SPATADEREN Alleen liet Kruis DE KLAASJENS-CLAN IN MINEUR WUÊMMÊË KSSSBB ZONDAGSBLAD 28 FEBRUARI 1953 5 oornaamste oor: zaak moeilijk vast te stellen CVan onze medische medewerker) WAT er met spataderen bedoeld wordt, behoef ik u eigenlijk niet uit te leggen. Iedereen kent de uit zettingen van de aderen aan het been die de sierlijke contouren van de kui ten wanstaltig maken en de dames afwisselend verdriet en ergernis be zorgen, als ze mee willen doen met dunne nylons en rokken net onder de knie. Het zijn echter niet alleen schoon- heidsgebrekei., waax'door spataderen in een slechte reuk staan, het zijn niet alleen het zware gevoel, de kram pen in de kuiten en de loopstoornis sen in de onderbenen door de ge stoorde terugvloed van aderlijk bloed, die veel narigheid veroorzaken. De zweren en „open benen" even boven de enkels zijn berucht door de hardnekkigheid waarmee ze weerstand bieden aan een poliklinische behande ling, door de pijn en de last waar mee ze de patiënt kwellen, door de gemakkelijkheid waarmee infecties op treden als men zich maar even stoot, door de angstvalligheid waarmee men de bedreigde huidgedeelten bewaakt om niet weken achter elkaar aan zijn stoel of bed gebonden te zijn. Ik spreek nu nog niet over ernstige bloe dingen uit een spatader en over ver schillende huidziekten op de bodem van het genoemde euvel. Als u de moderne medische weten- scnap met al haar kunnen en kennen van deze progressieve tijd vraagt naar de grondoorzaak van spatade ren, dan zit ze toch wel even met de handen in het haar. Ik kan u na tuurlijk vertellen over het bloed, dat tegen de zwaartekracht in, vanuit de tenen terug moet naar het hart, ik kan u een mooi verhaal doen over de kleppen in de aderen, die het bloed slechts in één richting naar het hart toe laten stromen en dus het bloed min of meer stagneert als deze klepwerking om de een of ande re reden onvoldoende is, maar daar mee zijn we er niet. Waarom heeft juist die ene man of vrouw heel veel last van spataderen en die andere met ogenschijnlijk ge lijke constitutie en functie totaal geen hinder? Waarom zijn de spataderen aan het ene been vaak veel erger dan aan het andere? Het antwoord op deze vragen is niet eenvoudig en de acten zijn allerminst gesloten. Ik zal u niet vermoeien met verschillende speculaties op dit ge bied, want veel verder dan veronder stellingen is men niet gekomen. Natuurlijk wil ik niet beweren, dat over spataderen geen wijze woorden gesproken zijn. We hebben verschil lende invloedrijke factoren leren ken nen. Het kan zijn, dat er vroeger in de diepe aderen van het been een verstopping geweest is, een trombose waardoor de oppervlakkige aderen zo veel verwijd zijn, dat de werking van het diep gelegen vat overgeno men is. De arts zal er zich voor hoe den deze vaten weg te werken! Bij voetballers, race-roeiers en wiel renners, die intensief hun kuitspieren aanspreken, ziet men soms ook spat aderen, omdat diep gelegen grote ade ren blijkbaar het bloed niet snel ge noeg kunnen afvoeren. Bij gezwellen in de buik of zwangerschap ziet men ook vaak spataderen, omdat de af voerende vaten in de buik min of meer platgedrukt worden. Maar ook andere afwijkingen in borst- en buikholte kunnen aanleiden- de oorzaak zijn. Bij mensen die veel staan, zoals kellners, is er een te ge ringe voortstuwing van het bloed in de spieren, die bovendien meestal zwak zijn. Hetzelfde gQldt voor vrou wen, die een groot gedeelte van haar dagtaak staande volbrengen.- Ik schrijf u niet over de behande ling van spataderen. Uit het boven staande zal het u duidelijk zijn, dat een min of meer uitgebreid onderzoek vooraf moet gaan om tot een verant woorde therapie te geraken. Hel leven herstelt zich. In het door de ramp zo zwaar getroffen 's-Graven- deel zijn de ganzen weer teruggekeerd en druk bezig hun oude rest in orde te maken. Lectuur gevraagd ie ke i eenzame Nederlanders verzoeken de lezers de gerezen exemplaren van dit blad te zenden aaai het Bureau voor gratis.