Rotterdams initiatief leidde tot een
snelle ontwikkeling
s
U^otteRöam
Voor het eerst over de spoorlijn
Nieuwerkerk-Rotterdam D.P.
^Radioprogramma -1
Meester Vervet viel over z'n baard!
ben hAAQ
T arief sverhoging
van de H.T.M.
msteRöMTi
en
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
DINSDAG 19 MEI 1953
2
DE VIERING VAN DE OPBOUWDAG
Bezoek acai Hofje van
Gerrit de Koker
Alle openbare gebouwen en vele
particuliere gebouwen hadden giste
ren de vlaggen uitgestoken. Rotter
dam vierde zijn jaarlijkse Opbouwdag.
Het is een goede gewoonte geworden
om op deze dag met enig officieel ver
toon uiting te geven aan de vreugde
van de Rotterdammers over hetgeen
in het verstreken jaar tot stand is ge
komen tot herstel van de getroffen
stad. En zo is dan gisteren op initia
tief van het comité Rotterdam 1955
weer een gezelschap genodigden op
het pad geweest om reliëf te geven
aan een reeks speciaal voor deze ge
legenheid uitgezochte gebeurtenissen.
Onder de genodigden waren de minis
ter van wederopbouw en volkshuisves
ting. ir B. J. Witte, de secretaris-gene
raal van het ministerie van verkeer en
waterstaat, mr D. G. W. Spitzen, drie
leden van Gedeputeerde staten van Zuid-
Holland, namelijk mevr. m>- Chr. A. de
Ruyter-De Zeeuw, mr G. J. C. Schilt-
huis en de heer J. A. J. Janssen Mane
schijn, het voltallige college van burge
meester en wethouders, de voorzitter van
de Rotterdamse Kamer van koophandel,
mr K. P. van der Mandele, voorts ver
tegenwoordigers van de Nederlandse
Spoorwegen en van gemeentelijke dien
sten.
Dit gezelschap heeft de sensatie
beleefd over de nieuwe spoorlijn
Nieuwerkerkstation D.P. te mogen rij
den. Het was daartoe te Gouda in een
voor dit doel gereserveerd „tweewagen-
stel" gestapt. Over dit onderdeel van de
spoorwegwerken in het Rotterdamse
rayon hebben wij onlangs nog zeer uit
voerig geschreyen. Wij kunnen dus nu
volstaan met te zeggen, dat aan het
einde van de rit, nadat het gezelschap
zich had verzameld in het restaurant
van het station D.P.. de heer W. R. Blan-
kert, chef van de Dienst exploitatie der
N.S.. iets heeft verteld over de moei
lijkheden. ondervonden bij de aanleg
van het nieuwe verbindingslijntje. Dit
loopt namelijk door twee van de diepste
polders in ons land, de Zuidpiaspolder
en de Prins Alexanderpolder. Om hel
baanüchaam te kunnen leggen heeft
men eerst een kanaal van vier meter
diepte moeten graven, dat men vervol
gens heeft volgestort met niet minder
f
Op pagina 7:
Rotterdam krijgt bussen met
aanhangwagens.
OVERZICHT VAN DE WEERS
GESTELDHEID
(Tóesran'd óp-19 Me 7.00 Jrf.E.T,
«ft-- OrUen.
Een uit Frankrijk afkomstige storing trok
de a/gelopen 24 uur naar de Ierse Zee. Voor-
ai in Zuid-Engeiand ging het langstrekken
van deze storing gepaard met langdurige
regenval, zodat daar gisteravond 18 tot 20
mm werd afgetapt. In Plymouth viel in 24
uur tijds 25 mm regen, waarvan 20 mm gis
teravond voor 7 uur.
Het front van deze storing passeerde ons
land in de loop van gisteravond en van
nacht, hetgeen, vooral in de Noordelijke
helft van het land. gepaard ging met regen
en onweer.
De grootste hoeveelheden regen registreer
de men '.n de stations Den Helder en Ter
schelling. deze bedroegen 4 mm.
Weerkundige tvaarnemingen
Te Rotterdam van 8 u. 40
Luchtdruk 1016.5 mbar: Wind Zuid 3:
Temp. 22.3 gr. C; Max. temp. 22.3 gr. C:
Min. temp. 15.7 gr. C; Weersgesteldheid be
wolkt.
