rmeerderheid wenst tweede Techn.
Hogeschool te Eindhoven
Bromfietsen en scooters zijn bezig
onze wegen te veroveren
Nederland zal de oogst van 75.000 ha
akkerbouwland moeten missen
(Van onze parlementaire redacteur)
r De motie-Tilanus (c.h.) om bij de voorbereidingen voor een tweede instituut
lor technisch hoger onderwijs de steden Eindhoven en Arnhem in de studie te
'strekken, werd gistermiddag in de Tweede Kamer verworpen mt 3i48 stem-
rmen. De combinatie p.v.d.a.k.v.p. gaf de doorslag De rest van de Kamer was
vo?r_ Minister (Hals had de motie onaanvaardbaar verklaard. Hierdoor werd het
duidelijk, dat de meerderheid in de Kamer de tweede Technische Hogeschool in
Eindhoven wil vestigen. En wat dat betreft is de Regering dus gesterkt in haar
opvatting, dat. deze plaats de meest geschikte is. De heer Schouten (a.r.)) legde
echter een korte verklaring af, gesteund later door de heer Weiter. dat het voor
stemmen van dit ontwerp niet betekent, dat hij voor Eindhoven is. Evenmin wilde
hij zich reeds binden aan de oprichting van deze school en aan haar bestuursvorm.
dus de Minister, om het technisch onderwijs
uit. te breiden. Niemand kan de verantwoor
delijkheid dragen als de gevraagde 15.000
geweigerd worden.
De modernisering van Delft zal voort
gang moeten vinden. Het maixmum aantal
studenten zal voor de T.H. op 3500 worden
gesteld. Het aa.ité' moet dus verminderen.
Voor uitbreiding en vernieuwing van de
T.H. wordt in de komende jaren 58 millioen
uitgetrokken. Voor ongeveer 614 millioen
zijn reeds werken in voorbereiding. Er is.
aldus de Minister, geen enkele aanleiding
om te veronderstellen, dat op 1 November
1956 de werken niet uitgevoerd zullen zijn.
Nog een motie
Mevr. Fortanier de Wit (vvd) diende een
motie in om het beurzensysteem te verrui
men. De heer Schouten tar) had bezwaren
om dit voorstel bij dit ontwerp te behande
len. Er bestaat nl. geen direct verband tus
sen dit voorstel en het ontwerp. Voorzitter
Kortenhorst en mevr. Fortanier waren het
Voor de voorstanders van de motie
Tilanus is de zaak dus zo. dat zij zich al
leen maar accoord hebben verklaard met
het uittrekken van f 15.000.om dit pro
bleem te bestuderen. Hoewel de Regering
zegt, dat de commissie voor voorbereiding
zich uitsluitend met Eindhoven zal bezig
houden, houdt een deel van de Kamer
zich daar niet aan. Er bestaat dus ver
schil van mening tussen de Regering en
een minderheid in de Kamer, die nog
verschillende mogelijkheden wil openla
ten. Men kan zich echter afvragen of de
voorstanders van de motie hun opvattin
gen wel consequent hebben volgehouden.
Als dit. ontwerp niets zegt over de plaats
van vestiging, waarom in de motie dan
wel gesproken over Eindhoven en Arn
hem?
Minister wou beslissing
Minister Cals verzette zich met kracht
tegen het voorstel Tilanus. Uitstel van
deze zeer moeilijke beslissing vond hij
onjuist. Jarenlang heeft men over dit
ontwerp gepraat, er zijn gedegen voor
studies gemaakt en nu de kwestie weer
op de lange baan schuiven? Het niet ne
men van een beslissing zou naar zijn me
ning schadelijke gevolgen opleveren. En
bovendien: waarom moet de commissie
wel Eindhoven en Arnhem bestuderen en
met Den Bosch, Breda, Maastricht of En
schedé? Voor de Voorbereidende commis
sie zal het een onmogelijke taak worden
als zij belegerd wordt door tal van plaat
sen die de nieuwe school willen herber
gen. Verder uitstel noemde de bewinds
man dan ook funest.
