rmeerderheid wenst tweede Techn. Hogeschool te Eindhoven Bromfietsen en scooters zijn bezig onze wegen te veroveren Nederland zal de oogst van 75.000 ha akkerbouwland moeten missen (Van onze parlementaire redacteur) r De motie-Tilanus (c.h.) om bij de voorbereidingen voor een tweede instituut lor technisch hoger onderwijs de steden Eindhoven en Arnhem in de studie te 'strekken, werd gistermiddag in de Tweede Kamer verworpen mt 3i48 stem- rmen. De combinatie p.v.d.a.k.v.p. gaf de doorslag De rest van de Kamer was vo?r_ Minister (Hals had de motie onaanvaardbaar verklaard. Hierdoor werd het duidelijk, dat de meerderheid in de Kamer de tweede Technische Hogeschool in Eindhoven wil vestigen. En wat dat betreft is de Regering dus gesterkt in haar opvatting, dat. deze plaats de meest geschikte is. De heer Schouten (a.r.)) legde echter een korte verklaring af, gesteund later door de heer Weiter. dat het voor stemmen van dit ontwerp niet betekent, dat hij voor Eindhoven is. Evenmin wilde hij zich reeds binden aan de oprichting van deze school en aan haar bestuursvorm. dus de Minister, om het technisch onderwijs uit. te breiden. Niemand kan de verantwoor delijkheid dragen als de gevraagde 15.000 geweigerd worden. De modernisering van Delft zal voort gang moeten vinden. Het maixmum aantal studenten zal voor de T.H. op 3500 worden gesteld. Het aa.ité' moet dus verminderen. Voor uitbreiding en vernieuwing van de T.H. wordt in de komende jaren 58 millioen uitgetrokken. Voor ongeveer 614 millioen zijn reeds werken in voorbereiding. Er is. aldus de Minister, geen enkele aanleiding om te veronderstellen, dat op 1 November 1956 de werken niet uitgevoerd zullen zijn. Nog een motie Mevr. Fortanier de Wit (vvd) diende een motie in om het beurzensysteem te verrui men. De heer Schouten tar) had bezwaren om dit voorstel bij dit ontwerp te behande len. Er bestaat nl. geen direct verband tus sen dit voorstel en het ontwerp. Voorzitter Kortenhorst en mevr. Fortanier waren het Voor de voorstanders van de motie Tilanus is de zaak dus zo. dat zij zich al leen maar accoord hebben verklaard met het uittrekken van f 15.000.om dit pro bleem te bestuderen. Hoewel de Regering zegt, dat de commissie voor voorbereiding zich uitsluitend met Eindhoven zal bezig houden, houdt een deel van de Kamer zich daar niet aan. Er bestaat dus ver schil van mening tussen de Regering en een minderheid in de Kamer, die nog verschillende mogelijkheden wil openla ten. Men kan zich echter afvragen of de voorstanders van de motie hun opvattin gen wel consequent hebben volgehouden. Als dit. ontwerp niets zegt over de plaats van vestiging, waarom in de motie dan wel gesproken over Eindhoven en Arn hem? Minister wou beslissing Minister Cals verzette zich met kracht tegen het voorstel Tilanus. Uitstel van deze zeer moeilijke beslissing vond hij onjuist. Jarenlang heeft men over dit ontwerp gepraat, er zijn gedegen voor studies gemaakt en nu de kwestie weer op de lange baan schuiven? Het niet ne men van een beslissing zou naar zijn me ning schadelijke gevolgen opleveren. En bovendien: waarom moet de commissie wel Eindhoven en Arnhem bestuderen en met Den Bosch, Breda, Maastricht of En schedé? Voor de Voorbereidende commis sie zal het een onmogelijke taak worden als zij belegerd wordt door tal van plaat sen die de nieuwe school willen herber gen. Verder uitstel noemde de bewinds man dan ook funest. De bestuursvorm Een ander moeilijk punt in dit debat was de vraag hoe de bestuursvorm van de school moet wezen en hoe de coördi natie met de „moederschool" Delft tot stand gebracht moet worden. De heren Posthumus (arb.) en Stokman (k.v.p.) hadden daar in eerste instanties reeds over gesproken. Maar ook in tweede ter mijn werden zij het niet eens. De heer Welter (k.n.p.) verweet