Verklaringen van getuigen voor de
Raad voor de Scheepvaart
Aanvaring van W. Ruys en Oranje
Zadkines Verwoeste Stad
in brons gegoten
Kamerleden keken en luisterden in
Oost-Zuid-Beveland
Rechtbank hoorde
Adonis voor de
tweede maal
ZOMERHUISJES HERRIJZEN
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 28 APRIL 1953
3
HET zou struisvogelpolitiek zijn te ont
kennen, dat de Benelux-economische
samenwerking op het ogenblik ern
stige moeilijkheden ontmoet. De oorzaak
is bekend: de Belgische industrie onder
vindt. na zeven jaren van vrijwel on
onderbroken bloei afzetmoeiliikheden op
haar buitenlandse markten. Op de Bel
gische markt bespeurt zij in verschil
lende sectoren een grotere concurrentie:
door de douane-unie met Nederland in
de eerste plaats van bepaalde takken
van onze industrie. Dit is een natuurlijk
gevolg van de douane-unie: men moet
zeggen een bedoeld gevolg om de eco
nomische voordelen van een groter tol-
gebied. tot «raiding te brengen. De Bel
gische bezwaren richten zich dan ook
niet tegen de tol-unie als zodanig, maar
tegen, de Nederlandse sociaal-economi
sche politiek, die door een „dirigisme"
een kunstmatig laag loon- en prijspeil
handhaaft. Dit verwijt moge ten tijde
van de ministeriële Benelux-confereiitie
op Chateau d'Ardennes, nu ongeveer
5 jaar geleden, niet onjuist zijn geweest,
sindsdien is Nederland in toenemende
mate overgegaan tot het opruimen van
de kunstmatigheid in zijn economie. Wat
hiervan op het ogenblik nog rest een
ƒ80 millioen per jaar aan subsidies en
een te laag huurpeil kan slechts voor
een fractie het onmiskenbaar bestaande
verschil in lonen en kleinhandels )-
prijzen tussen Nederland en België ver
klaren. Doch „wee de wolf. die in kwaad
gerucht staat": wij hebben nu eenmaal
in België de naam van „dirigisten" en
het spreekt dus vanzelf, dat het verwijt
bij in het nauw zittende Belgische in
dustrieën opnieuw opgeld doet.
HET sinds 1946 in België vrijgelaten
prijsniveau is vergeleken met het
vooroorlogse tot het viervoudige ge
stegen; de lonen, die in België al sinds
de jaren '30 veelal aan een glijdende
schaal gebonden zijn. hebben deze stij
ging ten volle meegemaakt: in sommige
sectoren zijn zij zelfs meer gestegen.
De loon- en prijsstructuur in Neder
land is daarentegen onder invloed van
de langer gehandhaafde prijs- en loon-
contröle belangrijk lager: ongeveer het
21/z 3-voudige van vóór de oorlog. Toch
is de levensstandaard voorzover deze
statistisch te vergelijken is in België
niet zoveel hoger als men uit deze cijfers
zou kunnen afleiden. Bij de besteding
van zijn inkomen betaalt de arbeider
immers naar schatting ongeveer de helft
van zijn inkomen als loon aan mede
arbeiders in de consumptiegoederen
industrieën en in de distributiebedrijven.
De loon- en prijsstructuur in Nederland
en België zijn nu eenmaal door de sinds
1946 gevoerde anders gerichte politiek
uit elkander gelopen. Het is jammer, dat
men hieraan niet reeds vroeger de aan
dacht heeft gewijd. Men had dan wellicht
de huidige moeilijkheden, die in een hoge
conjunctuur niet voelbaar waren, kun
nen opvangen. Thans is het hiervoor
waarschijnlijk te laat. Ook wanneer de
lonen te onzent worden vrijgelaten zullen
zij niet stijgen sommigen verwachten
zelfs een daling voor ongeschoolde ar
beiders en een afschaffing van sociale
subsidies en huurbeheersing zal het peil
van lonen en prijzen slechts met enkele
percenten kunnen verhogen.
