r Welkome gast uit de lucht mmmfm WyM Trémérie's reddingswerk bij de ramp Helicoptère-piloot van de Sabena op Teriet gehuldigd Halfuurdienst tussen Zwolle en Nijmegen per 17 Mei BlHlfrJl BIJEN MOETEN EVACUEREN Bij Van Gelder Zonen Renkum ging de vlag in top Maandag 27 April 1953. NIEUWE APELDOO? NSE COURANT Tweede blad (Van onze reportage-redacteur) TERLET, 25 April. Niemand had voor kort gedacht, dat ons nog eens zulke banden aan de Sabena zouden binden. Zonder het hefschroefvliegtuig, genaamd helicoptèrc, zou het ook niet gebeurd zyn. Zijn draaiende vleugels hebben ons ingepalmd. Onschatbare diensten heelt de helicoptère ons land bewezen in die verschrikkelijke dagen van begin Februari. De eerste helicoptère-piloot, die in het ramp gebied hulp kwam brengen was de Belg Gérard Trémérie. Direct toen hy in Brussel vernam, dat zich op langs nor male weg onbereikbare plaatsen mensen in nood bevonden, is hjj opgestegen. Aan een tussenlanding op Woensdreeht dacht hy niet. Regelrecht vloog hü naar een stukje dijk op Oude Tonge, waar hy op mcesteriyke wyze tussen de daar samengeschoolde vluchtelingen een landing uitvoerde, 't Was toen echter onmogelyk weer op te stygen, en zo bracht Trcmérie zyn eerste nacht op de Zuid-Hollandse eilanden door in een gelijksoortige positie als de duizenden, die in nood verkeerden. Daarna echter heeft onze Sabena-piloot onvermoeibaar af en aan gevlogen en hónderden mensen gered. Voor zyn nobele onderneming en zyn moedig gedrag heeft de Kon. Ned. Ver. van Luchtvaart hem Zaterdagmiddag op het Zweefvliegcentrum Teriet by Arnhem vereerd met de zil veren K.N.V.v.L.-medaille met als inscriptie: „A notre ami Gérard Trémérie en reconnaissance de sa noble initiative et conduite courageusc en faveur des sinistrés des inonda- tions aux Pays-Bas en février 1953". Nederlandse dank aan alle buitenlandse vliegers Zomerdienstregeling N.S. UTRECHT. Op Zondag 17 Mei zullen de Nederlandse Spoorwegen de zomer dienstregeling invoeren. In de eerste plaats is van belang: De electrificatie ZutphenZwolle. Op het baanvak ZwolleNymegen, dat van 17 Mei af geheel electrisch kan worden bereden, wordt een uurdienst met electrïsche stoptreinen onderhouden. Deze treinen sluiten te Nymegen aan op de diesel-electrische uurdienst NymegenKrabbendyke v.v. Uiteraard arriveerde hij, in gezel schap van zijn echtgenote, met de heli coptère, die hem beroemd maakte. De douane was voor deze gelegenheid herwaarts gekomen. Alles wat in Ne derland sportvlieger heet, was present. En zo is aan de heer Trémérie en in zijn persoon aan alle buitenlandse pi loten, die aan de hulpverlening heb ben deelgenomen, een passende hulde bereid. „U bent nu eens niet in Ne derland om een Beneluxvlucht voor te bereiden, of om deel te nemen aan de Ilsy, maar om ons aller dank en be wondering in ontvangst te nemen, want", aldus de voorzitter van de K.N. V.v.L., de heer C. Kolff, „ik beschouw mij, u toesprekend, als de tolk van alle Nederlanders". „Kunt u bij benadering het aantal door u geredden opgeven?" hebben wij de heer Trémérie gevraagd. „Ik kan dat niet schatten", aldus in alle bescheidenheid de kranige man in zijn blauwe uniform. „Vele mensen, zieken vooral, zijn op brancards op de sleeën van het toestel gebonden en zo naar veilige haven gevlogen. En dan moesten er heel veel benarden uit bomen en van daken worden „gepikt". Ook redders, dokters en medicamenten heb ik van de ene dijk