m Titanenarbeid van spoorwegmannen bij Moerdijkbrug this year of years Come to Britain I in Coronation Year Nieuwe gouverneur Nieuw-Guinea wacht zware taak Productie van olie op Aruba gaat achteruit ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN WOENSDAG 25 MAART 1953 DE Rotterdamse architect ir E. H. Kraaijvanger heeft dezer dagen in de Eerste Kamer een phlhppica ge houden tegen de geestdodende uniformi teit bij de moderne woningbouw. In een strijdvaardig en tintelend betoog heeft hij toen minister Witte het vuur na aan de schenen gelegd. Het gehele debat over deze belangrijke aangelegenheid, dat zich trouwens vrijwel uitsluitend tussen de Rotterdamse oud-wethouder van Openbare Werken en de minister var Wederopbouw en Volkshuisvesting vol trok, opende perspectieven, die dit spe ciale begrotingsjaar 1953 verre te buiten gaan. Wanneer men dit land doorkruist, wordt men getroffen en geërgerd door een angstige uniformiteit zonder karak ter van vele woningblokken. Het archi tectonisch aspect van talrijke buiten wijken van onze grote steden, maar ook van nieuwgebouwde dorpsstraten, is dusdanig, dat men er architectonisch geen bezwaar tegen zal maken, wan neer voor.jaarsmist deze utiliteitsbouw ten dele met de mantel der liefde be dekt. Natuurlijk zijn er goede uitzonde ringen. Toch schijnt, als geheel genomen, de Nederlandse bijdrage aan het oplossen van de woningnood in te veel gevallen bepaald te zijn door het construeren van woonruimte. Wat de stedebouwkundlge en aesthetische gevoleen zijn van dit genormaliseerde standaardtype, daar over breekt men zich althans ten departemente blijkbaar niet het hoofd. Om nu tot het betoog van ir Kraaij vanger terug te keren, de K.V.P.-senator bestreed In de eerste plaats 's ministers standpunt, dat door het stellen van maximumprijzen het woonpeil niet zou worden gedrukt. Hij onderstreepte ver der, dat de voor ieder gewest geldende Rijksvoorschriften wel degeliik egalise rende tendenzen in zich bergen. Beide, zowefl de vermindering van de genvid- «telde WOTlnginhoud van 280 m3 in 1947 tot 234 m3 in 1952, als ook „het mecha nische. het goedkope, het armetierige' worden bepaald door de financiële gren zen. welke de Regering voor de woning bouw heeft gesteld. Bij het probleem van de kubieke inhoud gelden speciale eisen. Want hoe zeer men al te hoklce- rlge. te geringe woonruimte als een sociaal nadeel kan beschouwen, wij zien het altijd nog als het mindere euvel dan de ook psychisch zo nijpende woning nood. Minister witte heeft zowei m het schriftelijke, als mondelinge debat willen aantonen, dat de gesel van deze woningnood al het andere overheerst. Eerst waren het in de na-oorlogse jaren de moeilijkheden met de materiaalvoorziening en de capaciteit van het bouwapparaat, die de doorslag gaven by het vaststellen van aantal en kwaliteit van de te bouwen woningen. Thans zijn er aldus de minister socfaal-econo- mische omstandigheden, die maken, aat dure bouw onverantwoord is. Tegen dit ministeriële standpunt waarbij uniformiteit in de woning bouw. zo niet verdedigd, dan wel ver goelijkt werd. is de heer Kraaijvanger met tal van argumenten van leer ge trokken. In afwijking van Don Qul- chotte vocht de K.V.P.