GROENLAND, het zesde Continent Twee reporters maken een reis van vijf maanden Duitse meisjes, verliefd op matrozen, als verstekelingen Woensdag 13 Mei 1953. NIEUWE APELDOORNSE COURANT Tweede blaé Naar het dak der aarde I JNDIEN de lezer mij zou vragen, van wanneer precies mijn belangstelling voor „het dak der aarde", speciaal voor Groenland, dateert, dan moet ik op die vraag helaas het antwoord schuldig blijven. Ik kan er alleen op antwoorden: sedert de dag, dat mijn vader me de eerste boeken voorlas van Poolreizigers en die dag ligt zeker al weer een dikke kwarteeuw achter me. Sinds die tijd hield het Noordelijkste gebied ter aarde me bezig, en speciaal de mensen, die de moed opbrachten met verbijsterend primitieve middelen zulke streken te bereizen. Wij zijn gedurende de laatste vijf en twintig jaar wel iets gewend geraakt op het gebied van menselijk uithoudingsvermogen, doch m'n onverholen bewondering voor de grote helden van het hoge, en allerhoogste Noorden, voor mannen als Admiraal Peary, Nansen, Amundsen en Knud Rasmussen, om er enkele met name te noemen, bleef ongeschokt, ondanks alle records, waarover men in onze dagen in de kranten leest. Even ongeschokt als die verre, vage wens, noem het desnoods een romantische jeugddroom, om eenmaal zelf iets van het „dak der aarde" van Arctica te mogen zien. Op dit ogen blik heeft het er de schijn van, dat die droom, of een deel er van, in vervulling zal gaan. er niel heengaan? Het is alleen een kwestie van organisatie en voorberei ding. Op de een of andere manier ont stond die dag, op hetzelfde moment dat de idee ter sprake kwam, kortsluiting in m'n hart en hersens; En ik wist: als ik Groenland eenmaal wil zien dan moet ik dat nu doen. Zo ongeveer is het gegaan, en 'zo ongeveer kwam er tenslotte iets concreets uit zoveel dro men, idealen en verlangens. door Anthony van Kampen TJ1 NKELE jaren geleden kreeg ik de kans in contact te komen met een primitieve gemeenschap in het hart van Nieuw-Guinea. Het was ongeloof lijk interessant. Zó interessant, dat 't verlangen geboren werd ook andere van die gemeenschappen, waar ook ter wereld, te kunnen zien en iets van hun wonderlijk beslaan te mogen beleven. Hier en daar zijn nog van die gemeen schappen: in het uiterste zuiden van Zuid-Amerika, in Thibet, in Siberië, in Brazilië's Matto Grosso en., op Groenland. Men zal zich echter moeten haasten, wil men de kans lopen iets van die enclaves te zien. Omdat het laatste „wit" van de wereldkaart snel bezig is zich te kleuren. En dat geldt niet in de laatste plaats voor Groen land. Dan komt de dag, dat iemand ineens met een concreet voorstel voor de dag komt. Dat voorstel heet: Groenland. En het houdt in: waarom zouden wij Anthony van Kampen: eenzo tuur. KUNST IN EEN PAAR REGELS TNe jaarlijkse grote zomertentoon- stelling in het Rijksmuseum te Amsterdam zal dit keer gewijd zijn aan Vier eeuwen Venetiaanse schil derkunst. De expositie wordt gehou den van 25 Juli tot 11 Ocipbe.r. De Federatie van kunstverbreidende organisaties in Den Haag heeft het Holland Festival verzocht om meer steden te willen betrekken bij de ma nifestaties van dit festival. Op dit verzoek is gunstig beschikt. Met het oog op het reeds vergevorderde sei zoen zou dit jaar alleen nog maar de stad Arnhem in aanmerking komen voor een aantal manifestaties. Dit jaar is het juist een halve eeuw ge leden, dat Henri Viotta het Residen tie-Orkest (Den Haag) oprichtte. Dit vijftigjarig bestaan zal worden her dacht in het seizoen 19541955. De eerste tentoonstelling in het Groot handelsgebouw te Rotterdam zal al bij de opening op 3 Juni a.s. worden ge houden. Unica uit Leerdam en wer ken van Rotterdamse kunstenaars zullen worden geëxposeerd. De Haagse componist Hugo van Dalen heeft een