MUZIEKLEVEN TE AMSTERDAM TACHTIG JAAR EEN IMPRESSIONIST, MAAR OOK MEER DAN DAT Sophie de U neó Vaticaan staat voor het eerst kunstschatten af J. Tersteeg wordt tachtig jaar w EEN HOED DIE FLATTEERT Wil tot uitdrukking van het wezen beheerst zijn werk Technische hulp moet worden uitgebreid Veiling van kunstvoorwerpen voor het Rampenfonds Een en veertigste lijst slachtoffers van de watersnood 4 ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 24 MAART 1953 Een recent portret van de tachtigjarige Sophie de Vries als Natasja in Schuld Sophie de Vries. en Boete, in de jaren negentig. IYONDERDAG zal de toneelspeelster Sophie de Vries haar tachtigste verjaardag vieren. Zij viert de dag in goede gezondheid en zal dan wel met enige spijt terugdenken aan die ramp zalige beenbreuk, die haar indertijd een aantrekkelijke rol en de gelegenheid tot een waardig afscheid van het toneel heeft ontnomen. In 1931, tijdens de generale repetitie van „Oplichters" bij het Nieuwe Nederlandse Toneel maakte zij een val en brak een enkel. Nog in het ziekenhuis vertelde zij opgewekt, dat zij er nog niet aan dacht voor goed afscheid •e nemen; het is anders gelopen, en reeds meer dan twintig jaar heeft Sophie de Vries nu in ruste geleefd, na een briljan te carrière op de Nederlandse planken. Die loopbaan begon in 1891 officieel, toen de achttienjarige de rol van Suzan ne de Villiers kreeg in Paillerons stuk De Wereld waarin men zich verveelt. Naast haar moeder, de zoals dat toen In de tijd der welomschreven genres heette „grande coquette" van Het Nederlandse Toneel maakte zij haar debuut bij een gezelschap waar zij zes jaar aan verbonden is gebleven, èn waar zij onder leiding van haar moeder het vak heeft geleerd. Een lastige leerling zal zij niet zijn geweest, want in haar aderen vloeide ook het bloed van haar vader Louis Moor, de eeuwig jonge charmeur van het toneel dier dagen. Haar talent en haar opmerkelijke schoonheid verschaften haar in korte tijd een belangrijke plaats in de harten van het publiek. Na haar huwelijk met Henri Brond- geest sloot zij zich bij zijn ensemble aan In de Grote Schouwburg en de Tivoli- schouwburg te Rotterdam speelde zij vaak Salome, met groot succes. Later werd zij opgenomen in Het Toneel, het gezelschap van Willem Royaards, waar zij talrijke gTote rollen speelde. Ten slotte sloot zij zich bij Louis Saalborn aan in diens Nieuw Nederlands Toneel, waar de bovenvermelde beenbreuk een ontijdig einde aan haar carrière maakte. Want al heeft zij na enkele jaren nog wel eens een rol vervuld bij Het Masker, de rechte sfeer was er niet meer en al spoedig begon de lange rust, die Sophie de Vries nu in goede geest geniet. AMERIKAANSE HULP VIJF MILLIARD IN 1952 In het laatste kwartaal van 1952 heb ben de Ver. Staten voor het eerst sedei't 1945 meer militaire dan economi sche hulp aan het buitenland verleend. Voor het gehele jaar 1952 was de mili taire hulpverlening bijna, even groot als de economische. De militaire hulpverle ning bedroeg 2.750 millioen dollar en de economische 2.800 millioen dollar, of 20 pet minder dan in 1951. De totale hulp verlening was in het afgelopen jaar 10 pet hoger dan in 1951. Als resultaat van terugbetalingen van eerder ontvangen hulp bedroegen de netto-uitgaven der Amerikaanse regering voor de steun aan het buitenland in 1952 5 milliard dollar: aan West-Europa 4.250 millioen dollar (14 pet meer dan in 1951). Voor zomertentoonstelling Haags Gemeentemuseum (Van onze Haagse redacteur) Ter gelegenheid van de herdenking van het herstel van de kerkelijke hië rarchie nu honderd jaar geleden zal in het Haagse Gemeente museum een unieke tentoonstelling worden gehou den, n.l. van kunstschatten uit het Vati caan. Tot nu toe heeft het Vaticaan steeds geweigerd een tentoonstelling van kerkelijke kunstschatten naar het bui tenland te sturen, maar in het feit van de herdenking van het herstel van het rOENSDAG 25 Maart a.s. wordt de heer Johan Tersteeg tachtig jaar. In over eenstemming met zijn levenshouding zal de ja rige die dag uitstedig zijn, want zijn ingeboren bescheidenheid gebiedt hem alles, dat ook op een zo belangrijke feest dag de soberheid zou kunnen verstoren, uit de weg te gaan. De heer Tersteeg is