r
Welkome gast uit de lucht
mmmfm
WyM
Trémérie's reddingswerk bij de ramp
Helicoptère-piloot van de Sabena op Teriet gehuldigd
Halfuurdienst tussen Zwolle
en Nijmegen per 17 Mei
BlHlfrJl
BIJEN MOETEN EVACUEREN
Bij Van Gelder Zonen Renkum
ging de vlag in top
Maandag 27 April 1953.
NIEUWE APELDOO? NSE COURANT
Tweede blad
(Van onze reportage-redacteur)
TERLET, 25 April. Niemand had voor kort gedacht, dat
ons nog eens zulke banden aan de Sabena zouden binden.
Zonder het hefschroefvliegtuig, genaamd helicoptèrc, zou
het ook niet gebeurd zyn. Zijn draaiende vleugels hebben
ons ingepalmd. Onschatbare diensten heelt de helicoptère
ons land bewezen in die verschrikkelijke dagen van begin
Februari. De eerste helicoptère-piloot, die in het ramp
gebied hulp kwam brengen was de Belg Gérard Trémérie.
Direct toen hy in Brussel vernam, dat zich op langs nor
male weg onbereikbare plaatsen mensen in nood bevonden,
is hjj opgestegen. Aan een tussenlanding op Woensdreeht
dacht hy niet. Regelrecht vloog hü naar een stukje dijk op
Oude Tonge, waar hy op mcesteriyke wyze tussen de daar
samengeschoolde vluchtelingen een landing uitvoerde,
't Was toen echter onmogelyk weer op te stygen, en zo
bracht Trcmérie zyn eerste nacht op de Zuid-Hollandse
eilanden door in een gelijksoortige positie als de duizenden,
die in nood verkeerden.
Daarna echter heeft onze Sabena-piloot onvermoeibaar af
en aan gevlogen en hónderden mensen gered. Voor zyn
nobele onderneming en zyn moedig gedrag heeft de Kon.
Ned. Ver. van Luchtvaart hem Zaterdagmiddag op het
Zweefvliegcentrum Teriet by Arnhem vereerd met de zil
veren K.N.V.v.L.-medaille met als inscriptie: „A notre ami
Gérard Trémérie en reconnaissance de sa noble initiative
et conduite courageusc en faveur des sinistrés des inonda-
tions aux Pays-Bas en février 1953".
Nederlandse dank aan alle buitenlandse
vliegers
Zomerdienstregeling N.S.
UTRECHT. Op Zondag 17 Mei zullen de Nederlandse Spoorwegen de zomer
dienstregeling invoeren. In de eerste plaats is van belang:
De electrificatie ZutphenZwolle.
Op het baanvak ZwolleNymegen, dat van 17 Mei af geheel electrisch kan
worden bereden, wordt een uurdienst met electrïsche stoptreinen onderhouden.
Deze treinen sluiten te Nymegen aan op de diesel-electrische uurdienst
NymegenKrabbendyke v.v.
Uiteraard arriveerde hij, in gezel
schap van zijn echtgenote, met de heli
coptère, die hem beroemd maakte. De
douane was voor deze gelegenheid
herwaarts gekomen. Alles wat in Ne
derland sportvlieger heet, was present.
En zo is aan de heer Trémérie en in
zijn persoon aan alle buitenlandse pi
loten, die aan de hulpverlening heb
ben deelgenomen, een passende hulde
bereid. „U bent nu eens niet in Ne
derland om een Beneluxvlucht voor te
bereiden, of om deel te nemen aan de
Ilsy, maar om ons aller dank en be
wondering in ontvangst te nemen,
want", aldus de voorzitter van de K.N.
V.v.L., de heer C. Kolff, „ik beschouw
mij, u toesprekend, als de tolk van
alle Nederlanders".
„Kunt u bij benadering het aantal
door u geredden opgeven?" hebben wij
de heer Trémérie gevraagd.
„Ik kan dat niet schatten", aldus in
alle bescheidenheid de kranige man in
zijn blauwe uniform. „Vele mensen,
zieken vooral, zijn op brancards op de
sleeën van het toestel gebonden en zo
naar veilige haven gevlogen. En dan
moesten er heel veel benarden uit
bomen en van daken worden „gepikt".
