekomen
van een vonnis van de economische ka
mer van de rechtbank aldaar, waarbij
een bakker te Rotterdam is vrijgespro
ken van overtreding der winkelsluitings
wet De bakker had terecht gestaan -
gens het bezorgen van brood m de
dat de winkel gesloten moest zijn. De.
Hc^e Raad zal arrest wijzen op 23 Juni.
dat men deze beveiliging al weer spoedig
heeft verlaten. In plaats van ongelukkon
te voorkomen ontstond nl, een toeneming
van de aanrijdingen, omdat de wielrijders
zich gaarne aan de band vasthielden om
zich te laten voorttrekken, doch daarbij
dan kwamen te vallen.
staan grote voordelen. Ir. Kohier
zegt hierover o.m. het volgende.
Is er in stadsverkeer voor de reizigers
wel aangenamer vervoer denkbaar dan
in een aanhangwagen, vooropgesteld dat
deze technisch aan de hoogste eisen vol
doet? De vloerhoogte boven de straat is
gering, ongeveer pl.m. 22 cm lager dan
die van de autobus. Men rijdt volkomen
geruisloos: roken kan zonder enig be
zwaar worden toegestaan. De verwach
ting is dan ook. dat het publiek gaarne
gebruik zal willen maken van dit voor
Nederland nieuwe vervoermiddel.
Gisteren heeft de nieuwe combinatie
een geslaagde proefrit gemaakt.
Slachtoffers watersnood
Het informatiebureau van het Neder
landse Rode Kruis heeft de 84e lijst
van geborgen en geïdentificeerde slacht
offers van de watersnood uitgegeven.
OOSTERLAND
Van Drielv. d. Klooster, Janna
Pieternella, geb. 14.8.1884, laatste adres:
Groeneweg A 355: Van Driel, Janna
Pieternella, geb. 14.4.1949, laatste adres:
Groeneweg A 355.
Ongeluk bü tunnelbouw. In de bouw
put van de tunnelbouw te Velsen is een
zandtrëin ontspoord. Zes kipkarren kan
telden. De 24-jarige arbeider C. Min uit
Heiloo kwam er onder en was vrijwel
direct dood. Een andere arbeider brak
beide benen.
Ds. L. ten Kate, predikant van de
Gereformeerde kerk te Stedum. viert
20 dezer zijn zilveren ambtsjubiléum.
Verschenen is de memorie van ant
woord op het voorlopig verslag der
vaste commissie voor privaat- en
strafrecht uit de Tweede Kamer over
de tweede reeks van vraagpunten
over het nieuwe burgerlijk wetboek.
In deze memorie beantwoordt de
minister van justitie wederom een
aantal vraagpunten, al dan niet ge
wijzigd naar gelang de minister zich
al "of niet bij het standpunt van de
vaste commissie heeft kunnen aan
sluiten.
Op vraag 9: Dient het verstrijken van
een voor c!e nakoming bepaalde termijn
de schuldenaar zonder meer in verzuim
te stellen? luidt het gewijzigde voorlo
pige antwoord van de minister van justi
tie: Het verstrijken van een voor de na
koming bepaalde termijn dient de schul
denaar zonder meer in verzuim te stellen,
tenzij blijke, dat dit niet de strekking van
de termijn is geweest, zulks met het voor
behoud. dat aan een ontbinding van een
overeenkomst wegens niet tijdige nako
ming een aanmaning moet voorafgaan,
tenzij uit de inhoud of strekking der
overeenkomst voortvloeit, dat de termijn
een wezenlijk bestanddeel van de over
eenkomst is.
Op vraag 11: Moet aan een ieder het
recht gegeven worden op een geldelijke
tegemoetkoming voor een hem onrecht
matig berokkend leed (zogenaamde ideële
schade)? luidt het gewijzigde voorlopige
antwoord: De wet moet niet aan eon ieder
het recht geven op een geldelijke tege
moetkoming voor een hem onrechtmatig
berokkend leed (zogenaamde ideële scha-
del. Wel dient deze tegemoetkoming te
den gehandhaafd in dc gevallen,
...jrin de Wet en de Rechtspraak haar
thans reeds toekennen. Verder moeten
binnen redelijke grenzen worden vergoed
de uitgaven, 'die het gevolg zijn van een
onrechtmatig handelen en die strekken
tot opheffing of vermindering van het
ondervonden nadeel.
