Verklaringen van getuigen voor de Raad voor de Scheepvaart Aanvaring van W. Ruys en Oranje Zadkines Verwoeste Stad in brons gegoten Kamerleden keken en luisterden in Oost-Zuid-Beveland Rechtbank hoorde Adonis voor de tweede maal ZOMERHUISJES HERRIJZEN ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 28 APRIL 1953 3 HET zou struisvogelpolitiek zijn te ont kennen, dat de Benelux-economische samenwerking op het ogenblik ern stige moeilijkheden ontmoet. De oorzaak is bekend: de Belgische industrie onder vindt. na zeven jaren van vrijwel on onderbroken bloei afzetmoeiliikheden op haar buitenlandse markten. Op de Bel gische markt bespeurt zij in verschil lende sectoren een grotere concurrentie: door de douane-unie met Nederland in de eerste plaats van bepaalde takken van onze industrie. Dit is een natuurlijk gevolg van de douane-unie: men moet zeggen een bedoeld gevolg om de eco nomische voordelen van een groter tol- gebied. tot «raiding te brengen. De Bel gische bezwaren richten zich dan ook niet tegen de tol-unie als zodanig, maar tegen, de Nederlandse sociaal-economi sche politiek, die door een „dirigisme" een kunstmatig laag loon- en prijspeil handhaaft. Dit verwijt moge ten tijde van de ministeriële Benelux-confereiitie op Chateau d'Ardennes, nu ongeveer 5 jaar geleden, niet onjuist zijn geweest, sindsdien is Nederland in toenemende mate overgegaan tot het opruimen van de kunstmatigheid in zijn economie. Wat hiervan op het ogenblik nog rest een ƒ80 millioen per jaar aan subsidies en een te laag huurpeil kan slechts voor een fractie het onmiskenbaar bestaande verschil in lonen en kleinhandels )- prijzen tussen Nederland en België ver klaren. Doch „wee de wolf. die in kwaad gerucht staat": wij hebben nu eenmaal in België de naam van „dirigisten" en het spreekt dus vanzelf, dat het verwijt bij in het nauw zittende Belgische in dustrieën opnieuw opgeld doet. HET sinds 1946 in België vrijgelaten prijsniveau is vergeleken met het vooroorlogse tot het viervoudige ge stegen; de lonen, die in België al sinds de jaren '30 veelal aan een glijdende schaal gebonden zijn. hebben deze stij ging ten volle meegemaakt: in sommige sectoren zijn zij zelfs meer gestegen. De loon- en prijsstructuur in Neder land is daarentegen onder invloed van de langer gehandhaafde prijs- en loon- contröle belangrijk lager: ongeveer het 21/z 3-voudige van vóór de oorlog. Toch is de levensstandaard voorzover deze statistisch te vergelijken is in België niet zoveel hoger als men uit deze cijfers zou kunnen afleiden. Bij de besteding van zijn inkomen betaalt de arbeider immers naar schatting ongeveer de helft van zijn inkomen als loon aan mede arbeiders in de consumptiegoederen industrieën en in de distributiebedrijven. De loon- en prijsstructuur in Nederland en België zijn nu eenmaal door de sinds 1946 gevoerde anders gerichte politiek uit elkander gelopen. Het is jammer, dat men hieraan niet reeds vroeger de aan dacht heeft gewijd. Men had dan wellicht de huidige moeilijkheden, die in een hoge conjunctuur niet voelbaar waren, kun nen opvangen. Thans is het hiervoor waarschijnlijk te laat. Ook wanneer de lonen te onzent worden vrijgelaten zullen zij niet stijgen sommigen verwachten zelfs een daling voor ongeschoolde ar beiders en een afschaffing van sociale subsidies en huurbeheersing zal het peil van lonen en prijzen slechts met enkele percenten kunnen verhogen. DE Belgische actie tegeh de Neder landse concurrentie beperkte zich tot nu toe tot een roerige campagne van enkele „sensibele" industrieën. Op het Vrijdag 1.1. te Brussel gehouden Eco nomische Benelux-Congres heeft