DE Belgische actie tegeh de Neder
landse concurrentie beperkte zich
tot nu toe tot een roerige campagne
van enkele „sensibele" industrieën. Op
het Vrijdag 1.1. te Brussel gehouden Eco
nomische Benelux-Congres heeft echter
de voorzitter van het Verbond der Bel
gische Nijverheid, de heer L. A. Bekaert.
de alarm-klok geluid en zich volledig
geschaard aan de zijde van hen. die in
grijpen tegen de Nederlandse invoer van
industriële producten wensen. Hetgeen
hg wenst komt neer op een „industrieel
protocol" naar het voorbeeld van het
landbouwprotocoleen opneming in de
bestaande accoorden van een bescher
mingsclausule. Deze eis van de ook te
onzent zeer bekende en geziene voor
zitter van het de gehele Belgische in
dustrie omvattende Verbond, die als
groot voorstander van de Benelux be
kend staat, zal niet nalaten in België en
in ons land indruk te maken.
Het is evenwel duidelijk, dat men
hiermede kan spreken van een crisis in
de Benelux. Niet in de zin als de heer
Bekaert dit deed. n.l. dat men de crisis
obstakels voor de Belgische industrie
door overheidsingrijpen moet wegnemen,
maar veeleer doordat men dan de gehele
gedachte van een economische unie. een
groot gebied, waarbinnen zoveel mogelijk
vrijhandel heerst. aantast, ja zelfs op
geeft. Men ontneemt hiermede de Bene
lux haar economische bestaansgrond.
Is men aan Belgische zijde overtuigd,
dat het bestaande verschil in loon- en
prijsniveau, dus het uiteenlopen van de
loon- en prijsstructuur, een onoverkome
lijke hinderpaal vormt, dan ligt hierin
de erkenning dat een economische Bene
lux thans onmogelijk is.
WIJ zouden een dergelijke gang van
zaken ten zeerste betreuren. De in
vloed hiervan op veel wijder gebied
dan dat der Benelux zou funest kunnen
zijn. Wat zou men van een Europese
economische integratie mogen verwach
ten. wanneer de Benelux, die steeds als
proto-type daarvan is beschouwd, zo'n
flagrant échec zou moeten erkennen
Wij zijn echter niet overtuigd, dat een
dergelijke ingrijpende wijziging van de
accoorden. zulk een terugzetten van de
Benelux-klok noodzakelijlk is. De loon-
en prijsverschillen op zichzelf zijn niet
absoluut bepalend voor de concurrentie
verhoudingen. Hierop zijn velerlei fac
toren van invloed. Ten congresse kwam
ook weer duidelijk uit o.a. in de met
cijfers overladen zeer gedegen rede var
dé heer Cool, de voorzitter van het Bel
gische katholieke Vakverbond hoe
aanvechtbaar allerlei „bewijzen" zijn.
Aan de andere kant is Benelux geen
Ïmtract, waarvan een partner als een
hylock de uitvoering kan en mag af
dwingen. De uitvoering van een dergelijk
diep-ingrijpend en veelomvattend ver
drag dient te geschieden in gestadig
onderling overleg en in wederzijds begrip
voor elkanders moeilijkheden. Aan de
Benelux zit ook een negatieve kant: het
voorkomen van een politiek van „export
van werkloosheid", die in de jaren 3C
hoogtij vierde. Wij kunnen niet volmon
dig erkennen, dat onze regering ten deze
de laatste maanden zó tactisch is op
getreden o.a. bij de conferentie te
Valkenburg en met de stellig zeer wei
nig tactische brief van minister Zrjlstra
aan zijn Belgische collega Duvieusart.
dat zij aan Belgische zijde het gevoel
heeft gegeven van begrip voor de Bel
gische moeilijkheden. Wij hopen daarom,
dat de soep niet zo heet zal worden ge
geten als zii thans van Belgische kant
wordt opgediend. Slechts dit dient hierbij
in aanmerking te worden genomen: de
positieve zijde van de Benelux, het schep
pen van één markt van 20 millioen zie
len. mag niet worden verloochend. Wan
neer men in onderling overleg maat
regelen van overheidszijde, maai
liefst in overleg tussen de betrokken
industrieën nodig acht, dienen deze
steeds tijdelijk te zijn. omdat anders
Benelux de kreeftengang zou gaan.
(Van een onzer verslaggevers)
HV onderzoek, dat de Raad voor de Scheepvaart
instelt naar de omstandigheden waaronder een
scheepsramp is gebeurd en aan wie de fout eventueel
ligt, is over het algemeen weinig spectaculair. Het gaat
meestal over het al of niet juist zijn van orders van
gezagvoerder of stuurlieden, over koerswijzigingen en
de ogenblikken waarop die wijzigingen werden gegeven.
