Goede wil tonen is erg moeilijk Sympathieke film over de voetangels van de liefde Aan de Poort van Europa Beethoven en darmen Maar probleem werd te „zwaar5 gesteld VANDAAGDEDAG IS'T AANPAKKEN 1991 Vrouwelijk schoon in allerlei affaires Voorproefje in Parijs niet weg Film Fanny Fox ziet Cinemascope zegevieren Watersnood op langspeelplaat Kring uitbreiden Groei 474 En verder! Volharden! Film-flitsen Bob Hope als held in nood Blank en rood Oude bekenden Er komt heel wat kijken vóór 't kijken HET VRIJE VOLK ZATERDAG 23 FEBRUARI 1953 PAGINA 3 IMAI-ALEXANDRA had het plannetje geopperd en Gustav-DoW* Rayner en Octavia waren er glad voor. Zij zouden hun speel goed geven aan getroffen Nederlandse kinderen. Maar toen tj r- j staken vader en moeder Röhreke een spaak in het wiel, want If-llJHJjJEf oUUtlllJïl zij vonden het speelgoed van hun drietal te erg versleten om j I het aan anderen te schenken. IQV6JT QQBJ In HIJ zit welgedaan voor ons, zijn hoofd weggezonken in zijn onder kinnen, maar zijn ogen waak zaam. Geen gemakkelijk man. Hij praat niet graag en als hij spreekt, doet hij dat in weinig zeggende zinnetjes, die hij opvult met gemeenplaatsen. Want hij hoedt zich angstvallig voor een oordeel of een uitspraak, voordat hij de zaak, waarover hij spreekt, tot de bodem heeft uitgezocht. Het is een stugge zakenman die Albert M. Dow uit het Canadese Mon treal. In korte afgebeten zinnetjes ver telt bij wie en wat hfj is: De vice- president en algemeen bedrijfsleider van een rederij, „The Robert Reford Compagny Li- mited". Hij maakt een zakenreis langs de Europese havensteden, waar hij relaties be zoekt, oude con tacten vernieuwd en nieuwe legt. Over Holland kan hfj nog geen oor deel geven. Over Canada wil hu het niet. „Mfjn persoonlijk leven is mijn privé-bezit en dat geef ik niet weg", zegt hij terughoudend. Maar dan ver raadt zijn accent hem. zijn tongval, die aan de Schotse Hooglanden her innert. Komt u oorspronkelijk uit Schotland? Even schrikt hij op, dan komt aarzelend het antwoord: ,.Ik ben in Schotland geboren, maar ver liet het land toen ik negentien was". Wisten uw ouders, dat u naar Ca nada ging? Weer aarzelt hij, maar dan zegt hij beslist: „Verder kan ik je werkelijk niets mededelen. Alleen nog, dat ik van de bodem naar de top ben geklommen. Een vertel ledereen. die naar Canada wil gaan, dat het vandaag nog mogelijk is je daar een goed bestaan te veroveren". Daarna verliet hij POORTWACHTER. Ten slotte is toch alles goed ge komen. De drie kinderen hebben hun spaarcentjes geofferd en wat er te kort kwam, hebben vader en moeder er bij gelegd. Voor dat geld hebben ze nieuwe poppen gekocht. Toen hebben ze die in Rotterdam aan kinderen gegeven, die alles verloren in het verwoestende wa ter en iedereen was gelukkig. Met angst in hun harten zijn va der en moeder Röhreke met hun twee dochtertjes en zoontje meegegaan Angst, omdat ze vreesden, dat de mensen hun geschenken zouden wei geren. „En dat had me niet verwon derd", zegt het tere blonde vrouwtje, „want de Duitsers hebben zich in Holland zo verschrikkelijk misdragen, dat ik het niet vreemd zou vinden, als er mensen waren, die zeiden: Van Duitsers wil ik niets krijgen". BIJNA SCHUW Die uitspraak is kenmerkend voor het gedrag van het echtpaar Röhre ke. Ze bewegen zich bijna schuw en durven maar weinig te zeggen. En voordat ze iets beweren, overwegen ze ieder woord, omdat ze bang zijn iets te zeggen, dat krenkend zou kun nen zü'n. „Hef is voor ons Duitsers een zwa re opgave onze goede wil te tonen, want het gevaar