echter de voorzitter van het Verbond der Bel gische Nijverheid, de heer L. A. Bekaert. de alarm-klok geluid en zich volledig geschaard aan de zijde van hen. die in grijpen tegen de Nederlandse invoer van industriële producten wensen. Hetgeen hg wenst komt neer op een „industrieel protocol" naar het voorbeeld van het landbouwprotocoleen opneming in de bestaande accoorden van een bescher mingsclausule. Deze eis van de ook te onzent zeer bekende en geziene voor zitter van het de gehele Belgische in dustrie omvattende Verbond, die als groot voorstander van de Benelux be kend staat, zal niet nalaten in België en in ons land indruk te maken. Het is evenwel duidelijk, dat men hiermede kan spreken van een crisis in de Benelux. Niet in de zin als de heer Bekaert dit deed. n.l. dat men de crisis obstakels voor de Belgische industrie door overheidsingrijpen moet wegnemen, maar veeleer doordat men dan de gehele gedachte van een economische unie. een groot gebied, waarbinnen zoveel mogelijk vrijhandel heerst. aantast, ja zelfs op geeft. Men ontneemt hiermede de Bene lux haar economische bestaansgrond. Is men aan Belgische zijde overtuigd, dat het bestaande verschil in loon- en prijsniveau, dus het uiteenlopen van de loon- en prijsstructuur, een onoverkome lijke hinderpaal vormt, dan ligt hierin de erkenning dat een economische Bene lux thans onmogelijk is. WIJ zouden een dergelijke gang van zaken ten zeerste betreuren. De in vloed hiervan op veel wijder gebied dan dat der Benelux zou funest kunnen zijn. Wat zou men van een Europese economische integratie mogen verwach ten. wanneer de Benelux, die steeds als proto-type daarvan is beschouwd, zo'n flagrant échec zou moeten erkennen Wij zijn echter niet overtuigd, dat een dergelijke ingrijpende wijziging van de accoorden. zulk een terugzetten van de Benelux-klok noodzakelijlk is. De loon- en prijsverschillen op zichzelf zijn niet absoluut bepalend voor de concurrentie verhoudingen. Hierop zijn velerlei fac toren van invloed. Ten congresse kwam ook weer duidelijk uit o.a. in de met cijfers overladen zeer gedegen rede var dé heer Cool, de voorzitter van het Bel gische katholieke Vakverbond hoe aanvechtbaar allerlei „bewijzen" zijn. Aan de andere kant is Benelux geen Ïmtract, waarvan een partner als een hylock de uitvoering kan en mag af dwingen. De uitvoering van een dergelijk diep-ingrijpend en veelomvattend ver drag dient te geschieden in gestadig onderling overleg en in wederzijds begrip voor elkanders moeilijkheden. Aan de Benelux zit ook een negatieve kant: het voorkomen van een politiek van „export van werkloosheid", die in de jaren 3C hoogtij vierde. Wij kunnen niet volmon dig erkennen, dat onze regering ten deze de laatste maanden zó tactisch is op getreden o.a. bij de conferentie te Valkenburg en met de stellig zeer wei nig tactische brief van minister Zrjlstra aan zijn Belgische collega Duvieusart. dat zij aan Belgische zijde het gevoel heeft gegeven van begrip voor de Bel gische moeilijkheden. Wij hopen daarom, dat de soep niet zo heet zal worden ge geten als zii thans van Belgische kant wordt opgediend. Slechts dit dient hierbij in aanmerking te worden genomen: de positieve zijde van de Benelux, het schep pen van één markt van 20 millioen zie len. mag niet worden verloochend. Wan neer men in onderling overleg maat regelen van overheidszijde, maai liefst in overleg tussen de betrokken industrieën nodig acht, dienen deze steeds tijdelijk te zijn. omdat anders Benelux de kreeftengang zou gaan. (Van een onzer verslaggevers) HV onderzoek, dat de Raad voor de Scheepvaart instelt naar de omstandigheden waaronder