ALGEMEEN HANDELSBLAD Harwichboot Duke of York vannacht overvaren PILOOT VLIEGT ONDER TWAALF THEEMSBRUGGEN DOOR JUicutPC Jlmsteröamscfoe gourant Alle passagiers aan boord van het Amerikaanse vrachtschip Haiti Victory Koningin Juliana en Prins Bernhard te Oslo aangekomen Eisenhower vraagt 5,8 milliard voor hulp aan het buitenland Flora-filmende ambassadeur VERVROEGDE IJSHEILIGEN 126e JAARGANG - No. 41091! Waam. directeur: mr H. M. PLANTEN WOENSDAG 6 MEI 1953 Dagblad - N.Z. Voorburgwal 234-240 Telefoon 39811 Interlocaal R 0423 Amsterdam-C. 7,50 p. kwartaal; 58 cent per week Giro Gem.A'dam H 1900 Postg.35858 Hoofdredacteur: mr H. M. PLANTEN (Van onze correspondent) Rotterdam, 6 Mei "YTANMORGEN om half vijf is de Harwichboot Duke of York, die om I kwart voor twaalf gisteravond met 343 passagiers aan boord van Hoek van Holland naar Harwich was vertrokken, in aanvaring gekomen met het Amerikaanse vrachtschip Haiti Victory. De aanvaring geschiedde in de buurt, van het Engelse lichtschip Gallopper niet ver van de Engefse kust. Volgens tot dusver ontvangen berichten (Woensdagmorgen half zeven) maakte de Duke of York na de aanvaring zoveel water, dat de kapitein zich genoodzaakt zag s.o.s.-seinen te doen uitzenden en de alarmtoestand aan boord af te kondigen. De 343 passagiers, die voor het merendeel in hun hutten lagen te slapen, begaven zich in allerijl naar de sloepen, welke reeds strijkklaar waren gemaakt. Om half acht vanmorgen ontvingen wij te Hoek van Holland de mede deling, dat de passagiers, onder wie zich talrijke Nederlanders bevonden, door de opvarenden van de Haiti Victory waren gered. De marconist van van een te Harwich gemeerd schip seinde later dat alle passagiers behouden in Engeland waren aangekomen. HOOFDAMBTENAAR IN HOGER BEROEP Drie maanden gevangenisstraf on voorwaardelijk heeft de procureur-gene raal bjj het Haagse Gerechtshof heden ochtend geëist tegen een referendaris aan een der departementen, die in hoger beroep was gekomen van een vonnis, waarbij hij tot zes maanden voorwaar delijk met een proeftijd van drie jaar was veroordeeld wegens het indienen van een valse reisdeclaratie en een over treding van het Besluit Vijandelijk Ver mogen. Ook de officier was in appèl gegaan. Uitspraak 20 Mei. Order van 6 millioen aan Holl. Signaal Apparaten Ten behoeve van de lucht doelartillerie van de Landmacht (Van een onzer redacteuren) Zoals wellicht bekend is, heeft de N.V. Hollandse Signaal Apparaten te Hengelo in de loop van de laatste vijf jaren zeer belangrijke opdrachten voor vuurleidingsïnstallaties ten be hoeve van een aantal van de in aan bouw zijnde oorlogsbodems van de Koninklijke Marine ontvangen. Naar wij thans vernemen heeft het minis terie van Oorlog voor de luchtdoel artillerie van de Koninklijke Land macht een belangrijke eerste opdracht ter waarde van 5 a 6 millioen aan de genoemde onderneming verstrekt. Door deze opdracht wordt de verbete ring van de luchtverdediging in Ne derland krachtig bevorderd. Reeds eerder verscheen een mede deling over de geslaagde aflevering van buitenlandse installaties. De N.V. is zeer vol bezet met werk, doch door uitbeste ding op grote schaal, waarvan vele Ne derlandse industrieën de voordelen on dervinden, zal het haar gelukken aan de gestelde levertermijnen te voldoen. Op het gebied van de radar, die bij moderne vuurleiding een onmisbaar element vormt, bestaat een nauwe samenwerking tussen de N.V. Hollandse Signaal Apparaten en de N.V. Philips Telecommunicatie Industrie te Hilver sum. Ook voor de bestelde landmacht- TE Hoek van Holland had men de S.O.S.