De bestuursvorm
Een ander moeilijk punt in dit debat
was de vraag hoe de bestuursvorm van
de school moet wezen en hoe de coördi
natie met de „moederschool" Delft tot
stand gebracht moet worden. De heren
Posthumus (arb.) en Stokman (k.v.p.)
hadden daar in eerste instanties reeds
over gesproken. Maar ook in tweede ter
mijn werden zij het niet eens. De heer
Welter (k.n.p.) verweet de heer Posthu
mus, dat hij van Eindhoven een filiaal
van Delft wil maken. Het was voor Mi
nister Cals niet gemakkelijk om de steen
der wijzen te vinden. Door het scheppen
van een gemeenschappelijk orgaan, zal
de eenheid in het beleid van de twee
scholen gewaarborgd moeten worden. Dit
gemeenschappelijk orgaan zal de Minis
ter adviseren over de benoeming van de
hoogleraren en pver de noodzakelijke in
vesteringen. '.Het'"vódr6ferPoSthffmüs,""oitl
een curatorium (in te stellen, -vond; Mag.
Stokman (k.v.p;)- niet uitvoerbaar. De le
den van dit curatorium zouden dan te
zwaar belast worden en bovendien achtte
hij daardoor de aritonomie van de nieuwe
technische hogeschool aangetast.
Dit vraagstuk, dat wettelijk geregeld
moet worden, is niet uitgepraat. Maar als
de tweede school er komt. dan zijn er op
dit punt nog wel uitvoerige debatten te
verwachten. Trouwens de bewindsman
vond de gedachte van een curatorium met
twee verschillende Senaten ook niet aan
vaardbaar. Na zijn toezeggingen wilde hij
zich thans op dit punt niet verder binden.
De noodzaak
Uitvoerig toonde minister Cals aan dat een
tweede school noodzakelijk is. In de nieuwe
phase van de industriële ontwikkeling kan
het tot een mislukking van de industrialisa
tie leiden, zo zei hij, indien er niet voldoen
de ingenieurs worden opgeleid. Zonder in
genieurs geen industrialisatie^ want juist
deze academici scheppen werkgelegenheid.
In de periode van 1953-57 moeten 200.000
nieuwe arbeidskrachten worden opgevan
gen, voor 100.000 man moeten nieuwe ar
beidsplaatsen worden geschapen. De export
kan slechts in belangrijkheid toenemen, als
de kwaliteit wordt verbeterd. Op grond van
deze punten alleen is het noodzakelijk, al-
Rijmprent Watersnood 1953
Te Haarlem is opgericht de stichting
..Rijmprent 1953". Deze stichting heeft zich
ten doel gesteld een rijmprent, als herinne
ring aan de nood, d;e wind en water in
ons land hebben aangeicht, t' verbreiden
t.b.v. het Rampenfonds. De prent is gete
kend door de tekenaar-etser Anton Pieck en
het rijmdicht door de dichter B. Rijdes.
Men kan deze rijmprent verkrijgen door
een bedrag van ƒ1 te gireren op het giro
nummer van de stichting 4544 of door een
briefkaart te zenden aan postbus 200 te Haar
lem, waarop f 1 aan postzegels is bijgeplakt
boven de normale frankeerkostm. Hiervoor
heeft de PTT haar medewerking verleend.
De opbrengst van de verkoop van deze rijm
prent komt geheel ten bate van het Ram
penfonds. -
Politieke vluchtelingen
in Nederland
De Minister van Justitie heeft gister in
de Eerste Kamer meegedeeld, dat hij in
Gelderland een buitenverblijf heeft aange
kocht, waar politieke vluchtelingen, die
rechtstreeks van achter het IJzeren gordijn
komen, tijdens hun onderzocktijd kunnen
verblijven.