Fantasie Oriëntale voor piano en viool gecomponeerd en dit werk aan Joachim Röntgen opgedra gen. Voor de derde keer zullen dit jaar te Dinteloord de Muza-feesten worden gehouden en wel op 24 en 25 Juli a.s. Deze feesten, die Vrijdags avonds beginnen en Zaterdagsmiddags een hoogtepunt beleven, zijn geheel gewijd aan de muziek. Behalve mu ziekkorpsen uit de omliggende plaat sen, nemen er ook koren en vereni gingen voor „snarenmuziek" aan deel. Voorbereiding Tussen dat plan en de situatie van vandaag ligt een niet geringe hoeveel heid voorbereiding. Men kan, wel naar Groenland willen, maar Groenland is een gesloten gebied. Gesloten niet al leen voor buitenlandse schrijvers en reporters, maar ook voor de Denen (van wie Groenland een kolonie is) zelf. Voor iedereen, die er niet met een zeer bepaald en door de Deense rege ring gelegaliseerd doel heen wil gaan. Waarom Groenland gesloten gebied is? Om een uitsluitend sympathieke reden: omdat men de laatste enclaves origi nele Eskimo's, de autochtone bevol king van het eiland, en daarnaast de Groenlanders, nu eenmaal wil bescher men tegenons; d.w.z. „de bescha ving". Omdat mèt deze beschaving ook iets anders pleegt mee te komen: ziek te. Een onderwerp, waarover wij te zijner tijd nog wel nader zullen heb ben te schrijven. Het was dus nodig allereerst contact op te nemen met de Deense regering, in het bijzonder met het Groenland- bestuur. Dat contact vond in Kopenha gen plaats, al weer verscheidene maan den geleden en het leidde er toe, dat de eerste man van het Groenlandbe- stuur, Eske Brun, toestemming gaf tot het betreden van Groenland, mits aan bepaalde wensen van het Groenland- bestuur zou worden voldaan. Het was daarna dat met de practi- sche voorbereiding begonnen kon wor den, die enige maanden in beslag nam. Pas in die dagen realiseerden wij ons, hoe schrikbarend weinig wij van dat Het dak der wereld, waarop men dui delijk de ligging van Groenland aan gegeven ziet. Godth&b aan de Zuid- Westkust is de „kolonie", waar Van Kampen en Van der Zee het eerste contact met 't eiland hopen te hebben. Siebe van der Zee: radio en foto's. eiland afwisten! Pas toen werd het ons duidelijk met hoeveel problemen men te maken heeft, indien men werkelijk dit „Ultima Thule", het „Einde dei- Wereld" wil bereiken. Hulp Hiervoor was de hulp van heel wat officiële instanties nodig en ook van particulieren. Ik wil niet nalaten op deze plaats mijn grote erkentelijkheid uit te spreken aan allen, die ons op zulk een daadwerkelijke en sympa thieke wijze terzijde stonden. Dank zij deze instanties en personen kon de voorbereiding toch nog een vlot ver loop hebben. Ik denk hierbij vooral aan Hare Majesteits Gezant in Kopen hagen, die zich als een wel zeer hulp vaardig en geïnteresseerd bemiddelaar deed kennen, evenals de eerste Ge zantschapssecretaris. Maar ook aan Directie Voorlichting van het ministe rie van Buitenlandse Zaken, aan de afdeling Voorlichting van de Konink lijke Militaire Luchtmacht, aan de Ne derlandse Bank (zelfs het précair schij nende deviezenvraagstuk bleek geen moeilijkheden op te leveren!) en aan het Deense Instituut te Amsterdam. Niet alleen Groenland is geen land dat men al leen bereizen kan, tenzij men een Peary of een Nansen is. Nu is de keu ze van een reisgezel voor een derge lijke reis een uitermate belangrijke geschiedenis. Wie daaraan mocht twij felen, verwijzen wij naar de journalen van tal van reizigers in afgelegen ge bieden, waarin men kan lezen dat de onderneming mislukte, omdat het team niet geheel „sloot". Men behoeft geen groot psycholoog te zijn om te begrij pen, dat men elkaar onder dergelijke omstandigheden moet „liggen". Zo niet, dan is het succes van zo'n reis reeds van te voren aanzienlijk dubieus. Dat onze keuze