-seinen van de Duke of York vanmorgen in de vroegte eveneens ontvangen. De sleepboten Blankenburg en Goliath van L. Smit Co's Interna tionale Sleepdienst zijn direct resp. uit Hoek van Holland en Vlissingen uitge varen om de zinkende Duke of York hulp te gaan bieden. Men rekende er te Hoek van Holland op, dat de sleepboten ongeveer drie en een half uur nodig zou den hebben om de zinkende Harwichboot te kunnen bereiken. De Duke of York is een passagiers vrachtschip, dat in 1935 werd gebouwd. Het is het eigendom van de British Rail ways (nightservice)Vóór de oorlog heeft het schip geruime tijd in vaste dienst op Ierland gevaren. Na de oorlog is het schip in de dienst HarwichHoek van Holland gebruikt. De Duke of York had een grote partij groente, fruit en vis voor Engeland be stemd, aan boord en moest vanmorgen om zes uur te Harwich arriveren. De aanvaring is dus geschied toen het schip nog anderhalf uur had te varen. Vm tien uur vanmorgen ontving men te Hoek van Holland een radio grafische mededeling, dat de redding zeer kalm is verlopen. Alle passagiers zijn op de Haiti Victory overgestapt. Slechts een hunner zou gewond zijn. Hij is aan boord van het Amerikaanse vrachtschip onder doktersbehandeling gesteld. Later werd gemeld, dat de Haiti Victory de Duke of York op sleeptouw heeft genomen en koers heeft gezet naar een Engelse haven. apparatuur zal Philips de radar verzor gen, waarbij nieuwe recente proefnemin gen van beide fabrieken geleid hebben tot ultramoderne apparatuur. DE DUKE OF YORK Scheveningen Radio meldt, dat vol gens berieht van North Foreland Radio van hedenmiddag half twee het ss Duke of York nu gesleept wordt door de Sun 17 en de Empire Race en dat het noodverkeer met voorbehoud kan wor den opgeheven. Van de zijde der Nederlandse Spoor wegen vernemen wij dat de nachtboot- dienst normaal zal worden uitgeoefend door Koningin Emma van de maat- ichappij Zeeland. Plotseling flitste het sonlicht door i wolkendek Hartelijk welkom van vorstenhuis en bevolking (Van een onzer verslaggevers) Oslo, Woensdagmiddag ÏTET vliegveld Fornebu ligt ongeveer 10 km van Oslo verwijderd. Een kronkelende weg leidt erheen, villa's aan beide zijden, soms doorkijkjes door bossen over de fjord met enige gepavoiseerde schepen. Niettegen staande de vrij grote afstand en ondanks het vrij gure, natte weer zijn er toch nogal wat mensen samen gekomen om van de aankomst van koningin Juliana en prins Bernhard getuige te zijn. Een half uur voor het officieel aangekondigde ogenblik zijn we in het vliegveldrestaurant. Geen tafeltje is meer onbezet. Overal dames met papieren vlaggetjes. Er heerst een blij ongtluld. Het blijkt, dat de Dakota, waarmee het Koninklijk echtpaar de reis naar het verre Noorden maakt, zo juist boven het veld is gesignaleerd. Het toestel is weer boven de wolken verdwenen en voert nu cirkels uit, totdat het ogenblik van de landing is aangebroken. Men hoopt dat de zon van dit uitstel gebruik zal maken om toch nog even door de laaghangende wolken te breken. Een koude wind strijkt over het wijde veld, dat direct aan de fjord grenst. De bergen rondom steken scherp blauw tegen de lichtere horizon. MIDDEN op het veld staat een ci pagnie van de Koninklijke Noorse Garde aangetreden. Daarnaast heeft een muziekcorps post gevat. De mannen zijn in het donker gekleed, de zwarte pluimen op de stijve Garibaldi- hoeden geven deze erewacht iets som bers, iets van .Winden waaien om de rotsen". Het gezelschap op het betonnen platform onder de wapperende Noorse en Nederlandse vlaggen breidt zich Twee en een half milliard voor militaire hulp aan Europanadruk ligt op steun aan Fransen in Indo-China en nationalisten op Formosa, PRESIDENT Eisenhower heeft Dinsdag een program voor militaire en Pen versterkingen in materieel zullen economische hulp aan het buitenland aanbevolen ten