Zo was ook de zitting die de Raad vandaag onder
presidium van prof. mr J. Offerhaus wijdde aan het
onderzoek inzake de heide Nederlandse vlaggeschepen,
de Oranje van de Stoomvaart Maatschappij Nederland
en de Willem Ruys van de Koninklijke Rotterdamse
Lloyd, die in de nacht van 5 op 6 Januari 1.1. ter hoogte
van Port Sudan in de Rode Zee met elkaar in aanvaring
kwamen, .een uitpluizen van de juistheid der gegeven
UIT scheepvaartkringen was de be
langstelling voor de zitting zeer
groot. Meer dan 120 plaatsen, een
aantal dat nooit eerder is bereiikit, wa
ren reeds enige dagen geleden toege
wezen aan directies van scheepvaart
maatschappijen, gezagvoerders, stuur
lieden en andere insiders.
De gezagvoerders van de Oranje en
de Willem Ruys. de heren C. Hemmes
en C. C. Goedewaagen moesten zich als
betrokkenen verantwoorden- Zij werden
terzijde gestaan door hun juridische
raadslieden mr F. baron van dei- Feltz
en mr G. J. Lycklama a Nijeholt. Als
getuigen had men opgeroepen de wacht
hebbende stuurlieden van de beide
schepen, de heren C. C. Boogerd en M.
C. van den Ouden, de beide roergangers
en de uitkijken.
Wij geven thans een chronologisch
overzicht van de verklaringen van be
trokkenen en getuigen, zoals die ter
zitting naar voren kwamen.
Personeel van Oranje
getuigt
DE tweede stuurman van de Oranje,
die de wacht had van 's avonds
20 tot 24 uur vertelaarde o.a., dat
de Oranje op 4 Januari van Suez was
108.5 MILLIOEN IN HET
RAMPENFONDS
In het Nationaal Rampenfonds w;
tot gistermiddag in totaal 108.5 mil
lioen bijeengebracht. Zaterdag was de
■tand 107.7 millioen.
commando's en de daaruit gevolgde manoeuvres der
beide schepen. De Ruys zowel als de Oranje kon na
de aanvaring, hoewel zwaar gehavend, de reis voort
zetten. De Oranje was met 801 passagiers op weg naar
Indonesië, in Tandjong Priok werd een ,,nood-neus" ge
bouwd zodat het schip zonder gevaar de terugreis naar
het moederland kon aanvaarden. Enige weken geleden
is het opgenomen in het dok van de N.D.S.M. en thans
is de Oranje weer vaarklaar.
De Ruys was reeds geruime tijd geleden gerepareerd
en heeft al weer een retourreis naar Indonesië gemaakt.
De behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart kan
pas thans geschieden, omdat de inspecteur-generaal
voor de Scheepvaart, de heer C. Moolenburgh. die ter
zitting de Inspectie vertegenwoordigde, met de dagvaar
ding moest wachten tot zowel het personeel van de
Oranje als van de Ruys in het land waren.
'vertrokken. Op de eersite wacht (2024
uur) van 5 Januari was de koers 150°
rechtwijzend; de vaart bediroeg 21 mijl,
de wind was O.Z-O. Te 23 uur 40 zag
getuige op drie streken aan bakboord
de vuren van twee schepen, de Willem
Ruys. die veel licht toonde en een don
ker schip, die twee toplichten rood liet
zien; de afstand schatte hij op 8 a 9
mijl. De stuurman waarschuwde kapi
tein Hemmes, die te 23.44 uur op de
brug kwam en het commando overnam.
Met de morselamp werden de namen
uitgewisseld.
Te 23.45 uur gaf de kapitein, aldus
verklaarde deze, order; „15° bakboord-
roer." Even later lag het schip 70"
rechtwijzend voor; de 2e stuurman heeft
daarna de Ruys steeds gepeild tussen
110° en 120". De kapitein wilde op 2
mijl afstand passeren. Toen de peiling
doorzette liet de kapitein veranderen
tot 80" rechtwijzend en kort daarna tot
90°. Van de Ruys zag men het groene
vuur uiet. Na een paar minuten werd
veranderd tot 95°, 100" en 105°.
Om 23 uur 58 gaf de Oranje één
stoot en draalde hard stuurboordroer.
Direct na die korte stoot, toen de koers
nog 105° was en het rode licht van de
Ruys 5° aan stuurboord was, zag men
de Ruys haar groen licht tonen en
hoorde men twee korte stoten; de af
stand was 21 3 mijl.