bestaat, dat zo'n poging verkeerd wordt uitgelegd en dat kun je de mensen niet kwalijk nemen", zegt hij. Dr Röhreke is een Duits diplomaat. Tot voor kort was hij secretaris van de vice-kanselier Blticher in Bonn. maar nu is hij op weg naar New Delhi, waar hij werkzaam zal zijn op het gezantschap. Hij is een kleine gedrongen man. donker en niet ge heel „arisch". Het is aan hem te zien, dat hij geboren werd in China, waar hij gedurende de oorlog in diploma tieke dienst was. „De naam Holland is sinds mun kinderjaren onverbrekelijk verbonden met de begrippen gastvrijheid en menslievendheid" vertelt hij „In 1919 kwam ik als kleine jongen voor het eerst hier. Mijn ouders kwamen, na de verloren eerste wereldoorlog, be rooid terug uit het Verre Oosten en de ontvangst, die ons toen in Hol land werd bereid, zal ik nooit verge- tea. Daarom heeft het mij pijn ge daan, toen ik hoorde, dat ook dit la^id werd overrompeld" <Ün vrouw is een tenger roodblond vrouwtje met lichtblauwe ogen. Ver driet heeft een paar diepe smartlijnen rond haar mond gekorven, maar ze wil over haar eigen leed niet praten Zeker niet in Holland, „want de Hol landers hebben buiten hun schuld veel meer geleden", zegt ze met een verdrietig glimlachje. Haar man is aan het Oostfront gesneuveld en enige dagen later werd hun huis ge bombardeerd. Zij bleef alleen over met Imai-Alexandra. ENORM OVERDREVEN De „Gesandtschaftsrat" dr Röhre ke is een diplomaat en daarom wil hij zich liever niet uitlaten over de Duitse politiek van het verleden, noch over die van heden. Maar één ding moet hem van het hart: .Jfaar mijn mening wordt de we dergeboorte van het nationaal-so- cialisme in Duitsland enorm over dreven. En daardoor krijgen die be trekkelijk weinige schreeuwers veel meer aandacht dan zij verdienen. Laat ze maar in hun vet gaar smo ren". Dan gaan die twee Jonge mensen verder door een wereld, die hun va derland haat en zij zijn zich bewust, dat Duitsland die gevoelens zei» heeft opgewekt. Voorzichtig proberen ze hun goede wil te tonen. Behoed zaam zoeken ze hun weg m een vijan dige wereld en ze durven hun eigen droeve ervaringen nauwelijks te be roeren, omdat vele mensen erger ge leden hebben door de schuld van Duitsers. „Laat ze in hun vet gaar smoren" FAMILIE RÖHREKE schuldbewustzijn Beatrice Bathli: ZE heeft een welluidende naam en is een charmante, knappe vrouw met een regelmatig en ex pressief gezicht. Een elegante ver schijning. Haar door zwart haar omlijnde gezicht is interessant door de verdrietige ernst, die het In strakke lijnen gevangen houdt. De bijna zwarte ogen volgen met naar binnen gerichte belangstel ling alles wat er om haar heen gebeurt. Wie is deze belangwek kende vrouw? Een diplomate of een toneelspeelster? a Neon. Beatrice Bathli uit het Zwit serse stadje Niederlenz handel', in darmen Ze reist de hele wereld af en overal is zij op zoek naar darmen of probeert ze darmen te verkopen. In Spanje, maar ook in Perzië: in Amerika even goed als in Turkije en in Joegoslavië beweegt ze zich even gemakkelijk als in Rotterdam. Fn waar zy gaat of komt overal zjjn darmen haar doel. Geloof echter niet. dat het haar levensideaal is. Tot haar zeven en twintigste levensjaar wist ze niet. dat darmen een waardevol materiaal zijn voor de worstbereiding. Toen was ze nog doktersassistente, maar door bemoeiingen Zij wil huiselijk leven van een vriendin kreeg ze een baan bij een dar menhandelaar. Later leerde ze haar man ken nen ook een darmenhande-, laar. En nu helpt ze hem in die handel. Het gevolg is, dat zij en