Op vraag 11a luidt het gewijzigde vopr-
lopige antwoord: De bepaling, dat in
geval iemand de dood van een ander door
opzet of schuld heeft veroorzaakt, diens
nabestaanden alleen een recht op een
vergoeding hebben, wanneer zij door de
overledene werden onderhouden, worde
gehandhaafd. De kring der nabestaanden
ware evenwel uit te breiden lot allen,
die tegen de overledene een recht op le
vensonderhoud hadden. Voorts ware de
vergoeding uit te breiden tot andere scha
de dan het gederfde levensonderhoud,
wanneer aan de dader opzet of grove
schuld kan worden verweten.
Verder moet degene, die door opzet of
schuld de dood van een ander heeft ver
oorzaakt. de kosten van de begrafenis
-ergoeden.
B.A.B. en O.D.O.L.
De regering heeft nog geen beslissing
genomen, wat moet worden gedaan met
de ontwerpen van de commissie-De
Monehv in zhke beroep tegen administra
tieve beschikkingen (B.A.B.) en in zake
onrechtmatige daden van openbare licha
men (O.D.O.L.). Nochtans is zij van oor
deel. dat de wijze, waarop de bestaande
jurisprudentie over onrechtmatige over-
heidsdaad, vastgelegd in de artikelen
912 van O.D.O.L., grote bezwaren ont
moet.
Tegenover het oordeel, neergelegd in
het rapport van de commissie-De Monehv.
dat de jurisprudentie van de Hoge Raad
een verbrokkeld geheel zou vertonen,
staat het oordeel van rechtsgeleerden
dat die jurisprudentie wel degelijk een
harmonisch geheel vormt.
In hoever de zorgvuldigheid, welke
het openbaar lichaam betaamt t.a.v. eens
anders persoon of goed. zonder beperking
als richtsnoer van aansprakelijkheid van
de overheid kan worden genomen, is een
vraag, die men aan de rechtspraak moet
overlaten. Gevaarlijk is het thans reeds
zonder enige beperking dit criterium voor
overheidsaansprakelijkheid zonder meer
in de wet vast te leggen. Het ontwerp
O.D.O.L. stelde zich juist ten doel deze
beperkingen te formuleren,
De bezwaren, die er tegen de opzet van
de artikelen 912 van O.D O.L. zijn,
tonen dusdanige algemene aspecten, dat
het twijfelachtig moet heten, of de wet
voorshands tot de vaststelling van nor
men voor onrechtmatige overheidsdaad
kan komen, gezien bet feit, dat
nog geen bruikbare, door de
wetenschap als aanvaardbaar
erkende formulering is gev
den. is het niet raadzaam th«
te trachten zulk een formu
ring in het burgerlijk wetboek
op te nemen.
Het algemene uitgangspunt, dat de
maatschappij in de meerderheid der ge
vallen meer gediend is door een var
tevoren gegeven wettelijk richtsnoer dan
door jurisprudentierecht, kan de minister
beamen, mits men erkent, dat, waar het
recht nog in ontwikkeling is. uitzonde
ringen. moeten worden gemaakt.
Het voorlopige antwoord wordt der
halve ongewijzigd gelaten.
Op de vragen 14 en 14a luidt het ge
wijzigd voorlopig antwoord van de mi
nister: Geen bijzondere bepaling behoeft
te worden gegeven ten aanzien van de
persoonlijke aansprakelijkheid van hem.
die in dienst van een ander ter vervul
ling van de hem opgedragen taak een
onrechtmatige daad verricht. Hierbij wor
de geen verschil gemaakt of een ambte
naar ten behoeve van de overheid heelt
gehandeld dan wel een andere persoon
ten behoeve van zijn werkgever.
Het gewijzigde voorlopige antwoord
van de minister op vraag 15: De bijzon
dere aansprakelijkheid, die thans op eige
naars van automobielen rust. dient op
overeenkomstige wijze te worden gelegd
op eigenaars van andere gevaarlijke v<
werpen.