UIT HET
Woensdag 20 Mei
Hilversum I (402 m.). NCRV: 7.00 en 8.00
Nws 8.15 Gram. 9 00 V. d. zieken. 9.30 V. d.
vrouw 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.30 Morgen
dienst 11.00 ..Meester Gangel", hoorsp. 12.00
Sopr., bas en clavecimbel 12.30 Land. en
tuinb.meded. 12.33 Amus.muz. 13.00 Nws 13.20
Gram. 14.00 Bondsdag. 14.45 Gram. 15.20 Viool
en piano 16 00 V. d. jeugd 17.20 Orgelspel
17.50 Mil. report. 18.00 Pianoconcert 18.15
Pinksterliederen. 18.30 R.V.U.: Doelgericht
heid, voorschouw en wijsbegeerte 19.00 Nws
19.10 Boekbespr. 19 25 Gram. 19.30 Buitenl
overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokr. 20.20 Omr.
ork- en solist 21 20 ..Neder! Staatslieden v. d
19e eeuw" caus. 21.40 Cello en piano 22.10
Negro-spirituals 22.40 Gram. 23.00 Nws 23.15
Gram.
Hilversum II (298 m.) VARA: 7.00 en 8.00
Nws 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw 9.00
Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio VARA: 10.20
V. a. vrouw 11.00 RVU: Kinderen uit mijn
klas 11.30 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38
Theaterkoor en orgel. 13.00 Nws cn comm.
13.20 Aecordeonork. en solist 13.50 Gram.
14.00 „De weg omhoog", caus. 14.15 Jeugd-
conc. 15.00 V. d, jeugd 16.00 Pianorecital 16.10
V. d jeugd 16.45 V. d. zieken 17.15 Gram 17.30
Orgelspel 17.50 Regeringguitz,: Een beeldhou
wer bekijkt Curagao 18.00 Nws 18.20 Mil.
caus. 18.30 Kon. bezoek aan Denemarken
18.40 Dansmuz. 19.00 „Na Stalin's dood",
caus. 19.15 Lichte muz. VPRO: 19.30 V. d.
jeugd VARA: 20.00 Nws 20.05 Pol. comm.
20.15 Amus. muz. 20.45 „De Ernst van Ernst",
hoorsp. 22.15 Pianorecital 22.45 „Het kanker
probleem". caus. 23.00 Nws. 23.20 Gram.
dan 3 millioen m3 zand. De baan heeft
een gemiddelde hoogte van zes meter
gekregen, zodat er nergens kruisingen a
niveau zijn. Op 1 October zal de nieuwe
route voor het reizigersverkeer worden
opengesteld; tegelijkertijd zal dan het
station Maas buiten dienst worden ge
steld.
Mr K. P. van der Mandele heeft zijn
dank betuigd aan de Ned. Spoorwegen
voor het verrichte werk. Hij noemde de
trein, die van Gouda naar Rotterdam
was gereden, de „eerste zwaluw", die,
naar hij hoopte, nog door vele zal wor
den gevolgd.
Het gezelschap is vervolgens naar
Kralingen gegaan voor een bezichtiging
van het elders in dit blad besproken
Hofje van Gerrit de Koker. Hier werd
he't begroet door mr J. R. Goddard,
voorzitter van het college van regenten,
die de aanwezigen iets over de geschie
denis van het hofje heeft verteld. Wet
houder A. Hogeweg heeft uit naam van
het gemeentebestuur een enkel woord
gesproken, daarbij getuigend van zijn
bewondering voor de burgerzin van de
stichter.
Op de Heijsedijk is Zaterdagmiddag
de 6-jarige Johannes Moret uit de
Alwinastraat dodelijk verongelukt. Het
kind reed met zijn autoped naast pen
propagandawagen; het wilde een touw
van het dekzeil pakken met de ken-
n'elijke bedoeling zich daaraan te laten
voorttrekken. De knaap greep echter
mis, viel en kreeg het achterwiel van
de wagen over zijn hoofd. In zorg
wekkende toestand is hij naar het
Zuiderziekenhuis vervoerd, waar hij
bij aankomst reeds overleden bleek
te zijn.
Feestelijke opening van het
Kampeerseizoen op het
Kruininger Gors
Het recreatiecentrum Kruininger Gors
te Oostvoorne. waar jaarlijks tiendui
zenden Rotterdammers hun vacantie
doorbrengen, wordt Zaterdag feestelijk
geopend. In deze opening zal de Rot
terdamse politie een groot aandeel heb
ben. 's Middags om half vier zal na
melijk door de motorpolitie een demon
stratie worden gegeven terwijl 's avonds
om half acht de Politieharmonie Her
mandad in samenwerking met Politie
Drumband een concert zal geven. Er is
door V.V.V. Oostvoorne voor 1.000 zit
plaatsen gezorgd, maar bij goed weer
worden enkele duizenden toehoorders
verwacht. Aan het concert zal een vlag-
genparade van de aangesloten kampeer
verenigingen voorafgegaan.
De Japanse Nationale Vergadering.