haar man zelden samen thuis zijn. Doorgaans bevinden ze zich honderden, vaak duizenden kilometers van elkaar ver wijderd. Want beiden jagen ze op darmen. En dat bedroeft Beatrice Zij verlangt naar een normaal hui selijk leven, naar een gezin met een paar kinderen. Maar dat laatste ver langen zal wel nooit verwezenlijkt worden. Haar liefhebberijen? Vol enthou siasme praat ze over haar postzegel verzameling, waar ze veel aandacht aan besteedt. „Dat kan ik ook doen als ik op reis ben". Maar liever nog speelt ze piano of orgel. Haar lieve lingscomponisten zijn Beethoven en Gershwin en ze wil gaan vertellen waarom juist die twee componisten haar aantrekken. Maar dan is er tele foon voor mevrouw Bathli. De dar men vragen haar aandacht Van de bodem naar de top ALBERT M. DOW persoonlijk leven De beroemde 1 Potter's menthol pellets brengen 1 ogenblikkelijke verlichting. Handige blik- doosjes k SO cent bij Apotheker en Drogist. POTTER'S LINIA IMP. H. TEN HERKEU HILVERSUM In vele Nederlandse bioscopen krijgt men binnenkort tien mi nuten Fanny Blankers-Koen te zien. Er komt namelijk in roulatie een filmpje „The Speed Queen", „De Koningin der Snelheid", in dertijd opgenomen door de Ame rikaanse Grantland Rice Sport- light Pictures. Binnen één of anderhalf jaar zullen de meeste films, waar ook ter wereld geproduceerd, worden opgenomen en geprojecteerd vol gens het „ruimtelijk" systeem van de Cinemascope, zo heeft de pre sident van Twentieth Century Fox te Parijs verklaard. De speciale Cinemascope-voorzet- lensen zullen behalve aan theaters ook aan film-producenten worden verkocht, door Fox, die er voor tien jaar de alleenrechten op heeft. De maatschappij geeft voorrang aan zich zelf, maar zij zal tevens „fair zijn tegenover iedereen". Tegen het eind van het jaar hoopt men 5000 projec tie-lenzen gereed te hebben voor de bioscopen. Fox' president zei nog dat er aan het overschakelen op het nieuwe systeem geen onoverkomelijke kosten verbonden zijn. De maatschappij is van plan, vóór 1954 negen belang rijke films te Cinemascpoeren, (Over de „holle ruimte" van Cine mascope schreven wij re^s). De herinneringen aan de waters nood van 1 Februari 1953 zullen wor den vastgelegd op een zgn. "speel- gramofoonplaat. De samenwerkende omroepverenigingen VA.R.A. AVRO, K.R.O., N.C.R.V. en Wereldomroep hebben hun medewerking bij de sa menstelling toegezegd. De opbrengst van de platen vijftien gulden per stuk komt geheel ten goede aan het Nationaal Rampenfonds. In de studio's wordt op het ogen blik een keuze gemaakt uit de vast gelegde radio-reportages. Men moet zich uiteraard beperken tot een aan tal flitsen, die binnen de draaitijd van een half uur kunnen worden ge bracht en die toch een duidelijk beeld geven van de omvang van de ramp. Chinese communistische bladen publiceren een officieel rapport, waaruit blijkt, dat de laatste vijftien maanden 600.000 communisten we gens corruptie, onbekwaamheid of contra-revolutionnaire activiteit ge royeerd zijn. Ik maak het kort vandaag. Er is zoveel werk te doen, dat me de tijd ontbreekt voor een breedvoerig gesprek. Dat komt wel weer. Vandaag de dag is het aanpakken. Ieder op zijn plaats, ieder aan zijn eigen taak. Hard en stug werken voor welke moeilijkheden we ook gesteld worden. Volharden, op bouwen. de kop er voor houden. En ome taak is: de kring van de socialistische voorlichting uit breiden. We volbrengen deze taak, zoals honderdduizenden andere Nederlanders thans de hunne volbrengen. Op 14 Februari kon ik u vertellen, dat het netto-aantal