bedrage van eïSSiSsch gera°nd toïï' 5.8 milliard dollar. Dit is 1.8 milliard minder dan het door president Truman - aanbevolen hulpprogram voor 1953'54. In een boodschap tot het Congres, zegt Eisenhower, dat de V.S. zich niet kunnen permitteren de inspanning voor de verdediging te verslappen totdat duidelijk is gebleken, dat de Sowjet-Unie oprecht vrede wenst. Indien de V.S. het program voor hulp niet uitvoeren, kan de vrije wereld uiteen vallen op een ogenblik van groot gevaar, aldus Eisenhower. Totdat de goede trouw van de Sowjet-Unie is gebleken, moeten de vrije volken op hun eigen kracht vertrouwen voor het behoud van de vrede. In de boodschap legt Eisenhower er speciaal de nadruk op, dat er meer hulp moet worden, besteed in het verre Oosten. DE aanbevelingen van Eisenhower werden door de administrateur van het agentschap voor wederzijdse beveiliging, Stassen, toegelicht op een gemeenschappelijke vergadering van de senaatscommissie voor buitenlandse be trekkingen en de commissie voor bui tenlandse zaken van het huis van af gevaardigden. Stassen zei, dat iets meer dan 4000 millioen dollar werd gevraagd voor militaire hulp en opleiding, waarvan on- „Stout stukje", dat schrik verspreidt en bewondering wékt rpOT ontzetting van talloze voetgangers op de Theemsbrug gen te Londen, tot verbazing van anderen, en tot groot vermaak van weer anderen, ver scheen gistermiddag een klein Auster-vliegtuig boven de Theemsen vloog, voor dat iemand er op bedacht was, achtereenvolgens on der 12 bruggen door. Het was de 61-jarige majoor Clmstopher Dra per, een bekend vlieger uit de eerste wereldoor log, die sinds vele jaren werkloos is, allerlei baan tjes heeft verricht en nu met deze „stunt" zijn roemrijke vliegerscarrière wilde beëindigen. Hij had in de Broxbourne Flying Club in Hertfordshire voor een bedrag van £5 zijn laatste spaarduitjes) het vliegtuig gehuurd. Daarna had hij een vriend opgebeld en gezegd: „Als je iets sensationeels roil zien, moet je om kwart voor twee vanmiddag bij de Theemsoever komen". En inderdaad steeg de „dolle majoor", zoals zijn bijnaam luidttezamen met een fotograaf, Joe Mat thews, op, vloog naar Lon den en raasde daarna met duizelingwekkende vaart on der 12 bruggen door, welke ongeveer drie meter door gangruimte bieden en van 9 tot Ij meter hoog liggen. De bruggen van Hungerford en Kew durfde hij niet te nemen, daar een dwarswind dit te gevaarlijk deed zijn. Hij dook onder de Westmin- sterbrug door, in de scha duw van de Big Ben, juist nadat een boot was gepas seerd. Zijn machine raakte bijna het water. De politie-agentën, die het strafbaar feit moesten vaststellen, waren zó en thousiast over zulk een sportiviteit, dat z'j alleen maar in allerijl het nummer van Tiet. vliegtuig konden noteren. Aan het slot wist niemand meer precies hoe veel bruggen Draper precies had genomen, negen of twaalf, hetgeen in verband met de op te leggen boete van belang is. Na anderhalf uur keerde Draper weer op het vlieg veld van Broxbourne terug. „Het za,l mijn allerlaatste vlucht zijn geweest", zei hij, „en ik wilde dat dit een spectaculaire zwanenzmig zou zijn". In 1931 is Draper al eens onder de Westminsterbrug doorgevlogen. In de eerste wereldoorlog was zijn ge liefkoosde bezigheid op een hoogte van j.5 meter over de Duitse linies te vliegen en ze met zyn revolver te beschieten. Een verre voorganger van Draper is Sir Francis McGlean geweest, die in 1912 onder de bruggen van Black friars, Waterloo en Hungerford doorvloog. In November 1951 speelde Frank Miller het klaar over het voetgangerpad van de Towerbridge te vliegen. Hij kreeg 100 boete. geveer 2530 millioen voor Europa, 1000 millioen voor het Verre Oosten, Indo- China en Formosa, iets