Na zeven jaar Indonesische vrij heid Goed en toch niet duur Nina Ried en een glas wijn D mn^ W 28 MAART r953 VRIJ NEDERLAND /~vp HET podium staat een jónge vroUw in een groen zijden kabaja en een ge batikte sarong. 'Ze draagt muiltjes van goud met rood leer en een slendang van rose georgette. In het zwarte haar heeft ze een schildpadden kam. „Schrikt u niet," heeft ze daarnet gezegd,, toen we naast elkaar in de zaal zaten, „maar ik heb als Indonesische twee Europese voor namen. Ik heet Adèle Louise Fanggidaej. Dat komt omdat we vroeger, até we "bekeerd wa ren tot het Christendom, niet langer onze eigen voornamen mochten dragen, evenmin als onze dracht. Ik had een tante," vervolgde ze, peuterend aan het zwarte avondtasje, waaraan twee zwarte suède .handschoenen in een koperen klemmetje zitten, „die kon uw taal alleen verstaan. Als ik haar_ vroeg, waarom ze geen lessen nam, zei Zei „Hoe kan ik Hollands spreken, ik loop toch in sarong en kabaja." Mej. Fanggidaej vertelt voor de vereniging NederlandIndonesia over de Indonesische vrouw van thans. Er was een tijd, nog. niet- zo lang geleden, dat zij, terug in haar land, na in Scheveningen op de H.B.S. te zijn ge weest, niet omging met Indonesische land genoten. Ze vond dat niet vreemd; ze was niet anders gewend. Haar vader, d.ie als jong ambtenaar met zijn gezin gans Indonesië had doorkruist, stuurde de dochter naar een Euro pese kweekschool,waarna ze in Soerabaja voor het eerst voor de klas kwam. Neg had ze haar vrienden en kennissen uit sluitend onder de Indo-Europese bevolking, met Indonesiërs ging ze niet om. Totdat ze Evi Poetiray leerde kennen, die met haar sprak over het eigen volk en die haar, zo zegt ze nu, aan het-denken "zette-. Van die tijd af veranderde haar instelling ten opzichte van het land, dat ze nooit anders dan als Nederlands grondgebied had- beschouwd. Haar ouders begrepen haar niet, ze waren veront rust, maar de dochter bleef de nieuwe denk beelden trouw. Nu is ze vertegenwoordigster van het Hoge Commissariaat van de republiek Indonesia. Ze spreekt voor de radio, houdt lezingen en beantwoordt de vele brieven die dagelijks binnen komen. Sinds ruim een jaar is zij nu in ons land en haar terrein is voornamelijk dat van de voorlichting. Ze heeft glinsterende sieraden in de oren, ze is zo sierlijk en klein, dat we allemaal een beetje vertederd zitten te kijken. Maar on danks de zachtzinriige, ingetogen manier, waarop ze haar woorden kiest, wat ook de kracht van Kartini was, staat ze op de bres voor de belangen van de vróuw in haar land. De bewustwording en vrijmaking van de In donesische vrouw is met minder strijd ge paard gegaan dan in Europa. „Zou dat ko men," zegt mej. Fanggidaej fijntjes, „door de aard van de Oosterüng? Zijn de vrouwen be- heerster en ingetogener, of is de mentaliteit van. onze mannen anders dan die der Wes terse? Welwillender en tegemoetkomender, ■waar het, onze verlangens betreft?" Met grote donkere ogen kijkt ze de zaal in en de mevrouw die naast me zit fluistert, dat de ware oorzaak van de emancipatie die per ligt. En inderdaad, de vrijmaking van de vrouw in Indonesië vormde één geheel met de strijd voor de vrijheid van het ganse volk. Bovendien waren de rechten, waarvoor men in het eind van de vorige en het begin van deze eeuw vechten moest, al algemeen aan vaard. Maar dat neemt niet weg, dat de vrouwenbeweging in Indonesië uiterst snel is gegroeid en dat er een gans nieuw type vroüw is ontstaan. „De bittere vernederingen tijdens de Ja panse bezetting," vertelt mej, Fanggidaej ver der, „leerden de Indonesische vrouwen zich aaneen te sluiten." TP7AT IS ER nu na 1945 gebeurd? Hoe is de toestand thans, nu de strijd voorbij