Het ontwerp van Wet op de schade van de watersnood Budgetaire gevolgen van de overstroming ears Autobussen met aanhangwagen voor het stadsverkeer Antwoorden op de vraagpunten over het nieuwe B.W. ENGELAND 5 NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT DINSDAG 19 MEI 1953 7 Rotterdam krijgt de primeur voor Nederland BINNENKORT ZAL op een van de zo zwaar belaste autobuslijnen door de Maastunnel, vermoedelijk op lijn Z. op de spitsuren een autobus met aan hangwagen in dienst worden gesteld. Voor stadsverkeer is dit voor ons land iets geheel nieuws. Als de proefneming slaagt, zal deze belangrijke uitbreiding van de capaciteit vcm het autobusnet op veel grotere schaal worden toegepast. Uit economisch oogpunt kan men deze wijze van exploitatie beter toepassen, dan dat men op de drukste uren het aantal autobussen zou verhogen, immers een aanhangwagen is veel goedkoper in aanschaf en bovendien heeft men daar geen chauffeur op nodig. Ten slotte schuilt er in het rijden inet ?n aanhangwagen nog een ander gevaar, hetgeen veroorzaakt wordt door het feit dat de weggebruikers niet op aanhang wagens achter autobussen zijn ingesteld. Wanneer een rechts van de weg rijdende wielrijder ingehaald wordt door een motorvoertuig, dan heeft deze meestal de verkeerde gewoonte om, zodra dit gepas seerd is, weer wat naar links uit te wij ken, er in ons geval niet op rekenende dat achter de autobus een aanhangwagen volgt. Op verzoek van de Rotterdamse verkeerspolitie wordt daarom tussen autobussen en aanhangwagen een band gemonteerd, in de hoop dat de wielrijder door deze band in het goede spoor zal worden gehouden. De practijk zal moeten uitwijzen of deze veiligheidsmaatregel zal voldoen, Zeker is. dat aan het gebruik van een band ook bezwaren verbonden zijn. De ervaring in sommige steden in het buitenland, welke deze band gebruiken - hetzij bij autobussen, hetzij bij tram- egmaterieel is zó ongunstig geweest, Het tweede rijtuig W/" IL MEN VAN deze wijze van wer- ken het grootste succes hebben, dan moet, aldus ir. J. L. G. Kohier van de R.E.T. in het jongste nummer van Nederlands Transport, de aan hangwagen een grote capaciteit heb ben. Daarom zal deze aanhangwagen gelegenheid bieden tot het vervoeren van 68 personen. (De grote Saurerbus biedt plaats voor 70 personen.) Het is technisch mogelijk achter een auto bus van 11 meter lengte een aanhang wagen te laten lopen van nagenoeg gelijke lengte, maar de wet staat voor een dergelijke combinatie slechts een totale treinlengte van 18 meter toe. Zo'n lange trein zou 80 plus 30 reizi gers tegelijk kunnen vervoeren. Het grootste bezwaar dat in het ver keer aan een combinatie trekker-met-op legger of trekker-met-aanhangwagen kleeft, is, dat in de bochten door de ach teras van de oplegger of van de aanhang wagen aan de binnenzijde van de bocht wordt afgesneden, m.a.w. de oplegger of de aanhangwagen volgt niet het spoor van het trekkende voertuig. Vooral in stadsverkeer is dit een bezwaar, waaraan slechts tegemoet gekomen kan worden door een voortdurende oplettendheid van de chauffeur. Aangezien een autobus- chauffeur reeds een zware taak heeft, om dat hij om de driehonderd meter langs het trottoir moet stoppen en bovendien bij het rijden aan een tijdschema is gebon den, is het dus van groot belang hem bij het rijden met een aanhangwagen van deze nieuwe zorg. nl. het afsnijden in de bochten, te verlossen. Dit is te bereiken door de wielen van de aanhangwagen automatisch bestuurbaar te maken. Men kan daarbij niet volstaan met besturing van de voorwielen van de aanhangwagen, maar men moet ook de achterwielen be stuurbaar maken. Doet men dit laatste nl. niet. dan snijdt de achteras toch nog vrij belangrijk af. TV E AANHANGWAGEN waarmede door de R.E.T. een proef zal wor den genomen de 1001 heeft dan ook vier gestuurde wielen en snijdt daardoor in de bochten niet af. De chauffeur kan met deze aanhangwagen even rustig rijden als met de enkele autobus; hij weet. dat waar hij met de autobus door