-senator hier n,et te£en tot ridders gepromoveerde windmolens, maar tegen bestaande muren van angstwekkende grauwheid en monotonltelt. „Wij spreken hier over woningen, over architectuur, over een stuk beschaving en cultuur, die in het jaar 2000 nog Invloed hebben op het dan levende geslacht... Als de minister zegt, dat hij het creatieve element in de architectuur niet kan bevorderen, dan stel ik daar tegen over. dat een departement het crea tieve element wel kan doden... Ik zou willen juichen over de grote aantallen woningen, die worden gebouwd en die evenzo vele gezinnen geluk brengen, maar als ik dan de vele eenvormige blokken zie verrijzen met allemaal op elkaar gestapelde gelijke woningen, ...dan komt mijn hart in opstand." Aldus de heer Kraaijvanger, die met zijn waarschuwing, naar wij hopen, enige stenen aan het rollen heeft ge bracht. ZO blijken bij het gehele probleem van de na-oorlogse woningbouw toch ook andere aspecten aandacht te verdie nen, dan uitsluitend de opheffing van de woningnood. Wy begrijpen zeer goed: de snelle bouw van een zo groot mogelijk aantal woningen moet primair blijven. Wy begrypen eveneens, dat de bouw kosten hier zekere grenzen stellen. Maar wdj pleiten er met overtuiging voor, dat de schoonheids- en andere gemeentelijke commissies, die een oordeel behoren te geven over de woningbouw, zichzelf niet met utiliteitsoogkleppen voorzien. Het nu gebouwde zal op z'n minst de tand des tijds gedurende enige decennia moeten doorstaan. In het jubileumnummer van ons blad verklaarde de Nederlandse architect J. J. Vriend omtrent onze na-oorlogse woningbouw: „Het overgrote deel is keurig-netjes, maar mist elke levens spanning en durf". Wij wensen niet alleen de architecten, maar vooral ook het departement van Volkshuisvesting en Wederopbouw zoveel levensspanning toe, dat vooral het laatste de durf heeft te begrijpen, dat al te schriele minimum-eisen op het stuk van de kosten blykbaar een vrijbrief geven voor nietszeggende middelmatigheid. Tegen woningblokken in plaats van een bonte aaneenschakeling van knusse een- familiehuisjes, zal geen weldenkend mens anno 1953 bezwaren maken. De blokken kunnen echter in ieder opzicht zo „goedkoop" gemaakt worden, dat. vergeleken bij deze grauwe uniformiteit de fantasieën van uw kinderen, wanneer zg zich vermaken met hun blokkendozen, een verademing zyn. Nog steeds dringen wij aan op een zo snel mogelijke leniging van de vooral voor de have-nots" zo hatelijke woningnood. Het is echter erger dan een misdaad, neen een fout, om bij de oplossing zelfs van dit pro bleem „penny-wise, but pound-foolish" te zijn. Het nageslacht zal ons voor deze schrielheid-met-viyt grondig ondankbaar zyn. Z.4NDZUIGERS EN BULLDOZERS DEDEN HET „GROTE" WERK (Van een onzer verslaggevers) MEER dan honderd duizend kubieke meter zand is nodig geweest om de verbroken schakel in de ijzeren verbindingsweg tussen Noord en Zuid de door bet water vernielde spoorbaan aan beide zijden van de Moerdijkbrug te herstellen. Wanneer Zaterdag a.s. bet treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe nagenoeg volledig wordt hervat, zullen de vierhonderd mannen, die wekenlang met ware geestdrift aan dit herstel hebben gewerkt, kunnen terugzien op een van de kranigste prestaties, die de Nederlandse Spoorwegen ooit hebben geleverd. Men moet weten boe bier de toestand op 1 Februari was om te beseffen welk een titanen arbeid bij de Moerdijk is verricht. De laatste trein, die vóór de ramp beter gezegd: tijdens de ramp de grote brug over ging, was een goederentreinDe machinist méldde na aankomst te Dordrecht: „Tussen Lage Zwaluwe en de Moerdijkbrug heb ik de dijk voelen schudden, er was niets te zien, maar ik geloof dat ik door nattigheid reed." Een uur later berichte de seinpost vati het station Lage Zwaluwe, dat de lichten plotseling uitgingen. Kort na 2 uur stroomde het water over het emplacement. De man, die in het grote seinhuis zat, kreeg van Breda verlof, zijn post te verlaten, maar hij seinde terug: „Ik kan er