CANNES,
Door het dal van de Maas de
LENTE tegemoet
verzamelplaats van films
en mensen
Rudolf Nelson, een leven in dienst vau
het cabaret
MUZIEKLEVEN TE
AMSTERDAM
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 21 APRIL 1953
Cocteau presideert twee jury's,
Picasso attent voor een dorpsgenoot
(Van een medewerker)
Cannes, April
IN optimistische stemming is het Vie Internationale Filmfestival te
Cannes verleden week begonnenoptimistisch ten aanzien van de films,
en ten aanzien van het weer, dat betere voornemens lijkt te hebben dan
verleden jaar, toen velen tot hun teleurstelling hebben moeten ondervinden,
dat de lucht niet altijd blauw is aan Frankrijks Zuidkust. Cannes is weder
om het eindpunt van een sterrit van films en mensen. Want niet alleen
hebben alle belangrijke filmproducerende landen hun beste producten in
gezonden, ook hun meest charmante actrices en acteurs en enkele vooraan
staande regisseurs en producers kan men tegenkomen op de Croisette,
tijdens de voorstellingen, en daarna, op straat, wanneer drommen mensen
de sterren van de avond omringen, en de sterren, die een volgende avond
aan de beurt zullen komen, door hun aanwezigheid blijk geven van hun
belangstelling. Orson Welles en Olivia de Havilland, Arletty, Ann Baxter
en Kirk Douglas, en vele, vele anderen
Maar er wordt te Cannes niet alleen geflaneerd en geparadeerd, er wordt
ook gewerkt. De twee jury's, die voor de lange en die voor de korte films,
hadden reeds het belangrijkste deel van haar taak achter de rug, toen op 15 April
met een krachtige Marseillaise de feitelijke aanvang van het festival was aan
gekondigd. Onder voorzitterschap van Jean Cocteau hebben zij, in tegenstelling
met andere jaren, toen de jurering tijdens de filmvertoningen op het festival
moest geschieden, tien dagen lang 's morgens, 's middags en 's avonds reeds
het volledige programma gezien, en zich een vrijwel beslissend oordeel kunnen
vormen. Desgewenst kunnen zij het dan tijdens de officiële voorstellingen nog
eens dunnetjes overdoen. Voor het eerst heeft men dit jaar twee buitenlanders
uitgenodigd om in de twee jury's zitting te nemen. Voor de ..grote" jury (hoofd
films) is dit de Amerikaanse filmacteur Edward G. Robinson; voor de „kleine"
jury (korte films) onze landgenoot Bert Haanstra.
Abel Gance en Charles Spaak maken deel uit van de „grote jury", die onder
veel belangwekkende films reeds Vlttorio de Sica's Stazione Termini, Mano
Soldati's La Provinciale, Les Vacances de M. Hulot van Jacques Tati, de eerste
grote Finse film Het Witte Rendier, de Zweedse film Barabbas. Walt Disney's
Peter Pan en de Spaanse film Bienvenue, M. Marshall heeft gezien. Onder de
korte films staat de Franse Crin Blanc, die reeds internationale bekendheid
verwierf, hoog genoteerd.
Nederland kondigt, niet zonder trotsop een zeer geslaagde affiche aan,
dat hét, na twee achtereenvolgende Grand-Prix voor korte films, dit jaar
wederom van de partij zal zijn, met Herman van der Horsts uitstekende
documentaire Houen Zo en met de documentaire kleurenfilm Van Gogheen
product van Polygoon-Profilli.
HET festival werd geopend met een
voorstelling van een werk van
Henri-Georges Clouzot: Le Salalre
de la Peur. Tussen alle in avondkleding
gestoken genodigden op het balcon kon
men één grijze heer ontdekken, die een
manchester jasje toch veel aangenamer
scheen te vinden, en die letterlijk bele
gerd werd door persfotografen, die hem
in een ononderbroken stroom van blltz-
licht zetten. Nu ging het natuurlijk
niet speciaal om het pak als wel om de
man, die er in zat, en Pablo Picasso
bleek te zijn. Hij kwam kijken naar het
nieuwste product van zijn „dorpsge
noot" Clouzot. Een sterke film, veel
meer Amerikaans dan Frans, deze
Frans-Italiaanse co-productle, waarin
Yves Montand, Charles Vanel, Vera
Clouzot (de echtgenote van de regis
seur) en Folco Lu 111 de hoofdrollen ver
vullen. Het verhaal over vier vrij
willigers uit een zeer cosmopolltlsch
groepje mislukkelingen, die In de nabij
heid van de olievelden ergens in Mid-
den-Amerlka worden gekozen voor een
levensgevaarlijke rit met trucks vol
nitro-glycerlne, om een brand door
exploderen van een boorput meester te
worden is in realistische trant ge
filmd; niet zó realistisch echter, of men
ziet de onwaarschijnlijkheid In van
enkele belangrijke details. Het publiek
reageerde met zijn applaus hoofdzake
lijk op die momenten, waarop men zich
opgelucht voelde na een fragment, van
adembenemende spanning. Al lijkt de
film te lang, toch heeft Clouzot bewe
zen, een regisseur van groot formaat te
zijn.
