"Oorlam
Nieuwtjes van overal en een volledig
overzicht in het R.A.I.-gebouw
LAATSTE NIEUWS
1 uaXsüaaü^
Première Otello voorbereid
Oprichting van Staatsgasbedrijf
wordt voorbereid
Militaire Willemsorde voor
G. A. Dogger
4
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 23 APRIL 1953
DE BEDRIJFSAUTO IN AL HAAR SCHAKERINGEN
Legerwagenslilliput-bussenjeeps met waterdichte
motor en sluimerkamers op wielen
(Van een medewerker)
gaan in het alledaagse leven zo vele dingen onge
merkt voorbij, omdat de mensen er zo aan gewend
zijn, dat de diepere betekenis er van hun ontgaat. Tot
dat de een of andere gebeurtenis huns opeens de ogen
opent. Dit doet op het ogenblik de tentoonstelling van
bedrijfsauto's, de twee en dertigste show door de R.A.I.
in.haar zestigjarig bestaan georganiseerd, die de groot
ste is, welke ooit in ons land is gehouden en die een
volledig overzicht geeft van de wereldproductie op dit
gebied. Wie deze show bezocht, begint te beseffen, hoe
het gehele moderne leven plotseling zou worden ont
wricht indien de ruim 84.000 bedrijfsauto's, die door
ons land rollen, plotseling hun werk zouden staken.
Wat zou er terechtkomen van alle openbare dien
sten,, indien de rode postwagens, de brandweerwagens,
en de politieauto's niet meer reden, evenmin als de
ambulancewagens van het Rode Kruis, de trolleybussen
in de grote steden, de autobussen op het platteland
en zelfs de honderden taxi's, die in wezen en volgens
haar bestemming toch ook eigenlijk bedrijfsauto's zijn.
Wat zou er een vertraging komen indien de vracht
auto's in de garage bleven en de bestelwagentjes in
de stad de in de winkel gekochte pakjes niet meer
aan huis brachten. En toch zijn de ruim 84.000 bedrijfs
auto's in ons land (bijna het dubbele van voor de oor
log) nog maar een pover getal in vergelijking met de
meeste andere landen in Europa. Wanneer wij Amerika
buiten beschouwing laten, waar één bedrijfsauto op 17
inwoners is, dan vinden wij die verhouding in Frankrijk
als 1 op 51 inwoners, Engeland 54, Denemarken 57,
België 58, Noorwegen 60, Zweden 70, Zwitserland 106
en West-Duitsland 110. Achteraan komt Nederland met
één bedrijfsauto op iedere 125 inwoners, in achterlijk
heid op dit gebied slechts overtroffen door Italië met
1 op 175 inwoners. Volgens deskundigen vormen de
fiscale maatregelen in ons land het voornaamste be
letsel tegen grotere uitbreiding van het wagenpark.
VOOR DE VAKMAN EN VOOR DE LEEK
WIE deze tentoonstelling bezocht,
begint ook te beseffen, welke
diepgaande veranderingen de- be
drijfsauto in de laatste veertig jaren in
het dagelijkse leven van de mensheid
heeft gebracht. In de eerste wereldoor
log speelde de bedrijfsauto slechts een
zeer ondergeschikte rol. De Parijse
taxi's, waarmede generaal Joffre de
Franse soldaten naar het front aan de
Marne bracht, waarmede een doorbraak
van de vijandelijke legers werd voor
komen, waren een historische gebeurte
nis, die als een geniale ingeving van de
opperbevelhebber werd beschouwd. Thans
lopen de infanteristen niet meer, maar zij
worden in reusachtige legerwagens naar
het gevechtsterrein vervoerd. Van deze
legerwagens vinden wij. enkele exempla
ren op de stand van D. Al.F., een Neder
landse firma, die nog maar 25 jaren be
staat en thans de leverancier van ver
schillende legers in en buiten Europa is
feworden, van Denemarken, Finland,
panje. Portugal, Griekenland. Turkije
en enkele staten van Zuïd-Amerïka.
Ook stelt D. A. F. een reusachtige
knal-gele tankwagen ten toon. bestemd
voor de luchtmacht van de Verenigde
Staten, om straalvliegtuigen van brand
stof te voorzien, die onder druk door
motorische pompen in het reservoir van
de vliegtuigen wordt overgeheveld. Dit
geschiedt in minder dan twee minuten,
terwijl er voorheen twintig minuten voor
nodig waren.
