"Oorlam Nieuwtjes van overal en een volledig overzicht in het R.A.I.-gebouw LAATSTE NIEUWS 1 uaXsüaaü^ Première Otello voorbereid Oprichting van Staatsgasbedrijf wordt voorbereid Militaire Willemsorde voor G. A. Dogger 4 ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 23 APRIL 1953 DE BEDRIJFSAUTO IN AL HAAR SCHAKERINGEN Legerwagenslilliput-bussenjeeps met waterdichte motor en sluimerkamers op wielen (Van een medewerker) gaan in het alledaagse leven zo vele dingen onge merkt voorbij, omdat de mensen er zo aan gewend zijn, dat de diepere betekenis er van hun ontgaat. Tot dat de een of andere gebeurtenis huns opeens de ogen opent. Dit doet op het ogenblik de tentoonstelling van bedrijfsauto's, de twee en dertigste show door de R.A.I. in.haar zestigjarig bestaan georganiseerd, die de groot ste is, welke ooit in ons land is gehouden en die een volledig overzicht geeft van de wereldproductie op dit gebied. Wie deze show bezocht, begint te beseffen, hoe het gehele moderne leven plotseling zou worden ont wricht indien de ruim 84.000 bedrijfsauto's, die door ons land rollen, plotseling hun werk zouden staken. Wat zou er terechtkomen van alle openbare dien sten,, indien de rode postwagens, de brandweerwagens, en de politieauto's niet meer reden, evenmin als de ambulancewagens van het Rode Kruis, de trolleybussen in de grote steden, de autobussen op het platteland en zelfs de honderden taxi's, die in wezen en volgens haar bestemming toch ook eigenlijk bedrijfsauto's zijn. Wat zou er een vertraging komen indien de vracht auto's in de garage bleven en de bestelwagentjes in de stad de in de winkel gekochte pakjes niet meer aan huis brachten. En toch zijn de ruim 84.000 bedrijfs auto's in ons land (bijna het dubbele van voor de oor log) nog maar een pover getal in vergelijking met de meeste andere landen in Europa. Wanneer wij Amerika buiten beschouwing laten, waar één bedrijfsauto op 17 inwoners is, dan vinden wij die verhouding in Frankrijk als 1 op 51 inwoners, Engeland 54, Denemarken 57, België 58, Noorwegen 60, Zweden 70, Zwitserland 106 en West-Duitsland 110. Achteraan komt Nederland met één bedrijfsauto op iedere 125 inwoners, in achterlijk heid op dit gebied slechts overtroffen door Italië met 1 op 175 inwoners. Volgens deskundigen vormen de fiscale maatregelen in ons land het voornaamste be letsel tegen grotere uitbreiding van het wagenpark. VOOR DE VAKMAN EN VOOR DE LEEK WIE deze tentoonstelling bezocht, begint ook te beseffen, welke diepgaande veranderingen de- be drijfsauto in de laatste veertig jaren in het dagelijkse leven van de mensheid heeft gebracht. In de eerste wereldoor log speelde de bedrijfsauto slechts een zeer ondergeschikte rol. De Parijse taxi's, waarmede generaal Joffre de Franse soldaten naar het front aan de Marne bracht, waarmede een doorbraak van de vijandelijke legers werd voor komen, waren een historische gebeurte nis, die als een geniale ingeving van de opperbevelhebber werd beschouwd. Thans lopen de infanteristen niet meer, maar zij worden in reusachtige legerwagens naar het gevechtsterrein vervoerd. Van deze legerwagens vinden wij. enkele exempla ren op de stand van D. Al.F., een Neder landse firma, die nog maar 25 jaren be staat en thans de leverancier van ver schillende legers in en buiten Europa is feworden, van Denemarken, Finland, panje. Portugal, Griekenland. Turkije en enkele staten van Zuïd-Amerïka. Ook stelt D. A. F. een reusachtige knal-gele tankwagen ten toon. bestemd voor de luchtmacht van de Verenigde Staten, om straalvliegtuigen van brand stof te voorzien, die onder druk door motorische pompen in het reservoir van de vliegtuigen wordt overgeheveld. Dit geschiedt in minder dan twee minuten, terwijl er voorheen twintig minuten voor nodig waren. In lm Westen nichts Neues geeft Remarque een ontroerende beschrijving van de stervende gaarden op het slag veld. Maar geen paarden komen thans meer op een slagveld voor. doch bull dozers en vrachtwagens