een scheepsramp is gebeurd en aan wie de fout eventueel ligt, is over het algemeen weinig spectaculair. Het gaat meestal over het al of niet juist zijn van orders van gezagvoerder of stuurlieden, over koerswijzigingen en de ogenblikken waarop die wijzigingen werden gegeven. Zo was ook de zitting die de Raad vandaag onder presidium van prof. mr J. Offerhaus wijdde aan het onderzoek inzake de heide Nederlandse vlaggeschepen, de Oranje van de Stoomvaart Maatschappij Nederland en de Willem Ruys van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, die in de nacht van 5 op 6 Januari 1.1. ter hoogte van Port Sudan in de Rode Zee met elkaar in aanvaring kwamen, .een uitpluizen van de juistheid der gegeven UIT scheepvaartkringen was de be langstelling voor de zitting zeer groot. Meer dan 120 plaatsen, een aantal dat nooit eerder is bereiikit, wa ren reeds enige dagen geleden toege wezen aan directies van scheepvaart maatschappijen, gezagvoerders, stuur lieden en andere insiders. De gezagvoerders van de Oranje en de Willem Ruys. de heren C. Hemmes en C. C. Goedewaagen moesten zich als betrokkenen verantwoorden- Zij werden terzijde gestaan door hun juridische raadslieden mr F. baron van dei- Feltz en mr G. J. Lycklama a Nijeholt. Als getuigen had men opgeroepen de wacht hebbende stuurlieden van de beide schepen, de heren C. C. Boogerd en M. C. van den Ouden, de beide roergangers en de uitkijken. Wij geven thans een chronologisch overzicht van de verklaringen van be trokkenen en getuigen, zoals die ter zitting naar voren kwamen. Personeel van Oranje getuigt DE tweede stuurman van de Oranje, die de wacht had van 's avonds 20 tot 24 uur vertelaarde o.a., dat de Oranje op 4 Januari van Suez was 108.5 MILLIOEN IN HET RAMPENFONDS In het Nationaal Rampenfonds w; tot gistermiddag in totaal 108.5 mil lioen bijeengebracht. Zaterdag was de ■tand 107.7 millioen. commando's en de daaruit gevolgde manoeuvres der beide schepen. De Ruys zowel als de Oranje kon na de aanvaring, hoewel zwaar gehavend, de reis voort zetten. De Oranje was met 801 passagiers op weg naar Indonesië, in Tandjong Priok werd een ,,nood-neus" ge bouwd zodat het schip zonder gevaar de terugreis naar het moederland kon aanvaarden. Enige weken geleden is het opgenomen in het dok van de N.D.S.M. en thans is de Oranje weer vaarklaar. De Ruys was reeds geruime tijd geleden gerepareerd en heeft al weer een retourreis naar Indonesië gemaakt. De behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart kan pas thans geschieden, omdat de inspecteur-generaal voor de Scheepvaart, de heer C. Moolenburgh. die ter zitting de Inspectie vertegenwoordigde, met de dagvaar ding moest wachten tot zowel het personeel van de Oranje als van de Ruys in het land waren. 'vertrokken. Op de eersite wacht (2024 uur) van 5 Januari was de koers 150° rechtwijzend; de vaart bediroeg 21 mijl, de wind was O.Z-O. Te 23 uur 40 zag getuige op drie streken aan bakboord de vuren van twee schepen, de Willem Ruys. die veel licht toonde en een don ker schip, die twee toplichten rood liet zien; de afstand schatte hij op 8 a 9 mijl. De stuurman waarschuwde kapi tein Hemmes, die te 23.44 uur op de brug kwam en het commando overnam. Met de morselamp werden de namen uitgewisseld. Te 23.45 uur gaf de kapitein, aldus verklaarde deze, order; „15° bakboord- roer." Even later lag het schip 70" rechtwijzend voor; de 2e stuurman heeft daarna de Ruys steeds gepeild tussen 110° en 120". De kapitein wilde op 2 mijl afstand passeren. Toen de peiling doorzette liet de kapitein veranderen tot 80" rechtwijzend en kort daarna tot 90°. Van de Ruys zag