In lm Westen nichts Neues geeft
Remarque een ontroerende beschrijving
van de stervende gaarden op het slag
veld. Maar geen paarden komen thans
meer op een slagveld voor. doch bull
dozers en vrachtwagens en de nieuwste
verschijning in de laatste wereldoorlog
de jeep. Op de stand van Austin vin
den wij er een exemplaar van. dat wordt
gebouwd voor het Engelse leger, een
vierpersoons open wagentje met aandrij
ving op de vier wielen en dat eventueel
kan worden uitgerust met een water
dichte Rolls Royce-motor, zodat de wa
gen ook door een niet 'al te diepe rivier
kan rijden.
Vredelievende wagens vinden wij in
grote verscheidenheid op de stand van
General Motors, vrachtwagens van
zwaar, middelzwaar en licht kaliber,
waaronder vooral een mastodontische
Bedford Truck opvalt, die wordt ge
bruikt om zware vrachten door de vet
tige klei en het mulle zand te vervoeren,
dié worden gebruikt bij de wegenbouw
en door de zandrijders. Deze wagen
wordt op de R. A. I. voor de eerste maal
in Nederland getoond, maar bjj het Bel
gische leger zijn er reeds twee duizend
in gebruik. Naast deze rauwe wagen,
waarvan het ruwste werk wordt ge
vergd, staat een bestelwagen van Bed
ford voor het vervoer van de zo uiterst
De nieuwe Ford Taunus-
combinatie-wagen
breekbare limonadeflessen, waarvan er
4800 tegel\jk kunnen worden vervoerd.
en meer de tram te vervangen, ter
wijl de touringcar een ideaai ver
voermiddel is gebleken voor het toeris
me van grote gezelschappen. De combi
natie van autofabrikant, die het chassis
levert, en de carrosseriebouwer) die het
koetswerk volgens bestelling er op
bouwt, komt op dit gebied meer en meer
in - zwang, waarbij de fantasie steeds
nieuwe wegen weet te vinden ter verho
ging van het comfort der inzittenden.
Ruim vijftig jaar geleden werd te Wad-
dinxveen een kleine wagenmakerij op
gericht, waar met behulp van één knecht
de wagenmaker boerenkarren en sjezen
voor de landbouwers uit de omtrek
maakte. Thans staat er de machtige fa
briek van Verheul, een van Nederlands
grootste carrosseriebouwers, die
koetswerken levert voor autobussen in
de stad en touringcars voor verre buiten
landse reizen. Op de R. A. I. staan er
enkele exemplaren van geëxposeerd, de
Ratio, een lichte, goedkope stadsbus, het
type Normaal, dat zowel voor stads- als
lijndiensten is bestemd, en ten slotte de
Panorama voor het groot-toerisme, het
type, waaraan de uiterste zorg voor
(Ingez. med.-advertentie)
EEN SCHITTERENDE GLANS
IN EEN WIP!
Verdubbel de glans
en de levensduur
van uw schoenen
met KIWI
Comfort
comfort en luxueuze uitvoering is be
steed. Er is plaats voor veertig passa
giers met een ruime plaats voor koffer-
lerging onder de vloer. Er bevindt zich
n de wagen een dubbele verlichting met
blauw schemerlicht en helder licht voor
de passagiers, die 's nachts willen slapen
en zij, die wakker willen blijven. Onder
iedere z-itplaats bevindt zich een knop.
een druk waarop de rug van de zetel
achterover doet slaan om de passagier
de gelegenheid te geven een slaaphou
ding aan te nemen.
De achterste zetels zrjn hoger ge
plaatst dan de voorste, zodat de passa
giers achter in de wagen over de hoof
den der voor hen zittenden heen het
zelfde ruime uitzicht hebben. Door mid
del van een microfoon kan de stem van
d£ toerleider, die naast de chauffeur zit.
tot achter in de wagen worden gehoord.
Natuurlijk bevindt zich ook een radio
toestel in de wagen voor muziek onder
weg en ten slotte ook een bar ter ver
hoging van de muzikale stemming in de
wagen. De moderne touringcar is uitge
groeid tot een luxueuze salon en com
fortabele sluimerkamer op wielen.
Een ander type bedrijfsauto is de
kleine bestelwagen of het lillipnt-busje
die somtijds zo zijn gebouwd., dat zij voor
gecombineerd, gebruik kunnen dienen.
Men vindt er aardige voorbeelden
op de Duitse sectie van Ford, die zijn
stand heeft verdeeld in een Amerikaan-
een Engelse en een Duitse sectie. Op
deze laatste sectie staat de Taunus
Ford, die een 1-tons bestelwagen expo
seert met geheel gesloten koetswerk,
terwyl een ander model met ruiten in de
zijwanden er een autobusje van maakt
■oor acht personen, bestemd, voor hotels
>m de gasten van het station te halen of
er heen te brengeti of er korte trips door
de omstreken mee te maken. Een twee
de Ford Taunus-wagen is ingericht voor
lijf personen, maar wordt een bestel
wagen voor het vervoer van lichte goe
deren als de achterste zitplaatsen wor
den neer geslagen. Opmerkelijk is de
élégancedie de bouwers van deze koets
werken aan deze miniatuur bedrijfs
wagens hebben weten te geven. Op de
zelfde stand van Ford staat ook een ver
vaarlijke vuurrode brandweerwagen.