en de souvereiniteit door de hele wereld erkend is? „Er wordt wel eens gezegd," aldus mej. Fanggidaej, „dat de Indonesische vrouw méér dan haar zusters in het westen, politiek georiënteerd is. Niets is minder waar. Er is een intellectuele groep', die zeker niet passief is op dit gebied, hoewel bijna alle vrouwen organisaties zich vooral op sociaal-economisch terrein bewegen. Het gros van de vrouwen ech ter weet van de politiek zo goed als niets af. De vrouw op de dessah is te eenvoudig van geest om zich hierover zorgen te maken. In haar leven is niet veel veranderd. Net als vroeger doet ze trouw haar plicht in huis en hof, op veld en sawah geeft ze leiding, ter wijl haar man alleen als hulpkracht werkt. Maar1 ofschoon ze ongeletterd is, gaat niet alles langs haar heen. Ze heeft wel degelijk begrip voor de nieuwe tijd. De vrouwenbewe ging en haar strijdsters vinden in de dessah een ruim en dankbaar arbeidsveld. Er worden cursussen en bijeenkomsten gehouden. De Dienst voor Maatschappelijke Opvoeding, door het ministerie van Opvoeding, Onderwijs en Cultuur ingesteld, doet veel op dit gebied. In deze dienst zitten bijna hoofdzakelijk vrouwen, die samenwerken met afdelingen en secties van diverse vrouwenorganisaties. Het zou speciaal met het oog op de opvoe ding der dessah-vrouw zijn, dat de voorzitster mevr. Trimurti aan de vooravond van het Indonesische Vrouwencongres, de overkoepe lende organisatie van alle vrouwenorganisa ties, zei, dat men zich uitsluitend moet bepa len tot kwesties, die het dagelijks leven be treffen. Zoals hygiëne, opvoeding, school, huwelijk. Ook verbetering van de positie van de wer kende vrouw is een belangrijk programma punt der organisaties. Hier moet men een onderscheid maken tussen de groep, die op kantoren werkt,, en degenen, die in fabrieken en ondernemingen zijn aangesteld. De eersten hebben een vast salaris en vastgestelde werk uren, ongeveer gelijk aan die van de man. Op de fabrieken en in de particuliere ondernemingen echter zoekt men naar zo goedkoop mogelijke krachten. En omdat alles duur is, werken de vrouwen graag meer dan negen uur per dag om er wat bij te ver dienen. Vaak komt het erop neer, dat zij, die ook haar gezin hebben, niet meer dan drie tot vier uur nachtrust krijgen. Tegen deze toe stand is onder de gegeven omstandigheden weinig te doen. Men tracht de arbeidswet geving te verbeteren in overeenkomst met de grondwet en men raadt de vrouwen zich aan te sluiten bij de arbeidersverenigingen. Tijdens het vragen stellen, wilde iemand weten, wie de eigenaars waren van deze fa brieken en ondernemingen. „Buitenlanders," antwoordde mej. Fanggidaej. T^ERBETERINGEN in de economische posi tie van de vrouw tracht men tevens te be reiken door uitbreiding van het vakonderwijs voor meisjes. Op het Kongres Wanita Indo nesia, zei mej. Erna Djajadiningrat o.a., dat de huisvrouw niet alleen moet kunnen koken, E FIRMA VOSS kiuam in de C it y Hall te Amsterdam met de reeds, lang van tevoren aangekondigde experimentele en paedagogische modeshow, waarbij, de Neder landse confectie door Franse mannequins werd gedragen. Van het paedagogische en experimentele hebben we echter niet veel kunnen ontdekken. Behalve dan, dat het publiek op die zonnige lentemiddag bijkans sprakeloos zat te kijken naar die elegante Franse meisjes, met Chiquita (net een vogel tje) aan het hoofd. Het was dus een gewone modeshow met taart, muziek en helaas onvolledig commen taar. Maar de collectie zelf bleek lang niet slecht. Er waren modellen bij van een een voud, die je een paar jaar geleden tevergeefs in onze betaalbare confectie kon zoeken. maar óók de juiste opvoeding geven en de °aarUi voor ongeloofwaardig