komt, ook de aan hangwagen volgt zonder dat deze iets zal raken, wat hij met de autobus al reeds is gepasseerd. De enige extra-oplettendheid welke van hem wordt gevorderd is, dat hij bij het; inhalen van andere voertuigen cn bij het Stoppen langs het trottoir er aan denkt, dat hij met een voertuig rijdt waarvan de totale lengte niet 10 maar 18 meter is. Militaire order aan twee producenten Op vragen van het lid der Tweede Kamer, de heer Visch, over het verstrek ken van een opdracht tot levering van een aantal vuurleidingstoestellen aan een buitenlandse firma heeft de minis ter van oorlog het volgende geantwoord: Toen een opdracht aan de N.V. Hol landse Signaalapparaten, te Hengelo werd verstrekt, zijn onderhandelingen met een Frans-Zwitserse combinatie ge opend omtrent de plaatsing van een der gelijke order. Op de vraag: Kan de minister even eens bevestigen, dat het in zijn voor nemen ligt een gelijke opdracht te ver strekken aan de Hollandse Signaalappa raten te Hengelo luidt het antwoord: Deze order is verstrekt. De Hollandse Signaalapparaten heeft aan buitenlandse mogendheden geen vuurleidingstoestellen geleverd als waar toe thans door de minister opdracht is verleend. De opdracht heeft dan ook ten dele het karakter van een voortgezette ontwikkeling. Afweging van militaire urgentie, technische en tactische eigen schappen, productiecapaciteit en leve- ringstijd. alsmede het belang van in schakeling der nationale industrie leid den tot de conclusie, dat de meest drin gende. doch in aantal beperkte orders aan twee producenten behoort te wor den verleend. De vraag: Is de minister niet mede van oordeel, dat in het verstrekken van soortgelijke orders aan het buitenland een groot gevaar schuilt voor de eigen industrie met het oog op haar buiten landse afzetmogelijkheden? wordt ont kennend beantwoord Overigens is blij kens het vorenstaande volledig vertrou wen geschonken aan de Hollandse Sig naalapparaten. Voor bepaalde taakstellingen is tegen het gebruik van twee typen vuurlei dingstoestel geen practisch of militair bezwaar. De vraag of de minister alsnog bereid is van een buitenlandse opdracht af te zien wordt ontkennend beantwoord. Op de vraag of de minister bereid is. aangezien verondersteld mag worden, dat de behoeften aan vuurleidingstoe stellen voor de lichte luchtdoelartillerie belangrijk groter zullen zijn dan deze voorlopige order, de nog nodige op drachten op korte termijn te doen plaat sen bij de combinatie n.v. Hollandse Signaalaoparaten en de n,v. Philips antwoordt de minister dat hij zich ver plicht acht de hierbedoelde beslissing aihankelijk te stellen van de voltooiing en resultaten der thans in gang zijnde ontwikkeling. Advies voor landbouwschap spoedig naar de regering De Sociaal-economische raad heeft op 17 April zijn advies nopens een ontwerp besluit tot het instellen van een land bouwschap vastgesteld. Thans heeft de wetgevingscommissie van de Stichting voor de Landbouw namens de zes orga nisaties. waaruit deze stichting is opge bouwd. bekend gemaakt, dat men met het ontwerp-besluit instemt. Verwacht kan worden, dat de S.L.K. het spoedig naar de regering zal zenden. Bezorgen van brood na sluitingstijd De advocaat-generaal by de Hoge Raad prof. mr. G. E. Langemeijer hce geconcludeerd tot verwerping het beroep van de officier van justitie te Rotterdam, die in cassatie gekomen van een vonnis van de economische ka mer van de rechtbank aldaar, waarbij een bakker te Rotterdam is vrijgespro ken van overtreding der winkelsluitings wet De bakker had terecht gestaan - gens het bezorgen van brood m de dat de winkel gesloten moest zijn. De. Hc^e Raad zal arrest wijzen op 23 Juni. dat men deze beveiliging al weer spoedig heeft verlaten. In plaats van ongelukkon te voorkomen ontstond nl, een toeneming van de aanrijdingen, omdat de wielrijders zich gaarne aan de band vasthielden om zich te laten voorttrekken, doch daarbij dan kwamen te vallen. staan grote voordelen. Ir. Kohier zegt hierover o.m. het volgende. Is er