én Britain m Omzetten in waarde gedaald, doch in volume gestegen 1 1 I t li i s yearf years I Loudens taxi 's worden schaarser GRONDSTOFFENPRIJZEN Arabische vluchtelingen vormen een gevaarlijk probleem Hoop op behoud havenhoofden van ZIERIKZEE ENGELAND B. FLY BEA SCHEEPSTIJDINGEN ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN MAANDAG 18 MEI 1953 HET UNILEVER-CONCERN IN 1952 Door emissies eind 1952 en door daling grond- stoffenprijsen liquiditeit aanzienlijk verbeterd T>E liquiditeit van. liet Unilever-concern, aldus blijkt uit het jaarverslag, is in het afgeilopen jaar aanzienlijk verbeterd. Let men alléén op de dïsponibilite'iten onder de activa, dan bedraagt dé vooruitgang niet meer dan 65 millioen, doch ails men ook rekening houdt met de op korte termijn opgenomen gelden (ƒ316 millioen tegen v. j. 588), dan bedraagt de liquiditeitsverruiming 386 millioen. Door de lagere prijzen zijn de omzetten naar waarde gedaald, doch in volume zijn zij gestegen, dit laatste o.m. door toegenomen vraag naar margarine in alle landen (hoge boterprqzen) en uitbreidingen op het ge bied van levensmiddelen en toiletartikelen). De geconsolideerde nettowinst van de N.V. en Limited tezamen bedraagt 222.7 millioen tegen 200.4 millioen over 1951, derhalve een stijging van rond 22 millioen, ondanks de daling van de bedrijfswinst van 573.8 millioen in 1951 tot 411.7 millioen in 1952, zulks na aftrek van afschrij vingen naar vervangingswaarde, doch vóór aftrek van 234.6 (v. j. ƒ350.9) millioen voor belastingen. De winst na aftrek van belastingen is nagenoeg gelijk aan v. j. 185.1 tegen 186.4 millioen). Dividenden onveranderd totaal 12% voor N.V. en 13voor Limited. -__r De nieuwe investeringen hebben de Wat er van de WlllSt laatste jaren het bedrag der naar ver vangingswaarde berekende afschrijvin- -nrr\*>A-r ni*-rr*Asi='f*i*A £en aanzienlijk overtroffen. Over 1952 >•>0101 UlLgLKCei Cl beliep dit excedent ƒ102 millioen. In 1952 werd bovendien tot nieuwe inves- VERLEDEN jaar hebben wij reeds in het licht gesteld, dat een concern als de Unilever evenals alle andere grote ondernemingen en wereldconcerns grote kapitalen pleegt te verslinden voor nieuwe investeringen. 1-Iet is dan ook deze bestemming tezamen mét de belasting-en, die het overgrote deel van de winst opeisen. Leerzaam in dit opzicht is de hierbij afgedrukte grafiek, die ons doet zien, dat in 1938 het dividend op de preferen te en gewone aandelen tezamen 47 van de winst opeisten, terwijl dit in 1952 19 was. (Bij deze berekening is de winst bepaald zonder rekening te hou den met overboekingen van en naar de reserves tegenover voorraden.) Er blijkt voorts uit, dat in 193S 14 van de winst in het bedrijf werd gehouden en thans 31 De belastingen vorderden in 1938 totaal 39 en in 1952 50 Als men aan de winst vóór aftrek belastingen groot f 1/19.7 millioen toe voegt f 1/3.8 millioen aan terug ont vangen belastingen uit vroegere jaren f8.6 millioen buitengewone winsten en van dit totaal aftrekt het aandeel derden m de winsten van onderhorige maatschappijen, dan komt men tot een totale winst van f 1/57.3 millioen. Van dit totaal wordt niet meer dan 71/.7 millioen bestemd voor uitkeringen van dividend op preferente en gewone aandelen, terwijl van het restant 281/.6 millioen aan belastingen moet worden betaald en 1.1/7.9 millioen in het bedrijf wordt gehouden. Men kan dus bei lijk zeggen, dat hoge winsten tegen woordig worden gebruikt om aandeel houders rijk te maken. Het jaarverslag van de Unilever heeft de grote verdienste, da,t daaruit deze en andere conclusies, ondanks de enorme uitgebreidheid en de gecompliceerde structuur, in een oogopslag kunnen wor den getrokken. Evenals vorige jaren hebben de af schrijvingen plaatsgevonden op basis van de vervangingswaarde. Boven de normale afschrijvingen van 122.1 mil lioen wordt namelijk een bedrag van 55.8 millioen in mindering van de