Ook redders, dokters en medicamenten
heb ik van de ene dijk naar de andere
gevlogen. Getallen zouden bijaldien
weinig zeggen".
De heer Trémérie, die een Waal is,
maar die zijn dankwoordje over broe
derplicht en Belgisch-Nederlandse ka
meraadschap niettemin in ontroerend
Vlaams wist te formuleren, deelde ons
ook nog mede, dat de Sabena momen
teel met drie helicoptères vliegt. De
maatschappij krijgt binnenkort de be
schikking over grotere, waarmee, zoals
bekend is, binnen een half jaar een
lijndienst Brussel—Rotterdam zal wor
den geopend. Er is dus alle reden om
aan te nemen, dat wij de heer Trémé
rie, die nu drie jaar in dienst is van
de Sabena, in de toekomst nog vaak
de gast van Nederland zullen weten.
De zweefvliegery in '52.
Op deze algemene ledenvergadering
van de K.N.V.v.L. werd voorts aan
de heer G. J. Ordelman het certificaat
van erkenning uitgereikt omdat hij als
Wereldfaam dank
zij een kalender
AMSTERDAM. Het ongeveer 450
inwoners tellende dorp Singleton
in Sussex (Engeland) trekt de laat
ste tijd grote belangstelling van
vooral Amerikaanse toeristen.
Deze komen naar het dorpje, drin
ken er glas ale (donker bier) maken
foto's en verdwijnen dan weer.
Geen der inwoners had ook maar
het flauwste vermoeden waaraan
deze plotselinge belangstelling van
buitenlanders te danken was, totdat
een hunner de stoute schoenen
aantrok en een Amerikaan vroeg
waarom hij naar Singleton was ge
komen.
Het antwoord was zeer verras
send. Jullie dorp staat op de ka
lender vande Pan American
Airways en is nu over de hele we
reld bekend.
eerste Nederlander de zweefvliegaf-
stand boven de 300 km heeft gebracht,
waarmee hij het gouden prestatiebrevet
verwierf. In Spanje heeft de heer Or
delman deelgenomen aan de wereld
kampioenschappen, vanwaar hij als
zevende is teruggekeerd. Zilveren me
dailles werden nog uitgereikt aan ir.
J. Blackstone voor zijn uitnemende
diensten aan de zweefvliegerij bewe
zen en aan Jhr mr P. O. M. Gevaerts
van Simonshaven ter gelegenheid van
diens zilveren jubileum als penning
meester der K.N.V.v.L.
De zweefvliegerij heeft vorig jaar
niet over gebrek aan publiciteit te kla
gen gehad. Over Robbie Vaassen, die
op zijn veertiende verjaardag zijn A-
en B-brevet haalde, werd zelfs in een
Nieuwzeelandse courant geschreven.
Er is bij de schooljeugd verheugend
veel animo voor zweefvliegen; de
scholierenopleiding resulteerde in 1952
in 120 B-brevetten. In totaal werden
het vorig jaar 22800 vluchten gemaakt,
dit is bijna 2500 meer dan in 1951. De
aanleg van een nieuw zweefvliegveld
onder Zestienhoven bij Rotterdam
wordt voorbereid. Op het centrum
Teriet zijn belangrijke terreinverbete
ringen op til.
E.D.G.-protocollen
Regering keurde de
aanvulling goed
DEN HAAG. Naar het ANP ver
neemt heeft de Nederlandse regering
vorige week de aanvullende protocol
len van het E.D.G.-verdrag goedge
keurd. Deze aanvullende protocollen
zyn thans door alle deelnemers van de
E.D.G. aanvaard.
Amerikaans toerist in
pension bestolen
AMSTERDAM. Tegen de 24-jarige
Amsterdamse jongeman W. J. S., die
in September jl. van een in het pen
sion van zijn moeder logerende Ame
rikaan uit Calïfornië een fototoestel,
projectie-apparaat, en diens porte
feuille met een passagebiljet en een
credietbrief van 6000 dollar heeft weg
genomen, heeft de officier van Justi
tie bij de rechtbank te Amsterdam,
anderhalf jaar met aftrek door te
brengen in een openlucht-gevangenis
geëist.
De verdachte, die reeds acht maal is
veroordeeld en nog zestien maanden
gevangenisstraf tegoed heeft, had de
foto-apparaten, die een waarde van
f 1300,— hadden, verkocht voor f 300,
Daarna was hij naar Frankrijk uitge
weken en in Marseille door de Franse
politie gepakt.