en de nieuwste verschijning in de laatste wereldoorlog de jeep. Op de stand van Austin vin den wij er een exemplaar van. dat wordt gebouwd voor het Engelse leger, een vierpersoons open wagentje met aandrij ving op de vier wielen en dat eventueel kan worden uitgerust met een water dichte Rolls Royce-motor, zodat de wa gen ook door een niet 'al te diepe rivier kan rijden. Vredelievende wagens vinden wij in grote verscheidenheid op de stand van General Motors, vrachtwagens van zwaar, middelzwaar en licht kaliber, waaronder vooral een mastodontische Bedford Truck opvalt, die wordt ge bruikt om zware vrachten door de vet tige klei en het mulle zand te vervoeren, dié worden gebruikt bij de wegenbouw en door de zandrijders. Deze wagen wordt op de R. A. I. voor de eerste maal in Nederland getoond, maar bjj het Bel gische leger zijn er reeds twee duizend in gebruik. Naast deze rauwe wagen, waarvan het ruwste werk wordt ge vergd, staat een bestelwagen van Bed ford voor het vervoer van de zo uiterst De nieuwe Ford Taunus- combinatie-wagen breekbare limonadeflessen, waarvan er 4800 tegel\jk kunnen worden vervoerd. en meer de tram te vervangen, ter wijl de touringcar een ideaai ver voermiddel is gebleken voor het toeris me van grote gezelschappen. De combi natie van autofabrikant, die het chassis levert, en de carrosseriebouwer) die het koetswerk volgens bestelling er op bouwt, komt op dit gebied meer en meer in - zwang, waarbij de fantasie steeds nieuwe wegen weet te vinden ter verho ging van het comfort der inzittenden. Ruim vijftig jaar geleden werd te Wad- dinxveen een kleine wagenmakerij op gericht, waar met behulp van één knecht de wagenmaker boerenkarren en sjezen voor de landbouwers uit de omtrek maakte. Thans staat er de machtige fa briek van Verheul, een van Nederlands grootste carrosseriebouwers, die koetswerken levert voor autobussen in de stad en touringcars voor verre buiten landse reizen. Op de R. A. I. staan er enkele exemplaren van geëxposeerd, de Ratio, een lichte, goedkope stadsbus, het type Normaal, dat zowel voor stads- als lijndiensten is bestemd, en ten slotte de Panorama voor het groot-toerisme, het type, waaraan de uiterste zorg voor (Ingez. med.-advertentie) EEN SCHITTERENDE GLANS IN EEN WIP! Verdubbel de glans en de levensduur van uw schoenen met KIWI Comfort comfort en luxueuze uitvoering is be steed. Er is plaats voor veertig passa giers met een ruime plaats voor koffer- lerging onder de vloer. Er bevindt zich n de wagen een dubbele verlichting met blauw schemerlicht en helder licht voor de passagiers, die 's nachts willen slapen en zij, die wakker willen blijven. Onder iedere z-itplaats bevindt zich een knop. een druk waarop de rug van de zetel achterover doet slaan om de passagier de gelegenheid te geven een slaaphou ding aan te nemen. De achterste zetels zrjn hoger ge plaatst dan de voorste, zodat de passa giers achter in de wagen over de hoof den der voor hen zittenden heen het zelfde ruime uitzicht hebben. Door mid del van een microfoon kan de stem van d£ toerleider, die naast de chauffeur zit. tot achter in de wagen worden gehoord. Natuurlijk bevindt zich ook een radio toestel in de wagen voor muziek onder weg en ten slotte ook een bar ter ver hoging van de muzikale stemming in de wagen. De moderne touringcar is uitge groeid tot een luxueuze salon en com fortabele sluimerkamer op wielen. Een ander type bedrijfsauto is de kleine bestelwagen of het lillipnt-busje die somtijds zo zijn gebouwd., dat zij voor gecombineerd, gebruik kunnen dienen. Men vindt er aardige voorbeelden op de Duitse sectie van Ford, die zijn stand heeft verdeeld in een Amerikaan- een Engelse en een Duitse sectie. Op deze laatste sectie staat de Taunus Ford, die een 1-tons bestelwagen expo seert met geheel gesloten koetswerk, terwyl een ander model met ruiten in de zijwanden er een autobusje van maakt ■oor acht personen, bestemd, voor hotels >m de gasten van het station te halen of er