viel op Avro's re porter Siebe van der Zee was logisch en begrijpelijk. Niet alleen leerden wij elkaar reeds in 1948 in Indonesië bij de radio kennen en groeide uit die eerste relatie een hechte vriendschap, maar daarnaast beschikt Van der Zee over enkele eigenschappen, die zich wel bij uitstek aan ons doel aanpasten; Van der Zee zal het radio- (en indien mo gelijk televisie-) werk verzorgen en voorts de foto- en filmcamera bedie nen. Welke resultaten dit alles zal op leveren onder waarschijnlijk verre van eenvoudige omstandigheden, zal de toekomst moeten leren. De reisduur We schatten de duur van de reis op circa vijf maanden. Het reisschema is uitgezet langs de Westkust van het eiland, waarbij wij rekenen Noord waarts te komen per schip, te voet en per vliegtuig. Ook dat zal echter pas daar, op Groenland zelf, geregeld moe ten worden. Het vertrek uit Nederland vindt plaats op 15 dezer, terwijl ons schip, het ms Dronning Alexandrine, op 23 Mei uit Kopenhagen naar Groenland afvaart. Tien dagen later hopen wij aldaar aan te komen. De week in Kopenhagen is hard nodig voor het doen van de laat ste inkopen, het aanschaffen van di verse uitrustingsstukken en het rege len van de laatste administratieve ver plichtingen, waarvan wij alleen noe men de zware, doch verplichte medi sche keuring, opdat wij „vrij van onge wenste bacillen" in het Noorden ar riveren. Voor ons vertrek hoop ik echter in de gelegenheid te zijn enkele bijzon derheden te geven omtrent land en volk van 's werelds allereenzaamste eiland. Tenslotte: mogen wij deze reis ma ken onder een niet al te slecht ge sternte! En.... moge de reportage, die wij ons voorstellen te brengen, enigs zins beantwoorden aan de gestelde ver wachtingen van onze lezers! Exclusieve reportage's voor ons blad Onze lezers zullen zich ongetwijfeld nog de reportages herinneren, die Anthony van Kampen in 1948 schreef over zijn zwerftocht langs en door Nieuw-Guinea, een reis, die te.nslotte culmineerde in zijn contact met de vermaarde Indoloog dr J. V. de Bruyn („Jungle Pimpernel") met wie hij in een Catalina-vliegboot in de Vallei der Wisselmeren afdaalde. Het verheugt ons thans te kunnen mededelen, dat Van Kampen op het punt staat wederom een reis te ondernemen. Opnieuw naar een gebied, ver verwijderd van de platgetreden wegen. Dat gebied is: Groenland, het grootste eiland ter wereld, liggende in het Poolgebied, Waarom Van Kampen juist op dit barre, verlaten, nauwelijks bewoonde arctische gebied zijn oog liet vallen, vertelt hij U zelf in een artikel, dal U aantreft in dit nummer. Anthony van Kampen reist samen met de AVRO-reporter Siebe van der Zee. Ons dagblad heeft zich de exclusieve rechten op deze reportage verzekerd: wij hebben de overtuiging daarmee in de geest van onze lezers gehandeld te hebben. Wij hopen, dat beide reporters in de gelegen heid zullen zijn min of meer regelmatig hun materiaal naar Nederland te transporteren. Onze beste wensen vergezellen het team op zijn avontuurlijke onder neming, die op 23 Mei a.s. in Kopenhagen aanvangt. Men rekent, dat de reis een klein half jaar in beslag zal nemen. REDACTIE. Jeugdhuis bezet door Communisten BERLIJN. Achttien leden van de Oostduitse communistische jeugdbewe ging (FDJ) hebben te Saarwo in de provincie Brandenburg een jeugdhuis van de Katholieke kerk bezet, waar 130 kinderen van 2 tot 14 jaar worden verzorgd. Zij hebben in het stadje vlugschriften uitgedeeld, waarin de bevolking van de plaats wordt opge wekt morgen een „spontane" massa demonstratie tegen de leiding van het tehuis te houden. Veertien dagen geleden heeft een staatscommissie het tehuis bezocht. Een communistisch blad beschuldigde de leiding er van dat zij de kinderen mis handelde. Er zouden, naar dit commu nistische