De pas gekozen Japanse Nationale Ver
gadering heeft Jasoedjire Tsoestoemi
'progressief) gekozen tot voorzitter. Hij
behaalde 252 stemmen; zijn liberale ri
vaal behaalde 206 stemmen. Een linkse
socialist werd vice-voorzitter. De Natio
nale Vergadering zal later een premier
kiezen. (Reuter)
Raadsagenda voor 21 Mei
Op de agenda voor de raadsvergadering
van 21 Mei a.s. ikomen de volgende voor
stellen voor: tot verhuring van noodwin-
kels aan de Bentincklaan: tot inhuring
van het pand Eendrachtsweg nr 3 ten be
hoeve van de afd. Havenwerken van ge
meentewerken. tot verpachting van het
overzetpontje over het Noorderkanaal aan
A. Dijksman, voorstellen tot verpachting
van het visrecht in diverse percelen wa
ter aan A. Oranje, P. Rensen en C.
Schenk; betreffende het recht tot het
hebben van reclametegels in verhoogde
oetpaden der gemeente, tot versterking
toestaan, of regelen van credieten voor
onteigening van percelen in het uitbrei
dingsplan Kralingen II. ten behoeve van
de verdere aanleg van de Eemhavenweg.
voor het treffen van voorzieningen aan
de electrische installatie van Luxor. voor
herstel van door de watersnood ontstane
schade aan het zeebad Hoek van Holland.
het ophogen van de Vondelingeweg.
voor straataanleg bij de Waalhaven; tot
vaststelling van een nieuwe verordening
regelende de werkkring van de commis
sie van bijstand inzake de G.G. en G.D..
tot wijziging van de havenverordening,
tot aanwijzing van de plaatsen voor
schoolgebouwen, tot het aanvaarden van
schenkingen voor het Historische Museum,
betreffende aanleg en inrichting van het
landingsterrein voor helicopters, tot ves
tiging van vrije poliklinieken bij de ge
meente-ziekenhuizen, tot het regelen van
aanvullende credieten voor het verlenen
aan leerlingen van een aanvullehde bij
drage in de studiekosten.
Zaterdagavond is de 18-jarige W. Wols,
die in de Prinses Margrietlaan woont,
met zijn' fiets op de Straatweg door een
auto aangereden. Hij kreeg een vrij
ernstige hoofdwond, een hersenschud
ding en een gebroken been. Ter verple
ging is hij in het ziekenhuis aan de
Bergweg opgenomen.
Begrafenis A. D. L. Wortman
Onder zeer grote belangstelling is
gistermiddag op de algemene begraaf
plaats Crooswijk het stoffelijk overschot
ter aarde besteld van dokter A. D. L.
Wortman, in leven geneesheer-directeur
van het Diaconessenhuis te Rotterdam.
Enkele honderden begeleidden de dode
naar zijn laatste rustplaats, onder hen
bestuursleden van de Ned. Hervormde
Diaconessen Inrichting, een grote depu
tatie van het verpleegsterscorps, direc
teuren-geneesheren van andere zieken
huizen in de stad. specialisten en huis
artsen, oud-patiënten en andere belang
stellenden.
Op verzoek van de nagelaten betrek
kingen heeft de voorzitter van het be
stuur. dr. J. J. Stam, als enige spreker
aan het graf het woord gevoerd. Hij
heeft uiting gegeven aan zijn dankbaar
heid voor hetgeen dokter Wortman voor
het Diaconessenhuis heeft gedaan in de
27 jaren, die hij aan de inrichting ver
bonden is geweest. Vooral de laatste
twee jaren heeft hij het zwaar gehad;
zonder dat hij dit naar buiten liet blij
ken heeft hij veel geleden. Dokter Wort
man behoorde tot de zachtmoedige ka
rakters. een vechtersnatuur had hij niet.
Maar men moest hem bewonderen om
zijn kennis op alle mogelijke gebieden.
Over technische, economische, sociale, ja
over schier alle denkbare onderwerpen
kon hij met gefundeerde kennis, mee
praten. Van zijn rijpe adviezen hebben
de bestuursvergaderingen zeer veel nut
gehad. In de kring van de directie, de
zusters en de patiënten zal hij erg wor
den gemist. Zijn grote trouw en toewij
ding zullen voor de achterblijvenden een
stimulans zijn om op de door hem in
geslagen weg verder te gaan.
Hierna heeft ds. G. de Ru, die tevoren
in de kapel van het Diaconessenhuis
reeds een rouwdienst had geleid, het
Onze Vader gebeden.
Arbeid voor 0.
Groningen
GRONINGEN, 16 Mei. Op een streek-
bijeenkomst, Zaterdag te Winschoten ge
houden, is het rapport behandeld, dat de
dr. Wiardi Beckmanstichting in opdracht
van de P.v.d.A. heeft uitgebracht over
Oostelijk Groningen. Het rapport, dat de
titel draagt: Arbeid Voor Oostelijk Gro
ningen, omvat het oude en nieuwe Old
Ambt en Westerwolde, streken, die het
grootste deel van het jaar procentueel
driemaal zoveel werklozen tellen als de
rest van Nederland. Het zeer gemengde
gezelschap ontving het rapport over het
algemeen gunstig. Het wil een bijdrage
zijn, aldus de voorzitter, de heer J. Tuin.
tot een discussie over de problemen, die
hier liggen. Vier sprekers zetten deze
problemen nader uiteen. De heer H.