Het gewijzigde antwoord op vraag
luidt- De wet dient naast een algemeen
verbod van oneerlijke concurrentie enige
handelingen op te sommen, die zij als
oneerlijke concurrentie beschouwt.
Het gewijzigde voorlopige antwoord
van de minister op vraag 20 luidt: Een
schuldeiser moet in geval van niet-
nakoming door een tegenpartij van een
wederkerige overeenkomst zelf de over
eenkomst kunnen ontbinden. Wanneer de
schuldenaar niet reeds schriftelijk aan
gemaand is. moet alsnog een zodanige
aanmaning aan de ontbinding voorafgaan,
tenzij uit de inhoud of strekking der
overeenkomst voortvloeit, dat een be
dongen termijn een wezenlijk bestand
deel van de overeenkomst is.
Op vraag 21a geeft de minister een
gewijzigd voorlopig antwoord: Voor het
geval, waarin door onvoorziene omstan
digheden nakoming van een overeen
komst voor een. der partijen uitermate
bezwaarlijk wordt, worde aan de schul
denaar de bevoegdheid verleend om door
de rechter zich van zijn verplichtingen
te doen ontheffen of door deze de over
eenkomst te doen wijzigen.
Millioenste autoband
Voor de Nederlands-Amerikaanse auto
bandenfabriek Vredestein te Enschede
was het gisteren een grote dag. Ten aan
schouwen van genodigden uit overheids-
en handelskringen kwam de millioenste
autoband uit de vulcaniseerinrichting.
hetgeen voor de directie aanleiding was
tot een feestelijk vertoon. In zijn toe
spraak herinnerde ir. E. L. C. Schiff jr..
president-directeur van deze onderne
ming, aan de prettige samenwerking, die
van het begin af met de B. F. Goodrich
Comp. in Amerika heeft bestaan. Hij
dankte verder de verbruikers van zijn
product t.w. de organisaties van
B.O.V.A.G. en van de V.A.C.O., de hier
gevestigde automobielindustrieën, het
Nederlandse leger, officiële civiele orga
nen en anderen voor hun gulle samen
werking.
Sedert de oprichting van het bedrijf
in 1947 is d productie met sprongen om
hoog gegaan. De oorspronkelijke opzet
n.l. driehonderd autobanden per etmaal
is thans opgelopen tot twaalfhonderd. Van
de export zei.de spr.. dat deze ondanks de
toenemende moeilijkheden een constant
stijgende lijn vertoont. Wij zullen in onze
bijlage Nijverheid en Techniek nader op
de ontwikkeling van deze industrie
terugkomen.
Centralisatie dijksbeheer
in Zuid-Holland
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land hebben bij de Provinciale Staten
voorstellen ingediend, welke ten. doel
hebben te komen tot centralisatie van
het dijksbeheer op Voorne en Putten,
Rozenburg en de Weiplaat.
De toestand, welke op Voorne en Put
ten ten aanzien van de verdeling der
financiële lasten voor het dijksonder-
houd bestaat, beantwoordt sinds lange
tijd niet aan de eisen van redelijkheid,
aidus Ged. Staten, die van oordeel zijn.
dat tot de instelling van een centraal
waterschap voor Voorne en Putten, Ro
zenburg en de Welplaat behoort te wor
den overgegaan.
Bij de totstandkoming van één dijks-
waterschap zullen de hoogheemraad
schappen en polders op die eilanden óf
opgeheven óf van hun dijksbeherende
taak moeten worden ontheven.
- Ds. D. C. A. Bout gedenkt morgen
de dag. waarop hij 40 jaar geleden in de
Domkerk te Utrecht als zendeling werd
ingezegend en naar de zendingsgebieden
werd afgevaardigd.