in stadsverkeer voor de reizigers wel aangenamer vervoer denkbaar dan in een aanhangwagen, vooropgesteld dat deze technisch aan de hoogste eisen vol doet? De vloerhoogte boven de straat is gering, ongeveer pl.m. 22 cm lager dan die van de autobus. Men rijdt volkomen geruisloos: roken kan zonder enig be zwaar worden toegestaan. De verwach ting is dan ook. dat het publiek gaarne gebruik zal willen maken van dit voor Nederland nieuwe vervoermiddel. Gisteren heeft de nieuwe combinatie een geslaagde proefrit gemaakt. Slachtoffers watersnood Het informatiebureau van het Neder landse Rode Kruis heeft de 84e lijst van geborgen en geïdentificeerde slacht offers van de watersnood uitgegeven. OOSTERLAND Van Drielv. d. Klooster, Janna Pieternella, geb. 14.8.1884, laatste adres: Groeneweg A 355: Van Driel, Janna Pieternella, geb. 14.4.1949, laatste adres: Groeneweg A 355. Ongeluk bü tunnelbouw. In de bouw put van de tunnelbouw te Velsen is een zandtrëin ontspoord. Zes kipkarren kan telden. De 24-jarige arbeider C. Min uit Heiloo kwam er onder en was vrijwel direct dood. Een andere arbeider brak beide benen. Ds. L. ten Kate, predikant van de Gereformeerde kerk te Stedum. viert 20 dezer zijn zilveren ambtsjubiléum. Verschenen is de memorie van ant woord op het voorlopig verslag der vaste commissie voor privaat- en strafrecht uit de Tweede Kamer over de tweede reeks van vraagpunten over het nieuwe burgerlijk wetboek. In deze memorie beantwoordt de minister van justitie wederom een aantal vraagpunten, al dan niet ge wijzigd naar gelang de minister zich al "of niet bij het standpunt van de vaste commissie heeft kunnen aan sluiten. Op vraag 9: Dient het verstrijken van een voor c!e nakoming bepaalde termijn de schuldenaar zonder meer in verzuim te stellen? luidt het gewijzigde voorlo pige antwoord van de minister van justi tie: Het verstrijken van een voor de na koming bepaalde termijn dient de schul denaar zonder meer in verzuim te stellen, tenzij blijke, dat dit niet de strekking van de termijn is geweest, zulks met het voor behoud. dat aan een ontbinding van een overeenkomst wegens niet tijdige nako ming een aanmaning moet voorafgaan, tenzij uit de inhoud of strekking der overeenkomst voortvloeit, dat de termijn een wezenlijk bestanddeel van de over eenkomst is. Op vraag 11: Moet aan een ieder het recht gegeven worden op een geldelijke tegemoetkoming voor een hem onrecht matig berokkend leed (zogenaamde ideële schade)? luidt het gewijzigde voorlopige antwoord: De wet moet niet aan eon ieder het recht geven op een geldelijke tege moetkoming voor een hem onrechtmatig berokkend leed (zogenaamde ideële scha- del. Wel dient deze tegemoetkoming te den gehandhaafd in dc gevallen, ...jrin de Wet en de Rechtspraak haar thans reeds toekennen. Verder moeten binnen redelijke grenzen worden vergoed de uitgaven, 'die het gevolg zijn van een onrechtmatig handelen en die strekken tot opheffing of vermindering van het ondervonden nadeel. Op vraag 11a luidt het gewijzigde vopr- lopige antwoord: De bepaling, dat in geval iemand de dood van een ander door opzet of schuld heeft veroorzaakt, diens nabestaanden alleen een recht op een vergoeding hebben, wanneer zij door de overledene werden onderhouden, worde gehandhaafd. De kring der nabestaanden ware evenwel uit te breiden lot allen, die tegen de overledene een recht op le vensonderhoud hadden. Voorts ware de vergoeding uit te breiden tot andere scha de dan het gederfde levensonderhoud, wanneer aan de dader opzet of grove schuld kan worden verweten. Verder moet degene, die door opzet of schuld de dood van een ander heeft ver oorzaakt. de kosten van de begrafenis -ergoeden. B.A.B. en O.D.O.L. De regering heeft nog geen beslissing genomen, wat moet worden gedaan met de ontwerpen van de commissie-De Monehv in zhke beroep tegen administra tieve beschikkingen (B.A.B.) en in zake onrechtmatige daden van openbare licha men (O.D.O.L.). Nochtans is zij van oor deel. dat de wijze, waarop de bestaande jurisprudentie