niet meer af, het water staat al hoger dan een meter en de perrons zijn totaal overspoeld". Er heerste een vol komen chaos. Met ontzaglijk geweld stroomde het water door het grote dijkgat bij het dorp Moerdijk naar het Westen. Brullend rolde het door de oude Duitse tankgracht en rammeide de spoordijk, rukte aan palen, sloegtaluds weg, duwde rails opzij. Op het laatste ogenblik had spoorwegpersoneel op het station Lage Zwaluwe wagons van het emplacement weggereden; één goederentrein bleef staan en het duurde niet lang of deze kantelde en verdween grotendeels in het schuimende water. door het uitvallen van de Moertüjk extra be last was en de brug by Hedel heeft, naar men weet, slechts één spoor. Vooral de lijn ten Zuiden van de Moer dijkbrug had veel zand nodig. Men kon er het zand niet zo geimakflielyik lossen doordat op verschillende plaatsen de rails waren weggegleden en vernield. Dank zij de hulp van bulldozers, die met de zandtreinen opreden om de weg te effenen, gelukte het, de hoofdsporen op het emplacement van Lage Zwaluwe te hersteilen. De twee grote gaten ten Zuiden van de spoorbrug werden door de zandzuigers (van het Noorden uit) en door de bulldozers Cv an het Zuiden DE volgende oohtend vertrokken spoor- togenbosch, omdat deze lijn wegmannen uit Breda om te zien wat er in en om Lage Zwaluwe eigenlijk aan de hand was. Men vond een ontzettende ravage. Behalve dat grote stukken spoorweg diep onder water stonden, waren taluds aan de westzyde weggeslagen, sporen opzy ge schoven, portalen scheef gezakt of ge broken, niet alleen ten Zuiden van de brug. ook ten Noorden. Niet dan met grote moeite kon men per auto het station van Lage Zwaluwe bereiken. De perrons lagen vol kadavers en kapot geslagen huisraad. De woningen langs de stationsweg waren ruïnes. Ongeveer 500 meter ten Noorden van het empla cement zag men twee grote gaten in de spoorbaan, een van 200 en een van 250 meter. Tussen die gaten was een eilandje overgebleven met een huisje en een spoorwegovergang. Rondom het (ietwat scheef gezakte) seinhuis had het water een gat van meters diepte gekolkt. Van de lijn naar Zevenbergen stond ongeveer 4 km blank; de lijn naar Breda stond over 2 km onder water. Het herstel van de i. Moerdijkbrug werd van drie gepakt Maandag na de ramp vertrok al een ploegje spoorwegmensen van Dordrecht naar Willemsdorp om zand naar de vernielde dijk te brengen. Van toen af werden daar vijf zandtreinen per dag gelost. Kerst een week later konden arbeiders uit Made beginnen met de re paratie van het baanvak tussen de brug en Lage Zwaluwe. Een derde poging om spoedig herstel te bewerkstelligen was: zand aan te brengen door middel van zandzuigers in het Hollands Diep. Aanvankelijk wilde het water niet zakken. De werkers ondervonden veel last van eb en vloed. Na enige tyd be gon het water ongeveer 2 centimeter per te dalen en veertien dagen geleden, iat men het dieselgemaal bi| Moerdijk in werking had gesteld, ging het opeens vlug. De snelheid van het hers-telwerk was afhankelijk van de hoeveelheid zand. die kon worden gelost (maximaal 2000 kun. meter per dag). Het zand werd meest per trein aangevoerd van de zanderij der Nederlandse Spoorwegen te Maam De zandtreinen konden niet gebruik maken van de spoorlyn Utrecht's Her- komende) dichtgemaakteen enorm werk, dat niettemin binnen het bestek van twee weken zijn beslag kreeg. Op Zaterdag 7 Maart ontmoetten de zandzuigers en de bulldozers elkander op het zgn. eilandje. Toen kon men be ginnen aan de afwerking van de baan. Daarvoor moest veel nieuw materieel aanrukken, want men had de opdracht om alles, wat vertragend