winst gebracht en aan de reserve voor ver vanging van vaste activa (thans ƒ361 millioen) toegevoegd. Met inbegrip van genoemde bedragen de totale kapitaalreserves, thans 669 millioen tegen 608,8 mil lioen, terwijl daarnaast de winstreserves (met inbegrip van 125,2 millioen tegen voorraden) in totaal 1136 millioen bedragen tegen 1004 millioen vorig jaar. De verklaring van het hierboven ver melde verschijnsel, dat de geconsolideer de netto-winst over 1952 nog 22 mil lioen hoger is dan verleden jaar, terwijl toch de bedrijfswinst belangrijk lager was, -moet aan verschillende oorzaken worden toegeschreven. In de eerste plaats aan een terugboeking uit de re serve tegen voorraaen van 19.7 mil lioen, nadat in verband met de prijs stijging van grondstoffen daaraan vorig jaar 31.9 millioen was toegevoegd. Men kon hiertoe overgaan, omdat de prijzen in 1952 waren teruggelopen en dus de invloed van deze prijsbeweging op de resultaten tegenovergesteld was aan die in 1951. Deze methode komt er dus op neer, - dat in een tijd van prijsstijging, waarin de nog tegen lagere prijzen in gekochte grondstoffen de winsten gun stig beïnvloeden, een deel van de winst wordt gereserveerd voor de tijd, waarin het tegenovergestelde procés plaats- Een andere oorzaak van het hierboven genoemde verschijnsel van een hogere netto-winst bij eén lagere bedrijfswinst is een wijziging in de Britse belasting wetgeving, terwijl als derde oorzaak wordt genoemd het in werking treden van verdragen ter voorkoming van dub bele belasting. WAT nu de bedrijfswinst betreft, daarop zijn verschillende omstan digheden van ongunstige invloed geweest, zoals de prijsdaling voor grond stoffen. De sindsdien ingetreden ver betering heeft zich gehandhaafd en de resultaten blijven zich ook voor het lopende boekjaar tot nog toe op een be vredigend peil bewegen. De schade door de watersnood zal waarschijnlijk geen noemenswaardige invloed hebben op de totale resultaten van beide maatschap pijen. De getroffen fabx-icken werken thans weer normaal. De prijsdaling op de grondstoffen- markten is in het midden van 1951 be gonnen en heeft zich in de eerste helft van 1952 voortgezet. Hiervan was een verlaging van de verkoopprijzen het ge volg, ook al waren er nog voorraden, die tegen, hogere prijzen waren ingekocht. Desondanks bleef' de afzet traag, omdat handel en publiek hun behoeften bleven dekken uit voorraden. Omstreeks het midden van het jaar trad een verandering in door een lichte, doch gestadige stijging van de grond- stoffenprijzen (zie het afzonderlijk ver melde prijsverloop) en ook de omzetten der eindproducten herstelden zich. De omvang der zaken was in totaal in 1952 groter dan ooit t.e voren. De resultaten in de eerste helft van het jaar waren ongunstig, die in de tweede helft goed. De omzetten en winsten in het lopende jaar zijn tot nu toe bevredigend. THANS nog het een en ander over de investeringen en de liquiditeit. De nieuwe investeringen en vaste acti va hebben in 1952 292 millioen bedra- gen. Dit betekent, dat in zeven jaar tijds voor dat doel rond ƒ1270 millioen nodig Is geweest. Daarnaast was er voor be drijfskapitaal in die periode 1100 mil lioen nodig, tezamen 2370 millioen. beschouwd, ware het niet, dat dé réser ves buitengewoon groot zijn, namelijk kapitaal en winstreserves tezamen 1805 millioen. Het alieen aan gewone aandeel houders toekomende vermogen bedraagt dan ook 2199 millioen v. j. 2005 millioen). Het totale vermogen, dlxs met inbegrip van dat van preferente aan- deelhoudex-s en het aandeel van derden in ondei-horlge maatschappijen bedraagt bijna 4 milliard. De daarónder tevens vallende schuld op lange termijn van ƒ621 millioen valt in deze verhouding dan minder uit de toon. Onze conclusie: Unilever blijft een eer conjunctuurgevoelig bedrijf, Van hoge winsten profiteren aandeelhouders nagenoeg niet, omdat belastingen en in- vestei'ingen het