Technische snufjes bij scooters en
bromfietsen vragen aandacht
TRUMPY
ZB
Voorbereidingen tweede Technische
Hogeschool aanvaard
Nog geen sprake van wedstrijd tussen
Nederlands prof- en nationaal team
wint reeds
jaar
kwaliteit!
VRIJDAG 27 FEBRUARI 1053
De 31e RAI-ientponstelhnp opent haar pborten
L i 1L "°e ®ucat* ..Cruiser" is een
Telescoopvering bij motoren is thans
vrijwel universeel
(Van een speciale verslaggever.)
QloTER AVOND NOG KLONKEN DE HAMERSLAGEN boven de hooiden
van de reclame-ontwerpers, verkoopmanagers en al die andere figuren, die
onafscheidelijk bij tentoonstellingen behoren, in de grote ruimte van het K.A.I.-
gebouw. Vandaag wordt de 31e R.A.I.-tentoonstelling officieel geopend, een
tentoonstelling die zowel de insider als de leek met verbazing zal vervullen.
Er staan „alleen maar" rijwielen, motorrijwielen, scooters en gemotoriseerde
rijwielen, maar wie van mening mocht zijn, dat de technici op deze bij uitstek
populaire vervoermiddelen waren uitgestudeerd, zullen hun vergissing aan het
einde van hun rondgang moeten bekennen. Het zou ondoenlijk zijn een volledige
opsomming te geven van de 53 motorrijwielmerken. de elf merken scooters
met hun vele variaties, de 41 verschillende soorten .bromfietsen", de stands
met talloze rijwielen, onderdelen, driewielers, invaliden-wagens en alles wat
daar nog bij behoort om deze 31e R.A.I.-tentoonstelling compleet te maken,
te geven. Wjj zullen ons moeten beperken tot de meest opvallende nouveaute's
en dat reeds zou voldoende kunnen zjjn om veel meer dan de ruimte die ons
ter beschikking staat, te vullen.
ter, Pirottini, Bov. Mosquito, Peugeot
en de JLO F 43 hebben hun aandrij
ving op het achterwiel in de buurt van
de bracketas gehouden Bij de ketting
aandrijvers is er kennelijk een streven
om de overbrenging van de motor naar
het achterwiel met die van de trappers
in een ketting te combineren, zoals de
Cucciolom een Italiaans kopkleppertje
Le Poulain, Magneet, de splinter
nieuwe HMW en de Avaros.
In wezen is bij de krachtigste exem
plaren weinig meer over van het prin
cipe „rijwiel-met-hulp-motor". Het zijn
vaak zowel wat de krachtbron als de
constructie betreft, lichte motorfietsen
geworden, zij het dan ook ultra licht.
Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat deze
merken in prijs zijn gestegen, maar ge
lukkig voor de massa bestaat er bij een
bepaald aantal fabrikanten het streven
naar prijsverlaging en het is geen uit
zondering dat enkele merken veertig
tot zestig gulden onder de goedkoopste
aanbiedingen van voorheen op de markt
zjjn gekomen.
DIJ DE motoren valt op het vrflwel
u universele gebruik van telescoop
voorvorken. waarin alle delen die wrij
ving kunnen veroorzaken, goed zijn
opgeborgen. De vering is zeer soepel,
waarbij de schokken door voortreffelijk
afgestelde oliedempers worden opge
vangen.
In het algemeen beperkt het nieuws
zich bij de bekende merken tot detail
verbeteringen. Primeurs voor ons land
zijn de Italiaanse RUMI 125 cc twee-
cvlinder, de Cemec. een Frans merk. ge
baseerd op de 750 cc BMW. Eysink 100
cc. en niet te vergeten de Adler 230 cc.
Deze Duitse motor is een tweecylindcr
tweetakt, die men eigenlijk het best
kan vergelijken met twee motoren van
125 cc die in een frame zijn geconstru
eerd.
Zweeffiets, primeur van
Simplex
7ELFS op het gebied van het toch
reeds jaren lang uitgebalanceerde
„stalen rossinant" was er iets nieuws,
min of meer schokkend zelfs. Simplex
is namelijk vertegenwoordigd met een
zweeffiets, een rijwiel dat de berijder
Inderdaad het gevoel van te zweven
geeft. De uitzonderlijk verende uitvoe
ring van vork en zadel, op een geheel
ander dan het normale principe ge
baseerd, is daarvoor verantwoordelijk.
