CANNES, Door het dal van de Maas de LENTE tegemoet verzamelplaats van films en mensen Rudolf Nelson, een leven in dienst vau het cabaret MUZIEKLEVEN TE AMSTERDAM ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 21 APRIL 1953 Cocteau presideert twee jury's, Picasso attent voor een dorpsgenoot (Van een medewerker) Cannes, April IN optimistische stemming is het Vie Internationale Filmfestival te Cannes verleden week begonnenoptimistisch ten aanzien van de films, en ten aanzien van het weer, dat betere voornemens lijkt te hebben dan verleden jaar, toen velen tot hun teleurstelling hebben moeten ondervinden, dat de lucht niet altijd blauw is aan Frankrijks Zuidkust. Cannes is weder om het eindpunt van een sterrit van films en mensen. Want niet alleen hebben alle belangrijke filmproducerende landen hun beste producten in gezonden, ook hun meest charmante actrices en acteurs en enkele vooraan staande regisseurs en producers kan men tegenkomen op de Croisette, tijdens de voorstellingen, en daarna, op straat, wanneer drommen mensen de sterren van de avond omringen, en de sterren, die een volgende avond aan de beurt zullen komen, door hun aanwezigheid blijk geven van hun belangstelling. Orson Welles en Olivia de Havilland, Arletty, Ann Baxter en Kirk Douglas, en vele, vele anderen Maar er wordt te Cannes niet alleen geflaneerd en geparadeerd, er wordt ook gewerkt. De twee jury's, die voor de lange en die voor de korte films, hadden reeds het belangrijkste deel van haar taak achter de rug, toen op 15 April met een krachtige Marseillaise de feitelijke aanvang van het festival was aan gekondigd. Onder voorzitterschap van Jean Cocteau hebben zij, in tegenstelling met andere jaren, toen de jurering tijdens de filmvertoningen op het festival moest geschieden, tien dagen lang 's morgens, 's middags en 's avonds reeds het volledige programma gezien, en zich een vrijwel beslissend oordeel kunnen vormen. Desgewenst kunnen zij het dan tijdens de officiële voorstellingen nog eens dunnetjes overdoen. Voor het eerst heeft men dit jaar twee buitenlanders uitgenodigd om in de twee jury's zitting te nemen. Voor de ..grote" jury (hoofd films) is dit de Amerikaanse filmacteur Edward G. Robinson; voor de „kleine" jury (korte films) onze landgenoot Bert Haanstra. Abel Gance en Charles Spaak maken deel uit van de „grote jury", die onder veel belangwekkende films reeds Vlttorio de Sica's Stazione Termini, Mano Soldati's La Provinciale, Les Vacances de M. Hulot van Jacques Tati, de eerste grote Finse film Het Witte Rendier, de Zweedse film Barabbas. Walt Disney's Peter Pan en de Spaanse film Bienvenue, M. Marshall heeft gezien. Onder de korte films staat de Franse Crin Blanc, die reeds internationale bekendheid verwierf, hoog genoteerd. Nederland kondigt, niet zonder trotsop een zeer geslaagde affiche aan, dat hét, na twee achtereenvolgende Grand-Prix voor korte films, dit jaar wederom van de partij zal zijn, met Herman van der Horsts uitstekende documentaire Houen Zo en met de documentaire kleurenfilm Van Gogheen product van Polygoon-Profilli. HET festival werd geopend met een voorstelling van een werk van Henri-Georges Clouzot: Le Salalre de la Peur. Tussen alle in avondkleding gestoken genodigden op het balcon kon men één grijze heer ontdekken, die een manchester jasje toch veel aangenamer scheen te vinden, en die letterlijk bele gerd werd door persfotografen, die hem in een ononderbroken stroom van blltz- licht zetten. Nu ging het natuurlijk niet speciaal om het pak als wel om de man, die er in zat, en Pablo Picasso bleek te zijn. Hij kwam kijken naar het nieuwste product van zijn „dorpsge noot" Clouzot. Een sterke film, veel meer Amerikaans dan Frans, deze Frans-Italiaanse co-productle, waarin Yves Montand, Charles Vanel, Vera Clouzot (de echtgenote van de regis seur) en Folco Lu 111 de hoofdrollen ver vullen. Het