Peschar concludeerde, dat een groot
vestigingsoverschot in Oostelijk Gronin
gen bestaat. Dit bedraagt jaarlijks onge
veer duizend personen. Desondanks blijft
de werkloosheid angstaanjagend. De heer
C. Egas bepleitte als een der oplossingen
een nieuw bouwplan voor de landbouw,
dat het werk over het gehele jaar zou
verspreiden. De heer H. de Wit bepleitte
een sterker industrialisatie met Winscho
ten, de beide Pekela's en de kanaalstreek
als kernen. Verder zal researchwerk op
grote schaal moeten worden verricht. De
heer J. L. Amerika behandelde de maat
regelen. die op sociaal en cultureel ge
bied .odig zijn. D'e streek moet over goed
onderwijs beschikken en goede woning
voorzieningen en sociale voorzieningen
hebben. Hier ligt nog een grote taak voor
de overheid. Hii bepleitte o.a. buurthui
zen, speelvelden, zwembaden en ontwik
kelingscursussen.
Advertentie
De Kennecott Copper Corp. decla-
.reerd.e tiet gebruikelijke kwartaalsdi
vidend van 1.25.
Advertentie
..Onbeschrijflijk! Wat ik deze maand gezien heb!" snikte Meester
Vervet, de fervente verver. „Er blijken in Nederland dorpen te be
staan, die vreemdelingen lokken door openlijke en verregaande Verve
loosheid. Men staart zich blind op de verkoop van prentbriefkaarten.
Alsof dat de schade kan goedmaken! Om van de schande niet te
gewagen." Wij hebben de verschrikte man kalmerend toegesproken.
Vreemdelingen houden nu eenmaal van ruïnes. En Nederlanders
die er niet van houden, laten heus wel tijdig verven met
Gun mes af jcha
van Mr. Ve
hul NeHuiand wrer
in ir vt'l ait. Zij i
15 Juli a_» Je nwol
afbeeldingen van Je
inzenden, ander af
juiste baardsland tn
(cemelen langs de sI
u-orrftn voor dit precisie-n-rm aar
enze Research-afdeling bekroond
Zi) mogen of> M' Vervet't
kosten een kamer of keuken toten
schilderen- Sehildersjsotroon en
HET INTERNATIONALE HELICOPTERVERKIiERtK
tnEGENEN, die na de bevrijding het initiatief namen om Rotterdam
ingeschakeld te krijgen bij het internationale helicopterverkeer,
zullen, toen zij een goed jaar geleden contact opnamen met de Belgi
sche luchtvaartmaatschappij Sabena, weinig hebben kunnen vermoe
den, dat zij zouden worden meegesleept in een vrij stormachtige
ontwikkeling, met als gevolg dat de Maasstad zich er spoedig op zal
kunnen beroemen te zijn opgenomen in de eerste geregelde internatio
nale helicopterdienst ter wereld voor vracht en passagiers.
te verstaan gegeven dat de K.L.M.
wel fiducie had in de ontwikkeling
van de helicopter zij had zelf op
tie op twee Amerikaanse toestellen
doch dat het verstandig leek de
Niet ontmoedigd
V
AN ROTTERDAMSE KANT is er
na de bevrijding energiek naar
gestreefd om een nieuw vliegveld te
krijgen ter vervanging van het in
de oorlog verloren gegane veld Waal
haven, een streven dat echter niet
met succes is beloond. Wij laten in
het midden of het op zichzelf be
grijpelijke plaatselijke streven uit na
tionaal oogpunt bezien ten volle ver
antwoord was. Zij hier slechts ge
constateerd dat de afwijzing van ho
gerhand tot een zekere verbittering
in Maasstedelijke kringen heeft ge
leid, maar niet tot ontmoediging. Im
mers. zij die ijverden voor een
nieuwe Rotterdamse luchthaven be
sloten in het besef dat de kaar
ten voor het grote luchtverkeer niet
gunstig lagen, met het verlopen van
het getij de bakens snel te ver
zetten. Als het dan niet lukte met
het grote luchtverkeer, waarom dan
niet gestreefd naar luchtverkeer in
enger verband?
De belangstelling richtte zich op
de helicopter, welke juist toen het
met de Rotterdamse plannen voor een
vliegveld niet zo best ging, de aan
dacht begon te trekken en in de bin
nenstad werd men had daar voor
lopig toch voldoende ruimte een
terrein gereserveerd aan de Hofdijk
en de Katshoek, in afwachting van de
dingen die zouden gaan komen.
