Steeds meer woningen in Kruiningen verdwijnen in de golven Twaalf millioen winst in 1952''53 Twee maal per dag stort het zeewater zich door drie grote dijkgaten Donderdag 19 Maart 1953. NIEUWE APELDOORNSE COURANT Derde blad Laat men ons toch veel helpen t» (Van een onzer redacteuren). „Als een wilde, niet te stuiten stroom storten zich tweemaal per dag tientallen millioenen kubieke meters zeewater door de drie grote dijkgaten in de Kruiningse polder. Iedere dag opnieuw gaat het water voort om met een demonische kracht ver nielingen aan tc richten en zo wordt het beeld in verdronken Kruiningen van dag tot dag triester. Steeds meer woningen kunnen niet langer weerstand bieden aan de druk van het water en verdwijnen in de golven Driehonderd en dertig woningen en dertig boer derijen zijn reeds verwoest, rond tweehonderd en vijftig woningen zijn zwaar beschadigd. Zolang de dijk nog niet gedicht is, zal dit vernielingsproces voortgaan. Wat zal er uiteindelijk overblijven van de zeven honderd en vijftig woningen in dit rampgebied? Dit is de beklemmende vraag welke de Kruiningse ge troffenen zich elke dag weer stellen Terwijl de sporen van de vorige inundaties in 1940 en 1944 nog niet volledig waren uitgewist, werd deze gemeente opnieuw getroffen door een ramp. Thans echter zó catastrophaal, dat elke be schrijving van de enorme verwoestingen slechts ten dele kan weergeven wat zich hier heeft afgespeeld. Kruiningen dreigt reddeloos verloren te gaan, wanneer na het dichten van de dijken niet op zeer grote schaal de helpende hand zal worden geboden. Daarom klinkt vanuit het geteisterde Kruiningen de dringende noodkreet tot geheel Nederland: Helpt ons, opdat we niet blijvend ten onder gaan! Bijna de helft van het huizenbezit ver dwenen of onherstelbaar verwoest Een triest beeld in een van de nieuwe woonwijken van het zwaar getroffen Kruiningen. In de vroege ochtend gaan we met de molorvlet van de Rijkspolitie op patrouille. Korporaal Van Stee, van de genietroepen, koerst naar de dijk gaten. Dwars over de landerijen, die door twee meter water worden over spoeld. Door het dijkgat bij Hansweert zien we op de Schelde een oceaanstomer passeren. De gehele voet van de dijk is weggeslagen en bij laag water gaapt hier een gat van wel twintig meter diepte. De vloed houdt veel van de enorme schade verborgen, doch bij laag water ziet men hoe zich een brede, diepe kreek in de polder heeft ge vormd, welke honderden kubieke me ters kostbare landbouwgrond heeft weggevreten. Hier was de veerhaven „Hier was de Veerhaven", zeggen de mannen een eindje verder. Het is moeilijk geworden om zich te oriënte ren. Slechts een paar betonnen palen en het vaste gedeelte van de oprijbrug steken nog gedeeltelijk boven het water uit. Van het kantoor van de bootdienst en het restaurant is niets meer terug te vinden. Zeshondei-d meter verder in de polder ligt het beweegbare deel van de stalen brug. Voor de woeste golven was dit gevaarte van rond honderd ton niet meer dan een stukje wrakhout. De hulpponton ligt nog voorbij de Rijksweg, tegen de Lavendeldijk bij Oostdjjk. Verder tuft de boot langs de afge takelde zeedijk in de richting "Waarde. Tegenover de hofstede van de heer Kostense ligt het derde grote gat waarin de zee vrij spel heeft en aan de grens met het waterschap Waarde is over een grote afstand alleen de leen van de dijk blijyen staan. Wat zal hiervan ovex'blijven wanneer on verhoopt een nieuwe storm opsteekt? De Kadijk tussen Kruiningen en Waarde is tot een aantal langgerekte eilandjes geworden, bezaaid met wrak hout en vei-dronken