Goede wil tonen
is erg moeilijk
Sympathieke film over de
voetangels van de liefde
Aan de Poort van Europa
Beethoven
en darmen
Maar probleem werd
te „zwaar5 gesteld
VANDAAGDEDAG
IS'T AANPAKKEN
1991
Vrouwelijk schoon in
allerlei affaires
Voorproefje in Parijs
niet weg
Film
Fanny
Fox ziet
Cinemascope
zegevieren
Watersnood op
langspeelplaat
Kring uitbreiden
Groei 474
En verder! Volharden!
Film-flitsen
Bob Hope als
held in nood
Blank en rood
Oude bekenden
Er komt heel
wat kijken
vóór 't kijken
HET VRIJE VOLK ZATERDAG 23 FEBRUARI 1953
PAGINA 3
IMAI-ALEXANDRA had het plannetje geopperd en Gustav-DoW*
Rayner en Octavia waren er glad voor. Zij zouden hun speel
goed geven aan getroffen Nederlandse kinderen. Maar toen tj r- j
staken vader en moeder Röhreke een spaak in het wiel, want If-llJHJjJEf oUUtlllJïl
zij vonden het speelgoed van hun drietal te erg versleten om j I
het aan anderen te schenken. IQV6JT QQBJ In
HIJ zit welgedaan voor ons, zijn
hoofd weggezonken in zijn onder
kinnen, maar zijn ogen waak
zaam. Geen gemakkelijk man.
Hij praat niet graag en als hij
spreekt, doet hij dat in weinig
zeggende zinnetjes, die hij opvult
met gemeenplaatsen. Want hij
hoedt zich angstvallig voor een
oordeel of een uitspraak, voordat
hij de zaak, waarover hij spreekt,
tot de bodem heeft uitgezocht. Het
is een stugge zakenman die Albert
M. Dow uit het Canadese Mon
treal.
In korte afgebeten zinnetjes ver
telt bij wie en wat hfj is: De vice-
president en algemeen bedrijfsleider
van een rederij, „The Robert Reford
Compagny Li-
mited". Hij maakt
een zakenreis
langs de Europese
havensteden, waar
hij relaties be
zoekt, oude con
tacten vernieuwd
en nieuwe legt.
Over Holland kan
hfj nog geen oor
deel geven. Over
Canada wil hu
het niet.
„Mfjn persoonlijk leven is mijn
privé-bezit en dat geef ik niet weg",
zegt hij terughoudend. Maar dan ver
raadt zijn accent hem. zijn tongval,
die aan de Schotse Hooglanden her
innert. Komt u oorspronkelijk uit
Schotland? Even schrikt hij op, dan
komt aarzelend het antwoord: ,.Ik
ben in Schotland geboren, maar ver
liet het land toen ik negentien was".
Wisten uw ouders, dat u naar Ca
nada ging? Weer aarzelt hij, maar
dan zegt hij beslist: „Verder kan ik
je werkelijk niets mededelen. Alleen
nog, dat ik van de bodem naar de top
ben geklommen. Een vertel ledereen.
die naar Canada wil gaan, dat het
vandaag nog mogelijk is je daar een
goed bestaan te veroveren".
Daarna verliet hij
POORTWACHTER.
Ten slotte is toch alles goed ge
komen. De drie kinderen hebben
hun spaarcentjes geofferd en wat
er te kort kwam, hebben vader en
moeder er bij gelegd. Voor dat geld
hebben ze nieuwe poppen gekocht.
Toen hebben ze die in Rotterdam
aan kinderen gegeven, die alles
verloren in het verwoestende wa
ter en iedereen was gelukkig.
Met angst in hun harten zijn va
der en moeder Röhreke met hun twee
dochtertjes en zoontje meegegaan
Angst, omdat ze vreesden, dat de
mensen hun geschenken zouden wei
geren. „En dat had me niet verwon
derd", zegt het tere blonde vrouwtje,
„want de Duitsers hebben zich in
Holland zo verschrikkelijk misdragen,
dat ik het niet vreemd zou vinden,
als er mensen waren, die zeiden: Van
Duitsers wil ik niets krijgen".
BIJNA SCHUW
Die uitspraak is kenmerkend voor
het gedrag van het echtpaar Röhre
ke. Ze bewegen zich bijna schuw en
durven maar weinig te zeggen. En
voordat ze iets beweren, overwegen
ze ieder woord, omdat ze bang zijn
iets te zeggen, dat krenkend zou kun
nen zü'n.