Dit onderzoek naar de politieke betrouw
baarheid is niet gemakkelijk, zei dé minis
ter. Het is voorgekomen, dat vorig jaar een
communistische functionaris hier geruime
tijd heeft vertoeft als gedroste schepeling.
Sedert Mei 1945 zijn in Nederland 25.000
politieke vluchtelingen aangekomen, waar
van 2500 weer weggegaan zijn. Bij die 25.000
waren n a. 2300 Polen. 4200 verplaatste per
sonen, 461 Russische Mennonieten en 13 000
Ambonezen. Tegen dé aanduiding „poli
tieke vluchtelingen" voor deze laatster)',
maakte Prof. Diepenhorst (a.r.> bezwaar,
daa roerend mee eens. zodat w» tz.i nog een
apart beurzen-debat kunnen- verwachten." Het
gehele wetsontwerp werd z.h,st. aangenomen.
Alleen de communisten waren tegen.
Zullen nieuwe gemeenteraden
vijl jaar aanblijven
iVan onze parlementaire redacteur)
Tjjdens de debatten over technische wij
zigingen van de kieswet werd door verschil
lende sprekers, n.a. van P. v. d. A., K.V.P.
en C.H. zijde, gepleit voor het houden van
de verkiezingen voor de gemeenteraden en
de Provinciale Staten in hetzelfde jaar.
De heer v. d. Heuvel (a.r.) verzette zich
daar tegen. Hjj vond het juist, dat het volk
door verkiezingen jn beweging wordt ge
bracht.
Minister Beel deelde mede. bereid te zjjn
dit probleem op korte termijn aan het Ka
binet voor tc leggen. Voor de officiële can-
didaatstelling zal het standpunt van de Re
gering bekend gemaakt worden. Dit kan
betekenen, dat de nieuwe raad voor een pe
riode van 5 jaar gekozen zal worden. In
dat geval zal bij de Kamer een desbetref
fend ontwerp worden ingediend.
Tijdens dit debat waren er ook bezwaren
naar voren gebracht tegen de methodes die
gebruikt worden om volmachtstemmen te
verkrijgen. Minister Beel was er van over
tuigd, dat er zich misstanden hebben voor
gedaan. Hier ligt voor de politieke partijen
een taak, zo zeide hij. Blijkt, dat bij de a.s.
verkiezingen het systeem van stemmen bij
volmacht nog niet goed werkt, dan zal de
Regering beperkende maatregelen moeten
treffen. Voor een verruiming van de mo
gelijkheid om bij volmacht te laten stem
men voelt zij dus niets.
R.A.I. heden geopend
De fiets blijft zichzelf vrijwel gelijk
(Van onze Utrechtse redacteur)
Het Amsterdamse R.A.I.-gebouw, waar de Minister van Verkeer en Water
staat, mr. J. Algera, vanmiddag de grote tentoonstelling van motorrijwielen,
scooters en al dan met brommende fietsen opent, ziet: er vrolijk uit. Grasgazons
en bloemen wedijveren et' met het chroom en de veelkleurige lak-van de twee
wielige voertuigen in fleurigheid, Het laat zich aanzien, dat deze 31ste R.A.I,-
tentoonstelling druk bezocht zal worden, want voor de nieuwste nieuwtjes op het
gebied van de populaire bromfiets bestaat zeer veel belangstelling en ook het
ras van de echte motorliefhebbers is nog lang niet uitgestorven. In beide sectoren
worden heel wat primeurs getoond en zelfs de oude. trouwe fiets toont hier en
daar, dat ook zij niet helemaal afkerig is van een verjongingskuur.
populairder te zijn dan het zwaardere
soort: dit is een ontwikkeling, die kort na
de oorlog al begon. Ook zien we veel meer
lichte kleuren naast het nog steeds over
wegende zwart; ze blijven echter stemmig
en de schreeuwerige kleuren, die we in
België en Frankrijk zo vaak zien, zullen
hier gelukkig wel nooit ingang vin
den. -
y-E'en tweede, vpranderifig is de invoering
van ;het zgn. Engelse frame, dat-een KT
cm, kortere wielbasis-heeft en-dat steeds-
meer wordt toegepast, hoewel het gedu
rende de oorlog in Engeland slechts werd
ingevoerd om materiaal te besparen.
