én Britain
m
Omzetten in waarde gedaald,
doch in volume gestegen
1
1
I
t li i s yearf years
I
Loudens taxi 's
worden
schaarser
GRONDSTOFFENPRIJZEN
Arabische vluchtelingen vormen een
gevaarlijk probleem
Hoop op behoud havenhoofden
van ZIERIKZEE
ENGELAND
B.
FLY BEA
SCHEEPSTIJDINGEN
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN MAANDAG 18 MEI 1953
HET UNILEVER-CONCERN IN 1952
Door emissies eind 1952 en door daling grond-
stoffenprijsen liquiditeit aanzienlijk verbeterd
T>E liquiditeit van. liet Unilever-concern, aldus blijkt uit het jaarverslag,
is in het afgeilopen jaar aanzienlijk verbeterd. Let men alléén op de
dïsponibilite'iten onder de activa, dan bedraagt dé vooruitgang niet meer
dan 65 millioen, doch ails men ook rekening houdt met de op korte termijn
opgenomen gelden (ƒ316 millioen tegen v. j. 588), dan bedraagt de
liquiditeitsverruiming 386 millioen.
Door de lagere prijzen zijn de omzetten naar waarde gedaald, doch in
volume zijn zij gestegen, dit laatste o.m. door toegenomen vraag naar
margarine in alle landen (hoge boterprqzen) en uitbreidingen op het ge
bied van levensmiddelen en toiletartikelen).
De geconsolideerde nettowinst van de N.V. en Limited tezamen bedraagt
222.7 millioen tegen 200.4 millioen over 1951, derhalve een stijging
van rond 22 millioen, ondanks de daling van de bedrijfswinst van 573.8
millioen in 1951 tot 411.7 millioen in 1952, zulks na aftrek van afschrij
vingen naar vervangingswaarde, doch vóór aftrek van 234.6 (v. j.
ƒ350.9) millioen voor belastingen. De winst na aftrek van belastingen is
nagenoeg gelijk aan v. j. 185.1 tegen 186.4 millioen). Dividenden
onveranderd totaal 12% voor N.V. en 13voor Limited.
-__r De nieuwe investeringen hebben de
Wat er van de WlllSt laatste jaren het bedrag der naar ver
vangingswaarde berekende afschrijvin-
-nrr\*>A-r ni*-rr*Asi='f*i*A £en aanzienlijk overtroffen. Over 1952
>•>0101 UlLgLKCei Cl beliep dit excedent ƒ102 millioen. In
1952 werd bovendien tot nieuwe inves-
VERLEDEN jaar hebben wij reeds in
het licht gesteld, dat een concern
als de Unilever evenals alle andere
grote ondernemingen en wereldconcerns
grote kapitalen pleegt te verslinden
voor nieuwe investeringen. 1-Iet is dan
ook deze bestemming tezamen mét de
belasting-en, die het overgrote deel van
de winst opeisen.
Leerzaam in dit opzicht is de hierbij
afgedrukte grafiek, die ons doet zien,
dat in 1938 het dividend op de preferen
te en gewone aandelen tezamen 47
van de winst opeisten, terwijl dit in 1952
19 was. (Bij deze berekening is de
winst bepaald zonder rekening te hou
den met overboekingen van en naar de
reserves tegenover voorraden.) Er blijkt
voorts uit, dat in 193S 14 van de
winst in het bedrijf werd gehouden en
thans 31 De belastingen vorderden
in 1938 totaal 39 en in 1952 50
Als men aan de winst vóór aftrek
belastingen groot f 1/19.7 millioen toe
voegt f 1/3.8 millioen aan terug ont
vangen belastingen uit vroegere jaren
f8.6 millioen buitengewone winsten en
van dit totaal aftrekt het aandeel
derden m de winsten van onderhorige
maatschappijen, dan komt men tot een
totale winst van f 1/57.3 millioen.
Van dit totaal wordt niet meer dan
71/.7 millioen bestemd voor uitkeringen
van dividend op preferente en gewone
aandelen, terwijl van het restant 281/.6
millioen aan belastingen moet worden
betaald en 1.1/7.9 millioen in het bedrijf
wordt gehouden. Men kan dus bei
lijk zeggen, dat hoge winsten tegen
woordig worden gebruikt om aandeel
houders rijk te maken.
Het jaarverslag van de Unilever heeft
de grote verdienste, da,t daaruit deze en
andere conclusies, ondanks de enorme
uitgebreidheid en de gecompliceerde
structuur, in een oogopslag kunnen wor
den getrokken.
Evenals vorige jaren hebben de af
schrijvingen plaatsgevonden op basis
van de vervangingswaarde. Boven de
normale afschrijvingen van 122.1 mil
lioen wordt namelijk een bedrag van
55.8 millioen in mindering van de winst
gebracht en aan de reserve voor ver
vanging van vaste activa (thans ƒ361
millioen) toegevoegd.
Met inbegrip van genoemde
bedragen de totale kapitaalreserves,
thans 669 millioen tegen 608,8 mil
lioen, terwijl daarnaast de winstreserves
(met inbegrip van 125,2 millioen tegen
voorraden) in totaal 1136 millioen
bedragen tegen 1004 millioen vorig
jaar.