leeuwendeel der winsten opeisen, De financiële positie is echter zo sterk, dat bij tegenslagen de divi denduitkeringen daai-onder nauwelijks zullen behoeven te lijden. Ingewikkelde evoluties in essentieel transportbedrijf (Van onze correspondent) Londen,, Zeker omdat ,het transport over de enorme afstanden van Londen zulk een essentieel element in het leven van de bevolking is, hebben Londens transport middelen zich altijd in een bijzondere belangstelling verheugd. Londens Under ground' is wereldberoemd, evenals de ï'ode dubbeldekker-bus. De hansom" trok destijds nog meer aandacht dan ons Amsterdamse ,,aapje" en de zonderling gevormde Londense taxi (met het eigen aardig slag van cabbies" aan het stuur) is nog steeds een onuitputtelijke bron van populaire anecdotes en Music Hall-mopjes. Nu heeft de Cabby teken Begin Medio Eind Jan.1952 Aug. 1952 Dec. 1952 Thans Idem Philippijnen 70 50 86 76 67 70 73 78 72 Soja-olie V. S 94 90 106 116 Talk V. S 58 48 42 41 Copra Straits 88 58 86 85 GROEPEN-N.V. EN -LIMITED. PREFERENT DIVIDEND VERDELING VAN DE WINST. De cijfers in de kolommen geven percentages aan. GEWOON DIVIDEND IN HET BEDRIJF BEHOUDEN WINST BRITSE INKOMSTENBELASTING AF- GEHOUDEN VAN DE DIVIDENDEN BELASTING GEDRAGEN DOOR DE GROEPEN-N.V. EN -LIMITED 1938 1949 1950 Bij de samenstelling van deze grafiek is dt winst bepaald zonder rekening te houden met overboekingen naar en van de reserves tegenover voorraden. 1951 1952 des tijds een officieel enquête-rapport te lezen gekregen, waarin staat dat zijn voertuig op weg naar het museum is, evenals zijn voorganger, het aapje. De ï'eden is, zoals zo vaak vernomen, stij gende kosten van onderhoud. Londen kan echter zijn taxi's niet mis sen, omdat deze mogelijkheid van trans port bij dag en nacht, in verband met de grote afstanden die deze wereldstad ken merken, onvervangbaar is, zelfs indien de bussen nachtdiensten zouden gaan in stellen, Radicale wijziging van het taxi bedrijf biedt de enige uitkomst, maar dat heeft de enquête-commissie niet dur ven adviseren omdat er nog enige hulp middelen mogelijk zijn die bezuiniging kunnen opleveren: invoering van diesel motoren en radio-verbinding met taxi's van de centrale posten uit. Spoedige actie is echter gewenst, want, zoals gezegd, het "rapport behelst geen opwekkende conclusies. Londen beschikt over 780 taxi-stand plaatsen, waarvan slechts 130 een tele foon hebben. Er zijn 5500 taxi's en 9000 chauffeurs, van - wie 2000 eigenaar van hun taxi zijn. Merkwaardig is, dat er 300 taxi-chauffeurs ouder dan 70 jaar zijn en 850. ouder dan 60 (ter gerust stelling zij worden elk' jaar medisch ge test). Terwijl het aantal voertuigen af neemt, neemt het aantal chauffeurs toe, omdat steeds meer personen het examen afleggen om in hun vrije tijd met een taxi •extra-inkomsten te verwerven. De Lon dense politie heeft indertijd bepaald dat taxi's aan bijzondere voorwaarden moeten voldoen wegéns het drukke vex'keer. Nog steeds moeten de wagens daarom spe ciaal worden gebouwd en ingericht. Daar om kost een nieuwe taxi thans 1.400 vergeleken met 350 vóór de oorlog tei'wijl een zeer bruikbare gewone" per sonen-auto niet meer dan de helft behoeft te kosten. Men zou zo zeggen dat de politie te Londen, evenals in andere grote steden, gewone" auto's als taxi's zou kunnen toelaten, maar om een of andere onnaspeurlijke reden weigert Scotland Yard deze dure bepaling te laten vallen. Benzine en onderhoud zijn sterk verhoogd in prijs, en onlangs is het passagiers tarief ook flink verhoogd, zodat veel min der van taxi's gebruik wordt gemaakt dan vroeger. Het ,,bezet"-percentage van het totaal aantal afgelegde kilometers is gedaald van 70 tot 54 pet. Onder deze omstandigheden is het niet verwonderlijk' dat het aantal taxi's sterk vermindert. Vóór de oorlog waren er 8000 taxi's vergeleken met de vermel de 5500 thans. De fabriek, die taxi's maakt (op het ogenblik