(Van onze correspondent)
Rotterdam, 28 Mei
Het beeld De Verwoeste Stad" van
de beeldhouwer Ossip Zadkine zal op
15 Mei aan het gemeentebestuur van
Rotterdam worden overgedragen. Het
:al worden geplaatst op een twee meter
hoge sokkel van natuursteen op het
noordelijke hoofd van de Leuvehaven,
waar men de zes meter hoge figuur
Is van verre zal kunnen aanschouwen.
Een Rotterdamse delegatie is dezer
dagen te gast geweest in de bronsgieterij
Van Susse te Arceuil in de onmiddellijke
omgeving der Franse hoofdstad., waar
het beeld is gegoten (op de foto).
De grote bronsfiguur zal langs de
weg naar de Maasstad worden vervoerd.
Hoewel het eerst in de bedoeling heeft
gelegen het beeld op Opbouwdag te ont
hullen, heeft men later dit voornemen
laten varen. Ook de Ijde Mei, eerst zeer
geschikt geacht, werd niet aanvaard,
aangezien Hemelvaartsdag hiermee sa
menvalt, zodat men ten slotte zijn keus
heeft laten vallen op de 15de Mei. Deze
dag volgt in ieder geval op de voor
Rotterdam zo betekenisvolle Hide Mei.
Kapitein Hemmes was overtuigd, dat
hij de koerslijn van de Ruys niet heeft
overschreden en als deze niets had ge
daan, zouden de schepen elkaar op 1\
mijl afstand zijn gepasseerd. De kapitein
begreep het gevaar nu de Ruys naar
bakboord ging, maar besloot vol te
houden in de draai naar stuurboord met
roer aan boord.
Hij gaf nog enige keren een korte
stoot en hoorde enkele malen twee
korte van de Ruys. Hij wilde geen vaart
minderen om snel te draaien en elkaar
niet onder een grote hoek te treffen.
Ongeveer een minuut voor de aan
varing had de Oranje alle drie machines
op volle kracht achteruit gezet, waarbjj
drie korte stoten werden gegeven.
De aanvaring geschiedde precies vijf
minuten na middernacht. De tanker,
die in de buurt was, heeft geen rol ge
speeld. Er brak na de aanvaring brand
op de Oranje uit in het kabelgat. De
Ruys was op verzoek van kapitein Hem
mes in de buurt gebleven; het vuur was
spoedig bedwongen.
De tweede stuurman van de Oranje,
die de wacht had, verklaarde o.a. dat
gedurende ongeveer 10 minuten 70° is
-estuurd, de Ruys zette in 8 minuten
door. De kapitein van de Oranje
had doorgezet tot 80°, deze koers werd
2 minuten gevolgd; de peiling bleef het
zelfde, daarom werd tot 90° recht
wijzend gestuurd.
Bij de order stuurboord aan boord
schatte de stuurman de afstand op
3 a 31 mijl. De Ruys had zijn koers nog
steeds niet gewijzigd, dit gebeurde pas
toen de Oranje 105° voorlag en de af
stand 2 mijl bedroeg. De aanvaring om
12.05 had plaats onder een hoek van
40 a 50°. De kapitein had op dat ogen
blik de order „stop" gegeven. Na de
aanvaring waren de schepen vlug vrij.
Intussen waren de waterdichte schotten
op order van de eerste stuurman ge
sloten. De eerste stuurman was enige
minuten voor middernacht op de brug
gekomen om de hondenwacht te nemen
en de tweede af te lossen. Hij ver
klaarde o.a., dat het bevel „volle kracht
achteruit" werd gegeven, toen de sche
pen ongeveer 100 meter van elkaar voe
ren. De stuurman legde betreffende de
koerswijzigingen en de tijden waarop
dit geschiedde dezelfde verklaringen af
als de gezagvoerder.