Weer openluchtspel
te Diever (Dr.)
DIEVER. Te Diever worden ook
deze zomer openluchtvoorstellingen
gegeven. De repetities van Shake
speare's „Eind goed al goed", onder
regie van de arts L. D. Broekema zijn
begonnen. De voorstellingen worden
gegeven op 4, 11, 14, 18, 22 en 25 Juli
aanstaande.
Fransen in Laos met
omsingeling bedreigd
SAIGON. De vorderingen van de
Vietmins-opstandelingen in Laos ba
ren in Franse kringen te Saigon ern
stige bezorgdheid.
Sinds de aanval twee weken geleden
werd ingezet, hebben de Vietminh-
strijdkrachten reeds een derde van de
staat in haar macht. Zij vormen thans
een bedreiging voor de hoofdstad
Loeang Prabang, de koninklijke resi
dentie.
De Vietminh-opstandelingen hebben
10.000 man samengetrokken rondom de
Franse basis op de vlakte der krui
ken, een hooggelegen plateau in mid-
den-Laos. Verder trekt nog een strijd
macht van tien- tot twaalfduizend
man uit het Noorden in deze richting.
In Franse kringen vraagt men zich af,
of de communisten, na aankomst van
deze groep, de omsingelende aanval
op de Franse stellingen zullen begin
nen. Strijdkrachten van de Vietminh
waren Zondag slechts 60 km van
Loeang Prabang.
ONZE FOTOGRAAF
heeft op Teriet de Komst van de
helicoptère-piloot Trémérie vastge
legd. Met zijn vrouw kwam Trémé
rie uit de lucht vallen. Bij aan
komst volgt de steeds noodzakelijke
passencontröle.
Onder: de huldiging. Trémérie links
achter de tafel.
Nieuw formaat reisgids
Behalve de electrische uurdienst
Nijmegen—Zwolle is tussen Arnhem en
Deventer een tweede uurdienst met
stoptreinen ontworpen, zodat ieder
half uur reisgelegenheid met stoptrei
nen zal bestaan tussen deze beide
plaatsen. Tussen Nijmegen en Zwolle
worden ten slotte op de spitsuren nog
drie sneltreinen in beide richtingen
toegevoegd, Zaterdags vier.
In de verbinding TwenteLimburg
komt een belangrijke verbetering.
Iedere twee uur zal tussen Roermond
en Enschede 'n doorgaande diesel-elec
trische trein rijden, die tussen Nijme
gen en Zutphen een sneltrein is en al
leen te Arnhem stopt.
Van de bij Allan bestelde D.E. één-
en tweerijtuigtreinen zullen vermoede
lijk vier éénrijtuigtreinen en één twee-
rijtuigtrein voor de dienst beschikbaar
zijn.
Van de vier éénrijtuigtreinen zal er
één rijden tussen Arnhem en Win
terswijk.
Alle autobusdiensten, die de spoor
wegen nog hebben, vervallen per 17
Mei. Het betreft hier de diensten Zut
phenZwolle, ZutphenEnschede.
Deze opheffing geldt natuurlijk niet
voor de tijdelijke autobusdiensten in
Zeeland, ter vervanging van de dooi
de watersnood gestaakte treindiensten.
Acht kinderen door brand
omgekomen
SAULT SAINTE MARIE (Ontario-
Canada). Acht kinderen zijn om het le
ven gekomen bij een brand in een
houten huis te Tarentorous. De brand
ontstond door hel omvallen van een
kachel.
Wegafsluiting bij
Zevenaar
De KNAC bericht, dat de Zevenaars-
weg, lopende van Doesburg naar Ze
venaar. op 29 April zal worden afge
sloten voor alle rijverkeer wegens ver
nieuwing van het brugdek bij de Win-
gerdense sluis. Deze afsluiting zal tot
20 Mei duren. Verkeer met personen
auto's is mogelijk langs een kleine om
weg. Het zware verkeer zal over Di-
dam worden omgeleid.
By de N.V. Koninklijke Papierfa
brieken Van Gelder Zonen (V.G.Z)
fabriek II aan de Rijn te Renkum, was
het Zaterdag 40 jaar geleden, dat Ma
chine 16 het eerste goed verkoopbare
krantenpapier leverde.