bovenal een figuur, wiens naam ver bonden zal blijven met het boek. Als uitgever, maar evenzeer als auteur. Tersteeg is een man met een veelzijdige belang stelling. Hij is zijn op leiding 'begonnen aan de Koninklijke Militaire Veelvuldigheid (1919); De Rijke Jongeling ('24) en De Moordenaar ('26). In deze romans, die, zon der tot epigonisme te vervallen, bewondering voor Couperus verraden, heeft de auteur de at mosfeer van de toenma lige Nederlandse roman willen verruimen. Nim mer heeft hy de preten tie gehad tot de litera tuur te worden gere kend; hij heeft als dilet tant in de oorspron kelijke, gunstige zin van het woord zijn ro mans geschreven en daarmee aan de belle- trie van eruditie en smaak getuigende boe ken geschonken. Onder het pseudoniem Evert de dotisehe litteraire merk waardigheden, die zijn samengebracht in de bundeltjes Menschen en Manuscripten en Men sen en Boeken I en II. Vóór zijn medewerking aan het Nieuwsblad voor de Boekhandel heeft de heer Tersteeg de (één mans) redactie gevoerd over het orgaan van de Uitgeversbond, De Uit gever. Van deze bond is de heer Tersteeg, die omstreeks 1920 uitgever was geworden (Leidse Uitgeversmaatschappij verscheidene jaren be stuurslid, o. a. penning meester. Ook van de Vereniging tot Bevorde ring van de Belangen des Boekhandels Academie te Breda, wel- vooral Parijse herinne- ke instelling hij in 1905 ringen^ bijeengebracht in Bloch heeft hij in 1932 heer Tersteeg bestuurs- 1 vlid geweest. als officier verliet. Tien Het Verhaal van mijn jaar later kwam hij in Fortuin. Van zijn geest- werk heeft de heer Ter- het Haagse filiaal van driftige liefde voor en steeg aan onze lïtera- x,gedetailleerde kennis om- trent de Franse hoofd stad heeft de heer Ter steeg onder eigen naam blijk gegeven van het vol humor causerende boek over Parijs, Lute- de Parijse kunsthandel Goupil en Cie. Geduren de de vijftien jaar, dat hij in de kunsthandel werkzaam was, is de heer Tersteeg gaan schrijven onder het pseudoniem J, Eilkema de Roo. Achter eenvolgens verschijnen van zijn hand: Dubbele Levens (1910); De Man van Veertig Jaar (1914) De Weg van Paul de Raet (1917); Liefdes Niet alleen creatief tuur geschonken, maar ook tal van vertalingen -o. a. Fromentins Les maitres d'autrefois zijn van zijn hand versche nen. Anoniem heeft hij menigmaal als criticus tia (1938). Dat Tersteeg blijk gegeven van zijn als auteur een boeiend causeur is, bewijzen de spitse stukjes, die hij in het Nieuwsblad voor de Boekhandel heeft gepu bliceerd, tal van anec- scherpe geest en vooral op Frankrijk gerichte belangstelling, welke o. a. duidelijk blijkt uit zijn boek Honoré de Bal zac en drie vrouwen. (Van onze mode-redactrice) PARIJS is niet de enige stad in de wereld waar mooie hoeden worden gemaakt, ook in Amsterdam is het mogelijk een modieuze collectie samen te stellen die aan de hoogste eisen vol doet. Dit heugelijke feit constateerden wij op de persshow van de Nederlandse ontwerpster ,,La femme chic" die haar naam eer aandoet. Uitgaand van het logische principe, dat een vrouw alleen dan bereid is een hoed te kopen en te dragen wanneer zjj er zeker van is dat deze haar flatteert, zorgt bovengenoem de modiste er voor al haar modellen te creëren in harmonie met het uiterlijk van haar klant. Dit betekent, dat z\j de een zal tooien met een hoed waarvan de rand een iets gebogen lijn vertoont, op dat een wat al te gedecideerde trek in het gezicht wordt verzacht, dat zij de ander een strenge pill-box op de slapen zal drukken om een rond gelaat ovaler te doen schijnen en dat zij voor een bij zonder lange vrouw een grote schaduw rijke hoed ontwerpt die het totale silhouet evenwichtiger van proportie doet lijden. Een werkelijk goede hoed is oneindig veel meer dan „een duur bolletje met een al of niet brede rand" dat men opzet om tegen wind en weer beschermd te zijn: als hij uit de vaardige handen komt van een modiste die er met liefde voor haar vak en oneindig geduld aan heeft ge werkt, vormt hij een onmisbaar attribuut in de garderobe van iedere goed geklede vrouw. HAARMODE-1953 VOOR HET RAMPENFONDS De beroemde Franse haarmode- createur Antonio en het Franse huis Garnler. fabrikant van haarverzorglngs- producten hebben