Personeel van de Ruys
getuigt
DE Willem Ruys was aldus de
de teede stuurman van de Willem
Ruys met '664 passagiers,, op
26 December van Tandjong Priok ver
trokken. Op de eerste wacht van de
5de Januari (2024 uur) fungeerden
op de brug de tweede stuurman met
een kwartiermeester als uitkgk. Een
matroos stond voorop. Het zicht was
goed; de vaart was ruim 18 mijl. Te
ruim half twaalf zag de tweede stuur
man, aldus verklaarde dezes, op twee
streken aan bakboord op 15 mijl afstand
een schip, dat morse-seinen opgaf de
Oranje te zijn. Met de kijker zag ge
tuige, dat de Oranje veranderde tot
70 a 80°. Toen de gezagvoerder van de
brug vernam, dat de Oranje als tegen
ligger van koers veranderde, kwam hij
op de brug (23 uur 42). Op twee stre
ken voorlijker dan dwars voer een mee-
ligger op ongeveer drie mijl afstand, die
snel werd opgelopen. Toen de meeligger
achterlijke dan dwars was. liet kapitein
Goedewaagen te 23 uur 44 5° geven,
daarna gaf hij deze order nog drie maal,
zodat te 23 uur 47 309° rechtwijzend
voorlag. De vierde stuurman kreeg op
dracht de Oranje te peilen. De gezag
voerder veranderde van koers, omdat
hij de Oranje in zijn manoeuvre tege
moet wilde komen. Hij had eerst niet
het plan naar de Oranje toe te sturen.
Te 23 uur 48 was de peiling 290° recht
wijzend en te 23 uur 52 297° recht-
CARTHAGE THANS
AAN DE KETTING
De Carthage, die gisteren van het
Scheveningse strand is gesleept en v
daar naar Rotterdam is gebracht, wordt
daar aan de ketting gelegd.
Een Franse werf, die een ander schip
van de rederij van de Carthage repareer
de en daarvoor een vordering heeft, liet
enige tijd terug door een Haagse deur
waarder beslag op het gestrande vaar
tuig leggen. Zolang deze kwestie niet
geregeld is. zal het beslag blijven voort
duren.
Op het Amerikaanse vliegdekschip
Bennington heeft zich een ontploffing
voorgedaan, waardoor elf opvarenden
werden gedood en vier gewond.
ién streek
mijl af
wijzend. De meeligger was nu
achterlijker dan dwars op 1
•tand.
Aangezien de gezagvoerder van de
Ruys verwachtte, aldus de kapitein van
dit schip als getuige gehoord, dat de
Oranje stuurboord uit zou gaan,
anderde hij de koers te 23 uur 52 naar
stuurboord tot 316°. Vier minuten later
peilde men de Oranje op 302° op 2 mijl
afstand. De kapitein dacht, dat de
Oranje niet „rood op rood" wilde pas
seren, de afstand was al zo klein, dat
stuurboord uitgaan van de Oranje zeer
gevaarlijk zou worden. Bij koershouden
door beide schepen zou de Ruys zéér
dicht achter de Oranje om zijn gegaan
Toen de afstand 1 a 11 mijl was, be
sloot de kapitein te 23 uur 57 bakboord
roer te geven, hij gaf order roer half
over bakboord en hg gaf twee korte
stoten. De Ruys draaide snel en toen
de Oranje op één streek aan stuurboord
was gekomen, hoorde men van de
Oranje één korte stoot en zag men haar
stuurboord uitdraaien. Toen de Oranje
recht vooruit was, was te 23 uur 58
reeds hard bakboord gegeven. De kapi
tein van de Ruys liet het roer aan boord
liggen en gaf nog twee maal twee korte
stoten; de Oranje draaide ook snel. De
gezagvoerder hoopte, dat het goed zou
gaan, maar te ruim 12 uur volgde de
aanvaring. De Ruys lag 240° voor. de
Oranje 200°. De schepen klapten
tegen elkaar, doch waren spoedig weer
vrij. Tot kwart over drie in de nacht
was de Ruys op verzoek in de buurt
van de Oranje gebleven.
De tweede stuurman van de Ruys
verklaarde nog, dat hij te 23 uur 57
impulsief de waterdichte schotten had
doen sluiten, omdat hij er van over
tuigd was, dat als de Oranje toen nog
meer naar stuurboord zou gaan er ern
stig gevaar voor een aanvaring- zou be
staan. Uit de verklaringen blijkt, dat
noch de Oranje noch de Ruys de radar
hebben gebruikt voor de bepaling van
richting en afstand.
DE dichting van het laatste gat in de
Kadi,jk tussen Kruiningen en Waar
de op Zuid-Beveland heeft tot ge
volg, dat de polder van Waarde snel
droog valt. Door de sluis in de zeedijk
kan heel wat water worden geloosd,
soms zelfs 400.000 kub. meter per dag.