huisraad. Het is alles even troosteloos, maar toch.in de omgeving van de Oost- dijk kan men weer vertrouwen put ten voor de toekomst van dit ramp gebied. Het doet wel vreemd aan om temidden van boerderijen en ge boomte een. Yex-sekse vissersboot te zien varen en enkele zolderschuiten tegen de Rijksweg te zien liggen. Zij voeren echter zandzakken aan. En uit dit materiaal zullen nieuwe binnen dijken herrijzen om straks het land op de zee te herwinnen. Ja straks.Maar zolang het water hier nog hegemonie voert, buit het zijn macht uit. Op de hoek van de Auto van diplomaat gestolen DEN HAAG. Gistermorgen is uit de tuin van het Vx-edespaleis in Den Haag ontvreemd een zo goed als nieuwe per sonenauto. De auto is eigendom van de heer W. Tail, secretaris van het Internationale Gerechtshof en Engels man van nationaliteit. Hij vex-klaarde, dat hij om half negen de auto gepar keerd heeft op de gewone plaats aan de achterzijde van hel Vredespaleis. Toen hij om één uur terugkwam, was de wagen verdwenen. De politie staat voor een raadsel. De dief is waar schijnlijk langs de normale weg, de grote voortuin van hel Vredespaleis doorgelopen. Hij heeft rustig, om het gebouw heen en door de voortuin gereden. Daarbij komt nog het feit, dat hel een zeer opvallende auto is en de dief het risico nam, dat hij direct ge snapt zou worden. Er zijn nu sociale werksters bezig met het instellen van een onderzoek naar de toestand in de geëvacueerde gezinnen. De dames verrichten prach tig werk, doch het ls alleen een be zwaar, dat zij steeds slechts voor korte tijd hier blijven. In Kruiningen is zeker nog jaren werk voor een so ciaal werkster. Nabij de Zouteweg en de Zanddijk zal ook zeer binnenkort begonnen worden met het bouwen van twee kampen, zoals bekend voor elk 250 arbeiders. Hierin zullen eerst de dijk werkers worden gehuisvest en later de arbeiders die de cultuur-technische werken moeten verrichten. Want ook dat laatste zal dringend nodig zijn, daar veel sloten e.d. dichtgeslibt zul len zijn en hier en daar reeds zand banken in de polder zijn ontstaan. Praat met de Kruiningenaren echter niet over herverkaveling. Hiertegen zullen zij zich met hand en tand ver zetten. Op het industrieterrein te Goes zul len verder twee nissenhutten van 10 x 50 m worden gebouwd de gemeente Goes stelt de grond beschikbaar om hier alle geschenkgoederen op te slaan totdat de bewoners naar Kruiningen zullen terugkeren. Ottawa (Kansas) heeft reeds 18 grote kisten met goede ren afgezonden. Door financiële mede werking van de Stichting Watersnood Zeeland 1953 konden voorts een 200-tal mensen in Oostelijk Zuid-Beveland, die de Zeeuwse kledei'dracht trouw ble ven, elk voor f 70 a 30 aan nieuwe kle ding geholpen woi-den. Zo lenigt Kruiningen, de nood van zfln bevolking, zo treft deze zwaar getroffen gemeente de voorbereidingen om straks de herbouw aan te vatten. En het zal gelukken ook! Maardan klinkt ous weer de dringende oproep van burgemeester Vogelaar tot geheel Nederland in de oren: „Laat men ons toch veel helpen, want alléén kunnen wjj het niet!" Een van de drie grote dijkgaten bij Kruiningen, waardoor het water elke dag opnieuw uit de W esterschelde dit gebied binnenstroomt: het gat aan de zijde van Hansweert. Veei-weg heeft de zee de richtingwijzer naar de Veerhaven omver gespoeld, alsof zij schertsend zeggen wilde: „Ach kom, auto's naar de Veex-haven? Die heb ik vexv-wolgen Langs de Rijksweg, waar de boven verdiepingen van nieuwe woningen, hier en daar nog slechts steunen op de zijgevels, vax'en we door de Bur gemeester Elenbaasstraat naar het