MUZIEKLEVEN TE AMSTERDAM
TACHTIG JAAR
EEN IMPRESSIONIST, MAAR
OOK MEER DAN DAT
Sophie de U
neó
Vaticaan staat voor het eerst
kunstschatten af
J. Tersteeg wordt tachtig jaar
w
EEN HOED DIE
FLATTEERT
Wil tot uitdrukking van het wezen beheerst zijn werk
Technische hulp moet worden
uitgebreid
Veiling van kunstvoorwerpen
voor het Rampenfonds
Een en veertigste lijst slachtoffers
van de watersnood
4
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 24 MAART 1953
Een recent portret van de tachtigjarige Sophie de Vries als Natasja in Schuld
Sophie de Vries. en Boete, in de jaren negentig.
IYONDERDAG zal de toneelspeelster
Sophie de Vries haar tachtigste
verjaardag vieren. Zij viert de dag
in goede gezondheid en zal dan wel met
enige spijt terugdenken aan die ramp
zalige beenbreuk, die haar indertijd een
aantrekkelijke rol en de gelegenheid tot
een waardig afscheid van het toneel
heeft ontnomen. In 1931, tijdens de
generale repetitie van „Oplichters" bij
het Nieuwe Nederlandse Toneel maakte
zij een val en brak een enkel. Nog in het
ziekenhuis vertelde zij opgewekt, dat zij
er nog niet aan dacht voor goed afscheid
•e nemen; het is anders gelopen, en reeds
meer dan twintig jaar heeft Sophie de
Vries nu in ruste geleefd, na een briljan
te carrière op de Nederlandse planken.
Die loopbaan begon in 1891 officieel,
toen de achttienjarige de rol van Suzan
ne de Villiers kreeg in Paillerons stuk
De Wereld waarin men zich verveelt.
Naast haar moeder, de zoals dat toen
In de tijd der welomschreven genres
heette „grande coquette" van Het
Nederlandse Toneel maakte zij haar
debuut bij een gezelschap waar zij zes
jaar aan verbonden is gebleven, èn waar
zij onder leiding van haar moeder het
vak heeft geleerd. Een lastige leerling
zal zij niet zijn geweest, want in haar
aderen vloeide ook het bloed van haar
vader Louis Moor, de eeuwig jonge
charmeur van het toneel dier dagen.
Haar talent en haar opmerkelijke
schoonheid verschaften haar in korte
tijd een belangrijke plaats in de harten
van het publiek.
Na haar huwelijk met Henri Brond-
geest sloot zij zich bij zijn ensemble aan
In de Grote Schouwburg en de Tivoli-
schouwburg te Rotterdam speelde zij
vaak Salome, met groot succes. Later
werd zij opgenomen in Het Toneel, het
gezelschap van Willem Royaards, waar
zij talrijke gTote rollen speelde. Ten
slotte sloot zij zich bij Louis Saalborn
aan in diens Nieuw Nederlands Toneel,
waar de bovenvermelde beenbreuk een
ontijdig einde aan haar carrière maakte.
Want al heeft zij na enkele jaren nog
wel eens een rol vervuld bij Het Masker,
de rechte sfeer was er niet meer en al
spoedig begon de lange rust, die Sophie
de Vries nu in goede geest geniet.
AMERIKAANSE HULP
VIJF MILLIARD
IN 1952
In het laatste kwartaal van 1952 heb
ben de Ver. Staten voor het eerst sedei't
1945 meer militaire dan economi
sche hulp aan het buitenland verleend.
Voor het gehele jaar 1952 was de mili
taire hulpverlening bijna, even groot als
de economische. De militaire hulpverle
ning bedroeg 2.750 millioen dollar en de
economische 2.800 millioen dollar, of 20
pet minder dan in 1951. De totale hulp
verlening was in het afgelopen jaar 10
pet hoger dan in 1951. Als resultaat van
terugbetalingen van eerder ontvangen
hulp bedroegen de netto-uitgaven der
Amerikaanse regering voor de steun aan
het buitenland in 1952 5 milliard dollar:
aan West-Europa 4.250 millioen dollar
(14 pet meer dan in 1951).
Voor zomertentoonstelling
Haags Gemeentemuseum
(Van onze Haagse redacteur)
Ter gelegenheid van de herdenking
van het herstel van de kerkelijke hië
rarchie nu honderd jaar geleden
zal in het Haagse Gemeente museum
een unieke tentoonstelling worden gehou
den, n.l. van kunstschatten uit het Vati
caan. Tot nu toe heeft het Vaticaan
steeds geweigerd een tentoonstelling van
kerkelijke kunstschatten naar het bui
tenland te sturen, maar in het feit van
de herdenking van het herstel van het
rOENSDAG 25 Maart
a.s. wordt de heer
Johan Tersteeg
tachtig jaar. In over
eenstemming met zijn
levenshouding zal de ja
rige die dag uitstedig
zijn, want zijn ingeboren
bescheidenheid gebiedt
hem alles, dat ook op
een zo belangrijke feest
dag de soberheid zou
kunnen verstoren, uit de
weg te gaan. De heer
Tersteeg is bovenal een
figuur, wiens naam ver
bonden zal blijven met
het boek. Als uitgever,
maar evenzeer als auteur.