In 1911 bleek dat de dagbladpers,
die steeds met volkomen zekerheid op
de levering van papier moest kunnen
rekenen, er de voorkeur aan gaf niet
alle orders aan één en dezelfde fa
briek op te dragen, teneinde niet de
kans te lopen tengevolge van een of
andere storing plotseling van papier
verstoken te zijn. Om dit bewaar der
diverse afnemers op te heffen, be
sloot de firma V.G.Z. met de haar
eigen voortvarendheid tot het stichten
van een tweede fabriek van couran
tenpapier in een ander gedeelte van
ons land dan Velsen.
De keuze viel op Renkum, mede
door haar gunstige ligging aan de
Rijn, en zo verrees aan de Noordelijke
Rijnoever een geheel nieuw complex,
Renkum II, dat ook nu nog als model
inrichting kan beschouwd worden. In
1911 werd met de opbouw van dit gro
te nieuwe fabriekscomplex begonnen.
Het werk vorderde gestadig en zo was
in 1912 reeds het moment aangebro
ken, dat men in Duitsland bij Voith
(Heidenheim) twee papiermachines
kon bestellen, nl. 16 en 17. Deze had
den een werkbreedte van 3650 mm.
Alhoewel Renkum l pas tegen het
einde van 1913 geheel voltooid en be
drijfsklaar was, kon reeds op 26 April
van dat jaar de eerste papiermachine
(16) in gebruik worden genomen. Deze
machine had een snelheid* van ca 130
meter per minuut. Zij produceerde
per uur 140 kg krantenpapier, dat is
in totaal ca 196 ton per week. Reeds
enige tijd later werd machine 17 in
gebruik genomen. De vraag naar goed
krantenpapier bleef echter aanhou
den en in 1921 had de aflevering van
krantenpapier reeds zo'n vlucht ge
nomen, dat op Fabriek II wederom
een nieuwe machine in gebruik moest
worden gesteld. Deze machines zijn
tegenwoordig kolossale technische
bouwsels. Het scheppen, afnemen,
persen, drogen, lijmen en glanzen,
waar vroeger een groot aantal ge
schoolde arbeiders voor nodig waren,
geschiedt nu door één machine, welke
aan het begin de zeer dunne vloei
bare papierslof opneemt en aan het
andere einde de rollen papier afle
vert. Nog steeds zijn deze zelfde pa
piermachines in gebruik, al hebben in
de loop dezer 40 jaren talloze ombou
wingen plaats gevonden. Was in 1935
de snelheid van deze machine reeds
opgevoerd tot 220 m per minuut,
thans in 1953 is deze reeds vergroot
tot ca 300 m, met een tonnage van
ruim 400 ton per week.
De Verenigde Koninklijke Papier
fabrieken der firma Van Gelder Zo
nen hebben in de 170 jaren van hun
Mijnramp in Mexico
eist vele doden
GUTIERREZ. In een zilvermijn
bij Angangue o, 120 kilometer ten
Noordwesten van de stad Mexico,
heeft zich een ontploffing voorge
daan, waarna brand uitbrak.
Van de mijnwerkers zouden 207 in
de mijn opgesloten zijn. De lijken van
35 man zijn reeds geborgen.
Reddingsploegen zijn er in geslaagd
reeds meer dan honderd mijnwerkers
te redden. 15 der geredden waren ern
stig gewond en 35 bedwelmd.
Het is bekend, dat 37 der opgesloten
mijnwerkers gevaar lopen te verdrin
ken, aangezien de gangen, waarin zij
zijn opgesloten, vollopen met water.
De ramp voltrok zich enkele minu
ten voor de arbeiders het werk voor
het week-einde zouden neerleggen. Zij
werd veroorzaakt door kortsluiting
van hoogspanningsdraden, waardoor
mijnstutten in brand raakten.
Een politiecordon, dat rond de mijn
schacht werd gelegd, werd verschei
dene malen doorbroken door vrou
wen, die waanzinnig waren van angst
voor hun mannen in de mijn.
bestaan bewezen volkomen voor hun
taak berekend te zyn. Naast jaren van
voorspoed en intensieve arbeids
vreugde heeft deze firma ook tijden
van achteruitgang gekend. Vooral na
de grote Wereldbrand II, toen bij te
rugkeer na de évacuatie bleek, dat
Fabriek II te Renkum voor een groot
deel door de Duitsers was verwoest,
moest er met vereende krachten ge
werkt worden om deze ruïne op te
ruimen en weer te herbouwen tot een
bedrijf, zoals {iet nu weer geworden
is.