aangeboden te 's-Gra- venhage een show te komen houden ten bate van het Rampenfonds. In de grote zaal van het Kurhaus te Scheveningen zal Zondag 20 April des avonds acht uur Antonio op zijn mannequins de haar mode voor 1953 demonstreren. De vroe gere schoonheidskoningin Jaqueline Donny. nu mevrouw Antonio, fungeert op deze show als ster-mannequin. Bij haar nieuwe toilet, naar de laatste Parüse voorschriften gemaakt, zal de Nederlandse vrouw dit jaar dus ook het nieuwste Parijse kapsel kunnen dragen. Aan het Muzieklyceum te Amsterdam is tot hoofdleraar voor fluit de heer Hubert Barwahser benoemd. Wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd zal de Haagse pianist, componist en publicist Hugo van Dalen op 16 April zijn functie als hoofdleraar van het Koninklijk Conser vatorium voor Muziek te 's-Gravenhage neerleggen. Kees Verwey exposeert in het Prinsenhof contact tussen Nederland en de Pause lijke Staat, hebben de hoogste autoritei ten in Vaticaanstad voldoende aanlei ding gevonden om het Nederlandse plan te helpen verwezenlijken. De pauselijke nuntius, rnr Giobbe heeft van stond af aan zijn medewerking verleend en ook de Nederlandse gezant bij de Heilige Stoel, jhr mr Van Weede was direct voor de Nederlandse plannen. Eenmaal zover konden ook de kerkelijke autori teiten voor de tentoonstelling worden gewonnen en het Vaticaan beschouwt de expositie nu als een geschenk van de Heilige Stoel aan hat Nederlandse volk. De kunstschatten van het Vaticaan, overigens niet alleen in Rome te vinden, zijn intussen zo talrijk, dat uiteraard een keuze moest worden gedaan; het bleek niet mogelijk aan alle wensen van de Haagse museum-directie te voldoen. Intussen zal de tentoonstelling itodh een goed overzicht bieden van de vroegste kerkelijke kunst tot en met de barok. Zo zal men te zien krijgen de oudst be kende vrijstaande plastiek van Christus als goede herder uit de 2e of 3e eeuw, dat beschouwd wordt als een van de grootste monumenten van de Christen heid. Er komt verder een zeer oude sarcopihaag uit het museum van Late- ranen, waarop afgebeeld een aantal' prototypen van het oude testament en het leven van Petrus. Verder zijn toe gezegd een aantal kerkschatten (kunst nijverheid) uit de St. Pieter, o.a. het gou den kruis van Justinus, keizer van Con- atantinopel (6e eeuw). Voorts zal worden geput uit de verzamelingen heel vroege Christelijke ivoren en enige oud-Christe lijke ampullen, flesjes waarin heilige olie uit het Heilige Land naar het Westen werd meegebracht, en die vooralen zijn van oud-Christelijke voorstellingen. Ook zijn vele gouden ën zilveren kunstnijver- heidsvoorwerpen (Byzantijnse kunst) toegezegd, alsmede wandkleden, schilde rijen, paramenten, altaarstukken, hand schriften (uit de pinacotheek van het Vaticaan), enz. De tentoonstelling wordt 27 Juni a.s. geopend en zal tot eind September duren. De periode, wel-ke de Haagse expositie omvat zal daar eindigen, waar de tentoonstelling van Venetiaanse kunst, welike deze zomer in het Rijks museum te Amsterdam zal worden ge houden, zal aanvangen. |N onze tijd van revolu- tionnaire experimen ten is het zeker geen aanbeveling, wanneer men als schilder tot de belijders van het im- press?3nisme gerekend wordt, omdat dit begrip blgkbaar identiek is ge worden met een tekort aan aandacht voor de vorm en uitsluitend schijnt te doelen op een onverdeelde overheer sing van de momentele indruk. Het is verheu gend o.a. op grond van historische analogieën, te kunnen voorspellen, dat het Impressionisme een dergelijke misken ning van de kant der nieuwlichterij zal over leven en te weten, dat de besten der zogenaam de traditionalisten, wan neer zij dit a'lthana niet uit zwakte of innerlijke armoede zijn, van de noodzaak hunner geeste lijke instelling zullen kunnen blijven getuigen en als zodanig ook over tuigen. Tot deze cate gorie van kunstenaars be hoort de Haarlemse schil der Kees verwey. Het wezen van de dingen en de men sen voelt deze raskunstenaar voorzover het verschijning is en die verschijning gaat tot hem in door de ogen. In deze constatering zal de verstokte anti-Im pressionist reeds aanstonds de motieven van zijn negatieve houding bevestigd vinden, doch hij ziet daarbij