Tersteeg is een man met
een veelzijdige belang
stelling. Hij is zijn op
leiding 'begonnen aan de
Koninklijke Militaire
Veelvuldigheid (1919);
De Rijke Jongeling ('24)
en De Moordenaar ('26).
In deze romans, die, zon
der tot epigonisme te
vervallen, bewondering
voor Couperus verraden,
heeft de auteur de at
mosfeer van de toenma
lige Nederlandse roman
willen verruimen. Nim
mer heeft hy de preten
tie gehad tot de litera
tuur te worden gere
kend; hij heeft als dilet
tant in de oorspron
kelijke, gunstige zin van
het woord zijn ro
mans geschreven en
daarmee aan de belle-
trie van eruditie en
smaak getuigende boe
ken geschonken. Onder
het pseudoniem Evert de
dotisehe litteraire merk
waardigheden, die zijn
samengebracht in de
bundeltjes Menschen en
Manuscripten en Men
sen en Boeken I en II.
Vóór zijn medewerking
aan het Nieuwsblad voor
de Boekhandel heeft de
heer Tersteeg de (één
mans) redactie gevoerd
over het orgaan van de
Uitgeversbond, De Uit
gever. Van deze bond is
de heer Tersteeg, die
omstreeks 1920 uitgever
was geworden (Leidse
Uitgeversmaatschappij
verscheidene jaren be
stuurslid, o. a. penning
meester. Ook van de
Vereniging tot Bevorde
ring van de Belangen
des Boekhandels
Academie te Breda, wel- vooral Parijse herinne-
ke instelling hij in 1905 ringen^ bijeengebracht in
Bloch heeft hij in 1932 heer Tersteeg bestuurs-
1 vlid geweest.
als officier verliet. Tien Het Verhaal van mijn
jaar later kwam hij in Fortuin. Van zijn geest- werk heeft de heer Ter-
het Haagse filiaal van driftige liefde voor en steeg aan onze lïtera-
x,gedetailleerde kennis om-
trent de Franse hoofd
stad heeft de heer Ter
steeg onder eigen naam
blijk gegeven van het
vol humor causerende
boek over Parijs, Lute-
de Parijse kunsthandel
Goupil en Cie. Geduren
de de vijftien jaar, dat
hij in de kunsthandel
werkzaam was, is de heer
Tersteeg gaan schrijven
onder het pseudoniem J,
Eilkema de Roo. Achter
eenvolgens verschijnen
van zijn hand: Dubbele
Levens (1910); De Man
van Veertig Jaar (1914)
De Weg van Paul de
Raet (1917); Liefdes
Niet alleen creatief
tuur geschonken, maar
ook tal van vertalingen
-o. a. Fromentins Les
maitres d'autrefois zijn
van zijn hand versche
nen. Anoniem heeft hij
menigmaal als criticus
tia (1938). Dat Tersteeg blijk gegeven van zijn
als auteur een boeiend
causeur is, bewijzen de
spitse stukjes, die hij in
het Nieuwsblad voor de
Boekhandel heeft gepu
bliceerd, tal van anec-
scherpe geest en vooral
op Frankrijk gerichte
belangstelling, welke
o. a. duidelijk blijkt uit
zijn boek Honoré de Bal
zac en drie vrouwen.
(Van onze mode-redactrice)
PARIJS is niet de enige stad in de
wereld waar mooie hoeden worden
gemaakt, ook in Amsterdam is het
mogelijk een modieuze collectie samen
te stellen die aan de hoogste eisen vol
doet. Dit heugelijke feit constateerden
wij op de persshow van de Nederlandse
ontwerpster ,,La femme chic" die haar
naam eer aandoet. Uitgaand van het
logische principe, dat een vrouw alleen
dan bereid is een hoed te kopen en te
dragen wanneer zjj er zeker van is dat
deze haar flatteert, zorgt bovengenoem
de modiste er voor al haar modellen te
creëren in harmonie met het uiterlijk
van haar klant. Dit betekent, dat z\j de
een zal tooien met een hoed waarvan de
rand een iets gebogen lijn vertoont, op
dat een wat al te gedecideerde trek in
het gezicht wordt verzacht, dat zij de
ander een strenge pill-box op de slapen
zal drukken om een rond gelaat ovaler
te doen schijnen en dat zij voor een bij
zonder lange vrouw een grote schaduw
rijke hoed ontwerpt die het totale
silhouet evenwichtiger van proportie
doet lijden.
Een werkelijk goede hoed is oneindig
veel meer dan „een duur bolletje met een
al of niet brede rand" dat men opzet om
tegen wind en weer beschermd te zijn:
als hij uit de vaardige handen komt van
een modiste die er met liefde voor haar
vak en oneindig geduld aan heeft ge
werkt, vormt hij een onmisbaar attribuut
in de garderobe van iedere goed geklede
vrouw.