De verklaring van het hierboven ver
melde verschijnsel, dat de geconsolideer
de netto-winst over 1952 nog 22 mil
lioen hoger is dan verleden jaar, terwijl
toch de bedrijfswinst belangrijk lager
was, -moet aan verschillende oorzaken
worden toegeschreven. In de eerste
plaats aan een terugboeking uit de re
serve tegen voorraaen van 19.7 mil
lioen, nadat in verband met de prijs
stijging van grondstoffen daaraan vorig
jaar 31.9 millioen was toegevoegd. Men
kon hiertoe overgaan, omdat de prijzen
in 1952 waren teruggelopen en dus de
invloed van deze prijsbeweging op de
resultaten tegenovergesteld was aan die
in 1951. Deze methode komt er dus op
neer, - dat in een tijd van prijsstijging,
waarin de nog tegen lagere prijzen in
gekochte grondstoffen de winsten gun
stig beïnvloeden, een deel van de winst
wordt gereserveerd voor de tijd, waarin
het tegenovergestelde procés plaats-
Een andere oorzaak van het hierboven
genoemde verschijnsel van een hogere
netto-winst bij eén lagere bedrijfswinst
is een wijziging in de Britse belasting
wetgeving, terwijl als derde oorzaak
wordt genoemd het in werking treden
van verdragen ter voorkoming van dub
bele belasting.
WAT nu de bedrijfswinst betreft,
daarop zijn verschillende omstan
digheden van ongunstige invloed
geweest, zoals de prijsdaling voor grond
stoffen. De sindsdien ingetreden ver
betering heeft zich gehandhaafd en de
resultaten blijven zich ook voor het
lopende boekjaar tot nog toe op een be
vredigend peil bewegen. De schade door
de watersnood zal waarschijnlijk geen
noemenswaardige invloed hebben op de
totale resultaten van beide maatschap
pijen. De getroffen fabx-icken werken
thans weer normaal.
De prijsdaling op de grondstoffen-
markten is in het midden van 1951 be
gonnen en heeft zich in de eerste helft
van 1952 voortgezet. Hiervan was een
verlaging van de verkoopprijzen het ge
volg, ook al waren er nog voorraden, die
tegen, hogere prijzen waren ingekocht.
Desondanks bleef' de afzet traag, omdat
handel en publiek hun behoeften bleven
dekken uit voorraden.
Omstreeks het midden van het jaar
trad een verandering in door een lichte,
doch gestadige stijging van de grond-
stoffenprijzen (zie het afzonderlijk ver
melde prijsverloop) en ook de omzetten
der eindproducten herstelden zich. De
omvang der zaken was in totaal in 1952
groter dan ooit t.e voren. De resultaten
in de eerste helft van het jaar waren
ongunstig, die in de tweede helft goed.
De omzetten en winsten in het lopende
jaar zijn tot nu toe bevredigend.
THANS nog het een en ander over de
investeringen en de liquiditeit. De
nieuwe investeringen en vaste acti
va hebben in 1952 292 millioen bedra-
gen. Dit betekent, dat in zeven jaar tijds
voor dat doel rond ƒ1270 millioen nodig
Is geweest. Daarnaast was er voor be
drijfskapitaal in die periode 1100 mil
lioen nodig, tezamen 2370 millioen.
beschouwd, ware het niet, dat dé réser
ves buitengewoon groot zijn, namelijk
kapitaal en winstreserves tezamen 1805
millioen. Het alieen aan gewone aandeel
houders toekomende vermogen bedraagt
dan ook 2199 millioen v. j. 2005
millioen). Het totale vermogen, dlxs met
inbegrip van dat van preferente aan-
deelhoudex-s en het aandeel van derden
in ondei-horlge maatschappijen bedraagt
bijna 4 milliard. De daarónder tevens
vallende schuld op lange termijn van
ƒ621 millioen valt in deze verhouding
dan minder uit de toon.
Onze conclusie: Unilever blijft een
eer conjunctuurgevoelig bedrijf, Van
hoge winsten profiteren aandeelhouders
nagenoeg niet, omdat belastingen en in-
vestei'ingen het leeuwendeel der winsten
opeisen, De financiële positie is echter
zo sterk, dat bij tegenslagen de divi
denduitkeringen daai-onder nauwelijks
zullen behoeven te lijden.
Ingewikkelde evoluties
in essentieel
transportbedrijf
(Van onze correspondent)
Londen,,
Zeker omdat ,het transport over de
enorme afstanden van Londen zulk een
essentieel element in het leven van de
bevolking is, hebben Londens transport
middelen zich altijd in een bijzondere
belangstelling verheugd. Londens Under
ground' is wereldberoemd, evenals de
ï'ode dubbeldekker-bus. De hansom"
trok destijds nog meer aandacht dan ons
Amsterdamse ,,aapje" en de zonderling
gevormde Londense taxi (met het eigen
aardig slag van cabbies" aan het stuur)
is nog steeds een onuitputtelijke bron
van populaire anecdotes en Music
Hall-mopjes. Nu heeft de Cabby teken
Begin
Medio
Eind
Jan.1952
Aug. 1952
Dec. 1952
Thans
Idem Philippijnen
70
50
86
76
67
70
73
78
72
Soja-olie V. S
94
90
106
116
Talk V. S
58
48
42
41
Copra Straits
88
58
86
85
GROEPEN-N.V.
EN -LIMITED.