dan over het hoofd, dat het daarmee pas begint. Hoe is moeilijk te zeggen, doch het is duidelijk, dat de aandoeningen bij Ver wey de drang tot vormgeving wekken, dat zij bepaald worden door zijn aard, zijn psychische gesteldheid, zijn gevoe lens en herinneringen. Veel moet reeds in hem voorbereid zijn, als het ware ge reed liggen om geuit te worden; het wacht slechts de indruk van buiten, die het voorhandene in beweging brengt Daarom is zijn kunst, die ogenschijnlijk leeft van het moment, in de greep van de ogen gevangen, slechts in beperkte majte een kunst van het vervlietende, vervagende leven. Want in de vorm- wording komt uit de diepere lagen van het menselijk wezen al het vroeger ge kende en doorleefde naarboven en in Kees Verwey: Portret van Victor E. van Vriesland (195S), tentoongesteld in Het Prinsenhof te Delft. de kleurgeving openbaart zich de eigen aardige aandoening, die niet meer uit sluitend de nabootsing is van de huid der geziene dingen, maar de uitdrukking van de eigen aandoeningen. Dit is het punt, waar het verrijkte en verdiepte zien aan de kentering toe is: nog meer toegeven aan de eigen hartstochtelijke vervoering zou ergens schaden, een evenwicht verbreken. Zo zien wij bij Verwey een toegeven aan de expressio nistische drang, welke in zijn geval wel iswaar deze naam niet openlijk mag dragen, omdat hy ten slotte nog blijkt vast te houden aan de natuurlijke ver schijning, doch met een sterk overwicht van de wil tot wezensuitdrukking. De vorm verdwijnt bijna onder de diepe drang om uitdrukking te geven aan de aandoening, gewekt door het besef van het door het leven tot „kop" geboetseer de mensengelaat of door een soms exta tische eenheid voor het wezen der dingen buiten hem, waarbij het zien aan tijd noch plaats gebonden is. Dit bepaalt die merkwaardige verzoening van het men selijke en het schilderkunstige, van traditiegezinde en moderne tendenzen, van het emotionele en het constructieve, het reëel eenvoudige en het bloeiend rijke, het tere en het krachtige, gelijk Jos. de Gruyter deze bij Verwey heeft geconstateerd. wey's werk, die tot 1 April in. het museum „Het Prinsenhof" te Delft gehouden wordt, toont hoe een groot talent, met gestadig werken, door eigen kracht en kunnen zyn persoonlijk heid in zijn kunst gehandhaafd en ont plooid heeft. Van een traditionalisme uit zwakheid is dan ook geen sprake, noch wat het wezen zijner schepping betreft, gelijk wij hierboven hebben trachten aan te tonen, noch waar zijn schilderkunstige opleiding, die door zijn contact met de schilder H. F. Boot en zijn lessen aan de Rijksacademie te Am sterdam geestelijk en ambachtelijk aan knoopt bij de kunst van het einde der vorige eeuw, of zijn verbondenheid met de letterkundige beweging van '80, hem de noodzakelijkheid van een voortduren de toetsing aan de werkelijkheid hebben voorgehouden. Immers het gaat er in eerste instantie om, hoe een kunstenaar zich zijn .verhouding tot zijn omgeving bewust is geworden, waardoor de zelf expressie eerst volledig tot haar recht komt. Bij Verwey zijn het de eerbied- en liefdevolle studie van het hem omringen de en de beginselvastheid, waarmee hij de daaruit gesublimeerde wijsheid en vreugde in zijn werk vertolkt heeft, die aan zijn portretten en stillevens inhoud en houding geven, waarbij dan kleur en toon voor hem boven de materiële vorm gaan. Welke mogelijkheden tot ontwik keling en verdieping deze instelling biedt en tot welke verrukkelijke schake ringen van een in deze tijd verademende schoonheid zij kan leiden, is wellicht de grootste rijkdom, die een expositie als deze de bezoeker meegeeft, al zullen, meer concreet, portretten als die van Victor E. van Vriesland (35), Lodewijk van Deyssel (37), Emile Erens (39). Dirk Coster (40), Dame met sigaret (45), Godfried Bomans (68) of van de vrouw (73) en de moeder van de schil der (31) en enkele flamboyante of teer- verstilde bloemstukken, de herinnering levendig houden aan een der meest over tuigende uitingen van een typisch Ne derlandse schilderkunst uit onze eigen tqd. F. P. HUYGENS. Amsterdamse Kunstkring TWEEDE CONCERT LENTESEREE onder Ignace Neumark DE zorg en de waakzaamheid van de ervaren orkestleider Ignace Neu mark, die