Kampeerwagens
"[pEN geliefkoosde vorm van toerisme
is tegenwoordig ook het kamperen.
De Nederlandse firma Kips heeft
zich gespecialiseerd in het bouwen van
kampeerwagens, waarin op de meest
vernuftige wijze wordt gewoekerd met
de ruimte om een geriefelijk interieur
te scheppen in een zo klein mogelijk
bestek. Enkele fraaie, aanlokkelijke ex
emplaren van deze moderne zwervers
wagens zyn op de R. A. I. te zien.
Maar er valt op deze buitengewoon in
teressante show zo heel veel te zien.
Niet alleen voor de vakman, die hier
zoekt naar de nieuwtjes, welke het bui
tenland exposeert, maar ook voor het
grote publiek, de leek, die hier een in
zicht krijgt, van een brok autoleven, dat
hij dagelijks in de straten en op de
wegen voor ogen krijgt, maar waarvan
hij de bijzonderheden niet opmerkt om
dat zijn'aandacht er niet op wordt ge
vestigd. Voor wie zijn ogen op deze
show weet te gebruiken, zal een licht
opgaan over de tot dusver voor hem on
vermoede uiterst belangrijke rol, die de
bedrijfsauto in de moderne samenleving
speelt.
Toestel van de Marine
Luchtvaartdienst in
zee gestort
Omstreeks half twee gistermiddag
is ongeveer 10 km uit de kust van
Katwijk een vliegtuig van de Marine
Luchtvaartdienst van het vliegkamp
Valkenburg in zee gestcmt. De piloot
wilde een noodlanding op zee maken.
Het was de luit.-ter-zee vlieger 3e
klasse F. Koops uit Den Haag, die in
zwemvest bleef drijven en ten
slotte door een Sea-otter met mede
werking van de helicopter van de
Kon. Marine werd opgepikt. De piloot
is kort daarop overleden.
TAALPERIKEL WIERP
VRAGEN OP
Het lid van de Tweede Kamer de heer
Nederhorst (arb.) heeft naar aanleiding
van mededelingen in het Belgische par
lement, dat een briefwisseling tussen
de Nederlandse en Belgische regeringen
werd gevoerd in het Frans, aan de mi
nister van Defensie gevraagd of de re
gering niet van mening is, dat het uit
een oogpunt van eerbied voor de eigen
taal onjuist is te noemen, wanneer men
zich. zonder dat daartoe noodzaak aan
wezig is, van een vreemde taal bedient
en of de regering bereid is in den ver
volge zich stipt te houden aan de ge
dragslijn, dat men zich bij de officiële
betrekkingen tussen de Belgische en
Nederlandse regeringen -van het Neder
lands als ta.a.1 bedient.
(Van een onzer sportverslaggevers)
VANMIDDAG om goed twee uur heeft
dr G. M. J. Veldkamp, staatssecre
taris van Economische Zaken, de
twee en dertigste tentoonstelling van
de RAI in het voor deze gelegenheid
met enorme tenten uitgebreide gebouw
aan de Ferdinand Bolstraat, officieel
;eopend. De minister van Economische
laken kon wegens verblijf in het bui
tenland namelijk geen gevolg geven
aan zijn voornemen deze opening zelf
te verrichten.
Dr Veldkamp bracht hulde aan de
organisatoren, aan de Ned. Auto-indus
trie. de carrosserie-ondernemingen en
de assemblagebedrrjven, die zoveel be
tekenen voor de export. Spr. bracht in
herinnering hoe er in de eerste jaren
na de oorlog wachtlijsten moesten wor
den aangelegd van aspirantkopers en
vergeleek dit met de toestand van het
ogenblik, nu er weer concurrentie is,
die prijsverlagingen stimuleert.
De rede, die de heer E. F. Eriks
son, algemeen voorzitter van de Ne
derlandse Vereniging „De Rijwiel en
Automobiel Industrie" volgens het si-
oude gebruik vóór de officiële opening
hield, bood weinig nieuwe gezichtspun
ten. De heer Eriksson memoreerde, dat
deze tentoonstelling de grootste is,
welke de vereniging ooit in haar zestig
jarig bestaan heeft gehouden, dat het
aantal bedrijfsauto's in Nederland de
laatste jaren enorm is gestegen, maar
dat Nederland in dit opzicht ten aanzien
van het buitenland nog ver achter ligt.