PREFERENT DIVIDEND
VERDELING VAN DE WINST.
De cijfers in de kolommen geven percentages aan.
GEWOON DIVIDEND
IN HET BEDRIJF BEHOUDEN WINST
BRITSE INKOMSTENBELASTING AF-
GEHOUDEN VAN DE DIVIDENDEN
BELASTING GEDRAGEN DOOR DE
GROEPEN-N.V. EN -LIMITED
1938
1949
1950
Bij de samenstelling van deze grafiek is dt winst bepaald zonder rekening te houden met
overboekingen naar en van de reserves tegenover voorraden.
1951
1952
des tijds een officieel enquête-rapport
te lezen gekregen, waarin staat dat zijn
voertuig op weg naar het museum is,
evenals zijn voorganger, het aapje. De
ï'eden is, zoals zo vaak vernomen, stij
gende kosten van onderhoud.
Londen kan echter zijn taxi's niet mis
sen, omdat deze mogelijkheid van trans
port bij dag en nacht, in verband met de
grote afstanden die deze wereldstad ken
merken, onvervangbaar is, zelfs indien
de bussen nachtdiensten zouden gaan in
stellen, Radicale wijziging van het taxi
bedrijf biedt de enige uitkomst, maar
dat heeft de enquête-commissie niet dur
ven adviseren omdat er nog enige hulp
middelen mogelijk zijn die bezuiniging
kunnen opleveren: invoering van diesel
motoren en radio-verbinding met taxi's
van de centrale posten uit. Spoedige actie
is echter gewenst, want, zoals gezegd,
het "rapport behelst geen opwekkende
conclusies.
Londen beschikt over 780 taxi-stand
plaatsen, waarvan slechts 130 een tele
foon hebben. Er zijn 5500 taxi's en 9000
chauffeurs, van - wie 2000 eigenaar van
hun taxi zijn. Merkwaardig is, dat er
300 taxi-chauffeurs ouder dan 70 jaar
zijn en 850. ouder dan 60 (ter gerust
stelling zij worden elk' jaar medisch ge
test). Terwijl het aantal voertuigen af
neemt, neemt het aantal chauffeurs toe,
omdat steeds meer personen het examen
afleggen om in hun vrije tijd met een taxi
•extra-inkomsten te verwerven. De Lon
dense politie heeft indertijd bepaald dat
taxi's aan bijzondere voorwaarden moeten
voldoen wegéns het drukke vex'keer. Nog
steeds moeten de wagens daarom spe
ciaal worden gebouwd en ingericht. Daar
om kost een nieuwe taxi thans 1.400
vergeleken met 350 vóór de oorlog
tei'wijl een zeer bruikbare gewone" per
sonen-auto niet meer dan de helft behoeft
te kosten. Men zou zo zeggen dat de
politie te Londen, evenals in andere grote
steden, gewone" auto's als taxi's zou
kunnen toelaten, maar om een of andere
onnaspeurlijke reden weigert Scotland
Yard deze dure bepaling te laten vallen.
Benzine en onderhoud zijn sterk verhoogd
in prijs, en onlangs is het passagiers
tarief ook flink verhoogd, zodat veel min
der van taxi's gebruik wordt gemaakt
dan vroeger. Het ,,bezet"-percentage van
het totaal aantal afgelegde kilometers
is gedaald van 70 tot 54 pet.
Onder deze omstandigheden is het
niet verwonderlijk' dat het aantal taxi's
sterk vermindert. Vóór de oorlog waren
er 8000 taxi's vergeleken met de vermel
de 5500 thans. De fabriek, die taxi's
maakt (op het ogenblik niet meer dan vijf
per week), zal binnenkort de fabricage
geheel stopzetten. De kans is inderdaad
groot dat de productie van de vreemd
soortig gefatsoeneerde vehikels, welke
de Londense straat zulk een uniek aan
zien geven,'dan niet meer zal worden her
vat, en dat de Londense taxi werkelijk
naast de hansom" 'ln' een museum zal
worden gezet; Wij Londenaars hopen na
tuurlijk vurig dat de cabbies ons op
onhandige uren van dag en nacht van
allerlei onbereikbare plaatsen naar onze
bestemming zullen blijven rijden, mis
schien in .gewone" auto's. Maar zij zul
len waarschijnlijk niet dat bijzonder soort
mensen blijven,, die men „in de cel" van
de voor-ooi'logse taxi's placht te vinden.
En wat zullen de schrijvers van boeken,
de radio en de Music- Hall dan moeten
doen?
De Reatekas te 's-Gravenhage
De Rentekas, te 's-Gravenhage, heeft in
1952 een netto-winst behaald van ƒ271.849
(v. j. ƒ205.341). Na een reservering voor
belastingen ad ƒ95.000 (ƒ100.000) en voor
diverse belangen ad ƒ103.515 (ƒ48.674) kan
een dividend van 6% (5%) worden uit
gekeerd. Per uit. 1952 beliepen debiteuren
ƒ6,156,521 (ƒ8.976.169) en crediteuren
ƒ3.922.720 (ƒ4.379.940).
teringen besloten tot een bedrag van
180 xnillioen. Dit bedrag is gx-otendeels
bestemd voor normale vervangingen en
uitbreidingen van beperkte omvang,
doch voor een deel ook voor een aantal
rotere objecten.