gisteren het tweede con cert van het Utrechts Stedelijk Orkest in de lenteserie van de Amsterdamse Kunstkring dirigeerde, behoren tot zijn meest verdienstelijke eigenschappen. Hij is er voortdurend op bedacht een orkest zonder kleerscheuren en ongevallen door de kritieke passages heen te helpen, die natuurlijk in ieder stuk aanwezig zijn. Maar de hindernissen worden vlot over wonnen en de toehoorders zullen nauwe lijks hebben opgemerkt, dat er hier en daar wat moeilijkheden 2ijn geweest. Indien Neumark niet tevens een gezond muzikaal gevoel voor melodische uit drukkingskracht bezat, zouden zijn ver tolkingen juist door die ietwat overdre ven zorg en waakzaamheid enigszins saai kunnen lijken, schoolmeesterachtig en bedillerig. Want iedere achtste noot en iedere onderverdeling worden door Neumark in zijn gebarenteehniek ver werkt. Hij is, om zo te zeggen, herder en herdershond tegelijk en dat het tem po door een en ander onvast werd, speciaal in de Symphonie van Franck, waarmee het concert werd geopend, is een gevolg van zijn neiging tot te veel detailleren. De Symphonie klonk moei zaam en zwaar, maar het was toch degelijke prestatie. Na de pauze was Neumark beter op dreef, wellicht omdat de stukken van Rabaud (Procession Nocturne), Bizet (gedeelten uit L'Arlésienne) en Berlioz (de bekende drie fragmenten uit La Damnation de Faust) hem meer de ge legenheid gaven zijn fijn gevoel voor coloriet te uiten. Bijzonder kleurrijk en poëtisch klonk het werk van Rabaud, dat ten onrechte zo weinig wordt uit- fevoerd. De fluitist en de saxofonist regen in Bizet een welverdiend „open doekje". Dat in de Farandole nog steeds de tamboerijn in plaats van de tambou- rin (kleine trom) werd gebruikt dit is gewoonte namelijk wordt terloops vermeld. Het publiek toonde zich met de ver tolking dezer populaire, doch uitmun tende werken ten zeerste ingenomen. Ignace Neumark werd herhaaldelijk te ruggeroepen en de dirigent liet niet na. aanstonds het orkest in de omstandige betuigingen van bijval te laten delen. P. T. Kleine Zaal PIANO-RECITAL FANIA CHAPIRO HET is reeds vijf jaar geleden, dat Fania Ohapiro in Amsterdam voor het laatst is opgetreden. Toentertijd heette zij, wat men zo Ln de omgang oleegt te noemen, een veelbelovend talent, die haar weg nog moest vinden. De diagnose was geenzins misplaatst, hoewel deze gisteravond niet werd ver vuld. Fania Chapiro wekte in de Kleine Zaal wederom verwachtingen en blijkt nog steeds zoekende te zijn; een écla tante vooruitgang was slechts te consta teren op technisch gebied. Hier heeft de pianiste een grote zelfverzekerdheid verworven en terecht, zii kan veel en hoeft dus niets te verdoezelen. De ernst en toewijding, waarmee Fania Chapiro haar taak opvat zijn eveneens memora bele feiten. De grote handicap voor -en musicienne met haar aard is het ge brek aan contact met het innerlijke organisme der muziek: feestelijke traagheid belet haar de dichterlijke vlucht te volgen. De vertolkingen zijn markant, helder, robuust zelfs, doch missen lyrische bewogenheid. De toon zingt niet, de muzikale gedachten wor den niet met elkaar verbonden. In de Appassionata van Beethoven, waar de architectuur het meest dwingend is, faalde de executante vrijwel over de gehele linie. In de stormachtige hoek- délen musiceerde zij over de dynamische tekens heen en verwaarloosde systema tisch het pianissimo-element, terwijl de grote rust in het Andante maar niet wilde opbloeien. Daar, waar de bouw losser is en het gegeven klein van om vang. lukt het Fania Chapiro daaren tegen een compositie in de juiste pro porties voor te dragen. De zelden ge speelde Sonate Quasi una fantasia opus 27 No 1 van Beethoven en Chopins Nocturne opus 62 No 1, die men ook niet vaak in de concertzaal te horen krijgt, behoorden samen met Feux d' artifice van Debussy tot de best ge slaagde delen van het concert. Over haar gereserveerdheid kwam de soliste ook hier niet heen, doch men kan zelfs in koelen bloede tot aanvaardbare resul taten komen. De stukjes, die Fania. Chapiro van de nog jonge Amerikaanse componist Lionel Nowak en de ln 1951 overleden Pool Jerzl Fitelberg heeft ge ïntroduceerd. waren zo kort, dat wij nauwelijks een oordeel kunnen vormen over hun