Marktplein. Het water is juist zover gevallen, dat de achtergebleven bewo ners zich weer buiten kunnenwagen, zonder natte voeten te halen. W aterbewoners Bewonderenswaardig is de moed van deze mensen, om hier onder de meest primitieve omstandigheden te blijven leven. En ondanks alle narigheid hun goede stemming bewaren. De concierge van het gemeentehuis vindt dat er vanmorgen veel water is geweest, want het portaal is onderge lopen. Ontelbaxe malen heeft lnj de gang reeds uitgebezemd, doch hij zal maar weer opnieuw beginnen. Dat was nu eenmaal zijn Zaterdagse karwei. „En je moet zoveel mogelijk met je gewone wei-k doorgaan", zegt de man lachend. ,,A propos, wat is die ebslxk vandaag gemeen. Veel vetter dan gis teren''. En dan bezemt hij weer ver der. Op de hoek van de straat staat de werkploeg klaar. Elke dag trekken dc mannen er op uil om zandzakken rond de meest bedreigde woningen te leg gen. De gangetjes tussen de huizen ziju zeer gevaarlijk geworden, wanneex de stroom er door jaagt. Vaak wordt het werk van een gehele dag met één vloed teniet gedaan, doch dan begin nen de mannen maar opnieuw. Je kunt je best doen om te trachten te redden wat mogelijk is. En als de vloed komt of de avond valt, zoeken de vijftig mannen en vrouwen in het verdronken Kruinin gen hun bovenverdiepingen weer op. Op de muziektent staat een lichtaggre- gaat, dal tot '9 avonds elf uur zij het dan met een oorverdovend lawaai voor eleclrische stroom zox-gt. „Het klinkt vreemd, maar je raakt aan alles gewoon", zeggen de mensen wanneer de bezoeker met een wat verbaasde blik dit leventje gadeslaat. De politiemannen, die als zigeuners moeten huizen in de wachtkamer van de tandax-ls, hebben assistentie gekre gen van onkele collega's uit het Noor den. Ook zij ondervinden thans wat het betekent in een rampgebied te moeten verblijven en zij zullen er straks in hun eigen omgeving van kunnen vertellen. Geheel Nederland zou het echter moeten zien en mee maken om te begrijpen, dat voor Krui- niixgen mei Schouwen het mees*, zwaar getroffen gebied alleen hulp op zeer grote schaal het mogelijk zal K.L.M. loopt gesmeerd Nieuwe toestellen komen dit jaar in gebruik DEN HAAG. In 1953 zal de K.L.M. vliegen op 103 steden in 66 landen; in 1952 vloog zij op 88 steden en 61 landen bij het begin van de zomerdienstregeling. Het jaar 1952 was moeilijk, maar er is een winst gemaakt van ongeveer twaalf millioen gulden. De laatste vijf millioen gulden van de amortisatielening zullen binnenkort kunnen worden terugbetaald. De laatste drie maanden van 1952 heeft een nogal sterke stijging van de onkosten te zien gegeven. We zullen ons in 1953 moeten inspannen om aan deze post met succes het hoofd te kunnen bieden. Iix 1953 zal voor de grootste waaide die tot heden toe aan de vloot der K.L.M. werd toegevoegd in gebruik worden genomen, nl. voor negentig millioen gulden alleen aan vliegtuigen, aldus heeft de president-directeur der K.L.M., dr A. Plesmaxi, medegedeeld in zijn toelichting op de zomerdienstregeling. Deze dienst gaat 19 April in. Het eerste van de twee Douglas DC6a Liftmaster vrachtvliegtuigen ar riveert in Augustus, het tweede in November. In Augustus wordt de eer ste van de zes Consolidated Vultee Convair 340 verkeersmacbines ver wacht. De vijf andere volgen in Octo ber. De Convair 340, een tweemotorig toestel, heeft een iets langere romp dan de voorganger, de 240. Het heeft technisch belangrijke verbeteringen ondei-gaan en o.a. sterkere motoren De 340 wordt zeer waarschijnlijk het beste tweemotorige toestel dat ge bouwd is. De 240 is tot. heden