Simplex is de enige fabriek; die op rij
wielgebied werkelijk iets nieuws brengt,
nl. de „zwevende fiets". Een vernuftige
constructie van frame-en voorvork zor
gen er voor, dat bladveren alle schokken
volledig opvangen, Een proefrit over zeer
hobbelachtig terrein heeft ons ervan over
tuigd. dat. het rijden op deze fiets werke
lijk een ongekende sensatie is.
Bromfietsen
In vier jaar tijd is de bromfiets met z'n
kwart millioen berijders het meest popu
laire gemotoriseerde vervoermiddel in
Nederland geworden. Bleef de fiets zich
zelf gedurende een halve eeuw vrijwel
gelijk, de technische ontwikkeling op
bromfietsgebied hield gelijke tred met de
.grote vraag. Duidelijk- blijkVdat. de losse
mhlbrtfes :öp hun «stol/I; zij-n-oa dat de
complete combinatie van motor met. spe
ciaal gebouwde fiets het pleit, gewonnen
heeft. Het was ook niet anders te ver
wachten, want de eisen die door de losse
motor aan de fiets gesteld worden, zijn
veel te zwaar.
Vooral bij de lichtere modellen wordt
steeds meer het. frame tevens als brand
stoftank benut. Eigenaardig is het om te
7,ien, hoe bij vele modellen de aanvanke
lijke bedoeling om een „rijwiel met hulp
motor" te leveren, geheel losgelaten is.
Vele typen verdienen meer de naam van
zeer lichte motorfiets. Het motorvermo
gen loopt sterk uiteen het varieert van
0.6 tot 2.2 P.K. en hetzelfde geldt na
tuurlijk voor de topsnelheid, die bij de
sterkste exemplaren die van de lichte mo
tor begint te naderen.
Heeft dit streven naar zwaardere uit
voeringen een prijsstijging ten gevolge,
andere fabrikanten streven er naar popu
laire modellen te brengen die f 40—60
minder kosten dan het standaardmodel,
terwijl de motorkwaliteit gelijk bleef. Dit
streven zien we b.v. .zowel bij de pionier
op dit terrein, de Solex, als bij een ander
zeer bekende verschijning, de Mobylette,
die thans ook als transport-bromfiets ver
schijnt.
Scooters
Sparta brengt een bromfiets met een
geheel door de carosserie ingesloten J L.
O.-motor en aangebouwde beenschilden,
die kennelijk op de scooter is gebaseerd.
De „echte" scooter begint wat ingebur
gerd te raken en ook in ons land stijgt de
waardering voor deze wonderen van tech
nisch vernuft met de maand. We zullen
dit voertuig zeker veel vaker op onze
wegen tegenkomen als de plannen om
met een eenvoudig en goedkoop type te
komen, zijn uitgevoerd. De luxe exem
plaren zijn nu nog in de meerderheid en
we zagen er een met vloeistofkoppeling
en electrische starter, die even duur is als
een kleine auto. De bekende „Lambretta"
zal in April echter al een soberder uitge
voerd type voor 1275.op de markt
brengen.
Bij de motorfietsen zien we steeds meer
het sport- en race-type, dat vooral hard
moet gaan, plaats maken voor het zuinige
en betrouwbare model voor zakelijke
doeleinden. Opvallend is bij haast alle
merken het fraaie, glad afgewerkte moto
rische gedeelte. Waar vroeger rond de cy-
linder(s) een samenraapsel van buizen
en stangen te zien was. zien we nu een
gesloten bloc wat het schoonhouden zeer
vergemakkelijkt. De verende voor- en
achtervork wint steeds meer terrein, wat
zowel aan de gezondheid als aan het ge
rief van de motorrijders ten goede komt.