minder dan. 475 millioen voor het Naibije Oosten en twin tig millioen voor Latijns Amerika, 995 millioen dollar wordt gevraagd om zekere landen in Europa en in het Verre Oosten te helpen hij de uitvoering van toelangrijke plannen voor de ver dediging. Deze hulp zal zodanig zijn dat de begrotingen van de betrokken landen in evenwicht kunnen komen. Van dit bedrag zuilen, aldus Stassen, 400 millioen dollar aan uitrusting, materi alen en diensten voor Franse en gezags getrouwe inheemse strijdkrachten in de verbonden staten van Indo-China wor den bestemd. Voor de wapenfabricage in Frankrijk ten behoeve van de Franse Natotroepen zullen honderd mllllioen dollar worden uitgetrokken. Een even groot bedrag is bestemd voor Groot- Brittannië voor de bouw van vliegtuigen ten behoeve der verdediging van het Noordatlantisehe gebied. Ook is in het plan ongeveer honderd millioen dollar uitgetrokken voor het bekostigen van de Amerikaanse uitvoer van tarwe, katoen, en spek naar Groot-Brittannië. De directe financiële steun aan Groot- Brittannië voor de verdediging zou van 1953 op 1954 worden gehalveerd. Men is van plan deze hulp binnenkort geheel af te schaffen. In het geheel zal de V.S. j0% van de kosten van de Indochinese oorlog overnemen, aldus Stassen. Met be trekking tot, de geprojecteerde be snoeiingen van de hulp aan Engeland ie Stassen: Het resulterend ver lies in dollars voor de betalingsbalans zal ten dele worden opgevangen door grotere verdiensten uit contracten voor straalvliegtuigen en ander mili tair materieel met de V. S. NA Stassen sprak de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Dulles, om het program van de Pre sident te verdedigen. Dulles zeide, dat de Internationale toestand kritiek is. Geheel Zuid-Oost-Azlë bevindt zich op het ogenblik In ernstig gevaar en in dien Indo-China verloren zou gaan, zo betoogde de minister, zou er een ket tingreactie ontstaan door geheel het Verre Oosten en Zuid-Azië. Dulles zeide dat er geen bewijs voor handen is, waaruit blijkt dat het Sowjet- gevaar voor de vrije wereld minder is geworden of in de naaste toekomst zal verminderen. Over de Chinese troepen op Formosa zeide Dulles dat deze troe- CHRISTOPHER DRAPER CHRISTOPHER DRAPER vliegt onder Lambeth Bridge door Nieuwe voorstellen in KOREA Gisteren hebben de communistische onderhandelaars in Pan Moen Jon na dere inlichtingen gevraagd over het ge allieerde voorstel, om de krijgsgevange nen, die niet willen repatriëren, in Korea te laten onder neutraal toezicht. Zij vroegen, of het militaire toezicht zou worden opgeheven, welke bevoegdheden dan de neutrale „voogd" zou krijgen in Korea, en wie de rust en orde onder de gevangenen zou handhaven. Vandaag stelde de leider van de geallieerde dele gatie, Harrison, voor. om aan de be doelde gevangenen (voorzover zij Korea- nen zijn) een burgerlijke status te geven, hen onmiddellijk na een bestand vrij te laten en hen toe te staan, zich te vesti gen waar zij willen. Dit voorstel werd door de communisten verworpen. Mor gen komen de delegaties weer bijeen. den gemaakt kan het misschien een sterk© aantrekkingskrachtoefenen op de in slavernij gebrachte volken van Azië", aldus Dulles. Volgens de Ameri kaanse minister van buitenlandse zaken gaan vele landen, die de V.S. tot dusver vriendschappelijk gezind zijn, zich af vragen of het centrum van macht zleh niet van Washington naar Moskou heeft verplaatst. Dulles zeide, dat elke besnoeiing, die nu nog in het program zou worden aan gebracht, grotere risico's met zich mee zou brengen dan naar hij geloofde, op dit ogenblik genomen mogen worden. Radio Boedapest heeft de Hon gaarse boeren gewaarschuwd tegen „Amerikaanse insecten", die de oogst bedreigen. Volgens