Advertentiën
VIA HOEK VAN HOLLAND - HARWICH
Stoomv. Mij. Zeeland - Dagdienst
5 dagen naar Londen
incl. Hotel ƒ152.50
British Railways - Nachtdienst
U reist terwijl U rust
Vervolg van pag. 1
Huur- en pachtvergoeding
Over de bijdrage wordt in tegen
stelling met die voor de oorlogsscha
de geen rente vergoed. De gedeelte
lijke rentevergoeding, die voor de
oorlogsschadevergoeding werd gege
ven. vond zijn reden in de omstandig
heid. dat destijds herbouw niet direct
mogelijk was. Thans is de situatie
geheel anders, omdat herbouw en
vooral het herstel in het getroffen
gebied binnen redelijk korte termijn
zullen kunnen plaats vinden.
Wanneer herbouw echter niet binnen
een jaar na het in werking treden van
de wet mogelijk is, kan op verzoek van
de getroffene een vergoeding worden
toegekend ten bedrage van de helft
van de huurwaarde, dan wel ten be
drage van de volle pachtwaarde.
Bestcdïngsplicht. De bijdrage voor
schade aan gebouwen en schepen moet
worden besteed voor herbouw of her
stel. Het is echter bij onherstel
bare schade mogelijk van deze bepa
ling ontheffing te vragen, bijv. bij emi
gratie Wanneer men op 1 Januari 1957
de bijdrage voor de genoemde schade
nog niet heeft besteed, krijgt men bij
onherstelbare schade de verkoopwaar
de uitgekeerd, terwijl bij herstel
bare schade het recht op de uitkering
vervalt.
Hypotheken. Er is een speciale rege
ling getroffen om de rechten van hy
potheekhouders en andere zakelijke
rechthebbenden te waarborgen.
Beroep. Het beroep is op dezelfde
wijze geregeld als bij de Wet op de
Materiële Oorlogsschaden, Er is dus
beroep op de desbetreffende minister
en hoger beroep op het Scheidsgerecht
voor de ooi'logsschade.
Overdracht. Overdracht van bijdra
gen is niet toegelaten, alleen bi.i her
stel gaat ingeval van verkoop de bij
drage met het goed over. Voorts is de
vererving van het recht op de bijdrage
in bepaalde opzichten beperkt
Credieten. Als sluitstuk op de bi.idra-
genregeling is voorzien in de mogelijk
heid tot verlening van credieten in ge
vallen. waarin voor een gedeelte van
de kosten geen bijdrage wordt verleend
en de financiering daarvan door de ge
troffene zelf op onoverkomelijke moei
lijkheden stuit (bijv. ter financiering
van dat deel van de kosten, dat over
eenkomt met waardevermeerdering we
gens verbetering van oud tot nieuw).
Een bijzondere kant van de crediet-
verlening is. dat van de verplichting tot
betaling van rente en aflossing, wan-
r daartoe aanleiding bestaat, ont
heffing kan worden verleend, terwijl de
schuld ook geheel of gedeeltelijk kan
worden kwijtgescholden.
Bijzondere gevallen
Ten slotte kan nog worden vermeld,
dat volgens het ontwerp van Wet de
minister van financiën de bevoegdheid
verkrijgt in bijzondere gevallen, waar
in de bepalingen, in strijd met de strek-
I |r. -S -
Het door de Schie-
damse beeldhouwer
Pieier Starreveld ter-
vaardigde bronsen
beeld, dat een plaats
heeft gekregen aan
de gevel van de Am-
sterdam se Rank-ln-
-assobank aan de
Blaak. liet gisteren,
ip Opbouwdagdoor
Rotterdams bitrge-
■nocster, mr. G. E.
an IFahitm, onthulde
beeld geeft weer een
rouivcnfiguur, sym
boliserende de IT'el-
aart, met op haar
band de vredesduif.
'Inaronder een groep
'deine figuren, voor
stellende Arbeid.
king van de wet, tot. onbillijkheid lei
den, een bijdrage of een hogere bijdra-
ee, in afwijking van die bepalingen te
verlenen. Dit is in het bijzonder van be
lang voor hen, die reeds oorlogsschade
hebben geleden en nu door de waters
nood opnieuw zijn getroffen. De waters-
noodschade zal dus zo kunnen worden
afgewikkeld, dat deze dubbelgetroffe-
nen niet ten achter komen bij hen. die
slechts éénmaal getroffen zijn.