HAARMODE-1953 VOOR HET
RAMPENFONDS
De beroemde Franse haarmode-
createur Antonio en het Franse huis
Garnler. fabrikant van haarverzorglngs-
producten hebben aangeboden te 's-Gra-
venhage een show te komen houden ten
bate van het Rampenfonds. In de grote
zaal van het Kurhaus te Scheveningen
zal Zondag 20 April des avonds acht uur
Antonio op zijn mannequins de haar
mode voor 1953 demonstreren. De vroe
gere schoonheidskoningin Jaqueline
Donny. nu mevrouw Antonio, fungeert
op deze show als ster-mannequin. Bij
haar nieuwe toilet, naar de laatste
Parüse voorschriften gemaakt, zal de
Nederlandse vrouw dit jaar dus ook het
nieuwste Parijse kapsel kunnen dragen.
Aan het Muzieklyceum te Amsterdam
is tot hoofdleraar voor fluit de heer
Hubert Barwahser benoemd.
Wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd zal de Haagse
pianist, componist en publicist Hugo
van Dalen op 16 April zijn functie als
hoofdleraar van het Koninklijk Conser
vatorium voor Muziek te 's-Gravenhage
neerleggen.
Kees Verwey exposeert in het Prinsenhof
contact tussen Nederland en de Pause
lijke Staat, hebben de hoogste autoritei
ten in Vaticaanstad voldoende aanlei
ding gevonden om het Nederlandse plan
te helpen verwezenlijken. De pauselijke
nuntius, rnr Giobbe heeft van stond af
aan zijn medewerking verleend en ook
de Nederlandse gezant bij de Heilige
Stoel, jhr mr Van Weede was direct
voor de Nederlandse plannen. Eenmaal
zover konden ook de kerkelijke autori
teiten voor de tentoonstelling worden
gewonnen en het Vaticaan beschouwt de
expositie nu als een geschenk van de
Heilige Stoel aan hat Nederlandse volk.
De kunstschatten van het Vaticaan,
overigens niet alleen in Rome te vinden,
zijn intussen zo talrijk, dat uiteraard een
keuze moest worden gedaan; het bleek
niet mogelijk aan alle wensen van de
Haagse museum-directie te voldoen.
Intussen zal de tentoonstelling itodh een
goed overzicht bieden van de vroegste
kerkelijke kunst tot en met de barok.
Zo zal men te zien krijgen de oudst be
kende vrijstaande plastiek van Christus
als goede herder uit de 2e of 3e eeuw,
dat beschouwd wordt als een van de
grootste monumenten van de Christen
heid. Er komt verder een zeer oude
sarcopihaag uit het museum van Late-
ranen, waarop afgebeeld een aantal'
prototypen van het oude testament en
het leven van Petrus. Verder zijn toe
gezegd een aantal kerkschatten (kunst
nijverheid) uit de St. Pieter, o.a. het gou
den kruis van Justinus, keizer van Con-
atantinopel (6e eeuw). Voorts zal worden
geput uit de verzamelingen heel vroege
Christelijke ivoren en enige oud-Christe
lijke ampullen, flesjes waarin heilige olie
uit het Heilige Land naar het Westen
werd meegebracht, en die vooralen zijn
van oud-Christelijke voorstellingen. Ook
zijn vele gouden ën zilveren kunstnijver-
heidsvoorwerpen (Byzantijnse kunst)
toegezegd, alsmede wandkleden, schilde
rijen, paramenten, altaarstukken, hand
schriften (uit de pinacotheek van het
Vaticaan), enz.
De tentoonstelling wordt 27 Juni a.s.
geopend en zal tot eind September
duren. De periode, wel-ke de Haagse
expositie omvat zal daar eindigen, waar
de tentoonstelling van Venetiaanse
kunst, welike deze zomer in het Rijks
museum te Amsterdam zal worden ge
houden, zal aanvangen.
|N onze tijd van revolu-
tionnaire experimen
ten is het zeker geen
aanbeveling, wanneer
men als schilder tot de
belijders van het im-
press?3nisme gerekend
wordt, omdat dit begrip
blgkbaar identiek is ge
worden met een tekort
aan aandacht voor de
vorm en uitsluitend
schijnt te doelen op een
onverdeelde overheer
sing van de momentele
indruk. Het is verheu
gend o.a. op grond van
historische analogieën,
te kunnen voorspellen,
dat het Impressionisme
een dergelijke misken
ning van de kant der
nieuwlichterij zal over
leven en te weten, dat
de besten der zogenaam
de traditionalisten, wan
neer zij dit a'lthana niet
uit zwakte of innerlijke
armoede zijn, van de
noodzaak hunner geeste
lijke instelling zullen
kunnen blijven getuigen
en als zodanig ook over
tuigen. Tot deze cate
gorie van kunstenaars be
hoort de Haarlemse schil
der Kees verwey.
Het wezen van de dingen en de men
sen voelt deze raskunstenaar voorzover
het verschijning is en die verschijning
gaat tot hem in door de ogen. In deze
constatering zal de verstokte anti-Im
pressionist reeds aanstonds de motieven
van zijn negatieve houding bevestigd
vinden, doch hij ziet daarbij dan over
het hoofd, dat het daarmee pas begint.