verhaal over vier vrij willigers uit een zeer cosmopolltlsch groepje mislukkelingen, die In de nabij heid van de olievelden ergens in Mid- den-Amerlka worden gekozen voor een levensgevaarlijke rit met trucks vol nitro-glycerlne, om een brand door exploderen van een boorput meester te worden is in realistische trant ge filmd; niet zó realistisch echter, of men ziet de onwaarschijnlijkheid In van enkele belangrijke details. Het publiek reageerde met zijn applaus hoofdzake lijk op die momenten, waarop men zich opgelucht voelde na een fragment, van adembenemende spanning. Al lijkt de film te lang, toch heeft Clouzot bewe zen, een regisseur van groot formaat te zijn. Sterke gedeelten bevatte ook Braziliaanse hoofdfilm Cangacelro van Lima Barreto, die de wreedheid van een bende bandieten in Noord-Brazlllë tot onderwerp heeft. Frappant was het ove rigens wel, dat die zelfde bruten na een roofpartij zo prachtig konden zingen! Onder de korte films was er een opvaMend debuut van een Engelse choreografe, een speelfilm ,,in zak formaat": The Stranger Left No Card. Reeds het gegeven is zeer oor spronkelijk, het speelt met een vreemdsoortig uitgedoste man, die zioh naar een stadje begeeft, aldaar na enige tijd ingeburgerd is en ge tolereerd wordt als de dorpsidioot, die men Napoleon noemt; en die dan de „perfecte moord" pleegt op de man, door wiens toedoen hij vijftien jaar lang onsehuldig in de gevangenis heeft gezeten. Na de moord verdwijnt hij, normaal gekleed, geheel opop- vallend en door niemand herkend. Tenminste, dat veronderstelt hij zelf Uit Japan kwam een voortreffelijk voorfilmpje, uitstekend van kleur, jemaakt volgens een techniek die doet denken aan de silhouetten-figuurtjes van Lotte Reiniger. EEN teleurgestelde Cocteau zuchtte na afloop van een voorstelling (hors concours) van Intimate Relations: ,,En dan te denken, dat dit destijds mijn beste film was! Een dubbing ln het JEAN COCTEAU Engels was wellicht beter geweest." Het betrof een Engelse interpretatie van Cocteau's toneelstuk en film Les Parents Terrlbles, die met film niet veel doen heeft, wel lets met verfilmd toneel. Het heeft natuurlijk ook niet veel met film te maken, dat de acteur Edward G. Robinson die na een rustperiode van twee jaar weer In twee films heeft meegespeeld, en na zijn terugkeer ln Hollywood aan een volgende zal begin nen schilderijen verzamelt. Maar wel Is het opmerkelijk, en tekenend voor de artistieke achtergrond van deze veel zijdige karakterspeler, dat zijn collectie van moderne schilderijen, een van de grootste in particulier bezit, zo goed als alle meesters van deze eeuw behelst. Een deel van deze collectie ls altijd ten toongesteld ln musea, en in een catalo gus van „slechts" veertig van zijn schil derijen kan men menig werk herkennen, dat ln vele boeken over moderne schil derkunst als repressentatief wordt vermeld. Robinsons belangstelling geldt dus niet alleen de film en het is ver frissend, dat er tussen de stroom van films en film-mensen ook een gesprek over andere kunsten kan ontstaan op dit festival. Werkgevers in veenbedrijf beperken productie Productie van vorig jaar nog niet verkocht (Van onze Haagse redacteur) De werkgevers in het veenbedrijf heb ben vrijwillig besloten de productie te beperken tot globaal 60% van de pro ductie in de jaren 19491952. Dit be sluit is genomen, omdat nog grotere hoeveelheden persturf en bagger van de productie 1952 te velde staan. Hoewel de volledige consequenties van deze pro ductiebeperking voor de werkgelegen heid nog niet zijn te overzien, moet toch wel worden verwacht, dat alleen al in het veengebied van Drente ca 1500 man minder te werk kunnen worden gesteld. Ook in andere veengebieden zal de werk gelegenheid door dit besluit zeer belang rijk verminderen. De Stichting voor de Landbouw heeft het voornemen met minister Suurhoff in overleg te treden omtrent