de heer Posthu mus, dat hij van Eindhoven een filiaal van Delft wil maken. Het was voor Mi nister Cals niet gemakkelijk om de steen der wijzen te vinden. Door het scheppen van een gemeenschappelijk orgaan, zal de eenheid in het beleid van de twee scholen gewaarborgd moeten worden. Dit gemeenschappelijk orgaan zal de Minis ter adviseren over de benoeming van de hoogleraren en pver de noodzakelijke in vesteringen. '.Het'"vódr6ferPoSthffmüs,""oitl een curatorium (in te stellen, -vond; Mag. Stokman (k.v.p;)- niet uitvoerbaar. De le den van dit curatorium zouden dan te zwaar belast worden en bovendien achtte hij daardoor de aritonomie van de nieuwe technische hogeschool aangetast. Dit vraagstuk, dat wettelijk geregeld moet worden, is niet uitgepraat. Maar als de tweede school er komt. dan zijn er op dit punt nog wel uitvoerige debatten te verwachten. Trouwens de bewindsman vond de gedachte van een curatorium met twee verschillende Senaten ook niet aan vaardbaar. Na zijn toezeggingen wilde hij zich thans op dit punt niet verder binden. De noodzaak Uitvoerig toonde minister Cals aan dat een tweede school noodzakelijk is. In de nieuwe phase van de industriële ontwikkeling kan het tot een mislukking van de industrialisa tie leiden, zo zei hij, indien er niet voldoen de ingenieurs worden opgeleid. Zonder in genieurs geen industrialisatie^ want juist deze academici scheppen werkgelegenheid. In de periode van 1953-57 moeten 200.000 nieuwe arbeidskrachten worden opgevan gen, voor 100.000 man moeten nieuwe ar beidsplaatsen worden geschapen. De export kan slechts in belangrijkheid toenemen, als de kwaliteit wordt verbeterd. Op grond van deze punten alleen is het noodzakelijk, al- Rijmprent Watersnood 1953 Te Haarlem is opgericht de stichting ..Rijmprent 1953". Deze stichting heeft zich ten doel gesteld een rijmprent, als herinne ring aan de nood, d;e wind en water in ons land hebben aangeicht, t' verbreiden t.b.v. het Rampenfonds. De prent is gete kend door de tekenaar-etser Anton Pieck en het rijmdicht door de dichter B. Rijdes. Men kan deze rijmprent verkrijgen door een bedrag van ƒ1 te gireren op het giro nummer van de stichting 4544 of door een briefkaart te zenden aan postbus 200 te Haar lem, waarop f 1 aan postzegels is bijgeplakt boven de normale frankeerkostm. Hiervoor heeft de PTT haar medewerking verleend. De opbrengst van de verkoop van deze rijm prent komt geheel ten bate van het Ram penfonds. - Politieke vluchtelingen in Nederland De Minister van Justitie heeft gister in de Eerste Kamer meegedeeld, dat hij in Gelderland een buitenverblijf heeft aange kocht, waar politieke vluchtelingen, die rechtstreeks van achter het IJzeren gordijn komen, tijdens hun onderzocktijd kunnen verblijven. Dit onderzoek naar de politieke betrouw baarheid is niet gemakkelijk, zei dé minis ter. Het is voorgekomen, dat vorig jaar een communistische functionaris hier geruime tijd heeft vertoeft als gedroste schepeling. Sedert Mei 1945 zijn in Nederland 25.000 politieke vluchtelingen aangekomen, waar van 2500 weer weggegaan zijn. Bij die 25.000 waren n a. 2300 Polen. 4200 verplaatste per sonen, 461 Russische Mennonieten en 13 000 Ambonezen. Tegen dé aanduiding „poli tieke vluchtelingen" voor deze laatster)', maakte Prof. Diepenhorst (a.r.