Hoe is moeilijk te zeggen, doch het is
duidelijk, dat de aandoeningen bij Ver
wey de drang tot vormgeving wekken,
dat zij bepaald worden door zijn aard,
zijn psychische gesteldheid, zijn gevoe
lens en herinneringen. Veel moet reeds
in hem voorbereid zijn, als het ware ge
reed liggen om geuit te worden; het
wacht slechts de indruk van buiten, die
het voorhandene in beweging brengt
Daarom is zijn kunst, die ogenschijnlijk
leeft van het moment, in de greep van
de ogen gevangen, slechts in beperkte
majte een kunst van het vervlietende,
vervagende leven. Want in de vorm-
wording komt uit de diepere lagen van
het menselijk wezen al het vroeger ge
kende en doorleefde naarboven en in
Kees Verwey: Portret van Victor E. van
Vriesland (195S), tentoongesteld in Het
Prinsenhof te Delft.
de kleurgeving openbaart zich de eigen
aardige aandoening, die niet meer uit
sluitend de nabootsing is van de huid
der geziene dingen, maar de uitdrukking
van de eigen aandoeningen. Dit is het
punt, waar het verrijkte en verdiepte
zien aan de kentering toe is: nog meer
toegeven aan de eigen hartstochtelijke
vervoering zou ergens schaden, een
evenwicht verbreken. Zo zien wij bij
Verwey een toegeven aan de expressio
nistische drang, welke in zijn geval wel
iswaar deze naam niet openlijk mag
dragen, omdat hy ten slotte nog blijkt
vast te houden aan de natuurlijke ver
schijning, doch met een sterk overwicht
van de wil tot wezensuitdrukking. De
vorm verdwijnt bijna onder de diepe
drang om uitdrukking te geven aan de
aandoening, gewekt door het besef van
het door het leven tot „kop" geboetseer
de mensengelaat of door een soms exta
tische eenheid voor het wezen der dingen
buiten hem, waarbij het zien aan tijd
noch plaats gebonden is. Dit bepaalt die
merkwaardige verzoening van het men
selijke en het schilderkunstige, van
traditiegezinde en moderne tendenzen,
van het emotionele en het constructieve,
het reëel eenvoudige en het bloeiend
rijke, het tere en het krachtige, gelijk
Jos. de Gruyter deze bij Verwey heeft
geconstateerd.
wey's werk, die tot 1 April in. het
museum „Het Prinsenhof"
te Delft gehouden wordt, toont hoe een
groot talent, met gestadig werken, door
eigen kracht en kunnen zyn persoonlijk
heid in zijn kunst gehandhaafd en ont
plooid heeft. Van een traditionalisme
uit zwakheid is dan ook geen sprake,
noch wat het wezen zijner schepping
betreft, gelijk wij hierboven hebben
trachten aan te tonen, noch waar zijn
schilderkunstige opleiding, die door zijn
contact met de schilder H. F. Boot en
zijn lessen aan de Rijksacademie te Am
sterdam geestelijk en ambachtelijk aan
knoopt bij de kunst van het einde der
vorige eeuw, of zijn verbondenheid met
de letterkundige beweging van '80, hem
de noodzakelijkheid van een voortduren
de toetsing aan de werkelijkheid hebben
voorgehouden. Immers het gaat er in
eerste instantie om, hoe een kunstenaar
zich zijn .verhouding tot zijn omgeving
bewust is geworden, waardoor de zelf
expressie eerst volledig tot haar recht
komt. Bij Verwey zijn het de eerbied- en
liefdevolle studie van het hem omringen
de en de beginselvastheid, waarmee hij
de daaruit gesublimeerde wijsheid en
vreugde in zijn werk vertolkt heeft, die
aan zijn portretten en stillevens inhoud
en houding geven, waarbij dan kleur en
toon voor hem boven de materiële vorm
gaan. Welke mogelijkheden tot ontwik
keling en verdieping deze instelling
biedt en tot welke verrukkelijke schake
ringen van een in deze tijd verademende
schoonheid zij kan leiden, is wellicht de
grootste rijkdom, die een expositie als
deze de bezoeker meegeeft, al zullen,
meer concreet, portretten als die van
Victor E. van Vriesland (35), Lodewijk
van Deyssel (37), Emile Erens (39).
Dirk Coster (40), Dame met sigaret
(45), Godfried Bomans (68) of van de
vrouw (73) en de moeder van de schil
der (31) en enkele flamboyante of teer-
verstilde bloemstukken, de herinnering
levendig houden aan een der meest over
tuigende uitingen van een typisch Ne
derlandse schilderkunst uit onze eigen
tqd. F. P. HUYGENS.
Amsterdamse Kunstkring
TWEEDE CONCERT
LENTESEREE
onder Ignace Neumark
DE zorg en de waakzaamheid van de
ervaren orkestleider Ignace Neu
mark, die gisteren het tweede con
cert van het Utrechts Stedelijk Orkest
in de lenteserie van de Amsterdamse
Kunstkring dirigeerde, behoren tot zijn
meest verdienstelijke eigenschappen. Hij
is er voortdurend op bedacht een orkest
zonder kleerscheuren en ongevallen door
de kritieke passages heen te helpen, die
natuurlijk in ieder stuk aanwezig zijn.