Gisteren heeft een delegatie van vijf
Kamerleden, elk een fractie vertegen
woordigend, namens de Watersnood-
commissie uit de Tweede Kamer een
bezoek aan dit gebied gebracht. Het ge
zelschap bezocht eerst Kruiningen,
maakte dan een tocht langs Waarde en
vertoefde te Rilland-Bath, waar de
wnd. burgemeester, de heer D. Butijn,
een pleidooi voerde voor het behoud van
de nooddijk over de V;erde weg, welke
dijk, naar hij zei, in de toekomst voor
Rilland veiligheid betekent.
Na afloop van de tocht werd een bij
eenkomst gehouden ir het veilingge
bouw te Krabbendijke, waar tal van
vragen en wensen loskwamen. Men
roeg o.a. om de landbouwers, wier
rond is weggespoeld, een kans te geven
n de N.O. Polder of in de nieuwe
Braakmanpolder. De Rijkslandbouw-
consulent dr ir C. W. C. van Beekom
deelde mee, dat van de Kruiningen-
polder 5 volteomen is weggeschuurd
door kreekvorming; dit is niet minder
dan ruim 200 ha. De kleine bedrijven
zullen uiterijjk in 1956 hersteld kunnen
zijn en de grote bedrijven eerst in 1957.
De Rijkstuinbouwconsulent ir J. van
Soest zei, dat in Oost-Zuid-Beveland
200 fruittelers zgn gedupeerd: zij zullen
eerst in het najaar van 1954 of 1955
hun grond weer kunnen beplanten en
sommigen zullen moeten wachten tot
1956. Daarna zullen zij nog eens 6 A 7
jaar moeten wachten voordat zij op op
brengst kunnen rekenen.
Ook werd gepleit voor de bouw van
een nooddorp bij Kruiningen, omdat van
tweehonderd Kruiningse gezinnen de
woningen zijn vernield.
C A
Voor taxichauffeurs
Voor de taxichauffeurs te Leopold-
stad in Belgisch Kongo zijn ingrij
pende nieuwe voorschriften afgekon
digd. Enige er van luiden: Weest be
leefd tegen uw passagiers, kleedt u
in uniform en pet en zorgt dat uw
kleding schoon is. rukt geen bagage
uit de handen van mogelijke passa
giers. rijdt de passagiers naar het
politiebureau als verschil van me
ning ontstaat, geeft geen rijlessen
aan vrienden, verwanten of leerlin
gen, terwijl gij passagiers vervoert,
en vervoert geen. lijken,
Aanvullend beivijsmateliaal
De rechtbank te Amsterdam heeft
gisteren voor de tweede keer de 42-
jarige Amerikaan Harold J. Adonis ge
hoord, die als ambtenaar van het bureau
van de gouverneur van New Jersey,
Driscoll, 228.000 dollar als steekpennin
gen zou hebebn aangenomen. De Ver.
Staten hebebn de uitlevering van Adonis
gevraagd, 'die sedert 22 November te
Amsterdam is gedetineerd.
De rechtbank hoorde Adonis op 19
Januari voor de eerste keer en bracht
daarna haaradvies omtrent de ge
vraagde uitlevering aan de minister van
Jusitie uit. In April werd aanvullend
bewijsmateriaal uit Amerika ontvangen,
waarop de minister de rechtbank om
nader advies heeft verzocht.
In zijn conclusie zei de officier van
Justitie dat het voor het aanvullend ad
vies aan de minister alleen nog maar
ging over de vraag of er voldoende be
wijsmateriaal is overgelegd. Hij meende
dat dit het geval was en vond, dat het
aanvullende bewijsmateriaal het eerste
belangrijk heeft versterkt. Het is z. i.
voldoende om aan de gevraagde uitle
vering te voldoen.
De raadsman, mr J. Roggeveen uit
Haarlem persisteerde bij zijn conclusie
van 19 Januari, dat uitlevering niet mo
gelijk is. en merkte op dat het nieuwe
materiaal niet veel nieuws bevatte. Hij
wees er op, dat bovendien de zaak reeds
verjaard is. Hij achtte het vereiste be
wijs, dat het tractaat stelt, bovendien
onvoldoende en derhalve uitlevering niet
mogelijk.
De rechtbank zal nu binnen 14 dagen
haar nader advies, aan de minister van
Justitie uitbrengen.