merites. Onbegaafdheid zijn ze geen van beide: Fitelberg meer een etser met een grillige geest, terwijl Nowaks palet kleurrijker is. Het vrij Tsjechisch vliegtuig met vluchtelingen in Frankfort Op het vliegveld Rhein-Main bij Frankfort is gisteravond een Tsjecho- slowaakse Dakota geland met 25 pas sagiers en een bemanning van vier koppen aan boord. Het toestel was onderweg van Praag naar Brno. Aan genomen wordt, dat de gezagvoerder en enige passagiers hadden afgesproken koers naar West-Duitsland te zetten om daar politiek as.yl te vragen. Onmid dellijk na de landing vroegen vijf inzit tenden asyl. De overige passagiers bleken verrast te zijn. toen zij ontdek ten, dat zij zich in Frankfort bevonden. De Amerikaanse autoriteiten gaan op het ogenblik de antecedenten na van alle inzittenden. Diegenen, die naar Tsjechoslowakije willen terugkeren, zul len daartoe in de gelegenheid worden gesteld. HUISZOEKING BIJ FRANSE COMMUNISTEN De Parijse politie heeft heden in de vroege ochtenduren invallen gedaan in de woningen van verscheidene leden van de Franse Communistische Partij, waar onder ook die van de secretaris-generaal van de door de communisten geleide vakbond C.G.T. Frachon. Het hoofdkwartier van de communis tische vakbond en verscheidene andere kantoren te Parijs werden eveneens doorzocht. De invallen geschiedden door 25 hoofdinspecteurs en 350 politieman nen. Zij werden gedaan op last van de rechter van instructie in verband met een onderzoek naar een samenzwering tegen de buitenlandse veiligheid van de staat en deelneming aan een poging tot het demoraliseren van het leger. Het onderzoek is reeds enige maanden aan de gang. De hoofdredacteur van het communis tische orgaan L'Humanité, André Stil, is gearresteerd, evenals Molino, lid van het algemeen secretariaat van de C.G.T., en Tollet, secretaris van de afdeling Parijs. Te Tapaupe bij Sao Paolo zijn gister avond twee treinen op elkaar in gere den. 15 personen kwamen hierdoor om het leven. De raad van de organisatie van de Amerikaanse landen is in speciale zit ting bijeen geweest ter ere van de mi nister van Buitenlandse Zaken van de V.S., Foster Dulles. Deze verklaarde, dat president Eisenhower voor de La tijns-Amerikaanse landen evenveel be langstelling heeft als voor de N.A.T.O. en Korea. Ingest, med.-advertentie) IMPORTEUR JACOBUS BOELEN AMSTERDAM TROPISCHE LANDBOUWDAGEN (Van onze correspondent) Wageningen, 24 Maart, MAANDAG opende ir G. G. Bolhuis de „Tropische Landbouwdagen", die Maandag en Dinsdag in de hulpaula van de Landbouwhogeschool te Wage ningen worden gehouden door het Ne derlands Genootschap voor Landbouw wetenschap in samenwerking met het Nederlands Instituut van Landbouw kundig Ingenieurs. Er wordt gesproken over het onderwerp „Technische Hulp in opbouw". De heer Bolhuis vestigde er in zijn openingswoord de aandacht op, dat bij de tot dusverre gehouden conferenties de ontwikkeling van de Technische Hulp nog te veel in het stadium van proef nemingen was om groot werk te kun nen verrichten. Thans is het tijdstip be reikt, waarop men ervaringen heeft op gedaan; hierop kan men nu voortbou wen. De eerste voordracht werd gehouden door mr H, G. Quick, directeur van het Nederlandse Bureau voor Technische Hulp. De heer Quick sprak over „Ne derland en Technische Hulp". Nederland (Van een onzer verslag gevers) GISTERMIDDAG heeft de directeur van het Nationaal Rampen fonds, generaal P. Alons, in het Haagse Gemeente openingswoord namde heer Van Duykeren de afslagershamer ter hand en begon met veel élan de goederen aan te prij zen, maar helaas, de ruim 350 veilingbezoe- museum de eerste veiling kers reageerden slecht of van antiquiteiten, kunst- helemaal niet. Het eerste gebruiksvoorwerpen ten bate van de slacht offers van de watersnood voorwerp, een gegra veerd drinkglas met op schrift: „Het welvaaren geopend met een kort van de Zeeuwse vrien- woord van dank aan de initiatiefnemers, de kunsthandelaren N. van Duykeren en H. Jünge- ling en aan de schenkers, die een flinke verzame- den", ging voor 70. naar het Zeeuws Genoot schap. Het eerste voor werp, dat voor 100. wegging, was een antieke kamerbezem. Een gouden ling goederen van zeer penning, geslagen ter ge- uiteenlopende