Maar de hindernissen worden vlot over
wonnen en de toehoorders zullen nauwe
lijks hebben opgemerkt, dat er hier en
daar wat moeilijkheden 2ijn geweest.
Indien Neumark niet tevens een gezond
muzikaal gevoel voor melodische uit
drukkingskracht bezat, zouden zijn ver
tolkingen juist door die ietwat overdre
ven zorg en waakzaamheid enigszins
saai kunnen lijken, schoolmeesterachtig
en bedillerig. Want iedere achtste noot
en iedere onderverdeling worden door
Neumark in zijn gebarenteehniek ver
werkt. Hij is, om zo te zeggen, herder
en herdershond tegelijk en dat het tem
po door een en ander onvast werd,
speciaal in de Symphonie van Franck,
waarmee het concert werd geopend, is
een gevolg van zijn neiging tot te veel
detailleren. De Symphonie klonk moei
zaam en zwaar, maar het was toch
degelijke prestatie.
Na de pauze was Neumark beter op
dreef, wellicht omdat de stukken van
Rabaud (Procession Nocturne), Bizet
(gedeelten uit L'Arlésienne) en Berlioz
(de bekende drie fragmenten uit La
Damnation de Faust) hem meer de ge
legenheid gaven zijn fijn gevoel voor
coloriet te uiten. Bijzonder kleurrijk en
poëtisch klonk het werk van Rabaud,
dat ten onrechte zo weinig wordt uit-
fevoerd. De fluitist en de saxofonist
regen in Bizet een welverdiend „open
doekje". Dat in de Farandole nog steeds
de tamboerijn in plaats van de tambou-
rin (kleine trom) werd gebruikt dit
is gewoonte namelijk wordt terloops
vermeld.
Het publiek toonde zich met de ver
tolking dezer populaire, doch uitmun
tende werken ten zeerste ingenomen.
Ignace Neumark werd herhaaldelijk te
ruggeroepen en de dirigent liet niet na.
aanstonds het orkest in de omstandige
betuigingen van bijval te laten delen.
P. T.
Kleine Zaal
PIANO-RECITAL FANIA
CHAPIRO
HET is reeds vijf jaar geleden, dat
Fania Ohapiro in Amsterdam voor
het laatst is opgetreden. Toentertijd
heette zij, wat men zo Ln de omgang
oleegt te noemen, een veelbelovend
talent, die haar weg nog moest vinden.
De diagnose was geenzins misplaatst,
hoewel deze gisteravond niet werd ver
vuld. Fania Chapiro wekte in de Kleine
Zaal wederom verwachtingen en blijkt
nog steeds zoekende te zijn; een écla
tante vooruitgang was slechts te consta
teren op technisch gebied. Hier heeft de
pianiste een grote zelfverzekerdheid
verworven en terecht, zii kan veel en
hoeft dus niets te verdoezelen. De ernst
en toewijding, waarmee Fania Chapiro
haar taak opvat zijn eveneens memora
bele feiten. De grote handicap voor -en
musicienne met haar aard is het ge
brek aan contact met het innerlijke
organisme der muziek: feestelijke
traagheid belet haar de dichterlijke
vlucht te volgen. De vertolkingen zijn
markant, helder, robuust zelfs, doch
missen lyrische bewogenheid. De toon
zingt niet, de muzikale gedachten wor
den niet met elkaar verbonden. In de
Appassionata van Beethoven, waar de
architectuur het meest dwingend is,
faalde de executante vrijwel over de
gehele linie. In de stormachtige hoek-
délen musiceerde zij over de dynamische
tekens heen en verwaarloosde systema
tisch het pianissimo-element, terwijl de
grote rust in het Andante maar niet
wilde opbloeien. Daar, waar de bouw
losser is en het gegeven klein van om
vang. lukt het Fania Chapiro daaren
tegen een compositie in de juiste pro
porties voor te dragen. De zelden ge
speelde Sonate Quasi una fantasia opus
27 No 1 van Beethoven en Chopins
Nocturne opus 62 No 1, die men ook
niet vaak in de concertzaal te horen
krijgt, behoorden samen met Feux
d' artifice van Debussy tot de best ge
slaagde delen van het concert. Over
haar gereserveerdheid kwam de soliste
ook hier niet heen, doch men kan zelfs
in koelen bloede tot aanvaardbare resul
taten komen. De stukjes, die Fania.
Chapiro van de nog jonge Amerikaanse
componist Lionel Nowak en de ln 1951
overleden Pool Jerzl Fitelberg heeft ge
ïntroduceerd. waren zo kort, dat wij
nauwelijks een oordeel kunnen vormen
over hun merites. Onbegaafdheid zijn ze
geen van beide: Fitelberg meer een
etser met een grillige geest, terwijl
Nowaks palet kleurrijker is. Het vrij
Tsjechisch vliegtuig met
vluchtelingen in
Frankfort
Op het vliegveld Rhein-Main bij
Frankfort is gisteravond een Tsjecho-
slowaakse Dakota geland met 25 pas
sagiers en een bemanning van vier
koppen aan boord. Het toestel was
onderweg van Praag naar Brno. Aan
genomen wordt, dat de gezagvoerder en
enige passagiers hadden afgesproken
koers naar West-Duitsland te zetten om
daar politiek as.yl te vragen. Onmid
dellijk na de landing vroegen vijf inzit
tenden asyl. De overige passagiers
bleken verrast te zijn. toen zij ontdek
ten, dat zij zich in Frankfort bevonden.
