Rotterdams initiatief leidde tot een snelle ontwikkeling s U^otteRöam Voor het eerst over de spoorlijn Nieuwerkerk-Rotterdam D.P. ^Radioprogramma -1 Meester Vervet viel over z'n baard! ben hAAQ T arief sverhoging van de H.T.M. msteRöMTi en NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT DINSDAG 19 MEI 1953 2 DE VIERING VAN DE OPBOUWDAG Bezoek acai Hofje van Gerrit de Koker Alle openbare gebouwen en vele particuliere gebouwen hadden giste ren de vlaggen uitgestoken. Rotter dam vierde zijn jaarlijkse Opbouwdag. Het is een goede gewoonte geworden om op deze dag met enig officieel ver toon uiting te geven aan de vreugde van de Rotterdammers over hetgeen in het verstreken jaar tot stand is ge komen tot herstel van de getroffen stad. En zo is dan gisteren op initia tief van het comité Rotterdam 1955 weer een gezelschap genodigden op het pad geweest om reliëf te geven aan een reeks speciaal voor deze ge legenheid uitgezochte gebeurtenissen. Onder de genodigden waren de minis ter van wederopbouw en volkshuisves ting. ir B. J. Witte, de secretaris-gene raal van het ministerie van verkeer en waterstaat, mr D. G. W. Spitzen, drie leden van Gedeputeerde staten van Zuid- Holland, namelijk mevr. m>- Chr. A. de Ruyter-De Zeeuw, mr G. J. C. Schilt- huis en de heer J. A. J. Janssen Mane schijn, het voltallige college van burge meester en wethouders, de voorzitter van de Rotterdamse Kamer van koophandel, mr K. P. van der Mandele, voorts ver tegenwoordigers van de Nederlandse Spoorwegen en van gemeentelijke dien sten. Dit gezelschap heeft de sensatie beleefd over de nieuwe spoorlijn Nieuwerkerkstation D.P. te mogen rij den. Het was daartoe te Gouda in een voor dit doel gereserveerd „tweewagen- stel" gestapt. Over dit onderdeel van de spoorwegwerken in het Rotterdamse rayon hebben wij onlangs nog zeer uit voerig geschreyen. Wij kunnen dus nu volstaan met te zeggen, dat aan het einde van de rit, nadat het gezelschap zich had verzameld in het restaurant van het station D.P.. de heer W. R. Blan- kert, chef van de Dienst exploitatie der N.S.. iets heeft verteld over de moei lijkheden. ondervonden bij de aanleg van het nieuwe verbindingslijntje. Dit loopt namelijk door twee van de diepste polders in ons land, de Zuidpiaspolder en de Prins Alexanderpolder. Om hel baanüchaam te kunnen leggen heeft men eerst een kanaal van vier meter diepte moeten graven, dat men vervol gens heeft volgestort met niet minder f Op pagina 7: Rotterdam krijgt bussen met aanhangwagens. OVERZICHT VAN DE WEERS GESTELDHEID (Tóesran'd óp-19 Me 7.00 Jrf.E.T, «ft-- OrUen. Een uit Frankrijk afkomstige storing trok de a/gelopen 24 uur naar de Ierse Zee. Voor- ai in Zuid-Engeiand ging het langstrekken van deze storing gepaard met langdurige regenval, zodat daar gisteravond 18 tot 20 mm werd afgetapt. In Plymouth viel in 24 uur tijds 25 mm regen, waarvan 20 mm gis teravond voor 7 uur. Het front van deze storing passeerde ons land in de loop van gisteravond en van nacht, hetgeen, vooral in de Noordelijke helft van het land. gepaard ging met regen en onweer. De grootste hoeveelheden regen registreer de men '.n de stations Den Helder en Ter schelling. deze bedroegen 4 mm. Weerkundige tvaarnemingen Te Rotterdam van 8 u. 40 Luchtdruk 1016.5 mbar: Wind Zuid 3: Temp. 22.3 gr. C; Max. temp. 22.3 gr. C: Min. temp. 15.7 gr. C; Weersgesteldheid be wolkt. UIT HET Woensdag 20 Mei Hilversum I (402 m.). NCRV: 7.00 en 8.00 Nws 8.15 Gram. 9 00 V. d. zieken. 9.30 V. d. vrouw 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.30 Morgen dienst 11.00 ..Meester Gangel", hoorsp. 12.00 Sopr., bas en clavecimbel 12.30 Land. en tuinb.meded. 12.33 Amus.muz. 13.00 Nws 13.20 Gram. 14.00 Bondsdag. 14.45 Gram. 15.20 Viool en piano 16 00 V. d. jeugd 17.20 Orgelspel 17.50 Mil. report. 18.00 Pianoconcert 18.15 Pinksterliederen. 18.30 R.V.U.: Doelgericht heid, voorschouw en wijsbegeerte 19.00 Nws 19.10 Boekbespr. 