„Hef is voor ons Duitsers een zwa
re opgave onze goede wil te tonen,
want het gevaar bestaat, dat zo'n
poging verkeerd wordt uitgelegd en
dat kun je de mensen niet kwalijk
nemen", zegt hij.
Dr Röhreke is een Duits diplomaat.
Tot voor kort was hij secretaris van
de vice-kanselier Blticher in Bonn.
maar nu is hij op weg naar New
Delhi, waar hij werkzaam zal zijn
op het gezantschap. Hij is een kleine
gedrongen man. donker en niet ge
heel „arisch". Het is aan hem te zien,
dat hij geboren werd in China, waar
hij gedurende de oorlog in diploma
tieke dienst was.
„De naam Holland is sinds mun
kinderjaren onverbrekelijk verbonden
met de begrippen
gastvrijheid en
menslievendheid"
vertelt hij „In
1919 kwam ik als
kleine jongen
voor het eerst
hier. Mijn ouders
kwamen, na de
verloren eerste
wereldoorlog, be
rooid terug uit het
Verre Oosten en
de ontvangst, die
ons toen in Hol
land werd bereid, zal ik nooit verge-
tea. Daarom heeft het mij pijn ge
daan, toen ik hoorde, dat ook dit
la^id werd overrompeld"
<Ün vrouw is een tenger roodblond
vrouwtje met lichtblauwe ogen. Ver
driet heeft een paar diepe smartlijnen
rond haar mond gekorven, maar ze
wil over haar eigen leed niet praten
Zeker niet in Holland, „want de Hol
landers hebben buiten hun schuld
veel meer geleden", zegt ze met een
verdrietig glimlachje. Haar man is
aan het Oostfront gesneuveld en
enige dagen later werd hun huis ge
bombardeerd. Zij bleef alleen over
met Imai-Alexandra.
ENORM OVERDREVEN
De „Gesandtschaftsrat" dr Röhre
ke is een diplomaat en daarom wil
hij zich liever niet uitlaten over de
Duitse politiek van het verleden,
noch over die van heden. Maar één
ding moet hem van het hart:
.Jfaar mijn mening wordt de we
dergeboorte van het nationaal-so-
cialisme in Duitsland enorm over
dreven. En daardoor krijgen die be
trekkelijk weinige schreeuwers veel
meer aandacht dan zij verdienen.
Laat ze maar in hun vet gaar smo
ren".
Dan gaan die twee Jonge mensen
verder door een wereld, die hun va
derland haat en zij zijn zich bewust,
dat Duitsland die gevoelens zei»
heeft opgewekt. Voorzichtig proberen
ze hun goede wil te tonen. Behoed
zaam zoeken ze hun weg m een vijan
dige wereld en ze durven hun eigen
droeve ervaringen nauwelijks te be
roeren, omdat vele mensen erger ge
leden hebben door de schuld van
Duitsers.
„Laat ze
in hun
vet gaar
smoren"
FAMILIE RÖHREKE
schuldbewustzijn
Beatrice Bathli:
ZE heeft een welluidende naam
en is een charmante, knappe
vrouw met een regelmatig en ex
pressief gezicht. Een elegante ver
schijning. Haar door zwart haar
omlijnde gezicht is interessant door
de verdrietige ernst, die het In
strakke lijnen gevangen houdt. De
bijna zwarte ogen volgen met
naar binnen gerichte belangstel
ling alles wat er om haar heen
gebeurt. Wie is deze belangwek
kende vrouw? Een diplomate of
een toneelspeelster?
a Neon. Beatrice Bathli uit het Zwit
serse stadje Niederlenz handel', in
darmen Ze reist de hele wereld af
en overal is zij op zoek naar darmen
of probeert ze darmen te verkopen.
In Spanje, maar ook in Perzië: in
Amerika even goed als in Turkije en
in Joegoslavië beweegt ze zich even
gemakkelijk als in Rotterdam. Fn
waar zy gaat of komt overal zjjn
darmen haar doel.
Geloof echter niet. dat het haar
levensideaal is. Tot haar zeven en
twintigste levensjaar wist ze niet.
dat darmen een waardevol materiaal
zijn voor de worstbereiding. Toen
was ze nog doktersassistente, maar
door bemoeiingen
Zij wil
huiselijk
leven
van een vriendin
kreeg ze een
baan bij een dar
menhandelaar.