men het groene vuur uiet. Na een paar minuten werd veranderd tot 95°, 100" en 105°. Om 23 uur 58 gaf de Oranje één stoot en draalde hard stuurboordroer. Direct na die korte stoot, toen de koers nog 105° was en het rode licht van de Ruys 5° aan stuurboord was, zag men de Ruys haar groen licht tonen en hoorde men twee korte stoten; de af stand was 21 3 mijl. (Van onze correspondent) Rotterdam, 28 Mei Het beeld De Verwoeste Stad" van de beeldhouwer Ossip Zadkine zal op 15 Mei aan het gemeentebestuur van Rotterdam worden overgedragen. Het :al worden geplaatst op een twee meter hoge sokkel van natuursteen op het noordelijke hoofd van de Leuvehaven, waar men de zes meter hoge figuur Is van verre zal kunnen aanschouwen. Een Rotterdamse delegatie is dezer dagen te gast geweest in de bronsgieterij Van Susse te Arceuil in de onmiddellijke omgeving der Franse hoofdstad., waar het beeld is gegoten (op de foto). De grote bronsfiguur zal langs de weg naar de Maasstad worden vervoerd. Hoewel het eerst in de bedoeling heeft gelegen het beeld op Opbouwdag te ont hullen, heeft men later dit voornemen laten varen. Ook de Ijde Mei, eerst zeer geschikt geacht, werd niet aanvaard, aangezien Hemelvaartsdag hiermee sa menvalt, zodat men ten slotte zijn keus heeft laten vallen op de 15de Mei. Deze dag volgt in ieder geval op de voor Rotterdam zo betekenisvolle Hide Mei. Kapitein Hemmes was overtuigd, dat hij de koerslijn van de Ruys niet heeft overschreden en als deze niets had ge daan, zouden de schepen elkaar op 1\ mijl afstand zijn gepasseerd. De kapitein begreep het gevaar nu de Ruys naar bakboord ging, maar besloot vol te houden in de draai naar stuurboord met roer aan boord. Hij gaf nog enige keren een korte stoot en hoorde enkele malen twee korte van de Ruys. Hij wilde geen vaart minderen om snel te draaien en elkaar niet onder een grote hoek te treffen. Ongeveer een minuut voor de aan varing had de Oranje alle drie machines op volle kracht achteruit gezet, waarbjj drie korte stoten werden gegeven. De aanvaring geschiedde precies vijf minuten na middernacht. De tanker, die in de buurt was, heeft geen rol ge speeld. Er brak na de aanvaring brand op de Oranje uit in het kabelgat. De Ruys was op verzoek van kapitein Hem mes in de buurt gebleven; het vuur was spoedig bedwongen. De tweede stuurman van de Oranje, die de wacht had, verklaarde o.a. dat gedurende ongeveer 10 minuten 70° is -estuurd, de Ruys zette in 8 minuten door. De kapitein van de Oranje had doorgezet tot 80°, deze koers werd 2 minuten gevolgd; de peiling bleef het zelfde, daarom werd tot 90° recht wijzend gestuurd. Bij de order stuurboord aan boord schatte de stuurman de afstand op 3 a 31 mijl. De Ruys had zijn koers nog steeds niet gewijzigd, dit gebeurde pas toen de Oranje 105° voorlag en de af stand 2 mijl bedroeg. De aanvaring om 12.05 had plaats onder een hoek van 40 a 50°. De kapitein had op dat ogen blik de order „stop" gegeven. Na de aanvaring waren de schepen vlug vrij. Intussen waren de waterdichte schotten op order van de eerste stuurman ge sloten. De eerste stuurman was enige minuten voor middernacht op de brug gekomen om de hondenwacht te nemen en de tweede af te lossen. Hij ver klaarde o.a., dat het bevel „volle kracht achteruit" werd gegeven, toen de sche pen ongeveer 100 meter van elkaar voe ren. De stuurman legde betreffende de koerswijzigingen en de tijden waarop dit geschiedde dezelfde verklaringen af als de gezagvoerder. Personeel van de Ruys getuigt DE Willem Ruys was aldus de de teede stuurman van de Willem Ruys met '664 passagiers,, op 26 December van Tandjong Priok ver