19 25 Gram. 19.30 Buitenl overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokr. 20.20 Omr. ork- en solist 21 20 ..Neder! Staatslieden v. d 19e eeuw" caus. 21.40 Cello en piano 22.10 Negro-spirituals 22.40 Gram. 23.00 Nws 23.15 Gram. Hilversum II (298 m.) VARA: 7.00 en 8.00 Nws 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw 9.00 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio VARA: 10.20 V. a. vrouw 11.00 RVU: Kinderen uit mijn klas 11.30 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Theaterkoor en orgel. 13.00 Nws cn comm. 13.20 Aecordeonork. en solist 13.50 Gram. 14.00 „De weg omhoog", caus. 14.15 Jeugd- conc. 15.00 V. d, jeugd 16.00 Pianorecital 16.10 V. d jeugd 16.45 V. d. zieken 17.15 Gram 17.30 Orgelspel 17.50 Regeringguitz,: Een beeldhou wer bekijkt Curagao 18.00 Nws 18.20 Mil. caus. 18.30 Kon. bezoek aan Denemarken 18.40 Dansmuz. 19.00 „Na Stalin's dood", caus. 19.15 Lichte muz. VPRO: 19.30 V. d. jeugd VARA: 20.00 Nws 20.05 Pol. comm. 20.15 Amus. muz. 20.45 „De Ernst van Ernst", hoorsp. 22.15 Pianorecital 22.45 „Het kanker probleem". caus. 23.00 Nws. 23.20 Gram. dan 3 millioen m3 zand. De baan heeft een gemiddelde hoogte van zes meter gekregen, zodat er nergens kruisingen a niveau zijn. Op 1 October zal de nieuwe route voor het reizigersverkeer worden opengesteld; tegelijkertijd zal dan het station Maas buiten dienst worden ge steld. Mr K. P. van der Mandele heeft zijn dank betuigd aan de Ned. Spoorwegen voor het verrichte werk. Hij noemde de trein, die van Gouda naar Rotterdam was gereden, de „eerste zwaluw", die, naar hij hoopte, nog door vele zal wor den gevolgd. Het gezelschap is vervolgens naar Kralingen gegaan voor een bezichtiging van het elders in dit blad besproken Hofje van Gerrit de Koker. Hier werd he't begroet door mr J. R. Goddard, voorzitter van het college van regenten, die de aanwezigen iets over de geschie denis van het hofje heeft verteld. Wet houder A. Hogeweg heeft uit naam van het gemeentebestuur een enkel woord gesproken, daarbij getuigend van zijn bewondering voor de burgerzin van de stichter. Op de Heijsedijk is Zaterdagmiddag de 6-jarige Johannes Moret uit de Alwinastraat dodelijk verongelukt. Het kind reed met zijn autoped naast pen propagandawagen; het wilde een touw van het dekzeil pakken met de ken- n'elijke bedoeling zich daaraan te laten voorttrekken. De knaap greep echter mis, viel en kreeg het achterwiel van de wagen over zijn hoofd. In zorg wekkende toestand is hij naar het Zuiderziekenhuis vervoerd, waar hij bij aankomst reeds overleden bleek te zijn. Feestelijke opening van het Kampeerseizoen op het Kruininger Gors Het recreatiecentrum Kruininger Gors te Oostvoorne. waar jaarlijks tiendui zenden Rotterdammers hun vacantie doorbrengen, wordt Zaterdag feestelijk geopend. In deze opening zal de Rot terdamse politie een groot aandeel heb ben. 's Middags om half vier zal na melijk door de motorpolitie een demon stratie worden gegeven terwijl 's avonds om half acht de Politieharmonie Her mandad in samenwerking met Politie Drumband een concert zal geven. Er is door V.V.V. Oostvoorne voor 1.000 zit plaatsen gezorgd, maar bij goed weer worden enkele duizenden toehoorders verwacht. Aan het concert zal een vlag- genparade van de aangesloten kampeer verenigingen voorafgegaan. De Japanse Nationale Vergadering. De pas gekozen Japanse Nationale Ver gadering heeft Jasoedjire Tsoestoemi 'progressief) gekozen tot voorzitter. Hij behaalde 252 stemmen; zijn liberale ri vaal behaalde 206 stemmen. Een linkse socialist werd vice-voorzitter. De Natio nale Vergadering zal later een premier kiezen. (Reuter) Raadsagenda voor 21 Mei Op de agenda voor de raadsvergadering van 21 Mei a.s. ikomen de volgende voor stellen voor: tot verhuring van noodwin- kels aan de Bentincklaan: tot inhuring van het pand Eendrachtsweg nr 3 ten be hoeve van de afd. Havenwerken van ge meentewerken. tot verpachting van het overzetpontje