> bezwaar, daa roerend mee eens. zodat w» tz.i nog een apart beurzen-debat kunnen- verwachten." Het gehele wetsontwerp werd z.h,st. aangenomen. Alleen de communisten waren tegen. Zullen nieuwe gemeenteraden vijl jaar aanblijven iVan onze parlementaire redacteur) Tjjdens de debatten over technische wij zigingen van de kieswet werd door verschil lende sprekers, n.a. van P. v. d. A., K.V.P. en C.H. zijde, gepleit voor het houden van de verkiezingen voor de gemeenteraden en de Provinciale Staten in hetzelfde jaar. De heer v. d. Heuvel (a.r.) verzette zich daar tegen. Hjj vond het juist, dat het volk door verkiezingen jn beweging wordt ge bracht. Minister Beel deelde mede. bereid te zjjn dit probleem op korte termijn aan het Ka binet voor tc leggen. Voor de officiële can- didaatstelling zal het standpunt van de Re gering bekend gemaakt worden. Dit kan betekenen, dat de nieuwe raad voor een pe riode van 5 jaar gekozen zal worden. In dat geval zal bij de Kamer een desbetref fend ontwerp worden ingediend. Tijdens dit debat waren er ook bezwaren naar voren gebracht tegen de methodes die gebruikt worden om volmachtstemmen te verkrijgen. Minister Beel was er van over tuigd, dat er zich misstanden hebben voor gedaan. Hier ligt voor de politieke partijen een taak, zo zeide hij. Blijkt, dat bij de a.s. verkiezingen het systeem van stemmen bij volmacht nog niet goed werkt, dan zal de Regering beperkende maatregelen moeten treffen. Voor een verruiming van de mo gelijkheid om bij volmacht te laten stem men voelt zij dus niets. R.A.I. heden geopend De fiets blijft zichzelf vrijwel gelijk (Van onze Utrechtse redacteur) Het Amsterdamse R.A.I.-gebouw, waar de Minister van Verkeer en Water staat, mr. J. Algera, vanmiddag de grote tentoonstelling van motorrijwielen, scooters en al dan met brommende fietsen opent, ziet: er vrolijk uit. Grasgazons en bloemen wedijveren et' met het chroom en de veelkleurige lak-van de twee wielige voertuigen in fleurigheid, Het laat zich aanzien, dat deze 31ste R.A.I,- tentoonstelling druk bezocht zal worden, want voor de nieuwste nieuwtjes op het gebied van de populaire bromfiets bestaat zeer veel belangstelling en ook het ras van de echte motorliefhebbers is nog lang niet uitgestorven. In beide sectoren worden heel wat primeurs getoond en zelfs de oude. trouwe fiets toont hier en daar, dat ook zij niet helemaal afkerig is van een verjongingskuur. populairder te zijn dan het zwaardere soort: dit is een ontwikkeling, die kort na de oorlog al begon. Ook zien we veel meer lichte kleuren naast het nog steeds over wegende zwart; ze blijven echter stemmig en de schreeuwerige kleuren, die we in België en Frankrijk zo vaak zien, zullen hier gelukkig wel nooit ingang vin den. - y-E'en tweede, vpranderifig is de invoering van ;het zgn. Engelse frame, dat-een KT cm, kortere wielbasis-heeft en-dat steeds- meer wordt toegepast, hoewel het gedu rende de oorlog in Engeland slechts werd ingevoerd om materiaal te besparen. Simplex is de enige fabriek; die op rij wielgebied werkelijk iets nieuws brengt, nl. de „zwevende fiets". Een vernuftige constructie van frame-en voorvork zor gen er voor, dat bladveren alle schokken volledig opvangen, Een proefrit over zeer hobbelachtig terrein heeft ons ervan over tuigd. dat. het rijden op deze fiets werke lijk een ongekende sensatie is. Bromfietsen In vier jaar tijd is de bromfiets met z'n kwart millioen berijders het meest popu laire gemotoriseerde vervoermiddel in Nederland geworden. Bleef de fiets zich zelf gedurende een halve eeuw vrijwel gelijk, de technische ontwikkeling op bromfietsgebied hield gelijke tred met de .grote vraag. Duidelijk- blijkVdat. de losse mhlbrtfes :öp hun «stol/I; zij-n-oa dat de complete combinatie van motor met. spe ciaal gebouwde fiets het pleit, gewonnen heeft. Het was ook niet anders te ver wachten, want de eisen die door de losse motor aan de fiets gesteld worden, zijn veel te zwaar. Vooral bij de lichtere modellen wordt steeds meer het. frame tevens als brand stoftank benut. Eigenaardig is het om te 7,ien, hoe bij vele modellen de aanvanke lijke bedoeling om een „rijwiel met hulp motor" te leveren, geheel losgelaten is. Vele typen verdienen meer de naam van zeer lichte motorfiets. Het motorvermo gen loopt sterk uiteen het varieert van 0.6 tot 2.2 