Sterke gedeelten bevatte ook
Braziliaanse hoofdfilm Cangacelro van
Lima Barreto, die de wreedheid van een
bende bandieten in Noord-Brazlllë tot
onderwerp heeft. Frappant was het ove
rigens wel, dat die zelfde bruten na een
roofpartij zo prachtig konden zingen!
Onder de korte films was er een
opvaMend debuut van een Engelse
choreografe, een speelfilm ,,in zak
formaat": The Stranger Left No
Card. Reeds het gegeven is zeer oor
spronkelijk, het speelt met een
vreemdsoortig uitgedoste man, die
zioh naar een stadje begeeft, aldaar
na enige tijd ingeburgerd is en ge
tolereerd wordt als de dorpsidioot,
die men Napoleon noemt; en die dan
de „perfecte moord" pleegt op de
man, door wiens toedoen hij vijftien
jaar lang onsehuldig in de gevangenis
heeft gezeten. Na de moord verdwijnt
hij, normaal gekleed, geheel opop-
vallend en door niemand herkend.
Tenminste, dat veronderstelt hij zelf
Uit Japan kwam een voortreffelijk
voorfilmpje, uitstekend van kleur,
jemaakt volgens een techniek die doet
denken aan de silhouetten-figuurtjes
van Lotte Reiniger.
EEN teleurgestelde Cocteau zuchtte
na afloop van een voorstelling (hors
concours) van Intimate Relations:
,,En dan te denken, dat dit destijds mijn
beste film was! Een dubbing ln het
JEAN COCTEAU
Engels was wellicht beter geweest." Het
betrof een Engelse interpretatie van
Cocteau's toneelstuk en film Les
Parents Terrlbles, die met film niet veel
doen heeft, wel lets met verfilmd
toneel.
Het heeft natuurlijk ook niet veel met
film te maken, dat de acteur Edward
G. Robinson die na een rustperiode
van twee jaar weer In twee films heeft
meegespeeld, en na zijn terugkeer ln
Hollywood aan een volgende zal begin
nen schilderijen verzamelt. Maar
wel Is het opmerkelijk, en tekenend voor
de artistieke achtergrond van deze veel
zijdige karakterspeler, dat zijn collectie
van moderne schilderijen, een van de
grootste in particulier bezit, zo goed als
alle meesters van deze eeuw behelst.
Een deel van deze collectie ls altijd ten
toongesteld ln musea, en in een catalo
gus van „slechts" veertig van zijn schil
derijen kan men menig werk herkennen,
dat ln vele boeken over moderne schil
derkunst als repressentatief wordt
vermeld. Robinsons belangstelling geldt
dus niet alleen de film en het is ver
frissend, dat er tussen de stroom van
films en film-mensen ook een gesprek
over andere kunsten kan ontstaan op
dit festival.
Werkgevers in veenbedrijf
beperken productie
Productie van vorig jaar
nog niet verkocht
(Van onze Haagse redacteur)
De werkgevers in het veenbedrijf heb
ben vrijwillig besloten de productie te
beperken tot globaal 60% van de pro
ductie in de jaren 19491952. Dit be
sluit is genomen, omdat nog grotere
hoeveelheden persturf en bagger van de
productie 1952 te velde staan. Hoewel
de volledige consequenties van deze pro
ductiebeperking voor de werkgelegen
heid nog niet zijn te overzien, moet toch
wel worden verwacht, dat alleen al in
het veengebied van Drente ca 1500 man
minder te werk kunnen worden gesteld.
Ook in andere veengebieden zal de werk
gelegenheid door dit besluit zeer belang
rijk verminderen.
De Stichting voor de Landbouw heeft
het voornemen met minister Suurhoff in
overleg te treden omtrent maatregelen,
die tot opheffing van de noodtoestand
in het veenbedrijf zouden kunnen leiden.
Walt Disney heeft dezer dagen te
Cannes het kruis van het Legioen van
Eer gekregen uit handen van de Franse
staatssecretaris van Voorlichting
Hugues, na het vertonen van zijn nieuw
ste tekenfilm Peter Pan in het film
festival.