trokken. Op de eerste wacht van de 5de Januari (2024 uur) fungeerden op de brug de tweede stuurman met een kwartiermeester als uitkgk. Een matroos stond voorop. Het zicht was goed; de vaart was ruim 18 mijl. Te ruim half twaalf zag de tweede stuur man, aldus verklaarde dezes, op twee streken aan bakboord op 15 mijl afstand een schip, dat morse-seinen opgaf de Oranje te zijn. Met de kijker zag ge tuige, dat de Oranje veranderde tot 70 a 80°. Toen de gezagvoerder van de brug vernam, dat de Oranje als tegen ligger van koers veranderde, kwam hij op de brug (23 uur 42). Op twee stre ken voorlijker dan dwars voer een mee- ligger op ongeveer drie mijl afstand, die snel werd opgelopen. Toen de meeligger achterlijke dan dwars was. liet kapitein Goedewaagen te 23 uur 44 5° geven, daarna gaf hij deze order nog drie maal, zodat te 23 uur 47 309° rechtwijzend voorlag. De vierde stuurman kreeg op dracht de Oranje te peilen. De gezag voerder veranderde van koers, omdat hij de Oranje in zijn manoeuvre tege moet wilde komen. Hij had eerst niet het plan naar de Oranje toe te sturen. Te 23 uur 48 was de peiling 290° recht wijzend en te 23 uur 52 297° recht- CARTHAGE THANS AAN DE KETTING De Carthage, die gisteren van het Scheveningse strand is gesleept en v daar naar Rotterdam is gebracht, wordt daar aan de ketting gelegd. Een Franse werf, die een ander schip van de rederij van de Carthage repareer de en daarvoor een vordering heeft, liet enige tijd terug door een Haagse deur waarder beslag op het gestrande vaar tuig leggen. Zolang deze kwestie niet geregeld is. zal het beslag blijven voort duren. Op het Amerikaanse vliegdekschip Bennington heeft zich een ontploffing voorgedaan, waardoor elf opvarenden werden gedood en vier gewond. ién streek mijl af wijzend. De meeligger was nu achterlijker dan dwars op 1 •tand. Aangezien de gezagvoerder van de Ruys verwachtte, aldus de kapitein van dit schip als getuige gehoord, dat de Oranje stuurboord uit zou gaan, anderde hij de koers te 23 uur 52 naar stuurboord tot 316°. Vier minuten later peilde men de Oranje op 302° op 2 mijl afstand. De kapitein dacht, dat de Oranje niet „rood op rood" wilde pas seren, de afstand was al zo klein, dat stuurboord uitgaan van de Oranje zeer gevaarlijk zou worden. Bij koershouden door beide schepen zou de Ruys zéér dicht achter de Oranje om zijn gegaan Toen de afstand 1 a 11 mijl was, be sloot de kapitein te 23 uur 57 bakboord roer te geven, hij gaf order roer half over bakboord en hg gaf twee korte stoten. De Ruys draaide snel en toen de Oranje op één streek aan stuurboord was gekomen, hoorde men van de Oranje één korte stoot en zag men haar stuurboord uitdraaien. Toen de Oranje recht vooruit was, was te 23 uur 58 reeds hard bakboord gegeven. De kapi tein van de Ruys liet het roer aan boord liggen en gaf nog twee maal twee korte stoten; de Oranje draaide ook snel. De gezagvoerder hoopte, dat het goed zou gaan, maar te ruim 12 uur volgde de aanvaring. De Ruys lag 240° voor. de Oranje 200°. De schepen klapten tegen elkaar, doch waren spoedig weer vrij. Tot kwart over drie in de nacht was de Ruys op verzoek in de buurt van de Oranje gebleven. De tweede stuurman van de Ruys verklaarde nog, dat hij te 23 uur 57 impulsief de waterdichte schotten had doen sluiten, omdat hij er van over tuigd was, dat als de Oranje toen nog meer naar stuurboord zou gaan er ern stig gevaar voor een aanvaring- zou be staan. Uit de verklaringen blijkt, dat noch de Oranje noch de Ruys de radar hebben gebruikt voor de bepaling van richting en afstand. DE dichting van het laatste gat in de Kadi,jk tussen Kruiningen en Waar