Administratie
Met het doel de administratie cen
traal te houden, zowel ten aanzien van
de registratie als ten aanzien van de
betaling zijn reeds op 7 Februari 1953
voorlopige Rampschade-bureaux inge
steld. De samenstelling en de positie
van deze bureaux worden thans wette
lijk geregeld. De taxatie van de schade
en de vaststelling van de bijdrage zul
len echter plaats vinden onder verant
woordelijkheid van de ministers, tot
wier bemoeiingen de schade speciaal
behoort.
Om voor een biidrage in aanmerking
te komen, dient de rechthebbende de
Ofschoon het op dit ogenblik nog niet mogelijk is een exacte raming te
geven van alle tengevolge van de watersnood noodzakelijk geworden uitgaven,
kan naar het oordeel van de Regering met het treffen van een begrotings
voorziening niet langer worden gewacht. In verband hiermede is gelijktijdig
met het ontwerp van Wet op de Watersnoodschade 1953 een wetsontwerp
ingediend tot wijziging van een aantal hoofdstukken der Rijksbegroting voor
het dienstjaar 1953. De hierbedoelde voorzieningen komen ten laste van de
Buitengewone Dienst I. Uiteraard was het bij het intreden van de noodtoestand
als gevolg van de ramp onvermijdelijk, grote uitgaven te doen, zonder dat
daarvoor de nodige begrotingscredieten beschikbaar waren. En ook thans is
het noodzakelijk om, vooruitlopende op het budgetrecht van de Staten-Gene-
raal, krachtig voort te gaan met de herstelwerkzaamheden.
De Regering acht het echter wenselijk, deze uitzonderingstoestand zo
kort mogelijk te laten duren en de desbetreffende uitgaven ten spoedigste
op normale wijze in de Rijksbegroting te doen opnemen. Het onderhavige
wetsontwerp strekt daartoe.
Raming totale
schade
Nadat de minister-president, dr. W.
Drees, ter gelegenheid van de ge-
dachtenwisseling over de ramp in de
Tweede Kamer had medegedeeld,
fiat de omvang van de totale schade
vermoedelijk zou liggen in de orde
van grootte van 1 milliard, zijn na
dere gegevens bekend geworden. Ook
deze zijn op schattingen gebaseerd
en dragen grotendeels een globaal ka
rakter. Zij moeten dus met het nodi
ge voorbehoud worden gehanteerd.
Niettemin stelt de regering er prijs
op in dit stadium reeds een gedetail
leerd overzicht te geven.
Op basis van de herstelkosten. kan
de totale schade als volgt worden ge
raamd:
Landbouw (schade aan voor
raden, meststoffen, zaai
goed. gewassen te velde,
verlies aan vee, boomgaar
den en bedryfsinventaris-
sen) HO min
Woningen, boerderijen en
andere gebouwenlfio
Cultuurgrond, dijken, wegen,
verkeersmiddelen enz
Overige sectoren (schade aan
de industrie, scheepvaart,
handel en overig bedrijfs
leven)
Hulpverlening en onderhouds
kosten van evacué's
40C
120
Totaal 860 min
Daarbij is geen rekening gehouden
met de verminderde productie als ge
volg van de watersnood. Evenmin is
rekening gehouden met de schade aan
huisraad, kleding enz., waarvan wordt
aangenomen, dat deze zal kunnen wor
den vergoed uit de middelen van het
Nationaal Rampen Fonds.
De suppletoire uitgaven ten laste van
de begroting van het Departe
ment van financiën behelzen:
a. bijdragen in wataersnoodschade aan
voerende goederen, die tot een bedrijf
behoren of tot het uitoefenen van een
beroep dienen 45.000.000;
b. herstel schade aan gebouwen, gron
den. dijken e.a. goederen van Domeinen
en het Kroondomein 3.300.000;
c herstel van schade aan waterkerin
gen andere dan hoofd- en buitenwa
terkeringen wegen en overige eigen
dommen van publiekrechtelijke en daar
mede gelijkgestelde lichamen en de
door die lichamen gemaakte kosten
voor kadaveropruiming, berging van lij
ken enz. 20,000.000.-
d. apparaatskosten ƒ540.000,-
e. bijdrage aan het Nationaal Rampen
Fonds Memorie.