P.K. en hetzelfde geldt na tuurlijk voor de topsnelheid, die bij de sterkste exemplaren die van de lichte mo tor begint te naderen. Heeft dit streven naar zwaardere uit voeringen een prijsstijging ten gevolge, andere fabrikanten streven er naar popu laire modellen te brengen die f 40—60 minder kosten dan het standaardmodel, terwijl de motorkwaliteit gelijk bleef. Dit streven zien we b.v. .zowel bij de pionier op dit terrein, de Solex, als bij een ander zeer bekende verschijning, de Mobylette, die thans ook als transport-bromfiets ver schijnt. Scooters Sparta brengt een bromfiets met een geheel door de carosserie ingesloten J L. O.-motor en aangebouwde beenschilden, die kennelijk op de scooter is gebaseerd. De „echte" scooter begint wat ingebur gerd te raken en ook in ons land stijgt de waardering voor deze wonderen van tech nisch vernuft met de maand. We zullen dit voertuig zeker veel vaker op onze wegen tegenkomen als de plannen om met een eenvoudig en goedkoop type te komen, zijn uitgevoerd. De luxe exem plaren zijn nu nog in de meerderheid en we zagen er een met vloeistofkoppeling en electrische starter, die even duur is als een kleine auto. De bekende „Lambretta" zal in April echter al een soberder uitge voerd type voor 1275.op de markt brengen. Bij de motorfietsen zien we steeds meer het sport- en race-type, dat vooral hard moet gaan, plaats maken voor het zuinige en betrouwbare model voor zakelijke doeleinden. Opvallend is bij haast alle merken het fraaie, glad afgewerkte moto rische gedeelte. Waar vroeger rond de cy- linder(s) een samenraapsel van buizen en stangen te zien was. zien we nu een gesloten bloc wat het schoonhouden zeer vergemakkelijkt. De verende voor- en achtervork wint steeds meer terrein, wat zowel aan de gezondheid als aan het ge rief van de motorrijders ten goede komt. Enkele zware monsters met 3 en zelfs 4 cylinders zullen wel veel belangstelling trékken, maar deze kolossen zullen we slechts bij uitzondering op onze wegen zien verschijnen. Fietsen De fiets schijnt zeer lang geleden al het eindstadium van technische volmaaktheid bereikt te hebben. De verbeteringen be palen zich tenminste steeds tot met-we zenlijke onderdelen. Wel blijkt vooral bij «Je jeugd het lichte en sportieve rywiel .De halsslagader van het Britse Rijk Niettegenstaande dat alles heeft de zaak in onze tijd ook een a.ndere zijde. En wel deze. dat" het Suezkanaal te gelijk, moeilijker en gemak kelijker is te verdedigen dan vroeger. Moeilijker En dan doelen we niet alleen op de veranderde machtsverhoudingen in de Mid dellandse Zee, waar Groot Brittannië niet meer het geweldige machtsoverwicht heeft dat het er eenmaal bezat, en dat geconcen treerd op de punten-Gibraltar, Malta Alexan- drië. Cyprus, de Brit zijn heerschappij over het kanaal verzekerde. Neen. we doelen mede op de groter cn dieper doorslaggevende ver anderingen. veranderingen in de oorlog, zijn wapens en de snelheid en draagwijdte van zijn wapens. De snel en ver verplaatsbare legers van onze tijd, gemotoriseerd als ze hoe langer hoe meer worden, en de grote rol die het moderne luchtwapen in de oor log speelt om nog maar te zwijgen van het allernieuwstede atoomwapens ze brengen het Suezkanaal al dichter bij en maken het tot al trefbaarder, kwetsbaarder en moeilijker te verdedigen bezit. Maar dezelfde ontwikkeling biedt tegelijk mogelijkheden tot gemakkelijker verdedi ging. Vroeger moest het Suezkanaal op de plaats zelf verdedigd worden. Dat is nu niet meer het geval, ten minste niet alleen. De snelheid en het bereik'van de moderne wa pens maken ook verdediging van uit de verte mogelijk. Indien Groot Brittannië zijn bezetting uit de kanaalzone mocht terug trekken, dan betekent zulks niet. dathet zijn machtspositie daar opgeeft. Het zal er een macht