Evenals de uitvinding van de lucht
band, het freewheel, versnellingsnaven
e.d., kon deze nieuwe vinding wel eens
een mijlpaal in de ontwikkeling van
Neêrlands meest populaire tweewieler
betekenen. Hoewel sportfietsen in ver
schillende uitvoeringen en kleuren
meer in trek beginnen te komen, kre
gen wij bij de verschillende stands toch
de indruk, dat het z.g.n. Engelse model
nog steeds „en vogue" is.
|N DE zomer van 1948 kwamen de
eerste bromfietsen in ons land. Nog
geen vijf jaar geleden dus. Inmiddels
is ongeveer een kwart millioen Neder
landers in het bezit van een dergelijk
vervoermiddel, maar wij zouden ons
kunnen voorstellen, dat een groot deel
van deze bromfietsers de verzuchting
zal slaken, dat zij iets te vroeg met het
kopen zijn geweest, als zij dezer dagen
een bezoek aan het R.A.I.-gebouw gaan
brengen. De groei van het aantal be
rijders van fietsen met hulpmotor was
niet alleen stormachtig, ook de ont
wikkeling is wel bijzonder snel gegaan
De losse motoren hebben het blijkbaar
af moeten leggen tegen de complete
combinatie van motor en rijwiel. In
constructief opzicht is daardoor een
grotere eenheid verkregen. De aandrij
ving op de band is nog immer popu
lair gebleven. Wij vonden die bij Solex,
Berini en Flink wat betreft de aandrij
ving op het voorwiel; en de Cyclemas-
UET voor Nederland zo bij uitstek
11 geschikte vervoermiddel op twee
wielen, de scooter, is in oneindig veel
variaties vertegenwoordigd.
De Ducati ..Cruiser" is een juweel
an technisch kunnen. Zijn vloeistof-
koppeling en electrische starter zijn
echter oorzaak, dat dit pronkstuk op
de markt moet worden gebracht voor
de prijs welke bijna voor een kleine
auto wordt betaald. Er zijn echter ook
andere merken van voortreffelijke uit
voering die aanzienlijk voordeliger zijn.
Een attractie vormt de nieuwe Ne
derlandse creatie van „Sparta". Deze
scooter met zjjn lOOcc Villiers motor,
schommelarm voorvork en achtervork,
die eveneens zwevende is. vormt het
beste bewijs, dat de Nederlandse in
dustrie de volle aandacht besteed aan
dit vervoermiddel, dat zonder enige
twijfel zijn weg in ons land zal vin
den, als de prijs meer in overeenstem
ming kan worden gebracht met de
koopkracht van het publiek, waarvoor
deze scooters zijn bestemd.
Bij de ruim honderddertig stands
waren ook twee Noordhollandse inzen
dingen. Daar was de stand van Olie-
fabrieken Orion. Zaandam, met al zijn
artikelen, die uiteraard niets nieuws
brachten. Dit in tegenstelling tot de
Alkmaarse firma J. Anema. die ons en
kele primeurs vertoonde op het gebied
van testapparaten, apparaten die voor
de motorbranche van zeer groot being
zijn. Het gaat niet aan om in dit ver
band een technische beschouwing te
geven van de apparaten, die in feite
een wereldprimeur betekenen. Laat het
voldoende zijn op te merken dat met de
K 15 van de Prüfrex fabrieken op een
geheel andere basis en op afdoende
wijze ankers kunnen worden getest. Dit
zal een grote vereenvoudiging betcke-
lcenen en de aanwijzing is absoluut
duidelijk door de zichtbare indicatie.
Toekomstige bezoekers van deze RAI
tentoonstelling willen w'ö ten slotte nog
een raad geven. Probeer de stands niet
in één of twee uur even te „doen". Het
is onmogelijk. Daar staat te veel dat
een ieder zal interesseren, dat men wel
haast een gehele dag nodig heeft om
zich van alle technische vernuftigheden
op de hoogte te stellen.
Schijvenaar slaat weer
m EDO opgesteld
De oud-internationaal Henk Schijve
naar, die in de wedstrijd Nederland—
België in het najaar van 1951 te Rotter
dam gespeeld, zijn been brak en daar
door lange tijd werd uitgeschakeld voor
het voethallen, gaat het Zondag 1 Maart
weer proberen in de eerste klajsa wed
strijd EDODOS. Reeds enkele ma
den speelde Schijvenaar in EDO'-,
gere elftallen. In de laatste tijd kwam
hij in het tweede elftal uit.
VRAAGGESPREK MET BONDSRESTUURDER KRUYVER
Minister Cals deed concessies aan de P v.d A
(Van onze parlementaire redacteur)
HET LANGDURIGE DEBAT in de Tweede Kamer over de voorbereiding
van plannen voor de eventuele stichting van een tweede Technische Hoge
school leidde Donderdagmiddag laat nog tot een vrij onverwachte ontknoping.