Bij de laatst gehouden telling, bleek dat
van de ruim 82000 vracht- en bestelwa
gens in ons land bijna 33000 in de jaren
vóór 1945 werden gefabriceerd. Deze
vehikels zijn grotendeels afkomstig uit
oorlogsvoorraden en de handhaving van
deze vervoermiddelen betekent een on
economisch vervoer, d.w.z. te hoge
transportkosten. Maar. zo vervolgt de
heer Eriksson, juist de te zware lasten
op het wegverkeer belemmeren de ge-
(Ingez. med.-advertentie)
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
G.A.J. JANSSEN Singel 413 hoek Spui - Amsterdam - Tel. 30291
Ministeriële nota inzake gasvoorsiening
Noodzakelijke concentratie van gasdistributie is in
de eerste plaats taak van lagere
publiekrechtelijke lichamen
|~\E taak van het directoraat-generaal van de Energievoorziening bij de
bouw en exploitatie van gasleidingen voor het vervoer van gas over
lange afstand zal in de naaste toekomst worden opgenomen door een Staats
gasbedrijf. Een wetsontwerp wordt voorbereid, dat voorziet in de oprichting
van een dergelijk bedryf. Dit deelt de minister van Economische Zaken mede
in een nota aan de Tweede Kamer over de gasvoorziening in ons land.
SCHOENCREME
In een prachtige reeks kleuren
Donkerbruin
Middelbruin
Lichtbruin
Blauw Oxbtoed
Kleurloos Mahonie
Overeenstemming inzake
de prijs van aardgas
In deze nota zet de minister uiteen,
dat het gasverbruik in 1952, vergeleken
met 1938, is verdubbeld. Naar aanlei
ding van het in 1950 verschenen rapport
van de commissie-Van Iteison verklaart
de minister, dat het beleid van de rege
ring ten aanzien van de gasvoorziening
dient te zijn gericht op een zo efficient
mogelijke organisatie. Dit wil zeggen,
dat het gas daar dient te worden ge
produceerd, waar dit tegen de laagst
mogeljjke kostprijs kan geschieden. De
tegenwoordige productie voldoet voor
een groot deel niet aan deze eisen.
Noch het rendement van de ge
bruikte grondstoffen, noch de kwa
liteit van het gas en de winning der
bijproducten staan bij de meerderheid
der bestaande gasfabrieken op liet
niveau, dat bij de tegenwoordige stand
der techniek als bereikbaar mag wor
den beschouwd.
De reorganisatie, welke de commissie-
Van Itterson bepleit, dient ten dele
zoveel mogelijk te zijn gebaseerd op
gebruik van het als bijproduct van in
dustriële processen ter beschikking
komende gas ter vervanging van de
plaatselijke koolgasproductie. Tot deze
categorie behoren behalve het cokes-
ovengas, het kraakgas van de petro
leumindustrie en het aardgas.
Voorts zal een concentratie van de
productie van gas dat terwille van het
gas wordt geproduceerd moeten worden
nagestreefd- Daarbij dient de continuï
teit van de levering over een voldoende
lange periode te zijn gewaarborgd.
De minister acht het wenselijk, dat
den en Oosten des lands is in principe
overeenstemming bereikt over een stan-
dardcontract voor de levering van aard
gas aan deze gemeenten. Met uitzonde
ring van een aantal excentrisch gelegen
kleine gemeenten met een gering gas
verbruik. zal iedere gemeente in de pro
vincies Groningen, Friesland, Drenthe
en Overijssel het aardgas kunnen be
trekken. De uitzondering geldt even
eens voor de stad Groningen, die over
een nn'me en in goede staat verkerende
productiecapaciteit beschikt.
Het directoraat-generaal van de Ener
gievoorziening heeft gedurende een
reeks van jaren de aanleg van p
transportleidingen verzorgd, evenals het
vervoer van het gas van de cokesfabrie-
ken te Sluiskil en van het voor rekening
van de staat uit Duitsland geïmporteer
de gas. Deze taak wenst de minister in
de toekomst op te dragen aan een op te
richten Staatsgasbedrijf. De minister
denk daai'by aan instelling van een com
missie van advies en een raad van toe
zicht. Deze laatste zal ten aanzien van
het Staatsgasbedrijf dezelfde functie
vervullen als het college van commissa
rissen van een naamloze vennootschap.
De raad zou wellicht kunnen worden
samengesteld uit leden van de commis
sie van advies.