Rode Kruis gaat varen
met invaliden
(Van een correspondent)
Ten derde male zal binnenkort uit De
venter een boot vertrekken met passa-
giers, die niet over de railing zullen han
gen, doch die met een blijdschap welke
tientallen malen groter is dan die van een
„normale" vacantieganger, een week in
luiden van dagelijks varen langs Neer-
lands mooiste plekjes. Vijf en zestig pas
sagiers zal de ..Kasteel Staverden" tellen
en voor elke twee zal een speciale ver
zorger aan boord zijn. Het zijn de chro
nisch zieken en invaliden die een boottocht
maken van zes dagen, welke georgani-
seerd wordt door het Rode Kruis.
Ditmaal zullen de Overijsselse invali
den gedurende de tocht van zes dagen
varen van Deventer via Kampen naar
Harderwijk, dan naar Flevostad, Marken
en Amsterdam, vervolgens via Utrecht
naar Vreeswijk, de vierde dag naar Rot
terdam en Dordrecht, de vijfde naar Nij
megen en vandaar terug naar Deventer
(Ingez. med.-advertentie)
J-Jet hteft ten heel aparte bekoring, de weg
naar Uw vacantiebestemmïng door de
lucht af te leggen. De KLM stelt er prtjs op
U met velt goede zorgen te omringen en U
van een service te laten genieten, die van a
tot z op Uw comfort is ingesteld. Laat Uw
vacantie écht goed beginnen: Schenk Uzelf
het genoegen per KLM te reizen.
Herhalingsoefeningen Kon.
Marine
In de loop van dit jaar zal personeel
van de Koninklijke Marine worden op
geroepen voor herhalingsoefeningen.
Deze oproepen geschieden individueel.
Geen van de opgeroepenen blijft langer
dan 31 dagen in werkelijke dienst.
Bij deze oefeningen zgn ongeveer
2000 man van het Korps Mariniers be
trokken, die in twee groepen opkomen,
en 500 man vlootpersoneel van de ver-
bindingsdienst.
De eerste groep van ongeveer 900 man
van het Korps Mariniers zal in Juni te
Doorn opkomen. Een tweede groep ma
riniers, ongeveer 1100 man sterk, zal
half September in werkelijke dienst ko
men, eveneens te Doorn.
Het bij deze herhalingsoefeningen be
trokken vlootpersoneel wordt eveneens
half September in werkelijke dienst op
geroepen. Dit personeel komt op
Voorschoten.
STAPEND ACHTER
STUUR
(Van een onzer verslaggevers)
Nog scheen de ex-caféhouder uit
Wateringen, die in de verdachtenbank
van het gerechtshof in Amsterdam
stond, onthutst te zijn over het vonnis,
dat de rechtbank in de hoofdstad hem
op 19 Januari j.l. oplegde en waarbij hij
wegens het veroorzaken van dood door
schuld werd veroordeeld tot een maand
gevangenisstraf benevens twee jaar in
trekking van zijn rïjbewjjs. ..Ik vind de
straf erg zwaar", was zijn antwoord op
de gebruikelijke vraag van de president,
waarom hij in beroep was gekomen. En
slechts node scheen de man de uiteen
zetting van de president te aanvaarden,
dat deze straf, hoe zwaar zij de betrok
kene ook treffen moge, in de verste
verte niet opweegt tegen het veroor
zaken van de dood van een mens, aan
wie niet de minste schuld hieraan kon
worden toegeschreven en wiens gezin
daardoor moreel en materieel was ont-
w richt.
Op 22 October j.l. was verdachte des
morgens om vijf uur met zijn auto uit
Wateringen naar Hoorn vertrokken voor
zaken. Hij was echter al veel vroeger
opgestaan en onderweg nog zó slapei-ig,
dat hij zijn auto aan de kant van de
weg zette en een dutje ging doen.
Daarna vervolgde hij zijn reis naai
Hoorn, deed daar zijn zaken af en keerde
in de namiddag naar huis terug. Onder
de gemeente Landsmeer bereed hij de
provinciale weg, die geheel vrij was,
maar desondanks schoot hij op een ge
geven moment van de weg af, reed met
een snelheid van ongeveer zestig kilo
meter over de grasberm en het daar
naast gelegen rijwielpad om terecht te
komen in het gras langs een sloot, waar
hij een wielrijder „schepte", die daar
rustig met een kennis stond te praten.