Tj1 R volgden studiereizen naar En-
geland en België, de nodige con
tacten werden gelegd en de plannen
kregen een vastere omlijning, al lag
realisering daarvan nog niet direct
in het verschiet. Rotterdam dacht
aan een helicopterdienst waarmee om
te beginnen post en vracht zouden kun
nen worden meegegeven, waarna la
ter wellicht ook het vervoer van pas
sagiers mogelijk zou blijken. Maar
de instanties welke men hier te lan
de nodig dacht te hebben namen een
aarzelende zo niet afwijzende houding
aan. De P.T.T., welke twee ingenieurs
voor een diepgaande bestudering van
de mogelijkheden welke het nieuwe
type vliegtuig zou bieden had aange
wezen, stond voorlopig afwijzend te
genover de aan haar voorgelegde plan
nen en in kringen van de K.L.M.
scheen verschil van mening te be
staan. Er waren er die zich optimis
tisch toonden, doch anderen meenden
dat de Nederlandse luchtvaartmaat
schappij er verstandig aan zou doen
haar aandacht onverdeeld te blijven
bepalen op het grote luchtverkeer.
De Rotterdamse initiatiefnemers werd
plannen een jaar of vijf, zes op te
schorten totdat grotere en meermo-
torige toestellen welke een voorde
liger exploitatie mogelijk zouden ma
ken waren gebouwd.
TJOEWEL men te Rotterdam zich ten
zeerste teleurgesteld gevoelde
doordat een Nederlands initiatief niet
door andere Nederlandse instanties
niet in de laatste plaats de rege
ring en de eigen, nationale lucht
vaartmaatschappij ten volle werd
gesteund, meende men er toch ver
standig aan te doen de plannen niet
te laten rusten, te meer daar de Bel
gische luchtvaartmaatschappij de Sa
bena, welke bereids tot het vervoer
van post per helicopter was overge
gaan, belangstelling had getoond.
Nadat er aanvankelijk nog enige
aarzeling aan Belgische zijde had be
staan een aarzelirfg welke gezien
de toenmalige verhoudingen niet on
begrijpelijk was viel daarna op
zeer korte termijn de beslissing; de
Sabena zou starten met een interna
tionale passagiersdienst tussen Rot
terdam, Antwerpen en Brussel. Het.
was een stoutmoedige beslissing,
waarbij ongetwijfeld voor een belang
rijk deel werd gespeculeerd op de
toekomst, maar Rotterdam had zijn
zin en tegen Augustus zal de
Maasstad beschikken over een kleine
maar voldoende geoutilleerde heliport,
waar twee maal daags een Belgisch
toestel zal neerstrijken.
TAE OVERWEGINGEN welke bij de
Sabena, die in het najaar op het
Belgische net over wil gaan tol
nachtvluchten, bij haar kordate be
sluit hebben voor gezeten zijn onge
twijfeld geweest:
1) de noodzakelijkheid om zo spoe
dig mogelijk de grootst mogelijke er
varing op te doen met de in gebruik
genomen helicopters.
2) het zo veel mogelijk rendabel
maken van de toestellen o.a. door
naast vracht ook zo veel mogelijk
passagiers aan te trekken voor ver
dere bestemmingen (het Nabije Oos
ten, de Belgische Congo enz.)
Zonder vooruit te lopen op de ko
mende ontwikkeling kan worden ge
constateerd dat, daar inmiddels het
vliegveld Haamstede in orde wordt
gemaakt en Vlissingen warme belang
stelling toont voor hetgeen Rotterdam
heeft ondernomen hieraan zal
niet vreemd zijn, dat de burgervader
aldaar een man is, die Rotterdam
goed kent; hij was vroeger
Rotterdamse havenbedrijf verbonden
de mogelijkheden tot uitbreiding
van het net van de Sabena reëel lijken.
Knocke, de bekende Belgische
badplaats, zit ook op het vinkentouw
en men kan zeggen, dat. na een zeke
re aanlooptijd, het idee van ver
bindingen met Nederlandse en Belgi
sche badplaatsen zeer wel binnen de
mogelijkheden ligt; bovendien lijken
de plannen inzake een verbinding met
het Roergebied en Zwitserland (Zü-
rich) t. z. t. voor realisering vatbaar,
zijn.
TJET te Rotterdam gekozen veld,
J 1 in het hart van de havenstad,
ligt gunstig. De uit het Zuiden ko
mende toestellen zullen indien we
wel zijn geïnformeerd als aanvlieg-
richting Z.O. kiezen, dan een eind de
rivier volgen zo veel mogelijk bui
ten de bebouwing om en vervolgens
de landingsplaats bereiken.
Slecht weer is voor de helicopter
geen beletsel om een veilige landing
uit te voeren. Er zijn bij herhaling
perfecte landingen uitgevoerd bij een
wolkenhoogte van amper 10 meter!
en mochten onverhoopte omstan
digheden dwingen tot het afzien van
een landing in het centrum, dan zal
op de Zuidelijke Maasoever een goe
de uitwijkmogelijkheid aanwezig
zijn.