Later leerde ze
haar man ken
nen ook een
darmenhande-,
laar. En nu helpt
ze hem in die
handel.
Het gevolg is, dat zij en haar man
zelden samen thuis zijn. Doorgaans
bevinden ze zich honderden, vaak
duizenden kilometers van elkaar ver
wijderd. Want beiden jagen ze
op darmen. En dat bedroeft Beatrice
Zij verlangt naar een normaal hui
selijk leven, naar een gezin met een
paar kinderen. Maar dat laatste ver
langen zal wel nooit verwezenlijkt
worden.
Haar liefhebberijen? Vol enthou
siasme praat ze over haar postzegel
verzameling, waar ze veel aandacht
aan besteedt. „Dat kan ik ook doen
als ik op reis ben". Maar liever nog
speelt ze piano of orgel. Haar lieve
lingscomponisten zijn Beethoven en
Gershwin en ze wil gaan vertellen
waarom juist die twee componisten
haar aantrekken. Maar dan is er tele
foon voor mevrouw Bathli. De dar
men vragen haar aandacht
Van de
bodem
naar de
top
ALBERT M. DOW
persoonlijk leven
De beroemde
1 Potter's menthol
pellets brengen
1 ogenblikkelijke
verlichting.
Handige blik-
doosjes k SO cent bij
Apotheker en Drogist.
POTTER'S LINIA
IMP. H. TEN HERKEU HILVERSUM
In vele Nederlandse bioscopen
krijgt men binnenkort tien mi
nuten Fanny Blankers-Koen te
zien. Er komt namelijk in roulatie
een filmpje „The Speed Queen",
„De Koningin der Snelheid", in
dertijd opgenomen door de Ame
rikaanse Grantland Rice Sport-
light Pictures.
Binnen één of anderhalf jaar
zullen de meeste films, waar ook
ter wereld geproduceerd, worden
opgenomen en geprojecteerd vol
gens het „ruimtelijk" systeem van
de Cinemascope, zo heeft de pre
sident van Twentieth Century
Fox te Parijs verklaard.
De speciale Cinemascope-voorzet-
lensen zullen behalve aan theaters
ook aan film-producenten worden
verkocht, door Fox, die er voor tien
jaar de alleenrechten op heeft. De
maatschappij geeft voorrang aan
zich zelf, maar zij zal tevens „fair zijn
tegenover iedereen". Tegen het eind
van het jaar hoopt men 5000 projec
tie-lenzen gereed te hebben voor de
bioscopen.
Fox' president zei nog dat er aan
het overschakelen op het nieuwe
systeem geen onoverkomelijke kosten
verbonden zijn. De maatschappij is
van plan, vóór 1954 negen belang
rijke films te Cinemascpoeren,
(Over de „holle ruimte" van Cine
mascope schreven wij re^s).
De herinneringen aan de waters
nood van 1 Februari 1953 zullen wor
den vastgelegd op een zgn. "speel-
gramofoonplaat. De samenwerkende
omroepverenigingen VA.R.A. AVRO,
K.R.O., N.C.R.V. en Wereldomroep
hebben hun medewerking bij de sa
menstelling toegezegd. De opbrengst
van de platen vijftien gulden per
stuk komt geheel ten goede aan
het Nationaal Rampenfonds.
In de studio's wordt op het ogen
blik een keuze gemaakt uit de vast
gelegde radio-reportages. Men moet
zich uiteraard beperken tot een aan
tal flitsen, die binnen de draaitijd
van een half uur kunnen worden ge
bracht en die toch een duidelijk
beeld geven van de omvang van de
ramp.
Chinese communistische bladen
publiceren een officieel rapport,
waaruit blijkt, dat de laatste vijftien
maanden 600.000 communisten we
gens corruptie, onbekwaamheid of
contra-revolutionnaire activiteit ge
royeerd zijn.
Ik maak het kort vandaag. Er is zoveel werk te doen, dat
me de tijd ontbreekt voor een breedvoerig gesprek. Dat
komt wel weer. Vandaag de dag is het aanpakken.
Ieder op zijn plaats, ieder aan zijn eigen taak. Hard en stug werken
voor welke moeilijkheden we ook gesteld worden. Volharden, op
bouwen. de kop er voor houden.