blijven, zolang het een sterke stelling inneemt in de Middellandse Zee, en niet minder van uit de geweldige militaire en strategische basis die het in Midden- Afrika bezig is aan te leggen en op te bou wen. Als het zijn bezetting uit de kanaal zone terugneemt, dan doet het dat enkel om verder gelegen, maar veiliger en ster ker posities bij het kanaal te betrekken, en in allen gevalle minsten te verhinderen dat een andere macht zich van het kanaal mees ter maakt. Toch zit er in deze politiek tenslotte noodgedwongen behalve een reëel ook een speculatief element. In zoverre namelijk, als ze uitgaat van de veronderstelling van een welwillend en zwak Egypte, zo mogelijk met Groot Brittannië door een verdrag ver bonden, en van dito Arabische staten. Maar wat, als Egypte en de Arabische staten te eniger tijd minder sympathiek tegenover Groot Brittannië zouden komen te staan en zich op een andere macht .'.ouden oriënte ren Of als ze tot economische en mi litaire kracht zouden komen, zich sterk gaan gevoelen en een eigen politiek ook ten aanzien van het Suezkanaal voeren En mochten de dingen die loop niet nemen, dan dreigt er weer een ander, nog groter gevaar. Mochten Egypte en de Arabischt staten zwak blijven en bij alle welwillendheid niet in staat blijken om in tijd van nood het kanaal te beschermen en te verdedigen, dan komt de kans dat een andere mogendheid, wel groot cn sterk, een van de machtige rijken, zioh. van ds heerschappij -over kanaal cn ka naalzone meest'cr maakt,; liv-dergelijke'Tnoge- lijkheden-, moeilijkheden en-gevaren, dre verdediging var., het Suezkanaal -van -Britse zijde uit de yerte in ieder geval veel be zwaarlijker zouden maken, voorziet Groot Brittannië s politiek meer speculatief dan re- eel. Eigenlijk laat ze oplossing ervan aan de tiid over en zoekt haar kracht niet al leen in afstand van plaats, maar ook in af stand van tijd. Eigenlijk is de gehele impe riale en internationale politiek, die Groot Brittannië sedert de tweede wereldoorlog voert, opportunistisch, zij het ook in grote stijl. De ramp en daarna Maatregelen voor teelten elders Twaalf percent van de gemiddelde landelijke tarwe-opbrengst, vijftien per cent van de normale gerstopbrengst, drie percent van de haverproduetie, twintig percent van de vlasteelt, tien percent van de consumptie-aardappclenproductie (een derde van de klei-aardappelcnproductie) - en tien percent van de Nederlandse suikerbietenproductie, zal door de watersnood dit jaar vermoedelijk wegvallen. Deze voorlopige raming werd gemaakt door deskundigen van de Stichting voor de Landbouw op basis van de oogstcijfers 1951, bij een aangenomen door zeewater bedorven oppervlakte van 75.000 hectare akkerbouwland. Dit zou betekenen, dat ons land dc op brengsten van 10.000 hectare tarwe, 10.500 hectare gerst, 4.500 hectare haver, 13.000 hectare aardappelen, 14.000 hectare aard appelen, 14.000 hectare suikerbieten en meer dan 20.000 hectare andere produc ten als vlas (6000) .en peulvruchten (5000) zou moeten missen. Over het algemeen genomen acht men het mogelijk de verliezen aan vitale pro ducten als aardappelen en suikerbieten door teelten elders te vervangen. Indien door een aantrekkelijke regeling, bijvoor beeld door het stellen van een minimum- garanties-prijs op korte termijn, de teelt van consumptie-aardappelen wordt aan gemoedigd, dan zullen de te derven 310.000 ton aardappelen zeker wel geteeld worden, aldus de deskundigen van de Stichting. Daarbij zou, naar hun mening, het geldende vruehtwisselingsvoorschrift ten aanzien van de aardappelmoeheid zelfs van kracht kunnen blijven. Indien naar een enigszins normale bin nenlandse suikerproductie wordt ge streefd, aldus de deskundigen, dan zal de bietenprijs zodanig moeten worden ver hoogd, dat in niet getroffen gebied, naast