lage prijzen. Er was o.a. een donkerblauw linnen jurkye met een smal randje wit langs hals en heten, doch wel tegemoet komt aan de paedagogische bedoeling. Het leerzame van de show in Amsterdam was, dat men met verbazing kon zien, hoe zelfs een Franse mannequin alle glans verliest in een burger lijk gesneden tailleur. (Ingezonden mededeling) Is Uw buste te klein voor een A-cup Te klein voor een B-cup Hidden Treasure vult de kleine tekortkomingen van de natuur volledig en blijvend aan. (Geen pads, geen puffs). De gepatenteerde „Magicup" verliest zelfs na honderden malen dragen en wassen het model niet. Van 14.75 af. Met exclusieve, voorge- vormde, rond gestikte Dura-Form Cup, stevig, doch uiterst soepel en flexibel. Blijft in model gedurende de gehele levensduur. De speciale "can't-curl band" krult nóóit om en voor komt irritatie. Van 16.75 af. Ongekende pasvorm, door 4-delige, voorgestikte en nog eens rondgestikte cup. De "ean't-curl band" krult niet om. irriteert niet. Van 9.75 af. Gedeponeerde handelsmerk.» huishouding zo economisch mogelijk leiden. Bovendien moet ze in staat zijn voor zich zelf te zorgen, ook als ze trouwt. Want het zou kunnen zijn, dat ze gaat werken om haar man in het levensonderhoud te helpen. Daar Indonesië een agrarisch land is, is het van belang, dat meisjes op haar vakscholen ook landbouwonderwijs krijgen. Tevens moet het technisch onderwijs worden uitgebreid. Op de lagere technische school volgen reeds vele meisjes de afdelingen voor ceramiek, electriciteit en vlechten. Ook de door particu lieren georganiseerde cursussen hebben suc ces, vooral die voor coupeuse, schoonheids specialiste, typiste. Tussen 1945 en thans liggen zeven jaren, waarin onnoemelijk veel gebeurd is. Het volk, dat niet mocht zwemmen in het zwembad, dat voor de blanken was gebouwd, heeft een grondwet waarin o.ahet actieve kiesrecht voor de Indonesische wouw is opgenomen. Een herziening van de huwelijkswetgeving is in bewerking, opdat de Mohammedaanse echt genoot, die meer vrouwen heeft, haar ook allen zal verzorgen en van pensioen voorzien. Er is een wet, die gelijke lonen voor man nen en vrouwen voorschrijft. Het analfabetis me werd door toedoen van de vrouwenorgani saties van 98 pet voor de oorlog terugge bracht op 50 pet. In het nieuwe parlement zitten acht vrouwelijke leden en Makassar heeft een vrouw als burgemeester. Het mag dan waar zijn dat veel theorie ^.de praqtijk vooruit is, maai* diétheorie" is erdan toch. uit de verslagen, yan congressen en verga deringen, die mej. Fanggidaej me liet lezen en ook uit wat ze vertelde, bleek duidelijk, dat de vrouwen constant streven naar een heid. Dat ze ernstig en moedig werken aan de verbeteringen op elk gebied. Ten behoeve van haar kinderen, die men noemt; de dra gers van de toekomst, door land en volk voortgebracht. BIBEB rEET JE nog die losse tand, waar ik je laatst van heb gesproken? Nou die is er uit! Mijn moeder heeft het gedaan, met een draadje, maar eer het zover was! Ik lag al in bed en opeens ging mijn moeder weer voelen, hoe ver zij die tand kon bewegen. „Hij moet er maar uit," vond zij en ging naar beneden, een klosje garen halen. Dat werd een gepruts! Mijn vader erbij, tante Martha erbij en dat draadje bleef maar niet zitten. „Ik haal een pincet," zei mijn moeder, en tante Martha kneep griezelend de ogen dicht. „Doe 't toch niet!" riep zij rillend. „Laat de na tuur z'n beloop!" En mijn vader: „Hou nou maar op. Je beschadigt het tandvlees." En mijn moeder: „Nu hij zó los zit, moet ik wel doorgaan, anders slikt ze 'm in." De pincet kwam er bij en mijn moeder weer trekken. „Je durft niet!" riep mijn vader, en woe dend liep hij de trap af. Maar hij