Ook al moet rekening worden gehou
den met de mogelijkheid, dat het ge
noemde bedx-ag van 180 millioen in de
loop van dit jaar nog wordt verhoogd,
lijkt het waarschijnlijk, dat de kapitaal
uitgaven voor het lópende jaar niet bo
ven het record van 1952 (ƒ280 millioen)
zullen uitgaan. Dit neemt niet weg, dat
zij aan de liquiditeit weer hoge eisen zul
len stellen, ondanks de op dit punt ïnge-
treden aanzienlijke verruiming. Was er
namelijk verleden jaar, als men rekening
houdt met de schulden op korte termijn,
een minus van 125 millioen, thans is er
een overschot van 261 millioen aan
liquiditeiten boven vlottende schuld.
Ook al zijn dus in het lopende jaar
weer belangrijke middelen nodig voor
investeringen, lijkt het vrijwel uitgeslo
ten, dat het concern in het lopende jaar
behoefte zou hebben om nieuwe midde
len aan te trekken. De gedaalde grond-
stoffenpi'ijzen hebben op dit punt een
belangrijke verlichting gebracht In
kringen van de handel in oliën en vet
ten acht men, bijzondere gebeurtenissen
voorbehouden, een nieuwe golf van
prijsstijgingen op dit gebied weinig
waai'schijnlijk.
Wel zal te eniger tijd, als de grond-
stoffenvoorziening in Engeland weer
door de maatschappij zelf zal moeten
worden gefinancierd, de behoefte aan
bedrijfskapitaal toenemen, maar het lijkt
weinig waarschijnlijk, dat zulks in het
lopende jaar reeds het geval zal zijn.
De kapitaalstructuur bij Unilever
wijkt wel sterk af bij die der meeste
andere grote ondernemingen. Bij een
gewoon kapitaal van nog geen ƒ400
millioen maakt het preferente kapitaal
808 millioen uit, dus ongeveer het
dubbele. Daarnaast bedraagt de schuld
op lange termijn, niet minder dan ƒ621
millioen. Dit zou op zichzelf als een wei
nig gunstige verhouding moeten worden
BINNENLANDSE MARKTEN
AMSTERDAM, 18 Mei. Y e e. Aanvoer
475 runderen, prijzen: le kwal. 2.903.10,
2e kwal. 2.702.85, 3e kwal. 2.602.65
per kg alachtgewlcht. 322 varkens, le kwal.
2.20—2.22, 2e kwal. 2,17—2.19 per kg
'alachtgewlcht. 136 nuchtere kalveren 1.25
1.35 per kg levend alachtgewicht.
ALKMAAR, IS Mei. Vee. Aanvoer 8
paarden f 7001100, 140 vette kalveren, le
soort 2'.80—2.90, 2e soort 2.60 -2.80 per
kg slachtgewicht, 210 nuchtere kalveren
3065 per stuk; 7 vette schapen 100
135 per stuk. 450 varkens 1.761.84 per
leg levend gewicht.
ROTTERDAM, 18 Mei. Vee. Aanvoe:
toto,ail 1780 stuks. 1106 vette koeien
ossen, 674 varkens. Prijzen: vette koeien
per kg 1ste kwal. 2.843.00, 2d'e kwal.
2.70—2.80, 3de kwal, 2,20—2.40; varkens
".'6v, gew.) per kg 1.871.851.82.
NIJKERK, 18 Mei. Eieren. Aanvoer
107,000 stuks. Prijzen 14.50—15.40 per 100
'.uks. Kiloprijs f 2.39. Handel vlug.
(lngez. med.-advertentie
REISABONNEMENTEN
ALGEMEEN HANDELSBLAD
Onze lezers kunnen tijdelijk een tweede
abonnement ontvangen tegen betaling
van 0.58 per week voor het binnen
land en 0.74 per week voor het
buitenland.
De bedoeling hiervan is, dat één exem
plaar bezorgd blijft aan het gewone
adres in Nederland en het tweede
exemplaar aan een tijdelijk reisadres
in binnen- of buitenland van de abonné.
Beleefd verzoeken wij bij de Opgaaf
tevens het verschuldigde bedrag te wil
len voldoen.
Administratie
Algemeen Handelsblad
Afd. Abonnementen.
Stand van zaken op Schouwen
Lengte van gat bij de SCHELPHOEK
neemt nog steeds toe
(Van onze correspondent)
Zierikzee, 18 Mei.
Op de vergadering van de stichting
Nieuw Schouwen-Duiveland heeft ir F.
J. B. Geers een uiteenzetting gegeven
van de waterstaatkundige toestand op
Schouwen en Duiveland, Er is thans ge
gronde hoop, dat Zierikzeese havenhoof
den het zullen houden. De ringdijk van
klei, nodig voor omsluiting van het gat
in de Westhavendijk kan omstreeks
Pinksteren klaar zijn. Na een paar we
ken kan dan met caissons het resteren
de deel gesloten worden. Ook aan de
oostkant is men thans bezig met het
aanleggen van een kleidam. In de loop
van de volgende maand kan de Oost-
havendljk worden beveiligd. Na sluiting-
der gaten zullen de havendammen wor
den verzwaard.