De reisduur
'T' ENSLOTTE mogen wij enkele ge-
gevens vermelden welke betrek
king hebben op de 3 Augustus a.s. te
openen luchtverbinding Rotterdam
AntwerpenBrussel.
De reisduur RotterdamBrus
sel zal 5070 minuten en de
reisduur RotterdamAntwerpen
3040 minuten bedragen.
Te Brussel zaQ een heliport wor
den aangelegd aan de Groendreef,
(Allee verte), waar vroeger het
Gobert-dok was; op verzoek zal
echter ook het vliegveld Meisbroek
worden aangedaan. Te Antwerpen
wordt voorlopig geland op de
luchthaven Deurne. Gedacht wordt
echter ook aan een heliport op de
Linker Scheldeoever tussen de
beidé ti$nne_ (AntwerpenWest)
Öp Opbouwdag (18 Mei) wórdt:,
gelijk bekend, op het traject Rot
terdam-Brussel een proefvlucht
gemaakt met twee van de Bell
47 D 1-posthelicopters. Met een
van deze toestellen komt mee de
de directeur van de Sabena, de
heer A. V. J. Vernieuwe. Wanneer
op 3 Augustus de officiële opening
van de dienst voor postvervoer zal
plaats vinden, zal worden gevlo
gen met de Sikorsky S—55, een
Amerikaans toestel met een kruis
snelheid van 145 kilometer, dat
plaats biedt aan 7 passagiers of
1 ton vracht.
De vlucht op 3 Augustus zal
worden meegemaakt door Baron
Joseph van de Meulebroeck, bur
gemeester van Brussel en dr.
Lode Craeybeckx, burgemeester
van Antwerpen.
Omstreeks 1 September wordt
de helicopterdienst Rotterdam-
Brussel geopend voor passagiers.
Er zal dagelijks twee maal in
beide richtingen worden gevlogen
behalve des Zondags.
De passageprijzen zijn op dit
ogenblik nog niet vastgesteld maar
zij zullen worden berekend in even
redigheid met de tarieven voor
gewone vliegtuigen.
Passagebiljetten zijn nog niet
verkocht daar de dienstregeling
op dit ogenblik nog niet klaar is.
Wel hebben zich reeds enkele tien
tallen personen op de wachtlijst
laten plaatsen.
MET DE OPENING van eerder ge-
- A noemde diensten zijn de plannen
van de Sabena echter nog niet uit
geput.
Begin Augustus wordt namelijk ook
begonnen met de helicopterdienst
Brussel-Rijsel (50 minuten) welke
eveneens twee maal per dag (behalve
op Zondag) zal worden gevlogen.
Half Augustus begint de exploitatie
van de lijn Brussel-Luik-Keulen
(vliegduur 1 uur 40 minuten). Frequen
tie éénmaal per dag behalve op Zon
dag.
In de lente van 1954 wordt dan
tenslotte de lijndienst Brussel-Aarlen-
Luxemburg-Saarbrücken geopend (2
uur en 35 minuten), eveneens een
maal per dag behalve op Zondag.
DEN HAAG. 19 Mei. B. en W.
achten de door de H.T.M. ingevoerde
tariefsverhoging, die blijkens de goed
keuringen van hogerhand uit bedrijfs
economisch en algemeen sociaal-econo
misch oogpent bezien verantwoord is.
onvermijdelijk. Handhaving van de
oude tarieven zou ten gevolge heb-
exploitatieverliezen zou lijden, welke in
gevolge de overeenkomst met deze
maatschappij grotendeels voor rekening
van de gemeente zouden komen. Dit
zou. nog afgezien van het feit. dat een
bedrijf als de H.T.M. ten minste slui
tende exploitatie dient te hebben, met
het oog op de financiële positie van d
gemeente niet verantwoord zijn.
Aldus het college in antwoord op
schriftelijke vragen over de verhoging
van de H.T.M.-tarieven van het com
munistische gemeenteraadslid, de heer
J. J. Metscher.
en W. delen voorts nog mede. data
de raad van beheer van de H.T.M.,
waarin zes vertegenwoordigers van de
gemeente zitting hebben, eenstemmig
tot de tariefsverhoging heeft besloten,
nadat daarop goedkeuring was verkre
gen voor wat de stadslijnen betreft van
de directeur-generaal van het verkeer
en van de directeur-generaal voor de
prijzen, en voor wat de intercommunale
lijnen betreft van de minister van ver
keer en wataerstaat.
De raad van beheer nam deze beslis
sing ten einde de inkomsten van het
bedrijf weer in overeenstemming te
brengen met de uitgaven, die de laatste
jaren voornamelijk als gevolg van de
hogere lonen en sociale lasten en de
noodzakelijke vernieuwing van het wa
genpark aanzienlijk zijn gestegen.