over het Noorderkanaal aan A. Dijksman, voorstellen tot verpachting van het visrecht in diverse percelen wa ter aan A. Oranje, P. Rensen en C. Schenk; betreffende het recht tot het hebben van reclametegels in verhoogde oetpaden der gemeente, tot versterking toestaan, of regelen van credieten voor onteigening van percelen in het uitbrei dingsplan Kralingen II. ten behoeve van de verdere aanleg van de Eemhavenweg. voor het treffen van voorzieningen aan de electrische installatie van Luxor. voor herstel van door de watersnood ontstane schade aan het zeebad Hoek van Holland. het ophogen van de Vondelingeweg. voor straataanleg bij de Waalhaven; tot vaststelling van een nieuwe verordening regelende de werkkring van de commis sie van bijstand inzake de G.G. en G.D.. tot wijziging van de havenverordening, tot aanwijzing van de plaatsen voor schoolgebouwen, tot het aanvaarden van schenkingen voor het Historische Museum, betreffende aanleg en inrichting van het landingsterrein voor helicopters, tot ves tiging van vrije poliklinieken bij de ge meente-ziekenhuizen, tot het regelen van aanvullende credieten voor het verlenen aan leerlingen van een aanvullehde bij drage in de studiekosten. Zaterdagavond is de 18-jarige W. Wols, die in de Prinses Margrietlaan woont, met zijn' fiets op de Straatweg door een auto aangereden. Hij kreeg een vrij ernstige hoofdwond, een hersenschud ding en een gebroken been. Ter verple ging is hij in het ziekenhuis aan de Bergweg opgenomen. Begrafenis A. D. L. Wortman Onder zeer grote belangstelling is gistermiddag op de algemene begraaf plaats Crooswijk het stoffelijk overschot ter aarde besteld van dokter A. D. L. Wortman, in leven geneesheer-directeur van het Diaconessenhuis te Rotterdam. Enkele honderden begeleidden de dode naar zijn laatste rustplaats, onder hen bestuursleden van de Ned. Hervormde Diaconessen Inrichting, een grote depu tatie van het verpleegsterscorps, direc teuren-geneesheren van andere zieken huizen in de stad. specialisten en huis artsen, oud-patiënten en andere belang stellenden. Op verzoek van de nagelaten betrek kingen heeft de voorzitter van het be stuur. dr. J. J. Stam, als enige spreker aan het graf het woord gevoerd. Hij heeft uiting gegeven aan zijn dankbaar heid voor hetgeen dokter Wortman voor het Diaconessenhuis heeft gedaan in de 27 jaren, die hij aan de inrichting ver bonden is geweest. Vooral de laatste twee jaren heeft hij het zwaar gehad; zonder dat hij dit naar buiten liet blij ken heeft hij veel geleden. Dokter Wort man behoorde tot de zachtmoedige ka rakters. een vechtersnatuur had hij niet. Maar men moest hem bewonderen om zijn kennis op alle mogelijke gebieden. Over technische, economische, sociale, ja over schier alle denkbare onderwerpen kon hij met gefundeerde kennis, mee praten. Van zijn rijpe adviezen hebben de bestuursvergaderingen zeer veel nut gehad. In de kring van de directie, de zusters en de patiënten zal hij erg wor den gemist. Zijn grote trouw en toewij ding zullen voor de achterblijvenden een stimulans zijn om op de door hem in geslagen weg verder te gaan. Hierna heeft ds. G. de Ru, die tevoren in de kapel van het Diaconessenhuis reeds een rouwdienst had geleid, het Onze Vader gebeden. Arbeid voor 0. Groningen GRONINGEN, 16 Mei. Op een streek- bijeenkomst, Zaterdag te Winschoten ge houden, is het rapport behandeld, dat de dr. Wiardi Beckmanstichting in opdracht van de P.v.d.A. heeft uitgebracht over Oostelijk Groningen. Het rapport, dat de titel draagt: Arbeid Voor Oostelijk Gro ningen, omvat het oude en nieuwe Old Ambt en Westerwolde, streken, die het grootste deel van het jaar procentueel driemaal zoveel werklozen tellen als de rest van Nederland. Het zeer gemengde gezelschap ontving het rapport over het algemeen gunstig. Het wil een bijdrage zijn, aldus de voorzitter, de heer J. Tuin. tot een discussie over de problemen, die hier liggen. Vier sprekers zetten deze