De lengte van het gat bij de Schelp-
hoek neemt nog wat toe en ligt tussen
de 300 a 350 meter. Het gat heeft een
vermogen, groter dan alle gaten die in
dertijd op Walcheren in de dijken wer
den geslagen. In de kamende maanden
zal 200 ton steen worden aangevoerd.
Aan het bezinken van het rlngdijktrace
van tweemaal 1500 m sluitgat wordt
regelmatig gewerkt.
Verwacht wordt, dat in de loop van
Juli de verhoogde weg Den OsseScha-
rendijke gereed zal komen. Tegelijker
tijd zal een dam om Scharendijke wor
den gelegd. Bij Sirjansland is een grote
zandzuiger bezig. Voor de dichting van
het gat ter plaatse wordt een nieuw
systeem toegepast. Heeft dit succes, dan
kan het gat daar binnen enkele weken
worden afgesloten van de zee. Na vol
tooiing van dit werk wordt het
materiaal overgebracht naar Stevensluis,
waar een moeilijk te bereiken gat is.
Dichting van de gaten in de overigens
slechte Rampaartse dijk biedt dit voor
deel, dat de polder Costerland eerder
droog kan vallen dan de Vier Bannen
van Duiveland. Het gat aan de kostkant
van de Gouweveerpolder werd dezer
dagen gedicht.
In de loop van de volgende maand
kunnen de niet moeilijk te dichten bres
sen in de zeewering worden gesloten,
zodat de polder in de maand Juni droo;
kan vallen.
De startbaan op het vliegveld te
Haamstede wordt 600 m, lang en 30 xn.
breed. Daardoor zullen ook Dakota's van
de baan gebruik kunnen maken.
(Van een correspondent)
Jeruzalem,
^CHT HONDERDDUIZEND Ara
bische vluchtelingen, -verspreid
over de aan Israël grenzende landen,
vormen het grootste struikelblok op
de weg naar een vredesverdrag
tussen de Arabische staten en Israël.
De weigering van Israël om 100.000
van deze vluchtelingen weer toe te
laten komt voort uit de vrees, dat
hierdoor een mogelijke „vijfde
colonne" binnengehaald zou worden,
alsmede uit economische moeilijk
heden.
De omstandighéden onder de vroegere
Palestijnse Ai-abiei'en in de Libanon,
Syrië, Irak, Jordanië en in het gebied
van Gaza dat onder Egyptisch gezag
staat, worden met de dag slechter.
Reeds vierjaar wonen deze honderd
duizenden in armelijke tentendorpen in
een staat van steeds toenemende wan
hoop. Noch Israël noch de Arabische
landen willen hen definitief opnemen.
De Arabieren vrezen dat, als deze men
sen ingeschakeld zouden worden in'het
leven en de economie van hun landen,
zij afstand zouden doen van hun aan-
sv .-aken op repatriëring naai- hun oor
spronkelijke woonsteden. Slechts één
Arabische' staat Syrië. heeft met
de hulporganisatie der V.N. een over
eenkomst gesloten om 80.000 vluchtelin
gen oir te nemen in zijn Noordoostelijke
provincies. De V.N. steunen Syxië hiei'-
voor met 30 millioen dollar. Maai- het
feit dat de Syrische regering een deel
hunner heeft ondergebracht langs de.
grenzen met Israël, dus niet in het
Noordoosten, heeft de politieke aspecten
van de zaak weer gecompliceerd.
De Arabische vluchtelingen zelf zijn
ook met enkele consti-uctieve voorstellen
sekomen, Het eerste voox'stel gedaan
door vluchtelingen iri" Jordanië be
helst de vorming van een onafhanke
lijke staat voor de Arabische réfugiés
ten Westen van de ï'ivier de Jordaan,
Het tweede voorstel van dezelfde zijde
wenst de instelling van een gefedereerde
rabisch-Joodse staat, bestaande uit
drie Arabische en drie Joodse en een
gemeenschappelijk kanton (met Jeru
zalem als middelpunt)
Israël is stex-k tegen beide voorstellen
gekant. Ook Jordanië en Syrië hebben
ertegen geopponeerd, Intussen gebeurt
er niet veel meer, dan dat zo nu en dan
DE-GROTE HYPNOSE
Praag bevat drie verhalen over men
sen, die in een meer dan normale ver
bondenheid met het dier leven. Het
eerste verhaal tekent de tedere genegen
heid van een wat vei-lopen temmer voor
een oude leeuw. Het tweede vertelt hoe
een jager op groot wild ten slotte liever
inet de dieren (goi-illa's) wil leven dan
ze te doden. Het dei-de, Monsieur Jean,
is een klein meesterwerk; het is de ge
schiedenis van een eenvoudige, overge
voelige man, die huwelijk en veilige die
rentuin verlaat voor een grote liefde en
voor de fascinei-ende sfeer van het cir
cus. De drie verhalen zijn sober en met
scherp psychologisch inzicht geschreven
en ademen de geest van de wonderlijke
en geheimzinnige betrekking tussen
imèns en dier. (Leopold, Den Haag.)
1 groepen Arabische Vluchtelingen voor
enig groot project te werk gesteld kun
nen worden. Zoiets zal deze zomer weer
gebeuren bij' grote irx-igatiewerken in
Jox-danië. Maar een afdoende oplossing
is niet in zicht en de desolate positie
van de vluchtelingen duurt onvermin
derd voort. Het heeft daarom geen op
zien gebaard, dat autoriteiten van de
Ax-abïsche Liga de vrees hebben geuit,
dat het communisme om zich heen
grijpt in de vluchtelingenkampen.