zou kunnen werken, te laten schieten. Weg en Wer ken, Tractie en Seinwerken, alle drie af delingen van de N.S., hebben alles op alles gezet om de hoofdsporen van de lijn, die Holland met het Zuiden ver bindt, zo spoedig mogelyk te herstellen. Vijfhonderd meter nieuw spoor was er voor nodig! nemen bij het station Lage Zwalu we, vonden wy daar een groot aan tal mannen ijverig bezig met de afwer king van de herstelde sporen. Op het station stonden tal van Franse wagens, die steenslag (een geschenk van de Franse spoorwegen) hadden aangevoerd. Trillend en schokkend drukte een zgn. stopmachine de lichtblauw-getinte hoog ovenslakken onder de dwarsliggers. Werklieden klommen van wenk.wagens in de portalen om de draden recht te trekken. Een stoomlocomotief deze .oude beestjes" kunnen nog niet worden gemist trok puffend een rij lage wagens met grind langs een der perrons In de keukenwagen van de N.S. was de kok bezig, kolossale hoeveelheden erwtensoep klaar te maken. De mannen, die werken als paarden, worden goed gevoed. Wy vernamen, dat de bulldozer bestuurders op eigen dringend verzoek Regeling militaire verloven met Pasen Ter gelegenheid van Goede Vrydag en Pasen wordt voor de Kon. Landmacht en dc Luchtmacht, met uitzondering van de scholen en onderdelen waarvoor een afzonderlijke regeling is vastgesteld, als mede van de parate onderdelen, waar voor een nadere regeling zal worden ge troffen,. voor zover de dienst zulks toe laat, verlof verleend van Donderdag middag 2 April tot Dinsdag 7 April. Aan personeel, dat door dienst op 3, 5 of 6 April van deze regeling geen gebruik kan maken, kan een overeenkomstig aantal werkdagen buitengewoon verlof, aansluitend aan een Zondag, worden verleend. soms achtien uur per dag hebben ge zwoegd, niet alleen omdat zy het werk wensten te bespoedigen maar vooral ook omdat zy „hun" machines niet in de steek wilden laten. De hoofdsporen zijn thans in orde. Aan het herstel van het emplacement met de goederensporen wordt nog hard gewerkt. Wanneer Zaterdag de treinen weer langs Lage Zwaluwe zullen ryden (met verminderde snelheid weliswaar) is het werk nog niet geheel gereed. De afwerking zal waarschijnlijk nog een week of zes in beslag nemen, maar in elk geval: de verbinding Noord-Zuid is tot stand gekomen en terecht kunnen de Spoorwegen trots daarop zijn. (Ingez. med.-advertentie) C.A.O. diamantbewerkers goedgekeurd Overwegingen rijksbemiddelaars (Van een onzer verslaggevers) Het college van Rijksbemiddelaars heeft gisteren zijn goedkeuring ge hecht aan de collectieve arbeidsover eenkomst voor diamantbewerkers, die sedert 16 Februari l.l. van toepas sing is. De rijksbemiddelaars hebben hun goedkeuring aan de C.A.O. gegeven on danks het feit, dat de nieuwe loon regeling aanmerkelijk afwijkt van de gebruikelyke door het College aange houden maatstaven. Ook de voorgestel de werktydenregeling, die thans is goed gekeurd, verschilt aanzienlyk van die in andere bedrijven. De reden voor de goedkeuring van de afwijkingen zijn gelegen in het feit, dat de chaotische loonregeling nu wordt vervangen door een f e i t e 1 ij k, be- gr ij pel ij k en eenvoudig af leesbaar objectief systeem De ryksbemiddelaars overwogen te vens, dat by de nieuwe C.A.O. rekening is gehouden met de historisch gegroeide loonverhoudingen. Tollen te Maartensdijk verdwijnen 1 April Het Koninklyk besluit, waarby goed keuring wordt verleend aan het besluit van de gemeente Maartensdijk tot op heffing van de beide tollen op de weg UtrechtHilversum, ie gisteren gete kend. Woensdag 1 April om 11 uur 's och tends zullen beide tollen worden opge heven, wat