En ome taak is: de kring van de socialistische voorlichting uit
breiden. We volbrengen deze taak, zoals honderdduizenden andere
Nederlanders thans de hunne volbrengen.
Op 14 Februari kon ik u vertellen, dat het netto-aantal abonné's
op Het Vrije Volk in de toen afgelopen week gestegen was met 915.
Op 21 Februari kon ik een netto-wipst van 603 abonné's noteren.
Vandaag sluiten we de week af met een netto-groei van 474 abonné's.
In de drie weken die achter ons liggen is het netto-aan
tal abonné's op Het Vrije Volk dus gestegen met
Dit cijfer is de vrucht van een arbeid, die onder de moei
lijkste omstandigheden is verricht. Daarvoor dank.
PIET PAK-AN
(HARMONIE en PRINSES) „Deze film begint waar andere eindigen"
zegt dokter W. F. S t o r m in een voorwoord tot de Amerikaanse film
„Angst voor het huwelijk" (A Modern Marriage) En inderdaad, het
jonge paartje is zo juist getrouwd en onderweg naar het hotel.
Er schijnt niets meer te vertellen. „U zult zien, hoe in nog geen uur
hun grote liefde omslaat tot diepe wanhoop", kondigde dokter Storm
aan. Het is zo. De bruid schijnt in de auto al teruggetrokken, in de
hotelkamer doet ze erg zenuwachtig en plotseling rent ze weg. Ze
vlucht naar haar moeder. Nauwelijks thuis probeert ze zelfmoord te
plegen.
En de onthutste toeschouwer, die die verhoudingen als de kinderen zelf
van het hele drama evenmin iets volwassen zijn geworden. Het is dus
begrijpt als de bruidegom, vraagt zich een film met een sympathieke strek-
wrevelig af. wat dit allemaal te be- king, en daarom aanvaarden wij haar
tekenen heeftde toespraak van graag. Maar dat betekent niet, dat we
dokter Storm„betere voorbereiding de film erg geslaagd vinden. Het pro
tot het huwelijk is een goed middel bleem is namelijk dermate „zwaar"
tegen echtscheiding" en „een slecht gesteld en wordt zo eenzijdig opge-
verwerkt conflict van de ouders kan lost, dat het effect wel eens anders
een gevaar opleveren voor een vol- zou kunnen zijn dan men bedoelde.
gende generatie"en de vreemde
aanzet van wat naar de titel weer een r»
gezellig-romantische, misschien pi- Oe bO~e schoonmoeder
kante film leek. immers, de moeder van de bruid
„Angst voor het huwelijk" is noch blijkt de hoofdschuldige aan de hele
romantisch, noch pikant. Gemaakt in ellende. Als gescheiden vrouw klemde
opdracht van een der vele JUneri- zy ziCh zó aan haar kind vast. en
kaanse instituten, die zich bezighou- wist zij later met zulk een raffine-
den met de practische toepassing van ment het jonge meisje buiten nor-
Een dokter-psycholoog probeert in psychologie en gezond verstand in male omgang met jongelui te houden,
de film „Angst voor het huwelijk" het familieleven, probeert zij het bio- dat men ieder respect voor haar ver-
de bruid (Reed Hadley) van haar scooppubliek iets te verduidelijken jiest. zij begint er steeds zwarter uit
angst te verlossen. Op de achter- over de verhouding tussen ouders en te zien, men vindt haar ten slotte
grond: de moeder. hun kinderen en over de gevolgen van gemeen en belachelijk. Regisseur Paul
Landres heeft haar laten vergroeien
tot het eeuwige schrikbeeld van „de
boze schoonmoeder" en daarmee ver
stoorde hij de rustig-realistische
toon, welke een film als deze nodig
heeft. De eenzaamheid van de moeder
krijgt geen eerlijke weergave, haar
motieven zijn te drastisch en haar op
treden te ordinair om als symbool te
kunnen dienen voor die duizenden
moeders en him moeilijk afscheid.
Bovendien als men in deze film de
dingen bij hun naam wil noemen
moet men de houding van juist deze
vrouw toch verklaren uit haar erva
ringen met haar man, die men slechts
in het voorbijgaan ziet aangeduid.
Ook de poging tot zelfmoord van de
bruid doet schade aan de zo nood
zakelijke geloofwaardigheid.