Instelling van een Energieraad, waar
in Mynraad en Electriciteitsraad zouden
worden geïncorporeerd en ook het ad
viescollege voor het Staatsgasbedrijf zou
dienen te worden opgenomen, acht de
minister niet wenselijk, gezien het uit
eenlopende karakter van de taken van
elk dezer colleges.
zonde ontwikkeling van het wegver
keer, waarvan de auto-industrie en
handel uiteraard de terugslag ondervin
den. Uit de kringen der Nederlandse
beroepsvervoerders worden klachten
vernomen, volgens welke het internatio
nale wegvervoer door een aantal rege
lingen wordt belemmerd, waardoor o.a.
het aanschaffen van nieuw transport-
materieel in sommige gevallen achter
wegen moet bljjven. Ik spreek de hoop
uit, aldus spr., dat aan dergelijke Xlach-
ten, als zij te bevoegder plaatse wórden-
ingebracht, de nodige aandacht zal wor
den geschonken. Wenst men in Neder
land de onderneming in de particuliere
sfeer als basis A'an het economisch leven
te behouden, dan zullen krachtige maat
regelen nodig zijn. De regering zal
daarby verder moeten zien dan alleen
naar de begrotingscijfers A'an dit mo
ment. Speciaal het kleine en middel
grote bedrijf, als regel uitgeoefend als
familiebedrijf, wordt in zijn ontplooiing
door het heffen van veel te zware be
lastingen ernstig belemmerd, want
bereidheid om onder deze omstandig
heden tot uitbreiding van zaken over te
gaan is vanzelfsprekend zeer gering.
Tot de meest gewenste maatregelen
rekent, het bedrijfsleven;
1. Vervroegde 'afschrijvingen op alle
Im-esteringen.
2. Verlagen A'an de vennootschapsbe
lasting tot beneden het peil van de in
1951 ingevoerde verhoging van 40 Tc
tot 45 k 52
3. Herziening van het fiscale AA,in3t-
begrip, dus geen belasting op schijnwin-
sten.
4. Waardering van aandelen A'an
familie-vennootschappen op zodanige
wijze, dat geen verschil meer bestaat
met aandelen, die ter beurze worden ge
noteerd.
Achterwegen laten van belasting
van winst bij overlyden van een onder-
nemer-eigenaar bij voortzetting van
het bedrijf door de weduwe of kinderen.
6. Vrijstelling van een bepaald pei--
centage primair dividend.
Verder zei de heer Eriksson nog, dat
de export A'an in Nederland vervaar
digde vrachtauto's langzaam, doch ge
stadig toeneemt en dat de propaganda,
die in het buitenland A'oor deze tentoon
stelling is gemaakt, een belangrijk be
zoek uit het buitenland waarborgt.
Metropolitan Opera heeft
geldzorgen
De directeur van de Metropolitan
Opera Company te NeAv York. Rudolf
Elng, heeft A'erklaard, dat La Scala te
Milaan poogt met hogere salarissen de
helft A'an het aantal zangers van de
Metropolitan in dienst te krijgen. De
Metropolitan had veel geld moeten uit-
geA-en aan vernieuwing van het toneel
en indien geen fondsen werden geA'onden
zou de Metropolitan wel eens naar een
bankroet kunnen zijn.
Gewonde vrijwilligers terug
uit Korea
Vanmiddag zijn negen Nederlandse
vrijwilligers uit Korea op Schiphol
teruggekeerd. Zij Averden namens de in
specteur-generaal van de Kon. Land
macht, Z.K.H. Prins Bernhard, venvel-
komd door majoor W. Erdmann. De com
mandant A'an het regiment van Heutz,
majoor S. da Costa. reikte aan de mili
tairen het kruis voor Recht en Vrijheid
uit. Acht vrijwilligers zjjn geAvond, doch
lopend patiënt. De negende is wegens
familieomstandigheden teruggekomen.
Groothandel in bier boos
op de brouwerijen
Over levering van bier door
grossiers in kruideniers
waren
(Van onze correspondent)
De groothandel in bier zal opnieuw
de strijd met de bromveryen over leve
rantie door de groothandel in kruide
nierswaren aanbinden. Op de hedenoch
tend voortgezette jaarvergadering te
Nijmegen van de Alg. Ned. Bond van
Bierhandelaren en Mineraalwaterfabri
kanten is een motie aangenomen, waar
in de B.B.M. er haar teleurstelling over
uitspreekt, dat nog steeds niet is vol
daan aan de toezegging een einde te
maken aan de prijsconcurrentie in fles
sen bier door de grossier in kruideniers-
De vergadering machtigt het be
stuur tot afweer een prijsconcurrentie
in te leiden, indien niet vóór 1 Juli een
bëA'redigende oplossing kan worden be
reikt.
Aan het aannemen van deze motie
ging een rumoerige vergadering vooraf.
Uitvoerig werden de onderhandelingen
gereleA'eerd, die er toe leidden, dat le\re-
rantïe A'an bier door de grossiers in
kruidenierswaren werd toegestaan. De
alleenverkoop door de agenten aan de
kleinhandel werd hierdoor verbroken.