zomergerst, de verbouw van suikerbieten aantrekkelijk wordt. Overigens wordt aangetekend, dat de suikerbiet een „zout- minnend" gewas is, zodat deze in droog vallend gebied eventueel kan worden ge teeld. Verliezen aan minder vitale produc ten als tarwe, voedergranen en vlas zal men zich waarschijnlijk moeten getroos ten en ten dele door invoer moeten ver vangen. Vóór póotaardappèlen is, in ver band met uilvoermogelijkheden, een op lossing gewenst. Over de verliezen aan zuivel- en vlees producten door het overstromen-van ruim 40,000 hectare grasland is nog moeilijk een schatting te geven. Rekening wordt gehouden met het verdrinken van onge veer 25.000 koeien en zeer veel varkens. Becijferingen over de ondergelopen 10.000 hectare tuingrond ten aanzien van ver liezen aan productie en inkomsten zijn nog moeilijk te maken. Handen vol geld onver antwoordelijk uitgegeven Onder presidium van Mr. B. de Gaay Fortman is gister in de raadkamre van de Amsterdamse rechtbank de crediteurenver gadering in de surseance van betaling van Avifauna gehouden. Voorlopige surseance was reeds verstrekt het ging om de de finitieve surseance van 1% jaar. Maandag a.s. zal de rechtbank beslissen. Bewind voerders spraken de verwachting uit, dat in de komende drie jaar de gehele schuld van f 750 000 aan crediteuren kan worden voldaan, mits men hun de vrije hand laat. De 250 aanwezige crediteuren slemden in met dit advies. Voorgesteld wordt, Avifauna op 4 April weer te openen. De bewindvoerders hebben vastgesteld, dat in de 3 jaar van zijn bestaan het vo gelpark f 965.000 verlies heeft geleden ,Bij de directie en de verantwoordelijke personeelsleden bestond geen enkel be- drijfs-eccnomisch inzicht", zo vermeldt het advies onder meer, „zodat het geld met handen vol op onverantwoordelijke wijze werd uitgegeven". De bewindvoerders hebben voorts in hun advies vastgelegd, dat. zij het als een nationaal belang, voor .Nederland beschou wen, wanneer Avifauna als vogelpark kan bleven worden geëxploiteerd. Herlevend nazisme Evenals zoveel bladen schrijft het „Eind- hovens Dagblad" over het herlevend na zisme in Duitsland. De redacteur te Bonn schrijft Vast staat, dat de regering in Bonn te genwoordig zeer actief jaagt op de Nazi's en daarin alleen maar overtroffen wordt door de Britten en de regering van Beie ren. die waarschijnlijk wil voorkomen, dat nog eens haar land de bakermat van een fascistische beweging wordt. Maai; hoe fel men ook jaagt, het zal niet helpen, zolang vertegenwoordigers van de rechtsradicale Deutsche Partei in de regering zitten en zolang de FDP (de liberale partij met een bijna oppermachtige rechtervleugel, dié bereid is alle oud-Nazi's van grote faam en naam in haar gelederen op te nemen teneinde de stemmen van de millioenen oud-leden van de NSDAP te vangen), een partij is, die niet. alleen regeringspartij is, maar bovendien ook nog de naam heeft een democratische partij te zijn. En zelfs al zou men op de een of andere manier de Deutsche Partei en de FDP kunnen uitschakelen en met alle kracht en goede wil tégen de Nazi's optreden, ook dan nog zal het een generatie duren vóór het land gezuiverd is, want wat Hitler in twintig jaar opbouwde zal twintig jaar na zijn dood, zeker hier en daar, nog leven. Naamloze Ijefde Zeer lezenswaard is steeds het Londens Commentaar in „De. Tijd". Ditmaal schrijft dr V. d. Vat over het feest van Sint Valen ten, de schutspatroon van de min. Op 14 Februari behoort men valentines te zenden aan hen die men bemint. Dit zijn kleurige meestal dubbelgevouwen kaarten, dikwijls versierd met een rand van ijle franje, getooid met een groot hart of een menigte kleine hartjes en voorzien van een kort gevoelvol veelal slecht en vrijwel altijd sentimenteel minne dicht. Men verzendt valentines altijd ano niem alsof de