(Handelsblad-U.P. Diexist)
(ïngez. med.-advertentie)
VIA HOEK VAN HOLLAND - HARWICH
Sioomv. Mij. Zeeland - Dagdienst
5 dagen naar Londen
Incl. Hotel ƒ152,50
British Railways - Nachtdienst
U reist terwijl U rust
B
Het is de oneindige afwisseling van het Britse landschap die de
toerist in verrukking brengt. Welk ander land kan in zo snelle
opeenvolging zóveel aspecten bieden? U zult moderne industrie
steden zij aanzjj zien liggen met oude marktplaatsjes.
De heidevelden en meren van het Noorden gaan
geleidelijk over in de glooiende Midlands, die op
hun beurt weer stijgen tot in de Cotswold Hills,
waar boerderijen en herenhuizen oprijzen uit de
ommuurde landerijen van het welvarende Zuid-Westen. Verder
westelijk de bouwlanden en frisgroene weiden van Devon en het
ongerepte natuurschoon van Cornwall. Het maakt alles deel uit van
hetzelfde harmonieuze geheel, dat boeiender dan ooit zal zijn
tijdens de luisterrijke festiviteiten van Coronation Year.
Of U nu komt in de lente, in de zomer of in de herfst, er valt altijd
veel te zien en te beleven in Engeland. En Uw vacantie hoeft niet
duur te zijn de comfortable Britse hotels rekenen opvallend weinig
voor hun diensten.
LOCB LOMOND, Schotland
Ga per veerboot over het
dromerige, romantische meer
een betoverende aanblikt
SBAKESPEAHE SEASON
Geniet van de stukken van
de grote dichter in het vre
dige B tra tfo rd-upon-Avon
1
1
Come to Britain in Coronation Year
Nadere Inlichtingen en geïllustreerde brochures in kleuren
druk betreffende Qroot-Brittannië gratis bij Uw reisbureau
of op aanvraag bij de British Travel Association (Dept. H. 91),
Queen's Bouse, 6i/6B St. James's Street, Londen S.W.I.
IN CORONATION YEAR
fsmmm
AAGTEDIJK 17 te Paranagua n. N. Torlc.
AAGTEKERK p. 17 K. Leeuwin n- Rott.
•AALSDIJK 17 v. Hamburg te R'dam.
4.ARDIJK 16 v. N. Orleans te Antwerpen.
ABBEDIJK 16 v. New York te Baltimore.
ABBEKERK 17 te Cebu n. Rotterdam.
ADINDA 16 v. Haiph. n. Pladjoe.
ALAMAK 16 te Valencia n. Rotterdam.
ALBIREO IS v. B. Aires "te Antwerpen,
19 te Rotterdam verw.
ALCYONE p. 17 K. Sta Marfca Gv. n-
Rio Gr.
ALDEGONDA IS v. Bangkok n. Singapore
ALGENIB p. 17 Victoria n. Rotterdam.
ALIOTH 17 v. Rotterdam te Bremen.
ALMDIJK 17 v. Hamburg te Rotterdam.
ALPHACCA 18 v. New York te Rio Jan.
ALPI-IARD 17 v. Hamburg te Bremen.
ALFHERAT 16 v. Montevideo n. R'dam.
ALTAIR 17 v. Rio Jan. te Santos.
ALWAIvI 17 v. N. Yox-k te Newport N
AMOR 17 v, Alexandria n. Beyrouth.
AMSTELPARK 16 v. Sorel te A'dam.
AMSTELTOREN.' 17 o/d St. Lawrence n
N ede Hand".
AMSTELVEEN p. 17 W. v. Djeddah n,
Ver.Kon.
ANNENKERK 17 v. Napels n. R'dam.
ARENDSKERK 18 te Aden n. Kobe.
ARGOS 17 v. Istonboul n. Izmir.
ARKELDIJK 17 v. New York te R'dam.
ARMILLA 17 v. Haiph. te Pladjoe.
ARUNDO p. 17 Peri.m n. Rotterdam.
■BABITONGA 17 v. Amst. te Pernambuco.
BARENDREOHT 17 v. Rott. te Hamburg.
BENNEICOM 17 v. Amsterdam te Curasao
BILLITON 17 v. Vancouver te Kaapstad.
BLITAR p. 17 Gibraltar n. Antwerpen.
BLIJDENDIJK 16 v. N. York te R'dam.
CALLTSTO IS v. Quebec te Rotterdam.
CALT. DELFT p. 17 N.W. Malta n. Rott
CALT. NEDERL. p. 17 K. Roca n. Rott.
CALT. PERNIS p. 16 Z.O. Kreta n. Rott.
CALT. THE HAGUE p. 17 W. v. Kreta
n. Sidon
CALT. UTRECHT p. 17 Bona n. Sidon.
CA-STOR 17 v. Maraeaibo te Pto Cafoello.
CELEBES 17 te Djeddah n. Java
CERONIA 17 110 m. N. v. S'emar. n.
L, Marq.
CHAMA '17 280 m. Z.Z.O. Suez n. Gibral
tar (v.o.L
CLEODORA 17 420 m, Z. Galapagos Isl.
tk Curacao.