WU zullen u deze film zeker niet
afraden, maar moeten u om critisch
toezien verzoeken.
VROUWELIJK SCHOON ver
strikt zich deze week in allerlei
moeilijke en moeizame affaires.
O Nadat Rita Hayworth van
haar huwelijk met Ali Khan een echt
sensationele affaire had gemaakt,
ging zij ten slotte terug naar de stu
dio's. De eerste film, die zij daar
speelde, was ook weer een affaire,
namelijk „Affair in Trinidad". Een
wonderlijk ingewikkelde spionnage-
geschiedenis, maar wie praat er hier
over spionnage! Alle heren hollen im
mers achter Rita aan, vooral wan
neer zij een tweetal zogeheten „wulp
se" dansen uitvoert. Ze raakt, alsof
films geen illusie zijn, haar film
echtgenoot kwijt en stort eich vlot in
een „ware" liefde. De film is dan uit,
maar had best nog een poosje door
kunnen gaan. Wie zal immers zeggen,
wanneer de „ware!' liefde de „ware"
is, bij iemand als Rita. Kortom: men
verwachte van deze rolprent niet
meer dan Rita geven kan.
(LUTUSCA.)
Ann Sheridan, minder ver
leidelijk dan Rita, maar even fascine
rend, raakt als de nachtclubzangeres
Nora Prentiss ook al verstrikt in een
affaire, waartoe zij zelf, geheel on
bewust overigens, de aanleiding is.
Zekere dokter Talbot (Kent
Smith), die een te vlak, maar be
slist geen ongelukkig huwelijksleven
leidt, vat grote liefde voor haar op
en raakt volkomen in de ban van
haar ongewone charme. Er ontstaat
een gewone driehoeksverhouding met
enkele complicaties. Tot zover is de
film niets buzonders, tam zelfs.
Maar dr Talbot wil met de vrouw
die hem fascineert trouwen, wil met
haar weg. Er is echter een zekere
moraal, die daar een stokje voor
steekt. Om dat stokje te verwijderen,
gaat de dokter nu heel gekke dingen
doen. En dan opeens komt deze rol
prent boven de middelmaat uit. Zij
blijft daar ook, culmineert zelfs in
bijzonder goed gespeelde, overigens
tragische scènes. Die tragiek benauwt
je op den duur. De tragiek van en
kele zeer ongelukkige mensen, van
wie één ter dood veroordeeld werd
wegens moord opzich zelf.
En dat alles kwam voort uit „De
misstap van dr Talbot", die in VIC
TORIA wordt begaan.
RITA HAYWORTH
ANN SHERIDAN
Thans draait ook in Nederland
een nieuwe Italiaanse film. getiteld
„Verboden verhaal", van regisseur
Augusto Genina. Triest realisme ken
merkt de rolprent.
Charley Chaplin heelt volgens
A.F.P. verklaard, dat hij voorgoed wil
gaan wonen aan het meer van
Genève, in Zwitserland. Hij laat daar
zijn villa verbouwen. Zijn vrouw
heeft onlangs, door bijna niemand
opgemerkt, een bezoek aan dé Ver
enigde Staten gebracht. Zij zou daar
zeer belangrijke financiële trans
acties hebben verricht.
't Schot is te boord, de documen
taire over de haringvisserij van Her
man van der Horst, heeft in Frankrijk
onder de titel „Jetons les Filets" en
in Engeland onder de titel „Shoot the
nets", een buitengewoon succes. In
Parijs liep de film een week of twintig
in twee theaters tegelijk.
(CAPITOL) „Paleface", de held op
sokken, is dood en in het vervolgver
haal: „S.O.S.: Held in nood", zoekt
zijn zoon naar de schatten, die de
oude held heeft nagelaten. Dit levert
op: Bob Hope (Paleface Junior) in
cowboypak, struikelend over zijn
glinsterende sporen: Bob Hope. vol
slaappillen, bengelend aan een kap
stok: Bob Hope in een knallende
auto in de woestijn met de gieren al
achter in de wagen; Bob Hope met
staven lood in zijn broek, wegzakkend
in de modder.
En verder: Roy Rogers met een
guitaar die schieten kan en Jane
Russell als een bijzonder charmante
bendeleidster. Men krijgt viervoudig
waar voor zijn geldWild-West,
klucht, detective cabaret.