De Amerikaanse autoriteiten gaan op
het ogenblik de antecedenten na van
alle inzittenden. Diegenen, die naar
Tsjechoslowakije willen terugkeren, zul
len daartoe in de gelegenheid worden
gesteld.
HUISZOEKING BIJ
FRANSE
COMMUNISTEN
De Parijse politie heeft heden in de
vroege ochtenduren invallen gedaan in
de woningen van verscheidene leden van
de Franse Communistische Partij, waar
onder ook die van de secretaris-generaal
van de door de communisten geleide
vakbond C.G.T. Frachon.
Het hoofdkwartier van de communis
tische vakbond en verscheidene andere
kantoren te Parijs werden eveneens
doorzocht. De invallen geschiedden door
25 hoofdinspecteurs en 350 politieman
nen. Zij werden gedaan op last van de
rechter van instructie in verband met
een onderzoek naar een samenzwering
tegen de buitenlandse veiligheid van de
staat en deelneming aan een poging tot
het demoraliseren van het leger. Het
onderzoek is reeds enige maanden aan
de gang.
De hoofdredacteur van het communis
tische orgaan L'Humanité, André Stil,
is gearresteerd, evenals Molino, lid van
het algemeen secretariaat van de C.G.T.,
en Tollet, secretaris van de afdeling
Parijs.
Te Tapaupe bij Sao Paolo zijn gister
avond twee treinen op elkaar in gere
den. 15 personen kwamen hierdoor om
het leven.
De raad van de organisatie van de
Amerikaanse landen is in speciale zit
ting bijeen geweest ter ere van de mi
nister van Buitenlandse Zaken van de
V.S., Foster Dulles. Deze verklaarde,
dat president Eisenhower voor de La
tijns-Amerikaanse landen evenveel be
langstelling heeft als voor de N.A.T.O.
en Korea.
Ingest, med.-advertentie)
IMPORTEUR JACOBUS BOELEN AMSTERDAM
TROPISCHE LANDBOUWDAGEN
(Van onze correspondent)
Wageningen, 24 Maart,
MAANDAG opende ir G. G. Bolhuis
de „Tropische Landbouwdagen", die
Maandag en Dinsdag in de hulpaula
van de Landbouwhogeschool te Wage
ningen worden gehouden door het Ne
derlands Genootschap voor Landbouw
wetenschap in samenwerking met het
Nederlands Instituut van Landbouw
kundig Ingenieurs. Er wordt gesproken
over het onderwerp „Technische Hulp in
opbouw".
De heer Bolhuis vestigde er in zijn
openingswoord de aandacht op, dat bij
de tot dusverre gehouden conferenties
de ontwikkeling van de Technische Hulp
nog te veel in het stadium van proef
nemingen was om groot werk te kun
nen verrichten. Thans is het tijdstip be
reikt, waarop men ervaringen heeft op
gedaan; hierop kan men nu voortbou
wen.
De eerste voordracht werd gehouden
door mr H, G. Quick, directeur van het
Nederlandse Bureau voor Technische
Hulp. De heer Quick sprak over „Ne
derland en Technische Hulp". Nederland
(Van een onzer verslag
gevers)
GISTERMIDDAG heeft
de directeur van het
Nationaal Rampen
fonds, generaal P. Alons,
in het Haagse Gemeente
openingswoord namde
heer Van Duykeren de
afslagershamer ter hand
en begon met veel élan
de goederen aan te prij
zen, maar helaas, de
ruim 350 veilingbezoe-
museum de eerste veiling kers reageerden slecht of
van antiquiteiten, kunst- helemaal niet. Het eerste
gebruiksvoorwerpen
ten bate van de slacht
offers van de watersnood
voorwerp, een gegra
veerd drinkglas met op
schrift: „Het welvaaren
geopend met een kort van de Zeeuwse vrien-
woord van dank aan de
initiatiefnemers, de
kunsthandelaren N. van
Duykeren en H. Jünge-
ling en aan de schenkers,
die een flinke verzame-
den", ging voor 70.
naar het Zeeuws Genoot
schap. Het eerste voor
werp, dat voor 100.
wegging, was een antieke
kamerbezem. Een gouden
ling goederen van zeer penning, geslagen ter ge-
uiteenlopende aard, in tegenheid van het
totaal 1300 geregistreer
de nummers, hebben bij
eengebracht.
jarig regeringsjubileum
van Koningin Victoria
van Engeland, aan H.M.