Schrijvers maken een
boek
Ongelogen van A. tot Z.
Tien schrijvers en vier tekenaars heb
ben dezer dagen het edel handwerk van
de boekdrukkunst beoefend. De directie
van de N.V. Drukkerij v/h L. E. Bosch
Zoon te Utrecht was op de aardige
gedachte gekomen om auteurs eens aan
den lijve te doen ondervinden wat er nog
allemaal gebeuren moet nadat de laatste
hand aan het werk is gelegd en voor de
lezer zijn boek ter hand neemt. Zij zijn
na een technische uiteenzetting ander
half uur in de weer geweest met zethaak
en aan het toetsenbord van de zetma
chine en aan de persen. Zij hadden hun
„huiswerk" stukjes en versjes over
het boek meegenomen en mochten er
nu spelendeiwijs een echt boek van ma
ken. Zij hebben er een alleraantrekke
lijkst boekje uit geperst, zo aantrekke
lijk dat zij in één middag van auteurs
verheven zijn tot ten minste gezellen
van het drukkersgilde. Misschien ook
heeft het edel ambacht hen beschroom
der gemaakt ten aanzien van het pro
duct, dat zij ter perse gelegd willen
zien. In elk geval getuigt hun „huis
werk" van eerbied voor het edel hand
werk. De vaardige leerlingen, die „aan
zetkasten en persen in broederlijke
samenwerking met typografische ont
werpers en drukkers binnen anderhalf
uur" een voortreffelijk boekje hebben
gewrocht zijn: Gabriël Smit, J. W. F.
Werumeus Buning, Belcampo, Max Den-
dermonde, Mies Bouhuys, Alfred Koss-
mann, Jac. van der Ster, S. Carmiggelt,
Anna Blaman, Annie M. G. Schmidt en
Jaap Romijn als auteurs en Fiep Wes
tendorp, Charles Boost, Bert Bouman
en Herman Foske als tekenaars.
PLANNEN VOOR EXPOSITIE
VAN WERKEN VAN FRANS
MASEREEL
In het buitenland zijn plannen ge
maakt voor een tentoonstelling van
werken van Frans Masereel. Deze
tentoonstelling zou rouleren over
volgende steden: Haarlem. Arnhem,
Rotterdam, Enschede, Mechelen
waarschijnlijk ook Charleroi. Gezien
de grote betekenis van de kunstenaar.
illustrator en vervaardiger van
romans in houtsneden zowel als schil
der zou het gemeentebestuur van
Haarlem gaarne deze expositie ln het
museum „Het Huls van Looy" aan
wezig zien. Van belang acht het ge
meentebestuur tevens, dat Haarlem de
.primeur" krijgt van de tentoonstel
ling ln Nederland. De kosten zullen
per „deelnemer" ongeveer 650,be
dragen. Aan de gemeenteraad van
Haarlem is voorgesteld hiertoe te be
sluiten.
- Na een door de Nederlandse pia
nist Daniel Wayenibeng te Fécanip ge
geven recltall kon een cheque van
200.000 francs aan de Nederlandse am
bassade te Parijs worden overgemaakt
ten bate van het Nationaal Rampen,
fonds. Een tot dat zelfde doel met mede
werking van deze pianist gegeven con
cert te Metz leverde een netto-recette
van 151.000 francs op.
NOG ALTIJD COMPONEREND..
Stichting voor de Landbouw
wenst vrije prijsvorming
(Van onze Haagse redacteur)
Het hoofdbestuur van de Stichting
voor de Landbouw acht onder de tegen
woordige omstandigheden een grote
mate van vrije prijsvorming gewenst. In
het beoogde stelsel, waarmee minister
Mansholt zich bereids in het algemeen
accoord heeft verklaard, is op het ge
bied van de prijsvorming een drietal
maatregelen voorzien.
regelingen welke ten doel hebben
redelijke bestaansmogelijkheid in de
land- en tuinbouw te handhaven onder-
ongunstige economische omstandighe
den;
regelingen, welke ten doel hebben
te voorkomen, dat de prijzen van de be
langrijkste voedingsmiddelen te hoog op
lopen:
3. regelingen, welke ten doel hebben
te voorkomen, dat, tengevolge van on
evenwichtigheden in de prijzenstructuur,
de -productie zich in een ongewenste
richting ontwikkelt, dan wel de rentabi
liteit van sommige productie-takken in
gevaar komt.
Het is de bedoeling, dat over deze
richtlijnen binnenkort nader overleg met
minister Mansholt zal worden gevoerd.