niet meer dan vijf per week), zal binnenkort de fabricage geheel stopzetten. De kans is inderdaad groot dat de productie van de vreemd soortig gefatsoeneerde vehikels, welke de Londense straat zulk een uniek aan zien geven,'dan niet meer zal worden her vat, en dat de Londense taxi werkelijk naast de hansom" 'ln' een museum zal worden gezet; Wij Londenaars hopen na tuurlijk vurig dat de cabbies ons op onhandige uren van dag en nacht van allerlei onbereikbare plaatsen naar onze bestemming zullen blijven rijden, mis schien in .gewone" auto's. Maar zij zul len waarschijnlijk niet dat bijzonder soort mensen blijven,, die men „in de cel" van de voor-ooi'logse taxi's placht te vinden. En wat zullen de schrijvers van boeken, de radio en de Music- Hall dan moeten doen? De Reatekas te 's-Gravenhage De Rentekas, te 's-Gravenhage, heeft in 1952 een netto-winst behaald van ƒ271.849 (v. j. ƒ205.341). Na een reservering voor belastingen ad ƒ95.000 (ƒ100.000) en voor diverse belangen ad ƒ103.515 (ƒ48.674) kan een dividend van 6% (5%) worden uit gekeerd. Per uit. 1952 beliepen debiteuren ƒ6,156,521 (ƒ8.976.169) en crediteuren ƒ3.922.720 (ƒ4.379.940). teringen besloten tot een bedrag van 180 xnillioen. Dit bedrag is gx-otendeels bestemd voor normale vervangingen en uitbreidingen van beperkte omvang, doch voor een deel ook voor een aantal rotere objecten. Ook al moet rekening worden gehou den met de mogelijkheid, dat het ge noemde bedx-ag van 180 millioen in de loop van dit jaar nog wordt verhoogd, lijkt het waarschijnlijk, dat de kapitaal uitgaven voor het lópende jaar niet bo ven het record van 1952 (ƒ280 millioen) zullen uitgaan. Dit neemt niet weg, dat zij aan de liquiditeit weer hoge eisen zul len stellen, ondanks de op dit punt ïnge- treden aanzienlijke verruiming. Was er namelijk verleden jaar, als men rekening houdt met de schulden op korte termijn, een minus van 125 millioen, thans is er een overschot van 261 millioen aan liquiditeiten boven vlottende schuld. Ook al zijn dus in het lopende jaar weer belangrijke middelen nodig voor investeringen, lijkt het vrijwel uitgeslo ten, dat het concern in het lopende jaar behoefte zou hebben om nieuwe midde len aan te trekken. De gedaalde grond- stoffenpi'ijzen hebben op dit punt een belangrijke verlichting gebracht In kringen van de handel in oliën en vet ten acht men, bijzondere gebeurtenissen voorbehouden, een nieuwe golf van prijsstijgingen op dit gebied weinig waai'schijnlijk. Wel zal te eniger tijd, als de grond- stoffenvoorziening in Engeland weer door de maatschappij zelf zal moeten worden gefinancierd, de behoefte aan bedrijfskapitaal toenemen, maar het lijkt weinig waarschijnlijk, dat zulks in het lopende jaar reeds het geval zal zijn. De kapitaalstructuur bij Unilever wijkt wel sterk af bij die der meeste andere grote ondernemingen. Bij een gewoon kapitaal van nog geen ƒ400 millioen maakt het preferente kapitaal 808 millioen uit, dus ongeveer het dubbele. Daarnaast bedraagt de schuld op lange termijn, niet minder dan ƒ621 millioen. Dit zou op zichzelf als een wei nig gunstige verhouding moeten worden BINNENLANDSE MARKTEN AMSTERDAM, 18 Mei. Y e e. Aanvoer 475 runderen, prijzen: le kwal. 2.903.10, 2e kwal. 2.702.85, 3e kwal. 2.602.65 per kg alachtgewlcht. 322 varkens, le kwal. 2.20—2.22, 2e kwal. 2,17—2.19 per kg 'alachtgewlcht. 136 nuchtere kalveren 1.25 1.35 per kg levend alachtgewicht. ALKMAAR, IS Mei. Vee. Aanvoer 8 paarden f 7001100, 140 vette kalveren, le soort 2'.80—2.90, 2e soort 2.60 -2.80 per kg slachtgewicht, 210 nuchtere kalveren 3065 per stuk; 7 vette schapen 100 135 per stuk. 450 varkens 1.761.84 per leg levend gewicht. ROTTERDAM, 18 Mei. Vee. Aanvoe: toto,ail 1780 stuks. 1106 vette koeien ossen, 674 varkens. Prijzen: vette koeien per kg 1ste kwal. 2.843.00, 2d'e kwal. 2.70—2.80, 3de kwal, 2,20—2.40; varkens ".'6v, gew.) per kg 1.871.851.82. NIJKERK, 18 Mei. Eieren. Aanvoer 107,000 stuks. Prijzen 14.50—15.40 per 100 '.uks. Kiloprijs f 2.39. Handel vlug. (lngez. med.