problemen nader uiteen. De heer H. Peschar concludeerde, dat een groot vestigingsoverschot in Oostelijk Gronin gen bestaat. Dit bedraagt jaarlijks onge veer duizend personen. Desondanks blijft de werkloosheid angstaanjagend. De heer C. Egas bepleitte als een der oplossingen een nieuw bouwplan voor de landbouw, dat het werk over het gehele jaar zou verspreiden. De heer H. de Wit bepleitte een sterker industrialisatie met Winscho ten, de beide Pekela's en de kanaalstreek als kernen. Verder zal researchwerk op grote schaal moeten worden verricht. De heer J. L. Amerika behandelde de maat regelen. die op sociaal en cultureel ge bied .odig zijn. D'e streek moet over goed onderwijs beschikken en goede woning voorzieningen en sociale voorzieningen hebben. Hier ligt nog een grote taak voor de overheid. Hii bepleitte o.a. buurthui zen, speelvelden, zwembaden en ontwik kelingscursussen. Advertentie De Kennecott Copper Corp. decla- .reerd.e tiet gebruikelijke kwartaalsdi vidend van 1.25. Advertentie ..Onbeschrijflijk! Wat ik deze maand gezien heb!" snikte Meester Vervet, de fervente verver. „Er blijken in Nederland dorpen te be staan, die vreemdelingen lokken door openlijke en verregaande Verve loosheid. Men staart zich blind op de verkoop van prentbriefkaarten. Alsof dat de schade kan goedmaken! Om van de schande niet te gewagen." Wij hebben de verschrikte man kalmerend toegesproken. Vreemdelingen houden nu eenmaal van ruïnes. En Nederlanders die er niet van houden, laten heus wel tijdig verven met Gun mes af jcha van Mr. Ve hul NeHuiand wrer in ir vt'l ait. Zij i 15 Juli a_» Je nwol afbeeldingen van Je inzenden, ander af juiste baardsland tn (cemelen langs de sI u-orrftn voor dit precisie-n-rm aar enze Research-afdeling bekroond Zi) mogen of> M' Vervet't kosten een kamer of keuken toten schilderen- Sehildersjsotroon en HET INTERNATIONALE HELICOPTERVERKIiERtK tnEGENEN, die na de bevrijding het initiatief namen om Rotterdam ingeschakeld te krijgen bij het internationale helicopterverkeer, zullen, toen zij een goed jaar geleden contact opnamen met de Belgi sche luchtvaartmaatschappij Sabena, weinig hebben kunnen vermoe den, dat zij zouden worden meegesleept in een vrij stormachtige ontwikkeling, met als gevolg dat de Maasstad zich er spoedig op zal kunnen beroemen te zijn opgenomen in de eerste geregelde internatio nale helicopterdienst ter wereld voor vracht en passagiers. te verstaan gegeven dat de K.L.M. wel fiducie had in de ontwikkeling van de helicopter zij had zelf op tie op twee Amerikaanse toestellen doch dat het verstandig leek de Niet ontmoedigd V AN ROTTERDAMSE KANT is er na de bevrijding energiek naar gestreefd om een nieuw vliegveld te krijgen ter vervanging van het in de oorlog verloren gegane veld Waal haven, een streven dat echter niet met succes is beloond. Wij laten in het midden of het op zichzelf be grijpelijke plaatselijke streven uit na tionaal oogpunt bezien ten volle ver antwoord was. Zij hier slechts ge constateerd dat de afwijzing van ho gerhand tot een zekere verbittering in Maasstedelijke kringen heeft ge leid, maar niet tot ontmoediging. Im mers. zij die ijverden voor een nieuwe Rotterdamse luchthaven be sloten in het besef dat de kaar ten voor het grote luchtverkeer niet gunstig lagen, met het verlopen van het getij de bakens snel te ver zetten. Als het dan niet lukte met het grote luchtverkeer, waarom dan niet gestreefd naar luchtverkeer in enger verband? De belangstelling richtte zich op de helicopter, welke juist toen het met de Rotterdamse plannen voor een vliegveld niet zo best ging, de aan dacht begon te trekken en in de bin nenstad werd men had daar voor lopig toch voldoende ruimte een terrein gereserveerd aan de Hofdijk en de Katshoek, in afwachting van de dingen die zouden gaan komen. Tj1 R volgden studiereizen naar En- geland en België, de nodige con tacten werden gelegd en de plannen kregen een vastere omlijning, al