Het betreffende wetsontwerp werd namelijk zonder hoofdelijke stemming
aangenomen met alleen voor de heer Gortzak (CPN) en zijn politieke vrienden
de aantekening, dar zij geacht wilden worden te hebben tegengestemd. Wel
had dr Schouten (AR) vóór. deze beslissing verklaard, dat zijn medewerking
niet betekende, dat hij zich nu ook bond aan een definitieve oprichting van
in een bepaalde bestuursvorm en vestigingsplaats voor een tweede T.H.
De heer Weiter (KNP) had zich bij deze verklaring aangesloten. Tevoren had
de Kamer met 48 KVP en PvdA-stemmen tegen en 31 stemmen van alle
andere partijen voor een motie-Tilanus (CH) verworpen, waarin de wens werd
uitgesproken bij de voorbereidingen van een tweede T.H. zowel Arnhem als
Eindhoven te betrekken.
gpnoemde nog de verdere toezegging, de
commissie van onderzoek op te zullen
dragen het gemeenschappelijk orgaan in
haar plannen op te nemen als een nood
zakelijke adviescollege voor de minister
inzake alle vraagstukken, die de inrich
ting van het onderwijs op beide T.H. "s
zullen rakeft.
Uitvoerig is voorts opnieuw gesproken
ever dc plaats van vestiging. Minister
Cals achtte het voor de voorbereiding van
gedetailleerde plannen noodzakelijk te
weten waar een tweede TH. eventueel
zou worden gevestigd. Bovendien moeten
de betrokken gemeenten weten waar zij
aan toe zijn. Er is reeds zeer lang op dit
vraagstuk gestudeerd en het aantal rap
porten is schier ontelbaar. Hij meende,
dat er door de Kamer geen nieuwe argu
menten tegen de regeringsbesllssing voor
Eindhoven waren aangeweera. Het gaat
hier om de waardering van een groot
aantal factoren cn aspecten, met als ge
volg de mogelijkheid op verschil van
inzicht.
De minister was echter van oordeel,
dat het inderdaad mogelijk was en daar
om ook nodig, thans een beslissing te
nemen. Verder uitstel zou funest zijn en
hogere kosten alsmede andere onwense-
lyke gevolgen met zich brengen.
Theoretisch zal in de toekomst een
afwijzing van Eindhoven mogelijk blijven,
maar er wordt thans wel een sterke
morele binding aangegaan. De factoren
die bij de keuze vooral een rol hebben
gespeeld zijn: de industriële en culturele
ileer. de geografische ligging en de moge
lijkheid voldoende studenten aan te trek
ken. Het is een levensbelang van ons
land om intellectuele krachten uit alle
kringen te betrekken. Dit noodzaakt tot
een doelmatige spreiding van het hoger
onderwijs, waarbij vooral het Zuiden en
het Noord-Oosten de aandacht verdienen.
Delft niet in 't nauw
WEL OVERTUIGD werd onder anderen
de heer Roosjen door het betoog van de
minister over ae noodzaak van decentra
lisatie van het hoger technisch onderwijs.
Industrialisatie en werkgelegenheid, het
tekort met name aan afstuderende na
tuur- en scheikundigen, de behoefte van
de export van nieuwe producten van een
bijzonder hoge kwaliteit en andere ont
wikkelingen maken het, aldus minister
Cals, hoogst waarschijnlijk, zo niet zeker,
dat tot uitbreiding van de ingenieursop
leiding moet worden overgegaan. Laten
wij in deze toch vooruitzien!
Deze uitbreiding is in het al overbe
laste Delft niet te bereiken. Daarom is
decentralisatie dringend geboden. De mi
nister onderschreef in dit verband met
ae meeste klem, dat de uitbreiding en
vernieuwing van de Delftse T.H. geen
ogenblik mag worden vertraagd. Met tal
van cijfers toonde hij aan dat daar met
grote voortvarendheid wordt verder ge
werkt. Er is zijns inziens dan ook geen
enkele aanleiding om te vrezen, dat de
bestaande plannen voor Delft niet op tijd
en volledig zullen zijn verwezenlijkt.
In de loop van zijn rede, waarin minis
ter Cals ook nog tal van meer technische
opmerkingen maakte, onder meer over
Inrichting en studieuur. verklaarde hij
zich voorts bereid aan het verzoek van
mevrouw Fortanier de Wit (V.V.D.) te
voldoen om een nadere studie van het
beurzenprobleem te maken. Dit zou ech
ter wel emee tild kosten, terwijl met een
iplossing veel geld zou zijn gemoeid.