Rudolf Nelson, die dertig jaar lang
het Berlijnse cabaret beheerste, wiens
chanson „Peter, Peter, komm zu mlr
zurück" het chanson was waarmee
Mariene Dietrich debuteerde op de weg
naar roem, onder wiens hoede zioh ta
lenten ontwikkelden als Willy Forst,
Szoeke Szakail, Gustav Grtindgens en
vele anderen, Hans Albers óók, heeft
zijn tweede vaderland in Nederland ge-
Eerste exemplaar van De Ramp
voor de Koningin
Wisselend aspect
Vioolavond Stanley Weiner
SINDS gisteren weet ik iets van Eldin
Burton af, omdat Stanley Weiner
en George van Renesse een Sona
tine (1951) voor viool en piano van hem
in de Kleine Zaal van het Concertge
bouw te Amsterdam hebben uitgevoerd.
Weiner, die concertmeester is van het
Indianapolis Symphony Orchestra
jong nog geen dertig, om zo te zien
en vol geestdrift, speelde het stuk
met de toewijding van een opgetogen
hetgeen altijd plezieriger is
(Ivgez. med.-advertentie)
Een kwastgat of naad? Neem Q U PA ie baat!
KNEEDBAAR HOUT
VAN
CETA-BEVER
Kieviten bij de poelier, maar niet op de weiden
ACHTER ons huis ligt een klein lapje grond, dat de naam boomgaard
slechts ontleent aan enige appel- en pereboompjes, maar allerminst
aan zijn afmetingen. In een bescheiden hoekje daarvan staat nu een ver
zameling planten, die je in het polderland allerminst zou verwachten, maar
die, ver Aan hun geboortegrond, de herinnering levendig moeten houden
aan een Paastocht, die we overigens ook zonder deze niet spoedig zullen
vergeten.
Nieskruid van de oevers van de Lesse bij Dinant staat er en bosane-
moontjes uit het Forêt du Rosellier nabij Verdun, Primula veris, de gewone
sleutelbloem, uitgegraven op de oever van de Rijn bij Rheinfelden, even
boven Bazel, Primula elatior, de slanke sleutelbloem en smalbladig longen-
kruid uit Val d'Orbcy in dc Vogezen, wat wilde narcisjes, die de velden
om het Lac de Gérardmcr letterlijk geel kleurden en wilde tulpen uit een
weiland bij Roville aux Cbênes, ten Zuidoosten van Nancy en ten slolte
aronskelken en steenbreekvaren uit liet dal van de Amblève bij Aywaille.
Op de takken van onze brave appelboompjes hebben we de zaadjes ge
smeerd van de bessen van maretakken uit een boomgaard aan de rand van
bet Bois du Lyaumont, niet ver van Belfort.
DAT zijn zo de tastbare herinnerin
gen van een zwerftocht, die ons
enige dagen lang een heel stuk
dichter bij de lente bracht, maar ooik
voerde door gebieden, waar metershoge
sneeuw ons tot grote omwegen dwong.
En zij roepen andere beelden wakker,
die minder tastbaar zijn, doch daarom
nog niet minder onvergetelijk. Aan het
Begijnhof ln Lier, waar een kleine
zwarte roodstaart zo uitbundig zat te
zingen tussen twee buien door, aan Leu
ven, waar de bloelende esdoorns een
kostelijke lentesfeer schiepen en aan
de rots achter het schilderachtige kerkje
van Dinant, waar in het late licht van
de avondzon de wilde muurbloem zo
uitbundig bloeide.
De zon. die 's avonds het pleit over
tuigend leek te hebben gewonnen, liet
de volgende ochtend verstek gaan. In
een druilerige regen verlieten we bij
Glvet België. Bij Vlreux staken we de
Maas over. om door het Bois du Rol
en het Forêt d'Hargnles-Laurier een
grote bocht af te steken van de Maas
die we bij Monthermé weer bereikten.
De kersen bleken daar reeds ln volle
bloei te staan, evenals de sleedoorn en
aan de berken prijkte het eerste prille
groen.
Vier verfomfaaide lijkjes Er was markt in Charleville en dat
van kieviten ie een verleidingwaaraan we nooit
weerstand kunnen bieden, in het va
derland niet en zeker niet daarbuiten.
Maar toen ice vier verfomfaaide lijk
jes van kieviten aan een haak bij een
poelier zagen hangen en vernamen,
dat ze voor het luttele bedrag van
frs U/0 te koop waren, was het ge
noegen vergald en zijn we maar weer
gauw verder gegaan.