-advertentie REISABONNEMENTEN ALGEMEEN HANDELSBLAD Onze lezers kunnen tijdelijk een tweede abonnement ontvangen tegen betaling van 0.58 per week voor het binnen land en 0.74 per week voor het buitenland. De bedoeling hiervan is, dat één exem plaar bezorgd blijft aan het gewone adres in Nederland en het tweede exemplaar aan een tijdelijk reisadres in binnen- of buitenland van de abonné. Beleefd verzoeken wij bij de Opgaaf tevens het verschuldigde bedrag te wil len voldoen. Administratie Algemeen Handelsblad Afd. Abonnementen. Stand van zaken op Schouwen Lengte van gat bij de SCHELPHOEK neemt nog steeds toe (Van onze correspondent) Zierikzee, 18 Mei. Op de vergadering van de stichting Nieuw Schouwen-Duiveland heeft ir F. J. B. Geers een uiteenzetting gegeven van de waterstaatkundige toestand op Schouwen en Duiveland, Er is thans ge gronde hoop, dat Zierikzeese havenhoof den het zullen houden. De ringdijk van klei, nodig voor omsluiting van het gat in de Westhavendijk kan omstreeks Pinksteren klaar zijn. Na een paar we ken kan dan met caissons het resteren de deel gesloten worden. Ook aan de oostkant is men thans bezig met het aanleggen van een kleidam. In de loop van de volgende maand kan de Oost- havendljk worden beveiligd. Na sluiting- der gaten zullen de havendammen wor den verzwaard. De lengte van het gat bij de Schelp- hoek neemt nog wat toe en ligt tussen de 300 a 350 meter. Het gat heeft een vermogen, groter dan alle gaten die in dertijd op Walcheren in de dijken wer den geslagen. In de kamende maanden zal 200 ton steen worden aangevoerd. Aan het bezinken van het rlngdijktrace van tweemaal 1500 m sluitgat wordt regelmatig gewerkt. Verwacht wordt, dat in de loop van Juli de verhoogde weg Den OsseScha- rendijke gereed zal komen. Tegelijker tijd zal een dam om Scharendijke wor den gelegd. Bij Sirjansland is een grote zandzuiger bezig. Voor de dichting van het gat ter plaatse wordt een nieuw systeem toegepast. Heeft dit succes, dan kan het gat daar binnen enkele weken worden afgesloten van de zee. Na vol tooiing van dit werk wordt het materiaal overgebracht naar Stevensluis, waar een moeilijk te bereiken gat is. Dichting van de gaten in de overigens slechte Rampaartse dijk biedt dit voor deel, dat de polder Costerland eerder droog kan vallen dan de Vier Bannen van Duiveland. Het gat aan de kostkant van de Gouweveerpolder werd dezer dagen gedicht. In de loop van de volgende maand kunnen de niet moeilijk te dichten bres sen in de zeewering worden gesloten, zodat de polder in de maand Juni droo; kan vallen. De startbaan op het vliegveld te Haamstede wordt 600 m, lang en 30 xn. breed. Daardoor zullen ook Dakota's van de baan gebruik kunnen maken. (Van een correspondent) Jeruzalem, ^CHT HONDERDDUIZEND Ara bische vluchtelingen, -verspreid over de aan Israël grenzende landen, vormen het grootste struikelblok op de weg naar een vredesverdrag tussen de Arabische staten en Israël. De weigering van Israël om 100.000 van deze vluchtelingen weer toe te laten komt voort uit de vrees, dat hierdoor een mogelijke „vijfde colonne" binnengehaald zou worden, alsmede uit economische moeilijk heden. De omstandighéden onder de vroegere Palestijnse Ai-abiei'en in de Libanon, Syrië, Irak, Jordanië en in het gebied van Gaza dat onder Egyptisch gezag staat, worden met de dag slechter. Reeds vierjaar wonen deze honderd duizenden in armelijke tentendorpen in een staat van steeds toenemende wan hoop. Noch Israël noch de Arabische landen willen hen definitief opnemen. De Arabieren vrezen dat, als deze men sen ingeschakeld zouden worden in'het leven en de economie van hun landen, zij afstand zouden doen van hun aan- sv .