naar de andere gevlogen. Getallen zouden bijaldien weinig zeggen". De heer Trémérie, die een Waal is, maar die zijn dankwoordje over broe derplicht en Belgisch-Nederlandse ka meraadschap niettemin in ontroerend Vlaams wist te formuleren, deelde ons ook nog mede, dat de Sabena momen teel met drie helicoptères vliegt. De maatschappij krijgt binnenkort de be schikking over grotere, waarmee, zoals bekend is, binnen een half jaar een lijndienst Brussel—Rotterdam zal wor den geopend. Er is dus alle reden om aan te nemen, dat wij de heer Trémé rie, die nu drie jaar in dienst is van de Sabena, in de toekomst nog vaak de gast van Nederland zullen weten. De zweefvliegery in '52. Op deze algemene ledenvergadering van de K.N.V.v.L. werd voorts aan de heer G. J. Ordelman het certificaat van erkenning uitgereikt omdat hij als Wereldfaam dank zij een kalender AMSTERDAM. Het ongeveer 450 inwoners tellende dorp Singleton in Sussex (Engeland) trekt de laat ste tijd grote belangstelling van vooral Amerikaanse toeristen. Deze komen naar het dorpje, drin ken er glas ale (donker bier) maken foto's en verdwijnen dan weer. Geen der inwoners had ook maar het flauwste vermoeden waaraan deze plotselinge belangstelling van buitenlanders te danken was, totdat een hunner de stoute schoenen aantrok en een Amerikaan vroeg waarom hij naar Singleton was ge komen. Het antwoord was zeer verras send. Jullie dorp staat op de ka lender vande Pan American Airways en is nu over de hele we reld bekend. eerste Nederlander de zweefvliegaf- stand boven de 300 km heeft gebracht, waarmee hij het gouden prestatiebrevet verwierf. In Spanje heeft de heer Or delman deelgenomen aan de wereld kampioenschappen, vanwaar hij als zevende is teruggekeerd. Zilveren me dailles werden nog uitgereikt aan ir. J. Blackstone voor zijn uitnemende diensten aan de zweefvliegerij bewe zen en aan Jhr mr P. O. M. Gevaerts van Simonshaven ter gelegenheid van diens zilveren jubileum als penning meester der K.N.V.v.L. De zweefvliegerij heeft vorig jaar niet over gebrek aan publiciteit te kla gen gehad. Over Robbie Vaassen, die op zijn veertiende verjaardag zijn A- en B-brevet haalde, werd zelfs in een Nieuwzeelandse courant geschreven. Er is bij de schooljeugd verheugend veel animo voor zweefvliegen; de scholierenopleiding resulteerde in 1952 in 120 B-brevetten. In totaal werden het vorig jaar 22800 vluchten gemaakt, dit is bijna 2500 meer dan in 1951. De aanleg van een nieuw zweefvliegveld onder Zestienhoven bij Rotterdam wordt voorbereid. Op het centrum Teriet zijn belangrijke terreinverbete ringen op til. E.D.G.-protocollen Regering keurde de aanvulling goed DEN HAAG. Naar het ANP ver neemt heeft de Nederlandse regering vorige week de aanvullende protocol len van het E.D.G.-verdrag goedge keurd. Deze aanvullende protocollen zyn thans door alle deelnemers van de E.D.G. aanvaard. Amerikaans toerist in pension bestolen AMSTERDAM. Tegen de 24-jarige Amsterdamse jongeman W. J. S., die in September jl. van een in het pen sion van zijn moeder logerende Ame rikaan uit Calïfornië een fototoestel, projectie-apparaat, en diens porte feuille met een passagebiljet en een credietbrief van 6000 dollar heeft weg genomen, heeft de officier van Justi tie bij de rechtbank te Amsterdam, anderhalf jaar met aftrek door te brengen in een openlucht-gevangenis geëist. De verdachte, die reeds acht maal is veroordeeld en nog zestien maanden