liefde iets was waarvoor men zich behoorde te schamen. Er zijn mannen die de bekoorlijke gewoonte heb ben ieder jaar een valentine te zenden aan hun eigen vrouw alsof ze naamloos en langs een grote omweg een nog steeds beminde vrouw wilden doen weten dat het vlammetje brandend is gebleven, dat zij daarvoor dankbaar zijn, doch dat zij dit slechts op valentgnse methode durven be lijden. Er zjjn ook schuwe jongemannen die een stille passie hebben voor jongedames die zij te ver boven hun stand achten en die een valentine zenden om aan de niets vermoedende geliefde te beduiden dat ergens bemind wordt zonder naam, en dat aan deze liefde wordt geleden. We weten ook van een zakenman die ieder jaar deze kaarten zendt aan zijn kleinkinderen „omdat ze altijd zo blij zijn als ze iets ontvangen door de post". Én helaas, wij weten ook van kantoormeisjes en winkeljuffrouwen die, overtuigd van eigen .«tralende schoonheid en grote huw baarheid,- aan de' lelijkste hunner onge huwde vrouwelijk collega's valentines zenden met verzen waarin het heet dat de onbekende zender de geadresseerde boven alles lief heeft en dat hij er 's nachts niet van kan slapen. In vele gevallen is het woord valentine nog slechts synoniem met gelukwens en heeft het „zenden van een valentine" een overdrachtelijke betekenis. Desondanks deed het ons goed te zien dat de redactie van een veelgelezen dagblad de vorige Za terdag de lijst van goede wensen begon niet een „valentine" voor Koningin Juli ana „vanwege de magnifieke wjjze waarop zij de Nederlanders is voorgegaan sedert hun eeuwenoude vijand, de zee, het land overstroomde. Nabetrachting In „De Rotterdammer" treffen we een na betrachting aan over de ramp, die ons land hééft getroffen, waarin o.m. wordt opge merkt. dat het leven toch nog niet helemaal was opgegaan in de verzakclyking en het materialisme. Er schuilt winst in het vinden van onze medemens-in-nood, waardoor we tevens iets hervonden van onszelf. Alleen maar, nu mogen we van harte hopen, dat de winst daarin niet opgaat. Herwonnen menselijkheid mag niet uitlo pen, mag niet leeglopen op betoon van barmhartigheid, op het niededragen van verdriet en van leed, zelfs of vooral niet wanneer we daarin nog iels zouden ei-va ren van een zekere zelfkocslerir.g. Want wat kunnen wij mensen tenslotte voor elkaar zijn en voor elklkr' doen Wat is het alles uiteindelijk poSjer, ook al zjjn er millioenen mee gemoeid! De doden ke ren er niet om weer. En wat we al even min kunnen wegnemen is de broosheid van het menselijk beslaan.. Straks herneemt het leven zijn „rechten" Dan is er grote kans, dat het betoon van menselijkheid uitgewerkt raakt. En dat zal des te vlugger gebeuren .naarmate de mens weer de kijk op zichzelf gaat ver liezen. Wat de mens dan is? Een onbekende, inderdaad, in velerlei opzicht. Maar wat schreven we hierboven als een voor de voorbijgegane dagen typerend woord?; „Heel het schepsel zqght". Schepsel is de mens, geen wezen dus met een eigenwettelijke materialistische instelling, en al evenmin met een eigen- wettelijk' barmhartigheidsbegrip, maar- schepsel, product van een Schepper. En als er een zuchten is, dan moet dat zijn een zuchten, niet maar tot elkaar, maar tot Hèm. Hebben we in deze weken iets van ons menslijk zijn ontdekt? Het heeft er alles van en die ontdekking heeft haar prach tige en waardevolle kanten. We mogen er dankbaar voor zijn. Waarop het echter aankomt is. dat de mensen niet alleen dichter bij elkaar zgn gekomen, maar ook dichter bij God. Een 56-jarige Oostberlijnse veehou der cn zijn vrouw zijn er in de nacht van Woensdag.op Donderdag in geslaagd mét drie voertuigen belader) met een suite- a'fnêublemerif.' eën paard en zeventien koeien naar West-Berlijn uit te wijken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2