Onmiddellijk na het de Koningin geschonken
door een in het buiten
land woonachtige Neder
landse dame, bracht
325.op. Verreweg
de meeste artikelen
gingen naar onze
smaak voor veel te
lage prijzen. Vier glas-
in-lood-ramen van het
Prinsenhof in Delft
brachten 55.op en
de prijzen, die schilde
rijen, tekeningen en
etsen van bekende kun
stenaars, zoals Theo
Bitter, Van Daalhoff.
Willem van Konijnen
burg. Matthijs Maris,
Jozef Israels e.a, op
brachten waren wel bij
zonder laag. een enkele
uitzondering daarge
laten.
Vandaag is de veiling
voortgezet.
zond in V.N.-verband in 1951 56 deskun
digen uit, in 1952 bedroeg het aantal
110; het aantal der in Nederland ont
vangen „fellows" steeg van 75 tot 160.
Thans, nu de eerste aanloopperiode
voorbij is, is er reden voor een critische
beschouwing van hetgeen werd bereikt.
Deze „Tropische Landbouwdagen" kun
nen daartoe een nuttige bijdrage leve
ren. Volgens spreker kan er geen sprake
zijn van tevredenheid over het tot dus
verre verrichte werk in het kader van
de Technische Hulp, zo lang een jaar
lijkse begroting voor het wereldomvat
tende technische hulp-programma klei
ner is dan wat het Nederlandse Ram
penfond bijvoorbeeld tot nu toe verza
melde ter lening van de watersnood. Te
veel wordt het werk van de technische
hulp gezien als te liggen op het gebied
van de liefdadigheid. Gezien als een pro
gramma van samenwerking tussen lan
den, welke samenwerking dient te wor
den uitgebouwd en nieuwe wegen zal
moeten zoeken, heeft de technische hulp
toekomst. Dit is niet slechts een zaak
van de overheid; de medewerking van
het particuliere initiatief op velerlei ge
bied kan hierbij niet worden gemist. De
Nederlandse organisatie, die op het
ogenblik nog sterk ambtelijk is, heeft
zeker geen definitieve vorm bereikt,
doch zal aan de zich ontwikkelende be
hoeften moeten worden aangepast.
Sir Gerald Clauson, adviseur van de
voorzitter van de Technical Assistance
Board, sprak over de oorsprong van het
Technische Hulp-programma en zijn te
genwoordige staat. Spreker memoreer
de de technische hulp, die reeds de Vol
kerenbond in bescheiden mate gaf en
het ontstaan van de gedachte van tech
nische hulp in de tegenwoordige vorm
tijdens de conferentie te Hot Springs in
1943, De basis is de opvatting van „one
world" en het inzicht, dat overal de
levensstandaard moet worden verhoogd
in het algemeen belang. Er zijn moei
lijkheden van velerlei aard te overwin
nen, aldus Sir Clauson, maar het pro
gramma is groot en berekend op lange
termijn. Het is onvermijdelijk, dat men
slechts langzaam zal opschieten; niette
min zal de vooruitgang zich gestadig
blijven ontwikkelen.
Tien Deense soldaten, die de vorige
maand in verzet kwamen tegen de duur
van de dienstplicht, zjjn tot gevangenis
straffen van 5 tot 12 maanden veroor-
De Franse scheepswerven hebben alle
eigen records geslagen door in 1952 35
schepen van in totaal 174.925 ton te
water te laten en 51 schepen van in
totaal 237.242 ton te leveren.
Moskou beschuldigt V.S.
van schending luchtruim
boven Kamtsjatka
De Sowjet-Unie heeft de V.S. ge
antwoord op het protest van 18 Maart
tegen de beschieting van een Ameri
kaans vliegtuig bij Kamtsjatka. De
Sowjet-Unie beschuldigt de V.S. er
van, dat een Amerikaans vliegtuig,
15 Maart het Sowjet-grondgebied bij
kaap Krestowoi, Zuid-Kamtsjatka,
heeft geschonden. Uit een onderzoek,
aldus de Russische nota, is gebleken,
dat het Amerikaanse toestel een
bommen wei-per van het type B-26
tot tweemaal toe boven Kamtsjatka
gevlogen heeft.
In de op 21 Maart aan de Ameri
kaanse ambassade te Moskou gerichte
nota wordt verder gezegd, dat de goede
weersomstandigheden op de 15de Maart
de mogelijkheid, dat de Amerikaanse
vliegers de juiste koers kwijtgeraakt
waren, uitsluiten en dat het duidelijk
ls, dat „de dubbele schending een wel
overwogen karakter had". „Toen twee
Sowjet-jagers opstegen en de Ameri
kaanse bommenwerper naderden, die
ten tweeden male de Sowjet-grens had
geschonden, opende dit toéstel het vuur
op de Russische jagers- Een van de
Sowjet-jagers was, uit zelfverdediging,
genoodzaakt het vuur te beantwoorden,
waarop het Amerikaanse vliegtuig van
de Russische kust wegvloog en in Oos
telijke richting verdween".
Op grond van deze feiten, zo besluit
de Russische nota, verwerpt de Sow jet
regering het Amerikaanse protest van
18 Maart en protesteert op haar beurt
tegen de schending va.n haar grenzen
door een Amerikaans vliegtuig.