publicaties in offi ciële Hongaarse organen is de voedsel situatie in het land „niet ver van ramp spoedig". steeds uit. Daar zij de Nederlandse bui tengewone gezant en gevolmachtigd minister jhr mr M. P. M. van Kamebeek en zijn vrouw, daar zijn de attaché's met hun dames. Nu verschijnen ook Noorse autoriteiten, de voorzitter van het parle ment, de burgemeester van Oslo, de heer B. Buil, de hoofdcommissaris van politie, Weihaven, tal van hoge militairen. Het vliegtuig bromt boven het veld in wijde cirkels. Het wordt plotseling iets lichter. Juist terwijl men staat te kijken naar de koninklijke auto's, die tussen de rij wachtende wagens een plaats heeft ingenomen, komt de stoet met de Koning en de Kroonprins aan. De Koning springt lenig uit de wagen. Hij draagt een lange zwarte jas en heeft een steek op. De Kroonprins draagt eveneens een steek en heeft een cape om de schouder gewor pen. De Koning ziet men zijn hoge leef tijd niet aan. Vlug loopt hij langs de Nederlandse autoriteiten, geeft ieder een hand en glimlacht beminnelijk. De heren maken een diepe hoofdbuiging, de dames een diepe révérence. Dan begeeft hg zich naar de erecompagnie, die ineens een spreekkoor aanheft, zoals de Noorse ge woonte is, en in het Noors roept: „Goe den dag Heer Koning". De wittte regi- mentsvlag met de gouden leeuw 'van de Koninklijke Garde ontplooit zich jen het volkslied weerklinkt. En nu nadert het vliegtuig van de Koningin. Het zonlicht flitst plotseling door het wolkendek. Te 12.10 uur raakt de Dakota de grond, hij maakt een kleine bocht en taxiet dan naar de plaats, waar de Koning en Kroonprins staan. Lang ui gaan Koning Haakon VII en Kroonprins Olaf naar het toestel, en wachten voor de trap. De Koningin ver schijnt dan in de ingang van het vlieg tuig. Zij draagt een grijze korte bont cape over een parelgrijs deux-piece. Als zij de trap afgedaald is schudt de Koning haar lang en hartelijk de hand. Dan wordt het Wilhelmus gespeeld. Foto grafen en filmoperateurs doen rustig hun werk. De zon is inmiddels weer ver dwenen acher de wolken, maar het is toch veel lichter dan het geweest is. Prins Bernhard, gekleed in de generaals uniform van de Luchtmacht, stapt samen Op doorreis naar de vergaderingen van wegen wordt dan ernstig bedreigd. Als de Raad van Europa te Straatsburg heeft de Noorse minister Lange van 1 tot 5 Mei in West-Duitsland vertoefd. Na afloop heeft hij te Bonn verklaard, dat neerderheid in zijn land geen bezwaar hebben tegen rechtstreekse toetreding van West-Duitsland tot de Noord-Atlan tische Tractaats-Organisatie. Op het ogenblik kon dit echter geen praetische politiek zijn, daar andere landen zich daartegen zouden verzetten. Noorwegen neemt deel aan de organisaties van het „grote Europa". En evenmin als Enge land wenst het te behoren tot het „klei ne Europa" van de zes landen van het Schumanplan, die op Frans initiatief ook de Europese Defensie-Gemeenschap heb ben ontworpen, welker verwezenlijking nog steeds op zich laat wachten. Noor wegen is lid van de Nato en dus van de reeds bestaande Europese legerformatie onder Ridgeway. Deze militaire samen werking op inter-gouvernementele grond slag levert niet meer moeilijkheden op dan die op supra-nationale basis, en waarschijnlijk zelfs minder, gezien de vrees van Frankrijk zelf, onderworpen te worden aan maatregelen welke strijdig zijn met de nationale belangen. Daar Noorwegen in beginsel de integratie van (Dagelijks commentaar West-Duitsland, zowel in de groot-Euro- pese als in de Atlantische organen toe juicht, is het logisch, dat Lange uiting gaf aan zijn sympathie voor een doel, dat Adenauer langs de omweg van de EDG en dat de socialisten (en zij niet alleen) rechtstreeks hopen