lag realisering daarvan nog niet direct in het verschiet. Rotterdam dacht aan een helicopterdienst waarmee om te beginnen post en vracht zouden kun nen worden meegegeven, waarna la ter wellicht ook het vervoer van pas sagiers mogelijk zou blijken. Maar de instanties welke men hier te lan de nodig dacht te hebben namen een aarzelende zo niet afwijzende houding aan. De P.T.T., welke twee ingenieurs voor een diepgaande bestudering van de mogelijkheden welke het nieuwe type vliegtuig zou bieden had aange wezen, stond voorlopig afwijzend te genover de aan haar voorgelegde plan nen en in kringen van de K.L.M. scheen verschil van mening te be staan. Er waren er die zich optimis tisch toonden, doch anderen meenden dat de Nederlandse luchtvaartmaat schappij er verstandig aan zou doen haar aandacht onverdeeld te blijven bepalen op het grote luchtverkeer. De Rotterdamse initiatiefnemers werd plannen een jaar of vijf, zes op te schorten totdat grotere en meermo- torige toestellen welke een voorde liger exploitatie mogelijk zouden ma ken waren gebouwd. TJOEWEL men te Rotterdam zich ten zeerste teleurgesteld gevoelde doordat een Nederlands initiatief niet door andere Nederlandse instanties niet in de laatste plaats de rege ring en de eigen, nationale lucht vaartmaatschappij ten volle werd gesteund, meende men er toch ver standig aan te doen de plannen niet te laten rusten, te meer daar de Bel gische luchtvaartmaatschappij de Sa bena, welke bereids tot het vervoer van post per helicopter was overge gaan, belangstelling had getoond. Nadat er aanvankelijk nog enige aarzeling aan Belgische zijde had be staan een aarzelirfg welke gezien de toenmalige verhoudingen niet on begrijpelijk was viel daarna op zeer korte termijn de beslissing; de Sabena zou starten met een interna tionale passagiersdienst tussen Rot terdam, Antwerpen en Brussel. Het. was een stoutmoedige beslissing, waarbij ongetwijfeld voor een belang rijk deel werd gespeculeerd op de toekomst, maar Rotterdam had zijn zin en tegen Augustus zal de Maasstad beschikken over een kleine maar voldoende geoutilleerde heliport, waar twee maal daags een Belgisch toestel zal neerstrijken. TAE OVERWEGINGEN welke bij de Sabena, die in het najaar op het Belgische net over wil gaan tol nachtvluchten, bij haar kordate be sluit hebben voor gezeten zijn onge twijfeld geweest: 1) de noodzakelijkheid om zo spoe dig mogelijk de grootst mogelijke er varing op te doen met de in gebruik genomen helicopters. 2) het zo veel mogelijk rendabel maken van de toestellen o.a. door naast vracht ook zo veel mogelijk passagiers aan te trekken voor ver dere bestemmingen (het Nabije Oos ten, de Belgische Congo enz.) Zonder vooruit te lopen op de ko mende ontwikkeling kan worden ge constateerd dat, daar inmiddels het vliegveld Haamstede in orde wordt gemaakt en Vlissingen warme belang stelling toont voor hetgeen Rotterdam heeft ondernomen hieraan zal niet vreemd zijn, dat de burgervader aldaar een man is, die Rotterdam goed kent; hij was vroeger Rotterdamse havenbedrijf verbonden de mogelijkheden tot uitbreiding van het net van de Sabena reëel lijken. Knocke, de bekende Belgische badplaats, zit ook op het vinkentouw en men kan zeggen, dat. na een zeke re aanlooptijd, het idee van ver bindingen met Nederlandse en Belgi sche badplaatsen zeer wel binnen de mogelijkheden ligt; bovendien lijken de plannen inzake een verbinding met het Roergebied en Zwitserland (Zü- rich) t. z. t. voor realisering vatbaar, zijn. TJET te Rotterdam gekozen veld, J 1 in het hart van de havenstad, ligt gunstig. De uit het Zuiden ko mende toestellen zullen indien we wel zijn geïnformeerd als aanvlieg- richting Z.O. kiezen, dan een eind de rivier volgen zo veel mogelijk bui ten de bebouwing om en vervolgens de landingsplaats bereiken. Slecht weer is voor de helicopter geen beletsel om een veilige landing uit te voeren. Er zijn bij herhaling perfecte landingen uitgevoerd