heen te brengeti of er korte trips door de omstreken mee te maken. Een twee de Ford Taunus-wagen is ingericht voor lijf personen, maar wordt een bestel wagen voor het vervoer van lichte goe deren als de achterste zitplaatsen wor den neer geslagen. Opmerkelijk is de élégancedie de bouwers van deze koets werken aan deze miniatuur bedrijfs wagens hebben weten te geven. Op de zelfde stand van Ford staat ook een ver vaarlijke vuurrode brandweerwagen. Kampeerwagens "[pEN geliefkoosde vorm van toerisme is tegenwoordig ook het kamperen. De Nederlandse firma Kips heeft zich gespecialiseerd in het bouwen van kampeerwagens, waarin op de meest vernuftige wijze wordt gewoekerd met de ruimte om een geriefelijk interieur te scheppen in een zo klein mogelijk bestek. Enkele fraaie, aanlokkelijke ex emplaren van deze moderne zwervers wagens zyn op de R. A. I. te zien. Maar er valt op deze buitengewoon in teressante show zo heel veel te zien. Niet alleen voor de vakman, die hier zoekt naar de nieuwtjes, welke het bui tenland exposeert, maar ook voor het grote publiek, de leek, die hier een in zicht krijgt, van een brok autoleven, dat hij dagelijks in de straten en op de wegen voor ogen krijgt, maar waarvan hij de bijzonderheden niet opmerkt om dat zijn'aandacht er niet op wordt ge vestigd. Voor wie zijn ogen op deze show weet te gebruiken, zal een licht opgaan over de tot dusver voor hem on vermoede uiterst belangrijke rol, die de bedrijfsauto in de moderne samenleving speelt. Toestel van de Marine Luchtvaartdienst in zee gestort Omstreeks half twee gistermiddag is ongeveer 10 km uit de kust van Katwijk een vliegtuig van de Marine Luchtvaartdienst van het vliegkamp Valkenburg in zee gestcmt. De piloot wilde een noodlanding op zee maken. Het was de luit.-ter-zee vlieger 3e klasse F. Koops uit Den Haag, die in zwemvest bleef drijven en ten slotte door een Sea-otter met mede werking van de helicopter van de Kon. Marine werd opgepikt. De piloot is kort daarop overleden. TAALPERIKEL WIERP VRAGEN OP Het lid van de Tweede Kamer de heer Nederhorst (arb.) heeft naar aanleiding van mededelingen in het Belgische par lement, dat een briefwisseling tussen de Nederlandse en Belgische regeringen werd gevoerd in het Frans, aan de mi nister van Defensie gevraagd of de re gering niet van mening is, dat het uit een oogpunt van eerbied voor de eigen taal onjuist is te noemen, wanneer men zich. zonder dat daartoe noodzaak aan wezig is, van een vreemde taal bedient en of de regering bereid is in den ver volge zich stipt te houden aan de ge dragslijn, dat men zich bij de officiële betrekkingen tussen de Belgische en Nederlandse regeringen -van het Neder lands als ta.a.1 bedient. (Van een onzer sportverslaggevers) VANMIDDAG om goed twee uur heeft dr G. M. J. Veldkamp, staatssecre taris van Economische Zaken, de twee en dertigste tentoonstelling van de RAI in het voor deze gelegenheid met enorme tenten uitgebreide gebouw aan de Ferdinand Bolstraat, officieel ;eopend. De minister van Economische laken kon wegens verblijf in het bui tenland namelijk geen gevolg geven aan zijn voornemen deze opening zelf te verrichten. Dr Veldkamp bracht hulde aan de organisatoren, aan de Ned. Auto-indus trie. de carrosserie-ondernemingen en de assemblagebedrrjven, die zoveel be tekenen voor de export. Spr. bracht in herinnering hoe er in de eerste jaren na de oorlog wachtlijsten moesten wor den aangelegd van aspirantkopers en vergeleek dit met de toestand van het ogenblik, nu er weer concurrentie is, die prijsverlagingen stimuleert. De rede, die de heer E. F. Eriks son, algemeen voorzitter van de Ne derlandse Vereniging „De Rijwiel en Automobiel Industrie" volgens het si- oude gebruik vóór de officiële opening hield, bood weinig nieuwe gezichtspun ten. De heer Eriksson memoreerde, dat deze tentoonstelling de grootste is, welke de vereniging ooit in haar zestig jarig bestaan heeft gehouden, dat het aantal bedrijfsauto's in Nederland de laatste jaren enorm is gestegen, maar dat Nederland in dit opzicht ten aanzien van het buitenland nog ver achter ligt. Bij de laatst gehouden telling, bleek dat van de ruim 82000 vracht- en bestelwa gens in ons land bijna 33000 in de jaren vóór 1945 werden gefabriceerd. Deze vehikels zijn grotendeels afkomstig uit oorlogsvoorraden en de handhaving van deze vervoermiddelen betekent een on economisch vervoer, d.w.z. te hoge transportkosten. Maar. zo vervolgt de heer Eriksson, juist de te zware lasten op het wegverkeer belemmeren de ge- (Ingez. med.