te bereiken de gelijkgerechtigde invoeging van West- Duitsland in de Nato. Niet alleen dus, dat Lange als een welkome gast werd beschouwd door Adenauer, maar ook door zijn geestverwanten, de socialisten. De belangen van Noorwegen bij een Atlantisch defensiesysteem met West- duitse deelneming liggen voor de hand. Zou het ooit komen tot een oorlog welke men hoopt te voorkomen door aan de sterkste mogendheid op het continent, de Sowjet-Unie, duidelijk te maken dat zij hem niet zou kunnen winnen dan zullen twee gebieden van grote strategi sche betekenis zijn. Het eerste is Zuid- Sleeswijk, dat de poort vormt tot een op mars naar Denemarken. Zouden bij een eventuele Russische opmars de Atlanti sche troepen zich niet in Zuid-Sleeswyk kunnen handhaven, dan zou een tegen offensief van Denemarken uit (geschikt landingshoofd voor Atlantische troepen) in de flanken van aanvallende legers niet meer mogelijk zijn. Deze zouden zich on bedreigd op de Lage Landen en Frankrijk kunnen werpen. Maar bovendien zou de controle over de Sont, de Grote en de Kleine Belt in handen komen van een agressor. Zij vormen het tweede gebied van grote waarde. Enerzijds maakt hun beheersing een inval mogelijk in Noorwe gen van het Zuiden uit, ook indien Zweden een neutrale barrière zou blijven vormen. Anderzijds moeten Atlantische vlooteen- heden zich dan terugtrekken uit de Oost zee, en de genoemde Deense wateren worden uitvalspoorten naar de Atlanti sche Oceaan voor de Russische vloot van onderzeeërs. De scheepvaart op Noor- Denemarken zich handhaaft, kan Noor wegen zich aan de verdediging wijden van zijn grens in het hoge Noorden, en is het elders gedekt. Maar de sleutel ter verdediging van Denemarken ligt in Zuid- Sleeswijk, dat thans vrijwel van troepen is ontbloot, en dat door Westduitse divi sies beschermd zou kunnen worden. Niet slechts de verdediging van West-Europa, maar ook die van de Atlantische wateren kan in geval van nood gebaat zijn bij Westduitse medewerking. Dat Bonn dus bij integratie in elk geval in het Atlan tisch systeem moet worden ingeschakeld, heeft minister Lange terecht begrepen. Met of zonder de gecompliceerde en zo betwiste omweg van de EDG zal West- Duitsland de bondgenoot zijn van Noor wegen. met Kroonprins Olaf achter de Koningin en Koning Haakon naar de erewachtdie geïnspecteerd wordt, terwijl de muziek een pittige parademars laat horen. DE Koningin gaat met Koning Haakon naar de autoriteiten toe. De Noorse dames maken een diepe révérence, de Nederlandse dames blijven rechtop staan en schudden de Koningin de hand. De Koningin ziet er bijzonder aardig uit en glimlacht. Ook Prins Bernhard schijnt zeer in zijn nopjes. Het gezel schap stapt dan in de gereedstaande auto's en terwijl er gejuich weerklinkt over het veld en van de weg vlak buiten het vliegveld, rijden zij in vrrj langzaam tempo naar de stad over de Drammen- weg. Voor het slot staan aangetreden op de slotheuvel een luchtmachtcom pagnie en leerlingen van de Krijgs school. Het gezelschap gaat het paleï3 binnen. In de stad is het niet heel druk ge weest, hier en daar hebben groepjes mensen staan kijken en wuiven, er waren schoolkinderen met Noorse vlag getjes. Langs de Carl Johanngate han gen vlaggen rood-wit-blauw en de Noorse vlag om en om, en op het paleis waait de Koninklijke Standaard van Koning Haakon, een rode vlag met een gouden leeuw. Na afloop van de lunch gaat H. M. naar Akershus om een krans van lau rierbladen en witte anjers en een lint met de letters J. B. te leggen bij het graf van de Noorse patriotten, die in de verzetsstrijd tegen de Duitsers gevallen zijn. Daarna, gaat de Koningin naar het stadhuis, waar de watervallen over de bazalten trappen omlaag stromen. Een