Dit tweede Paleface-verhaal is niet
overal even goed als het eerste. Men
moet af en toe een beetje lang wach
ten, voordat er wat te lachen valt.
Maar als er dan weer gelegenheid
toe is, schudt de zaal dan ook heftig.
(REX) Wie naar „De Een-ogige
Indiaan" gaat, gaat naar de Ameri
kaanse staat Indiana in het begin
van de vorige eeuw. Engelse en
Amerikaane politici dingen om de
gunst van de roodhuiden. Een laf
hartige verrader wordt door zijn
bentgenoten om zeep gebracht en zijn
beeldschone dochter moet dan kiezen
tussen een sympathieke afgvaardigde
uit Washington en de vermaarde
hoofdman Tecumseh. Nee, wij zijn
geen lafhartige verraders. Wij ver
tellen u niet, hoe de keus uitvalt.
Wij vertellen u wél, dat de film vaart
en spanning heeft.
Advertentie IJl.
wonden, kloven, geschaafde hnia
ARENA blijft u troosten met de
gedachte „Sterren stralen overal".
CINEAC eet steeds maar meer van
„De verboden vrucht".
LUXOR draait nog altijd om
„Anna" heen.
COLOSSEUM gaat met u op een
avontuurlijke tocht naar „De mynen
van koning Salomo".
't VENSTER brengt Louis Jouvet
terug in een „Ontmoeting met het
verleden.
FILMS, dat zün dromen,
die door filmmaatschap
pijen verhuurd worden aan
importeurs, door impor
teurs aan theater-exploi
tanten en door theater-ex
ploitanten aan het publiek.
Maar dat gaat ZO maar
niet. Er komt heel wat by
kijken, voordat de kijkers
kunnen komen. Een inge
wikkeld apparaat van af
spraken, gewoonten, voor
schriften en zakelijke
transacties draait de film-
dromen naar Rotterdam
(Z.H.) of Groesbeek (Gld),
net waar het nodig is.
Hoe het ongeveer gaat,
zullen wü u in een serie
artikelen eens nit de (wit
te) doeken doen.
LATEN we aannemen, dat de de Nederlandse openbare orde
Fransen een nieuwe film heb- door deze film niet verstoord wor-
ben gemaakt onder de titel den? Op al deze vragen probeert
,Zijn wettige vrouw" Een van de hij een antwoord te geven, voor-
Nederlandse film-verhuurkanto- dat de Centrale Filmkeuring in
ren kan de film voor ons lanu Den Haag dat doet. Er mag geen
contracteren. Het wacht even de film, van welke aard ook, in Ne-
eerste reacties van pers en publiek derland vertoond worden, zonder
af en stuurt een ver tegen woord!- toestemming van de Centrale
ger om een vQorstelling in Parijs Filmkeuring, een zelfstandig or-
bij te wonen. Die vertegenwoordi- gaan van het Ministerie van Bin-
ger laat zich nenlandse Za-
loor „Zijn wet- ken.
tige vrouw" hei lTj ,-arf, Indien „Zijn
hoofd niet op HlKZl t o L U Li l v wettige vrouw"
hol brengen hier en daar
rolprent aller- men dromen (I)
eerst op de ___J das nog niet
mogelijkheid er te betekenen,
lij het Nederlandse puoliek belang- dat de rolprent buiten onze biosco-
stelling voor te wekken, want aan pen blijft. Immers de verhuurder
lege zalen heeft ook de verhuur- importeur kan bepaalde pas-
der-imjjorteur een strop, gezien sages zelf (vegknippen en de Film-
het feit. dat de filmhuur berekend keuring kan coupures nevelen. Het
wordt als een zeker percentage van gebeurt wel, dat 'men in een film
de kassa-ontvangsten Verder lel vrijwillig knipt om haar voor een
de man in Parijs ook heel scherp zo breed mogeUjk puoliek („alk.
op zedeiyke voetangel en klem- leeftijden" liefst) geschikt ver
men. Verschijnt er gi»o uitdagend
oloot op het scherm" Wordt er
al te gruwelijk geweld ge
pleegd? Moeten geen bevolklngs-
klaard te krygen.
Nou, denkt ten slotte de man
in Parijs, het zal allemaal wej
loslopen. We gaan met „zyn wet-
groepen beledigingen slikken? Zou tige vrouw" in zee.