-advertentie) OVERHEMDEN NAAR MAAT G.A.J. JANSSEN Singel 413 hoek Spui - Amsterdam - Tel. 30291 Ministeriële nota inzake gasvoorsiening Noodzakelijke concentratie van gasdistributie is in de eerste plaats taak van lagere publiekrechtelijke lichamen |~\E taak van het directoraat-generaal van de Energievoorziening bij de bouw en exploitatie van gasleidingen voor het vervoer van gas over lange afstand zal in de naaste toekomst worden opgenomen door een Staats gasbedrijf. Een wetsontwerp wordt voorbereid, dat voorziet in de oprichting van een dergelijk bedryf. Dit deelt de minister van Economische Zaken mede in een nota aan de Tweede Kamer over de gasvoorziening in ons land. SCHOENCREME In een prachtige reeks kleuren Donkerbruin Middelbruin Lichtbruin Blauw Oxbtoed Kleurloos Mahonie Overeenstemming inzake de prijs van aardgas In deze nota zet de minister uiteen, dat het gasverbruik in 1952, vergeleken met 1938, is verdubbeld. Naar aanlei ding van het in 1950 verschenen rapport van de commissie-Van Iteison verklaart de minister, dat het beleid van de rege ring ten aanzien van de gasvoorziening dient te zijn gericht op een zo efficient mogelijke organisatie. Dit wil zeggen, dat het gas daar dient te worden ge produceerd, waar dit tegen de laagst mogeljjke kostprijs kan geschieden. De tegenwoordige productie voldoet voor een groot deel niet aan deze eisen. Noch het rendement van de ge bruikte grondstoffen, noch de kwa liteit van het gas en de winning der bijproducten staan bij de meerderheid der bestaande gasfabrieken op liet niveau, dat bij de tegenwoordige stand der techniek als bereikbaar mag wor den beschouwd. De reorganisatie, welke de commissie- Van Itterson bepleit, dient ten dele zoveel mogelijk te zijn gebaseerd op gebruik van het als bijproduct van in dustriële processen ter beschikking komende gas ter vervanging van de plaatselijke koolgasproductie. Tot deze categorie behoren behalve het cokes- ovengas, het kraakgas van de petro leumindustrie en het aardgas. Voorts zal een concentratie van de productie van gas dat terwille van het gas wordt geproduceerd moeten worden nagestreefd- Daarbij dient de continuï teit van de levering over een voldoende lange periode te zijn gewaarborgd. De minister acht het wenselijk, dat den en Oosten des lands is in principe overeenstemming bereikt over een stan- dardcontract voor de levering van aard gas aan deze gemeenten. Met uitzonde ring van een aantal excentrisch gelegen kleine gemeenten met een gering gas verbruik. zal iedere gemeente in de pro vincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel het aardgas kunnen be trekken. De uitzondering geldt even eens voor de stad Groningen, die over een nn'me en in goede staat verkerende productiecapaciteit beschikt. Het directoraat-generaal van de Ener gievoorziening heeft gedurende een reeks van jaren de aanleg van p transportleidingen verzorgd, evenals het vervoer van het gas van de cokesfabrie- ken te Sluiskil en van het voor rekening van de staat uit Duitsland geïmporteer de gas. Deze taak wenst de minister in de toekomst op te dragen aan een op te richten Staatsgasbedrijf. De minister denk daai'by aan instelling van een com missie van advies en een raad van toe zicht. Deze laatste zal ten aanzien van het Staatsgasbedrijf dezelfde functie vervullen als het college van commissa rissen van een naamloze vennootschap. De raad zou wellicht kunnen worden