over onrechtmatige over- heidsdaad, vastgelegd in de artikelen 912 van O.D.O.L., grote bezwaren ont moet. Tegenover het oordeel, neergelegd in het rapport van de commissie-De Monehv. dat de jurisprudentie van de Hoge Raad een verbrokkeld geheel zou vertonen, staat het oordeel van rechtsgeleerden dat die jurisprudentie wel degelijk een harmonisch geheel vormt. In hoever de zorgvuldigheid, welke het openbaar lichaam betaamt t.a.v. eens anders persoon of goed. zonder beperking als richtsnoer van aansprakelijkheid van de overheid kan worden genomen, is een vraag, die men aan de rechtspraak moet overlaten. Gevaarlijk is het thans reeds zonder enige beperking dit criterium voor overheidsaansprakelijkheid zonder meer in de wet vast te leggen. Het ontwerp O.D.O.L. stelde zich juist ten doel deze beperkingen te formuleren, De bezwaren, die er tegen de opzet van de artikelen 912 van O.D O.L. zijn, tonen dusdanige algemene aspecten, dat het twijfelachtig moet heten, of de wet voorshands tot de vaststelling van nor men voor onrechtmatige overheidsdaad kan komen, gezien bet feit, dat nog geen bruikbare, door de wetenschap als aanvaardbaar erkende formulering is gev den. is het niet raadzaam th« te trachten zulk een formu ring in het burgerlijk wetboek op te nemen. Het algemene uitgangspunt, dat de maatschappij in de meerderheid der ge vallen meer gediend is door een var tevoren gegeven wettelijk richtsnoer dan door jurisprudentierecht, kan de minister beamen, mits men erkent, dat, waar het recht nog in ontwikkeling is. uitzonde ringen. moeten worden gemaakt. Het voorlopige antwoord wordt der halve ongewijzigd gelaten. Op de vragen 14 en 14a luidt het ge wijzigd voorlopig antwoord van de mi nister: Geen bijzondere bepaling behoeft te worden gegeven ten aanzien van de persoonlijke aansprakelijkheid van hem. die in dienst van een ander ter vervul ling van de hem opgedragen taak een onrechtmatige daad verricht. Hierbij wor de geen verschil gemaakt of een ambte naar ten behoeve van de overheid heelt gehandeld dan wel een andere persoon ten behoeve van zijn werkgever. Het gewijzigde voorlopige antwoord van de minister op vraag 15: De bijzon dere aansprakelijkheid, die thans op eige naars van automobielen rust. dient op overeenkomstige wijze te worden gelegd op eigenaars van andere gevaarlijke v< werpen. Het gewijzigde antwoord op vraag luidt- De wet dient naast een algemeen verbod van oneerlijke concurrentie enige handelingen op te sommen, die zij als oneerlijke concurrentie beschouwt. Het gewijzigde voorlopige antwoord van de minister op vraag 20 luidt: Een schuldeiser moet in geval van niet- nakoming door een tegenpartij van een wederkerige overeenkomst zelf de over eenkomst kunnen ontbinden. Wanneer de schuldenaar niet reeds schriftelijk aan gemaand is. moet alsnog een zodanige aanmaning aan de ontbinding voorafgaan, tenzij uit de inhoud of strekking der overeenkomst voortvloeit, dat een be dongen termijn een wezenlijk bestand deel van de overeenkomst is. Op vraag 21a geeft de minister een gewijzigd voorlopig antwoord: Voor het geval, waarin door onvoorziene omstan digheden nakoming van een overeen komst voor een. der partijen uitermate bezwaarlijk wordt, worde aan de schul denaar de bevoegdheid verleend om door de rechter zich van zijn verplichtingen te doen ontheffen of door deze de over eenkomst te doen wijzigen. Millioenste autoband Voor de Nederlands-Amerikaanse auto bandenfabriek Vredestein te Enschede was het gisteren een grote dag. Ten aan schouwen van genodigden uit overheids- en handelskringen kwam de millioenste autoband uit de vulcaniseerinrichting. hetgeen voor de directie aanleiding was tot een feestelijk vertoon. In zijn toe spraak herinnerde ir. E. L. C. Schiff jr.. president-directeur van deze onderne ming, aan de prettige samenwerking, die van het begin af met de B. F. Goodrich Comp. in Amerika heeft bestaan. Hij dankte verder de verbruikers van zijn product t.w. de organisaties van B.O.V.A.G. en van de