bij een wolkenhoogte van amper 10 meter! en mochten onverhoopte omstan digheden dwingen tot het afzien van een landing in het centrum, dan zal op de Zuidelijke Maasoever een goe de uitwijkmogelijkheid aanwezig zijn. De reisduur 'T' ENSLOTTE mogen wij enkele ge- gevens vermelden welke betrek king hebben op de 3 Augustus a.s. te openen luchtverbinding Rotterdam AntwerpenBrussel. De reisduur RotterdamBrus sel zal 5070 minuten en de reisduur RotterdamAntwerpen 3040 minuten bedragen. Te Brussel zaQ een heliport wor den aangelegd aan de Groendreef, (Allee verte), waar vroeger het Gobert-dok was; op verzoek zal echter ook het vliegveld Meisbroek worden aangedaan. Te Antwerpen wordt voorlopig geland op de luchthaven Deurne. Gedacht wordt echter ook aan een heliport op de Linker Scheldeoever tussen de beidé ti$nne_ (AntwerpenWest) Öp Opbouwdag (18 Mei) wórdt:, gelijk bekend, op het traject Rot terdam-Brussel een proefvlucht gemaakt met twee van de Bell 47 D 1-posthelicopters. Met een van deze toestellen komt mee de de directeur van de Sabena, de heer A. V. J. Vernieuwe. Wanneer op 3 Augustus de officiële opening van de dienst voor postvervoer zal plaats vinden, zal worden gevlo gen met de Sikorsky S—55, een Amerikaans toestel met een kruis snelheid van 145 kilometer, dat plaats biedt aan 7 passagiers of 1 ton vracht. De vlucht op 3 Augustus zal worden meegemaakt door Baron Joseph van de Meulebroeck, bur gemeester van Brussel en dr. Lode Craeybeckx, burgemeester van Antwerpen. Omstreeks 1 September wordt de helicopterdienst Rotterdam- Brussel geopend voor passagiers. Er zal dagelijks twee maal in beide richtingen worden gevlogen behalve des Zondags. De passageprijzen zijn op dit ogenblik nog niet vastgesteld maar zij zullen worden berekend in even redigheid met de tarieven voor gewone vliegtuigen. Passagebiljetten zijn nog niet verkocht daar de dienstregeling op dit ogenblik nog niet klaar is. Wel hebben zich reeds enkele tien tallen personen op de wachtlijst laten plaatsen. MET DE OPENING van eerder ge- - A noemde diensten zijn de plannen van de Sabena echter nog niet uit geput. Begin Augustus wordt namelijk ook begonnen met de helicopterdienst Brussel-Rijsel (50 minuten) welke eveneens twee maal per dag (behalve op Zondag) zal worden gevlogen. Half Augustus begint de exploitatie van de lijn Brussel-Luik-Keulen (vliegduur 1 uur 40 minuten). Frequen tie éénmaal per dag behalve op Zon dag. In de lente van 1954 wordt dan tenslotte de lijndienst Brussel-Aarlen- Luxemburg-Saarbrücken geopend (2 uur en 35 minuten), eveneens een maal per dag behalve op Zondag. DEN HAAG. 19 Mei. B. en W. achten de door de H.T.M. ingevoerde tariefsverhoging, die blijkens de goed keuringen van hogerhand uit bedrijfs economisch en algemeen sociaal-econo misch oogpent bezien verantwoord is. onvermijdelijk. Handhaving van de oude tarieven zou ten gevolge heb- exploitatieverliezen zou lijden, welke in gevolge de overeenkomst met deze maatschappij grotendeels voor rekening van de gemeente zouden komen. Dit zou. nog afgezien van het feit. dat een bedrijf als de H.T.M. ten minste slui tende exploitatie dient te hebben, met het oog op de financiële positie van d gemeente niet verantwoord zijn. Aldus het college in antwoord op schriftelijke vragen over de verhoging van de H.T.M.-tarieven van het com munistische gemeenteraadslid, de heer J. J. Metscher. en W. delen voorts nog mede. data de raad van beheer van de H.T.M., waarin zes vertegenwoordigers van de gemeente zitting hebben, eenstemmig tot de tariefsverhoging heeft besloten, nadat daarop goedkeuring was verkre gen voor wat de stadslijnen betreft van de directeur-generaal van het verkeer en van de directeur-generaal voor de prijzen, en voor wat de intercommunale lijnen betreft van de minister van ver keer en wataerstaat. De raad van beheer nam deze beslis sing ten einde de inkomsten van het bedrijf weer in overeenstemming te brengen