Bij de replieken kwam mevrouw Forta
nier met een motie over deze kwestie Op
*ugeestle van voorzitter Kortenhorst en
ar Schouten ging zij er mee accoord deze
eerst op een later nader te bepalen tijd
lijn te laten hehandelen.
Nadat de Kamer in de vooravond nog
nkele wilzielngon van de Kieswet had
behandeld ging zij tot 17 Maart uiteen.
Meerderheid van Kamer
voor Eindhoven
MINISTER CALS had dit fraaie resul
taat, waarmede hij van alle kanten uit de
Kamer hartelijk werd gelukgewenst, niet
weten te bereiken, dan nadat hij in aan
zienlijke mate was tegemoet gekomen aan
het verlangen van de F.v.d. A. inzake de
bestuursvorm van de tweede T.H Reeds
in zijn grote antwoordrede verklaarde de
minister in te stemmen met de grondge
dachten van de van deze zijde geuite
wens: de nodige beleidseenheïd moet tus
sen Delft en de nieuwc T.H. bij voortdu
ring verzekerd zijn. Met het oog hierop
verklaarde hij zich bereid nog „een stapje
verder te gaan dan bij de schrutelijke
gedachtewisseling: aan de commissie van
voorbereiding**zal de richtlijn worden ge
geven de nodige eenheid te verzekeren
door het in het leven roepen van een
gemeenschappelijk orgaan. Met ltlcm
waarschuwde de minister echter deze
commissie reeds thans te binden aan een
bepaalde oplossing, zoals één curatorium.
Bij de replieken bleek, dat deze toezeg
ging de heren Tilanus (C-H.U Welter
(K.N.P en Roosjen (AR al te ver ging.
maar ir Posthumus (P.v.d.A.) achtte haar
nog niet concreet genoeg. Hij wilde het
scheppen van de door hem verlangde
duidelijk gewaarborgde coördinatie tussen
belde hogescholen niet zonder meer aan
de commissie overlaten Het gaat hier
zijns inziens om een uiterst tere kwestie
het maken van brokken moet zoveel mo
gelijk worden uitgesloten. Met name de
taak van het gemeenschappelijk orgaan
moest naar zijn oordeel concreter worden
aangegeven.
Op suggestie van pater Stokman
(K V.P.), die overigens geen behoefte ver
klaarde te hebben zelfs aan de eerste
concessie van minister Cals. deed laatst
20e LIJST
Slachtoffers van de
watersnood
Het informatiebureau van het Neder-
landsche Roode Kruis heeft gisteren de
20e lijst van slachtoffers van de waters
nood uitgegeven, luidende:
'S GRAVENDEEL
Buitendijk, Lijntje, gcb. 26.5 22; De
Geus, Adriaantje, geb. 19.5.23; Heyden,
Cornells, geb. 29.3.51.
OUDE TONGE
De Boet. Sara Huberdina Johanna,
geb. 5.4.37; Brands, Cornelia Wilhelmi-
na. geb. 17.2.02: Jacobs. Petrus Marinus.
geb. 8.2.69; Kik. Ida Hendrika, geb.
18 8.32; Kik, Johannes, geb. 11.3 39;
Knops, Anthony, geb. 17.310; Knops—
Kreeft. Neeltje. geb. 10.4.09; Los-Wes-
dijk. Maria. geb. 28.11.82; Moerenhout-
De Boet, Sara Johanna Maria, geb, 23
8.26; Van Noord, Adrinnus C„ geb. 8.7.
38; Tuns, Francïscus Maria, geb. 8.12.80;
Tuns-Pollemans, Goverdina, geb. 24.1.82;
Tijl, Adriana Maria Lena. geb. 25 8.13,
Tijl, Arend. geb. 3.12 74; Tijl, Arendje
geb. 14.1.02; Van Zielst, Elbert Pieter
Marinus, geb. 17.9.47.
ZEVENBERGEN
Den Engelsen-Crezee, Albertina, geb
18.4.63, B 23.
KORTGENE
Aanvulling van personalia 6e lijst
dd 19.2 53.
Nijsse, Pieler Cornel's, geb. 9.11.51 te
Kortgene, Torendyk 379.