imposant gezicht. Verkorte werkweek bij British Bemberg Blijkens een bericht in de Fin. Times is in de fabrieken te Doncaster van de British Bemberg voor meer dan 400 arbeiders een 3-daagse werkweek inge voerd, waardoor ontslagen konden wor den vermeden. VERKEER OVER DIJK OM KRUININGERPOLDER Buitengewoon druk is thans het ver keer over de dijk rondom de Kruininger- polder, de hoofdslagader voor het ver keer tussen Goes en Bergen op Zoom. Vanochtend is deze weg, die tot nu toe voor slechts enige wagens werd vrijge geven voor alle verkeer vrijgegeven. ZIJNE EXCELLENTIE H. S. Malik, ambassadeur van India te Parijs, ver. toefde gisteren, op ééndaags bezoek aan ons land, op de Flora, waar hij ver woed cineast de bloemenpracht op de kleurenfilm vastlegde. ffRACHTIGE Noorden winden voeren thans, zoals zo vaak in het voorjaar geschiedtkoude lucht, afkomstig uit de Poolstreken, naar West- Europa, aldus deelt het KNMI mede. In Mei ko men dergelijke perioden van koud weer, die de komst van de zomer schijnen te vertragen, bij voorkeur voor omstreeks de IJsheilige tussen 10 en 15 Mei) maar Zij kun nen ook later voorkomen öf vroeger, zoals nu het geval is. De koude Noor den-winden worden ver oorzaakt door een hoge- drukgebied dat zich nu van de Britse eilanden tot ami Spitsbergen en Nova-Zembla uitstrekt. Langs de Oostflank van dit hoge-drukgebied trok een depressie in de afge lopen nacht van Scandi navië naar Oost-Duits- land. Deze veroorzaakte op de m,eeste plaatsen enige motregen, maar neerslag van enige be tekenis werd nergens ge meld. Een volgende storing bevond zich 'vanmorgen voor de kust van Noor wegen: zij trekt in de richting van ons land en zal morgen mogelijk eni- ige buien veroorzaken. Aohter deze storin g breidt het bovengenoem de hoge-drukgebied zich over Scandinavië snel naar het Zuiden uit, zo dat na morgen de neer slagkansen weer zeer gering worden. De aan voer van koude lucht houdt echter aan, zodat moet worden verwacht dat de temperaturen laag zullen blijven. Weersverwachting VRIJ KOUD De Bilt verwacht tot Donderdag avond: Aanvankelijk vrij veel bewol king met plaatselijk enige regen buien, maar later van het Noord- Oosten uit opklaringen, matige tot vrij krachtige wind, aanvankelijk tus sen Noord-West en Noord, later draaiend naar Noord-Oost. Vrij koud. (Opgemaakt te 10 u.). Temperatuur te Amsterdam, heden aan het IJ (kop Handelskade) 8.40 u„ 8.3° C., luchtdruk 1018.8 millibaren of 764.2 mm., windrichting en -kracht NNW-4, max. temp. gisteren 15.4. min temp. 7,6, geen neerslag. Zon heden onder 20.13, morgen op 5.00; maan morgen op 2.29, onder 12.52. Laatste kwartier 'S? heden, HET WEER IN EUROPA Station Weer A Bl C D Helsinki regenbui NO 8 12 0.1 Stockholm regen N 4 4 Oslo regen NNO 8 17 17 0.1 o Kop.emJhoger onbew. N 6 Amsterdam regenbui NNW 14 0.1 Edinburgh M, bew. 23 o Londen half bew. 22 0 Luxemburg zw. bew. NW 6 19 0 Parijs Bordeaux onibew. W 1 21 0 onibew. NNO 25 0 Grenoble onbew. N 24 0 Nice onbew. IS 0 Genêve 1. bew. wzw 1 23 0 Ziinkah zw. bew. 22 0,2 Berlijn regen NW 5 14 Frankfort geh. bew. NW 6 19 0 Miinchen geh. bew, WNW IS 0 Wenen WNW 6 17 1 Innsbruck zw. bew. ZO 2 15 A. windrichtingB. windsnelheid meter p. sec.C. max. temp. gisterenD. neerslag J af gel. 24 u. in mim. (Alle gegevens voor Amsterdam opgenomen op Schiphol). WATERSTANDEN ihe?m^e° w -1E®fde.-2 (TS)- Deventer J..92 (—3), De waterstanden vanochtend: Mannheim 2.83 (+2) Trier (men la Plante 1.4S(+6)7 Borgharen 39.61 J k Jb„ean K (r9vG,KS™en, 1,64 (+10>' Belfeld 11.02 (-f4), Grave 4.62 (—7), Buhrort 3.69 4), Lobith 9.70 4), Vreeswijk 0.35 (-fl), Lith 0.0S (—19). Nijmegen 7.52 (—7), Arnhem 7.64 5),l

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1