de op Zuid-Beveland heeft tot ge volg, dat de polder van Waarde snel droog valt. Door de sluis in de zeedijk kan heel wat water worden geloosd, soms zelfs 400.000 kub. meter per dag. Gisteren heeft een delegatie van vijf Kamerleden, elk een fractie vertegen woordigend, namens de Watersnood- commissie uit de Tweede Kamer een bezoek aan dit gebied gebracht. Het ge zelschap bezocht eerst Kruiningen, maakte dan een tocht langs Waarde en vertoefde te Rilland-Bath, waar de wnd. burgemeester, de heer D. Butijn, een pleidooi voerde voor het behoud van de nooddijk over de V;erde weg, welke dijk, naar hij zei, in de toekomst voor Rilland veiligheid betekent. Na afloop van de tocht werd een bij eenkomst gehouden ir het veilingge bouw te Krabbendijke, waar tal van vragen en wensen loskwamen. Men roeg o.a. om de landbouwers, wier rond is weggespoeld, een kans te geven n de N.O. Polder of in de nieuwe Braakmanpolder. De Rijkslandbouw- consulent dr ir C. W. C. van Beekom deelde mee, dat van de Kruiningen- polder 5 volteomen is weggeschuurd door kreekvorming; dit is niet minder dan ruim 200 ha. De kleine bedrijven zullen uiterijjk in 1956 hersteld kunnen zijn en de grote bedrijven eerst in 1957. De Rijkstuinbouwconsulent ir J. van Soest zei, dat in Oost-Zuid-Beveland 200 fruittelers zgn gedupeerd: zij zullen eerst in het najaar van 1954 of 1955 hun grond weer kunnen beplanten en sommigen zullen moeten wachten tot 1956. Daarna zullen zij nog eens 6 A 7 jaar moeten wachten voordat zij op op brengst kunnen rekenen. Ook werd gepleit voor de bouw van een nooddorp bij Kruiningen, omdat van tweehonderd Kruiningse gezinnen de woningen zijn vernield. C A Voor taxichauffeurs Voor de taxichauffeurs te Leopold- stad in Belgisch Kongo zijn ingrij pende nieuwe voorschriften afgekon digd. Enige er van luiden: Weest be leefd tegen uw passagiers, kleedt u in uniform en pet en zorgt dat uw kleding schoon is. rukt geen bagage uit de handen van mogelijke passa giers. rijdt de passagiers naar het politiebureau als verschil van me ning ontstaat, geeft geen rijlessen aan vrienden, verwanten of leerlin gen, terwijl gij passagiers vervoert, en vervoert geen. lijken, Aanvullend beivijsmateliaal De rechtbank te Amsterdam heeft gisteren voor de tweede keer de 42- jarige Amerikaan Harold J. Adonis ge hoord, die als ambtenaar van het bureau van de gouverneur van New Jersey, Driscoll, 228.000 dollar als steekpennin gen zou hebebn aangenomen. De Ver. Staten hebebn de uitlevering van Adonis gevraagd, 'die sedert 22 November te Amsterdam is gedetineerd. De rechtbank hoorde Adonis op 19 Januari voor de eerste keer en bracht daarna haaradvies omtrent de ge vraagde uitlevering aan de minister van Jusitie uit. In April werd aanvullend bewijsmateriaal uit Amerika ontvangen, waarop de minister de rechtbank om nader advies heeft verzocht. In zijn conclusie zei de officier van Justitie dat het voor het aanvullend ad vies aan de minister alleen nog maar ging over de vraag of er voldoende be wijsmateriaal is overgelegd. Hij meende dat dit het geval was en vond, dat het aanvullende bewijsmateriaal het eerste belangrijk heeft versterkt. Het is z. i. voldoende om aan de gevraagde uitle vering te voldoen. De raadsman, mr J. Roggeveen uit Haarlem persisteerde bij zijn conclusie van 19 Januari, dat uitlevering niet mo gelijk is. en merkte op dat het nieuwe materiaal niet veel nieuws bevatte. Hij wees er op, dat bovendien de zaak reeds verjaard is. Hij achtte het vereiste be wijs, dat het tractaat stelt, bovendien onvoldoende en derhalve uitlevering niet mogelijk. De rechtbank zal nu binnen 14 dagen haar nader