De charmes van de vallei van de
Maas deden ons het trieste beeld weer
gauw vergeten: bloelende kersebomen
en sleedoomstruiken, boerenzwaluwen ln
de lucht, een klauwier op de telegraaf
draden langs de weg, kraaien, roeken,
krauwtjes en eksters op de akkers en
tenslotte een Idyllisch kampplaatsje bij
het Forêt du Rosellier, hoog boven Ver
dun, aan de rand van eén bos waar
anemonen en sleutelbloemen, leverblad
(Hepatlca) en bosaardbeltjes volop
stonden te bloeien.
De volgende ochtend werden we ge
wekt met de zang van vink en rood-
borst, boomleeuwerik en tjiftjaf, zang
lijsters en fltls, grote lijster en merel,
'interkoning en geelgors, waarbij zich
it onze verrassing een vroege koekoek
aansloot.
VERDER weer, langs de Maas, langs
bloeiende vruchtbomen, waarin sier
lijke puttertjes hun wijfjes het hof
maken, langs uitgestrekte weiden, waar-
boven torenvallcjes staan te bidden,
veldleeuweriken hangen te tierelieren
en een buizerd zijn wijde kringen trekt,
IJSVOGEL
zit een ogenblik roerloos in
het water te turen
meter verder is de oever steil afgesla
gen en in die rechte kant zitten een paar
ronde gaten. Zou daar de kleine visser
huizen
We besluiten te wachten, om te
zien of hij het hol komt bezoeken. En
we zitten er nog geen minuut, of met
een luid tsie-die diet strijkt de vogel
op een overhangende tak, zit een ogen
blik roerloos in het water te turen,
laat zich dan pardoes voorover vallen
en vliegt, voor we goed hebben kunnen
mee te maken dan de plichtmatige deur-
irdersstijl, die veelal voor de nieuwe
muziek wordt gebruikt. Ook George van
Renesse scheen in die simpele Sonatine
van de onbekende Burton genoegen te
vinden en aldus moet het werkje wel zijn
beste kansen hebben gekregen. Wat het
stuk zelf aangaat, het is niet beter of
minder goed dan de honderd of de vijf
honderd soortgelijke composities, die
jaarlijks als veldbloemen op de muziek-
akkers der wereld boven de grond ko-
ien. Er zit daar veel meer vertier dan
e soms denken en aan de onopvallende
zorg van de natuur, waardoor de com
ponisten aan het werk blijven, danken
we heel wat „klein goed", dat altijd nog
wel iets de moeite waard is. Tot deze
veldbloemen nu behoort de Sonatine
van Burton, die ongeveer dezelfde waar
de in de stoffering van het muziekleven
heeft als andoorn, hondsdraf en ogen
troost in de weide. De Burtons zou ik
niet gaarne missen.
Stanley Weiner verraste zijn publiek gis
teren dus met een noviteit, maar voor het
overige speelde hij bekende werken: van
Handel de zesde Sonate in E, van Beet
hoven de eerste Sonate in D, van Ysaye
de derde Sonate voor viool alleen (die
eigenlijk geen sonate is, maar een fan
tasie) en tot slot het Rondo in C van
Mozart, de Roemeense Dansen van
Bartók, de Romanza andaluza van Sa-
rasate en de Polonaise brillante no 2
Wieniawsky. Het gaat niet aan te
zeggen, dat van de voordracht van de
sonates van Handel en Beethoven veel
bezielde kracht uitging. Het spel van
Weiner was vaak ruw en hard, boven
dien onzuiver, vooral op de kwint. Maar
het slot van de avond was veel beter,
uitstekend soms. Zijn techniek schijnt
voor deze stukken het meest geschikt.
Een vliegend staccato in Wieniawsky
frappeerde onder andere bijzonder. Ook
de voordracht was boeiend, sprankelend
van leven en muzikaliteit. In deze stuk
ken is Stanley Weiner eerst goed zich
zelf, hoewel hij kennelijk nog in het be-
rinstadium van zijn ontwikkeling als
ioolvirtuoos verkeert. Maar hij doet er
;en goede gooi naar. Het publiek kwam
in vuur, het werd tot geestdrift geprik
keld en een ieder bleef wachten op toe
giften. Die bleven niet uit: Nocturne in
fis van Chopin-Milstein en Vocalise en
forme d'Habanera van Ravel. George
van Renesse heeft zijn partner voortref
felijk ter zijde gestaan. P. T.
BLOEIENDE KERSENBOMEN EN
SLEEDOORNSTRUIKEN
maar waar we het vertier van kievit,
grutto en tureluur pijnlijk missen.