-ver spreiding- van lectuur Aan zieke en eenzame Neder landers over de gehele Leider :ir. P. C. MEEÏWSE Amstelveenseweg 253 - A'dam-Z. „Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Die gekruisigd." ken weer be rt sterven van w]> worden in dezt paald bij het lijd^^p de Here Jezus. Mogen wij de troost van Zijn lijden cn sterven ondervindennu er z weel leed en lijden over een deel van óns volk is gekomen? Ja, ook voor allen die gebukt gaan onder leed en verlies, verdreven van huis egghaard, hebben wij maar één predik^/t Jezus Chris tus en Die gekruisigd De mens heeft in onze dagen be hoefte aan steun. Wij zoeken naar een houvast. Wij zijn ons weer een beetje JJE in hechtenis neming alsmede de opzending naar een straf kamp van hun ma.n en vaderbracht de familie Klaasjens aan cis rancl van de afgrond. Ruim drie jaren had men er enkel om het eig-n be lang gedacht; men had zich geen vrienden, wel vijanden verworven. Thans voncl men nergens een ge- ivillig oor, noch een helpende hand. De oude relaties van de zwarte markt wisten dezelfde dag nog wat hun partner was overkomen en zorgden dat ze uit de buurt bleven: hén niet gezienze zouden wel gek wezen om vrijwillig zijn lot te delen. Klopten Klaasjens-klanten uit wan hoop bij hen aan, dan waren ze toevallig niet thuis en cle bejegening aan de deur animeerde geen 'her haling van hef bezoek. Toen zijn de kinderen, in dit geval de kwajon gens, er zelf maar 'n beetje op uit gegaan. Ze ivisten tenslotte adres sen en prijzen en ze waren gehaaid genoeg om hier en daar hun slag te slaan. Maar het bracht mee dat de genen, die het meest recht op be scherming en opvoeding moesten hebben, thans de rol'van kostwin ners vervulden in een branche waar mijn en dijn nauwelijlcs on derscheiden werden en waar kwa lijk riekende practijken als handig heid werden geprezen. Het had één voordeel: het gezin bestond nog toen Vader na een half jaar aanmerkelijk magerder en süekumer terugkeerde. Er waren er, die dan meteen de volgende dag hun oude job weer opzochten, maar bij Klaasjens was de fut er uil. Het. eist méér innerlijke kracht dan hij kon opbrengen om van arbeider via kapitalisme tot pauperdom te vervallen, en nog de moed er in te houden! Men mocht hem in dat kamp al niet nek of ruggegraai ge broken hebben, ofschoon het daar om soms ook nog gespannen had, zijn strijdlust was stuk gegaan. Zo doende iverd hij een figuur op de achtergrond; zat hij als een spin in zijn web te loeren op prooi. De jongens voerden hem noodgedwon gen met een aandeel in hun winst. Misschien zeg ik beier dat hij hen uitzoog en teerde op hun jonge kracht. Het maakte hen enkel luijzer en achtevbakser, feller en ploei tiger. Het binnenhuisje van Klaasjens was nooit een paradijsje geweest, maar nu werd het een hel. De maanden kwamen en gingen. De invasie kwam en kwakte de zwarte prijzen omlaag. Dolle Dins dag brak aan en de motor-W A-man vluchtte met vrouw en kinderen lukraak Oostwaarts. Niet dat de ouders hun dochter en kleinzoons misten: na het verraad rond de trouwdag, waren de onderlinge banden toch al verbroken. Hoog stens voelde men vóór de ineenstor ting de verwantschap aan een wovlcl-be Germaanse held als een bepaalde dekking in de rug: een appeltje voor de dorst. Bij de om- medraai werd zo'n waardevolle relatie evenwel een blamage: liet was maar beter dat ze ver van de eigen familie rondzwierven. Mis schien vergat cle buurt op bijltjes dag clan wel met hoeveel geschetter eenmaal cle nationaal-socialistische bruidegom ivas ingehaald! Er zou echter een streep door die rekening worden gehaald: zes weken later stond de dochter weer op de ouderlijke drempel met cle beide peuters maar zoncler de man. Die man was toen dood. Het rechte daaromtrent wist ze niet; vertelde ze althans niet. Er scheen ivat aan de hand te zijn geweest met ille galen en lanclwachters; er was ver raad in het spel geweest en zij be weerde dat luj tenslotte aan de goeie kant gevallen was: Ze liet er zich niet over uit wat ze daarmee bedoelde: clal scheen ook te maken te hebben met de uiteindelijke af loop van de oorlog! Met dat al had men voortaan cle aanklacht tegen zichzelf in huis: een dochter met één puur-Duitse en één W.A.