«Advertentie Ing Med)
Ook het Franse elftal is zwaar belast met
internationale wedstrijden
(Van onze speciale verslaggever)
WAAROM WORDT DE WEDSTRIJD van de in het buitenland spelende
Nederlandse profs tegen het Franse elftal ten bate van het Nationale Rampen
fonds niet in Nederland gespeeld? Dit it de vraag, welke heel wat Nederlandse
voetballiefhebbers bezig houdt en welke wij hebben voorgelegd aan Bonds-
bestuurder G. Kruyver, de nieuwe voorzitter van de Technische Commissie
van de KNVB, die ons in de loop van het gesprek de mededeling deed. dat er
op dit moment nog geen sprake is van de mogelijkheid, het Nederlands elftal
ook nog een soedstrijd tegen de Nederlandse profs in Parijs te laten spelen. De
heer Kruyver voegde er aan toe, daar overigens ook persoonlijk geen voorstan
der van te zijn.
meent de K.N.V.B. de grens te mogen
trekken voor zijn liefdadigheid.
De K.N.V.B. is wars van alle profes
sionalisme. Wat is de rol nu, welke do
K.N.V.B. meende te moeten spelen bij
de organisatie van de profs-wedstrijd in
Parijs? Het antwoord van de heer
Kruyver op deze vraag luidde: „Geen
andere dan een vriendschappelijke te
genover de Franse zuster-organisatie
die onze bemiddeling had ingeroepen
om ons bekende, ook buiten Frankrijk
KNVB tracht alsnog
Turino te vermurwen
„Alle berichten in de bladen over een
besluit in die richting zijn fantasie", al
dus de heer Kruyver. „en ik zou, in
dien zo'n plan serieus tegenover de
KNVB zou zijn geopperd, toch de eerste
moeten zijn, die er van at zou weten."
Sommige bladen hebben een dergelijke
officiële poging aan Appel toegedicht,
maar Appel heeft voor de profploeg uit
sluitend contact opgenomen met de
KNVB om in het bezit te komen van dc
vereiste rode shirts, witte broeken en
blauwe kousen, waarin de Nederlandse
profs tegen het Franse elftal zullen
moeten spelen.
En nu het antwoord van de heer
Kruyver op de vraag, waarom niet hier
in Nederland wordt gespeeld. In de
eerste plaats is het initiatief van do
Franse voetbalbond, die iets voor het
Nederlandse rampgebied wilde doen
Deze wedstrijd tegen de Nederlandse i
profs moest op 12 Maart worden ge
speeld. Evenals het Nederlands elftal is i
het Franse in de komende maanden al
zo zwaar belast met internationale wed
strijden. dat er geen speld meer tussen
te krijgen is. De Duitse voetbalbond
had ook nog graag wat gedaan voor ons
land Men heeft echter begrepen, dat
het Nederlandse elftal overbelast dreig
de te worden en dus gevoeld, dat een
afwijzing van de KNVB geen onwelle
vendheid, maar een bittere noodzaak
was, omdat men nu eenmaal Ook van
het goede teveel kan krijgen.
Overigens was de heer Kruvver er
van overtuigd, dat de Nederlandse voet
balsport getoond heeft voldoende te
willen bijdragen om de rampspoed tc
lenigen. Zaterdag is de opbrengst van
de wedstrijd Nederland-Denemarken
voor het Nationaal Rampenfonds en
daarna die van een wedstrijd tussen
Rapid en een Britse tegenstander. Ver
der zullen alle clubs in April een
dubbeltje extra heffen op hei entree
bewijs en een dubbeltje van rie leden
en donateurs vragen. Met dit alles
Van Est, Bellenaars en Wout Wagtmans zoeken op de RAI een goede fiets
uit voor de Tour de France.
spelende Nederlandse profs, opgesteld
te krijgen. Deze medewerking meenden
wij niet te mogen weigeren, al hebben
wij met de organisatie van de wedstrijd
niets te maken. Die medewerking is
ook de reden, waarom wij alsnog zullen
proberen om Turino nog le bewegen
Faas Wilkes aan deze wedstrijd op
Maart te laten deelnemen."
Op de RAI is onder meer te zien een
Vespa-scooter, waarmee men ook
een boottochtje kan maken. Men is
er reeds het Kanaal mee overge
stoken.
FILM OVER FANNY KOMT
OP HET DOEK
Binnenkort zal.ook in tal van Neder
landse bioscopen worden vertoond het
10 minuten lange filmpje „The speed
Queen" (de snelheidskoningin), dat de
Grantland Rice Sportlight Pictures te
New York heeft vervaardigd over me
vrouw Fanny BlanketsKoen
Adlai Stevenson, de verslagen demo
cratische candidaat voor het Ameri
kaanse presidentschap, is Donderdag
per vliegtuig uit Chicago naar Los An
geles vertrokken voor de eerste etappe
van zijn reis om de wereld.