Wat het departement van
algemene zaken betreft, merkt
de Regering op. dat. teneinde te vol
doen aan de talrijke verzoeken uit het
buitenland om voorlichtingsmateriaal
betreffende de ramp. films, foto's en
brochures naar de buitenlandse posten
moesten worden gezonden.
Tezamen met de kosten van bericht
geving. ontvangst van buitenlandse jour
nalisten e.d. kunnen de uitgaven ge
raamd worden op 100.000.-.
Het voor het Departement van
Binnenlandse Zaken .re-
Het is de oneindige afwisseling van het Britse landschap die de
toerist in verrukking brengt. Welk ander land kaD in zo snelle
opeenvolging zóveel aspecten bieden? U zult moderne industrie
steden zij aan zij zien liggen met oude marktplaatsjes.
De heidevelden en meren van het Noorden gaan
'•sfr. geleidelijk over in de glooiende Midlands, die op
hun beurt weer stijgen tot in de Cotswold Hills,
waar boerderijen en herenhuizen opryzen uit de
ommuurde landerijen van het welvarende Zuid-Westen. Verder
westelijk de bouwlanden en frisgroene weiden van Devon en het
ongerepte natuurschoon van Cornwall. Het maakt alles deel uit van
hetzelfde harmonieuze geheel, dat boeiender dan ooit zal zijn
tijdens de luisterrijke festiviteiten van Coronation Year.
Of U nu komt in de lente, in de zomer of in de herfst, er valt altijd
veel te zien en te beleven in Engeland. En Uw vacantie hoeft niet
duur te zijn de comfortable Britse hotels rekenen opvallend weinig
voor hun diensten.
SHAKESPEARE SEASON
Geniet van de stukken van
de grote dichter in het vre
dige Stratford-upon-Avon
LOCB LOMOND, Schotland
Ga per veerboot o
Come to Britain in Coronation Year
Nadere inlichtingen en pèiilustreerde brochures In kleuren
druk betreffende Grool-Brittannië gratis b(j Uw reisbure iit
of op aanvraag bi) de British Travel Association tDeptH. 96J,
Queen's House, 64165 St. James's Street, Londen S.W.I.
IN CORONATION YEAR
vraagde bedrag zal voor het grootste
ceel benodigd zijn voor de kosten van
het vervoer van de geëvacueerden
voorzover dit niet wordt betaald door
het ministerie van verkeer en water
staat. De kosten van evacuatie en
revaeuatie zullen in 1953 vermoedelijk
500.000 bedragen. Uit het restant zul-
ien de kosten van inrichting van de op
vangcentra te Rotterdam, Utrecht.
Dordrecht en in Brabant ad ƒ200.000
bestreden moeten worden, alsmede de
vervanging van het verloren gegane
materieel bestemd voor de Bescher
ming Bevolking.
Omtrent de omvang van het verlies
van dit materieel tast men nog in het
duister, reden waarom in het totaal be
drag met een stelpost ad 50.000 moest
worden volstaan.
De uitgaven voor hulpverlening be
droegen voor het Ministerie van
oorlog 6.100.000 en voor dat van
marine 1.400.000.
De schade aan roerende en onroeren
de goederen van deze ministeries kan
slechts betrekkelijk globaal worden ge
raamd. aangezien het noe met moge
lijk is haar definitief vast te stellen.
De schadebedragen voor beide ministe
ries zijn geraamd op ƒ4.650.000 voor
oorlog en 3.350.000 voor marine.
Het totaal-bedrag ad ruim ƒ44 min
aangevraagd op de b'egroting van het
Departement van wederop
bouw en volkshuisvesting kan
als volgt worden verdeeld:
a. Herstel en herbouw van woniingen,
bedrijfspanden en andere gebouwen, als
mede van schepen 40.000.000
b. Taxatiekosten 1.400.000
c. Apparaatskosten 610,000
d. Barakkenbouw voor huisvesting van
arbeiders in de noodgebieden 2-000.000.