-zoon; zoiets kun je met de beste wil van de wereld niet verbergen. Hongerwinter. Al schaarser rant soenen. Bielensoep en bietenkoek- jes. Bedelend de boer op, maar zonder enige ruilwaar. Hoogstens de baat van de beide stelende, rovende knapen, maar die hebben allang geleerd dat je eigen maag in elk geval voor gaat. Honger winter, hongersnood, hongersdood? In die allerdonkerste dagen vinden Klaasjens en vrouw de weg terug naar de kerken, De een naar het Protestantisme en de ander naar het Rooms Katholicisme op grond van zeer verjaarde doopbinclivgen. Ze staan met vele anderen in lange rijen en hopen er het beste van. Het loopt helaas op niets uit. De dominee is een goeie man; hij hoort je rustig aan, maar schudt uitein delijk (tfivijzeud zijn hoofcl: hij kan er niet aan beginnen; hij heeft voor de eigen gevestigde en mee levende geloofsgenoten al zoveel te kort. De pastoor of de kapelaan is als zodanig ook best, maar hij helpt evenmin: ook bij hein is de spoeling te dun geworden. Het allerergste is overigens dat cle man onder cle helpers van een der gees telijken een ex-compagnon ontdekt. Dat doet alle deuren naar welke kerkruimte ook voor altijd dreu nend in het slot vallen En midden Februari sterft het jongste kincl, warvoor geen melk te krijgen was. WIJKPREDIKANT. onveiliger gaan gevoelen in deze we reld. Ook achter onze dijken en water keringen zijn we niet meer veilig. Maar temidden van de stormen staat nog altijd het kruis. Doch hoe ivordt het Woord van het kruis ontvangen? Dat kruis betekent lijden en dood en wie wil daaraan? Van nature is het Woord des krutses ons allen een. dwaasheid. Wij verzetten ons er tegen. Wij willen vooruit in het leven en wij willen niet geremd wor den. En toch komt God ons remmen. Dat zien we ook in de watervloed, die over een deel van ons volk is gekomen. Het heeft ons aangegrepen en het laat ons niet los. Wat heeft ons clit te zeggen? Zou God niet bez'g zijn ons te leren de betiek- kelijke ivaarde van heel dit leven? Van al ons arbeiden onder de zon en van al onze bezittingen? Tallozen moeten nu opnieuw begin nenMaar moge het zo zijn, dat zó ook nu met God beginnen. Daar zijn er. die het ook door deze loatervloed moeien getuigen: Alles afgenomen maar het geloof in het kruis van Christus heb ik behouden. „Welk een ramp mij hier moog' treffen, 'k wind in U mijn rust punt weer; GijGij blijft mij altijd over, wat verander', wat verkeer' Het kruis van Christus predikt ons, dat de straf gedragen is. Wij horen in deze clagen van rampspoed nog wel eens het woord „straf" uitspreken. Sommige mensen schijnen precies ze weten ivaarom God het zo en zo heeft beschikt. Maar Jezus waarsclmwde in Zijn dagen al tegen een oppervlakkig oordeel, In Israël gebeurde eens een ongeluk met de toren van Siloam. Daar werd een aantal mensen bij ge dood. „Meent nu niet", zegt Jezus. dat deze mensen grotere zondaren geweest zijn dan gij. Indien gij u niet bekeert zult gij alzo vergaan." Wel lees ik in de Bijbel, dat de Here kastijdt die Hij lief heeft. Zouden de rampen in het leven een teken zijn dat God ons heeft verlaten? Immers neen. Staat er niet: Als gij door het water zult gaan, zal Ik bij u zijn. Over Jezus Christus zijn al Gods golven en baren heengegaan. Hij ging er aan ten onder, opdat allen die in Hem geloven behouden zouden wor den. Zijn liefde deed Hem in cle dood gaan voor ons. Hij heeft in onze plaats de straf gedragen. De straf, die ons cle vrede aanbrengt, was op Hem. En daarom prediken wij ook in deze dagen van nood en ellende het kruis van Christus. Alleen in de iveg van het kruis wor den wij gezegend. Zalig degene, die zich aan het kruis niet stoot, Moge bovenal de noocl van dit tijdel'jk leven ons uitdrijven tot Hem, Die ons van de geestelijke nood en de eeuwige dood verlossen kan. Hij zal zijn volk niet eindeloos kastijden. Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2