blad schreef, zware straffen De Gasperi in herfst naar Amerika WASHINGTON. Alcide de Gasperi, de Italiaanse premier, zal. naar ver wacht wordt, in de herfst van dit jaar naar de Ver. Staten reizen voor zijn eerste officiële bezoek aan presi dent Eisenhower. De woordvoerder van het Ameri kaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, die dit meedeelde, zei, dat nog geen officiële uitnodiging was ver zonden. zijn uitgedeeld, aan enkele meisjes die lid waren geworden van de commu nistische jeugdorganisatie. Dit, zo schreef het blad, kan niet geduld wor den. „Ach kap'teintje sla me niet" AMSTERDAM. „Ach kap'teintje sla me niet" zouden twee jonge Duitse meisjes hebben kunnen zeggen, die als versteke lingen de reis van de Java der maatschappij Nederland van Hamburg naar Amsterdam hadden meegemaakt en bij aan komst in de hoofdstede lijke haven in de val liepen. Het verlangen om als lichtmatroos te gaan varen was kennelijk door twee Nederlandse matro zen van het schip (beiden afkomstig uit plaatsen in Noord-Holland) bij deze twee dames, barmeisjes uit Hamburg van resp. 20 en 21 jaar oud, opge wekt. De kennismaking in Hamburg was dermate romantisch geweest, dat de scheiding het viertal te moeilijk viel. De jon gens smokkelden hun vriendinnetjes aan boord, waar zij haar gedurende de gehele terugreis goed verborgen hielden. Daar waren dus „eens twee meisjes loos", maar dat was niet alles. Onder weg ontdekte de kapitein nog twee andere versteke lingen: twee Polen van 23 en 28 jaar oud, die hun dienstverband met het Amerikaanse leger in Duitsland hadden opge zegd en vertelden naar Nederland te willen om er werk te zoeken. De Java kwam Maandag bij het krieken van de dag in Amsterdam aan. Een der verliefde matro zen wist zijn meisje over boord te takelen en liep reeds met haar over de strekdam, toen zij over de kade een niets vermoe dend, surveillerend agent zagen naderen. Hun kwade geweten speelde hun dermate parten, dat ze het angstig op een lopen zetten en dat is nu uitgerekend de beste methode om de aandacht van zo'n agent te trek ken. Deze slaagde er in het tweetal in te halen en daarmede was het romantische avontuur ten einde. Het zal waar schijnlijk voor de matroos nog een bittere nasmaak hebben, want zijn maat schappij prefereert beta lende passagiers. Enkele uren later liep de vriendin in de val en wel bij de persoons controle, die uitgevoerd werd door de Koninklijke Marechaussee. Beide meisjes werden uitgeleverd aan de vreem delingendienst en zullen zo snel mogelijk naar Hamburg terug worden gezonden. Dat zal over land geschieden, teneinde geen andere Nederlandse matrozen in verzoeking te brengen. De twee Poolse verste kelingen belandden even eens bij de vreemdelin gendienst. Zij gaan terug naar Hamburg. SPOORBOEKJE Proza met kruisen en mollen J-fET nieuwe spoorboekje is er. Ook nu weer is het opgesteld in een machtig proza van gedragen vol zinnen, waarbij vergeleken die uit het belastingbiljet maar, stuntelig gestot ter betekenen. Twee honderd en veer tig pagina's van dit bazuingeschal bieden de spoorwegen het publiek aan legen de luttele prijs van zestig cent. De bladwijzer met de kalender, waar op 7i kunt zien dat Emmen precies 15 centimeter hoog ligt. is in de prijs inbegrepen. Terwille van de Europese eenheid is het boekje wat langer ae- worden. Een ontroerend voorbeeld van de hechte gemeenschap die thans in het oude werelddeel wordt samen gesmeed. Alle lof aan de literatoren van meneer Den Hollander, die het toch maar eventjes weer hebben geleverd En welke wonderen bergt dit werkje, het Vergeetmijnietje van de vader landse literatuur. Slaat het niet dui delijk te lezen op pag. 9: „Deze dienst regeling kan zonder voorafgaande kennisgeving te allen tijde geheel of