was nog niet beneden of de tand was er uit. „Hij is er uit!" juichte mijn moeder en ik: „Papa! kom gauw! De tand is er uit!" Daar stonden se met z'n drieën om mijn bed en in de hand van mijn moeder lag een heel klein tandje, je kon het haast niet zien. „Aach!" zei tante Martha. „Is dat nu alles?" „Je moet het bewaren," zei mijn vader. „In een doosje, of nee, ik heb wel eens gehoord, dat ze d'r ringetjes van maken." Mijn moeder keek vertederd in haar hand. ,,'t Is een schattig tandje," vond zij, en zij keek mij eens aan, alsof zij meteen maar de rest wilde trekken. „Haal eens een spiegel," gebood zij mijn vader. „Dan kan Vaselientje het gat zien." Mijn vader draafde weg, kwam terug met een spiegel en hield die vlak voor mijn neus. Ik schrok ontzettend! Wat een gat, hele maal bloederig en... „Sufferd!" riep mijn moeder. „Je laat dat kind in je scheerspiegel kijkenl Nu ziet zij het gat ivel tien keer zo groot!" Hij haastig de spiegel omdraaien, en ja hoor, daar had je het gaatje, heel klein, heel lief, en eigenlijk niets bijzonders. Ik dacht bij mezelf: „Daar lijd je nou zo'n pijn voor! Een heel klein gaatje, geen mens, die het ziet en daar zijn ze nou uren mee bezig!" Maar trots ben je wel, en elke morgen ga je op jacht naar de volgende losse. Want ga maar eens na: als er nog eentje uitgaat, wordt dat gaatje wel twee keer zo groot. En dan begint het de moeite te lonenl mouwen, goed van model, bruikbaar, voor nog geen vijf-en-twintig gulden Een bleek- lila kort jasje voor nog geen veertig gulden. De rokken van de grijs-katoenen jurken, ver leden jaar de rage van Parijs, bleken jammer genoeg nadrukkelijk versierd. Heel goed daarentegen was een rechte jas van een wollen stof in donkere en lichte verticale strepen. Ook enkele witte blouses waren een verrassing voor de zeer lage prijs In Den Haag werd in de Dierentuin dezelfde collectie getoond door Hollandse mannequins (toegangsprijs tien cent) en het viel me op, dat het publiek minder geïntimi deerd was De Hollandse meisjes, die haar vak verstonden, hadden iets vriendelijks en bemoedigends, wat dan niet modieus mag (Ingezonden mededeling machinale en handgeknoopte tapijten (Al IIKHtiiiKSi r Alleen echt Indien gemerkt met de naam BERGOSS COMS WORDT het zien van een modeshow tot een puur genot. Dan vormen mo dellen, stbffen, kleuren en de vrouwen, die dit alles dra gen, zulk een vërfijhid; 1a&t~ monisch geheel, dat men met intens behagen kan zitten kijken, uren achtereen. Om daarna te ontdekken, dat dit zien alleen gewerkt heeft als een glas wijn, gedronken op een Frans terrasje in de zon. Dat is die geheimzinnige stimulans, die ook schuilt in elk "goed Frans modeblad, zelfs in de kleintjes Elle en Marie France. Het geeft je een gevoel, dat het eigenlijk heel pleizierig is om een vrouw te zijn, het drijft je naar de spiegel en zet je aan het denken over kleuren en stoffen en de mogelijkheden van wat er nog in de kast hangt. 't Is misschien zo, dat coquet geboren vrouwen (met vrije tijd) die stimulans niet nodig hebben. Maar over het algemeen kunnen wij ande ren, die door de dagen jach ten, er niet buiten. Nu wordt er wel in deze tijd vooral van de werkende vrouw verlangd, dat ze haar uiterlijk ver zorgt. Maar wie zich alleen maar kleedt, omdat het een plicht is, mist net waar het om gaat. Je hebt er iets bij nodig, wat nauwelijks in woorden is vast te leggen. De mannequins, die Nina Ricci's collectie toonden in het Vic- toriahotel, Amsterdam, brach ten het mee. Daarom is het zo jammer, dat deze show maar een weekend in ons land kon blijven. Er waren heel vrouwelijke en gracieuze mannequins, onder wie een schone Chi nese, die met trage gebaren haar zijden mantels