Herstel Scheveningse
strand
Van onze correspondent
DEN HAAG. 19 Mei. De zandzuiger
van Bos en Kales is gisteren te Scheve-
ningen binnengesleept door de sleepboot
Blankenburg van Smit en Co. De zand
zuiger begint 27 M,ei het strand iter hoog
te voor de vuurtoren op te spuiten. Het
zand wordt in de buitenhaven opgezogen.
Eenrichtingsverkeer
in Lange Poten
WONINGBOUW - FLATBOUW - UTILITEITSBOUW
SCHIEDAM
VAN DEVENTERSTRAAT 34.
TEL. 66825—68786
O.A. IN UITVOERING TE ROTTERDAM:
v.m. HOOGVLIET: 942 WONINGEN.
ZUID WIJK: 1154 WONINGEN.
KOELPAKHUIS COÖP.VEILING Z.H.E.
TE SCHIEDAM:
BEDRIJFSPANDEN Fa.Th. J. L.v. d. BERG
Van c
correspondent
Nieuw Rode Kruis-zieken-
huis aan de Sportlaan
Van onze correspondent.
DEN HAAG, 19 Mei. De minister
van sociale zaken en volksgezondheid
heeft de voorlopige vergunning verleend
voor de bouw van een Rode Kruis-zie-
kenhuis aan de Sportlaan. Het ligt in de
bedoeling in het voorjaar van 1954 met
de bouw van het ziekenhuis, waarvoor
reeds een ontwerp is gemaakt door de
heer M. J. Luthman. te beginnen.
Het zal een capaciteit van 360 hebben
hebben. De opzet is zeer modern en in
tegenstelling tot ae ziekenhuizen van
oudere datum zullen geen grote zalen
worden gebouwd. Getracht zal worden
niet meer dan zes patiënten bij elkaar
te leggen. -
De kosten van het ziekenhuis zullen
ongeveer 10 millioen bedragen. Dit be
drag is nog niet beschikbaar. Het Roae
Kruis heeft echter het voornemen voor
dit doel een lening te sluiten. Voorts
hoopt men de overige gelden bijeen te
krijgen uit giften, in het bijzonder van
de Haagse bevolking, waarvoor dit zie
kenhuis van zulk een eminent belang is.
Van i
correspondent
DEN HAAG, 19 Mei. Ten einde tot
een noodzakelijke verbetering van de
verkeerssituatie in en nabij de Lange
Poten te geraken achten B. en W. het
wenselijk deze straat gesloten te verkla
ren voor rij verkeer in de richting Spui
en Hofweg.
Het college heeft in zijn overwegingen
de gedachte betrokken, dat het bij invoe
ring van eenrichtingverkeer tevens mo
gelijk zal zijn bij wijze Van proef tege
moet te komen aan de reeds jaren be
staande wensen van de eigenaren van in
deze straat gevestigde zaken, om het in
dertijd ingestelde parkeerverbod te laten
vervallen.
Advertentie
wanneer U hoofdpijn hebt
of verkouden bent.
Aspirin (alleen echt met
het Bayerkruis) helpt
U snel.
Grachtvcrlichting. Ter gelegenheid
van het Holland Festival, waarvan ook
te Amsterdam in het tijdvak van 15 Ju
ni tot 15 Juli een deel der manifesta
ties zal plaats hebben, zal van gemeen
tewege een deel van de grachtengor
del worden verlicht. Daartoe heeft het
gemeente-energiebedrijf met gebruik
making van bestaand verlichtingsma
teriaal reeds de nodige voorbereidin
gen getroffen. In de loop van de komen
de weken zal deze verlichting worden
aangebracht op de Heren- en Keizers
gracht tussen de Leidse- en Utrechtse-
straat. Ook de Reguliersgracht zal in
de verlichting worden betrokken. In die
zelfde periode zal het Rijksmuseum
een feestverlichting krijgen. Verwacht
wordt dat ook van particuliere zijde
verschillende objecten zullen worden
geïllumineerd.
Zeepost
Met de volgende schepen kan men
zeepost verzenden. De data, waarop de
:orrespondenl uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter
de naam van het schip vermeld: Indo
nesië en Ned. Nw-Guinea: m.s, Oranje
(27 Mei), Ned. Antillen: m.s. Helicon
(28 Mei), Suriname; m.s. Stentor (27
Mei), Z-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s.
Winchester Castle (23 Mei), Canada: s.s.
Groote Beer (23 Mei), s.s. Zuiderkruis
(27 Mei), Zuid-Anerika: m.s. 17de Octo-
bre (23 Mei). Australië en Nieuw-Zee-
land: via Engeland (23 Mei).