V.A.C.O., de hier gevestigde automobielindustrieën, het Nederlandse leger, officiële civiele orga nen en anderen voor hun gulle samen werking. Sedert de oprichting van het bedrijf in 1947 is d productie met sprongen om hoog gegaan. De oorspronkelijke opzet n.l. driehonderd autobanden per etmaal is thans opgelopen tot twaalfhonderd. Van de export zei.de spr.. dat deze ondanks de toenemende moeilijkheden een constant stijgende lijn vertoont. Wij zullen in onze bijlage Nijverheid en Techniek nader op de ontwikkeling van deze industrie terugkomen. Centralisatie dijksbeheer in Zuid-Holland Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol land hebben bij de Provinciale Staten voorstellen ingediend, welke ten. doel hebben te komen tot centralisatie van het dijksbeheer op Voorne en Putten, Rozenburg en de Weiplaat. De toestand, welke op Voorne en Put ten ten aanzien van de verdeling der financiële lasten voor het dijksonder- houd bestaat, beantwoordt sinds lange tijd niet aan de eisen van redelijkheid, aidus Ged. Staten, die van oordeel zijn. dat tot de instelling van een centraal waterschap voor Voorne en Putten, Ro zenburg en de Welplaat behoort te wor den overgegaan. Bij de totstandkoming van één dijks- waterschap zullen de hoogheemraad schappen en polders op die eilanden óf opgeheven óf van hun dijksbeherende taak moeten worden ontheven. - Ds. D. C. A. Bout gedenkt morgen de dag. waarop hij 40 jaar geleden in de Domkerk te Utrecht als zendeling werd ingezegend en naar de zendingsgebieden werd afgevaardigd. Advertentiën VIA HOEK VAN HOLLAND - HARWICH Stoomv. Mij. Zeeland - Dagdienst 5 dagen naar Londen incl. Hotel ƒ152.50 British Railways - Nachtdienst U reist terwijl U rust Vervolg van pag. 1 Huur- en pachtvergoeding Over de bijdrage wordt in tegen stelling met die voor de oorlogsscha de geen rente vergoed. De gedeelte lijke rentevergoeding, die voor de oorlogsschadevergoeding werd gege ven. vond zijn reden in de omstandig heid. dat destijds herbouw niet direct mogelijk was. Thans is de situatie geheel anders, omdat herbouw en vooral het herstel in het getroffen gebied binnen redelijk korte termijn zullen kunnen plaats vinden. Wanneer herbouw echter niet binnen een jaar na het in werking treden van de wet mogelijk is, kan op verzoek van de getroffene een vergoeding worden toegekend ten bedrage van de helft van de huurwaarde, dan wel ten be drage van de volle pachtwaarde. Bestcdïngsplicht. De bijdrage voor schade aan gebouwen en schepen moet worden besteed voor herbouw of her stel. Het is echter bij onherstel bare schade mogelijk van deze bepa ling ontheffing te vragen, bijv. bij emi gratie Wanneer men op 1 Januari 1957 de bijdrage voor de genoemde schade nog niet heeft besteed, krijgt men bij onherstelbare schade de verkoopwaar de uitgekeerd, terwijl bij herstel bare schade het recht op de uitkering vervalt. Hypotheken. Er is een speciale rege ling getroffen om de rechten van hy potheekhouders en andere zakelijke rechthebbenden te waarborgen. Beroep. Het beroep is op dezelfde wijze geregeld als bij de Wet op de Materiële Oorlogsschaden, Er is dus beroep op de desbetreffende minister en hoger beroep op het Scheidsgerecht voor de ooi'logsschade. Overdracht. Overdracht van bijdra gen is niet toegelaten, alleen bi.i her stel gaat ingeval van verkoop de bij drage met het goed over. Voorts is de vererving van het recht op de bijdrage in bepaalde opzichten beperkt Credieten. Als sluitstuk op de bi.idra- genregeling is voorzien in de mogelijk heid tot verlening van credieten in ge vallen. waarin voor een gedeelte van de kosten geen bijdrage wordt verleend en de financiering daarvan door de ge troffene zelf op onoverkomelijke moei lijkheden stuit (bijv. ter financiering van dat deel van de kosten, dat over eenkomt met waardevermeerdering we gens verbetering van oud tot nieuw). Een bijzondere kant van de crediet- verlening is. dat van de verplichting tot betaling van rente en aflossing, wan- r daartoe aanleiding bestaat, ont