niet geruisloos zal ge schieden. Departementen op Goede Vrijdag en Paaszaterdag gesloten Op Goede Vrijdag en de daarop vol gende Zaterdag zullen de departementen gesloten zyn. De werkuren op deze Zaterdagmorgen zullen in dc volgende weken worden ingehaald. Met ingang van 1 April wordt voor de ryksambtenaren de werktyd van half negen tot half een en van half twee tot vyf uur; Zaterdags van half negen tot half een. Engeland's KroningsjaarEen uitgezochte tyd om het land te leren kennen, waar de aflossing van de wacht, de stadsomroeper met zyn bel en de praal van het Koninklijk Huis hun plaats hebben in het leven van alledag. U zult zich nog lang Uw eerste indruk herinneren van de banklopers met hoge hoed en de met medailles behangen „beefeaters" met hun grote knevels. U raakt niet uitgekeken op de verheven schoonheid van Koninklyk Londen, met als symbool de Westminster Abbey, die byna zo oud en wys is als Vader Theems zelf! Overal vindt U restaurants, waar de chef-koks de vermaarde nationale schotels bereiden; schitterende winkelstraten, met neon verlichte theaters, concertzalen en clubs. Breng vanuit Londen een bezoek aan middeleeuwse steden als Chester, Windsor, Winchester, Edinburgh, Oxford en Cambridge. U kunt zonder dat het U veel kost het gehele jaar door van Engeland ge nieten van het vroege voorjaar tot de late herfst. Overal viert het volk de kroning van Koningin Elizabeth. Ongetwyfeld een prachtig jaar voor een vacantie in Engeland! BUCKINGHAM PALACE De schildwachten marcheren heen en weer. Kak na, scharlaken EDINBURGH'S INTER NATIONAL FESTIVAL (23 Aug.-12 Sept.) het aflossen Een sprookjesstad, gekozen n parade in centrum var L-J L— goud. theater- ROYAL ASCOT (16-19 Juni) Hare Majesteit rijdt in een indrukwekkende stoet van schar- boetend kunst-, laken en goud naar EngelancFt muziekleven. beroemde paardenrennen. Nadere inlichtingen en ge illustreer de brochures betreffende Coronation Britain gratis bi) Uw reisbureau of op aanvraag bi) het. British Travel Centre (Dept.60), Queen's Bouse, 6il6SSt. James's Street,London S.W.I BRITISH EUROPEAN AIRWAYS amsteSrdaNm°ManchesteR A Million Passengers a Year Fly GRONDAANKOOP VOOR MARINEHOSPIT AAI, (Van onze parlementaire redacteur) Zoals wij gisteren meldden, is de be handeling van de aanvraag van een eer ste crediet voor grondaankoop ten be hoeve van een marine-hospitaal te Heemstede gistermiddag in de Tweede Kamer wegens het daar geboden verzet voorlopig gesehorst. In ons bericht werd echter vermeld, dat „een der leden" vooralsnog volledig overtuigd was. dat aan een dergelyk nieuw hospitaal op deze plaats behoefte bestond en dat het paste in de totale opzet van militaire en burgerlijke ziekenhuisruimte. Dit be rust echter op een hoorfout bij de tele fonische overbrenging. Uit bet zinsver band zal men wellicht reeds hebben be grepen, dat bedoeld was: geen der spre kers. De voorzitter van het centraal stembureau heeft in de door het ontslag nemen van de heer D. de Loor te Leeu warden opengevallen plaats in de Sta ten van de provincie Friesland de heer J. Hepkema te Hindeloopen benoemd ver klaard. GEEN DISPENSATIE BIJ DE OMMELANDEN Directie wil in beroep gaan (Van onze correspondent) Groningen, 25 Maart. Naar wy vernemen is het verzoek van de directeur van de Coöperatieve Melk- productenfabriek De Ommelanden te Groningen, de heer F. de Boer, om dis pensatie te mogen ontvangen van de bij bindend advies door de arbitragecom missie voorgeschreven tewerkstelling van 55 met name genoemde werkne mers, afgewezen. De dispensatiecom missie bestaande uit burgemeester J. Tuin van Groningen, zomede de