aard, in tegenheid van het totaal 1300 geregistreer de nummers, hebben bij eengebracht. jarig regeringsjubileum van Koningin Victoria van Engeland, aan H.M. Onmiddellijk na het de Koningin geschonken door een in het buiten land woonachtige Neder landse dame, bracht 325.op. Verreweg de meeste artikelen gingen naar onze smaak voor veel te lage prijzen. Vier glas- in-lood-ramen van het Prinsenhof in Delft brachten 55.op en de prijzen, die schilde rijen, tekeningen en etsen van bekende kun stenaars, zoals Theo Bitter, Van Daalhoff. Willem van Konijnen burg. Matthijs Maris, Jozef Israels e.a, op brachten waren wel bij zonder laag. een enkele uitzondering daarge laten. Vandaag is de veiling voortgezet. zond in V.N.-verband in 1951 56 deskun digen uit, in 1952 bedroeg het aantal 110; het aantal der in Nederland ont vangen „fellows" steeg van 75 tot 160. Thans, nu de eerste aanloopperiode voorbij is, is er reden voor een critische beschouwing van hetgeen werd bereikt. Deze „Tropische Landbouwdagen" kun nen daartoe een nuttige bijdrage leve ren. Volgens spreker kan er geen sprake zijn van tevredenheid over het tot dus verre verrichte werk in het kader van de Technische Hulp, zo lang een jaar lijkse begroting voor het wereldomvat tende technische hulp-programma klei ner is dan wat het Nederlandse Ram penfond bijvoorbeeld tot nu toe verza melde ter lening van de watersnood. Te veel wordt het werk van de technische hulp gezien als te liggen op het gebied van de liefdadigheid. Gezien als een pro gramma van samenwerking tussen lan den, welke samenwerking dient te wor den uitgebouwd en nieuwe wegen zal moeten zoeken, heeft de technische hulp toekomst. Dit is niet slechts een zaak van de overheid; de medewerking van het particuliere initiatief op velerlei ge bied kan hierbij niet worden gemist. De Nederlandse organisatie, die op het ogenblik nog sterk ambtelijk is, heeft zeker geen definitieve vorm bereikt, doch zal aan de zich ontwikkelende be hoeften moeten worden aangepast. Sir Gerald Clauson, adviseur van de voorzitter van de Technical Assistance Board, sprak over de oorsprong van het Technische Hulp-programma en zijn te genwoordige staat. Spreker memoreer de de technische hulp, die reeds de Vol kerenbond in bescheiden mate gaf en het ontstaan van de gedachte van tech nische hulp in de tegenwoordige vorm tijdens de conferentie te Hot Springs in 1943, De basis is de opvatting van „one world" en het inzicht, dat overal de levensstandaard moet worden verhoogd in het algemeen belang. Er zijn moei lijkheden van velerlei aard te overwin nen, aldus Sir Clauson, maar het pro gramma is groot en berekend op lange termijn. Het is onvermijdelijk, dat men slechts langzaam zal opschieten; niette min zal de vooruitgang zich gestadig blijven ontwikkelen. Tien Deense soldaten, die de vorige maand in verzet kwamen tegen de duur van de dienstplicht, zjjn tot gevangenis straffen van 5 tot 12 maanden veroor- De Franse scheepswerven hebben alle eigen records geslagen door in 1952 35 schepen van in totaal 174.925 ton te water te laten en 51 schepen van in totaal 237.242 ton te leveren. Moskou beschuldigt V.S. van schending luchtruim boven Kamtsjatka De Sowjet-Unie heeft de V.S. ge antwoord op het protest van 18 Maart tegen de beschieting van een Ameri kaans vliegtuig bij Kamtsjatka. De Sowjet-Unie beschuldigt de V.S. er van, dat een Amerikaans vliegtuig, 15 Maart het Sowjet-grondgebied bij kaap Krestowoi, Zuid-Kamtsjatka, heeft geschonden. Uit een onderzoek, aldus de Russische nota, is gebleken, dat het Amerikaanse toestel een bommen wei-per van het type B-26 tot tweemaal toe boven Kamtsjatka gevlogen heeft. In de op 21 Maart aan de Ameri kaanse ambassade te Moskou gerichte nota wordt verder gezegd, dat de goede weersomstandigheden op de 15de Maart de mogelijkheid, dat de Amerikaanse vliegers de juiste koers kwijtgeraakt waren, uitsluiten en dat het duidelijk ls, dat „de dubbele schending een wel overwogen karakter had". „Toen twee Sowjet-jagers opstegen en de Ameri kaanse bommenwerper naderden, die ten tweeden male de Sowjet-grens had geschonden, opende dit toéstel het vuur op de Russische jagers- Een van de Sowjet-jagers was, uit zelfverdediging, genoodzaakt