maatregelen, die tot opheffing van de noodtoestand in het veenbedrijf zouden kunnen leiden. Walt Disney heeft dezer dagen te Cannes het kruis van het Legioen van Eer gekregen uit handen van de Franse staatssecretaris van Voorlichting Hugues, na het vertonen van zijn nieuw ste tekenfilm Peter Pan in het film festival. Schrijvers maken een boek Ongelogen van A. tot Z. Tien schrijvers en vier tekenaars heb ben dezer dagen het edel handwerk van de boekdrukkunst beoefend. De directie van de N.V. Drukkerij v/h L. E. Bosch Zoon te Utrecht was op de aardige gedachte gekomen om auteurs eens aan den lijve te doen ondervinden wat er nog allemaal gebeuren moet nadat de laatste hand aan het werk is gelegd en voor de lezer zijn boek ter hand neemt. Zij zijn na een technische uiteenzetting ander half uur in de weer geweest met zethaak en aan het toetsenbord van de zetma chine en aan de persen. Zij hadden hun „huiswerk" stukjes en versjes over het boek meegenomen en mochten er nu spelendeiwijs een echt boek van ma ken. Zij hebben er een alleraantrekke lijkst boekje uit geperst, zo aantrekke lijk dat zij in één middag van auteurs verheven zijn tot ten minste gezellen van het drukkersgilde. Misschien ook heeft het edel ambacht hen beschroom der gemaakt ten aanzien van het pro duct, dat zij ter perse gelegd willen zien. In elk geval getuigt hun „huis werk" van eerbied voor het edel hand werk. De vaardige leerlingen, die „aan zetkasten en persen in broederlijke samenwerking met typografische ont werpers en drukkers binnen anderhalf uur" een voortreffelijk boekje hebben gewrocht zijn: Gabriël Smit, J. W. F. Werumeus Buning, Belcampo, Max Den- dermonde, Mies Bouhuys, Alfred Koss- mann, Jac. van der Ster, S. Carmiggelt, Anna Blaman, Annie M. G. Schmidt en Jaap Romijn als auteurs en Fiep Wes tendorp, Charles Boost, Bert Bouman en Herman Foske als tekenaars. PLANNEN VOOR EXPOSITIE VAN WERKEN VAN FRANS MASEREEL In het buitenland zijn plannen ge maakt voor een tentoonstelling van werken van Frans Masereel. Deze tentoonstelling zou rouleren over volgende steden: Haarlem. Arnhem, Rotterdam, Enschede, Mechelen waarschijnlijk ook Charleroi. Gezien de grote betekenis van de kunstenaar. illustrator en vervaardiger van romans in houtsneden zowel als schil der zou het gemeentebestuur van Haarlem gaarne deze expositie ln het museum „Het Huls van Looy" aan wezig zien. Van belang acht het ge meentebestuur tevens, dat Haarlem de .primeur" krijgt van de tentoonstel ling ln Nederland. De kosten zullen per „deelnemer" ongeveer 650,be dragen. Aan de gemeenteraad van Haarlem is voorgesteld hiertoe te be sluiten. - Na een door de Nederlandse pia nist Daniel Wayenibeng te Fécanip ge geven recltall kon een cheque van 200.000 francs aan de Nederlandse am bassade te Parijs worden overgemaakt ten bate van het Nationaal Rampen, fonds. Een tot dat zelfde doel met mede werking van deze pianist gegeven con cert te Metz leverde een netto-recette van 151.000 francs op. NOG ALTIJD COMPONEREND.. Stichting voor de Landbouw wenst vrije prijsvorming (Van onze Haagse redacteur) Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw acht onder de tegen woordige omstandigheden een grote mate van vrije prijsvorming gewenst. In het beoogde stelsel, waarmee minister Mansholt zich bereids in het algemeen accoord heeft verklaard, is op het ge bied van de prijsvorming een drietal maatregelen voorzien. regelingen welke ten doel hebben redelijke bestaansmogelijkheid in de land- en tuinbouw te handhaven onder- ongunstige economische omstandighe den; regelingen, welke ten doel hebben te voorkomen, dat de prijzen van de be langrijkste voedingsmiddelen te hoog op lopen: 3. regelingen, welke ten doel hebben te voorkomen, dat, tengevolge van on evenwichtigheden in de prijzenstructuur, de -productie zich in een ongewenste richting ontwikkelt, dan wel de rentabi