gevangenisstraf tegoed heeft, had de foto-apparaten, die een waarde van f 1300,— hadden, verkocht voor f 300, Daarna was hij naar Frankrijk uitge weken en in Marseille door de Franse politie gepakt. Weer openluchtspel te Diever (Dr.) DIEVER. Te Diever worden ook deze zomer openluchtvoorstellingen gegeven. De repetities van Shake speare's „Eind goed al goed", onder regie van de arts L. D. Broekema zijn begonnen. De voorstellingen worden gegeven op 4, 11, 14, 18, 22 en 25 Juli aanstaande. Fransen in Laos met omsingeling bedreigd SAIGON. De vorderingen van de Vietmins-opstandelingen in Laos ba ren in Franse kringen te Saigon ern stige bezorgdheid. Sinds de aanval twee weken geleden werd ingezet, hebben de Vietminh- strijdkrachten reeds een derde van de staat in haar macht. Zij vormen thans een bedreiging voor de hoofdstad Loeang Prabang, de koninklijke resi dentie. De Vietminh-opstandelingen hebben 10.000 man samengetrokken rondom de Franse basis op de vlakte der krui ken, een hooggelegen plateau in mid- den-Laos. Verder trekt nog een strijd macht van tien- tot twaalfduizend man uit het Noorden in deze richting. In Franse kringen vraagt men zich af, of de communisten, na aankomst van deze groep, de omsingelende aanval op de Franse stellingen zullen begin nen. Strijdkrachten van de Vietminh waren Zondag slechts 60 km van Loeang Prabang. ONZE FOTOGRAAF heeft op Teriet de Komst van de helicoptère-piloot Trémérie vastge legd. Met zijn vrouw kwam Trémé rie uit de lucht vallen. Bij aan komst volgt de steeds noodzakelijke passencontröle. Onder: de huldiging. Trémérie links achter de tafel. Nieuw formaat reisgids Behalve de electrische uurdienst Nijmegen—Zwolle is tussen Arnhem en Deventer een tweede uurdienst met stoptreinen ontworpen, zodat ieder half uur reisgelegenheid met stoptrei nen zal bestaan tussen deze beide plaatsen. Tussen Nijmegen en Zwolle worden ten slotte op de spitsuren nog drie sneltreinen in beide richtingen toegevoegd, Zaterdags vier. In de verbinding TwenteLimburg komt een belangrijke verbetering. Iedere twee uur zal tussen Roermond en Enschede 'n doorgaande diesel-elec trische trein rijden, die tussen Nijme gen en Zutphen een sneltrein is en al leen te Arnhem stopt. Van de bij Allan bestelde D.E. één- en tweerijtuigtreinen zullen vermoede lijk vier éénrijtuigtreinen en één twee- rijtuigtrein voor de dienst beschikbaar zijn. Van de vier éénrijtuigtreinen zal er één rijden tussen Arnhem en Win terswijk. Alle autobusdiensten, die de spoor wegen nog hebben, vervallen per 17 Mei. Het betreft hier de diensten Zut phenZwolle, ZutphenEnschede. Deze opheffing geldt natuurlijk niet voor de tijdelijke autobusdiensten in Zeeland, ter vervanging van de dooi de watersnood gestaakte treindiensten. Acht kinderen door brand omgekomen SAULT SAINTE MARIE (Ontario- Canada). Acht kinderen zijn om het le ven gekomen bij een brand in een houten huis te Tarentorous. De brand ontstond door hel omvallen van een kachel. Wegafsluiting bij Zevenaar De KNAC bericht, dat de Zevenaars- weg, lopende van Doesburg naar Ze venaar. op 29 April zal worden afge sloten voor alle rijverkeer wegens ver nieuwing van het brugdek bij de Win- gerdense sluis. Deze afsluiting zal tot 20 Mei duren. Verkeer met personen auto's is mogelijk langs een kleine om weg. Het zware verkeer zal over Di- dam worden omgeleid. By de N.V. Koninklijke Papierfa brieken Van Gelder Zonen (V.G.Z) fabriek II aan de Rijn te Renkum, was het Zaterdag 40 jaar geleden, dat Ma chine 16 het eerste goed verkoopbare krantenpapier leverde. In 1911 bleek dat de dagbladpers, die steeds met volkomen zekerheid op de levering van papier moest kunnen rekenen, er de voorkeur aan gaf niet alle orders aan één en dezelfde fa briek op te dragen, teneinde niet de kans te lopen tengevolge van een of andere storing plotseling van papier verstoken te zijn. Om dit bewaar der diverse afnemers op te heffen, be sloot de firma V.G.Z. met de haar eigen voortvarendheid tot het stichten van een tweede fabriek van couran tenpapier in een ander gedeelte van ons land dan Velsen. De keuze viel op Renkum, mede door haar gunstige ligging aan de Rijn, en zo verrees aan de Noordelijke Rijnoever een geheel nieuw complex, Renkum II, dat ook nu nog als model inrichting kan beschouwd worden. In 1911 werd met de opbouw van dit gro te nieuwe fabriekscomplex begonnen. Het werk vorderde gestadig en zo was in 1912 reeds het moment aangebro ken, dat men in Duitsland bij Voith (Heidenheim) twee papiermachines kon bestellen, nl. 16 en 17. Deze had den een werkbreedte van 3650 mm. Alhoewel Renkum l pas tegen het einde van 1913 geheel voltooid en be drijfsklaar was, kon reeds op 26 April van dat jaar de eerste papiermachine (16) in gebruik worden genomen. Deze machine had een snelheid* van ca 130 meter per minuut. Zij produceerde per uur 140 kg krantenpapier, dat is in totaal ca 196 ton per week. Reeds enige tijd later werd machine 17 in gebruik genomen. De vraag naar goed krantenpapier bleef echter aanhou den en in 1921 had de aflevering van krantenpapier reeds zo'n vlucht ge nomen, dat op Fabriek II wederom een nieuwe machine in gebruik moest worden gesteld. Deze machines zijn tegenwoordig kolossale technische bouwsels. Het scheppen, afnemen, persen, drogen, lijmen en glanzen, waar vroeger een groot aantal ge schoolde arbeiders voor nodig waren, geschiedt nu door één machine, welke aan het begin de zeer dunne vloei bare papierslof opneemt en aan het andere einde de rollen papier afle vert. Nog steeds zijn deze zelfde pa piermachines in gebruik, al hebben in de loop dezer 40 jaren talloze ombou wingen plaats gevonden. Was in 1935 de snelheid van deze machine reeds opgevoerd tot 220 m per minuut, thans in 1953 is deze reeds vergroot tot ca 300 m, met een tonnage van ruim 400 ton per week. De Verenigde Koninklijke Papier fabrieken der firma Van Gelder Zo nen hebben in de 170 jaren van hun Mijnramp in Mexico eist vele doden GUTIERREZ. In een zilvermijn bij Angangue o, 120 kilometer ten Noordwesten van de stad Mexico, heeft zich een ontploffing voorge daan, waarna brand uitbrak. Van de mijnwerkers zouden 207 in de mijn opgesloten zijn. De lijken van 35 man zijn reeds geborgen. Reddingsploegen zijn er in geslaagd reeds meer dan honderd mijnwerkers te redden. 15 der geredden waren ern stig gewond en 35 bedwelmd. Het is bekend, dat 37 der opgesloten mijnwerkers gevaar lopen te verdrin ken, aangezien de gangen, waarin zij zijn opgesloten, vollopen met water. De ramp voltrok zich enkele minu ten voor de arbeiders het werk voor het week-einde zouden neerleggen. Zij werd veroorzaakt door kortsluiting van hoogspanningsdraden, waardoor mijnstutten in brand raakten. Een politiecordon, dat rond de mijn schacht werd gelegd, werd verschei dene malen doorbroken door vrou wen, die waanzinnig waren van angst