met de uitgaven, die de laatste jaren voornamelijk als gevolg van de hogere lonen en sociale lasten en de noodzakelijke vernieuwing van het wa genpark aanzienlijk zijn gestegen. Herstel Scheveningse strand Van onze correspondent DEN HAAG. 19 Mei. De zandzuiger van Bos en Kales is gisteren te Scheve- ningen binnengesleept door de sleepboot Blankenburg van Smit en Co. De zand zuiger begint 27 M,ei het strand iter hoog te voor de vuurtoren op te spuiten. Het zand wordt in de buitenhaven opgezogen. Eenrichtingsverkeer in Lange Poten WONINGBOUW - FLATBOUW - UTILITEITSBOUW SCHIEDAM VAN DEVENTERSTRAAT 34. TEL. 66825—68786 O.A. IN UITVOERING TE ROTTERDAM: v.m. HOOGVLIET: 942 WONINGEN. ZUID WIJK: 1154 WONINGEN. KOELPAKHUIS COÖP.VEILING Z.H.E. TE SCHIEDAM: BEDRIJFSPANDEN Fa.Th. J. L.v. d. BERG Van c correspondent Nieuw Rode Kruis-zieken- huis aan de Sportlaan Van onze correspondent. DEN HAAG, 19 Mei. De minister van sociale zaken en volksgezondheid heeft de voorlopige vergunning verleend voor de bouw van een Rode Kruis-zie- kenhuis aan de Sportlaan. Het ligt in de bedoeling in het voorjaar van 1954 met de bouw van het ziekenhuis, waarvoor reeds een ontwerp is gemaakt door de heer M. J. Luthman. te beginnen. Het zal een capaciteit van 360 hebben hebben. De opzet is zeer modern en in tegenstelling tot ae ziekenhuizen van oudere datum zullen geen grote zalen worden gebouwd. Getracht zal worden niet meer dan zes patiënten bij elkaar te leggen. - De kosten van het ziekenhuis zullen ongeveer 10 millioen bedragen. Dit be drag is nog niet beschikbaar. Het Roae Kruis heeft echter het voornemen voor dit doel een lening te sluiten. Voorts hoopt men de overige gelden bijeen te krijgen uit giften, in het bijzonder van de Haagse bevolking, waarvoor dit zie kenhuis van zulk een eminent belang is. Van i correspondent DEN HAAG, 19 Mei. Ten einde tot een noodzakelijke verbetering van de verkeerssituatie in en nabij de Lange Poten te geraken achten B. en W. het wenselijk deze straat gesloten te verkla ren voor rij verkeer in de richting Spui en Hofweg. Het college heeft in zijn overwegingen de gedachte betrokken, dat het bij invoe ring van eenrichtingverkeer tevens mo gelijk zal zijn bij wijze Van proef tege moet te komen aan de reeds jaren be staande wensen van de eigenaren van in deze straat gevestigde zaken, om het in dertijd ingestelde parkeerverbod te laten vervallen. Advertentie wanneer U hoofdpijn hebt of verkouden bent. Aspirin (alleen echt met het Bayerkruis) helpt U snel. Grachtvcrlichting. Ter gelegenheid van het Holland Festival, waarvan ook te Amsterdam in het tijdvak van 15 Ju ni tot 15 Juli een deel der manifesta ties zal plaats hebben, zal van gemeen tewege een deel van de grachtengor del worden verlicht. Daartoe heeft het gemeente-energiebedrijf met gebruik making van bestaand verlichtingsma teriaal reeds de nodige voorbereidin gen getroffen. In de loop van de komen de weken zal deze verlichting worden aangebracht op de Heren- en Keizers gracht tussen de Leidse- en Utrechtse- straat. Ook de Reguliersgracht zal in de verlichting worden betrokken. In die zelfde periode zal het Rijksmuseum een feestverlichting krijgen. Verwacht wordt dat ook van particuliere zijde verschillende objecten zullen worden geïllumineerd. Zeepost Met de volgende schepen kan men zeepost verzenden. De data, waarop de :orrespondenl uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld: Indo nesië en Ned. Nw-Guinea: m.s, Oranje (27 Mei), Ned. Antillen: m.s. Helicon (28 Mei), Suriname; m.s. Stentor (27 Mei), Z-Afrika en Z.W.