heffing kan worden verleend, terwijl de schuld ook geheel of gedeeltelijk kan worden kwijtgescholden. Bijzondere gevallen Ten slotte kan nog worden vermeld, dat volgens het ontwerp van Wet de minister van financiën de bevoegdheid verkrijgt in bijzondere gevallen, waar in de bepalingen, in strijd met de strek- I |r. -S - Het door de Schie- damse beeldhouwer Pieier Starreveld ter- vaardigde bronsen beeld, dat een plaats heeft gekregen aan de gevel van de Am- sterdam se Rank-ln- -assobank aan de Blaak. liet gisteren, ip Opbouwdagdoor Rotterdams bitrge- ■nocster, mr. G. E. an IFahitm, onthulde beeld geeft weer een rouivcnfiguur, sym boliserende de IT'el- aart, met op haar band de vredesduif. 'Inaronder een groep 'deine figuren, voor stellende Arbeid. king van de wet, tot. onbillijkheid lei den, een bijdrage of een hogere bijdra- ee, in afwijking van die bepalingen te verlenen. Dit is in het bijzonder van be lang voor hen, die reeds oorlogsschade hebben geleden en nu door de waters nood opnieuw zijn getroffen. De waters- noodschade zal dus zo kunnen worden afgewikkeld, dat deze dubbelgetroffe- nen niet ten achter komen bij hen. die slechts éénmaal getroffen zijn. Administratie Met het doel de administratie cen traal te houden, zowel ten aanzien van de registratie als ten aanzien van de betaling zijn reeds op 7 Februari 1953 voorlopige Rampschade-bureaux inge steld. De samenstelling en de positie van deze bureaux worden thans wette lijk geregeld. De taxatie van de schade en de vaststelling van de bijdrage zul len echter plaats vinden onder verant woordelijkheid van de ministers, tot wier bemoeiingen de schade speciaal behoort. Om voor een biidrage in aanmerking te komen, dient de rechthebbende de Ofschoon het op dit ogenblik nog niet mogelijk is een exacte raming te geven van alle tengevolge van de watersnood noodzakelijk geworden uitgaven, kan naar het oordeel van de Regering met het treffen van een begrotings voorziening niet langer worden gewacht. In verband hiermede is gelijktijdig met het ontwerp van Wet op de Watersnoodschade 1953 een wetsontwerp ingediend tot wijziging van een aantal hoofdstukken der Rijksbegroting voor het dienstjaar 1953. De hierbedoelde voorzieningen komen ten laste van de Buitengewone Dienst I. Uiteraard was het bij het intreden van de noodtoestand als gevolg van de ramp onvermijdelijk, grote uitgaven te doen, zonder dat daarvoor de nodige begrotingscredieten beschikbaar waren. En ook thans is het noodzakelijk om, vooruitlopende op het budgetrecht van de Staten-Gene- raal, krachtig voort te gaan met de herstelwerkzaamheden. De Regering acht het echter wenselijk, deze uitzonderingstoestand zo kort mogelijk te laten duren en de desbetreffende uitgaven ten spoedigste op normale wijze in de Rijksbegroting te doen opnemen. Het onderhavige wetsontwerp strekt daartoe. Raming totale schade Nadat de minister-president, dr. W. Drees, ter gelegenheid van de ge- dachtenwisseling over de ramp in de Tweede Kamer had medegedeeld, fiat de omvang van de totale schade vermoedelijk zou liggen in de orde van grootte van 1 milliard, zijn na dere gegevens bekend geworden. Ook deze zijn op schattingen gebaseerd en dragen grotendeels een globaal ka rakter. Zij moeten dus met het nodi ge voorbehoud worden gehanteerd. Niettemin stelt de regering er prijs op in dit stadium reeds een gedetail leerd overzicht te geven. Op basis van de herstelkosten. kan de totale schade als volgt worden ge raamd: Landbouw (schade aan voor raden, meststoffen, zaai goed. gewassen te velde, verlies aan vee, boomgaar den en bedryfsinventaris- sen) HO min Woningen, boerderijen en andere gebouwenlfio Cultuurgrond, dijken, wegen, verkeersmiddelen enz Overige sectoren (schade aan de industrie, scheepvaart, handel en overig bedrijfs leven) Hulpverlening en onderhouds kosten van evacué's 40C 120 Totaal 860 min Daarbij is geen rekening gehouden met de verminderde productie als ge volg van de watersnood. Evenmin is rekening gehouden met de schade