heren Biewenga en Garrelds, heeft de heer De Boer meegedeeld, dat zy geen vrij heid kan vinden dispensatie van deze tewerkstelling te verlenen voor 53 van de 55 arbeiders. Op verzoek van de Alg. Ned. Agrarische Bedryfsbond (A.N. .B.) is namelijk voor twee personeels leden dispensatie verleend. De heer De Boer deelde ons mee, dat de uitspraak van de dispensatiecommis sie voor hem gelijk staat met een ramp, daar hij geen werk heef voor deze men sen. „Wat mij betreft kunnen ze alle maal thuis blyven", aldus de heer De Boer. „Wy zullen hen dan wel loon uit keren. Deze arbitrage heeft de zaak voor ons veel moeilijker gemaakt." De heer De Boer deelde voorts n dat er nog een mogelijkheid is in beroep te gaan bij de arbitragecommissie en dat hij deze mogelijkheid niet onge bruikt zal laten. Vandaag zal het be stuur van de Ommelanden in vergade ring 'bijeen komen ten einde de ontstane situatie nader te bekijken. De heer S. van der Ploeg, de voormalige stakings leider, deelde ons mee, dat de A.N.A.B. over de uitspraak van de dispensatie commissie zeer tevreden is. Onderscheiding voor Neder landse ambassadeur in Japan De Japanse regering heeft aan de Nederlandse ambassadeur in Japan, de heer P. E. Teppema, de Orde van ver dienste van de Ryzende Zon verleend. Dit is de eerste maal sinds de oorlog, dat Japan een onderscheiding aan een buitenlandse diplomaat verleend. De heer Teppema keert binnenkort naar Nederland terug. De dertigjarige J. Meester te Klazienaveen is tijdens een dichte mist. terwijl hij on een bromfiets reed. door een auto aangereden. De man liep zware wonden op en werd naar het diaeones- senhuis te Emmen overgebracht. Kort na aankomst is hy bezweken OLGA, op de arm van mejuffrouw Mulders, biedt de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, dr J. baron dc Vos van Steenwigk, een bos bloemen aan. Koningin bezocht wederom watersnoodgebied Vanochtend omstreeks half elf is H. M. de Koningin aan de Buitenhaven te Hellevoetsluis aangekomen voor een bezoek aan het watersnoodgebied Zuid-Holland, waar zij werd begroet door de commissaris der Koningin in de provincie Zuid-Holland, mr L. A. Kes- per en de burgemeester van Hellevoet- sluis, de heer Van Eijsinga. Met de R.P. 10 heeft de Koningin de reis naar Goeree en Overflakkee, waar Nieuwe Tonge bezocht zou worden, voortgezet. Om kwart over elf arriveerde H.M. te Den Bommel. De burgemeester, de heer J. J. A. Kruijff en de bewoners stonden aan de havenkant en wulfden de Koningin hartelijk toe. De tocht ging daarna per auto naar Ooltgensplaat. UIT DE STAATSCOURANT Bij Koninklijk besluit is benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw G. Scholten. vice-president van het ge- Expositie van werken van Van Gogh worch ingericht Ie nationale her den ting van de geboorte- iag van Vincent van logh, 30 Maart 1853 al Maandag beginnen iet de opening van een ntoonstelling van erken van deze schil- t in het Gemeente- ■iseum van Den Haag, ar op vele schildergen Hen hangen die nog et eerder in ons land rden geëxposeerd, idens het inrichten i de tentoonstelling: De Ziekenoppas- uit St. Rémy uit collectie Duebi- ler uit Solothurn, et midden Boeren- sje uit de collectie hnloser uit Winter- :ir en rechts Land- tap in Auvers, uit ■nen overgekomen >or deze tentoon stelling. Eerste Kamer betuigt instemming met benoeming van dr Van Baal (Van onze Haagse redacteur) 's-Gr av en ha ge. 25 Maart. QVER de status van Nieuw-Guinea bleek gisteren, bij de behandeling van de begroting van Overzeese Rijks delen in de Eerste Kamer, geen ver schil van mening meer te bestaan. Geen der leden, die tot nu toe