GORILLA p. 17 Z.O. Bilhton n. B. Papan.
DELFLAND 17 v. Pto Alegre te Rio Gr.
DELFT '18 v. Hamburg te A'dam.
DONGEDIJK 17 v. Bremen n. Antwerpen,
DRACO 17 v. Valencia. ,n. Genua.
DUIVENDR, p. 17 N.N.O. Fava.i n. New
Orleans.
DUIVENDTJK 17 v. Lond. n. CuraQ./Vanc,
ELMINA 16 v. Cp Coast te Accra.
ENA 17 560 m. Z.Z.W, Flores n. Curacao.
ERINNA 17 145 m. O. v. K. Palos n. Rott.
ESSO DEN HAAG p. 16 Z. v. Sta Maria
n. Arriba.
ETREMA p. 17 Masirah n. Pt Soudan.
FELIPES 18 v. Pladjoe te Pt Swettenh
GOOILAND 17 te Bahia n. Amsterdam.
GORDIAS 17 v. Bremen ite Amsterdam.
GOUWE 37 v. Libreville te Rotterdam.
HECTOR 17 v. Amsterdam te Hamburg.
HEEMSKERK IS v. Knapst, te Pt., Elisab.
HELDER 17 270 m. W.N.W. Flores n. S
Juan.
HESTIA 16 v, Pt of S-p. n. Paramaribo
HOOGKERK 19 te Aden verw. n. R'dam.
TLÏAS 17 v. Lissabon n, Amsterdam.
JAPARA 16 v. Tripoli n. Beyrouth.
JUPTTER 17 v. Beyrouth te Patras
KERTOSONO 18v. Pt Sulphur te New
port N. verw.
LAAGKERK 16 v. Rotterdam te Karachi.
LEKHAVEN 16 v, Rott, te Melbourne.
LEKKERKERK 17 v. Aritw,' te Hamburg.
LEOPOLDSK, 17 v. Genua n. Basra._
LETJVEKERK p. 17 Cochin n. Rotterdam
LINDEKERK 17 v. Rott. te Bahrein.
LOENERK. 16 v. Bombay n. Tuticorin.
LOMBOK 17 te Anaikan n. L, Angeles.
LOOSDRECHT p. 17 Khorya Moray n.
Rotterdam.
LOPPERSUM p. 17 C. Race n. Montreal
LUNA 17 v. Amsterdam te Hamburg.
MAAS 17 v. Bremen n. Amsterdam.
MAASLAND p. IS Ouessa-nt n. A'dam.
19 23 u te IJmiUiden verw.
MADJOE II 16 v. Amsterdam n. Surte.
MALEA 17 200 m. N.O. OuraQ, n. La Mede,
MALVINA p. 16 Melville Isl. n. Wellinet,
MAPIA p. 17 Z. v. C. Comorin n. N. York.
MEERKERK 16 v. Genua n. Kobe.
MELISKERK 17 v. Nagoya n. Yokota.
MENTOR 17 v. O ran te Tunis.
MERCHANT PR. 17 v. Kaapst te Amst
MERWEDE 17 v.Charlest. n. Havre.
MIRFAK N. 17 v. Gibra.lt. n. Bareel.
MIRZA 17 180 m W.Z.W. Guadel. n. Ver.
Kon.
MOLENKERK 16 v. Antw. te Rott.
MURENA p. 17 N. v. Christmas Isl. n
Miri.
NERO 17 v. Carthag. n. Malaga.
N OORD WIJK 16 v. Cardenas n. N. York.
NORDFARER p. 16 Las Palmas n. Havre.
OBERON 17. Pto Cabello te Marac.
OMALA 17 v. Napels n. Malta.
ONDINA 17 190 m N.W. Messina n. Bomb.
OOTMARSUM 17 v. Galvest, n. Brownsv
ORESTES 17 v. Amtilla te Rott.
ORION 16 v, Izmin. n. Thesal.
OVERIJSEL p, 17 Z,t.O. Penang n. NY.
OVULA p. 17 Banka n. Soerab.
PAPENDRECHT p. 16 K. Tenez. n. Havre.
PARKHAVEN p. 16 Lissab. n. IJmuid.
POSEIDON IS v. Jeremie te Pt. de Patx
verw.
PR. ALEXANDER 17 i. G. v. St. Lawrence
n. Quibec.
PR. FRED. HENDRIK IS v. Chic, te Rott
PR, FRED. WILLEM p. 16 Bevezier n
PR. JOH. W. FISO 17 te Aritw. n. Monti
PR. WILLEM V 17 te Montr, n. Rott.
RAFAELA 17 260 m N.t.W. Singap. n.
Pladjoe.
RIDDERKERK 17 te Suez n. Rott.
ROEPAT 18 v. B. Shapur te Basra.
ROTTI 17 v. N. York te Baltim,
RIJNLAND 17 te Santos 'n. B. Aires.
SALATIGA 18 v. Cale, te S. Franc, verw.
SALLAND p. 18 Kanar, Eil. n. Amst.
S. INES 15 v. Santos n. Moritev.
S. URSULA 16 v. Rio Jan. n. Santos.
SAROENA p. 17 K. Selatan. n. Singap.
SCHERPENDRECHT 17 430 TO N.W, Ft
Alcza n, Santos.