Enkele zware monsters met 3 en zelfs 4
cylinders zullen wel veel belangstelling
trékken, maar deze kolossen zullen we
slechts bij uitzondering op onze wegen
zien verschijnen.
Fietsen
De fiets schijnt zeer lang geleden al het
eindstadium van technische volmaaktheid
bereikt te hebben. De verbeteringen be
palen zich tenminste steeds tot met-we
zenlijke onderdelen. Wel blijkt vooral bij
«Je jeugd het lichte en sportieve rywiel
.De halsslagader van
het Britse Rijk
Niettegenstaande dat alles
heeft de zaak in onze tijd
ook een a.ndere zijde. En wel
deze. dat" het Suezkanaal te
gelijk, moeilijker en gemak
kelijker is te verdedigen dan
vroeger. Moeilijker En dan
doelen we niet alleen op de
veranderde machtsverhoudingen in de Mid
dellandse Zee, waar Groot Brittannië niet
meer het geweldige machtsoverwicht heeft
dat het er eenmaal bezat, en dat geconcen
treerd op de punten-Gibraltar, Malta Alexan-
drië. Cyprus, de Brit zijn heerschappij over
het kanaal verzekerde. Neen. we doelen mede
op de groter cn dieper doorslaggevende ver
anderingen. veranderingen in de oorlog, zijn
wapens en de snelheid en draagwijdte van
zijn wapens. De snel en ver verplaatsbare
legers van onze tijd, gemotoriseerd als ze
hoe langer hoe meer worden, en de grote
rol die het moderne luchtwapen in de oor
log speelt om nog maar te zwijgen van
het allernieuwstede atoomwapens ze
brengen het Suezkanaal al dichter bij en
maken het tot al trefbaarder, kwetsbaarder
en moeilijker te verdedigen bezit.
Maar dezelfde ontwikkeling biedt tegelijk
mogelijkheden tot gemakkelijker verdedi
ging. Vroeger moest het Suezkanaal op de
plaats zelf verdedigd worden. Dat is nu niet
meer het geval, ten minste niet alleen. De
snelheid en het bereik'van de moderne wa
pens maken ook verdediging van uit de
verte mogelijk. Indien Groot Brittannië zijn
bezetting uit de kanaalzone mocht terug
trekken, dan betekent zulks niet. dathet
zijn machtspositie daar opgeeft. Het zal er
een macht blijven, zolang het een sterke
stelling inneemt in de Middellandse Zee, en
niet minder van uit de geweldige militaire
en strategische basis die het in Midden-
Afrika bezig is aan te leggen en op te bou
wen. Als het zijn bezetting uit de kanaal
zone terugneemt, dan doet het dat enkel
om verder gelegen, maar veiliger en ster
ker posities bij het kanaal te betrekken, en
in allen gevalle minsten te verhinderen dat
een andere macht zich van het kanaal mees
ter maakt.
Toch zit er in deze politiek tenslotte
noodgedwongen behalve een reëel ook een
speculatief element. In zoverre namelijk,
als ze uitgaat van de veronderstelling van
een welwillend en zwak Egypte, zo mogelijk
met Groot Brittannië door een verdrag ver
bonden, en van dito Arabische staten. Maar
wat, als Egypte en de Arabische staten te
eniger tijd minder sympathiek tegenover
Groot Brittannië zouden komen te staan en
zich op een andere macht .'.ouden oriënte
ren Of als ze tot economische en mi
litaire kracht zouden komen, zich sterk
gaan gevoelen en een eigen politiek ook ten
aanzien van het Suezkanaal voeren En
mochten de dingen die loop niet nemen, dan
dreigt er weer een ander, nog groter gevaar.