toe het beste, aldus dr Plesman. De 340 wordt in grote aantallen gebouwd; behalve vele luchtvaartmaatschappijen heeft ook het Amerikaanse leger voor zijn luchttransportvloot vele van deze ma chines besteld. Verkoop. Tegenover de toeneming van de luchtvloot dit jaar met zeventien ma chines, staat de verkoop van vijf Lockhead Constellation 749-toestellen. De plaatsen die dit jaar in het net zullen worden opgenomen zijn Klagen- furt, Cayenne in Frans Guyana en in dien mogelijk Napels en Barcelona. Toeristenklasse Dr Plesman heeft voorts o.a. aan dacht gewijd aan de toeristenklasse in Europa, die zoals bekend is. op 1 April a.s. door alle bij de IATA aangesloten maatschappijen zal worden ingevoerd. Dit geschiedt, nadat met de in Mei '52 begonnen toeristenklasse over de Noord-Atlantische Oceaan goede resul taten zijn bereikt. Men wil nu zien of deze klasse in Europa ook zulk een succes wordt. De toeristexiklasse op 't traject AmsterdamNew York is voor 1953 al volgeboekt. Het streven is er op gericht het luchtvervoer goedkoper te maken, op dat meer mensen er aan kunnen deel nemen. Een belangrijke rol bij de kos ten speelt de px-ijs van de benzine en olie, maar, aldus dr Plesman, wij heb ben goede hoop dat die in de toekomst nog eens zal dalen. Het enige dal in de loop der jaren niet in prijs gestegen is, is de assux-antie. Stelt men de prijs Groot is de schade, welke aan de woningen te Kruiningen door het wa tergeweld is aangericht. Ook deze huizen langs de Rijksweg hebben zwaar geleden. De foto laat zien hoe de voorgevels practisch geheel zijn verdwenen. maken om uit de vreselijke chaos een hernieuwd dorp te doen hen-ijzen. Burgemeester op geleende stoelen Hulp, veel hulp zal nodig zijn! Bur gemeester Vogelaar, die zelf thans in Hansweert ook op geleende stoelen moet huizen, zegt het zo nadrukkelijk: „Wü zijn vol goede moed en vol geest kracht om onze schouders onder het herbouwwerk tc zetten. Hoe droevig liet ook is, wij zullen er van genieten om er aan te kunnen werken, doch alleen kunnen wij het niet. De schade ls zo enorm, dat wij met vijftig of zestig millioen nog niet klaar komen". Apeldoorn en het Amerikaanse Otta wa hebben deze gemeente geadopteerd. Veel hulp mag hiervan verwacht wor den en vele andere aanbiedingen wor den ook gedaan. Zij worden dankbaar aanvaard, doch dit neemt niet weg. dat nog veel meer steun zal moeten wor- den gegeven. Somber en triest is het beeld dat Kruiningen biedt. Even sombei- klin ken de woorden van burgemeester Vo- gelaax-. Vooral ook als hij verzucht: „Onze doden is het ergste. We hebben twee en zestig mensen verloren en bijna de helft van hen is nog niet teruggevonden". Maar dan veert hij weer op uit zijn stoel en richt zijn blik op de toekomst. Want het ge meentebestuur, dat ook een krachtige steun ontvangt van de diei-enarts, de heer W. J. L. de Groof, is niet bij de pakken blijven neerzitten! Al spoelt het water nog door de polder, er wordt hard gewerkt om Kruiningen straks zo snel mogelijk te doen herrijzen. Met een vaderlijke bezorgdheid spreekt burgemeester Vogelaar over zijn geëvacueerde gemeentenaren. Al les moet worden gedaan om deze uit elkaar geslagen gemeenschap weer spoedig bijeen te brengen. Vandaar de plannen voor het stichten vod een nooddorp. Burgervliegveld bij Rotterdam DEN HAAG. De mening van de regering dat behalve Schiphol 'n twee de burgerluchthaven voor geregeld commercieel luchtvervoer in het Wes ten des lands voorshands niet was ver antwoord, is nog ongewijzigd zo heeft de minister van Verkeer en Waterstaat medegedeeld in de memorie van ant