advies, aan de minister van Justitie uitbrengen. Rode Kruis gaat varen met invaliden (Van een correspondent) Ten derde male zal binnenkort uit De venter een boot vertrekken met passa- giers, die niet over de railing zullen han gen, doch die met een blijdschap welke tientallen malen groter is dan die van een „normale" vacantieganger, een week in luiden van dagelijks varen langs Neer- lands mooiste plekjes. Vijf en zestig pas sagiers zal de ..Kasteel Staverden" tellen en voor elke twee zal een speciale ver zorger aan boord zijn. Het zijn de chro nisch zieken en invaliden die een boottocht maken van zes dagen, welke georgani- seerd wordt door het Rode Kruis. Ditmaal zullen de Overijsselse invali den gedurende de tocht van zes dagen varen van Deventer via Kampen naar Harderwijk, dan naar Flevostad, Marken en Amsterdam, vervolgens via Utrecht naar Vreeswijk, de vierde dag naar Rot terdam en Dordrecht, de vijfde naar Nij megen en vandaar terug naar Deventer (Ingez. med.-advertentie) J-Jet hteft ten heel aparte bekoring, de weg naar Uw vacantiebestemmïng door de lucht af te leggen. De KLM stelt er prtjs op U met velt goede zorgen te omringen en U van een service te laten genieten, die van a tot z op Uw comfort is ingesteld. Laat Uw vacantie écht goed beginnen: Schenk Uzelf het genoegen per KLM te reizen. Herhalingsoefeningen Kon. Marine In de loop van dit jaar zal personeel van de Koninklijke Marine worden op geroepen voor herhalingsoefeningen. Deze oproepen geschieden individueel. Geen van de opgeroepenen blijft langer dan 31 dagen in werkelijke dienst. Bij deze oefeningen zgn ongeveer 2000 man van het Korps Mariniers be trokken, die in twee groepen opkomen, en 500 man vlootpersoneel van de ver- bindingsdienst. De eerste groep van ongeveer 900 man van het Korps Mariniers zal in Juni te Doorn opkomen. Een tweede groep ma riniers, ongeveer 1100 man sterk, zal half September in werkelijke dienst ko men, eveneens te Doorn. Het bij deze herhalingsoefeningen be trokken vlootpersoneel wordt eveneens half September in werkelijke dienst op geroepen. Dit personeel komt op Voorschoten. STAPEND ACHTER STUUR (Van een onzer verslaggevers) Nog scheen de ex-caféhouder uit Wateringen, die in de verdachtenbank van het gerechtshof in Amsterdam stond, onthutst te zijn over het vonnis, dat de rechtbank in de hoofdstad hem op 19 Januari j.l. oplegde en waarbij hij wegens het veroorzaken van dood door schuld werd veroordeeld tot een maand gevangenisstraf benevens twee jaar in trekking van zijn rïjbewjjs. ..Ik vind de straf erg zwaar", was zijn antwoord op de gebruikelijke vraag van de president, waarom hij in beroep was gekomen. En slechts node scheen de man de uiteen zetting van de president te aanvaarden, dat deze straf, hoe zwaar zij de betrok kene ook treffen moge, in de verste verte niet opweegt tegen het veroor zaken van de dood van een mens, aan wie niet de minste schuld hieraan kon worden toegeschreven en wiens gezin daardoor moreel en materieel was ont- w richt. Op 22 October j.l. was verdachte des morgens om vijf uur met zijn auto uit Wateringen naar Hoorn vertrokken voor zaken. Hij was echter al veel vroeger opgestaan en onderweg nog zó slapei-ig, dat hij zijn auto aan de kant van de weg zette en een dutje ging doen. Daarna vervolgde hij zijn reis naai Hoorn, deed daar zijn zaken af en keerde in de namiddag naar huis terug. Onder de gemeente Landsmeer bereed hij de provinciale weg, die geheel vrij was, maar desondanks schoot hij op een ge geven moment van de weg af, reed met een snelheid van ongeveer zestig kilo meter over de grasberm en het daar naast gelegen