Evenwel verplichtten de brouwerijen zich
dat deze verkoop niet tot prijsdumping
leiden mocht.
In de practijk hebben vele brouwe
rijen niet aan deze verplichting vast
gehouden. De grossiers verlenen kortin
gen en bonussen, waardoor zij de bier
handelaren naar hun oordeel oneerlijke
concurrentie aandoen.
Levenslang wegens moord
op tuinder
De procureur-generaal bjj het ge
rechtshof te Amsterdam heeft van
ochtend tegen een 39-jarige inwoner
van Naarden en een 27-jarige Hilver
summer die Woensdagochtend 20 Augus
tus van het vorige jaar aan de Keizer
Ottoweg te Naarden de 72-jai'ige tuinder
Manus '-Verheul hebben vermoord en
vervolgens beroofd, levenslange gevan
genisstraf geëist. In eerste instantie had
de rechtbank deze verdachte eveneens
levenslang opgelegd.
■JOSEF KRIPS, die morgenavond en 28
April voorstellingen van Mozarts Don
Giovanni door De Nederlandse Opera
zal leiden, in gesprek met Herbert 'Graf
linksen de directeur van De Ned.
OperaAbraham van der Vies (midden).
De „stage director" hoofdregisseur
van de Metropolitan Opera te New
YorkHerbert Graf, die sinds 1938
Verdi's Otello heeft geregisseerd, zal
Krips terzijde staan bij de voorbereidin
gen voor de première van Otello op
Donderdag llt Mei
een landelijk net voor gastransport
wordt aangelegd, zoals de commissie-
Van Iterson heeft bepleit. Hij acht het
evenwel niet verantwoord, reeds thans
tot de aanleg daarvan over te gaan, zon
der dat deze verbindingen direct ren
dabel zijn.
De concentratie van de gasdistri
butie is een aangelegenheid die, naar
het oordeel van de minister, in de
eerste plaats de daarbij betrokken
lagere publiekrechtelijke lichamen
betreft. Indien gemeenten onderling
of gemeenten en provincies tot op
richting van voor een groot gebied
werkende distributiebedrijven over
gaan, zal de regering dit toejuichen.
Het verbruik van gas in 1960 raamt
de minister op tenminste 2000 millioen
kub. meter op basis van stadgas. Uit
binnenlandse productie zal in 1960 1250
millioen kub. meter zgn. afstandsgas ter
beschikking komen. Voor de Gelderse
gemeenten zal de aam'oer A'an Duits w
bovendien kunnen worden opgevoerd Tot
30 millioen kub. meter per jaar. Voorts
blijkt thans, dat de productie van aard
gas gedurende twintig jaar 146 millioen
kub. meter kunnen bedragen. Dit komt
overeen met ongeveer 260 millioen kub.
meter stadgas.
Ten aanzien van het aardgas deelt
de minister mede, dat langdurige
onderhandelingen met de Ned. Aard-
oliemaatschappy over de pry's, voor
welke deze liet aardgas aan de rege-
ring zal leveren, tot een volledige
overeenstemming hebben geleid. De
overeenkomst zal eerstdaags kunnen
worden getekend.
Met de gemeentebesturen in het Noor- vijand" tot spergebied verklaarde strand
(Ingez. med.-advertentie)
ZEER OUDE GEN EVER
Bij K.B. is bepaald dat in de registers
A'an de kanselarij der Nederlandse orden
als ridder der 4de klasse der militaire
Willemsorde zal Avorden ingeschreven de
luitenant-ter-zee van speciale diensten
der 2de klasse koninklijke marine-
reserve G. A. Dogger.
Luitenant-ter-zee Dogger „heeft zich
in de strijd tegen de Duitse bezetter on
derscheiden door het bedrijven van uit
stekende daden van moed, beleid en
trouw door in de winter van 1941 op
1942 de hem door de leiding van een der
belangrijkste verzetsgroeperingen ge
geven opdracht om zich na.ar Engeland
te begeven, ten einde de Nederlandse
regering aldaar de uiterst belangrijke
gegevens omtrent het verzet te ver
strekken, tot een goed einde te brengen.
In het bijzonder heeft hij, hoewel
reeds sedert eind Augustus 1941 door
Gestapo naarstig gezocht, na A'ele
in contact te komen met een door de
Engelse geheime dienst uitgezonden
snelvarende motorboot voor de kust van
Scheveningen, in de nacht van 17 op 18
Januari 1942 andermaal op dit zwaar
beAvaakte strand met twee andere dooi
de regering daartoe aangezochte per
sonen een vermetele poging ondernomen
het land overzee te \-erlaten.