samengesteld uit leden van de commis sie van advies. Instelling van een Energieraad, waar in Mynraad en Electriciteitsraad zouden worden geïncorporeerd en ook het ad viescollege voor het Staatsgasbedrijf zou dienen te worden opgenomen, acht de minister niet wenselijk, gezien het uit eenlopende karakter van de taken van elk dezer colleges. zonde ontwikkeling van het wegver keer, waarvan de auto-industrie en handel uiteraard de terugslag ondervin den. Uit de kringen der Nederlandse beroepsvervoerders worden klachten vernomen, volgens welke het internatio nale wegvervoer door een aantal rege lingen wordt belemmerd, waardoor o.a. het aanschaffen van nieuw transport- materieel in sommige gevallen achter wegen moet bljjven. Ik spreek de hoop uit, aldus spr., dat aan dergelijke Xlach- ten, als zij te bevoegder plaatse wórden- ingebracht, de nodige aandacht zal wor den geschonken. Wenst men in Neder land de onderneming in de particuliere sfeer als basis A'an het economisch leven te behouden, dan zullen krachtige maat regelen nodig zijn. De regering zal daarby verder moeten zien dan alleen naar de begrotingscijfers A'an dit mo ment. Speciaal het kleine en middel grote bedrijf, als regel uitgeoefend als familiebedrijf, wordt in zijn ontplooiing door het heffen van veel te zware be lastingen ernstig belemmerd, want bereidheid om onder deze omstandig heden tot uitbreiding van zaken over te gaan is vanzelfsprekend zeer gering. Tot de meest gewenste maatregelen rekent, het bedrijfsleven; 1. Vervroegde 'afschrijvingen op alle Im-esteringen. 2. Verlagen A'an de vennootschapsbe lasting tot beneden het peil van de in 1951 ingevoerde verhoging van 40 Tc tot 45 k 52 3. Herziening van het fiscale AA,in3t- begrip, dus geen belasting op schijnwin- sten. 4. Waardering van aandelen A'an familie-vennootschappen op zodanige wijze, dat geen verschil meer bestaat met aandelen, die ter beurze worden ge noteerd. Achterwegen laten van belasting van winst bij overlyden van een onder- nemer-eigenaar bij voortzetting van het bedrijf door de weduwe of kinderen. 6. Vrijstelling van een bepaald pei-- centage primair dividend. Verder zei de heer Eriksson nog, dat de export A'an in Nederland vervaar digde vrachtauto's langzaam, doch ge stadig toeneemt en dat de propaganda, die in het buitenland A'oor deze tentoon stelling is gemaakt, een belangrijk be zoek uit het buitenland waarborgt. Metropolitan Opera heeft geldzorgen De directeur van de Metropolitan Opera Company te NeAv York. Rudolf Elng, heeft A'erklaard, dat La Scala te Milaan poogt met hogere salarissen de helft A'an het aantal zangers van de Metropolitan in dienst te krijgen. De Metropolitan had veel geld moeten uit- geA-en aan vernieuwing van het toneel en indien geen fondsen werden geA'onden zou de Metropolitan wel eens naar een bankroet kunnen zijn. Gewonde vrijwilligers terug uit Korea Vanmiddag zijn negen Nederlandse vrijwilligers uit Korea op Schiphol teruggekeerd. Zij Averden namens de in specteur-generaal van de Kon. Land macht, Z.K.H. Prins Bernhard, venvel- komd door majoor W. Erdmann. De com mandant A'an het regiment van Heutz, majoor S. da Costa. reikte aan de mili tairen het kruis voor Recht en Vrijheid uit. Acht vrijwilligers zjjn geAvond, doch lopend patiënt. De negende is wegens familieomstandigheden teruggekomen. Groothandel in bier boos op de brouwerijen Over levering van bier door grossiers in kruideniers waren (Van onze correspondent) De groothandel in bier zal opnieuw de strijd met de bromveryen over leve rantie door de groothandel in kruide nierswaren aanbinden. Op de hedenoch tend voortgezette jaarvergadering te Nijmegen van de Alg. Ned. Bond van Bierhandelaren en Mineraalwaterfabri kanten is een motie aangenomen, waar in de B.B.M. er haar teleurstelling over uitspreekt, dat nog steeds niet is vol daan aan de toezegging een einde te maken aan de prijsconcurrentie in fles sen bier door de grossier in kruideniers- De vergadering machtigt het be