rijwielpad om terecht te komen in het gras langs een sloot, waar hij een wielrijder „schepte", die daar rustig met een kennis stond te praten. De man werd nog ongeveer 35 meter meegesleurd en zo ernstig gekwetst, dat hij vei-moedelijk reeds ter plaatse overleed. De auto bleek geheel in orde en de bestuurder, die over zijn zenuwen heen was, kon geen enkele verklaring voor zijn merkwaardige manoeuvre geven. Vermoedelijk is hij door slaap overmand en bovendien reed hij nog met aange zette verwarming in een geheel gesloten wagen. Een en ander gaf de procureur- generaal aanleiding nog eens te wijzen op het gevaar, dat ook de reeds zo in geburgerde auto in bepaalde omstandig heden en onder bepaalde handen kan opleveren. Voor verlaging van de straf zag de aanklager niet de minste aan leiding en dus eiste hij bevestiging van het vonnis. De verdediger bei-iep zich op het feit, dat volgens foto's het slachtoffer niet zou hebben gestaan op de in de dag vaarding genoemde plaats en de recht bank haar vonnis niet afdoende zou heb ben gemotiveerd. Bovendien zou bij de lijkschouwing geen dodelijk letsel zijn ,-ebleken. Hij wees op de mogelijkheid, Jat verdachte door een of andere oor zaak tijdelijk het bewustzijn zou hebben verloven; mogelijk heeft hij ook het autokacheltje, dat hij voor het eerst gebruikte, verkeerd behandeld. Pleiter achtte geen voldoende, aanwijzing voor schuld aanwezig en wees ter motivering van zijn subsidiair beroep op clementie op de gunstige reputatie van zijn cliënt. Verdachte scheen in zijn „laatste woord" nog steeds niet te beseffen, dat de opgelegde straf in geen verhouding stond tot het onheil, dat hij heeft aan gericht en meende, dat bg veroordeling tot een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf hij nimmermeer in staat zou zijn „de maatschappij te heipén opbouwen"... Het hof zal 7 Mei arrest wijzen. 68e Tijst slachtoffers watersnood Het informatiebureau van het Rode Kruis heeft de 68e lijst van geborgen en geïdentificeerde slachtoffers van de watersnood uitgegeten. NIEUW^RKERK Adrie van der Bijl, geb. 14.3.'08. laat ste adres; Gouweveerseweg 42: Janna Cornelia Hoogerland. geb. 10.11.'29, laatste adres: Stationsstraat 372; Adri- ane SiesWandel, geb. 7.3.1888, laatste adres; Molenstraat 138. OOSTERLAND Jacob Hendrikset geb. 6.11.11, laatste adres: Groeneweg. A 359; Joppa Hen- drikseHanse, geb. 29.9.16, laatste adres: Groeneweg; A 359; Frans Ver hoek, geb. 7.6.1886, laatste adres: Bos- blokdreef A 302; Jan Adriaan van Wes- tenbrugge. geb. T3.1.'07, laatste adres: Sltkweg A 407. OUWERKERK Janna Maria BoogerdKuijper, geb. 6.10.1875. laatste, adres: no 32. OUDE TONGE Elisabeth Maria de BoetStoop, geb. 7.4.'09, laatste adres: B 87; Hendrik Kievit, geb. 1.6,04., laatste adres: Jozefs- dreef 11; Joharima van NesDe Vos, geb. 24.5.'20. laatste adres: Junianastr. 50; Abraham Quist, geb. 16.12.1883, laatste adres: Julianastraat 64; Neeltje QuistVan Vliet, geb. 10.1.18S3. laatste adres: Juhnanastr. 64; Cornelia Verweij, geb. 2.4.'28, laatste adres: B 83. Prins Bernhard zal werkbezoek aan Gelderland brengen Prins Bemhard stelt zich voor op 28 cn 29 Mei een werkbezoek te brengen aan Gelderland c<m zich op de hoogte te' stellen van de problemen in het rivieren gebied met betrekking tot de industria lisatie. ruilverkaveling, komgronden en waterstaatkundige aangelegenheden. OP HET STRAIKD bij Bloemendaal en Zandvoort herrijlzen de zomerhuisjes van de Amsterdammers. Ieder lid van het gezin helpt bij de wederopbouw van het huisje, dat het gehele zomerseizoen tot wonityg zal dienen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2