Mochten Egypte en de Arabischt staten zwak
blijven en bij alle welwillendheid niet in
staat blijken om in tijd van nood het kanaal
te beschermen en te verdedigen, dan komt
de kans dat een andere mogendheid, wel
groot cn sterk, een van de machtige rijken,
zioh. van ds heerschappij -over kanaal cn ka
naalzone meest'cr maakt,; liv-dergelijke'Tnoge-
lijkheden-, moeilijkheden en-gevaren, dre
verdediging var., het Suezkanaal -van -Britse
zijde uit de yerte in ieder geval veel be
zwaarlijker zouden maken, voorziet Groot
Brittannië s politiek meer speculatief dan re-
eel. Eigenlijk laat ze oplossing ervan aan
de tiid over en zoekt haar kracht niet al
leen in afstand van plaats, maar ook in af
stand van tijd. Eigenlijk is de gehele impe
riale en internationale politiek, die Groot
Brittannië sedert de tweede wereldoorlog
voert, opportunistisch, zij het ook in grote
stijl.
De ramp en daarna
Maatregelen voor teelten elders
Twaalf percent van de gemiddelde landelijke tarwe-opbrengst, vijftien per
cent van de normale gerstopbrengst, drie percent van de haverproduetie, twintig
percent van de vlasteelt, tien percent van de consumptie-aardappclenproductie
(een derde van de klei-aardappelcnproductie) - en tien percent van de Nederlandse
suikerbietenproductie, zal door de watersnood dit jaar vermoedelijk wegvallen.
Deze voorlopige raming werd gemaakt door deskundigen van de Stichting
voor de Landbouw op basis van de oogstcijfers 1951, bij een aangenomen door
zeewater bedorven oppervlakte van 75.000 hectare akkerbouwland.
Dit zou betekenen, dat ons land dc op
brengsten van 10.000 hectare tarwe, 10.500
hectare gerst, 4.500 hectare haver, 13.000
hectare aardappelen, 14.000 hectare aard
appelen, 14.000 hectare suikerbieten en
meer dan 20.000 hectare andere produc
ten als vlas (6000) .en peulvruchten (5000)
zou moeten missen.
Over het algemeen genomen acht men
het mogelijk de verliezen aan vitale pro
ducten als aardappelen en suikerbieten
door teelten elders te vervangen. Indien
door een aantrekkelijke regeling, bijvoor
beeld door het stellen van een minimum-
garanties-prijs op korte termijn, de teelt
van consumptie-aardappelen wordt aan
gemoedigd, dan zullen de te derven
310.000 ton aardappelen zeker wel geteeld
worden, aldus de deskundigen van de
Stichting. Daarbij zou, naar hun mening,
het geldende vruehtwisselingsvoorschrift
ten aanzien van de aardappelmoeheid zelfs
van kracht kunnen blijven.
Indien naar een enigszins normale bin
nenlandse suikerproductie wordt ge
streefd, aldus de deskundigen, dan zal de
bietenprijs zodanig moeten worden ver
hoogd, dat in niet getroffen gebied, naast
zomergerst, de verbouw van suikerbieten
aantrekkelijk wordt. Overigens wordt
aangetekend, dat de suikerbiet een „zout-
minnend" gewas is, zodat deze in droog
vallend gebied eventueel kan worden ge
teeld. Verliezen aan minder vitale produc
ten als tarwe, voedergranen en vlas zal
men zich waarschijnlijk moeten getroos
ten en ten dele door invoer moeten ver
vangen. Vóór póotaardappèlen is, in ver
band met uilvoermogelijkheden, een op
lossing gewenst.
Over de verliezen aan zuivel- en vlees
producten door het overstromen-van ruim
40,000 hectare grasland is nog moeilijk
een schatting te geven. Rekening wordt
gehouden met het verdrinken van onge
veer 25.000 koeien en zeer veel varkens.
Becijferingen over de ondergelopen 10.000
hectare tuingrond ten aanzien van ver
liezen aan productie en inkomsten zijn
nog moeilijk te maken.