Bij Mazay, dat alleen op de detail
kaart van Michelin is te vinden, be
sluiten we de rivier een eindweegs langs
te wandelen. Er vliegen boerenzwaluwen
laag boven het snelstromende water,
een rietgors roept in het overjarige riet
en op de tegenoverliggende oever staan
een witte en een gele kwikstaart aan
weerskanten van een paar polletjes
bloeiende madeliefjes en paardenbloe-
men een bekoorlijk schilderijtje te vor
men, tot de gele de witte nijdig verdrijft.
Er roept een witgatje, dat we echter
niet te zien krijgen, en dan, opeens,
horen we het schelle geluid van een ijs
vogel. Tegelijk schiet een blauwe flits
langs ons heen, zo snel, dat we alleen
maar kunnen raden, dat het de ijsvogel
moet zijn geweest. Maar een honderd
zien wat er allemaal gebeurt, met een
glinsterend visje in zijn snavel naar
het hol. Het duurt een hele poos, voor
hij weer te voorschijn komt., een eind
stroomafwaarts vliegt, maar al gauw
terug keert- en weer in het hol ver-
dwijnt.
Twee, drie minuten, lang zitten we
door onze kijkers naar het hol te turen,
wachtend op het ogenblik waarop de
vogel weer te voorschijn zal komen. In
een boom op de oever achter het hol
zitten zeven eksters en als onze aan
dacht een ogenblik naar deze luidruch
tige kwanten afdwaalt, verschijnt op
eens een donkere roofvogel in het beeld-
veld van de kijker. Het lijkt een buizerd,
maar de vleugels zjjn naar achteren ge
bogen in het polsgewricht en als de
De sopraanzangeres Anke Attema
heeft op 19 April in de eerste categorie
de 3de prijs behaald op het Dixième
Grand Concours International de Ohant
tndividuel te Verviers België)-
vogel zwenkt, zien we duidelijk, dat de
staart ondiep is ingesneden: de zwarte
milaan, die we verleden jaar in Zwitser
land hebben leren kennnen en die we
hier eigenlijk nog niet hadden verwacht.
Nog een paar maal komt de ijsvogel
als een flits uit zijn nestgang schieten.
Maar telkens weer verdwijnt hij, na een
korte vlucht boven de rivier, in het
duister van het hol, zodat we ten slotte
maar opbreken.
VERDER weer dus, door de vallei van
de Maas, die we ten slotte bij Neuf-
chateau verlaten. Bij de spoorweg
overgang van Certilleux zit een prach
tige roodborsttapuit op een telegraaf
draad te zingen. Wat later gaat het
weer regenen, maar als we Damev zijn
gepasseerd, klaart de lucht wat op. zo
dat we in de verte de met sneeuw be
dekte toppen van de zuidelijke Vogezen
kunnen onderscheiden. Dat moet de
Ballon d'Alsace zijn.
De ijsvogel heeft ons zo lang opge
houden, dat we Belfort niet meer kun
nen halen, Maar even voorbij Bains-les-
Bains vinden we, aan de rand van het
Bois du Lyaumont, een kostelijk kam-
peerplekje, tussen bloeiende maagde-
palm en bosanemonen, met voor ons een
appelboom, zó vol met maretakken, dat
het lijkt alsof de boom al ln vol blad
staat. CANTECLEER
Bénéfice-voorstelling Zaterdagnacht in Tuschinski
ter gelegenheid van 75ste verjaardag
(Van een onzer verslaggevers)
J?N dat is dan wat ik als gerijpt mens van 75 nogf te zeggen heb", besluit
Rudolf Nelson ironisch-philosophisch wat hij ons te zeggen h-ad over
zijn levensloop, na de „Machtsiibernahme". En dan staat, hij op, de 75-jarige,
hier in ditzelfde Gaité, waar hij in de jaren 1931/19!/0 elke veertien dagen
een nieuwe cabaret-revue ensceneerde. Hij wandelt langzaam naar de vleib-
gel, en tenvijl wat rook langzaam opkringelt uit een asbakje wekken de klan
ken La Gaité tot nieuw leven.... en oude herinneringen. Levendig onder
streept het gelaat van de 75-jarige zijn spel, zijn vingers glijden rap over de
toetsen. En welk een herinneringen zouden in hem zelf omgaan
vonden. En hfi wil hier blijven wonen,
in dit Amsterdam dat hem gastvrij ont
ving, waar Abraham Tuschinski hem de
mogelijkheid bood hier een eigen caba
ret-ensemble tot stand te brengen, dat
de jaren door La Gaité ln het Tuschin-
ski-tbeater bespeelde. Tot
De rook kringelt nog uit het asbakje
en de handen op de toetsen ontlokken
klanken aan de vleugel, waarin zovele
gevoelens ineensmelten: de vrolijkheid,
nimmer onvermengd, altijd met de
smaak van betrekkelijkheid, die het den
ken er aan verleent, de pijn, die ironie
en wat zachte spot van node heeft om
getast te kunnen worden, even een me
lodietje onbekommerd naar het schijnt,
maar zwanger weer van andere ge
dachten, andere gevoelens die de on
bekommerdheid nu eenmaal niet ver
dragen.