-aken op repatriëring naai- hun oor spronkelijke woonsteden. Slechts één Arabische' staat Syrië. heeft met de hulporganisatie der V.N. een over eenkomst gesloten om 80.000 vluchtelin gen oir te nemen in zijn Noordoostelijke provincies. De V.N. steunen Syxië hiei'- voor met 30 millioen dollar. Maai- het feit dat de Syrische regering een deel hunner heeft ondergebracht langs de. grenzen met Israël, dus niet in het Noordoosten, heeft de politieke aspecten van de zaak weer gecompliceerd. De Arabische vluchtelingen zelf zijn ook met enkele consti-uctieve voorstellen sekomen, Het eerste voox'stel gedaan door vluchtelingen iri" Jordanië be helst de vorming van een onafhanke lijke staat voor de Arabische réfugiés ten Westen van de ï'ivier de Jordaan, Het tweede voorstel van dezelfde zijde wenst de instelling van een gefedereerde rabisch-Joodse staat, bestaande uit drie Arabische en drie Joodse en een gemeenschappelijk kanton (met Jeru zalem als middelpunt) Israël is stex-k tegen beide voorstellen gekant. Ook Jordanië en Syrië hebben ertegen geopponeerd, Intussen gebeurt er niet veel meer, dan dat zo nu en dan DE-GROTE HYPNOSE Praag bevat drie verhalen over men sen, die in een meer dan normale ver bondenheid met het dier leven. Het eerste verhaal tekent de tedere genegen heid van een wat vei-lopen temmer voor een oude leeuw. Het tweede vertelt hoe een jager op groot wild ten slotte liever inet de dieren (goi-illa's) wil leven dan ze te doden. Het dei-de, Monsieur Jean, is een klein meesterwerk; het is de ge schiedenis van een eenvoudige, overge voelige man, die huwelijk en veilige die rentuin verlaat voor een grote liefde en voor de fascinei-ende sfeer van het cir cus. De drie verhalen zijn sober en met scherp psychologisch inzicht geschreven en ademen de geest van de wonderlijke en geheimzinnige betrekking tussen imèns en dier. (Leopold, Den Haag.) 1 groepen Arabische Vluchtelingen voor enig groot project te werk gesteld kun nen worden. Zoiets zal deze zomer weer gebeuren bij' grote irx-igatiewerken in Jox-danië. Maar een afdoende oplossing is niet in zicht en de desolate positie van de vluchtelingen duurt onvermin derd voort. Het heeft daarom geen op zien gebaard, dat autoriteiten van de Ax-abïsche Liga de vrees hebben geuit, dat het communisme om zich heen grijpt in de vluchtelingenkampen. (Handelsblad-U.P. Diexist) (ïngez. med.-advertentie) VIA HOEK VAN HOLLAND - HARWICH Sioomv. Mij. Zeeland - Dagdienst 5 dagen naar Londen Incl. Hotel ƒ152,50 British Railways - Nachtdienst U reist terwijl U rust B Het is de oneindige afwisseling van het Britse landschap die de toerist in verrukking brengt. Welk ander land kan in zo snelle opeenvolging zóveel aspecten bieden? U zult moderne industrie steden zij aanzjj zien liggen met oude marktplaatsjes. De heidevelden en meren van het Noorden gaan geleidelijk over in de glooiende Midlands, die op hun beurt weer stijgen tot in de Cotswold Hills, waar boerderijen en herenhuizen oprijzen uit de ommuurde landerijen van het welvarende Zuid-Westen. Verder westelijk de bouwlanden en frisgroene weiden van Devon en het ongerepte natuurschoon van Cornwall. Het maakt alles deel uit van hetzelfde harmonieuze geheel, dat boeiender dan ooit zal zijn tijdens de luisterrijke festiviteiten van Coronation Year. Of U nu komt in de lente, in de zomer of in de herfst, er valt altijd veel te zien en te beleven in Engeland. En Uw vacantie hoeft niet duur te zijn de comfortable Britse hotels rekenen opvallend weinig voor hun diensten. LOCB LOMOND, Schotland Ga per veerboot over het dromerige, romantische meer een betoverende aanblikt SBAKESPEAHE SEASON Geniet van de stukken van de grote dichter in het vre dige B tra tfo rd-upon-Avon 1 1 Come to Britain in Coronation Year Nadere Inlichtingen en geïllustreerde brochures in kleuren druk betreffende Qroot-Brittannië gratis bij Uw reisbureau of op aanvraag bij de British Travel Association (Dept. H. 91), Queen's Bouse, 6i/6B St. James's Street, Londen S.W.I. IN