Van het op de begroting van het
Departement van Verkeer en
Waterstaat voorshands aangevraag
de bedrag ad 190 min voor de in 1953
onder verantwoordelijkheid van de
Minister van verkeer en waterstaat uit
te voeren werken wordt de besteding
als volgt gedacht:
a. kosten eerste hulpverlening
20.000.000
b. herstel van hoofd- en buitenwaterke
ringen. alsmede van binnenwaterkerin
gen, waarvan het herstel nodig is voor
het herstel van hoofd- en buitenwater
keringen ƒ160.000000
c. herstel van schade aan Rijkseigen
dommen. voorzoveel geen' deel uitma
kende van de onder b bedoelde water
keringen 10.000.000
De ƒ100.000 aangevraagd op de be
groting van het Departement
van Econmische Zaken zijn
bestemd voor het herstel van schade
toegebracht aan de in aanleg zijnde ho-
gedruktransportleiding voor gas van
Sluiskil naar de plaatsen Goes. Middel
burg en Vlissingen.
Ten behoeve van het Landbouwher-
stel is op de begroting van het D e-
partement van Landbou w.
v i s s e r ij en voedselvoorzie
ning een totaal bedrag van ruim f51
min aangevraagd. Dit bedrag is voor
ƒ50 min bestemd voor herstel van scha
de. 700.000 voor apparaatskosten en
vergoeding van werkzaamheden door
derden en voor ƒ500.000 voor hulpverle
ning.
De regering heeft gemeend het in
flatoire effect van de uitkeringen,
voortvloeiende uit het herstel van de
door de watersnood aangerichte scha
de. in de eerste plaats te moeten
compenseren door, zoals dezer da
gen reeds in de deviezen nota is aan
gekondigd, het terugnemen van het
aanvankelijk voor de versnelling van
oorlogsschade-uitkeringen uitgetrok
ken bedrag ad 50,min. Voorts
zal het extra bedrag voor openbare
werken met 20.min. worden ver
minderd (met het resterende bedrag
ad 30,min. zal de bestrijding
van de werkloosheid in de z.g. zwar
te gebieden kunnen worden voortge
zet). Verder heeft zij besloten, het
aantal in 1953 te bouwen woningen te
handhaven op 65.000 (hetgeen een ze
kere verschuiving naar de rampge
bieden inhoudt) en door tussenkomst
van Gedeputeerde Staten een beroep
te doen op de lagere publiekrechte
lijke lichamen, niet essentiële inves
teringen (alsmede het uit dien hoof
de noodzakelijke beroep op de kapi
taalmarkt) voorshands zoveel moge
lijk te beperken. Voorts wordt nage
gaan in hoeverre het mogelijk is te
bezuinigen op de overige Rijksuitga
ven. Hierbij valt, wat 1953 betreft,
in eerste instantie te denken aan uit
gaven voor werken op het gebied
van de Waterstaat e.d., waarbij door
de weinig elastische capaciteit een
verschuiving zal plaats moeten vinden
naar de noodgebieden. Verder zal
ook bij de in September, a.s. in te
dienen begroting voor het dienstjaar
1954 zoveel mogelijk naar beperking
van nieuwe uitgaven moeten worden
gestreefd.
Hoewel men uit hoofde van de zo
juist beschreven maatregelen een
gedeeltelijke compensatie mag ver-
wachten van het inflatoire effect van
«Ie overheidsuitgaven tengevolge van
dc watersnood, zal daarnaast het uit
geven van staatsleningen niet kunnen
worden ontbeerd.
De Regering heeft voorshands ~e-
meend, van het invoeren van een
tijdelijke belastingverzwaring te moe
ten afzien, althans, zolang de over-
heidslasten niet hoger worden dan
thans is geraamd.
Tenslotte verdient hier ook de moge
lijkheid van financiering der waters-
noodungaven door middel van tegen-
waardegelden vermelding. Hoewel de
Regering voor het aanbod \-an de Ame
rikaanse Regering local-currency voor
dit doel vrij te geven, erkentelijk is,
is net duidelijk, dat deze financierings
wijze ae inflatoire werking van de uit
keringen niet kan neutraliseren. Afge
zien van de versterking van de kaspo-
si tie van het Rijk, waartoe de overma
king van local-currency leidt, kan hier
dus met van een uit monetair oogpunt
doeltreffend dekkingsmiddel worden ge
sproken. s