Van één bescheiden Zaanse papier
molen is Van Gelder uitgegroeid tot
een modern concern, dat met haar vijf
grote fabrieken zeker tot de belang
rijkste papierindustrieën van ons land
gerekend kan worden.
VERLIESLIJST
RODE KRUIS
67e lijst van geborgen en geïdentifi
ceerde slachtoffers, uitgegeven
25 April 1953.
Fynaart:
Geilings, Cornelia Adriana,geb.
13-12-48, laatste adres: Fijnaart D 236.
Nieuwerkerk:
Flikweert, Johannes, geb. 20-3-94,
laatste adres: Nieuwerkerk, A 39.
Den Haan, Johannes Adrianus, geb.
14-3-36, laatste adres: Molenstraat
A 136, Nieuwerkerk; De Jonge, Corne-
lis Leonard, geb. 29-8-83, laatste adres:
Meidoornstraat 4, Nieuwerkerk; Van
Klinken, Marinus Karei, geb. 18-11-19,
laatste adres: Prov. Straatweg 437,
Nieuwerkerk; Van Klinken, Steven,
geb. 18-5-48, laatste adres: Prov. Straat
weg 437, Nieuwerkerk; Padmos, Arie,
geb. 11-1-09, laatste adres: Brouwer
straat 316, Nieuwerkerk.
Oude Tonge:
Dingenouls, Johanna, geb. 7-2-67,
laatste adres: Jozefsdreef 3; Kamp,
Cornelis Jacob, geb. 24-6-39, laatste
adres B 65; Kamp, Willem, geb.
22-12-06. laatste adres: B 65; Kreeft
De Boed, Lijgje, geb. 9-11-28, laatste
adres: Nieuwstraat 29; Van Peperstra
ten—Van Bergen. Allegonda, geb.
22-11-96, laatste adres: B 54.
Ouwerkerk:
Koopman, Helena Jacoba, geb.
24-2-32, laatste adres: Eikerzee no. 15;
Van de Velde, Willem J„ geb. 7-10-07,
laatste adres: no. 181 Ouwerkerk.
Zierikzee:
Fondse, Ruytenburg, Catharina Johan
na, geb. 11-3-04, laatste adres: Boere-
weg B 520, Zierikzee.
-
Kommernisse voor de komkommerkwekers
(Van onze Haagse
redacteur).
DEN HAAG. Met kom
mernisse in het hart
hebben de Loosduinse
komkommerkwekers in
vorige jaren een deel
van hun oogst moeten
afschrijven, omdat ver
scheidene komkommers
zaadkomkommers bleken
te zijn en zulke komkom
mers ongenietbaar en
dus waardeloos zijn.
De bijen bleken de
schuldigen te zijn. Op
hun zwerftochten be
zochten zij ook de gele
komkommerbloemen en
overwippend van de ene
bloem op de andere droe
gen zij stuifmeel mee van
de mannelijke bloemen
naar de vrouwelijke
exemplaren. waardoor
deze bevrucht werden en
wel heel mooie komkom
mers rijpten, maar
onbruikbare zaadkom
kommers.
Weg met de bijen, werd
de leus. De Haagse kwe
kers. de bijenhouders en
het Haagse gemeentebc
stuur staken de koppen
bij elkaar en het slot van
het liedje is, dat de Ra id
een voorstel te behande
len krijgt .om gedurenac-
een bepaalde tijd van het
jaar in een bepaald deel
van de gemeente het hou
den van bijen te verbie
den.
En zo zullen de bijen
families elk jaar van 15
Mei tot 10 Augustus van
een gebied, dat zich over
een groot gedeelte van
westelijk Den Haag uit
strekt, verbannen wor
den. Ongeveer zestig
bijenvolken vallen onder
deze gedwongen evacua
tie. die bekostigd zal
worden door de Loos
duinse kwekers.
Veertig jaar geleden werd de eerste machine"
voor courantenpapier in gebruik genomen