het woord hebben gevoerd, had er be hoefte aan over dit onderwerp nog te spreken. Slechts de communistische heer Geugjes maakte hierop een uit zondering, maar dat zal weinigen verwonderen. Niet alleen eiste hij, dat Nieuw-Guinea aan Indonesië zou wor den overgedragen, maar ook vroeg hij zelfbeschikkingsrecht voor Suriname en de Ned. Antillen en de erkenning van het recht van afscheiding van deze rijksdelen. Het voorgaande moge intussen niet de indruk wekken, dat er. behalve door de communistische woordvoerder, geen tiek zou zijn geuit. Maar hetgeen de heren Algra (a.r.), Ruys de Beeren- brouck (k.v.p.) en De Dreu (arb.) te berde brachten, hield constructieve ge dachten in, die uiteraard by de com munist verre te zoeken waren. Over de nieuwe gouverneur van Nieuw-Guinea. dr Van Baal, hoorde men louter lof en minister Kernkamp werd algemeen gelukgewenst met deze keuze. Maar de heer Algra ontveinsde zich niet. dat dr Van Baal zich voor grote moeilyk- heden geplaatst zal zien. De opvatting, dat Nederland zijn taak niet kan ver richten zonder een uitgebreide buiten landse hulp, kon de heer Algra niet in alle opzichten delen. Zulks in tegenstel ling tot de heer De Dreu, die van mening bleek, dat het zonder buitenlandse hulp niet kan. Voorlopig scheen ook prof De Zwaan (c.h.) het standpunt in te nemen, dat in de eerste plaats Nederlands kapi taal en initiatief Nieuw-Guinea tot ont plooiing moeten brengen. De heer Algra oordeelde overigens de situatie in Nieuw-Guinea niet best, op bepaalde punten zelfs slecht. In som- Dzichten is nog maar weinig be- zei hy. Inschakeling van de autochthone bevolking wordt door aller lei elementen bemoeilijkt. Deze bevol king wordt nog te veel gediskwalifi ceerd, aldus de heer Algra. De olie- maatschappyen overschaduwen z. i. het eigenlijke bestuur, dat te veel op de goodwill en de medewerking van deze maatschappijen zou zyn aangewezen. De positie van de Indische Nederlanders achtte de heer Algra een tweede moei- lykheid. Het is verkeerd, als de Indische Nederlanders een bevoorrechte positie opeisen. By al deze moeilykheden zag de heer Algra echter een lichtzijde in net werk van missie en zending. Daartegenover stelde de A.R.-spreker echter weer, dat de bureaucratie tal van mogelijkheden vernielt. Er moet meer worden gedaan, zei hy en daarin viel de heer Ruijs de Beerenbrouck hem inter by. Ook deze spreker vroeg om daden. In dit verband vroeg de heer Algra nog om de gouver neur meer bevoegdheden te verlenen, opdat noodzakelijke beslissingen op korte termyn kunnen worden genomen. Met hem vroeg ook de heer Ruys meer aandacht voor een geleidelijke economi sche ontwikkeling van Nieuw-Guinea. Het economische leven van Nieuw- Guinea moet over het dode punt worden heen geholpen, aldus de heer Ruys. Ofschoon minder nadrukkelijk dan zyn voorgangers op het spreekgestoelte, bleek toch ook de heer De Dreu (arb.) van mening, dat er in de afgelopen drie jaar wel wat meer gedaan had kunnen worden in Nieuw-Guinea en met name dacht deze afgevaardigde daarbij aan het onderwijs voor de Papoea's. Er is voorts uiteraard ook uitvoerige aandacht besteed aan de verhouding tot Suriname en de Ned. Antillen. De heer Algra was de mening toegedaan, dat de positie van de minister, na alles wat daarover de laatste maanden is gezegd, niet sterker is geworden. Hij sprak de hoop uit, dat een zodanige regeling zal worden bereikt, dat beide Rijksdelen daarbij in eigen sfeer worden ingepast. Volgens mr Kropman (k.v.p.) heeft de zucht naar ingewikkelde constructies de wijsheid bedrogen. Nederland is te veel staatsrechtelijk geweest. Psychologische