aan huisraad, kleding enz., waarvan wordt aangenomen, dat deze zal kunnen wor den vergoed uit de middelen van het Nationaal Rampen Fonds. De suppletoire uitgaven ten laste van de begroting van het Departe ment van financiën behelzen: a. bijdragen in wataersnoodschade aan voerende goederen, die tot een bedrijf behoren of tot het uitoefenen van een beroep dienen 45.000.000; b. herstel schade aan gebouwen, gron den. dijken e.a. goederen van Domeinen en het Kroondomein 3.300.000; c herstel van schade aan waterkerin gen andere dan hoofd- en buitenwa terkeringen wegen en overige eigen dommen van publiekrechtelijke en daar mede gelijkgestelde lichamen en de door die lichamen gemaakte kosten voor kadaveropruiming, berging van lij ken enz. 20,000.000.- d. apparaatskosten ƒ540.000,- e. bijdrage aan het Nationaal Rampen Fonds Memorie. Wat het departement van algemene zaken betreft, merkt de Regering op. dat. teneinde te vol doen aan de talrijke verzoeken uit het buitenland om voorlichtingsmateriaal betreffende de ramp. films, foto's en brochures naar de buitenlandse posten moesten worden gezonden. Tezamen met de kosten van bericht geving. ontvangst van buitenlandse jour nalisten e.d. kunnen de uitgaven ge raamd worden op 100.000.-. Het voor het Departement van Binnenlandse Zaken .re- Het is de oneindige afwisseling van het Britse landschap die de toerist in verrukking brengt. Welk ander land kaD in zo snelle opeenvolging zóveel aspecten bieden? U zult moderne industrie steden zij aan zij zien liggen met oude marktplaatsjes. De heidevelden en meren van het Noorden gaan '•sfr. geleidelijk over in de glooiende Midlands, die op hun beurt weer stijgen tot in de Cotswold Hills, waar boerderijen en herenhuizen opryzen uit de ommuurde landerijen van het welvarende Zuid-Westen. Verder westelijk de bouwlanden en frisgroene weiden van Devon en het ongerepte natuurschoon van Cornwall. Het maakt alles deel uit van hetzelfde harmonieuze geheel, dat boeiender dan ooit zal zijn tijdens de luisterrijke festiviteiten van Coronation Year. Of U nu komt in de lente, in de zomer of in de herfst, er valt altijd veel te zien en te beleven in Engeland. En Uw vacantie hoeft niet duur te zijn de comfortable Britse hotels rekenen opvallend weinig voor hun diensten. SHAKESPEARE SEASON Geniet van de stukken van de grote dichter in het vre dige Stratford-upon-Avon LOCB LOMOND, Schotland Ga per veerboot o Come to Britain in Coronation Year Nadere inlichtingen en pèiilustreerde brochures In kleuren druk betreffende Grool-Brittannië gratis b(j Uw reisbure iit of op aanvraag bi) de British Travel Association tDeptH. 96J, Queen's House, 64165 St. James's Street, Londen S.W.I. IN CORONATION YEAR vraagde bedrag zal voor het grootste ceel benodigd zijn voor de kosten van het vervoer van de geëvacueerden voorzover dit niet wordt betaald door het ministerie van verkeer en water staat. De kosten van evacuatie en revaeuatie zullen in 1953 vermoedelijk 500.000 bedragen. Uit het restant zul- ien de kosten van inrichting van de op vangcentra te Rotterdam, Utrecht. Dordrecht en in Brabant ad ƒ200.000 bestreden moeten worden, alsmede de vervanging van het verloren gegane materieel bestemd voor de Bescher ming Bevolking. Omtrent de omvang van het verlies van dit materieel tast men nog in het duister, reden waarom in het totaal be drag met een stelpost ad 50.000 moest worden volstaan. De uitgaven voor hulpverlening be droegen voor het Ministerie van oorlog 6.100.000 en voor dat van marine 1.400.000. De schade aan roerende en onroeren de goederen van deze ministeries kan slechts betrekkelijk globaal worden ge raamd. aangezien het noe met moge lijk is haar definitief vast te stellen. De schadebedragen voor beide ministe ries zijn geraamd op ƒ4.650.000 voor oorlog en 3.350.000 voor marine. Het totaal-bedrag ad ruim ƒ44 min aangevraagd op de b'egroting van het Departement van wederop bouw en volkshuisvesting kan als volgt worden verdeeld: a. Herstel en herbouw van woniingen, bedrijfspanden