Handen vol geld onver
antwoordelijk uitgegeven
Onder presidium van Mr. B. de Gaay
Fortman is gister in de raadkamre van de
Amsterdamse rechtbank de crediteurenver
gadering in de surseance van betaling van
Avifauna gehouden. Voorlopige surseance
was reeds verstrekt het ging om de de
finitieve surseance van 1% jaar. Maandag
a.s. zal de rechtbank beslissen. Bewind
voerders spraken de verwachting uit, dat
in de komende drie jaar de gehele schuld
van f 750 000 aan crediteuren kan worden
voldaan, mits men hun de vrije hand laat.
De 250 aanwezige crediteuren slemden in
met dit advies. Voorgesteld wordt, Avifauna
op 4 April weer te openen.
De bewindvoerders hebben vastgesteld,
dat in de 3 jaar van zijn bestaan het vo
gelpark f 965.000 verlies heeft geleden
,Bij de directie en de verantwoordelijke
personeelsleden bestond geen enkel be-
drijfs-eccnomisch inzicht", zo vermeldt
het advies onder meer, „zodat het geld
met handen vol op onverantwoordelijke
wijze werd uitgegeven".
De bewindvoerders hebben voorts in
hun advies vastgelegd, dat. zij het als een
nationaal belang, voor .Nederland beschou
wen, wanneer Avifauna als vogelpark kan
bleven worden geëxploiteerd.
Herlevend nazisme
Evenals zoveel bladen schrijft het „Eind-
hovens Dagblad" over het herlevend na
zisme in Duitsland. De redacteur te Bonn
schrijft
Vast staat, dat de regering in Bonn te
genwoordig zeer actief jaagt op de Nazi's
en daarin alleen maar overtroffen wordt
door de Britten en de regering van Beie
ren. die waarschijnlijk wil voorkomen, dat
nog eens haar land de bakermat van een
fascistische beweging wordt. Maai; hoe fel
men ook jaagt, het zal niet helpen, zolang
vertegenwoordigers van de rechtsradicale
Deutsche Partei in de regering zitten en
zolang de FDP (de liberale partij met een
bijna oppermachtige rechtervleugel, dié
bereid is alle oud-Nazi's van grote faam
en naam in haar gelederen op te nemen
teneinde de stemmen van de millioenen
oud-leden van de NSDAP te vangen), een
partij is, die niet. alleen regeringspartij
is, maar bovendien ook nog de naam heeft
een democratische partij te zijn. En zelfs
al zou men op de een of andere manier
de Deutsche Partei en de FDP kunnen
uitschakelen en met alle kracht en goede
wil tégen de Nazi's optreden, ook dan nog
zal het een generatie duren vóór het land
gezuiverd is, want wat Hitler in twintig
jaar opbouwde zal twintig jaar na zijn
dood, zeker hier en daar, nog leven.
Naamloze Ijefde
Zeer lezenswaard is steeds het Londens
Commentaar in „De. Tijd". Ditmaal schrijft
dr V. d. Vat over het feest van Sint Valen
ten, de schutspatroon van de min.
Op 14 Februari behoort men valentines
te zenden aan hen die men bemint. Dit
zijn kleurige meestal dubbelgevouwen
kaarten, dikwijls versierd met een rand
van ijle franje, getooid met een groot
hart of een menigte kleine hartjes en
voorzien van een kort gevoelvol veelal
slecht en vrijwel altijd sentimenteel minne
dicht. Men verzendt valentines altijd ano
niem alsof de liefde iets was waarvoor
men zich behoorde te schamen. Er zijn
mannen die de bekoorlijke gewoonte heb
ben ieder jaar een valentine te zenden aan
hun eigen vrouw alsof ze naamloos en
langs een grote omweg een nog steeds
beminde vrouw wilden doen weten dat het
vlammetje brandend is gebleven, dat zij
daarvoor dankbaar zijn, doch dat zij dit
slechts op valentgnse methode durven be
lijden.