-Afrika: m.s. Winchester Castle (23 Mei), Canada: s.s. Groote Beer (23 Mei), s.s. Zuiderkruis (27 Mei), Zuid-Anerika: m.s. 17de Octo- bre (23 Mei). Australië en Nieuw-Zee- land: via Engeland (23 Mei). STOPLICHT op het V alkenboschplein Van onze correspondent DEN HAAG, 19 Mei. B. en W. heb ben aan de gemeenteraad voorgesteld 21.900,beschikbaar te stellen voor een verkeerslichtinstallatie op het Valken- boschplem. dat geplaatst zal moeten wor den op het pleintje in de Laan van Meer- dervoort tegenover de Beeklaan. In de toelichting delen B. en W. mede. dat zien voornamelijk tijdens de spitsuren moei lijkheden voordoen op het drukke ver keersknooppunt Laan van Meerdervoort Beeklaan. Daarom ligt het in de bedoe ling op de drukke momenten de installa tie met de hand te doen bedienen. Indien het noodzakelijk blijkt, zou zij geautoma tiseerd kunnen worden. Utrecht gaat lenen B. en W. van Utrecht stellen de raad voor een aantal geldleningen te sluiten, in totaal 7.100.000 gulden met een loop tijd van 30 tot 40 jaren, rentende 3% pet per jaar en op eenvoudige schuldbe kentenis. De gelden komen gedeeltelijk in December 1953 en iten dele. in Januari 1954 ter beschikking. Belgische loodsen hebben het werk onderbroken Wegens loongrieven Van onze correspondent VLISSINGEN, 19 Mei. De scheep vaart op Antwerpen is Dinsdagmorgen vroeg vrijwel geheel komen stil te lig gen, doordat de Belgische loodsen, die over bepaalde looneisen wilden verga deren. het werk hebben neergelegd. Maandagavond laat was intern reeds bekend geworden, dat de Belgische zee- loodsen van vier uur vannacht af niet meer aan boord van de schepen zouden gaan, terwijl de rivierloodsen te Antwer pen om twaalf uur en die te Vlissingen om zes uur het werk zouden neerleg gen. Oorzaak van deze actie zijn be paalde loongrieven. Van Belgische zij de wilde men te Vlissingen vanmorgen hierover nog geen nadere mededeling doen, maar naar verluidt schuilt de voornaamste grief in het feit, dat het rijkspersoneel in België, dat onder het ministerie van verkeerswezen ressor teert, voor zover het aan de wal werk zaam is (spoorwegen e.d.) onlangs een loonsverhoging heeft gekregen, waarin de loodsen niet hebben gedeeld. Vanochtend werd te Vlissingen door de Belgen geen enkel schip meer ge- loodsd. doch de Nederlandse loodsdienst ging normaal door. Dit betekent, dat alle schepen, die door het z.g. Oostgat binnenkomen, nog wel -een loods krij gen en dus ook naar Antwerpen kunnen opvaren. De afkomende schepen en de schepen op en af door de Wielingen zijn echter voor rekening van de Belgen en daar lag de zaak dus stil. De Belgische loodsen hebben zich vanmorgen allen naar Antwerpen en Oostende begeven, aangezien de zeeloodsen vanmiddag om drie uur te Oostende en de rivierloodsen op dezelfde tijd te Antwerpen over de situatie zullen vergaderen. Zij spreken op dit ogenblik nog niet van een sta king, maar slechts van een onderbre king van het werk, welke hun de mo gelijkheid moet geven om zich over de situatie te beraden en over de verder aan te nemen houding een beslissing te nemen. Mocht deze beslissing niet lei den tot een staking, dan zal de dienst vanavond weer hervat worden. Ver wacht wordt, dat de schepen, die thans Antwerpen niet kunnen bereiken, zich naar Rotterdam zullen begeven. Moge lijk zullen ook meer schepen van het Ooslgat gebruik maken, waar zij een Nederlandse loods kunnen krijgen. Wan neer het hier echter te druk wordt, zal de Nederlandse loodsdienst dit niet kun nen verwerken. Onderscheidingen. Tot ridder in de orde van Oranje-Nassau is benoemd de heer J Verhagen Jzn., voor zitter van de vereniging „Hoekse Waards Belang", te Oud-Beijerland. Hoger onderwijs Aan dr. F. E. C. Scheffer is op zijn verzoek met ingang van 7 September 1953 eervol ontslag verleend als hoog leraar aan de technische hogeschool te Delft. Prof. Scheffer heeft dan de zeventigjarige leeftijd bereikt. Hij do ceert te Delft anorganische en fysische scheikunde. Ir. S. H. Justesen te Delft is aange steld ais lector in de wiskundige proef- veldtcchniek in tijdelijke dienst aan de landbouwhogeschool te Wageningen. Diverse Tot voorzitter van de Algemene Re kenkamer is met ingang van 16 dezer benoemd de heer M. de Bloeme, lid van dit collegt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2