en andere gebouwen, als mede van schepen 40.000.000 b. Taxatiekosten 1.400.000 c. Apparaatskosten 610,000 d. Barakkenbouw voor huisvesting van arbeiders in de noodgebieden 2-000.000. Van het op de begroting van het Departement van Verkeer en Waterstaat voorshands aangevraag de bedrag ad 190 min voor de in 1953 onder verantwoordelijkheid van de Minister van verkeer en waterstaat uit te voeren werken wordt de besteding als volgt gedacht: a. kosten eerste hulpverlening 20.000.000 b. herstel van hoofd- en buitenwaterke ringen. alsmede van binnenwaterkerin gen, waarvan het herstel nodig is voor het herstel van hoofd- en buitenwater keringen ƒ160.000000 c. herstel van schade aan Rijkseigen dommen. voorzoveel geen' deel uitma kende van de onder b bedoelde water keringen 10.000.000 De ƒ100.000 aangevraagd op de be groting van het Departement van Econmische Zaken zijn bestemd voor het herstel van schade toegebracht aan de in aanleg zijnde ho- gedruktransportleiding voor gas van Sluiskil naar de plaatsen Goes. Middel burg en Vlissingen. Ten behoeve van het Landbouwher- stel is op de begroting van het D e- partement van Landbou w. v i s s e r ij en voedselvoorzie ning een totaal bedrag van ruim f51 min aangevraagd. Dit bedrag is voor ƒ50 min bestemd voor herstel van scha de. 700.000 voor apparaatskosten en vergoeding van werkzaamheden door derden en voor ƒ500.000 voor hulpverle ning. De regering heeft gemeend het in flatoire effect van de uitkeringen, voortvloeiende uit het herstel van de door de watersnood aangerichte scha de. in de eerste plaats te moeten compenseren door, zoals dezer da gen reeds in de deviezen nota is aan gekondigd, het terugnemen van het aanvankelijk voor de versnelling van oorlogsschade-uitkeringen uitgetrok ken bedrag ad 50,min. Voorts zal het extra bedrag voor openbare werken met 20.min. worden ver minderd (met het resterende bedrag ad 30,min. zal de bestrijding van de werkloosheid in de z.g. zwar te gebieden kunnen worden voortge zet). Verder heeft zij besloten, het aantal in 1953 te bouwen woningen te handhaven op 65.000 (hetgeen een ze kere verschuiving naar de rampge bieden inhoudt) en door tussenkomst van Gedeputeerde Staten een beroep te doen op de lagere publiekrechte lijke lichamen, niet essentiële inves teringen (alsmede het uit dien hoof de noodzakelijke beroep op de kapi taalmarkt) voorshands zoveel moge lijk te beperken. Voorts wordt nage gaan in hoeverre het mogelijk is te bezuinigen op de overige Rijksuitga ven. Hierbij valt, wat 1953 betreft, in eerste instantie te denken aan uit gaven voor werken op het gebied van de Waterstaat e.d., waarbij door de weinig elastische capaciteit een verschuiving zal plaats moeten vinden naar de noodgebieden. Verder zal ook bij de in September, a.s. in te dienen begroting voor het dienstjaar 1954 zoveel mogelijk naar beperking van nieuwe uitgaven moeten worden gestreefd. Hoewel men uit hoofde van de zo juist beschreven maatregelen een gedeeltelijke compensatie mag ver- wachten van het inflatoire effect van «Ie overheidsuitgaven tengevolge van dc watersnood, zal daarnaast het uit geven van staatsleningen niet kunnen worden ontbeerd. De Regering heeft voorshands ~e- meend, van het invoeren van een tijdelijke belastingverzwaring te moe ten afzien, althans, zolang de over- heidslasten niet hoger worden dan thans is geraamd. Tenslotte verdient hier ook de moge lijkheid van financiering der waters- noodungaven door middel van tegen- waardegelden vermelding. Hoewel de Regering voor het aanbod \-an de Ame rikaanse Regering local-currency voor dit doel vrij te geven, erkentelijk is, is net duidelijk, dat deze financierings wijze ae inflatoire werking van de uit keringen niet kan neutraliseren. Afge zien van de versterking van de kaspo- si tie van het Rijk, waartoe de overma king van local-currency leidt, kan hier dus met van een uit monetair oogpunt doeltreffend dekkingsmiddel worden ge sproken. s

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3