achter zich op de grond liet glijden. Zo vanzelfsprekend als een Angorapoes wuift met haar staart. Zoals deze manne quins was de collectie; ty pisch vrouwelijk. Maar niet de vrouwelijkheid, die zich uit in stroken en strikken, volants en draperieën. Nina Ricci noemde haar lijn „la ligne comète", het dunne, strakke lichtspoor, dat de komeet langs de nachtelijke hemel trekt, zou haar inspi ratie zijn geweest. En er is inderdaad eén consequente eenvoud in alle modellen en tegelijkertijd een speelse vaart. De voorjaarsjurkjes, vaak van grijze of marine blauwe wollen stof, met een garnering van wit piqué, heb ben een smalle ceintuur van leer, die de taille accentueert. Ze zijn jong en sportief door hun simpele maar feilloze coupe, door de gladde onge compliceerde knopen, die soms in een dubbele rij op het lijfje of op de rok, even onder de taille beginnend en reikend tot de zoom, zijn aangebracht. Daarbij worden hoedjes gedragen van wit piqué, recht op het hoofd met een smal randje en ge garneerd met een zwart en citroen-geel of steen-rood lint. Donker blauwe alpaga middagjapon met driekwart mouwen, gladde rok, smal ceintuurtje van zwart leer en een gedrapeerde, opgeknipte hals, die bij het décolleté ge voerd is met wit piqué. Doordat een uiteinde omgeslagen en met knoopjes bevestigd wordt, krijgt men zo een be scheiden en pikant (wit) accent. Rijk goud-beige tweed werd verwerkt tot een deux pieces, zonder kraag en met inge zette mouw, waarbij een ba ret, achter op het hoofd. ("AP VALLEND WAS dat de stola, die het, haar tijd heeft uitgediend, hier ge handhaafd bleef, zij het dan h gewijzigde vorm. Toege- knoopt o.a. als schouderdoek, waarbij dan het rechter voor pand uitloopt in een lange slip. Leren ceintuurs en knopen komt men ook tegen op materiaal, waarbij men ze niet verwacht. Zo draagt Yvonne, de schone Chinese, een cocktailtoilet, dat vooral door de kleuren uitzonderlijk mooi is. Stel u voor: een bleek lila strapless lijfje, waarbij in het hart van het décolleté een rode rozenknop is gestoken, gecombineerd met een zwarte slanke rok van zijde en een kort, recht jasje van zwarte tule, met aan weerskanten drie gladde donkere knopen. Zwarte handschoenen en een breed gerande hoed van zwart stro vervolmaken het beeld. Deze breedgerande hoeden kan men niet wegdenken uit de collectie. Yvonne droeg een citroen-gele bij een rechte swagger van wit piqué, gesloten met vier zwarte knopen. En toen ze die jas ritselend op de grond liet glijden, toonde ze een middagjurk van marine blauwe alpaga. Ge ziet deze op de schets; het was een van de meest geslaagde mo dellen van de collectie. Hier bij werden zwart suède hand schoenen gedragen. Omdat men zonder de kleuren geen idee kan krij gen van het geheel, noem ik nog enkele combinaties. Een rechte swagger van lever kleurige zijde, gevoerd met oud-rose en gesloten door twee lavendel-blauwe kno pen. Breedgerande hoed en suède handschoenenzwart. Een okerkleurig beige pak met azuur-blauwe handschoe nen en hoedje. Een zwart wit geblokte jurk, gegarneerd met wit piqué, waarbij een gif-groene breedgerande hoed van stro. Maar ook de dra matische soberheid van een zwart tailleur met als enig lichtend accent een sieraad. Zomers en jong waren de avondjurken. De blonde man nequin met de wrong laag in de hals, droeg een wit piqué jakje op een geplooide rok van groen met bleek blauwe zijde, gecombineerd met een stola van dezelfde stof, gevoerd met wit piqué. Maar de schoonste was Yvonne, de Chinese, het zwarte haar in een chignon gekapt. Ze droeg een kleed van melk-witte zijde, die schijnbaar moeiteloos om haar heen was gedrapeerd. B.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1