het vuur te beantwoorden, waarop het Amerikaanse vliegtuig van de Russische kust wegvloog en in Oos telijke richting verdween". Op grond van deze feiten, zo besluit de Russische nota, verwerpt de Sow jet regering het Amerikaanse protest van 18 Maart en protesteert op haar beurt tegen de schending va.n haar grenzen door een Amerikaans vliegtuig. Het State Department deelde van daag mede, dat de Russische nota in lijnrechte tegenspraak ls met de be kende feiten. talrijke gehoor reageerde na de pauze terecht uitbundiger dan daarvoor en kreeg nog twee toegiften, met name „In der Nacht" uit Schumanns Phanta- slestücke en de Etude van Ohopin in C mineur uit opus 25. J. R. Het informatiebureau van het Neder- landsohe Roode Kruis heeft de 41e lijst van geborgen en geïdentificeerde slacht offers van de watersnood uitgegeven. STAVENISSE Jannetje Neeltje Goedegebuure, "eb. 4.11,37, A 365; Adriana Suzanna de Graaf, geb. 10.4.06, Jullanastraat 73; Izaak Hage, geb. 8.3.71, Kerkstraat 322; Johannes Jacob Hage, geb. .96, Buurtweg A 91; Jacobus Hage, geb. 5.9.17 en Johanna Jacoba Hage, geb. 3.1.49, Stoofdijk A 136; Ohristiaan Luyk, geb. 31.5.81, echtg. van Jacoba I. Stoutjesdijk, A 354; Dirk Leendert Moerland, geb. 1.2.08, Kloetinge; Corne lia MoerlandVan Oeveren, geb. 21.9.82, echtg, van Willem Moerland, Stoofdijk A 152; Tannetje van Niieuw- aardenPriem, geb. -10.3T2, B 8; Marl- nus Oostdük, geb. 10.10.47, Kerkstraat A 345; Anthonie Quist, geb. 30.11.76 en Arie Comelis Quist, geb. 24.3.09, Oudelandsedijik A 94; Jacob Dingeman Riediik, geb. 4.3,8»*. echtgen. -ran Wil- helmlna J. S„ Stoutjesdijk A 314; Aal- Moet ex-koning Faroek Italië verlaten? Hedenochtend heeft het Italiaanse ministerie van buitenlandse zaken het zeer positief luidende bericht uit Kaïro tegengesproken, dat de Egyptische re gering tegen het verblijf van ex-koning Faroek in Italië zou hebben geprotes teerd en dat de Italiaanse regering Fa roek zou hebben doen weten dat hij ,niet langer gewenst" is. Het heette dat Faroek op het ogen blik in Italië een bulletin publiceert, dat tegen Naguib en het Egyptische volk is gericht. Egypte had indertijd ex-Koning Victor-Emanuel van Italië toestemming verleend zich in Egypte te vestigen op voorwaarde dat hij zich op geen enkele wijze met de politiek zou inlaten. Het verschijnen van Faroeks bulletin en zijn andere acties worden door de Egypti sche regering als politieke activiteit be schouwd en als zodanig veroordeeld, zo werd gezegd. Van een bulletin is echter niets bekend. tje Jacoba RijkeHage, geb, 5.4,87 Kerkstraat A 318; Jan Stoutjesdiik, geb. 26.7.93, Wilhelminalaan A 252; Martinus Stoutjesdijk, geb. 5.11.00, Vlissingen: Adriaan van 't Veer, geb. 18.10.40, Kerkstraat A 347; Cornelia Helena de Vries, geb. 13.5.89 en Johan na Helena de Vries, geb. 21.3.81, Kerk straat A 313; Jacobus Vroegop, geb. 26.7.96, Veerweg A 149; Albert Wiel aard, geb. 20.9.49, Gerard Wielaard, geb. 14.4.11, Jan Wielaard, geb, 15.1.46 en Martinus Willem Wielaard, geb. 1.9.43, Kerkstraat A 323 a; Davida Maria van ZorgeKievit, geb. 19.8.74, Kerkstraat A 319. HEVIGE CHINESE AANVAL IN KOREA Het achtste leger heeft in de Weste lijke frontsector in Korea een aanval, van drie duizend man Chinees-commu nistische troepen afgeslagen. Het was de grootste vijandelijke aanval sinds het najaar van 1952. De aanvallers werden, na aanvankelijk enig succes te hebben geboekt, door Amerikaanse en Colum- biaanse troepen teruggedreven De Chinezen vielen aan over een 'front breedte van acht kilometer. Heden ochtend duurden de gevechten op de hellingen van de heuvel Old Baldy voort. Amerikaanse troepen waren hier bezig de vijand te verjagen uit de diepe loopgraven en bunkers, welke zii tijdens hun nachtelijke aanvallen hadden weten te bezetten. Na buitengewoon heftige tegenaanvallen der verbondenen werd de frontlinie vandaag weer recht ge trokken. De genoemde heuvel ligt op 16 kilometer afstand van Tsjorwon en beheerst een belangrijke weg. De Republikeinse Senator MacCarthy heeft er in het debat over de benoeming van Bohlen tot ambassadeur ln Moskou op aangedrongen de candidaat met een leugenontdekker te onderzoeken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3