Het State Department deelde van
daag mede, dat de Russische nota in
lijnrechte tegenspraak ls met de be
kende feiten.
talrijke gehoor reageerde na de pauze
terecht uitbundiger dan daarvoor en
kreeg nog twee toegiften, met name
„In der Nacht" uit Schumanns Phanta-
slestücke en de Etude van Ohopin in
C mineur uit opus 25. J. R.
Het informatiebureau van het Neder-
landsohe Roode Kruis heeft de 41e lijst
van geborgen en geïdentificeerde slacht
offers van de watersnood uitgegeven.
STAVENISSE
Jannetje Neeltje Goedegebuure, "eb.
4.11,37, A 365; Adriana Suzanna de
Graaf, geb. 10.4.06, Jullanastraat 73;
Izaak Hage, geb. 8.3.71, Kerkstraat
322; Johannes Jacob Hage, geb.
.96, Buurtweg A 91; Jacobus Hage,
geb. 5.9.17 en Johanna Jacoba Hage,
geb. 3.1.49, Stoofdijk A 136; Ohristiaan
Luyk, geb. 31.5.81, echtg. van Jacoba
I. Stoutjesdijk, A 354; Dirk Leendert
Moerland, geb. 1.2.08, Kloetinge; Corne
lia MoerlandVan Oeveren, geb.
21.9.82, echtg, van Willem Moerland,
Stoofdijk A 152; Tannetje van Niieuw-
aardenPriem, geb. -10.3T2, B 8; Marl-
nus Oostdük, geb. 10.10.47, Kerkstraat
A 345; Anthonie Quist, geb. 30.11.76
en Arie Comelis Quist, geb. 24.3.09,
Oudelandsedijik A 94; Jacob Dingeman
Riediik, geb. 4.3,8»*. echtgen. -ran Wil-
helmlna J. S„ Stoutjesdijk A 314; Aal-
Moet ex-koning Faroek
Italië verlaten?
Hedenochtend heeft het Italiaanse
ministerie van buitenlandse zaken het
zeer positief luidende bericht uit Kaïro
tegengesproken, dat de Egyptische re
gering tegen het verblijf van ex-koning
Faroek in Italië zou hebben geprotes
teerd en dat de Italiaanse regering Fa
roek zou hebben doen weten dat hij
,niet langer gewenst" is.
Het heette dat Faroek op het ogen
blik in Italië een bulletin publiceert, dat
tegen Naguib en het Egyptische volk is
gericht. Egypte had indertijd ex-Koning
Victor-Emanuel van Italië toestemming
verleend zich in Egypte te vestigen op
voorwaarde dat hij zich op geen enkele
wijze met de politiek zou inlaten. Het
verschijnen van Faroeks bulletin en zijn
andere acties worden door de Egypti
sche regering als politieke activiteit be
schouwd en als zodanig veroordeeld, zo
werd gezegd. Van een bulletin is echter
niets bekend.
tje Jacoba RijkeHage, geb, 5.4,87
Kerkstraat A 318; Jan Stoutjesdiik,
geb. 26.7.93, Wilhelminalaan A 252;
Martinus Stoutjesdijk, geb. 5.11.00,
Vlissingen: Adriaan van 't Veer, geb.
18.10.40, Kerkstraat A 347; Cornelia
Helena de Vries, geb. 13.5.89 en Johan
na Helena de Vries, geb. 21.3.81, Kerk
straat A 313; Jacobus Vroegop, geb.
26.7.96, Veerweg A 149; Albert Wiel
aard, geb. 20.9.49, Gerard Wielaard,
geb. 14.4.11, Jan Wielaard, geb, 15.1.46
en Martinus Willem Wielaard, geb.
1.9.43, Kerkstraat A 323 a; Davida
Maria van ZorgeKievit, geb. 19.8.74,
Kerkstraat A 319.
HEVIGE CHINESE
AANVAL IN
KOREA
Het achtste leger heeft in de Weste
lijke frontsector in Korea een aanval,
van drie duizend man Chinees-commu
nistische troepen afgeslagen. Het was
de grootste vijandelijke aanval sinds het
najaar van 1952. De aanvallers werden,
na aanvankelijk enig succes te hebben
geboekt, door Amerikaanse en Colum-
biaanse troepen teruggedreven De
Chinezen vielen aan over een 'front
breedte van acht kilometer. Heden
ochtend duurden de gevechten op de
hellingen van de heuvel Old Baldy
voort. Amerikaanse troepen waren hier
bezig de vijand te verjagen uit de diepe
loopgraven en bunkers, welke zii tijdens
hun nachtelijke aanvallen hadden weten
te bezetten. Na buitengewoon heftige
tegenaanvallen der verbondenen werd
de frontlinie vandaag weer recht ge
trokken. De genoemde heuvel ligt op
16 kilometer afstand van Tsjorwon en
beheerst een belangrijke weg.
De Republikeinse Senator MacCarthy
heeft er in het debat over de benoeming
van Bohlen tot ambassadeur ln Moskou
op aangedrongen de candidaat met een
leugenontdekker te onderzoeken.