Er zjjn ook schuwe jongemannen die
een stille passie hebben voor jongedames
die zij te ver boven hun stand achten en
die een valentine zenden om aan de
niets vermoedende geliefde te beduiden
dat ergens bemind wordt zonder naam,
en dat aan deze liefde wordt geleden.
We weten ook van een zakenman die
ieder jaar deze kaarten zendt aan zijn
kleinkinderen „omdat ze altijd zo blij zijn
als ze iets ontvangen door de post". Én
helaas, wij weten ook van kantoormeisjes
en winkeljuffrouwen die, overtuigd van
eigen .«tralende schoonheid en grote huw
baarheid,- aan de' lelijkste hunner onge
huwde vrouwelijk collega's valentines
zenden met verzen waarin het heet dat de
onbekende zender de geadresseerde boven
alles lief heeft en dat hij er 's nachts niet
van kan slapen.
In vele gevallen is het woord valentine
nog slechts synoniem met gelukwens en
heeft het „zenden van een valentine" een
overdrachtelijke betekenis. Desondanks
deed het ons goed te zien dat de redactie
van een veelgelezen dagblad de vorige Za
terdag de lijst van goede wensen begon
niet een „valentine" voor Koningin Juli
ana „vanwege de magnifieke wjjze waarop
zij de Nederlanders is voorgegaan sedert
hun eeuwenoude vijand, de zee, het land
overstroomde.
Nabetrachting
In „De Rotterdammer" treffen we een na
betrachting aan over de ramp, die ons land
hééft getroffen, waarin o.m. wordt opge
merkt. dat het leven toch nog niet helemaal
was opgegaan in de verzakclyking en het
materialisme. Er schuilt winst in het vinden
van onze medemens-in-nood, waardoor we
tevens iets hervonden van onszelf.
Alleen maar, nu mogen we van harte
hopen, dat de winst daarin niet opgaat.
Herwonnen menselijkheid mag niet uitlo
pen, mag niet leeglopen op betoon van
barmhartigheid, op het niededragen van
verdriet en van leed, zelfs of vooral niet
wanneer we daarin nog iels zouden ei-va
ren van een zekere zelfkocslerir.g.
Want wat kunnen wij mensen tenslotte
voor elkaar zijn en voor elklkr' doen Wat
is het alles uiteindelijk poSjer, ook al zjjn
er millioenen mee gemoeid! De doden ke
ren er niet om weer. En wat we al even
min kunnen wegnemen is de broosheid
van het menselijk beslaan..
Straks herneemt het leven zijn „rechten"
Dan is er grote kans, dat het betoon van
menselijkheid uitgewerkt raakt. En dat zal
des te vlugger gebeuren .naarmate de
mens weer de kijk op zichzelf gaat ver
liezen.
Wat de mens dan is? Een onbekende,
inderdaad, in velerlei opzicht. Maar wat
schreven we hierboven als een voor de
voorbijgegane dagen typerend woord?;
„Heel het schepsel zqght".
Schepsel is de mens, geen wezen dus
met een eigenwettelijke materialistische
instelling, en al evenmin met een eigen-
wettelijk' barmhartigheidsbegrip, maar-
schepsel, product van een Schepper. En
als er een zuchten is, dan moet dat zijn
een zuchten, niet maar tot elkaar, maar
tot Hèm.
Hebben we in deze weken iets van ons
menslijk zijn ontdekt? Het heeft er alles
van en die ontdekking heeft haar prach
tige en waardevolle kanten. We mogen er
dankbaar voor zijn. Waarop het echter
aankomt is. dat de mensen niet alleen
dichter bij elkaar zgn gekomen, maar ook
dichter bij God.
Een 56-jarige Oostberlijnse veehou
der cn zijn vrouw zijn er in de nacht van
Woensdag.op Donderdag in geslaagd mét
drie voertuigen belader) met een suite-
a'fnêublemerif.' eën paard en zeventien
koeien naar West-Berlijn uit te wijken.