liteit van sommige productie-takken in gevaar komt. Het is de bedoeling, dat over deze richtlijnen binnenkort nader overleg met minister Mansholt zal worden gevoerd. Rudolf Nelson, die dertig jaar lang het Berlijnse cabaret beheerste, wiens chanson „Peter, Peter, komm zu mlr zurück" het chanson was waarmee Mariene Dietrich debuteerde op de weg naar roem, onder wiens hoede zioh ta lenten ontwikkelden als Willy Forst, Szoeke Szakail, Gustav Grtindgens en vele anderen, Hans Albers óók, heeft zijn tweede vaderland in Nederland ge- Eerste exemplaar van De Ramp voor de Koningin Wisselend aspect Vioolavond Stanley Weiner SINDS gisteren weet ik iets van Eldin Burton af, omdat Stanley Weiner en George van Renesse een Sona tine (1951) voor viool en piano van hem in de Kleine Zaal van het Concertge bouw te Amsterdam hebben uitgevoerd. Weiner, die concertmeester is van het Indianapolis Symphony Orchestra jong nog geen dertig, om zo te zien en vol geestdrift, speelde het stuk met de toewijding van een opgetogen hetgeen altijd plezieriger is (Ivgez. med.-advertentie) Een kwastgat of naad? Neem Q U PA ie baat! KNEEDBAAR HOUT VAN CETA-BEVER Kieviten bij de poelier, maar niet op de weiden ACHTER ons huis ligt een klein lapje grond, dat de naam boomgaard slechts ontleent aan enige appel- en pereboompjes, maar allerminst aan zijn afmetingen. In een bescheiden hoekje daarvan staat nu een ver zameling planten, die je in het polderland allerminst zou verwachten, maar die, ver Aan hun geboortegrond, de herinnering levendig moeten houden aan een Paastocht, die we overigens ook zonder deze niet spoedig zullen vergeten. Nieskruid van de oevers van de Lesse bij Dinant staat er en bosane- moontjes uit het Forêt du Rosellier nabij Verdun, Primula veris, de gewone sleutelbloem, uitgegraven op de oever van de Rijn bij Rheinfelden, even boven Bazel, Primula elatior, de slanke sleutelbloem en smalbladig longen- kruid uit Val d'Orbcy in dc Vogezen, wat wilde narcisjes, die de velden om het Lac de Gérardmcr letterlijk geel kleurden en wilde tulpen uit een weiland bij Roville aux Cbênes, ten Zuidoosten van Nancy en ten slolte aronskelken en steenbreekvaren uit liet dal van de Amblève bij Aywaille. Op de takken van onze brave appelboompjes hebben we de zaadjes ge smeerd van de bessen van maretakken uit een boomgaard aan de rand van bet Bois du Lyaumont, niet ver van Belfort. DAT zijn zo de tastbare herinnerin gen van een zwerftocht, die ons enige dagen lang een heel stuk dichter bij de lente bracht, maar ooik voerde door gebieden, waar metershoge sneeuw ons tot grote omwegen dwong. En zij roepen andere beelden wakker, die minder tastbaar zijn, doch daarom nog niet minder onvergetelijk. Aan het Begijnhof ln Lier, waar een kleine zwarte roodstaart zo uitbundig zat te zingen tussen twee buien door, aan Leu ven, waar de bloelende esdoorns een kostelijke lentesfeer schiepen en aan de rots achter het schilderachtige kerkje van Dinant, waar in het late licht van de avondzon de wilde muurbloem zo uitbundig bloeide. De zon. die 's avonds het pleit over tuigend leek te hebben gewonnen, liet de volgende ochtend verstek gaan. In een druilerige regen verlieten we bij Glvet België. Bij Vlreux staken we de Maas over. om door het Bois du Rol en het Forêt d'Hargnles-Laurier een grote bocht af te steken van de Maas die we bij Monthermé weer bereikten. De kersen bleken daar reeds ln volle bloei te staan, evenals de sleedoorn en aan de berken prijkte het eerste prille groen. Vier verfomfaaide lijkjes Er was markt in Charleville en dat van kieviten ie een verleidingwaaraan we nooit weerstand kunnen bieden, in het va derland niet en zeker niet daarbuiten. Maar toen ice vier verfomfaaide lijk jes van kieviten aan een haak bij een poelier zagen hangen en vernamen, dat ze voor het luttele bedrag van frs U/0 te koop waren, was het ge noegen vergald en