Grote jaren heeft Rudolf Nelson In
Berlijn gekend, sedert hij in 1904 het
oubliek aan kleine tafeltjes liet zitten
en zijn carrière in het cabaret begon.
Chait Noit, Nelson Theater, Eden-
Motelherinneringen aan het Ber-
1 ijnse amusementskwartier in een tijd,
lie onherroepelijk tot het verleden be
hoort. Men heeft weer gepoogd goed te
maken, wat nauwelijks goed te maken
schijnt. Korte tijd heeft Nelson weer in
Berlijn gewerkt; hij componeerde er een
wals, hij heeft cabaretrevue's samen
gesteld, drie achter elkaar, twee hoor
spelen vervaardigdalles voor de
radio. Zijn scheppingslust is nog onver
minderd- Nog altijd heeft hij naast zijn
bed potlood en papier ligeen om elke
inval onmiddellijk te onteren.
Op zijn 75ste verjaardag, de 8ste
April j.l., is hij ln Berlijn gehuldigd; hij
heeft het kruis van verdienste van de
Bondsregering ontvangen. Maar ln Ber
lijn blijvenneen dat is voorbij.
Hij is gehecht aan het goede Amster
dam, hij woont er met zijn invalide
vrouw ln het Schiller-hotel, 'hij wil hier
blijven tot zijn laatste ademtocht. Ook
al is er hier voor hem geen taak meert
Na de bevrijding na enige jaren
ondergedoken te zijn geweest was het
wat harde Duits van de Berlijner in
Nederland taboe, men wilde de taal niet
horen en Nelsons taal ls nu eenmaal het
Duits, dat kèn niet anders.
Naderhand heeft men het zachtere
Oostenrijks Duits wèl aanvaard... Nel
son accepteert de loop der zaken. „En
dat is wat ik als gerijpt mens van 75
nog te zeggen heb", liet hij er op vol
gen.
Wanneer hij opstaat van de vleugel
zegt hij: dat waren er vijf van de 6000
liederen, die ik heb gecomponeerd: 4000
er van zijn uitgegeven. Onvermoeibaar...
maar wanneer men hem voor zijn vitali
teit complimenteert zegt hij: Dat dank
ik aan mijn ouders.
Maar Amsterdam zal Nelson ter ere
van zijn 75ste verjaardag toch nog eens
in alle glorie kunnen beluisteren zien en
horen hoe hfj onvermoeid achter de vleu
gel zit. zijn oude èn nieuwe composities
spelend. In de nacht va nZaterdag op
Zondag a.s. wordt een benefice-voorstel-
ling georganiseerd, vanzelfsprekend in
het Tuschinski-theater, grote zaal. Met
een reeks van Nederlandse cabaretkun
stenaars als medewerkers met enige
Duitse artisten, die onlangs in Berlijn
met Nelson hebben samengewerkt: Wil
ly Schaeffers, Liza Lesco, Claus Gün-
ther Neumann Brigitta Mira, met me
dewerkers uit de bloeitijd van La Gaité,
Walter Fein en Harold Horsten. Ook een
paar Franse medewerkers worden bij
deze voorostelling verwacht. Alex de
Haas zal in het Nederlandse gedeelte
confereren, Willy Schaeffer in het
Duitse.
AAN H.M. DE KONINGIN is gister
middag op paleis Soestdijk het eerste
mplaar van het nationale fotoboek
De Ramp en van de Engelse editie daar
van, The Battle of the Floods, aangebo
den. De voorzitter van de Vereniging
ter Bevordering van de Belangen des
Boekhandels de heer J. H. Donner over
handigt de Koningin het eerste exem
plaar. Na de boeken in ontvangst te
hebben genomen, ontving de Koningin
nog 7iit handen van de heer Donner een
cheque ten bedrage van een millioen
gulden ten bate van het Rampenfonds
als eerste opbrengst van deze uitgaven.