stuur tot afweer een prijsconcurrentie in te leiden, indien niet vóór 1 Juli een bëA'redigende oplossing kan worden be reikt. Aan het aannemen van deze motie ging een rumoerige vergadering vooraf. Uitvoerig werden de onderhandelingen gereleA'eerd, die er toe leidden, dat le\re- rantïe A'an bier door de grossiers in kruidenierswaren werd toegestaan. De alleenverkoop door de agenten aan de kleinhandel werd hierdoor verbroken. Evenwel verplichtten de brouwerijen zich dat deze verkoop niet tot prijsdumping leiden mocht. In de practijk hebben vele brouwe rijen niet aan deze verplichting vast gehouden. De grossiers verlenen kortin gen en bonussen, waardoor zij de bier handelaren naar hun oordeel oneerlijke concurrentie aandoen. Levenslang wegens moord op tuinder De procureur-generaal bjj het ge rechtshof te Amsterdam heeft van ochtend tegen een 39-jarige inwoner van Naarden en een 27-jarige Hilver summer die Woensdagochtend 20 Augus tus van het vorige jaar aan de Keizer Ottoweg te Naarden de 72-jai'ige tuinder Manus '-Verheul hebben vermoord en vervolgens beroofd, levenslange gevan genisstraf geëist. In eerste instantie had de rechtbank deze verdachte eveneens levenslang opgelegd. ■JOSEF KRIPS, die morgenavond en 28 April voorstellingen van Mozarts Don Giovanni door De Nederlandse Opera zal leiden, in gesprek met Herbert 'Graf linksen de directeur van De Ned. OperaAbraham van der Vies (midden). De „stage director" hoofdregisseur van de Metropolitan Opera te New YorkHerbert Graf, die sinds 1938 Verdi's Otello heeft geregisseerd, zal Krips terzijde staan bij de voorbereidin gen voor de première van Otello op Donderdag llt Mei een landelijk net voor gastransport wordt aangelegd, zoals de commissie- Van Iterson heeft bepleit. Hij acht het evenwel niet verantwoord, reeds thans tot de aanleg daarvan over te gaan, zon der dat deze verbindingen direct ren dabel zijn. De concentratie van de gasdistri butie is een aangelegenheid die, naar het oordeel van de minister, in de eerste plaats de daarbij betrokken lagere publiekrechtelijke lichamen betreft. Indien gemeenten onderling of gemeenten en provincies tot op richting van voor een groot gebied werkende distributiebedrijven over gaan, zal de regering dit toejuichen. Het verbruik van gas in 1960 raamt de minister op tenminste 2000 millioen kub. meter op basis van stadgas. Uit binnenlandse productie zal in 1960 1250 millioen kub. meter zgn. afstandsgas ter beschikking komen. Voor de Gelderse gemeenten zal de aam'oer A'an Duits w bovendien kunnen worden opgevoerd Tot 30 millioen kub. meter per jaar. Voorts blijkt thans, dat de productie van aard gas gedurende twintig jaar 146 millioen kub. meter kunnen bedragen. Dit komt overeen met ongeveer 260 millioen kub. meter stadgas. Ten aanzien van het aardgas deelt de minister mede, dat langdurige onderhandelingen met de Ned. Aard- oliemaatschappy over de pry's, voor welke deze liet aardgas aan de rege- ring zal leveren, tot een volledige overeenstemming hebben geleid. De overeenkomst zal eerstdaags kunnen worden getekend. Met de gemeentebesturen in het Noor- vijand" tot spergebied verklaarde strand (Ingez. med.-advertentie) ZEER OUDE GEN EVER Bij K.B. is bepaald dat in de registers A'an de kanselarij der Nederlandse orden als ridder der 4de klasse der militaire Willemsorde zal Avorden ingeschreven de luitenant-ter-zee van speciale diensten der 2de klasse koninklijke marine- reserve G. A. Dogger. Luitenant-ter-zee Dogger „heeft zich in de strijd tegen de Duitse bezetter on derscheiden door het bedrijven van uit stekende daden van moed, beleid en trouw door in de winter van 1941 op 1942 de hem door de leiding van een der belangrijkste verzetsgroeperingen ge geven opdracht om zich na.ar Engeland te begeven, ten einde de Nederlandse regering aldaar de uiterst belangrijke gegevens omtrent het verzet te ver strekken, tot een goed einde te brengen. In het bijzonder heeft hij, hoewel reeds sedert eind Augustus 1941 