zijn we maar weer gauw verder gegaan. De charmes van de vallei van de Maas deden ons het trieste beeld weer gauw vergeten: bloelende kersebomen en sleedoomstruiken, boerenzwaluwen ln de lucht, een klauwier op de telegraaf draden langs de weg, kraaien, roeken, krauwtjes en eksters op de akkers en tenslotte een Idyllisch kampplaatsje bij het Forêt du Rosellier, hoog boven Ver dun, aan de rand van eén bos waar anemonen en sleutelbloemen, leverblad (Hepatlca) en bosaardbeltjes volop stonden te bloeien. De volgende ochtend werden we ge wekt met de zang van vink en rood- borst, boomleeuwerik en tjiftjaf, zang lijsters en fltls, grote lijster en merel, 'interkoning en geelgors, waarbij zich it onze verrassing een vroege koekoek aansloot. VERDER weer, langs de Maas, langs bloeiende vruchtbomen, waarin sier lijke puttertjes hun wijfjes het hof maken, langs uitgestrekte weiden, waar- boven torenvallcjes staan te bidden, veldleeuweriken hangen te tierelieren en een buizerd zijn wijde kringen trekt, IJSVOGEL zit een ogenblik roerloos in het water te turen meter verder is de oever steil afgesla gen en in die rechte kant zitten een paar ronde gaten. Zou daar de kleine visser huizen We besluiten te wachten, om te zien of hij het hol komt bezoeken. En we zitten er nog geen minuut, of met een luid tsie-die diet strijkt de vogel op een overhangende tak, zit een ogen blik roerloos in het water te turen, laat zich dan pardoes voorover vallen en vliegt, voor we goed hebben kunnen mee te maken dan de plichtmatige deur- irdersstijl, die veelal voor de nieuwe muziek wordt gebruikt. Ook George van Renesse scheen in die simpele Sonatine van de onbekende Burton genoegen te vinden en aldus moet het werkje wel zijn beste kansen hebben gekregen. Wat het stuk zelf aangaat, het is niet beter of minder goed dan de honderd of de vijf honderd soortgelijke composities, die jaarlijks als veldbloemen op de muziek- akkers der wereld boven de grond ko- ien. Er zit daar veel meer vertier dan e soms denken en aan de onopvallende zorg van de natuur, waardoor de com ponisten aan het werk blijven, danken we heel wat „klein goed", dat altijd nog wel iets de moeite waard is. Tot deze veldbloemen nu behoort de Sonatine van Burton, die ongeveer dezelfde waar de in de stoffering van het muziekleven heeft als andoorn, hondsdraf en ogen troost in de weide. De Burtons zou ik niet gaarne missen. Stanley Weiner verraste zijn publiek gis teren dus met een noviteit, maar voor het overige speelde hij bekende werken: van Handel de zesde Sonate in E, van Beet hoven de eerste Sonate in D, van Ysaye de derde Sonate voor viool alleen (die eigenlijk geen sonate is, maar een fan tasie) en tot slot het Rondo in C van Mozart, de Roemeense Dansen van Bartók, de Romanza andaluza van Sa- rasate en de Polonaise brillante no 2 Wieniawsky. Het gaat niet aan te zeggen, dat van de voordracht van de sonates van Handel en Beethoven veel bezielde kracht uitging. Het spel van Weiner was vaak ruw en hard, boven dien onzuiver, vooral op de kwint. Maar het slot van de avond was veel beter, uitstekend soms. Zijn techniek schijnt voor deze stukken het meest geschikt. Een vliegend staccato in Wieniawsky frappeerde onder andere bijzonder. Ook de voordracht was boeiend, sprankelend van leven en muzikaliteit. In deze stuk ken is Stanley Weiner eerst goed zich zelf, hoewel hij kennelijk nog in het be- rinstadium van zijn ontwikkeling als ioolvirtuoos verkeert. Maar hij doet er ;en goede gooi naar. Het publiek kwam in vuur, het werd tot geestdrift geprik keld en een ieder bleef wachten op toe giften. Die bleven niet uit: Nocturne in fis van Chopin-Milstein en Vocalise en forme d'Habanera van Ravel. George van Renesse heeft zijn partner voortref felijk ter zijde gestaan. P. T. BLOEIENDE KERSENBOMEN EN SLEEDOORNSTRUIKEN maar waar we het vertier van kievit, grutto en tureluur