abonné's op Het Vrije Volk in de toen afgelopen week gestegen was met 915. Op 21 Februari kon ik een netto-wipst van 603 abonné's noteren. Vandaag sluiten we de week af met een netto-groei van 474 abonné's. In de drie weken die achter ons liggen is het netto-aan tal abonné's op Het Vrije Volk dus gestegen met Dit cijfer is de vrucht van een arbeid, die onder de moei lijkste omstandigheden is verricht. Daarvoor dank. PIET PAK-AN (HARMONIE en PRINSES) „Deze film begint waar andere eindigen" zegt dokter W. F. S t o r m in een voorwoord tot de Amerikaanse film „Angst voor het huwelijk" (A Modern Marriage) En inderdaad, het jonge paartje is zo juist getrouwd en onderweg naar het hotel. Er schijnt niets meer te vertellen. „U zult zien, hoe in nog geen uur hun grote liefde omslaat tot diepe wanhoop", kondigde dokter Storm aan. Het is zo. De bruid schijnt in de auto al teruggetrokken, in de hotelkamer doet ze erg zenuwachtig en plotseling rent ze weg. Ze vlucht naar haar moeder. Nauwelijks thuis probeert ze zelfmoord te plegen. En de onthutste toeschouwer, die die verhoudingen als de kinderen zelf van het hele drama evenmin iets volwassen zijn geworden. Het is dus begrijpt als de bruidegom, vraagt zich een film met een sympathieke strek- wrevelig af. wat dit allemaal te be- king, en daarom aanvaarden wij haar tekenen heeftde toespraak van graag. Maar dat betekent niet, dat we dokter Storm„betere voorbereiding de film erg geslaagd vinden. Het pro tot het huwelijk is een goed middel bleem is namelijk dermate „zwaar" tegen echtscheiding" en „een slecht gesteld en wordt zo eenzijdig opge- verwerkt conflict van de ouders kan lost, dat het effect wel eens anders een gevaar opleveren voor een vol- zou kunnen zijn dan men bedoelde. gende generatie"en de vreemde aanzet van wat naar de titel weer een r» gezellig-romantische, misschien pi- Oe bO~e schoonmoeder kante film leek. immers, de moeder van de bruid „Angst voor het huwelijk" is noch blijkt de hoofdschuldige aan de hele romantisch, noch pikant. Gemaakt in ellende. Als gescheiden vrouw klemde opdracht van een der vele JUneri- zy ziCh zó aan haar kind vast. en kaanse instituten, die zich bezighou- wist zij later met zulk een raffine- den met de practische toepassing van ment het jonge meisje buiten nor- Een dokter-psycholoog probeert in psychologie en gezond verstand in male omgang met jongelui te houden, de film „Angst voor het huwelijk" het familieleven, probeert zij het bio- dat men ieder respect voor haar ver- de bruid (Reed Hadley) van haar scooppubliek iets te verduidelijken jiest. zij begint er steeds zwarter uit angst te verlossen. Op de achter- over de verhouding tussen ouders en te zien, men vindt haar ten slotte grond: de moeder. hun kinderen en over de gevolgen van gemeen en belachelijk. Regisseur Paul Landres heeft haar laten vergroeien tot het eeuwige schrikbeeld van „de boze schoonmoeder" en daarmee ver stoorde hij de rustig-realistische toon, welke een film als deze nodig heeft. De eenzaamheid van de moeder krijgt geen eerlijke weergave, haar motieven zijn te drastisch en haar op treden te ordinair om als symbool te kunnen dienen voor die duizenden moeders en him moeilijk afscheid. Bovendien als men in deze film de dingen bij hun naam wil noemen moet men de houding van juist deze vrouw toch verklaren uit haar erva ringen met haar man, die men slechts in het voorbijgaan ziet aangeduid. Ook de poging tot zelfmoord van de bruid doet schade aan de zo nood zakelijke geloofwaardigheid. WU zullen u deze film zeker niet