door Gestapo naarstig gezocht, na A'ele in contact te komen met een door de Engelse geheime dienst uitgezonden snelvarende motorboot voor de kust van Scheveningen, in de nacht van 17 op 18 Januari 1942 andermaal op dit zwaar beAvaakte strand met twee andere dooi de regering daartoe aangezochte per sonen een vermetele poging ondernomen het land overzee te \-erlaten. Ternauwernood onder uiterst gevaar- A'olle omstandigheden dank zy zyn grote tegemvoordigheid van geest aan arres tatie ontkomen en daarbij een zijner tochtgenoten, zichzelf niet ontziende, van een wisse dood reddend, heeft hij in de volgende nacht tezelfder plaatse een nieuwe poging gedaan, waarbij hy na een korte arrestatie eveneens door grote koelbloedigheid en beleid de vrijheid herkreeg'. I-Iet gelukte hem vervolgens via België, Frankrijk, Zwitserlarid, Spanje en Portugal op 13 April 1942 Engeland te bereiken en de regering op grond van zjjn leidende functie in het verzet een zo waardevol inzicht te ver schaffen, dat daarop latere regerings maatregelen ter stimulering van het verzet zyn getroffen". Franse hervormingen in Indo-China Het Franse kabinet heeft besloten, tot een administratieve hervorming in Indo- China over te gaan teneinde de betrek kingen met de drie Indo-Chinese staten Vietnam, Laos en Cambodja te verbete ren. Er zal in elk der verbonden staten, die deel uitmaken van de Franse Unie, een Franse hoge commissaris Avorden benoemd. Een algemene commissaris wordt belast met de defensie-aangele genheden A'an het gebied. Voorts voor- zien de hervormingen in Franse deelne ming aan het werk van gemengde orga nen in de A'erbonden staten. Het be staande Franse ministerie voor de Indo- Chinese staten onder leiding van Letour- neau zal blijven bestaan. Letoumeau, die tot dusver, behalve minister ook hoge commissaris in Indonesië was, zal waar schijnlijk nu algemeen commissaris worden. De vorst van Cambodja Norodam Sihanoek, verklaarde Maandag te New York, dat er een wezenlijk gevaar be staat, dat zyn volk gemene zaak met de Vietminh-opstandelingen zal maken, in dien Frankrijk de staat niet binnen een paar maanden grote onafhankelijkheid geeft. In een regeringscommuniqué wordt thans'gezegd, dat met Cambodja besprekingen worden gevoerd om te komen tot een zo spoedig mogelijke ten uitvoerlegging van de in 1949 gesloten overeenkomsten, welke Cambodja meer zelfstandigheid zouden geven. De radio-omroep van de Vietminh in Indo-China heeft gisteren het eerste, communiqué van de regering van het vrije Laos uitgezonden, waarin onder meer wordt verklaard: „de bevrijdings troepen van Laos, doeltreffend gesteund door Vietnamese vrywilligersstrijdkrach- ten. hebben Sam Neua aangevallen. De provincie Sam Neua is thans geheel be vrijd". Conferentie te Berlijn zonder resultaat Russische, Franse, Britse en Ameri kaanse deskundigen hebben tijdens een conferentie van vijf uur te Berlijn geen overeenstemming weten te bereiken over maatregelen tot beveiliging van de luchtcorrldor boven Duitsland. De conferentie van de vier mogendheden de derde in een maand tijds ging uiteen zonder dat een besluit was ge nomen. De partijen besloten alleen op een nader vast te stellen datum op- nieuAv bycen te komen in het Franse hoofdkwartier. Italiaans bankpersoneel in staking Ongeveer 84.000 Italiaanse bankbe dienden zijn heden een staking van 48 uur begonnen. Langdurige onderhande lingen over de eisen van de vakbond voor loonsverhogingen en andere verbe teringen werden ondanks bemiddelings pogingen van het Italiaanse ministerie van Arbeid afgebroken. De bankdirecties hebben verklaard, dat zij haar bedrijven tijdens de staking geopend zullen houden. ERNSTIG INCIDENT IN JERUZALEM Vuurgevecht tussen Jordaniërs en Israëli's Zes Israëliërs zijn gisteren gewond door schoten, die volgens de Israëlische regering afgevuurd zijn door leden van het Jordaanse Arabische legioen. Offi cieren van de V.N. hebben reeds met beide partijen contact opgenomen om de