gedeeltelijk worden uitgebreid, inge krompen of gewijzigd". Gesteld dal u de reisgids in uw zak steekt. Een half uurtje later wilt u er uw kinderen een stichtelijk stukje uit voorlezen. Maar ho, wat. is dat! Het boekje heeft nog maar de grootte van een lucifers doosje. Zonder voorafgaande kennis geving is het geheel of gedeeltelijk ingekrompen! Ha, zult u zeggen, wat kunnen mijn kinderen uit het spoorboekje leren. Maar nu bent u het haasje. Want wat zegt u van dit: „Bij onderbreking moet het plaatsbewijs steeds voor vertoef zijn afgestempeld". Of van dit: alsdan hebben reizigers 3e kl. aldaar geen toegang". Is het niet, alsof ge het lied „Mijne Moedertaal" hoort, speciaal dat gedeelte waarin „de schoonste" met zoveel keelver- zwikkingen dient te worden gezon gen? Dit werk is te groots om er niet wat dieper op in te gaan. Houdt toch eindelijk eens op met dat lezen van detectives voor het naar bed gaan. Zoek in plaats daarvan liever eens de verbinding uit van Klimmen-Ransdaal naar Deinum. Maar let goed op het dropje! Dat betekent: Voor de ver klaring raadplege men de betr. tabel En op de betr. tabel zult u lezen dat reizigers, bestemd voor Hardegamp op werkdagen met de treinen 3643/3636 zonder bijbetaling over Veenwouden mogen reizen, mits de reis op de om weg niet wordt onderbroken of ne- eindigd. Of reis nu- eens voor de aar digheid van Draaibrug naar Kmns- wolde. Al bladerende komt gij in de bekoring naar café Visser in Wapen veld te gaan. of naar café Van Veohel in Schijndel. Of misschien zelis viel naar café Pijnenburg in Vlijmen of welk een verzoeking zelfs nnar hotel Homap. in Eext. Maar dan ko men als evenzovele waarschuwend or. geheven vingers de advertenties nnn de Snelverkeers Onthouders Vereni ging, en ge besluit toch maar liever in Absdale Gehucht uit te stappen Rouwmoedig kloppen wij ons op de. borst, waar de N.S. met gefronste wenkbrauwen hebben doen schrijven, dat men de aanwijzingen, voorko mende op de bladzijden 9 t!m 19 moet lezen. Wij zijn er naarstig aan begon nen. Maar wat heeft ons als een blik semstraal getroffen op pag. 11. sub e.. ten eerste? Daar staat, dat men de reis onbeperkt mag onderbreken op de reisweg, die op het plaatsbewijs is vermeld. Maar onderbreken is niet toegestaan op één der op het plaats bewijs aangegeven eindstations. Hoe nu? Betekent dit dat men niet mag uitstappen als men er is? Ver onderstel, dat wij een enkele reis kopen van Lochem naar Zutphen. Wij vertrekken om, 6.44 met de eerste trein uit Lochem. Onderweg valt niets te onderbreken, want daar zijn geen stations. Maar Zutphen is het op het plaatsbewijs aangegeven eindstation. Zijn wij daar om 6.5S aangekomen, dan mogen wij de reis niet onderbre ken. Integendeel, wij zullen om 7.15 weer op de trein naar Lochem terug worden gezet, veronderstellen wij. Maar ook in Lochem mag de reis niet worden onderbroken, want dat is het andere eindstation. Daar zal men ons als een tennisbal terugkaatsen naar Zutphen. En zo zullen wij dan ge doemd zijn de rest van ons leven te slijten als een willoos perpetuum mo bile, steeds heen en weer geslingerd tussen Lochem en Zutphen, tot aan het einde van onze dagen: Sight-see- end. zoals dat op pag. 179 in voor treffelijk Dutch wordt genoemd. En dat allemaal vanwege pag. 11, sub e, ten eerste. Als je maar tuist wat ze daarmee bedoelen! WILLY H. HEITLING. Hengelo kreeg waterleiding. Maan dag is te Hengelo (Gld.) de eerste waterleidingbuis gelegd. Hiermee is een begin gemaakt met de water voorziening van de zogenaamde on rendabele gebieden in de Gelderse Achterhoek. De buislegging ge schiedde door de adjunct-directeur van het Rijksinstituut voor drinkwa tervoorziening, ir C. van Rooyen, te Den Haag,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1