afraden, maar moeten u om critisch toezien verzoeken. VROUWELIJK SCHOON ver strikt zich deze week in allerlei moeilijke en moeizame affaires. O Nadat Rita Hayworth van haar huwelijk met Ali Khan een echt sensationele affaire had gemaakt, ging zij ten slotte terug naar de stu dio's. De eerste film, die zij daar speelde, was ook weer een affaire, namelijk „Affair in Trinidad". Een wonderlijk ingewikkelde spionnage- geschiedenis, maar wie praat er hier over spionnage! Alle heren hollen im mers achter Rita aan, vooral wan neer zij een tweetal zogeheten „wulp se" dansen uitvoert. Ze raakt, alsof films geen illusie zijn, haar film echtgenoot kwijt en stort eich vlot in een „ware" liefde. De film is dan uit, maar had best nog een poosje door kunnen gaan. Wie zal immers zeggen, wanneer de „ware!' liefde de „ware" is, bij iemand als Rita. Kortom: men verwachte van deze rolprent niet meer dan Rita geven kan. (LUTUSCA.) Ann Sheridan, minder ver leidelijk dan Rita, maar even fascine rend, raakt als de nachtclubzangeres Nora Prentiss ook al verstrikt in een affaire, waartoe zij zelf, geheel on bewust overigens, de aanleiding is. Zekere dokter Talbot (Kent Smith), die een te vlak, maar be slist geen ongelukkig huwelijksleven leidt, vat grote liefde voor haar op en raakt volkomen in de ban van haar ongewone charme. Er ontstaat een gewone driehoeksverhouding met enkele complicaties. Tot zover is de film niets buzonders, tam zelfs. Maar dr Talbot wil met de vrouw die hem fascineert trouwen, wil met haar weg. Er is echter een zekere moraal, die daar een stokje voor steekt. Om dat stokje te verwijderen, gaat de dokter nu heel gekke dingen doen. En dan opeens komt deze rol prent boven de middelmaat uit. Zij blijft daar ook, culmineert zelfs in bijzonder goed gespeelde, overigens tragische scènes. Die tragiek benauwt je op den duur. De tragiek van en kele zeer ongelukkige mensen, van wie één ter dood veroordeeld werd wegens moord opzich zelf. En dat alles kwam voort uit „De misstap van dr Talbot", die in VIC TORIA wordt begaan. RITA HAYWORTH ANN SHERIDAN Thans draait ook in Nederland een nieuwe Italiaanse film. getiteld „Verboden verhaal", van regisseur Augusto Genina. Triest realisme ken merkt de rolprent. Charley Chaplin heelt volgens A.F.P. verklaard, dat hij voorgoed wil gaan wonen aan het meer van Genève, in Zwitserland. Hij laat daar zijn villa verbouwen. Zijn vrouw heeft onlangs, door bijna niemand opgemerkt, een bezoek aan dé Ver enigde Staten gebracht. Zij zou daar zeer belangrijke financiële trans acties hebben verricht. 't Schot is te boord, de documen taire over de haringvisserij van Her man van der Horst, heeft in Frankrijk onder de titel „Jetons les Filets" en in Engeland onder de titel „Shoot the nets", een buitengewoon succes. In Parijs liep de film een week of twintig in twee theaters tegelijk. (CAPITOL) „Paleface", de held op sokken, is dood en in het vervolgver haal: „S.O.S.: Held in nood", zoekt zijn zoon naar de schatten, die de oude held heeft nagelaten. Dit levert op: Bob Hope (Paleface Junior) in cowboypak, struikelend over zijn glinsterende sporen: Bob Hope. vol slaappillen, bengelend aan een kap stok: Bob Hope in een knallende auto in de woestijn met de gieren al achter in de wagen; Bob Hope met staven lood in zijn broek, wegzakkend in de modder. En verder: Roy Rogers met een guitaar die schieten kan en Jane Russell als een bijzonder charmante bendeleidster. Men krijgt viervoudig waar voor zijn geldWild-West, klucht, detective cabaret. Dit tweede