woord aan de Tweede Kamer. Wel werd aan vliegveld Ypcnburg N.V. medegedeeld, dal er In principe geen bezwaar bestond tegen het verlenen van toestemming tot de aanleg van een verharde baan van 1280 meter lengte, waarop voorlopig ook onge regeld commercieel burgerluchtverkeer zou kupnen worden toegelaten. De minister- van Oorlog gaat thans na de mogelijkheid de eventueel op Ypenburg aan te leggen verharde baan van 1280 meter te verlengen tot 2300 meter en bovendien de nodige rij banen, opstelplatformen enz. aan te leggen. Hoewel hel vliegveld Ypenbux-g een burgex-luchtvaax-tterrein zal blijven en de bij het doorgaan dei- plannen op Ypenbux-g te stationneren militaire eenheden slechts als medegebruikex-s van dal tex-x-ein zullen optreden, zal naar het. zich laat aanzien een deel der burgerluchtvaartactiviteiten, welke zich thans op Ypenbux-g afspelen, met name de vliegopleiding elders dienen te worden ondergebracht. Er is aan de x-egex-ing een voorstel gedaan om de instructie- en sport- vliegerij van het vliegveld Ypenburg te verplaatsen naar een stuk grond in de Zestienhovense polder onder Rot terdam. Dr A. PLESMAN negentig millioen van een ton-kilometer op één gulden, dan is daarvan de prijs voor assuran tie gedaald van vier cent tot twee ci; dat is een mooi teken. De prijs van al gemeen beheer is omlaag gegaan van acht en een halve cent tot twee twee- tiende cent: dat ziet er dus goed uit. Hei vrachibedrijf heeft in 3952 een omzet gehad van 36 millioen. Over een jaar of zes kan het de hondex-d mil lioen hebben bereikt. Het hefschroefvliegtuig is in de hui dige vorm minder geschikt voor re gelmatig luchtvervoer. Wanneer het meer-motox-ig is en meer passagiers kan vervoeren, zijn er mogelijkheden voor de afstand tot duizend kilometer. Kerknieuws NED. HERV. KERK. Bex-oepen te Putten (toezegging): H. Harkema te Zeist; te Rijssen: J. R. Cu perus te Doornspijk. Aangenomen naar VlissingenGoes (Ver. van Vrijz. Hei-v.): N. v. Wall te HornhuizenKloosterburen: de be noeming tot vicaris te Axel: 1 J. Wisse, eandidaat te Kamperland (Z.). GEREF. KERKEN. Beroepen te Delft: (vijfde pred'.- kantsplaats): E. de Vries le Dwinge- loo: te Castrïeum: P. B. Suurmond le Oppenhuizen: te Zuilichem: J. v. d. Zanden, caxidïdaat te Groningen. Bedankt voor Hax-denbux-g: L. Zwa nenburg te Schoonebeek. VRIJE EVANG. GEMEENTEN. COMMISSIES VAN BEHEER DER GEREF. KERKEN. De algemene vergadering van hel Verband van Commissies van Beheer van de Geref. Kei-ken in Nederland zal Woensdag 6 Mei a.s. te Zwolle worden gehouden. In de middagver gadering spreekt de heer R. Langman, voorzitter van de commissie voor de vrijwillige bijdragen te Watergraafs meer over: „De vaste vrijwillige bij dragen". NED. CHR. VROUWENBOND. De jaaxTijkse algemene vergadering van de Ned. Chr. Vrouwenbond zal ditmaal op 28 Mei a.s. te Amsterdam gehouden worden aangezien in Mex geen geschikte zaal in Utrecht beschik baar is. Dit jaar zal uitsluitend een huishoudelijke vergadering van één dag worden gehouden. GIFTEN EN LEGATEN. Het T.B.C.-fonds ..Draagt Elkanders Lasten" van het C.N.V. ontving van een onbekende gever een gift van dui zend gulden onder het motto: „Voor de lijdende mens". Ds. S. J. P. GOOSSENS GESCHORST. De kerkeraad van de Gex-ef. Kerk onderhoudende artikel 31 K.O. te Zwolle heeft in samenwerking mei die van Berkum zijn miss. predikant, ds S. J. P. Goossens, geschorst nu deze op eigen initiatief en zonder medeweten en goedvinden van de zendende kerk weer naar het zendingsveld op Soemba is vertrokken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1