FILMSTER LEO GENN
IN ONS LAND
Voor Engelse tekst van film
over watersnood
Dezer dagen ls op Schiphol de Britse
filmster Leo Genn aangekomen, bekend
door zijn rollen in de films De Slangen
kuil en Het Houten Paard, Genn is naar
ons land gekomen op uitnodiging van
de regering, in wier opdracht een film
is samengesteld over de watersnood
ramp. De Franse versie daarvan is
reeds gereed, thans is de Engelse aan
de beurt. Leo Genn zal daarbij de En
gelse tekst uitspreken. Hij wil hiervoor
geen honorarium accepteren, zodat dit
aan het Rampenfonds ten goede za'
komen.
Kinder (schilder) atelier te
Laren geopend
(Van onze correspondent)
L a r e n, 21 April
In samenwerking met de Académie du
Jeudi te Parijs is te Laren, aan de Toren
laan 47, een kinder-atelier geopend. Het
is geen copie van de Franse Académie,
maar aangepast aan de nationale eigen
schappen van de kinderen en de Zwit
serse leidster, mevr. Agnes Kalman. Het
atelier wil heslist geen lekenschool zijn
maar evenmin een bewaarschool voor
kinderen waar men thuis geen weg mee
weet. Het kinder-atelier wordt reeds
thans door een aantal kinderen van
711 jaar bezocht en de tot dusver be
reikte resultaten zijn verbluffend. Grote
vellen papier, aan de muur gehangen,
plakaatverf en kwasten worden ter be
schikking gesteld: dit gereedschap
maakt het de kinderen mogelijk zich met
een minimum aan technische moeilijk
heden op persoonlijke wijze te uiten. De
leidster blijft daarbij op de achtergrond
als deskundige raadgeefster die aanmoe
digend maar noqit op schoolmeesterlijke
wijze de kinderen helpt de schone mo
gelijkheden van vorm en kleur te ont
dekken.
Heifetz vervolgt zijn tournée
door Europa
De violist Jasja Heifetz, wiens rech
terhand nog is verbonden als gevolg van
een poging van een jongeman om zijn
arm met een ijzeren staaf te verbrijze
len, vermoedelijk omdat hij muziek van
de Duitse componist Richard Strauss
heeft gespeeld, heeft zijn concerten in
Israël beëindigd. Hjj is gisteren per
vliegtuig uit Tel Aviv te Rome aange-
komen. Heifetz ls voornemens heden
avond met een concert te Napels een
tournée van twee maanden door Europa
te beginnen.
Tweede Internationale
Landbouwbeurs
Veertien landen zullen
deelnemen
(Van onze correspondent)
Utrecht, 21 April
Veertien landen zullen deelnemen aan
de Tweede Internationale Landbouw
beurs, die van 27 April tot 3 Mei te
Utrecht zal worden gehouden. Van de
448 inzendingen zijn er 228 van Neder
landse en 220 van buitenlandse oor
sprong. Dit deelde mr C. T. E. graaf van
Lynden van Sandenburg, hoofd van de
Agrarische afdeling der Kon. Ned. Jaar
beurs in een hedenmorgen gehouden
persconferentie mede.
De heer H. D. Louwes, voorzitter van
de Stichting voor de Landbouw besprak
vervolgens de perspectieven voor de Ne
derlandse land- en tuinbouw. Op het
ogenblik, aldus spr., doen zich in de
wereld symptomen voor, welke èr op wij
zen dat de prijzen van tal van agrarische
producten dalen en beneden onze kost
prijzen dreigen te komen. Hierover ont
staat in land- en tuinbouwkringen een
zekere onrust. Men houdt vast aan een
moreel recht, gegrond op de medewer
king aan een strenge beheersing van
prijzen en lonen en op constructieve ar
beid in de herstelperiode, op redelijke
prijzen in de toekomst. Regering en volk
zullen hier sterk rekening mee moeten
houden, aldus de heer Louwes. Mochten
de verwachtingen van de agrarische be
volking teleurgesteld worden, dan zou
dat tot zeer scherpe en ongewenste re
acties aanleiding kunnen geven.
In een prognose voor de naaste toe
komst zei de heer Louwes o.a., dat in de
vleessector de kwetsbaarheid vooral ligt
bij de varkenshouderij. Op het ogenblik
is de varkensstapel buitengewoon groot,
terwijl het kwantum bacon, dat wij aan
Groot-Brittannië mogen leveren, zeer
beperkt is. In Mei wordt weer onderhan
deld over een extra hoeveelheid bacon.
Als algemene conclusie stelde spr., dat
de Nederlandse land- en tuinbouw de
naaste toekomst met een voorzichtig, m
sommige opzichten enigszins
vertrouwen tegemoet mag zien.
(Ingez. med.-advertentie)
R.S. STOKVIS ZONEN N.V.
140 dealen en lubdeelert,
^overal ln Nederland.