Paleface-verhaal is niet overal even goed als het eerste. Men moet af en toe een beetje lang wach ten, voordat er wat te lachen valt. Maar als er dan weer gelegenheid toe is, schudt de zaal dan ook heftig. (REX) Wie naar „De Een-ogige Indiaan" gaat, gaat naar de Ameri kaanse staat Indiana in het begin van de vorige eeuw. Engelse en Amerikaane politici dingen om de gunst van de roodhuiden. Een laf hartige verrader wordt door zijn bentgenoten om zeep gebracht en zijn beeldschone dochter moet dan kiezen tussen een sympathieke afgvaardigde uit Washington en de vermaarde hoofdman Tecumseh. Nee, wij zijn geen lafhartige verraders. Wij ver tellen u niet, hoe de keus uitvalt. Wij vertellen u wél, dat de film vaart en spanning heeft. Advertentie IJl. wonden, kloven, geschaafde hnia ARENA blijft u troosten met de gedachte „Sterren stralen overal". CINEAC eet steeds maar meer van „De verboden vrucht". LUXOR draait nog altijd om „Anna" heen. COLOSSEUM gaat met u op een avontuurlijke tocht naar „De mynen van koning Salomo". 't VENSTER brengt Louis Jouvet terug in een „Ontmoeting met het verleden. FILMS, dat zün dromen, die door filmmaatschap pijen verhuurd worden aan importeurs, door impor teurs aan theater-exploi tanten en door theater-ex ploitanten aan het publiek. Maar dat gaat ZO maar niet. Er komt heel wat by kijken, voordat de kijkers kunnen komen. Een inge wikkeld apparaat van af spraken, gewoonten, voor schriften en zakelijke transacties draait de film- dromen naar Rotterdam (Z.H.) of Groesbeek (Gld), net waar het nodig is. Hoe het ongeveer gaat, zullen wü u in een serie artikelen eens nit de (wit te) doeken doen. LATEN we aannemen, dat de de Nederlandse openbare orde Fransen een nieuwe film heb- door deze film niet verstoord wor- ben gemaakt onder de titel den? Op al deze vragen probeert ,Zijn wettige vrouw" Een van de hij een antwoord te geven, voor- Nederlandse film-verhuurkanto- dat de Centrale Filmkeuring in ren kan de film voor ons lanu Den Haag dat doet. Er mag geen contracteren. Het wacht even de film, van welke aard ook, in Ne- eerste reacties van pers en publiek derland vertoond worden, zonder af en stuurt een ver tegen woord!- toestemming van de Centrale ger om een vQorstelling in Parijs Filmkeuring, een zelfstandig or- bij te wonen. Die vertegenwoordi- gaan van het Ministerie van Bin- ger laat zich nenlandse Za- loor „Zijn wet- ken. tige vrouw" hei lTj ,-arf, Indien „Zijn hoofd niet op HlKZl t o L U Li l v wettige vrouw" hol brengen hier en daar rolprent aller- men dromen (I) eerst op de ___J das nog niet mogelijkheid er te betekenen, lij het Nederlandse puoliek belang- dat de rolprent buiten onze biosco- stelling voor te wekken, want aan pen blijft. Immers de verhuurder lege zalen heeft ook de verhuur- importeur kan bepaalde pas- der-imjjorteur een strop, gezien sages zelf (vegknippen en de Film- het feit. dat de filmhuur berekend keuring kan coupures nevelen. Het wordt als een zeker percentage van gebeurt wel, dat 'men in een film de kassa-ontvangsten Verder lel vrijwillig knipt om haar voor een de man in Parijs ook heel scherp zo breed mogeUjk puoliek („alk. op zedeiyke voetangel en klem- leeftijden" liefst) geschikt ver men. Verschijnt er gi»o uitdagend oloot op het scherm" Wordt er al te gruwelijk geweld ge pleegd? Moeten geen bevolklngs- klaard te krygen. Nou, denkt ten slotte de man in Parijs, het zal allemaal wej loslopen. We gaan met „zyn wet- groepen beledigingen slikken? Zou tige vrouw" in zee.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2