pijnlijk missen. Bij Mazay, dat alleen op de detail kaart van Michelin is te vinden, be sluiten we de rivier een eindweegs langs te wandelen. Er vliegen boerenzwaluwen laag boven het snelstromende water, een rietgors roept in het overjarige riet en op de tegenoverliggende oever staan een witte en een gele kwikstaart aan weerskanten van een paar polletjes bloeiende madeliefjes en paardenbloe- men een bekoorlijk schilderijtje te vor men, tot de gele de witte nijdig verdrijft. Er roept een witgatje, dat we echter niet te zien krijgen, en dan, opeens, horen we het schelle geluid van een ijs vogel. Tegelijk schiet een blauwe flits langs ons heen, zo snel, dat we alleen maar kunnen raden, dat het de ijsvogel moet zijn geweest. Maar een honderd zien wat er allemaal gebeurt, met een glinsterend visje in zijn snavel naar het hol. Het duurt een hele poos, voor hij weer te voorschijn komt., een eind stroomafwaarts vliegt, maar al gauw terug keert- en weer in het hol ver- dwijnt. Twee, drie minuten, lang zitten we door onze kijkers naar het hol te turen, wachtend op het ogenblik waarop de vogel weer te voorschijn zal komen. In een boom op de oever achter het hol zitten zeven eksters en als onze aan dacht een ogenblik naar deze luidruch tige kwanten afdwaalt, verschijnt op eens een donkere roofvogel in het beeld- veld van de kijker. Het lijkt een buizerd, maar de vleugels zjjn naar achteren ge bogen in het polsgewricht en als de De sopraanzangeres Anke Attema heeft op 19 April in de eerste categorie de 3de prijs behaald op het Dixième Grand Concours International de Ohant tndividuel te Verviers België)- vogel zwenkt, zien we duidelijk, dat de staart ondiep is ingesneden: de zwarte milaan, die we verleden jaar in Zwitser land hebben leren kennnen en die we hier eigenlijk nog niet hadden verwacht. Nog een paar maal komt de ijsvogel als een flits uit zijn nestgang schieten. Maar telkens weer verdwijnt hij, na een korte vlucht boven de rivier, in het duister van het hol, zodat we ten slotte maar opbreken. VERDER weer dus, door de vallei van de Maas, die we ten slotte bij Neuf- chateau verlaten. Bij de spoorweg overgang van Certilleux zit een prach tige roodborsttapuit op een telegraaf draad te zingen. Wat later gaat het weer regenen, maar als we Damev zijn gepasseerd, klaart de lucht wat op. zo dat we in de verte de met sneeuw be dekte toppen van de zuidelijke Vogezen kunnen onderscheiden. Dat moet de Ballon d'Alsace zijn. De ijsvogel heeft ons zo lang opge houden, dat we Belfort niet meer kun nen halen, Maar even voorbij Bains-les- Bains vinden we, aan de rand van het Bois du Lyaumont, een kostelijk kam- peerplekje, tussen bloeiende maagde- palm en bosanemonen, met voor ons een appelboom, zó vol met maretakken, dat het lijkt alsof de boom al ln vol blad staat. CANTECLEER Bénéfice-voorstelling Zaterdagnacht in Tuschinski ter gelegenheid van 75ste verjaardag (Van een onzer verslaggevers) J?N dat is dan wat ik als gerijpt mens van 75 nogf te zeggen heb", besluit Rudolf Nelson ironisch-philosophisch wat hij ons te zeggen h-ad over zijn levensloop, na de „Machtsiibernahme". En dan staat, hij op, de 75-jarige, hier in ditzelfde Gaité, waar hij in de jaren 1931/19!/0 elke veertien dagen een nieuwe cabaret-revue ensceneerde. Hij wandelt langzaam naar de vleib- gel, en tenvijl wat rook langzaam opkringelt uit een asbakje wekken de klan ken La Gaité tot nieuw leven.... en oude herinneringen. Levendig onder streept het gelaat van de 75-jarige zijn spel, zijn vingers glijden rap over de toetsen. En welk een herinneringen zouden in hem zelf omgaan vonden. En hfi wil hier blijven wonen, in dit Amsterdam dat hem gastvrij ont ving, waar Abraham Tuschinski hem de mogelijkheid bood hier een eigen caba ret-ensemble tot stand te brengen, dat de jaren door La Gaité ln het Tuschin- ski-tbeater bespeelde. Tot De rook kringelt