CORONATION YEAR fsmmm AAGTEDIJK 17 te Paranagua n. N. Torlc. AAGTEKERK p. 17 K. Leeuwin n- Rott. •AALSDIJK 17 v. Hamburg te R'dam. 4.ARDIJK 16 v. N. Orleans te Antwerpen. ABBEDIJK 16 v. New York te Baltimore. ABBEKERK 17 te Cebu n. Rotterdam. ADINDA 16 v. Haiph. n. Pladjoe. ALAMAK 16 te Valencia n. Rotterdam. ALBIREO IS v. B. Aires "te Antwerpen, 19 te Rotterdam verw. ALCYONE p. 17 K. Sta Marfca Gv. n- Rio Gr. ALDEGONDA IS v. Bangkok n. Singapore ALGENIB p. 17 Victoria n. Rotterdam. ALIOTH 17 v. Rotterdam te Bremen. ALMDIJK 17 v. Hamburg te Rotterdam. ALPHACCA 18 v. New York te Rio Jan. ALPI-IARD 17 v. Hamburg te Bremen. ALFHERAT 16 v. Montevideo n. R'dam. ALTAIR 17 v. Rio Jan. te Santos. ALWAIvI 17 v. N. Yox-k te Newport N AMOR 17 v, Alexandria n. Beyrouth. AMSTELPARK 16 v. Sorel te A'dam. AMSTELTOREN.' 17 o/d St. Lawrence n N ede Hand". AMSTELVEEN p. 17 W. v. Djeddah n, Ver.Kon. ANNENKERK 17 v. Napels n. R'dam. ARENDSKERK 18 te Aden n. Kobe. ARGOS 17 v. Istonboul n. Izmir. ARKELDIJK 17 v. New York te R'dam. ARMILLA 17 v. Haiph. te Pladjoe. ARUNDO p. 17 Peri.m n. Rotterdam. ■BABITONGA 17 v. Amst. te Pernambuco. BARENDREOHT 17 v. Rott. te Hamburg. BENNEICOM 17 v. Amsterdam te Curasao BILLITON 17 v. Vancouver te Kaapstad. BLITAR p. 17 Gibraltar n. Antwerpen. BLIJDENDIJK 16 v. N. York te R'dam. CALLTSTO IS v. Quebec te Rotterdam. CALT. DELFT p. 17 N.W. Malta n. Rott CALT. NEDERL. p. 17 K. Roca n. Rott. CALT. PERNIS p. 16 Z.O. Kreta n. Rott. CALT. THE HAGUE p. 17 W. v. Kreta n. Sidon CALT. UTRECHT p. 17 Bona n. Sidon. CA-STOR 17 v. Maraeaibo te Pto Cafoello. CELEBES 17 te Djeddah n. Java CERONIA 17 110 m. N. v. S'emar. n. L, Marq. CHAMA '17 280 m. Z.Z.O. Suez n. Gibral tar (v.o.L CLEODORA 17 420 m, Z. Galapagos Isl. tk Curacao. GORILLA p. 17 Z.O. Bilhton n. B. Papan. DELFLAND 17 v. Pto Alegre te Rio Gr. DELFT '18 v. Hamburg te A'dam. DONGEDIJK 17 v. Bremen n. Antwerpen, DRACO 17 v. Valencia. ,n. Genua. DUIVENDR, p. 17 N.N.O. Fava.i n. New Orleans. DUIVENDTJK 17 v. Lond. n. CuraQ./Vanc, ELMINA 16 v. Cp Coast te Accra. ENA 17 560 m. Z.Z.W, Flores n. Curacao. ERINNA 17 145 m. O. v. K. Palos n. Rott. ESSO DEN HAAG p. 16 Z. v. Sta Maria n. Arriba. ETREMA p. 17 Masirah n. Pt Soudan. FELIPES 18 v. Pladjoe te Pt Swettenh GOOILAND 17 te Bahia n. Amsterdam. GORDIAS 17 v. Bremen ite Amsterdam. GOUWE 37 v. Libreville te Rotterdam. HECTOR 17 v. Amsterdam te Hamburg. HEEMSKERK IS v. Knapst, te Pt., Elisab. HELDER 17 270 m. W.N.W. Flores n. S Juan. HESTIA 16 v, Pt of S-p. n. Paramaribo HOOGKERK 19 te Aden verw. n. R'dam. TLÏAS 17 v. Lissabon n, Amsterdam. JAPARA 16 v. Tripoli n. Beyrouth. JUPTTER 17 v. Beyrouth te Patras KERTOSONO 18v. Pt Sulphur te New port N. verw. LAAGKERK 16 v. Rotterdam te Karachi. LEKHAVEN 16 v, Rott, te Melbourne. LEKKERKERK 17 v. Aritw,' te Hamburg. LEOPOLDSK, 17 v. Genua n. Basra._ LETJVEKERK p. 17 Cochin n. Rotterdam LINDEKERK 17 v. Rott. te Bahrein. LOENERK. 16 v. Bombay n. Tuticorin. LOMBOK 17 te Anaikan n. L, Angeles. LOOSDRECHT p. 17 Khorya Moray n. Rotterdam. LOPPERSUM p. 17 C. Race n. Montreal LUNA 17 v. Amsterdam te Hamburg. MAAS 17 v. Bremen n. Amsterdam. MAASLAND p. IS Ouessa-nt n. A'dam. 19 23 u te IJmiUiden verw. MADJOE II 16 v. Amsterdam n. Surte. MALEA 17 200 m. N.O. OuraQ, n. La Mede, MALVINA p. 16 Melville Isl. n. Wellinet, MAPIA p. 17 Z. v. C. Comorin n. N. York. MEERKERK 16 v. Genua n. Kobe. MELISKERK 17 v. Nagoya n. Yokota. MENTOR 17 v. O ran te Tunis. MERCHANT PR. 17 v. Kaapst te Amst MERWEDE 17 v.Charlest. n. Havre. MIRFAK N. 17 v. Gibra.lt. n. Bareel. MIRZA 17 180 m W.Z.W. Guadel. n. Ver. Kon. MOLENKERK 16 v. Antw. te Rott. MURENA p. 17 N. v. Christmas Isl. n Miri. NERO 17 v. Carthag. n. Malaga. N OORD WIJK 16 v. Cardenas n. N. York. NORDFARER p. 16 Las Palmas n. Havre. OBERON 17. Pto Cabello te Marac. OMALA 17 v. Napels n. Malta. ONDINA 17 190 m N.W. Messina n. Bomb. OOTMARSUM 