Ternauwernood onder uiterst gevaar-
A'olle omstandigheden dank zy zyn grote
tegemvoordigheid van geest aan arres
tatie ontkomen en daarbij een zijner
tochtgenoten, zichzelf niet ontziende,
van een wisse dood reddend, heeft hij in
de volgende nacht tezelfder plaatse een
nieuwe poging gedaan, waarbij hy na
een korte arrestatie eveneens door grote
koelbloedigheid en beleid de vrijheid
herkreeg'. I-Iet gelukte hem vervolgens
via België, Frankrijk, Zwitserlarid,
Spanje en Portugal op 13 April 1942
Engeland te bereiken en de regering op
grond van zjjn leidende functie in het
verzet een zo waardevol inzicht te ver
schaffen, dat daarop latere regerings
maatregelen ter stimulering van het
verzet zyn getroffen".
Franse hervormingen in
Indo-China
Het Franse kabinet heeft besloten, tot
een administratieve hervorming in Indo-
China over te gaan teneinde de betrek
kingen met de drie Indo-Chinese staten
Vietnam, Laos en Cambodja te verbete
ren. Er zal in elk der verbonden staten,
die deel uitmaken van de Franse Unie,
een Franse hoge commissaris Avorden
benoemd. Een algemene commissaris
wordt belast met de defensie-aangele
genheden A'an het gebied. Voorts voor-
zien de hervormingen in Franse deelne
ming aan het werk van gemengde orga
nen in de A'erbonden staten. Het be
staande Franse ministerie voor de Indo-
Chinese staten onder leiding van Letour-
neau zal blijven bestaan. Letoumeau, die
tot dusver, behalve minister ook hoge
commissaris in Indonesië was, zal waar
schijnlijk nu algemeen commissaris
worden.
De vorst van Cambodja Norodam
Sihanoek, verklaarde Maandag te New
York, dat er een wezenlijk gevaar be
staat, dat zyn volk gemene zaak met de
Vietminh-opstandelingen zal maken, in
dien Frankrijk de staat niet binnen een
paar maanden grote onafhankelijkheid
geeft. In een regeringscommuniqué
wordt thans'gezegd, dat met Cambodja
besprekingen worden gevoerd om te
komen tot een zo spoedig mogelijke ten
uitvoerlegging van de in 1949 gesloten
overeenkomsten, welke Cambodja meer
zelfstandigheid zouden geven.
De radio-omroep van de Vietminh in
Indo-China heeft gisteren het eerste,
communiqué van de regering van het
vrije Laos uitgezonden, waarin onder
meer wordt verklaard: „de bevrijdings
troepen van Laos, doeltreffend gesteund
door Vietnamese vrywilligersstrijdkrach-
ten. hebben Sam Neua aangevallen. De
provincie Sam Neua is thans geheel be
vrijd".
Conferentie te Berlijn
zonder resultaat
Russische, Franse, Britse en Ameri
kaanse deskundigen hebben tijdens een
conferentie van vijf uur te Berlijn geen
overeenstemming weten te bereiken
over maatregelen tot beveiliging van
de luchtcorrldor boven Duitsland. De
conferentie van de vier mogendheden
de derde in een maand tijds ging
uiteen zonder dat een besluit was ge
nomen. De partijen besloten alleen op
een nader vast te stellen datum op-
nieuAv bycen te komen in het Franse
hoofdkwartier.
Italiaans bankpersoneel
in staking
Ongeveer 84.000 Italiaanse bankbe
dienden zijn heden een staking van 48
uur begonnen. Langdurige onderhande
lingen over de eisen van de vakbond
voor loonsverhogingen en andere verbe
teringen werden ondanks bemiddelings
pogingen van het Italiaanse ministerie
van Arbeid afgebroken.
De bankdirecties hebben verklaard,
dat zij haar bedrijven tijdens de staking
geopend zullen houden.
ERNSTIG INCIDENT
IN JERUZALEM
Vuurgevecht tussen
Jordaniërs en
Israëli's
Zes Israëliërs zijn gisteren gewond
door schoten, die volgens de Israëlische
regering afgevuurd zijn door leden van
het Jordaanse Arabische legioen. Offi
cieren van de V.N. hebben reeds met
beide partijen contact opgenomen om
de oorzaak van het gebéurde vast te
stellen. Israëlische militairen beant-
gens de Israëlische autoriteiten afkom
stig was van de oude stadsmuren. De
kogels werden op verscheidene punten
afgeschoten. De getroffenen werden
ernstig gewond in een ziekenhuis op
genomen.
Volgens een mededeling van het
Hospice Notre Dame, dat op de grens
van het niemandsland ligt, zochten dui
zenden tijdens het vuren een goed heen
komen achter de dichtst bijzijnde mu
ren. De honderden gezinnen, die nabij
de grens wonen, zijn nog maar pas
naar hier geëmigreerd. Zij hebben de
gevechten tussen Arabieren en Joden
tijdens de Palestijnse oorlog niet mee
gemaakt.