SCI-IIE 16 v. Amst. n. Algiers.
SCHIEDIJK 17 v. Singap. n, Djakarta.
SIRRAN 17 v, Suez n. Cochih.
SLIEDRECHT p. 17 Malta n, Mena.
SLOTERDIJK IS v. Galveston te Rott.
ST. BREDA 17 te Three Rivers vertr. 20
n. Rott./Amst.
ST. DORDR. p. 17 Finist. n. Huelva.
ST. MAASTR. p 17 Finist. n. Amst.
STANV. DJIRAK17 v. Sg. Gerong n. Djak.
STANV. PENDOPO 18 v. Sg. Gerong. te
Bangk.
STANV. TALANG AKAR 17 v. Sg. Gerong
te Tj. Oeban,
STENTOR 17 v. Paramar. te Amst.
STRABO 17 v. Vigo n. Rott.
TALISSE IS te Djibouti n. N. York.
TARA 17 v. Rott. te Rio Janeiro.
TARIA 16 v. Singap. n. Miri.
TAWALI 18 v. N. York te Paul's Boro
T.HALATTA 16 v. Pt Said n. Glbralt. (v.o.)
TIBA 18 v. Viiss. n. Santos,
TJIBANTJET 17 v. Tsurumi n. Hongk.
TJIBODAS 17 370 m O.N.O. Durban n.
Japan.
TRITON IS v. Cp Haiti en te Baltim. verw.
TROMPENBERG 17 v. Bremen te Hamb.
TWEE GEBR. 16 v. Bord. n. La Pallice.
VAN SPILBERGEN p. 17 Z. v. Kanar.
Eil. n. Dakar.
WAAL 17 v. Curagao te Guanta.
WATERLAND 19 te St Vine. n. B. Aires.
WINSUM 17 v. Huelva n. Slpiskil.
WINTERSWIJK 22 v. Rott. te Pto Cabello
verw.
ZEELAND IS v. N. York te Bahrein.
ZONNEWIJK 5/6 v. L. Marq. te Baltim,
Passagiersschepen
ALNATI 17 v. Las Palmas \,n. Rott,
BALI 17 v. Singap. n Djaik.
BANTAM p. 17 Z.W. ïvreta n. Java.
BENGKALIS p.. 17 Minic, n. Amst
BLOEMFONT. 17 v. Pt, Elisab. n, E. Lond.
BOISSEVAIN 17 330 m. O.N.O. v- Durban
n.. Kobe.
BONAIRE p 17 Ouessamf n. W.-Ind,
BORNEO 16 v. Genua n_ Malta/Java.
BOSCHFONT. 17 v. Gibralt. n. Kaapst.
CONGOSTROOM 16 v. Lagos t/r v, Lome.
DEUCALION 1-1 v Singap. n. Amst.
FRIESLAND 17 v. Hamb. n. Rott. 18 n.m.
GAASTERLAND 17 v. Rio Gr. te P-to
Alegre.
GAROET p 17 K. Guardafui n. Java.
GRAVELAND 17 360 m. Z.W, St. Vine, n.
Recife.
JAVA IS te Southampton n. Java.
KOTA INTEN IS te Aden n. Rott.
LAERTES p. IS Finist. n. Makass.
MAASDAM 17 420 m. N.T.O. v. Flores n.
Rott.
MAETSUYCKER 16 v. Djak, n. Frem.
MANOERAN p 17 Algiers n. Bilbao/Amst
'4EMNON 13 te Djak. n. Amst.
NW AMSTERDAM 17 v. Pal-ma te Lissab.
NÏGERSTROOM 37 v. Hamb te Amst.
MOORDAM 16 v. N. York n.' Rott.
ORANJEFONT. 17 130 m. W.Z.W. Monrov.
n. Kaapstad,
W.T.Z. Oporto
W.Z.W. Mimic, n.
ORANJESTAD 17 150
n. W.-I-nd.
PHRONTIS 16 140
Amst.
POLYDORUS 17 v. Bremen te Amst.
RUYS p. 17 Okinawa n. Hongk.
SLAMAT 17 v. Genua n. Rott.
SUMATRA 17 v. Bremen te Amst.
TARA KAN 17 v. Aden n. Amst.
TEGELBERG 18 v. Japan te L. Marques.
TEIRESIAS 17 te Pt. Said n. Makass.
TERNATE 17 te Colombo n. Rott,
TJILUWAH 17 100 m. O. v. Hainan n.
Singap.
■TJIFANAS 17 v, Kldjang te Singap.
TJISDANE 17 v. Hongk. te Tarakan.
TJTTJALENGIvA 17 v Montev. te Kobe.
TOM INI 17 v. Suez n. Java.
TOMORI 17 v. Singap. n. Tj. Pandan.
WESTERDAM p. 17 Plymouth n. N. York.
WILLEM RUYS IS te Singap. n, Djak.
WILLEMSTAD 16 v. La Gua-ira te Trimid.
Emigrantenschepen
JOH. v, OLDENBARNEV. 17
n. Semarang.
SIBAJAK 17 550 m. N.O. Galapagge n.
Papeete/Wellington.
'ATERMAN p. 17 Nan-tucket n. N. York.
ZUIDERKRUIS 17 160 b. W. v. St. Vine.
Rott.