17 v. Galvest, n. Brownsv ORESTES 17 v. Amtilla te Rott. ORION 16 v, Izmin. n. Thesal. OVERIJSEL p, 17 Z,t.O. Penang n. NY. OVULA p. 17 Banka n. Soerab. PAPENDRECHT p. 16 K. Tenez. n. Havre. PARKHAVEN p. 16 Lissab. n. IJmuid. POSEIDON IS v. Jeremie te Pt. de Patx verw. PR. ALEXANDER 17 i. G. v. St. Lawrence n. Quibec. PR. FRED. HENDRIK IS v. Chic, te Rott PR, FRED. WILLEM p. 16 Bevezier n PR. JOH. W. FISO 17 te Aritw. n. Monti PR. WILLEM V 17 te Montr, n. Rott. RAFAELA 17 260 m N.t.W. Singap. n. Pladjoe. RIDDERKERK 17 te Suez n. Rott. ROEPAT 18 v. B. Shapur te Basra. ROTTI 17 v. N. York te Baltim, RIJNLAND 17 te Santos 'n. B. Aires. SALATIGA 18 v. Cale, te S. Franc, verw. SALLAND p. 18 Kanar, Eil. n. Amst. S. INES 15 v. Santos n. Moritev. S. URSULA 16 v. Rio Jan. n. Santos. SAROENA p. 17 K. Selatan. n. Singap. SCHERPENDRECHT 17 430 TO N.W, Ft Alcza n, Santos. SCI-IIE 16 v. Amst. n. Algiers. SCHIEDIJK 17 v. Singap. n, Djakarta. SIRRAN 17 v, Suez n. Cochih. SLIEDRECHT p. 17 Malta n, Mena. SLOTERDIJK IS v. Galveston te Rott. ST. BREDA 17 te Three Rivers vertr. 20 n. Rott./Amst. ST. DORDR. p. 17 Finist. n. Huelva. ST. MAASTR. p 17 Finist. n. Amst. STANV. DJIRAK17 v. Sg. Gerong n. Djak. STANV. PENDOPO 18 v. Sg. Gerong. te Bangk. STANV. TALANG AKAR 17 v. Sg. Gerong te Tj. Oeban, STENTOR 17 v. Paramar. te Amst. STRABO 17 v. Vigo n. Rott. TALISSE IS te Djibouti n. N. York. TARA 17 v. Rott. te Rio Janeiro. TARIA 16 v. Singap. n. Miri. TAWALI 18 v. N. York te Paul's Boro T.HALATTA 16 v. Pt Said n. Glbralt. (v.o.) TIBA 18 v. Viiss. n. Santos, TJIBANTJET 17 v. Tsurumi n. Hongk. TJIBODAS 17 370 m O.N.O. Durban n. Japan. TRITON IS v. Cp Haiti en te Baltim. verw. TROMPENBERG 17 v. Bremen te Hamb. TWEE GEBR. 16 v. Bord. n. La Pallice. VAN SPILBERGEN p. 17 Z. v. Kanar. Eil. n. Dakar. WAAL 17 v. Curagao te Guanta. WATERLAND 19 te St Vine. n. B. Aires. WINSUM 17 v. Huelva n. Slpiskil. WINTERSWIJK 22 v. Rott. te Pto Cabello verw. ZEELAND IS v. N. York te Bahrein. ZONNEWIJK 5/6 v. L. Marq. te Baltim, Passagiersschepen ALNATI 17 v. Las Palmas \,n. Rott, BALI 17 v. Singap. n Djaik. BANTAM p. 17 Z.W. ïvreta n. Java. BENGKALIS p.. 17 Minic, n. Amst BLOEMFONT. 17 v. Pt, Elisab. n, E. Lond. BOISSEVAIN 17 330 m. O.N.O. v- Durban n.. Kobe. BONAIRE p 17 Ouessamf n. W.-Ind, BORNEO 16 v. Genua n_ Malta/Java. BOSCHFONT. 17 v. Gibralt. n. Kaapst. CONGOSTROOM 16 v. Lagos t/r v, Lome. DEUCALION 1-1 v Singap. n. Amst. FRIESLAND 17 v. Hamb. n. Rott. 18 n.m. GAASTERLAND 17 v. Rio Gr. te P-to Alegre. GAROET p 17 K. Guardafui n. Java. GRAVELAND 17 360 m. Z.W, St. Vine, n. Recife. JAVA IS te Southampton n. Java. KOTA INTEN IS te Aden n. Rott. LAERTES p. IS Finist. n. Makass. MAASDAM 17 420 m. N.T.O. v. Flores n. Rott. MAETSUYCKER 16 v. Djak, n. Frem. MANOERAN p 17 Algiers n. Bilbao/Amst '4EMNON 13 te Djak. n. Amst. NW AMSTERDAM 17 v. Pal-ma te Lissab. NÏGERSTROOM 37 v. Hamb te Amst. MOORDAM 16 v. N. York n.' Rott. ORANJEFONT. 17 130 m. W.Z.W. Monrov. n. Kaapstad, W.T.Z. Oporto W.Z.W. Mimic, n. ORANJESTAD 17 150 n. W.-I-nd. PHRONTIS 16 140 Amst. POLYDORUS 17 v. Bremen te Amst. RUYS p. 17 Okinawa n. Hongk. SLAMAT 17 v. Genua n. Rott. SUMATRA 17 v. Bremen te Amst. TARA KAN 17 v. Aden n. Amst. TEGELBERG 18 v. Japan te L. Marques. TEIRESIAS 17 te Pt. Said n. Makass. TERNATE 17 te Colombo n. Rott, TJILUWAH 17 100 m. O. v. Hainan n. Singap. ■TJIFANAS 17 v, Kldjang te Singap. TJISDANE 17 v. Hongk. te Tarakan. TJTTJALENGIvA 17 v Montev. te Kobe. TOM INI 17 v. Suez n. Java. TOMORI 17 v. Singap. n. Tj. Pandan. WESTERDAM p. 17 Plymouth n. N. York. WILLEM RUYS IS te Singap. n, Djak. WILLEMSTAD 16 v. La Gua-ira te Trimid. Emigrantenschepen JOH. v, OLDENBARNEV. 17 n. Semarang. SIBAJAK 17 550 m. N.O. Galapagge n. Papeete/Wellington. 'ATERMAN p. 17 Nan-tucket n. N. York. ZUIDERKRUIS 17 160 b. W. v. St. Vine. Rott.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1