oorzaak van het gebéurde vast te stellen. Israëlische militairen beant- gens de Israëlische autoriteiten afkom stig was van de oude stadsmuren. De kogels werden op verscheidene punten afgeschoten. De getroffenen werden ernstig gewond in een ziekenhuis op genomen. Volgens een mededeling van het Hospice Notre Dame, dat op de grens van het niemandsland ligt, zochten dui zenden tijdens het vuren een goed heen komen achter de dichtst bijzijnde mu ren. De honderden gezinnen, die nabij de grens wonen, zijn nog maar pas naar hier geëmigreerd. Zij hebben de gevechten tussen Arabieren en Joden tijdens de Palestijnse oorlog niet mee gemaakt. Volgens Jordaanse autoriteiten heb ben Israëlische sluipschutters het vuur geopend, waardoor twee Arabische mi litairen en twee burgers werden ge dood. Ook bij Latroen zouden Israëlische militairen hebben geschoten. Hedenochtend werd opnieuw door beide zijden gevuurd. De Jordaanse premier heeft een tele- ram gezonden aan de Amerikaanse, de Iritse en de Franse regering, waarin wordt geprotesteerd tegen de schiet partij. welke Woensdagmiddag in Jeru zalem heeft plaats gevonden. In het telegram worden tevens waarborgen voor de Jordaanse grenzen verzocht. In Israëlische politieke kringen meent men, dat de spanning aan de grens >r de Art'' kunstmatig door Arabieren in het leven wordt geroepen, om by voorbaat te verhinderen, dat eventuele bemidde lingspogingen van de Amerikaanse mi nister van Buitenlandse Zaken, Foster Dulles, die begin Mei in het Nabije Oos ten wordt verwacht, succes zullen op leveren. Arbeiders „bestormen" Renault-fabrieken Vijfhonderd arbeiders drongen van morgen onder leiding van communisten met geweld een deel van de montagehal len van de Renault-fabrieken bij Parijs binnen. In afwachting van onderhande lingen had de directie de hallen geslo ten. De arbeiders bezetten de hallen en weigelden ze te verlaten. De bedrijfsleiding heeft ongeveer 5000 arbeiders uitgesloten, die een week geleden in staking gingen voor hoger loon. De christelijke en socialistische vakbonden steunden deze staking ook. Een comité, waarin alle vakbonden zijn vertegenwoordigd, heeft besloten voor morgen een algemene staking A'a twee uur uit te roepen. 40.000 man bij Renault. Er werken SPORT ES WEDSTRIJDEN Nieuw record 4 x 100 m vrije slag estafette (Van een onzer sportcorrespondenten) Op wedstrijden van de KNZB, kring Heerlen in Stoopsbad te Overveen, is de Heemsteedse Polo Club er in geslaagd het Nederlands record viermaal 100 m vrije slag estafette heren met 4,5 se conde te A'erbeteren. Het record stond sedert 4 September 1938 op naam van het IJ en bedroeg 4 min. 8.5 sec. H.P.C. bracht het record op 4 min. 4 sec. De tussentijden waren; Geurtsen 1 min. 1.8 sec.; Prins 1 min. 1.8 sec.; Bonman 1 min. 1.4 sec.; Tjebbes 59 sec. COURSES DUINDIGT De uitslagen van de gisteren gehouden draverijen te Duin-digi zyn: Glossy Sil prils (1580 m.)1. Rita BelAvin, 1.36.9: 2. Royal Brooklyn. 1.40.4; 3. Rlnljó, 1.42.3. W. f 7.70, pl. f 3.50, 2.50, koppel 8.70, cc 4. Gretehenprijs (2100 m.) 1. Prinses Julia B, 1.2S.3: 2. Nannie Gregor, 1.31.4: 3. Ostro- gatta. K. 1.30.7. W. 1 80. pl. 1.60, 2.10, koppel 5.90, cc 4 30. Harvestleeprjjs (20-10 m.)1. Quickness, 1.33.6; 2. Quick Boy. 133.7: 3. Quelle Veine, 1 33 S. W. f 9. pl. f 2.30. 1.70. f 2.S0. Kop pel 10.30. cc -Ï.10. Hildegardprljs (2100): 1. Query Hanover. 1.30 2; 2. O Mc Gregor. 128.6: 3. Orkaan O. 1.31.5. W. 4.10. pl. 1.90. 4. f 2.60. koppel f 0.90, cc 14. Idvlleprijs (2500 m.)1. Olivier B, 126,2: 2, Peter Spencer, 1,27.6: 3. Nico the Saint, 1.28.2. W. 2.90, pl. 1,50, 1.40, koppel f 5.50, cc f 2,80. Gristefprila (1800 m.). Handicap A: 1. Britolv. 2. Sakina, 3. Aquavit. W. f 11.90, pl. 5.30, f 2.20, koppel 12.60, cc" 4,S0. Helitropprijs (1700 mHandicap B: 1. Stormalonz. 2. Bebe Chou, 3. Shooting Box. W. f 2.60. pl. f 1.40, 1.60. 1.70, koppel 5.30. cc 5.30. Totalisator omzet: 49.460.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2