STOPLICHT op het
V alkenboschplein
Van onze correspondent
DEN HAAG, 19 Mei. B. en W. heb
ben aan de gemeenteraad voorgesteld
21.900,beschikbaar te stellen voor
een verkeerslichtinstallatie op het Valken-
boschplem. dat geplaatst zal moeten wor
den op het pleintje in de Laan van Meer-
dervoort tegenover de Beeklaan. In de
toelichting delen B. en W. mede. dat zien
voornamelijk tijdens de spitsuren moei
lijkheden voordoen op het drukke ver
keersknooppunt Laan van Meerdervoort
Beeklaan. Daarom ligt het in de bedoe
ling op de drukke momenten de installa
tie met de hand te doen bedienen. Indien
het noodzakelijk blijkt, zou zij geautoma
tiseerd kunnen worden.
Utrecht gaat lenen
B. en W. van Utrecht stellen de raad
voor een aantal geldleningen te sluiten,
in totaal 7.100.000 gulden met een loop
tijd van 30 tot 40 jaren, rentende 3%
pet per jaar en op eenvoudige schuldbe
kentenis. De gelden komen gedeeltelijk
in December 1953 en iten dele. in Januari
1954 ter beschikking.
Belgische loodsen hebben
het werk onderbroken
Wegens loongrieven
Van onze correspondent
VLISSINGEN, 19 Mei. De scheep
vaart op Antwerpen is Dinsdagmorgen
vroeg vrijwel geheel komen stil te lig
gen, doordat de Belgische loodsen, die
over bepaalde looneisen wilden verga
deren. het werk hebben neergelegd.
Maandagavond laat was intern reeds
bekend geworden, dat de Belgische zee-
loodsen van vier uur vannacht af niet
meer aan boord van de schepen zouden
gaan, terwijl de rivierloodsen te Antwer
pen om twaalf uur en die te Vlissingen
om zes uur het werk zouden neerleg
gen. Oorzaak van deze actie zijn be
paalde loongrieven. Van Belgische zij
de wilde men te Vlissingen vanmorgen
hierover nog geen nadere mededeling
doen, maar naar verluidt schuilt de
voornaamste grief in het feit, dat het
rijkspersoneel in België, dat onder het
ministerie van verkeerswezen ressor
teert, voor zover het aan de wal werk
zaam is (spoorwegen e.d.) onlangs een
loonsverhoging heeft gekregen, waarin
de loodsen niet hebben gedeeld.
Vanochtend werd te Vlissingen door
de Belgen geen enkel schip meer ge-
loodsd. doch de Nederlandse loodsdienst
ging normaal door. Dit betekent, dat
alle schepen, die door het z.g. Oostgat
binnenkomen, nog wel -een loods krij
gen en dus ook naar Antwerpen kunnen
opvaren. De afkomende schepen en de
schepen op en af door de Wielingen zijn
echter voor rekening van de Belgen en
daar lag de zaak dus stil. De Belgische
loodsen hebben zich vanmorgen allen
naar Antwerpen en Oostende begeven,
aangezien de zeeloodsen vanmiddag om
drie uur te Oostende en de rivierloodsen
op dezelfde tijd te Antwerpen over de
situatie zullen vergaderen. Zij spreken
op dit ogenblik nog niet van een sta
king, maar slechts van een onderbre
king van het werk, welke hun de mo
gelijkheid moet geven om zich over de
situatie te beraden en over de verder
aan te nemen houding een beslissing te
nemen. Mocht deze beslissing niet lei
den tot een staking, dan zal de dienst
vanavond weer hervat worden. Ver
wacht wordt, dat de schepen, die thans
Antwerpen niet kunnen bereiken, zich
naar Rotterdam zullen begeven. Moge
lijk zullen ook meer schepen van het
Ooslgat gebruik maken, waar zij een
Nederlandse loods kunnen krijgen. Wan
neer het hier echter te druk wordt, zal
de Nederlandse loodsdienst dit niet kun
nen verwerken.
Onderscheidingen.
Tot ridder in de orde van Oranje-Nassau
is benoemd de heer J Verhagen Jzn., voor
zitter van de vereniging „Hoekse Waards
Belang", te Oud-Beijerland.
Hoger onderwijs
Aan dr. F. E. C. Scheffer is op zijn
verzoek met ingang van 7 September
1953 eervol ontslag verleend als hoog
leraar aan de technische hogeschool te
Delft. Prof. Scheffer heeft dan de
zeventigjarige leeftijd bereikt. Hij do
ceert te Delft anorganische en fysische
scheikunde.
Ir. S. H. Justesen te Delft is aange
steld ais lector in de wiskundige proef-
veldtcchniek in tijdelijke dienst aan de
landbouwhogeschool te Wageningen.
Diverse
Tot voorzitter van de Algemene Re
kenkamer is met ingang van 16 dezer
benoemd de heer M. de Bloeme, lid
van dit collegt.