Volgens Jordaanse autoriteiten heb
ben Israëlische sluipschutters het vuur
geopend, waardoor twee Arabische mi
litairen en twee burgers werden ge
dood.
Ook bij Latroen zouden Israëlische
militairen hebben geschoten.
Hedenochtend werd opnieuw door
beide zijden gevuurd.
De Jordaanse premier heeft een tele-
ram gezonden aan de Amerikaanse, de
Iritse en de Franse regering, waarin
wordt geprotesteerd tegen de schiet
partij. welke Woensdagmiddag in Jeru
zalem heeft plaats gevonden. In het
telegram worden tevens waarborgen
voor de Jordaanse grenzen verzocht.
In Israëlische politieke kringen meent
men, dat de spanning aan de grens
>r de Art''
kunstmatig door
Arabieren in het
leven wordt geroepen, om by voorbaat
te verhinderen, dat eventuele bemidde
lingspogingen van de Amerikaanse mi
nister van Buitenlandse Zaken, Foster
Dulles, die begin Mei in het Nabije Oos
ten wordt verwacht, succes zullen op
leveren.
Arbeiders „bestormen"
Renault-fabrieken
Vijfhonderd arbeiders drongen van
morgen onder leiding van communisten
met geweld een deel van de montagehal
len van de Renault-fabrieken bij Parijs
binnen. In afwachting van onderhande
lingen had de directie de hallen geslo
ten. De arbeiders bezetten de hallen en
weigelden ze te verlaten.
De bedrijfsleiding heeft ongeveer
5000 arbeiders uitgesloten, die een week
geleden in staking gingen voor hoger
loon. De christelijke en socialistische
vakbonden steunden deze staking ook.
Een comité, waarin alle vakbonden
zijn vertegenwoordigd, heeft besloten
voor morgen een algemene staking A'a
twee uur uit te roepen.
40.000 man bij Renault.
Er werken
SPORT ES WEDSTRIJDEN
Nieuw record 4 x 100 m
vrije slag estafette
(Van een onzer sportcorrespondenten)
Op wedstrijden van de KNZB, kring
Heerlen in Stoopsbad te Overveen, is de
Heemsteedse Polo Club er in geslaagd
het Nederlands record viermaal 100 m
vrije slag estafette heren met 4,5 se
conde te A'erbeteren. Het record stond
sedert 4 September 1938 op naam van
het IJ en bedroeg 4 min. 8.5 sec. H.P.C.
bracht het record op 4 min. 4 sec. De
tussentijden waren; Geurtsen 1 min.
1.8 sec.; Prins 1 min. 1.8 sec.; Bonman
1 min. 1.4 sec.; Tjebbes 59 sec.
COURSES DUINDIGT
De uitslagen van de gisteren gehouden
draverijen te Duin-digi zyn:
Glossy Sil prils (1580 m.)1. Rita BelAvin,
1.36.9: 2. Royal Brooklyn. 1.40.4; 3. Rlnljó,
1.42.3. W. f 7.70, pl. f 3.50, 2.50, koppel
8.70, cc 4.
Gretehenprijs (2100 m.) 1. Prinses Julia
B, 1.2S.3: 2. Nannie Gregor, 1.31.4: 3. Ostro-
gatta. K. 1.30.7. W. 1 80. pl. 1.60, 2.10,
koppel 5.90, cc 4 30.
Harvestleeprjjs (20-10 m.)1. Quickness,
1.33.6; 2. Quick Boy. 133.7: 3. Quelle Veine,
1 33 S. W. f 9. pl. f 2.30. 1.70. f 2.S0. Kop
pel 10.30. cc -Ï.10.
Hildegardprljs (2100): 1. Query Hanover.
1.30 2; 2. O Mc Gregor. 128.6: 3. Orkaan O.
1.31.5. W. 4.10. pl. 1.90. 4. f 2.60. koppel
f 0.90, cc 14.
Idvlleprijs (2500 m.)1. Olivier B, 126,2:
2, Peter Spencer, 1,27.6: 3. Nico the Saint,
1.28.2. W. 2.90, pl. 1,50, 1.40, koppel
f 5.50, cc f 2,80.
Gristefprila (1800 m.). Handicap A: 1.
Britolv. 2. Sakina, 3. Aquavit. W. f 11.90,
pl. 5.30, f 2.20, koppel 12.60, cc" 4,S0.
Helitropprijs (1700 mHandicap B: 1.
Stormalonz. 2. Bebe Chou, 3. Shooting Box.
W. f 2.60. pl. f 1.40, 1.60. 1.70, koppel
5.30. cc 5.30.
Totalisator omzet: 49.460.