nog uit het asbakje en de handen op de toetsen ontlokken klanken aan de vleugel, waarin zovele gevoelens ineensmelten: de vrolijkheid, nimmer onvermengd, altijd met de smaak van betrekkelijkheid, die het den ken er aan verleent, de pijn, die ironie en wat zachte spot van node heeft om getast te kunnen worden, even een me lodietje onbekommerd naar het schijnt, maar zwanger weer van andere ge dachten, andere gevoelens die de on bekommerdheid nu eenmaal niet ver dragen. Grote jaren heeft Rudolf Nelson In Berlijn gekend, sedert hij in 1904 het oubliek aan kleine tafeltjes liet zitten en zijn carrière in het cabaret begon. Chait Noit, Nelson Theater, Eden- Motelherinneringen aan het Ber- 1 ijnse amusementskwartier in een tijd, lie onherroepelijk tot het verleden be hoort. Men heeft weer gepoogd goed te maken, wat nauwelijks goed te maken schijnt. Korte tijd heeft Nelson weer in Berlijn gewerkt; hij componeerde er een wals, hij heeft cabaretrevue's samen gesteld, drie achter elkaar, twee hoor spelen vervaardigdalles voor de radio. Zijn scheppingslust is nog onver minderd- Nog altijd heeft hij naast zijn bed potlood en papier ligeen om elke inval onmiddellijk te onteren. Op zijn 75ste verjaardag, de 8ste April j.l., is hij ln Berlijn gehuldigd; hij heeft het kruis van verdienste van de Bondsregering ontvangen. Maar ln Ber lijn blijvenneen dat is voorbij. Hij is gehecht aan het goede Amster dam, hij woont er met zijn invalide vrouw ln het Schiller-hotel, 'hij wil hier blijven tot zijn laatste ademtocht. Ook al is er hier voor hem geen taak meert Na de bevrijding na enige jaren ondergedoken te zijn geweest was het wat harde Duits van de Berlijner in Nederland taboe, men wilde de taal niet horen en Nelsons taal ls nu eenmaal het Duits, dat kèn niet anders. Naderhand heeft men het zachtere Oostenrijks Duits wèl aanvaard... Nel son accepteert de loop der zaken. „En dat is wat ik als gerijpt mens van 75 nog te zeggen heb", liet hij er op vol gen. Wanneer hij opstaat van de vleugel zegt hij: dat waren er vijf van de 6000 liederen, die ik heb gecomponeerd: 4000 er van zijn uitgegeven. Onvermoeibaar... maar wanneer men hem voor zijn vitali teit complimenteert zegt hij: Dat dank ik aan mijn ouders. Maar Amsterdam zal Nelson ter ere van zijn 75ste verjaardag toch nog eens in alle glorie kunnen beluisteren zien en horen hoe hfj onvermoeid achter de vleu gel zit. zijn oude èn nieuwe composities spelend. In de nacht va nZaterdag op Zondag a.s. wordt een benefice-voorstel- ling georganiseerd, vanzelfsprekend in het Tuschinski-theater, grote zaal. Met een reeks van Nederlandse cabaretkun stenaars als medewerkers met enige Duitse artisten, die onlangs in Berlijn met Nelson hebben samengewerkt: Wil ly Schaeffers, Liza Lesco, Claus Gün- ther Neumann Brigitta Mira, met me dewerkers uit de bloeitijd van La Gaité, Walter Fein en Harold Horsten. Ook een paar Franse medewerkers worden bij deze voorostelling verwacht. Alex de Haas zal in het Nederlandse gedeelte confereren, Willy Schaeffer in het Duitse. AAN H.M. DE KONINGIN is gister middag op paleis Soestdijk het eerste mplaar van het nationale fotoboek De Ramp en van de Engelse editie daar van, The Battle of the Floods, aangebo den. De voorzitter van de Vereniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels de heer J. H. Donner over handigt de Koningin het eerste exem plaar. Na de boeken in ontvangst te hebben genomen, ontving de Koningin nog 7iit handen van de heer Donner een cheque ten bedrage van een millioen gulden ten bate van het Rampenfonds als eerste opbrengst van deze uitgaven. FILMSTER LEO GENN IN ONS LAND Voor Engelse tekst van film over watersnood Dezer dagen ls op Schiphol de Britse filmster Leo Genn aangekomen, bekend door zijn rollen in de films De Slangen kuil en Het Houten Paard, Genn is naar ons land gekomen op uitnodiging van de regering, in