factoren zyn verwaarloosd. Volgens deze spreker moet de koninklijke rede van 1942 royaal en loyaal en ook zo spoedig mogelijk worden uitgevoerd. Hij voegde hieraan evenwel toe, dat er aan beide zijden naar moet worden gestreefd de moeilijkheden uit de weg te ruimen. De heer De Dreu (arb.) stelde zich zonder voorbehoud achter het standpunt van minister Kernkamp, zoals deze dit in zyn Memorie van Antwoord heeft uiteengezet en waarin de minister op merkte, dat „de in New York aangege ven weg de meest gewenste oplossing biedt, terwijl (de minister) nog steeds van opvatting is, dat de in Suriname gegeven interpretatie op aanvaardbare wijze aan de Surinaamse wensen tege moet komt". Maar de heer Algra (a.r.) was het niet eens met wat de minister daarop liet volgen, nl.: „nu èn door de Ned, Antillen èn naar is te verwachten door de meerderheid van de Staten- Generaal deze interpretatie niet zal worden aanvaard, dient te worden over wogen of langs andere weg overeen stemming kan worden bereikt". De heer Algra stelde hier nl. tegenover, dat de regering haar eigen verantwoordelrjk- heid heeft. Noodoplossing voorkomt massa-ontslag DE daling van de wereldprys van stookolie heeft voor Aruba tot gevolg, dat de productie, die in 1952 Jf25.000 vaten per dag bedroeg, vol gens een schatting in de eerste helft van 1953 zal teruglopen tot 375.000 vaten per dag. De Lago Oil Trans port Company heeft, noodmaatrege len genomen om te voorkomen, dat tot ontslag van personeel moet wor den overgegaan. Het vraagstuk is van internationale aard. De productiekosten van de Vene zolaanse en Caraibische olie liggen hoger dan die van het Midden-Oosten en door het steeds rijker vloeien van Aziatische olie schijnt er in Europa een verzadigingspunt te zijn bereikt. Hier door wordt het voor de Venezolaanse en Arubaanse oliebedryven moeilijker (Ingez. med.-advertentie) Verm oeu ld? Lustloos- V til ovonMffSE itckpgéH-fy «"'ia. te concurreren. De productie in Vene zuela is dan ook teruggelopen. Het Arubaanse bestuurscollege heeft dezer dagen een bezoek aan het olie- bedryf gebracht, waarby de directie van de Lago een uiteenzetting van de moeilykheden heeft gegeven. Ook zijn er besprekingen gevoerd tussen de di rectie en een raad. die het personeel vertegenwoordigt, waarbij plannen zyn besproken om het Arubaanse bedrijf, waarvan de economische toestand van Aruba afhankelijk is, te laten voort- werken zonder dat tot massaontslag zal behoeven te worden overgegaan. Niettemin is het mogelyk. dat op som mige afdelingen wat personeel zal moe ten afvloeien. Men heeft voorlopig een noodoplos sing gevonden, waardoor een eerder ge vormd plan om vier distillatieketels bulten bedryf te stellen, niet zal behoe ven te worden uitgevoerd. Inplaats van ruwe, zal men. dank zij een tijdelijke overeenkomst met de Venezolaanse Creole oliemaatschappij, ten dele stook olie van de velden van Amoy Bay naar Aruba voeren en deze in dë overcom plete ketels ten dele kraken. Verder zal de sedert enige maanden ingevoerde politiek om geen werken uit te beste den, doch deze in eigen beheer te nemen, worden uitgebreid. De personeelsraad heeft hiertegen over besloten om een verzoek tot loons verhoging niet In te dienen. Op deze wijze wil men trachten, aldus de adviesraad, de economische toestand van Aruba in evenwicht te houden. Kindje onder boerenwagen Gistermiddag geraakte het driejarig dochtertje van de heer P. Sauve te Asten (N.-B.) by het spelen onder een pas serende wagen. Een der achterwielen ging over het lichaampje. Het kind over leed vrijwel onmiddellyk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2