De man werd nog ongeveer 35 meter
meegesleurd en zo ernstig gekwetst, dat
hij vei-moedelijk reeds ter plaatse
overleed.
De auto bleek geheel in orde en de
bestuurder, die over zijn zenuwen heen
was, kon geen enkele verklaring voor
zijn merkwaardige manoeuvre geven.
Vermoedelijk is hij door slaap overmand
en bovendien reed hij nog met aange
zette verwarming in een geheel gesloten
wagen. Een en ander gaf de procureur-
generaal aanleiding nog eens te wijzen
op het gevaar, dat ook de reeds zo in
geburgerde auto in bepaalde omstandig
heden en onder bepaalde handen kan
opleveren. Voor verlaging van de straf
zag de aanklager niet de minste aan
leiding en dus eiste hij bevestiging van
het vonnis.
De verdediger bei-iep zich op het feit,
dat volgens foto's het slachtoffer niet
zou hebben gestaan op de in de dag
vaarding genoemde plaats en de recht
bank haar vonnis niet afdoende zou heb
ben gemotiveerd. Bovendien zou bij de
lijkschouwing geen dodelijk letsel zijn
,-ebleken. Hij wees op de mogelijkheid,
Jat verdachte door een of andere oor
zaak tijdelijk het bewustzijn zou hebben
verloven; mogelijk heeft hij ook het
autokacheltje, dat hij voor het eerst
gebruikte, verkeerd behandeld. Pleiter
achtte geen voldoende, aanwijzing voor
schuld aanwezig en wees ter motivering
van zijn subsidiair beroep op clementie
op de gunstige reputatie van zijn cliënt.
Verdachte scheen in zijn „laatste
woord" nog steeds niet te beseffen, dat
de opgelegde straf in geen verhouding
stond tot het onheil, dat hij heeft aan
gericht en meende, dat bg veroordeling
tot een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf
hij nimmermeer in staat zou zijn „de
maatschappij te heipén opbouwen"...
Het hof zal 7 Mei arrest wijzen.
68e Tijst slachtoffers
watersnood
Het informatiebureau van het Rode
Kruis heeft de 68e lijst van geborgen en
geïdentificeerde slachtoffers van de
watersnood uitgegeten.
NIEUW^RKERK
Adrie van der Bijl, geb. 14.3.'08. laat
ste adres; Gouweveerseweg 42: Janna
Cornelia Hoogerland. geb. 10.11.'29,
laatste adres: Stationsstraat 372; Adri-
ane SiesWandel, geb. 7.3.1888, laatste
adres; Molenstraat 138.
OOSTERLAND
Jacob Hendrikset geb. 6.11.11, laatste
adres: Groeneweg. A 359; Joppa Hen-
drikseHanse, geb. 29.9.16, laatste
adres: Groeneweg; A 359; Frans Ver
hoek, geb. 7.6.1886, laatste adres: Bos-
blokdreef A 302; Jan Adriaan van Wes-
tenbrugge. geb. T3.1.'07, laatste adres:
Sltkweg A 407.
OUWERKERK
Janna Maria BoogerdKuijper, geb.
6.10.1875. laatste, adres: no 32.
OUDE TONGE
Elisabeth Maria de BoetStoop, geb.
7.4.'09, laatste adres: B 87; Hendrik
Kievit, geb. 1.6,04., laatste adres: Jozefs-
dreef 11; Joharima van NesDe Vos,
geb. 24.5.'20. laatste adres: Junianastr.
50; Abraham Quist, geb. 16.12.1883,
laatste adres: Julianastraat 64; Neeltje
QuistVan Vliet, geb. 10.1.18S3. laatste
adres: Juhnanastr. 64; Cornelia Verweij,
geb. 2.4.'28, laatste adres: B 83.
Prins Bernhard zal werkbezoek
aan Gelderland brengen
Prins Bemhard stelt zich voor op 28
cn 29 Mei een werkbezoek te brengen
aan Gelderland c<m zich op de hoogte te'
stellen van de problemen in het rivieren
gebied met betrekking tot de industria
lisatie. ruilverkaveling, komgronden en
waterstaatkundige aangelegenheden.
OP HET STRAIKD bij Bloemendaal en
Zandvoort herrijlzen de zomerhuisjes van
de Amsterdammers. Ieder lid van het
gezin helpt bij de wederopbouw van het
huisje, dat het gehele zomerseizoen tot
wonityg zal dienen.