voor hun mannen in de mijn. bestaan bewezen volkomen voor hun taak berekend te zyn. Naast jaren van voorspoed en intensieve arbeids vreugde heeft deze firma ook tijden van achteruitgang gekend. Vooral na de grote Wereldbrand II, toen bij te rugkeer na de évacuatie bleek, dat Fabriek II te Renkum voor een groot deel door de Duitsers was verwoest, moest er met vereende krachten ge werkt worden om deze ruïne op te ruimen en weer te herbouwen tot een bedrijf, zoals {iet nu weer geworden is. Van één bescheiden Zaanse papier molen is Van Gelder uitgegroeid tot een modern concern, dat met haar vijf grote fabrieken zeker tot de belang rijkste papierindustrieën van ons land gerekend kan worden. VERLIESLIJST RODE KRUIS 67e lijst van geborgen en geïdentifi ceerde slachtoffers, uitgegeven 25 April 1953. Fynaart: Geilings, Cornelia Adriana,geb. 13-12-48, laatste adres: Fijnaart D 236. Nieuwerkerk: Flikweert, Johannes, geb. 20-3-94, laatste adres: Nieuwerkerk, A 39. Den Haan, Johannes Adrianus, geb. 14-3-36, laatste adres: Molenstraat A 136, Nieuwerkerk; De Jonge, Corne- lis Leonard, geb. 29-8-83, laatste adres: Meidoornstraat 4, Nieuwerkerk; Van Klinken, Marinus Karei, geb. 18-11-19, laatste adres: Prov. Straatweg 437, Nieuwerkerk; Van Klinken, Steven, geb. 18-5-48, laatste adres: Prov. Straat weg 437, Nieuwerkerk; Padmos, Arie, geb. 11-1-09, laatste adres: Brouwer straat 316, Nieuwerkerk. Oude Tonge: Dingenouls, Johanna, geb. 7-2-67, laatste adres: Jozefsdreef 3; Kamp, Cornelis Jacob, geb. 24-6-39, laatste adres B 65; Kamp, Willem, geb. 22-12-06. laatste adres: B 65; Kreeft De Boed, Lijgje, geb. 9-11-28, laatste adres: Nieuwstraat 29; Van Peperstra ten—Van Bergen. Allegonda, geb. 22-11-96, laatste adres: B 54. Ouwerkerk: Koopman, Helena Jacoba, geb. 24-2-32, laatste adres: Eikerzee no. 15; Van de Velde, Willem J„ geb. 7-10-07, laatste adres: no. 181 Ouwerkerk. Zierikzee: Fondse, Ruytenburg, Catharina Johan na, geb. 11-3-04, laatste adres: Boere- weg B 520, Zierikzee. - Kommernisse voor de komkommerkwekers (Van onze Haagse redacteur). DEN HAAG. Met kom mernisse in het hart hebben de Loosduinse komkommerkwekers in vorige jaren een deel van hun oogst moeten afschrijven, omdat ver scheidene komkommers zaadkomkommers bleken te zijn en zulke komkom mers ongenietbaar en dus waardeloos zijn. De bijen bleken de schuldigen te zijn. Op hun zwerftochten be zochten zij ook de gele komkommerbloemen en overwippend van de ene bloem op de andere droe gen zij stuifmeel mee van de mannelijke bloemen naar de vrouwelijke exemplaren. waardoor deze bevrucht werden en wel heel mooie komkom mers rijpten, maar onbruikbare zaadkom kommers. Weg met de bijen, werd de leus. De Haagse kwe kers. de bijenhouders en het Haagse gemeentebc stuur staken de koppen bij elkaar en het slot van het liedje is, dat de Ra id een voorstel te behande len krijgt .om gedurenac- een bepaalde tijd van het jaar in een bepaald deel van de gemeente het hou den van bijen te verbie den. En zo zullen de bijen families elk jaar van 15 Mei tot 10 Augustus van een gebied, dat zich over een groot gedeelte van westelijk Den Haag uit strekt, verbannen wor den. Ongeveer zestig bijenvolken vallen onder deze gedwongen evacua tie. die bekostigd zal worden door de Loos duinse kwekers. Veertig jaar geleden werd de eerste machine" voor courantenpapier in gebruik genomen

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1