wier opdracht een film is samengesteld over de watersnood ramp. De Franse versie daarvan is reeds gereed, thans is de Engelse aan de beurt. Leo Genn zal daarbij de En gelse tekst uitspreken. Hij wil hiervoor geen honorarium accepteren, zodat dit aan het Rampenfonds ten goede za' komen. Kinder (schilder) atelier te Laren geopend (Van onze correspondent) L a r e n, 21 April In samenwerking met de Académie du Jeudi te Parijs is te Laren, aan de Toren laan 47, een kinder-atelier geopend. Het is geen copie van de Franse Académie, maar aangepast aan de nationale eigen schappen van de kinderen en de Zwit serse leidster, mevr. Agnes Kalman. Het atelier wil heslist geen lekenschool zijn maar evenmin een bewaarschool voor kinderen waar men thuis geen weg mee weet. Het kinder-atelier wordt reeds thans door een aantal kinderen van 711 jaar bezocht en de tot dusver be reikte resultaten zijn verbluffend. Grote vellen papier, aan de muur gehangen, plakaatverf en kwasten worden ter be schikking gesteld: dit gereedschap maakt het de kinderen mogelijk zich met een minimum aan technische moeilijk heden op persoonlijke wijze te uiten. De leidster blijft daarbij op de achtergrond als deskundige raadgeefster die aanmoe digend maar noqit op schoolmeesterlijke wijze de kinderen helpt de schone mo gelijkheden van vorm en kleur te ont dekken. Heifetz vervolgt zijn tournée door Europa De violist Jasja Heifetz, wiens rech terhand nog is verbonden als gevolg van een poging van een jongeman om zijn arm met een ijzeren staaf te verbrijze len, vermoedelijk omdat hij muziek van de Duitse componist Richard Strauss heeft gespeeld, heeft zijn concerten in Israël beëindigd. Hjj is gisteren per vliegtuig uit Tel Aviv te Rome aange- komen. Heifetz ls voornemens heden avond met een concert te Napels een tournée van twee maanden door Europa te beginnen. Tweede Internationale Landbouwbeurs Veertien landen zullen deelnemen (Van onze correspondent) Utrecht, 21 April Veertien landen zullen deelnemen aan de Tweede Internationale Landbouw beurs, die van 27 April tot 3 Mei te Utrecht zal worden gehouden. Van de 448 inzendingen zijn er 228 van Neder landse en 220 van buitenlandse oor sprong. Dit deelde mr C. T. E. graaf van Lynden van Sandenburg, hoofd van de Agrarische afdeling der Kon. Ned. Jaar beurs in een hedenmorgen gehouden persconferentie mede. De heer H. D. Louwes, voorzitter van de Stichting voor de Landbouw besprak vervolgens de perspectieven voor de Ne derlandse land- en tuinbouw. Op het ogenblik, aldus spr., doen zich in de wereld symptomen voor, welke èr op wij zen dat de prijzen van tal van agrarische producten dalen en beneden onze kost prijzen dreigen te komen. Hierover ont staat in land- en tuinbouwkringen een zekere onrust. Men houdt vast aan een moreel recht, gegrond op de medewer king aan een strenge beheersing van prijzen en lonen en op constructieve ar beid in de herstelperiode, op redelijke prijzen in de toekomst. Regering en volk zullen hier sterk rekening mee moeten houden, aldus de heer Louwes. Mochten de verwachtingen van de agrarische be volking teleurgesteld worden, dan zou dat tot zeer scherpe en ongewenste re acties aanleiding kunnen geven. In een prognose voor de naaste toe komst zei de heer Louwes o.a., dat in de vleessector de kwetsbaarheid vooral ligt bij de varkenshouderij. Op het ogenblik is de varkensstapel buitengewoon groot, terwijl het kwantum bacon, dat wij aan Groot-Brittannië mogen leveren, zeer beperkt is. In Mei wordt weer onderhan deld over een extra hoeveelheid bacon. Als algemene conclusie stelde spr., dat de Nederlandse land- en tuinbouw de naaste toekomst met een voorzichtig, m sommige opzichten enigszins vertrouwen tegemoet mag zien. (Ingez. med.-advertentie) R.S. STOKVIS ZONEN N.V. 140 dealen en lubdeelert, ^overal ln Nederland.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2